Všechno, co vám vojenští experti a novináři neřekli o taktice, geostrategii a zajímavých bojových akcích na Ukrajině - zpět na článek

Počet komentářů: 1 157

  1. Díky za článek.
    Jedna technická poznámka.
    Je zajímavé, že na všech ukrajinských videích s BTR-4 jsou počítadla munice na nulách.
    Když jsem koukal na video, kde si Rusové hrají s jedním ukořistěným, počítadla jsou nastavená…
    A tím se dostáváme k tomu, že je potřeba ještě pokračování článku na téma propaganda, protože ta je na obou stranách naprosto šílená.

    1. Ano, čtu ukrajinské i ruské kanály, a u obou je potřeba nastavit v hlavě filtr propagandy tak na 90% záchytu.. Válka propagand.

    2. Tohle bych vzal Occamovou břitvou – počítadla munice bude potřeba ručně nastavit při doplňování munice, samo si to počítat nebude umět. Ergo nejspíše to prostě ručně nenastavili, když to přebíjeli. Spousta zničené ruské techniky v Mariupoli zdokumentovaná je.

      A jakákoli hra nebo simulátor, který znám, nemá takovéto efekty. Takže kdyby ta videa byla fake, muselo by to být profesionálně renderované filmovým štábem. To mi přijde daleko méně pravděpodobné.

      1. Jeníku promiň, jestli jsem to někde prospal – jak vlastně dopadla zásilka těch našich T72 a BVP1? Už kdosi naznačoval, že moc daleko ten vlak nedojel – máme nějaké fotky?

        1. o české zásilce se zatím nic relevantního neví, zato slovenská je zajímavá. Zničení nejprve potvrdili UA, pak to potvrzení zmizelo, Slováci to popřeli a poslední co vím, že to prý nemohou ani popřít ani vyvrátit. vtipné :-)

          1. jen doplním… zdroje nemaje, kaji se před těmi, kteří trvají na zdrojích. Jen jsem to zachytil v mediálním prostoru ;-))

        2. Servisdok: nemám o tom žádné informace. Pokud dojedou a dostanou se až do boje, půjde to pak ale snadno zjistit vizuálně podle tvaru věže. Co jsem vyčetl, T-72 měla 4 verze pancíře věže:

          1) původní T-72 „Ural“ resp. exportní T-72M – kulatý a slabý pancíř půdorysu kruhu:
          https://live.staticflickr.com/2886/10498473964_9541dbbb2c_b.jpg

          2) vylepšená T-72A resp. exportní T-72M1 – kulatý půdorys ale přidány vyfouklé kapsy, protože dovnitř byly zalité bloky spečeného křemene, proto název NATO „Dolly Parton“:
          https://1.bp.blogspot.com/-49B0CULwWlw/XnfYnpbUA4I/AAAAAAAAQbI/5pSiNV0IUFc_phbnd20IwGNgUxShdAyYwCLcBGAsYHQ/s1600/t-72m1%2Bturrets%2Bon%2Bstands.png,

          3) T-72B s velkými přídavnými kapsami s otvory pro vkládací kompozitní Chobham po vzoru NATO – půdorys „velkého zadku“, proto přezdívka NATO „Super Dolly Parton“, použit i na T-90
          https://defensionem.com/wp-content/uploads/2021/01/131366015_10164526059525223_5475543676856659363_n.jpg

          4) svařovaná hranatá věž trojúhelníkového půdorysu pro T-90A – „Potkin“

          Pokud Ukrajina používala skladové T-72, tak verzi T-72B*, protože předchozí byly prostě slabě pancéřované sebevraždy – jezdící rakve. My jsme jim však dodali právě buď úplně první verzi T-72M, nebo druhou verzi T-72M1/T-72A.

          Osobně mám nad celou tou dodávkou velké otazníky a stále více mi to přijde spíše jako politické gesto – že Ukrajina ty tanky nenasadí do boje, ale začne jimi mávat pod nosem Západu a říkat „tak už i Češi nám dodali tanky, tak proč ne vy?“

          _____
          *Pro pořádek – Ukrajinci sice vyvinuli i nápad, jak T-72A vylepšit aby to nebyla pojízdná rakev – tím, že na ni navěsili NERA Nož a mřížový pancíř proti pancéřovkám. Tomu říkají T-72AMT a umí je vyrábět v Kyjevě. Ale těch vyrobili jen pár, protože je to drahé a Nož si oni raději navěsí na T-64, které jako platformu značně preferují.

          1. Tak jsem se podíval na ty záběry ČT. Nejsem expert, ale porovnáním mi to přijde jako nejstarší T-72M. A ani nemají přípravu pro montáž reaktivní ochrany. Kdyby tohle ukrajinci nasadili, tak by byli sebevrazi.

            Takže se tím spíše kloním k tomu, že našimi tanky budou jen mávat před nosem Západu jako argumentem pro dodávky lepších tanků.

              1. Prej už nejsou… údajně sešrotovaný ještě po cestě na vagónu, ale může to být jen kremelská propaganda… A neposlal se tam náhodo šrot? Jakou bojovou hodnotu má bmp1 nebo t72 bez modernizace?

                1. tak proti nějakejm soldateskám bez výzbroje na Donbasu minimální, že, ale voni jednak výzbroj mají a druhak teď je tam ruská armáda s podstatně modernějšíma tankama :)

                  původní T-72 byly pokračování trendu T-34/T-44/T-54/55, prostě rychlý obratný (střední) tanky pro rychlý postupy ve velkejch houfech a zabrání území – nikdy to nebyly těžký MBT

      2. Ty vole Mrdko:))
        Napřed čti a pak piš…
        https://cs.wikipedia.org/wiki/Studio_Kvartal_95
        I na blbý wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Studio_Kvartal_95 se dočte i takovej dyslegtik jako ty, že:
        „Po jeho zvolení se řada jeho spolupracovníků ze Studia Kvartal 95 stala členy jeho administrativy a jeden dokonce šéfem tajné služby.“

        Tahle válka je mediální show Mrdko. Volomrd, kterej je maňáskem Kolomojskýho není od toho, aby něco vyřešil, je od toho, aby ovčané měli v tévé svoji denní dávku emocí…

        Pokud ti to nestačí, pak třeba:
        https://www.nytimes.com/2022/03/30/us/politics/ukraine-spirit-of-america-aid.html

        Amíci prostřednictvím neziskovky jedou propagandu proti Moskalům už dlouho… Sleduju i pravé a nefalšované Ukro zpravodajství na Telegramu. To je fakt pořádná mrdka Mrdko… Kam se hrabe Sputnik, tam byla občas i nějaká ověřitelná zpráva…

        Už na začátku BBC provedlo „fact checking“ fotek od Ukrů. Z 10 bylo 9 ze Sýrie, Iráku i z bombardování Srbska…. Stačí dát do google…

        1. to venca

          taky se ho snažím s láskou léčit… ovšem nemám ani první atestaci a na homeopatickou terapii nereaguje… zkušenější seniorní kolegové s druhou atestací, servisdok, sysop, a další specialisté, si s ním neví rady… mrcasíkova diagnóza je ve statistickém pásmu 5% dožití do pěti let… je to neukázněný pacient a vyplivuje na mě prášky…. teď už pomůže jenom konzervativní operace… problém může být v chybné diagnóze… to samozřejmě potvrdí/vyvrátí nejvyšší autorita naší fakultní polikliniky… docent Jacq, … až ho mrcasík uvidí naposledy u svého lůžka pochopí… že je efektnivně mrtvý biorobot

          1. Zrovna Sysop a Servisdok (jak je nemusím) tady diskutují dlouho a pokud vím, tak k Mrcasíkovi se chovají slušně a diskutují s ním.
            Což se nedá srovnat s jedinci jako je ModrýKlokan, Venca P. či Jacq – co jste zač kluci, že jste se tady (kromě Jacqa) tak najednou vyrojili a máte podobně hezkou rétoriku „ty mrdko“ a podobně?

            A co takhle tady vydat článek a tím tu mrdku Mrcasíka dokonale uzemnit a poslat argumentačně doprdele?
            To by nešlo?
            Tak dělejte, těším se. Konečně ty Mrcasíkovy lži a dohady vyvrátí a pošle na smetiště.

            1. Myslim, ze uroven slovniku odpovida generacim. Kdyz doma slysim potomstvo mluvit i online her, tak neverim vlastnim usim. Naopak zase, kdyby mne slysel Olda Novych, tak by ho asi kleplo.

              1. Kéž bys měl pravdu dědo:) Já používám slovník výhradně podle situace. A teď je ta situace opravdu kurva piča na vyliž prdel… A hlavně my chlapi, tak můžem mluvit, protože lidi se rozdělujou na ženský a kretény:))

                https://youtu.be/EdmZm6WO93M

                1. to venca :-)))))

                  ještě že nejsem člověk… jako plyšáčková bytost klokánek ze země Os-ho, vám přináším nové technologie… vy lidi pitomí, já vám toho Putina vyženu z hlavy

                2. Pokud ovsem se ta situace bude dale zhorsovat, jaky kalibr nasadis? :-)

                  1. to sysop

                    udělám z tenzora králíka

              2. u komentovaných her až mrazí… onehdy jsem nějakým nedopatřením viděl komentovanou online hru Forest, kde jednou z nutných položek ke sbírání jsou hadry, anglicky clothes. Borci sbírali „klouty“… „Ještě potřebujeme nějaký klouty“, „támhle jsou klouty“. Na sestrojení čehosi potřebuješ další „klouty“. To je jak ti Kokrhélovi „rašisti“ nebo Hornerovi)* „narcisti“.

                )* viz Hornerův blog na idnes… to je taky k popukání

            2. To co tady Mrcasík předvádí, už překračuje všechny meze. Vypadá to jako by chtěl kandidovat na říšského ministra propagandy českého Banderistánu.
              Ostatně vše tu směřuje k založení goebbelsovského ministerstva propagandy. Už tu jisté zárodky jsou, jen vydat legislativu a zastřešit to pod jedním ministerstvem.
              A lidi jako Mrcasík tomu vydatně napomáhají.

              Tak se nedivím, že se tu někteří uchylují k silným výrazům. Protože tohle už fakt není jasánkovština, ale rovnou goebbelsovština. A to už je za hranicí toho co lze tolerovat.
              Vzniká nám tu regulérní fašistický stát, a lidi jako Mrcasík jsou jeho budovatelé.

              1. to kabrnak

                mě fascinuje jeho hyperaktivita… nemá von stejnýho dodavatele koksu jako Volomrd?

      3. Spíš mě zaráží, že když mají nějakou „moderní“ techniku (a vědět, kolik mi zbývá nábojů není špatné)a mají za málo něco naklikat.
        Stějně tak mě zaráží že v naprosté většině jedou OF=HE granáty.
        Proti BVP bych to pochopil, ale dráždit s tím tanky není příliš rozumné.
        Vadí mi, že z nich dělají polobohy, ale v reálu je to „Blbý a blbější“.
        Když se u nás prezentované informace zkříží s ruským Telegramem, tak to bude tak 10% pravdy :-P
        Ztráty budou strašlivé na obou stranách.
        Rozhodně ale ne 5:1 jak nám prezentují a lidi dojdou daleko dřív Ukrajincům…
        Což bude dlouhodobá Vladimírova doktrína.

        1. to OZ

          poslední odhad amerických vojenských analytiků mimo fejkstrým a struktury US army, je cca do 10.000 nevratné ztráty vojáků RA, vratné ztráty (zranění s návratem k jednotce) neuvedeny… ztráty OSU – nejsou k dispozici relevantní data, naprostý odhad je od 50 do 100 tisíc celkových vratných i nevratných ztrát

          zdroj sk.news-front.info, pokec24.cz

          1. front.info jako zdroj? Pobavilo. Jedině jako zdroj výmyslů a nesmyslů. Jiná věc je, že rašisté věří tomu, že jde o naše oficiální zpravodajství..

            1. ty kjávo kokrhel, kdyby mě za tuhle dřinu s váma pacientama nenabíhaly prachy ze smlouvy od mý reklamní agentury… tak se na tebe úplně vyseru… to že něco cituju neznamená, že tím mám vymletou palici… jako ty těma hemzama z ČT a CNN… buď člověk a ne kokrhel

            2. Twl pleveli a co teda jako zdroj? čété24? Nebo Blesk?
              Jako zdroj můžeš použít cokoliv, jen musíš mít aspoň představu kdo a proč to napsal. Mainstream je jenom čistá propaganda. Na front.info se dozvíš alespoň nějaký fakta. Samozřejmě, že to píšou lidi, samozřejmě, že taky nějak vnímaj realitu. U některejch informací z tědlech konspiračních zdrojů stačí počkat tejden a máš je i na těch Hovínkách jako děsnou bombu.

        2. Proti tankům je OF/HE naopak nejlepší možnost. 30mm AP nikdy neprostřelí pancíř tanku. Takže jediné řešení je
          1) osekat optiku, aby tank neměl čím tě zaměřit a zničit = nejlepší je HE
          2) zapálit palivovou nádrž = opět je nejlepší HE

          Všimni si, kam střílí na prvním videu – na střechu věže, kde má T-72 SOSNU-U a TPD-K-1. T-72 totiž nemá záložní zaměřovací optický kanál, takže když mu HE kanon úspěšně očeše optiku na věži nad pozicí střelce, tak je úplně slepý a už nikomu neublíží.

          1. bacha ať ti tvůj optický myopický kanál nazapálí koudelku u samé tvé palivové nádrže

          2. zezadu prostřelí kde co a dobrá průrazná střela má šanci i z boku – na spodek korby, mezi pásama

  2. Velmi dobrý článek informační kvalitou se vymykající sračkám, co sem mnozí blejou.

  3. Díky za článek, přečetl jsem ho celý…
    Je v tom spousta pečlivé práce…
    Akorát ten 3. pluk zvláštních sil „Prince Svjatoslava“ bodá do očí:
    Свѧтославъ Игоревичь — князь новгородский и Великий князь Киевский

    P.S. Věnuji tímto tichou vzpomínku chudákovi Karlovi, knížeti velšskému…

  4. Děkuji panu Mrcasíkovi za další výborně napsaný, logicky vyargumentovaný a hlavně ozdrojovaný článek. Ačkoli mám na Ukrajině i v Rusku a Bělorusku své zdroje, tak některé odkazy přinášejí důležité informace. Z hlediska vojenských souvislostí, ve kterých se neorientuji, jsem něco takového potřeboval. Výborná práce, hlavně oceňuji pragmatičnost myšlenkových konstrukcí, ubránit se nyní emocionálním podtónům není snadné.

  5. Krásně nám Mrcasík Zmitrofanovatěl v přímém přenosu :-) :-) :-) Místy dokonce Zpehovatěl.

    1. Lojzo, tak určitě je to celé pravda!
      Psali to přece v novinách:)

  6. ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
    Jo, a dalším článkem by moh´ pan Pehe – éé – pardon Mrcasík, uvítat přítomnost amerických okupačních vojsk v ČR.
    Ideálně natočit video např. s jistým Kocábem, kde by ideologicky správně podchytili rozdíl mezi okupačními vojsky SSSR x okupačními vojsky USA. Za sebe bych doporučil jeden do očí bijící rozdíl – zatímco americké okupační vojsko je v Německu od dob 2.sv., Rusové v pohodě odešli, když uvěřili slibotechně zvané Západ.
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

    1. Rusaci si napriklad svuj pobyt financovali ze sveho, ja verim, ze Amici to maji take tak a hostitelskou zemi to nic nestoji. A taky verim, ze kdyz nebezpeci pomine, tak zase sami odejdou :-)

      Soudruh Pehe je ale moc silnej kalibr. Byt nekdy s Mrcasikem ne zcela souhlasim, tak ale srovnavat ho s tim debilem Pehem, by mne nikdy ani nenapadlo. Pehe a Mitrofanov, to jsou dve totalni tragedie ceskeho mainstreamu.

      1. Vím. Přestřelil jsem jen proto, ať si uvědomí kam směřuje… nevím kolik mu je, jestli 30-40, celkem chápu, že k jiným názorům než protiruským nemohl v propagované „kultuře“ dospět. Doporučil bych mu k přečtení Solženicynovo „Dvěstě let pospolu“. A kdyby to nepomohlo, pak silnější kalibr:

        //Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina
        Nikolaj Viktorovič Starikov

        Kniha sleduje Hitlerovu cestu od okamžiku jeho objevení se na politické scéně až do osudového útoku na Sovětský svaz. Jsou v ní vyjmenována jména osobností, jakož i události, které už většinou znáte, jenže tato kniha je cenná výkladem jejich návazností. Nabídnutou optikou vidíme Hitlerovu kariéru jako jakýsi politický curling. Stanete se svědky neuvěřitelného a téměř nekonečného řetězce “náhod”, které vždy v potřebný okamžik připletly jednotlivé politické příležitosti a pomocníky k jejich realizaci Hitlerovi pod nohy. Zjistíte, že prakticky každému zásadnímu pokroku jeho NSDAP předcházela změna zahraničněpolitické situace ve světě, většinou v Sovětském svazu.
        Ze stránek nabízené knihy se naučíte vnímat Velkou říjnovou socialistickou revoluci jako nezvládnutý investiční projekt. Rozpomenete se na strastiplný hospodářský vývoj Výmarské republiky a osvojíte si metodu zvládnutí hospodářské krize během několika dní. Seznámíte se s Hitlerovým prvním kurátorem a spoluautorem jeho slavného eposu. Naučíte se anektovat cizí území bez navazujících sankcí. Pochopíte logiku výběrů dějišť olympiád tehdy i dnes. Dovíte se, jak tomu bylo s Křišťálovou nocí a válkou ve Španělsku. Bude Vám nabídnut odlišný výklad mnichovských událostí i vzniku samostatného Slovenského štátu, než jsou ty, na které jste zvyklí. Dostane se vám objasnění, proč Francie podlehla tak rychle a proč v Anglii hitlerovci bombardovali civilní cíle a nikoliv ty vojenské.
        Kniha je nejen úchvatné čtení. Je to učebnice geopolitické logiky. Odmyslíte-li si uvedená jména a data, kniha se promění na metodologickou příručku k pochopení logiky ostatních světových konfliktů. I těch co teprve přijdou…

        Cena výtisku: 350,- Kč//

        Pozn.: stačí půjčit v knihovně…

        1. díky za tip. pokusím si objednat

        2. to LS

          zajímavé… zkusím sehnat

      2. LS: tvá úvaha má jedinou chybku. Pokud hned jako první slova příspěvku namísto nějaké věcné argumentace napálíš křivá obvinění a položíš rovnítko mezi oponenta a nějakého magora či fanatika, přestávám číst a dávám do ignore.

        Žádný dospělý člověk se zdravou sebeúctou totiž nemá potřebu se bavit s někým, kdo ho přišel urážet a křivě obviňovat stylem „a určitě chce i žrát děti.“ Ale je zajímavé, že přesně tohle – na uvítanou vypálit urážku, křivé obvinění a křivé přirovnání – je primární modus operandi většiny Březnových Náplav.

        Jediný důvod, proč jsem teď udělal výjimku a odkryl si ignore, je Trebův komentář naznačující, že tu byl tip na knihy. Ze zdejších debat jsem totiž sehnal a přečetl řadu knih ze všech stran politického spektra.

    2. Tak třeba z Československa rusácí sice v pohodě vodešli ale vzali sebó Podkarpatskó rus.

      1. Twl …
        Paráda vytrhnout z historie jednu událost, které toho spousta předcházelo…

        ČSR r. 1918 byl takovej dost divnej stát. Čechoslovakismus byl jenom proto, aby čechoslováci měli aspoň trochu většinu. Národnostní menšiny byly dost utlačované, hlavně Němci. Za protektorátu jsme se objektivně měli báječně a svědomitě jsme spolupracovali s říší (co nám taky zbývalo, když „spojenci“, že?). Byla tu Mnichovská dohoda a prostě nás stálo něco na západ (půlka zlatého pokladu v Británii) a Podk. rus (Rusko), aby bylo ČR po válce prakticky v původních hranicích.

        1. pustit Podkarpatskou rus, která se s Čechy stejně nedala pořádně identifikovat, výměnou za oduznani Mnichova, bylo z hlediska ČSR výhodné.

          1. Škoda jen těch investic, bylo to jasné od počátku.
            Byl jsem tam na dovolené někdy v 2002 – co mne zaujalo bylo, že jediný pořádný baráky v každým městě postavili v rámci ČSSR, většinou školy, radnice nebo pobočky bank (kostely tedy měly vlastní, to kecám). A i dnes vypadají v tom scénariu nejlíp.
            Toho asi není třeba litovat, s ohledem na historický vývoj by se tam ti obyvatelé nikdy asi neztotožnili s ČSSR. Asi je dobře že jsou tam kde jsou.

            1. ČSR samozřejmě.

            2. To bych rozhodně netvrdil. Mám takovou zajímavou knížku – „Smerš – v táboře nepřítele“. Napsal to týpek právě z podkarpatské rusi, kterého Sověti zkusili natáhnout do Smerše a jelikož byl součástí podkarpatského odboje, tak mu řekli ať na to kývne.

              Kromě naprosto šokujících detailů z operací Smerše – jmenovitě kolik lidí odvlekl v Československu 1945 a co tu naprosto mimo záznam a mimo jakoukoli pozornost kohokoli dělal – tam mezi řečí i popisuje, jak to vnímali lidé z podkarpatské Rusi. A ti součástí Impéria nikdy být nechtěli a byli k tomu znásilnění dost drsně.

              Samozřejmě je to nutné brát s rezervou, protože se to nedá ověřit z jiného nezávislého zdroje. Ale vzhledem k jiné literatuře o NKVD atd. se mi popisované zdá být realistické – a perfektně koreluje i s reputací Smerše tehdy.

              Dnes už bohužel, ale nepřekvapivě ruský revizionismus dělá „hrdiny“ i ze sadistických masových vrahů Smerše, dokonce na to konto udělali snad nějaké PC hry nebo filmy. Ale co čekat od národa, jehož „demokratické postsovětské nástupnické organizace“ se veřejně hlásí přímo k sadistickému masovému vrahu Džerzinskému. Který se od těch nejhorších Banderovců lišil jen tím, o kolik déle mu to procházelo.

              1. Twl Mrdko…
                Hrdiny si vyrábí každej národ. Hrdinové byli v každým národě dost často ty největší kurvy. Víš jaká je definice hrdiny: „ten pro kterýho umíraji jiní“ (Firefly) a nebo taky „každej kdo má pomník, byl svým způsobem zkurvysyn“.
                Ono když si ty hrdiny a histerický osoubnosti trochu prolustruješ zjistíš, že i ta Matka Tereza byla ve skutečnosti neskutečná piča, která měla radost z toho jak chudý lidi v boletech umíraj, neboť „jsou tak blíže Kristu“ (MT), ps: a údajně byla svýho času největším klientem Vatikánský Banky.

                Seš snad už dost starej, abys nevěřil beletrii, kterou někdo vydává za skutečný příběh ne? Nebyl náhodou ten týpek úplně normální Banderovec? Normálnímu člověku je u prdele, kdo mu vládne, když má co žrát…

                https://www.denik.cz/ze_sveta/autobiograficky-valecny-bestseller-si-autorka-vymyslela-20140611.html

                Kámoš co fušoval do etnologie, říkal, že když se na Podk. Rusi ptali stoletýho dědka, kterej tam zažil Maďary, Čechy, Rusy, za koho bylo nejlíp, jen mávnul rukou, že to bylo vždycky u prdele…

              2. manželky dědeček tam za 1. republiky dělal četníka někde u Užhorodu. Četli jsme jeho dopisy manželce (tedy manželčině babičce) a z nich bylo patrné, že identifikace Rusínů s národem Československým tam fakt nebyla.

                1. Jasně že se rusíni necétili bét čechoslovákama. Ale to rusama nebo ukrošama taky né.
                  A připojením k SSSR si teda fakt nepolepšili.

                  1. Nepolepšili? Vážně ne? Panuje tady taková naivní představa o ČSR za první republiky. Ono pro menšiny to za tatíčka Masaryka zrovna vodvaz nebyl… Stačí si dát trochu práce a hledat info… Mám v práci kluka z Moldávie. Od 15. jezdil makat do Ruska. Všichni tam u nich říkaj, že za SSSR bylo dobře. Jak na tom byli rusíni? Zná někdo nějakýho rusína? Asi žádná sláva za SSSR, ale asi líp než za Ukrajiny….
                    On asi bude rozdíl mezi východním imperialismem a západním kolonialismem. Tak třeba ČR je dnes kolonie, prakticky 17. spolková republika… Dřív nám nechal rus alespoň soběstačnou ekonomiku…

                    1. Mám v práci kluka z Moldávie … říkaj, za SSSR bylo dobře
                      To nemá s Podkarpatskó rusó nic splečnýho.
                      Dřív nám nechal rus alespoň soběstačnou ekonomiku
                      Kerá ale stála za hovno. Ty doby pamatuju.

                    2. Ale kecy, žiješ v iluzi, v pěkně nafóknutý bublině berounko….
                      Když někdo srovnával zlatý 80. léta, tak překvapivě manuál u soustruhu u nás, měl zhruba stejnou životní úroveň jako obdobnej manuál v Galský říši. Manuál u nás střádal na škodovku 135 zhruba stejně dlouho jako frantík na peugeotka 205. Čekat na to auto museli oba…. Ano na západ od nás měli spoustu pracháčů, který si mohli dovolit mít třeba i loďku s motorama jako mělo výkon 10 škodovek. To jsme my neměli, gauss byl u nás hodně plochej… Se spotřebním zbožím na tom byli nepochybně lépe, se sociálníma o něco hůře…

                      Hospodaření státu bylo ještě v r. 1989 vyrovnané, Adamec předával Havlovi a spol. státní rozpočet vyrovnaný dokonce s mírným devizovým přebytkem. Veškeré podniky byly státu tj. „nás všech“, veškerá zemědělská půda taktéž, lesy, doly i hory jakbysmet… Zadlužení státu bylo=0, zadlužení domácností bylo světe div se = 0. Jak to vypadá dnes? Většina státního majetku byla privatizována …

                      A teď pár čísel, nechť se toho chopí zdatný ekonom a pěkně nám to vyloží:))

                      zadlužení domácností přes 2bil. Kč
                      https://www.cnb.cz/cnb/STAT.ARADY_PKG.VYSTUP?p_sestuid=1538&p_uka=1,2,3&p_strid=AAD&p_sort=2&p_od=200512&p_do=202202&p_period=1&p_des=50&p_format=4&p_decsep=,&p_lang=CS

                      zadlužení státu přes 4,4bil. Kč
                      https://www.cnb.cz/cnb/STAT.ARADY_PKG.VYSTUP?p_period=1&p_sort=2&p_des=50&p_sestuid=34749&p_uka=1%2C2%2C3%2C4%2C5%2C6%2C7%2C8%2C9&p_strid=ADF&p_od=199303&p_do=202203&p_lang=CS&p_format=4&p_decsep=%2C

                      zadlužení firem přes 1,2 bil. Kč

                      Takže od společnosti bez dluhů jsme se dopracovali ke společnosti, která dluží (v podstatě bezvýhradně zahraničním věřitelům) 7,6bil Kč. Stát má na běžném a nebo kapitálovém účtu průběžně úplný hovno, z tuším 70t měnového zlata máme dnes 0!

                      https://www.cnb.cz/cnb/STAT.ARADY_PKG.VYSTUP?p_period=3&p_sort=2&p_des=50&p_sestuid=29669&p_uka=3&p_strid=AFA&p_od=200403&p_do=202109&p_lang=CS&p_format=4&p_decsep=%2C

                      HDP za 2019 byl 5,6bil. Kč …

                      Jsme schopni dluh splatit a jestliže ano, za jakých podmínek a za jak dlouho???

                      Ne soudruhu dřív ta ekonomika nestála za hovno, teď stojí za hovno, navíc za hodně nafouknutý hovno… Je to takovej hovnovej balónek, kterej praskne a hovna budou všude….

                    3. to venca

                      to je mimo kapacitu krátkodobý paměti vohnutejch vovcí… milion nebo bilion, hovno nebo fík… tehdy byl každý spoluvlastníkem majetku socialistické ekonomiky… nevěděli jsme, že vlastně we share sdílíme… teď histerpteři chtějí taky sdílet… akorát neví že není co

                    4. No esi za komunistů bylo dobře, tak to sme žili každé v inčím asi paralelním vesmíru.
                      Důle ty kece vo protektorátu to samý. Že škodovka vyráběla němcom zbraně mňení neco na tem že sme byli vokupovaní a že si tady gestapo chodilo pro lidi?
                      Tem bych to ukončíl.

                    5. Nemůžu rozhodně říct, že za těch předchozích komunistů bylo dobře, to teda fakt ne.
                      Jako každý systém to mělo klady i zápory a těch záporů bylo určitě víc.
                      Ale co se týče toho zadlužení země v r.1989, tak s tím souhlasím a odpovídá to. Často se jeden až divil, co všechno ti předchozí komunističtí vrazi z osmdesátek, dokázali zaplatit a ufinancovat.
                      Chápu, že všichni ti zuřiví, převážně klávesnicoví antikomunisti a komunistobijci, se to snaží překroutit a pěkně manipulovaná wikipedie jim jde na ruku.
                      Může se to zdát i směšné a postavené na vodě, ale spolu s vrstevníky jsme v tom desítky let skutečně žili, aktivně pracovali, komunikovali s úřady a měli i slušné povědomí o tom, jak to třeba chodí u těch odporných imperialistů např. v Rakousku. Zajímavé je, že zrovna to Rakousko, si ti předchozí komunisti do huby moc nebrali – oproti NSR například.
                      Ti klávesnicoví bojovníci, si mohou leda podle fotek zjistit tehdejší typ kočárku, ve kterém je okolo toho roku 89 vozili, mohou si matně pamatovat tehdejší školky, průlezky, parky a pískoviště – jinak nic.
                      Nemohli a nemají ani ponětí o tom, jak to skutečně chodilo třeba v obchodech, nebo kdekoliv jinde. Mají to všechno načteno z českých internetů, které na ty předchozí bolševiky hodí i věci, které prokazatelně udělat ani nemohli.

                      A dost silně pochybuju o tom, že by některým z těch dnešních, zuřivých internetových antikomunistů, vysvětlili jejich rodiče (dnes cca padesátníci) skutečně popravdě, jak se některé věci skutečně měly.
                      Hele nedivím se tomu. Dost z těch rodičů, se za své tehdejší chování i stydí, mluví o tom neradi a logicky převážně v negativech.

                    6. Tvl, jak to chodilo v obchodech, to si docela pamatuju.
                      Vzdycky jsem par hodin stal jako malej kluk ve fronte, protoze privezli neco, co uz tyden nebylo a bylo potreba to koupit.
                      Jako jednu z nejabsurdnejsich veci vzhledem k dnesni dobe povazuju situaci, kdy jsme (rodice) podplaceli vedouciho zelezarstvi, aby nam schoval 1 roli pletiva na plot, kdyby nahodou nekdy prisla…
                      Tvl..
                      Prej jak to vypadalo v obchodech :-D
                      LOL
                      Si pamatuju, jak jsem si chtel postavit nejaky extremne jednoduchy radio a obihal jsem celou Prahu a shanel soucastky. Nebyly…nebyly tranzistory, nebyly ani blby kondenzatory. Pak jsem jednou potreboval na neco uplne nejobycejnejsi operacni zesilovac. Nesel koupit. Proste nesel, znal jsem v Praze dost ruznych obchodu, jako maly kluk jsem je vsechny obihal a soucastky spis nebyly, nez byly…

                    7. Ježíš marja! Nebyly tranzistory a operační zesilovače! Twl strategický součástky! A teď se soudruhu Lojzo zamysli a poptej se nějakýho frantíka nebo germána, jestli to u nich v těch 80. bylo lepší jo?
                      Hele a normálně vlůbec sis v tý době nemoh koupit modrou diodu, to byl pravěk co? A co teprve I8088:-))

                      Já jsem chodil nakupovat u nás na vesnici do prodejny Pramen. Ano pro mlíko se chodilo ráno, ano pro čerstvý rohlíky taky. Odpoledne tam už bylo vymetýno. A co jako? To mlíko bylo pravý mlíko a ty rohlíky byly pravý rohlíky. Pivo se v tom skle za tejden zkazilo.. Protože to bylo prostě bio bez příplatku:-))

                      Ty mi přijdeš stejně vygumovanej, jako ty co si myslej, že se máme dobře, protože si z platu dneska můžem koupit 3 televize a dřív sis na televizi musel šetřit rok:-)

                    8. BYlo to tam lepsi no…Nesrovnatelne.
                      Btw, pokud dneska chces mliko, jako bylo za komancu, tak si ho normalne muzes koupit, v cem je nejaky problem?
                      Ovsem nutno rict, ze ty mlika v tom pytliku, vecne zkysly…to byl fakt humus, to si pamatuju dodnes
                      Ty mi prijdes stejne vygumovanej..jako ty ostatni vygumovani tobe podobni lide :-)

                    9. Twl Lojzo ty si fakt ovčí lopata…
                      To že bylo mlíko zkyslý znamenalo co? Že bylo živý, nezasračkovaný. Kdybys nebyl dement, zjistil bys, že v tý době žádný UHT homogenizovaný mlíko nebylo nejen u nás, ale ani v germánii nebo u gallů! Chytrý lidi chodili pro mlíko ráno a ne v poledne, to ti máma neřekla?

                      To, že se máme líp ve spoustě věcí, není díky mrtvejm komoušům a živejm buržoustům, ale díky technologiím a vývoji ovce! To co bylo dřív normální je dneska za příplatek, protože bio! Chceš mlíko, který zkysne? Tak si to kurva zaplatíš a musíš zvednout prdel a zajet si někam na statek.

                      Chápeš, že to co máme dneska kolem sebe, nám nepatří, protože dluhy kurva? Máme se teď dobře, protože naše děti budou otroci, ty ovce! Ty dluhy se nedaj splatit, takže NWO, žádná střední třída, jen dementní otrocký ovce na orgány a na porážku a pak deep state, kterýmu patří všechno a všichni…

                    10. -> Venca P. 14.4.2022 v 21:57
                      Teď se dívám, že jsem Vás vlastně dubloval. Ale to nic, opakování je matkou moudrosti. I když si myslím, že si diskusní kolega Lojza dělá srandu.

                    11. „Diskusní kolega“ Lojza je klasický vysírač a rozesírač, je vždy v opozici i za cenu, že ze sebe urobí kokota.

                    12. Servipica: „…. je klasický vysírač a rozesírač“

                      Ty ses zase zasrana pica ktera si osobuje pravo kadrovat ostatni. Kdyz se ti neco zasrana pico nelibi tak to necti. Nebo na to nereaguj. Nebo to vyvrat nejakym briliantim protiargumentem. Na kadrovani se ty zasrana bolsevicka pico vyser vole.

                    13. Snad to myslíte vážně.
                      Tedy: za socialismu zkyslo mléko v pytlíku i v láhvi tak do tří dnů, podle teploty. Nebyla to jeho chyba, ale normálka. Rovněž jogurty a Pribináčky/Pacholíky bylo vhodné zbaštit co nejdříve. O něco dále, i když v chladu, vydržel Termix, ten však nebyl „čerstvý“. V osmdesátých letech už bylo (v Praze, nevím jak jinde) k dispozici krabicové UHT mléko, poněkud dražší.
                      Pokud jde o součástky, Tesla v Dlouhé a v Martinské či Radioamatér v Žitné měly vše, když ne hned, tak za týden, a téměř vždy s frontou. No a? Koneckonců, Tesla měla i zásilkovou službu. Starší soudruzi pamatovali, ještě když Diamant na Můstku prodával součástky. Za mě tam už bylo jen Elektro, byť velké. Dneska tam je trendy skleněný barák s megaprodejnou hadrů, jako všude kolem.

                    14. to: prasatko Bobik

                      UHT už v 80. wow. Tak to u nás v Pramenu na vesnici ani náhodou. Jen modrý pytlíky s polotučným a červený s plnotučným. A pak ještě menší pytlíky červený (oranžový) s ochuceným:) Napřed pytlíky průhledný a pak s černou fólií uvnitř:)

                    15. -> Venca P. 15.4.2022 v 9:02
                      Fakt bylo. Teda to není žádnej fakt, ale pravda. Krabice jako ty dnešní ustřihávací, např. z Madety, bílé písmo na modrém pozadí. O něco tmavším než ta asi pletenina, co teď nosí pomáhat a chránit.
                      (Ještě bílou čepičku a vypadají jako kuchaři z pica stánku. V háji je nažehlený tesil totalitních esenbáků, setrvačností udržovaný ještě pár let potom.)
                      Občas se krabice koupily zejména v létě na víkend, ale byla to spíše výjimka. Na rozdíl od Vašeho Pramenu si v Praze nevybavuji ochucené pytlíkové, byla to možná specialita krajské mlékárny. Tady byl kemílkový Jovokoktejl. Jo, neprůhledné pytlíky byly v závěru pytlíkové doby.

                    16. No, kdyz jsem v 80kach chtel tantaly, tak je pro mne musel v Tesle ukrast kamaraduv tatinek, protoze v krame bych se jich nikdy nedockal. A v Brne nekdy nebyly i tak pitomy tranzistory, jako KC508. Nejake VF ci dokonce UHF, to byl sen. K tem jsem se dostal az jako brigos v Agrozetu.

                      Jako modelar to samy – balsa? Ses posral, ne? Japonsky serva? Na co chces japonce, tady mas Tesla ST-1. Nojo, no, tece do toho, nojo, no, odchazi draha potencemetru, nojo, motor po delsim skladovani se obcas nerozjede…

                      Ve finale jsem soucastky kupoval v NDR, elektromotorky jsem si vozil z Madarska a naradi z Ruska.

                      Na druhou stranu – brnensky MVVS byla mekka modelaru, vyborne motorky za dostupne penize, nahradni dily se domluvily primo na Jarosce. Nechci soudit, treba se mylim, ale kdyz se podivam na vyrobni program MVVS dnes, tak je to orientovany hlavne na velky a drahy motory. Obycejnej diesl snad uz v nabidce ani nemaji. Takze doba, kdy kluk si udelal upoutanaka doma na kolene z lipovyho dreva a dal k tomu 1,5 cm3 motorek, co jel na smes nafty, petroleje a eteru, se nam dneska zkonvertoval do toho, ze kluk vytahne par tisic, aby mohl zacit?

                      Doufam, ze se pletu.

                    17. to: Sysop

                      Tak to jako prrr!!!
                      Balsa byla, to vím na 100%! Určitě jsem měl balsu ve stavebnici Kondora na gumu a otec bez probémů kupoval v Praze modelářskou balsu tl. 1 mm šířky (???) 10cm a délky 50cm (?) …

                    18. No, asi jak kdy a kde. Dokonce v Modelari vysla tabulka vsech prodejen Modely a jen jedna jedina (zrovna nekde v Praze) balsu mela. Ja kdyz jsem chtel hranol na hlavice raket, musel jsem do Komarna do lodenice a za flasku jsem dostal tram balsy. Jinak nic.

                      Ve stavebnicich byla, ale kolik tech stavebnic bylo…

                      Jinak balsa byla v metrovkach, 1 mm na potahovani se jeste sehnat obcas dal, protoze to bylo dost nahovno. 2 mm uz byla konstrukcni, 3 mm na zebra, a ty uz proste v prkynkach bud nebyly, nebo to byl odrez krivej jak turecka savle. Balsa fakt problem byl.

                    19. Je dnes ještě modelářství živé? Nemám na mysli umění pro vyvolené, ale lidovku. Na způsob těch stavebnic za 9 Kčs, kde se díly musely vylámat, očistit, slepit, nabarvit, obtisknout. A člověk pak měl v knihovničce třeba pidi Lockheeda L188 nebo Douglase DC7. V době, kdy člověka ve frikulínské domácnosti záchodová mísa upozorní, že by se měl jít vysrat a kamsi to hlásí, si myslím není o takovou primitivní rukodělnou práci zájem, navíc když výsledek není interaktivní a veškeré související ideje musejí vzniknout a být pouze v tvůrcově mysli.

                    20. Kity se asi porad staveji, jen to neni z Prostejova, ale od Revellu. Fakt ale je, ze mladez se spis flaka u Internetu, nez by neco delala rukama. Vysledek vidim v praci – mladi jsou rukama totalne levi.

                      Si pamatuju, Lepi-M (nebo polystyren v acetonu), k tomu stavebnicka Mi-2 za 6 Kcs a uz jsem lepil. Barvicky z Madarska, parodie na Humbroly. U nas pak prisly Unicolky, coz byla husta synteticka tragedie ve skale snad 6 barev ve sklenenych lekovkach… nojo, ale bavilo to.

                    21. Unicol, to bylo zřejmě ono. Člověk měl radost, když se mu povedlo namíchat barvy na kamufláž jakéhosi jednomotorového bombardéru. Ale za šera byl skvělý (na světle bylo vidět mírné nedokonalosti zapříčiněné nedokonalostí tvůrce 8-)
                      Parádní doba, ještě, že je na co občas vzpomenout.

                    22. Unicolky byly katastrofa… musel se tlumit lesk pomocí pudru. Naštěstí se daly sehnat Revellky i Humbrolky. Pravda, odstíny na výběr moc nebyly, ale alespoň něco.

                    23. Lepí-M…. jako jo. Ale nejlepší bylo po domácku dělané lepidlo z toluenu a stromečků

                    24. Bohužel, co měla Praha v Žitné/Martinské, nebo Pardubice na Palackého, to jinde nebylo. V menším množství něco dostala zásilkovka v Uh. Brodě, něco málo ostravský Eltos u Sýkoráku a semtam se něco našlo i na Františkánské v Brně. Jinak „okresní“ prodejny smůla, přes pult nešly koupit ani tehdy značně drahé MAC156, odpory lepší než TR112/TR212 zcela výjimečně v té Ostravě, protože je dělali tuším v Zábřehu a totéž bylo s lepšími elektrolyty.
                      Tehdy se bohužel nenakupovalo, ale shánělo po částech. Tak trochu to měli na triku i takoví ti výděleční bastlíři, na zakázku sestavující ty různé Texany, Zetawatty, Transiwatty, digitronové hodiny apod., po jejichž náletech např. do Brodu nezůstal na maloobchodní prodejně jediný rozumný tandemový potenciometr, jediný Isostat, vykoupili všecky tranzistory KC509 i KD607/617, často vykoupili veškeré stíněné kablíky a i ty úplně běžné, panelové pětikolíkové DIN zásuvky, kterých bývalo vždy dost. Občas jsem toho byl svědkem, kdy maník s pražským přízvukem a se svazečkem pětistovek, odcházel z prodejny doslova s bednou materiálu, který by jinak té prodejně, pro ty „normální“ bastlíře, co staví jeden přístroj, vystačil nejméně na měsíce.
                      Jako šušně nás tohle trápilo, protože objíždět např. kvůli osmi potenciometrům a osmi velkým elektrolytům celou republiku, vyšlo docela draho – a nikdy nebyla žádná jistota, že se s nějakými vůbec vrátíme. Stalo se mi, že jsem si zavolal do Pardubic kvůli KD606/KD616 – máme. Než jsem se tam ještě ten den dostal, tak holt už nebyly…
                      Později už byl přístup, přes tuzexové kafe a bonboniéry, úplně jinam – do skladu zásilkovky i do skladu ND pro servisy, tak to už bylo o hodně veselejší – tam odsud totiž tyhle kšeftový vykupovače pakovali, protože by kvůli nim zásilkovka nevyřídila hafo objednávek, neplnila plán a prémie by byly v řiti.

                    25. Pravda, moje zážitky jsou jen z hlavního města. Kde jsme měli leccos pod rypáčky, občas možná na rozdíl do zbytku republiky. Ale lidé z venkova zase byli třeba svým způsobem prohnanější, trhově zkušenější a odolnější. Zabít, oškubat a vykuchat kohouta pro ně nebýval problém, zatímco běžný Pražák to mezidobí – mezi živým kohoutem a kohoutem se zeleninou v hrnci – neznal.

                    26. Venca P. 14.4.2022 v 14:32
                      To s telkou je fakt. ČB byla tak za 5k Kčs (přenosná časem o něco méně), barevná tak za 15k (!), to byly výdaje, se kterým se muselo počítat. Ale: televize vydržela hodně let a bez problémů mohla přejít od starých k mladým.
                      Občas ji bylo vhodné vyfoukat a semtam vyměnit nějakou elektronku, což u novějších odpadlo. Pravdou je, že telka ze začátku sedmdesátých žrala, pokud mě paměť neklame, 170 W. Ale neběžela od rána do noci jak je dnes zvykem, takže v poho. Podobnou výdrž měl mixér, fén, vysavač, o šicím stroji nemluvě, to byl držák jako hrom. Co bylo pro tyhle stroje třeba, byly uhlíky, pár za několik let.
                      S dnešním stavem se to nedá srovnávat. Ať si každý zvolí sám, co mu vyhovuje víc. Plné regály desítek modelů, které vydrží možná do konce záruky, nebo menší výběr v mezích možností dokonalých přístrojů.

                    27. Za 15k byla Tesla na Multiservis, něco jako Kellnerův Home Credit, ale ne za tak žiďácký úroky. Přesně nevim, doma jsme to neměli. Ale jednou jsme se vypravili do centra pro barevnou TV. Elektro dole vedle Koruny Diamant (?) mělo jen CCCP Rubín, ale na to se nedalo koukat. Někde v boční ulici Opletalova (?) bylo malý elektro a přišlo 20 ks Tesla Color Oravan s obrazovkou Toshiba, snad největší přenosná, co se dala sehnat. Něco takovýho

                      http://www.elektromuzeum.wz.cz/TV_barevne_prenosne.html

                    28. Jo, Tesla Color 110 https://www.radiomuseum.org/r/tesla_color_110.html za 14,5k v 1982. To byla pálka. Když člověk poprvé koukal doma na barevnou TV, nebylo to ono. Červená se zdála moc červená, modrá moc modrá… Černobílá s jakoby nekonečným rozsahem šedi byla prostě jednička. Tedy s dobrým signálem, s duchy apod. to bylo trochu hoší, ale ani tak to nevadilo. Teprve časem člověk vzal tu barvu tak nějak na milost, když už byla. Ale vážně, nemusela být. Za velkým obrazem a mohutným zvukem se chodilo do kina.
                      Diamant je už zbouranej a co to mohlo v Opletalce být, je záhada. Nebyla to spíš prodejna v Jindřišské?
                      Podobnou přenosnou barevnou telku si pamatuji z příbuzenstva, to byl snad Telefunken. Musela být dost drahá. Moderní západní zboží, kdo chtěl, musel si našetřit.
                      Jo, Multiservis byl bezva. Za rozumnou měsíční cenu telka doma (nebo rádio, možná i jiné věci), opravy v ceně, po tuším 4 letech zůstala už napořád. Příbuzní jich měli takhle za sebou několik, ty co měly odslouženo posléze odešly na další působiště. Nic se nevyhazovalo.
                      Co naděláme, je to jinak a spíš v pytli, než lepší.

                    29. Tesla Color jsme meli, prijel tehda typek nainstalovat a udelat predmagnetizaci obrazovky. Pak byly barvy cajk.

                    30. Ale jo, ono se to nějak poddalo. Tenkrát se odbývala změna, podobná těm současným, ale v podstatně menším rozsahu a vůbec ne s vlivem na život společnosti jako takové. Do té doby si televize, si myslím, vystačila v podstatě bez efektů, jedinými byly střihy ujetím do strany apod. A najednou obrázky v pozadí, milion nových držek, jaksi oprsklejších oproti těm starším seriózním atd.
                      Vzpomínám si na úvod a závěr TV novin v podobě vyjíždějícího a otevírajícího se oka (šedesátá léta). Super. To dnes udělá kdejaký zárodek frikulína třeba jako prostý animovaný gif. Jenže tenkrát žádné digi nebylo, aspoň ne v televizi. V kosmických programech asi ano, v armádě asi ano, anebo se ještě počítalo analogově (v PVO)? Člověku se to už nějak slévá.

                    31. Na konci vysílání byla vždy hymna :-)

                      Znělka

                      https://www.youtube.com/watch?v=AdyfWRZPcuo

                    32. Tohle už je moderní začátek TN.
                      Původní úvod a konec s okem, nebo tedy to, co si už pamatuji, možná, že předtím bylo ještě něco jiného, sehnat je zřejmě velmi těžké.

                      Bývalo to fajn. Sympatičtí lidé, hezké hlasy, spisovná čeština. Jak v rádiu, tak v televizi.

                      Hymna, pravda.
                      Co je dnes, bůhví, možná nějaká panevropská melodie, jakože jsme svorni a hledíme s nadějí do zatracení, co bude současně vysvobozením (nebo naopak). Či se vysílá nepřetržitě? Trapná otázka, ale my tu fakt dnešní TV nesledujeme. A vůbec nám to neva.

                    33. Teď jsem objevili něco, co se tomu oku podobá, jen si myslím, že tehdy vyjelo ze středu, roztáhlo se na obrazovku a pak se otevřelo. A na konci se zavřelo a zase vycouvalo – zmenšilo se do středu a zmizelo.
                      https://www.youtube.com/watch?v=MGHFFkG8u1g

                    34. Jj, byla to Jindřišská, spletl jsem se.

                    35. Mohlo to být i systémem vysílání

                      PAL – Západní Evropa

                      Secam – Východní Evropa

                      NTSC – Amerika

                    36. Ha ha ha vydržela mnoho let? Táta kupoval barevnou TV Tesla 4401 v r. 1975, stála tuším asi 13 000 Kčs, během prvního roku na ní bylo 13 záručních oprav a poté vyměněna za jinou stejného typu. Střední doba mezi opravami spadla na cca 6 měsíců, zejména vzhledem k tomu, že elektronky pracovaly za hranicemi svých projektovaných parametrů. Zejména diody PY88 a PY500 a pentoda PL509 se naprosto pravidelně se měnily, nejčasteji PY88 která vydržela cca rok, další dvě měly životnost 1,5 a 2 roky. Časem se jejich výměna stala pro mě běžnou pravidelnou údržbou, sada těchto náhradních elektronek bylo základním příslušenstvím. Obrazovka šla do háje po cca 7 letech…

                    37. To je věčný spor, servisdoku. A já jsem v něm na straně těch, kteří říkají, že Bolševik už neměl co rozkrást a co změnoreformovat (zejména když viděl, co se stalo v Polsku 1970) – takže to vyřešil „infrastrukturním dluhem“.

                      Pamatuješ lešení v Praze? Kvůli padajícím fasádám a balkonům? Pamatuješ, jak staré mašiny vyráběly v podnicích? Pamatuješ, jak dlouho už se neopravovaly a nerekonstruovaly mosty (třeba ten „provizorní“ prvorepublikový libeňský, nebo ten železniční přes Vltavu mezi Shíchovem a Hlavákem) a neopravovala infrastruktura?

                      To je také dluh, akorát není vidět.

                    38. Jo, tak to bylo. Příbuzné dělál v Brně ve Vaňkovce, technologia tá samá eště vod císařa pána.
                      Nebo se dělalo na sklad. Myslím, že bych eště negde našél zprávu statistickýho úřadu za rok 1988, vyšla v novinách, mňél sem ju skovanó, gde se psalo že tenkrát ve skladech ležel jeden roční HDP v nevyužitelnéch zásobách. Např. náhradní díle na už vyřazenó techniku, polotovary na už ukončenó výrobu a jiný nepotřebný krámy.

                    39. Mrdko ty si fakt naprostej mimoň!
                      U nás Bolševik nemohl nic rozkrást, protože u nás byl dnešním newspeakem jen sharing všeho vole, všem patřilo všechno! Měna byla krytá aspoň nějakým zlatem, již v 70. letech byly všechny v 50. letech vyvlastněné podniky splaceny! Státu patřili VEŠKERÉ výrobní kapacity ať již průmyslové nebo zemědělské, tj. měna byla krytá i majetkem státu.
                      Mrdko nech si kecy o mostech, víš o tom úplný hovno. Vůbec netušíš jak se mrdá na opravy mostů posledních 30 let (hlavně SŽDC)! Komunistický mosty se daj i dneska ještě opravit, má to smysl. Fakt jsem zvědavej, jak pujdou opravovat ty dnešní, za čtvrt století…. Zkus zabádat a zjistit, kolik mostů tady máme dneska po 30 letech budování společnosti pod vládou kapitálu v havarijním stavu, a pak tu něco plkej, jo?

                      Svět není ideální, nebyl ani u nás. Co takhle porovnat naší infrastrukturu v 80. třeba s tou italskou nebo francouzskou hmm? Co je podstatný, ten náš západní svět je dneska v mnohem větších sračkách, než byl v těch 80. letech, jenom to většině lidí ještě nedoteklo…

                    40. Venca P. 14.4.2022 v 22:12

                      Ne.
                      Veškeré zemědělské výrobní kapacity majetkem státu nebyly.

                    41. ygorek

                      prosím upřesnit, potřebuji si doplnit info
                      Který zemědělec zůstal jako soukromník?

                      Díky

                    42. Družstevní rolnictví jaksi z definice není státní.

                    43. West vs. East in the 1980s

                      Tak jelikoz asi jedinej z vas jsem mel moznost zazit rozdil mezi Zapadem a Vychodem nekdy v ty dobe, tak ten rozdil byl samozrejme podstatnej. Asi hlavne v dostupnosti zbozi. Svoboda vyberu studia, prace, cestovani na Zapade nepomeritelna s CSSR. Zbozi ale taky nebylo k dispozici uplne vsechno a vsude. Lidi casto pomerujou situaci dneska (respektive pre-COVID) s bolsevismem. To je blbost, to bylo pred 40 lety.

                      Na druhou stranu, rekl bych ze infrastruktura v CSSR byla docela dobra. Treba takovy Metro v Praze se se subway v Toronto nemohlo srovnavat. The Yonge-University Line byla naprosto tragicka. The Bloor-Danforth Line fungovala ale bylo to stroha podzemni draha. Metro v Praze byl proti tomu luxus. Metro v Montrealu je lepsi – vlaky jezdej na gumovejch kolech aby se snizily vibrace, koleje jsou tam jenom jako guides – ale i tak je Metro v Praze lepsi. Ustredni topeni v Praze fungovalo mnohem lip nez ty elektricky sracky v Canade. Ditto voda.

                      Cim dal v historii se budeme posunovat od komunisticko-kapitalistickeho rozdeleni sveta, tim budou ty rozdily vypadat min a min dulezity. Ve srovnani s tim jaky to bylo nebo je jinde na svete, nekde v horoucich prdelich, tak v CSSR byl zivot luxus. Navic, co se tyce kvality zivota, to jak lidi byli stastni a spokojeni, tak bych rekl ze to obecne bylo celkem dost podobny.

                    44. To je pravda, jenže na ty mosty se nesáhlo p roce 89´ skoro nikde. Zmíněný železniční most je v dezolátním stavu, kdy spadla ta zrezivělá lávka v Troji?

                    45. Brundibar 15.4.2022 v 20:15

                      Správa železnic pořádá festivaly. Na blbosti jako rekonstrukce železničních mostů nemá čas ani peníze.

                      Magistrát hl. m. Prahy zase v roce 2017 řešil tak důležité a potřebné věci jako instalace nových radarů a kamer asi na 6 místech (mj. ul. Na Stráži a Koněvova). Víte, kolik tím zachránila životů? A to při zřícení té pitomé lávky vlastně ani nikdo neumřel.

                    46. Ta poslední otázka je špatně. Měla znít „kdy byla postavena a jak dlouho sloužila?“
                      Případně, jak dlouho na ni nový režim sral, když předtím sliboval, že nebudeme jako oni..

                    47. Hele berounko, tvůj jepičí mozeček není schopen pochopit jednoduchou věc. Vobyčejnej člověk se měl v 80. letech v podstatě stejně u nás jako na západě. Akorát, že sociální nůžky vole:-) Jasně pán doktór a nebo pan JUDr. se tam měl mnohem lépe než tady u nás…
                      Evidentně máš sakra velkej problém porozumět psanýmu textu inteligente. Nahoře jsem jasně popsal, že dříve měl stát všechno. Teď milý intelektuále, v původním významu, má stát i občan leda tak dluhy a jedeme už jenom na výpary. Dluh kurva NIKDO není schopen zaplatit, vole. Jsme v prdeli a takový myslitelé jako ty si vůbec neuvědomujou v jak hluboký, temný a smradlavý…
                      Inflace bude na konci roku 25-50%. Všichni kdo se nechali zblbnout a za každou cenu chtěli vlastní domeček a nemaj fixaci na hypotéku budou úplně v prdeli potůčku…

                      Protektorát byl pro robotný lid oproti 1. republice ráj (dokud Říše vítězila samozřejmě), kdo držel hubu a šoupal nohama, ten se dostal i na závodní rekreaci. To, že nejsi schopnej hledat a chápat informace a jenom papouškuješ nesmysly, co do tebe souška učitelka na základce natlačila, je jenom tvůj problém…

                    48. Zas bych si toho bolševika bez dluhů neidealizoval. Pokud mám dluh na papíře nula, ale leta seru na silnice, fabriky a údržbu celkově všeho, tak nějakej dluh reálně mám a ne malej, pokud tedy nemám ty prachy na údržbu někde nasyslený bokem.
                      Jako když žiju v klidu z ruky do huby v domě bez úspor, leta mi funguje kotel z dřívějška, těsní střecha, čerpadlo i bojler v cajku.. až se to pak jednou všecko vysere a já nemám na nový.

                    49. to: Ada

                      Jo zatímco buržoustovi trvalo 30 let než se dopracoval k opravě D1, to byla rychlost co? A pak je taky dobrý vědět, že oprava byla nezbytná taky proto, že se po D1 nechaly jezdit víc jak 10 let brutálně přetížený kamióny…

                    50. Ehm…meles uplny hovna.

                    51. Milý Venco, leda hovno. Od nás emigrovalo na západ za lepším víc jak půl milionu lidí. Ze západu sem nešli ani ti zoufalí nezaměstnaní, co podle komančů museli bydlet pod mostem. Vybavuji si jediného emigranta ze západu, Deana Reada, co se pak radši utopil, než aby žil v tom vašem ráji. A 90% emigrace do ruska tvořili prozrazení špioni, kteří se v SSSR uchlastali k smrti, když viděli tu šílenou zaostalost.

                    52. Kolečkáři, to co píšeš je ale úplně jiný hřiště než já popisuju. Pro spoustu lidí byl západ rájem, pokud byly schopný a nebo pořádný zmrdi. Určitě víc příležitostí. Taky spousta emigrantů se chtěla vrátit a taky vrátila, když zjistili, že to kapitalismus není až taková pohádka jak si mysleli…
                      Já jsem neřešil individuální štěstí, ale situaci celý společnosti, to je něco jinýho… Míra lidskýho štěstí je (u někoho) závislá na tom, o kolik se máš líp (nebo si myslíš), než ty chudáci kolem tebe…

                    53. to venca 1+

                    54. cyklista
                      14.4.2022 v 17:06

                      prolhaná sviňo, že tě rypák nebolí, jenom mezi zákazníkama mám emigrantů z tzv. západního světa (ze západu i z východu) minimálně tucet, a jejich síť známejch zpravidla zahrnuje tucty dalších

                    55. to cyklista

                      podle jiných zdrojů z ČSSR 1968-69 emigrovalo 80.000 lidí… 1969-89 emigrovalo 140-150.000 lidí… po 1948 25.000 lidí za cca tři roky… samozřejmě jiná otázka je co by se dělo, kdyby migrovat mohli a mohli se i beztrestně vracet… už vůbec nemluvím o tom, kdyby k tomu někdo vytvářel podmínky… takže „víc jak půl milionu“ nesedí, a zdrojovat mi to nemusíš, je mi to vlastně docela šumák

                    56. Venco, muj deda mel 15 ha, ktere mu komari vrazili do druzstva. Myslis jako, ze dedovi teda nic nedluzili?

                      Jako jo, takovy dluhy, jako mame za soucasne vlady, jsme nikdy nemeli. Jyrka se chechta, protoze dluhy se prece neplati, ze. Ale na druhou stranu, komari startovali s tim, ze nejprve okradli vsechny, co neco meli a ti, co meli hovno, tomu majetku pak sefovali. To se to pak pise ‚0‘ dluhu…

                    57. Jasně děda měl políčko..
                      Jenže soudruhu on za to dostal poměrný díl v družstvu, že? To nebylo tak, že by mu to sebrali a běž žrát žížaly viď? V postupující mechanizaci v zemědělství, by byl s nějakýma 15ha stejně v prdeli, sám by se dědek udřel. Tady mu to sebrali komančové (šel do družstva, tj. měl podíl), na západě by zkrachoval, statek by za pár šupů prodal a měl by hovno….
                      Všichni tady měli důchodový pojištění a bylo docela kvalitní bezplatný zdravotnictví, kvalitní doprava (ve smyslu dostal ses sockou všude) atd…
                      PS: A klídek můj dědek byl taky soukromník…. Takže mě neber jako třídního nepřítele:)))

                    58. Deda mel dluh na konich, ten mu soudruzi soudruzsky nechali a kone narvali do druzstva. Takze ty dluhy deda jeste dalsi roky splacel, ovsem z vejplaty, ze ktery mel i vyzit. Hodne vesnicanu, ktery okradli (vcetne moji babky), do druzstva pracovat neslo a sli do fabriky, takze v JZD byli lemplove, co o zemedelstvi nemeli paru. I ty dedova pole dokurvili par excellence, muj bratranej to dava dohromady 25 let. Na spodni strane jednoho pole si udelali sklad chemikalii a xanaci se pak nikdo nemel.

                      Doprava byla dedovi k hovnu, nikdy nikam nejezdil, nejdal byl dvakrat v zivote 180 km za dcerou na Morave.

                      Kde beres tu jistotu, ze by zkrachoval? Proc by mel?

                      Na vesnici, kde jsem ja zil, sebrali pole a zvirata mistnimu zemedelci, kterej ale zustal rolnicit. JZD sestavalo z 80 % z jeho majetku. Navesili na nej odvody, ze se z toho malem posral. Ale zabejcil se a dal to. Po prevratu tam s chuti prisel, JZD sebral cely a vyhazel 2/3 lidi. Ten jeho podnik maji dneska tri jeho synove a pekne jim to slape.

                      Proste – kdo zemedelcil a mel rozumnej vymer poli, tak nesel nikam do fabriky, ale rodina na tom makala. Nasilne kradeze do druzstev byla proste prasarna non plus ultra. To je, jako dneska treba lidem sebrat baraky, udelat z toho druzstva, lidem nechat podily (jaka to vyhra!), nechat jim i hypoteky a do pulky baraku narvat treba Ukrajince. No vzdyt je to prece super, Ukrajinci budou pracovat a bude treba levnejsi doprava, no ne?

                    59. Nebylo to tak, že děda vstup do družstva „dobrovolně“ podepsal? Hele 50. leta byly na hovno o tom žádná. Stejně jako je to na hovno posledních 30. let, když se třeba děti z děcáku dostanou do exekuce, protože za ně nikdo neplatil posranou popelnici.
                      Taky byla na hovno rašínova měnová reforma, kdy lidi přišli o všechny svoje úspory. Na hovno byla i ta komunistická… Na hovno bylo i to, když Chodové museli hlídat hranice a za Lomikara ještě i robotovat a přišli o všechny výsady…. Na hovno bylo i to, když hospody neustály covid opatření a musely po letech zavřít… .
                      Pak taky byla sviňárna válka Severu proti Jihu, kdy většina jižanskejch farmářů přišla o všechno co?

                      Život ve světě lidí i zvířátek je prostě nespravedlivej… Dobře se maj jenom plyšášci.

                    60. Jasne, ze kazda doba ma sva svinstva. Jen jsem citlivej na to, kdyz nejakej komunista zacne vyrvavat, ze okradeni zemedelci byli vlastne vdecny, protoze konecne poznali, co je to dovolena. Zaklad je v tom, ze o zivote si ma kazdej rozhodovat sam a ne, ze nekdo cizi prijde neco socialisticky prumerovat a prerozdelovavat. Takze pak kripl, co celej zivot hovno usetril, se najednou dostane k cizimu majetku a jeste si vejska.

                      Pochopitelne, toto je vecnej boj lidstva. Ty vychcanejsi se snazej vymrdat s tema pracovitejsima, aby tito makali i na ne. O nicem jinym ta spolecnost neni. A par tech, kteri do toho jdou srdcem, jsou pak jako prvni obranna linie proti tem, co nadavaji. ‚vsaxe podivej, jaky panelaky, mosty, prehrady,… jsme tehda postavili‘. Jojo, tehda si soudruh stavbyvedouci tak maximalne nakradl matrijal na chalupu, dneska se to krade v miliardach. Takze ta hodnota v zemi tehdy zustala vic, nez dnes. Presto vsechno ale tohle prumerovani je spatne.

                      Ja osobne taky nevidim duvod, proc bych mel tahat tuhle zem ze sracek. Nemalo lidi mi reklo ‚no, ty delas venku‘. No a? Podnikal jsem tady prakticky 30 let, zaplatil na danich kurva balik, takze ja mam pro tuhle zemi odmakano. Jako, ze bych ted se jeste s nekym delil o svuj plat, nebo cas, nebo majetek, ne? Verim, ze se najde dost tech, co by radi na moje hrabali a rozhodovali s tim, ze ‚bude to pro spolecnost dobre, bude levnejsi doprava‘.

                    61. to Sysop
                      Můj dědek byl stavitel, za protektorátu to ještě udržel, ale pak šlo celý podnikání do sraček a bábě po jeho smrti zůstalo úplný hovno… To tak na okraj, pokud jde o rodinná traumata…

                    62. Sysop 15.4.2022 v 8:52

                      Tento způsob žertování je poněkud neužilý.
                      Tu drobnost přece použil jeden Němec v názvu svého stěžejního díla, ne?

                    63. Jo, jeste drobnost… ja jsem dneska soucasti nemeckyho doochodovyho a zdravotniho systemu. Nemci lidi neokradli, druzstva nevnutili a presto jsou hospodarsky na vyssi urovni. Jak je to mozny?

                    64. to Sysop

                      Který Německo máš na mysli? To východní a nebo západní? Na východě žádná sláva, západ to po sloučení celelej východ „rozkradl“ a platy jsou tam pořád poloviční oproti západu…
                      I na tom východě nebyli naštěstí tak třídně uvědomělý a malý podnikání si nezlikvidovali jako komouši u nás. Ostatně malý podnikání si nechali i maďaři… A proč? Protože u nás mocenský elity byly a jsou vždycky totální servilní čuráci, co se chtěj zavděčit našemu momentálnímu velkému bratrovi?

                      Taky bys měl vědět, že centrální německá Říše je tady od toho, aby se měli její ovčané dobře, kdežto periferní ekonomiky jako my, braťja slováci, řekové a španěl atp. jsou tady od toho, aby na říši vydělávali..

                    65. Samozrejme, ze mam na mysli zapadni Nemce. My mame jednu pobocku v Sasku, jednou rocne tam musim jet neco resit a to je najednou uplne jina mentalita. Uplne jinej vztah k praci. Ti lidi maji mensi platy, ale jejich ohodnoceni odpovida jejich vykonu. A to jeste maji starosti, ze by meli zalozit odbory. Majitel uz letos v lednu uvazoval, ze tu pobocku pusti, protoze se zacina stavat nerentabilni. Ale ma nejaky socialni citeni a tak rika, ze to tam zatim drzet bude. Pokud si ovsem pobocka udela odbory, tak to bude ten posledni akt, kterej tam probehne.

                      Jinak… Nemci nas berou jinak, nez Polaky, Slovaky, nebo Madary. Oni maji mentalne nastavenou hranici vychod/zapad Beskydama. Mluvil jsem s ruznejma Nemcema, na ruznejch akcich, takze celkem siroka skala zakazniku a nazoru. Vsichni mi vzdycky rekli, ze vedi, ze Cesi jsou chytri a pracoviti. Na moje namitky, ze ja to u nas vidim trosku jinak, mi rekli, ze v Nemecku to taky neni idealni a v zasade je u nas ta pracovni vykonnost s nemeckem srovnatelna.

                      Pochopitelne ale stejnej model, jako ze Cesko maka na Prahu, funguje i v ramci EU, ze nase republika pak maka na Nemecko. Hierarchie funguje vsude.

                    66. to Sysop

                      tak vztah k Čechům měl už jinak nastavenej i nějakej Áda, že jo. Něco jako, že jsme pracovití spořádaní a ne jako ty svině šmelinářský na severu:))

                    67. Ada to tak mel nastaveny, protoze tvrdil, ze Cesi jsou (ted nevim v jajem pomeru – 1/3? 1/2?) spinave nemecke krve. Ten na to sel ‚vedecky‘.

                      Soucasni Nemci maji krev v pazi, hodnoti spolehlivost, pracovitost a loajalitu. Jsou s Cechama spokojeni. Pokud nenarazis na uslaplyho Sudetaka, nebo blbce, tak nemas problem.

                  2. to asi ne. svérázný kraj s nešťastnou polohou. Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Ukrajina nebo Slovensko? Samostatný stát jim neklapne… kdo ví, jestli by o něj vůbec stáli

                2. To nebyla. Chtěli nezávislost. Ale raději Československo, než Sajuz.

        2. a svědomitě jsme spolupracovali s říší
          No já sem teda slyšél, že nás Říšská branná moc schlamstla, a že tady úřadovalo Gestapo, a gdo neco kecl nebo neposlechl tak šél…
          Tá „spolupráca“ byla dost vynucená, né?

          1. Kecy berounko. To ti nakukali na Hovínkách a nebo ve škole co? Zkus samostudium jo?

            https://youtu.be/9wiB1fwR6Tw všichni byli na Václaváku určitě z donucení, stejně jako https://youtu.be/_BIgqgIT5AI ,že jo ty Rokytko?

            Pro začátek doporučuju obrázkovou knížku pro prvňáčky?: Zdeněk Roučka 2018: „Práce je čest! (plzeň a škodovka za protektorátu)“. Tam uvidíš černobílý obrázky, že se nestačíš divit… A neboj je to s vysvětlujícíma komentářema pro prvňáčky, ti to třeba přečte starší bráška…

            Historie je kontinuum. To co se děje teď, je jen výsledkem toho co bylo. První republika nebyl ráj na zemi. Taková Rašínova měnová reforma to bylo panečku něco! Žádná demokracie jak si někdo představuje. Politickou stranu mohl zrušit svým výrokem ministr vnitra. Menšiny s těma se Masaryk a spol nesrali, žádný mluvení maďarsky nebo německy na úřadech. Spousta lidí asi se slzou v oku vzpomínala na to prohnilé rakouské mocnářství… atp. atp… Do toho krize ve 30. letech, kdy byla 1/3 dělnických profesí bez práce. A pak přišel protektorát, pro manuály to znamenalo práci a spoustu sociálních jistot. Porodnost se zvedla za protektorátu více než 2x! V podstatě jsme byli loajální částí říše, ale pššš to se nesmí řikat:-)))

            1. to venca

              jako vidim to stejně… dáme tomu trochu času, cca 15 let… a jsme 17. spolková země… Heil Possert

              1. Blbost. Proc by to Nemci proboha delali? Co potrebovali, to z nas dostali. Pres EU na nas maji paku dle libosti a pokud se neco posere, tak proc by to tu sanovali?

                Ten stav, ktery mame, je konecna verze Anslusu. Nemci nepotrebuji to nijak tunit, vzdyt to funguje tak, jak oni potrebuji.

                A Posselta, to tlusty prase, bych vubec neresil. Babka naseho majitele, ktera porad jeste zije, je odsunuta z Olomouce. Ani ve snu by ji nenapadlo nejakej majetek v Cesku chtit. Drtiva vetsina odsunutych jsou ve finale radi, ze skoncili v Nemecku, nebo Rakousku. A to, ze Posselt nezna zakony, je jeho problem. Zrejme jeho dedek byl debil a nepozadoval po Nemecku kompenzaci za zabaveny majetek v Cesku, ktery se stal soucasti nemeckych reparaci. Holt, Posseltovi zrejme utreli.

                1. to sysop

                  dost zajímavej pohled vod tebe, to jsem ještě neslyšel… má to něco do sebe… otázka ovšem je, kterej z těch našich dvou názorů je, pro ČR a nás všechny, blbější :-))

                  1. Je to hra s ohnem, samozrejme. Nemecko je velky a silny, bohuzel i bohudik. V jeho stinu se muzeme mit dobre, ale taky nas muze hodit pres palubu, pokud to tam zacne jit z tlustyho do tenkyho. Prave tohle by meli resit nasi politici, umet vybalancovat vztah s Nemeckem. I to Nemecko neni konzistentni, jsou tam ruzne tlaky jak politicke, tak hospodarske, takze podle mne je to hodne velkej ukol pro ty, kteri u nas nase zajmy zastupuji.

                    Bohuzel ale, u nas mame v politice prospechare a ti, co temto vecem opravdu rozumi, si s politikou nechtej spinit ruce. Chapu je, ale je to skoda.

                2. Sysop 14.4.2022 v 20:55

                  Přesně. To ale nevylučuje politické bydlo se vším, co s tím souvisí, ne?

                  1. Ale no tak samozrejme, zit z kecu je prece idealni. Ti schopnejsi jsou v Bruseli, ti mene schopni v komunale a pak je jeste Posselt :-)

                3. Posselt je podle mýho šašek, takové německé Novotné.
                  Bát se Posselta že ten neco zbuntuje je jako bát se Mikuláša ve žňa.

  7. Mrdalík převlékl kabát dokonale. To Sysop aspoň přiznal že je Rusohul.

    1. Mylis se, takovou blbost jsem nepriznal. Ja se snazim merit vsem stejne. Akorat, ze za minule totality jsem byl buzerovan za Amiky a ted jsem buzerovan za Rusaky. A kdyby mi nekdo zacal nasilim cpat jedinou pravdu proti Taiwancum, tak budu hajit Taiwance, pokud to budou lzi.

      Zatimco vetsine lidi staci, ze druha valka zacala v roce 39, nebo ze valka na Ukrajine zacala v roce 22, tak ja se snazim hledat priciny. Nikdy to neni tak, ze „von je proste curak“. Ve fotbalove hospode snad, ale ve svetove politice fakt ne.

      1. Sysop: to tedy neměříš. Já nemám tendenci tě označovat za čehokoliv příznivce, spíš jsi to, čemu se říká komentátor. Nemusí stát na žádné straně, hlavně když má nakonec pravdu – většinou nějakou nekonkrétní.
        Ono se to zdá nesouměřitelné, ale je to vidět na tvém přístupu k turistům na Šumavě – a to kurevsky.

        1. Luftaci mne serou celej zivot, uz jako decko jsem se ucastnil Brontosaura a tehdy jsem se neco nesu nauklizel. Tehdy, a to bylo za hluboke minule totality, jsem proste zacal nenavidet curaky, co kamkoli prijedou, tak „po nas potopa“. Sami bordel okolo sebe nechteji, ale o to aktivneji ho pro druhe vytvareji. Takze pak to prerostlo v totalni averzi uz jen kdyz vidim treba auto s kolama na prdeli, nebo strese, jaxi to sneruje na Rudu. Ano, hazim je do jednoho pytle, ano, neni to spravne. Ale tak, jako nekdo hazi do jednoho pytle Amiky, nebo Nemce, ci Rusaky, tak ja tam hazim luftaky. V tomto mas samozrejme pravdu.

          1. …lesu nauklizel… kurva drat.

          2. rozumím vám… k nám zase jezdí na chlastací cykloturistiku. Zase místní z toho maj prachy. něco za něco :-)

            1. Tady z toho mistni maji hovno. Skoupeny zradlo v krame a vetsina hospod a hotelu patri firmam v Plzni a Praze.

              1. Sysop 13.4.2022 v 22:48

                Přesně. To jsem nedokázal vysvětli místnímu pisálkovi, který v místním plátku tvrdil, že bez turistů by město kleklo a nekoupil bych si ani rohlík.
                Obchody a hospody jsou s.r.o. sídlící v jiných městech, v hospodách pracují v sezóně nekvalifikovaní studenti a odhaduji, že i kuchaři a provozní.

          3. to sysop

            nesnáším turisty… jakýkoliv, kdekoliv

            1. A to zas ja to az tak exkrementne nemam, turisti jsou ok, pokud neni nikde poznat, ze tam byli. Lidi maji pravo vyrazit do prirody. Ale nemusej u toho na sebe hulakat, rvat do mobilu, srat na ceste, hazet bordel okolo a tak…

  8. Aniž bych chtěl snižovat úroveň článku, musím podotknout, že „rasputica“ rozhodně nemohla za neúspěch Wehrmachtu před Moskvou koncem roku 1941 a už vůbec ne za neúspěch Napoleonova tažení r. 1812! Napoleon (ostatně i Hitler) zahájil tažení koncem června, postoupil až do Moskvy a na postup ani ústup ruské bahno vliv nemělo, resp. žádné tam ani nebylo.

    1. Nejsem expertem ani na rasputicu, ale co jsem četl, tak se krom jara vyskytuje i na podzim, takže vliv mít měla.

      Navíc výrazně zužovala plánovací okno pro začátek operací, právě aby se jí invazní armády vyhnuly. Což pak způsobilo např. že přirozeně spadly do ruské zimy a namísto generála Rasputicy nastoupil generál Moroz.

    2. Nevím jak Napoleon, ale rasputnica wehrmacht na podzim spolehlivě odrovnala. Spousta techniky pak kleklo nikoli proto, že nebyla stavěna na velké mrazy, ale právě to bahno různě po podvozku a v pásech, když s příchodem zimy zmrzlo, tak klidně urvalo hnací kolo u tanku.
      Luftwaffe mělo také problém, protože byli zvyklí odklízet sníh z travnatých letišť a ty se pak změnily na nepoužitelné bahenní pláně. Tohle jim pomohl vyřešit jeden ukrajinský (asi náhoda) zajatec, který byl technik u VVS. Poradil jim, že mají uklidit sníh jen z půlky a na druhé půlce sníh ujezdit. Do příchodu silných mrazů tak používali tu polovinu pokrytou sněhem a bláto na té holé mezitím zmrzlo v krásnou rovnou plochu a už nerozbředlo.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017