Veliká vina, má veliká vina – Zamýšlení na Bílou sobotu - zpět na článek

Počet komentářů: 388

Přidat komentář
  1. Tak my křesťané věříme, že nakonec vše dopadne dobře, viz Zjevení mého jmenovce.
    Ale jednoduché to nebude, ale to nesliboval ani Ježíš, ani apoštolové, ani Církev.
    A zajít do kostela, poklonit se, poděkovat, to není špatný začátek.

    Christus resurrexit!
    Christos voskres!

    1. To bych tomu dal, jít se klanět do kostela starozákonnímu démonu Amonovi.
      Beztak je to jen překabátěný Baal či prostě starý dobrý Demiurg.

      V tom je ten největší vtip, že křesťanství nemá s Kristem nic společného. A církev už vůbec ne.
      Proto to těch 2 000 let nefunguje:

      „Dvě tisíciletí jsme pobíhali jak šílenci s dřevěným křížem po cestách posetých mrtvolami, žvýkali jsme suché listí, pili shnilou vodu z kaluží, a nic jsme při tom nepochopili, ničeho nedosáhli“

      Toť 2 000 let křesťanství v kostce.
      Důkazem budiž to, že skutečný rozvoj civilizace nastal až když jsme dokázali pomocí marxistické dialektiky spláchnout náboženství tam kam patří – do kanálu.
      A první předzvěst toho rozvoje přišla s protikřesťanskou renesancí.

      Karl Marx resurrexit ! :-D

      1. Tak jako tak je křesťanství je jen další židovský švindl.

        Co je bible ? Ctrl+c ctrl+v Tóra, která zabírá 90% bible a zbylých 10% seškrtaná a zcenzurovaná parodie Kristova učení, která jeho učení popírá.

        Je to manuál jak dělat vola a slouhu skutečným pánům křesťanství – židům.

        A ne jak se skutečně osvobodit, jak to chtěl Kristus.

        1. No, on asi byl nějaký Kristus a něco učil. Jenže pak přišli apoštolové, zvláště Pavel, kteří učili něco trochu jiného. A ve třetím a čtvrtém století se přidali teologové, kteří přejali a přiohnuli ponejvíc novoplatonismus, aby křesťanství dopřáli trochu toho intelektuálna. Na to se navrstvila staletí bojů o doktrínu i jiných. Takže bych byl dost skeptický k tvrzení, že existuje vůbec něco, co křesťanství říká s určitostí a co současně není více méně banální. Ne tedy, že by tomu bylo s jinými velkými náboženstvími jinak, z týchž důvodů. Nicméně prodává se to lépe než třeba Aristotelova filozofie, dnes jako tehdy.

          Židům sloužíme, jelikož na západě mají nepoměrné zastoupení v důležitých součástech vlády. A my teď se západními zeměmi patříme do jedné party, byť se zdá, že země bývalého R-U jaksi šoupají nohama. U nás jich vlastně moc není, shlukují se na místech jako Neviditelný pes, a zmůžou se akorát tak na adoraci blízkovýchodního projektu.

          1. „Židům sloužíme, jelikož…“
            .
            Muftí a rabín => https://youtu.be/peIuX21gl4w
            Mýty a fakta o Izraeli => https://youtu.be/dXMQyuIvnZ4

          2. Právě že u nás jsou rozlezlí úplně všude.
            ČR je jejich země zaslíbená a Praha je takový malý tel Aviv.

            – ovládají tu nejen bankovnictví a finance
            – všechny média včetně těch alternativních,
            – ovládají tu školství
            – zdravotnictví (každý ministr nahrává jeho zahraničním soukmenovcům co vlastní farmaceutické firmy, jak jsme viděli nejen za covidu)
            – ale i vědu (zejm. historii a sociální vědy – viz. kniha Tabu v sociálních vědách).
            – jsou hlavními správci a propagátory jediné dnes povolené ideologie – neomarxismus, LGBT, multi-kulti – Viz frankfurtská škola.

            – 100% ovládají českou kinematografii
            – skrz svoje média a umělecké školy ovládají celou národní kulturu

            Tedy slova drží tento národ za koule, není jediný klíčový aspekt existence tohoto národa který by neovládali aspoň skrz svoje nastrčené poskoky a neziskovky.
            Šaškování u Zdi nářků v Izraeli je pak pro politiky co jimi chtějí zůstat i v budoucnu povinně-dobrovolné.
            Tak jsme ještě vůbec česká republika nebo Malý středoevropský Izrael ?

            Viz: „O pražském okultním centru světového židovstva“

            https://rumble.com/v73ikye-v.v.-pjakin-o-babiov-majetku-a-o-praskm-okultnm-centru-svtovho-idovstva-tit.html

            (na YouTube už to smazali)

            1. 1. Země s největším počtem lokalit (historické dědictví)
              .
              Podle databáze iniciativy Lo Tishkach a ESJF (European Jewish Cemeteries Initiative) se v Evropě nachází přes 11 000 židovských hřbitovů a masových hrobů.
              .
              Polsko: Odhaduje se zde přibližně 1 200 až 1 400 židovských hřbitovů. Před druhou světovou válkou bylo Polsko domovem největší židovské diaspory, což se odráží v hustotě pohřebišť, i když mnohé byly zničeny nacisty.
              .
              Ukrajina: Počet lokalit je srovnatelný s Polskem (odhadem přes 1 000), přičemž mnoho z nich je v havarijním stavu.
              .
              Česká republika: Naše země patří ke světové špičce v hustotě dochovaných hřbitovů na km². Nachází se zde přibližně 350 židovských hřbitovů, které jsou díky státní ochraně a práci federací židovských obcí ve velmi dobrém stavu ve srovnání s východní Evropou.
              .
              Německo: Má přes 2 000 židovských hřbitovů, což je dáno historickou strukturou stovek malých komunit v jednotlivých německých státech.

              1. 2. Region s největší koncentrací (moderní éra)

                Pokud bychom se ptali, kde je nejvíce hřbitovů „na jednom místě“, vítězem je stát New York (USA), konkrétně okolí New York City.

                Queens a Brooklyn: Jen v těchto dvou čtvrtích a jejich bezprostředním okolí (např. Long Island) se nachází největší koncentrace židovských pohřebišť na světě.

                Příkladem je hřbitov Mount Zion v Queensu, kde je přes 210 000 hrobů, nebo Montefiore Cemetery. Na relativně malém území New Yorku je pohřbeno více Židů než v celém Izraeli na jednom místě.

                1. 3. Nejvíce městských částí (židovské čtvrti)

                  Co se týče čtvrtí, kde židovská komunita tvoří výraznou část obyvatelstva a infrastruktury (školy, košer obchody, synagogy):

                  USA (New York): Čtvrti jako Borough Park, Williamsburg, Crown Heights a Upper West Side. New York má největší počet jasně definovaných „židovských čtvrtí“ na světě.

                  Francie (Paříž): Čtvrti jako Le Marais (historická) a moderní enklávy v 19. obvodu nebo na předměstí Sarcelles.

                  Velká Británie (Londýn): Zejména čtvrti Stamford Hill (převážně ultraortodoxní) a Golders Green.

          3. Někdy si říkám, že kdyby Kristus obživl, hodně by se divil, co se s jeho myšlenkami stalo.

            1. Pokud žil, tak obživl, to je známo.

      2. V SZ neni jedinej demon jmenem Amon. Opravdu me drazdi, jak kolem sebe rozhazujes jakoze uceny hlasky, ale o Bibli vis hovno. A me tezko vyvaris, ja na to na rozdil od tebe tu vejsku mam, ignorante. Amon pro tvou informaci, pochazi z severoafricky, potazmo Egyptsky demonologie.

        1. Vejšku na co? Teologii? Pohádkologii?
          :-D

        2. Souhlasim se Slecna Ling.
          Sice nemám teologii, ale ve skole nas ucili,i na prikladech ukazovali, ze zesmesnovani soupere pomoci fabulaci a smyslenek naopak soupere posiluje. Ten kdo vyvraci chybny nazor, a obzvlaste za pritomnosti mlcici versiny, musi prokazat expertni znalost problematiky z OBOU stran a nikdy se nesmi uchylit k vylhanym realiim. Pokud neco napadam, osocuji, usvedcuji, nikdy nesmim zkreslit/vymyslet fakta, proste predlozim alternativni vyklad, je-li nezbytne fakta vymlcim, popr.oznacim za nevyznamna/nesouvisejici/nahodnou casovou souvislost nahodnych jevu/ a v uplne nejzoufalejsim pripade pak za vymysl soupere. Ale nikdy,opravdu nikdy, nesmime fakta/jmena/data vylhat.

          Vselijaci vyvraceci nabozenstvi/jakehokoli/ svymi vylhanymi fakty pouze delaji medvedi sluzbu ateismu.

          Obdodobne jako plk.Foltyn./by me zajimalo jak Foltyn k tomu plukasovi vlastne prisel,za vedomosti ci agitatorske schopnosti to zcela urcite neni a o zadnym hrdinstvi se nikdo nezminil/ svymi blaboly o ekonomicke vyhodnosti udelal medvedi sluzbu Ukrajinske veci.

            1. Ale kdeže. Pravda je taková že svět vzniknul z těla prvotního obra Ymira, který se zrodil z ledu a ohně v prázdnotě Ginnungagap. Ymira pak Ódin spolus kámošema zabili a z jeho těla stvořili svět.

              Ve skutečnosti je to trochu komplikovanější ještě o božskou krávu Audhumlu a Buriho, ale takhle to myslím postačí abys znal Pravdu.

              1. Když Ódin a jeho bratři Vili a Vé Ymira skolili, neponechali nic náhodě a jeho tělo využili jako „stavební materiál“:

                Krev: Stala se oceány a řekami (v nichž se mimochodem utopili téměř všichni ostatní mraziví obři).

                Maso: Z něj vznikla země.

                Kosti: Posloužily jako hory a skály.

                Lebka: Byla vyzdvižena nad zemi jako nebeská klenba.

                Mozek: Ódin ho rozmetal do vzduchu, čímž vznikly mraky.
                .
                Audhumla je klíčová.
                Zatímco Ymir pil její mléko, ona lízala slaný ojíněný kámen, dokud z něj „nevyradila“ Buriho, dědečka Ódina.
                Je to fascinující představa – vesmírná kráva jako první hybatel evoluce bohů.
                .
                Fyzik bude vyprávět o Velkém třesku a hustotě energie.
                Křesťan o sedmi dnech stvoření.
                Biolog o abiogenezi v organické polévce.
                .
                Severský mýtus je rozhodně nejvíc „metalový“ ze všech.
                Představa, že každý mrak, na který se podívám, je kousek mozku prastarého obra!

            2. Pane boze tak jsem to predse nemyslel!
              Ale nelze vyvracet smyslenku tak, ze idnoruji premisu smyslenky a vyfabuluji si k tomu nová fakta!
              Proc?
              Protoze presvedceneho nepresvedcis ale dosud mlcici vetsina si itbori tichy nazor: No ten oponent, to je opravdu nebezpecny blb. Ten prvni ten byl alespon originalni a zajimavy pohadkar, zato ten jeho oponent to je lhar a jeste k tomu vztahovacny a nevzdelany. Od takoveho je lepsi vzdy se drzet dalelo, u toho prvniho nam uplne postaci ignorovat temnou stranku osobnosti jinal docela normalniho vzdelaneho chlapa a pak s nim mozno zajit i na pivo. Ovsem tomu druhemu, SVAP se jmenuje, tomu lhavemu hlupakovi tomu je jistejsi se vyhnout velkym obloukem, u takovyho nikdy nevis co ti provede.
              Mozna to je smutne, ale tak to proste je.
              …on si tady opravdu nekdo mysli,ze komuniste se drzi u moci tak dlouo protoze se chovaji/ jsou chytry, vzdelani/ zhruba tak jako politruk ze Svandrlika?!

        3. V SZ ne, to je fakt… :-P

      3. Právě že jsme toho hodně pochopili a hodně toho dosáhli, jinak bychom se nebavili o 2000 letech od narození koho? :-)

        Karl Marx mrtev jest a tělo jeho tlí, i když vymyslel politickou ekonomii a upřel pozornost na ekonomickou historii.

        1. „Věř a víra tvá tě.“
          George Carlin – About Religion
          https://youtu.be/2tp0UNcjzl8

        2. Marxův přínos spočívá ve 2 zásadních věcech:

          – v brilantní analýze nefunkčního kapitalismu

          – a v jeho dialektice která nám pomohla se vypořádat s letitými náboženskými bludy

          Zbytek marxismu jsou bláboly, to moc dobře víme.

          Lenin bral marxismus pořád ještě dogmaticky, byť svůj přínos měl.
          Tenhle luxus si později Stalin & co. nemohli dovolit, protože potřebovali aby jim to fungovalo i v praxi, ne jen na papíře. Tudíž marxizmus použili jako užitečný nástroj jehož teoretické závěry je potřeba podrobovat kritériu uskutečnitelnosti v praxi.

          Tragikomické je, že dnes tu máme zpět jak kapitalismus tak i náboženství, ač jejich nefunkčnost a škodlivost byla prokázána před skoro 150 lety. A podle toho to tu taky vypadá.

          1. Výsledkem/Následkem Marxova „učení“ jsou jen spousty a spousty mrtvých.
            Kapitalismus funguje (byť to občas skřípe), socialismus nefunguje.
            Náboženské „bludy“ jsou často mnohem zajímavější než Marxovy bludy.
            A Engelsovi by se určitě nelíbilo, že jste ho zapoměl byť jen zmínit.

            1. Zatímco po těch 100+ amerických kapitalistických válkách za posledních 180 let, jsou miliony živých, že ?

              Zejména pak desítky milionů indiánů po kterých zbyly jen geografické názvy.

              Vyhladit půlku kontinentu, to nedokáže jen tak někdo.

              Zajímavé je že po těch fuj ošklivých komunistických Rusech zůstaly desítky etnických menšin a kočovných nárůdků naživu.
              A ještě jim ti krvelační komouši vytvořili písmo, popsali jejich dějiny, vytvořili národní vzdělání a inteligenci…

              Mě stačilo pozorovat těch posledních 25 let, co dělá americký kapitalista s miliardovým arabským islámským světem.
              To snad předčilo i ty indiány.

              1. Někde jsem slyšel, že prý sami indiáni se mezi sebou moc nemazlili a když dostali do rukou flinty, tak si častokrát vyřídili nesplacené účty mezi kmeny.
                Ale je fakt, že bez hamižného bílého muže, zbraní a alkoholu by se z toho nestala kontinentální akce.

            2. Jakože Marx může za dvě světové války zaviněné kapitalismem??
              Jak to, že socialismus nefunguje? Důkazem tvého tvrzení má snad být Kuba, které kapitalisti škodí desítky let??
              Dvě světové války a třetí prý už probíhá, to je to „byť to občas skřípe“?

            3. Škoda, že se Latimerie podivná nikdy nedotkla žádného učení, žádné vzdělanosti, žádné znalosti. Jinak její příspěvek hodnotit nelze.

            4. Latimerie podivna 6.4.2026 v 11:38
              Výsledkem/Následkem Ježíšova „učení“ jsou jen spousty a spousty mrtvých.
              Marxovy „bludy“ jsou často mnohem zajímavější náboženské než bludy.

              1. RomanL 7.4.2026 v 10:26
                To záleží na vkusu každého soudruha.

                1. Přesně, soudruhu/soudružko!

                  1. Práci čest!

                    1. V práci v šest!

                    2. Kupředu levá, zpátky ni krok, vpřed k zítřkům minulých let!

                    3. Práce šlechtí.

                    4. Arbeit macht frei …..

                    5. Práci čest!
                      V práci v šest!
                      Arbeit macht frei!
                      Jedem das seine…

                    6. Nach Birkenau…

          2. Teda Jantare, pokud náboženství ani kapitalismus nefungují, tak co navrhujete? Komunismus??

            1. Dovolil bych si jen na margo Jantara poznamenat, že kapitalismus nemůže „fungovat“.

              Kapitalismus je jen platforma svobodného uspořádání vztahů. V jeho rámci může fungovat parta socialistických marxistů jantaristů, stejně jako parta náboženských blouznivců, nebo spolek kosmopolitních podnikatelů s randiánským backgroundem.
              O co jde, je, aby jantaristi, když vidí, že se jim koldům sype, nechtěli po ostatních spolcích prachy. A aby náboženští blouznivci nechtěli kosmopolitům podpálit hampejz, když jim do něj utíkají dospělí potomci, kteří chtějí víc svobody.

              Zjednodušeně.

              1. Kapitalismus je IDEOLOGIE silnějšího klacku.
                Která spolehlivě dokáže navrátit jakoukoli společnost do doby kamenné.

                Třeba americká černošská ghetta, to je paleolitický tribalizmus s technologiemi 21. století.

                Takovým primitivizmem by opovrhovala i většina původních neolitických afrických kmenů.
                Dovážení černí otroci měli nesrovnatelně vyšší úroveň kultury a organizace společnosti, než jejich dnešní potomci.

                A zbytek americké kapitalistické společnosti na tom není o mnoho lépe.

                Prezidentem je loupeživý warlord Trump, elitou pak Epsteinův gang kanibalů a pár neukojených psychopatek od Kallasové po Nulandovou.

                Zemský ráj to na pohled, tahle kapitalistická Amerika.

                1. To jo, třeba v době kamenný zrealizovali let na Měsíc nebo okolo něj (teď Artemis).
                  Zajímavý taky je, že primitivní černoši nejdou do Mexika (nebo kamkoliv) a naopak primitivní USA mají problém s neřízenou imigrací, proti který stavějí ploty a zdi.
                  Kallasová je Estonka a Evropanka a nemá s USA ani Trumpem nic společnýho.

                  Uber emoce, nejlíp na nulu, zvažuj fakta, mysli a nebo raději nepiš blbosti. :-)

                  1. V době kamenný také neměli internet, nebo smartphony. Což neříká nic o společnosti té či oné doby, že ano.

                    Jak víte, že primitivní černoši nejdou do Mexika? Řada mafiánských drogových kartelů v Mexiku velmi dobře uplatnila i mnoho černochů.

                    Nemluvě o tom, že v Mexiku jsou rozsáhlé komunity „Afro-Mexičanů“.

                    Drogové kartely v Mexiku na barvu kůže nekoukají.

                    1. Osobně jsem příznivcem legalizace jakýchkoli chemických substancí, což by vyřešilo všechny tři problémy – mafii s černými klobouky, která těží z nelegálního charakteru prodeje drog, mafii s bílými klobouky, která první zmíněnou potírá a sekundární kriminalitu, aby slaboši měli na drogy.

                    2. A samozřejmě i čtvrtý problém, z kartelu se stane normální korporace :-) neboli obchodní firma a plochozemcům ubyde jeden hype termín ze slovníku.

                    3. Dissenter: A zase to by to mnoho dalších problémů přidalo. Což neuvažujete.

                    4. V době kamenný to měli Židi vůbec nejhorší. Místo obřízky byla otloukávka …….

                    5. Obřízka se zcela jistě dala provést i kamennou sekyrkou.

                    6. Alan.Cox 6.4.2026 v 19:02

                      Proč hned sekerkou?
                      V archeologických nálezech jsou evidovány nejen škrabky na kůže, „řeznické nože“, ale i „holicí čepelky“…

              2. Naopak, kapitalismus „funguje“ přesně jak má: Padesát milionů za 1,4 kilometru. Cyklostezka ani nebyla v rozpočtu.

                1. Jaký kapitalista si cyklostezku objednal?

                  Pro všechny sociální příjemce (od těch osmahlých ve frontě na dávky až po stavitele cyklostezek) platí: Hloupý, kdo dává, hloupější, kdo nebere.

                  Řešit je potřeba v prvé řadě to rozdávání. Hladové krky ubydou samy.

                  1. Ono to chodí tak, že klucí co spolu mluví se domluví jak to spíchnout tak, aby z toho něco káplo všem zúčastněným stranám.
                    A takhle my si tady žijem. Na dluh a ještě k tomu se na dluh realizují zbytečnosti.

                  2. Rozdávání je práce lobbystů pro kapitalistické hochy.

                  3. „Jaký kapitalista si cyklostezku objednal?“
                    Moderní kapitalista, který jde s dobou?
                    Chlad o tom hezky hovoří.
                    https://youtu.be/z2dfTRwuQ60?t=1039

              3. Dissenter 6.4.2026 v 11:53

                Vy předpokládáte, že kapitalismus nemůže fungovat v monarchii?
                Naznám důvod, proč by nemohl.

                1. Rakousko-Uhersko byla čistá monarchie a čistě kapitalistická země.

                2. Čistý kapitalismus ne. Ale i monarchie může hostit ekonomický systém, který je docela příjemný, jako někdejší RU.
                  Ale o čistý kapitalismus nešlo rozhodně, stát měl docela velké slovo, osobní svobody byly omezeny slušně (cenzura) a zdanění nebylo úplně nízké.

                  Jakkoli v porovnání s dnešním je to nebe a dudy.

                  1. Já to myslel ekonomicky. Třeba GB je také policejní stát.

                    1. Nepamatuju RU, ale co znám z vyprávění nebo čtení, je UK o dost svobodnější, a to i když chceš demonstrovat proti režimu.
                      Každopádně ekonomicky bylo RU jistě svobodnější než EU, UK i USA dnes, ale méně svobodné než UK a USA tehdy.

                    2. Nedávno jsem viděl v televizi jakýsi pořad z Británie o budování statku. V tom díle řešili spor s úřady týkající se prodeje reklamích čepic vyrobených v Číně v podnikové prodejně. Šlo o přestupek, protože stavební povolení(!) majiteli zakazovalo prodávat zboží vyrobené mimo okruh ~50km.
                      Myslím, že o dost svobodnější je ta zem jen ve Vaší představě. Připomenout také můžu emisní nařízení zavedené v Londýně v 50.letech, které, aby úřady měly méně práce s vymáháním, zakázalo domácnostem spalovat cokoli mimo koksu a plynu.

                    3. Obávám se, že omezení hospodářské činnosti (i zcela okolí neobtěžující) např. typem kolaudace se vyskytují napříč zeměmi a historickými obdobími. V RU byla řada živností dokonce koncesovaných a i tam, kde ne, byl omezován počet mistrů v oboru a tím počet živností (bylo nutné prokázat způsobilost). Mimochodem dovoz čepic z Číny v RU podléhal koncesi vždy. :-)
                      (ano, je to tam i tady špatně, šlo o narušení ekonomické svobody)

                      Omezování nepřímých imisí považuju za logické.

                    4. Dovoz podléhá regulaci i v ČR, ale zde nemůže stát, a už vůbec ne stavebí úřad majiteli prodejny nařídit, odkud smí pocházet zboží, které prodává. Jediný podobný pokus u nás, o kterém vím, byl neúspěšný návrh SPD na zavedení povinného podílu tuzemských potravin v obchodech.
                      A největší hrozbou pro svododu není samotný zákaz podeje nikoliv místního zboží, ale skutečnost, že tento zákaz byl součástí stavebního povolení. Určitý nástroj veřejné moci tak byl užit k omezení s ním přímo nesouvisející činnosti. Tento přístup vytváří prostor pro naprostou libovůli veřejné správy a podstatně omezuje srozumitelnost a předvídatelnost práva.

                    5. Regulaci emisí jste opět nepochopil. To nařízení neomezovalo přímo emise, natož imise, škodlivin, ale nařizovalo používat jen taková (dražší) paliva, u nichž byly tyto emise vyloučeny. Namísto postihu škodlivého jednání tak byla preventivně, pravěpodobně kvůli snažší vymahatelnosti, zakázána běžná sama o sobě neškodná činnost, u které poškozování okolí pouze teoreticky hrozilo v případě nedbalosti. Jde o ukázkový příklad snahy o eliminaci veškerých rizik za cenu svobody.

                    6. Nejsme v zásadě ve sporu. Omezení čmoudění (zjednodušeně) je v zájmu sousedního vlastníka.
                      Ač se jistě i ekologické škody dají řešit tržním způsobem, odškodňováním, atd. spíše než preventivními omezeními, které teoreticky (ovšem při kvalitě tehdejších topidel v UK jen teoreticky) mohly ovlivnit i „nevinné“, jsem jejich zastáncem.

                      Přeberte si to tak, že svět je už tak strašně zasraný odpadem a znečištěním, že mi nevadí ani větší třísky.

                    7. Omezit čmoudění lze sankcí za překročení mezní hodnoty emisí (rozumně nastavené, ne demonstrativně přísné). Takový přestupek lze prokázat snadno měřením v bezprostředním okolí zdroje a viníka potrestat. V případě tuhých paliv, o kterých je zde řeč, jsou výrazně nevyhovující emise navíc snadno pozorovatelné, takže stíhat až samotné škodlivé jednání šlo i tehdy v 50.letech v Londýně. Nebylo nutné preventivně zakazovat paliva s obsahem prchavé hořlaviny, stejně jako není dnes v ČR nutné pro zajištění přijatelné kvality ovzduší nařizovat povinné certifikace a prohlídky spalovacích zařízení. Ta nařízení byla tehdy, stejně jako dnes, demonstrativní a svobodu omezující ve výrazně větším rozsahu nežli je nutné pro prosazení příslušného společenského zájmu.

                  2. Dissenter 6.4.2026 v 19:48

                    Přesně!
                    Monarchie může hostit libovolný ekonomický systém.
                    Je-li hostem systém, jehož rozhodujícím výrobním faktorem je kapitál, monarchie hostí kapitalismus.
                    Jistě, mezi mnoha existujícími definicemi kapitalismu se určitě bude nacházet nějaká z vašeho kadlubu, ale bude nejspíš až na samé hranici přijatelnosti.

                    1. Ono je to s těmi definicemi těžké. Napsal bych liberální (libertariánský) kapitalismus, jenže to slovo je dnes na tapetě a za mě je to trochu málo, chybí tam ten „progresivní“ (v jiném slova smyslu než se používá dnes) až „budovatelský“ étos ve smyslu Ayn Rand.

                      Tak se asi spokojím s definicí kapitalismu s co nejméně státními zásahy a přerozdělováním uvnitř a zajištěním dostatečného „výtlaku“ navenek. Imperiální kapitalismus zní starobyle, ale je to to, co mám na mysli.

                    2. Taková definice kapitalismu je ale chybná. Ten pojen sám znamená toliko hospodářský systém s výrobními prostředky a zdroji v soukromém vlastnictví, nevztahuje se nijak ke svodobě podnikání ani jiné. Může tedy existovat jak kapitalismus se zcela volným trhem (libertariánský), tak s trhem přísně regulovaným.

                    3. Vlastnické právo bez možnosti toto právo využívat (regulovaný trh) není úplné.

                    4. Regulavaným trhem není výkon vlastnického práva znemožněn, ale jen omezem, takže tím kapitalismus vyloučen není. Dále kapitalistovi například náleží zisk, má možnost kapitál prodat/nakoupit/pronajmout nebo podnik dle svého uvážení zrušit. Neomezený výkon vlastnického práva nebyl možný v žádném dosud existujícím společenském zřízení, takže pokud by toto bylo nutnou podmínkou kapitalismu, pak by se kapitalismus zatím nikdy nikde nevyskytoval.

                    5. Nemůže. Pokud skutečně funguje, tak jedině DIKTÁTORSKÝ.

                3. ygorek 6.4.2026 v 19:22
                  Pokud se do toho monarcha nebude nijak srát, tak může.

              4. Přesně tak, kapitalismus NENÍ IDEOLOGIE, ale společnost založená na osobní svobodě, rovnosti před zákonem, ochraně soukromého vlastnictví a volném trhu.
                Nic takového ovšem v současnosti NEEXISTUJE, a v podstatě ani nikdy neexistovalo, pouze se to tomu v některých (úspěšných) období BLÍŽILO.

                1. RomanL 7.4.2026 v 10:29

                  Kapitalismus je společenskoekonomický systém.
                  Materialisté, k nimž cítím příslušnost, upřednostňují tu ekonomickou stránku, tedy využití kapitálu jako rozhodujícího výrobního faktoru.
                  Idealisté, bytosti duchovní, upřednostňují společenskou stránku, nejjednodušší definice je, že „kapitalismus je svoboda“ (dočetl jsem se zde, autora ale samozřejmě zapomněl), další definice (zde na můj přímý dotaz v minulosti uváděné) jsou pouhým rozvitím tétož základu, s naprostným abstrahováním stránky ekonomické.
                  Osobní svoboda neexistuje v žádném systému kromě komunistického, který je ale nerealizovatelný.
                  Rovnost před zákonem neexistuje, pokud zákon aplikují lidé. Existovat bude v případě Posledního soudu, jehož se pravděpodobně někteří z přítomných dožijí.
                  Ochrana soukromého vlastnictví existuje ve všech společnostech dosáhnuvších znalosti obsahu pojmu, ale jeho realizace se neliší od výše uvedené rovnosti před zákonem.
                  Volný trh existuje ve všech společnostech dosáhnuvších znalosti obsahu pojmu, ale jeho realizace se neliší od výše uvedené ochrany soukromého vlastnictví.
                  Pokud se něco něčemu blíží, znamená to, že to není ono.

                2. Kapitalismus není nic jiného než právo silnějšího. Moc těch, kdo mají kapitál. Otroctví těch kdo ho mají méně nebo málo.

                  Kapitalismus nemá se svobodou pranic společného.

                  1. Ne, NENÍ! Lžeš!

            2. Kapitalismus spolehlivě FUNGUJE, jenom nikde žádný NENÍ!

          3. Co je na té analýze tak brilantního, vždyť celá teorie nadhodnoty, z níž pak vyplývá dynamika třídního boje, je postavena na představě, že při směně se směňují totožné hodnoty.

            Neměl teorii kapitálu, neuměl vysvětlit úrok z něj plynoucí. Tak mu z toho vyšlo vykořisťování. Obdobně Ricardo nakládal s pozemkovou rentou, tak mu vyšli jako paraziti vlastníci půdy.

            S letitými náboženskými bludy se dá vypořádat bez Marxe, na toho nikdo nečekal.

            A vůbec, četl jste ho?

            1. Všechny ty slavné teorie vysvětlující úroky a jiné příjmy z vlastnictví jsou jen pokusy zpětně dodat teoretický základ těmto jevům, a tím je v mravní rovině obhájit. Těmito teoriemi předkládaný pohled se však rozchází se skutečností, protože úrok ani pozemková renta nevznikly na základě promyšlených úvah o hodnotě, ale jako důsledek prosté snahy se obohatit a postřehu, že za půjčení věci či povolení úžívat půdu lze požadovat úplatu, a že obvykle někdo bude ochotný ji zaplatit.
              Vzhledem k tomu, že veškeré hodnotné hmotné statky (s výjimkou přímo využitelných přírodních zdrojů) vznikají jen prací, což je empiricky potvrzeno, pak má-li někdo příjem jen z vlastnictví, aniž by práci sám vykonával, musí jeho příjem nutně pocházet z cizí práce. Je možné vést spor o tom, zdali je takové obohacení spravedlivé, ostatně existují přesvědčivé argumenty pro závěr, že ano. Avšak zpochybňovat existenci tohoto jevu je nesmyslné.

              1. Mohli bychom se bavit dlouze o potížích pracovní teorie hodnoty, ale ono to nemá valnou hodnotu, neb alternativa prostě zvítězila.

                a. Hodnota je dána užitečností, a to u věcí vyrobitelných i nevyrobitelných shodně.
                b. Myslí se tím užitečností budoucí. Minulost jako způsob výroby nebo obsah práce nejsou již relevantní. A tak zboží, které lidé nechtějí spotřebovat, bude bez ohledu na obsaženou práci mít nulovou hodnotu. A zboží, které v budoucnu nepůjde vyrobit, nebo to půjde s většími potížemi, třeba pro nedostatek ropy, okamžitě nabude na hodnotě, třebaže už je hotové.
                c. Hodnota zboží dlouhodobé spotřeby, a to může být cokoliv od kalkulačky až k domu nebo dolu, je sumou diskontovaných očekávaných hodnot služeb, které ta věc poskytuje.
                d. Kdokoliv si trvanlivou věc zakoupí, nebo ji získá vynaložením své práce, se pro koupi nebo práci rozhoduje s uvážením diskontované hodnoty. Když pak věc pronajme a za předpokladu, že odhadl budoucí ceny dobře, tak by obdrží větší částku, než kolik zaplatil (nebo kolik by stála jeho vložená práce). Rozdíl by odpovídal vkladu, počtu období a diskontnímu faktoru. Půda, kapitál a kvalifikace (práce) obdrží shodně tuto odměnu, je to odměna za čekání, za rozdíl mezi časem vložení investice a časem, kdy se investice zhodnotí.
                e. Diskontní faktor je subjektivní. Kde však je zboží obchodovatelné, existuje tendence ke vzniku jedné ceny, která se pak vyrovnává napříč odvětvími, jak vlastníci výrobní faktory přesunují. U peněz pak hovoříme o úrokové míře.

                Neboli asi od konce devatenáctého století jsou ty, podle Vás zpětné pokusy o mravní obhajobu, integrální součástí teorie ceny. Jiná už ani neexistuje. A co víc, jedná se spíše o mravní obžalobu než co jiného.

                Například vezměme si energie, skoro všudypřítomný výrobní faktor. Na západě je přístup k energiím stále složitější kvůli zelené bídě a geostrategickým rozmíškám. Bývá to sice oligopol všude, ale například v Číně je vládní politikou energie učinit dostupné (asi 1.5 Kč/kWh pro koncového zákazníka), aby mohla běžet výroba. U nás jsou cílem umělý nedostatek, vysoká cena a deindustrializace. Dalším oligopolem je bankovnictví, které se též vymklo z rukou (a je příliš zbytnělé). Tvoří se peníze ex nihilo pro financování státních výdajů a formou úvěrů, jedná se o transfer k čistým daňovým příjemcům a dlužníkům, důsledkem je pak koncentrace většiny majetku do rukou pár lidí, protože většina populace je soustavně ožebračovaná, neušetří ani na dům, ani na důchod, natož aby měli nějaké úspory pro rozjetí podnikání. Třetím příkladem může být třeba intelektuální vlastnictví, což je obyčejné dobývání renty.

                1. a) To je definice užitné hodnoty dle Marxe. Hodnota v dnešní klasické ekonomii postavené na marginalismu je definována jako nejvyšší cena, jíž je člověk ochoten za zboží nabídnout.
                  b) Poslední větou odstavce potvrzujete platnost pracovní teorie hodnoty. Ta totiž počítá s obvyklými náklady na výrobu statku v daném čase, takže se přirozeně může hodnota existujícího statku měnit.
                  c) Může platit pro hodnotu užitnou, rozhodně neplatí pro cenu. Navíc užitek je natolik subjektivní veličina, že se s ní nedá použitelně počítat.
                  d) Uvádíte základní náležitosti posouzení návratnosti investice. Pracovní teorie hodnoty se to nijak netýká a nevyplývá z toho, odkud uvažovaný výnos pochází.
                  Dále výnos z pronájmu či cizí práce na výrobním prostředku není odměnou za čekání. Jde o prostý důsledek práva vlastníka požadovat úplatu za povolení použít svůj majetek. Sice při jeho uvažování jakožto odměny vznikne hezká a snadno srozumitelná teorie, avšak ta neodpovídá skutečnosti.
                  e) Souhlasím, ale opět se to pracovní teorie hodnoty nijak netýká. Navíc nabývám dojmu, že začínáte zaměňovat (možná již v bodě d), hodnotu, jak jste si ji v bodě a) nadefinoval, a cenu..

                  Mravní obhajobou není klasická ekonomie sama o sobě, je k ní ale stoupenci pravicových ideologií používána. Ti právě z vyjádření úroku jakožto rozdílu hodnoty v čase vyvozují, že požadovat jej je mravně přípustné, přičemž obdobný úvahový postup uplatňují i na ostatní pasivní příjmy.
                  Rozhodně ale není mravní obžalobou. Ta z popisu jevů obvyklých v kapitalismu a tržním hospodářství jakžto přirozených nijak nevyplývá. Ostatně sám jste svou kritiku z konce příspěvku nepostavil na popisu těchto základních jevů, ale na vyhodnocení důsledků státních zásahů do hospodářství s nimiž nesouhlasíte.

                  1. Ještě bych rád upřesnil, že pojmem klasická ekonomie myslím soubor ekonomických teorií v současnoti obvykle uznávaných libertariány. V odborném názvosloví mám nedostatky.

                    1. Ty nedostatky jsou patrné. Např. cena = hodnota v peněžním vyjádření. Dělení hodnoty na užitnou, směnnou a hodnotu „an sich“ (množství vložené práce) zavedl Marx, aby mu jeho teorie alespoň nějak vycházely. Je to samozřejmě nesmysl, hodnota je jen jedna, tady a teď a z pohledu konkrétní osoby.

                    2. Ještě bych dodal, že pokud by při transakcích mělo docházet ke směně stejných hodnot, nikdy by žádná transakce neproběhla, protože by neměla smysl. Lidé uskutečňují směnu, aby si polepšili, nikoli aby zůstali na svých.

                    3. V našem posledním sporu jste nebyl schopný tvrzení, že hodnota je jen jedna, dokázat. Jen jste jej stále užíval jako výchozí předpoklad. Jinak Kilmore se svojí definicí hodnoty v době a) trefil zrovna do Marxovy užitné.

                    4. Četl jste toho Marxe? Já z toho musel dělat státnice. Kilmore v bodě a) naopak Marxe vyvrací – hodnota je dána tím, co je ochoten konkrétní člověk v konkrétním místě a v konkrétním čase zaplatit, je subjektivní (momentální užitečnost). Kilmore pouze nezdůraznil časový a místní faktor. Podle Marxe je naopak užitná hodnota konstantní a objektivní.
                      Jednoduchý příklad – auto v autosalonu je nabízeno za 500.000,- Kč. Takovou hodnotu má pro prodejce v daném čase a místě. Pro kupujícího má hodnotu vyšší, proto je ochoten se vzdát svého půlmilionu a auto pořídit, má snahu si polepšit. Pořád je to ovšem to stejné auto. Pak na trh vstoupí třeba Číňan a nabídne auto se stejnými parametry za 450 tis. Kč. Našemu prodejci hrozí, že mu auto za půl milionu zůstane na skladě, v čase se posunuly jeho preference (nastala splatnost faktur, výplatní termín atd.) a nové preference snížily hodnotu auta na skladě z pohledu prodejce taky na 450 tis. Kč, funguje diskont budoucnosti – česky řečeno lepších 450 tis. hned než 500 tis. snad někdy v budoucnu. Stejný mechanismus funguje k kterémkoli super-hyper při slevových akcích. Hodnota se prostě s časem a preferencemi účastníků mění. Což Marx naprosto pomíjí, protože to boří jeho teorii nadhodnoty.

                    5. Přímo Marxovy spisy ne. Čerpám z učebnice Základy Marxistické filosofie od Františka Ledviny, z ní cituji: „Užitná hodnota je schopnost výrobku uspokojovat lidské potřeby. Hodnota je společensky nutné množství práce,do výrobku vložené. Směnná hodnota je projevem hodnoty na trhu.“ Ta učebnice byla oceněna „komunistickým“ Klubem společenských věd, takže je snad dostatečně verohodná.
                      Máte-li publikaci, nejlépe přímo Marxův spis, která tvrdí, že UŽITNÁ hodnota je konstantní a objektivní, citujte zde, prosím, příslušný výrok.

                      Četl jste, co psal Kilmore v bodě a)? Kde tam píše o ochotě něco zaplatit?

                      K příkladu: Stále vycházíte z předpokladu, jehož platnost jste dosud nedokázal, že je jen jedna veličina zvaná hodnota. Na něm pak vyvracíte Marxe, který má této hodnotě přisuzovat objektivitu. Jenže on pracoval se třemi různými veličinami majícími v názvu slovo hodnota a jen o jedné tvrdí, že je objektivní. Bohužel pro Vás jde zrovna o jinou hodnotu, nežli tu, u které dokazujete, že je subjektivní.
                      Takže ikdyž zde uvádíte příklad zcela správně dokazující subjektivní ráz hodnoty, s níž pracují Vámi uznávané teorie, tak pracovní teorii hodnoty nevyvracíte, protože ta pracuje s jinou veličinou. Ty toerie se nemohou vyvracet, protože neřeší stejnou věc. Na to jsem upozorňoval již v prvním příspěvku našeho minulého sporu, který byl původně určen Urzovi. Kdybyste netrval na výsadním právu marginalismu&spol. na užívání slova hodnota, mohli jsme oba ušetřit spoustu času.

                    6. No a k čemu je ta „veličina“ hodnoty an sich dobrá? Ke zjištění, kolik úsilí věnoval dělník výrobku? Vždyť je to nesmysl, toho samého dělníka taky nezajímá, kolik úsilí věnoval pekař upečení rohlíku, který si kupuje ke svačině. Pro něj je rozhodující, jestli stojí rohlík 2,- Kč nebo 3,- Kč. Když má hlad, zaplatí 3,- Kč. Když až takový hlad nemá, obejde se bez rohlíku, který je dražší než 2,- Kč. A když má chleba z domova, nechá rohlík ležet, i kdyby byl za 1,- Kč. Zcela nezávisle na tom, jakou má ten rohlík podle Marxe „hodnotu“. A když se rohlík neprodá, kde je pak vykořisťování? Když se prodá za 2,- Kč a výrobní náklady jsou 2,50 Kč, kde je vykořisťování? Podle Marxovy teorie by se třeba fotbal nemohl hrát na góly, ale měřilo by se vynaložené úsilí (naběhané km, počet přihrávek…). Blbost, že?
                      Je třeba pochopit, že práce je statek jako každý jiný, je to prostě poskytovaná služba, jejíž cena se řídí nabídkou a poptávkou. Ekonomicky není rozdíl mezi dělníkem u pásu a instalatérem, který vám spravuje záchod. Oba prodávají svůj čas a své schopnosti. Celá teorie nadhodnoty je prostě nesmyslná a byla už x-krát vyvrácena i levicově zaměřenými ekonomy. A to říkám jako člověk, který všechny 3 díly Kapitálu nejen přečetl, ale musel se je i naučit.

                    7. Z toho co uvádíte vyplývá, že jste stále nepochopil nebo nechcete uvážit, že hodnota dle pracovní teorie je nikoliv okamžité u jednotlivce, nýbrž obvyklé množství práce, které je nutné vykonat pro vznik výrobku. Z toho, doufám, dostatečně jasně vyplývá nesmyslnost uvedeného příměru s fotbalem.
                      Jak jsem již psal při našem prvním sporu, uplatní se v normativní ekonomii pro stanovení spravedlivé (z levicového pohledu) ceny. Pro jednotlivce má význam při ekonomickém rozhodování, například při odhadu zdali výrobek jinde půjde koupit za nižší cenu, přičemž stačí přibližná představa o hodnotě bez přesného peněžního vyjádření. Pokud vím, že výroba určitého výrobku je jednoduchá s levnými vstupy a tento je nabízen za zjevně neodpovídající cenu, můžu předpokládat, že u jiného prodejce, kde se neuplatní specifické tržní podmínky, jej seženu levněji. Znalost (nákladové) hodnoty je také užitečná při zvažování samovýroby namísto zakoupení výrobku.
                      K vykořisťování: Jde o stav, kdy má vlastník kapitálu příjem z cizí práce, takže pochopitelně když se rohlík neprodá, přesněji se soustavně neprodává, či prodává pod náklady, k žádnému vykořisťování nedochází, majitel pekárny dotuje dělníka a prodělává. Instaletér neprodává práci, jejíž výsledek byste prodával sám, ale výsledek samotný, tj. opravený záchod, takže příměr je opět chybný.

                    8. Vy patrně nejste ekonom? Pracovní teorie vznikla postupně přes Smithe, Ricarda až po Marxe. Pánové si lámali hlavu tím, jak vzniká tržní cena. K preferenční škále a vztahu ceny, nabídky a poptávky nedospěli.
                      Já to zkusím ještě jednou a více polopaticky, dál se už vyjadřovat nebudu, je to asi marnost. Pokud budu uřícený při teplotě 30°C s jazykem na vestě, bude mít pro mě půllitr piva hodnotu 100,- Kč. Ovšem druhé pivo si za těch 100,- Kč už rozmyslím. Zcela bez ohledu na to, jak jednoduché nebo složité je ten půllitr vyrobit. Nebo například, abychom zůstali u piva, pivovary obecně prodávají hospodám sudové pivo dráž, než supermarketům lahvové. Platí vždy a všude. Podle Marxovy teorie by to nicméně mělo být naopak – výrobní proces se neliší, plnění jednotlivých lahví je však obecně nákladnější než plnění 50-litrových sudů.
                      Pokud se vám v mém příkladu nelíbí instalatér, můžeme vzít třeba vlastního údržbáře ve fabrice vs. externího živnostníka. Je to úplně jedno, prostě jak dělník u pásu, tak holič v kadeřnictví nebo třeba instalatér, advokát, lékař… prodávají svůj čas. Za cenu, které jsou schopni na trhu dosáhnout. Neboli za částku, na kterou si ostatní jejich služby cení. Ekonomicky mezi nimi není rozdíl.
                      Ještě bych se na závěr dotkl vašeho výrazu „nesmyslnost příměru“. Meritum sdělení je v tom, že Marx (a jeho předchůdci) odvozovali hodnotu od vynaloženého úsilí (byť „společensky nutného“), nikoli od preferencí trhu. Pak ovšem dospějeme k nesmyslnému závěru, že největší hodnotu má zboží vyrobené s nejvyšším úsilím, zatímco třeba obraz Cézanna, Filly nebo Matisse nemá hodnotu téměř žádnou.

                    9. Ekonom nejsem ani jsem to nikdy netvrdil. A znovu opakuji, že subjektivní teorii hodnoty rozumím, zrovna příměrem s pivem nás sprosté elektrotechniky ekonomové během studia obohatili. Co tady celou dobu vysvětluji, a co nejste schopen/ochoten pochopit je, že hodnoty s nimiž pracuje subjektivní a pracovní teorie jsou jiné veličiny, takže se tyto teorie nemohou vyvracet. Pracovní toerie hodnoty se snaží určit objektivně stanovenou hodnotu výrobku, ne popsat vznik tržní ceny. Opravdu si myslíte, že všichni předmarginalističtí ekonomové byli tak hloupí, že jim nedošlo, že cena vzniká interakcí nabídky s poptávkou a že na obou stranách působí subjektivní vlivy?
                      Nákladová hodnota není tržní cenou, jde o abstraktní veličinu, která může do cenotvorby vstupovat a obvykle vystupuje.
                      K pivu: Pokud je tvrzení o sudech pravidivé, pak je dle Marxovy teorie sudové pivo nadhodnocené, tj. směnná hodnota neodpovídá nákladové. Ale moc tomu nevěřím, protože jinak by si asi sudy nekupovali lidé na soukromé akce, zeptám se nějakého lepšího pijana, než jsem já.
                      K vykořisťování: Je mezi nimi rozdíl, dokonce i účetně neuvažuji-li švarcsystém. Stálého údržbáře je obtížné zařadit, stejně jako jiné námezdní pracovníky přímo se nepodílející na výrobě, u dalších uvedených je to jednoznačné. Holič či instalatér jakožto živnostník neprodává svůj čas, ale výsledek práce, u dělníka výsledek práce prodává zaměstanavatel a jemu platí samotnou práci. Zaměstnavatel tak zde není v postavení zákazníka nýbrž zprostředkovatele. I po odečtení dalších nákladů prodává za více, nežli je cena práce dělníka vztažená na výrobek. Rozdílem je ta neexistující nadhodnota, pro zaměstanavatele zisk. Zde můžete vidět, že proces vykořisťování a nadhodnotu lze popsat i bez objektivní nákladové hodnoty jednoduše jako provizi zaměstanavatele, tj. vlastníka výrobního prostředku.
                      Také si lze všimnout, že z uvedeného, ani z Marxovy teorie, přímo nevyplývá, že je vykořisťování nespravedlivé či nemravné. Nemravnost vykořisťování je v marxismu předpokládána, a tudíž jí můžete snadno zpochybnit, přesvědčivých argumentů je řada. Být Vámi, napřel bych své úsilí proti marxismu tímto směrem namísto snahy vyvrátit pracovní teorii hodnoty, kteréhož snažení nesmyslnost jsem snad již dostatečně vysvětlil.

                    10. Ještě ta citace k užitné hodnotě dle Marxe: „Užitečnost věci činí z ní užitnou hodnotu. Ale tato užitečnost se nevznáší ve vzduchu. Je podmíněna vlastnostmi zbožního tělesa, bez něho neexistuje. Zbožní těleso samo, jako železo, pšenice, diamant atd., je proto užitná hodnota čili statek. Tento jeho charakter nezávisí na tom, stojí-li člověka přivlastnění užitných vlastností zbožního tělesa mnoho nebo málo práce.“ Kapitál, díl 1., kapitola 1.

                    11. A jakým způsobem jste z toho vyvodil, že „podle Marxe je naopak užitná hodnota konstantní a objektivní.“ Z citovaného Marxova výroku vyplývá, že užitná hodnota:
                      1) Je dána užitečností věci, tj. schopností uspokojit potřeby člověka.
                      2) Závisí na vlastnostech vstupních surovin.
                      3) Nezávisí na výrobních nákladech.
                      Bod 1 sám vylučuje objektivitu i neměnnost užitné hodnoty.

                    12. No pokud „Je podmíněna vlastnostmi zbožního tělesa, bez něho neexistuje. Zbožní těleso samo, jako železo, pšenice, diamant atd., je proto užitná hodnota čili statek“ neznamená ve Vašem chápání objektivně dané vlastnosti, pak je skutečně veškerá další debata marná.
                      Přeji Vám hodně štěstí při Vašem ekonomickém bádání.

                    13. Vám logika skutečně činí potíže. Ve výchozím výroku se píše: „Je podmíněna vlastnostmi zbožního tělesa, bez něho neexistuje.“ Z toho vyplývá, že užitná hodnota závisí na vlastnostech zbožního tělesa (vstupních surovin?), ale již nikoliv, že závisí pouze na nich. Za předpokladu, že jsou ty vlastnosti objektivní (neuvedeno), jak píšete, pak užitná hodnota pouze nějakým způsobem závisí na objektivních vlastnostech zb. tělesa. To neznamená, že je sama objektivní.
                      To, že zb.těleso má samo o sobě užitnou hodnotu také neznamená, že tato hodnota je objektivní.
                      A tvrzení, že užitná hodnota je dle Marxe konstantní, jste vyvodil z čeho?

                    14. Já si zas dovolím poukázat na Vaše nedostaky v logice. Běžně z tvrzení vyvozujete závěry, které z nich jednoznačně nevyplývají. Například jste tu tvrdil, že je matematicky dokázáno, že demokracie založená na rovném volebním právu nutně musí selhat, a oním důkazem měl být Arrowův teorém nemožnosti. Ten ale dokazuje pouze, že žádný systém hlasování nemůže současně splnit všechna kritéria, které Arrow stanovil pro systém dokonalý. Tedy bylo dokázáno něco zcela jiného. Kdybyste takovéto důkazy předkládal v libovolné exaktní vědě, natož matematice, dosáhl byste nanejvýše oprávněného posměchu.

                    15. No, s tím Arrowem je to trošku jinak. Ten říká, že v podmínkách většinového hlasování nelze hlasovací procedurou zjistit společenské preferenční uspořádání, neboť nelze splnit všechny nutné parametry. Z toho vyplývá konstatování, že něco jako „veřejný zájem“ objektivně neexistuje, existují pouze individuální zájmy. Já to zmiňoval v souvislostí s teorií veřejné volby, jejíž je Arrowův teorém jen dílčí součástí. Protože vysvětlovat celou teorii v rámci příspěvku v diskusi je prostě nad mé síly.

                    16. Nevyplývá. Vyplává z toho nanejvýše, že nelze zjisit veřejný zájem, takový, jaký si ho Arrow nadefinoval. Problematický je už první požadavek, že by volič měl mít možnost libovolně seřadit kandidáty. Takto se nehlasuje v žádném mně známém volebním systému a ani většina lidí nemá potřebu kandidáty seřazovat. Bězným způsobem je udělení hlasů určitému předem stanovenému počtu kandidátů, kdy všechny preferenční hlasy mají stejnou váhu. To je jednak zcela přirozené: jako voliči mi jde o to dostat do veřejného orgánu určitou skupinu lidí, pořadí v rámci této skupiny je již bezvýznamné. Druhak tím odpadá nedostatek, který Arrowovi v jeho teorii vychází, a to výsledné pořadí kandidátů závislé na pořadí hlasování.
                      Shrnuto: Jako již mnohokrát v ekonomii, Arrowův teorém nemožnosti platí za podmínek, které se ve skutečnosti vyskytují jen v omezené míře.

                  2. @KPL70 7.4.2026 v 19:24

                    Existuje limit na to, co lze vtěsnat do jednoho příspěvku nebo dvou, nemohu nabídnout víc než hrubou črtu.

                    a) Užitečnost je jediný zdroj hodnoty. Nejprve vtiskne hodnotu věci v mysli člověka, aby se pak na trhu zformovala cena. Cena tržní obvykle není nejvyšší (rezervační) cenou, kterou je člověk ochoten za věc nabídnout, na trhu je přeci běžně více lidí. Tohle tvrzení pak platí jen pro mezního kupujícího a prodávajícího.
                    b) Obvyklé náklady na výrobu statku jsou Achillovou patou pracovní nebo nákladové teorie hodnoty. Především chceme vysvětlit i cenu věcí nevyrobitelných ve stejném rámci jako věcí vyrobitelných. Ale nechceme to „obvyklé“. Kdo by ty obvyklé náklady vůbec stanovil, jak by se ten průměr zformoval? Jediný vůbec možný mechanismus je tento: Působí subjektivní, osobní odhady budoucího vývoje různých vlastníků/obchodníků/výrobců, z nichž vyvěrá jejich rezervační cena, a ty se teprve spojí na trhu v cenu tržní.
                    c1) Jednotlivec si může zformovat svou rezervační cenu i pro něco, co bude služby poskytovat opakovaně a do budoucnosti. Kalkul s užitky je individuálně možný. Trh pak individuální kalkul agreguje a objektivizuje.
                    c2) Bohužel to, čemu říkáte klasická ekonomie (říkejme raději marginalistická, pro rozlišení od tradice založené Smithem), si většinou nepřipouští, že kalkul zahrnuje čas, že se jedná o sumaci diskontovaných budoucích užitků. Nicméně když se nad tím zamyslíte, musí to tak být, protože tatáž věc později je – ceteris paribus – vždy méně užitečná než nyní.
                    d+e) Tím nám ovšem vzniká – napříč všemi trhy – soustavné podcenění stávají celé věci vůči jejím budoucím službám. Jedná se jen o tendenci, působí různé přechodné vlivy a chyby v úsudku, které neumožňují, aby se jednalo o podcenění uniformní. U peněz, které by ve šťastnějších podmínkách nebyly soustavně znehodnocované, bychom to viděli nejsnáze jako (základní bezrizikovou) úrokovou míru. U kapitálových statků se to typicky a mylně vykládá jako fyzická produktivita kapitálu, u půdy jejím fyzickým výnosem, ale ve skutečnosti je to u všech faktorů převlečený čas.
                    f) Poznámka: Mohl byste mi vyčíst, že jsem v minulém bodě objevil „tendenci“, třebaže jsem o něco výše „obvyklé“ výrobní náklady odmítl jako problematické. Nicméně já je zavrhl jako kauzální faktor, jako explanans. Jinak je to správné pozorování.

                    Takhle – ve velmi hrubých rysech – vypadá novější pochopení teorie hodnoty. Pracovní teorie hodnoty s tím co do úplnosti a vnitřní konzistence nesnese srovnání, Marx vycházeje z klasiky neznal řadu omezení, která jsou zabudována do lidského ustrojení a mechanismu trhu. Čas v myslích aktérů na trhu vždy dá vznik úroku, zisku (v nepřesném smyslu výnosu kapitálu) a půdní rentě. Polemiky v této věci mají hodnotu pouze tehdy, pokud stávající pochopení rozvíjíte, nebo přijďte s něčím radikálně novým, pracovní teorii však už dopřejme klid.

                    Použil jste dále hezké slovo, přirozený. Rád bych na něj upozornil v souvislosti s vaším obviněním z apologetiky pasivních příjmů. Tím, že je něco označeno za přirozené, v určitém kontextu a určité míře, získáváte míru pro to, co už je ne-přirozené. Uvedl jsem tři příklady. Nepřirozeně vysoké ceny energií, nepřirozené znehodnocování peněz, které lidem zabraňuje spořit prostou metodou slamníku, a nepřirozené monopoly intelektuálního vlastnictví. Že jste to pochopil jako výraz mých politických preferencí, je příznačné. Protože nemáte přirozený „benchmark“, lehce ve všem vidíte „Wille und Macht“.

          4. Pokud vím, osvícenství tady bylo dávno před Marxem…
            Marx jenom nahradil jedny bludy druhými. Jediný rozdíl mezi komunismem a křesťanstvím je, že komunismus slibuje Ráj už na Zemi, kdežto ježíš až po smrti. Jinak je to všechno stejná snůška nesmyslů! :-P

            1. Celý život je jenom snůška nesmyslů!

    2. Zjevení svatého Jihočecha?

      1. Na defenzu. :-D

    3. Prý zajít do kostela …. ale do kterého? většina je katolických a to jsou zmrdi a neznabozi. Ti vůbec Ježíše nepotřebují. Katolictví bylo konstituováno nezávisle na něm, dokonce nezávisle na křesťanství. jen obému obé ukradli, přetvořili si to dle svého, napsali si novou Bibli a rozjeli to. Původní křesťané čumí dodneška. Křesťanské komunity v Indii, Persii a jinde (kde zanechal Ježíš logicky dost velký vliv) rozhodně katolíky neuznávají.

      1. Katolická církev je soubor mnoha církví. Jedna z nich se jmenuje římskokatolická.

        Později došlo k rozchodu mezi západní a východní církví, kde se východní přejmenovala na pravoslavná.

        1. Taky se mezi sebou po staletí pěkně rubaly. Krásný příklad křesťanské „lásky a tolerance“. ;-)

          1. rubou dosud

          2. Například pravoslaví rubalo Adolfa Hitlera. A docela úspěšně.

            1. Ani bych neřekl. Ale že komouši rubali nácky se dá tvrdit celkem spolehlivě. jak jsem říkal, jedna víra proti druhé, a všichni levičáci (křesťani muslimáci). :-P

      2. Správně! Toto je kvalitní názor! Beru Vás do své církve, již mám tu čest posvěcovat. A vy ostatní si vemte z bratra příklad, holoto!

    4. Akorát ten dobrý konec dle Vaší víry znamená uvržení všech lidí mimo ten jediný správný kult do hořícího jezera/pekla, kde mají věčně trpět. Zajímalo by mne, jak na takové jendání svého boha nahlížíte vy katolíci, kteří od jeho vůle odvozujete přirozenou morálku a svědomí, dle kterého je ale taková věc naprosto zvrácená. Takoví kalvinisté to mají daleko jednodušší, neboť dle nich je dobré to, co Bůh určí, a když to člověku připadá zvrhlé, tak příčinou je jeho (člověka) zkaženost.

      1. Jsou to zmrdi!

      2. A když kalvinistům bůh určí, že správné je uvržení všech lidí mimo jediný správný kult do hořícího pekla / jezera – tak se od toho liší jak vlastně?

        1. U fundamentalistů vč.kalvinistů je to strašně jednoduché. Uvrhnout nevěřící do pekla je dobré, protože tak rozhodl Bůh, a ten určuje, co je dobré. Navíc si za to člověk může sám tím, že hřeší, tj. nedbá všech starozákonních příkazů. Sice nemá možnost nehřešit, ale to je jeho odpovědnost, má pořád možnost přijmout křesťanství. Dle kalvinistů nemůže ani to kvůli předurčenosti, ale pořád jde o jeho odpovědnost. Takto je to také dobré, protože to určil Bůh. Pokud se to člověku nelíbí a přijde mu to zvrhlé, pak se mu nelíbí dobro, což je projev lidské zkaženosti.

  2. To všichni víme.
    Jenže co s tím ?

    Fakt je ten, že heterosexuální nerozvedený rodič s více dětmi je MUKL dnešní doby.

    Jak je možné že za socíku byli chlapi co zvládli nejen 3. manželku, ale často i 3. várku potomků ?

    Jak to že v blahobytném konzumním kapitalismu zvládnete max. 1 manželku a k tomu horko-těžko 1-2 děti ?

    Tady je něco kurva špatně.
    Ve všech kapitalistických zemích.
    Včetně Ruska, kde jim porodnost dohání taky jejich menšiny. Zejména ta muslimská.

    1. Jantar

      Co to zase placas za neskutecny picoviny, ty opereto? Jak kurna myslis, ze byly casty treti manzelstvi za sociku? Staci jenom hrubej nahled do demografickejch dat a mel by jsi zahanbene zmlknout, ty znalce.

    2. No, on ten náš svět je hodně zvláštní a naprosto výjimečný z pohledu většiny lidské historie. Po většinu historie byl totiž průměrný produkt na hlavu asi tak pořád stejný, na životním minimu nebo jen trochu nad ním. Hezky o tom píše ještě kolem roku 1720 Cantillon, když vypočítává, kolik musí mít člověk půdy, aby si mohl dovolit kožené boty, nebo občas nějaké maso.

      A co zaručuje, že v téhle bonanze, v níž žijeme, se nebudeme chovat stejně moudře jako ty myšky ze slavného experimentu? Sice máme, co žrát, ale řešíme spousty nesmyslů, neřešíme to podstatné (příčiny růstu základních životních nákladů, hlavně bydlení) a neochotu zvláště žen se reprodukovat, třebaže sex je dnes levný jako nikdy.

      Vezměme si nějaký jiný, méně konfliktní příklad téže nepřipravenosti kulturních vzorců na technický vývoj. Před pár lety se rozšířila věc zvaná sociální média, což jsem vyzkoušel v podobě fcb někdy v roce 2014, a účet si „zrušil“ pro nepotřebnost. Jenže takových asociálů nás moc nebylo, že. Je mi těžko, když vidím, jak se dnes sotva pubertální dcera neobratně brání tomu proudu hovadin a ponoukání k věčnému srovnávání se. Soused mi před časem slavnostně sdělil, že na mobilu už nebývá víc než tři hodiny denně, ohromný prý to úspěch. Snad po bazilionu zmařených člověkohodin a jedné dekádě empirických dat o důsledcích na lidskou psychiku se konečně začíná naslouchat varovným hlasům. Nicméně ještě nějaký čas to bude trvat, než se z účasti na tomhle dopaminovém rauši stane zlozvyk a sociální stigma.

      1. Já mám jiné informace.
        Třeba v Německu s nástupem kapitalismu klesla průměrná spotřeba masa na člověka cca 5x.

        A jak to vypadá, tak nám dnes připravují totéž.

        Šmatlafoun je pak v podstatě jen „narkóza“ aby se lidi té genocidě co se na ně valí ze všech stran, nebránili.

        Asi jako když odsouzenému v USA nejdřív vstříknou sedativa a pak teprv smrtící injekcí.

        Čili nejde o to kolik je soused hodin na šmatlafounu, ale o to že už nevnímá skutečnou realitu. Jen tu umělou ze soc. sítí.

        1. To jsem zvědavý, z čeho čerpáte?

          Cantillon popisuje realitu Francie.

        2. Tvoje informace stojej za psi steak. Ale samozrejme,muzes sem dolozit treba ty svy demony nebo operety. Nebo cancani do rodicovstvi. Cekam a dokladej.

          1. Stek

            1. Slecna Ling 6.4.2026 v 4:47

              Jsem poněkud zklamán.
              Vzhledem k vašemu kořenění českých textů špetkami anglických frází jsem to měl za roztomilou hříčku…

          2. O, nikoliv, slečno Ling.
            Psí steak je krásná slovní hříčka, která má své kouzlo i v užití, přičemž dává smysl v našem podnebném pásmu a naší formě civilizace. Psí steak by si asi dal málokdo, zvláště na Velikonoce, to jíme beránka, že? Jestliže něco stojí za psí steak, znamená to pro Čecha něco podřadného, až nepřijatelného. Ve Vietnamu, v Korei nebo v Číně bohužel úsloví získává zcela jiný nádech a mohlo by dojít k nedorozumění, tam nebude chápáno ironicky či sarkasticky, bude uchopeno věcně.

            1. Přijde na to z jakého psa. Z retrívra nebo dogy klidně steak. Z čivavy nebo corgiho radši medailonky. A například yorkšír je ideální k realizaci výživového plánu, popsaného ve filmu Pár pařmenů:
              21. února: Došel nám toaleťák, tak jsme místo něj použili veverky, ze kterých nám pak Bobromil na svém štítu upekl kuře.

              1. Zde v hospodě, v blahých dřívějších dobách, v pozdním večeru občas koloval pekáč se psem. Většinou to všešm chutnalo, byla to taková pozornost podniku pro štamgasty. Již se od toho zvyku upustilo, doba se mění ……

                1. Já si to pamatuji taky. Nedělalo se často, ale občas ano.
                  Už vidím tu fotečku na facebooku: velký stůl, uprostřed velký kotchan s upečeným psem, okolo čepované pivo, delším pitím vyhládlí účastníci s natěšeným obličejem…
                  To by bylo „předsudečné nenávisti“ v příspěvcích.

                2. Tady zas koluje něco jinýho. :-D

            2. to h72

              To je ovsem roztomilej vyklad. Oukej, presvedcili jste me vsichni. Tak tedy at je po vasem, za psi steak :-)

        3. Hm, a kdy v tom Německu jako ten kapitalismus nastoupil? Zrovna tam totiž nebyl NIKDY. Jenom po válce to díky marschallově plánu nějakou dobu klapalo, než to tamní levičáci zase celé Evropě zkurvili, jako ostatně VŽDYCKY. :-P

          1. Ne, na světě nikdy nikde kapitalismus nebyl. Protože to by se zastánci kapitalismu nemohli vymlouvat.

            1. A co nesmrtelnost chrousta? Jak to s ním vypadá?

            2. Ano, levičácků lůza ovšem lže, že je VŠUDE. :-P

      2. Cantillona neznám, ale mám dojem, že celé lidstvo se v podstatě dělí na dvě skupiny: producenti (řemeslníci + zemědělci) a spotřebitelé…
        Těch druhých je vždy 100 %, těch prvních různě a s technologickým pokrokem čím dál méně…
        Průměrný produkt na hlavu se dá počítat ze všech, nebo jen z producentů…
        Kromě kožených bot je třeba vytvořit prostředky na věci jako stavbu hradů, výzbroj. výstroj a proviant ozbrojenců, režii panovníka, jeho dvora a správního úřednictva, stavbu silnic, lodí, přístavů a co já vím co ještě…
        Takže ten zemědělec a řemeslník musel odjakživa vytvořit násobně víc než jeho vlastní spotřeba…
        Pak do toho vstupuje osoba zvaná „bohatý kupec“ neboli odporný parazit, který se přiživuje na sytému směny zboží a služeb, který by bez něj vůbec neexistoval…

        1. Ještě je tu 3. skupina – PARAZITI
          Nebo-li ultra konzumenti.
          Je jich 10% a sežerou 90% toho co vyprodukuje obyvatelstvo. Na které zbude jen 10% toho co vyprodukovali. Paraziti mají soukromé tryskáče, jachty, zlaté záchody, vlastní ostrovy,…

        2. na matičce Zemni je nejčetnější zaměstnání zemědělec, pak obchodník …

      3. A je to skutečně problém?

        Cena života, měřená v opravdových hodnotách (půda, nemovitosti, primární zdroje) roste právě proto, že chceme stále více hraček. Příroda to řeší poklesem ochoty se množit (z přežrání, přesycení, v různých smyslech tohoto slova). Za mě je to přirozený samoregulační mechanismus a hlasy varující, burcující a naříkající jsou zcela marné.

        Jen ruce přináležející k těm hlasům chybí na poli. :-)

        1. Váš ohavný pesimismus není na místě. Zdrojů je tolik, kolik jich vytvoříme, svět oplývá bohatstvím pro ty, kdo se na něj správně umí podívat. Potíž je, k čemu ty zdroje hodláme spotřebovávat, tady je třeba volit s rozumem. Ne všechno jsou hračky. Místo zábavní elektroniky lze stavět třeba diagnostické nástroje, socky lze používat ke komunikaci s lidmi namísto dávkování dopaminu, AI může sloužit lepším účelům než generování fotek kočiček nebo kozatých bab, někdy je lepší jet vlakem nebo jít pěšky než se vozit, a vždycky je v životě víc radosti s dětmi, tedy když si člověk dá tu práci s jejich výchovou. Krátce, možnosti mají svůj rub, jsou povinností správně volit tam, kde dřív žádná volba ani nebyla.

          1. Kdyby se nazdařbůh nepálily zdroje a energie pro těžení bitcoinů – mohla být užitečná energie na jiné věci.

            1. Těžko říct. I těžba zlata a stříbra spotřebovává energii. Alternativa v podobě peněz, které si lze vytvořit volně a bez omezení množství, je ale tak ekonomicky a společensky destruktivní, že možná lépe plýtvat na těžbu.

            2. A.C:

              „energie pro těžení bitcoinů“

              – – –

              Považuju za zhovadilost. Ale jasně, lze tak např. po pirátsku topit v bytě…

          2. Správnost volby je ale svrchovaně individuální záležitost. Dovedu si představit a respektovat člověka, pro nějž je prioritou zábavní elektronika, zatímco pro diagnostický nástroj nemá využití.

            Každopádně nejsem pesimista, nemyslím si, že samoregulace populace je něco negativního.

            1. To jsou ovšem rozdílné věci. Že třeba soused všechen příjem vyhází do beden nebo za chlast, to je jeho věc, ale proto si ho zrovna vážit nebudu, ne?

              Co se populace týče, ono se to samozřejmě vyřeší v nejposlednější rovině darwinovsky, to jest společnosti neschopné reprodukce zmizí. Kladu si pouze otázku, zda je to skutečně nutné a žádoucí si tím hrdlem projít.

  3. Kámo- hezké, plné chyb: interpunkce, početí zaměňuje za porod ( jak před POČETÍM chce vysávat CNS z neexistující hlavičky he?) a tak dále. Jinak velká pravda- tzv. „západní“ cyvylyzace jde do prdele a umírá v přímém přenosu. Zánik Říše římské II.

    1. Tak to je v pohodě.
      Zánik probíhal pozvolně několik desítek (stovek) let.

  4. Z jedné strany progresivisti, z druhé strany pámbíčkáři. No potěš Špagetové Monstrum.

  5. Do píči, už zase nějaký zkurvený AIčko, jako by tu nestačil SAVO, Honza a Chalíkovy šlágry z dědečkovy fonotéky pro dodatečně digitálně (v)zdělané seniory. Ale tohle AIčko je nějaký lídl, šacoval bych to na hodně dlouho neaktualizovanou Gemini. Ta měla tu specifickou vlastnost, že čeština jí zpočátku dávala na prdel opravdu nezvládnutelně a v důsledku toho ten jazykový model blil přesně takové pekelné texty, které většinou byly 1:1 překlad z angličtiny, enormně špatný a doslovný k tomu, takže „dead end“ to klidně bylo schopné přepsat jako „konec smrti“. Gramaticky to také mělo svá specifika, interpunkce nebyla v textu buď žádná, nebo naopak všudypřítomná, a kromě podnětů s přísudky na sebe neseděly taky pády a rody, především u zájmen. I to tady odpovídá (na druhou stranu mě trochu mate, že ani Gemini si nevymýšlela vlastní slova). Trochu bych řekl, že D-F si vyhlídla nějaká AIčková trollí farma, a my jim teď děláme užitečné idioty. Hodně k tomu přispívá naprostá rezignace na nějakou kontrolu textů před publikací, protože jinak by nemohlo projít něco, co nejen že nedává smysl, ale navíc to obsahuje slova, co ani neexistují. Co je kurva „smýšlena“ ve větě „(p)roč trpíme fakt, že lidí zbláznění smýšlenou, že si mohou vybrat…“? Tohle je prostě konec.

    1. Kdo nehýká snáma, hýká proti nám. :-D

    2. Nedá se nic dělat Nitus, musíte se do toho vložit osobně.
      Vystoupit z oné komfortní zóny a začít konat.
      Jen jestli není pozdě.
      :-D

  6. A myslím, že kabát pohlaví si měli vybrat rodiče váženého autora.

  7. Nejlepší jsou tzv. víkendoví věřící.
    .
    V dětství mnohdy pokřtění, protože babička.
    Přes týden světský život a v neděli ráno dřepí v kostele, aby se ukázali, že teda chodí.
    .
    Když byste se zeptali faráře, zda teda dodržuje co káže, kupříkladu 40 denní dobu postní, včetně masopustu, tak se bude asi ošívat.
    Ve finále každá postní neděle nějaké ejchuchujuchuchu. :-D
    .
    I Velikonoce si posouvají jak se jim to hodí.
    .
    „V roce 2019 nastala zajímavá astronomická situace. Astronomické jaro začalo 20. března a hned 21. března nastal úplněk.
    Podle základního pravidla (Velikonoce jsou první neděli po prvním jarním úplňku) by měly být Velikonoce už 24. března.
    .
    Církevní výpočty však používají pevně stanovené tabulky, kde je jarní rovnodennost vždy 21. března.
    Protože březnový úplněk nastal ve stejný den, bral se jako „jarní“ až ten následující dubnový. Proto byly Velikonoce v roce 2019 až takto pozdě.“
    .
    Jaké církevní výpočty? :-D
    Myslí vymyšlený kalendář? https://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99
    .
    „Ke změně kalendáře z juliánského na přesnější gregoriánský došlo v katolických zemích poprvé 4. října 1582 (následoval 15. říjen), a to na základě nařízení papeže Řehoře XIII.. V českých zemích byla tato reforma, která měla srovnat desetidenní zpoždění oproti slunečnímu roku, zavedena o něco později, a to 6. ledna 1584, po kterém následoval 17. leden 1584.“
    .
    Co se zeptat žen anebo počítat podle úplňků?

  8. Kolik je tu vlastně nevrlých dědoušků 60+?

    1. Až na toho dědouška, nemám vnoučat, aniž dětí. Ale doženu to tou nevrlostí!

  9. Že sem tu hloupost vůbec četl.

    1. Už byste mohl vědět, že na d-fensu se množí woke aktivisté a flagelanti. Já takové články rovnou přeskakuji na diskusi.

      1. Když rochnit tak pořádně. :-D

Napsat komentář

D-FENS © 2017