Štastnou cestu bez dopravních expertů - zpět na článek

Počet komentářů: 248

  1. Pravda je takova, ze kokoti ridici skutecne zpusobuji kalamity. A nebo alespon zrakvej nekoho, kdo s tim nema nic spolecnyho.
    Neustale vidim okolo sebe curaky, kteri se ridej tema tvejma radama. Predjizdej, protoze hrozne pospichaj, vezmou to presne jak radis, i s tou kolonou, a pak se spolehaj na to, ze jim ti ostatni uhnou, zabijou se misto nich a podobne.
    Clovek jede, na silnici namrzla brecka, a jak si necha nedej boze 20 metru rozestup, uz to je znameni pro podobne curaci zkurvene zmrdy, aby zacali predjizdet a srat se tam.
    A jasne, smyk je uplne v pohode, tak super, a letni gumy v zime taky, ale tak at ty lidi kurva dopice teda alespon pri tech zmykach na tenich gumach nebouraj jina auta. Pak k tomu mistu clovek prijede a ceka tam a ceka a ceka, nez to prijedou hasici uklidit. Takze dekuji kokotum, co jsou uplne v pohode vole a nedbaj na zadny dopravni experty, ze mi kurvej zivot. Za posledni tyden OPAKOVANE.
    Boze muj, to je zase clanek

    1. Už si prestal jazdiť Thaliou rýchlosťami, na ktoré to auto ani náhodou nebolo stavané? Ja tam hneď cítim porekadlo „zlodej kričí: chyťte zlodeja“…

      1. Hmm, a co ty, uz jsi prestal byt kokot? Ahaa, neprestal, vse v pohode….
        Btw, najezdil jsem s tou Thalii 370k km, a ani 1x jsem s ni nezpusobil zadnou nehodu, ani nikomu zadnou skodu.
        Ostatne, stejne jako s zadnym autem nasledne…
        Cim to asi bude….mozna tim, ze nejezdim jak kokot.
        Zkus to taky, a bude hned na svete lepe.

        1. Mily Lojzo. Jeden prujezd Cesky Republiky nas stoji cca 80 eur. Tam. A to samy zpatky. Jede nas denne takhle 30 tisic. Plus nejaky mistni kamiony. Za ty prachy by melo bejt na kazdej kilometr pet sypacu, ktery zaridej, ze silnice bude posolena a uklizena. Potom neni treba jezdit nikde 30 km/h. To, co bylo vcera na D6, kde autobus jel jako sanky jenom proto, ze prijel z civiluzace do vidlakova, kde neznaj za A) solit, solit a solit nebo za B) silnice je neprujezdna, tak to zavrit a otevrit az to bude uklizeny. Jde to v Rakousku,jde to ve Slovinsku, tak proc ne v Cesku. Za ten vcerejsek by mel jit nekdo sedet za obecny ohrozeni. Umyslny. Protoze se umyslne vysral na to, za co bere penize. Jako bonus bylo parkoviste, kde bylo deset centimetru ujetyho ledovyho snehu, odkud slo vyjet velmi, ale ze velmi tezce. 39 tun, jedna z peti naprav pohanena. Banda linejch smejdu je ta udrzba silnic i s fizlama dohromady.

          1. Rozumim, ze pisete z pozice o 1.5 metru vys a tak o 30 tun navic, ale „solit, solit, solit“ je mantra ktera by skutecne mela platit jenom s prihlednutim na provoz kamionu, tzn. dalnice, SPMV, I. tridy, max nektere II. tridy. Soleni na ostatnich silnicich, kde kamiony prakticky nejezdi, je podle meho nazoru zbytecna prasarna, tisice tun soli ktere infiltruji spodni vodu. At se lidi nauci jezdit na snehu, kde to odrhne pluh, max s posypem sterku nebo pisku v kritickych usecich. Bohuzel okolo sebe znam ovladace volantu premyslejici stylem „Jedu jak v lete, vzdyt je posoleno a mam 4×4.“ Naopak v nekterych koutech nasi zeme, kde je dost useku bez zimni udrzby (Ceska Kanada) a lide jsou na to pripraveni jsem si to onehdy vylozene uzival. Silnice bila, bud shrabnuto pluhem nebo jen ujezdeny snih, lidi v klidu, ohleduplni. A kdo jede dal, tak by stejne drive ci pozdeji dojel na tu frekventovanejsi radne prosolenou silnici.

          2. „39 tun, jedna z pěti náprav poháněná“ – nevím, to je jako vozíčkář stěžující si, že nemůže skákat 2m do výšky :D
            Už staré V3S uměly pohon všech 3 náprav. Pokud vyrobím zmíněný kamion tak spoléhám na dobré podmínky. A existují kamiony, které mají poháněných náprav více ;)

            Nicméně souhlasím, že je fajn mít odklizeno. Akorát to není „nezbytně nutné k životu“.

          3. Úmyslně se na něco vysrat je nedbalost sice vědomá, ale pořád nedbalost.

          4. Jozko: s Vaší logikou bych byl opatrný, abychom neskončili u obecného ohrožení řidiči kamionů. Zcela vědomě, s tím, že jejich vůz má poháněnou jen jednu z pěti náprav, jedou někam, kde podmínky zjevně nejsou pro bezpečné provozování takového vozidla adekvátní. Úmyslně.

            1. Jak jsem ale pochopil, ty podmínky by tam být měly. To není chyba toho řidiče. ;-)

              1. Panove, ja velmi rozumim tomu, co pisete. Ja pisu o prujezdu kamionem od Mikulova pres Prahu na Usti nad Labem a Drazdany. Jak je mozny, ze v Rakousku jde ty dalnice upravit a v Cesku ne? Za posledni dva tydny jsem pres Alpy najel cca 2000 km, jizni horske danice v AT. Jak je mozny, ze tam to kde, vcetne prosolenych parkovist, a v CZ ne? Jak je mozny, ze meteorologobe hlasej ledovky, ale sil icari nechaji klidne dojit k hromadne nehode na dalnici D6, kde se zrani 40 lidi? Kdyz je dalnice nesjizdna, maji to zavcas zavrit nebo se postarat aby sjizdna byla. Jako v civilizaci, v Rakousku napriklad. Nepisu o nejakych landeskach nebo bundeskach nizsi kategorie, pisu o dalnici. Ano, mame i tahace, ktery maji pohaneny i dve napravy vzadu, pouzivane jsou pro nadvahove prepravy. Ke to proste jednoduchy. 90% kamionu jsou postaveny na platforme 4×2 tahac plus tri napravy naves. Ja tu konstrukci nevymyslel, jen s tim jezdim. A konstrukter preane pocital s tim, ze to bude jezdit po slusnych silnicich/dalnicich. Asi nepocital s tim, ze se nekdo vyflakne na svoje povinnosti. A presne, ze neuzavrou dalnici, i kdyz vedi, ze je tam ledovka, se muze lehce kvakifikovat jako obecny ohrozeni. To mluvim o konkretni situaci na D6 v pondeli. Staci to takto pro dovysvetleni?

    2. Lojzo, promiň, ale odmítám jet 30 km/h za někým, kdo neumí jet na sněhu v místech, kde moje auto je schopné s dostatečnou rezervou pro případné řešení rizikové situace jet 70 km/h. Kdyby jen na sněhu, mám zážitky s „řidiči“, kteří takto „opatrně“ jeli i na frekventované silnici, vyježděné úplně do sucha, protože byl mráz a co kdyby nááááhodou byl někde led, že. Mám zimní pneu, auto je lehké, vím, jak se v mezních situacích na sněhu, ledu a čvachtě chová, umím číst jeho „řeč“, vím, co mi auto ještě dovolí a co už ne a věřím mu, přesto si ponechávám velký prostor pro řešení případných nenadálých rizik. Utrhnout rapida do smyku není tak snadné a jsem překvapený, jak stabilní na zimních silnicích je.
      Už pátým rokem jezdím denně padesát kiláků jedním směrem podšumavskými horskými silnicemi do práce. Už jsem na té trase zažil a viděl ledacos a taky se tam hodně naučil za volantem. Takže nemohu souhlasit s Tvým názorem na řidiče kokoty… respektive kokoty, ano, ale ty, co neumí jezdit na jiné než na suché silnici a neznají své auto. Bojí se až příliš, jsou nečitelní, vytváří kolem sebe obrovské peřeje v plynulosti provozu na daném úseku a nemají ani trochu cti v těle, aby to uznali a co nejméně překáželi. Ne každý umí jet v zimních podmínkách, ale to není omluvou; plynulá jízda na sněhu a zmrazkách – aspoň v mých staromódních očích – patří k základům řízení motorového vozidla bez ohledu na cokoliv. Na kokoty, které Ty kritizuješ, narážím jen velice zřídka, mnou popisovaný typ kokotů je mnohem častější a dle mne i nebezpečnější.

      1. No, ja denne potkavam kokoty, co potrebujou predjizdet za kazdou cenu…jezdim denne cca 200km pracovne, z toho 1/2 po dalnici, zbytek 1/4 mesto a 1/4 pres lesy hory doly.
        Dalnice je horor, kazdy den nekolik lidi, co neprezijou, kdyz si necham rozestup, pricemz prede mnou tak 10-20 aut v souvisle jedouci kolone…Docela bezne (coz znamena skutecne bezne) se mi stava, ze se me nejakej dement snazi na dalnici podjizdet zprava. A to ne proto, ze bych to neumel jako on se nalepit 1-2 metry za toho prede mnou, ale proste proto, ze si dovolim nechat si 10-15 metru rozestup.
        Ja uz jsem se to nejak naucil delat i kdyz zrovna neni zima, ale kdyz zima je a na te silnici to vypada vselijak, tak si nechavam klidne tech metru 20+
        Jinak napadl snih, pres les vcera 3 auta v prikopu/v sobe. Kdyz jsou v prikopu, az tam me to netrapi, pac muzu projet okolo, ale kdyz kokot leti do zatacky jak curak a sejme auto v protismeru, protoze ho to vyneslo…dopice, ja do te zatacky brzdim i v lete na 70-80, a to se nebojim jezdit rychle, jak je o me docela znamo. Ted v zime ji projizdim 50-60 a tak trosku se modlim, aby to dopadlo v pohode. Ale vzdycky se najde nejakej kokot, ktery tyhle veci ignoruje. V lete v zime, je to fuk, jakmile jedu v tom protismeru ja, stava se mi pravidelne, ze me tam nekdo vytlaci malem do prikopu. No a v zime…
        Ja nemam nic proti lidem, co jezdi rychle, fakt ne, sam jezdim napriklad na dalnici typicky rychleji, nez 95% lidi, co tam jede se mnou. Kdyz jedu s dodavkou, tak skoro taky.
        Ale sakra mam nejakou soudnost. Napriklad kdyz je mlha, tak si zapnu svetla. Coz chapu je neco, co je pod uroven vetsiny lidi, co proste maji automatiku a jebat na to, ze…Takze zezadu proste nejsou videt.
        Atd…tyhle kokoty potkavam ja. Btw, kdyz je fakt fest mlha, na dalnici vzadu sviti tak 1/2, mozna, MOZNA NEKDY 2/3 lidi. Mlhovky nejspise prilis zvysuji spotrebu, takze to je tak 1 ze 10 max, co je pouzije.

        1. Zajímavé. Po Strakonické (na rozdíl od ostatních dálnic) jezdím celkem běžně. Rozestupy si nechávám rozhodně mnohem delší, než naprosto (sebe/tebe)vražedných 10–15 m — 15 metrů je rozestup akceptovatelný tak zhruba asi při rychlosti 30 kph; minimální bezpečný rozestup je zhruba asi tak dvě sekundy, plusmínus něco málo.

          Už strašně dávno nepamatuji, že by mne někdo předjel zprava (a to proti tomu zhola nic nemám, naopak, pravidlo „předjíždět jen zleva“ považuji za stupidní a nesmyslné). Občas se ten, kdo mne předjíždí zleva, zařadí zbytečně těsně přede mne; ale jelikož jede rychleji než já, jen trochu zažbrblám, přendám nohu nad brzdu, kdyby něco, a jakmile poodjede dost daleko, vrátím ji na(d) plyn.

          Idiota, který potrebuje predjizdet za kazdou cenu, z dálnice neznám vůbec. Tu a tam — ale opravdu celkem zřídkakdy — takového potkávám mimo dálnici, typicky tedy mezi sjezdem ke střelnici Placy a Miroticemi. Ale není to ani zdaleka pokaždé, když tam jedu (a nejezdím tam ani zdaleka denně).

          Podobně mlhovky, tam mám přesně opačnou zkušenost — stačí, aby byl ve vzduchu lehounký opar, sice je pořád krásně vidět na několik set metrů, ale nějakých 95 % řidičů, promasírovaných patrně nějakou besipáckou propagandou či co, rozsvěcí naprosto zbytečně a nesmyslně zadní mlhovku. A nezhasnou ji, ani když je někdo dojede…

          Je to zajímavé prolnutí realit, tohleto. Ale skoro si říkám, zda ono to nebude jaksi in the eye of the beholder

          1. Ja tohle mam na trase Zdice – Plzen.
            Totiz se tam docela bezne stava, ze tam jede v pravem pruhu vlacek kamionu, sem tam vetsi mezera, ale ne az tak casto, a v levym jede vlacek aut, typicky klidne 10 za sebou, co clovek vidi pred sebe, jede se tech 130-140 a nedava smysl se nejak lepit na toho prede mnou, aby mi jako uhnul, kdyz i kdyby uhnul a ja ho predjel, narazim pred nim na uplne to same.
            Presto tam bezne potkavam lidi, co se takto „prolepej“ trebas o….klidne i o 10 aut dopredu, na takovych trebas 10-15km.
            Pravda, na dalnici Dobris – Praha se mi tohle temer nestane, pravdepodobne tipuju proto, ze ta silnice je o DOST volnejsi, jako ze o hodne dost.
            Plzenska mi prijde vcelku vytizena (a nezalezi na denni dobe, jak rano, tak odpoledne)
            A presne i na te dalnici sleduju to nesviceni, respektive sviceni na automatiku, co se nezapne v mlze. Pripadne clovek dojede pred Plzen, a tuhle jsem malem dostal infarkt, kdyz se nekolik metru prede mnou zjevilo nejake auto, co zezadu vubec nebylo videt a prijelo tam odnekud z vedlejsi, ci stalo u krajnice a rozjelo se, nevim. Proste mlha, ze vidis na 10 metru a lidi si ani nerozsvitej normalni svetla.

            1. Plzeňskou, to je pravda, jezdím dost výjimečně — v podstatě jen když jedu na dovolenou někam do Irska nebo tak něco přes Rozvadov :) Ale při těch výjimečných případech jsem až dosud nic podobného také nikdy nepozoroval.

            2. No nevim. Pzeňskou jsem jezdil často, ale takové jednání (podjíždění, lepení se) si vybavuju jen jako úplnou výjimku. A většinou jí vyvolají řidiči, kteří se táhnou v pravým pruhu kilo a nehodlají se ve stometrových rozestupech mezi kamiony na chvíli zařadit a pustit ty rychlejší.

              1. v pravým? a kamioni se vznášijou ve vzduchu teda?

                1. eh. V levým…. Ty strany

          2. ocs: zcela souhlas s těmi mlhovkami, protože tady u nás nejsou idioti schopní mlhovku vypnout ani v koloně ve městě. Ale byl trochu opar s viditelností sotva 500 metrů, tak bylo potřeba ji mezi městy zapnout a když už tak hezky svítí, proč jí to nedopřát. Přitom by si jeden myslel, že i dotyčný musí vnímat, že ta mlhovka před ním je poněkud otravná, ale asi je rád, že je před ním stejně zodpovědný debil.

            1. Ja osobne bych zadni mlhovky vypreparoval. Neznam auto, ktere vzadu tak mizerne sviti, ze na tech par metru, kdy za nim v te ultrakrutohuste mlze jedu, bych ho nevidel. Mnohem vyssi je sance, ze kreten si zapne na palubce uplne vsechna tlacitka s LED, ktera najde, vcetne vyhrivani oken a blokovani motorku oken spolucestujicim, aby mel pocit, ze konecne ridi poradnou kchar.

              1. Sysop: to zas nesouhlasím. Když je mlha fakt hustá, tak je mlhovka to jediné, co je vidět a až už je vidět i obrysovky, jsi obvykle tak blízko, jak bys být (vzhledem k situaci) neměl.

                Bohužel, „mlhový senzor“ ještě nejspíš není dost funkční na to, aby bylo možné spínat mlhovky automaticky, což je přesně to, co by to chtělo. Tím, že na rozdíl od dálkovek není z auta vidět, že jsou zapnuté, tak chápu, že to některým vůbec nedochází. Ale jakmile stojí za někým, kdo to má taky puštěné, myslel bych si, že to vypnou a ne že to pálí těm za nimi do ksichtu dál.

                1. @fadtwi&Sysop
                  Taky v dešti na dálnici je občas pouštím, tam taky debilové nejsou vidět.
                  A debilitu denního svícení pouze vpředu jsem taky nepochopil, asi těch 10-20W odběru vzadu by nebylo eko? :-(

                  1. Rozumny auta maji denni sviceni i vzadu. A nebo volitelne vypinatelne.

                    Ja jsem mlhu jako mliko, kdy clovek vidi fakt tri metry pred auto, zazil jen asi trikrat v zivote. Tedy nemyslim nejaky stometrovy usek nekde u potoka, ale ze fakt clovek jede treba 1/4 hodiny v mliku. A to se jede takovym krokem, ze je uplne jedno, jak blizko za prdeli mam toho dalsiho. Naopak se mi stalo u Firebirda, kde jsem si musel zadni mlhovku quli STK domontovat, ackoli jinak prdel svitila jak vanocni stromecek, ze jsem tu mlhovku rozsvitil a borec za mnou se mnou jel az na firemni parkoviste. Proste jak osel za chrpou, aniz by premyslel.

                    Pomoct to asi muze, ale spis se setkavam s tim, kdy to jen oslnuje. U rozumneho ridice staci bliknout dalkovyma a on to zhasne. Blbec nechape a sviti dal.

                    1. blbec si ani nevšímne, že na něj blikáte, oni bojují s autem, nemají kapacitu na to vnímat okolí

                    2. hlavně že furt muší byť henta přísnost, a pak papíry dostane samej kokot, co to neumí vovládat ani vnímat provoz kolem?

                    3. Proč mlhovku?
                      1.) Jedu v normální mlze sám a dojedu stojící kolonu. Mlhovka u posledního auta dá pár sekund navíc.
                      2.) Na dálnici dost mokro/déšť, auta za sebou „serou“ vodní mlhu, jedou 85 a předjíždějí kamion. Takového poznáš podle čím dál hustější mlhy a pak se v ní jako bludičky objeví zadní světla. Mlhovky dají zase pár sekund navíc.

            2. úlný paradox je, když na 100 metrech potkáte takové šuliny-mlhovkáře a vedle nich šoféry s denním svícením (typicky Hyunday)

          3. Jo, to bych mohl být já s těma mlhovkama, přijede jantar, nalepí se mi na prdel, já nemám kam uhnout, ale protože vezu děti, tak rozsvítím zadní mlhovky a blinkry. Debil pak rozsvítí dálkáče a takhle jedem.

        2. Boha jeho. Podľa toho ako tu vyplakávaš tak je absolútny zázrak, že ešte vôbec žiješ keď ťa na tej ceste vkuse niekto ohrozuje.

          1. to musi byt dost depresivni, kazdy den na dalnici videt nekolik mrtvol, to se na psychice musi podepsat

            1. :D.. v nemecku jsou horsi ti policajti kteri na Vas cumi kdyz zkousite nakouknout. Lepsi je prekonat zvedavost nez skoncit na bundesamt fur AuslandischeNeugerigkeit

          2. Najhoršie je si to vpohode šinúť 150 kmh po dedine na thalii a furt sa ho nejaký nedočkaví kokoti snažia predbiehať.

            Mne z toho vyplýva, že navzdory všetkým tým rúškam a vakcínam, lojzovi covid definitívne rozmrdal mozog.

        3. K tomu predjizdeni zprava. Jestli myslis na dalnici, jestli to nebude tim, ze jedes v levem/prostrednim pruhu a zdrzujes tam, takze ostatni ridice nutis te predjizdet zprava. To zazivam bezne. Jedu prostrednim pruhem nejakou normalni rychlosti okolo 130 a dojizdim nejakyho trotla ve stejnym pruhu. Zleva vidim dojizdet auta jeste vetsi rychlosti, a kdyz to pred ne nechci nacpat, aby museli brzdit (a to nechci), tak mi zbyva bud zabrzdit sam (to je hlavne v kopci super a kde byvaji nejcasteji tri pruhy?), a nebo ukazat trotlovi, ze existuje jeste pruh zcela vpravo. Stastny z toho nejsem, protoze clovek nikdy nevi, co takove individuum udela. Jinak predstava, ze letni gumy a zimni gumy se chovaji na promrzle silnici stejne se mi nezda a nehodlam to overovat v praxi.
          Na zaver, trotla nemyslim nijak osobne a celkove mi chybi na silnicich ohleduplnost. Vzdyckyme proto potesi, kdyz potkam nekoho s kym si navzajem vyhovime a blikneme, nebo mavneme na sebe. Jen nevim, proc jsem to snad nikdy nezazil se zenskou za volantem. Ty vzdycky koukaji uprene primo pred sebe. Cest vyjimkam, na ktere jsem nenarazil.

          1. Stima pruhama to neni zadna vyhra kdyz vpravo defakto existuje Jen kamionovej vlak

            1. Když vpravo existuje kamionovej vlak, tak určitě chápu, že někdo kvůli mně nedupne na brzdu a nezařadí se mezi kamiony. Já ale zažívám situace, kdy je pravý pruh prázdný a nebo je někde v dálce kamion a je spoustu času se uhnout a pak předjet kamion. Slyšel jsem jednou od jedné paní argument, proč jezdí prostředním pruhem. Prý se tam cítí bezpečněji, protože jsou svodidla z obou stran daleko.

          2. Veľká časť žien, moju nevynímajúc, mentálne vyťažuje samotná jazda natoľko, že na uvažovanie o vyhovení niekomu druhému im nezostáva kapacita. Ja som rád, že manželka vôbec nejako šoféruje, i keď do Bratislavy sa neodváži…

          3. jo, pokud to jede jak piča, svítí jak piča a nereaguje to na žádný podněty z okolí jak piča, tak to obvykle má piču :o)

        4. Promiňte, ale to že běžně potkáváte někoho, kdo vás na dálnici podjíždí zprava, je jednoduše lež. Lež, kterou se snažíte legitimizovat svou myšlenku o rozestupech. Na dálnicích mám kolem milionu (v osobním autě), a co popisujete se mi stalo jednou a to v Brně, před odbočkou z D1 na D2. Pak cokoli napíšete, je viděno optikou toho, že vám nedělá problém lhát. Škoda, blbej asi nebudete.

          1. Jo chapu, tobe se to nedeje, takze to neexistuje. A nebo ze bys lhal ty, ze by se ti to nikdy nestalo? Hm…. Aneb, klid….
            Jinak… ono je to spise tak, ze se ti lide zacnou lepit natolik, ze radsi uhnu i za cenu zpomaleni. Ale za poslednich par mesicu se mi to stalo skutecne nekolikrat, ze jsem zazil cloveka, co podjizdel zprava, at uz me, ci nekoho jineho. A zajimave na tom je, ze nikdy neslo o situaci, kdy by nekdo jel v levym pruhu pomalu a pred nim bylo misto, ale vzdy se jednalo o situaci, kdy i nekdo nechal „prilis velky rozestup“. Btw, docela bezne (to znamena, nikoliv denne, ale zase ne ani 1x rocne) zaziju, ze jedu, prede mnou vlacek aut (jedu tedy v levym), nekdo me dojede a zurive blika, najizdi, zkousi to napul do pravyho a podobne.
            Ja jsem prvni, kdo uhyba, kdy za mnou jede nekdo rychlejsi, v podstate temer „stale“ na dalnici koukam do zpetnych zrcatek. Ale prijde mi jako kravina zpomalovat a zrychlovat a zpomalovat a zrychlovat jen kvuli tomu, abych nekoho pustil, kdo stejne prede mnou dojede ten samej vlacek, za kterym jedu ja….

            1. Jednoduchá logika. Pokud někdo stihne podjet zprava, tak podjížděný stihne uhnout doprava bez toho, aby musel brzdit. Takže pokud někoho často podjíždějí zprava (a stihnou to)… doplň si sám.

              Já v životě předjel zprava na dálnici jen 2x. Poprvé baba v levém pruhu cca 100km/h, předtím už 2x měla uhnout a napotřetí měla 1 minutu, než se dostane k dalšímu kamionu na předjetí. Podruhé maďar na úplně prázdné dálnici, 100km/h v levém pruhu, 40 sekund nereagoval na nic.

              1. Nieže by som sa chcel zastávať tuto Lojza, ale stým zaraďovaním sa do pravého pruhu (či stredného na trojprúdovej diaľnici) ak obiehaš nejakú súvislejšiu masu pomalých vozidiel (typicky kamióny alebo jazdné súpravy s prívesným vozíkom), ktoré majú rôzne rozostupy je to také ošemetné.
                Ak berieme diaľnice s rýchlostným obmedzením (jedno či 130 alebo 120km/h) a si na čele ľavého pruhu a ideš max. povolenou rýchlosťou podľa GPS (presnejší údaj ako rýchlomer vozidla) a za teba sa nalepí nejaký strelec čo sa ponáhľa tak asi je najjednoduchšie nájsť vhodnú medzeru v pravom pruhu a pustiť ho. Zbavíš sa ho a môžeš ísť ďalej svojím tempom.
                Ale môže sa stať že idete v ľavom pruhu vo „vláčiku“ s bezpečnostnými rozostupmi a ty si posledný. Bohužiaľ „vláčik“ ide o 10-15km/h pomalšie ako je maximálna povolená rýchlosť. Dobehne ťa zozadu niekoľko áut, ktoré idú predpisovo maximálkou a prvé auto tej skupiny ti začne kukať do kufra, vlní sa zľava doprava a tak všemožne ti dáva najavo aby si mu uhol. Čo spravíš? Držíš sa ďalej vo „vláčiku“ lebo vieš, že sa ten splašenec za tebou aj tak ďalej nedostane a riskuješ, že ťa bude šikanovať zozadu, alebo ťa predbehne sprava keď sa nájde akákoľvek medzera? A ešte ti bude blbo gestikulovať? A počas danej gestikulácie ti dôjde trpezlivosť, zrýchliš, skrátiš odstup od auta pred tebou na minimum a zavrieš blbečka splašeného v pravom pruhu? Alebo sa uhneš do medzery, spomalíš na rýchlosť pravého pruhu a pekne si počkáš kým všetky autá v ľavom pruhu obehnú autá v pravom pruhu a až potom sa budeš môcť preradiť doľava a obiehať? Tento manéver ti len rozhodí plynulosť jazdy a zbytočne brzdíš a akceleruješ. Ak vezieš spiace deti môže ich to brzdenie zobudiť a máš o problém navyše.
                Samozrejme samostatnou sortou sú blbečci čo idú v strednom pruhu na trojprúdovej diaľnici o 15-25km/h pomalšie ako maximálna povolená rýchlosť a nezaradia sa doprava ani keď je tam kilometrová medzera. Tak takých občas beriem zprava (ak v ľavom pruhu predbieha niekto rýchlejší), alebo beriem zľava a potom predvediem elegantné preradenie cez všetky pruhy doprava aby som dal blbečkovi najavo, že asi by bolo popremýšľať nad štýlom jazdy na diaľnici. Nestretáva sa tento manéver s veľkým pochopením – asi len 20% áut sa uvedomí a preradí doprava, zbytok si ide ďalej to svoje.

                1. Pokud to jde, takového člověka raději pustím. Ať se lepí na zadek někomu jinému, mi to neuškodí (musím ho pustit rychle, dokud za ním není fronta, takže „kým všetky autá“ varianta není na stole). Budu se cítit bezpečněji.
                  Pokud už jsme v souvislé koloně a vpravo není velká mezera, já zůstanu vlevo, on mě předjede zprava, jsem taky rád (nebude za mnou) a rád mu umožním se zařadit.
                  Souvislá kolona s velkou mezerou – většinou řeším zpomalením a pravým pruhem. Vlevo se to za 5 minut vyčistí, pojede se mi líp. Pokud ovšem vyloženě nespěchám ;)
                  Plynulost jízdy řeším předvídáním ostatních řidičů (dá se tím zachránit tak 90% všech situací, kdy bych musel nějak víc brzdit), spánek dětí pro mě není dostatečný důvod pro zbylých 10%.

                  S posledním odstavcem souhlasím, provádím podobný manévr (předjíždění přes 2 pruhy zprava úplně doleva), akorát se vracím zpátky těsně před předjížděným vozidlem, aby to měl jeho řidič názornější :D

                2. SatanOkkY 20.12.2022 v 10:00

                  Přesně.

                3. Mnohokrat jsem se na dalnici setkal se ‚zavodem omezovacu‘, kdy se dva kamiony predjizdely mnoho kilometru a to i tak, ze to predjizdejici po nohaminutovem boji nekde v kopci vzdal a zase se zaradil za predjizdeneho. Na motorce jsem to resil predjetim pres krajnici vpravo. Samozrejme s rizikem, ze koupim hrebik, nebo kus skla, ci jinej bordel. Neni to koser, ale na masine to byl okamzik.

                  1. Ja som len tak narýchlo načrtol 2 základné automobilové scénare. Tie obiehajúce sa kamióny to je ďalší level. Ak ideš v ľavom pruhu tak riskuješ že ti zozadu bude niekto kukať do kufra (aj keď dobre vidí, že pred tebou sa vlečie kamión), alebo sa zaradíš doprava a necháš celý ten zhluk áut čo sa nazbieral v ľavom pruhu dokončiť obiehanie (a to je za takým kamiónom občas pekná kopa áut, dodávok atď.) a až potom obiehaš ty a pokračuješ ďalej. No a o 15-20 minút si to môžeš zopakovať.
                    S motorkou je možných riešení takejto situácie viacej, ale ani jedno riešenie mi nepríde nejaké optimálne. Tu už je to pri niektorých manévroch o hubu.

                    1. „riskuješ že ti zozadu bude niekto kukať do kufra“ – tohle je vyjímečné, většina řidičů chápe, že já ten kamion nepotlačím a tak se taky netlačí na mě. Občas se našel debil, ale tahle situace nastávala bajočko tak 1x za ujetých 500km. Asi máte neskutečné „štěstí“ :)

                    2. Tak mal som niekoľko rokov po sebe kde som dal pracovne 30-35 tisíc km ročne (viem nieje to veľa pre niekoho) a jazdil som socialistické Rakúsko, BRD+DDR či Švajčiarsko a stávalo sa mi to, že vpredu bol kamión čo obiehal iné pomalé auto za ním buď ja alebo pár áut a ja na konci a dobehol nás pretekár a nacvičoval mi za kufrom tančeky aj keď mu muselo byť po druhom vybočení vpravo-vľavo jasné, že aj keby ma preskočil tak sa veľmi nejako ďalej nedostane. Nevravím, že to bolo vždy keď nastala situácia kamión a za nám autá ale stávalo sa to.

              2. Souhlasim. Pokud lze nekoho podjet zprava, znamena to, ze podjizdeny jede chybne. Mohl se zaradit do praveho pruhu sam a odtamtud se vynorit, az bude potreba. Nechavat pravy pruh preventivne volny pro kamiony je luxus, ktery si v Evrope na triproudych dalnicich nemuzeme dovolovat.

                1. To je ale hovadina. Osobák je dlouhý 5 metrů nebo i méně a řidič, který není uplně neschopný, ho dokáže bez problémů nacpat do 7 metrové mezery mezi auty.

                  Pokud si držím jednosekundový odstup od kamionou předemnou, tak i při rychlosti 80 km/h je to cca 20 metrů, tj bez problémů mě podjednou zprava a zařadí se přede mě tři lehce přemotorovaná osobní auta s idioty za volatem, případně dvě dodávky nebo i jeden celý 15 metrový kamion s návěsem …

                2. Problém je samozrejme aj ten, že tých viacprúdových diaľnic je vo východnej európe ako šafránu a ľudia nie sú zvyknutý a niektorý proste potom berú ten celkom pravý pruh ako „pruh pre kamióny“ (tak ho nazval jeden nešťastník za volantom otcovej Fábie keď išiel po prvý krát na trojprúdovej diaľnici). Tento strednopruhový kolorit sa dá dobre vidieť v socialistickom rakúsku ako na diaľnici A4 (od maďarských hraníc po Viedeň) tak aj na A1 (od Viedne až po Linz resp. Salzburg). Najčastejšie to robia inostranci z východu, alebo autá s BRD+DDR ŠPZ-tkou ale vzhľadovo nekompatibilný s čistou nemeckou rasou. Proste šoféri, ktorí na tej diaľnici nemajú skoro nič najazdené.

                  1. S rostoucím počtem samořídicích asistentů klesá u spousty řidičů jejich ochota auto skutečně řídit, takže kašlou na všechno a všechny nechají to na adaptivním tempomatu. Když se takovým krámem a tempomatem nastaveným na 130 km/h vyskočíte z vláčku, který jede 100 km/h do pravého pruhu, kde je mezera, tak auto zrychlí a začne podjíždět, což bezpečnosti taky moc nepomůže. Takže s rostoucím množstvím adaptivních tempomatů a asistentů se zvyšuje množství iracionalit, kterým řidič čelí.

                    1. No je to tak – čím viac asistentov aktívnych v aute o to viac mozog aj podvedome prechádza od hlavnej činnosti (riadenie motorového vozidla) k činnostiam vedľajším – telefonovanie, SMS-kovanie, e-mailing, klikanie v infotainmente až po kukanie filmov či čítanie novín (na posledné 2 činnosti sú odborníci Tesla beta testeri Muskových autopilotov).

              3. Goro 20.12.2022 v 9:32

                Doplňující poznámka z praxe:
                Řidiče, kteří jedou v levém pruhu rachlostí menší než 130 km/h občas, jeda sám rychlostí povolenou v pruhu pravém, dojedu.
                A teď, babičko, raďte.
                Pokud dám znamení o změně směru a přejedu do levého pruhu, dotřený řidič většinou zareaguje a přejede do pravého. Předjedu ho, dám znamení, vrátím se do pravého pruhu a pokračuji. Ve zpětném zrcátku vidím, jak se předjetý vrací do levého pruhu.
                Tomu prostě nerozumím.

                1. Obcas ten vlevo ma i vyhozeny blinkr vlevo, po celou dobu jizdy.

                2. No ak si videl okolo rokov 2006 až 2009 na D1-tke modrú Fábiu kombi 1,4MPi so slovenskou ŠPZ, ktorá urobila takýto manéver ako popisuješ (z ľavého do pravého, nechať sa obehnúť a potom nazad vľavo) tak som to mohol byť aj ja. Ale pravda je, že som v tom ľavom pruhu išiel viac ako 130km/h. Robil som to preto lebo vtedy bol pravý pruh na 90% diaľnice D1 rozmrdaný od kamiónov tak, že ísť v ňom viac ako 100k/h na danom type vozidla bolo životu nebezpečné.

                  1. SatanOkky 21.12.2022 v 15:44

                    Po porovnání obsahu svého příspěvku a vaší odpovědi jsem dospěl k názoru, že vy jste to nebyl.
                    Nakonec, poslední případ jsem zaregistroval zhruba před měsícem.

                    Upřesnění: popisované chování pozoruji v podvečerních hodinách cestou z Praha do Brna, všechny případy na úseku Praha – Humpolec, dál ne. Při cestách opačným směrem, tedy na Prahu, takové chování nepozoruji, ovšem necestuji v podvečer, ale za kuropění (přesněji mezi 05:00 až 07:00).

          2. Zlejstrejda 19.12.2022 v 18:15

            Jezdím jednou týdně po D1 tam a zase zpátky asi tak dvacet let.
            Umělce, snažící se mě podjet zprava, potkám odhadem jednou měsíčně, což mi již připadá příliš časté až běžné.
            Co je zajímavější, je fakt, že na jiných tuzemských dálnicích takové lidi nepotkávám.
            Člověk, který dojede „vláček“ vytvořený za kamionem předjíždějícím kamion, a domnívá se, že podjetím posledního nebo předposledního vozidla „vláčku“ zprava výrazně urychlí svou cestu, je nebezpečný hlupák. Stane se, že takovou osobu v úseku mezi Prahou a Jihlavou několikrát dojedu a vidím ji předvést popisovaný manévr opakovaně.
            Jiná situace je na tří a vícepruhových úsecích, kde je podjíždění „osamělých“ osobních automobilů volným pravým pruhem užitečné. Ostatně, tuším pivko(?) to zde popisoval již před lety a komentoval nějak jako:“…asi se bojí, že v pravém pruhu chytěj syfla…“.

            Mohl bych napsat, že to, co tvrdéte, je jednoduše lež, ale nestojím o pokračování v diskusi s vámi.

          3. Cau strejdo….tak dneska 2x. To jen k te lzi. A ne, neni to tim, ze bych v levem pruhu nejak zbuhdarma zavazel.
            Rano jedu, prsi jak svine, okolo nuly, clovek si nemuze byt jisty, jestli to nahodou nebude namrzat.
            Trasa Zdice – Plzen.
            Drzim si rozestup tak …odhadem 20-25 metru od toho prede mnou. Podjel me nejakej clovek ve Felicii (skutecne, ve Felicii), ale co se delo potom….ten clovek se snazil to same delat i tem prede mnou. Ale nejak se mu to dlouho nedarilo, protoze se nedokazal tak rychle prosmyknout pres pravy pruh, kde mel kamiony…takze jel PROSTREDKEM dalnice, tedy delici prerusovana cara vedla PRESNE UPROSTRED jeho vozu a asi tak 10x vybocil, a zase zabocil…a vybocil, a zabocil….a jel furt uprostred….a nakonec se mu to teda povedlo.
            A druhej curak, tak ten byl o dost drsnejsi, to jsem jel tak odhadem 10 metru za autem prede mnou. Manik me podjel zprava a zaradil se cca metr prede me. V tom desti, podotykam.
            Tolik tedy k tomu, ze se tyhle veci nedejou.

      2. Ten, kdo jede pomalu (zcela bez ohledu na počasí a stav silnic na českých tocích), není kokot. Kokot je naproti tomu ten, kdo při zcela libovolné rychlosti vidí za sebou (a) více aut v koloně, (b) nebo i jediné auto delší dobu, sám má před čumákem volno až k obzoru, ale nenajde si nejbližší možnou příležitost je bezpečně pustit před sebe.

        Poznámka: pro ty puštěné, je dobrým zvykem poděkovat výstražnými. To se silně vytrácí, a sám se musím přiznat, že když někdy před sebe pustím pátého závodníka a ani jeden se s poděkováním neobtěžuje, mívám občas takové puzení se na ně vysrat a pouštět přestat. Záhy to pomine, samozřejmě, ale je to jaksi nepříjemné.

        1. JJ, souhlas a to i z důvodu, že ho nechci mít za sebou. No v poslední době jsem se naučil od mnohdy dohenestovaných kamioňáků po poděkování bliknout dálkovými jakože není zač.

          1. Tak nejak. Kdo specha, toho poustim, protoze nemuzu vedet, proc specha. Ano, pokud sam jedu na hranici maximalni povolene rychlosti a presto mne nekdo predjizdi, pak v drtive vetsine pripadu je to nekdo, kdo absolutne nic nezvlada a proto to pak dohani rychlou jizdou. Muze to ale i byt nekdo, komu jde o zivot, zdravi, nebo treba nekomu jinemu musi rychle pomoct. Neni to muj problem a neprislusi mi to soudit. At si jede, kam chce. Rozhodne ho ale nechci mit za svoji prdeli.

        2. Kdyz je kde, milerad poustim. Bohuzel posledni dobou jezdim po serpentinach, kde ma problem se vyhnout osobni auto a dodavka v protismeru, takze neni kde :( Coz me vylozene sere, protoze milerad spechajiciho pustim. Cast z nich se na me prestane lepit, mavat rukama a zurive blikat, coz samo o sobe mi staci jako diky :D

          1. Jasně, jsou takové úseky; ale jen naprosto výjimečně jsou nějak enormně dlouhé. Já poměrně často jezdívám třeba mezi Mníškem a Řevnicemi nebo mezi Vraným a Zvolí; obojí je celkem krátké, ale přesto je na obou serpentinatých :) úsecích několik míst, kde před sebe provoz pustit pohodlně a bezpečně lze.

            Další věc je, že i ten řidič toho automobilu vzadu jaksi vidí, kudy se jede, a když je mu jasné, že ten před ním jej pustit nemůže ani kdyby stokrát chtěl, nevadí mu chvíli počkat. (Právem) nervosní začne být teprve až tak po nějakém třetím až pátém odpočívadle, odbočce na lesní cestu s dostatečným prostorem před závorou apod., jež se ta brzda provozu vepředu neobtěžovala použít…

            1. Vyjádřeno velice přesně. Vnímám to stejně.

      3. CzechDave: myslím, že nejste ve sporu, protože ač jsem s Vámi (teď tady u nás sníh a některé silnice nejsou upravené, takže na nich člověk potká skutečné dementy, co neumí řídit), tak na druhou stranu pravdu má i Lojza. Že Vy (my) umíme řídit neznamená, že mezi těmi, co neumí nejsou kromě loudalů i harakiri magoři, kvůli kterým si pak někde postojíte (což umí slušně nasrat).

        1. Zena ked zacinala jazdit sama, dostala radu nauc sa nezavadzat. Mozes ist ako pomaly chces ale pamataj na ostatnych a nechaj ich ist. Takze po vyjazde zo zatacky nezrychluj ale uprac sa vpravo, oni Ta predbehnu a potom si zrychli. Fungovalo to, naucila sa a teraz jazdi v pohode.

    3. Co přesně je, podle tebe, Lojzo, špatnýho na tom, když člověk přijede k nějakýmu místu a tam, tvými slovy, „čeká, čeká a čeká“? Chápu teda správně, že ti, kvůli kterým tam musíš čekat, jsou kokoti?

      1. Jo, tak to myslim.
        Obecne: Samozrejme, stanou se obcas nejake chyby, z nejake drobne nepozornosti, z nejake nenadale udalosti, z neceho necekaneho. Ok, komu se to v zivote nestalo, pokud jezdi dlouho. To je jasne, a tam bych jakkoliv nenadaval tomu, ze se nekdo vyseka.
        Ovsem, pokud tomu vysekani se jde naproti takovym zpusobem, ze riskuje na hranici moznosti, a najednou zjisti, ze uz je za tou hranici….tak to je podle me kokot. Je rozdil, kdyz nekdo jede opatrne, ma v zime zimni gumy, a dostane na brecce smyk, ackoliv nijak zvlast neriskoval a snazil se jet opatrne, a nebo pokud nekdo na vsechno sere, jede na brecce jak na suchu a pak nekoho sejme.

        1. No mě spíš zajímalo, jestli všem, co někde zablokují dopravu, měříš stejným metrem. Resp. jestli to samý pochopení, který máš pro devianty, trpící klimatickou tísní, co se u Muzea přilepí vteřiňákem k asfaltu a na min. desítky minut tak zcela cíleně a zlovolně vyjebou s řidiči v půlce Prahy, máš i pro kokoty, co nezvládnou řízení a ty kvůli nim někde musíš čekat. A ne, opravdu už si nepamatuju, pod přesně kterým článkem jsi vyjádřil svou podporu zmrdům z Extinction Rebellion, nevedu si na tebe složku, nejsem Corona. To jen, kdybys chtěl dohledat, kde přesně jsem to tady četl. Ale třeba si vzpomene i někdo další, kdo to četl taky.

          1. Aha, to na me vis neco, co nevim ja sam…
            Jestli ono to nebylo spis nejak jinak. Rozhodne nepodporuju to, aby nekdo se prilepoval k silnici, ani nesouhlasim s nicenim umeleckych del a podobne. Jakkoliv chapu, proc to ty lidi delaj (ciste z hlediska toho chapat duvody, stejne muzu chapat duvody, prc vrah nekoho zabije, ale nemusim s tim jakkoliv souhlasit)
            Mozna to nekdo muze zamenovat, chapani a podporu.

            1. Nebudu lhát, že si doslovně přesně pamatuju, jak jsi to tenkrát napsal, jen jsem si tě zkrátka od té doby hodil do škatulky těch, co nemají problém se zeleným šílenstvím. Pokud jsem ti křivdil, a zdá se že ano, nemám problém se ti omluvit. Promiň, prosím, mrzí mě to, můj komentář výše nebyl vůči tobě fér.

          2. V Nemecku uz se o techto lepicich celkem bezne hovori i pise jako o ekoteroristech.

          3. Btw, chapu, ze lidi napriklad maj deprese z toho, ze se svet okolo nich riti do sracek, a oni s tim nemuzou nic udelat. Obcas mam podobne pocity taky, ale nastesti z toho netrpim zdravotnima problemama. No je mi jasny, ze nekdo bohuzel muze ty zdravotni problemy mit (stejne jako z ruznych jinych duvodu, neni proc si myslet, ze zrovna z tohoto duvodu to nikdo mit nebude. Bude, logicky…)

    4. Nemáš pravdu, soudruhu. Bourají zásadně a pouze řidiči na zimních gumách. Naposledy ve zprávách i s obrázkem řidič na zimních naboural do stojícího na letních. Němec na letních dostal pokutu taky. Znamená to, že kdyby do mě v ulici, kde parkuji nabouralo aůto, jsem vinen? Já už totiž 6 let nepřezouvám ale ani nejezdím, pokud není silnice OK. 🤔

  2. Při změně pruhů během předjíždění v břečce jsem spojku vyšlapával málokdy, lepší (aspoň u mého rapida) je udržovat stálý mírný plyn během brodění do vedlejšího pruhu, pak přidat, předjet a opět mírný plyn při brodění se do původního pruhu – typicky na čerstvě zapadané dálnici. Auto se tak chová čitelně a celkem stabilně.
    Jinak ooooopaaaaaatrrníííííí loudalové mě dostávají celkem pravidelně. Tihle lidé nemají svá auta načtená, neznají jejich signalizaci v mezních situacích a neumí adekvátně reagovat. Pak jen zbytečně vytváří kilometrové kolony a nemají ani zbla slušnosti, aby tu a tam zajeli někam na plácek vedle silnice a tu kolonu pustili před sebe. Rozumím tomu, že někdo nezvládá řídit plynule auto na sněhu (pak by ale neměl za volantem co dělat), ale nejsou na té silnici sami. Co ale nikdy nepochopím, je takové to vjíždění z vedlejší na hlavní těsně před přijíždějící auto a pak poooooomaaaaaléééééé rozjíždění, aby to náhodou nesežralo o desetinu litru víc. Pak se to ještě rozčiluje, když to probliknu. Tohle už hraničí s obecným ohrožením, zvlášť teď v zimě, a nikdy takové „řidiče“ nepochopím.

    1. to s tou spojkou určitě platilo, ale naposled tak možná na feldě. Mírná stabilní rychlost dává espčku větší možnosti. Brzda je(/by měla být) silnější než motor pod plným plynem a esp si to vyřeší samo za vás; mírným plynem mu dáváte možnost kolo zrychlit. Pokud má někdo moderní auto s funkčním ESP je docela solidní problém to roztočit: v mé ne nijak drahé káře mohu v 60km/h urvávat pneumatiky od sněhu rychlým zatáčením o 1/4 otáčky vlevo, pak o 1/2 vpravo, 1/2 vlevo a tak dále, a nemám naprosto žádný problém udržet auto ve směru ve kterém chci. Zní to od esp jako v kovárně, ale naprosto žádný problém. Co *je* problém je vytvořit významnější přetáčivý smyk, anebo trvat na tom, že pojedete tuto stopu a mírný smyk vás nezajímá(to je neřešitelné a potenciální vstupenka do škarpy/protisměru).

      Ale to je jedno. Pokud je stav na silnici X váš skill takový, že musíte vyšlapávat spojku, pak bych přejíždění mezi pruhy rezervoval výhradně pro situace, kdy opravdu kurevsky musím přejíždět. Což předjíždění pomalého není nejčastěji není. Pokud nemám dostatečné rezervy ve skillu, je třeba hlavně vyšlápnout spojku na egu a prostě zpomalit.

    2. Jo dělám to úplně stejně, a míru plynu dávkuji podle toho čím se brodím a hlavně jaký očekávám podklad.
      Ad vyjíždění z vedlejší, u toho mě bere rapl když je za mnou prázdná silnice a stejně musí vyjet přede mne a táhnout se :D

  3. Takže si to shrnem. Obecné poučky jsouk hovnu, bo každé auto se chová jinak. Lidi co se živí tím že mě ukážou co s tím mým specifickým autem by šlo dělat líp, jak moc a jak rychle bych měl kontrovat jsou taky k hovnu, bo ta jejich kluzná plocha klouže jinak než to pak klouže na sněhu. Za mě díky bohu za každého loudala co najde odvahu poznat limity auta s kterým se pohybuje a přestane být loudalem. Pokud nemá koule na to zkusit to na parkovišti bo zná limity svoje, pak smekám před sebeuvědoměním a ochotou invastovat do toho peníze.

    1. Myslim, ze sdeleni clanku je ponekud jine. Televize a ostatni medialni zumpy vytvareji falesny dojem, ze vsechno lze koupit a umeni jizdy s autem bez adheze se lze naucit doma na gauci s pivem a vurtem, pokud koukam na spravnej porad.

      Naopak, pokud dotycnej vytahne auto nekam na zmrzly parkovite a tam si svoje auto, svoje ruce a svoji hlavu vyzkousi, je to ten spravny pocin.

    2. ono všechno klouže tak trochu jinak. sníh, blato, břečka, přímořskej prach těsně před deštěm, žaby, olej. A btw. i sám sníh klouže každej trochu jinak. Kritika: „KlUzNá pLoChA NeNí tOtÉž cO SnÍh!“ je absolutně bezpředmětná, protože je potřeba pochopit princip a to ideálně bezpečně. „Blážo! Včera jsi dodělala řidičák, je třeba se naučit smyky! Zde jsou klíče, vyraz si na nějaké parkoviště!“ není pro každou blážu/tatínka/partnera úplně nejlepší rada, kterou může dostat/dát.

      1. U nás to prebiehalo inak:“Chalani nasnežilo, ideme na parkovisko robiť šmyky autom? Jasneeeeeeeeeeeeeeeeee.“
        Ale je pravda, že na to parkovisko šoféroval otec a aj nám tam robil inštruktora.

        1. No jo, jenze dneska je hromada parkovist plna az do 9 vecir a na to ti pak kazdej prca. A pres noc to prohrnou, aby se rano mohlo zurive utracet :( No a za tejde to roztaje a smykovani nebude :( Jako fakt to dneska vidim tak, ze je lepsi jet s kcharem na okruh delat picoviny na kluzne plose, nez je pak delat v provoze, protoze to bily je zase tady a silnicari jsou fsoku :D

          1. Ono ak človek vie kde tak sa ešte dajú nájsť voľné asfaltové plochy bez retardérov a cudzích áut.

        2. jasně, ale toto je řešení pro normální chlapy. Toto nejde aplikovat na 90% dnešní mužské populace. A na holky, který se opocujou, když musí zastavit na stopce? Už vůbec ne. A co nezávislá feministická partnerka? Té snad má radit nějaký zavilý mužský šovinista, jak má točit volantem?! No to snad ne! A pro řadu dětí je dnes fotr vocas. Takže ti, kteří takto vyjedou s potomky/partnery, a tito je berou a snaží se, to je naprostá výjimka. Z toho nemůžeme udělat doporučení aplikovatelné na celou společnost.

          1. Super, našel jste díru na trhu. Pronajmu si plácek, vyrobím kluzký povrch a instruktory seženu po jednom kusu od všech 51 pohlaví (nebo kolik jich teď aktuálně existuje). :-)

            1. No, ale to se dost podraží, aby se nikdo necítil diskriminován… ;-)

      2. Však nejsme vepři. Já tímto reagoval na pana domácího co hejtil lidi co si udělali živobytí ze školy smyku. Podle mě je dobrý nápad řidičák na zkoušku, ale poněkud nedotažený. Po roce vlastnictví řidičáku, by majitel měl být schopný prokázat, že je schopný se v provozu pohybovat bezpečně a bez zdržování ostatních. Pokud toho není schopen, pak sorry jako, řízení není lidské právo. Pokud by chtěl přesto řídit, existence autoškol pro lehce pokročilé by mu měla dát možnost se to naučit a složit reparát.

        1. Z autoškoly se stala další zbytečná věc, která existuje jen proto, že to stát vyžaduje. Bohužel do ‚dostává‘ příliš mnoho lidí bez dostatečně důrazného biče. Dnes na D1 mlha, v místě kde našlo průnik svých stupidit 20 lidí. A jak se lidi chovaj je naprosto mimo. Mlhovky nemá skoro nikdo. Vlevo jedou prakticky všichni, vpravo skoro nikdo. Chvíli se jede 150, chvíli 60. Pravým se před vás vprasí borec a zruší vám bezpečné místo na brzdění, a budiž, proč ne, jen jeď kámo, ale kriplovi došla manévrem kuráž, ubral o 20 km/h a začal srát dalších N>10 lidí za sebou extra pomalou jízdou. Soutěž však s přehledem vyhrávala nejčastěji bílá auta s denním svícením, a to ve variantě, kdy vzadu nesvítí naprosto nic. Jsou-li toto výsledky autoškoly, můžou to klidně zavřít.

  4. Hm, tak moje mantra v zimě … No vlastně furt jsou .. rozestupy. Vláček aut s pěti metry mezi sebou na čerstvě napadaném sněhu, 35 na tachometru a diskotékou brzdových světel je mnohem víc o hubu než při stejném počasí dvojnásobné rychlosti a desetinasobném rozestupu . Ale to přeci všichni víme , že… Tpč tak odkud vyjíždějí Ti co to nevědí? On má přece 4×4,8×8,16×16 anebo 235×45,62 tak jemu to přece nesklouzne i když ve vracečce stojí v devadesáti na brzdě. Mimochodem šlápni v zatáčce na ledu nebo ujetém sněhu s FF na brzdu a jediný pohyb co bude následovat je ten po tečně.. ať už máš asistant od globalu nebo googlu

    1. Jel jsem v patek do Hradce a pak zase na Sumavu. Vecer, lehce snazilo. Vlacku nepocitane. Kde to slo a kde neriskuju, predjizdim. Kdyz uz nekdo neni tak slusnej, aby obcas nekde zastavil a nechal vlacek za nim projet, tak holt nic jineho nezbyva. Co je ovsem hodne smutne – mnozi takto predjeti nasledne rozsviti dalkova svetla, asi neco ve stylu „sis jako dovolil docela hodne, voe“. Nevim, o co jim jde.

      1. Si na teba posvietili, lebo chceli vedieť kto je ten šikovný šofér za volantom toho nadupaného BMW.

        1. Prd, ted jsem se o tom bavil s kolegou v praci, kterej je taky Cech a Nemci ho prcali, ze je na rovince v patek predjizdel, kdyz oni jeli 40 a je tam kilo. Neumeli pochopit, ze lze i na nasnezene vozovce jet rychleji a bezpecne. Je fakt, ze staci troska snehu a Nemci jedou (aspon tady v horach) jak posrani.

          Je to nejaka tendence vnucovat svuj pohled na bezpecnost druhym.

          1. Vnucovať svoj pohľad či názor na všetko okolo nás je taká akási ľudská vlastnosť – niekto by možno povedal vada. Niekto túto vlastnosť / vadu dokáže potlačiť a niekto ju naopak zveľaďuje. Holt, každý sme nejaký.

            1. Me bohuzel statisticky vychazi, ze v Cesku je to primo narodni sport. Nemam velke srovnani, ale v Rakousku, Nemecku a Italii se s timto fenomenem setkavam jen vyjimecne.

              1. Presťahuj sa za čiaru a môžeš robiť analýzy.
                Takto nejako som pokazil jednej známej jej pocit z obyvateľov Malajzie – ona tam bola ako turistka a ja som tam bol ako dodávateľ extrakčného zariadenia, ktoré som namieste s pomocou domorodcov a podpory firmy zákazníka inštaloval u uvádzal do pohybu. To boli proste 2 rôzne uhly pohľadu na tú istú vec.

                1. Najedu vic v Nemecku, nez v Cesku. Nemusim se sem ani stehovat, abych mel slusny vzorek.

                  1. Keď niekoho predbehnem a on sa následne rozčuluje diaľkami, že čo som si to dovolil, tak to sa mi zatiaľ stalo iba v rakúsku. Na SK nikdy.

                    1. I v Rakousku lze potkat Čecha.

                    2. Tu sa musim priznat, ze to obcas urobim, ked sa mi niekto zaradi pred cumak tak, ze by sa tam nevosiel ani cyklista. Vacsinou na dialnici a v dazdi alebo snezeni. Ked idem sluzobnym a mam zapnuty adaptivny tempomat, ten zasliapne brzdy a mam co robit rozdychat koli debilovi. Ale keby som sa mu na taku vzdialenost nalepil na rit tak sa z toho ide posrat.

                    3. S temito ridici, co ‚se tam narvou‘ se setkavam v podobe dodavek a jinych firemnich aut. Tem je tak nejak u prdele, jestli to odrou a jsou si i vedomi, ze malokdo stoji o to, mit dokurveny auto od dodavky. Takze hrk sem hrk tam, narvu se, kam potrebuju. Celkem casto se s tim setkavam pri prujezdu Budejcema, a to v tomto miste: https://de.mapy.cz/zakladni?vlastni-body&ut=Neuer%20Punkt&uc=9hJU0xSjd0&ud=14%C2%B028%2755.655%22E%2048%C2%B059%2722.497%22N&x=14.4815579&y=48.9892304&z=18

                      Pruh pro vjezd na kruhac je levy, pravy je odbocovaci vpravo. Jenze prave proto v nem auta jedou rychleji. Takze mistni flignari projedou predchozi krizovatku pravym pruhem, pak co nejvic dopredu a tesne pred kruhacem myska a voila – jsou v levym. Ti slusnejsi daji aspon blinkr. Naprosto pravidelne tam vidim, ze nekdo presne takto ‚na prase‘ bud vlitne prede mne, nebo nekomu prede mnou primo pred rypak.

              2. Když mi spolujezdec/spolujezdkyně/spolujezdectvo říká, že: „Tady je padesátka!“ Tak odpovídám: „Ale já radši pětatřicítky, čtyřícítky. Jsou šik a v případě kompatibility jsou použitelné i třeba po dobu deseti let.“

                1. …ja rikam, ze se ten udaj nasobi kubaturou motoru…

                  1. v ccm, že jo?

                    1. To by bylo moooc… staci cca 2,5x tolik :-)

                    2. Sakra. Neměl jsem se zbavovat toho čtyřlitru. S winterwagenem 1.3 se kolikrát nevejdu :-(

          2. @Sysop
            zcela běžné, zasněžená dálnice, oba pruhy pod sněhem, pravý 50, já v levém 80, nejvíc blikal nějaký Kokodák.
            Čtyřproudovka za Kurvinou, pravý vysolený, levý břečka, Octovka IV v pravém v 50 jela 40, v 70 zrychlila na 50 a v 90 na 60.
            Ale když jsem jí tou břečkou ohodil z prava tak se rozblikala LEDkami jako kdybych ji vytlačoval mimo silnici. Tak jsem zamrkal zadními mlhovkami a zmizel v dáli.

            1. A tenhle princip plati vsude. Az to pujde z tlustejch do tenkejch, to teprve bude tanec, jestli se nekdo nebude mit stejne blbe, jako ti, co budou mit uplny hovno.

          3. To bude ta fobie ze Stalingradu jeste

          4. Sysop: to není tendence vnucovat svůj pohled na bezpečnost druhým, ale úplně obyčejná ego obrana méně schopných jedinců. Není možné, že jede jak posraný, ve skutečnosti je to tak, že ti okolo jedou jako nezodpovědní piráti. Kdepak, že by měli být schopnější, to určitě nejsou, protože „nadprůměrný řidič“ je ve svém vlastním vidění i ten nenejschopnější kokot, co brzdí do kopce, když zpomaluje ze 70 na 68 před zatáčkou, která se dá projet 130. Pokud by se někomu zdálo, že je to neschopný kokot, pak by měl vědět, že dotyčný je naopak skvělý řidič, který jede bezpečně a kokoti jsou pouze kolem něj a vyznačují se tím, že na rozdíl od něj to dělají blbě (tedy v tomto případě nebezpečně).

            1. Ted jsem jel z prace za jednim takovym. Chcije, na silnici led, na nem rozsolena sracka. Jedu plynule, nijak extra rychle, ani nijak pomalu. Nelechtam brzdy, necham to na motoru. I predjede mne na rovince bleskem Polo. Rikam si, okay, nema na Celo, tak to dohani rychlosti. Neresim, dal cucam zmrzlinu. On ale po zarazeni prede mne zpomalil. Ne, ze by mne zdrzoval, ale najednou nespechal. Tak jsem pribrzdil, at mam vetsi odstup, nepotrebuju mit omlacenou haupnu od kaminku. Prvni zatacka a on jde na brzdy. Ja jedu dal, plynule, bez brzd. Na rovince na to dupnul a v dalsi zatacce to samy, jen si brzdeni rozfazoval na vice kousku… a… koukam, prdel mu pekne tancuje. Rikam si – okay, je tam led, dam pozor. Jedu dal, nic mi netancuje, nepotrebuju brzdit… nechapu. Borec mi mezitim na dalsi kratke rovince zmizel, ale v zatacce po nem zbyly velmi zajimave koleje pres 2/3 vozovky sem a tam, zrejme plne ruce prace.

              Jako… nenasel jsem ho ve skarpe, takze asi dojel, ale nektery lidi proste nechapu. Kdyz kurva vidim v prvni tocce, ze se to mota jak spunt pod splavem, tak prestanu delat picoviny. Vyjet ze zatacky v protismeru treba pluh, tak mam vsechny problemy naraz vyreseny.

  5. Co ja ted v Cesku pozoruju, jsou „ridici vychovavaci“. Jedu-li kamkoli vecer, potkam denne minimalne jednoho. Jedu, zaply svetelny asistent, jakmile se v protismeru objevi auto, svetla ho vymaskuji. Proste, dalkova sviti dal, ale protijedouci auto je „vyriznuto“, abych ho neoslnoval. Nojo, jenze…. protijedouci ridic obcas vidi, ze okolo nej to sviti. Stromy, patniky, proste „to prase v protismeru ma urcite dalkovy“. A blikne dalkovyma, jako ze „ztlum to, vole“. Na to obvykle nereaguju. Ti doternejsi probliknuti zopakuji (svitim na vic, jak pul kilaku, takze casu je bohuzel dost). No, tak jo, tak lehce bliknu dalkovyma. Zhruba tretina pochopi a dal neresi. Zbyvajici dve tretiny si to vylozi jako „ma to rozesrany a jeste si picus mysli, ze neoslnuje“ a zapnou dalkove natrvalo. No tak dobre, provedu totez. Problem ovsem je, ze ono mi to opravdu sviti a sviti hodne. Takze protijedouci ridic jeste obvykle pridava klakson, protoze to je to jedine, cimz jeste muze podporit svit svych svetel.

    Ja je nechapu. Pokud mne nekdo neoslnuje, tak at si sviti jako Luftschutz, ne? Naprosto bez vyjimky jsou to ridici v Cesku a naprosto bez vyjimky s zarovkami s nizsi barevnou teplotou. Ti, kdoz maji aspon halogeny, nerkuli xenony, tohle neresi, nebo znaji. LEDkari vubec nereaguji.

    Samozrejme jeste existuje vyssi level „vychovavacu“ a sice, ze po mem rozsviceni dalkovych svoje utlumi, coz ja udelam promptne a par metru pred mijenim je opet zapnou stylem „ti to pustim do xichtu, pyco vole“. Ubohost sama. Nicmene jsem zjistil, ze ten stroboskop, ktery mam pro oznacovani nebezpecnych objektu (cyklista, chodec, zver,…) lze nastavit tak, ze blikne vlevo coby test. Takze kdyz mi nekdo naprasi dalkove tesne pred mijenim, dostane strobo na rozloucenou. Jak dlouho nevidi, to nevim a neni to muj problem.

    Ja nevim, proc tihle „vychovavaci“ maji potrebu se druhym srat do zivota? Fakt jsem tohle v Nemecku nevidel. Zato staci prejet hranice a uz to lita. Pritom je evidentni, ze ten muj asak funguje dobre, oslnovat nemuzu.

    1. Sysop: myslím, že vychovávači vychovávačů jsou zcela speciální kategorie:-) Sorry, to nešlo si nerýpnout:-)

      Jinak zkusils dát auto manželce a projet se proti ní, jak to vlastně působí? Mám taky matrixy a nikdy na mě nikdo neblikal. Třeba zjistíš, že tam je nějaké blbě oříznuté světlo, odraz od druhého nebo něco podobného, co lidem vadí.

      1. Taky se mi někdy zda , že ta automatika není vždy na 100%. Zvláště u horizontu bývá reakce pomalejší

        1. Takže tá automatika je proste automatika – ak je blbo naprogramovaná či má blbé / poškodené snímače tak bude naveky blbá. A navyše nemá intuíciu. Typický príklad sú horizonty či zvlnená cesta, alebo rovina so zákrutami. To si ten automatický omatrixovaný na diaľky prepnutý svetlomet pripevnený na nejakom aute vybehne zpoza horizontu, práskne ti to plným výkonom do ksichtu a potom o 0,2 až 0,5 sekundy sa buď prepne na stretávačky (to ale asi nebude matrix), alebo si ťa „vyreže“ vo svojom svetelnom lúči. Samozrejme toto nastane ak si k danému svetlometu dostatočne blízko, lebo ak je vzdialenosť nedostatočná (podľa vôle niekoho kto vie všetko najlepšie) tak ti cez tie horizonty na zvlnenej ceste proste poblikáva veselo do ksichtu. A detto je na rovine s kopou zákrut – ty si pre tú automatiku proste príliš ďaleko takže sa neprepne do stretávacieho módu a veselo ti to švenkuje zľava doprava a naopak. Nehovoriac o tom, že mne osobne vadí (ťahá to neskutočne oči) ten svetelný smog okolo toho oproti idúceho auta. Ten matrixový svetlomet si ma síce „vystrihne“ z jeho zorného poľa, ale okolie reflektuje a odráža to silné svetlo kadejak človeku do ksichtu. Je to ako s hmlovými svetlami – tie ti tiež nesvietia priamo do ksichtu, ale vytvárajú okolo auta „svetelný smog“.

          1. Nevim, s jakym matrixem mas zkusenost. Ja to mam tak, ze v mlze mi to vypne automatiku. Proste v mlze chce, abych si to prepinal sam a vymaskovavani nefunguje. Jedine, co zustane funkcni, je zataceni a naklapeni svetel. Zpocatku mne to nasralo, ale pak jsem si rikal, ze ty svetelne korony mohou byt pro ostatni neprijemne, tak asi proto to vypinaji.

            1. Ja mám obyčajné blbé auto – ani len ten „úžasný“ Start/Stop systém to nemá. Ale teraz vážne.
              Ja osobne mám skúsenosti len s vozidlami čo mi idú oproti a tam ozaj nieje čas na zisťovanie modelu, roku výroby a jeho výrobnej špecifikácie. Samozrejme, že čo výrobca to iné nastavenie a špecifikácie. Môže byť, že vozidiel s matrixom stretávam oveľa viac, len o tom neviem, lebo mi nevadia. A vyvršujem sa na všetkých matrixoch kvôli tomu, že mám zlé skúsenosti so zle fungujucími matrixami. Ale myslím, že sa zhodneme na jednej veci – danému systému chýba intuícia a na veky chýbať bude.

              1. Sebechytrejsi automatika je zavisla na kvalite senzoru. A ty kamery doposud nejsou zadnej zazrak. Staci prischle sracky, co je sterac nevezme a je po parade.

                1. Tak ono je to potom taký zacyklenec: napiču senzorika – napiču optika – napiču naprogramované – napiču výsledok. Ale hlavne, že to je lacné, nejak to prešlo homologáciou a aj my na Dacii máme tie „inteligentné matrix svetlomety“.

        2. Ta automatika reaguje prakticky stejne rychle, jako ja, pokud prepnu na potkavacky. Neshledal jsem rozdil. Rozdil jsem videl proti Tiguanu, ten reaguje pomaleji docela vyrazne.

          1. Dálkový přepínám o chlup dřív než by je dostal protijedoucí do zorného pole, tohle asi automatika nikdy moc pobírat nebude, není to pro počítač triviální, vyhodnotit jestli „to světlo“ je lucerna u silnice nebo protijedoucí auto za zatáčkou.

            1. Ona ta citlivost jde nastavit v nekolika stupnich. Ja to mam tak, ze to reaguje driv, ale dela chyby. Takze obcas to vyrizne patnik, reklamu, bilej sloup a tak. Nevadi mi to.

          2. Automatika není schopná předvídat a navíc míra oslnění i u kvalitně vyrobenýh světlometů extréměně závisí na čistotě světlometů. To co moc hezky funguje v laboratoři na vzorku předloženém pro homologační zkoušky je pak někde úplně jinde, než to co potkáváme na silnicích, kde potkáváš i světlomety na hranici přijatelnosti, které navíc jsou zvenku upatlaný nejrůznějším bordelem.

        3. Sid: matrixy jsou v pohodě. Na druhém autě je běžná automatika a ta je teda výrazně pomalejší a místy to „beru za ni“. Především je na houby v kopcovitém terénu, kde řidič kamionu-autobusu je nad horizontem dřív, než jeho světla, takže dostane plnou dávku, než to automatika ztlumí. Zajímavé je, že matrixy si s tímhle poradí líp, ač problém je stejný.

          1. Domnivam se, ze problem je odezva mechaniky. Mame ve Firmenpoolu starsi 540D, tam je Blendlicht taky, ale reaguje podstatne pomaleji, protoze jsou to xenony a soupe se tam takova mechanicka kulisa, jakoby pulkulata vanicka. Vzhledem k tomu, co ten krokac musi za svoji zivotnost nabehat, holt neni zadnej sprinter.

            1. Sysop: mechaniky určitě ne, protože to druhé auto má jen obyč pevné LEDky, takže jde čistě o přepnutí „žárovky“.

              1. Prepnutim zarovky neudelas Blendlicht. Je tam takovej plastovej pohybujici se bazmek. Zkoumal jsem to.

                1. Tedy… pokud nemyslis jen asistenta dalkovych svetel v podobe prepinani, to pak hovorime kazdy o necem jinem.

                  1. Sysop: myslím, však píšu „bežná automatika“, tím jsem myslel obyč přepínání dálkových bez matrixu.

      2. To jsem samozrejme zkusil, protoze mi to vrtalo hlavou. Nevidel jsem, ze by mne zena oslnovala. Obvykle na oslnovani jako prvni reaguji ridici nakladaku, ti vidi shora celkem nejlip, komu to pere nahoru. A ti na mne neblikaji.

        1. Tudle jsem potkal něco, co fakt svítilo všude kolem mne. A svítilo to fakt hodně. Je to pocitově fakt divé, ale pokud řidič kouká před sebe, tak je to ok. Já jsem se však udiveně rozhlédl a při pohledu doleva to fakt trošičku oslňuje.

          1. Nojo, ale to na tebe sel zezadu. Na mne blikaji protijedouci.

            Je mozne, ze pokud jsou treba po stranach zasnezeny stromy, muze to ridice prede mnou oslnovat. To mne nenapadlo, dam na to pozor.

            1. Nový auta mně nevaděj.Jde o zvyk a čekat na horizontu bliknutí.Serou mě ale různý bastliči s xenonama a přežhavovanejma halogenama, co do těch šunek nepatřej.Popř. každý světlo jinam atd.Taky trpím, když mám dodávkáře za sebou.Kabina zalitá světlem a ze zrcátek šajny.Většinou zpomalím u dám znamení jak traktor, že může jet do prdele.

              1. Tohle je hrozný u starších aut. Světla seřízený na převoz řidiče a vzduchu. Ale když vezmou rodinku na výlet s naloženým kufrem, tak si světla nesklopí. Na ty já blikám už jen z nasranosti, i když vím, že mi pustí dálkovky, aby mi jako ukázali, že oni mají ztlumeno.

              2. To mne potesilo, ze mam automaticky stmivany i vnejsi zrcatka. To jsem na jinym aute nemel. Presne tento problem to resi.

    2. sysop, tvl. sám nadávaš na vychovatele a přitom sám vychováváš- viz stroboskop či co,
      ad pomalá rychlost: podle jakého zákona či předpisu či nějaké morální obecné dohody má ten , co chcá jet rychleji , přednost , oproti tomu, co chcá jet pomaleji, ?

      1. Nevychovavam… slusne je ale na vyzvu odpovedet, ze? Kdyby nehecoval, vubec nereaguju. Kdezto „vychovavac“ vylozene vyhledava, do koho by se sral. A to vidim jako rozdil, ty ne?

        1. Nevychovávam…..slušne odpovedám……keby nehecoval…..a to vidim jako rozdil…….
          Proste sa hrajeme hru: „Kto je väčší penis.“ Ten kto vyhrá nech si to užije, ale je to ako výhra na paralympiade. Síce si vyhral, ale aj tak si naďalej retardovaný.
          K tým matrixom a ich „vyrezaniu“ oproti idúceho auta už som písal osobnú sťažnosť, ale ešte raz: mne osobne vadí ten svetelný smog okolo auta (strašne mi to ťahá oči) a na môj vkus reaguje ta automatika pomaly resp. na vzdialenosť kedy už je moje oslnenie nepríjemné.

          1. Zkusil jsem, nechat si srat na hlavu a na blikace-vychovavace od pocatku nereagovat. To ale nefunguje. Pokud nereaguju, on napere dalkovy trvale. Co radis pak?

            1. Tu je každá rada hodná zlata – neviem ti poradiť.
              Mne osobne na mojom pick-upe nikto nebliká že ho oslňujem – a to mám svetlá v druhej najvyššej polohe. Ale jazdím na stretávačky 99% času. Ale svetlá mám klasické heligónové so slabým svetelným tokom v porovnaní s xenónom či matrixom.
              Podľa mňa vadí ľuďom tá intenzita tých matrixov – v porovnaní s klasickou halogénovou žiarovkou ja ten svetelný tok niekde inde, farebné podanie je na posranie agresívne a aj rovnomernosť toho svetelného toku je iná.
              Ale stalo sa mi, že mi vyšlo zo zákruty vozidlo s diaľkovými a tak som mu preblikol, že nech si to vypne. Ale čo čert nechcel presne v tom momente vozidlo preplo svetlá na stretávačky – boli to desatiny sekundy. Takže kým zhasli moje diaľkové on už mal asi 0,1 sekundy stretávačky a to operátora (-rku) vozidla tak rozľútostilo , že prepol sofort svetlá opäť na diaľkové. Jaksi som nevedel v tom momente ako správne zareagovať a tak som neurobil nič. Minuli sme sa, ja som si zahrešil a tým to skončilo. Vyhecoval som protiidúce auto, že sa mi pomstil? Vyhral v tomto mikro súboji on alebo ja? Bolo rozumné, že ma osvetlil nad prípustnú mieru? Mal som mu zase nablikať? Netuším…..

              1. Bixenony ma moje zena na Laredu, z fabriky, presto musim rict, ze jou barevne mnohem jedovatejsi, nez ty LED. Odhaduju, ze na spektraku by ty xenony vystrelily jednu caru, kdezto ty LEDky budou mit vice car.

                1. To Laredo má H4-ky pätice? Resp. diaľkové aj stretávacie sú xenóny?

                  1. Nejsou to H4, je to takovej americkej sisoid, ale ta xenonka se vychyluje, je tam civka.

                    1. Zaujímavé, zaujímavé.

            2. Odistit palubne zbrane a pokial nedojde k naprave skusit varovnu davku… To nevyriesis, ludia su taki.

          2. No nevím, když se více než 2min hádáte s blbcem, už se hádají blbci dva.
            Dtto s vychováváním, já už kolikrát neblikám ani na ty co nesvítí, pokud není černočerná tma, už jsem si na debily s denním nebo žádným svícením v mlze a šeru tak nějak zvykl.
            Zlepšují pozornost ostatních a testují jejich zrak…

            1. Ja na nesvitice a blbosvitice nereaguju vubec. To bych nedelal nic jineho. Jeden jede v noci na denni svetla, par aut za nim jede Zizka s jednim, pak dalsi ma kazde svetlo jine barvy a leve naprane do protismeru,… to fakt neresim. Mineme se a zivot jde dal. Vychazim z toho, ze to ti lidi nedelaji umyslne a nechteji se do mne srat.

              1. Celkom radosť je nejaký lajdák čo mu vpredu svieti len jedno stretávacie svetlo a tak si pekne prisvecuje hmlovkami aby aspoň tie 3 metre pred autom niečo poriadne videl. Ale je pravda, že chcieť upozorňovať oproti idúce autá na ich zlé osvetlenie tak by sa človek ublikal do zbláznenia.

              2. vobčas sou ti kokoti fakt provozu nebezpeční, v poslední době tuplem se těch kreténů vyrojilo, a vopičáci asi dělají už úplný hovno, tak namátkou:

                – v rámci jednoho týdne dva dementi, co měli bílý brzdovky, buď nějaký hodně zkurvený světlomety přendaný bůhví z čeho, nebo (v jednom případě si sem skoro jistej) nějakej kripl se v tom hrabal a přepojil brzdy na zpátečku tvl
                – jeden kokot večer v už slabším provozu na 12ce s golfempyčo se tam táhnul snad 70, nesvítila jedna vobrysovka a na druhé straně druhá brzdofka, to jako kokot neměl žárofky, tak to tam rozdistribuoval nejak rovnoměrně? blikal sem intenzívně, naprostá ignorace
                – dementů co jim nesvítí jedno světlo v noci a nechává je to zcela chladnejma, to už fakt ani nepočítat

          3. Z mých osobních zkušeností mám větší problém s blbě vynivelovanými a seřízenými xenony, které v takovém případě umí pěkně oslnit i v potkávacím režimu. Proto jsem u oktávky přísně dbal na to, aby nivelace xenonů fungovala bez chyby a aby byly správně seřízené. Tyhle matrixové reflektory jsou celkem v pohodě.

      2. Jungvoj: Zákon říká, že řidič musí jet tak, aby nenarušoval plynulost provozu, neohrozil nebo neomezil ostatní a tak dále. Také definuje bezdůvodně pomalou jízdu, kam dle mého názoru spadá většina zde zmíněných loudačů. Dále pak existují nepsaná pravidla řidičské slušnosti, která mimojiné říkají, že pomalejší se snaži nepřekážet rychlejším a pouští ty rychlejší před sebe, kdykoliv to technicky lze. To se zhusta neděje.
        Mně osobně jsou nějaké realitu naprosto nereflektující dopravní zákony kdesi, spíš se snažím dodržovat právě ta pravidla.

        1. Dosť ma zaujal jeden cestopis z nového zélandu. tam je vraj úplný štandard, že pokiaľ za tebou idú hoc len dve autá a hoc len minútu, automaticky zídeš dole z cesty na krajnicu a necháš ich prejsť, úplne uhneš aj keby oproti išli autá.

          1. Takže mám nekonečne dlhú cestu (okruh okolo Nového Zélandu) a idem v kolóne 3 vozidiel na konci. Po jednej až dvoch minútach prvé auto v kolóne zlezie niekam do poľa aby sme ho obehli. Takže už som na druhom mieste. Po chvíli nás to auto čo nás púšťalo dobehne a opäť máme kolónu 3 áut. Takže po chvíli prvé auto zlezie na odstavný pruh a nechá nás frčať ďalej. A už som prvý v kolóne. Po určitej dobe nás dobehne to auto čo nás pustilo a ja mám len chvíľu na to aby som ich pustil pred seba…………….to faaaaaaaaaaaaaaakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkktttttttttttttttttt.

              1. Vďaka za odkaz. Keď som na to klikol tak mi vybehla reklama na akúsi stredovekú hru a ako prvá scéna tam bol záber zhora na most a po ňom šli konské záprahy – a tak mi ťuklo: „Jasne, ak tam jazdia na kočoch ťahaných koňmi tak je ten postup púšťania ostatných účastníkov cestnej premávky v poriadku.“. Ale potom tá reklama skončila a nabehlo reálne video.

        2. mně tam chybí to že rychlejší nepřekáži pomalejším, ece , co je to pomalejší, např: jedu cca 50, dodržuji bezpečnou vzdálenost cca polovinu rychlosti, to jest cca 25m , před předemnou jedoucím vozidlem, prvak pičus za mnou se nalepí na moji prdel, v něčem co asi jest ochcávka v metle a naftě, a pak mně statečně předjede tak, že tu bezpečnou vzdálenost zkrátí, tím že nyní mám jeho prdel před sebou já, tedy mně ohrožuje a omezuje, kdyby na to dupnul, a ztratil se za horizontem , neceknu ani slovo, ale jede jako pičus předemnou, tedy, předjíždí jako pičus, jede jako pičus, má nejpičatější auto, asi je to pičus, tedá určitě je to pičus no a pak na těch internetech kváká něco o pomalých řidičích , důchodcích v radionkách a platech vajec pod zadní šibou,

        3. zjišťuju že mimo hluboké noci je jízda po hlavních tazích typu č. 2 na Kutnou, opravdu katastrofa naprostá, pominu-li vlekoucí se kamiony, tak dementi, co tam jezdijou ve dne-v noci 60, max. 70, pyčo na devadesátce, to sou neuvěřitelný množství, jednoho kripla předjedeš a za další dědinou další…

          vobčas předváděli i padinu, jako kurva, jet poloviční rychlostí, to už je na moje nervy fakt trochu moc

        4. Je zvláštní, že vytahujete zákon, ale nějak úmyslně přeskočíte ve stejném paragrafu 18 hned bod první: „Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.“ Samozřejmě že se jedná o účelový fízlácký flastr, aby vás mohli vojebat, když ve tmě, dešti žvejknete ležícího vožralu v černém. Leč v opačném směru zajišťuje ochranu loudači.

          1. Ted mi v Susici vjel z vedlejsi pred cumak zrovna pan, co prizpusobuje rychlost svym schopnostem. Ubrzdil jsem to a nasledne jsem tu jeho pyratskou rychlost cca 25 km/h bez blinkru s velkym odstupem predjel. A jsem pyrat taky, bo deda sice plynovej pedal najit neumel, ale svetelnou houkacku ano.

      3. Najdi si, jak se zákon a provozu na pozemních komunikacích jmenoval v minulosti. Chápu, že ten současný ani ten tehdejší možná dost řidičů nečetlo, ale tehdy to měl v názvu tak to mohlo někoho trknout aniž by ho četl.

    3. Za autem s těmihle adaptivními reflektory jsem tuhle nedávno večer jel. Bylo zajímavé pozorovat, jak se ty světelné paprsky před ním přelévají ze strany na stranu podle toho, jak jel, kdo jel před ním a proti němu, jaké objekty objížděl a tak dále. Ale oceňoval jsem, že do příkopů a na kraje silnice to svítilo „dálkově“ a na silnici to vysekávalo světelnou plochu tak, aby to neoslňovalo ty před autem. Jízda s takovými světly musí být rozhodně zajímavá a jistější než s bixenony na mém autě.
      Ještě více by mne lákalo vyzkoušet si laserová světla. Ale ta jsou na kategoriích aut, ke kterým se jen tak nedostanu, takže si zatím musím nechat zajít chuť :).

      1. Ten laser funguje vyborne, pokud ale nejsou zasrany svetla. Moje auto nema ostrikovace, protoze pry „se ta svetla nezaserou“. Zatim mam za sebou tu zkusenost, ze skutecne se nikdy nezaserou tak, ze by prakticky nesvitila (coz se pri srackach odletujicich z nakladaku stavalo u jinych aut uplne normalne, takze pak ostrikovat ostrikovat, nebo na benelince umejt), ale pokud je na tech svetlech treba vrstvicka primrzlych sracek (ted v -16 °C se stane ein zwei), tak ty laserovky sviti jako normalni LED nebo xenony. Proste par set metru.

        Jinak v desti neni problem, tam to funguje dobre. Na druhou stranu, pokud jedu na automatiku, tak laser to zapina jen velmi vyjimecne. Staci, aby se objevil v dalce nejakej objekt, kterej muze byt auto, nebo cyklista a vypne se to. Pokud prepinas rucne, pak ano, pak to jede vzdy.

      2. Já tohle nemám rád. Zákon zakazuje světla s takovým výkonem, že by brutálně oslnila protijedoucí řidiče. A automobilky to vysloveně obechcaly nejprve tím, že napálí brutální LED ale mají samoštelování světel s tím, že údajně tak to oslňovat nebude. A Matrix LED je ještě vyšší výkon s tím, že určitě počítač z videa rozpozná vždycky všechny protijedoucí a ztlumí/zakryje je.

        No tak určitě…

        1. Zatim mam naskakano jen 9 tKm, polovinu jezdim za tmy a funguje to bez chyb. Respektive, pokud to chybu udela, tak obracene. Ze ztlumi, ackoli to nebylo nutne. Uvidim dal.

    4. To máš Sysope z toho, že jsi si ještě nepořídil vrtulník :-)
      Nebo aspoň vírník, ten stojí polovičku. A vzletovou dráhu si můžeš udělat hned u baráku na louce.

      Nechápu, jak může být někdo tak neprozíravý.
      I bojovník za lepší zítřky (pro svoji kapsu) D.Landa, si pořídil ultralight, protože tuší, kam to tu bude směřovat. Spotřeba benelínu srovnatelná, přičemž neřešíš český tankodrom, sníh na silnici, ani šílence, magory a vychovávače za volantem. Nesrovnatelně bezpečnější doprava.

      ps: vlastní vírník má kdejaká socka na letišti na mrdláneckém letišti
      Jen nevím, jak je to s přeletem hranic a pendlerstvím.

      1. Zrovna tomu virniku bych svoje telo nesveril. Navic – jina vec je poskakovat okolo Chocholy, kdyz je krasne a jina vec je, nekam se dopravit v chumelenici v deset vecer. Obcas jsem si vrtulnik pronajal, zazitek peknej, ale primo umernej cene vrtulniku, coz je mimo moje financni moznosti a chut platit.

        1. Tak zrovna vírník je jedno z nejbezpečnějších letadel těžších než vzduch. Jen je svým způsobem určen bohužel k takovému poletování.

          1. Muj subjektivni pocit je, ze pokud se vysere tlacnej motor, tak to neni takovej lalac, jako u hornoplosniku. Ale mozna tahle fobie prameni jen z neznalosti. Jak vidim nahore rotor, tak mam neduveru.

            1. Sysop:
              „…nahore rotor, tak mam neduveru…“
              – – –
              Autorotace, ovšem musí se umět, musí na ni být podmínky – v tzv. „kritické oblasti“ letu vůbec nemusí nastat a konec…

              1. Ja vim, kamarad mi s tim zuchnul, ale dopadl celkem dobre. Rikal, ze se najednou propadl v zatacce, moc jsem tomu nerozumel, ale aspon, ze to rozchodil.

                1. Sysop:
                  Volně se točící rotor musí dostávat zespodu dostatečné proudění, proto je vůči ose trupu v záklonu.
                  Ten kamarád zřejmě točil zatáčku, ale ztratil při tom právě to proudění zdola na rotor (zpomalením nebo podélným sklonem stroje) a tím složku síly táhnoucí hore.

            2. U vírníku, když vysadí motor, tak je to docela OK. Ten stroj letí permanentně v autorotaci. U vrtulníku to do ní musí uvést buď pilot, nebo automatika. Ale já lítal vírník, co byl udělanej z tříkolky pro motorový rogalo. Řídilo se to hrazdičkou a vyvážený to bylo tak, že když jsem pustil řízení a ubral plyn, tak to přistálo samo.

              1. Geroj :-)

                1. Nebyl můj. Postavil si ho kamarád mého táty. Měl na to nějaké výkresy. Motor byl trabant a i reduktor si postavil sám. Koupil prý jen tlačnou vrtuli.
                  Tenkrát mi ho nabídl za 15 táců, a já vůl si ho nevzal a udělal si papíry na PG, kdy jen za postroj a záložák jsem dal víc jak 15.

              2. Panek:
                „..letí permanentně v autorotaci..“
                – – –
                Ale i tam může nastat ztráta, kdyby pilot příliš potlačil a současně by neměl dost výšky. Nebo snad vírník nemá tu kritickou oblast?

                1. @corona
                  Přiznám se, že nevím, co chcete říct-na co se ptáte. Potlačit bez dostatečné výšky je to samé, jako autem zatočit v křižovatce dřív a pak se divit, že jsem trefil sloup semaforu.
                  Jo, přitáhnout v blbým místě/situaci a tedy i přetáhnout, to jde každý letadlo těžší než vzduch a je jedno, jestli to je kluzák, nebo to má pohon. A i ten vírník jde „přetáhnout“ i když mu jede motor.

                  1. Panek:
                    Tím jsem mínil ztrátu otáček rotoru v příliš malé výšce apod.
                    Už na jeden konkrétní stroj koukám:

                    https://autogyro.cz/wp-content/uploads/2021/04/Cavalon_LP_v1-3_CZ.pdf

                    „Jakýkoliv manévr, při kterém je dosaženo nízkého přetížení (G) (blízkého stavu beztíže
                    G = 0), může zapříčinit katastrofální ztrátu ovladatelnosti spojenou s rychlým poklesem
                    otáček rotoru. Vždy proto za letu udržujte odpovídající kladné přetížení a vyvarujte se
                    prudkých pohybů řídicí páky.“

                    – a taky o účinnosti kormidla atd.
                    Vidím, že hraje roli i jeho ofukování od vrtule atd.

                    .

                    1. Jo, ale to je pak jako s tím autem. Prostě škubnu za volant a pak se divím, že jsem netrefil silnici, ale sloup semaforu.
                      Nebo u padáku stáhnout řidičky pod prdel ve výšce 15-20m a pak se divit, že jsem se probral na ARO.
                      Jinak to s tou směrovkou to je fakt, ale tak to mají prý i řidiči motorových člunů.

                      Prostě u létaní se rady maminek (létej pomalu a nízko) neposlouchají.

            3. Tlačná vrtule u vírníku je jednoznačně prasárna, získáš sice jednodušší a lehčí konstrukci, ale na úkor bezpečnosti.
              U tažné vrtule je ta bezpečnost úplně někde jinde. Jenže to musíš mít motor vepředu, nemáš takový cool panoramatický výhled apod.

      2. kaBrnak:
        „..vírník má kdejaká socka..“
        – – –
        Ano, protože je až geniálně jednoduchý…

    5. Asi polovina LED matrixu mě vadí – prostě mám pocit oslnění. Za mokra pak vlastně všechny. Proto, ač je mám, tak jedu výhradně v režimu manuální obsluhy.

      1. Za mokra stačí bohatě Slunce.V určitých hodinách a proti je to občas luxus.Klasicky po bouřce nebo přeprši.

        1. Ja si zoncnu uzivam, kdyz jedu treba sict travu na druhej barak. Rano jedu na vychod a vecer na zapad.

          1. Dobrý je to ve městě.To abys jel krokem.Nepomáhá nic, anžto je to vodspoda.Max si dát pár kousků v hospě a počkat až to uschne:-)

    6. né pičo, svítíš jak padlament kilometry vokolo, takže voko přivyklý temnějšímu vokolí najednou úplně v kundě, k tomu eště to voslňování pže ten zkurvenej krám reaguje bůhví kdy pomalu, takže člověk dyž potká takovou zkurvenost, je rád, že se udrží vůbec na silnici dalších 30 sekund, ale všecko je sluníčkový

      já nevim, bude potřeba vám ty kurvárny začít prostřelovat devítkou, abyste pochopili, že takle ne? vobčas se chováš jak vypatlanej kretén čoveče

  6. Nepochopil jsem tu kritiku kurzů smyku. Ano, je to jiné než na sněhu, a občas to připomíná spíše led, ale co jako? Jsi super-husťák? No tak fajn, není to pro tebe! Ale pro týpka po autoškole, kterej nebude žrát půl roku párek po vynaložení pár tisíc korun, to klidně smysl může mít(rozuměj: smysl to má). Já to dostal jako dárek, když už jsem to spíše nepotřeboval(nemusím si nic kompenzovat tvrzením jak jsem zuppa), a byla to celkem legrace, byť s mnoha hluchými místy, kdy se nic nedělo. Ježdění na zasněženém parkálu s autem bez příliš aktivního esp je super, takto toto bylo možná trochu jiné, ale prostě jiná klouzačka. Olej/břečka/žáby/’aquaplanning‘ na silnici taky nebude klouzat jako sníh, a jsem teda zvědavej, kam toto pudete trénovat, aby to pro autora bylo košér. Celou dobu s váma je někdo přes vysílačku a opraví vám případné chyby, které děláte na této klouzačce, a většina věcí, které se tady zmiňovaly jako ty správné a které nejsou v autoškole, tak přesně ty se tam učily. Pro ženský, který se bojí trénovat to samy je to za mne ideální. Stejně tak by mne zajímalo, jak si nasimulujete nečekanej přetáčivej smyk na předem neznámou stranu v předem neznámém rozsahu. Možná jsem málo sklerotickej a měl bych na tom zapracovat, ale když si ho na parkálu dám, tak si tak nějak pamatuju, na kterou stranu to je a jak moc.

    1. Nepochopil jsem tu kritiku kurzů smyku. Ano, je to jiné než na sněhu, a občas to připomíná spíše led, ale co jako?
      Moje zkušenost je, že kvalita kurzu stojí na instruktorech. Ta je v ČR dost často na úrovni operátorů „driftující“ otůněné Felicie.

      1. @Marty: Ta je v ČR dost často na úrovni operátorů „driftující“ otůněné Felicie.

        může být, já měl jen jednu zkušenost, z toho nemůžu nic vyvodit. Můžete říci, _jak_ to dost často vypadá a jak by to správně vypadat mělo?

        1. jak by to správně vypadat mělo?
          V Jihlavě byli instruktoři sice nic extra, ale celkem ok. Bohužel malý areál. Ve Vysokem Mýtě areál pěkný, ale hospodská moudra na úrovni Dalibora Žáka.

          Co od toho čekat? Vysvětlit, jak se jezdí s moderním autem s asistenty nebo když už se nekdo cpe do pneumatik, tak by mít minimální znalosti a ne vykládat, že nové pneu vždy dozadu.

          1. tak, hrozně záleží na autě, dyž měli helfři v pneuservise nějaký komenty, že olítaný mrtky na dodáfce chcu dozadu…no tvl ne asi, ta vlečka tam, pokud je trochu naložená, utrhnout snad ani nejde, pokud se člověk jo fakt hodně nesnaží, ale se sračkama na předku se to hrabalo i na semtamfóru do kopečka na mokré silnici, a že to zapadlo v mokré trávě snad netřeba zmiňovat (eště že sem tenkrát měl kartóny a nakonec se z tama nějak dostal)

          2. Já v rámci teambuldingu byl ve Vysokém Mýtě, ale to už je historie (cca v r.2007). Instruktor byl jeden a instruktor byl ten, co je slyšet v tomhle videu.
            https://www.youtube.com/watch?v=DrmcNfzOBdA

            1. A ještě si pamatuji, že se tady na tom cvičení s hasiči dozvěděl, že mají při ostrém výjezdu nehodu v průměru každých 8 kilometrů.

          3. Zrovna ted stahuju pul giga sw upgrade pro svoje auto a v seznamu ‚vylepseni‘ vidim ‚zreknuti se zodpovednosti za asistenty‘ :-)

            1. v seznamu ‚vylepseni‘ vidim ‚zreknuti se zodpovednosti za asistenty‘ :-)
              Tak vylepšení to je, ale ne pro zákazníka:-)

  7. Smysl tech kurzu osobne vidim. Driv se doporucovalo, aby po nasnezeni ridici jeli na prazdna parkoviste nakupnich domu a tam si vyzkouseli, jak se jejich vuz chova na snehu a ve smyku (predpokladalo se, ze cesty budou prohrnute a prosolene). Podobny efekt maji ty kurzy na autodromech.

    Porad kazdej opakuje, jak je nejakej blbej ve snehu brzdi, ale kde se to maji ti lidi naucit, kdyz z tv jde jenom straseni, autoskoly urci jako udelat ridicak a ne jak se v aute nezabit a podle vseho jezdit na tyhle kurzy je picovina. Jak se to teda ti ridici maji naucit? Ja jenom upozornim, ze posledni dobou neni snih natolik frekventovany a oteviraci doba taky neni zrovna koser na to, aby si lidi mohli blbnout na parkovistich. Obzvlast proto, ze silnicare prekvapi snih v pulce prosince…

    Co bydlim na kopcu, tak uz mam ze snehu prece jenom trosku vetsi respekt, serpentiny s cerstvym snehem, ktery je neprojety, to je labuzo. Ale i s mou prachbidnou spojkou a jeste horsi zkusenosti se to da sjet/vyjet… i tak bych se nikomu neposmival, ze se snehu/zimy boji. Ono se to da fakt blbe naucit, kdyz krome prvnich snehu ten snih na silnicich v podstate pak neni.

    Vic me serou kokoti, co maji na strese 30 cm snehu, jedou jak posrani a jeste maji zaplou mlhovku. Ve slunecny zimni den.

    1. čerstvej je nejlepší, dyž brečíš nad prašanem, co budeš proboha dělat až se to ujezdí do hladka, nebo snad dokonce rozbředne a pak zmrzne v kluziště??

  8. On asi kritizuje to,ze si natom zalozili zivnost,KDE kvalita neodpovida cene a jeste SE nemuzete vyhnout placeni

    1. Jenze pak to tam mel napsat, ten clanek ma slov docela dost a tohle by ho nijak zasadne neprodlouzilo :D

    2. nevím přesně co kritizujete:

      Pokud kurzy: ono se to málo ví, ale není tady totáč, takže cenu kurzu určuje zákazník. Obchodník dá návrh, za kolik chce prodat, a buď to někdo koupí a pak tato služba má tuto cenu, anebo nekoupí a pak se návrh upraví vč. eventuality zániku nabídky.

      pokud dopravní experty a jejich prolobované sračky: je to asi stejné, jako kdybyste kritizoval že soused si koupil bazén. Bohužel, vy nesjednáváte službu, vy ani neplatíte službu(tu platí stát, který od vás vybral daně) ani nejste v pozici klienta či zadavatele. Takže pokud by někdo kritizoval dopravní experty, může mít i pravdu, ale jeho kritika je zcela irelevantní, protože do rovnice nevstupuje. A je jen na jeho rozhodnutí, jestli ‚experty‘ bude poslouchat či ne.

      1. Ve verejnopravni televizi?to je slusna vymyvarna. Uz tak tech sracek,ktery jsou horsi nez moje gramatika je tam dost dotoho chtej Vic penez? Nevim ani vyber Dani a poplatku je neprimy,proto SE na to nemusite divat. Kdyz dam Dane 99% tak taky mi ma bejt jedno,ze to vlada utrati za kontyse na papir a plast? Nechapete,KDE SE preliva formalni a fakticke?Ze od urciteho mnozstvi penez nelze o Tom takhle mluvit…

      2. Cenu urcuje zakaznik to je klise nemyslite? Nebo doufate v cesky kapitalisticky pisecek jako idealni teh nabidky a poptavky nez interference a ucastnici maji 100% informace?

        1. Hele, klišé to není. Spoustu lidí to stále nechápe, ale je to tak. Příklad: nějakej génius vzal takový ty hnusný černý cvičky od ‚ťamanů‘, dal na to hnusný logo a neuvěřitelnou částku (třeba 50 000kč) a udělal tomu marketing, že je to pro boháče, kteří už mají všechno a chtějí nějak vokázat, že je nesere vyhodit prachy do kanálu. Ta sračka se prodává. Jaká je cena těchto cviček? Kilo na tržnici nebo 50kkč v butiku? Za komančů byste mohl říkat něco o nadhodnotě a jak si majitel butiku neoprávněně přivlastňuje prostředky vietnamce z tržnice či číňana z nějakého toho jejich gulagu. Ale realita je bohužel taková, že cenu určuje zákazník. Mohl na nabídku butiku nasrat a jít mezi póvl na tržnici, ale on řekl ne!, vždyť toto je produkt právě pro mne! Takto vokážu, jak mám prachy v paži a budu mezi svými za humoristu! Svým nákupem prokázal, že tyto hovno boty mají významně vyšší cenu, když jim dáte ten správný příběh. Měl možnost nekoupit a pak by navrhovanou cenu 50kkč prokazatelně neměly, protože to nikdo nekoupil.

          Stejně tak dopravní eksperd. Cena jeho služeb je kupříkladu v hospodě záporná: musel by všechny pozvat minimálně na 2 piva, aby jej někdo poslouchal. Ale někdo si zjevně jeho služeb cení, a proto ho najal. Cena služeb tohoto eksperda je dána tímto nákupem. Vy jste ho nezaplatil, vás se to netýká. To že to někdo zaplatil z vašich daní je irelevantní, stejně tak jak vaše prachy utratí váš zloděj, či váš bankéř z kampeličky, který je zpronevěřil/odklonil/poponesl. To že někdy v minulosti to byly vaše prachy vám bohužel nedává možnost kritizovat co si za ně koupil jejich poslední majitel. Vy se můžete toliko ohradit, že nechcete, aby se stát sral do vaší silniční převýchovy, či aby někdo něco neodkláněl či nepoponášel.

          1. S těma botama OK, vztah nabídky a poptávky.
            Ale s těmi kurzy „bezpečné jízdy“ je ten problém, že díky některým Vám dříve vrátí „trestné“ body. Takže motivem pro jejich absolvování a zaplacení nemusí být jejich kvalita služeb (čili otázka nabídky a poptávky), ale pouze snaha dříve získat body, o které jste kvůli dopravnímu přestupku přišel. Jinak řečeno, za prachy vám zkrátí trest, a přitom ty prachy ani nejdou státu, ale soukromému subjektu. Kdoví, kolik těch kurzů skutečně probíhá a u kolika jde jen o papír.
            A taky bych nesouhlasil s tím, že lidem není nic do ceny mezi dopravním expertem a státem. Chcete říci, že pokud stát nakoupí předražené služby, tak je to OK a nikomu do toho nic není a nemá to co kritizovat? Jestli ano, tak je to poměrně zajímavý přístup a určitě by s tím souhlasilo 5 z 5 státních úředníků.

            1. Ty kurzy bezpečné jízdy jsou v několika variantách, koukněte na stránky. A pak je extra spešl varianta s odpočtem bodů. To je třeba rozlišovat.

              Pokud vás někde budou trénovat řekněme na vyhýbací manévr typu ‚losí test‘ (nevím jestli to dělají), asi je to ok, pokud si to zákazník sám platí. A trochu bych i preferoval, aby to někdo dělal na uzavřeném místě, než aby to, jak zde doporučováno, svou károu rozbombil někde na parkálu na 70km/h a zkoušel, jestli to otočí na střechu anebo ne. Má smysl toto trénovat? To je otázka. Já mám reálnou zkušenost jen s žebříkovým testem, kdy na dálnici v menší zatáčce ležel přes 1 a 1/4 pruhu hliníkový žebřík. Já ho uviděl ve 120 celkem pozdě, ale v testu uspěl, kolega za mnou vypadal méně spokojeně, ale zase má nová přední kola, spoiler a tak. Jestli by se raději uměl vyhnout, nevím.

              Ano, a pak jsou ‚kurzy‘ na odečet bodů, které si nějaký sráč proloboval. Anebo ne. Třeba to někdo na vládě myslel dobře, ačkoli jemu samotnému to moc dobře nemyslí. Tak či tak, na ztrátu řidičáku a bodový systém je přisáho mnoho pijavic, které nic reálného nepřináší. Mám to takříkajíc z první ruky :D Ale toto neznamená, že všechny kurzy odečítají body a všechny kurzy jsou apriori špatné.

              Ad nákupy státu. Vy jako občan jste si zvolil zástupce. Tím vaše činnost končí. Když si jako soukromá osoba sjednáte firmu na vyčištění koberce, a pokud není ve vaší smlouvě, že budete firmě dělat mikromanagement (frantu nechci, smrdí mu nohy; saponátu více; lojzku! drbej to trochu silněji, ano?), pak do postupů firmy nemáte typicky možnost moc mluvit, a můžete pouze reklamovat výsledek, což je typicky taky k ničemu. Takhle funguje socialistický stát. Lidé se rozhodli, že tedy nechtějí být sami u rozhodovací procesu, a někdo to za ně udělá lépe. V pořádku, součástí této hry je ale cvakat, držet hubu, a pozorovat bizarní rozhodnutí, nečinnost, lajdáctví či rovnou zlodějinu někoho jiného bez možnosti volby/nápravy. Případně se můžete bezcílně rozčilovat, ale je to něco jako když vám v člobrdu ne a ne padnout šestka! Pokud se už hra nelíbí, je třeba změnit celou hru.

      3. Pokud kurzy: ono se to málo ví, ale není tady totáč, takže cenu kurzu určuje zákazník.
        To jistě ano, ale v ČR začně možná konkurence fungovat až se seberete a zaplatíte si kurz v Německu a Rakousku. Jinak je jim to většinou šumák, protože monopolní prostředí.

  9. Zajímalo by mne, jestli správa silnic dospěje ke stejnému závěru, jako správa chodníků v našem prdelákově. Ti totiž zjisili, že nejlevnější čištění chodníku od sněhu a ledu je žádné, jen se dobře pojistit. Rozpustili technické služby, platí pojistku a škodní události si řeší už pojišťovna sama. Lidi házej držky na chodnících, ale i tak se to vyplatí + zbyde na pár metrů zlacených cyklostezek. A víte, co je největší prdel? Ti lidi je zase znova zvolí!:-D

    1. Samozřejmě, to je jen otázka času, jak brzo bude většina příjmu českého rozpočtu převedena na válečnou mašinerii USA. Tak jako na Ukrajině.

      A je čemu se divit? Vohnout si na zamrzlém chodníku nabije čumák, v hospodě u piva zabrblá na mizerné chodníky a tím to zhasne.
      Pak bude dál ponížene žmoulat čepicí před vrchností, kterou si, stále víc chudší, platí ze svých výdělků.
      Je k tomu i hezká básnička:

      Smekám klobouk a odhazuji v dál,….na místo,kde tupý otrok z čechistánu stál.

      Na voze alegorickém,z hoven uplácaném,….poháněn bajkou o zámku vzdušném ,vládním židem stádu tupců slibovaném!!

      Zde neplatí základní sliby-chyby pranostiky,…český debil si nechá rozkrást pod nohama majetek svůj vlastní ,…i ten zbytek nepatrný kdysi jeho republiky.

      Slíbili mu hovno pozlacené,….a proto je mu všechno jedno,vše mu je ukradené!!

      Do konce života zadlužen hausnumery z židova počítače,reálnou práci odvádí. Plníc svou úlohu robota,..plivou mu do tváře a dělají z něj kokota.

      Jeho ideálům, lidství se smějí,od večera do rána jej podvádějí. Hubu plnou falešné morálky,…zlato mění za korálky.

      V panství,kde žid saje kasu,……nečekej nic,než k žrádlu melasu,….na večeři pak pomeje,vládní zmrd se ti do ksichtu vysměje.

      Tohle je typická,česká tupá mula – produktivita práce vysoká,leč výsledek je stálé hovno a nula!

      Potají si vzteky šeptá a marně se pitvoří,…..díky zbabělosti jemu vlastní ,….od almužny k almužně živoří.

      S ocasem mezi nohami věčně staženým,…nikdy se zbabělec nestane hrdinou nebo blaženým,
      ..s premanentním bobkem u prdele,…nedá se stát rovně ,být hrd a žít si skvěle.

      Sežrán smrdutou plísní ,podvodem “dem-okrást-i-je”,jsa večně jest zatracen ,destrukci nepřežije.

      Je to ten pověstný František Dobrota,který,…pokud zrovna někomu nekouří kokota,
      ……snaží se tvářit šťastně a vesele,…..”dobro”,společně s tupostí mu leze z uší i z prdele.

      1. za prvé , díky Bohu, bo ten může za všechno, a hned druhak díky kaBrnák, naprosto boží říkanka, nebojím se říci fenomenální, to se dotýka hvězd,,,,,,,,,na večeři pak pomeje, vládní zmrd se ti do ksichtu vysměje ,,,,,,to jsem nezvládl a ucrknul jsem si smíchem do trenek, tímto vás žádám o generální povolení k šíření říkanky věemi možnými prostředky fčetně morseovkou na radiomaterských pásmech

        1. Dost mi to připomíná legendární „Baladu o hovně“ od Egona Bondyho. Jenže tahle je o dost lepší. Psal to člověk literárně talentovaný, s bohatou slovní zásobou, tipuju tak Servisdokovo genraci. Vzhledem k používání dost komplikovaných obratů a slovních spojení. Jak od Vrchlického :-)

          Jen bohužel nevím jak se tato báseň jmenuje. Pracovně jsem si ji nazval „Balada o vohnoutovi z Čechistánu“.

          Autora neznám, našel jsem to na jedné diskuzi. Pokud byste se nějak dokázal zjistit, kdo je původcem, tak dejte vědět.

          ps: je zakázáno zákonem o radiokomunikacích předčítání krátkých básní přes radioamaterské pásma s dosahem přes oceán, či nikoliv ?

          1. Šmarjá, dyť je to trapný, jak od nějakýho puberťáka. Četl jste někdy skutečnou báseň.

            1. Notor 21.12.2022 v 13.19

              Od puberťáka snad ani ne.
              Připomíná to standardní básně ke kulatým narozeninám nebo blahopřání k sňatku z dob, kdy byla v rámci svatební hostiny zhruba hodina vyhrazena „čtení telegramů“. První družička si vypůjčila mikrofon, muzikanti se odebrali do výčepu, učitelé češtiny na WC.

              1. Stylem rytmu mi to prijde jako nejaky fake Baudelaire.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017