Hňupův podzimní gambit - zpět na článek

Počet komentářů: 301

Přidat komentář
  1. Dnes výtečný článek. Jeden z nějlepších za dlouhou dobu.

    1. jo jo, promosalská sračka jako tři roky obvyklé. Ideální pro pohrobkové moskalské antivax kurvičky.

      1. Doufám, že už sis dal minimálně čtvrtou dávku, vaxere. Je to poznat. :-D

      2. Nezdržuj se tím, čemu nerozumíš a hybaj pro další tečku. Cirkus už zase začal, tak šup šup.

  2. A jak prosím souvisí řešení aktuální situace s tím setkáním důchodců, kolozubých debilů, proruské svoloči a supů co je chtějí odrbat o ten zbytek peněz co mají 16.9.?

    S článkem by se dalo i souhlasit, ale ta poslední věta je výsměch zdravému rozumu :-)

    1. Prosím popiš nám zde svými slovy „aktuálbí situaci“. Tím bych začal.

  3. Hodím si taky předpověď, ať se mi pak můžete smát.

    Nestane se v podstatě nic. Inflace bude dále pomalu klesat, na podzim se dočkáme 3-4 demonstrací proti vládě zhruba v rozsahu vrábelovských (50 – 100k), ale nebude to stačit k vyvolání koaličního neklidu. Vláda nepadne, možná se po volbách do EP, které dopadnou pro 5K ostudně, mírně přeskupí (Kubovci posílí nad Fialovci). Poslední rok zase budou rozdávat dárečky sockám, jako to dělá každá vláda. Nicméně stejně prohrajou a příští volby vyhraje ANO, uzavře koalici s ODS (možná i se zbytky TOP/KDU) a v opozici budou zbytky Pirátů a Okamura, eventuelně ta KDU. Dál se do parlamentu dostane opět ČSSD a nově PRO, obě na hranici průlezu do sněmovny. Což je fajn, protože PRO není levice a přesto dovede kanalizovat chaoty.
    Zavedení eura se zase odloží. Žel bohu.
    Plyn přes zimu nedojde a ani cena energií nedoroste stropu. ČEZ zůstane se shodnou vlastnickou strukturou.

    Na nové covid games nejsou prachy, stejně tak na prohlubování grýndýlu, spíš se grýndýl mírně rozvolní a posune. Ale základ, zbavit se závislosti na fosilech, zůstane – on je výhodný pro Evropu i z hlediska autarkie, akorát pojetí je mizerné, ale to tu není třeba říkat. :)

    Válka na Ukrajině se dostane do chronické fáze. Ukrajina ještě o něco postoupí, ale na podzim se zastaví, bude ostřelovat přístup na Krym a dobyde část Chersonské oblasti po omezení jejího zásobení. Nakonec – a tomu bude předcházet změna vedení v Kyjivě, nejspíš dojde k nějakému špinavému příměří, kdy vznikne nová hranice.
    Tohle je otevřené, pokud by Západ dodal rychle dost zbraní, aby umožnil Ukrajině ovládnout nebe (a ty má, narozdíl od dalších starých tanků a houfnic a nábojů), dalo by se Rusko i vyhnat, ale protože tak neučinil dosud (nebo to nevíme), myslím si, že se tak nestane. Navíc může přijít černá labuť v Rusku.

    1. Proč až pak? Já se ti směju už teď. :o))))))) Ale pjatnačka zůstane u vesla samozřejmě dál. Prostě proto, že ji nemá kdo nahradit. A ano, ceny energií nejspíš moc neporostou, což je dáno tím, že KoZa ustupuje na všech frontách. A třeba tady v NL se se spotřebou čaruje velmi-velmi. Mám „yntelygentní“ měřáky a vím co se děje. I když je moje spotřeba stále stejná, plyn a elektřina, tak má „fakturovaná spotřeba“ klesá, aby se udržely nižší ceny. Bojí se davu, bojí :)

      1. Minulý rok jsem dostal od Vláďi, všichni ovčané dostali, 380 euro příspěvek na energie. Letos se to „ulevování“ děje nenápadněji :) Je to samozřejmě jen posouvání problému „na později“, to je pravicový způsob. Neoprávněné zisky energo „distributorů“ tak zůstávají, dav platí méně, ale jen na oko a dočasně. Platí a bude to platit jen jiným způsobem. Který tak nebije do očí. Opakuju, bojí se to :)

      2. Je-li nějaká volba nejlepší z možných voleb, pak jde o volbu dobrou. :-)

        1. No a tom to je :) O tom, že těch možností je „o něco víc“ než které vidíš ty při svém omezeném rozhledu ;)

          1. Sem s nějakou možností, ty omezený rozhlede. :-)))

    2. Ukravina za tři měsíce dobyla úplný hovno a pochybuju, že dobude něco dalšího do zimy.

      1. I to je možné. Rusko je dobře vyzbrojené, lidnaté a neradno je podcenit, objektivní informace nejsou, z obou stran je slyšet naprostý wishful thinking a jediný rozdíl je ten, že proukrajinští zatím defétisty a mentální kolaboranty s druhou stranou netrestají (mimo UA). Ale myslím si, že Chersonská oblast je přece jen proukrajinská a dlouhodobě pro Rusko neudržitelná.

        1. Tak ono hlavně je vždycky snazší bránit než útočit. A rusáci se dostali do pozice, kdy zabrali, co chtěli zabrat, postavili obranu a dívají se na to, jak úkáčka nasvištěná nejlepším americkým amfetaminem najíždí mezi miny. Takhle to může trvat klidně až do chvíle než Zelenskýmu dojdou ukroši.

          1. Tipuju, ze spis Bilymu baracku dojde trpelivost. Volby za dverma, hmatatelnej vysledek nikde…

          2. Rozhazují radostně rukama až dvacet metrů daleko.
            https://cnn.iprima.cz/strasna-valecna-realita-o-ktere-se-nemluvi-ukrajina-je-zemi-vdov-sirotku-a-mrzaku-411732
            Že se jim to NATO ale vyplatilo.

        2. A v jednom s vámi nesouhlasím. Informace přeci máme. Vždyť tu i p. Mrcasík pitval tu strašně tajnou zprávu z USA. Tak, že by ta zpráva, kterou nám předhodila média, nebyla pravdivá. Vždyť tam byly počty techniky, vojáků atd. :-)

    3. Tak si taky přihodím tipy, ať je legrace. Jen rozdíly:
      ANO sestaví po volbách v řádném termínu vládu samo s tichou podporou SPD.
      ČEZ bude zestátněn, ale na nic to nebude mít krátkodobý vliv.
      Válka na Ukrajině zamrzne na východě, ale věřím v Krym. Do budoucna rozhodne, v které zemi dojde dříve k puči. Nová Ukrajina si bude o EU i NATO moci nechat jen zdát.

      1. Na to nebudou mít dostatek poslanců. A už vůbec ne teď, když Babiš luxuje Okamurovy voliče. Babišova jediná šance je, že se tam dostanou nové, či staronové strany (zdravíme Šmardu) dostatečně nenažrané a blbé, aby s ním šly do koalice

        1. @shane
          Don Pablo to s Burešem domluví jako vládu národní záchrany a možna bude i Bureš prezidentem…
          Šmarda, Šlachta a jiný šikovný populista Rajchl nepřelezou 5%.
          Krym dalo práci dobýt i na jaře 1942 a to bylo od podzimu pod kontrolou půl pobřeží Azovského moře.
          Mariupol byl obsazen mj. slovenskou ozaj Rýchlou divizí.
          Což už nikdy nenastane.
          No leda by ji tam Fico vyslal jako expediční sbor pod velením Stavky. :-)

          1. 5 %? Doufám, že tím myslíte zisk celého toho politického septiku dohromady.

            1. Naopak, nic by nepotěšilo více, kdyby zase předvedli výsledek kolem 4,5 % komouši, 4,5 % sosani, 4,5 % fízli a přidali se třeba 4,5 % rajchlovci.

              1. bacha, to by dostali státní příspěvek. Ale za ty rpachy by to asi stálo.

    4. Tohle je realističtější předpověď, než cokoliv co padlo v článku.

    5. Dissenter: s tím bych vcelku souhlasil, až na spoluvládu ODS a ANO. ODS sice není žadná velká pravice, ale se silně levicovou ANO toho moc společného nemá. Podle toho, jak dopadnou volby a kdo se tam dostane navíc oproti 2021 bych to odhadoval buđ na menšinovou vládu ANO (+PRO + nenažraní a nepoučitelní socani), nebo na další kolo ODS a spol. SPD bude buď opozice, nebo bude mít nějakou hlasovací dohodu s ANO, jako KSČM v roce 2017.

      1. Tohle mě zajímá. ANO je levicová vůči komu a čemu v ČR a proč?

        1. A co na ANO levicového není? Kde si byl, když byl Babiš premiérem?

          1. Ve srovnání s čím?
            ANO je levý střed. Jeho politika a kroky Babiše tomu odpovídaly.
            Srovnání s ním „na pravicovost“ snese pouze ODS, možná KDU a oba subjekty, jak se zdá, pouze orálně. Ostatní subjekty jsou svými programy a činy krajní levice (TOP, STAN), nebo extrémní levice (Piráti, zelení).
            Ano, je tu nedostatek pravicových subjektů v jakémkoliv smyslu toho pojmu. Ale o tom už jsme se bavili výš.

            1. Asi je potreba nejprve stanovit „dorazy“. Muj pocit ovsem je, ze cela vlada je levicova, takze pravy doraz je prave nekde okolo toho stredu… Pro skutecnou pravicovost nedela zadna partaj ve snemovne nic, co by bylo hmatatelne videt.

              1. no vždyť to je právě ono :)
                Pokud řešíme pravicovost z hlediska definic platných v 19. století, je ANO levice jako řemen.
                Pokud si nastavíme spektrum podle aktuálních politických sil v ČR, je ANO levý střed s tím, že pravá část spektra v PČR zastoupení nemá.

                1. ANO je teď něco, co bejvala ČSSD. U ANO je trochu problém, že se furt přesouvá. V roce 2013 byla pravý střed a profilovala se jako čistá a nezkorumpovaná ODS 2.0, strana pro živnostníky a střední třídu, a jako ministr financí se tak i celkem snažil vystupovat. Pak přišlo EET a rétorika Všeci kradnú, čímž svoje voliče nasral a preference padly k 18 procentům, tak přešaltroval a začal si voliče kupovat. Do voleb 2017 už šel jako levej střed a dokonce se oficiálně prohlásil za levicovou stranu. Ve volbách 2021 už se ANO presentovalo jako klasická levice, v podstatě náhrada za ČSSD. Teď už moc doleva nemůže, ale prozměnu posiluje nacionální rétoriku a tím luxuje voliče SPD.
                  U ODS je problém, že je hubou pravice, ale v levicové zemi musí dělat levicové kroky, takže se v tom plácá, tluče se to a nasírá tak všechny. Jejich jediná výhoda je, že v pravým středu nemá konkurenci, takže jim to voliči nasraní na levičácké utrácení čas od času hodí, aby se na ně zase nasrali.

                  1. k tomu nemám co bych dodal. ale že to po mě chce notné skřípění zubů.

                    1. Lukas B. Jo, to nejsi sám.

                    2. taky, taky …

                  2. Tak kupoval si voliče vždy :-) 2013 do toho šel s tím, že vyčistí podnikání, což, bohužel nedotáhl. Kdyby začala fungovat ta skupina, co měl připravenou, a co měla projet všechny dotace, tak je dneska komplet sakumprásk strana zelenejch a STAN (ale nejen oni, že….) v kriminále na 12let. AGF měl taky máslo na hlavě, ale kromě těch několika dotací, co jsou mediálně zdatný se toho všechno bojí jako čert kříže.
                    Také je to hezky vidět u EET, což je nástroj státního dozoru jako prase, co si budem. Když se zaváděl, tak těm, kteří to vedli „normálně“ to vadilo s tím, že to „snesou“. Po jeho zrušení po tom ti „normální“ pomalu volají a hospody ubývají nejrychlejším tempem v historii (ano, není to jediný důvod), i když opozice slibovala ráj na zemi. Ano, chápu, že borcovi, co měl oficiálně 25let ztrátu a platba probíhala cach proti lístku napsaným propiskou to vadilo…
                    V tom, že ODS je pravicová pouze orálně a že každé volby něco naslibuje a po volbách otočí, tam máme shodu.
                    Proto si říkám – lidi to volí, protože chtějí volit racionální subjekt. Risknou to s tím, že je ODS vojebe, ale snad ne úplně. Piráti byla trucstrana, která slibovala „změnu“, takže první volby raketový vzestup. Pak vystřízlivění, ale je to tak podobně – nemají co nabídnout, ale „aspoň nekradnů“, což je jediný benefit, co jim ještě zůstal.
                    Že je tu prostor pro nějaký racionální subjekt. Problém je, že není kde brát.

                    1. Jenže co je to „racionální subjekt“ v intencích české politiky? Jaké by měly být jeho cíle a metody? A jak by mohl uspět (n.b. na CZ scéně) bez lží, manipulací, kupčení se strachem…?
                      A jaký prostor tu vůbec je? Kdo by byl typickým voličem?
                      Vždyť i současná koalice je účelový spletenec, který byl z určitých důvodů volitelný i pro ty, kteří by jednotlivé partaje nevolili a k volbám třeba vůbec nešli. Tedy ne, že by na takových konstrukcích bylo něco principielně špatného.

                    2. Chceš po mě detailní odpovědi, které, pochopitelně, nemám. Je to něco jako „feeling“. Kolik lidí ti řeklo, že „volil jsem to, ale se skřípěním zubů“. Ano, nikdy, kromě několika málo, to nebude „exact match“. No, u slepence si úplně nemyslím, že by to nebylo principiálně špatné. Ale to je zase jen názor. Jediným důvodem, proč se tak stalo, bylo podle mě argument „volte nás, spolu máme šanci proti babišovi“ místo aby volili rozdrobence, u kterých by byli zoufalí s tím, že samotný nemá šanci.

                    3. Ale ne, nechci detailní odpovědi – sám je nemám. Zajímá mě právě ten feeling, názor… Prostě to tak trochu sbírám a zkouším z toho něco skládat. Děsí mě právě ti, kteří mají exact match – protože to znamená zaslepenost, neomezenou důvěru, neschopnost pochybovat a confirmation bias.

                    4. Ano, to vidím stejně. Ten pocit mám ze své sociální bubliny a nahlížení do cizích plus z toho přelévání voličstva ke stranám, jejichž programem je „dávat naději na změnu“. Otázka, kterou zbývá vyřešit je také to, jestli ty strany to tak dělají programově „slíbíme to a pak se na to vyserem, protože nás stejně zase zvolej“, nebo jestli to je politický pragmatismus typu „tady ustoupíme, abychom prosadili naší hlavní prioritu“. Pak je na místě se ptát, co je tedy ta hlavní priorita které strany, kvůli které „ustoupili“. Zvlášť, když má pětikoalice většinu.

                    5. ten slepenec bylo nutné zlo a bylo to od ODS velmi velkorysé (předpokládám že v jejich týmu je někdo kdo umí počítat a kandidátky byly postavené tak, že se kroužkováním nedala ods smysluplně posílit, a sama ods by měla o 10-15 poslanců víc než v rámci spolu), ale racionální – ods by mělo svých padesát poslanců, ale v parlamentu by nebyli měštští ani moravští lidovci a bába by dal hravě koalici s vochomůrkou. nebo s kýmkoli jiným.

                    6. Však tak jsem to myslel. Stejně jako fungujou plakátový duely (známý politik, umělec, osobnost se na fotce postaví za neznámého politika a tím ho „heveruje“), tak stejně zapůsobilo i toto – vytáhneme trpaslíky nahoru na naše ramena, aby dosáhli tam, kam my tak tak nedosáhnem. Oni nám cestou okoušou stehna, břicho a tvář, ale to je daň za výsledek.

                  3. Tohle je přesné. Já vnímám ODS jako levý střed, ale furt jim to tam hážu proto, že extempore se Svobodnými nepřineslo nic, Korunu Českou nevolí ani rodiny členů, do politiky jít nechci a NIKDO JINÝ TU NENÍ.
                    I kdybych zkousnul prorusáckost PRO, program (četl jsem) mi vadí víc než činy ODS.

                2. No, ono to celý záleží, jestli povazuješ ČSSD za středolevici nebo levici a KSČM za levici nebo krajní levici. Pokud to první, tak je ANO středolevice, pokud to druhý, tak levice. ANO je dnes v podstatě ČSSD 2.0.

                  1. ČSSD vždy byla středolevice. ANO je ČSSD upgraded do moderních reálií. KSČM byla krajní levice. Její extrémní část (bytová družstva, státní výstavba, znárodňování, …) převzali a upgradovali Piráti, její krajní část (rozvoj fabrik, udržení statu quo ve školství a zdravotnictví) převzala a upgradovala KDU.

                    1. Ok. Já beru ČSSD jako levici, takže tím je rozpor vyřešen. Stran KSČM to vidíme stejně.

                    2. To platilo naposled v 90tkách, kde ODS byla tvrdě pravicová. Pak proběhl upgrade na středo-levo, čímž ČSSD posílila. Stejně jako ANO teď.

                    3. Tak bankovní socialismus a regulované nájemné bych teda za tvrdou pravicovost nepovažoval, ale řekněme že rétorikou byli větší pravičáci než dnes :) ale furt to byl takovej pravej střed, byť asi trochu víc doprava. Ale je pravda, že po 45 letech vlády ultralevice se jevili jako pravičáci takřka dickensovští.

                    4. to byla hold reálpolitika a oběť dalším volbám. protože poprvé všichni nadšeně volili a odhodlaně řičeli o utahování opasků, ale rychle z toho vystřízlivěli s první zkrachovanou fabrikou v okrese.

                    5. To byly relikty doby, který postupně zanikaly, stejně jako povinnost zametat obecní chodník před svým domem (třeba). Tohle nefunguje stylem levo, levo, levo, BUM, pravo, pravo, pravo (obráceně občas jo). Je to dlouhej proces. Teď to čeká důchodovej systém. Pokud někdo čekal, že nějaká vláda „vyřeší“ důchody, je to nebezpečnej blázen. Tam se bude jednat o proces trvající aspoň jednu generaci, pokud se nemá střílet z Albatrosu, spíš dvě. Ale je třeba začít a pak postupovat dál. Tady se začalo a hned se to zrušilo :(

                    6. To je samozřejmě pravda, nicméně ta deregulace se fakt nemusela táhnout až do roku 2012.
                      A ano, s penzijním systémem ještě bude spousta švandy. On ten Nečasův pilířový pokus nebyl nic moc a už vůbec ne radikálního, ale aspoň se někdo o něco pokusil. Andy se Sobotkou to ovšem zařízli. A jelikož se levice zaměřila na důchodce, tak se můžeme těšit na megaprůser.
                      Současné bouře ohledně nižší valorizace budiž výstrahou. A šlo jen o to, že důchodci dostanou míň přidáno, než čekali.

                    7. Nemusela. Ale jaká byla realita doby, to už nedosoudím, nevím. Bude to podobný problém, jako s těmi důchody. Jako bylo dřív hodně nájemníků, teď je hodně důchodců. Takže mají velkou sílu a dělá se z toho politikum před volbama, kdy se každý o tuhle skupinu „uchází“. Být důchodcem, byl bych tady ale docela opatrný. Zatímco nájemníci byli ekonomicky a politicky aktivní, přispívali do rozpočtu (bez nich by to nešlo) a sami dokázali zasáhout do voleb, takže bylo třeba je i po volbách moc nesrat, tak o důchodcích už to úplně neplatí. Pokud by nějaký vítěz voleb všechny nad 65, jejichž ekonomická bilance je menší než nula (tedy 99%), den po volbách naložil do vagónu a odvezl na lepší místa (která se nachází na konci vlečky v Polsku, ale pšššt), tak už si opozice místo křiku jen spokojeně zapálí viržínko.
                      Ano, nebylo to nic radikálního, protože to radikální být nemohlo. Ani to nebylo dokonalé. Ale byl to první krok. Ten bývá nejtěžší. A ano, levý střed zaúřadoval….

                    8. Takhle extrémní řešení nehrozí. I když mladý duchny serou, tak svoje babičky a dědečky mají obvykle rádi a když už je poslat do Polska, tak maximálně do Biedronky :)
                      Bejt důchodcem bych se spíš bál, že je převálcuje mateřská lobby. Ono těch rodin s dětma zas tak málo není.

                    9. rodiny s dětmi nejsou (až na výjimky z nejnižšího sociálního patra) jako cílovka pro politiku nijak zajímavé, neboť aspoň trochu gramotný volič(ka) aktuálně s maličkými dětmi vnímá dočasnost svého stavu a tak nějak tuší časovou náročnost legislativního procesu, čili „co já budu někde demonstrovat (notabene kde na to vezmu při spánkové deprivaci čas), než se to schválí tak budou děti téměř z domu“.

                    10. Tak pochopitelně jsem to trochu zveličil, ale nech na hlavě. Když jsem sledoval kruhy progresivní mládeže, tak bych za tvé tvrzení ruku do ohně nedal.
                      Mateřská lobby má tu výhodu, že generuje „mateřské“ náklady po dobu menší, než jedno volební období. Pak se přesune do low-cost práce a okamžitě přejde na téma „malá podpora částečných úvazků“ a poté „moc velké daně a drahé kroužky“. Kdežto důchodce, jak se jednou důchodcem stane, tak už se to nezmění a náklady každým rokem rostou (když se sečtou důchody a platby ve zdravotnictví). Myslím, že částečného řešení ve formě „omezíme důchodcům zbrojáky, řidičáky, slevy na jízdném a valorizaci důchodů“ a na opalátku zavedeme eutanazii a pohřeb žehem zdarma po každého ned 65 let, se ještě dočkáme.

                    11. čssd to obecně prosrala tím, že se nedržela „staré levice“, tj. konzervativních odborářů a důchodců, ale vydala se na tenký led nové levice (co je k tomu vedlo netuším), kde byli jako staří paprikové v porovnání s piráty a topkou nevolitelní, a bába skočil po volné nice konzervativní levice.
                      no a pak je tady strana zelených, která se dokázala za bursíka chvíli tvářit středopravě (skoro jako béčko ODS co má rádo přírodu), a udělat fantastických plusmínus 10%, ale pak se „vodkopali“ mladí ekorevolucionáři a strana se odebrala tam, kam po zásluze patří, tj. někam k půlprocentu.

                    12. To si právě nemyslím. ČSSD to posrala svojí konzervativností. Kolem milénia vystihla ducha doby – tématama, komunikací, prací. Ale o dvacet let byla situace jiná a oni neinovovali. To stejné postihlo i KSČM. Společnost se vyvíjí, strany musí s ní. Jinak dopadnou tak, jak tradiční strany u nás dopadly.

                    13. Imho máte pravdu oba, protože v ČSSD se perou dvě křidla, tradiční levice a moderní progresivní levice a tenhle rozpor a nejasnost ohledně směřování do budoucna způsobily, že voliči tradiční levice přeběhli k ANO a ti moderní k Pirátům a Topce. Hlavně k Pirátům.

                    14. oni právěže inovovali, ale k woke multikulti duhové *) levici, a o tom, že nika „staré konzervativní levice“ furt spolehlivě dělá něco mezi 25 a 30%, je nejlepší důkaz rychlost, kterou Bába uvolněnou niku obsadil.

                      *) a další moderní přívlastky si můžeme dosadit dle svého vkusu.

                    15. Medle je hlavní rozdíl v tom, že tradiční levice se zaměřuje na ekonomickou stránku (státe, sypej chudejm), tak moderní levice ekonomiku neřeší (blahobyt je přece danej), ale reší životní prostředí, lidská práva třetí a vícté generace a podobné palčivé problémy prvního světa. A levicí je pak proto, že k dosažení cíle používá tradiční levicové postupy, jako přerozdělování peněz cizích lidí a mocenské donucení státním aparátem.

                    16. Částečně souhlas. Jen s tom moderní levicí je to trochu jinak. životní prostředí a lidská práva -> malý výkon ekonomiky a zaměstnanců a větší vzácnost zdrojů -> prudké zdražování vzhledem k životní úrovni -> řešení „komunitním“ (státní výstavby, znárodňování výrobních prostředků) způsobem -> nedostupnost všeho -> vždyť toho zase tolik nepotřebujete, v 11. století lidi taky žili.
                      Oni řeší problémy, které sami způsobili radikálním řešením jiných problémů.
                      Teď jsme na začátku bodu 4 (zelení zdraží a protáhnout výstavbu jaderné elektrárny a pak argumentují tím, že JE je drahá a dlouho se staví). Před dvaceti lety jsme byli u bodu 2. Ono to „progresivní“ křídlo ČSSD vzniklo proto, že v rámci „omlazení“ do té strany vsublimovali nejodpornější ksindlové ze strany zelených, jmenujme např. Kolínskou, kteří tu stranu vyžrali zevnitř (kde je té svini konec, to se jeden nenaděje https://zelenykruh.cz/kontakty/lide/).
                      Důsledek byl takový, jaký píšeš. Inovace se nepovedla.

                    17. Jsem to zjednodušil. Ony se ty cíle taky liší místně i časově a agenda moderní levice se taky různě přesouvá, posouvá a kypí.

                    18. Nj, inovovali. Jenže vol je, když nevíš, jestli příštím předsedou bude Petříček nebo Škromach. U Pirátů nebo ANO je to jasný.

                    19. a co zbylo je mnohdy pravicovější, než kdejakej modej pták nebo jinej piráť :D

            2. q. Pojmy „krajní“ a „extrémní“ se liší čím? U mě se 100% kryjí…

              1. Krajní levice – posilování státního dozoru, vyšší daně, výhradně státní oblasti správy (zdravotnictví, školství) – třeba severské státy
                Extrémní levice – třídní boj, levicové bojůvky, systémové komunitní vlastnictví, rovnostářské dělení majetku (přímý dohled státu nad soukromým kapitálem) a vzdělání, státní vlastnictví a management nemovitostí (státní výstavby bytů a s tím spojené věci jako pořadníky, OPBH) buď napřímo, nebo prostřednictvím extrémních stavebních předpisů jako v současné době – různé státy střední Afriky, severní Korea, bývalá ČSSR, Rusko, Čína.

                1. Budiž, akorát mi z toho vychází, že mezi středem* a krajní levicí nic není…
                  Chybí mi tam nějaká obyčejná, standardní, bezpřívlastková levice…
                  Máš to podobně i na pravé straně spektra?

                  * Za předpokladu, že uznáváš existenci politického středu…

                  1. To nejsou ukotvené body. Jednak to každý vidí jinak, druhak je to celé spektrum, něco jako když se definují „rychlosti“ na CVT převodovce. Krajní pravice je u nás třeba ten Urza. Že u nás dál od „pravého středu“ v parlamentu není nic, ale naproti tomu nalevo je až do stran extrémní levice obsazeno, to je věc, bohužel, úplně jiná.

  4. Fiala a jeho banda, to jsou tak neschopní matláci, že bych je z ničeho, co D-Fens zmínil, nepodezíral.
    Obavu mám spíš z toho, co přijde zvenku. A jsem si jist, že se zdejší buřtožrouti pod mediálním vedením České televize a podobných podvolí úplně stejně jako v případě Covid games.

    Ale také se nic významného _zatím_ dít nemusí a cosi vypukne možná v tom zmíněném roce ’25. Koncentrace darebáků s vlivem a jejich aktuální motivace je pravděpodobně příliš vysoká na to, aby se to dalo jednoduše vyloučit.

    1. Takže myslíte, že ani nechystají ty online volby, aby si to jako fejkli a posichrovali? Prej to říkal Foldyna, tak na tom muší něco bejt.

      1. Já Foldynu nesleduju, tak narozdíl od vás nevím, co kde plácl. Ale vy se zřejmě vyznáte..

        1. dritchie: Nejste, předpokládám, takový idiot, abyste se domníval, že musím nějak zvlášť sledovat kdejakého ocasa, abych věděl, co vyblinkal. Vyznám se podle vás v čem přesně?

    2. To není neschopnost, ale zlá vůle. Oni plní úkoly, které jim byly zadány americkou rozvědkou a pro které byli školeni v Aspen institutu.

  5. Táto diskusia (a článok oveľa lepší nebol) mi žiaľ veľmi pripomína diskusiu miestnych „intelektuálov“ pri najlacnejšom fľaškovom pive a kelímkovej borovičke u nás pred dedinskou Jednotou. Všade boli, všetko vedia a keby ich posadili na miesta ministrov, do roka je tu blahobyt a z vodovodu potečie Plzeň… nie ako tí zločinní Dzurinda, Radičová (to je tá, čo podľa slov nevlastného svokra „zrušila všetku dobrú výrobu na Slovensku“) či Matovič.

    To, že vláda nielen že nemá, ale ani nemôže zaisťovať všetko, a mnohé veci sú nad možnosti akéhokoľvek možného vedenia 5- či 10-miliónového štátu, o tom mnohí nemajú ani poňatia.

    Trebárs obávať sa „kovidových manévrov“ založených na čisto imaginárnom strašení (v skutočnosti je potrebná nejaká podkladová hrozba, čo kovid bol, akokoľvek bola metóda boja s epidémiou nevhodná a reakcie hysterické. Nie sú chorí, nemôžu byť opatrenia.), t.j. zvyšok sveta by to mal v paži, to je slušná fantasmagória.

    1. Co to je kelímková borovička?Mimochodem vlajková loď slovenského pivovarnictví je teď v akci v Penny nejlevnější ležák (a navíc v lahvi),konkuruje jí jenom petka ležák Braníku při dvou litrech vychází na litr levněji o pět korun.
      Mám teď basu nejlevnějšího flaškového piva v lednici.“Proč ne?“Říká Zlatý Bažant.

      1. tenton 10.9.2023 v 21:51

        Borovičku lze nalít do kelímku z kanystru. Nebo lze pít borovičku z kelímku naplněného v lihovaru a přelepeného fólií.
        Některé „bažantí“ akce nechápu. V poslední době je má dosti často i Tesco, střídá se lahvové s plechovkovým.
        Je zajímavé, že sudové pivo téže značky v akci není.

        1. ygorek:
          Taky lze pít bífýtra rovnou z flašky…

        2. Pokud je borovička dobrá, tak je jedno jestli je v kelímku nebo v luxusním skle, má se hodnotit jako taková.Mně borovička nezachutnala a tak nevím, pil jsem už dávno.
          grg zřejmě hodnotí kulturu prodeje, kterou navíc plete do politiky, kdybych na Kubě pil kvalitní rum z plastového kelímku, nedržkoval bych.
          Bažant má na přední etiketě dole poznámku kapitálkami „originální slovenská receptura z Hurbanova“ vzhledem k vlastníkovi odhaduji že to bude lež.
          Trochu mi připomíná Starobrno, ale je sladší.Vzadu píšou vařeno v České republice pod supervizí Heineken Slovensko.Tu supervizi bych chtěl vidět.
          Sudové pivo Bažant tu nikde okolo není,to by si asi nikdo nelajzl.Natož tankové.Za mě ale dobrá volba,hurá do Penny

          1. tenton:
            Máš zdravý nadhled.Borovičku ochutnej, Krávožrouta taky a to pivo slovenský jen na revers.

            1. Kdybych byl já supervizor, etikety by byly slovenský a někde vzadu malej českej překlad, nebo jakoby přeštítkovaný tím bílým narychlo štítkem z etiketovačky, to by mělo šmrnc.
              Vzpomněl jsem si teď takhle na plzeň ve Švédsku a Norsku a vepředu dole: „Born in Czechia, brewed in Poland“

          2. Pod kelímkovou borovičkou myslím niečo takéto: https://pima.sk/panak-borovicka-40-0-04l

            Ja teda takéto šmakocinky nepijem, ale kto vyššie uvedenú vec označí za kvalitnú borovičku, nemôže mať ani jeden funkčný chuťový pohárik.

            1. U nás takhle prodávaj vodku a tuzemák. Ochutnat bych se to neodvážil. Jedovatý to nebude, ale vzhledem k tomu, jakej kekel jsou laciný vodky a tuzemáky ve skleněnejch flaškách…

              1. Aj tu. Zvažoval som, ktorý „nápoj“ v mojom prirovnaní použiť, a borovička mi pripadala taká najviac slovensky špecifická…

            2. Díky za odkaz:
              „Prídavkom borovičkového destilátu a arómy do rafinovaného liehu sa dosahuje charakteristická výrazná borievková chuť.“
              Netušil jsem, že je něco takového možné.
              Zde se zřejmě jedná o nefalšovaný a skutečný shit.
              Na druhou stranu, na nic si nehrajou, v čechách by to byl skvělý originální produkt dovoz limitovaná edice, vyjímečný ročník.

          3. jo je potvrzený že to vaří starobahno, je to tam snad nekde ai napsaný, useto nedávno diskutovalo

  6. Na světě neexistuje větší trouba s většími ambicemi, než je hňup Fiala. To i Havel byl o třídu lepší, a přitom i on byl fakt moula, který nikdy nepochopil, že to není doopravdy, ale že jen hraje roli. No a to je při všech těch špatných zprávách vlastně zpráva dobrá. Ať už toho fialového blba ovládá a využívá kdokoli, otočí se to proti němu.

    1. Doufejme.

  7. Co se týče demošky – četl DFENS „Požadavky“, za které půjde demonstrovat?

    Jmenovitě třeba:

    Vládu České republiky vyzýváme, aby
    Zavedla zákonnou povinnost provozovatelů online sociálních sítí, otevřených veřejnosti, neomezovat svobodu projevu a právo na vyhledávání informací tam zveřejněných, nesměřuje-li takové omezení k ochraně práva člověka na ochranu jeho soukromí. (…)
    Žádáme, aby Vláda ČR do patnácti dnů ode dne doručení této výzvy informovala veřejnost, že tyto kroky přijímá a že zahajuje práci na jejich okamžitou realizaci.

    Podotýkám, že podle všech kritérií minulých návrhů podobných legislativních perel by server se čteností D-F naprosto spolehlivě spadal do stejné kategorie, jako FB nebo přinejmenším „diskuse“ iDnes.

    1. Dfens jasně deklaroval, že nepřítel jeho nepřítele je přítel a detaily ho nezajímají. Prostě stará dobrá varianta na Zvolíme pana Hitlera a až zatočí s komunisty, tak ho příště nezvolíme.

      1. No jo, ale kdo je v tomto případě ten Hitler a s kým by jako měl zatočit?

        1. Dfensův kámoš je kdokoliv, kdo bude chtít vystoupit z EU, i když to bude sebevětší komouš, fašoun nebo mašíbl. Předvolební paján na komunistu od Dfense už jsme tu měli.
          Hitlera tu nemáme. Spíš různý lowcost křížence mezi Mussolinim a Gottwaldem.

          1. Když já toho Jindru na těch jeho akcích nějak vidím se zdviženou pravicí a knírkem pod nosem. Ale z EU on vystoupit nechce, ne?

            1. Bych se divil, kdyby nechtěl. Spíš to zatím není důležitý téma.

          2. Tak nevím. Jak byla ta básnička: Stalin je mladý, Gottwald, mladý je každý komunista… Fašistická hymna hymna byla Giovinezza. Není typický podporovatel Rajchla kolozubý důchodce?

    2. Asi ne – „server se čteností D-F“ (která n.b. jde už dlouho dolů) by se na tuhle škatulku opravdu nekvalifikoval. Pomineme-li fakt, že je to naprostá pitomost – vlhký sen dezinformátorů a kolaborantů s čímkoliv. P.T. obecenstvu se doporučuje k povšimnutí, že povinnost neomezovat by platila pouze jednostranně – provozovatel by nesměl blokovat prvosledové uživatele, totéž už ale neplatí pro ně směrem ke koncovým. Tzn. např. FB by nesměl banovat stránky, skupiny či profily, jejich správci by ale směli banovat komentující. Viz Rajchl, Okamura a tisíce dalších vyznavačů individuálních svobod.

      1. Tedy, opusťme kontext těch debilních požadavků, ale zaujala mě jiná věc.
        Opravdu nevidíš rozdíl mezi „Stát zakazuje všem růžovým veřejné projevy za účelem nešíření růžových dezinformací“ a „Nechci ve svém pronajatém bytě poslouchat růžového, jak mi nadává do debilů, protže nesouhlasí s tím, co jsem říkal o díle L. N. Tolstého“?
        Tahle země a její lidé je opravdu nemocná víc, než se zdá :(

        1. q: Jestli chceš i tady trousit tu profláklou a lživou dezolátskou mantru „banujeme jen ty, co nám nadávají kvůli odlišnému názoru“, tak asi není o čem. Pokud chceš svůj obývák otevřít jen někomu, máš možnost to udělat. Pokud ho otevřeš všem, musíš čeli tomu, že se tě třeba někdo zeptá na zdroj tvých fabulací, v rohu u fíkusu nedbale pohodí důkaz, že lžeš…
          Realita je taková, že právě ti, kteří bez dalších argumentů sprostě hulákají, banováni nejsou, protože ti nejsou nebezpeční a pán domu tak může dokázat, že má přece otevřeno pro všechny.
          Důsledkem tohoto přístupu pak je, že ti, kteří řvou o nesvobodě slova a názorů, beztrestně po ulicích sprostě nadávají těm, co je v tom údajně omezují a vybízejí k jejich likvidaci.
          Běžte do prdele s tou ochlokracií.

          1. ok ok, zkusíme to pomaleji.
            Pokud všechny pustím do svého obýváku, musím počítat s tím, že tam někdo z těch všech zanechá své hovno v květináči, protože se mu nelíbí můj asparágus. A já, jako hostitel chci mít plné právo toho, kdo mi sere do kytek, vyhodit a zakázat mu další přístup a mít tam ty, kteří asparágus mají rádi, nebo ho rádi nemají, ale neserou kvůli tomu v cizím domě do květináčů. I za tu cenu, že mi do obýváku přestanou chodit i další lidé, kteří se cítí okradeni o možnost vysrat se mi do asparágusu, který teď zrovna nenávidí, protože v receptáři říkali, že asparágus je fuj. Vždycky mají možnost jít k sousedům, kteří mají jen fíkovník a s ním pořádat orgie.
            Naproti tomu stojí vyhláška, která zakazuje asparágus v celé ČR, protože by se v mém obýváku mohl vyskytnout nějaký Graver, kterému se nelíbí tak moc, že se mi kvůli němu vysere do květináče a způsobí mu to újmu.

            Fakt nevidíš ten rozdíl?
            Já, co si pamatuju Tvé příspěvky, tak tě mám ve škatulce „blbější, ale převážně racionální“. Ale teď, když vidím tu nakloněnou rovinu „Chce svobodu, aby sám mohl zakazovat (wtf?)“ -> „dezolát“ -> „mantra“ -> „vybízejí k likvidaci“, tak se ptám, co se stalo? Máš rakovinu na mozku?
            Chápu, že globální zákaz všeho, čemu nerozumíš a co se ti nelíbí a co jsi zakryl jednou jednoduchou nálepkou „dezoláti“, by se ti hodil a tvůj svět by to hodně zjednodušilo a zdánlivě zlepšilo, ale v praxi tomu tak nebývá a jeden problém nahradí další, o dost složitější.

      2. Kvalifikoval – poslední seriózně předložený návrh na toto téma, tuším od Klause jr., hovořil o hranici tuším 10,000 čtenářů. Tenhle server dává i 100,000, když se poštěstí.

    1. Ani nemusíte mít předplatné idnes. To se nějak sociální inženýři spletli. Zde zcela zdarma:
      https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-cesko-v-ockovani-zaostava-chripka-i-covid-ale-opet-uderi-236692
      chřipka i covid ale opět udeří!!!
      Ale nebojte:
      „Nejmodernější vakcíny by měly do Česka přicházet od tohoto týdne.“

      1. A tak to je jedine dobre, ne?
        Kdo se bude chtit ockovat, naockuje se…kdo ne, tak ne…je v tom nejakej problem?
        Znam lidi, co se nechavaj ockovat proti chripce skoro kazdej rok, a kdyz nahodou ne, tak to obvykle docela slusne odskacou (seniori)

        1. Tady bych poprosil D-FENSe, jestli by mohl zrecyklovat ten původní článek o tom, jak covid ohrožuje, udeří, kosí atd. A jen vyměnit ty odkazy v článku za současné. Mohl by zase chvíli být třeba pokoj.

          Dotaz na Lojzu? Jak to kurva ti naši předkové dělali, že bez nějakého očkování proti chřipce to někteří dali klidně i do 80-90??? A nic neodskákali.

          1. Na idnes nechybí ani zcela banální HLPčko: „Pozitivní test překvapil v pátek i rodiče 14letého Kryštofa. „Syn ráno vstal a poprosil mě, ať mu přinesu teploměr,“ popisuje jeho otec Jan Vojtěch. Chlapec měl teplotu 37,7 a příznaky otci připomněly covid. „Dcera měla odjíždět na sportovní soustředění, tak jsem syna radši otestoval,“ popisuje. Po chvilce hledání našel antigenní test, který dopadl pozitivně.“

            Už je to trapné….

            1. CJK: nu ano, tyhle blbé častušky už asi musí připadat disgusting i fanatickým přívržencům očkování.

              1. Rano jdu, sednu na hajzl a seru. Koukam… sracka. Asi bych se mel nechat ockovat proti sracce. Nikdo prece nema sracku. Sracka tady nikdy nebyla. Sracku prenaseji jen neockovani…

                1. Předpokládám, že to srovnání měla být záměrně blboučká extrémní projekce. Když se poseru 20x denně, složím se z toho a odvezou mě do bolnice, resp. když se začnou posírat i ti, kterým podám ruku a deset mých známých tu sračku nerozchodí, tak už by to za zamyšlení stálo, ne?

          2. jak to ti předci dělali?
            většina z nás má drtivou většinu předků mezi nevolníky připoutanými k půdě (do teresiánských/josefinských reforem). tam se nemoci moc nešířily a když už jo, tak pomalu (černé smrti trvalo přes dvacet let než doputovala od čínskejch svišťů do evropy, dnešní respiračky to dají za jednotky dnů). samozřejmě se to zrychlilo s mořeplavbou, evropa byla plně promořená příjicí třicet let po objevení ameriky. ani po zrušení nevolnictví se moc necestovalo a obyvatelstvo se moc nemíchalo a až do velké války byla většina cestování pěšky a v okruhu jednoho dne chůze. takovej stařeček za svých devadesát let věku zažil největší srocení lidí v neděli v kostele, někdy tam bylo i 200 duší (tolik lidí se napchá do jediného vagonu metra), a z toho 190 nikdy v životě neopustilo okres. a když se to pomíchá z 25% kojeneckou a 25% dětskou úmrtností, s úmrtností při porodu, s pracovními úrazy a permanentní mírnou podvýživou (docela dobrá prevence proti cukrovce, tlaku a většině interních neduhů), tak bylo docela odděleno zrno od plev a kdo se dožil dospělosti (respektive nezemřel u porodu, nepadl ve válce nebo na něj nespadl strom, nebo nezmokl a neprostydl a nezemřel na zápal plic), ten měl velkou šanci na tu osmdesátku.

            jiná věc je, že se poněkud blbne, to ne že né.

            1. Nezlobte se, ale bavím se o 20 a 21 století.
              Ano třeba v 15-17 století byla třeba 60 úctyhodný věk.

              1. Asi bych se take drzel spis soucasnosti. Co takovi Amishi?

                1. To je zajimava otazka, mas k nim nejaka data? Tedy, jak jsou na tom s ockovanim, jakou maji detskou umrtnost a tak…
                  Btw, at je to jak je to, tak oni maji jednu zasadni vyhodu, ze okolo nich jsou lide ockovani a tedy se tak jako tak nesetkaji tolik s nemocema, proti kterym by treba nemuseli byt ockovani a mohli je zabijet…

          3. RK: to víme přesně – to byli ti, kteří ji (stejně jako jiné infekční choroby) nedostali nebo dostali a přežili. Na rozdíl od těch ostatních. Těžko uvěřit, že takhle blbou otázku ještě někdo umí položit. Pokud tedy netrollíš.

            1. Vážený pane. Dotaz zněl úplně jinak.
              Jak to kurva ti naši předkové dělali, že bez nějakého očkování proti chřipce to někteří dali klidně i do 80-90???
              Vzpomínáte na r. cca 95-97 – chřipková epidemie v ČR?

          4. Spousta z nich se toho požehnaného věku dožila i bez očkování proti tetanu nebo černým neštovicím. A má být?

          5. Tak třeba Bach měl celkem 20 dětí (od dvou manželek). Jenže z toho 11 umřelo do pár let od narození. Tolik k tomu, že naši předci nic neodskákali.

            1. To myslíte toho metalistu nebo skladatele vážné hudby?

          6. Odpoved RK – nekteri to dali. Mnozi ale ne. Detska umrtnost byla v desitkach procent. 80-90 se dozilo par procent lidi. 50% lidi se rozhodne nedozilo ani 50.

            1. Než na něco zareagujete, tak si také o tom něco přečtěte. Třeba:
              Vlivem byť pomalého poklesu specifických úmrtností postupně vzrůstala naděje dožití – z předválečných necelých 45 roků na 49 let po válce a na pouhých 58,5 roku v roce 1937.
              A najděte si k tomu údaje.

              1. Tak ja nevim, o jakem obdobi se bavime.
                Bavime se o obdobi , kdy se neockovalo, a nebo o obdobi okolo 1 sv. valky?
                Protoze v te dobe se proti napriklad pravym nestovicim dle zdroju, ktere jsem si dohledal, ockovalo na nasem uzemi od roku 1821. Do te doby, dle zdroju, ktere jsem si dohledal, umiralo v prumeru okolo 50% deti, jeste nez dosahlo dospelosti.

                1. Vrátím se úplně na začátek:
                  „Dotaz na Lojzu? Jak to kurva ti naši předkové dělali, že bez nějakého očkování proti chřipce to někteří dali klidně i do 80-90??? A nic neodskákali.“

                  Od kdy se očkuje proti chřipce???
                  Reagoval jste na tento můj dotaz???

                  Nevím, je to pořád dokola. Neznalost základního vzdělání.

                  (Lojza: Znam lidi, co se nechavaj ockovat proti chripce skoro kazdej rok, a kdyz nahodou ne, tak to obvykle docela slusne odskacou (seniori)).

                  A odkud máte „50% lidi se rozhodne nedozilo ani 50.“?

                  Čerpáte a doložíte i třeba i z pravěku?? :-)

                2. A přestaňte měnit:
                  50% lidi se rozhodne nedozilo ani 50.

                  umiralo v prumeru okolo 50% deti, jeste nez dosahlo dospelosti

                  1. RK:
                    Lojza zase perlí…
                    A pade přeživších dětí tenkrát bylo početně více než dnes.

                  2. No, čistě logicky, pokud se 50 procent dětí nedožilo dospělosti, tak to znamená, že se 50 procent LIDÍ nedožilo dospělosti. Dítě není jiný živočišný druh, ale vývojová fáze člověka.
                    A vzhledem k tomu, že dosažení dospělosti neznamenalo imunitu proti predčasné smrti a hynulo se vesele dál, tak matematicky má Lojza pravdu, většina lidí se té padesátky nedožila. (Pokud teda platí těch 50 procent nedožitých dospělců. Což nejspíš platí, v některých společenských vrstvách to bylo ještě horší)

                    1. Tak sem dejte konkrétní období a pojďme se o tom bavit.
                      Navíc Lojza uznal, že přehlédl to podstatné:

                      Lojza
                      12.9.2023 v 23:42

              2. Btw jsem prehledl to s tou chripkou, to se omlouvam. Co se chripky tyce, tak proste neni tak smrtelna, aby to kosila jako trebas mor a podobne. Pokud dneska umre na chripku klidne 5000 lidi rocne (v CR), mohlo jich driv umrit vice, ale i kdyby to bylo trebas 10-20 tisic rocne, porad to neni tak vyznamne, jako trebas prave u tech nestovic.
                Samozrejme, pokud je mozne, aby tolik lidi neumrelo, prijde mi to fajn. Oni vzdycky nejaci umrou, ale umre jich mene. Na chripku, jako na Covid.
                Jeste jednou se omlouvam, mluvil jsem o ockovani jako celku, nikoliv pouze o chripce.

  8. D-FENSi, pěkný článek – bavil mě až do posledního odstavce, kdy jste si pozváním na demošku umístil na hlavu pěkně smrduté hovno. Ach jo. Ale jo, běžte tam, bude tam spousta kámošů…

    1. podobné výplody (nemyslím Váš komentář ale článek a některé teze v něm) mě utvrzují v tom, že jistá humanitnost vzdělání je potřebná a lidé zcela prostí humanitního vzdělání jsou jaksi nedovaření a ve společnosti zmatení a ztracení, a tak si vytvářejí svoji bublinu a v ní se utvrzují v konejšivém přesvědčení o „normálnosti“ své úchylky.
      a blbec herec či filolog který se chlubí, jak neumí spočítat ani procenta a zatlouct hřebík, má svůj více než důstojný protějšek v blbci jednostranně zaměřeném technikovi.

      (to píšu z pozice držitele technického vzdělání, který se občas chaoticky a klopotně snaží svou jednostrannost trošku otupovat)

      1. Nepochybně máte pravdu. Podle mě tkví jedna ze základních příčin v pojetí dějepisu na našich školách. Jako otec několika dětí teď s nejmladším opět trpím tím, jak se během zš i šš několikrát dokola do hloubky porobere pravěk, starověk, Sámova říše (na té se ujíždělo už za mě), aby se pak během několika málo hodin projelo 20. století. Výsledkem je, že lidé absolutnhě netuší v čem žíjí a proč v tom žijí; mají jen mlhavé představy o příčinách a v důsledku toho pak mají spoustu věcí „u prdele“.

        1. Nie, že by som s tebou nesúhlasil, problém výučby dejepisu 20. storočia je v tom, že sa v podstate nedá učiť „nestranne“ (respektíve vyžadovalo by to ako učiteľov silné osobnosti, ktoré svoj názor na predložené fakty buď to dokážu udržať za zubami, alebo, a to je ešte ťažšie, dokážu moderovať diskusiu samých študentov bez nadŕžania jednej strane. Takých osobností sa školstvu zúfalo nedostáva).

          Pri praveku či staroveku toto nehrozí, nevidel som, že by niekto zúrivo označoval Rímsku ríšu za najväčšie dobro sveta, alebo naopak za škodlivú totalitu, akú svet nevidel. Už pri stredoveku a ranom novoveku občas niekto nedokáže neventilovať svoj odpor či náklonnosť ku katolíckej cirkvi, ale boľševizmus bude ešte dlho spôsobovať silné emócie…

          1. to grg
            Souhlas. A nejen bolševismus. Taky třeba existence RČs, Trianon…
            Dějepis = fakta + interpretace. Interpretace u novověkých dějin objektivní být může těžko, dokonce i u faktů hrozí tendenční výběr.

          2. Bolsevizmus bohuzial nie je mrtvy a prichadza zo zapadnej tzv. demokratickej najsamlepsej spolocnosti, prifarbeny zelenym kretenizmom.. ako melon, vonku zeleny, vnutri cerveny.

          3. jo, výuka dějepisu…
            „všechny učebnice moderních dějin byly vždy jen propagačními brožurami současné vlády“ napsal Marcel Pagnol už v padesátých letech, a tuzemské školství se s rizikem, že se „to votočí“ a učitelé dějepisu se budou houpat na lucernách (nebo v měkčí variantě budou topit v kotelnách) vyrovnává tak, že vše od druhé války dál bere velmi hopem a vzhledem ke každoročnímu spolehlivému krácení hodinové dotace dějepisu vlivem státních svátků a školních výletů se spolehlivě nestihne.
            takže žáček umí pěkně vyjmenovat tři styly řeckých sloupů, oddrmolit prvních pět-sedm cézarů *), pár přemyslovců, lucemburků (zikmund je furt liška ryšavá), jagellonců a habsburků, umí nazpaměť letopočet zlaté buly sicilské (ovšem netuší co to asi je a k čemu je to dobré), ale o smyslu dějin **) a o „velkých dějinách“ natožpak geopolitice a jejích historických souvislostech netuší lautr nic.

            *) zrovna o římských dějinách se dá s úspěchem říci, že vše už tu bylo, a dají se najít mnohé víceméně děsivé paralely k dnešku. to však lze jen smysluplně vtěsnat do dvou nebo dokonce jen jedné třičtvrtěhodiny týdně a vyprávět to v primě a podruhé v kvintě (či v šesté třídě a v prváku na kominickém učení)
            **) je-li jaký, žánop.

          4. Pravda. Nemají na to vesměs odvahu ani učitelé, natožpak nedekomunizovaný stát.

          5. grg: tímhle směrem se podle mě snaží jít ta „badatelská učebnice dějepisu“ od minulé garnitury ÚSTR a Frause. Když jsem viděl, že tu knihu chtějí zakázat, tak jsem ji honem běžel koupit :D Ne, kecám, přečetl jsem si princip okolo kterého ji postavili, a vypadalo to rozumně. Zatím jsem ale neměl šanci nahlédnout dovnitř, a ani nebudu…

            Mistr Fojtík (s velkým M) totiž vydal monografii Gripenu a vzápětí F-35. To bude počteníčko, jak budu moct vypnout od technické literatury z práce, to si dám. Koupil jsem od něj náhodou F-16 a jde do takových fantastických detailů a tak unikátních archivních fotek a nákresů, že se jen kořím údivem. A teď koukám, že vydal ještě dotisk MiG-29…

              1. Přesně ty. Srdečně doporučuji.

Napsat komentář

D-FENS © 2017