Tak si teda stávkujte - zpět na článek

Počet komentářů: 467

Přidat komentář
  1. Tak úplně nevím na co si pan Dfens stěžuje. Vždyť je to přece správné pravicové, aby se každý staral o sebe i o svoji rodinu sám. To jest i o vzdělání vlastních dětí. Jakou cestou se vydat, demonstrovala svého času i ministryně Buzková názorně na svých dětech.

    Poskytnout dětem kvalitní vzdělání je víc než koupit nové auto, či je tahat na dovolené do tropů.
    Znám lidi co mají každé 2 roky 2 nové bavoráky, a děcka nechají chodit na proslulou místní odpadní základku. Nepochopím.

    A v neposlední řadě tento trend určil professorissimus Klaus už začátkem 90. let. Kdy učitelé dělali po nocích taxikáře aby uživili rodinu, protože kvalitní učitele přece pravicový stát nepotřebuje, zatímco bankovní paláce obložené mramorem potřebujeme naprosto nutně !
    Sám znám jednoho, který to takto po nocích dělal a po 3 letech školství definitivně zabalil a zůstal naplno taxikářem.
    Takhle si kapitalizmus váží vzdělaných a schopných lidí. Čeští učitelé dělali taxikáře, zatímco ukrajinští učitelé u nás kopali kanály.
    Což je zároveň odpověď na to, proč je školství dnes v takových sračkách. Nevím proč se tomu někdo diví ? Myslím že za ten „nadprůměrný učitelský plat“ s pohyblivou pracovní dobou, kdy často do půlnoci opravují písemky a vyplňují nesmyslné hromady lejster pro ministerstvo, by ze čtenářů Dfense většina ani nevstala z postele.

    1. Nikdo z vohnotů ani neprotestoval, když se likvidovaly i ty zbytky fungujícího socialistického školství a zaváděla se americká „ghetto“ inkludovaná výchova. Protože vohnout si vzdělání neváží. A to že jsme byli národem velmi vzdělaných lidí, považoval jaksi za samozřejmost.
      Ale ona to samozřejmost, jak vidno, v žádném případě není.
      Národ který si neváží kvalitních vzdělaných učitelů a vzdělání, který nechápe, že učitelé jejich dětí mají být ti nejlepší z nejlepších, elita z elity, velmi rychle spěje k úpadku.

      Už žádně zlaté české ručičky a hlavičky, ale stejně vygumovaná šmatlafounová generace jako v USA.

      1. to kaBrnak
        „Už žádně zlaté české ručičky a hlavičky, ale stejně vygumovaná šmatlafounová generace jako v USA.“
        Tak zářným příkladem je třeba Fiala. Prý profesor. (prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M.) :-)
        Metály zde: https://www.muni.cz/lide/588-petr-fiala/zivotopis
        No a vidíte, že pěkné rozhazování rukama, žvanění a neznalost ho vyneslo až na post předesedy vlády. Takže je to výzva. A pak, že naše školství nefunguje :-)

        1. Teď se nějak neorientuju v tom, jestli to bylo myšleno ironicky, anebo jestli šedesátiletej Fiala je podle tebe archetypálním příkladem Gen-Z matlače displejů, který dokazuje, že šmatlafounová generace je v prdeli…*
          ————————————
          *Což jsou BTW stařecké stesky, které popisoval už Aristoteles, takže o jejich relevanci se dá s úspěchem pochybovat, protože kdyby „ty mladý“ s „hentamtěma ajfounama“ fakt byli takovej hell, tak jsme jako lidstvo nejspíš vyhynuli někdy v době bronzové.

    2. „Vždyť je to přece správné pravicové, aby se každý staral o sebe i o svoji rodinu sám. To jest i o vzdělání vlastních dětí. “
      Ale není správně pravicové, aby někdo za moje daně najal učitele, co je tak na hovno, že je doslova horší, než nic. Držet se od dětí co nejdál, aby jim nevykládali v lepším případě vatu, v horším lži, můžou učitelé za svoje prachy. Dokud berou prachy ze státního, tak očekávám, že jejich hodnota bude odpovídat minimálně těm prachům, což momentálně neplatí.

      1. No to by chtěl každý, bavoráka za cenu trabanta.
        Ale aby dělala ve školách skutečná elita společnosti, na to taky musí být příslušné platy a benefity.

        Profík a odborník vám nepůjde učit za nějakých 30-40 čistého, když ve firmě má 80-120k.
        Vlastně ani nemůže protože by okrádal vlastní děti a rodinu. Takhle ve firmě v poohodě splácí hypotéku, našetří dětem na byty a ještě třeba i na lepší soukromé školy. A manželka může zůstat doma s dětma.

        Docela by mě zajímalo jaká částka by byla zajímavá třeba pro Dfense, Sysopa, Challengera či Servisdoka, aby za ni šli (před 15 lety) jako špičkoví odborníci učit na vysokou školu či na nějakou elitní průmyslovku.

        1. Já nechci BMW za cenu Wartburga, já chci Mazdu 3 za cenu Mazdy 3. Leč stát naprosto neomylně selže i v takto jednoduchém úkolu. Osobně si nemyslím, že učitelé jsou „mizerně placení“, protože odměna není jen číslo v tabulce, je to například taky to, co všechno komu projde. Ve firmě by ten učitel sice měl 80k, ale zase by nebyl v prostředí, kde platí, že žádný výsledek, taky výsledek, metriky neexistujou, víceméně stačí na ty hodiny tak nějak plus mínus cihla chodit a celkově mít v pořádku papíry. Taková pozice se v soukromém sektoru „povede“ jen výjimečně a dokonce i ve státním je poměrně vzácná (například pošťák jistě může naházet dopisy do kanálu a místo roznášky jít do hospody, a ne, že by to nedělali celkem běžně, ale když to udělá častěji, než řekněme jednou za měsíc, tak riziko přece jen roste; učitel může na této bázi proplouvat léta).

          1. Metriky samozřejmě existujou a vždy existovaly. Třeba to kolik žáků se dostalo na střední školy a na různé prestižní školy. A poté i na vysokou. To byla známá statistika už za komančů.
            Moje příbuzná co za komárů učila na základce měla třeba 2x vyšší počet přijatých žáků na prestižní střední školy než ostatní. A byla proto terčem nenávisti a šikany kolegů co si to tam chodili jen odsedět a to co děcka umí je do hloubky nezajímalo.
            Rodiče co chtěli z dětí mít víc než lopaty, se snažily svoje děti procpat právě k ní do třídy.

            A i dnes je známo, která základka je „odpad“ a kde jsou učitelé co doopravdy něco naučí a ty děti se dostanou na dobré školy. Jen je to formou drbů mezi rodiči a na mimibazarech. Jestli dnes ministerstvo sbírá nějaké validní údaje, nebo jen nějaké gender multikulti údaje z nařízení EU, to je otázka.

            1. Dobře, a jak se tato aplikace těch pseudometrik prakticky projeví? Tím, že dotyčný (ne)dostane osobní ohodnocení? V situaci, kdy může podávat nevýkon, za který by ho soukromník dávno vyhodil, je nejistota stran odměn pořád collateral damage, a za drby na mimáči si horší postih fakt představit nedovedu (i ty odměny mi přijdou trochu z říše fantazie).

              1. V reálu i ty odměny a osobko dostane, protože lidi nejdou a když půjde jinam, tak se ředitel posere, než sežene náhradu. Dělat ámosáka žádná sranda není a ne každej to dlouhodobě zvládne.
                Krom toho metrika založená na přijímačkách nezávisí ani tak jak se žák učí, ale kam se hlásí a jakej je tam zrovna nával. Na hovnometaře s maturitou vemou asi každýho, na střední milionářskou obor Influencer bude nával a k tomu talentovky.

              2. Výsledky. Myslím, že to chtěl kaBrnak naznačit.
                Už během mé školní docházky, kdysi v pravěku, byly výsledky učitelů měřeny procentem úspěšnosti přijetí na střední školy.
                Ono už se to dneska takhle „neměří“?

                1. Dival jsem se tuhle na vysledky prijimacek jednoho okresniho gymplu. Z 50 bodu drtiva vetsina uchazecu neprekrocila 35 a brali od 28 vys…

        2. Na VS jsem jeden cas ucil programovani v assembleru, vicemene pro zabavu. O prachy neslo. A pak jsem ucil pyrotechniky elektricky a elektronicky odpal, coz sice za prachy bylo, ale spis symbolicke. To bylo spis o kontaktech, nez penezich.

          Skolstvi na plny uvazek by mne nebavilo. Za zadny penize. Mozna nekdy pred dvaceti lety, kdybych nepodnikal, bych to byval mohl videt nejak jinak, ale dneska urcite ne. To, co mi nabizi nemeckej zamestnavatel, mi cesky skolstvi nenabidne, i kdyby mi nabizelo stejny penize. Coz dost tezko, kdyz beru vic, nez ceskej ministr skolstvi.

    3. Já tě doplním: navíc na peďáky už v osmdesátkách chodily až na výjimky holčiny, co měly problém prolézt gympl a zpravidla ani nechápaly učivo, jen se dokázaly aspoň trochu našprtat. Dtto medicína od devadesátých let…

      1. To je pravda. To bylo v 80. letech už legendární, že na „pajdák“ šel ten nejhorší odpad co se jinam nedostal.
        Ani nevím kdy přesně to začalo, možná už za normalizace.
        Vím že už v 80. letech ti staří kvalitní učitelé pomalu odcházeli do důchodu a místo nich se tam dostával ten „odpad“.
        Většinou nevyrovnané hysterky co záviděly těm učitelkám co si nabrnkly prachatého chlapa a měly oblečení z tuzexu.
        Zatímco ony se musely spokojit s „žebrotou“ učitelské mzdy, která byla už tehdy dost nízká na tu dřinu a ojeb, co to obnášelo.

        Nicméně, to byla pořád ještě „učitelská elita“, proti tomu co nastoupilo po revoluci a zejména posledních 15 let různých inkluzí a reforem, kdy se školství takto úspěšně amerikanizuje, ikdyž nemáme černošská ghetta, dětské gangy a nošení zbraní do školy.

        Horší to ještě bylo, když byli oba rodiče učitelé. Práce od nevidím do nevidím, plat nic moc,… neměli ani čas na svoje děti.
        I proto dříbv existovalo něco jako „svobodný bakalář“ , protože učitelství to byla řehole která se nedala moc skloubit s rodinou.

        Moje kamarádka, co má učitelství a děti ráda, pracovala roky na základce.
        Ale dostala se do takového stavu vyhoření, kdy se nedala prostě zvládnout zároveň rodina (3 děti) i škola.
        Takže nakonec odešla do nějaké malé soukromé skolky a s mrňousama má mnohem větší klid a veget.

        Oproti Dfensovo představám, když člověk učení bere jen trochu vážně, tak je to řehole. A když vám na těch dětech opravdu záleží, často víc než vlastním rodičům, pro které je to „odkladiště dětí“ ve stylu „učitelskej, udělej z toho mýho blbečka vysokoškoláka, já na něj nemám čas, radši si zajdu do hospody nebo na fotbal“ tak se člověk velmi brzy dopracuje k totálnímu vyhoření.

        1. Tak já nevím, co jsi za ročník, ale za nás to byla, pro zmíněné „holčiny“ buď tehdy tříletá zdrávka, nebo kuchařka/servírka, případně totéž v druhém existujícím pohlaví.
          Například na hotelovku jen vyslovení premianti a to jen někteří. Technické průmyslovky i maturitní technické obory dtto.

          1. Já ještě pamatuju dobu, kdy na automechanika chodili dvojkaři. Fosil.

          2. Na technické průmyslovky, zejména strojařina a stavařina, naopak brali kde koho, protože tam nikdo NECHTĚL, kromě elektro oborů.

            1. To nevím, jak kde, já jsem celý 4 roky na strojárně poslouchal, že na moje místo čeká dalších 6 zájemců. Byť uznávám, byla to trochu netypická průmyslovka. Na ČVUT to bylo v podstatě totéž, i když vím, že daleko větší zájem byl o jiný školy a jiný obory a třeba na medicínu se tradovalo, že se dávají klíčky od auta (což bych vzhledem ke svému dobrému poměru k medičkám, u nichž jsem někdy znal i rodinné poměry, celkem vyloučil).
              Vtip byl spíš v tom, že tenkrát nemělo „vysokoškolský“ titul 40 % obyvatelstva, ale asi 17.
              A Ing. tehdy platil za nejnižší akademický titul. O Bc. nikdo nikdy nežádal, i když většina lidí odcházela či byla odcházena v době, kdy na to měli nárok (nejvíc se lítalo na dějiny mezinárodního dělnickýho hnutí, to bylo bez nároku, a pak na dynamo, což nárok dávalo). To prostě nebyl titul, to byla ostuda („nedoštudovanej inženýrek“ v praxi trpěl mnohem víc, než ÚSO, kterej třeba v konstrukci už po pouhých 10 letech mohl být sem tam k něčemu i připuštěn, což by Bc. nebyl; proto ten „titul“ nikdo nikdy nechtěl).

        2. Řehole to může být a nemusí, třeba kámoš kantor – biologie, zeměpis to měl tak, že ho to bavilo, děcka to s ním bavilo, ale měl zásadní problém s učitelským sborem – respektive se sborem učitelek. Bylo to asi proto, že ve třídách ze kterých chodily ony spocené a nasrané, se cítil líp než v těch „hodných. Uměl je zaujmout, bral děcka do terénu a podobně a ony mu záviděly, že ho mají raději. K tomu přidat že kouří fajfku a vypadá a jedná jako chlap, což se dneska v mnohých ústavech nenosí. Přípravy dělat v podstatě nemusel, protože učivo měl v malíku s velikou rezervou.

        3. Já znám učitelku, co jí ze sboru vyštípaly a šla dělat do korporátu. Pak se přestěhovala za chlapem, co ho poznala při práci, a nastoupila tam zase do školy.
          Její slova, která si prý pronášela jen pro sebe ve sborovně: „Vy krávy afektovaný, v korporátu byste poznaly, co je práce.“

      2. …to co je na pedáku teď, je ještě násobně horší.
        A do toho celkem dramaticky upadla kvalita fakult. Děkany vesměs zajímá, kdo z vyučujících dotáhne na fakultu prachy a ne, kdo umí vychovat studenta. Tragédie.

        1. Ředitel z Londýnský musel před cca 8 lety nově přijaté absolventky pajdáku poslat na kurzy češtiny, protože byly schopné napsat „konzert“ a nechápaly, v čem Češi vidí problém.
          Jak je to dneska, netuším.

    4. Nesouhlasím s těmi ukrajinskými učiteli. Každý ukrajinský kopáč v 90’s měl (dle svých slov) nejméně dva akademické tituly a na vojně všichni sloužili u výsadkářů. Potíž je v tom, že jejich promoční roury nikdo nikdy neviděl. Od dob Nikoly Šuhaje jistě uplynulo hodně vody, ale v době vzniku ČSR byla v Podkarpatské Rusi téměř 100% negramotnost.

      1. No, nevím jak je to s učiteli, ale já vím na 100 %, že u Břendy na Moskevský dělala prodavačku jedna ruská lékařka. Její diplom jsem viděl na vlastní oči a rozhodně nevypadal, že by byl made in Propisot (pro mladší: Propisot byla písmenka tištěná na propisovací fólii, která se tlakem propisovala na podložku, čímž se v druhohorách imitoval tisk).

  2. Chudák Jaroš….. :) Kdyby tak tušil, jaký je rozdíl mezi přímkou a polopřímkou… :o) A ne, článek jsem nečetl. Respektive, nedočetl jsem ani ten první odstavec. Není to potřeba. Vím na co si pan Jaroš „stěžuje“, stejně jako chápu, ostatně jako mnoho jiných, kde onen „Jarošův“ problém vězí ;)

    1. Mohu se zeptat, jak rozdíl mezi přímkou a polopřímkou souvisí s problémem nesmyslnosti vyznačení výchozího bodu přímky, která je oboustranně nekonečně dlouhá, a tedy žádný výchozí bod nemá?* Napadá mě ovšem jiná souvislost, a sice souvislost ubohosti této kritiky a faktu, že jsi článek nečetl (a ještě jsi takovej postih, že se k tomu sám přiznáš při jeho ironizování, tedy přesněji pokusu o něj).

      Troufám si říci, že tento intelektuální roast ti tak úplně nevyšel, nicht wahr?
      ——————————————–
      *Kdyby měla, tak by to byla právě polopřímka, jenže podle článku to polopřímka NENÍ.

      1. 2130 je troll co akorát prudí a chce vyvolat flame.

        1. Koukám, že nemá cenu dávat dohromady místní seznam trollů. Mnohem jednodušší je vzít RS a vytáhnout z něj seznam registrovaných nicků :-(

          1. Těch profláklejch je tu jenom pár. Cool/sergay, 2130, mokrý kvokan. Kablbák je mašíbl, co si mele svou, ale troll to není.

      2. On se Honzík Blbínek chtěl pochlubit jak je dobrej detektýf. Proto taky píše to občanský jméno hned třikrát. Ten zbytek je omáčka.

  3. S panem domácím tentokrát nesouhlasím.
    Prostě jen všechny ty „sračky“ dotekly/tečou i dolů.
    Ptejte se třeba jaký byl „plán“ vzdělávání při Covidu. Jak to „prosraly“ maturitní ročníky, první a druhé třídy atd. Ptejte se, kdo se zasazoval o začlenění – tzv. inkluze. Ptejte se, kdo vytváří učebnice, kdo je „schvaluje“, kdo je vydává. Proč se z nich nic pořádně žáci nic nedozví/nenaučí.
    Pokud dotyčného učitele o půl 3 třeba v daný den nenajdete… Jsou firmy, kde nikoho po 14 hod nenajdete a nikdo se tomu kupodivu nediví. Zkuste dotyčnému třeba zavolat dopředu a domluvit se s ním na schůzce. :-)
    A jako mor vidím to „podrážení“ učitelů ze strany rodičů. Vy jste na něj moc přísný/přísná. On se bojí chodit do školy, potřeboval(a) by nějakého asistenta, individuální přístup atd.
    Jako všechno je to obraz společnosti.
    A spousta těch „zapálených“ pedagogů do výuky postupem času již vychladla. Odučím si svoje a nazdar bazar. Budu se zabývat něčím, za co mi nikdo nedá ani korunu? Ale takto to přeci funguje v soukromé sféře…nebo ne?

    1. Tak si můžeme ty výhody a benefity učitelství shrnout:
      -plat ze kterého nezaplatíte hypotéku pokud manželka nevydělává víc
      -práce až do noci, kdy se připravujete co budete učit další den, opravujete písemky a vyplňujete stohy formulářů pro ministerstvo
      -ministerstvo si s váma vytírá prdel
      -rodiče si s váma vytírají prdel
      -děti si s váma vytírají prdel
      Tedy kdykoliv vás může natočit na telefon a napráskat nějaký spratek z ideologicky uvědomělé rodiny, a pak vás vláčí médii a nikde si už jako učitel neškrtnete protože máte vypálený cejch, čili roky pracně budovanou kariéru učitele vám mohou zničit doslova během chvíle. A pak můžete třeba za kasu do Tesca.

      -cpou vám do třídy nezvladatelné cikorky a mentály, kteří byli dřív ve zvláštních školách kde se jim věnovali speciálně vyškolení pedagogové a naučili je aspoň základním životním dovednostem. To nebyla náhoda, zrušení zvláštních škol. Ale cílený akt mentální genocidy národa. Počítalo se s tím, že tito nezvladatelní zcela rozvrátí výuku a vzdělávací systém.

      Za takto šílených podmínek je jasné že ve školství nezůstane jediný duševně zdravý učitel. Ale jen vyhořelé rezignované trosky, tupci a blbci, duševně vyšinutí jedinci. Vlastně je zázrak že tam zůstal vůbec někdo kdo ty děti dokáže naučit alespoň něco.
      Kdo je nespokojený s českým školstvím, mlže se poohlédnout jak to funguje v USA. Tam nikdo soudný do státní školy dítě nedá, pokud nechce aby se stalo feťákem, kriminálníkem a negramotem. Tam má namířeno i české školství.
      A tento trend byl nastavený už v 90. letech.

      1. Mně to nepište. To musíte někomu jinému.
        Jinak (není to moje myšlenka, nicméně to vidím jako reálné) bude tlak na to dostat děcka co nejdřív za ZŠ na víceletá gymnázia. Aby se alespoň něco málo naučily.

        1. Silný tlak dostat děcka na víceletá gymnázia je tu už od 90. let. A jen se stupňuje, teď už exponenciálně.

          Málokdo chce aby se jeho dítě naučilo kouřit a fetovat spolu s „lopatama“. Tehdy to byly jen lopaty, dnes už doslova galerka a společenská spodina. Bo už jejich rodiče v 90. letech byli součástí kriminálního živlu (jak se tu povolili stavidla všem šmelinám a zlodějinám) a teď už vychovávají 2. generaci ve stejném duchu. Mají příklad přimo v rodině, a to už ve škole nejde „přeučit“.

          Dokonce vím i o případech, kdy učitelky koncem 90. let schválně srážely žákům známky, dvojkařům sázeli trojky apod. protože se všichni hrnuli na víceleté gymnázia, a jim reálně hrozilo že budou snižovat stavy na základkách (což se reálně dělo kvůli demografii) a vyhodí je na dlažbu.
          Takže házeli klacky pod nohy děckám v 5. třídě co jen to šlo.
          Tehdy byl prospěch ze základní školy při přijímačkách na gympl důležitý. Měl asi poloviční váhu jako výsledky přijímacích zkoušek.

          1. Víceletá gymnázia zlikvidovala střední odborné školství. A to totálně. Proto bych s jejich likvidací celkem souhlasil, kdyby ovšem existovala alternativa, protože z inkluzivní základky nemůže vyjít žák připravený k odpornému studiu, to prostě nejde).

            Každý žák, který měl IQ vyšší než 80 a jehož rodiče byli soudní, se pokoušel dostat na víceleté gymnázium. Některé dětičky si u zkoušek ani nešktly, jediné body, které obdržely, byly za prospěch na škole, z níž přicházely. Na základkách na 2. stupni potom zůstal odpad, který samozřejmě neměl nejmenší šanci pokračovat na SOŠ. Ale protože prachy šly za studentem, musely se SOŠ přizpůsobit a začít vypisovat „atraktivní“ (česky zbytečné a žvanivé) obory, čímž na SOŠ převládli nestudenti, což vyvolalo nepotřebu odborníků a naopak potřebu najmou dostatek neodborníků, kteří veškeré své síly napjali k dalšímu snižování úrovně školy až na dno.

            Takže zavedení víceletých gymnázií bych řekl, že byl rozhodující smrtelný úder našemu školství, který dorazila inkluze. Jestli to byl záměr,nebo ta blbost dozrává až časem, těžko říci, klasik by to nazval „spolčení hlupců“.

            1. já bych to nechal na hlasování nohama, které probíhá jednoznačně. čili když je dítě zvídavé, není blbé a nemá vyslovené nadání/jednostranný zájem*), tak je víceleté gymnázium jednoznačná volba. už jenom proto, aby se tam nekrotili propadlíci ale aby se tam učilo.

              *) když má někdo zlaté šikovné ruce**), silné umělecké nadání nebo něco podobného, tak samozřejmě první volba by měla být to.
              **) ale šikovné ruce se hodí třeba i zubařovi, chirurgovi…

        2. úroveň gymnázií prudce klesá s tím, jak tam chodí ze základek odpad a pak během následujících let jaksi gympl učí to, co měla naučit základka, a nic víc nestihne

          poslední info co mám odtamtud, kam sem chodil vosum let, co řikali učitelský co taky všichni postupně začli zdrhat, tak navopak kraj se rozhodl převést skoro všecko na 4letý, a tam je situace úplně katastrofální

      2. Ze jdu tak kolem tak s dovolenim uvedu na pravou miru ty kraviny o vyuce v USA. Ve Statech je podobny system statnich skol jako v Cesku, skoly jsou tu spadove a o prijeti rozhoduje adresa.Dochazka je povinna
        Kdyz je diteti 5, musi nastoupit do nulteho rocniku mistni zakladni skoly. Zadny katastrofy jak je lici Kablbak tu nevidim. Ano,ze zacatku me malinko vykolejily prisahy vernosti vlajce a zpev hymny kazde rano, ale asi se shodneme,ze je to mazanej a vcelku funkni mechanismus jak adaptovat pristehovalce. Statni skoly mi nesmrdi, berem je jako moznost jak dite bezpracne naucit spanelstinu a seznamit se vsemi socialnimi vrstvami. O mistni imigranty bych se taky neotirala,je vcelku provarenej fakt, ze ze zeme puvodu vzdy odchazej ti schopnejsi,co maji vuli a ambice menit svuj zivot. A ze ten v USA neni taky uplny pericko je zjevne. Sem se chodi vydelavat prachy a podnikat, na valeni na davkach to tu fakt pripravene neni. Viz delka materske a etc.. Toz tak tady a prijemny vecer preji.

        1. „O mistni imigranty bych se taky neotirala,je vcelku provarenej fakt, ze ze zeme puvodu vzdy odchazej ti schopnejsi,co maji vuli a ambice menit svuj zivot.“

          Tohle bych si dovolil rozporovat. Ano, v principu to dává smysl, ale nějak se nemůžu zbavit dojmu, že není tak úplně náhoda, že kdykoliv slyším, jak v USA někoho krochnuli (a že to slyším často), tak pachatel v devíti případech z deseti je buď Juarez, nebo Vasquez, případně Hernandez, méně často (ale stále častěji) pak Mahmúd, Ali-Abu nebo Sulejmán. Jo, to byly časy, kdy typický vrahoun v USA byl Benetto nebo Woryna…

          1. Dobry vecer Nitusi,

            nechci placat jalovosti, protoze nejsem sociolog a tak me berte s rezervou. Moje povrchni vysvetleni je takove, ze podobne utoky prichazi kvuli tomu, ze dite bylo zanedbane. Tady neni vyjimka, ze deti travi ve skole deset, jedenact hodin,protoze rodic ma treba dve, tri zamestnani, pokud si zamanul na soukromou skolu nebo treba na bydleni nad jeho pomery.K tomu pripoctete permanentni nejistotu dospelych ze zdravotniho systemu. Slabsi kusy to kaci a bohuzel prenasi napeti na celou rodinu. Jako ano, ty uhrady jsou tu mazec, vlezt treba s bolavym brichem na ER je sranda tak za 3500 USD. Ale zas je to neco za neco….

            1. No, LatAm má obecně gigantický problém s gangsterismem (valná většina nejnásilnějších měst na planetě je od Mexika na jih), takže celkem není překvapení, že mezi těmi přistěhovalci budou i nějací příslušníci Mary Salvatruchy a podobných band. Bohužel je pro některé teenagery přitažlivé, takové lidi napodobovat.

            2. Na to jste se před Obama care přece mohla pojistit za sumy nedosahující výše zdravotní daně v ČR (myslím poměrem k reálné mzdě).
              Dneska samozřejmě nevím, ta země už mne nezajímá.

        2. A jeste jeden postreh k tem skolam. Respektuji a vazim si rodicu, kteri zvoli skolu soukromou. Muj muz taky do podobne chodil. Cena za obdobne vzdelani nam ale pripada neumerne vysoka, protoze naklady jsou takove, ze ditko ma sice vse, ale nema zadny cas rodicu. Touhle cestou jit nechceme. Bohate nam staci jak se zadluzime u porodu :-) Predbezne naklady jsou 12000 USD. Pujde-li to dobre :-)

          1. Vy nemáte zdravotní pojištění?

        3. Žádný kraviny katastrofy, co tu mele kablbák, tu nikdo normání nevidí a neviděl. To ani nejde o to co tu píšeš, spíš o princip…

          Nikdo si je ani nemyslí. Ani jim vlastně nevěří. Občas jen pasáček těchto blbů, který je v těchto hovnech králem a krmí vytrvale, zde zvoucí se Sysopem, je to schopný psát tyto hovna s vážnym xichtem. A pak to bohužel občas některý místní pokrmí dál. Ale to je celý. Fatdwi, přešlápni si, btw.

          Kde by byl corona, klokan, kablbak a další zde, bez Sysopa? No v prdeli, co?

          1. Ahoj Shifty,

            Dik. Doufam, ze se mas dobre. Mimochodem vcera jsem si na tebe vzpomnela. Nejaka pani me skolila, jak blbe vino podavame k polente s kuretem a chrestem. Chardonnay ji nejelo, aristokratce. Muzes me, pls, dovzdelat? Co jako priste, zmlsanym damam, kdyz je na menicku polenta :-) ?

            1. Bílý. Chatea de Carton, pozdní sběr. Kdyby se madam zdálo moc kyselý, tak ať si ho přicukruje. Když bude cukr hnědý, tak dodá i lehký karamelový podtón

              1. Jo, ale a tim cukrem se to nesmi prehnat, jinak pak je z toho spis Holandsky Duven Bleet.

                1. To tam pak šoupneš trochu vodky a máš z toho sherry nebo portský.

                  1. nedělej ze sebe burana shane xD

                    1. Co, bys chtěl, dělnický původ a učňovské školství ani vertikální mobilita nepřebije :) Děti už třeba budou společensky uhlazenější. Ale zase třeba nebudou moct chodit do dělnickejch hospod, aby jim nerozbili držku.

                    2. Ale prd. Já čtyřky vymetam běžně a rád.. to se se znalostma dobrýho vína nijak nevylučuje :)

                    3. Dělnickej původ mam taky. Za totáče byl děda v armádě, podplukovník a atašé v Číně. Pak nepodepsal souhlas se vstupem ruských vojsk a od tý doby na tom naše rodina dobře nebyla. Jen nejsme úplně blbý a dementi, naštěstí.

                    4. A v tej armádě byl proto, že za protektorátu pomáhal jako kluk tisknout letáky a pak strávil 4 roky nucenejma práci někde ve Francii. Když se v 18ti vrátil domů, tak ho máma nepoznala. Tam poznal hodně levicově a komunisticky smýšlejících, v pracovních lágrech, rusáci nás osvobodili, no tak jim prostě věřil. Ale zmrd to nebyl a v 68 hřbet neohnul. On to prostě udělat nemohl. To co se stalo, pro něj byla obrovská zrada… už druhá..

            2. Polenta je dost bez chuti, s čím a jak to bylo? Maso nějaký v tom bylo? Ke smetanovejm omáčkam se všeobecně barikovaný chardonnay hodí dost. Třeba ke svíčkový je to luxusní kombinace. Ale polenta a smetana, to asi nebylo.. tak spíš něco s kyselinkou? Rýňák, Sauvignon? Musíš upřesnit :-)

            3. Ahoj btw. Sorry, měl sem to teď hektische. Mám se fajn, vlastně dost dobře. Po půl roce nezaviněný pauzy sem se azse rozehrál v mém sportu a vono to jde, to na „starší“ kolena potěší. Nikdo mi neubližuje a i navzdory nejhorší vládě, době a všemu, co je kolem nás(a co ti tady místní plačky budopu neustále dokola psát), se mi celkem daří. Dík za optání :-) Co ty, jak je v zemi zaslíbené? Na jaro Usa plánuju :-) musím ale kvůli paní vymyslet něco s tnisem, myšleno jako s nějakým WTA turnajem a musí tam hrát Petra Kvitová. Miami by mohlo klapnout..hraje se v půlce Března…

              1. Na tohle si vždycky vzpomenu, když chci nasrat škarohlídy:
                https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=uf3Yn7irgOM

              2. Dobre rano, to je mila zprava, ze se chystate na Floridu. Doufam, ze se vam tam bude libit. Jestli budete v Miami, urcite si nenechte ujit Wynwood, Pegasus Statue – ta je impozantni , Coral Gables a Memorial of Holocaust. Na dobry jidlo pak urcite do Little Havana. A pokud budete v nalade na vylety,urcite jedte do Florida Air Museum a na Cape Canaveral. Jen pocitejte s par malickostmi. V Miami je vlhko. Jakoze hodne. Mne to treba nevadi, ale dost lidi kolem toho remca. A bacha, Miami neni pro slecinky. Jsou tam svaby. Jakoze fakt velikansky a jeste vetsi kusy.Takze rovnou do CVS a koupit pasti nebo tablety. Jo a krem, krem trikrat krem…Slunicko sviti jak blazen. Plus udelejte si zalozni kreditku, s evropskejma debetkama byva problem, nekdy je terminaly nenactou. Jo a na letisti se nepoustejte nikdy do diskuze s imigracnima. I kdyby byli sebeprotivnejsi. Vsecko odkejvat a myslet si svoje. No a to je tak v kosticce vsechno. Doufam, ze si to moc uzijete!

                1. +1
                  super, díky za hodnotný info. Ať se daří, pevný zdraví.

                  A smrt zmrdům… :-)))

          2. shifty: marně přemýšlím, čím jsem si to zasloužil…?

            1. Tím, že se s ním mýrnix týrnix vybavuješ jako s tím místním moudrým kmetem. Přičemž on tady je schopnej zároveň psát nesmysly typu, že za hladomor na Ukrajině mohl západ a tak dál. Sorry jako.
              Když se bavíte o nějakejch korporátních hovnech, ok, proč ne. Ale to, jak tu neustále lže a krmí místní debily mě prostě sere. Mě si dal do ignoru a když mu to posledně o držku omlátil shane, tak se tu půl roku neukázal.. charakter…

              1. shifty: aha, tak to mi vůbec nedocvaklo, že je to kvůli Sysopovi, v kontextu to vypadalo, jako kdybych krmil kaBrnaka. V tomto se neshodnem, už jsme se o tom bavili. Proč se se Sysopem tak nemáte rádi mě není jasné. Nesouhlasím s ním v mnoha věcech, ale v mnoha ano plus je schopen diskutovat věcně a dát zajímavý úhel pohledu (ne jako kaBrnak, corona, Modrý Klokan a další šašci, sloužící pro toliko k obveselení).

                V čem ale souhlasím je, že nechápu, proč s kaBrnakem mluví jako kdyby to, co kaBrnak píše stálo za jakoukoliv diskusi (kterou to stejně není, slouží to pouze jako odrazový můstek pro další kaBrnakovo tapetování monology píčovin).

                BTW ten hladomor na Ukrajině – já nad tím uvažoval (diskuse byla skutečnou studnicí, zapojovat jsem se nechtěl, vše podstatné už padlo, když jsem k ní přišel) a ono to vlastně není zas tak nepochopitelné. Je to klasická komančská propaganda, dnes by se dalo říct „prchalovina“, která není vymyšlena vůbec blbě. Stačí zaměnit příčiny za následky, přidat líbivý narativ o zlém zápaďákovi, co chtěl ničit hodného Slovana a méně znalý člověk to vezme jako fakt. Takže nadávat těm, co tomu uvěřili nemá smysl, naopak je potřeba jim dát fakta – tlak vyvolává obrannou reakci, oni na to musí přijít sami. A zrovna Sysop je podle mě schopen fakta vzít, zamyslet se nad nimi a klidně si je i ověřit. Oproti tomu věřící a tupci (kaBrnak, Modrý Klokan) jedou pouze stále absurdnější demagogii, čím víc protifaktů ukážeš. Takže ani v tomto nemám problém se se Sysopem bavit, akorát tentokrát jsem neměl potřebu do již pokročilé diskuse vstupovat.

                1. Já lidi co lžou a překrucujou pravdu opravdu nemám rád. Navíc tady pase ty místní magory, pásl brutálně i ZRG1, mžná si to pamatuješ…a vlastně říkal to samý co ty o něm. Že má zajímavý informace, bla bla bla… Chápu, že se v lecsčemž shodnete a nemám s tím problém. Ale beze mě.

                  1. shifty: já zatím Sysopa vyloženě při vědomém lhaní nepamatuju. Teda možná, že tak něco dělá, ale není to poznat (že by se hned v dalším příspěvku odkopal, že vlastně to předtím nebyl názor, ale záměrná lež) a tedy za mě nemám důvod ho podezřívat. Hodně lidí jej tu mělo za pohádkáře, ale tady jsou určité styčené body, kdy já nemám k nedůvěře důvod (neb kdybych tu o sobě psal vše, taky bych pravděpodobně vyvolal podobné reakce, že to určitě není pravda, že si to vymýšlím a že to není možné). Btw „styčnými body“ nemyslím to, že bych ho znal – netuším, kdo to je nebo jak vypadá – ale některé zážitky, která máme každý trochu jiné, v jiných místech nebo s jinými lidmi, ale celkově obdobné.

                    Jo, zrg1, to bylo stejné nechápání jako dnes „bavení se“ s kaBrnakem. Na odsouzení dotyčného to ale není dost, mimochodem, co bych asi tak měl napsat tobě za klokana? :-) To mi přišlo vyloženě jako masochismus, on ti říká „šity“ a ty se s ním stejně bavíš, přitom jeho reakce jsou prakticky přes kopírák s názory i výtvory kaBrnaka (nemyslím si to, ale ani by mě nepřekvapilo, kdyby to byl jeho multinick).

                    1. @ fatdwi

                      Ty seš tady asi jedinej moula, kterej si nevšiml, jak Sysop lže. Dělá to pořád, v každým příspěvku. Nepozná to jedině takový roztomilý ťululum jako ty. Styď se.

                    2. Ja rano vstanu, otevru oci a hubu a uz lzu. Dokonce lzu i v tech lzich, coz je majstrstyk. A vecer zase oci a hubu zavru. Tak vypada muj prolhanej den. V noci lzu ve spani. Kdyz se vzbudim, chvili nevim, jestli ta lez byla jeste ve spanku, nebo uz do bileho dne. A i to, co jsem ted napsal, je jedna velka lez.

                    3. @Sysop
                      Ovšem 100x opakovaná lež…

                    4. Re: Dachsmeister29.11.2023 v 20:35

                      Vsak ja samozrejme vim, ze mam pravdu! :-)

                    5. dach – ale no tak :-)

                    6. @ Sysop

                      Sem to říkal. A ještě seš rafinovanej. Víš, že přiznání je polehčující okolnost. Však počkej na direkci, voni ti to lhaní vyženou z hlavy, i s assemblerem a roznětkama.

                    7. Pokud se do mne nekdo vylozene nesere, pak se snazim vyjit s kazdym. Nejsem toho nazoru, ze lidi jsou cernobili. I Kabrnak muze mit v necem pravdu, nebo muze mit nejakej nazor, kterej ma racionalni zaklad. Proc ne. Zrg mel napriklad dobry zdroje, ale s tema informacema pak neumel pracovat. Jeho armageddon predpovezeny na patek daneho tydne proste byl uplne mimo.

                      Kdyz se budu chtit bavit jen s lidma, se kteryma sdilim vsechny svoje nazory, pak ustrnu ve vyvoji, prehlednu vlastni chyby, nepoznam fales ostatnich a celkove budu jen ztracet. Naopak, pokud se bavim se vsemi, kdo o normalni debatu stoji, muzu si sam neco obohatit.

                      Chyby delam jako kazdy a pokud mi je oponent umi rozumne podat, snazim se nad tim alespon zamyslet. Nejsem vseved a i blbec muze najit u mne chybu.

                      Co se Shiftyho tyce, casus belli si uz nepamatuju, ale pokud jsem ho dal do ignore, mel jsem k tomu nejaky hodne zasadni duvod. Specialne pokud tvrdil, ze lzu u neceho, kde jsem si jisty opakem, protoze lhar sam musi nejlip vedet, jestli keca, no tak sel do ignore. Pokud mne nekdo bez dukazu napada, nebudu se s nim hadat. Neni to muj kamarad, aby mi stal za to, jit na pivo a tam to probrat. Chlapi se nehadaji, nemaji picu mezi nohama.

                    8. @Sysop
                      ale tak jistou slabost pro obskurní grafomany máte, což?

                    9. Slabost ne. Dlouhe litanie nemusim. Bohuzel ale sam nekdy pisu vic, nez je zdravo :-/

                    10. Sysop – myslím, že šlo o nějakou píčovinu typu že je blíž moře v Nice nebo v Polsku. Nebudu se tady vymlouvat, ale řekněme, že jsem tou dobou řešil několik ne zrovna příjemných úmrtí v rodině a trošku jsem si na tebe asi vylil žluč. To nebylo ok. Uznávám.

                      Nicméně dlouhodobě nejsem tvým příznivcem. Tak to prostě je. Chápu, že koukat do zrcadla, když lžeš a někdo ti to omlátí o hubu(naposledy například ty nesmysly o hladomoru na Ukraině, ale těch věcí je každý týden/měsíc dost), je ti nepříjemný. Taky bych s tebou do hospody nechodil. Občas inklinuješ k moc extrémnímu pohledu ala kabrnak a tak. To jě škoda, ve finále tomu co tím asi myslíš děláš medvědí službu.

                      Zkus si přečíst znovu tento článek. A o mě to fakt není. Já si zdroje ze všech stran hledám běžně.

                      https://dfens-cz.com/normies-versus-narcisticti-extremisti-aneb-jak-zdiskreditovat-opozici-a-udelat-z-ni-tabu/

                    11. fatdwi – za hladomor na Ukraině vážě mohl západ? Za válku na Ukraině může Nato? Za to, že se tady kupuje jídlo dráž než v Evropě může vážně Fiala? To je tak co mě během asi 3 vteřin napadá jako jasné lži, co tady Sysop zastává a obhajuje. Samozřejmě, někdy to děláý vychcaně, sám názor nenapíše, ale ty, co tady tyhle názory píší, chválí, poplácává a podporuje. Sorry fatdwi, ale to máš asi selektivní slepotu.

                  2. @ Shifty, fatdwi :-D)))

                    Čau komici. Fatdwi, díky za poctu, označení tupec od tebe, je pro mne opravdovým vyznamenáním. Je dobře, že se bavíš, sranda musí bejt i kdyby ti fotra věšeli.

                    Jen o Shiftyho mám strach. Když se nemáš rád, škodí to tvému zdraví. Já vím, že to není jednoduchý, ale dá se to naučit. Prostě se zkus mít rád. Držím chlupatý palečky.

                    Tvůj milovaný plyšáček.

                    1. Moc ti to nejde poslední dobou a už mě nebavíš

                    2. @ Šittynka

                      Všiml jsem si, že jsi nějak ochladla. Fsadím se, že jsi mi nevěrná. Až přijdu na to kdo tě teď píchá, nakopu tomu hayzlovi prdel.

        4. To schopnější? Ze střední ameriky lezou do USA leda drogoví dealeři a pašeráci zbraní.

          1. zdrhá tam každej, kdo má nohy

            jistě, většina jsou prostě dělňasi co pak dělají špatně placený věci (který by ale taky nikdo jinej nedělal) a manuální profese (řemesla ale i v US umí být dobře zaplacený), podobně jako rejžáci ale kopou děcka ke studiím a práci na sobě a druhá a třetí generace se poměrně dobře zvedají do střední třídy

            1. To Behemot:

              Dekuju,je to pravda. Ostatne jen takovy postreh, kdyz jsme chteli rekonstruovat koupelnu,tedy nove dlazdice, podlaha, nova vana a sprchac, stavebni firma se kroutila a tvrdila ze to bude tak na 6 tydnu. Polovicka se nastvala, sehnala par delniku a meloucharu z Mexika a Hondurasu,co postavaji pred 7 Eleven a do 18 dnu stala koupelna jak vino. Chlapi spokojeny, ze si vydelali, muz spokojen protoze pred samotnym vykonem prace si proveril, jak se k tomu budou mit a jak jsou sikovni. Byli. A loudili dalsi zakazky.

              1. Kdyz nekdo makat chce a je sikovnej, necht si vydela. Ja kdyz jsem na pocatku 90ek zacinal s kolegou ve stavebnictvi, rano jsme vzali staryho Zigula, dali do nej na zadni sedadla nejakou deku ke spaleni a pred hlavakem v Brne jsme nabrali tri nejaky homelessy, co tam postavali na praci. Ten den vecer jsme je vyplatili a dva poslali do prdele. Toho nejepsiho si nechali. Takhle jsme to delali dva tejdny a sestavili partu, co umela delat, byla vdecna za praci a jak to frcelo. Kolega si hlidal stavebni dohled, ja jsem resil zakazky a delali jsme klasicky solichy – pudni vestavby a panelakove nastavby. Jednoduchy veci, kde nebylo co zkurvit a nelezli jsme do xeftu velkejm rybam, co se rvaly o mostni rekonstrukce, satelity a podobny veci.

                1. To Sysop:

                  Jak dlouho pak ta pracovni parta vydrzela? Povedlo se jim se dostat z ulice nebo bohuzel ne? Ja jen tak ze zvedavosti, prala bych kazdymu dobry konce.

    2. „Jsou firmy, kde nikoho po 14 hod nenajdete a nikdo se tomu kupodivu nediví. “
      To je v naprostém pořádku. Pokud se tomu nediví ten, kdo to platí, typicky majitel firmy, tak do toho absolutně nikomu nic není. Problém je v tom, že tuto logiku nelze jedna ku jedné vztáhnout na státní instituce, kde to platíme my všichni.

  4. Kdokoli bude lepší? Určitě?

    Nepsal náhodou dědek před chvilkou o článek vedle, že vždycky když už si člověk myslí, že horší vláda ani teoreticky nemůže existovat, tak se naši politici hecnou a dokážou to?

    Dědek předložil i velmi rozumnou hypotézu proč, se kterou zcela souhlasím. Dovolím si ji volně zopakovat: „v zemi v rozkladu může o moc usilovat jedině idiot nebo psychopat. Minule jsme měli psychopata, teď je tam idiot.“

    Ne že bych se zastával této vlády, je to samozřejmě totální katastrofa a blahopřeji sám sobě, že jsem ji nevolil a nemusím si to vyčítat. Jen mě mírně mrazí z toho, kdo tam bude příště a co zmákne, až „zamaká“. Všechny volby v této zemi mají dlouhodobě jednoznačně tak sestupný trend, že už mě ani nebaví donekonečna chodit házet „propadlé hlasy“ v podobě mimoparlamentních stran a prázdných lístků. Líp už bylo.

    1. Tenhle článek je jeden velkej fňuk. Nic víc. Zase tady někdo chtěl, aby ty svoje sračky nemusel řešit… a nasral se, že stát to řešil hůř. Stát je na hovno. To je bez debat. Ale napsat tak rozhorčenej článek o státní edukaci… pro mě je to low. Když tam ty děti necháš, tak si nestěžuj, oder?

      1. upřímně – kdo nepochopil už někdy v druhé třídě (svých dětí), že drtivá většina základních škol je jen hlídání zadarmo, a že je nutno dětem poskytnout vzdělání škole víceméně navzdory, tak je úplný ignorant. dá se tomu trošku pomoct výběrem školy (a dělat pět let ráno a odpoledne taxikáře), ale něco se musí odehrávat doma.
        pro začátek spolu večer čumět na nedabované filmy. to moc nebolí.

        1. Hlidani snad, ale zadarmo fakt ne.

    2. No tak my máme zemi v rozkladu (rozkradu) již od roku 1990. Proto tu asi těch 33 let vládnou psychopati a idioti.
      Jenža já za tím vidím dost racionálního. V zemi v rozkladu se nejlépe krade a tuneluje. Jak by jsi chtěl tunelovat a rozkrádat právní stát kde fungují soudi i policie ?
      Asi dost těžko. Proto ODS vždy pracovala na rozkladu právního systému, soudnictví a zejména policie. A oslové tu hýkali nadšením, jak je to správné pravicové, „minimální stát“ bez funkčního práva a policie.
      Ale jen do okamžiku než jim už potřetí někdo rozmlátil okýnko a vybral obsah auta, či s nimi někdo vyjebal a oni se marně roky tahali po soudech a dotyčný se jim jen smál do ksichtu.
      To tady pak začali kvílet že chtějí funkční policii, kriminálku i soudnictví. Ale daně platit nechtějí.

      1. K tomu poslednímu odstavci:
        Daně jsem platil a platím, po roce 1989 mi někdo, už celkem pětkrát, pokaždé způsobil škodu na voze v hodnotě asi tak desetinásobku ceny toho rádia, co se mu tak hrozně líbilo.
        Pokaždé to bylo doslova za bílého dne, pokaždé nebyl vůz ničím nápadný a pokaždé nikoho ani nezajímal materiál v kufru, v hodnotě možná i padesátinásobku ceny toho rádia.
        Když se to stalo potřetí, někdy v roce asi 1996 a s Kenwoodem za nějakých 18, tak ti vymrdaní fízlové, které dosud ze svých daní platím, začali podezřívat mne samotného. Že si záměrně montuju do vozu tak drahý rádia, pak si záměrně ničím dveře i palubku vozu, rádia si kradu sám, pak vymáhám plnění po pojišťovně a za to plnění si pak kupuju další, ještě dražší.
        Nekecám, čelil jsem asi tříhodinovému výslechu na kriminálce. Chtěli po mně a mé paní, otisky prstů (prý pro jejich vyloučení). Ptal jsem se jich tehda, jestli z dveří vozu a okolí rádia, sejmuli úplně všecky, jestli některé z nich nepatří nějakému, již známému zmrdovi – no to jsem si dal!
        Vypadá to asi neuvěřitelně, ale v takovém stavu fízlárna v roce 96 byla.

        1. servisdok:
          „… ti vymrdaní fízlové, které dosud ze svých daní platím, začali podezřívat mne samotného…“

          – – –

          Podobná zkušenost s opakovaně vykradenou garáží.

          Dokonce jeden soused si sám zjistil, kdo ji jemu o kus dál taky vykradl a dal těm vepřohlávkům od PČR všechny informace – žádný výsledek, vůbec se neobtěžovali…

          .

          1. Na fizlarne jsem byl trikrat v zivote a to jen proto, ze jsem potreboval protokol pro pojistovnu. Ty, celkem snad ctyri, zbytecne ztracene hodiny meho zivota nikdy nezapomenu. Naprosto zabity cas bez jakehokoli efektu.

            Kamarad mel stejny problem s chalupou v Orlickych horach. Kazdou zimu tak dvakrat, trikrat vybrana. Nepomohly ani supa dupa zamky na dvere, zlodej se hrde proboural vedle pres zed. Nakonec to vyresila nacata lahev alkoholu v baru, o ktere rodina vedela, ze na tu se nesaha. Pri posledni kradezi zmizela a s ni i nasledne kradeze. Je to uz skoro dvacet let a co vim, tak ma pokoj. Novou nacatou lahev dodal a ta tam dodnes je.

            1. Sysop:
              … líbí.

    3. Jan Mrcasik: mám tu větu zkopírovanou a jdu do diskuse napsat příspěvek a Vy už jste ho napsal, takže za mě +1. Naposled jsem si to, že nikdo nemůže být horší, myslel tak rok před posledními volbami (covid games v plném proudu, Babišovu zmrdství říznuté neschopností, bezradností a buranstvím denně na očích). Pak přišly kampaně a v nich „změna“ a mě bylo jasné, že horší to klidně být může a posléze, že určitě bude. A taky že ano.

      Psal jsem to sem do diskuse nedávno – nechápu, jak si někdo může po zkušenosti Babiš-Fiala myslet, že to příště „nemůže být horší“. Jasně, že může a s ohledem na sračky, které se na nás valí z EU (ale které budou mít dopady až třeba v horizontu 3-5 let) taky bude. Protože je v tuto chvíli ještě brzy na někoho, kdo by byl výrazně proti a dokázal většině blbečků (voliči jak Babiše, tak změny k horšímu) vysvětlit, že sluníčkový směr EU není to pravé ořechové. To při současné úrovni ekonomiky a EU sraček není možné, na to bude muset být mnohem horší situace než „drahý máslo a elektřina“. Jenže pak to ještě pořád může být mnohem, mnohem horší, i když bude alespoň možnost, aby to bylo lepší. Ta dnes není a nevěřím, že po příštích volbách „bude líp“, ať už se tam vrátí estébák, zůstane Mr. Signal nebo se objeví jiný nadějný EUrofil (nikdo jiný zatím nemá šanci a ti nahoře vědí, koho si pást, např. veto a PePa).

    4. Jan Mrcasik: souhlasím. Ono je to mnohem jednodušší: zkuste si představit, že byste třeba měl kandidovat Vy. Jestli jste rovný člověk, tak nemůžete přece nikomu slibovat, že bude líp. Maximálně můžete slíbit, že se pokusíte nechat tento národ v těch sračkách, které se na něj nevyhnutelně valí, snažit nechat utonout co nejpozději. Ale vzhledem k členství v Eu je možné, že s tím neuděláte lautr vůbec nic.
      „Slibuji Vám jen pot a slzy“ dneska už fakt nepřitáhne vůbec nikoho.
      Všimněte si, že ty (předpokládám konzervativní) strany, které pravděpodobně také volíte, mají v celku počet hlasů odpovídající zhruba středně velkému okresnímu městu. Víc lidí nestojí o to, aby měli právě to, co si zaslouží. Přitom jen samotný Babiš má snad víc zaměstnanců….

  5. 130 procent nějaký průmerný mzdy je hovno. Dal bych 160 … pak se to pohne…a to vzdělání konečně klapne, děti poletěj bez problémů na ty střední, just pohoda. Ten zkurvenej stát to ne a ne doplatit, hajzl jeden.

    A dál? Asi zvednout daně. A prostě rozhodnout. To by pomohlo.

    Tvl. Docházej prachy pane domácí? Haranti sou blbý, v konkurenci se neuplatněj? To fakt někdo furt má nataženou ruku ke státu? Tvl to je nový dno pro místní negramoty, ten DF článek.

    Za cizí blbý haranty bych nerad platil, ale to sem asi hondě drsnej kapitalista, co?

    1. @ Šittyna

      „Za cizí blbý haranty bych nerad platil, ale to sem asi hondě drsnej kapitalista, co?“

      Pokud vím, státní školství se platí ze státního rozpočtu. Chápu tedy dobře tu tvou poslední poznámku, že bys raději celý školství zrušil? Asi tedy bys nechal jen souhromý školy bez státních dotací? (Pokud to nevíš, tak i soukromý školy berou docela velký státní dotace na žáka, takže za cizí blbý haranty v soukromých školách již dávno platíš)

      Nezbývá než ti laskavě sdělit: Ty běž taky do prdele, tupý jelito.

      1. to je tak blbý, že to ani nezaslouží komentář…

        1. @ Shifty

          Já vím, ale ty mě hrozně rajcuješ, nemoch sem si pomoct. Odpustíš mi to?

          1. Tý Klokane, začíná ti chlupatět nemohoucnost.

            1. @ Hupert

              ?

              1. O nic nejde. Podle Oshoustího plyšáckého pravopisu bude asi chlupaté nemoch místo holého nemoh(l) v cajku, ne?

                1. @ Hupert :-D))

        2. To je v podstatě všechno, co jsi tady ty kdy napsal.

  6. Stejně je zajímavý, že lidi, kteří Signalistovi nevěří slovo, mu těch 130 % věří.
    Mám doma učitelku ze základky. Na poměry jejich školy má slušný plat, protože dělá nějakou práci navíc. Odhadl bych to denně na nějakých 10 hodin, po večerech u toho sedí. 130 % průměrné mzdy, tedy 55 litrů měsíčně, ale zdaleka nemá.
    No ale když to Signalista říkal…
    A taky to říkali v ČéTé. Musí to bejt pravda.

    1. Mozna pridali 130 % prumerne mzdy prumerne. Ergo, reditel ZS nekde v Nuslich dostane jinak pridano, nez ucitelka v Horni Dolni…

      1. Sysop 29.11.2023 v 7:11

        Přesně.
        To jsou ta úskalí interpretace statistik.

        Jinak: před několika dny jsem zachytil v rádiu sdělení, že mladí lékaři požadují 300 % průměrného platu.
        To učitelům platy hezky vyrostou, ne?

        1. Jenom pár uvedení OOO (obecně oblíbených omylů) na pravou míru…
          Mladí lékaři požadují 150 %, 300 % požadují staří lékaři…
          Přesněji řečeno požaduje to komora nějak od r. 2010 nebo 2011…
          Učítelští mají přislíbeno 130 % předloňského průměru…

          1. Bohuzel my ted tvrde valcime s ruskem, takze nase ekonomika si moc hejhulovat nemuze.

          2. jizlivec 29.11.2023 v 9:51

            Slyšel jsem to v rádiu v besedě o přesčasech, které jsem zjevně nevěnoval potřebnou pozornost.
            Z hlediska růstu platů je to vlastně jedno, ne?
            Až budou chtít dojičky průměrný plat, bude dokonáno.

            1. Nevím jaxou na tom dojičky s platem* (asi nijak blyštivě), ale některé profese halt vždycky budou táhnout ten průměr dolů…

              * V drtivé většině spíš mzdou, možní někde ještě družstevními podíly,,,

  7. Co se týká pana domácího, pokud je tak hrubě nespokojen s místní ZŠ, doporučil bych stěhování nebo děcka někam vozit.
    Dělá se to běžně. Kdysi jsem na základce učil, některé děti k nám jezdily třeba 15 kilometrů.
    I moje drahá polovička když aupairovala za kanálem, vozila děcka z té rodiny do sousedního městečka do školy. Prostě byla lepší. Ta škola.

    Jo a nerozumím jedný věci. Když je učení tak skvělej džob, proč je v některých oborech nedostatek učitelů. Konkrétně třeba u fyziky to smrdí průserem, protože speciálně tohle když učí někdo, kdo to neumí a učit to nechce, tak to dělá hodně blbě. Průměrný věk fyzikářů na základkách v ČR je hodně vysoko a až odejdou ročníky 50+ do důchodu, netuším, čím to na MŠMT chtějí nahradit.
    No, asi je jim to jedno.

    Jinak problém základního školství, o kterém je řeč, skutečně není v nedostatku peněz, ale ve špatně nastaveném systému, v němž je pánev fracek a jeho rodič… a ideolog z neziskovky. Slušné děti mají smůlu. Učitelé buď mají taky smůlu (když se snaží ty děti přece jen něco naučit) nebo už rezignovali a kašlou na to a dělají věci, které se většině rodičů líbí, takže ty, při kterých se hlavně neučí.
    Je mi líto, ale komanč tohle prostě uměl líp. Taky byly výsledky někde jinde.

    1. To by bylo hodně zajímavé vidět nějakou tabulku všech klíčových profesí na kterých stojí naše země, a u toho mediány a průměry věku lidí co to tam dělají.
      To by nám asi vstávaly vlasy na hlavě hrůzou.
      Ostatně já to tvrdím už delší dobu, že jakmile to tito konečně doklepou do doochodu, tak se celý stát zhroutí a budem na tom ja za doby bělohorské. I bez války.

      1. to kaBrnak
        Ve zdravotnictví už je to tady.

    2. to ale už bylo v diskusi zmíněný, na pajďák chodí typicky žencký a eště ty blbý, a žencký minimálně ze 2/3 (ale asi podstatně víc) technice a přírodním oborům (vyjma nejaké té biologie, meducíny) neholdujou, takže spirála se točí a točí

  8. Dotaz: V algebře se pořád kolem dokola praktikuje nějaké dělení. Čísel jinými čísly, zlomky, úplná šílenost, nenapadá mě, kde by se to dalo prakticky použít.

    To je vtip? Protože nemohu si pomoci, když jsem stavěl barák (spolupracoval na projektu, realizaci), lepil si papírový model letadélka (f-16 1:72 ze čtvrtky, lepidla a pastelek), když jsem si dělal ekonomické rozvahy okolo hypotéky (když dám mimořádku takovou, tak se splátka pohne tak, pojištění tak), atd., tak jsem dělil pořád (a často v myšlenkách, tedy z hlavy). Když plánujete tůru, tak taky dělíte kilometry a převýšení nějakými hodinami. Delší slanění na počet jednotlivých dílčích slanění. Cestu někam do pryč na hodiny jízdy. Jízdu na nějakou průměrnou rychlost. Náklady placené ročně na měsíční. Kurník, vždyť já dělím denně, jak to zvládáte?

    Ke školství mám tisíc výčitek, ale to, že se učí dělit k nim nepatří.

    1. tak nějak. počty jsou mocná zbraň pro život. a jeden nemusí být vělkej vědátor – zedník si napočítá, kolik potřebuje navézt pytlů cementu a kolik palet cihel. domácí kuchařka si spočítá, kolik palačinek je potřeba udělat na oslavu narozenin, kam dítě pozvalo 13 kamarádů, když každé dítě sní tři až čtyři a ze základního receptu čtvrtlitr mléka, jedno vejce a deset deka mouky se udělá šest palačinek. domácí chovatel si spočítá, kolik potřebuje ovcí na vypásání půldruha hektaru a kolik balíků sena na zimu.

      1. dnešní absolventni učňáků (nebudu je nazývat tím slovem od Z, protože to je urážka zedníků) moc neví, co to cement je, natož aby to někam vozili tvl

    2. LWG 29.11.2023 v 7:56

      Přesně.
      Vidlák tráví také dosti času počítáním krmných dávek a čistých živin.
      A co teprve dlaždič! Počet míchaček betonu pod obrubníky s opěrou a bez, třiašedesátku do kufru… Zpaměti, maximálně se záznamem výsledku na nejbližší obrubník.

      1. ygorek 9:06
        Ty ovšem nejsi typický vidlák!
        V praxi jsem si ověřil, že velká část vidláků není schopná správně připravit směs benzínu a oleje pro dvoutaktní motor, pokud nemá litry benzínu v násobcích pěti.
        Když jsem vysvětloval početné rodině jak získat množství oleje pro 7 litrů benzínu pomocí trojčlenky, nevěřili mým čarodějným kejklím a zavolali radši Frantovi, kterej dělá v lese s pilou. Ten můj výsledek +- potvrdil.

        1. Videl jsem na vlastni oci, kdyz zednici potrebovali udelat velkej pravej uhel, tak po mnoha minutach diskusi, neuveritelnych navrhu a jinych kravin, ten nejstarsi, co sedel opodal, vzal tri prkna a sbouchal trojuhelnik o stranach 3, 4 a 5 delek maly vodovahy. Pro ostatni byl za boha.

          1. …ty vole, Pythagoras v montérkách!

          2. to je to první, co se na každé pořádné stavbě dělá. vzít (koupit nebo sebrat na půdě) rovné hoblované latě a co nejvíce truhlářsky (dle umu konkrétního stavebníka) sroubit velký trojúhelník 150,200 a 250 cm. ten můj si postupně půjčoval bagrák, zedníci, tesaři, klempíři…
            dobrá je taky zednická konstrukce elipsy (třeba pro klenbu, s prnem s ryskou na malou a velkou poloosu), nebo zahradnická konstrukce eliptického záhonu pomocí provazu. a veliká machrovina je stará dělostřelecká dálkoměrná metoda přemrkáváním přes palec.

            1. Manzelka zaklada okrasne zahony na zahrade tak, ze si na travnik nejprve polozi hadici coby krivitko a az se ji to libi, jde se kopat.

            2. Pokrok nezastavíš. Za mejch časů se při zdění pravý úhel obvykle kontroloval přehnutejma novinama nebo časopisem. Nebo čimkoliv, co bylo z výroby zhruba pravoúhlýho. Centimetr žádná míra. Nejsme hodináři.

              1. ano, doba se změnila. pokud zdíme z přesných tvárnic nebo broušených cihel, tak je dobré používat olovnici a vodováhu (a na zakládací řadu nivelák nebo aspoň hadicovku) a vytyčit pravý úhel pořádně, když to neuděláme, tak nám zbydou oči pro pláč a nakonec to budeme muset doprasit vagonem montážní pěny. pokud zdíme z nějakých neforemných bandor z bouračky, tak si můžeme pravý úhel vytyčovat třeba tleskutím.

                1. Tojo, mít to ve vodováze důležitý bylo. Stejně jako svislice. Fakt nechceš, aby se ti zdi u stropu rozešly o deset čísel.
                  Ale u rohů stupeň sem, stupeň tam nikdo moc neřešil. Je teda pravda, že Ytongy a sádroše se objevily, až když jsem se zedničinou seknul.

                  1. Kdyz to nahore plavalo, nahonilo se to na venci. Zaklad byl, ztrestat prvni pivo pred devatou, pak se merilo jako po masle.

                    Na druhou stranu, delal jsem pred par tydny desku na garaz, vsechno jsem si pripravil, udelal salunk a kamos se dvema UKckama mi prijel pomoct polozit beton. Ctyri kubiky byly za pul hodky i zkletovany, vsechno rucne. Radost pohledet. Po dlouhy dobe jsem neco nechal nekoho udelat a nelituju.

                    1. Tohle já už nezažil, ve druhý půlce devadesátek už podnikatel chlast na stavbě moc netoleroval. A vono, popravdě, protože se končilo až když bylo ten den hotovo, tak to člověk nějakejma zbytečně prostojema nechtěl moc protahovat.

                  2. Dnes som mal malu vymenu nazorov zo stavbarmi, ktori dokoncuju zateplenie panelaku. Okrem diskusie okolo ramu vchodovych dveri a ich nefunkcnosti, som len tak prilozil 2m vodovahu na vonkajsiu stenu vchodu, cca 2,5m vysoko. Ked som ju dal do zvislice, dole utekala 3.5cm… normalne sa ma opytal ci, som normalny a chcem to reklamovat… mimochodom odchylka od roviny na dlzke laty 1,5cm… vlnobitie ako na Havaji. Tak mi z toho vychadza, ze to vobec nie je dolezite a nicomu to asi nevadi…

              2. Necim takovym zrejme kontrolovali zednici pravouhlost stavby moji chalupy. Verandu dokazali udelat z vinglu o 15 cm na trech metrech. Ma ctyri rohy a kazdy mel uplne jiny uhel. Kdyz jsem z toho udelal koupelnu a rozhodl se pro velika celostenna zrcadla na protejsich stenach, musel jsem zevnitr prizdit kantku, aby ta zrcadla vubec byla paralelne.

                Bych se nedivil, kdyby takhle nejak vznikl Tancici dum. Kdyby tehda ti blbci meli s sebou drevenej vingl, mohl to bejt docela peknej barak.

                1. Normálka. Náš barák z roku 1930 je to samý.

                  1. na mém aktuálně rekonstruovaném víkenhausu (poslední rekonstrukce předtím proběhla v létě 1925) jsem jednu polovinu poboural a vystavěl znova, a druhou ponechal. na ponechané polovině je rozdíl úhlopříček v cimrách do pěti milimetrů. takže to jde, stačí chtít. všechno se dá naměřit víceméně staroegyptskou technikou.

                  2. Náš barák z roku 1922 je teda řadovka, takže je rovnější, ale jinak je to podobný. Když jsem kvůli vlhkosti skopávali omítku ve sklepě, to člověk žasnul, z čeho se nasekaly základy. Tuhle cihla, tuhle šutr, tuhle vobří flák nějakýho vápence nebo co… Ale barák stojí a stát bude. Tak co.

    3. Dělení cifer je aritmetika, do algebry opravdu nepatří

    4. Spousta lidí nepochopí, že „zaplatíte jenom jednu splátku navíc“ je úrok něco kolem 25 % p.a. …
      Jo, sám si nejsem jistý, jestli bych to uměl spočítat přesně…

      1. já si někdy dám prácu a nandu ty výpočetní vzorce na různý úroky, a přepočty, z konce gymplu, pže ač bych to čekal rozvěšený pomalu venku na stromech, tak zběžný hledání po lžinternetech obvykle nachází samý sračky a jiný už prefabrikovaný kalkulátory…

      2. V každým počítači s Woknama je program Kalkulačka a ten má v menu Zobrazit volitelný rozšíření jménem Tabulky. A v něm je modul Hypotéka, kde si můžete varianty splátek spočítat dle libovolných parametrů. Není potřeba se s tím ručně mastit.

        1. Nevím, co tam dal Gates ostatním, ale my geronti, co neděláme dluhy, tam máme místo tabulky s hypotékou funkci logarytmické pravítko, kde se dají navolit rytmy od waltzu až po boogie woogie.

    5. Předpokládám, že tady měl pan domácí na mysli, že opravdu není běžné, aby člověk z hlavy počítal příklad typu 17/124|34/18. Pakliže ano, patrně to bude inženýr, který na to má minimálně VŠ, takže není úplně na pořadu dne pamatovat si to ze základky. Je to ZÁKLADNÍ škola, jejím účelem je, aby z ní člověk vylezl s tím, že když se už v životě nenaučí nic dalšího, tak je pořád víceméně uplatnitelný v běžném životě, a k tomu nemusí umět počítat s komplexními čísly, fakt že ne. Což se mi víceméně potvrdilo tím, že kromě kupeckejch počtů typu „kolik rohlíků si můžu koupit za dvacku, když jeden rohlík stojí 2,50“ jsem veškerou matematiku ze ZŠ spokojeně zapomněl už tak před dvaceti lety, a nějak nepozoruju, že bych byl nesvéprávnej. Matematika na ZŠ teoreticky mohla skončit někdy na začátku druhého stupně, všechno, co bylo potom (skaláry, vektory, exponenciály…) bylo sice neironicky zajímavé, ale nepoužil jsem to v životě ani jednou, takže to zjevně nepatří k úplně základnímu vzdělání (na rozdíl od znalosti například toho, co a proč se vlastně odehrálo v letech 1938, 1939, 1945, 1948, 1952, 1968… a toho, co si z toho můžeme odnést za poučení, což nám pro jistotu neřekli vůbec; kdyby skipnuli tu zasranou matematiku, možná by na to měli více času, jenomže oni nám to vlastně NECHTĚLI vykládat, takže díky bohu za kvadratickou rovnici, protože je čím haranty zaměstnat).

      1. matematika na základní škole sotva začne někdy ke konci druhého stupně. na základní škole se učí především počty. to jest primárně sčítání a odčítání jednociferných čísel a malá násobilka, a nějaký základní postup, jak složitější úlohy snadno převádět na sčítání a odčítání jednotlivých čísel a malou násobilku.

        1. „matematika na základní škole sotva začne někdy ke konci druhého stupně. na základní škole se učí především počty“
          Tak to jsem zřejmě chodil na ZŠ s neobvykle vyboostěnou výukou matematiky. Základní aritmetické operace jsme začali snad v první třídě, a počínaje druhým stupněm už jsme měli právě ty hnoje typu rovnic o x neznámých.

          1. ale to jsou všechno počty. matematiky se základní škola dotkne někde u takzvaných pohybových úloh a kopání studní různě výkonnými dělníky.

            1. Ten předmět se jmenoval matematika, pro účely definic v rámci školního systému je to tedy matematika. Že ve „vědeckém“ smyslu by to klidně mohl bejt guláš se šesti, to je asi pravda, ale je to jedno, v rozvrhu bylo napsáno „Mat“, tak je to Mat. Bavíme se o systému, který je Orwellovskými názvy typu „občanská výchova“ celkem prolezlý.

          2. to Nitus
            Ano, zřejmě jste chodil na ZŠ s neobvykle vyboostěnou výukou matematiky.
            Rovnice o „x neznámých“ se dělaly i v 90. letech, kdy české školství dosáhlo vrcholu, jen v 9. třídě, max. měsíc i se slovními úlohami.
            Pokud jste Vy je dělal dejme tomu v 7. šlo zřejmě o školu pro génie.
            Teď už se to leckde nedělá vůbec.
            Zrovna tak se v 9. už nedělá ani ten sinus – nebo dělá, ale deváťáci po přijímačkách s nulovou motivací to vůbec nevnímají. V každém případě je to gymnázia a průmky musí učit.

            1. No jo no, to bude možná z velké části dáno tím, že jsem na ZŠ skutečně chodil v 90. letech…

            2. musí je učit i ty základní rovnice a trojčlenku, čili zatímco třeba učební plány chemie počítají automaticky s tím, že aparát ovládají a budou se jenom počítat množství reaktantů, realita je úplně jinde a za chemie neproberou prakticky nic

      2. No, v realitě jsou na základkách dneska rádi, že dítě spočítá bez kalkulačky 3×8. Nedělám si srandu.
        Že po nich někde na ZŠ chtějí složené zlomky z hlavy, tomu moc nevěřím. To dnešní dítě prostě nedá. Nejsme v roce 1995.

        1. To nechtěli ani po nás v osmdesátkách. Všechno pěkně rozepsat na papíře. Stejně jako sčítání, odčítání a nasobení ve sloupcích a dělení „na papíře“. Z hlavy by to dával tak Rain Man.

          1. jojo, s tím měl problém můj malý bratříček. písemku vždycky odevzával minutu po zadání a psal pouze výsledky. pančitelky vždycky usoudily, že to nějakým zákeřným a zvlášť důmyslným způsobem od někoho opsal (ale tu časovou smyčku nějak nedokázaly vysvětlit) a hodnotily to většinou pětkou. a on nemohl pochopit, proč má psát nějaký postup, když je to přece tak jasný.

        2. Nevím, jak dneska, ale za nás výuka matematiky připomínala ten vtip, kde učitelka říká „Pepíčku, kolik je 2+5?“, a Pepíček na to odpoví „to nevím, ale určitě to bude stejně, jako 5+2, neboť aritmetická operace sčítání je na tělese reálných čísel komutativní“. Spousta těch věcí asi nějakým způsobem užitečná je, ale nikdo se neobtěžoval nám vysvětlit jakým, a dřív, než bych to zjistil sám, jsem se naučil fungovat bez nich. Čekal bych, že dneska to bude v principu podobné, jenom ubylo tý vaty, o které nejspíš ani sami učitelé nevědí, k čemu je užitečná, protože jim stačí, že je v osnovách (děti o ní nevědí, k čemu jim bude, a velmi pravděpodobně ji stejně jako já zapomenou dřív, než se to stihnou dozvědět). Ve finále hovno zle, některé bystřejší exempláře sice matematiku nebudou umět, ale aspoň se jim nezhnusí (zatímco nám se zhnusila, a stejně jsme ji neuměli, respektive uměli jsme to, co bychom se naučili tak či tak).

          1. velká sranda je machrovat třeba tím, že z hlavy za méně než deset vteřin vypočítáte kolik je 247*253. a jestlipak víte, jakou věc ze základky na to použít:)

            1. Každému co jeho jest. Já osobně mám na machrování zábavnější věci, ale chápu, že zábava je velmi subjektivní pojem, a že existují sociální bubliny, kde by se člověk zesměšnil, kdyby vyšlo najevo, že pí umí na směšných 10 desetinných míst, a tam je taková schopnost asi součástí sociálního kreditu. Takže enjoy, mně by to nebylo dobré ani na to machrování, protože mě nějak nenapadá, koho konkrétně ve svém okolí bych tím ohromil a jakým oslím můstkem bych vůbec dosáhl toho, aby na to „přišla řeč“.

              1. některé matematické úlohy jsou velmi zábavné a vtipné. moje oblíbená je slovní úloha s tím pejskem:

                pan Novák s voříškem Mrťafou vyrazili na turistický výlet přes les do hospody vzdálené 10 km. pan Novák kráčí rychlostí 4km/hod a Mrťafa se do hospody strašně těší, protože tam vždy dostane z kuchyně tlustý od šunky, a tak rychlostí 13km/hod nedočkavě běhá k hospodě, zpátky k panu Novákovi tam kam pan Novák mezitím došel, zase k hospodě, zase k Novákovi, zase k hospodě a tak furt dokola, dokud Novák nevezme za kliku hospody. spočítejte jakou celkovou vzdálenost Mrťafa cestou do hospody naběhal. (předpokládejme, že cesou nepotkali mysliveckého hospodáře, který by Mrťafu picnul flintou)

                1. Zaujímavá úloha, len zbytočne nepravidelné čísla. Komu sa má chcieť v hlave počítať 10/4*13.

                  1. není nic snadnějšího, než v soustavě desítkové (tj. součin dvou prvočísel) dělit jedním nebo druhým prvočíslem. i to by si měl jeden z trívia odnést:)

              2. a ještě to pí mnemontechnicky (jako běžela magda kaňonem): Lín a kapr u hráze, prohlížej si rybáře.

            2. No jasně. Sedí matfyzák s matfyzačkou na lavičce, koukají si do očí a kluk se ptá: „myslíš na to samý co já? “
              „Myslím“
              „A kolik ti to vyšlo?“

              Jsem upřímně rád, že jsem nikdy nebyl na večírku, kde by se zábava zajišťovala početními úlohami. (A přitom bych třeba takový Fun with s flags docela rád na youtube viděl)

              1. Mam v tymu jednoho hodne, hodne dobryho sw vyvojare a jednoho podobne dobryho hw vyvojare. Mmchdm, jsou to byvali kolegove z firmy, odkud jsem je pretahl, znaji se leta. Kdykoli je nejaka firemni akce, oba jsou zasiti nekde bokem a bavi se o nejakem elektrotechnickem speku. Mezitim ostatni Bavori chlastaji, zerou, tancuji. Nakonec jsem zjistil, ze jsou oba hodne dobri ve stolnim fotbale, pricemz v praci mame dva stoly, takze posledne jsem rekl skladnikovi, at vezme jesterku a jeden ten stul nam priveze do haly, kde se chlastalo. Konecne se ti dva sebrali a sli se misto zvaneni bavit. Uz ted jsem jim rekl, ze na vanocni vecirek bude stul s fotbalem pripraven.

            3. to vypadá nápadně podobně jak rozklad dle pomůcky (a+b)(a-b)=a^2-b^2

              ale že bych to dal za deset seund, než bych si to v palici porovnal…:D páčto sem to takle asi nikdá nepoužil, takže dráha néjni připravená, chápeš :)

          2. Viz výše.
            Mimochodem osnovy neexistují už dost dlouho.

            Abyste měl představu náročnosti ZŠ, uvádím cílové dovednosti z Rámcového vzdělávacího programu, „Závislosti a práce s daty“, jedna z „pokročilých“ kapitol, mělo by se to učit v devítce:

            ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY
            Očekávané výstupy – žák
            M-9-2-01 vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data
            M-9-2-02 porovnává soubory dat
            M-9-2-03 určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti
            M-9-2-04 vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem
            M-9-2-05 matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů

            Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:žák
            M-9-2-01p vyhledává a třídí data
            M-9-2-02p porovnává data
            M-9-2-04p vypracuje jednoduchou tabulku – užívá a ovládá převody jednotek délky, hmotnosti, času, obsahu, objemu – zvládá početní úkony s penězi

            Zdroj: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/

            Všimněte si, že to prakticky končí přímou a nepřímou úměrností.

          3. Náhodou, asi před půl rokem jsem asi poprvý od skončení školní docházky v praxi použil Pythagorovu větu. Potřeboval jsem spočítat, kolik plachty budu potřebovat na přístřešek o výšce x a šířce y.

        3. Potomek zrovna ted mel slozene zlomky v listopadu, vsechno z hlavy. Ostatne na prijimackach na 6letej gympl neni kalulacka povolena.

    6. nebyla náhodou výtka k tomu, že JENOM dělí a prakticky vůbec neřeší násobení, třeba?

  9. Mám doma učitelku (matika, fyzika), takže mám informace z první ruky. Největší průser je inkluze soudružky Valachové. Mezi normální děcka přišli po roce 2017 dementi, kdy např. v 6. třídě se kluk učí s asistentkou látku druhé třídy. V lepším případě je ve třídě autista, který nemluví, na nic nereaguje a s asistentkou ve třídě přežívá. V horším případě je to spratek (odborně ADHD) co leze po stolech a parapetech, vyřvává sprostě na celou třídu, učitelky kope a bije spolužáky. Jednoho takového přeřadili do diagnosťáku a po 14 dnech jim ho vrátili na základku, že ho v diagnosťáku nezvládají! Policajti čekají, až někomu ublíží, do té doby nenadělají nic. A rodiče jsou rádi, že nemají dementa na zvláštní škole a můžou ho odložit na základku. Do toho mrda administrace, pitomé projekty financované EU, které vůbec k ničemu nejsou. Ukrajinská děcka, které až na výjimky nic nezajímá a přišli se do školy vyspat nebo dělat bordel. Ryba i zde smrdí od hlavy. Dokud budou u vlády progresivisti a přizdisráči, co podléhají lobingu neziskovek a agendě EU, tak se situace nezlepší.

    1. Ja ted pretahuju potomka na viceletej gympl, protoze diky inkluzi je celkova uroven vyuky tridy nekde ve sklepe a do toho jeste ti inkludovani kradou. Naprosta tragedie pro ty deti, ktere jsou znalostmi a schopnostmi mezi. Ty spadnou nekam dolu.

      1. jo, je to tak. extrémně chytré děti a děti s rodinným zázemím*) s prioritou vzdělání to dají. průměrné děti z průměrných rodin to stahuje pod hladinu.

        * rodinné zázemí je studijní předpoklad jako každej jinej.

        1. Lukas B.: jo jo, to je myslím dobře popsané i v Outliers od Gladwella.

    2. „Největší průser je inkluze soudružky Valachové.“

      Socani ztratili kontrolu nad MŠMT už právě roku 2017, od té doby ANO nebo STAN. Nikdo z nich na tu zjebanou inkluzi nesáhl, ačkoliv v mém okolí na ni nadávají všichni.

      Tudíž Valachová je jen špička ledovce, ale vina se rozkládá napříč politickým spektrem.

      1. … a je to opravdu výživné. Škola, kam chodí synek, se nedávno zbavila po několika letech vpravdě nebezpečného týpka, co občas honil např. s nůžkami děcka a úču s verbálními výhružkami zabitím. Ale naše dítě nám vnutili do domácí výuky, protože díky poruše centra zvracení občas náhle začne dávit… Asistent pro dítě, které není sice geniální (byť v technických věcech vypadá hodně dobře), ale ani hloupé, prostě není, musí se věnovat jinému, beznadějně nevzdělavatelnému klukovi.
        Aby bylo jasno, ty děcka za to, že nezvládají afekty, či nejsou schopné se naučit počítat, nemohou, jen je otázka, zdali pobyt ve třídách, kde jsou beznadějně vyloučené až chvost společnosti třídy, jim pomůže do dalšího života- či spíš naopak…

      2. to Marian Kechlibar
        Navíc ANO se v tomto směru neliší ani od vládní koalice. Robert Plaga byl až takový magor a škůdce, že si ho tam Gazdík chtěl nechat. Obklopil se aktivisty sice bez reálných znalostí o oboru, ale propagandisticky vyfutrovanými.
        Je pravda, že Valachová do toho šlápla pořádně, ale ti, co přišli po ní, nebyli o nic lepší. Devastace vzdělávacího systému ČR nabírá obrátky.
        Teď patrně nabere ještě větší, protože se bude potřeba pomstít učitelům za stávku. Takže vláda zase něco… rozvrtá, abych byl slušný.
        Napadá mne, že by třeba po vypuštění Newtonových zákonů z RVP mohli vyhodit celou elektřinu. Nebo algebru. Nebo chemii.

        1. Hroch_bahenni: výše jste psal, že bude problém s fyzikáři, takže to bych škrtnul jako první a bude po problému. Beztak je to buržoazní pavěda a lidé, kteří o ní něco vědí brání sluníčkovému pokroku genderových pošuků. Třeba sekta uhlomobilistů by se bez lidí, co znají fyziku, docela dobře obešla.

          1. fatdwi
            Tak veleduch Robert Čapek, miláček mééédií, navrhl zrušit výuku matematiky, třeba to vezmou z jedné vody načisto.

            1. Hroch_bahenni: pro průměrného novináře musí být „zrušení matematiky“ rajská hudba. Mrknul jsem na jeho stránky a zkusil přečíst jeden článek, jako „vhled do mysli hlupáka“ dobrý. Nicméně matematika coby věda bílých supremacistů by určitě z ideologicko-politických důvodů zrušena být měla v každém případě. Taky dějepis bych nahradil moderním předmětem „přínos afroameričanů světu“ a zeměpis třeba „naukou o důležitosti veganismu a genderismu“. Když nad tím tak přemýšlím, zrušil bych všechno, kde se učí fakta. Ta jsou jen pro odborníky a ti je pak předkládají plebsu dle potřeby a pečlivého uvážení. Něco jako církev ve středověku, vzdělání uzamknout, aby byl plebs co nejblbější a nejsnáze ovladatelný.

              1. fatdwi
                A tak ono k tomu de facto postupně dochází.
                Místo výuky mají besedu s Pamětí národa nebo jdou do kina na film o domácím násilí.

                1. Což by mohlo být docela fajn, kdyby se to správně uchopilo, ale toho se v tomto případě nebojím ani trochu.
                  Upřímně řečeno, nějak nechápu odpor levicových intelektuálů k matematice. Kdybych já měl za úkol sestavit osnovy, v rámci kterých bude mým úkolem
                  a) unudit děti k smrti a maximálně jim zhnusit JAKÉKOLIV vzdělání
                  b) zaplácnout 9 let času tím, že jim budu vykládat něco, co vypadá ohromně vznešeně, v praxi to k ničemu není, a nevyvolává to otázky
                  no tak bych nic nemiloval víc, než kvadratickou rovnici a sinovou funkci. Je to nudný jak Jiráskovy sebrané spisy (kromě několika ichtylů téměř mimo Gaussovu křivku to nebude bavit NIKOHO), v běžném životě se bez toho obejdeš, a je to politicky naprosto neutrální téma, které těžko někoho inspiruje k tomu, aby si pokládal otázky typu „proč jsme museli pomník na Letné napřed za drahý peníze stavět a pak za drahý peníze bourat, a neděláme náhodou něco podobného opět?“

                  1. Politicky neutrální téma – blbě, jsou třeba témata politicky utrální, vychováváme kanónenfutr, co bude pochodovat s nadšením. Celkem se jim to daří.
                    Kvadratická rovnice na základce není a nikdy nebyla (pokud ano, je to osobní posedlost jednotlivce).
                    Matematika by otázky vyvolávat měla.

                    1. „vychováváme kanónenfutr, co bude pochodovat s nadšením. Celkem se jim to daří.“
                      To se provádí kombinací témat. Společenské vědy mají tu (ne)výhodu, že jsou často tvořeny tématy, která řekněme není tak těžké při troše snahy podat docela zábavnou formou, takže v nich systém není rezistentní vůči selhání jednotlivce (ano, že někdo vykládá dobře je v tomto smyslu z pohledu systému selhání). Proto je potřeba je transformovat, a to zase naráží na to, že když děcko něco jiného vidí na vlastní oči, a něco jiného slyší ve škole, tak to v něm může vyvolat pochybnosti. Je potřeba s tím pracovat citlivě a má to svoje limity.

                      „Matematika by otázky vyvolávat měla.“
                      Měla, jako každá věda, ale nevyvolává. Přesněji řečeno, ne v patnáctiletých puberťácích. Jestli v těch něco NEMÁ potenciál vyvolat otázky, tak jsou to sinusoida a komolý jehlan. A kdyby náhodou, tak není nijak těžké se proti tomu pojistit. Že log10= 1,0, to nikdo zpochybňovat nebude, čímž zmizí ta nutnost uvažovat, jak dalece to mohu překroutit. Vlastně zmizí nutnost to překrucovat, protože je to tak dokonale nudný a abstraktní, že pojistit si, aby to k zamyšlení neinspirovalo fakt nikoho, lze velmi jednoduše tím, že vysvětlíme látku, ale ne souvislosti (které nejsou na první pohled zřejmé), zhruba ve stylu „potřebujete to umět, protože to bude v testu“. Jo, něco jiného by bylo, kdyby se to vyučování pojalo řekněme multidisciplinárně, a například statistice (což je na první pohled opravdu ukrutná nuda) se dal „společenský přesah“ tím, že by se probraly praktické aspekty, například nejběžnější metody její manipulace. Ale to jsem hodně daleko mimo české školství.

                      „Kvadratická rovnice na základce není a nikdy nebyla (pokud ano, je to osobní posedlost jednotlivce).“
                      Tak v tom případě jsme měli osobně posedlou učitelku. Což je docela zvláštní, vezmu-li v úvahu, že tehdy ještě existovaly osnovy. Na jednu stranu, jen díky ní vím, že něco jako kvadratická rovnice existuje. Na druhou stranu, pak nemám matematiku nenávidět…

                    2. Já si teda pamatuju, že kanónenfutr vychovávalo spíš socialistický školství. Držet hubu a krok, nevyčnívat, neklást otázky a každej tělák nástup, hlášení a pořadovka. A žádný projevy sebevědomí před staršíma.
                      Současná doba podporuje individualismus a z bandy individuálních individuí se kanónenfutr dělá dost blbě.

                    3. Zajímavý je, že ty supernezávislé individualistické osobnosti mají názory jak přes kopírák.
                      Když Pepa107 zavelí…
                      A ti, co z nich socialistická škola vychovala ovce, mají už zase tu drzost oponovat vládnoucí moci.

                    4. Hroch_bahenni 29.11.2023 v 19:19

                      „Zajímavý je, že ty supernezávislé individualistické osobnosti mají názory jak přes kopírák.“

                      – – –

                      Oni „umí“ přijmout z médií. Já to třeba ne“umím“, místo toho si hledám informace sám. Pak mne těžko přesvědčí vyštudovanec z FSV, FHS a podobných.

                      *
                      Zrovna prohlížím rozsáhlé materiály o banderovcích – ty se v českých blijárnách neobjeví:

                      https://www.rulit.me/books/tom-22-stanislavivska-okruga-oun-dokumenti-i-materiali-1945-1951-download-550977.html

                      .

                    5. Hroch_bahenni: na tom nic zas tak zajímavého není, protože byli vychovaní jako ovce pro jiný účel. Takže se nebouří proto, že ovce nejsou, ale proto, že dnešek není v souladu s jejich představou.

                      Stačí se podívat, co dělali, když zavelel Bureš během covidu.

                      O důvodech stádovitosti bandy dnešních mladých individualistů by to zase byla jiná diskuse. Má to ale cosi do činění s tím, že většina lidí jsou ovce od přírody a v jiných podmínkách se to jen projevuje jinak.

                    6. to fatdwi
                      To se ta „výchova jako ovce“ pro účel podpory komunistů u mojí generace moc nepovedla, když u svržení komunistů zrovna my stáli v první řadě… (že to celý bylo trošičku jinak, nepopírám, ale to jsme tenkrát nemohli vědět).
                      A co se týká toho, že „dnešek není v souladu s naší představou“, to máte svatou pravdu. Cenzuru a povinnou jednu pravdu fakt znova nechcem. Akorát teda mluvím o některých, někteří ji zas chtějí. Generace asi názorově nejbarevnější z těch, co žijí.

                    7. Re: shane29.11.2023 v 15:22

                      Tak zrovna muj matikar na ZS vycnivajici podporoval a po Pythagoriadach a podobnych trachtacich nas vlacel. Pritom nektere otazky tam byly srandovni, pamatuju si je dodnes: ‚leti jedna husa za druhou, kolik jich leti?‘, nebo ’13x + 11y = 1985. Vyreste v oboru prvocisel‘.

                    8. to Sysop
                      Účast a taky výsledky v matematických a fyzikálních soutěžích tenkrát a dneska je brutální rozdíl. Bohužel ve prospěch komančů.

              2. Dejepis, a vubec ceske dejiny bychom si mohli nechat zpracovat od Ukrajincu, v ramci splatek nasi pomoci. Jsou v tom hodne dobri. Ani nebude potreba vyzdvihnout Jaru da Cimrmana, oni ho vymysli sami.

    3. To je zvláštní s těmi Ukrajinci, já myslel, že v těch post-sovětských republikách naopak berou vzdělání ještě dost vážně (stajně jako tomu bývalo u nás).
      Například mladej říkal, že na ČVUT/FSI měl ve skupině skoro polovinu Kazachů, a ti že byli děsně nadupaný, zejména v oblasti matematiky. A žrali to učivo jak kobylky. Pak tam měli nějaký další rusky přizvukující a všichni patřili k lepším, stejně jako asiati. Největší výmět, že prý byli místní (Češi).
      A pokud vím, tak internetový bankovnictví dělají u nás téměř výhradně rusky přizvukující, což nelibě nesl jeden známý, rodilý Angličan, který si myslel, že tu jako IT manager udělá terno a šel od banky k bance. Už je zpátky v Anglii, bez kariéry, bez peněz a bez iluzí. Zato s notně pošramoceným sebevědomím. Holt nejenže neuměl rusky, ale i vzděláním silně nedostačoval…

Napsat komentář

D-FENS © 2017