Geopoltika ČR: Naše možnosti - zpět na článek

Počet komentářů: 418

  1. @JP
    Jejda to muselo dát práce, škoda těch polopravd a lží a Alienovské délky, s některými postřehy nemohu nesouhlasit…

    1. To je právě to. Hodně věcí má hlavu a patu, ale jak se do toho zamotaj nebetyčný hovadiny nebo polopravdy, jako celek to stojí za hovno.

      1. jak se do toho zamotaj nebetyčný hovadiny nebo polopravdy, jako celek to stojí za hovno.
        Tímhle článek hezky ilustruje, proč jsou Češi tam, kde jsou. Líbí se mi také klasické klišé v glorifikaci technických oborů, kdy Češi nechápou elementární pravidla pracovního trhu.

        1. Já myslím, že nejdůležitější je rozvoj LGBTQFŇBŽ. Stejně jako genderových věd. Dále rozvoj ekoterorismu. Rozvoj evropských hodnot. Rozvoj onovitelných zdrojů energie – jako je fotovoltaika, biomasa, nebo pálení žížal a biokotlích.

          Nesmírně k rozvoji českých zemí přispějí odmítnutí ruského plynu, nebo přeprodej energiích na lipské burze, či odmítnutí dostavby / přestavby jaderných elektráren Ruskem a svěření tohoto Westinghousu nebo Francii.

          Také si myslím, že bychom měli najet na progresivní obory a stát se lídrem, kterého budou všichni obdivovat. Návod jsem tu dala.

          1. Já myslím, že nejdůležitější je rozvoj LGBTQFŇBŽ. Stejně jako genderových věd. Dále rozvoj ekoterorismu. Rozvoj evropských hodnot. Rozvoj onovitelných zdrojů energie – jako je fotovoltaika, biomasa, nebo pálení žížal a biokotlích.

            Nesmírně k rozvoji českých zemí přispějí odmítnutí ruského plynu, nebo přeprodej energiích na lipské burze, či odmítnutí dostavby / přestavby jaderných elektráren Ruskem a svěření tohoto Westinghousu nebo Francii.

            Také si myslím, že bychom měli najet na progresivní obory a stát se lídrem, kterého budou všichni obdivovat. Návod jsem tu dala.
            Klidně,vystupte z EU a můžete začít dělat druhé Bělorusko. Na levnou práci v EU je do budoucna evidentně plánována Ukrajina, ČR tedy už nemá co nabídnout.

            1. Marty…: to jste poněkud pozadu. V některých oborech (např. IT) už je Ukrajina „na levnou práci v EU“ dávno.

              1. Nejen IT, take ruzny biologicky vyzkum, zemedelstvi, zpracovani kovu,…

        2. Jo, ta sedla.

        3. re: Marty

          „proč jsou Češi tam, kde jsou“ – s odkazem na zdejší rozbory globusů konstatuji, že jinde není o moc lépe, pokud vůbec.

          1. jinde není o moc lépe, pokud vůbec.
            Když myslíte:-)

      2. Jako celek ne. Jsou to de facto dva články v jednom – dobrý a špatný. Proto se to ale nedá jako celek hodnotit.

  2. Prosím vás, o kterém státě se v tom článku píše? Žila jsem dekády v Československu / České republice (pomlčkové války a další názvy s jepičím životem nezmiňuji). Ale v článku jaksi geopolitiku českých zemí poznávám jen vzdáleně a zkresleně.

    Když už mi to bylo mnohokrát divné, zastavila jsem se u „ČSFR (ČR) se stala nezávislým státem, sebevědomým, politicky i hospodářsky samostatným“ – a řekla si, že autor asi spadl z Marsu.

  3. Ad armáda: žijeme v době, kdy se statistická většina válek již několik desetiletí nerealizuje pěchotou, nýbrž kombinací malých výsadkových jednotek a leteckých/raketových úderů, které mají donutit vládu rezignovat a podrobnit se požadavkům útočníka.

    Pěchota nastoupí jen de dvou případech – pokud je libo kompletní změna nejen samotné vlády, ale i celého politicko-byrokratického aparátu (de-talibanizace Afghánu, de-baasizace Iráku, de-ISISace Iráku, de-KDPizace Kurdistánu), nebo pokud je libo anektovat území v rámci nějakého revizionismu (Argentínci na Falklandách, Rusové v Osetii a Abcházii, Turci v Sýrii, Azerové v Karabachu, Rusové na Ukrajině).

    Ergo primární a nejdůležitější je takový systém PVO a letectva, aby způsobil letectvu útočníka co nejbolestivější ztráty a zároveň ideálně anuloval jeho schopnost útočit bez rizika stand-off zbraněmi jako jsou ŘSPDL či kvazi-balistické střely. Tzn. škálovaný systém vysoce integrované C_RAM, SHORAD, PVO a PRO, plus asymetricky působíci a skvěle organizované letectvo udeř-a-uteč a silný systém REB. To zvládli do určité míry i Srbové v roce 1999.

    Ad strategická poloha:
    strategickou polohu máme, a to vyjma řek, které autor konstatoval, hned trojí:
    a) jdou přes nás energetické koridory Sever-Jih Německa,
    b) jdou přes nás dopravní koridory západ-východ Evropy, od TIR až po letecké
    c) nacházíme se mezi dominantními ambiciózními expansivními říšemi Německa a Ruska
    Není to samozřejmě takové terno, jako moře, ale kdyby nás kdokoli chtěl objíždět nebo oblétat, prodražilo by se mu to.
    No a proto zde máme EU, která spravedlivě zajistí, že z toho nemůžeme těžit. Na oplátku pomůže našim kamioňákům mít spravedlivě vyšší platy na Západě, aby tam nebyli konkurenceschopní. No nic.

    Ad geopolitika:
    Opět zažívám naprostý zmatek z toho, jak autor zcela očividně má načteno to samé, co já, dokonce to i cituje – a pak úplně odignoruje tu nejdůležitější část, jako by jej ranila selektivní slepota, aby mu mohlo vyjít falešné dielma/trilema.

    Z nejoblibenějšího českého geopolitického falešného dilema „buď v zóně Německa, nebo v zóně Ruska“ sice autor kreativně vyrobil variantu „buď v zóně Franko-Německa, nebo nadnárodních/euroatlantických struktur“, ale zcela mu chybí Mackinderův klín…

    …Což je zpropadeně úplně neuvěřitelné vzhledem k tomu, že o pár řádků dál Mackindera sám implicitně odkazuje, a to dokonce i správně, nikoli typicky převráceného, a to dokonce i vysloveně s tím klínem!

    Rusové a Němci s nesmírnou oblibou citují Mackindera s jeho „kdo ovládá heartland, ten ovládá … svět“ jako údajný důkaz o touze UK/US dobýt Rusko/Německo – jenže to je útržkovité a 180° převrácené čtení. UK/US neusilovaly dobýt Rusko ani ovládnout heartland a Ostrov, protože jejich cílem je ovládání oceánů a oceánská imunita (proto také USA násobně více bolí Čína než Rusko, protože Čína okopírovala výzbroj, lodě, taktiku, doktrínu i strategii US. Navy 1:1, akorát že v trojnásobně větší kvantitě – na čínské námořní akademii se učí Mahan.)

    Naopak – UK/US nechtějí ovládnout heartland, nýbrž zajistit aby jej neovládal nikdy nikdo. Potud to autor sám cituje včetně odkazu na Francii. A to od Bismarcka znamená primárně vrazit nějaký, jakýkoli klín mezi Rusko a Německo, jak autor sám opět správně uvádí.

    Co už ovšem neuvádí, ale pro naši svobodu a samostatnost je to klíčové, je, že geopolitici UK/US však dobře znají své limity a vědí, že nemají a nikdy mít nebudou prostředky takový klín vytvářet a držet uměle. Takže z toho plyne, že musí existovat nezávislá Mitteleuropa která sama bude chtít být nezávislá a nepadat do zóny vlivu ani Ruska, ani Německa – a která se bude držet autonomně, a udržitelně, bez umělého vojenského či ekonomického dotování ale ani vyžírání UK/US. Zde autor zavadil o následky v podobě Wilsona, ale nikoli o příčinu.

    Sám Mackinder si pochvaloval zejména Čechy v C.k. monarchii jako kultivované, mírumilovné existence naprosto nepodobné válkychtivým a poněkud barbarským Němcům a jako národ, který by v Evropě měl být hlavním britským spojencem!

    Po roce 1945 bylo samozřejmě vymalováno – Mitteleuropa spadla do zóny vlivu Ruska, takže nic.

    Po roce 1990 vypadalo nadějně vytvoření nezávislého koridoru Polsko-ČR-SR-Maďarsko na bázi toho, že jsme měli špatné zkušenosti jak s Němci, tak s Rusy/Sověty. Viz Larry Bond – Obchodní války pro americké snění o možné geopolitice střední Evropy. To však padlo s naším vstupem do EU, kterým jsme se dostali do vlivové zóny Německa a pro UK/US jsme se zdáli být ztraceni.

    Proto já dovozuji -a výslovně podotýkám, že zde se již dostáváme mimo fakta do zóny osobních, naprosto subjektivních spekulací a interpretací- že po roce 2000 se UK/US vydaly kultivovat Mitteleuropu na poslední záložní linii Polsko/Bělorusko-Rumunsko-Bulharsko.

    Přičemž cílem bylo konkurovat vlivu Německa/EU v Polsku natolik, aby Polsko sice bylo formálně členem ale reálně klínem. A motivovat tehdy neunijní státy proti vstupu do EU=vlivu Německa a zároveň i proti vlivu Ruska. Odtud i kuriózní fakt, že veškeré US. sankce proti Rusku ve zdánlivě nepochopitelně velké míře zcela ignorovaly Bělorusko – to mělo zůstat jakýmsi zrcadlovým protipólem Polska, tj. formálně v zóně vlivu Ruska ale reálně jako nezávislý klín.

    Pak přišel rok 2007, kdy US/UK utržily další prohru když do EU vstoupilo i Bulharsko s Rumunskem. Takže s nimi USA musely rozehrát tu samou hru, co s Polskem – ať si jsou formálně v EU, ale reálně se orientují na USA a hlavně proti německým zájmům! Proto F-16 pro Bulharsko a Rumunsko, proto americká základna Aegis Ashore v Rumunsku (podívejte se na mapu, kde stojí Deveselu – to opravdu není proti Rusku, je to tak ve vnitrozemí že i v případě ruské paranoiy z ŘSPDL je to tam dále, než z Atlantiku či Baltu, o Litvě a Polsku nemluvě – ale pokud by to mělo být proti Íránu, tak proč Rumunsko a nikoli Turecko?)…

    Velmi zajímavá je pak role Ukrajiny a Běloruska. Vypíchnu, že Bělorusko mělo imunitu z většiny amerických protiruských sankcí – běloruská optika se exportovala na US. civilní trh jako Yukon/Pulsar, a naopak západní vojenské technologie včetně termovizí od Thalesu byly sice na nátlak USA přísně zakázané v Rusku, avšak nikoli v Bělorusku. V kontextu výše zmíněného to vypadá, jako by se USA snažily z Běloruska udělat cosi jako zrcadlový protipól Polska – formálně ať si je Lukašenko ve vlivové zóně Ruska, ale reálně autonomní a důsledně ekonomicky provázaný na Západ. A tuto hru na formální zónu vlivu velmoci, ale reálný autonomní klínek ekonomicky integrovaný na Atlantik Lukašenko k velké spokojenosti US/UK hrál po léta letoucí – ještě v roce 2015 poslal Putina k šípku s návrhem na ruskou leteckou základnu. Je to jen postřeh, nikoli nutně ani funkční teorie, a už vůbec ne vysvětlení všehomíra.

    No a Ukrajina – jakmile EU v roce 2007 pozřela Bulharsko a Rumunsko, do hledáčku EU se dostal Kyjev. Kdyby do EU vstoupila po ČR/SR/Maďarsku ve vlně 2001, a po Polsku/Rumunsku/Bulharsku ve vlně 2007, ještě navíc i Ukrajina, Mackinder by zcela na hlavu prohrál a Německo by vyhrálo heartland. A s ním i Čína, ke které je Německo klientem. Pro Atlantickou strategii tedy naprostá katastrofa.

    Ukrajina byla zcela přirozeně nacionalistická, takže úplná integrace jí s Ruskem USA nikdy nehrozila. Integrace s EU a Německem však ano. Záhy, v roce 2008, se prezidentem Ukrajiny stal chlapík, který prý prošel německými koncentráky – to asi Berlín úplně nemiloval. Asociační dohoda UA s EU byla oficiální roku 2012 a podle průřezu zdrojů byl následný Euromajdan z drtivé většiny spontánní, ačkoli iniciován a směřován masmédii oligarchů natěšených na kšefty s EU… Najednou to slavné Nolandové „fuck the EU“ v roce 2014 může dávat úplně jiný rozměr, úplně jiné rozložení sil, než to tradičně předpokládané, že?

    Podstatné je, že protože Mackinder
    1) vyžaduje autonomní, ekonomicky prosperující státy
    2) které nejsou v zóně vlivu ani Německa, ani Ruska, nýbrž lokálně suverénní
    3) a přitom se rekrutují z geografické oblasti mezi Německem a Ruskem
    4) a kandidátským státům na takovou lokální suverenitu a autonomii

    Představuje čtvrtou alternativu k trilema „buď zalézt do rektálního otvoru Německu, nebo Rusku, nebo nadnárodním strukturám.“ Nikoli proto, že by USA nebo UK byly „hodné“ nebo naši „kamarádi“, ale protože máme stejný zájem – být autonomní, suverénní a udržitelně ekonomicky prosperující stát ve Střední Evropě, nikoli klient Německa ani Ruska, ani závislák na dotacích, ani území k rychlému vydrancování. Poláci tuto hru vysloveně akceptovali a šli do ní.

    Ad zbytek: cítit hrdost na to, že se mě někdo bojí… No, pokud někdo cítí tu potřebu vzbuzovat v jiných strach, protože nic pozitivního neumí… Ano, pro některé postsovětské mentality je to dodnes aktuální, stejně jako upřednostnění „být nejlepší mezi nejhoršími, než nejhorší z nejlepších“, i kdyby se ve druhém případ měl nesrovnatelně lépe. Já si k tomu dovolím podotknout, že jaksi ještě v roce 1958 Čechoslováci nepotřebovali nikoho zastrašovat jako frustráti, nýbrž svým umem a nádhernými výrobky naopak oslepili celý svět pozitivně na tehdejším Expu. A že dnes jsme třeba špička v antivirech a české firmy kupují americké giganty.

    Článek nehodnotím.

    1. „Na oplátku pomůže našim kamioňákům mít spravedlivě vyšší platy na Západě, aby tam nebyli konkurenceschopní.“

      Moment… jako že když francouzský kamioňák bude mít plat už jen o málo (a nikoli řádově) vyšší, než ten český, tak to znamená že ta česká firma (jinak s celkově nižšími náklady) už nebude konkurenceschopná? Tady mi v té úvaze něco podstatného chybí.

      1. Když česká spediční firma musí na západě vyplácet západní platy, západní náhrady a stravování, kupuje západní naftu, a ještě je v konkurenční nevýhodě kvůli frankoněmeckému nacionalismu a tichému protekcionismu – kde se přesně berou ty celkově nižší náklady?

        1. Servis, daně, režijní náklady…?

          1. Servis v Cesku? Ja jsem s Outlanderem parkrat jel do ceskeho servisu, jako ze podporim Cecha.

            Pokud jedu do nemeckeho servisu:
            – na cestu domu dostanu automaticky auto ve stejne tride
            – objednavam se tak dva az tri dny dopredu
            – nic neplatim, servis posle fakturu firme
            – auto dostanu i umyty a vysaty
            – cena je 70-100 % te ceske (!)

            Pokud jedu do ceskeho servisu:
            – objednat 2-3 tydny dopredu
            – na cestu domu dostanu nakupni tasku
            – na konci platim ja a firma mi to pak druhej den proplati, holt servis neakceptuje platbu z Nemecka
            – na aute se udela jen to, co sype

            1. Servis v Cesku? Ja jsem s Outlanderem parkrat jel do ceskeho servisu, jako ze podporim Cecha.

              Pokud jedu do nemeckeho servisu:
              – na cestu domu dostanu automaticky auto ve stejne tride
              – objednavam se tak dva az tri dny dopredu
              – nic neplatim, servis posle fakturu firme
              – auto dostanu i umyty a vysaty
              – cena je 70-100 % te ceske (!)

              Pokud jedu do ceskeho servisu:
              – objednat 2-3 tydny dopredu
              – na cestu domu dostanu nakupni tasku
              – na konci platim ja a firma mi to pak druhej den proplati, holt servis neakceptuje platbu z Nemecka
              – na aute se udela jen to, co sype

              Naprosto stejná zkušenost ČR a Německo. Hlavně mi nebrala hlavu ta objednávací doba. Navíc bych přidal, že německý technik bez problémů mluvil anglicky….

          2. Režijní náklady na řidiče jsou právě uměle zvednuté na francouzské. Zbývají režijní náklady na operátory apod. Jaký bude poměr mezi počtem řidičů náklaďáků a počtem operátorek? Obávám se, že to to nevytrhne.

            A daně – není to náhodou tak, že když česká spedice účtuje francouzské firmě protože vozí z Francie třeba do Německa, platí se daně ve Francii podle francouzských?

            Ale samozřejmě uznávám, že o tom nic nevím, jen mám otevřené uši nářkům českých speditérů.

            1. No mně to právě přijde zhruba tak, že teprve nyní začíná ta +/- spravedlivá soutěž a „české nářky“ jsou spíš o tom, že končí možnost využívat obrovský nákladový polštář a tak „zápaďáky“ automaticky a beze snahy válcovat – což pro kapitalismus a obecné blaho a tak taky není tak úplně zdravé.

              1. Aha. Zakázat konkurenční výhodu je spravedlivá soutěž.

                Tak to abychom zavedli „kompenzační cla“ na pomeranče z dovozu, ne? Co je to za spravedlivou soutěž, že ti šmejdi jihoameričtí narozdíl od třeba německých pěstitelů pomerančů nemusí vytápět skleník s hydroponií, protože jim to na rovníkovém sluníčku roste samo!

                1. Konkurenční výhodu, vzniklou v podstatě jen hypertrofovanými regulacemi (na tom Západě).

    2. V tom socanismu eště furt relativně většina výrobních prostředků byla domácích a rozpočet byl vyrovnanej, ne-li přebytkovej.

      Teď je drtivá většina v cizích pazourách (co se stane v dobách, kdy to tady vlády za dva roky a něco ukrutně zkurví do nekonkurenceschopnosti je vidět – zahraniční majitel zabalí švestky a odtáhne doprdele; domácí se pokusí to nějak přežít, protože obvykle nechce nechat umřít rodinnou firmu a lidi poslat na dlažbu – i když na to dojde taky, protože jak to tady fialová pětidemolica kurví je zcela bezprecedentní). Ten tvůj slavnej životní úroveň je na obrovskej dluh, jak přímej domácností, tak přímej stádní, tak nepřímej vnitřní. Idea že infrastruktura je teď v lepším stavu je hodně naivní. Sice už tolik baráků nepotřebuje lešení, resp. nepadá jich tolik samo od sebe (ale i v té slavné Pze jich jsou tucty, protože pamádkokundy a je lepší to nechat spadnout), ale zatímco za socana byly mosty, tunely, komunikace apod. velký a drahý stavby z větčí části nový až zánovní, tak dneska po těch 30-50 letech jsou stále tytéž původní, často bez údržby a jak vidno, často na spadnutí. Již párkrát diskutovaný že kolik kdemohkradi zvládli postavit přehradních děl (i když lokality jsou), to už je jenom třešnička.

      Libeňskej most se řeší už asi 50 let, posunutí brněnskýho nádraží už asi 120 let. Kdemohkradi očividně udělali velkej pokrok.

      1. Posunutí brněnskýho nádraží je taky největší hovadina pod sluncem (hnaná nejspíš jen korupčním potenciálem, lidem by to bezprecedentně uškodilo), takže dobře že tak. :-)

        1. jasně ty vole, před stoletím a půl tam postavili malý nádražíčko výslovně s tím, že je jenom dočasný, aby tam na to holubi srali doteď, makes sense

          železosocka je dávno obskurní hovno na úrovni letiště, co prostě nemá vměstě co dělat, je to šílenej vřed co akorát překáží, má to být někde na kraju a vod toho rychlodráha (nejlíp podzemní, tam je zatím místa dost)+rychlostní komunikaca, míň vykradený prdele si můžou dovolit i to velký nádraží zakopat pod zem, pak to v centru být může, to jo

          1. Jasně ty vole. Se podívej, kde se stavěla nádraží. To bylo na okraji města, příp. i několik kilometrů od tehdejších měst/vesnic. To, že je to teď v centru, to asi není problém tehdejších stavitelů. :-) A naopak, pokud dnes chci aby lidé využívali „MHD“, tak dojezd do centra je velké +. Si dej mokrej hadr na čelo.

            1. tak vetsina velkych mest co znam maji nadrazi vicemene v centru. Ne teda v tom starym historickym, ale hned za nim. Namatkou Londyn, Madrid, Valencia atd. Samozrejme i tak s navaznosti na MHD. Ale ovsem maji jich vic a neni to problem, nemusi prece byt jedno centralni nadrazi, kde se jez\di do vsech smeru. Vetsina lidi, co jezdi z prace a do prace stejne jede jenom tim svym smerem, takze dobre vi, kde to nadrazi je a jak se k nemu dostat.

          2. Naopak, příměstská železnice dává nejlepší smysl z hlediska MHD – je násobně kapacitnější a rychlejší, než např. příměstské autobusy, a ideální je, pokud končí někde poblíž centra u páteřního hubu městské MHD. Praha to má velmi dobře, Brno také.

            V Brně je potíž částečně umělá a částečně faktická. To nádraží je v zatáčce, což dříve nevadilo ale dnes to vadí ze dvou důvodů:
            1) přijaly se „bezpečnostní“ regulace, že vlaky nesmí nabírat cestující v zatáčce, bo co kdyby mašinfíra někoho neviděl
            2) začala se stavět bezbariérová nástupiště, která jsou tak blízko schodům, že v zatáčce o to vlak drhne a vytrhává kusy perónu

            1. Praha má železniční síť velmi smysluplnou, ale je na ní pár „vředů“. třeba chybí kapacitní (= dvoukolejné) spojení na letiště, přebývá kus kolejí na Masaryčce (centrum je blokováno nepropojením opletalovy a na florenci), chybí kapacitní železniční výpadovka na plzeň (tj. tunely rudná) atakdále. ono se tak nějak postupně ukazuje, že mírná kopcovitost města je pro železnici nevýhodou při výstavbě, ale zatracenou výhodou v tom, že železnice beznadějně nezablokuje město a nerozdělí na poloviny nebo dokonce výseče – a to je třeba smutný případ Pardubic.

              1. tý vole a co třeba ten strašnej vřed naproti kyslíkoaréně? buď to můžeš vobjet s Xkilometrým nájezdem, nebo hlavně jako chodec seš naprosto v prdeli, když bys chtěl vylézt na Novovysočanskou

                a celkově je tam všude vokolo kvantum nevyužitelnejch pozemků, protože to je křížem krážem rozprcaný zasranejma kolejema (dokud je někdo nezasype pod zem a nepostaví baráky nad tím)

                a to eště nikoho nenapadlo dělat eště ty nový rychlodráhy, to už je tuplem naprosto mimózní, oddělený minimálně plotem, nejlíp rovnou betonovejma zdma, aby tam náhodou někdo/něco nevlezl/o (to už je fakt lepší to udělat včetně stropu a zasypat zeminou)

                1. ano, tahle část prahy je relativně rovinatá a dráha ji proto zpizdila a rozdělila tak, jako jsou zpizděné pardubice.
                  a ano, dráha je žrout pozemků. když jsem studoval (devadesátky), říkalo se, že 12% území prahy je zabrané kolejemi (tedy majitelem pozemků je dráha, tenkrát ČD DDC) od té doby se to snad pomaličku mění k lepšímu, spousta seřaďovacích nákladových kolejí ztratila smysl a zmizela (do centra už nemají nákladní vlaky co vozit, uhlím se už netopí, těžký průmysl zanikl nebo se odstěhoval)

                  1. Uhli mozna zazije renesanci :-)

          3. Racionální řešení brněnského nádraží by bylo takové, že se zrekonstruuje stávající a rozšíří o přilehlou Malou ameriku, to vše pro lokální jihomoravskou dopravu.
            A pro mezinárodní rychlíky a do Prahe se postaví miniaturní nádraží v odsunuté poloze.

            To je řešení jasné každému racionálně uvažujícímu. Jenže oni to udělali přesně naopak, postaví mega odsunuté nádraží, kam budou nasraní venkovští gastarbeitři jezdit s dalším přestupem. A excelentní nádraží v centru, které nemá v ČR obdoby co do přestupu na tramvajový uzel odkud se dostaněte všude po Brně (byť to trochu kurví ty podchody bez eskalátorů), se nechá upadat a chátrat.

            Není bez zajímavosti, že jak vybudování jednotného centrálního nádraží ve Vídni tak vybudování dvoupatrového nádraží (v betonové vaně kvůli spodní vodě) v Berlíně vyšlo na míň, než má stát ten nesmysl v Brně.

            Druhá zajímavost: 20 miliard na kompletní rekonstrukci pražského železničního uzlu se našlo, naopak je problém uvolnit 20mld na řešení brněnského nádraží co je už 100 let nevyhovující.

            1. V Brne jde o lobby pozemkaru, bejvala klika ODS si ty podmaceny luziny u Smradky snad nekupovala pro prdel.

              1. Samozřejmě. To víme.
                Ovšem zajímavé je, že se teď v Brně rozjel čilý stavební ruch, a staví se celé areály budov za nádražím, kde byly ty průmyslová areály, v podstatě až směrem do Židenic za židenickým nádražím.
                DO té doby radniční stavební mafie udržovala výstavbu v naprosto minimální, aby ty svoje nakradené pozemky mohla zhodnotit co nejvýš aby byly nemovitosti co nejdražší.

                A teď najednou se staví skoro na stovce hektarů přímo v Brně. Zahraniční investor. Tohle je hodně zajímavé.

                ps: nábřeží Smradky, 70 let zcela nevábné, se teď taky rekonstruuje do přívětivé podoby vyzývající k procházce a povalování se, samozřejmě za prachy daňových poplatníků

                1. Kabrňák – jako podél Křenové? Vždyť tam ty areály ještě fungují, ne? Nebo to byli jen nájemci, které vystěhovali?

                  1. Staví se v areálu Vlněny, a pak v areálu za židenickým nádražím, v podstatě nová čtvrť.

                    1. Aha, naproti Vaňkovce.

                      Každopádně jak se na to teď koukám ze satelitu, nejjednodušší a nejlevnější řešení by bylo narovnat stávající hlavní nádraží tím, že by se kolejiště narovnalo do železničního nadjezdu přes Dornych a Koliště. Tím by získali dalších 90 metrů rovného perónu za pár milionů na přemostění. A kdyby odkoupili a shodili ten hnusný činžák Mlánská 5, šlo by i více.

                      CzechDave mě opraví, pokud to vidím moc jednoduše vzhledem k traťovým profilům a tak.

                    2. Dornych a Koliste vystehovat? Dyk more mariu kristusa dusa cholera a tyyfuuus na tebe, gadzo!!

                    3. Ale kdež, jen by to vypadalo jako v Bronxu u nadzemky, no. Když můžou soudruzi v USA, tak my taky, no ni?

            2. A v Praze platili rekonstrukci Hlaváku převážně soukromí investoři z Itálie výměnou za to, že tam budou bezplatně provozovat obchody s hadříky a kavárny. Tedy budovy, ne kolejiště.

              1. to byl poměrně smutný příběh s tím grandi stazioni. to byl vydřidušský mafiánský přístup italského investora ke smlouvám, jejich duchu a dodržování jak z čítanky z první poloviny padesátých let.

                1. Však také Italové po zásluze o všechno přišli a zbyly jim jen oči pro pláč.

              2. Jenže já jsem nemluvil o rekonstrukci Hlaváku v Praze, ze kterého sice udělali chaotický dyznylend, místo nejreprezentativnějšího nádraží v republice, ale budiž.
                Já mluvil o rekonstrukci celého pražského železničního uzlu, což zahrnovalo systém kolejišť a tratí v mnoha pražských čtvrtích. Proběhlo to tuším někdy před 10 lety.

                1. proběhla část. proběhlo nové spojení (2004-2009) a hlavní nádraží 1.-4. peron (2008-9) a tunely vršovice(2009?). pak byl negrelák. a samozřejmě všechny vnější akce, od bukru (bubeneč-kralupy) po hostivař-hln a smíchov-radotín. v součtu asi něco přes dvacet mld, možná třicet?
                  chybí hln-smíchov, chybí tunely rudná a kladno-letiště, z toho tunely rudná daleko za nejvíce peněz.

  4. Navíc ten článek jaksi často vyvrací sám sebe. Nejdříve se dozvíme, že je naprosto nezbytné, abychom měli 40 miliónů obyvatel, protože počet obyvatel je naprosto klíčový, jinak jsme v zadeli. Abychom se dočetli, že i trpaslíci mohou mít významnou roli. Chybí mi nějaká konzistence v uvažování autora.

    Poloha ve středu kontinentů skýtá možnosti dopravní a obchodní tepny. I bez toho moře. Nicméně zdá se mi, že článek spíše hledá důvody, proč je Česko předem ztraceno.

    Pokus o oprášení landmanschaftu, že Česko je v zásadě další částí Německa. Chyběla mi už jen protektorátní věta, že český ksindl už nemá v tomto prostoru v zásadě co pohledávat. Myslím, že se tomu říkalo konečné řešení české otázky, nebo tak nějak.

    1. Co taky čekat od autora, který publikuje svá veledíla na Délském potápěči, kde se uctívá hrdina Heydrich:

      https://deliandiver.org/tag/reinhard-heydrich

      1. Semtam nějaká připomínka, jako je tahle Vaše, člověku připomene, že je fajn, že tyhle stránky a pár dalších ještě existujou, než bude snížen jejich reálný dosah. Pak už bude jen mejnstrým plný povolených přispěvatelů frikulínů, bdělých a na stráži demokracie stojících, na úrovni chytré pračky nebo robovysavače.

        To, že slovo Heydrich není napsáno barvou hovna a zabaleno do 100+1 slov o fašounech, náccích, vrazích, zločincích, statečných vojácích zahraničního odboje z Londýna a nakonec o USA armádě-osvoboditelce neznamená, že pisatel „uctívá hrdinu Heydricha“.

        Povolení jednoho názoru = zakázání jiných názorů svědčí o debilizaci společnosti, ať už je režim fialový, nebo černý, rudý a další.
        A pokud R. Heydrich třeba hrál dobře na klavír, vyznal se v kaktusech a ve volných chvílích maloval kraslice, o čemž mu vyšlo pár článků v Kulturpatrouille, příloze Völkischer Beobachteru, tak co? Vypustit, protože Heydrich? V budoucnosti, až za to bude mít zodpovědný frikulín +5 bodů, tak jo.

        Jo, a na okraj k Vašemu současníkovi Marty… o čtyři obrazovky výše: „Klidně,vystupte z EU a můžete začít dělat… “ Pokud by to šlo, tak všemi deseti. Pokud by to záleželo na mě, eurosvaz by byl kolem ČR a v současné době po krk ve svém great resetu, new dealu a repoweru.
        Bohužel je vrcholně demokratické nechat se táhnout zdebilizovanými do pekla nové doby. (Pro moje dobro, nebo co? Sráči 2022 worldwide!)

        1. Já psal něco o zakazování? Nauč se číst a používat mozek, prasátko.

        2. Pokud by to šlo, tak všemi deseti. Pokud by to záleželo na mě, eurosvaz by byl kolem ČR a v současné době po krk ve svém great resetu, new dealu a repoweru.
          Přidejte se Okamurovi. Třeba se vám czexit povede protlačit. V nejhorším případě můžete zkusit přestěhování do Běloruska nebo s Urzou Somálsko:-)))

          1. Každému, kdo nechce být v stále represivnější EU, imponuje Somálsko či Bělorusko?

            Aha.

            A co takhle Británie, hm? Co takhle USA – kde ačkoli jsou formálně federací a EU ne, tak by přes subsidiaritu jednotlivých států neprošla ani půlka těch prasáren, jaké si EU běžně prosazuje přes Triparitu, hm?

            1. Tu UK bych si moc nemaloval.. ta si většinu sraček nacpala sama i bez EU. USA je v případě některých států jasně nejsvobodnější země na světě :) Myslím zemi vyspělou, kde by i našinec byl ochoten žít… ne nějaký vysnívaný přelud, kam se nepojede nikdo podívat ani na dovolenou…

              1. Jasně. Šlo mi o to zjevně stupidní falešné dilema „kdo nemiluje EU, ten miluje východní autoritářství“.

                1. Jasně. Šlo mi o to zjevně stupidní falešné dilema „kdo nemiluje EU, ten miluje východní autoritářství“.
                  Pokud vám vadí represivní EU, tak běžte tam, kde budete spokojený. Na směru nezáleží..

                  1. @MArty

                    zasekla se vam ihla s tim trapnym argumentom bezte kamkoli? Co ked sa referendom ci inak prejavi, ze vaecsina je nazoru ze prave EU moze ist s tymi svojime gender/lgbt/ sankciami/ politikou strielania sa do vlastnej nohy a inymi kravinami v das? Sak se Lomikare ukaze, do roka a do dna!

                    1. Co ked sa referendom ci inak prejavi, ze vaecsina je nazoru ze prave EU moze ist s tymi svojime gender/lgbt/ sankciami/ politikou strielania sa do vlastnej nohy a inymi kravinami v das?
                      Pojďme referendum udělat….

                      Sak se Lomikare ukaze, do roka a do dna!
                      Vzhledem k tomu, že máte jenom pár desítek T72M1 a s nadzvukem vám budou muset pomoci sousedé, tak bych se hlavně staral, aby nepřijely tanky z východu nebo vás nevzal pod ochranu Orbán, případně obojí….do roka…

                    2. Ja myslim, ze to bude jinak. Ted se paradne strelila cela EU do vlastnich haxen s papirama, takze nebudou schopni zeservisovat tech 8 turbin NS1. A Rusak se bavi, takze ho ani nehne, aby nechal turbiny presluhovat pres predepsane servisni cykly, protoze kdyby nekde neco ruplo, tak se EU na Rusaka sesype. Takze Rus da machorku a Evropane poser se, to embargo na dovoz do Ruska sus vymyslel sam, curaku.

                      A my jsme az druzi v rade, pokorne zmoulame cepici a v hlubokem uklonu koukame do nemecke prdele a verime, ze ten plyn v nemeckych zasobnicich na ceskem uzemi treba nakonec aspon z nejake malinke casti skonci v nasich trubkach.

                      Vzhledem k tomu, jak to Nemci se sankcema paradne domrdali a ted diky tomu nejsou schopni dodat do Ruska jednu blbou turbinu a sedm dalsich na servis ceka, tak je nad slunce jasne, ze do zacatku topne sezony se ani nestihne udelat povinny servis, ani naplnit zasobniky, ani vyresit pripadne vyjimky pro Cesko v ramci ‚solidarity‘, az Nemcum plyn dojde. Pojedou, jako vzdy, podle ‚co je psano, to je dano‘ a po prdeli.

                      No Nemci si svoje chyby vyzerou, ale nas to bude stat mnohem vic.

                  2. Já jsem tu byl před represivní EU, to ona se přitáhla sem. Tak ať zase táhne ona. Lisabonská smlouva byl regulérní podvod i na ty zmanipulovance, kteří hlasovali „ÄNO do Ejropy“.

                    1. chápej že se bavíš s s gastarbajtrovskou vyžírkou, kterou by bez té uhnije nepustili přes hranice ani na návštěvu, takže bude do roztrhání své zkurvené existence hájit to, že tam může, za každou cenu (t.č. vysávání východních gubernií až na dřeň)

                    2. chápej že se bavíš s s gastarbajtrovskou vyžírkou,
                      Vždycky mě Češi fascinovali agresivitou, když jim teče do bot. V mém případě byli vyžírkové Česi, protože na moji osobu vytahali z evropských fondů nechutné množství peněz. Že si to přes moji snahu protentovali za krávoviny je jejich blbost. Dost děsivé pro mě bylo pochopit, že Česi dělají všechno proto, aby východní gubernií byli a vlastně jim to vyhovuje.

                    3. Behemote, jsi vedle jak ta kastan. Do Nemecka, Rakouska i jinam se jezdilo pracovat hned po roce ’90. Rozdil je jen a pouze ve sjednoceni socialniho systemu (a vzajemnem hlidani, aby si nahodou Gastarbeiter venku nezaplatil min dani, nez v Cesku, protoze Cesko pak ma pravo pozadovat rozdil zaplacene dane – jen tak mimochodem).

                      Takze kdo chtel makat za lepsi penize, nez v Cesku, mohl prakticky hned. Nacerno uplne bez problemu, legalne to chtelo trosku papirovani. A to je cely. Vstup do EU naopak zapad docela vydesil, aby jim tam Cesi nezdrhli vsichni a tak se na (tusim 3 roky, nebo jak dlouho) omezila prava legalnich pracovniku. Pak se ale ukazalo, ze ono to s tim importem pracovniku tak horky nebude, takze zapadaci prestali mit strach o svy pracovni mista a naopak pochopili, ze Turci jim na jejich duchody fakt nevydelaj. A tak se to konecne uklidnilo.

                    4. Sysop
                      29.7.2022 v 21:15

                      A co jako? Furt je to gastarbajtrovská štětka. Úplně stejně jak každej, kdo místo toho, aby zůstal ve stádě, kde to ach tak moc chce zlepšovat, a pustil se teda do toho zlepšování…jinak, než hubou. To samý s těma milionama ukrošů, to samý s těma pár vzdělanejma negrama z Afriky. Každej kdo zdrhne do prdele to v tom svým stádě aktivně zkurvil vo trochu víc.

                      Ať přitáhe zpátky a předvede, jak se to dělá, může všem dát nástupku jak v rajchu a uvidíme, kam to dotáhne. Držkovat zatímco dělá někomu kurvu v cizině je snazší, co?

                    5. Držkovat zatímco dělá někomu kurvu v cizině je snazší, co?
                      Pokud si ze mě někdo dělal levnou kurvu, tak to byli Češi. Představte si modelovou situaci. Máte na výběr blbou a špatně placenou práci od Čechů nebo dobrou a lépe placenou od Němců. Co si vyberete?:-)

                    6. Marty…
                      31.7.2022 v 11:42

                      vyberu si prostřední cestu, ale na to ty štětko nemáš :o)

                    7. Německo a Rakousko si vymohlo blokování pracovíků z východu na maximálních 7 let. Takže pokud teď zjistili že se k nim Češi zas tak moc nehrnou, tak jim to přeji a ať si užijí ty své Turky.

        3. prasatko Bobik +1

  5. skvělé schrnutí, díky,

  6. Vim že mné budete kamenovat ale ja rozpad Československa težce nes,mél jsme po vš a vojne v Přerove,jako federalni dite tata cech na vychode,maminka madarka na sk,a Košice jako celkem profederalni mesto krajske celkem rozvinute.separatisticke choutky casti slovaku mi byli cizi no ale prelilo se to potom i do čech,hold republika vzala za sve.ted si kazdy hraje na svem malem dvorecku.

    1. A není to snad dobře? Když se člověk podívá na slovenskou politiku posledních 20 let… A to nemluvím o nadšeném přijetí Eura, o extrémním covidovém fašismu…

      1. Nemyslím si, že v covidovom fašizme bol nejaký zásadný rozdiel medzi ČR a SR a čo sa týka eura, sú tam výhody aj nevýhody, nemyslím si, že prijatie eura je apriori zlom.

        Uznávam, že slovenskí politici za veľa nestoja, o to je však komickejšie, že sa Slovák stal aj českým premiérom.

        1. Jako vážně? U nás pohyb venku nikdy nebyl nijak podmíněný covvakcínou. A nikdo si nedovolil podmínit covvakcínou ani vstup do zaměstnání (stát vyhrožoval, ale na poslední chvíli musel cuknout.)

          Slovensko mělo covidismus asi tak 100x horší, než Kotlinka.

          1. Tak to sa pletieš. „nikdo si nedovolil podmínit covvakcínou ani vstup do zaměstnání“ – platí na 100% aj pre SK. Jediné, kde bol covidpass vyžadovaný boli niektoré prevádzky (a vždy to šlo prakticky prebiť testovaním a prekonaním, s výnimkou tuším aqua parkov pár týždňov).
            Medzi ČR a SR nebol zásadný rozdiel.

            1. V popisu opatření možná až tak ne. Ale jste si jistý, že stejně to bylo i s tím, „kde se na to jak moc sralo“ (včetně toho, jak moc striktně a snaživě to vymáhala ta která ozbrojená složka)?

              1. Na Slovensku sa na to reálne sralo dosť, skoro nič sa nevymáhalo. V skutočnosti celý „tvrdý lockdown“ znamenal v skutočnosti len zatvorenie gastra a pár ďalších druhov prevádzok. Inak si každý cajdal, ako ho napadlo. Nejaký čas veľká časť prevádzok mala režim OP (očkovaní-prekonaní; test nestačil), ale v realite stačilo zamávať pri vstupe niečím, čo vyzeralo ako covid pas.

                1. no, moj pocit bol že SK to vzalo večším šupom, trochu viac strachu, viac testovania, viac kontrol, hlavne nakupka a tak, vianoce 2021 som si to okusil v KE, ako navštevnik z CZ. U nas v CZ to bolo malinko viac SOFT, bohu zaplat, ešte som si vyskušal unor v AT na lyžiach, tesne pred koncom pravidiel, škoda pisat o tom. Ja mam z toho traumu, už len čo vydim nahubok alebo zmienku cov pas a podobne. Proste som bol z tej covid situacie na vianoce na SK uplne zdesený, nie len media = všetci nasadeny respiratory – spravy, politici..ale i ludia, obchody, na pumpe, v nakupaku si ani sadnut nešlo, just som si sadol, všetko prelepene, pred vchodom do každej predajne zamestnanenc so scanerom, okrem potravin a bottle shopu – aspon že chlastat nezakazali.

                2. a ty zmrďárny co ty vozbrojený kundy udělaly na hranicách, že se lidi mnohdy nedostali ani do svejch českejch chat, protože jediná rozumná cesta byla přes čobolákov, to selektivně zapomněl, že? nésu si vědomé, že by něco takovýho bylo tady, ne po víc jak roce těch šaškáren

                  (kunďárna s buzeracema na vokresech byl jeden z důvodů, proč to bureš projel)

  7. 1. „z už tak malého a slabého státu vznikli dva bezvýznamní trpaslíci“
    ČR je středně velká země. V pořadí států podle rozlohy je ČR mírně za půlkou, ČSR by byla v první polovině.

    2. „Izrael má […] počet obyvatel řádově nižší než my“
    Ehm? Izrael má zhruba stejně obyvatel jako ČR.

    3. „Být Švýcarsko, odpálili bychom mosty v soutěskách“
    …zatímco by výsadkáři z letiště v Bernu obsazovali vládní budovy a zajímali představitele státu?

    4. „úplně osvobodit od daní stabilní rodiny s více než čtyřmi dětmi“
    Od jakých daní?
    Např. zaměstnanec, který vyživuje 5 dětí a manželku v domácnosti a má hrubého 50 000, má čistou mzdu 51 727, čili ještě 1 727 Kč/měs od státu dostává.
    Samozřejmě daně z daleka nekončí u odvodů ze mzdy, ale jsem dost zvědav na návrh, jak rodiny s 5+ dětmi osvobodit třeba od DPH nebo spotřební daně, aniž by s tím byla spojená masivní byrokracie a masivní daňové úniky.

    5. „Cikány, kteří by o to projevili zájem, bychom mohli dobrovolně vysídlit zpět do Indie“
    Trochu bizarní na jedné straně fňukat jak má ČR málo obyvatel a o pár odstavců dál zavírat hranice pro migranty a stávající obyvatele vystěhovávat.
    A samozřejmě detaily typu proč by Indie souhlasila s tím, že tam ČR bude vystěhovávat svoje občany.

    6. „Svět se dobývá snadněji z vln Atlantiku či z velkých černomořských planin než po našich polňačkách nebo D jedničce.“
    Hlavně dneska je nesmysl dobývat území ve smyslu tam poslat armádu a pak ho anektovat, to už pochopili skoro všichni kromě Ruska.

    7. „ČR sedí na hlavním evropském rozvodí mezi Černým, Baltským a Severním mořem. Výhodou této polohy je velké množství vodních toků, které zde pramení; úplné sucho u nás nehrozí“
    Ehm.
    Poloha, kdy voda teče od nás pryč (takže jsme závislí na srážkách) právě naopak znamená riziko sucha.

    8. „Centrálně plánovaný ekonomický systém přesto mohl tak nějak fungovat, koneckonců i Sověti vyletěli do vesmíru“
    Tohle jaksi vynechává, že SSSR z velké části fungoval díky vysávání kolonií (např. Československo v r. 1948 patřilo k nejrozvinutějším zemím, v r. 1989 mělo blíž k rozvojovým zemím) a stejně nakonec zkrachoval.

    1. Mimo jiné nespatřuji na možnosti upravit složení obyvatel něco bizarního. Množství samo o sobě je na nic. Tedy aspoň v tomto případě, ale podobné to je i v jiných oblastech. (Např. právo na „spravedlivý proces“ – může se Vám procesu dostat. Budete-li mít štěstí, proces proběhne formálně správně, možná i dva, nejvyšší a snad i ústavní soud. Kdo by nechtěl. Až na to, že se nehovoří o kvalitě práva, které se Vám dostalo. Proces proběhl, papírů (s chybami, omyly, nedodělky) je půl metru, třeba i třikrát – stačí Vám to tak?)

      S obyvatelstvem to je stejné. Miliony osob, fyzicky, duševně, morálně vadných. Kolik to chtěl J. A. Baťa tady mít? 40 milionů? Jistě měl na mysli lidi zdravé, pracovité, ne lemry, všemožný póvl, jehož příspěvek ke hmotnému a duchovnímu rozvoji české společnosti je nulový, resp. hluboce záporný.
      Tedy v situaci omezených zdrojů není předmětem úvah množství obyvatel, ale množství a_kvalita obyvatel. Vláda jiná než fialová a jí podobná by to řešila asanací společnosti, podporovu jejího zdravého jádra a s tím souvisejícím utlumením zbytku. Tak jako je máloco černobílé, tak i přistěhovalectví do české kotliny nelze zavrhnout. Ovšem přistěhovalectví výběrové. Stejně, jako si člověk vybírá druhého, se kterým hodlá společně hospodařit.

      Vůbec je důraz na kvalitu upozaděn, k naší škodě. Hlavně, mámo, že je všeho dost.

      1. To je ovsem o5 chyba Systemu, ze podporuje flakani. Tem, kteri vytvareji nejake hodnoty, je stale snaha zvedat dane, zatimco tem, co vytvareji uplne sracky, nebo nevytvareji krome vlastni uhlikove stopy vubec nic, je cpana podpora.

        Neni rozhodne potreba nikoho nikam nasilim vystehovavat. Je by to chtelo zasadne prehodnotit donorsky system. Ono by se to pak proredilo uz samo a od prirozeni.

        1. Samozřejmě, že ne násilím. Tady, ve střední Evropě, jsou násilní jen bílí extrémisté, teroristé. (Jiných obyvatel se občas zmocňuje neklid ze zoufalství, jak zde jsou pošlapávána jejich i základní práva a neopomenutelné svobody – to je ovšem něco jiného.)

          Veškerá jednání je nutno provést, a se provádějí, na bázi demokratických rozhodnutí a dobrovolnosti.
          Od roku 2020 kovid, pak bez elektřiny, bez plynu, bez výrobků z ropy, bez potravin, bez peněz – vše šlape jak má, dobrovolně a jistě, bez_násilí. S pochopením.

          1. Dulezite je, aby zbyl aspon matros na mavatka, az lidi vyrazi do ulic dekovat jimi placenym urednikum. Bylo by blby kdyby meli hole (v) ruce…

            1. Klídek, v srpnu tady bude pride radosti a štěstí. Festival národního smíření. Manifestace ducha budoucnosti. Jednota posílené Evropy, strany a lidu.
              Mávat či klimbat apod. lze čímkoliv a jakkoliv, pokud to bude vyjadřovat uvedené hodnoty.
              .
              .
              .
              Dosah nesprávných myšlenek na třech řádcích byl utlumen. Gertrude, aktivista.

              1. Vlada bude muset misto vrtulnikovych penez rozhazovat vrtulnikove drogy. Pak ten dalsi vyvoj vidim celkem optimisticky.

                1. Jo, to bude chléb a hry v modelu EU 2022.

                  Člověk dosud myslel, že k životu společnosti jsou nutné hodnoty, prací jejích členů vytvořené materiálno a duchovno, ke směně čehož jsou v odpovídajím množství v oběhu peníze.

                  A teď je zřejmé, že nikoliv. Tahle Nová Doba je úžasná. Tam se pošle miliarda kaček, tam desítky miliardy, jinam desítky miliard dolarů. A ono to neva.

                  Jen prý nějaký „deficit“ bude několik stovek milard kaček. A co z toho? Nic. Věrchuška a bohatí se maj’ jak prasata v žitě, plebs se sice má uskromnit, aby se jako neřeklo. (Proč??) Ale dokud k tomu nedojde, nechť si věrchuška žije jako jako dosud.

                  Bezva je Nová Doba. Nevím, co fialové vládě všehomíra brání koupit kus Vesmíru za 968.726.523.114 Kč x 10 na desátou. Bůhví, kolik to vlastně je. Ale je to jedno. Skvělé.

                  „Peníze“ lze zrušit. Jsou na nic. Berte si, co hrdlo ráčí (Cimrman). Jistě, věrchuška – o něco – víc, budiž jít to přáno. Od zítřka lze vyrazit na nákup do lidové sámošky jen tak. „Útrata“, resp. úbytek toho jakéhostakéhos žvance se přičte k „deficitu“. H…. z něj, to je věcí těch ministrů ve vládě, aby bylo všeho dost.

                  No, neberte to. Zdalipak je tohle ten komunismus?

                  1. Rikal mi dneska kolega u obeda, ze musi z prace driv, protoze mu po 4 mesicich cekani prijde podlahar pripravit poter, aby si pak mohl plovoucku polozit sam, protoze dalsich x tejdnu na nekoho, kdo to polozi, uz cekat nehodla. Pritom soucasna cena za hodinu fachmana je 25-30 euro. Podotykam, ze ten kolega je Mgr. FH a bere 25 euro hrubyho. Jasne, pri pripocitani odvodu firmy je to ya nej vic, ale otazka je, jak dlouho, protoze jeste pred dvema lety byly ceny za fachmana o tretinu nizsi a cekaci doba vyrazne kratsi.

                    Takze… uz i Nemci vidi, ze maji fury kancelarskych lidi, ale kdyz je potreba treba opravit okap, tak se clovek fachmana nedocka. Takze se zvedaji ceny. Jednoho dne se deckam vyplati, jit se vyucit, nez se hrnout do kancelare. Samozrejme, jako Cernej Petr do toho vstupuji ztratovky a statni moloch, kde se na nejaky to euro nehledi. Ovsem pokud se Nemeckem prozene poradka krize, tak nasrany Nemci proredi i ty kancelare.

                    1. Taková normalizace předpokládá tak nějak přirozený běh věcí. Včetně prozření (nevím??) spíše vymření pomýlených revolučních a porevolučních generací, které, majíce plnou hlavu svobody, volnosti a netušených možností, to tady pod taktovkou přestavěné (pěrěstrojené) věrchušky vedené globální elitou vybagrovaly a úplně předělaly do té doby jakžtakž fungující vztahy a názory – i na způsob obživy.

                      Bude opět zavedeno povědomí o tom, že není vždy terno se dostat na gympl?
                      Bude fakt o takovou změnu zájem? A bude se kde (vy)učit?* Bůhví. Ale bylo by to fajn, prostě znormálnění.

                      * budoucího řemeslníka je třeba práci naučit, ne s ním trávit čas řečmi o korektnosti a gender-možnostech


                      Povídal známý, jak mu měnili okna a měl v plánu i výměnu baterií. Nic moc. Připadalo mu, že to jsou chlapi z jiných oborů, jestli vůbec. Ty vodní věci si pak zařídil sám. Ne ze šetrnosti, ale ze vzteku. Prskal jak křeček (pokud tedy křeček prská). Stálo ho to méně peněz, ale hodně času, sháněním všeho potřebného po všech čertech a jak říkal – výsledek nebyl horší, než od fachmanů. Škoda, že nebyly kolem další kusy na výměnu, už by mu to šlo rychleji a ještě levněji, protože by netápal s nějakými přípravky či čím.
                      Tak jsem si vzpomněl, bůhví proč, na mistra malíře Kondelíka a jeho dobu. Jestli to tehdy bylo jiné.

                    2. Bude to třeba jako s II.SV. Počkáme, až všichni očití svědci zemřou a rozjedeme příslušnou masírku.

      2. Jak to tak vidím, tak součástí československé kotliny se nebudou chtít stát ani ti zakarpatští rusíni, pro které to ještě donedávna byl toužebný sen, bo i ti židozednářští čechoslováci s nimi zacházeli o dost líp než R-U, o (současných i minulých) banderovcích ani nemluvě. Ale teď jen čekají na to až rusové dojdou do Oděsy a k nim, aby se stali součástí prosperujícího bohatého Ruska.

        Nikoliv součástí krachujícího evropského chalifátu, alias „Spojených evropských vymírátů“.

        1. Přeptal bych se ti Kabrňáku přesně touhle otázkou těch asi 20 ukrajinských rodin, co jsou u nás ve čtvrti:
          „Těšíte se, až Rusové dojdou do Oděsy, abyste se stali součástí bohatého prosperujícího Ruska?“

          Ale obávám se, že bych dostal přes hubu.

          1. Možno keby nejaké bohaté prosperujúce Rusko existovalo, tak by sa k nemu chceli pripojiť, ktovie?

            Navŕtať trubku do zeme a cucať ropu a plyn dokážu aj v Saudskej Arábii, aj z toho majú celkom dosť bubákov, ale nechcel by som sa stať jej súčasťou.

            1. grg 26.7.2022 v 13:58

              Ano.
              Viděl jste někdy důl?
              To je díra do země, chodby tak a tak…
              To je základ společenství uhlí a oceli a prosperity, alespoň do doby, než je ta jáma do země moc hluboká a ty chodby příliš nízké a dlouhé, zatímco jinde na tamější uhlí je pak levnější a my jse dost bohatí na spuštění diverzifikace.
              (Brutálně zjednodušeno, aby to pochopil i antoušek. Thx Šimek & Grossmann, samozřejmě.)
              Pokud jste se dotkl cucání ropy a plynu, nečetl jste něco o zaostalých zemích na Západě Evropy, nezaslech jste něco o Norských fondech?

            2. zapomněl dodat, že to arabáči zvládají tím stylem, že stojijou za prdelou těžěbním firmám z vyspělýho světa (občas i včetně ruskejch) a ručičkama hejblou všichni vostatní opět z celýho světa, jenom ne voni, co? :o) arabáči jsou v nejlepším případě kšeftaři, jinak akorát nevzdělaný vopice, co nerady pracují, co na něco takovýho absolutně nemají, takže ze sebe zkus nedělat až takovýho blbečka :o)

          2. Tak posledních 25 let k nám Ukrajinci zdrhali před ukrajinskou vládou, oligarchy a jimi generovanbou chudobou. Že to má teď hrstka banderovských nacionalistů jinak, poté co tam vynalezli krávu co měla hubu na DOnbase a vemeno mezi Kyjevem a Lvovem, na věci nic nemění. Na banderovštině se leckteří pohádkově napakovali. Protože naprostá likvidace a rozklad země po r.2014 byly doprovázeny militarizaci a banderizaci, tedy tyto sektory pohádkově bohatly, stejně jako členové neonacistických bojůvek a praporů.
            Vše bylo podřízeno militarizaci, jako v nacistickém německu, celá ekonomika i sociální sféra. Škrtalo se všude, a to co se ušetřilo na lidech šlo do armády.

          3. Jan Mrcasik 26.7.2022 v 10:42

            Záleží na tom, jestli jsou dotyční z Oděsy, nebo z Mukačeva.
            Vidím to na bratrancích. Jsou to náramní Ukrajinci, nenávidí Rusy. Ale nebrání rodnou hroudu, jsou tady.
            Jejich manželky občas zajedou zkontrolovat maminky ponechané na Ukrajině. A to jsou ti neúspěšní, po které je Německo v nějakém ohledu „příliš daleko“.

            1. Jan Mrcasik 2.7.2022 v 10:42

              Jo, pokud by někteří z těch vámi tázaných měli v příbuzenstvu někoho z těch, co legálně pracovali v RF, odhaduji, že byste vyvázl s několika stakany ve spokojeném bříšku.

          4. Kdo na Zakarpatské Ukrajině postavil ty solidní radnice, školy a vlastně cokoliv, co za něco stojí, pokud to ještě stojí?
            Tak nějak hádám, že Sajuz to nebyl.
            Dost zmařená investice, ale v pokud se dívám na historii, tak opodstatněná, byl tam záměr, holt pak přišly šelmy.

      3. V první řadě je to celé blbost, představa vystěhování „nekvalitních občanů“ do nějaké jiné země je mentálně na úrovni žáka ZŠ.
        Samozřejmě lze občany terorizovat aby utekli sami- tak to dělali nacisti nebo komunisti.
        Akorát to mívá přesně opačný efekt, první utečou ti schopní a vzdělaní.

        Ale i kdyby, přijde mi bizarní v době minimální nezaměstnanosti, kdy ve spoustě firem jsou rádi za každého Cikána nebo Ukrajince, chtít zavírat hranice a zbavovat se obyvatelstva.
        Tihle sociální inženýři obvykle nedomyslí, že ti lidi kterých se zbaví pak ve společnosti budou chybět.
        „Povaleči z kaváren, do polí a továren!“- jenže se ukázalo, že ta inteligence je taky potřeba.
        Ale současně i vedle vědců, inženýrů atd. jsou potřeba i řemeslníci, řidiči, dělníci v továrnách, popeláři, atd.

        Jinak vidím tady názornou ukázku rozdílu mezi kapitalismem a socialismem.
        Socialisti obvykle řeší, kde vzít nebo jak převychovat obyvatele, aby ten systém fungoval.
        Kapitalismus řeší, jak by ten systém měl fungovat s obyvateli které máte :-)

        1. Kapitalismus řeší, jak by ten systém měl fungovat s obyvateli které máte :-)
          Nebo jako v ČR s obyvateli, které nemáte, kdy majorita nabízených pracovních míst je bez vzdělání, protože v ČR je to levnější než koupit automatizaci:-)

          1. Marty 26.7.2022 v 18:35

            Majoritu nabízených pracovních míst tvoří ta bez vzdělání, protože ta nejdou automatizací nahradit.
            Píšu zde o tom občas – nejsou použitelní traktoristé, bagristé, dlaždiči, zedníci, lopaťáci. Aby nebylo mýlky – takový dobrý lopaťák umí používat někdy nivelák, často potrubní laser, křížový laser, tradičně vodováhu, olovnici, hranol, pásmo. A to je jen začátek výčtu.
            Chtěl bych vidět tu automatizaci.
            Ostatně, v Rakousku ani v SRN ji také nenakupují, zcela jistě proto, že ji nemají, proto jezdí lovit pracovní síly do ČR.
            V ČR ty obyvatele, jak píšete máme, nemají je bohatší sousedé.

            1. Majoritu nabízených pracovních míst tvoří ta bez vzdělání, protože ta nejdou automatizací nahradit.
              Píšu zde o tom občas – nejsou použitelní traktoristé, bagristé, dlaždiči, zedníci, lopaťáci.

              Logicky jste si vybral pozice, které automatizovat nejdou. Já jsem myslel spíše pozice v montovnách. Hezkým příkladem je tady Čupr. V Německu automatická třídící linka koupit jde. V ČR to manuálně dělají přepracovaní a blbě placení Ukrajinci.

              V ČR ty obyvatele, jak píšete máme
              Podle fňukání firem to tak nevypadá…

              1. Máme, ale makají v tom Německu… ;-)

                1. RomanL 27.7.2022 v 8:36

                  Přesně!
                  Psaný text, to není jen řada písmenek a mezer (netahal bych sem vztah znaků a prázdna, to jen pro jistotu).

              2. Marty… 26.7.2022 v 23:40

                Ano, logicky jsem vybral pozizice z oblasti, s kterou mám zkušenost, nemohu diskutovat bez znalosti souvislostí. Pokud jste myslel montovny, mohl jste to naznačit.

                1. U nas v praci je hodne robotu a automatizovanych linek a taky hodne babosedu, protoze nektere veci solidne automatizovat zatim nejdou. Navic i sebelepsi automat potrebuje pomerne hodne casu, nez se vyladi. Clovek je flexibilnejsi, jeste porad. V konecnem dusledku, zejmena kdyz jsou problemy se soucastkami, muze byt clovek i vyhodnejsi.

                  1. U nas v praci je hodne robotu a automatizovanych linek a taky hodne babosedu, protoze nektere veci solidne automatizovat zatim nejdou. Navic i sebelepsi automat potrebuje pomerne hodne casu, nez se vyladi. Clovek je flexibilnejsi, jeste porad. V konecnem dusledku, zejmena kdyz jsou problemy se soucastkami, muze byt clovek i vyhodnejsi.
                    Byl jsem v 90. letech na exkurzi v Maschinenfabrik Reinhausen u Regensburgu. Měli tam jakýsi stříkací nebo pajecí robot. Manažeři si strašně pochvalovali, že je to ideální pracovník:-)

                    1. Problem manazeru byva ovsem v tom, ze tu konkretni praci nikdy nedelali. Po nasazeni takoveho robota pak nekdy nastavaji ruzna prekvapeni.

                      U nas v praci je takovy zvyk, ze kazdy, kdo nastoupi, a to na jakoukoli pozici (treba Geschäftsführer… scheißegal), jde na dva tydny do vyroby, kde projde ty pozice, kde se maka rukama. Ty nejhorsi babosedy, blbakovy u ruznych automatu. Pekne na celou sichtu denne. Jednak pozna nase vyrobky a druhak si cuchne k praci ‚tech dole‘. Pak i ten posledni manazer ma alespon mlhave tuseni, jak se nejaka vec dela, nez si zacne myslet, ze nasazeni robota bude brnkacka.

                      Roboti samozrejme sva dobra mista maji a efektivitou prace se jim clovek nevyrovna. Ovsem vyzaduje to prakticky idealni pracovni podminky a efektivita jeho pracoviste jako celku musi byt spocitana podle reality, ne vysnenych dat podle prospektu vyrobce.

                    2. Roboti samozrejme sva dobra mista maji a efektivitou prace se jim clovek nevyrovna. Ovsem vyzaduje to prakticky idealni pracovni podminky a efektivita jeho pracoviste jako celku musi byt spocitana podle reality, ne vysnenych dat podle prospektu vyrobce.

                      V pohodě myslím, že to vidíme stejně. Tohle je německá situace. Mně vždycky lezla krkem česká situace, kdy jsou mzdy tak nízké, že je levnější zaměstnat nějakého otroka než zaplatit automatizaci. Viz zkušenost mé partnerky z přivýdělku, kdy obchod se sportovním zbožím s miliardovým obratem přepisoval objednávky ručně v excelu, jak za krále klacka.

        2. Jedinýho slušnýho cigána co znám je dochtor, a to eště naposled měl poměrně holou prdel poté, co ho ojebala ženuška.

          Ten zbytek je v každým případě nějak pokřivenej a i když se možná dokonce snad věnuje i nějaké práci, rozhodně bych to nenazval poctivou a kvalitní prací. Rozhodně klasický šmelení a ojebávání.

  8. Celkově mi nápad budovat otevřenou exportní ekonomiku tím, že budeme extrémní nacionalisti a uzavřeme hranice, přijde slušně řečeno potrhlý.

  9. Silně pochybuju, že se (alespoň nějak informovaná) část „Zápaďáků“ reálně bála zrovna „nás“ = ČSLA. Oni se báli sovětských atomovek, což taky bylo to jediné, co jim bránilo v tom nás / „naše“ režimy smáznout jak nic. Oni tam dobře věděli, že většina obyvatel (přinejmenším západně od SSSR) by jim ještě poděkovala.

    Tu porodnost bych ovšem neviděl tak tragicky: On ten propad ukazatelů porodnosti bude více méně dočasný, domnívám se. Prostě když se průměrný věk porodů posouval ze 20 na 30 nebo kolik let, tak po dobu dospívání 1-2 generací se to bude jevit jako nižší číslo, čistě matematicky. Všichni moji známí mají až na jednu výjimku 2+ dětí, ale holt až na naprosté výjimky až po třicítce (někdy i výrazně). Srovnejte si to s osmdesátkama a dřív sami.

    1. Ano. S těma statistikama dost zamávaly třetí děti, narozené ženám po čtyřicítce, které demografové již nečekali.

    2. Podle mě Západu bránilo smáznout zdejší režim hlavně to, že nebýt sovětských atomovek, byl jim zdejší režim úplně ukradený.
      Nebýt vojenské hrozby ze strany SSSR, nejspíš by nás prostě nechali ať se sami obeženeme ostnatým drátem a pak si tu děláme co umíme do doby, než to zkrachuje a přijde někdo rozumný.

      1. I to je samozřejmě možné. Ale spíš bych věřil, že je v takovém případě mohl hodně zajímat obchod (zvlášť ještě tak do těch šedesátek), který by se beze změny režimu dělal blbě. No ale i kdyby, tak mně šlo hlavně o napadení té teze, že jsme snad „my“ tehdy někoho většího dokázali zastrašit.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017