Odbočování vpravo

Featured Image

V souvislosti s debatou řidiči vs. cyklisté si dovoluji upozornit na chyby, které vznikají při tomto zdánlivě bezpečném manévru. Jejich následky však mohou být fatální a už nejednoho řidiče nebo cyklistu nepříjemně zaskočily.

Všechny níže uvedené příběhy se opravdu staly. Znám je buď z vyprávění nejmenovaného soudního znalce nebo jsem byl přímo jejich účastníkem či svědkem.

Potenciálně kolizní situace č. 1 – světelná křižovatka bez šipky pro volné opuštění křižovatky

Auta stojí na červenou v pruhu, který vede rovně nebo doprava. K prvnímu autu před semaforem, se uličkou mezi stojícími auty a chodníkem, nenápadně přibližuje cyklista. V tom naskočí žlutá a zelená, první auto začne blikat a vyjíždí doprava. Rozjetý cyklista, jede rovně, nestíhá zabrzdit a naráží do pravého boku odbočujícího auta.

řidiči: „nešetřete“ pravý blinkr až na žlutou; před rozjezdem zkontrolujte pravé zrcátko

cyklisté: pokud některé z aut v řadě bliká doprava, tak jej nepředjíždějte; dále počítejte s tím, že auta začnou dávat znamení o změně směru jízdy až na poslední chvíli a řidiči o vás nemusí vědět

Potenciálně kolizní situace č. 2 – cyklista vjíždí z vedlejší na hlavní silnici a odbočuje doprava

Kamion s návěsem při průjezdu obcí vjíždí do levotočivé zatáčky. Zprava (z pohledu řidiče) přijíždí z vedlejší silnice cyklista. Tak, jak byl už 30 let po cestě do práce zvyklý, najel bezstarostně na hlavní ve snaze zařadit se hned za kamion. Řidič kamionu zaznamená nadskočení přívěsu. V levém ani v pravém zrcátku pochopitelně nic nevidí. Po několika desítkách metrů za zatáčkou zahlédne v levém zrcátku ležící předmět a zastavuje. Cyklista už do práce nikdy nepřijede.

řidiči: počítejte s tím, že vás cyklista, připojující se zprava do směru vaší jízdy, bude ignorovat (sebevražední cyklomagoři se ani neohlédnou)

Potenciálně kolizní situace č. 3 – předjíždění cyklisty na kruhovém objezdu

Jako cyklista jedu po kruhovém objezdu, chci odbočit až na posledním výjezdu. Za sebou slyším řev motoru, řidič evidentně nemá snahu brzdit. Instinktivně mačkám brzdy, agresivní řidič opouští kruhový objezd, pár centimetrů od mého předního kola. Od té doby se ze mě na kruhovém objezdu většinou stává cyklozmrd, který jezdí prostředkem silnice, aby jej nemohl nikdo předjet. Ale nemějte obavy, jezdím svižně :-)

Potenciálně kolizní situace č. 4 – okamžité odbočení auta doprava po předjetí cyklisty

Analogie výše uvedeného předjíždění na kruhovém objezdu. Cyklista, pokud zavčas nezareaguje, nemá moc možností, jak střetu zabránit. Pravděpodobně se jedná o náhodu, ale v této situaci si mě jako cyklistu, zatím oblíbily jen řidičky :-)

Potenciálně kolizní situace č. 5 – problém levého sloupku u řidiče

Cyklistka, středního věku, jede po hlavní silnici. Přijíždějícímu autu zprava po vedlejší cestě nevěnuje pozornost. Rychlost cyklistky a rychlost auta jsou v takovém poměru, že pro řidičku auta je cyklistka neustále schovaná za levým sloupkem. Ke srážce obou sice dochází v poměrně malých rychlostech, ale paní cyklistka má smůlu. Náraz její hlavy bez přilby do auta způsobuje krvácení do mozku a umírá. U soudu má tento tragický případ smutnou dohru. Pozůstalí cyklistky požadují co nejpřísnější potrestání – „svojí nedbalostí nám zabila maminku“; zoufalá řidička, matka samoživitelka dvou malých dětí, má kromě výčitek svědomí ještě jít do vězení.

řidiči: nesklápějte sedačku tak, abyste se v ní nemohli předklonit (i kdybyste cvičili 300 sed-lehů denně, tak vás stejně nepustí pásy) a podívat se, co se děje za levým sloupkem; mimochodem, čím více v autě „ležíte“, tím je větší pravděpodobnost poškození páteře při nehodě (náraz břicha nebo hrudníku do volantu by měl eliminovat airbag)

cyklisté: pokud jedete rovně, snažte se navázat s řidičem přijíždějícím zprava oční kontakt; pokud nezahlédnete ani jeho obličej, je vysoká pravděpodobnost, že o vás řidič neví; řidičům v autech s neprůhlednými skly musíte bohužel důvěřovat; používejte ochranné přilby i ve městech

Potenciálně kolizní situace č. 6 – přerušení cyklostezky

Cyklostezka by teoreticky měla být pro řidiče i cyklisty požehnáním, protože je navzájem oddělí.

Pokud je v Kocourkově cyklostezka součástí chodníku, tak si může jedoucí cyklista občas připadat jako v bárce na rozbouřeném moři. Nechápu, proč se nesníží výška chodníku nad silnicí třeba na 5 cm a nenechá se to jednotně po celé délce chodníku/cyklostezsky. To zvlnění terénu před každým vjezdem k domu je opravdu výživné. Nevím, jestli za to mohou projektanti nebo nějaká dementní norma, převzatá z produkce EU.

Opravdové nebezpečí, však číhá na každého cyklistu u přerušení cyklostezky před křižovatkou. Přerušení bývá pro cyklistu označeno klasickou značkou nebo dokonce nápisem „Cyklisto, sesedni z kola“. Cyklista je v obou případech povinen, dát přednost všem, nejen zprava. Obzvlášť nebezpečná situace nastává, jede-li auto souběžně s cyklistou, auto odbočuje doprava a najíždí do rádiusu křižovatky. Cyklista je právě na konci cyklostezky a má auto po levé straně mírně za sebou, takže by měl pořádně otáčet hlavou, s čímž mohou mít třeba geronti již fyzický problém.

Cyklisty, kteří takovéto pseudocyklostezky z důvodu rychlosti, plynulosti a bezpečnosti jízdy ignorují, za cyklozmrdy nepovažuji.

Potenciálně kolizní situace č. 7 – signalizace cyklisty před odbočením doprava

Cyklista na kruhovém objezdu nebo před křižovatkou by měl vždy signalizovat, že bude odbočovat vpravo. Nejednou se mi stalo, že v hustém provozu čekám s autem na křižovatce, až zleva projede cyklista, který však náhle odbočí doprava. Tím propásnu okamžik vjet do křižovatky a zbytečně čekám na další příležitost.

Tato kuriózní nehoda se mi stala někdy v polovině 90-tých let. Projíždím na silničním kole obcí a přitom doháním pomalejšího cyklistu. Cyklista se krátce ohlédne doleva a najede ke středu vozovky. Sice nikam neukázal, ale usuzuji, že odbočuje doleva. Nechci ztrácet rychlost a chystám se jej předjet zprava. Nenapadlo mě, že si borec pouze „nadjel“, aby mohl odbočit vpravo. Možná, že pracoval v místním JZD a byl zvyklý řídit traktor s vlečkou. Na poslední chvíli jsem zmáčknul obě brzdy a do jeho kola jen lehce ťuknul. Na rozdíl ode mne stihl seskočit, takže to ustál. Svalil jsem se tam jako špalek. Zatracený klipsny …

Potenciálně kolizní situace č. 8 – ani den, ani noc

S odbočením vpravo to sice nesouvisí, ale dovoluji si to sem na závěr vecpat. Tato situace nastává ráno před úplným rozedněním a večer před úplným setměním. Cyklisté jakž takž vidí a tak zpravidla šetří baterie u svých světel a blikaček. Odraz světla od reflexních prvků na kole nebo na oblečení (pokud vůbec nějaké jsou) je však v této době málo kontrastní. Kombinace tmavě oblečeného neosvětleného cyklisty a šeroslepého řidiče může být někdy doslova vražedná.

Když už jsme u toho osvětlení, jako řidič občas potkávám v noci cyklomagory bez světel, kterým pocit bezpečí a jistoty dodává pouze reflexní vesta. Jindy zase cyklista sice bliká, ale s bateriemi těsně před chcípnutím, takže světlo zaregistruji sotva 5 m od cyklisty.

Zkrátka, základní bezpečnostní mantra každého cyklisty: být viděn a být čitelný

Tento článek nebyl napsán proto, aby podněcoval nenávist jedněch proti druhým. Naopak. Na silnici by měly všichni navzájem spolupracovat, chovat se slušně, umět předvídat a být vždy ve střehu. Jeden cíl mají všichni společný (i když to tak mnohdy nevypadá) – dojet bez nehody.

Šťastnou cestu!

V Kocourkově 24.9.2021 Terbo

Související články:

12345 (181x známkováno, průměr: 1,52 z 5)