U mazdy se mi líbí nejvíc ta červená a středně modrá metalíza. V posledních letech se mi jejich dizajny docela líbí.
K těm SUV, je možné že se nemusí líbit každému, sice teď mám limuzínu, ale zase SUV pořídím, protože už mi dávno není 20 a v pokročilém věku si čím víc uvědomuju, že do pořádnýho AUTA se má nastupovat a vystupovat, ne se do něj nasoukat a vysoukat. Minulé moje auto bylo ML 320 CDI, a pokud se budu muset na silnici s někým potkat, rozhodně budu radši v tom ML. Když člověk vidí ty íčka, na kterÿch je po postaveno, je mi dopředu líto těch kteří mne naboří. A za řidičský život jsem jich už pár zažil. Ano, stojí to PHM navíc, ale to už je úděl a na grýndýl zvysoka se.u……
Integrale
„do pořádnýho AUTA se má nastupovat a vystupovat, ne se do něj nasoukat a vysoukat“
Někdy je to ještě mnohem a mnohem horší.
Když tomu starýmu, nepohyblivýmu (vrozená indispozice) dědkovi přibyde objemný tukový baťoh vpředu, tak se například do velmi nízkého Fiata Coupé už dávno ani nesouká, ale nejprve se na parkovišti vlivem dlouhých dveří zlomí v neviditelném pase do negativu, aby se následně zlomil naopak do pozitivu, nasměroval prdel někam, kde tuší sedák a následně volným pádem s esíčkovitým pohybem palice ověřil, zda tušení pozice bylo správné, tak je z toho divadlo jen pro opravdu silné nervy. Nejstrašnější je, že si mladý holky pořád (i po těch 32 letech) toho Fiata pletou s Ferrari, takže je cosi nutká tohle divadlo sledovat. Což je tedy příšerná ostuda.
No, nakonec jsem dospěl k závěru, že mi je vlastně srdečně jedno, co si o mě dorostenky myslí, a že do auta padám a škrábu se ven přecijen méně často, než na silnici zatáčím, brzdím nebo zrychluji, takže jsem si toho staříka prozatím ještě ponechal. Ale na dlouho to určitě není. Den, kdy se z něj prostě nevysápu ani po čtyřech, se proklatě blíží. A pak asi budu jezdit vlakem, protože ty přeasistentovaný držáky tabletů se zvýšeným těžištěm (jak píšete SUV) mi lezou neuvěřitelně na nervy. Hádat se můžu doma se ženou, na to nepotřebuji SUV.
Když čtu ty nesm,lsy SUVčkářů jak ai lžlu do kapsy tak si jen vzpomenu na rozjetých 40 tun jejichž řidiči maji chodidla ve výši jejich hlav….
DanBlack
Deasistentovani v XCeedu (a novych autech obecne) pripomina startovani dopravniho letadla:
Po nastartovani (nastesti normalne, klickem) stiskem tlacitka vypinam Start/Stop, pripoutam se, pockam az se spusti infotaiment a stisknu tlacitko rychle volby s namapovanym asisistent menu (bo predcasne stisknuti tlacitka zpusobi zadrhnuti infotaimentu a prodlouzeni spousteni o dalsi dlouhe sekundy). V kouzelnem menu vypnu hlidani unavy (nikdy nefungovalo korektne), hlidani pruhu (zabijacka featura, nastesti me v zuzeni ke svodidlum poslala jen jednou) a srazkovy asistent prepinam na „pouze varovani“ (ten uz me skoro zabil, kdyz se rozhodl v zatacce povazovat zaparkovane auto za prekazku a zadupnul brzdy…prepral jsem ho plnym plynem). To je nastesti vsechno, cteni znacek ma korejec az od MY25, uf!
Trochu zacinam litovat, ze Favorita jsem poslal pred par lety na vrakac. :-(
Zelbohu ano… :-(
Pouze pri mestskem popojizdeni na to seru, cukani volantem do prikopu se aktivuje az pri +50km/h
semancko
RAV 4 z minuleho roka, po nastartovani vidim ako zmeni zapamatane nastavenie a opat aktivuje sledovanie znaciek. Takze nastupuju DU (dolezite ukony), stlacit tlacidlo menu na volante vlavo, styrikrat sipka dolu, potvrdenim deaktivujeme sledovanie znaciek, stlacenie tlacidla navratu z menu. Na pravej strane volantu stlacime a dlhsie podrzime tlacidlo asistenta sledovania jazdnych pruhov, deaktivovane… Po hlbokom nadychu a vydychu konecne mozeme dat D ako dopredu a vyrazit na cestu. Starsi model to nemal take otravne, celkom som si tymto nabehol.
fatdwi
semancko: mě od toyoty odradilo právě tohle – zaprvé debilní vypínání pípání při „překročení“ rychosti (v reálu to ječí o tuším 3 km-h dřív, protože při 50 na tachometru je skutečná teprve 47, za toto patří urvat koule, při vyšší rychlosti je to ještě horší). A zadruhé neuvěřitelně dementní hlídání pozornosti, které obtěžuje pokaždé, když člověk přijede k hlavní a rozhlíží se, aby dal přednost. Fascinuje mě, že „asistentem“ je něco, co obtěžuje v případě bezpečné jízdy a odměňuje jízdu nebezpečnou. Doufám, že odpovědní zmrdi z brusele zhynou smrtí dlouhou a bolestnou, napáchané škody jsou běžnou smrtí nepostihnutelné.
Na otázku u té rychlostní, proč to nejde vypnout jedním tlačítkem jako u jiných automobilek prodejce jen hloupě krčí rameny a plácá cosi o tom, že o tom nic neví, že by to šlo jinak (tak jistě, určitě to odě mě slyšel poprvé, blb).
semancko
Riesili sme to na firme kde mame starsiu verziu a tam to nebolo take vypukle a nejako to mal sef stisene takze som sa tym nezaoberal. Problem je, ze som ako taky debil ocakaval ze to bude rovnake aj v mojej novej… chyba lavky. Moja nova uz spada do dalsej varky nariadeni EK a tam uz to nemozes trvale vypnut… Toyota zrejme zvolila cestu uplneho podriadenia a nemala ani snahu to troska ulahcit majitelom.
Ked som u predajcu dostaval hodinove skolenie na vsetky tie dristy, aplikacie a podbne tak mi normalne bolo na zufanie… vlastna SIM v aute pre bonzovanie v realnom case uz bola len poslednou kvapkou mojho pohara sklamania…
Panelákovej Pičus
Když v Brně otevřeli Královopolskej tunel tak mi na vjezdu brzdil Mergl. Málem jsem se několikrát zabil. Taky mi brzdil v tinelu do Německa za Ústím. Nakonec jsem to vyřešil tak že jsem ho prodal. Královopolskýtunel byl spoustu let provozován bez kolaudace. Možná to souviselo. Teď snad je už skolaudovaný. Ústecký nevím ale v tomhle bordelu je možný asi úplně všechno. PORSCHE takový blbosti nemá tak teď jezdím tunelama beze strachu.
Latimerie podivna
Tak teď nevím, jestli bych auto, které by poznalo, že tunel nebyl zkolaudovaný, chtěl nebo se ho bál :-)
Panelákovej Pičus
Mazda je Japonskej Trabant. Kup si příště auto. Třeba PORSCHE.
Měl jsem 2.0 BK a šilhal po 2.3T, ale živit se mně to nechtělo. Měla nezávislé zavěšení vzadu a motor byl v podstatě Duratec. Bylo to příjemné auto, drželo na silnici s lehkostí až měl člověk strach. Motor +- stačil, velmi ochotně šel za plynem a nevadl. Bohužel brzdila dobře, tak jsem dostal ránu zezadu. Ano, na té souhře a ovladatelnosti je něco nezapomenutelného.
DF – nech na jaře až bude počasí nastříknout komplet podvozek, stojí to za to udělat včas.
Integrale
Jediný evropský auto, který brzdilo ještě hůř než Japonci, bývývaly Opely. Ale už nějakou dekádu to není pravda…
typek
Mám Zafiru C s motorem 1.6 SIDI (147kw ještě bez filtru). To auto bylo nachystaný na dvoulitr tehdejší OPC verze a tak brzdy vpředu mají 335 mm a vzadu jsou taky dvojitý větraný 325 mm, motor tehdy už do modelu nedorazil protože ekopyco….. Můžu zodpovědně prohlásit že to brzdí líp než moje litačkový I20N a u té si na brzdy nikdo nestěžuje…..
h72
Není Zafira vlstně Sharan?
typek
Zafira C je velikostně mezi Touranem a Sharanem, současná Zafira je fprdeli stejně jako celej Opl….
fatdwi
h72: není, Zafira je sopel a ten je GM a nemá tedy s bastlem VW a Fordu nic společného (Sharan je Alhambra a Galaxy).
Integrale
Rozhodně není.
Integrale
typek: jasně, už máte Fiatí brzdy, takže jak píšu, už to nějakou tu dekádu neplatí.
Ostatně si všimněte, že první, co vždycky Fiat na autech, který spolkl, udělá, jsou slušný brzdy – viz. Chryslery přemalovaný na Lancii apod.
Je to marketingově úplný nesmysl, protože (téměř) nikdo nekupuje auto podle brzd, ale jsou to prostě technici a tak to dělají. A pak se diví, že nevydělávají…
i30N byla i ve verzi se čtyřpístky Brembo, ale nějak se v průběhu času tahle varianta vypařila (měla ještě navíc samosvor a přitom za to chtěli příplatek asi jen 70 litrů). Nevím proč, nikdy to nemělo vyjet v jiný podobě (protože ty jednopístky to auto totálně diskvalifikujou).
puf
vlastní brzdy na tom byly až předimenzované, vážilo to tuším méně než 1200kg. Pokuď to není nějaká tragédie s noname deskami (to dělá 50pct) a eko čínskou gumou (dalších 30pct), tak běžná konfekce střední třídy té doby brzdila obstojně.
Jihočech Honza
Máš si pořídit tři děti, potřeba tří autosedaček výběr výrazně zúží, a to tak, že velmi, pokud chceš benzinový motor a manuální převodovku.
Pokud někdo řešil stejný problém, jsem zvědav, k čemu jste dospěli.
Dachsmeister
@JH
Dacia Jogger
Hupert
Ta má jen 2 isofixy.
Hupert
3 sedačky do 2. řady Joggeru nedáš a 3.řada likviduje kapacitu kufru. Možná Berlingo a klony, ale sedačky s šíří pod 43 cm jsou unikát a zapnout pás mezi je skoro nemožné.
Berlingo můžu doporučit z vlastní zkušenosti; jako oběť vlastní množivosti.
Ve 2016 jsem koupil Berlu novou, protože jsem potřeboval auto, který bude mít 2 samostatný sedačky. Potvrzuji, funguje. S dětmi bezchybně, do cca 200-300 km se vzadu celkem slušně usadí i trojice dospělců.
Mmch, opravdu překvapivě široká je vzadu Toyota Verso.
Childeater
3 samostatný sedačky, samozřejmě. Mám tři děti.
martin_100
3 sesle do Joggeru dáš. A jestli to nejde tak to sestrenice neví a prostě tam ty 3 háďata v seslích vozí.
Panelákovej Pičus
Taky můžeš třetí sedačku dát dopředu. Jinak je ideální FIAT Multipla.
Integrale
Pro děti v sedačkách možná, ale má-li sedět v Multiple dospělá osoba nad 175 cm déle než 2 hodiny jízdy, tak pozná, co je to peklo.
Chramostejl
JH: Tak dneska to snad ani uz nejde, ne, krome SUV? Svyho casu Espace byl celkem v pohode (sam jsi tusim zminoval, zes IV mel), Fordi S-Max uz ma u nas nalitano skoro 300k a drzi. Kdyz si predstavim, ze shanim auto pro sedmiclenou rodinu dneska…
Integrale
Taky jsme byli za mýho mládí sedmičlenná rodina a jezdili jsme Žigulíkem. I se dvěma psy za zadní lavicí, samozřejmě.
Chramostejl
Jojo, taky jsme v Moskalu jako deti jezdili v sesti, ale to se jeste nehralo na pasy, sedacky a podobny vyfikundace…
Jihočech Honza
ChS: jo, Espace byl super, pohodlný, ergonomický, s výborným výhledem, a dvoulitrový turbobenzín měl překvapivou sílu i odpich. Ale už to bylo dvacet let staré auto a začalo se srát a já holt nejsem automechanik.
A volbou bylo…chvíle napětí: Opel Combo.
Integrale
Jihočech Honza: jen by mě – čistě psychologicky – zajímalo, proč Combo a ne Dobló?
Jihočech Honza
Celkem náhodou, v Opelu měli slevovou akci, tak jsem to vzal jako znamení.
Integrale
Rozumím
grg
Tri plnoformátové sedačky pre bežné rodiny obvykle málokedy treba, ak sa, pravda, deti nenarodili veľmi krátko po sebe (a matka nie je posadnutá ilúziou bezpečnosti). Najstaršiemu sa dá (užší) podsedák, a ten sa zmestí hocikam.
q
Chrysler Town&Country (ex-voyager). Ale podruhé bych to neudělal. Až to auto doslouží, tak ho nechám komplet pozlatit, protože to bude minimální výdaj proti tomu, co mě ten sráč stál na opravách – motor, převodovka, klima, všechno po velkejch opravách do 200k. Nervy se servisama, který jsou doslova tragický a který se mě pokusily zabít (ne obrazně, ale opravdu manipulací s brzdama, která by pravděpodobně nenapadla ani zkouřenýho ožralýho dementa někde v rusku) a to byly servisy autorizované, ani nezmiňuji.
Ale místo v tom je pro 3 děcka+veškerej bordel kolem, to zase jo.
Integrale
A není v naftě?
q
Neee, 3.6 pentagram flexifuel. Běžná závada – klepe vačka ve 100k. No, vačka začala klepat ve 120k. Převodovka jde do háje ve 150k…. no a ve 150k začla kvičet a neřadit. A tak by se dalo pokračovat. Aktuálně mě tam točí středová konzole uprostřed stropu kabiny, která při jízdě vrže jako ruskej raketoplán a neco se s tím nic udelat :) Člověk by to měl používat po americku – 5 let na leasing a pak to odveze rovnou na vrakáč. Pak asi dobrý.
Ale místa je tam hromada.
proč by se nedalo s vrzajícím plastem nic dělat? co tak třeba to povolit/sundat, vypodložit a pořádně utáhnout, vono se to zkroutí jinak a vymezený vůle zaniknou, ne?
q
Je to nějaká výrobní vada, kdy vahadlo časem ožvejká vačku a vzniklá vůle začne klepat, takže je na výměnu vačka i vahadla. Bratru 30k.
Konzole je asi dva metry dlouhej a 20cm širokej plastovej výlisek, na kterým je usazená prehistorická LCD těžká jako kráva, která je jako naschvál přesně uprpostřed délky a nějaký šuflíčky na bordel. Plastovej výlisek je zamáčknutej do díry v tapecírunku, kolem kterýho je podobnej plast a usazenej na čtyřech šroubech v rozích a čtyřech plastovejch bazmecích uprostřed, který držej na stropě tu těžkou LCD. V průběhu času těžká LCD plastový bazmegy ožvejká a rozláme, takže dlouhá plastová konzole chycená za 4 rohy a zatížená uprostřed vibruje a vrže o plastovou hranu tapecírunku. Bameky jsou integrální součástí výlisku a zapadí do plechovejch děr. Po umístění už se tam nejde dostat. Jediné, co mě napadlo je ty zbytky byzmegu oblemcat lepidlem, celej výlisek objet silikonem, narvat to tam a nechat přilepit s tím, že když tam někdy někdo bude ctít vlézt, tak tu plastovou konzoli bude muset rozlámat na kusy. A ani pak nevím, jak dlouho by to vydrželo při tý váze a poloze. Ten kdo to navrhoval měl obvláště sadistický smysl pro mučení.
Panelákovej Pičus
Kámoš to auto má a někdo mu ho zapálil a ono ani nechtělo hořet. Jenom doutnalo. Tak to uhasil a jezdí s tím dál.
Tenzor
Leon vypadá skvěle. Toho bych do světa nepouštěl. Ještě 10 let a po 3 baterkách mohl ještě frčet. Ale s těmi šlupkami to mohl být kostitřas.
Existuje nespočet důvodů, znichž některé jsou vyjmenovány v článku, proč si už nikdy neplánuju koupit jakékoli nové auto. Mýmu nejmladšímu je letos 20 let. Shodou okolností taky Japonsko a je to ta velká hnusná pažravá obluda, kvůli kterým střílí závory parkovací lístky lidem s nízkými auty na střechu ;-). Ovšem nejdivnější auto, kterým jsem kdy jel a kterého jsem se nakonec stal majitelem, je New Beetle z ’99 fturbu a fdechtu a normálně jsem se do něj zamiloval, jak je absurdní :-).
Childeater
Pokud nepotřebuješ jezdit, asi je to fajn přístup, proč ne.
Metete Utelete
Jako voni starý auta nejezdí? ;) Mně jezděj všechny. A vlastně všechny „už zase“ :). Jo, přiznávám, vrážím do nich prachy, který by do nich asi nikdo tady ze zdejších diskuzí nedal. Ale to neni zakázaný (zatím, nicméně chystá se to).
a jako ty nový zmrdky, plný kurváren, který většina lidí fakt ale rozhodně určitě nechce (ovšem musí je zaplatit), kerý nejdou pod půl mega, do toho se snad prachy nevráží? (:
Childeater
MU 20:48
Jasně, ale vrážíte do nich ty prachy a už tam není spolehlivost nový káry. Když potřebujete točit stovky km za týden, tak to prostě s veteránem nejde. Auto degraduje i s věkem, ne jen s kilometry.
Integrale
„Auto degraduje i s věkem, ne jen s kilometry“.
Jste si tím tak jist? Před asi třemi lety jsem pro známého kupoval na Auto1 (zdroj dovozových aut většiny autobazarů v ČR) Lancii Lybru SW (kombi) 1.8/130 od Milána. To auto je sice z roku 2002, takže horká novinka to není, ale mělo to nalítáno něco přes tuším 60 000 km a stálo to 658 Euro. S dovozem a přihlášením se vešel těsně nad 30 000 Kč. Udělaly se na tom rozvody (jsou tam vyvažováky, takže je to dražší), náplně, termostat, doplnila klima, vyměnily zpuchřelý pneumatiky, takže auto za zhruba 60 000 Kč je denně v provozu a jezdí, jezdí, jezdí… a pokud se nestane něco fatálního, nevidím důvod, proč by nemělo jezdit dalších 10 let/200 000 km. Pravda, audio nemá aux, takže jsem za celých 150 Kč musel koupit redukci a vyhodit CD changer, aby do toho šel napojit mobil.
Lybru odstaví až nedostatek dílů, který jsou odlišný od Mařeny.
Pokud udělám ekonomický propočet nákladů, versus služby, kterou to auto poskytuje, takjsem na 10 % novýho auta. Akorát jsem si, pravda, nevybral barvu a výbavu (má to v alcantaře s navi, takže líp bejt už nemůže). Jedinou otázkou je, jakou cenu má CarPlay (to tam není a musí mít mobil prostě na držáku).
Já sám jsem měl poslední Kappu 20v TB dovezenou od Perugie nějakých 11 let, stála tehdy celých šílených 2 000 Eur ve stavu nového auta, s dovozem a přihlášením mě vyšla nějakých 75 000 Kč. Díky tomu, že měla klasický výměnný rádio, nemuselo se nic bastlit a Android 7 tam byl za 1500 Kč z eBaye. Byla rovnou už od pana profesora namapovaná na bezin RON98, takže přivedla do cvokhausu nejednoho majitele Porsche. Její prodej v 270 000 byl vynucen neexistencí náhradních dílů (ramena a hlavně řízení, to je po 25+ letech pro tyhle Kappy smrt). Neumím si představit za méně peněz více muziky, u novýho auta zcela vyloučeno.
Sysop
Ve starsim aute zpuchri gumovy veci, plasty se stavaji tekutymi a vubec se projevuje degradace matrijalu od prirozeni. Pochopitelne, pokud je to auto na denni litani, muze si na sebe vydelat a ekonomicky je to vyhodnejsi, nez funglovka. Jedinym proti pak muze byt spolehlivost, pokud je to typ, kterej se sere a se starim se paxere jeste vic. Pokud ma clovek nahradu, nevadi.
Integrale
S výjimkou tý Kappy (kde je to spíš konstrukční vada, co se projeví za 20+ let) bych to jako problém neviděl. Málokdy Vám odejdou gumičky v třmenech, to se normálně nestává ani po 40letech. Ani hadice klimačky nějak statisticky neodcházejí ani po 30+ letech, pokud se bavíme o zdravým autě (a ne vyrezlých mrtkách). A ty ostatní nejsou problém, jednak to nic moc nestojí (válečky spojky 800 a 1500 Kč, brzdový válec 2500 Kč, těsnění víka motoru 350 Kč, výfukový silentbloky 20 Kč/ks), a jednak to můžete vyměnit při nákupu a se spolehlivostí nebudete mít větší problém, než u novýho. Např. ta Lybra je rozhodně 1000x spolehlivější, než dobrých 50 % současný produkce nových aut.
Případný pogumovaný plasty v interiéru (zejm. Fiat) se někdy po x letech stanou lepkavými, ale stačí utěrky na dětský prdýlky a je po problému (většinou u aut s nefunkční klimačkou nebo odstavených ve vlhku).
Childeater
Já vám to nadšení neberu, já ho obdivuju.
Naprostá většina uživatelů, kteří motají kilometry potřebují to auto nové, protože neumí a nechtěj řešit na autě vůbec nic, nezajímá je kolik stojí váleček spojky a nechtějí hledat auto, které náhodou nezbastlil někdo před nimi (jak velkou šanci má někdo, kdo tomu nerozumí chytit bezvadný kus a vědět, co je všechno třeba preventivně vyměnit?).
Jestli něco nový auta zvládají velmi dobře, tak to jsou právě velký nájezdy km. Namátkou; znám maníka který jezdí okolo 100.000 km ročně a používá Ford Rangery, točí je pravidelně, teď má teda Hiluxe. Odhazuje to, když mají okolo půl milionu km a ty auta jezdí bezvadně, protože je tam pořád horkej olej, hezky se vypaluje DPF a nezamrzá SRC kat.
S 20 let starým autem by skončil za měsíc. Musí prostě jezdit.
Nájezd 100kkmr už je jiná liga a pokud dělá nejakej byz a účtuje si cestu, tak to auto se mu zaplatí jenom na tom dopravným tak první, nejpozdějš druhej rok, jistě.
Na nájezdy do 30kkmr nový v žádným případě ani omylem, operákový vojebárny taky rozhodně ne. Nad 30kkmr se to docela láme, záleží co jak dobře si člověk vybere, ale finančně vyjde furt líp dvě ojetiny v přiměřeným stavu, pže občas můžou jet dva lidi současně (s 1 ks nelze nikdy nijak) a eventuelně jedno furt jezdí a druhý může byt v ser-vícu. Nad 50kkmr už to je spíš na nový/voperák (s dobrejma podmínkama!!) a po najetí pár set tisíc v prodloužené záruce, před tím, než se na tom začne všecko srát, eště furt prodat za solidní zbytkovou cenu (případně to udělá sám lýzač). Pak vychází rozdíl v ceně řekněme 300-500kkč na 250-500kkm, což je dobrá hodnota. Nemá to pražádnej smysl na malý nájezdy, jak píšu hned nahoře, pže aby se najelo 300kkm při nájezdu pod 30kkmr, to znamená minimálně 10 let starej wágen, jehož zůstatková hodnota je malá a pravděpodobnost, že se neco, co výrobce vojebal (hlavně dyž je to cokoli jinýho jak tojota apod.), začne srát a bude to chcet do toho sypat hrozně moc, roste nad přiměřený meze. Příkladmo jak tady byly zmínky vo nejakým tom chrajzlerovi, kterej se začne sypat už ve 100kkm, to je úlet naprostej.
Childeater
Integrale 10:27
S tím věkem jsem si naprosto jist. Znám to nazpaměť z koncernu, vždyť už tady točím 22 rok.. :-) testovací centrum dlohodobých zkoušek simuluje zátěž věkem a málo platno, materiály prostě věkem a působením okolních vlivů degradují. Ne vždycky to jako uživatel poznáte, ale děje se to.
Ne nadarmo je záruka omezená 1) stářím vozidla 2) najetými km
Jistě, to opotřebení věkem lze potlačit skladováním ve vhodných podmínkách, ale stejně to bude auto, které má ztvrdou izolaci kabelů, zpuchřelé gumové díly, ztvrdlé simerinky a nikdy nebude takové, jako když vyjelo z továrny.
Tím nechci tvrdit, že to auto možná neodvede dobrou službu, to vůbec. A zcela jistě to může být jackpot co se týče provozních nákladů
Čéče zajímavý je, že mimo nejaký žabácký apod. dementy, co neco zkoušeli a posrali to, na 20+ let starejch autech jsou ztvrdlý tak maximálně izolace co pomalu leží na motoru, případně světlech (>100 °C), a gumy (vyjma podvozkovejch apod., jistě, kde je to vystavený prostředí vč. solí; a který dodává v áftermarketu jenom třeba 30 značek), prakticky vůbec. Nedělají dneska neco blbě?? :D
martin_100
To je snůška hovadin. Na daily mam 23 let starlu fábii. Cpu do ni prachy? Jo cpu ale jsou to položky za stokoruny. Za celej rok mě udrzovani toho auta vyjde podstatně míň nez stoji obyčejná garančka u novoty. To co majitele novych aut plati kazdej měsic lizingovce za to ja auto rok servisuju.
Acada
Hele to s tema rezervnima pneu. Ja jsem taky radsi, ze ji mam. Ze jo. Lepsi mit a nepotrebovat nez potrebovat a nemit. Ale kolikrat jste ji kdo pouzil? Ja mam asi 300tis najeto. A mel jsem par defektu. Ale nikdy jsem este netahal rezervu. Vsechny defekty byly tak, ze to slo dofouknout a dojet do pneuservisu.
Goro
Já 2x za 4 roky.
Panelákovej Pičus
Já nikdy. A posledních dvacet let už mám auta bez rezervy z výroby. A to jsem najel miliony kilometrů. Důležité je důsledně parkovat v garáži.
Panek
Já 1x. Chytil jsem kolem o obrubník v zatáčce. Díra velikosti kovové padesátikoruny. Ostatní defekty vždy na dojezd do pneuservisu.
Lukas B.
zrovna včera večer jsem měnil píchlé kolo. a tomu expertovi, co vyvinul hever štorcák s šestihrannou hlavou na fajfkovej klíč místo očka na kolovrátek bych namazal obličej lejnem a dva dny bych jej nepustil k vodě. zavěšení rezervy pod autem vzadu není špatné, nemusí se vyndavat věci z kufru do bláta, ale když jsou věci v kufru, tak je zadek auta tak nízko, že se nedá rezerva vytáhnout, takže je nutno nacouvat na něco (když se o fičuře ví včas), vyndat věci z kufru do bláta nebo heverem nějak improvizovaně přizvednout zadek, nebo poprosit celou rodinu jak v té pohádce o velké řepě, aby popadla auto za zadek a trošku nadzvedla (jak nakonec nastalo, ale pohádka neproběhla úplně, rodinný kocour zůstal spát ve své cestovní přepravce a nepomáhal).
dyž chce nekdo točit hodně, tak se dělajou kolovrátky na vořechy, sem si to tam dal, na počáteční rychlý točení fajn, pak už to chce páku, dodáfka má dvě a půl tuny prázdná :)
Lukas B.
ano, to je rozumné. bylo nerozumné předpokládat, že když vyfasuju pracovní auto téže značky, téhož modelu a téže generace, se stejným plastovým šuplíčkem s heverem pod sedačkou, že bude hever tiše inovován do téměř nepoužitelna. to že klíč na kola „fajfka“ je nepoužitelnej na povolování šroubů kol a že je potřeba vozit kříž, to už vím skoro pětatřicet let.
Lukas B.
koukám že jsem se v souvětí ztratil a chybí mi jeden zápor. pardyjé. krátce: nečekal jsem inovaci heveru.
mjfox
Fajfka je podle mě lepší než kříž, dá se na něj šlápnout nebo dupnout. A je to malý, tak se to schová do toho pouzdra k heveru.
Lukas B.
proč by se nedalo dupnout na kříž? a proč vlastně dupat; stačí kříž nasadit navodorovno, jít do dřepu, a s nataženými pažemi (jako při resuscitaci nepřímou masáží srdeční) za jedno rameno zabrat nahoru a za druhé dolů (je to čistě grif, žádný silácký kousek, síla vychází z trupu, ne z rukou). no a kdyby byly snad šrouby utažené nějakým nablblým frištenským, tak vylovím skládací lopatu, a každou polovinu navlíknu na jedno z ramen kříže.
Dupat na kříž nemá smysl proto, že tam jsou tak šílený páky do několika směrů, že užvejkáš matku tak, že už to nepovolí nikdo jinak než zařezávacím vořechem, a kříž ti vole spadne. Na to je určená právě ta fajka, která je na to tvarovaná.
Lukas B.
souhlasím, že dupat na kříž může u nějakého nablblého chachara co skočí na kříž jak mastnej hadr do průjezdu vést nejen k destrukci matice, ale i vážnému zranění nablblého chachara. proto právě se na kříž nedupe. ostatně, moje děti se u běžného osobáku naučily povolovat matice křížem někdy okolo 13. roku věku a při hmotnosti výrazně pod půl metráku.
Všecko to je závislý jenom na tom, esli sou matky podmazaný a utažený na spávnej moment momenťákem. Pokud to je zarezlý nebo utažený pneumatikou na nesmysl, nehne s tím ani Železnej Zekon, natož náký smradi :)
princdrson
kříž je přirozeně lepší, drží na místě a taháš a tlačíš. Furt si ho ode mne půjčují ti co ho stále nemají.
ygorek
Kříž je dobrý, pokud máte na nápravách matice nebo hlavy čtyř různých velikostí.
Pokus si vystačíte s dvěma ořechy, existuje šikovný nástavný nebo teleskopický klíč, skladný a pevný. Mám ho přes dvacet let, veškeré montáže a demontáže včetně sezónních výměn kol absolvoval bez poruchy.
Nastavit trubkou lze, ale dosud to nebylo nutné.
Jj ten je fajn, hrubá orientace – na povolování vytáhnout, na utahování nakrátko.
Poslední dobou jsou ovšem stále častějš v markétech momenťáky za pár stokorun, nakonec se mně povedlo zehnat v Normě (pže po tom byl prvních asi pět akcí v lílech hlad a zmizlo to dycky nejpozdějš dopoledne druhýho dne). Sice děvka debilní z fabriky nesedí vo 3-5 Nm, ale za ty prachy a to utahování nad 80 Nm na nápravách a jinejch kolech mi to je celkem u prdele :)
Lukas B.
že laciný momenťák nesedí o pár (i desítek) procent je úplně jedno, mnohem víc s tou silou ve šroubu (předpětím ve šroubu) udělá tření v závitu a pod hlavou. když jsme u jedné pěkné ocelové konstrukce zkoušeli ušetřit na pracnosti a kvalifikaci provádění a zkoušeli předpínat táhla momenťákem, rychle jsme se zase pokorně vrátili k dutému lisu – u momenťáku skutečná síla v táhlu lítala o desítky procent. u skupiny šroubů ve třecím spoji se to tak nějak spíš snese.
u kol na osobáku je empírie „utahuj pořádnou, ale ne vší silou dospělého muže a bez použití nástavce“ naprosto dostatečná.
Childeater
Šrouby s přece mažou, ne?
Vždycky jsem to dělal tak, že jsem si koupil laciný momenťák – na to, abych trefil +- 100 Nm bohatě stačí a šrouby promnul v hadru, kterej byl ušpiněnej od maziva s grafitem.
Lukas B.
šrouby se samozřejmě mažou, ale i tak je potřeba k přesnosti síly ve šroubu a závislosti na utahovacím momentu přistupovat se zdravou skepsí. notabene třeba utahování momenťákem kombinace šroub + oversize matice v žárovém zinku
ApoCalypseCZ
Nejlepší je fajfka a v kufru metrová lešenářská trubka, netřeba šlapat, stačí jednou rukou lehce tlačit nebo táhnout
fatdwi
Nejlepší je jezdit do takového pneuservisu, kde nedělají kreténi, nebo nebýt kretén, když si gumy měním sám. Pak je lešenářská trubka zbytečnost, kterou jsem nikdy nepotřeboval. Současně je pak taky úplně jedno, jaký mám klíč.
martin_100
Fatdwi hele nenate úplně pravdu. Treba pravy predni kolo na transporteru se mi zatahuje provozem. Utahnu ho jen z lehka tak ajorát jako vsechny,kola. Pi case vse hny kola povolim podob ou silou ale pravy predni bez trubky ani prd.
asi záleží na vágnu, u feliny je fajfka a jde to naprosto sqěle, stačí šlápnout; kříž sem míval dyž u toho čuráci neměli nic a musel sem si dokoupit, poměrně často to byl ale že šílenej mord povolit, až tak že aby neco nekde v zádech prasklo, jak se člověk s tím sral
Panelákovej Pičus
Já mám na každém kole jenom jednu matku a tu nepovolí ani v běžném pneuservisu. Bylo mi řečeno že na odtahovku a do autorizáku. Zatím mě to naštěstí nepotkalo.
tcdd
zrovna teď na Vánoce, uprostřed slovenský pustiny, všichni dovolený, všechno zavřený. vrut v pneu. asi by s tím někam dojet šlo, ale na plnohodnotný rezervě jsem se rozhodně cítil lépe a v pohodě jsem si mohl počkat do nového roku.
k otázce, za 10 let, cca 150kkm, 3x defekt, pokaždé vrut. nový auta, který nemají pro rezervu ani místo, mě serou.
princdrson
na nízkejch pneu, jsem vyměnil postupně všechny, popraskaly ty dráty uvnitř, pak jsem to vyřadil z provozu a už nikdy více. Takže jsem na rezervě najel dost.
Sysop
Ja jsem ji potreboval jen jednou v zivote, na BXku. To jsem prorazil gumu z boku. Jinak vetsina mych pichancu jsou pojebany kaminky z ceskyho sterku tady na Sumave, coz lepim knotama. Ani se mi v praci nechce volat servis, soupravu vozim v aute, komprcurek taky, na parkovisti akce na deset minut.
Jednou jsem resil velky dilema s rezervou na Firebirdu, kde byla jen dojezdovka, jestli se s ni tahat a nebo ne, zabirala celkem dost mista na strane kufru, kterej byl jinak asi tak na dve tenisovy rakety. Pote, co jsem diky sulinovi v Brne, co mne vytlacil na obrubnik a ja jsem o diru na kanal prorazil obe gumy, jsem dojezdovku vyhodil. Nastesti ji po me nikdy zadnej fizl videt nechtel.
Naopaxemi stalo, ze mne jednou v desti haltli fizlove a videli, ze mam kufr na Mountaineeru narvanej po koule, tak ze prej at ukazu rezervu. Nevim, o co jim kurva slo. Tak povidam, ze rezerva je pod autem, at si kleknou do tech sracek pekne na vsechny ctyri a strcej palici pod auto. V tu ranu uz ji videt nepotrebovali. Odjel jsem jako vitez. A to hosi nevedeli, ze misto rezervy tam byla toroidka na LPG…
princdrson
he, he tohle na mne taky zkusili v autě s plnou posádkou a dovolenkovým nákladem až po střechu při přejezdu po Šumavě. Jen se se dvakrát zeptal jestli to myslí vážně a při druhém dotazu už měl puštěnou kameru na mobilu. Popřáli mi pěknou dovolenou.
mjfox
Použil několikrát.
Jedno auto: zřejmě utekla guma a jak byla prázdná, nedala to a byla rozervaná celá bočnice kolem dokola. Na dálnici. Nic se nestalo, hodil jsem rezervu a jedl domů.
Druhé auto: při vyhýbání se protijedoucímu autobusu jsem si štrejchnul o obrubník, přitom jsem to tam znal, ale byla tma, no prostě lidi dělaj chyby a já nejsem robot. V bočnici díra jako dlaň.
Třetí auto: při dofukování na benzínce jsem zjistil, že to kolo uchází. Když jsem ho sundal, z vnitřní strany ohnutej lem plechovýho ráfku a odlepená pneu v tom místě. Asi jsem někde vymet díru.
U mazdy se mi líbí nejvíc ta červená a středně modrá metalíza. V posledních letech se mi jejich dizajny docela líbí.
K těm SUV, je možné že se nemusí líbit každému, sice teď mám limuzínu, ale zase SUV pořídím, protože už mi dávno není 20 a v pokročilém věku si čím víc uvědomuju, že do pořádnýho AUTA se má nastupovat a vystupovat, ne se do něj nasoukat a vysoukat. Minulé moje auto bylo ML 320 CDI, a pokud se budu muset na silnici s někým potkat, rozhodně budu radši v tom ML. Když člověk vidí ty íčka, na kterÿch je po postaveno, je mi dopředu líto těch kteří mne naboří. A za řidičský život jsem jich už pár zažil. Ano, stojí to PHM navíc, ale to už je úděl a na grýndýl zvysoka se.u……
„do pořádnýho AUTA se má nastupovat a vystupovat, ne se do něj nasoukat a vysoukat“
Někdy je to ještě mnohem a mnohem horší.
Když tomu starýmu, nepohyblivýmu (vrozená indispozice) dědkovi přibyde objemný tukový baťoh vpředu, tak se například do velmi nízkého Fiata Coupé už dávno ani nesouká, ale nejprve se na parkovišti vlivem dlouhých dveří zlomí v neviditelném pase do negativu, aby se následně zlomil naopak do pozitivu, nasměroval prdel někam, kde tuší sedák a následně volným pádem s esíčkovitým pohybem palice ověřil, zda tušení pozice bylo správné, tak je z toho divadlo jen pro opravdu silné nervy. Nejstrašnější je, že si mladý holky pořád (i po těch 32 letech) toho Fiata pletou s Ferrari, takže je cosi nutká tohle divadlo sledovat. Což je tedy příšerná ostuda.
No, nakonec jsem dospěl k závěru, že mi je vlastně srdečně jedno, co si o mě dorostenky myslí, a že do auta padám a škrábu se ven přecijen méně často, než na silnici zatáčím, brzdím nebo zrychluji, takže jsem si toho staříka prozatím ještě ponechal. Ale na dlouho to určitě není. Den, kdy se z něj prostě nevysápu ani po čtyřech, se proklatě blíží. A pak asi budu jezdit vlakem, protože ty přeasistentovaný držáky tabletů se zvýšeným těžištěm (jak píšete SUV) mi lezou neuvěřitelně na nervy. Hádat se můžu doma se ženou, na to nepotřebuji SUV.
:D
Co je to pořádné auto?
Bude na to téma článek?
„Když člověk vidí ty íčka“
.
Když člověk sedí v „pidiautíčku“ a vidí ve zpětným místo nárazníku předník diferák tohodle…
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Ural-4320-armoured-Russian_Army.jpg
.
Ale klidně si někdo může myslet, že když sedí v emelku, že je… 😃
Když čtu ty nesm,lsy SUVčkářů jak ai lžlu do kapsy tak si jen vzpomenu na rozjetých 40 tun jejichž řidiči maji chodidla ve výši jejich hlav….
Deasistentovani v XCeedu (a novych autech obecne) pripomina startovani dopravniho letadla:
Po nastartovani (nastesti normalne, klickem) stiskem tlacitka vypinam Start/Stop, pripoutam se, pockam az se spusti infotaiment a stisknu tlacitko rychle volby s namapovanym asisistent menu (bo predcasne stisknuti tlacitka zpusobi zadrhnuti infotaimentu a prodlouzeni spousteni o dalsi dlouhe sekundy). V kouzelnem menu vypnu hlidani unavy (nikdy nefungovalo korektne), hlidani pruhu (zabijacka featura, nastesti me v zuzeni ke svodidlum poslala jen jednou) a srazkovy asistent prepinam na „pouze varovani“ (ten uz me skoro zabil, kdyz se rozhodl v zatacce povazovat zaparkovane auto za prekazku a zadupnul brzdy…prepral jsem ho plnym plynem). To je nastesti vsechno, cteni znacek ma korejec az od MY25, uf!
Trochu zacinam litovat, ze Favorita jsem poslal pred par lety na vrakac. :-(
Tohle někdo dělá denně? Vícekrát?
Zelbohu ano… :-(
Pouze pri mestskem popojizdeni na to seru, cukani volantem do prikopu se aktivuje az pri +50km/h
RAV 4 z minuleho roka, po nastartovani vidim ako zmeni zapamatane nastavenie a opat aktivuje sledovanie znaciek. Takze nastupuju DU (dolezite ukony), stlacit tlacidlo menu na volante vlavo, styrikrat sipka dolu, potvrdenim deaktivujeme sledovanie znaciek, stlacenie tlacidla navratu z menu. Na pravej strane volantu stlacime a dlhsie podrzime tlacidlo asistenta sledovania jazdnych pruhov, deaktivovane… Po hlbokom nadychu a vydychu konecne mozeme dat D ako dopredu a vyrazit na cestu. Starsi model to nemal take otravne, celkom som si tymto nabehol.
semancko: mě od toyoty odradilo právě tohle – zaprvé debilní vypínání pípání při „překročení“ rychosti (v reálu to ječí o tuším 3 km-h dřív, protože při 50 na tachometru je skutečná teprve 47, za toto patří urvat koule, při vyšší rychlosti je to ještě horší). A zadruhé neuvěřitelně dementní hlídání pozornosti, které obtěžuje pokaždé, když člověk přijede k hlavní a rozhlíží se, aby dal přednost. Fascinuje mě, že „asistentem“ je něco, co obtěžuje v případě bezpečné jízdy a odměňuje jízdu nebezpečnou. Doufám, že odpovědní zmrdi z brusele zhynou smrtí dlouhou a bolestnou, napáchané škody jsou běžnou smrtí nepostihnutelné.
Na otázku u té rychlostní, proč to nejde vypnout jedním tlačítkem jako u jiných automobilek prodejce jen hloupě krčí rameny a plácá cosi o tom, že o tom nic neví, že by to šlo jinak (tak jistě, určitě to odě mě slyšel poprvé, blb).
Riesili sme to na firme kde mame starsiu verziu a tam to nebolo take vypukle a nejako to mal sef stisene takze som sa tym nezaoberal. Problem je, ze som ako taky debil ocakaval ze to bude rovnake aj v mojej novej… chyba lavky. Moja nova uz spada do dalsej varky nariadeni EK a tam uz to nemozes trvale vypnut… Toyota zrejme zvolila cestu uplneho podriadenia a nemala ani snahu to troska ulahcit majitelom.
Ked som u predajcu dostaval hodinove skolenie na vsetky tie dristy, aplikacie a podbne tak mi normalne bolo na zufanie… vlastna SIM v aute pre bonzovanie v realnom case uz bola len poslednou kvapkou mojho pohara sklamania…
Když v Brně otevřeli Královopolskej tunel tak mi na vjezdu brzdil Mergl. Málem jsem se několikrát zabil. Taky mi brzdil v tinelu do Německa za Ústím. Nakonec jsem to vyřešil tak že jsem ho prodal. Královopolskýtunel byl spoustu let provozován bez kolaudace. Možná to souviselo. Teď snad je už skolaudovaný. Ústecký nevím ale v tomhle bordelu je možný asi úplně všechno. PORSCHE takový blbosti nemá tak teď jezdím tunelama beze strachu.
Tak teď nevím, jestli bych auto, které by poznalo, že tunel nebyl zkolaudovaný, chtěl nebo se ho bál :-)
Mazda je Japonskej Trabant. Kup si příště auto. Třeba PORSCHE.
Foto bude taky? Toho porše před panelákem. :-D
Měl jsem 2.0 BK a šilhal po 2.3T, ale živit se mně to nechtělo. Měla nezávislé zavěšení vzadu a motor byl v podstatě Duratec. Bylo to příjemné auto, drželo na silnici s lehkostí až měl člověk strach. Motor +- stačil, velmi ochotně šel za plynem a nevadl. Bohužel brzdila dobře, tak jsem dostal ránu zezadu. Ano, na té souhře a ovladatelnosti je něco nezapomenutelného.
DF – nech na jaře až bude počasí nastříknout komplet podvozek, stojí to za to udělat včas.
Jediný evropský auto, který brzdilo ještě hůř než Japonci, bývývaly Opely. Ale už nějakou dekádu to není pravda…
Mám Zafiru C s motorem 1.6 SIDI (147kw ještě bez filtru). To auto bylo nachystaný na dvoulitr tehdejší OPC verze a tak brzdy vpředu mají 335 mm a vzadu jsou taky dvojitý větraný 325 mm, motor tehdy už do modelu nedorazil protože ekopyco….. Můžu zodpovědně prohlásit že to brzdí líp než moje litačkový I20N a u té si na brzdy nikdo nestěžuje…..
Není Zafira vlstně Sharan?
Zafira C je velikostně mezi Touranem a Sharanem, současná Zafira je fprdeli stejně jako celej Opl….
h72: není, Zafira je sopel a ten je GM a nemá tedy s bastlem VW a Fordu nic společného (Sharan je Alhambra a Galaxy).
Rozhodně není.
typek: jasně, už máte Fiatí brzdy, takže jak píšu, už to nějakou tu dekádu neplatí.
Ostatně si všimněte, že první, co vždycky Fiat na autech, který spolkl, udělá, jsou slušný brzdy – viz. Chryslery přemalovaný na Lancii apod.
Je to marketingově úplný nesmysl, protože (téměř) nikdo nekupuje auto podle brzd, ale jsou to prostě technici a tak to dělají. A pak se diví, že nevydělávají…
i30N byla i ve verzi se čtyřpístky Brembo, ale nějak se v průběhu času tahle varianta vypařila (měla ještě navíc samosvor a přitom za to chtěli příplatek asi jen 70 litrů). Nevím proč, nikdy to nemělo vyjet v jiný podobě (protože ty jednopístky to auto totálně diskvalifikujou).
vlastní brzdy na tom byly až předimenzované, vážilo to tuším méně než 1200kg. Pokuď to není nějaká tragédie s noname deskami (to dělá 50pct) a eko čínskou gumou (dalších 30pct), tak běžná konfekce střední třídy té doby brzdila obstojně.
Máš si pořídit tři děti, potřeba tří autosedaček výběr výrazně zúží, a to tak, že velmi, pokud chceš benzinový motor a manuální převodovku.
Pokud někdo řešil stejný problém, jsem zvědav, k čemu jste dospěli.
@JH
Dacia Jogger
Ta má jen 2 isofixy.
3 sedačky do 2. řady Joggeru nedáš a 3.řada likviduje kapacitu kufru. Možná Berlingo a klony, ale sedačky s šíří pod 43 cm jsou unikát a zapnout pás mezi je skoro nemožné.
@Hupert
je-li požadavek 3x isofix, pak Touran, 5008 a ty Berlinga nebo většina osobních dodávek, koneckonců dá se to vyguglit, pak vzít ty 3 sedačky a prakticky vyzkoušet…
https://blog.carvago.com/auto-se-tremi-isofixy-ve-druhe-rade-jak-vybrat-vuz-do-ktereho-date-tri-detske-sedacky-vedle-sebe/
Berlingo můžu doporučit z vlastní zkušenosti; jako oběť vlastní množivosti.
Ve 2016 jsem koupil Berlu novou, protože jsem potřeboval auto, který bude mít 2 samostatný sedačky. Potvrzuji, funguje. S dětmi bezchybně, do cca 200-300 km se vzadu celkem slušně usadí i trojice dospělců.
Mmch, opravdu překvapivě široká je vzadu Toyota Verso.
3 samostatný sedačky, samozřejmě. Mám tři děti.
3 sesle do Joggeru dáš. A jestli to nejde tak to sestrenice neví a prostě tam ty 3 háďata v seslích vozí.
Taky můžeš třetí sedačku dát dopředu. Jinak je ideální FIAT Multipla.
Pro děti v sedačkách možná, ale má-li sedět v Multiple dospělá osoba nad 175 cm déle než 2 hodiny jízdy, tak pozná, co je to peklo.
JH: Tak dneska to snad ani uz nejde, ne, krome SUV? Svyho casu Espace byl celkem v pohode (sam jsi tusim zminoval, zes IV mel), Fordi S-Max uz ma u nas nalitano skoro 300k a drzi. Kdyz si predstavim, ze shanim auto pro sedmiclenou rodinu dneska…
Taky jsme byli za mýho mládí sedmičlenná rodina a jezdili jsme Žigulíkem. I se dvěma psy za zadní lavicí, samozřejmě.
Jojo, taky jsme v Moskalu jako deti jezdili v sesti, ale to se jeste nehralo na pasy, sedacky a podobny vyfikundace…
ChS: jo, Espace byl super, pohodlný, ergonomický, s výborným výhledem, a dvoulitrový turbobenzín měl překvapivou sílu i odpich. Ale už to bylo dvacet let staré auto a začalo se srát a já holt nejsem automechanik.
A volbou bylo…chvíle napětí: Opel Combo.
Jihočech Honza: jen by mě – čistě psychologicky – zajímalo, proč Combo a ne Dobló?
Celkem náhodou, v Opelu měli slevovou akci, tak jsem to vzal jako znamení.
Rozumím
Tri plnoformátové sedačky pre bežné rodiny obvykle málokedy treba, ak sa, pravda, deti nenarodili veľmi krátko po sebe (a matka nie je posadnutá ilúziou bezpečnosti). Najstaršiemu sa dá (užší) podsedák, a ten sa zmestí hocikam.
Chrysler Town&Country (ex-voyager). Ale podruhé bych to neudělal. Až to auto doslouží, tak ho nechám komplet pozlatit, protože to bude minimální výdaj proti tomu, co mě ten sráč stál na opravách – motor, převodovka, klima, všechno po velkejch opravách do 200k. Nervy se servisama, který jsou doslova tragický a který se mě pokusily zabít (ne obrazně, ale opravdu manipulací s brzdama, která by pravděpodobně nenapadla ani zkouřenýho ožralýho dementa někde v rusku) a to byly servisy autorizované, ani nezmiňuji.
Ale místo v tom je pro 3 děcka+veškerej bordel kolem, to zase jo.
A není v naftě?
Neee, 3.6 pentagram flexifuel. Běžná závada – klepe vačka ve 100k. No, vačka začala klepat ve 120k. Převodovka jde do háje ve 150k…. no a ve 150k začla kvičet a neřadit. A tak by se dalo pokračovat. Aktuálně mě tam točí středová konzole uprostřed stropu kabiny, která při jízdě vrže jako ruskej raketoplán a neco se s tím nic udelat :) Člověk by to měl používat po americku – 5 let na leasing a pak to odveze rovnou na vrakáč. Pak asi dobrý.
Ale místa je tam hromada.
klepe? vyjetý ložiska?
proč by se nedalo s vrzajícím plastem nic dělat? co tak třeba to povolit/sundat, vypodložit a pořádně utáhnout, vono se to zkroutí jinak a vymezený vůle zaniknou, ne?
Je to nějaká výrobní vada, kdy vahadlo časem ožvejká vačku a vzniklá vůle začne klepat, takže je na výměnu vačka i vahadla. Bratru 30k.
Konzole je asi dva metry dlouhej a 20cm širokej plastovej výlisek, na kterým je usazená prehistorická LCD těžká jako kráva, která je jako naschvál přesně uprpostřed délky a nějaký šuflíčky na bordel. Plastovej výlisek je zamáčknutej do díry v tapecírunku, kolem kterýho je podobnej plast a usazenej na čtyřech šroubech v rozích a čtyřech plastovejch bazmecích uprostřed, který držej na stropě tu těžkou LCD. V průběhu času těžká LCD plastový bazmegy ožvejká a rozláme, takže dlouhá plastová konzole chycená za 4 rohy a zatížená uprostřed vibruje a vrže o plastovou hranu tapecírunku. Bameky jsou integrální součástí výlisku a zapadí do plechovejch děr. Po umístění už se tam nejde dostat. Jediné, co mě napadlo je ty zbytky byzmegu oblemcat lepidlem, celej výlisek objet silikonem, narvat to tam a nechat přilepit s tím, že když tam někdy někdo bude ctít vlézt, tak tu plastovou konzoli bude muset rozlámat na kusy. A ani pak nevím, jak dlouho by to vydrželo při tý váze a poloze. Ten kdo to navrhoval měl obvláště sadistický smysl pro mučení.
Kámoš to auto má a někdo mu ho zapálil a ono ani nechtělo hořet. Jenom doutnalo. Tak to uhasil a jezdí s tím dál.
Leon vypadá skvěle. Toho bych do světa nepouštěl. Ještě 10 let a po 3 baterkách mohl ještě frčet. Ale s těmi šlupkami to mohl být kostitřas.
@D-F
https://dfens-cz.com/nejlepsi-z-prumernych-seat-leon-5f-1-5-tsi-96-kw/comment-page-2/?show=comments#comment-365778
Existuje nespočet důvodů, znichž některé jsou vyjmenovány v článku, proč si už nikdy neplánuju koupit jakékoli nové auto. Mýmu nejmladšímu je letos 20 let. Shodou okolností taky Japonsko a je to ta velká hnusná pažravá obluda, kvůli kterým střílí závory parkovací lístky lidem s nízkými auty na střechu ;-). Ovšem nejdivnější auto, kterým jsem kdy jel a kterého jsem se nakonec stal majitelem, je New Beetle z ’99 fturbu a fdechtu a normálně jsem se do něj zamiloval, jak je absurdní :-).
Pokud nepotřebuješ jezdit, asi je to fajn přístup, proč ne.
Jako voni starý auta nejezdí? ;) Mně jezděj všechny. A vlastně všechny „už zase“ :). Jo, přiznávám, vrážím do nich prachy, který by do nich asi nikdo tady ze zdejších diskuzí nedal. Ale to neni zakázaný (zatím, nicméně chystá se to).
a jako ty nový zmrdky, plný kurváren, který většina lidí fakt ale rozhodně určitě nechce (ovšem musí je zaplatit), kerý nejdou pod půl mega, do toho se snad prachy nevráží? (:
MU 20:48
Jasně, ale vrážíte do nich ty prachy a už tam není spolehlivost nový káry. Když potřebujete točit stovky km za týden, tak to prostě s veteránem nejde. Auto degraduje i s věkem, ne jen s kilometry.
„Auto degraduje i s věkem, ne jen s kilometry“.
Jste si tím tak jist? Před asi třemi lety jsem pro známého kupoval na Auto1 (zdroj dovozových aut většiny autobazarů v ČR) Lancii Lybru SW (kombi) 1.8/130 od Milána. To auto je sice z roku 2002, takže horká novinka to není, ale mělo to nalítáno něco přes tuším 60 000 km a stálo to 658 Euro. S dovozem a přihlášením se vešel těsně nad 30 000 Kč. Udělaly se na tom rozvody (jsou tam vyvažováky, takže je to dražší), náplně, termostat, doplnila klima, vyměnily zpuchřelý pneumatiky, takže auto za zhruba 60 000 Kč je denně v provozu a jezdí, jezdí, jezdí… a pokud se nestane něco fatálního, nevidím důvod, proč by nemělo jezdit dalších 10 let/200 000 km. Pravda, audio nemá aux, takže jsem za celých 150 Kč musel koupit redukci a vyhodit CD changer, aby do toho šel napojit mobil.
Lybru odstaví až nedostatek dílů, který jsou odlišný od Mařeny.
Pokud udělám ekonomický propočet nákladů, versus služby, kterou to auto poskytuje, takjsem na 10 % novýho auta. Akorát jsem si, pravda, nevybral barvu a výbavu (má to v alcantaře s navi, takže líp bejt už nemůže). Jedinou otázkou je, jakou cenu má CarPlay (to tam není a musí mít mobil prostě na držáku).
Já sám jsem měl poslední Kappu 20v TB dovezenou od Perugie nějakých 11 let, stála tehdy celých šílených 2 000 Eur ve stavu nového auta, s dovozem a přihlášením mě vyšla nějakých 75 000 Kč. Díky tomu, že měla klasický výměnný rádio, nemuselo se nic bastlit a Android 7 tam byl za 1500 Kč z eBaye. Byla rovnou už od pana profesora namapovaná na bezin RON98, takže přivedla do cvokhausu nejednoho majitele Porsche. Její prodej v 270 000 byl vynucen neexistencí náhradních dílů (ramena a hlavně řízení, to je po 25+ letech pro tyhle Kappy smrt). Neumím si představit za méně peněz více muziky, u novýho auta zcela vyloučeno.
Ve starsim aute zpuchri gumovy veci, plasty se stavaji tekutymi a vubec se projevuje degradace matrijalu od prirozeni. Pochopitelne, pokud je to auto na denni litani, muze si na sebe vydelat a ekonomicky je to vyhodnejsi, nez funglovka. Jedinym proti pak muze byt spolehlivost, pokud je to typ, kterej se sere a se starim se paxere jeste vic. Pokud ma clovek nahradu, nevadi.
S výjimkou tý Kappy (kde je to spíš konstrukční vada, co se projeví za 20+ let) bych to jako problém neviděl. Málokdy Vám odejdou gumičky v třmenech, to se normálně nestává ani po 40letech. Ani hadice klimačky nějak statisticky neodcházejí ani po 30+ letech, pokud se bavíme o zdravým autě (a ne vyrezlých mrtkách). A ty ostatní nejsou problém, jednak to nic moc nestojí (válečky spojky 800 a 1500 Kč, brzdový válec 2500 Kč, těsnění víka motoru 350 Kč, výfukový silentbloky 20 Kč/ks), a jednak to můžete vyměnit při nákupu a se spolehlivostí nebudete mít větší problém, než u novýho. Např. ta Lybra je rozhodně 1000x spolehlivější, než dobrých 50 % současný produkce nových aut.
Případný pogumovaný plasty v interiéru (zejm. Fiat) se někdy po x letech stanou lepkavými, ale stačí utěrky na dětský prdýlky a je po problému (většinou u aut s nefunkční klimačkou nebo odstavených ve vlhku).
Já vám to nadšení neberu, já ho obdivuju.
Naprostá většina uživatelů, kteří motají kilometry potřebují to auto nové, protože neumí a nechtěj řešit na autě vůbec nic, nezajímá je kolik stojí váleček spojky a nechtějí hledat auto, které náhodou nezbastlil někdo před nimi (jak velkou šanci má někdo, kdo tomu nerozumí chytit bezvadný kus a vědět, co je všechno třeba preventivně vyměnit?).
Jestli něco nový auta zvládají velmi dobře, tak to jsou právě velký nájezdy km. Namátkou; znám maníka který jezdí okolo 100.000 km ročně a používá Ford Rangery, točí je pravidelně, teď má teda Hiluxe. Odhazuje to, když mají okolo půl milionu km a ty auta jezdí bezvadně, protože je tam pořád horkej olej, hezky se vypaluje DPF a nezamrzá SRC kat.
S 20 let starým autem by skončil za měsíc. Musí prostě jezdit.
Nájezd 100kkmr už je jiná liga a pokud dělá nejakej byz a účtuje si cestu, tak to auto se mu zaplatí jenom na tom dopravným tak první, nejpozdějš druhej rok, jistě.
Na nájezdy do 30kkmr nový v žádným případě ani omylem, operákový vojebárny taky rozhodně ne. Nad 30kkmr se to docela láme, záleží co jak dobře si člověk vybere, ale finančně vyjde furt líp dvě ojetiny v přiměřeným stavu, pže občas můžou jet dva lidi současně (s 1 ks nelze nikdy nijak) a eventuelně jedno furt jezdí a druhý může byt v ser-vícu. Nad 50kkmr už to je spíš na nový/voperák (s dobrejma podmínkama!!) a po najetí pár set tisíc v prodloužené záruce, před tím, než se na tom začne všecko srát, eště furt prodat za solidní zbytkovou cenu (případně to udělá sám lýzač). Pak vychází rozdíl v ceně řekněme 300-500kkč na 250-500kkm, což je dobrá hodnota. Nemá to pražádnej smysl na malý nájezdy, jak píšu hned nahoře, pže aby se najelo 300kkm při nájezdu pod 30kkmr, to znamená minimálně 10 let starej wágen, jehož zůstatková hodnota je malá a pravděpodobnost, že se neco, co výrobce vojebal (hlavně dyž je to cokoli jinýho jak tojota apod.), začne srát a bude to chcet do toho sypat hrozně moc, roste nad přiměřený meze. Příkladmo jak tady byly zmínky vo nejakým tom chrajzlerovi, kterej se začne sypat už ve 100kkm, to je úlet naprostej.
Integrale 10:27
S tím věkem jsem si naprosto jist. Znám to nazpaměť z koncernu, vždyť už tady točím 22 rok.. :-) testovací centrum dlohodobých zkoušek simuluje zátěž věkem a málo platno, materiály prostě věkem a působením okolních vlivů degradují. Ne vždycky to jako uživatel poznáte, ale děje se to.
Ne nadarmo je záruka omezená 1) stářím vozidla 2) najetými km
Jistě, to opotřebení věkem lze potlačit skladováním ve vhodných podmínkách, ale stejně to bude auto, které má ztvrdou izolaci kabelů, zpuchřelé gumové díly, ztvrdlé simerinky a nikdy nebude takové, jako když vyjelo z továrny.
Tím nechci tvrdit, že to auto možná neodvede dobrou službu, to vůbec. A zcela jistě to může být jackpot co se týče provozních nákladů
Čéče zajímavý je, že mimo nejaký žabácký apod. dementy, co neco zkoušeli a posrali to, na 20+ let starejch autech jsou ztvrdlý tak maximálně izolace co pomalu leží na motoru, případně světlech (>100 °C), a gumy (vyjma podvozkovejch apod., jistě, kde je to vystavený prostředí vč. solí; a který dodává v áftermarketu jenom třeba 30 značek), prakticky vůbec. Nedělají dneska neco blbě?? :D
To je snůška hovadin. Na daily mam 23 let starlu fábii. Cpu do ni prachy? Jo cpu ale jsou to položky za stokoruny. Za celej rok mě udrzovani toho auta vyjde podstatně míň nez stoji obyčejná garančka u novoty. To co majitele novych aut plati kazdej měsic lizingovce za to ja auto rok servisuju.
Hele to s tema rezervnima pneu. Ja jsem taky radsi, ze ji mam. Ze jo. Lepsi mit a nepotrebovat nez potrebovat a nemit. Ale kolikrat jste ji kdo pouzil? Ja mam asi 300tis najeto. A mel jsem par defektu. Ale nikdy jsem este netahal rezervu. Vsechny defekty byly tak, ze to slo dofouknout a dojet do pneuservisu.
Já 2x za 4 roky.
Já nikdy. A posledních dvacet let už mám auta bez rezervy z výroby. A to jsem najel miliony kilometrů. Důležité je důsledně parkovat v garáži.
Já 1x. Chytil jsem kolem o obrubník v zatáčce. Díra velikosti kovové padesátikoruny. Ostatní defekty vždy na dojezd do pneuservisu.
zrovna včera večer jsem měnil píchlé kolo. a tomu expertovi, co vyvinul hever štorcák s šestihrannou hlavou na fajfkovej klíč místo očka na kolovrátek bych namazal obličej lejnem a dva dny bych jej nepustil k vodě. zavěšení rezervy pod autem vzadu není špatné, nemusí se vyndavat věci z kufru do bláta, ale když jsou věci v kufru, tak je zadek auta tak nízko, že se nedá rezerva vytáhnout, takže je nutno nacouvat na něco (když se o fičuře ví včas), vyndat věci z kufru do bláta nebo heverem nějak improvizovaně přizvednout zadek, nebo poprosit celou rodinu jak v té pohádce o velké řepě, aby popadla auto za zadek a trošku nadzvedla (jak nakonec nastalo, ale pohádka neproběhla úplně, rodinný kocour zůstal spát ve své cestovní přepravce a nepomáhal).
na šestihran dáš vořech a pumpuješ ráčnou, ne? tak sem to dělal v dodáfke
Jasná věc, na heveru bych dal vždycky přednost šestihranu. Zvedání pomocí ohnutého drátu je k posrání.
dyž chce nekdo točit hodně, tak se dělajou kolovrátky na vořechy, sem si to tam dal, na počáteční rychlý točení fajn, pak už to chce páku, dodáfka má dvě a půl tuny prázdná :)
ano, to je rozumné. bylo nerozumné předpokládat, že když vyfasuju pracovní auto téže značky, téhož modelu a téže generace, se stejným plastovým šuplíčkem s heverem pod sedačkou, že bude hever tiše inovován do téměř nepoužitelna. to že klíč na kola „fajfka“ je nepoužitelnej na povolování šroubů kol a že je potřeba vozit kříž, to už vím skoro pětatřicet let.
koukám že jsem se v souvětí ztratil a chybí mi jeden zápor. pardyjé. krátce: nečekal jsem inovaci heveru.
Fajfka je podle mě lepší než kříž, dá se na něj šlápnout nebo dupnout. A je to malý, tak se to schová do toho pouzdra k heveru.
proč by se nedalo dupnout na kříž? a proč vlastně dupat; stačí kříž nasadit navodorovno, jít do dřepu, a s nataženými pažemi (jako při resuscitaci nepřímou masáží srdeční) za jedno rameno zabrat nahoru a za druhé dolů (je to čistě grif, žádný silácký kousek, síla vychází z trupu, ne z rukou). no a kdyby byly snad šrouby utažené nějakým nablblým frištenským, tak vylovím skládací lopatu, a každou polovinu navlíknu na jedno z ramen kříže.
skládací lopatu vozí každej no :D
Dupat na kříž nemá smysl proto, že tam jsou tak šílený páky do několika směrů, že užvejkáš matku tak, že už to nepovolí nikdo jinak než zařezávacím vořechem, a kříž ti vole spadne. Na to je určená právě ta fajka, která je na to tvarovaná.
souhlasím, že dupat na kříž může u nějakého nablblého chachara co skočí na kříž jak mastnej hadr do průjezdu vést nejen k destrukci matice, ale i vážnému zranění nablblého chachara. proto právě se na kříž nedupe. ostatně, moje děti se u běžného osobáku naučily povolovat matice křížem někdy okolo 13. roku věku a při hmotnosti výrazně pod půl metráku.
Všecko to je závislý jenom na tom, esli sou matky podmazaný a utažený na spávnej moment momenťákem. Pokud to je zarezlý nebo utažený pneumatikou na nesmysl, nehne s tím ani Železnej Zekon, natož náký smradi :)
kříž je přirozeně lepší, drží na místě a taháš a tlačíš. Furt si ho ode mne půjčují ti co ho stále nemají.
Kříž je dobrý, pokud máte na nápravách matice nebo hlavy čtyř různých velikostí.
Pokus si vystačíte s dvěma ořechy, existuje šikovný nástavný nebo teleskopický klíč, skladný a pevný. Mám ho přes dvacet let, veškeré montáže a demontáže včetně sezónních výměn kol absolvoval bez poruchy.
Nastavit trubkou lze, ale dosud to nebylo nutné.
Jj ten je fajn, hrubá orientace – na povolování vytáhnout, na utahování nakrátko.
Poslední dobou jsou ovšem stále častějš v markétech momenťáky za pár stokorun, nakonec se mně povedlo zehnat v Normě (pže po tom byl prvních asi pět akcí v lílech hlad a zmizlo to dycky nejpozdějš dopoledne druhýho dne). Sice děvka debilní z fabriky nesedí vo 3-5 Nm, ale za ty prachy a to utahování nad 80 Nm na nápravách a jinejch kolech mi to je celkem u prdele :)
že laciný momenťák nesedí o pár (i desítek) procent je úplně jedno, mnohem víc s tou silou ve šroubu (předpětím ve šroubu) udělá tření v závitu a pod hlavou. když jsme u jedné pěkné ocelové konstrukce zkoušeli ušetřit na pracnosti a kvalifikaci provádění a zkoušeli předpínat táhla momenťákem, rychle jsme se zase pokorně vrátili k dutému lisu – u momenťáku skutečná síla v táhlu lítala o desítky procent. u skupiny šroubů ve třecím spoji se to tak nějak spíš snese.
u kol na osobáku je empírie „utahuj pořádnou, ale ne vší silou dospělého muže a bez použití nástavce“ naprosto dostatečná.
Šrouby s přece mažou, ne?
Vždycky jsem to dělal tak, že jsem si koupil laciný momenťák – na to, abych trefil +- 100 Nm bohatě stačí a šrouby promnul v hadru, kterej byl ušpiněnej od maziva s grafitem.
šrouby se samozřejmě mažou, ale i tak je potřeba k přesnosti síly ve šroubu a závislosti na utahovacím momentu přistupovat se zdravou skepsí. notabene třeba utahování momenťákem kombinace šroub + oversize matice v žárovém zinku
Nejlepší je fajfka a v kufru metrová lešenářská trubka, netřeba šlapat, stačí jednou rukou lehce tlačit nebo táhnout
Nejlepší je jezdit do takového pneuservisu, kde nedělají kreténi, nebo nebýt kretén, když si gumy měním sám. Pak je lešenářská trubka zbytečnost, kterou jsem nikdy nepotřeboval. Současně je pak taky úplně jedno, jaký mám klíč.
Fatdwi hele nenate úplně pravdu. Treba pravy predni kolo na transporteru se mi zatahuje provozem. Utahnu ho jen z lehka tak ajorát jako vsechny,kola. Pi case vse hny kola povolim podob ou silou ale pravy predni bez trubky ani prd.
tvl nechceš napřed vystřízlivět? to se nedá číst :D
asi záleží na vágnu, u feliny je fajfka a jde to naprosto sqěle, stačí šlápnout; kříž sem míval dyž u toho čuráci neměli nic a musel sem si dokoupit, poměrně často to byl ale že šílenej mord povolit, až tak že aby neco nekde v zádech prasklo, jak se člověk s tím sral
Já mám na každém kole jenom jednu matku a tu nepovolí ani v běžném pneuservisu. Bylo mi řečeno že na odtahovku a do autorizáku. Zatím mě to naštěstí nepotkalo.
zrovna teď na Vánoce, uprostřed slovenský pustiny, všichni dovolený, všechno zavřený. vrut v pneu. asi by s tím někam dojet šlo, ale na plnohodnotný rezervě jsem se rozhodně cítil lépe a v pohodě jsem si mohl počkat do nového roku.
k otázce, za 10 let, cca 150kkm, 3x defekt, pokaždé vrut. nový auta, který nemají pro rezervu ani místo, mě serou.
na nízkejch pneu, jsem vyměnil postupně všechny, popraskaly ty dráty uvnitř, pak jsem to vyřadil z provozu a už nikdy více. Takže jsem na rezervě najel dost.
Ja jsem ji potreboval jen jednou v zivote, na BXku. To jsem prorazil gumu z boku. Jinak vetsina mych pichancu jsou pojebany kaminky z ceskyho sterku tady na Sumave, coz lepim knotama. Ani se mi v praci nechce volat servis, soupravu vozim v aute, komprcurek taky, na parkovisti akce na deset minut.
Jednou jsem resil velky dilema s rezervou na Firebirdu, kde byla jen dojezdovka, jestli se s ni tahat a nebo ne, zabirala celkem dost mista na strane kufru, kterej byl jinak asi tak na dve tenisovy rakety. Pote, co jsem diky sulinovi v Brne, co mne vytlacil na obrubnik a ja jsem o diru na kanal prorazil obe gumy, jsem dojezdovku vyhodil. Nastesti ji po me nikdy zadnej fizl videt nechtel.
Naopaxemi stalo, ze mne jednou v desti haltli fizlove a videli, ze mam kufr na Mountaineeru narvanej po koule, tak ze prej at ukazu rezervu. Nevim, o co jim kurva slo. Tak povidam, ze rezerva je pod autem, at si kleknou do tech sracek pekne na vsechny ctyri a strcej palici pod auto. V tu ranu uz ji videt nepotrebovali. Odjel jsem jako vitez. A to hosi nevedeli, ze misto rezervy tam byla toroidka na LPG…
he, he tohle na mne taky zkusili v autě s plnou posádkou a dovolenkovým nákladem až po střechu při přejezdu po Šumavě. Jen se se dvakrát zeptal jestli to myslí vážně a při druhém dotazu už měl puštěnou kameru na mobilu. Popřáli mi pěknou dovolenou.
Použil několikrát.
Jedno auto: zřejmě utekla guma a jak byla prázdná, nedala to a byla rozervaná celá bočnice kolem dokola. Na dálnici. Nic se nestalo, hodil jsem rezervu a jedl domů.
Druhé auto: při vyhýbání se protijedoucímu autobusu jsem si štrejchnul o obrubník, přitom jsem to tam znal, ale byla tma, no prostě lidi dělaj chyby a já nejsem robot. V bočnici díra jako dlaň.
Třetí auto: při dofukování na benzínce jsem zjistil, že to kolo uchází. Když jsem ho sundal, z vnitřní strany ohnutej lem plechovýho ráfku a odlepená pneu v tom místě. Asi jsem někde vymet díru.