Ceny stíhacích letounů – historie, metodiky, účetní triky a náklady F-35 pro ČR - zpět na článek

Počet komentářů: 437

  1. Jen pro názornost – na tomto článku (a jeho zbytku, který je hotový z 95%) jsem pracoval poslední 3 týdny. Samotný základní text s argumenty a závěry jsem ale měl napsaný za pouhé 2 nebo 3 dny. Celý zbytek doby jsem strávil dohledáváním, odkazováním, rešeršováním a korelováním zdrojů, a úpravami článku tam, kde primární zdroje ukázaly nutnost pozměnit či přepracovat má tvrzení. (Ty malebné grafy mi zabraly jen asi 3 hodiny, když už jsem měl data.)

    Náročnost psaní názorů versus dohledávání a odkazování zdrojů je tedy 1:4 – dohledání a ověření zdrojů zabere 80% úsilí!

    Kdybych si pouze cucal z prstu názory a silná tvrzení bez jakýchkoli důkazů a ověřování, mohl bych spamovat články klidně s týdenní frekvencí. Přesně tak to dělá většina „alternativy“ – a proto mě to tak strašně dráždí.

    1. Škoda, že jste během intenzivního třítýdenního rešeršování nenarazil na aktuální švýcarskou (zřejmě korupční) kauzu, která doprovázela tamní akviziční řízení F-35.
      Ta se také ovíjí od evidentně zfalšovaných provozních údajů, kdy provoz F-35 vyšel jako nejlacinější ze všech.
      https://www.srf.ch/news/schweiz/kauf-von-neuem-kampfflugzeug-allianz-gegen-us-kampfjet-f-35-sammelt-100-000-unterschriften
      https://www.letemps.ch/suisse/une-alliance-gauche-lance-une-initiative-contre-f35

    2. Oceňuju tu obrovskou práci co jsi si s tím dal. Věřím že to zabralo ty 3 týdny. A je skvělé že to někdo takto sepsal i se zdroji.
      Nicméně nám to pořád nic neříká o tom, jaké jsou za tím skutečné záměry, co to pro nás reálně znamená, kdo na tom vydělá, a proč na tom my proděláme v mnoha ohledech. A že tu nejde o žádnou bezpečnost ČR.
      Čili finanční nevýhodnost a nesmyslnost této zakázky je asi tak špička ledovce toho co za tím doopravdy je.

      1. Jádro pudla je v tomhle:
        „F-35 byla primárně konstruována jako útočný letoun pro průnik nepřátelskou PVO, nikoli na obranu.“
        A pokud vím, tak má F-35 schopnost nést i těžší pumy a rakety.
        Čili pro útok na Ukrajinu/Rusa značka ideál.
        Tudíž jsou i celkové náklady na údržbu mnohem nižší, protože se letouny „spotřebují“ za rok/pár měsíců ukrajinské vojny, pokud nám na naše Území Rus nepošle Kinžál (doufejme že ne-jaderný) a nezlikviduje letouny hned na našem letišti.

        Pamatujme, že do podzimu bude Rus v Oděse/podněstří , a odtamtud je to pro ruské rakety na naše území už jen kousek.

        1. to stejné mě napadlo též, navíc v souvislosti s nákupem útočných houfnic Caesar pro AČR. já naivka si myslel, že to chceme na obranu.

          1. Pockame, az se Rusak na Ukrajine vysili a pak vyrazime do utoku. Vytreme zrak celemu svetu.

            1. Čéska fojak, tópra fojak?
              Myslím že USA o armádu švejků nestojí.
              V principu jde o to, že češi mají hrát roli trávy na bitevním poli. A ČR je pro USA cenná jen jako bojové území, kde se bude válčit s rusem.
              Češi jsou pak užiteční jen jako případné „collateral damage“. Čili USA postaví nějakou svoji raketovou jednotku doprostřed města vedle školky, rus tam pošle Kalibr, a zasáhne to i školku.
              Čím víc dětských mrtvolek, tím lépe pro americkou propagandu o „zlém rusovi“.
              Vážně, jim budeme užiteční jen jako mrtvoly které můžou ukázat v televizi.
              Přesně jak se to děje teď s ukrajinskými civilisty. To by pro nás mělo být důrazným varováním co se stanem jestli věci necháme jít tam kam teď směřují.
              Ale evidentně je tu většina lidí postižená infantilní demencí, takže do těch sraček vlítneme naplno.

        2. „Pamatujme, že do podzimu bude Rus v Oděse/podněstří , a odtamtud je to pro ruské rakety na naše území už jen kousek.“

          Chápu, že nemá cenu hledat u ruské propagandy souvislost s realitou, ale co se alespoň podívat na mapu?
          (Například že Podněstří je skoro 2x tak daleko než odkud Rusko může na ČR zaútočit už dnes.)

    3. Hezký článek, ale je mi divné, že nikoho nezaujal ten Váš trilion. Pokud v článku používáte miliardy, tedy evropský systém počítání, tak trilion je milion bilionů nebo miliarda miliard. To je opravdu úplně jiné číslo, než americký trilion tedy milion milionů. Rozhodně Vám nechci diktovat, který systém máte používat, ale používejte prosím v jednom článku jen jeden, neboť za evropských 1,6 trilionu bybsi Kanada koupila ty Spojené státy celé a ještě by jim dost zbylo.

      1. mě to zaujalo, dumal sem nad tím že co to je za divnost, esli to nemá byt bilion, ale pak to přebil ten problém s vopraskama :D

      2. to marcusant

        „Kanada si objednala 88 kusů F-35 za 15 miliard USD – a celkovými životními náklady 1,6 trilionu USD. Cena jedné F-35 s příslušenstvím vyjde Ottawu na 170 milionů USD pro pořízení a 18 miliard v provozních nákladech za životnost stroje. Pořizovací cena představuje 10% celkových nákladů.“

        evidentně nesedí celý odstavec… pokud bylo v originále, krátký americký systém, 1,6 trilionu USD… omylem ponecháno… v češtině, dlouhý systém, je to 1,6 bilionu USD… pak ovšem asi nesouhlasí uvedených 10% jako poměr pořizovací ceny a celkových životních nákladů… původní zdroj těch chyb je možná v té částce 18 miliard nákladů za životnost jednoho stroje… v dolarech je to snad extrémně vysoká nesmyslná částka… i když dneska v naší vyspělé kapytalystycké společnosti je možný všechno

        1. Děkuji za upřesnění, už jsem se nedonutil to počítat, je to strašnejch nul a nechtělo se mi s tím mrcasit.

    4. Respekt.
      Můj názor je, že by měli být i na alternativě autoři čtených a reagovaných článků adekvátně placeni a dostat svůj díl koláče.
      Samozřejmě se to nemusí leckomu líbit.
      No a další kacířský názor je, že by měli mít právo moderovat diskusi pod svými články.
      *
      Vše má svůj čas a své místo, třeba mě někdo vezme za slovo.

      1. to alien

        téma moderace nebo dodatečné komenty autora jsme tady už probírali… nesouhlasím s tebou… od moderace je tady šéf webu D-fens a ten to asi nedělá, cenzuruj si svůj blog…

        souhlasím s názory jiných, myslím že to byl Servisdok… snesitelná forma je, že autor napíše článek a do diskuse se vůbec nezapojuje… jako reflexi diskuse, pokud se potřebuje obhajovat, pak může napsat další článek…

        no a nebo nemá problém a do diskuse se zapojuje autor s konkrétními reakcemi na konkrétní příspěvky, tak jak ostatní… stručně, jasně, srozumitelně, nejlépe vtipně

        nekonečné obhajování a vysvětlování článku v rozsahu nekonečného množství příspěvků skoro delších jak původní článek… je podle mě tragický a kontraproduktivní… nedá se to učíst a udržet konsistenci diskuse… prostě na hovno

    5. Jan Mrcasík: Ještě dodám, že části autorů křivdíte.
      Musíte zvážit i tu možnost, že třeba tak 20-50 let dané téma teoreticky i prakticky řešili a pak už jen předkládají konečné závěry svého bádání. A dělají to úmyslně zjednodušujícím, srozumitelnějším způsobem pro masy. Myslím, že je to jasně poznat, kdo jen hází pocity a kdo podloženými myšlenkami, argumenty, úvahami, řešeními, závěry.
      Tak to mám například já.
      A právě proto, že nemíním naprosto zbytečně ZNOVU plýtvat časem na určité odborné, náročné činnosti, které v praxi skoro nikdo neocení a na výsledném dojmu to nic nezmění, tak to nedělám.
      A pokud už to dělám, tak do knih. Tam jsem zvažoval, jestli udělat výběr jen ze zkušeného pohledu objektivně nejlepších článků, nebo tam dát i ty některé mladické, které bych už dnes napsal úplně jinak. Pak přišla má mladá blond slečna a řekla mi něco ve smyslu, že nejvíc se jí na sledování (a kupování) autorů knih líbí, když vidí, jak se jejich styl a zkušenosti během let vyvíjí.
      Tak jsem tam nechal pro e-verze vše, co za něco stojí.
      Tím dochází k zajímavému syndromu, že třeba sám se sebou ve stejné knize nesouhlasím nebo to tak může opticky vyznít. :))
      Také se tam pak mísí profesionální a textařsky dokonalé články, s mladickými nabitými emocemi, energií, nadšením či smutkem, zážitky a textařskou nedokonalostí.
      Jak říkávám, autor píše pocity a zážitky nebo rozumem a zkušenostmi. Obojí má svoje a pokud to dokáže čtenářům dát, jen dobře.
      Také už jsem byl dokola posledních 20 let kamarády upozorňován, že bych měl být za určité věci placen nebo je měl přestat dělat. Poslední dobou dospívám k závěru, že mají pravdu.
      Potomci si za počty views, reakcí a lajků nic nekoupí.
      Dokud bývala zpětná vazba na úrovni, dělal to člověk pro ty skvělé fanoušky, i pro část konstruktivní oponentury.
      Jak tohle chybí, přestává to dávat smysl. Pokud pomineme, že to nejlepší se hodí jako bonus do knih. Ale tam už asi je vše, co chtěl člověk říct a zpravidla jen mlátí slámu jinou palicí.

      1. Alien:
        Jsi „Y“…?

        :OD

  2. No ale my si to stejně koupit musíme, protože NATO, Ukrajina, Putin, válka.

    1. a Babiš

    2. No ale vy si to stejně koupit musíte, protože zjavne ovčanom nevadí sypať prašule za to.
      Teraz, keď už po vypnutí nebudú ovčania dávať prašule za ruský plyn, budú mať veľa prašúl na USAcke lietadielka.
      Letmo som si prebehol diskus, či komusi nevadia tie prašulky. Nevadia, …… Gratulujem k nákupu.

      1. „zjavne ovčanom nevadí“
        Voleným zástupcům občanů neříkejme ovčané, ale „ctihodní poslanci“. Mějme na paměti, co úsilí stálo třeba Našeho Pana Presidenta Humanistu, aby zde konečně vybojoval tuhle demokracii. A nakonec ho to stálo život! Vždyť mohl být na Západě, psát tam světově obdivovaná dramata a dožít se v požehnaném věku dneška. Ale On se za nás obětovat – šel do toho a nepovolil. Abychom my všichni mohli dnes žít svobodně v pravdě, kterou On tolik miloval.

        1. …nebyl jeho pobyt tady spis vazanej na levnejsi chlast?

          1. To bylo v dobách, kdy chartisté dostávali pomoc ze západu na zavedení té demono-kracie i u nás. Tam se velký Humanista přisál na penězovody a když zbylo na první ligu chlastu tak něco poslal dále.

            Pak začal hrát první velkou hru: „Pravda a láska vítězí nad lží a nenávistí.“ Začínalo to tím, že bombardování už nemá žádný zištný účel, ale je ryze humanitární. Nikde na západě by si tolik nevydělal podobně hranou hrou. Skromný honorář pak už stačil i na knajpy v cizích zemích.

  3. Mimochodem, pane Mrcasíku, opakovaně jsem našel v diskuzi na idnesu argumentaci „Strelkov Strelkovem“. Nebyl jste to vy?:-) Já tento typ argumentace nemám rád, lidi si rádi přibarvují své zásluhy i CV…

    1. Každý se nějak živíme. Nech to být.

      1. Servisdoku, jestli nepřestaneš porušovat své slovo a budeš se do mě dál tankovat se svým drzým křivým obviněním, ačkoli jsi tvrdil že mě budeš ignorovat a ode mě čekáš totéž, napotřetí to přestanu dodržovat i já.

        1. Aaaa, to vypada na kavicku :-D Skoda, ze ji nepiju:-D
          Ale preju ti to, to zase jo:-D

          1. Pro pořádek, Lojzo – já jsem nikdy nenapsal, že jsi něčí troll, placený debatér ani multinick.

            Ale jestli mi to patří za to, že jsem se proti tobě zastal Sysopa kterého jsi ty přesně po servisdokovsku obvinil, že je placeným trollem… Vrána k vráně sedá, ano.

            1. Spis jsem mel na mysli takove to vkladani myslenek a slov do ust a podobne…
              Proste jak si clovek neco mysli, a je neustale obvinovan, ze si mysli uplny opak. Coz o to…ale jeste k tomu je to vydavano za v podstate potvrzenou pravdu…
              Btw, pokud mas nejake mysleni v hlave, a jeste k tomu rekneme kriticke (coz ted nema byt urazka, nevim, jak to napsat ve zkratce lepe), tak te uz davno muselo trknout, ze aby sysop stihl vsechno to, o cem tu pise, tak by jich muselo byt minimalne o dost vice…Plus k tomu jak kazdyho zna, s kazdym si tyka, vsude byl (a to jako ze uplne vsude)….Zaroven farmari na sumave, zaroven dojizdi do nemecka za praci do firmy, zaroven ji vede(prijima zamestnance, dela pohovory…) Zaroven vi o vsech, co si myslej, zaroven vi, co ma kdo za nemoci…
              Proste zaroven je vsude, zaroven vi vsechno a zaroven kazdeho zna. A vsechno to stiha a jeste si u toho doma ve volnem case opravuje traktory…
              Ehm…

              1. Lojzo, tohle je typické podle sebe soudím tebe. To nefunguje.

                Realita je taková, že v řadě korporátních zaměstnání prostě jsou prostoje a volné chvíle, a to někdy i velmi signifikantní. Jak moc firma naloží zaměstnancům, jak dlouhé a časté jsou prostoje v technologickém procesu, jak velké se tolerují pauzičky, kolik % své práce dovedeš zautomatizovat nebo zda se vyžaduje pozornost a aktivita na zbytečných meetingách jsou takové drobné zaměstnanecké benefity, které jsou pro některé docela zásadní – a to i oproti samotnému mzdovému ohodnocení. A týká se to hlavně programátorů.

                Sysop psal že má právě takovou pohodku a já mu to věřím, protože to znám. To je prostě cílový stav mnoha vývojářů/programátorů a firmy to ne-juniorům poskytují. Ostatně svého času Urza sem psal, že má v práci dokonce tolikahodinové prostoje, že v práci hraje hry, píše články a i tak se nudí. Ten se dostal na ještě lepší flek.

                Pokud Sysop už nevychovává děti, tak má volného času až hrůza. Vem si, že i s dětmi (když už nejsou mimina) stíhá většina i úplně normálních chlapů dělat ještě práce na baráku a třeba i ještě na autě. Což je gró toho, co Sysop píše. A „farmaření“ – já jsem také čas od času dokopán pomoci na zahrádce s rajčaty a tak. Pokud má malotraktor, políčko brambor není odlišné než dvě hodiny ručně trhat plevel.

                A to pořád mluvím jen o normálních lidech. Určitě znáš stejně jako já nepochopitelné jedince, kteří mají výkon 300% normálních lidí.

                Jsem si tedy na 99,99% jistý, že Sysop je normální člověk a diskutér a navíc v lecčem podobný mně. Žádný placený, natož syntetický účet.

                A popravdě od doby, co se servisdok navezl do Ling (o které vím na 99,999% že je skutečná, protože fotky) a poté i do mě začínám značně přehodnocovat i ty řeči o ostatních multinickách a trollech. Došlo mi, že celá tahle móda osočovat ostatní z multinicků a „placených diskutérů“ je takřka 100% servisdokův vynález a jedovatý vliv. Stále více se začínám klonit k tomu, že ani jacq není mulťák Zerga (jakkoli hulvát, který zůstane v ignoru dokud se nenaučí neurážet hned prvním slovem, zůstává.)

                1. FYI, Mrdkou te budu Mrdko nazyvat dokud se verejne neomluvis za osocovani moji osoby ze jsem nejakej zerg Mrdko a za kadrovani. Treba se z toho poser ty hajzliku. Nemas zadnej patent na to abys posuzoval kdo je hulvat, obzvlast ne kdyz sam jses takova pica. Treba se poser grafomane.

                2. Dobre, pokud mu ty pohadky veris, tak mu je ver. Pro me to jsou pohadky. Je mozne, ze nectes vsechno. Take je ovsem mozne, ze nejses schopny veci videt v souvislostech, pripadne ze te proste netrknou evidetni rozpory v tom, co nekdo pise.
                  Jinak me nemusis poucivat, jak to funguje v korporatu, sam jsem tam 10+ let delal. A take vim, ze kdyz jsem byl obchodnik, tak jsem zaroven neprijimal nove zamestnance a zaroven jsem nelital do ciny ridit tam vyrobu a zaroven jsem nemohl byt doma a do firmy si jezdit jen tak lazo plazo (a to je jen velmi drobny vycet toho, co vsechno dela). Do toho stiha se bavit s Rusama, ukrajincema, anglicanam, francouzema, cinanama a dalsima a dalsima, presne podle toho, jak se to zrovna hodi.
                  Ale neberu ti vubec svobodnou volbu si myslet, ze to takhle na svete chodi.
                  Ale pak se nediv, ze si o tobe cosi budu myslet, no…

                  1. Lojza: ty možná ne. V IT je ale naprosto běžné, že na druhé kolo pohovorů jde seniorní vývojář aby posoudil technické kvality a znalosti adepta. Opět tedy nefunkční podle tebe soudím tebe – IT vývoj je jiný svět. I oproti IT databázím nebo jiným IT oborům.

                    A že se stíhá bavit s X národnostma? Vždyť psal, že jsou to jeho kolegové, popř. že to má z doslechu od známých svých kolegů nebo od historických známostí. Já se takto také „stíhám bavit“ s Indama, arabama, afričanama, američanama, Rusama, Ukrajinkou… A z historických známostí s Britem, co jsme se naposledy naživo viděli tak 15 let zpět.

                    Přijde mi, že vy podezřívavci prostě chcete mermomocí nasazovat psí hlavu diskutujícím, na které máte z nějakého důvodu pifku, a hledáte záminky namísto opravdové snahy dobrat se pravdy. Tohle je taková presumpce viny, že to jen fičí.

                    1. Ano, to je mozne….Az na to, ze on v IT nedela…atd atd.
                      Jak rikam, asi to nevnimas. Ja to vnimam a proste to nejde vsechno stihnout a ani to nema vnitrni konzistenci.
                      Na druhou stranu to chapu. Delam s jednim kamosem – cikanem. Jeho vypraveni a historky, to je neco hodne, ale fakt hodne podobneho. Ale pozor, opravdu to ma vzdy realny zaklad….akorat vsechny informace ze musi delit nejakym vcelku velkym cislem, pripadne ruzne jinak upravovat (napriklad „znam toho a toho“ rovna se vetsinou „jednou jsem ho videl v hospode a ani jsem s nim vubec nemluvil“)

                    2. Vývoj embedded systémov nie je „čisté IT“, ale má k tomu veľmi blízko.

                      A niektorí ľudia toho veľa stihnú. My máme jedného takého kolegu, ktorý má výkon za troch bežných. Alebo ešte v časoch pred korporátnymi škrtmi jeden Ír, ten mal výkon za 10 až nekonečno Indov. Raz bol u nás na služobke, a jedno ráno prišiel „to, čo sme sa včera bavili, že by sa vám tam hodilo, som sa na hoteli nudil, tak som to tam doprogramoval“. A dokonca to aj fungovalo (interný tool, tak to nevyžadovalo nejakú byrokraciu so zákazníkom, reviews a pod.)!

                    3. Lojzo, nevysírej. Že je Sysop pohádkář, ví asi všichni, u čehokoliv se nahodí téma, on má zrovna do diskuze příspěvek, že „včera“ jsem mluvil atd. , mám kamaráda co…kolega včera říkal…stará včera řekla že…děti mi říkali…..blablabla.
                      Všude měl příbuzný, všude zrovna byl, všude má kámoše, i u tej henten „mafie“.
                      To z něj ještě nedělá placenýho trolla, jenom blba co šel z Brna na Šumavu. A ještě má tu drzost z toho dělat svoji domovinu.

                    4. Co se tyce toho „trollstvi“, tak k tomu me vedlo to, jak zcela neomylne zcela pokazde vedel, ze „ono to neni tak, jak se rika, ale ti rusove….“ a libovolna obhajoba. Kdyz uz bylo neco naprosto evidentni, tak alespon „no kdo vi, jak to je, pravda neni ani tady, ani tam…“
                      A podobne.

                    5. Taky k těm litaniím nikdy nepřidá zdroj, jenom: „já jsem slyšel“, „kolega říkal“, „dneska jsem četl od dodavatele“, „děti říkaly“ – všimni si, zdrojů se od rádoby Jihočecha nedočkáš.
                      Brňák.

                    6. k jádru pudla: jsem připraven věřit JM, že si dá tu práci v n*x přestávkách v práci násobně více vlastní iniciativou než věřit tomu, že je placený troll od západních agentur (to si doplňte, nevím, jaká je zrovna teď nálada na ruských webech). Každopřípadně to „odzdrojoval“, což je něco, co umím ocenit – umí to i protistrana?.
                      K těm debatám o ženách s Alienem jsem se ani nedostal, asi je to dobře.

                    7. Mě by hlavně strašně zajímalo, kým mám být jakože placený. Protože ať se dívám jak se dívám, všechny kteří by připadali v úvahu jsem prohlásil za zločince, brojil proti jejich ekonomickým zájmům nebo je alespoň rozsáhle kritizoval.

                    8. Tak to by mne zajímalo, ale není to otázka na mne – co Servisdoku, Behemote, jacqu (zrg1), kaBrňáku – zvednete rukavici?
                      Zatím mi to připadá, že svým (dle odpůrců) chlebodárcům ze Západu pokud minimálně nepomáháš, tak přímo škodíš.
                      Bez zdrojů se ani neobtěžujte, na dojmy už tady toho zaznělo dost.

                    9. misaka
                      20.7.2022 v 1:59

                      co zas chceš tvl? vůbec tendle žvást nechápu

                    10. Re: misaka20.7.2022 v 1:23

                      Mas to ale tezkej zivot. Zejmena, ta pamet uz neni, co bejvala, vid? Pokud ti nekdo v debate nepredlozi zdroj, druhej den se nemuzes ani podivat, o cem jste se spolu bavili. Napriklad uz dvakrat jsem ti psal, ze neziju v JC. Ale coz, treba ti k tomu dodam i zdroj, aby sis to priste mohl pred otevreni DF nastudovat.

                      Problem vas mladych vsevedoucich je, ze zijete nudny zivot a misto mhona pratel a jeste vice znamych, se pohybujete jen v jedne bubline. To pak clovek si ty obzory opravdu moc nerozsiri. Ja se treba neseru do Mrcasika a rozhodne ne ve vecech, o kterych vim uplny hovno. Urcite jsi nikde necetl, ze mam znameho nekde u letectva, kterej neco rikal. Nemam a neznam. A letadlum rozumim jen na urovni pubertalniho modelare, kdy jsem jako vrchol mel MVVS 6,5. Tak se neseru do toho, kdyz pise nekdo, kdo tomu rozumi.

                      Jenze opacne, pokud mam vlastni zazitek, nebo pokud mam opravdu dobreho znameho, ktery u nejake veci je, ci pracuje, pak nemam duvod drzet hubu jen proto, ze nejaky Misaka tomu pak nebude verit. Je mi uplne u prdele, cemu veri nejaky Misaka. Neznam ho, nevidel jsem ho, k nicemu ho nepotrebuju.

                      A hlavne – pokud neco ‚kolega rikal‘, pak to take prezentuju tak, ze to kolega rikal. Jaka je v tom uroven pravdy, neumim posoudit a je fer to uplne stejne takto poslat dal. Kdyz mi kolega rekne, ze z Volkfestu ma ctvrtina lidi nejake respiracni choroby, tak proste neumim jit a spocitat je, ale vzhledem k tomu, ze jeho zena dela v mistnim spitale a ti lidi jim tam couraji, tak to beru tak, ze uplne z prstu si to nevycucal. Napriklad.

                      Naopak u tebe je videt, jaky jsi pohadkar. Podle tebe jsem se prohlasoval za Jihocecha (to zcela urcite nikdy ne, protoze naopak tvrdim cely zivot, ze jsem Moravak jak poleno), nebo ze se moje domovina stehuje podle toho, kde zrovna bydlim. Tak takovou blbost jsem taky nikdy nerekl, ani nepsal. Ja jsem doma v Cesku, ale rozhodne se nepovazuju za domorodce tady v nasi prdeli. Jsem naplava a tak to zustane. A to, ze mne serou luftaci, to platilo vzdy a vsude. Sam se snazim jako luftak jinde, chovat slusne. Bohuzel jsem citlivy na to, kdyz jini luftaci to maji nastavene jinak. To ze mne ale letiteho mistnaka nedela a ani mi o to nejde. Takze kecas, prehanis, jako zenska v prechodu. Kdybys do mne neryl, nikdy bych te neresil. Howgh.

                    11. misaka: Ad „ví asi všichni“
                      Jen ty. Mluvit za sebe, ne za my, všichni, většina. Pokud máš náběh na schizofrenii, doporučuju navštívit lékaře.

                    12. Lojzo, když Sysop nedělá v Eaglu obvody ale píše, tak píše kód v assembleru. To je IT vývoj jak sviňa, kdo nepíše v ASM je quiche eater :)

                      (To je narážka na trošku alienovské http://www.quiche-eater.com/the_real_text.html.

                      Pro pořádek, já v ASM umím napsat kalkulačku nebo úplně základní manipulaci s textem, ovšem s využitím předpřipravených systémových callů. Jsem zcela nepatřičně hrdý, že umím s patřičným manuálem dekódovat binární formu instrukcí (opcodes) z dumpu paměti a zrekonstruovat si z toho ASM kód a za určitých okolností i jeho funci. Ale v reálu píši v high-level, silně-typových a dokonce interpretovaných jazycích, takže jsem naprostý a úplný Quiche eater. Mmm, kuřecí quiche! Mňam!)

                    13. Vubec nechapu, jak to souvisi s tim, co jsem psal.
                      Ja psal o tom, ze je zvlastni, kdyz jeden clovek je doma na HO, zaroven prijima nove lidi, zaroven lita po celem svete ridit vyrobu, zaroven vyviji, zaroven shani komponenty, atd atd, mohl bych psat jeste dlouho.
                      Takhle totiz svet nefunguje. Rozhodne takhle nefunguji velke korporace, pro kterou evidentne pracuje.
                      Jak jsem psal drive, verim tomu, ze to vsechno co pise, ma nejaky realny zaklad, ktery je sice velmi vzdaleny onem bajkam, ale bude tam.
                      Btw, to mi na nem ani tak nevadi, s podobnyma lidma delam a clovek se to nauci filtrovat.

                    14. Keby si sledoval jeho príspevky pozorne, tak by si si všimol, že nepracuje vo „veľkej korporácii“.

                      A príspevky píše síce vo veľkom množstve, ale takého charakteru, že to veľa námahy nevyžaduje. Ucelený článok ako tento Mrcasíkov by pri uvedenom workloade rozhodne tak ľahko nevyprodukoval.

                    15. grg/lojza: Otázkou spíš je, proč nějací dospělí muži řeší osobní životy jiných dospělých mužů. Pod tématickými články v diskusích dospělých mužů. A vůbec jim to nepřijde divné ani trapné ani ubohé.
                      Možná, snad bych to chápal u homosexuálů, kteří je balí. Ale pak na to oba jdete opravdu špatně.
                      *
                      Sysop: Nevyviňuj se a neobhajuj se, nemáš proč. Zvláště, pokud dotyční srabi tady o sobě neříkají vůbec nic, jen prudí do všech okolo.
                      A doporučuji o sobě neříkat zbytečně vůbec nic, co si nepřeješ mít druhý den v blesku. Život je dlouhý a nikdy nevíš, do jakých pozic a situací se dostaneš. Tyhle agenty provokatéry doporučuju ignorovat nebo poslat do prdele.
                      Jinak, já mám tvoje komenty rád, jsou zpravidla takový zlatý střed mezi těmi znesvářenými stranami a dávají rozumný úhel pohledu na věc oběma proudům.

                    16. Protože není doma na HO, ale má klasický smíšený režim, kdy pár dní je na HO a pár dní dojíždí do kanclu, Lojzo.

                      A co znám pár vývojářů elektroniky, tak přesně takto fungují – občas napíší kód v ASM/C když to chtějí rychle nebo dobře, jinak dělají návrhy desek a shánějí dodávky.

                      Prostě soudíš člověka, kterému nerozumíš, v oboru, kterému nerozumíš a v pracovní náplni, které nerozumíš, jen na základě svých předsudků. Tam se prakticky nemůžeš trefit…

                    17. Dobre, kdyz si to myslis…
                      Evidentne ti to divne neni, i kdyz to ani teoreticky neni mozne…ale v pohode.

                    18. Aha. Takže několik lidí ti napíše, že reálně oni takto pracují a znají ještě další, kteří takto pracují – ale podle Lojzy to „ani teoreticky není možné“.

                      Protože tvůj pocit.

                      Tak jo, no. CO na to říct.

                    19. Nekolik lidi napise nejake kecy…Ono jde o to, dat si to cele do souvislosti s delsim casovem useku, nikoliv par dni, ci tydne. A samozrejme, nekdy to vypada realne, nekdy byly doby, kdy jeden den byl v cine ridit vyrobu a druhy den uz prijimal v nemecku nove pracovniky, atd. Tvl, samozrejme ti tu napise tri prdele lidi tri prdele sracek, a to ma jako neco potvrzovat?:-)
                      Jak rikam, tohle je na kritickem mysleni kazdeho soudruha, no…
                      A jak jsem rikal – TOHLE pisu jen tak pro dokresleni celkoveho pohledu, to mi nijak nevadi, s podobnyma lidma bezne delam a vim, jak tyhle informace filtrovat a nebrat je tak doslova.
                      Co mi doopravdy vadi, to jsem psal.

                    20. jo Lojziku, to jste taky v OSA vedeli, kdo kolik posloucha a hlavne kolik vam ma zaplatit, ze … takze tvuj pristup je mezi vama marxistickyma gaunerama normalni, to vsichni vi. U sysopa presne vis, co neni mozne, ale tvoje Thalia jelo 150 km/h prumer Praha-Brno, jasne. Kdo je tady pohadkar je kazdemu jasne uz davno.

                3. Lojzu mam v ignore, nicmene tvuj odhad velmi dobre sedi. O potomstvo se stara zena, ktera je doma. Tento model jsme si domluvili pred mnoha lety. Starost vydelat prachy je moje a starost o kuchyni a deti ze zeny. Tim padem ja se potomstvu venuju v ramci zabavy, rozvijeni, sportu, ale nemusim resit zubare, navstevy skol a jine veci.

                  A stran meho casu v praci – jsem vedouci pracovnik a na praci si beru lidi. Zrovna predevcirem jsme vzal dalsiho SW vyvojare. Jsou projekty, ktere delam uplne sam, ale to je proto, ze jsem je na pocatku ja privedl na svet a pokud jsou jeste zive a dela se upgrade, pak to udelam ja. Jinak mam na starosti delbu prace, dohled na vykonem tymu, atd. Proste klasicke vedouci postaveni. Po prichodu do prace v pul seste rano (pokud si nenaordunuju HO), dam kaficko a skoro hodinu se hrabu v Internetu. Pak prijdou prvni kolegove, udelaji se porady a pak uz to frci, k Inetu si sednu ruzne nepravidelne, kdyz chci na chvili, treba na deset minut, vyvetrat hlavu. A pak se k nemu dostavam az vecer, kdyz jdu spat.

                  Pokud mam HO, pak je rezim trosku jiny. Kazdopadne, mam volnou pracovni dobu, nikoho nezajima co kdy presne delam, kdy jsem kde a tak. Podstatne je, ze se plni plany, vyroba jede. a ja muzu sypat svym lidem premie plus zvedat platy. Neni mi petadvacet, abych neumel uridit tym vyvojaru a jeste mi nezbylo dost casu pro mne. Jak rikam – ja jsem do Nemecka sel do mentalniho duchodu, protoze v dobach podnikani jsem takovyto komfort nemel ani nahodou.

                  Takze staci chtit a maknout na zacatku. Pokud clovek zabere a tu karu roztlaci, pak se muze docela dobre vezt. Obcas seskocit a zase popostrcit, ale ve finale by to melo jet a vezt.

                4. Jan Mrcasík: Naprostý souhlas, přesně jste to popsal.
                  Mám to podobně jako kolega Sysop, spíš ještě mnohem širší portfolio činností a záběru.
                  Se divím, že to samé někdo už neřekl mně. :,)
                  Jeden z největších šoků budoucích partnerek bývá, že je pravda vše, co jsem o sobě psal, v dobrém i zlém a ještě ad absurdum. Jak o sobě kdekdo na netu lže a machruje, musejí to chudinky malé chvíli rozdýchávat. :,)
                  Jinak u takových chlapů je zamlada nejtěžší naučit se tu kupu myšlenek, vizí, projektů v jednom čase utřídit a sjednotit na jeden zájem a ten dokončit. Až když se tohle naučíš, můžeš vytvořit a dokázat velké věci. Když ne, budeš mít spoustu úžasných nápadů, které ale zůstanou navždy v šuplíku nebo v tvé hlavě.
                  Já jak si stanovil pravidlo 1+3, už to bylo dobré a začal jsem postupně své vize dokončovat jednu po druhé.
                  Učím to i své mladé spolupracovníky, že jak chlap nedokáže dokončit rozdělané dílo, tak už bude celý život jako chlap stát za nic.

                  1. Ja jsem s nedodelanyma vecma zamlada mel vecne problemy. Ne, ze bych nemel trpelivost na tom delat, ale jednak jsem brutalni puntickar a druhak jsem dostal dalsi napad a myslel si, ze dam paralelne dve veci. A pak tri. A pak ctyri. A hovno hovno, slavny soude. Rozdelany letadlo, rozdelana lod, rozkreslenej pribeh, rozestavenej zesilovac. Paxem zjistil, ze k tem nejstarsim vecem nejsem proste schopen se uz vratit, takze skoda materialu i casu, protoze misto tri rozmrdanych veci jsem radeji mohl dodelat jednu poradne. Zhruba do triceti jsem s tim dost bojoval, ale postupne jsem si proste zacal priznavat ‚dobrej napad, ale proste nemas na to, se s tim srat‘. Kolikrat jsem i nejaky napady na ferovku pustil konkurenci s tim, ze budu rad, kdyz uvidim, ze to funguje, byt nekde jinde. Co si mysleli, nechci vedet. Ale videl jsem takto dodelanej jeden projekt, kterej fungoval, byt jsem na nej ani nesahl.

                    Pak jsem poznal moji zenu, ktera to ma lozeny trosku jinak – stihne tri veci zaraz, ovsem kazdou udela tak ze 2/3. Ona tedy tvrdi, ze ‚to tak staci a zivot je kratkej‘, ale ja z toho rostu. Ona kdyz posece travu, tak proste neresi, ze ten kos je ucpanej a uz nesbira. Takze trava sice posecena, ale na ni ruzne pohazeny hromadky poseceny travy. Nebo, pokladam plovoucku a ona, ze mi polozi mirelon. Povidam: poradne zamest, vysat, vytrit a pak mirelon. Jasny. Prijdu, vidim mirelon polozenej, naflakam na to plovoucku a za tejden zjistim, ze v nekterejch mistech to krupe. Kurva, jak to muze dopici krupat. ‚Sem se s tim tak nesrala, ale stihla jsem u toho jeste vyprat a upict buchtu‘. Nojo, kurva, ale krupat to uz bude jednou provzdy!

                    Holt, takhle my tady zijeme.

                    1. Sysop: Já myslím, že se se svou ženou skvěle doplnujete. :,)
                      Nemám žádné ambice dovolovat si radit někomu, kdo si i v současném režimu úspěšně zařídil model -žena doma s dětmi a pečuje/já to zajistím a děti vychovávám.
                      Takže jen obecně platně. Já se řídím na základě zkušeností s ženami tím, že pokud chci něco udělat pořádně, udělám to sám.
                      Když na tom nezáleží, dám to udělat ženě, aby se zabavila a nedělala/neřešila píčoviny.
                      Když už jí dám něco, co se má udělat pořádně, musím u ní osobně stát a hlídat ji – pak se ovšem musí zvážit, proč to neudělat sám rychleji a efektivněji.
                      Nicméně, ono to s muži často vyjde nastejno. Co neuděláš sám, stojí zpravidla za hovno nebo to musíš předělávat s násobkem námahy. Smysl dávat dělat něco cizím lidem má jen tam, kde jde o odbornou práci, kterou neumíš a už se ji nedá/nevyplatí naučit – tam pak jde o dobrý výběr lidí.
                      Takže jsem si postupem času vypracoval postup, že když něco dávám dělat ženě, tak to děláme spolu v rámci pohodově sdílené činnosti (kde nezáleží na výsledku, ale na společně tráveném čase), kde se spojí špatně udělaná práce s horizontálním joggingem a oba jsou spokojeni. :,)
                      Pak to další den předělám.
                      Jinak, ženy nejsou blbé, jejich syndrom, že dělají úkoly zadané od svých mužů špatně, je s cílem, aby jim už muži žádné úkoly nedávali. Stačí si povšimnout, jak precizně plní zadané úkoly v zaměstnání od cizích šéfů za mzdu. Tam najednou makají zcela perfektně (dost mě to vždy sralo, protože sub ženy jsou na práci pro své muže opravdu katastrofální případy).
                      Proto to mívají muži z moudrých klanových rodin ošéfované tak, že svou ženu zaměstnají za minimálku ve své firmě, takže tento syndrom minimalizují + navíc ji mají pod kontrolou.

                    2. No jo no, kdyz ty jses takovej dement, ze na tebe zbydou jen takove nejake neschopne osoby….Povim ti ale tajemstvi. Neni kazdej takovej dement, jako ty, a dokonce spousta lidi dokaze samostatne pracovat a resit veci (!!!!)
                      Dokonce, predstav si tu hruzu, i zeny (!!!!)
                      Zni to pro tebe jiste silene, ale je to tak.
                      No, a aby jsi to lepe vstrebal, fakt bych doporuzoval toho lekare….ten ti da takove tabletky…a pak uvidis ten zivot uplne jinak, nez doposud (coz nerikam v ironii, ale naprosto vazne)

                    3. hezky Lojziku. Co mas krome tve krivacke historie za zkusenosti, ze si troufas nekoho poucovat a radit mu? Zkus rict obcas neco k tematu, misto srani se do ostatnich.

                5. Jan Mrcasík: Ad „o které vím na 99,999% že je skutečná, protože fotky“
                  Nechci vám do toho mluvit, ale z fotek nepoznáte vůbec nic. Natož v dněšní době technologických možností, kdy už se dají nafejkovat naprosto věrohodně i videa čehokoliv.
                  Jako známý člověk, který celkem často čelí snahám určitých magorů nebo testerek navézt se do soukromí či zjistit osobní údaje, o tom něco vím, jak je potřeba si koho prověřit.
                  Když už fotkami, tak jedině v live čase a specifickými tak, abyste si totožnost skutečně ověřil. Rozhodně si nic neověříte nějakými instagramy, facebooky nebo normálními fotkami. Když už jsme u toho, i na ten skype nebo na osobní setkání vám může přijít někdo úplně jiný atd.
                  A i když si totožnost úspěšně ověříte, vůbec to neznamená, že vám od dané osoby nehrozí všechna rizika.
                  Proto já si z netu k sobě pouštím jen vysoce a dlouhodobě prověřené slečny, jen a pouze za účelem partnerského vztahu – a před tím je nechám projít co největším očistcem, aby poku dmožno utekly a měl jsem klid. Až když nějaká neuteče, vím, že ji má smysl dále řešit.
                  *
                  Tím nehodnotím, jestl ling je či není něčí fejk. Spíš bych to řekl jinak. Jako zkušený člověk v této oblasti tuto entitu hodnotím jako vysoce rizikový subjekt. Zvláště pak v interakci se subjektem jacq. Ale i bez něj.
                  Nicméně, ta koordinovaná interakce tam je, na to bych si dal pozor.
                  Už jste také známější nick, nepodceňujte to a hlídejte si soukromí i osobní údaje. Je dobré na to mít tvrdá bezpečnostní pravidla, jinak se na to dříve nebo později dojede (rodina, projekty, práce atd).
                  Normální lidé nepochopí, jak různí magoři uvažují a co jsou pro ně smysly života a nejvyšší cíle.
                  Zmíněným nickům bych nevěřil ani dnešní datum. A že o takových věcech za 20 let známého nicku na cz netové scéně něco vím.

                  1. Hele, Aliene, a nenapadlo tě, že jsme třeba s Janem M. v pravidelnějším kontaktu :-) ? Tak a teď si jdu pro brambůrky, co z tebe vyleze.

                  2. Jistěže se nedá vyloučit, že je fake. Ale to je mi jedno. Já Ling nebalím, já s ní jen diskutuji. A ta pravděpodobnost je tak nízká, že ji akceptuji.

                    V životě vždy existuje nějaké riziko, které se nikdy nedá vyloučit – leda že by se člověk stal fanatikem, který
                    – nikdy nejezdí autem (nedá se vyloučit riziko, že havaruje),
                    – nikdy nepil špiritus (nedá se vyloučit riziko, že v tom bude methanol),
                    – chodil po ulici jen v IPChO (nedá se vyloučit riziko, že chytí smrtící patogen),
                    – nikdy nedělal žádný sport (nedá se vyloučit možnost zranění),
                    – nikdy se neoženil (nedá se vyloučit riziko, že rozvod),
                    – nikdy nikomu sebebližšímu nedůvěřoval (nedá se vyloučit riziko podvodu),
                    – všechny podezříval, že jej chtějí okrást, zesměšnit, podvést apod. (nikdy se nedá vyloučit riziko, že jim o to jde)

                    S takovou by dotyčný sice žil v „naprostém bezpečí“ a jistotě, že se mu protože vyloučil všechna rizika, nikdo ho neohrozí a nepodrazí – ale za jakou cenu? Stal by se z něj zapšklý fanatický prudič, který všechny notoricky podezřívá a osočuje, pořád prudí s přehnanou „bezpečností“ a nedá se s ním vydržet, nikdy nebude žít plnohodnotný život a jenom zkazí den. To už by rovnou mohl zalézt do bunkru a zavřít se tam nadoživotí.

                    Takže ano, jistě je možné, že Ling je sofistikovaný troll, který se mi směje jak jsem mu naletěl. Tohoto rizika jsem si vědom – a s klidem je akceptiuji. I kdyby to náhodou s P<1% tak opravdu bylo, tak se z toho nezhroutím.

                6. Honzo, Jacq, má sice prořízlou pusu, ale doporučuju projít si jeho poslední komentáře pod Alienovým článkem. Mě teda nevýslovně dostal. Můžeš ho dočasně odblokovat, nebo to tu technicky nejde? Jinak neřeš slovník, zaměř se, co povídá.

                  1. Slecna Ling:
                    Jacq, Jacq – Jacq, Jacq, Jacq…!

                    :OD

                  2. Ling: mohl bych, ale ne selektivně. To mi za to nestojí.

                    Jackq mi začal vulgárně nadávat okamžitě co jsem přišel, už v době kdy já jsem ho naprosto nekomentoval.

                    Řídím se v životě pár jednoduchými pravidly (vychází to z kultury cti vs. důstojnosti): nebudu se rozčilovat s lidmi, co se mě snaží vulgárně urážet nebo mi „dominovat“ (různí ti samozvaní „alfasamci“ a podobná individua.) S takovými prostě přeruším kontakt a vyhnu se jim. Život je moc krátký na to, aby s nimi člověk ztrácel čas nebo na ně i jen plýtval emocemi, a v dospělosti si naštěstí můžeme své kontakty vybírat.

                    S Alienem zásadně nesouhlasím, ale naprosto nemám kapacitu to jakkoli obsáhleji řešit. Napsal jsem mu jen pár náznaků k zamyšlení, zda se chytne, a nechal na něm zda si to přebere a jak.

                    1. Jan Mrcasík: Dám vám také podnět k zamyšlení. Ti takzvaní alfa samci (já říkám normální dominantní muži) nemají rozhodně žádnou potřebu dominovat cizím mužům. Tu mívají právě různí rádoby dom chlapci nebo feministky. Přirozeně dominantní muži vyšších kvalit už z logiky věci dominují svým ženám a jiné dominantní samce respektují. Rádoby dom a sub mopsly berou jako na lvy pištící komáry.

                      Ps: „zásadně nesouhlasím“ – chápu, že bylo potřeba dát ling ve všem za pravdu, abyste pro ni také nezačal být zlý. Ale mezi námi dospělými muži, příště pro pořádek řekněte, v čem konkrétně. Jinak by to snad mohlo vypadat, že chcete zkoušet někomu dominovat a dělat dojem na nějakou ženu v prostoru trkáním se s jinými samci, což byste zrovna vy určitě nerad. Ale ono to tak skoro nejen u vás vypadá. Proto se také ženy do pánských klubů nevpouští, protože to takhle dopadá. Jen ti dom muži je pošlou poctivě do prdele a ony se pak zaměří na poštvávání jiných mužů proti těm, co je poslali do prdele. :,) To je tisíckrát popsaná situace, kolego, naletěl jste dotyčné velice snadno. Běžná ženská manipulace s muži, snad si to časem přiznáte.
                      Aktuálně se tady před dotyčnou část chlapců trká, až to hezké není a dělají ze sebe neskutečné voly. A jí to samozřejmě dělá na její hypertrofované ego dobře (pokud pomineme alternativu, že jde o mužský fejk, pak je to trochu složitější psychiatrický případ a trkači budou za ultravoly).

                    2. Alien: jak jsem psal, nemám kapacitu účastnit se těchto debat. Ani nehodlám ani argumentovat svými zkušenostmi, protože své soukromí tu zásadně nerozebírám. Ale jak je libo, klidně napíši v čem nesouhlasím. Mám totiž úplně jiné životní zkušenosti.

                      Podotýkám, že já bych si to nechal pro sebe a nehádal se o tom, žij a nechej žít. Nezačínal jsem si s tím a předem jsem avizoval, že nemám čas se o tom hádat. Ale když chcete – naprosto nesouhlasím s:

                      – celou dominancí. Žádný zdravý člověk totiž nechce a nesnese, aby mu někdo jiný dominoval = aby byl v poníženém, podřízeném postavení jako děcko nebo otrok. Funkční vztah je o vzájemném respektu a komplementaritě dospělých lidí, nikoli o věčném boji o moc nebo v retardaci nebo ponížení jednoho z „partnerů“ na úroveň a roli dítěte resp. zvířete. Zlaté pravidlo – nedělat druhým to, co člověk nechce aby oni dělali jemu.

                      Ergo „dominátoři“ si mohou najít pouze buď emocionálně nedospělou a psychicky nezdravou osobu – nebo osobu, která nějakou dobu zatne zuby a tu jejich dominanci jim toleruje ačkoli ji to drásá, ale pak nádoba přeteče a osoba se vzbouří. A podle toho musí „dominátoři“ dopadnout – znova a znova, nenapravitelně, řetězec rozpadlých vztahů.

                      – absolutně s hodnotou ženy. Není to zatraceně žádné „zvířátko“ viz archivní Alienův blog, není hloupější, nesamostatnější, neschopnější ani žádným způsobem méněcenná. Je mi rovná hodnotou, inteligencí i potřebami, ale zároveň zcela odlišná biologicky, psychicky, způsobem uvažování i sadou schopností. Jedná se o tzv. komplementární vztah.

                      – s dvojím metrem, kdy pro Aliena naprosto neexistuje Zlaté pravidlo („Nedělejte druhým to, co nechcete aby oni dělali vám“). Sám si kupříkladu strašně stěžujete na feministky, jak chtějí ovládat muže a převychovávat chlapce ku obrazu svému – ale v opačném gardu chcete sám přesně a identicky totéž dělat ženám a holčičkám. Dvojí metr až to praští.

                      – vůbec s celým stylizováním se do pozice experta na vztahy a ženy, když podle toho co píšete máte za sebou jen sérii rozpadlých vztahů, na které si hořce stěžujete a partnerkám nedůvěřujete. Expertem je ten, komu to empiricky funguje, nikoli ten komu to opakovaně nefunguje.

                      Sám jste tady vznesl argument, ať poučuje kdo má vztah déle jak 5 let a 2 děti. No tak vězte, že jen z lidí co to tu čtou jsou tu nejméně dva, co jsou šťastně ženatí přes 15 let a mají dospělé děti – bez rozvodu, bez hořkosti, bez podezřívání, bez rozpadu, aniž by byli podpantofláci, žena je komandovala, neměli vlastní život, kamarády a koníčky. Nýbrž jako funkční, normální, harmonické a zdravé rodiny. Právě protože nebojují o moc ani dominanci, ale vzájemně se respektují a v lásce jeden druhého navzájem upřednostňují před svým vlastním sobectvím. Nikoli asymetricky, nýbrž přirozeně proporcionálně.

                      Manželé co jsou spolu 50 let harmonicky a nikoli že jeden šikanuje druhého, manželští poradci kteří jsou desítky let šťastně ženatí a stovkám párů zachránili vztah – to jsou skuteční experti, kterým to funguje a ostatní se od nich mohou poučit. OD takových lidí jsem se učil já. A kupodivu se jejich rady pro funkční vztah vůbec netýkají toho, jak balit ženy, ani jak jim vyšukat mozek nebo jim naložit práci a úkolovat je.

                      – dále se stížnostmi jak jsou ženy obecně svině zlé nebezpečné, štětky a děvky, podvodnice co se jen jen třesou chlapa opustit a okrást. To se stane statistické menšině lidí a nikdy se to nestane úplně samo od sebe, vždycky jdou oba štěstíčku naproti nebo se od počátku jednalo o patologický či na vratkých základech uspěchaný vztah. Statistická většina vztahů – 2/3 – funguje naopak dobře a hezky, a je kapitální pitomost z menšiny abstrahovat na většinu. Akorát že ti, kterým to funguje, nemají potřebu o tom psát články.

                      – s implicitním a v jasných náznacích (viz cigáni) explicitním názorem, že do vztahu není třeba investovat, jen ženě paraziticky naložit práci, válet si šunky a občas ji milostivě „vyšukat mozek z hlavy“. Žádný nepatologický uspokojivý dlouhodobý vztah takto nefunguje, protože aby jakýkoli živý organismus nebo vztah přežil, musí se živit a udržovat. Tzn. uspokojovat potřeby. A to v případě žen znamená nikoli jen biologické, ale hlavně ty emocionální. Ne ty, které si chlap že žena má podle jeho projekcí chlapských priorit, ale ty které ona má. Protože ženy jsou rozdílné oproti mužům. A naopak. Viz kniha „Pět jazyků lásky“.

                      Jasně, nesouhlasíte, žena přece neví co chce a Alien ví lépe než žena, co ona potřebuje. A jsme zpět u Zlatého pravidla – kdyby žena vám řekla, že Alien neví co chce a ona ví nejlépe, co máte chtít a dělat, jak byste reagoval? Kaboom. Zase a znova, dvojí metr.

                      – s konceptem vztahu jako boje o moc. Žádný vztah, který je bojem o moc, nevydrží a nebude fungovat, to je empirie. Není v něm totiž láska, nýbrž je antitezí k lásce. Láska (ř. „philia/agape“, nikoli chtíč „eros/ludus“) je po tisíciletí definována jako upřednostnění toho druhého před sebou samým – a funkční láskyplný vztah funguje tak, že partneři v lásce upřednostňují jeden druhého před svým sobectvím. Ne jednosměrně paraziticky, ale oboustraně harmonicky.

                      Když chlap vidí, že je žena vyčerpaná z děcek, vezme je na celý den ven aby si odpočala, a když žena vidí, že chlapovi už z děcek nebo práce šibe, pošle ho na víkend s kamarády. Ne protože je ten druhý nutí nebo vydírá, ani jako barterový obchod „když já pomůžu jemu/jí, snad příště on/ona pomůže mě“, ale ze vzájemné lásky, které záleží na tom druhém tak moc, že pro jeho blaho obětuje kus svého času, prostředků, síly. A roste a je opětována, protože „kdo je milován, může milovat“.

                      TAKHLE EMPIRICKY fungují ty vztahy, co vydržely desítky let HARMONICKY v manželství. Nikoli vysáváním, ponižováním či ovládáním druhého, ale VZÁJEMNOU úctou, láskou a darováním si času a úsilí.

                      Tak. Jakpak se s tímhle srovná alfasamec Alien? Pro betasamce je typické, že si neustále berou do úst a deklarují respekt k lidem, kteří jim přijdou sympatičtí – ale když je dotyčný jedinec zkritizuje, otočí o 180° a stejně často, jako předtím dotyčného chválili, jej začnou pomlouvat…

                    3. Amen. Ale už to slyším – ona se mnou vyjebala, ona mne podvedla, ona je mrcha – počkej, až se to stane tobě… xD
                      Stát se to může jistě každému, a žádný recept není stoprocentní, i když tu píšeš, že ty vztahy na tomto fungovaly/fungují desítky let, ale možná jsou i takové, které se navdory tomu, že tam bylo vše, co udáváš, stejně rozpadly.
                      Pak je otázka, zda se z toho posrat a nadávat tu na ženy obecně a nebo víš, že jsi odešel s čistým štítem a nemáš si co vyčítat – život jde dál. Nechci nějak soudit, ale dle toho, co ted tady proti ženám jede, mi spíš přijde, že nejmenovaným jedincům to nikdy pořádně nefungovalo, a je třeba se zamyslet zda chyba není v nich, resp. z jak velkého vzorku usoudili, že jsou všechny mrchy…
                      Pokud jim přijde statisticky významný, pak asi nezbývá, než se na ženské tak nějak vykašlat – k čemu by jim takové svině byly? :-) A do bordelu se dá zajít vždy, pokud jde jen o tohle… :-)

                    4. Ono to jaksi může být i taktikou. Funkční vztahy vznikají na základě společných zájmů apod. – na vysokých, v zájmových kroužcích, na sportovních akcích, v církvi apod. Prostě musí být na čem stavět a okolo čeho se postupně poznávat a budovat vztah, který pomalu ale bytelně vznikne na bázi nikoli pouhé povrchní přitažlivosti, nýbrž společných prožitků, zájmů, charakteru a osobnosti.

                      Pokud však někdo balí holky v baru a myslí si, že z toho postaví dlouhodobý vztah… Zaprvé, holka která se nechala snadno sbalit pouze a jedině na základě charisma a vzhledu, ničeho hlubšího, bude náchylná k tomu, aby ji „přebalil“ někdo stejným způsobem. A zadruhé, holka která má svoje koníčky, má vyrovnanou osobnost, není sama jako kůl v plotě a ví co se životem, jaksi většinou neztrácí čas vysedáváním sama v baru.

                    5. Jan Mrcasik
                      22.7.2022 v 12:58

                      dominantní a submisivní osoby jsou holej fakt; na kolik je to nějakou deviací ve vývoji/výchově a na kolik přirozený nebudu soudit, ale zčásti to přirozený je, tak, jako řada jinejch nastavení

                      s ohledem na to, že předělávat je je jaksi bezpředmětný, tak v zásadě to můžeš pobrat jako skutečnost, nebo se tomu vyhejbat, strkat hlavu do písku a dělat, že to není…

                      samozřejmě ejlijenova idea, že většina ženckejch jsou (nebo by měly být) subiny je podobně dementní, jak tvoja, že takový nejsou; to kurva nedokážete skousnout, že pravda bude někde mezi? :o)

                    6. Teorie, že existují pouze osoby dominantní a osoby submisivní je ukázkové falešné dilema. Většina normální, socializované populace není ani jedno, pouze může mít k některému z těch směrů sklony ale umí je kontrolovat. Právě proto, že jsou socializovaní.

                      Zvířata, barbaři z pralesa, primitivové z gangů apod. samozřejmě socializovaní nejsou, takže tam se všichni snaží být ti největší dominantní drsňáci – a normální lidi je právem považují za nesnesitelné otravné primitivy.

                    7. ale to je hloupost, vetsina populace takova prave je, jen se to projevuje v ruzne mire. Dominantni nebo submisivni je normnalni charakteristika povahy a prave proto, ze jsou lidi socializovani, tak se to naucili ovladat a neprojevovat. Ale v pripade jakekoli krize se to projevi naplno.

                      A ne, ani primitivove z gangu se nesnazi byt vsichni dominantni, naopak, par dominantnich se ujme veleni, zbytek byva vetsinou submisivni. |Tentokrat zase blabolis z hladu, aniz bys o tom neco vedel.

                    8. Stejne by me zajimalo, jak do tehle teorie zapadaji switch osoby :-))

                    9. Jan Mrcasik
                      23.7.2022 v 3:42

                      to asi je, a kdo že to řikal?

                    10. Pane Mrcasiku, ty 2/3 nejsou nutně šťastní, rozvodů je asi 50%, máte pravdu, že někteří se rozvádí víc a většina manželství se tedy vlastně u nás v ČR nerozvede, ale to neznamená, že jsou ti lidé šťastní. A ve stáří už je to spíš o tom klídku.

                      Dále je biologická/psychologická potřeba žen jiná od mužů díky evoluci. Ty potřeby nejsou totožné. Jen se v něčem překrývají, ale jsou tam i dost rozdíly.

                      Proč miliony žen čtou a dívají se na 50odstínů šedi a sní u toho – a můžou se z toho pominout?

                      Vyznáte se v ženách? To že máte úspěšný vztah taky může znamenat, že jste už starší a poznali jste se už za komunistů v jiné době, je to velmi pravděpodobné. A i ženy byly jinak vychovávané, byť sem feminismus přišel už tehdy, ale o dost mírnější.

                      Dnešní holky jsou na tom fakt hůře než asi generace Vašich žen.

                    11. Čili něco je kulturní, něco genetické, ale jsme i dost rozdílní.

                      Ti pořadci přes vztahy, ty bych raději ani nezmiňoval.

                    12. Kdybych si měl vybrat, jestli si nechám poradit od chlapa, co měl hodně žen, byť kratší vztahy nebo od chlapa, který se usadil s jednou a ta mu třeba časem nasadila parohy, byť s ní zůstal do smrti ženatý, koho bych si měl vybrat na radu o ženách? Nebo dokonce mohl vychovávat kukačku?

                      Sice ten jeden měl kratší vztahy a nevyšly, ale ten další měl vztah na 50let, ale mohl být podpantoflák a mít zlou ženu. A tak co je lepší?

      2. Dobře, tak tedy znova a lépe.

        To Hanes:
        Každý se nějak živíme. Nech to být.

    2. Ne, na idnesu nediskutuji. Pravidelně diskutuji pouze tady plus jsem něco napsal pod pár auto/moto diskusí.

      Já jsem se ke Strelkovovi dostal v roce 2014, když to byla hvězda mezi českými milovníky Opolčení. Jenže od doby, kdy ho v anglosaském světě v roce 2015 proslavil Bellingcat coby údajného velitele sestřelu MH17, jím argumentuje každý i v ČR, stal se z jeho jména naprostý mainstream. No a v roce 2022 se proslavil ještě více, protože jej zvou do diskusních pořadů v ruských televizích a on tam komentuje vojenskou taktiku Ruska na Ukrajině. Což pak někdo z Twitteru přeloží a zase se to rozšíří i po českých internetech.

      Plus existují asi 3 nebo 4 falešné „jakože-Girkinovy“ profily na Twitteru, které repostují videa z konfliktu a o kterých řadě lidí nedochází, že jen parazitují na jeho jménu.

      1. Problém je v tom, že Strelkov při popisu událostí z roku 2014 využívá fakt, že prakticky nežije nikdo, kdo u toho byl s ním a mohl by mu oponovat. Přivlastňuje si tak zásluhy, které reálně nemusí mít.
        Co se popularity týče, tak tu měl především skrz svoje svodky a vůbec informace, které byly překvapivě přesné na to, že byl brzo odklizen. Popularity Giviho, Motoroly aj. nikdy nedosáhl. To mu imho vadilo a vadí, tak teď těží popularitu nad jejich hroby.

      2. Jan Mrcasik
        19.7.2022 v 12:40

        Pravidelně diskutuji pouze tady plus jsem něco napsal pod pár auto/moto diskusí.

        – – –

        Ha, blamaříš…!
        Vykecával ses u štáblovickýho blba a nebylo to jen náhodně. Jsi tam i registrován…

        :OD

        1. Hele corono, tak mi dej link, kde jsem podle tebe údajně jinde registrován a vykecávám se.

          1. Jan Mrcasik:
            Psals tam tohle:

            „Discovery Air Defence má „domluveno“ nejméně 10ks F-16A Blk10 „od neznámého zdroje“ s takovou jistotou, že je nabídlo USAF pro Red Air (Janes 17.10.2017) a Textron/ATAC měl rozjednou koupi izraelských F-16A a domlouvá koupi nějakých F-16 a Gripenů (placený článek 15.5.2017).
            Ale to jsou vládou posvěcené americké společnosti a hlavně patrně nelétají se skutečnými zbraněmi, jen s fotokanony, ACMI a simulátory jako CATM.“

            – a taky tohle:

            „USA vyvinuly hypersonickou střelu poháněnou jaderným reaktorem „Tory“ již v roce 1961 – jmenovalo se to „Project Pluto“ a fungovalo to přesně jak popisují pánové dole, na ohřevu náporového vzduchu jaderným reaktorem. Žáruvzdorné materiály, které vydržely teploty 1400°C v reaktorovém jádru, dodala firma Coors.

            Mělo to jediný problém: ten vzduch, která to poháněl, byl kontaminovaný radioaktivitou z reaktoru. Což znamenalo, že kdyby bylo Pluto odpáleno z USA, po cestě do Sovětského Svazu by jaksi kontaminovalo americké spojence – Kanadu, nebo Francii a Skandinávii… Díky čemuž byl celý projekt zabit, jakmile byly vyvinuty konvenčně poháněné ICBM.

            Pro Rusko toto ovšem na překážku není, protože Rusko nemá žádné přátele jejichž kontaminace by se muselo vyvarovat :D“

            – – –

            Link?
            Štáblovický blb…!

            :OD

            1. Nevím, komu říkáš štáblovický blb, víš coronko? Ale díky, teď už vím co jsi myslel.

              Tak se podívej na počet mých příspěvků tam a hlavně na datum posledního.

              1. Jan Mrcasik:
                Tak pokud jsi už prohlédl, že štáblovický majitel webu je blb, pak jedině chválím.
                Jak velký blb on je, to ještě netuší. Za nějaký čas bude na seznamu naivních investorských ňoumů, co se budou chtít soudit.

      3. Vidíte a já si byl celkem jist, že hrdinný Strelkov tak pětkrát padl za vlast. A on už je zase v mainstream médiích?
        Není to dvojník? :,)
        Jinak pro mě to hrdina je, bez něj by možná nebylo nic nebo by byl v úvodu genocidní masakr proruských civilistů ze strany fašistické junty řádově větší.
        Pokud to přežil, tak fajn, třeba ho budeme potřebovat.

  4. Mrdko, vysrals vole hovno vole.

    Pamatuju se ze kdyz se negocioval kontrakt na Pendolina tak se vsichni donekonecna hadali vo hovne, vo takovejch tech hovnech jako popisujes v textu, a nakonec prisel reditel CKD, ted si nemuzu vzpomenout jak se jmenoval, a kontrakt byl podepsany behem jednoho vodpoledne.

    Tak nejak to probehne s nakupem techhle naprosto zbytecnejch letadel vole Mrdko vole.

    1. Zdrástvuj továriš Kremrole. Já myslel, že děláš jenom do Covidu a Ukrajiny. Teď už i armádní nákupy? To jsou věci…

      1. Go fuck yourself, you complete imbecile. Or better still, go fuck Alien – he needs to get his dick wet real bad.

        1. Něco lepšího by nebylo? Teď už jenom meleš sračky. Tohle už je i pod tvou úroveň (a to je říci)

    2. nakupovat se bude, protože zranitelnost
      ——————–
      EU navrhuje společné nákupy zbraní k doplnění zásob

      Evropská komise navrhla vynaložit 500 milionů eur na financování společných obranných nákupů členských států s cílem doplnit zásoby zbraní po ruské invazi na Ukrajinu.

      Země EU „čerpaly ze svých zásob munice, lehkého a těžkého dělostřelectva, systémů protiletadlové a protitankové obrany, a dokonce i obrněných vozidel a tanků“, uvedl evropský komisař Thierry Breton.

      „Tím de facto vznikla zranitelnost, kterou je nyní třeba urychleně řešit,“ dodal.

      1. RF má krmení pro dělostřelectvo – při intenzitě, jakou to střílí v ukrošově – asi na dvacet let dopředu.

        Drtivá většina stádů v uhniji/NATO má tak na 1-5 dní.

        Za půl giga nakoupijou tak na dalších 6 hodin?

        1. Ted se zjistilo, ze to drhne s Antimonem, bo ten se kupuje zpracovany od Rusu a Cinanu. Pokud se hodlame nejak vic venovat konvencnimu strelivu, bylo by dobre se poohlednout po nejakem sikovnem antimonovem dole.

          1. Stibium

          2. Antimon se používá do pájek a pájí se tím jaksi elektronika.

            Můžeš mi vysvětlit, co je eletronickýho na dělostřeleckým granátu?

            1. to behemot

              podle wiki narychlovku: v některých částech munice se užívá slitina Pb a Sb… proč nebudu hledat… asi pro nízký tavný bod a tvrdost Sb po zchlazení… třeba něco neelektrického pájí na zápalce a jiných částech mechanismů pro iniciaci výstřelu či výbuchu při dopadu

              1. Pokial viem, antimon sa pouziva aj ako legovacia prisada do roznych/specialnych typov ocele.. ale nie som metalurg.

                1. – sirník Sb – v pyrotechnických složích
                  – Sb – v legované oceli proti korozi – vodní a kyselinové
                  – vytvrzuje Pb – brání střele ve stržení hlavňovými závity

                  1. tak asi zrovna u dělostřelectva úplně olověný střely nemají význam, ale ty oceli a pyrotechnika asi jo, no…

                    tak ostatně to dává smysl, proč i v této době RF produkuje 2 miliony 152mm granátů ročně, a celá slavná uhnija i se stádama mají pěkný hovno :o)

                    1. Behemot: pokud RF konstantně adlouhodobě produkuje 2 miliony 152mm dělostřeleckých granátů ročně, co dělá s těmi, které nevystřelí?

                    2. tak všecko nebude pro vlastní použití, něco padne na cvičení a prodej do zahraničí, každopádně, zbytek jde…na sklad

                      už sem ti to psal několikrát, zatímco v ojropě všechno levičácký svině prožraly a rozkradly, zrušily výrobu a mají do tanků pár tisíc zbývajících skladovejch střel (checht), Rusko je na vleklej konflikt nejpozděj od majdanu dobře připravený, takže teď můžou v klidu denně vystřílet dvacet tisíc granátů

                    3. Normální armády vědí, že sklady nejsou nafukovací (pokud to nechtějí skladovat pod širákem), takže vyrábí tolik, aby udržely skladové zásoby oproti spotřebě a expiraci. To je případ té „unie se státama co má hovno“ podle tebe.

                      Rusové měli před válkou v aktivní službě cca. 1000 Msta a 1000 Akácií. I kdyby šlo 50% produkce na export, znamenalo by to, že by ruské dělostřelectvo muselo cvičně vystřílet 500 ran. Výdrž hlavně dělostřelectva se udává na 1500 ran, takže tímto tempem by si Rusové kompletně zlikvidovali veškeré dělostřelectvo za 3 roky výcviku. Dává ti to smysl?

                      Samozřejmě pokud tvrdíš, že se Rusové 8 let systematicky připravovali na tu invazi, kterou tu Tým Rosíja ještě den před invazí vehementně popíral, potom dává smysl aby na to zbrojili… A stejně tak ovšem dává smysl, aby EU a USA „měly hovno“ resp. nevyráběly více, než svou mírovou spotřebu, když se jaksi na válku s Ruskem nepřipravovaly.

                    4. Zaklad je, neco mit skladem a v pripade poptavky moci rychle najet vyrobu.

                    5. Jan Mrcasik
                      24.7.2022 v 1:41

                      tak s vohledem na to, kam se to vyvíjelo už od nějakýho roku 2008, tak bylo celkem jasný, že to ke konfrontaci povede, tak jenom blázen by se nepřipravoval

                      nicméně ta situace třeba s tankama v UK by byla k smíchu, kdyby nebyla k pláču…a vony to nejsou jenom tanky, tam je to tragikomedie naprosto všechno; co tam dovedli socani prožrat, to je nepochopitelný

                    6. to mrcasik

                      dělostřelecký hlavně se samozřejmě vyrábí zvlášť, s ohledem na jejich životnost, a taky do zásoby, stejně jako tankový pásy… kompletní systémy se samozřejmě servisují… kvůli nové hlavni nikdo nevyrábí komplet novej systém

                      jestli je to na tebe ty experte moc složitý… tak si udělej další gůglanalýzu

            2. Antimon je tvrdej, krehkej. Do olova se ho davaji cca dve procenta, zvyssuje tvrdost, ergo snizuje oter a zvyssuje tlak, tedy i dostrel. V cili samozrejme ovlivni zpusob deformace strely.

              Pokud bys treba doma odlejval a pouzil ciste olovo, takxi jednak budes vic zasejrat lauf a druhak mas omezenou rychlost vystrelu, protoze pro vyssi rychlosti potrebujes tvrdsi strelu. Tim padem se okradas o energii/dostrel.

              Pochopitelne nejde jen o munici do pusek.

              1. Sysop: která armáda používá neplášťované olověné střely s antimonem?

                1. Ktere armadni plastovane neprubojne strely jsou bez antimonu?

    3. Jacq :
      „Tak nejak to probehne s nakupem techhle naprosto zbytecnejch letadel vole Mrdko vole.“

      Ale fuj. Akéže zbytočné…. :
      1. Lebo 2 % .
      2. Lebo PUTIN.

    4. to jacq :-)))))

      jo… přesně tak to dopadne… nezabrání tomu ani miliarda analýz za trilion dolarů

  5. Máš tam hned v úvodu chybějící zásadní informaci. A to sice že ty Gripeny nám byli ochotní přenechat ZADARMO ! (zřejmě zásah globálního vedení)

    A pak tam chybí zcela širší souvislosti, tedy:

    1) F-35 nejsou určeny pro naše domácí účely, ale toto kupuje fialova vláda za našich 50mld pro účely jejich amerického páníčka a pro jeho válečné dobrodružství zde v Evropě. S obranou ČR to nemá vůbec nic společného.

    2) zároveň s tím má dojít k rozšíření jedné z našich leteckých základen pro tyto účely, tedy půjde o AMERICKOU základnu

    3) výcvik pilotů potrvá roky, takže reálně to tam budou provozovat američtí piloti a zřejmě útočit na ukrajinské území a chránit Kajev a zelenského kokainovou bandu

    4) na rozšířené a modernizované základně zřejmě budou přistávat/tankovat i americké bombardéry, protože se snadno potopitelnými obrněnými neckami (letadlovou lodí) se do blízkosti RUska neodváží. Tím se radikálně zvýší riziko taktického jaderného úderu na ČR.

    5) je to vítaná injekce nejen pro americký vojenskoprůmyslový komplex, ale taky k posílení dolaru a krachující americké ekonomiky, podobně jako bylo těch 50mld „pro Ukrajinu“ ze které ukrajina uvidí reálně 15%. Podobně jako „potravinová pomoc chudým zemím“ z USA jde do kapes amerických potravinových konglomerátů a chudým zemím zůstává jen ten dluh.

    Zhrunba toliko k širším souvislostem a co lze vyčíst mezi řádky při znalosti toho, jak fungují proamerické loutkové režimy, od toho Zelenského až po Fialu či Morawieckého.

    Nezapomeňme na to, že přimárním cílem USA je SPÁLIT EVROPU VE 3.SVĚTOVÉ VÁLCE proti Rusku. A pak si žít blahobytně ze zdrojů EVropy a především Ruska. Ti šílenci v USA si totiž myslí, že by to dopadlo stejně jako s 2. světovou, kdy se USA neuvěřitelně napakovaly na evropských zdrojích a na půjčkách evropě, a pak v 1991 se napakovali na zdrojích kolabujícího SSSR.
    Jenže neví že jim to nevyjde. Což neznamená že ale nemohou aspoň část Evropy s jejich loutkovými režimy, roztřískat stejně jako Ukrajinu.

    1. – předpokládám, že článek byl psán ještě před tím návrhem. Ovšem zadarmo měly být staré stroje C/D, článek se zabývá novými, výrazně změněnými verzemi E/F. Ale určitě jsem pro, jít allespoň částečně tímto směrem.
      1) blábol
      2) má to být základna NATO, ne US, bude pod naší správou.
      3) Stále jsme součást NATO. Tzn. buď bude válčit USA + my, nebo nikdo.
      4) v případě ostrého střetu USA/NATO vs Rusko už to bude jedno.
      5) ano, celá válka na Ukrajině je pro USA požehnání, to je pravda.

      1. Pěkné nesmysly. Pod naší správou a kontrolou nebude nikdy nic. To jsou kecy naivního prvňáčka. Jako dnes v Langley rozhodují i o tom, jestli Zelensky může na záchod či nikoliv. Jestli bude šaškovat v Kyjevě či šňupat koks v bunkru v polsku.

        Bod 4) to nemusí být rozhodně jedno. Protože Rus se omezí zřejmě na taktické jaderné nálož do 100kT. To znamená dost na rozjebání a zamoření střední evropy, ale málo na to aby to poškodilo USA, tam to nafouká nanejvýš trošku radioaktivity.

        A Putin taky není blbej aby začal jadernou válku přímo s USA, protože to by byl konec. Takže jak z hlediska USA tak z hlediska Ruska je výhodnější drobné jaderné pošťuchování ve střední evropě.
        A naše kolaborantská vláda dělá vše pro to aby se to odehrálo na našem území. A i kdyby tu byla válka jen konvenční, tak něco mi říká, že rusové nás nabudou tak moc šetřit jako bratrské Ukrajince. Čili z každého krajského města hotový Mariupol, pokud ne rovnou kouřící radioaktivní kráter.

        1. Ak to, čo Rusi predvádzajú na Ukrajine je „šetřit jako bratrské Ukrajince“, tak nečudo, že ich nikto nemá rád, ani len „vlastná rodina“.

          1. To je ale jen odvar z toho, co by predvadeli tady. Nezapomen, ze my jsme soucasti zapadu, coz ruska propaganda lici jako peklo na Zemi a jak jen za posledni 3 mesice vzrostla v Rusku popularita Putina, to si muzes dohledat sam. Takze jak pise kaBrnak – s nama by se Rusaci nemazali uz vubec. To co predvadeji na Ukrajine, neni nic, co by nedelal nikdo jiny, ani ze spojencu NATO, ve kterekoli jine valce. A staci se podivat jen dvacet let z5.

            1. Hele Sysope, tak černě bych to neviděl. Nebylo by to sice jako s Ukrajinci, kteří se jim po osvobození vděčně vrhají k nohám. Ale zase ne až tak nemilosrdné.

              Třeba za 2. světové dobývali rusáci jednu strategicky důležitou pohraniční horu, extrémně neschůdný terén skoro 45stupňů, nahoře zabarikádovaní náckové, po zuby ozbrojení, vše dokola zaminované.
              Zařvalo tam 300 rusů, a pak dalších 10 při odminovacích pracích po boji.
              No řekni, nebylo by lepší kdyby to odminování nechali na nás? A oni to udělali ikdyž je to stálo nemálo životů.
              Z našinců tam zahynuli jen 2 lidi při odminování.

      2. to jfb

        táák… ručičku si hezky vytáhneme z nočníčku… a nabumbat a ošplouchnout studenou vodičkou… je vedro že prdelko… však bude dobře

  6. Svět je stejně zvláštní místo – buduje se tu mír tak usilovně, že si musí jeho obyvatelé utáhnout
    opasky, aby státy mohly zaplatit všechny ty náklady na – zbraně. Ale – podivné jsou cesty božské moudrosti…

    1. „Ale – podivné jsou cesty božské moudrosti…“
      – Ale fuj.
      Keby Boh videl, čo stvoril, tak ten výtvor hodí prasatám.

      1. „Keby Boh videl, čo stvoril, tak ten výtvor hodí prasatám.“ – na to jste evidentně přišel při pohledu do zrcadla, že?

        1. Ano, vždyť i v Bibli je psáno, že Bůh stvořil Člověka k obrazu svému. Já furt říkám, že Bůh je to největší hovado ve všech dimenzích, a jsem rád, že to někdo potvrzuje. :-D

      2. prasatům? Ale však není všem dnům konec…

      3. Už dávno hodil, hajzl jeden nezodpovědná! ;-)

    2. Válka nebude, ale bude takový boj za mír, že nezůstane kámen na kameni! ;-)

  7. Osobně si myslím, že ve výzbroji AČR by pro obranné účeely měl být logisticky nenáročný letoun, schopný startu a přistání pokud možno na krátkých dráhách nižší kvality, ideálně i z trávy. Tomuto a jeho vyššímu množství by mohla být obětována maximální rychlost a dolet, taktéž množství nesené výzbroje by nemuselo být nijak zářivé. Letoun by měl doplňovat systémy pozemní PVO(S) jako složka schopná rychlého manévru a vykrytím případných slabých míst, nebo posílením ohrožených úseků. Území ČR je dost malé na to, aby se dalo pokrýt pozemními protivzdušnými systémy.

    Pořizování ultradrahých letounů vidím jako problém v tom, že AČR by zřejmě potřebovala více základen, aby nebyly letouny v jednom košíku, a tím i více jednotek zajištění, technického i PVO.

    1. Takové letadlo neexistuje, aby dokázalo splnit i požadavky na PVO a Air Policing.

      1. Kromě trávy ano – ten Gripen. Ale to až jindy.

  8. Vybrat si len jednu cast problemu (peniaze) a pritom ignorovat co vsetko takemu nakupu predchadza, hmm… trosku zavadzajuce. Mrcasik mal lepsiu povest, myslim.

    Ak sa budeme bavit len o akvizicii systemu tak ano, mozeme pouzivat expertne slovicka ako „flyaway cost, TCO“ ale to je nam prd platne lebo nakoniec to bude aj tak politicke rozhodnutie. Ak US congress neschvali odpredaj daneho systemu, tak ho nedostanete. Vid Turecko, jedna z klucovych krajin NATO (v kazdom meradle), maju s tym docela poprask, lobisti nic nezmozu. U nas to ani neskusali, hoci sme v takych srackach, ze zatial co sa na vychodnej hranici bojuje, my nemame co poslat do vzduchu a musime prosikat Poliakov a Cechov. Keby nam lobisti ponukali nalesteny prd, tak by sme ho brali, cena-necena. A teraz sa dodavka odsunula o dva roky, lebo pandemia. Asi poprosime VVS aby pockali pri Uzhorode, kym nasa diletantska vlada zabezpeci PVO. Lebo vsetko sme poslali na Ukrajinu, Mi-17, suciastky na Migy, S-300PMU, VSETKU delostrelecku municiu co sa inde nevyraba, samohybne hufnice – a tolko nafty, ze zrazu jej mame nedostatok :) Lebo politici rozhoduju, nie financni analytici alebo fundovani experti! Takze davat do porovnania stroje, ktore nemaju sancu prejst politickym filtrom, je trosku kratkozrake. Toto nie je free market, ani v ramci NATO.

    Taktiez kalkulovat naklady a pritom ignorovat fakt, ze je to spotrebny vojensky material, tj casom sa flotila bude len a len zmensovat (total write-offs) – a pokial stihacky nebudu mat schopnost mitoticky sa rozmnozovat, tak musime dane stroje doplnovat – s akou dodacou dobou, s akou vystrojou a vyzbrojou (v dany cas), od koho a za kolko. Iste, neplati sa to predom, ale pokial nemame v zmluve dojednanu opciu na nakup dalsich strojov, tak sa nam to znacne predrazi len co prvy jednomotorovy stroj zozerie pri vzlete. Alebo o 10 rokov zistime, ze mame vybehovy sockamodel, co sa uz ani nevyraba, lebo produkcna linka to zabalila. Preto mi pride absurdne uvazovat o dlhodobej investicii do noveho systemu a davat do porovnani Raptor, ktory ma afaik 1 zakaznika, uz sa ani nevyraba, vyraduje sa. Ale cisla to ukaze pekne, hodi sa nam do nasej hyperbolickej cenovej krivky, vsak? A ked niekto vyzaduje, aby sa stroje vyrabali lokalne, hoci to predrazi kontrakt, tak sa ani len nezamyslime preco, len povieme, ze to bude drahsie, ergo horsie, lebo to je jedine, co nas zaujima.

    Zbrojarsky priemysel v mierovych casoch inovuje, lebo inak by nemohol presvecit zakaznika, aby obmienal inventar. Tj zakonite sa zvysuje jednotkova cena, ale aj schopnosti a kvality daneho stroja. Pride mi naivne mysliet si, ze to bude nejaka linearna zavislost. Preco by mala? Uprimne ak by som si mal vybrat do coho si sadnem a poletim na bojovu misiu do contested airspace na vychod od Kosic, tak asi Gripen velmi rychlo vylucim z moznosti. Sice lacne, ale totalne slepe, lahko zameratelne cimkolvek vyrobenym po roku 1990, kineticky sice priemerne, ale datova integracia minimalna. Ako, ano, bol by to fair fight proti inym gen4 na bojisku, ale toto nie je sport, tu sa nehra na ferovost. A utesovat sa tym, ze vsak danovy poplatnik aspon usetril, hoci sme stratili stroj aj pilota, tak, neviem co dodat. Lacnejsi nevyhra, nie v letectve 21storocia.

    1. Vyčkej času jak husa klasu, to řeší druhá nebo třetí část. Jako celek je to tak šíleně dlouhé, že by to tu nikdo nepřečetl, musel jsem to rozdělit.

    2. Raptor tam byl proto, ze je to bezprecedentne nejdrazsi ero sirokodaleko, proto se hodi ku srovnani.

      IMO pointa clanku je prosta – jsme chuda zeme(rozhodne v ramci NATO) a proto bychom nemeli kupovat nejmodernejsi drahe hracky, ale klidne si jit pro olitanou stihacku. Obzvlast proto, ze potrebujeme investice i jinde a je nesmyslne kupovat si pro obranu F35, kdyz nam postaci levnejsi kousky.

      Je to podobne, jako kdyby si Franta z Kolina sel koupit posledni Porsche, protoze potrebuje auto, pricemz ekonomicky se mu daleko lepe vyplati posledni Dacie, pac ma nizsi naklady na provoz, nizsi porizovaci cenu, nizsi cenu za servis. Pravda, nevypada cool a Franta bude povazovan za socku. Nicmene CR utraci penize danovych poplatniku a realitou je, ze vetsina CR jsou socky(proto tu je vozovy park tak stary) a proto by i letectvo CR melo odpovidat stavu populace. Minimalne proto, ze stejne jako Franta – NA TO KURVA NEMAME.

      1. Pripadne, pokud chceme dodrzet puvodni myslenku, si Franta poridi olitanou Octovku, necha vymenit turbo. To mu opravi kdejakej trouba skoro na koleni, je to prakticky nesmrtelny a nejakou dobu mu to vydrzi. A mezitim si muze nechat opravit strechu a postavit novej plot, aby mu sousedovic psi nesrali pred dum.

      2. Lenze Franta z Kolina bude asi cumiet ako puk, ked mu prikazu, aby isiel na 24h LeMans. Vsak on kupoval auto len tak, okolo komina, kristapana vsak to nie je na zavodenie vobec vhodne… ale mily Franta musi zavodit, lebo vitaz berie vsetko. Aj ten komin, aj Frantovo auto, aj Frantovu zenu. Tam je pes zakopany. Ak nemame na adekvatnu obranu a zabezpecenie uzemnej celistvosti, tak na to nemame a budeme vydani na milost-nemilost tym, co na to maju. Alebo si to outsourcujeme ako pobaltske krajiny – lenze za to aj tak treba platit, akurat ze po tom co to zaplatime nam nezostane nic, ani stroje, ani piloti, ani letectvo, len dobry pocit, ze to bolo lacnejsie nez naraz zakupit defence package.

        A nech pouzijes sebelepsiu vonavku, nalesteny prd bude len nalesteny prd. Gripeny su fakt „minimum viable solution“ pre mierove air policing misie, na to asi lepsi stroj nie je. Ale operovat v modernom digitalizovanom vzdusnom priestore, pod hrozbou znicenia prostriedkami PVO nepriatela uz v momente vzletu, tam konci vsetka sranda. Nebudeme tu asi teraz riesit technikalie, ale do Feldy proste motor z Ferrari nenamontujes, a rozhodne ho nevyuzijes. Mozno pridas lepsie radio a vymenis elektrony, ale pouzitelnost bude rovnaka…

        Takze otazka znie – co nam dovolia kupit (tj aky je vyber) a co budeme o par rokov (tj aka bude misia/nasadenie). Bonusova otazka je ci to bude pouzitelne/modernizovatelne, alebo to bude o 5-10 rokov uz srot.

        1. Tohle právě rozebírá další část. A budeš se divit – F-35 na tom vůbec není o tolik lépe, než Gripen NG. A zejména existují asymetrická řešení, která odvedou tutéž práci za zlomek ceny, kdežto F-35 je tupě symetrické řešení které je proto drahé a neflexibilní.

          1. Tak to sa tesim, ak sa dostaneme k technickej diskusii a moznostiam jednotlivych platform. A tym nemyslim len bojove/letove, ale celkovo, co s tym danym kuskom mozeme chciet robit a co nie – v nasich geografickych, financnych aj politickych moznostiach. Iste, bude to len keyboard warrior diskusia, no obavam sa, ze komplexne riesenie bude rozporuplne…

            PS: preboha neurobte tu istu chybu co nasi

          2. Co jsem tak o tom cetl od lidi, co s tema letadlama litaj, tak je to proste jiny letadlo a neda se moc rict, jestli je lepsi nebo horsi. Proste oboji je lepsi v necem jinym a horsi v necem jinym.
            Jde tedy o to, k cemu by se to melo pouzivat. Kdyz se na to podivam z pohledu toho, kde CR lezi a z pohledu toho, jak jsme situovani v ramci NATO a kdyz budeme brat jako pravdepodobne, ze v NATO jeste nejaky patek zustaneme, tak by pri rozhodovani, jakou obecne budovat armadu, bylo idealni to koordinovat s NATO.
            Pokud nas nekdo napadne, velmi pravdepodobne (hranicici s jistotou) by to byla uz zalezitost NATO, protoze se k nam ten nekdo musi prokousat povetsinou pres staty, ktere uz v NATO jsou.
            Imho nejake napadeni hrozi v kratkodobem horizontu predevsim od Ruska, tam by se k nam museli prokousat pres Slovensko.
            Takze to imho hovori opravdu pro to, abychom to synchronizovali s NATO.
            At uz to znamena cokoliv, a predpokladam, ze do toho (teda pevne v to doufam) maj co mluvit i nejaci lide, kteri te problematice rozumi.

          3. @JM
            Děkuji a těším se na pokračování.
            Můj laický názor:
            Nechat si 12+2 Gripenů C/D a přikoupit 12+2 E/F
            A nechat si 19+6 L159.
            To je na stát našich rozměrů, potřeb a finančních možností tak akorát.

            1. Špatně. Potom je potřeba držet zatraceně drahou infrastrukturu podpory a servisu hned pro několik letadel. To se nevyplatí.

              1. To konkrétně v tomto mixu zdaleka neplatí tolik. Gripen NG je vlastně opačný princip, než první Super Hornet – v takřka stejném draku fungl nová avionika. Takže servisní struktura zůstává víceméně stejná, ostatně i Švédi budou provozovat paralelně Gripen C/D a Gripen E/F další desítky let.

                L-159 má infrastrukturu dávno splacenou a není to zdaleka taková zátěž – pokud se porovnají letové náklady na hodinu, jsem si velmi jistý že to celkově vyjde levněji, než L-159 vyřadit a jejich mise nahradit Gripeny, nebo dokonce F-35. To by naopak byl vrchol absurdity a nehospodárnosti.

        2. Par f35 nikoho nezastavi bez dalsich slozek armady, ty vole, tohle je argumentace hovnem.

          1. to deacon

            zainteresovaní tohle nechtějí slyšet… a většina ovčanů to asi nechápe… nu co už

        3. Tak Franta z Kolína koupí Porsche, připraví ho na LeMans. Ale protože to Porsche bude moci servisovat jen v jediné garáži v ČR, pošle mu zlý Vasil na tu garáž 2-3 vycvičené kuny (Iskander) a Franta tak do 24h ani neodstartuje.

          1. Lenze Franta moze to svoje Porsche vytiahnut z garaze a ist s nim k susedom, co maju take presne take iste Porsche, aby mu ho pripravili na zavody. A rovno tam moze ziskat aj rady od skusenejsich zavodnikov na Porsche, lebo vsetci tam maju take iste Porsche. Ked uz bude zavod zacinat, tak na startovy rost sa moze dostavit aj z Berlina, nie nutne len z Kolina. No a ak sa mu na zavode cosi pokazi, tak skoci do paddocku k inemu Porsche teamu a pozicia si od nich nahradny diel aby v zavode mohol pokracovat – dielov bude vsade habakuk, lebo kazdy druhy jazdi na Porsche :) V najhorsom pripade, ak sa mu jeho vlastne Porsche rozbije, moze si od tovarenskeho teamu prenajat auto pripravene na zavod, staci zamavat peniazkami. Vsak on vie s Porsche jazdit, ma natrenovane.

            Toto je opat cosi, co sa pohladom skrz financny filter NEDA ohodnotit a to je opat cosi, co Mrcasik IGNORUJE, tak ako politicke predpoklady nakupu. V case mieru to nikto neriesi, naopak vsetci jasaju na leteckych dnoch ze ake je to pestre, take krasne stroje… pricom v skutocnosti je to nocna mora interoperability a logistiky v case vojny. Som zvedavy, kde sa da narychlo zoservisovat L159, kde maju technicke zazemie, technikov, nahradne diely… to len tak na ukazku, ine stroje na tom nie su o nic lepsie (vid nase byvale Migy)

            PS: RECNICKA otazka za 3 bludistaky – co vsetko by muselo predchadzat tomu, aby sme sa dostali do situacie, kedy Vasil posiela vycvicene kuny do CR? A co ocakavame od IADS/AFwing v danej situacii, ake budu VTEDY misie…

            1. Totéž a mnohem více ovšem platí i pro F-16, a v menší míře pro Gripen. Z8kladní obsluhu zvládnou i ve válce kdekoli, protože kompatibilita NATO a protože NATO SIP, viz
              https://dfens-cz.com/americka-zakladna-v-cr-nema-racionalni-smysl-a-nechrani-proti-rusku-vsechno-uz-resi-nato-sip-zakladniste-nerozumi-pravu-ani-americke-bezpecnostni-politice/

              F-35 má naopak handicap, že nedokáže fungovat bez extrémně náročného logistického a servisního zabezpečení. Což je sebevražda, protože to si mohou dovolit USA a Britové kteří to do boje mají tisíc kilometrů, nikoli někdo kdo je na ráně. My naopak potřebujeme to, co každý kdo sousedí s Ruskem – disperzi. Švédi to vědí, Ukrajinci to vědí, Západ v tom měl vždycky potíž (viz debaty Billa Sweetmana v 80. letech, viz debaty okolo Harrieru atd.)

            2. Jo, jenze mu porad bude chcat na hlavu a porad mu bude sousedovic cokl srat na zahrade, protoze mu nezbydou prachy na dalsi veci.

              To je prave gro toho problemu, ktery okazale ignorujes. ACR potrebuje modernizovat dalsi slozky armady – nejen letectvo. At se bavime o delostrelectvu, tancich nebo treba PVO. A TO JE PRAVE ONO. Kdyz spalime celej rozpocet na F-35 a jejich provozu, tak je nam to co? NO K HOVNU. Protoze zbytek bude smesne maly nebo zastaraly. Proto by pro ACR bylo lepsi vzit levnejsi variantu a proste mit celkovou armadu, nez mit par kusu top letadla, ktere je nam v tech poctech stejne k hovnu a je to jako chcani do more.

              1. to deacon

                přesně… ovšem jde o zadání… budeme předsunutý operační prostor určený k obětování?… nebo chceme účinné obranné schopnosti ve vlastním suverénním zájmu?…

                potom potřebujeme masivní pravidelně cvičené decentralizované záložní pozemní vojsko jako Izrael… budování opěrných bodů… množství skladů a zásob… miliony automatů, kulometů, minometů vlastní výroby… vlastní děla s vlastní municí, drony, raketomety… zásoby munice, výstroje, paliva, potravin… profesionální PVOS… lehké bitevníky pro pozemní podporu… proč ne naše L-159… Brazílie vyrábí a provozuje i vrtulové bitevníky…

                poslední co potřebujeme pro obranu státu jsou ty pojebané americké stíhačky a podpora kšeftů cizích zbrojovek

                to vše je ovšem akademické tlachání… protože náš stát nemá vlastní vládu… ale loutky ovládané ze zahraničí

                1. Aha, takze po skusenostiach s obranou vlasti z roku 38 a neskor aj 68 mame docela legitimny dovod zacat vojnovu produkciu vsetkeho, od lahkych zbrani a municie az po kompletne tazke vojsko, logistiku nevynimajuc a to v takom mnozstve, ze 30% GDP nam stacit nebude. Mame totiz tie najsamlepsie vecicky, moderne, uplne vsetci sa predbiehaju kto kupi zbranove systemy made in Czechia. Vlastne vsetko treba, len pojebane americke stihacky nie. Mozno tak domace podzvukove cvicne mrdky co maju TWR 0.5 naprazdno a RCS vacsie nez plochu kridel, ale whatever, hlavne ze je to domace, jak parky a pivo. A je to lacne!

                  Kludne mozeme ignorovat, ze sme sucastou NATO, ze az shit hits the fan, tak prve bojisko, kam pojdeme bojovat nebude nebo nad Brnom, ale asi niekde pobaltie alebo Polsko. To je pointa NATO, ze az napadnu jedneho z nas, tak vsetci mobilizujeme vojsko a ideme toho jedineho potencialneho nepriatela vymlatit tam, aby sme nemuseli bojovat doma. Vy mate vyhodu, ze nez pride Rus do Brna, tak sa musi prestrielat cez ostatnych, dovtedy chill. Cize pre nechapavych, prve kolo bude v zahranici, pod zahranicnym velenim. A zial, az pride na kolo druhe, tak nikoho nebude zaujimat, ze vasa vyzbroj je domacej vyroby. Zmyslom interoperability a istych NATO standardov je prave to, aby to islo ako po masle ked vsetci prilozia ruku k dielu a prave to ma odradit protivnika aby vobec uvazoval nad takou kravinou akou je priamy uder na krajinu NATO. Je mi luto, ale lokalpatriotizmus nerozhoduje.

                  PS: su aj stroje inej nez americkej vyroby. Ale ako som uz vyssie podotkol, v prvom rade si treba uvedomit co nam je dovole kupit – politicky. Potom treba zacat uvazovat ake misie s tym chceme vykonavat a teda ake parametre su pre nas dolezite. Az potom by malo zacat uvazovanie kolko a za kolko. Inak je to len vyhadzovanie penazi do vzduchu ci si kupime nepouzitelny smejd od vyrobcu A alebo B alebo C. A az mi niejaky expert zacne tvrdit, ze letectvo vobec nepotrebujeme, nuz, tak prosim nastudovat doktrinu NATO a vyznam air superiority multiplikatoru. A nie, pobaltske krajiny to naozaj neporiesili dobre.

                2. Argumentovat Izraelem a završit to tím, že nepotřebujeme stíhačky je asi tak pitomý, jako tvrdit, že k životu potřebuji dýchat, ale to poslední, co potřebuji je vzduch. Zrovna Izrael, jehož ozbrojených sil je letectvo páteří již od samotného vzniku státu a jehož úspěšnost a neúspěšnost je alfou a omegou samotné existence Izraele jako takového. No jen se podívej, kolik těch letadel „nepotřebují“ ale mají: 32ks F15 Eagle (z toho 18 dvoumístných), 25ks F15 Strike Eagle, 224ks F16 (z toho 49 dvoumístných), 33 F35ks a dalších 50 objednaných.

                3. to progresivní uvědomělí eurosvazáci PM a icecream

                  – Izraeli kupuje US stíhačky US vláda… je to jejich nepotopitelná letadlová loď na blízkém východě… jak to mají se splácením, případně podmínky za nevratný dotace, nám může být úplně u prdele… a nějak zapomínáte k čemu ty svý stíhačky hlavně používají… a na schopnosti celé IDF

                  – pokud nechceš útočit na cizí území, ale účinně se bránit, potřebuješ perfektní PVOS, začleněnou do skutečné funkční armády (to není naše současná ani náhodou) v jakékoliv výkonné kombinaci řešení podle topologie svýho státu a hodnocení skutečných rizik… třeba i stíhačky… ovšem předražený útočný americký mrdky jsou poslední zbytečná hračka, pokud na ně zbydou peníze, vy dva inteligenti

                  – samozřejmě se bavíme i o ochotě a schopnosti k obraně… bránit ČR s armádou složenou z takových tupých, zbabělých jelit jako vy dva… nemá samozřejmě žádný smysl

                  – taky si uvědomte kdo jsou naši potenciální budoucí protivníci v případné válce… ano, já vím, nechcete to slyšet… jsou dvě možnosti:

                  1) naši sousedi, aktuální členové NATO… a jakýkoliv jiný člen NATO jako jejich spojenec… a je jedno jestli bude v té chvíli NATO existovat nebo bude rozpuštěno

                  2) údajní a vymyšlení protivníci NATO, na které zaútočíme povinně s NATO… a zcela poprávu vyfasujeme zpětný úder… tvoje interoperabilita NATO nám bude k hovnu… a skutečná účinná podpora NATO pro nás bude mít hodnotu asi dvou hoven

                  – ovšem tato debata je asi úplně zbytečná… infantilních kreténů jako vy dva je nadpoloviční část populace… takže schopnost obrany už nemáte a normální menšina tenhle váš stupidní prohnilej stát asi bránit nebude

                  1. Naši mrakomrdi dřou bídu s nouzí s kubíky a šuriny. A pak mají ty MANPADS.

                  2. Klokane, je zábava číst tvoje od reality naprosto odtržený pseudoargumenty, ale chápu, že pořádně se vyznáš jen v těch vulgaritách. Co taky čekat od takovýho trouby, který nedokáže ani pochopit tlačítko odpovědět a tak odpovídáš na svůj vlastní předešlý příspěvek. Gratuluji tvým rodičům, že tě dokázali protáhnout základní školou, muselo jim to dát obrovskou práci. Ťunťo.

                    1. to icecream

                      – ty retarde řekni mamce že ti kluci nadávaj a vybreč se chudinko

                      – zábava je číst jak debil tvýho kalibru hodnotí realitu

                      – a neříkej trouba troubo, když nechápeš, že odpovídám záměrně přes tlačítko u svýho příspěvku… důvody jsou dva… takže pro blbý: protože odpovídám zároveň dvěma kreténům a za druhé kvůli přehlednějšímu řazení příspěvků v tomto daném typu redakčního systému komentářů

                      – a piš dál, svět je přemnoženej a tvý fascinující stupidní hovna spolehlivě zabijí několik čtenářů… unmřou smíchy nad klovesnicí

                  3. Modrý klokan: S tou nevulgární částí příspěvku se v principu shodneme. Nešlo by to bez té vulgární části? Lidé jako ice cream by to třeba pak zvážili promyslet.

                    1. to alien

                      dneska jsem zlej klokan, tak by to nešlo… zítra se uvidí… jakmile si na ty hlody některých pitomců zvyknu, jsem v principu plyšovej

    3. Při počtu 24 strojů je víceméně bezpředmětné uvažovat o jejich samostatnému nasazení k nějakému úderu do prostoru krytého PVO. Soustředil bych se na lokální obranu a pro případné útoky do hloubky nepřátelských sestav nebo dokonce území považuji za lepší řešení raketomety, už pro jejich cenu, jakkoliv plnohodnotně letadlo nenahradí. LWGho obranná doktrina sice stojí na tom, že boj má být přenesen na území protivníka a po snížení jeho operační schopnosti směřovat primárně proti strukturám zásobování, dopravy, velení a komunikace na úrovni operačně – strategické, ale na druhou stranu, na to bude ČR opravdu těžko shánět zdroje (nepředpokládám, že by nás napadlo Monako, nebo Andora, ani Rakousko nevypadá, že by chtělo).

      1. Mozna to cely jen blbe chapeme a v pripade napadeni CR pujde vyhradne o obranu Strakovky. Na to by ten pocet letadel mohl nejakou chvili stacit.

        Obavam se ale, ze pokud bych videl tento boj, dezertoval bych.

  9. foprasek nefunkční, voprav si to

    1. Funkční, ale linkovaný odjinud. Máš nějaký tuze restriktivní blocker obsahu, ne? Ale nakopíroval jsem je na lokál.

      1. nezobrazuje se to ani na tom jinud, nemáš totam nejaký rozbitý??

      2. z lokálu už to de, much obliged

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017