Obžaloba státní školy, Díl 5.: Zločin na biologii a únos amygdaly - zpět na článek

Počet komentářů: 439

  1. Že zrovna na dfensu někdo bude psát jméno bosse z Bloodborne, to jsem teda nečekal. :D

  2. Tohle už je takový mašíbl, že házím flintu do obilí.

    Jediný argument – „pruská“ škola, neméně drsné britské internátní školy a čínské a obecně asijské školy se svým drilem vychovaly a vychovávají poměrně hodně kvalitních techniků a přírodovědců, vynálezců a vědců. Doporučuju studijní cestu do Číny nebo Jižní Koreje, budeš se, holenku, divit.

    1. Já bych z autora a jeho těla a mysli odřezal vše, co je evolučně starší než je pruská doba. Aby mu to nepřekáželo v moderních trendech.

    2. Největší pakárnu mají děti tam, kde se používá znakové písmo…tam bych asi já zůstal negramotem.

      1. Vy nedokážete používat smajlíky, typické znakové písmo?

        1. Musejí se naučit tisíce znaků, jenom aby si přečetli noviny…

          1. Mozna v tom ale tqi klic k jejich inteligenci. Blbi totiz fakt nejsou.

            1. bingo, a používání zblbujících mobilů dětmi tam už dávno omezili

          2. Mě by hlavně zajímalo, jak Číňané píší na klávesnici. Nebo jestli mají nějakou svou verzi s tisícem kláves.

      2. Ono to znakové písmo není to, co a jak vy myslíte. Je, svým způsobem, velmi srozumitelné. Musíte to brát tak, že ten znak se sestává z mnoha slov. Každý pohyb štětcem něco znamená. A je rozdíl, zda to je odshora dolů nebo odzdola nahoru, je rozdíl nad i pod atd. Kamarádka činí čínštinu od 16 let a nedělá jí problém (jezdí tam a třeba i na déle), synovec čte a mluví čínsky normálně (ostatně tam vyučuje go neb ho hraje lépe než jiní). Čínské písmo je obdobou egyptského obrázkového písma.

  3. Jak ty miliardy dětí na celém světě mohly ten školní horor od cca 18. století přežít? Asi tím, že nečetly podobné články…

    1. Máte naprostou pravdu, přežily. Úplně stejně, jako přežily generace horníků v dolech a dělníků u pásu. Přežít je totiž ta úplně nejnižší možná laťka. Pruský systém nebyl designovaný na to, aby ho děti nepřežily. Byl navržený na to, co zjevně obdivujete: vyrobit standardizovanou sílu, která vydrží dril a bude spolehlivě plnit povely shora.

      Pojďme se na ten Váš uctívaný systém podívat čistě řečí dat a efektivity:

      1. Návratnost investice (ROI) do ‚nalejvárny‘
      Z neurobiologie víme, že dril pod tlakem a strachem přepíná mozek do režimu přežití. Výsledek? Informace jdou jen do krátkodobé paměti. Křivka zapomínání neúprosně ukazuje, že u takto mechanicky nabiflovaných dat, ke kterým chybí vnitřní motivace, ztrácí mozek během pouhého měsíce až 80 % objemu. Pálíme miliardy a tisíce hodin času na to, abychom do dětí narvali něco, co z nich vzápětí vyprchá. To není efektivní dril, to je plýtvání zdroji.

      2. Destrukce motivace (Ego depletion v praxi)
      Do první třídy nastupuje zhruba 80 % dětí s obrovským tahem na branku. Kolem osmé třídy, po letech ‚cukru a biče‘ a neustálého vyčerpávání vůle (ego depletion), padá toto číslo k 30 %. Ten systém vezme přirozenou dravost a systematicky ji vymlátí, dokud z dětí nejsou pasivní čekatelé na povel, kteří bez příkazu neudělají nic. A to je na dnešním trhu práce, který neplatí za poslušnost (to levněji udělá AI), ale za řešení problémů, rozsudek smrti.

      3. Asijský dril a reálný účet za ‚výsledky‘
      Kdysi jste zmínil asijskou nalejvárnu (Čínu, Koreu) jako ideál a jaké jsou výsledky. Tak tady jsou data o tom, kam tahle extrémně vyhnaná vnější motivace a permanentní stres v praxi vede:

      Sebevraždy a vyhoření: V Jižní Koreji a Japonsku, kolébkách tohoto drilu, je sebevražda nejčastější příčinou smrti lidí do 24 let. To není ‚zocelení‘, to je fatální kolaps. Miliony mladých lidí v Asii (fenomén hikikomori) se po absolutoriu prostě zavřou v pokoji a odmítnou se dál účastnit společnosti. Není to z toho, že by byli rozmazlení. Je to čistá fyziologie – když mozek léta držíte v permanentním ohrožení (amygdala) a vyčerpání vůle kvůli 16hodinovým směnám ve škole a doučování, ten zablokovaný systém to nakonec prostě vzdá a odpojí se. Nalejvárna z nich udělala nepoužitelné trosky.

      Demografická sebevražda: Porodnost v těchto zemích padá do propasti (Jižní Korea 0,7 dítěte na ženu, Čína po dekádách drilu strmě klesá). Důvod? Ten vzdělávací mlýnek na maso je tak extrémně nákladný a psychicky zničující, že ho dospělí odmítají absolvovat znovu se svými dětmi. Vyrábějí sice tabulkové inženýry, ale za cenu vymření vlastní populace.

      Já tyhle články nepíšu proto, abych tu chránil aktivisty nebo fetky před námahou. Píšu je proto, že Váš uctívaný systém má v 21. století tragický poměr cena/výkon. Produkuje poslušné součástky do stroje, který už se ale dávno zastavil, a ničí při tom vlastní společnost.

      1. Kolik znas ve svem okoli lidi, kteri pracuji u toho pekelneho pasu? Ja znam lidi docela dost a jen jeden muj znamy dela u pasu v Dingolfingu. Mmchdm, za plat, ktery nema vetsina Cechu. Navic argument, ze sestilete dite, ktere se tesi na kamarady v modelu schola ludus holt ma jine idealy, nez osmak, je pouze dukazem toho, ze ten osmak uz vi, ze skola, ale ani zivot neni schola ludus. To je jedine dobre.

        Kdyby osmak videl veci okolo sebe stejne, jako ten prvnak, pak by nebyl pripraven pro realny zivot.

        Lidi, kteri nepostrehli, ze zivot je boj o zdroj, velmi casto konci napichnuti na statni cecek a nechaji se zivit pracujicimi, kteri ten stat tahnou. Zatimco oni vedou ucene debaty o vyssim smyslu zivota. Takova cirkev 21. stoleti.

        1. K tomu ‚pásu‘ – vzal jste mou metaforu pro Hacendada příliš doslova. Dnešní ‚pás‘ už dávno není jen montážní linka v Dingolfingu. Dnešní pás je jakákoliv práce, kde člověk jen sedí, čeká na zadání, aplikuje předepsaný postup a posune to dál. Je to úředník, je to juniorní programátor, je to rutinní účetní. A tyhle mentální pásy teď AI likviduje po milionech.
          Ale pojďme k tomu podstatnému. Píšete, že život je boj o zdroje a že osmačka ztrátou ideálů alespoň pochopí realitu.
          Víte co? S tím, že život je boj o zdroje a ne ‚schola ludus‘, s Vámi naprosto a bez výhrad souhlasím. Nejsem žádný snílek z neziskovky.
          Můj problém s tím dvousetletým drilem je ten, že vy do toho dnešního boje o zdroje posíláte toho osmáka s mušketou a myslíte si, jak jste ho skvěle zocelil. Říkáte, že je dobře, když z něj škola vymlátí nadšení a on pochopí, že život je jen tupé plnění povinností, které ho nebaví.
          Jenže trh se změnil. Algoritmy už dnes dokážou plnit povinnosti, držet hubu a krok a aplikovat Ohmův zákon milionkrát rychleji a levněji než ten Váš ‚zocelený‘ osmák. Člověk, kterému škola zlomila vnitřní drive a naučila ho jen optimalizovat námahu pro dobrou známku (aby měl klid), je na trhu 21. století naprosto nepoužitelný, protože bez příkazu shora nevymyslí a neudělá nic.
          A víte, co se s těmihle lidmi stane, když je ten trh vyplivne, protože už jejich rutinu nepotřebuje a oni sami nic nového vymyslet neumí (protože je to škola odnaučila)?
          Udělají přesně to, co tak nenávidíte. Půjdou se napíchnout na ten státní cecek. Budou natahovat ruku pro nepodmíněný příjem nebo dotace, protože systém je naučil být pasivními plniči zadání.
          Pruský systém nevychovává dravce schopné uspět na volném trhu. Vychovává poslušné zaměstnance. A když pro ně dojdou zaměstnanecká místa, stanou se z nich poslušní závisláci na státu. To není církev, to je čistá ekonomika.

          1. Nevim, co dela spatne ten gympl, kam moje potomstvo chodi, ale nic z nej nevymlatil, ba naopak do nej namlatil veci, na ktere jsem ja nemel chut/naladu/cas/whatever.

            Debata o tom, ze kalkulacka je lepsi, nez logaritmicke pravitko, nema samozrejme smysl. Pokud te kalkulacce nedojdou baterky. Pro pouzivani logaritmickeho pravitka je potreba pouzivat mozek, pro pouzivani kalkulacky neni potreba zhola nic. Take proto moje potomstvo pouziva kalkulacku jen v situaci, kdy je to nezbytne. Cokoli lze spocitat z hlavy, nebo s tuzkou a papirem, pocitaji presne takto. Prave proto, aby se jim mozek rozvijel a nezakrnoval.

            Ja osobne jsem na svem oddeleni pouzivani AI nedoporucil, firma sice koupila licenci na ten shit od Microsoftu, ale pro beznou praci to u nikoho nechci videt. Ani ty reserse nejsou dobre udelane, casto jsou v tom bludy a nesmysly. Zrovna vcera jeden mladej Azubis mi prinesl elaborat, kterej vojebal s tim, ze ho nechal udelat AI a chtel, abych mu to podepsal. Analyza reklamovaneho senzoru. Koukam na fotku nahore, tam vysokotlakovy keramicky kompenzovany senzor s klasickym mustkem a on mi pod tim pise o membranovem nizkotlakem senzoru. Ano, tohle je produkt systemu, kterej da detem volnost a ony, celkem logicky, chteji omrdat vsechno, co se omrdat da.

            Kdyby ten blbec pouzil hlavu, taxi musi vsimnout, ze AI mu vyblila totalni bludy. A pozor, chyba nebyla ve studentikovi. Nelenil jsem a dal jsem spravne zadani do Copilota a on mi vyblil uplne stejne sracky, protoze nasel malo zdroju.

            Ano, nechci po stolari, aby diry vrtal nebozezem. Ale nepujdu do CNC centra, pujdu radeji ke stolari. Tak nejak z praxe vim, ze ten stolar bude pouzivat hlavu.

            Hodne mych kamaradu a znamych ma deti na odbornych strednich skolach a nezda se mi, ze by ty deti hromadne koncily na FF UK a podobnych zbytecnych katedrach a nebo se tesily, jak se zasiji nekde ve ztratovce. Co taxleduju, docela se tesi na uplne normalni praci.

            1. Ten Váš příklad s tím mladým Azubim a zpackanou analýzou senzoru je naprosto geniální. Jenže jste z něj vyvodil úplně obrácený závěr.

              Vy si myslíte, že ten kluk je produktem nějaké moderní ‚volnosti‘. Kdepak. Ten kluk je ten nejdokonalejší produkt přesně toho starého pruského systému, který tu celou dobu obhajujete.

              Pruská škola ho totiž 13 let učila jednu jedinou věc: nezáleží na tom, jestli věci rozumíš, záleží na tom, abys odevzdal úkol a dostal známku (nebo Váš podpis). A on udělal přesně to, k čemu byl vycvičen. Maximalizoval zisk (podpis) a minimalizoval námahu (vyblil to přes AI). Kdyby měl skutečnou vnitřní motivaci a zájem o řemeslo (to, co ten systém z dětí úspěšně vymlacuje), tak by si ten senzor reálně prohlédl a okamžitě by viděl, že mu AI napsala nesmysl o membráně místo keramiky.

              To, že jste na oddělení zakázal AI, protože s ní jeden flink vygeneroval blbost, je Vaše manažerské rozhodnutí. Ale je to stejné, jako byste zakázal v dílně CNC frézu, protože k ní stoupl diletant a zničil materiál. AI není orákulum, které myslí za Vás. Je to kognitivní bagr. Když s ním neumíte zacházet a neznáte terén, jen s ním naděláte víc škody.

              A k tomu logaritmickému pravítku: Naprosto s Vámi souhlasím, že pro rozvoj a trénink mozku je dobré počítat na papíře. Stejně jako je pro tělo dobré zvedat v posilovně činky. Ale když pak stavíte most, nebudete ty ocelové traverzy tahat na zádech, abyste u toho ‚používal svaly‘, ale vezmete si jeřáb.

              Ten Váš truhlář používající hlavu je super. Ale truhlář, který používá hlavu a k tomu má moderní CNC centrum, toho Vašeho na dnešním trhu převálcuje cenou, rychlostí i přesností. A o tom to celé je.

              1. Vy jste vážně přesvědčen o tom co píšete?

              2. Mylis se. Ten kluk udelal to same, co cvicena opice. Vzal PC, otevrel prohlizec, natukal neco do radku a vyblitek dal CtrlC CtrlV do formulare, ktery vytiskl.

                Zadne zapnuti mozku, nic.

                Porad se ohanis tim, ze si vezmes CNC, jerab, kalkulacku, Internet. Tim padem jsi na techto vecech totalne zavisly.

                Budes je i vlastnit, aby ti nehrozilo, ze majitel tech pristroju te proste vymeni za nekoho jineho? V cem presne bude rozdil mezi tebou a nekym jinym, kdo umi zadat dotaz do AI jako ty?

                1. Je to marný, je to marný, je to marný ….

        2. Faktická: model „Schola ludus“ znamená naučit se zpaměti dlouhé texty v cizím jazyce a ty deklamovat na jevišti.
          Zkoušel jsem navrhnout dětem (několik tříd) školu hrou podle Komenského – secvičili bychom divadelní hru na téma „Newton objevuje zákony pohybu“. Ve všech případech daly přednost normální výuce, jakmile zjistily, že to nebude o padání jablka na hlavu, ale o fyzice, jak chtěl Komenský.
          Byla by to totiž docela dřina, a to bych jim tu hru napsal, kdyby chtěly, nemusely by ji psát samy jako u JAK.
          BTW mýtus o padání jablka na hlavu je prakticky to jediné, co se typické dítě bez školy dozví o Newtonovi. Že je to blbost vzniklá dávno po jeho smrti je typické pro pop-vědění. Ale je to zábavné a dobré pro wellbeing, spadlo mu jabko na hlavu, hehehéééé.

          1. Ja som sa ešte mimo školy o Newtonovi dozvedel, že počas toho ako bol členom parlamentu, tak vraj pochrapkával ako Schwarzenberg, a jediný jeho prejav bol „môžete prosím zatvoriť okno, je tu zima“.

          2. Divné, my jsme se učili deklamovat 3+1 Newtonových zákonů. Někteří jsme i zhruba pochopili, co říkají.

            1. A jste žák dnešní ZŠ?

              1. @Bahnak

                Tohle bude stejné, bez toho se nedá pohnout ani se základní mechanikou. Bez druhého nemám vztah mezi hmotností a zrychlením, bez třetího nevím, že síla bude působit i opačně, bez prvního zas netuším, že bez přítomnosti síly se bude těleso pohybovat po přímce. Jen gravitační zákon se dá trochu ošudlat skrze m*g, stejně tady až do posledního ročníku na střední chybí aparát matematický.

            2. První Newtonův zákon: Newton má vždycky pravdu.

              Druhý Newtonův zákon: Pokud Newton nemá pravda, platí první Newtonův zákon.

              Třetí Newtonův zákon: Ani to, kurva, nezkoušejte zpochybňovat!

          3. Na druhou stranu, třeba Tolkien na střední hrál krátkou scénku, ve které představoval germánského vyslance k římskému vysokému úředníkovi. Hrálo se řecky (latinsky by to bylo moc jednoduchéú a JRRT to ještě vylepšil tím, že promluvil gótsky. To by Komenský koukal.

            1. Akorát tohle musela být střední pro elity, což by na počátku dvacátého století odpovídalo, i když už si nevybavuju, kam přesně Tolkien chodil (a AI vám to doplní). Těžko to udělat někde ve škole v okresním městě, která je plná průměrných dětí a průměrných učitelů, kteří čtou nejvýš tak výplatní pásky.

              1. Tolkien pěkně prosím je autorem první verze oxforského slovníku angličtiny. Na Oxfordu byl profesorem.

                Jeho maminka milovala jazyky. Latinu ho naučila už v útlém věku.

    2. Však kam jsme to taky od 18. století dotáhli? Místo samýho válčení jsme mohli jezdit na jednorožcích.

  4. Autor článku si plní svůj sen – umět napsat článek. Protože to sám nezvládne – skrze umělou inteligenci. Protože nezvládá samostatně ani diskutovat, i diskusi plní skrze AI.

    Je hezké, že d-fens předvádí inkluzi. Dokonce moderní technologickou verzi, kdy neúspěšného člověka zastupuje nikoli pečovatel, ale AI.

    Snoubí se nám tu umělá inteligence a autorova blbost v jednom schizofrenním výstupu.

    Škoda času.

    1. Absence prirozene inteligence je resena nasazenim umele hlouposti.

      1. Jaký je rozdíl mezi přirozenou a umělou inteligencí, když ta přirozená krní doma v koutě, protože se čehosi bojí?

      2. Zatímco místní diskuse přirozeným intelektem překypují.
        Ale hezky to shrnul.
        https://dfens-cz.com/obzaloba-statni-skoly-dil-4-bic-cukr-a-jednicky-aneb-zvireci-drezura-ve-tride/comment-page-2/?show=comments#comment-522245
        Už chybí jen corona, shifty, fatdwi, ARJ…
        Čekám, kdy přijde legendární „dal jsem si ho do ignoru před týdnem…“, případně „se divím, že se s ním ještě bavíte…“
        😁

        1. Savco, nepripadate si s programatorem trosku ubohy? Tak jako drobet trochu sraci? Objevit se kolem druhy v noci, coz je tvuj rukopis a brat si do huby lidi, ktery tady tou dobou nejsou a to ty mas zjisteny…Co ty ses za spinku, povez mi?

          1. Proč na toho robota furt reagujete?

          2. Bože co je tohle za argument? Můžete psát kdykoliv chcete a na reakci si klidně den počkat. To tu chcete někoho kádrovat jen za to, že píše v noci? Trochu více argumentů a méně emocí by neškodilo. Zvlášť když se tu chlubíte tím, jak tyto soft skills máte zmáknuté a mohla byste radit i Macinkovi… :-)

            1. Buďte na ni trošku shovívaví.
              Třeba si paní nemá s kým ve 3h ráno psát ani s kým reálně pokecat a tak píše sem. 😀
              A je jedno, že si opět hraje na jakousi ochranářku i když pár týdnů zpátky psala, že mě šoupla do ignoru.
              Ani to, že ten, kterého se tak zastává se domnívá, že sem bot a pak si tady s jedním dopisuje o školství. 🙃

            2. To Psisko

              boze, co je tohle za manipulaci? Rikala jsem, ze mam zmaknutou anglictinu, o mejch osobnich soft skills a jeste, ze bych si to takhle na kundu nazvala, nebyla rec ani v horecce. Budte dobre mysli, a musite na me priste trochu chytrejc.

              1. Co znamená zmáknutá angličtina?
                C1, státnice, nějaký US/UK certifikát?

            3. Pozor 🐶
              Prej musíte na ženu, která používá slova jako „sraci“, „spinka“ a slovní spojení „ze bych si to takhle na kundu nazvala“ (myšleno na pi-u?), chytřejš.
              Madam je asi hogo fogo a lépe se cítí ve společnosti Behemota či PéPéčka, což už tu taky jednou psala.
              Že raději vostřejší slovník a poslat napřímo do … než tanečky vokolo.
              Zavděčit se moderním iňťelektuálkám není jenom jako.
              Haf. 🐕
              🤣

            4. Ty seš tady novej, co? ;-)

              1. Ano, teprve se orientuju. :-)

                1. Tak bacha na zasloužilý štamgasty.
                  Sysop, Behemot, corona, ARJ, F & F, všeuměl Alan Cox a jejich věrná družka, které někteří starší 65+ říkají láskyplně „svazačka“.
                  Ona ještě párkrát příde. Je to taková ochranářka. :-D

                2. Psisko:

                  No a tenhle SAVP je uječený pubert, bez tvrdé kvalifikace.

                  1. Tfrdá kvalifikace.
                    Podle corony.
                    Kerej si myslí, že mu někdo dluží vodpovědi. :-D

        2. SAVP:

          „chybí jen cor…“

          – – –

          Ale ale. Kampak mě řadíš bambulko? Ten vedle mne uvedený je primitivní plzeňský řezník, Y. Další Y s měkkou kvalikací. ARJ jsem blíže nezkoumal, pravděpodobně Y. Miumochodem, dlužíš mi několik odpovědí…

          1. Sníh už roztál pantáto. Tak snad jste se najedl dosyta. 😀
            A co prvně odpovědět na tohle?
            https://dfens-cz.com/jen-overeni-veku-petr-pavel-priznal-ze-jde-o-zastraseni-nezadoucich-nazoru-kauza-miller-varuje/comment-page-4/?show=comments#comment-520665
            Co ty vaše vycucaný sociometriky stran generací?

            1. SAVP:

              Platí co jsem napsal. Podloženo ostrou hranou historie, resp. společenských změn.
              Jsi „Y“…

              1. Takže coronův svět funguje tak, že si corona něco vycucá z prstu a vydává to za svoje dojmofakta (sociometriky)?
                Případně, že pád socíku zruinoval coronovi představy o pohodovém životě za socíku (ufušoval) a za vše může Havel? :-D

                1. SAVP:

                  „životě za socíku“

                  – – –

                  Zrovna o tomto víš hovno, znáš jen výstupy z médií.
                  Za co konkrétního může V.H. jsem tu psal mockrát.
                  „Y“ seš, poznám to.

                  1. A já zas poznám, že jste …. jak …. :-D
                    Komunisti si vybrali VH, komunisti ho zvolili prezidentem.
                    A veškeré zákony schvalovali poslanci.
                    Jediné co „po….“ sám byla amnestie.
                    Ale, klidně si do něj projikujte co chcete.
                    Třeba, že vám zničil vaše mládí.

                    1. SAVP:

                      „Jediné co „po….“ sám byla amnestie.“

                      – – –

                      Ne. Vlastním tahem likvidoval průmysl.

                  2. A vy jste teda ranné Xko (od 1965) anebo doběh BB (do 1964).

                    1. Je X a ještě k tomu kozoroh.

                    2. Se priznal nebo jak? :-D

                    3. Já to poznám.

                    4. Notor:

                      „… X a ještě k tomu kozoroh.“

                      – – –

                      „X“, zcela jistě. Kozy nepasu…

                    5. SAVP:

                      „…doběh BB (do 1964).“

                      – – –

                      Nesmysl, BB v naší zemi končí přechodem do „X“, zhruba o deset let dříve.

                    6. Nesmysly tu píšete leda tak vy.
                      Vraťte se až najdete českou sociometriku z té doby, která to takto dělí.

                    7. SAVP:

                      Ty tlachátko, ten zlom BB/X je zhruba v polovině 50. let. Jenže to netušíš, bo žereš kdejakou chujovinu od nablblých žurnalistů.
                      Mimochodem, stačilo by pár otázek a hned se uvidí, čím třeba zlom X/Y je. Jelikož nejsi schopen normální debaty, tak se to nedozvíš…

                    8. corona a jeho výmysly.
                      Jasně, pár votázek.
                      Stále čekám na sociometriky z pera českých sociologů.
                      Ale klidně si hrejte na to, že jste multioborový specialista o kterém svět stále neví. :-D

                    9. Zlom X/Y nastal dnem narození jistého šuflíkáře pojídajícího z hladu sníh, páč chtěl Bobříka hladovění.

                    10. SAVP:

                      Jo, pár otázek. A podle nich se pozná. Kdysi jsem zde uvedl tři skutečné příklady z praxe, kde je v jednání oněch generací rozdíl.
                      Ale necháme toho, jsi jen tlachátko…

                    11. Porád lepčí jak si vymejšlet, že za vše může Havel a vlastní sociometriky. :-D

                    12. SAVP:

                      Havel zlikvidoval lokomotivku ŠKODA. Chceš to popírat?

                    13. Napište přesný postup jak to udělal.
                      Kdy hoto napadlo.
                      Krok za krokem.

                    14. SAVP:

                      Pozval sem asijskou figurku, tím shodil nosnou zakázku.

                  3. Korona, korona, Štěpáne. Co to neseš ve složkách?
                    Nesu, nesu složku bílou, aby prošla s velkou silou.

                    1. Korona, korona, Štěpáne. Co to neseš ve složkách?
                      Nesu, nesu složku malou, aby nešla cestou starou.

                    2. Korona, korona, Štěpáne. Co to neseš ve složkách?
                      Nesu, nesu složku těžkou, aby stala se mou milou.

                    3. Píseň o složce a novém ránu

                      Korona, korona, Štěpáne,
                      co to neseš ve složkách?
                      Až rudý prapor vzplane,
                      zanechme strach v troskách!

                      Nesu, nesu složku smělou,
                      aby vzkvétal rodný kraj,
                      paží pevnou, myslí bdělou,
                      budujeme lidu ráj!

                      V té složce jsou plány pětiletky,
                      normy, které překonáme,
                      pro vnuky a pro pradědky,
                      vítězství si vybojáme!

                      Nesu, nesu složku čistou,
                      aby každý k práci přál si,
                      cestou k cíli kráčíme jistou,
                      kupředu, levá, a tak dále!

                    4. „Složka v ruce, úsměv na líci – vpřed za světlými zítřky s naší pracující třídou!“
                      https://i.postimg.cc/Ngk4wzNW/koronaslozka.jpg

            2. Jsi „Y“…

              A máš to.

              1. Notor:

                Je.

                1. Je to důležité?

                  1. Je. Každej je totiž Y, jenom ty zkušený borci co smekaj čepici 15 metrů před majorem a krikeťákem přehodí fotbalák jsou X. A votode :-D

                    1. Major je sestra a nikdy by mě nenapadlo před ní smekat. Dyť je magor.

                    2. Chápu. Rodinu si člověk nevybere. Moje ségra je taky pěkná guma.

                      Před majorem nesmekáme, naopak salutujeme. Máme-li pokrývku hlavy ovšem.

                    3. No a jsme-li generálem, zase je všechno jinak.

                    4. Krikeťákem? X-kaři neházeli gumovým granátem váhy 350 / 450 gramů?
                      https://www.rehabilitace-sport.cz/kriketaky-granaty-koule-disky/865-gumovy-granat.html

                  2. Notor:

                    Je.

                  3. Je to důležité pro corona, páč on je místní spešl případ.
                    Šuflíčky, škatulkování, dotazy…
                    A kdo mu neodpoví je jeho dlužníkem.
                    Produkt doby? PHK?
                    https://i.postimg.cc/L9Z0FT1L/genyodhalen.jpg
                    .
                    Tuhle psal cosik o lidech s hlavou do kužele…
                    https://i.postimg.cc/TRBC0D4m/hlavadokuzeleorez.jpg
                    .
                    Ideálně by asi podřeboval datum, místo, hodinu narození, číslo OP a průkazku Pionýra s vylepenýma známkama.
                    Případně kolik, kdo získal Bobříků ve skautu.
                    Aby se pak mohl…
                    https://i.postimg.cc/PXmzMFZG/pasakodhalildalsiholx1q9llx1q9l.jpg
                    😀

              2. 😆
                Jasně. Corona a jeho představy, že se generace na západě dělí jinak než na východě, protože přeci v roce 1989 nastal zlom. Asi jenom u nás.
                Vůbec nevadí, že WWII byla celosvětová a babyboom byl tedy celosvětový. A taky ČSR minula uvolněná atmosféra 60. let a sexuální revoluce, že jo.
                To je přeci jasný.
                .
                To, že některé ročníky narozené ještě před plyšákem stihly komplet socialistické vzdělání, protože se osnovy začaly měnit až s přípravou na vstup do EU a ne hned od 18. 11. 1989 ponechme stranou, páč za vše může Havel a corona svět se tedy dělí na před Havlem a po Havlovi.
                .
                corona je jiný svět. Jiné sociometriky.

                1. SAVP:

                  „…generace na západě dělí jinak než na východě, protože přeci v roce 1989 nastal zlom.“

                  – – –

                  Ano, jinak. Zlom zde 89/90 byl.
                  Tys chodil nejvýš na základku před oním zlomem, takže jsi nezažil ani prac. proces a jiné další.

                  1. Ano, zlom proběhl.
                    Zrušili hodně teplých fleků a mnozí z toho maj trauma ještě 36 let expost. :-D

                    1. SAVP:

                      Ano, ze starého režimu nezažils ani prac. proces, ani cokoli dalšího krom nejvýše docházky na ZŠ.

                    2. Za to vy jste ho zažil páč jste se narodil hned po válce že jo. :-D

                    3. SAVP:

                      Nikoli hned po válce, ale od 60. let. A na rozdíl od tebe se zajímám o reál, necpu si do makovice fantasmagorické pohádky a nežeru všechno, co mě napíše nějaký strojový vyhledávač.

      3. BINGO!

    2. A vy jste ten, který si toho všimnul první co? 😉 😆

    3. „Je hezké, že d-fens předvádí inkluzi. Dokonce moderní technologickou verzi, kdy neúspěšného člověka zastupuje nikoli pečovatel, ale AI.“
      To byla první myšlenka, když jsem viděl strojově strukturované odpovědi.
      Zda je to nějaký test na štamgasty anebo se přešlo do fáze „je mi to jedno, časem to….“

  5. Trošku bokem ale v kontextu článku doufám. Koncem 19 a začátkem 20 století existovala upřímná snaha řešit bující neurotickou patologii společnosti. Freud, Jung, a další… Současnost? Společnost je hraničně neurotická takřka psychotická – speciálně digimládež to demonstruje. Ale všechno je ok, společnost je technologicky a ekonomicky úspěšná, a těch famozních vědátorů co produkuje, že jo, Dissentere. Mhhm Ehm, problém je možná trochu v tom, že dnešní neurotici alias latentní psychotici jsou tak najebaní psychofarmaky, že jejich patologie jen není tak viditelná a zřejmá. Ale, je to OK civilizačně kulturní perspektiva, na které se dá dlouhodobě stavět?

    1. Ano, před 100 lety byla upřímná snaha řešit patologie ve společnosti a situaci dětí. Ostatně na tom psychologie původně vyrostla.

      Začátkem 20. století se objevil první inteligenční test Stanford-Binet, který nesloužil k prodlužování penisu jako dnes, ale odhaloval handicapy dětí, aby se s nimi mohlo pracovat a zlepšit tam životy dětí.

      U nás v tomtéž pokračoval legendární zdeněk Matějček.

      Psychoanalýza ála Freud, Jung, Adler, a další bohužel už stála na startu manipulace s lidmi.

      Dnešní děti už slouží jako plnící sáčky pro ideologie a přání. Ať už pro různé progresivisty, LGBTQ úchyly, nebo pro pokusy s novými vzdělávacími nesmysly: ála inkluze nebo škola jako well-being nebo ten psychotický zmatek v tetralogii článků, pod kterým píšeme.

      20. století děti chránilo, 21. století na ně dělá pokusy jak na myších.

      Civilizace, která nenávidí děti to bude dělat stejně jako to děláme dnes. Budou do nich cpát LGBTQ, znejisťovat jejich pohlaví, kastrovat je v genderových laboratořích, zkoušet na nich inkluzi, nebo debility ála autor článku.

      1. Nějak nemohu zařadit Junga mezi manipulátory, třeba Horneyovou taky ne. Ale pravda je, že systém vždy směřuje k tomu, aby člověka nakonfiguroval k; dobře otročit a ještě na sebe bejt hrdej.

        1. Já jsem ale zařadil psychoanalýzu jako start manipulace s lidmi. Možnost nalejt něco do nevědomí člověka, které pak mění preference a chování člověka aniž by si to člověk uvědomoval – to přímo nadchlo reklamní obor, obchodníky, manažery, politické manipulátory, ideology, teroristy, a nesčetně dalších. A když jim to Freud ještě přinesl jako na podnose…

          Jung byl spíše zmatkař, který jednou něco řekl a podruhé to popřel. Řekl bych, že učení Junga je spíše to, co vymysleli jeho fanoušci. Zkuste si třeba v jeho sbírce najít definici kolektivního nevědomí. Já to zkoušel a napsal jsem na toto téma vědeckou práci. V jednom Jungově spise je asi osm různých, navzájem se vylučujících definic kolektivního nevědomí – přímých citací Junga. Všechny je používá naprosto náhodně. Jung měl dobré myšlenky, ale příliš do toho házel alchymii, černou magii a další věci, a motal se v tom jak moucha chycená do pavoučí sítě.

          Horneyová kromě svých dobrých myšlenek také podpořila, ne-li téměř založila feminismus.

          1. chápu správně, že tvrdíte že s příchodem psychoanalýzy v době pánu Freuda či Junga přišla na Zem manipulace lidských myslí?

            1. Já jsem v původním příspěvku řešil pouze vývoj oboru psychologie. Nic víc a nic méně. Ten přechod od toho, když vědecká psychologie (která mimochodem existuje velice krátce) s převahou snahy pomoci se překlopila do převahy zkoumání a využití jak člověka co nejúspěšněji zmanipulovat.

              1. mě se na Jungovi líbí, že obrací pozornost do nitra a k osobní odpovědnosti, která může překračovat i časový úsek jednoho života. Narodit se jako Němec počátkem 20.století byla vskutku výzva, pro budoucí karmu.

                1. Celá psychoanalýza byla a stále je zuřivě kritizována práva za to, že degraduje člověka na biologicky předurčený stroj. Právě ta biologická předurčenost psychiky je jedna z výchozích axiomů psychoanalýzy.

                  1. Jung připouští, že s předurčeností /karmou/ lze pracovat a je to celoživotní proces. Freuda tlačily koule a protlačily se mu až na papír.

                    1. Možná znáte spíše populární výklady těch dvou osob.

                      Freud i Jung a celá psychoanalýza připouští, že s čímkoli lze pracovat. Jen podotýkají, že člověk je víceméně zvířátko řízené nevědomím, a je nemožné se z toho zcela vymanit a sakra těžké aspoň kousíček vědomě vyrvat.

                      Přečtěte si někdy nějaký spis nebo soupis přednášek od Junga. 60 % obsahu jsou přepisy středověkých alchymistických spisů nebo mystických magických knih. Do toho občas něco žbleptne. Co přesně Jung hlásá neví skoro nikdo, protože je to zmatek nad zmatek.

                      Freud tvrdil, že energie psychického aparátu je z pudové energie. Nic víc a nic méně. Pak se může rozvinout kamkoli.

                      Psychoanalýza je mimochodem židovská doména. Freud si tam nežidy nepouštěl, a ani v jiných psychoanalytických skupinách nebyli židé. Jung byl jediná výjimka, protože si ho Freud oblíbil.

                    2. „Freud i Jung a celá psychoanalýza připouští, že s čímkoli lze pracovat. Jen podotýkají, že člověk je víceméně zvířátko řízené nevědomím, a je nemožné se z toho zcela vymanit a sakra těžké aspoň kousíček vědomě vyrvat.“ S tím naprosto souzním, zvláště sexuálnímu nevědomí je téměř nemožné se vyrvat. Ale když člověk pozná a pochopí fungování mysli, aspoň trochu, má možnost zaznamenat i působení nevědomí.

                      Alchymie nebyla/je o ničem nižším než o trasformaci adepta alchymie. Jung se pokoušel vylézt a udržet na ramenou velikánů a co tam viděl, se snažil sdělit. Není to zřejmě vůbec jednoduché.

                      Mno a u židů to mám tak. Mají přístup k poznání a také vědí, že není pro každého, což mnozí nahrazují manipulací. Tedy je rozumné nevěřit jejich upřímnosti.

                2. Já bych jen dodal, že psychologie stvořila behaviorismus a psychoanalýzu jako směry, které spíše degradují člověka na pudové nebo naučené zvířátko. Behaviorismus označil vnitřní psychické děje za nevědecké, a proto se jím věda nemá zabývat. Psychoanalýza označila člověka jako víceméně hříčku vnitřních nevědomých impulsů různého druhu. Zjednodušuji, samozřejmě.

                  Z behaviorismu, aniž o tom tuší, hodně vychází autor článku. To byl směr, který založil Watson, co byl stejný pošuk jako autor článku. Měl 12 dětí a plně je vychovával podle své teorie. O osudech 4 dětí, které se dochovaly se ví, že spáchaly následně sebevraždy do jednoho. Osud zbylých 8 dětí není znám.

                  Autor článku používá i řadu termínů behaviorismu, mimochodem, ve svých článcích. Není to náhoda, prostě vrána k vráně sedá.

                  Psychoanalýza vyvolala právě svou degradací člověka na nesvobodné zvířátko téměř bez vůle takový skandál, že vzniklo několik trucsměrů. Asi hlavní je humanistická psychologie a feminismus.

                  1. Podle Freuda je člověk obětí svých pudů.

                    Zatímco podle Junga obětí kolektivního nevědomí a archetypů.

                    Jeden lepší jak druhej.

                    Ani se nedivím že Amerika dopadla jak dopadla, poté co ji ti dva vykukové jak Kohn s Roubíčkem přijeli na společné plavbě zaoceánským parníkem „psychicky a sociologicky vytunit“.

                    Na čí zadání, to je už otázka.

                    Na stranu druhou, jak jinak vytvořit ze schizofrenního slepence dobrodruhů, vrahů indiánů, zlatokopů a náboženských pošuků vytvořit jakýs-takýs pseudo-národ co bude sloužit aspoň jako henten světový policajt/světový esesák.

                    1. Podle Freuda je člověk obětí svých pudů i „kolektivu“. Součástí nevědomí je i superego, což jsou zvnitřnělé působení rodičů a výchovy a společnosti.

                      Helejte, Evropa je tuněná frankfutskou školou. Tam patří Hegel, Kant, Freud, Marx, a všichni progresivisté. Doporučuji se seznámit. Institut na univerzitě ve Frankfurktu nad Mohanem. Když chtěl Hitler udělat jednu dobou věc, a ten institut zavřít a rozprášit, tak USA nabídlo pomoc a marxistický institut frankfurtské školy načas přesunula do USA.

                    2. Do USA tehdy prchal kdejaký žid, co si to mohl dovolit. Nejen komplet frankfurtská škola.

                      Proto to tam dnes vypadá takhle.

                      Jinak samozřejmě účelem bylo rozvrátit morálně jak Evropu tak USA.

                      Duševně zdravá bílá rasa by dokázala odolat.

                      Přešívaní LGBT, feminizovaní, ADHD evropané s environmentální neurózou se záplavě primitivů z Afriky a arábie ubránit nedokáží.

                      Jak říkám, zase ten Kalergi.

                      I frankfurtská škola byla součástí tohoto plánu.

                      (zkuste si najít něco z výše uvedeného v Číně)

                    3. Jinak já měl na mysli toto z r.1909 :
                      https://freudonthedock.wordpress.com/2020/05/04/1909-freudian-trip-to-the-usa/

                      Frankfurtská škola, to je o 2 války později.

                    4. Hele, já jsem také několikrát letěl do USA. Ale netušil jsem, že jsem byl součástí plánu jak ho morálně rozvrátit. Kdybych to býval věděl, tak bych se více snažil zkazit Američany až do morku kostí.

                      Za psycholoanalýzu a Freudovu teorii byl ve Frankfurtu Erich Fromm, který se snažil aplikovat Freudovy objevy a teze především v politice a sociologii. Temný podtón předchozí věty nelze dostatečně zdůraznit.

                  2. autor? dyk je to zmatlanina vod kokotské neuronky

  6. Spánková deprivace = nedostatek potřebných hodin spánku.
    Spánková deprivace není vstávání (jakkoli) brzy ráno.
    Nauč se aspoň termity, když jsi takový suterén, jinak vypadáš jako idiot!

    Já bych bil na poplach, protože pokud teenager souloží mimo denní hodiny, zcela jistě tím narušuje cirkadiální cyklus vylučování hormonu melatoninu. A to nemluvím o tom, kolik škody nadělají celonoční mejdany, tak oblíbené u teenagerů, nebo dokonce několikadenní mejdany. U takového povzbuzování pervitinem a protancování několika dní ani nemluvě! Ve jménu zdraví teenagerů bych jim zakázal souložit, randit večer a v noci, mejdany! Melatonin nade vše, spánkové laboratoře to potvrzují!

    1. Oni už ani nemejdanujou, v klasickým smyslu.
      Z kluka, kterýho se zeptáte, jestli není nemocný, vypadne, že co noc hraje na počítači do jedné, dvou do rána. Pak je ve škole celý zelený.
      Co by se stalo, kdyby se škola úplně zrušila? No hrál by už od desíti. 10:00-02:00 na compu, možná s přestávkou na toaletu. O vánočních nebo jarních prázdninách to je realita.
      Ne u všech, ale znám jich několik.

      1. Viděl jsem v poslední době několik večerních a nočních randění mladých.

        Ženská čučí do mobilu a sděluje klukovi kdo vše ji lajknul fotku na socsítích. Kluk se tváří, že ho to zajímá. Protože otevřený mobil osvětluje vše jako světluška, je jim vidět do tváří. Kluk zřetelně vyjadřuje nudu a emoci „kdybych si nechtěl zašukat, tak se na tuhle šaškárnu vykašlu“.

        Kromě toho je ženská už pro mnoho mladých drahá. Ony nechtějí budovat. Ony v podstatě prodávají čas, kdy jsou žádané nikoli pro nalezení partnera a budování rodiny a vztahu. Ony ten čas prodávají za výhody od kluků a mužů. Nechávají si platit dovolené, výlety, to, ono, baví se, ale zásadně vše nezávazně. Takto prodávají sebe jako gejšy až do věku, kdy už přestává být o ni zájem. Chtějí vše a hned.

        Nevím, co je u kluků příčina a co následek, že přestávají mít zájem o ženy. Ale já bych měl asi jako mladý dnes také problém. Možná bych to řešil tím, že bych emigroval jinam.

        1. Jo, takze kluk je nudnej jak reklamni blok na Nove, takze holka ho hecuje, kdo ji, co lajkuje na sockach a on misto toho, aby si bud zjednal zajem nebo sel do zadele, furt sedi jako knedlik a chapave kejva. Divnej svet. Kdyz si vzpomenu na svoje dve nejvetsi lasky, kde jednu mam doma, druha nevysla, oba meli a maji spolecny to, ze kam se pohnou, tam je provazi obrovskej osobni magnetismus. Jakasi drsna aura muzstvi, sexappealu a osobni zajimavosti. Mobil by si jaksi nikdo nevytahl. Kluk je proste tele, pro samicku nezajimavej. To ovsem neni chyba samice, ale knedlika. Asi by se sebou mel neco delat.

          1. Anebo mu holka mela natvrdo rict, ze tohle nefunguje a chemie neni. Je otazka, jestli by tu uprimnost dal a ocenil. Ja treba jo, nerada ztracim cas, ale ja uz jsem stastne vdana, takze tyhle kejkle resit nemusim.

            1. Učenej z nebe ještě nespadl. Já třeba býval mladistvým intelektuálem. Zatímco spolužáci chodili nasávat čerstvý vzduch nebo cigaretový kouř, nebo objevovat všeliké taje přes ulici za bránu s nápisem „Pax Vobis“, já se plížil zešeřelými ulicemi do knihovny. To pak byl párkrát dost trapas, než jsem srovnal krok.

              Na straně druhé, komentovat nějaké dění na socce… nezbývá než to nějak přežít, děti pak jsou už zábava.

              1. Killmore: To se dalo stihnout obojí. Idyž – Iliada se pronese, přeci jenom jsou to stovky stránek. Ale s cigárama se dohromady snese a holku s ní jde taky podložit aby se neviklala.

              2. To Kilmore

                Ja jsem spis na ty muzikanty, ale mladistve intelektualy bych nezavrhovala :-). Kdysi jsem chodila s jednim studentem veteriny, budoucim herpetologem a jeho vypraveni o hadech a jejich zvycich by rozpalilo i mrtvolu :-)…Fesacek to byl a jeste dlouhovlasej blondyn a klon mladyho Roberta Planta, nach nach… P.S. Vedel jste, ze jed tajpana v jedinem kousnuti ma potencial zabit az sto lidi?

              3. @Kilmore
                Já nikdy nebyl takovým tím frajírkem, co ho diskošky milujou, ani nejsem typ, co vymlátí hospodu nebo jezdí přes vesnici 150 na motorce („My holky milujeme grázlíky“, „Je to pořádnej chlap.“) a bohužel nemám hudební sluch. Po dvacítce to přestal bejt problém. Člověk najde dost zajímavejch holek… a s povrchnějšíma typama bych se stejně nudil.
                Mimochodem není pravda, že chytrý holky nejsou na sex, naopak. Jen to člověk s nima musí umět. Doba, kdy většina sledujou hovadiny v bedně, se dá využít mnohem zajímavějc.
                Navíc VŠ koleje jsou skvělý loviště.

                1. Manželka si myslí, že jsem u milenky.
                  Milenka si myslí, že jsem u manželky.
                  A já si zatím můžu v klidu programovat.

            2. Nic ve zlým, ale chceš-li Boha opravdu pobavit, vyprávěj mu o svých plánech.

        2. Jako řádný geront jsem byl dost překvapený, když jsem někde v Eindhovenu na náměstí viděl zvláštní „diskotéku“. Mladí obou pohlaví, holky bílé a hezké, ale všichni na uších sluchátka, do kterých DJ něco rval, před sebou pití, občas nějaký úsměv a do toho všeho ticho. Ani můj o generaci mladší kolega nechápal, jak lze v Nizozemí za těchto podmínek ještě zasunout brýle do penálu.

        3. Přestávají mít zájem – jsou motivačně přesměrovaní, instinktivně odpojení. Digi virtuální realita dává instantnější rychlejší a jednodušší satisfakci než úsilí o sex a následná votrava se vztahem a se ženskou.

        4. Přečetl jsem si Slecnu Ling z komentářů na hlavní stránce. Sice ji mám v blokaci, ale musím uznat, že na tvém pohledu na toho kluka s holkou ze socsítí něco je. Máš asi pravdu.

          1. To Cox

            Ze se nemame v lasce, jeste neznamena, ze si to samy obcas nereknu u tebe :-). Taky mas obcas pravdu. Kazdopadne dik.

        5. neurážejte gejšy, pane. Gejša je vznešené řemeslo či životní poslání.

        6. Alan.Cox:
          Kalergiho plán funguje perfektně.
          Hedonizmem a smartfouny zdegenerované bělošky jsou nepoužitelné už i na to šukání.
          O založení rodiny nemluvě.

          Tak se český kluk musí ohlédnout po Vietnamce nebo černošce, co má jak mateřské pudy tak i rodinné hodnoty jakžtakž v pořádku (a rodina ji ještě vycepovala).

          Úplně stejně to probíhalo na západě.
          Plus tam z kluků dělali buzeranty a přešívané (nikoliv fandy Slávie sešívané). Aby ten rozklad a kalergizace odsýpali rychleji.

          1. Hlavně se nekoukejte po Thajce. Tam to genderové přešívání a různé podobné věci frčelo už v době, když to v Evropě nebylo ještě na pořadu dne.

            1. I to bylo součástí plánu.
              Sexuální turistika pro američany.

              Stejně jak se tehdy ve Výmaru podporovaly veškeré zvrácenosti a úchylky.

              Přesně do okamžiku než selhal plán Lenin.

              Pak to najednou byla samá rasová čistota a lebensborn.
              Když bylo potřeba kanonefutter proti Rusovi

              Pak se divíme že přiožralý Havel jednou řekl pravdu: že rodina je jen teletník (z hlediska těch vyvolených nahoře)

        7. jj, kolotoč, to na západě začlo minimálně 20 let zpátky, tady už je to taky přes dekádu

  7. Pátej díl ze sedmnácti. Už se těším na závěr.

    1. To bude série článku trvající aspoň 10 let. Taková d.fensová obdoba Otázek Vávlava Moravce.

  8. Teorie trojjediného mozku, jejíž autor je Paul MacLean, přišel s tím, že mozek se rozděluje na tři části.

    1) Nejstarší plazí, která neumí emoce (a proto v plazím mozku nemůže nastat únos amygdaly skrze emoce, jak neznalý autor článku tvrdí).

    2) Prostřední savčí, což je libický systém včetně amygdaly odpovědný za emoce.

    3) A nejmodernější lidský, který umožňuje uvažování.

    Veškeré signály ze smyslů prochází v mozku v zásadě dvojí cestou. Rozvětvují se do mozkové kůry a do limbického systému. Limbický systém provádí reakce do té doby, dokud si to nepřevezme mozková kůra.

    1. Mimochodem přesně proto nelze seriózně zjistit kvality audio-aparatury poslechovým testem. Protože poslouchající v testu vědomě vnímá a hodnotí, co slyší skrze mozkovou kůru. Ale nedokáže ohodnotit tu druhou nevědomovou cestu zvukového zpracování mozku skrze limbický systém.

    2. Pro jistotu, kdo nechyběl v biologii:

      1) Zkuste z plazů vyrazit nějakou lidskou emoci.

      2) Zkuste z obojživelníků vyrazit společnské chování a společenskou komunikaci.

    3. Zdravím, Alane. Děkuji za tuhle malou exkurzi do historie neurovědy.
      Máte technicky pravdu v jedné věci: anatomicky spadá amygdala do limbického systému. Pokud jsem v textu v rámci zjednodušení spojil pudovou reakci přežití s termínem ‚plazí mozek‘, beru to a tento terminologický bod Vám rád uznám.
      Nicméně, když už mě tu tak přísně zkoušíte, musím Vám to trochu upřesnit. MacLeanova teorie trojjediného mozku, kterou tu tak sebevědomě citujete, je koncept ze 60. let minulého století. V moderní neurovědě (viz např. práce Lisy Feldman Barrettové nebo dalších neurobiologů) je tento ‚dortový model‘ skládání mozků na sebe považován už spíše za historický a překonaný mýtus. Evoluce takhle nefunguje, mozek je mnohem komplexnější a provázanější síť.
      Co je ale pro naši debatu o školství naprosto klíčové: Samotný fenomén ‚únosu amygdaly‘ (Amygdala Hijack, jak ho popsal D. Goleman na základě práce J. LeDouxe) funguje přesně tak, jak popisuji. Jde o evoluční záchrannou brzdu.
      Jak sám v závěru vlastně potvrzujete – při pocitu ohrožení (což v přírodě byl tygr, ve škole je to strach z pětky, ponížení nebo křičící učitel) letí signál ze smyslů tou rychlejší, ‚spodní‘ cestou rovnou do amygdaly. Ta okamžitě spustí stresovou reakci boj/útěk/zamrznutí ještě dřív, než to ta pomalejší, racionální část mozku (neokortex) vůbec stihne zpracovat.
      A to je celé jádro pudla, o kterém v článku píšu: Jakmile je dítě v tomto stresovém módu ohrožení, jeho kognitivní a logické funkce jsou fyziologicky zablokované. Prostě se neučí, jen přežívá. A je úplně jedno, jestli tuto záchrannou brzdu nazveme plazí, savčí, nebo staročeskou. Výsledek starého pruského drilu postaveného na strachu je biologicky zničující.
      Takže díky za terminologické opáčko, ale na realitě školního stresu a zablokovaného učení se tím nemění vůbec nic.

      1. Je hezké, že jste mi sdělil, že svou kritiku školství opíráte o neuromodel, který sám označujete za mýtus.

        Vyvrátil jste tedy sám sebe, své kydy o školství zcela sám. Označil jste své premisy, ze kterých vycházíte za nesmysly. Tudíž i závěr o školství bude nesmyslem dle anglického „garbage in, garbage out“.

        Vyvrátil jste své nesmysly o školství, a ani jste k tomu nikoho nepotřeboval.

      2. Ta cesta signálu z limbického systému má hlavně tu výhodu, že nikdy nespí. Tudíž je schopna při nebezpečí i zburcovat ze spánku. Je to praktičtější, že ano.

        Stresová reakce boj/útěk/zamrznutí je pořád jen reakce, kterou si může mozková kůra v řadě případů převzít a řešit sama. Bylo by docela dobré, abyste psal o něčem, čemu rozumíte aspoň na úrovni slabikáře první třídy.

        Jste jen šarlatán, který netuší nic o slovech, termínech a věcech, které zmiňujete. Vaše sebevědomí je o několik galaxií před vašimi znalostmi. Umíte kulové s přehazovačkou, a už jste jen trapný egoista, co nezvládl svou pýchu a namyšlenost.

  9. Jak se píše vzorec pro výpočet kyseliny sírové?

    1. To je přesně otázka odchovance zkostnatělého systému!

    2. Ale tedy pane autore, připojuji se k dotazu – jak se tedy vypočítává kyselina sírová?
      (pouze ze zvědavosti jak si s tím ten Váš umělák poradí)

      1. Zdravím vás, pánové. Můj ‚umělák‘ vzkazuje, že vaši výzvu s radostí přijímá a hlásí se do služby.

        Spojení ‚výpočet kyseliny sírové‘ je samozřejmě klasická zkratka pro výpočet její molární hmotnosti, látkové koncentrace nebo pH. Jelikož jste nespecifikovali zadání, ‚umělák‘ volí klasiku z osmé třídy základní školy – výpočet molární hmotnosti kyseliny sírové (H2SO4):

        Vezmeme relativní atomové hmotnosti z periodické tabulky: Vodík (H) = 1,01, Síra (S) = 32,06, Kyslík (O) = 16,00.
        A teď ten slavný školní výpočet:
        M(H2SO4) = 2 * 1,01 + 32,06 + 4 * 16,00 = 98,08 g/mol

        Výborně. Umělák má za jedna, vy máte přesný výsledek… a teď se pojďme vrátit do reality.

        K čemu vám tahle informace v životě je? K naprostému ničemu. Pokud zrovna nepracujete v chemičce, neředíte elektrolyt do autobaterie nebo se po vzoru seriálu Perníkový táta nesnažíte rozpustit oběť ve vaně (k čemuž mimochodem sírovku nedoporučuji, lepší je louh nebo kyselina fluorovodíková), je vám tenhle výpočet naprosto ukradený.

        A to je přesně pointa toho mého příměru v článku, kterou jste mi touhle otázkou geniálně potvrdili. Pruská škola vás donutí nabiflovat se vzoreček a algoritmus výpočtu. Ztratíte tím hodiny času, dostanete známku, a za měsíc to zapomenete, protože k tomu nemáte žádný kontext a nepotřebujete to.

        Když to dnes náhodou potřebovat budete, ‚umělák‘ vám to vyhodí za 0,2 vteřiny i s postupem.

        Škola budoucnosti nemá děti učit, jak vypočítat molární hmotnost sírovky na papíře (to už stroje umí milionkrát líp). Má je učit, k čemu ta kyselina reálně je, jak s ní vyřešit konkrétní problém, kde si ta data v případě potřeby bleskově dohledat a hlavně – jak si při tom neustřelit ruce a nepoleptat obličej.

        Díky za skvělou nahrávku na smeč, pánové ;-)

        1. Smec? Ale kdepak…

          Perfektne jsi prezentoval nasledujici:
          – ja to sice neumim, ale umim se zeptat nekoho, kdo to umi
          – staci mi byt hloupy, dokud mam nekoho, kdo je chytry
          – budte take hloupi, bude vam to v zivote stacit.

          Jiste, bude, pokud budes chtit byt stejne hloupi, jako ti ostatni. Zahod elektroniku a ukaz, co umis. Nic, vid?

          A nyni krucialni otazka – co budes chtit lidem nabidnout, aby ti za to dali penize? Zpev? A vydrzi ti to na cely zivot?

          A nebo vazne veris tomu, ze bez uceni nesmyslu se tvuj mozek stane nadprumerny tak nejaxam od sebe? Jako fakt?

          1. Takže jsme se dostali ke klasickému argumentu ‚zahoď elektroniku a ukaž, co umíš‘.
            Fajn, pojďme si tu hru zahrát. Když zítra celosvětově klekne elektřina, elektronika a vrátíme se do doby kamenné, víte, k čemu mi bude schopnost vypočítat z hlavy nebo na kusu kůry molární hmotnost sírovky? K naprostému hovnu. V tu chvíli nebude trh poptávat pruského úředníka, který zná vzorečky, ale někoho, kdo umí rozdělat oheň, vyvrhnout prase, vyčistit vodu a opravit mechanické čerpadlo. A nic z toho ten Váš dvousetletý školní systém mimochodem taky neučí.
            Ale my nežijeme v Mad Maxovi. Žijeme v 21. století. Takže k Vašim bodům:
            1) Nástroj z vás nedělá hlupáka
            Je snad inženýr hloupý, protože navrhuje most v AutoCADu a neumí to už narýsovat tuší na prkno? Je truhlář hloupý, protože používá formátovací pilu místo ruční pilky? Ne. Jen přesunul svou kognitivní a fyzickou kapacitu na vyšší úroveň.
            Lidský mozek se nemá používat jako biologický harddisk na skladování encyklopedických dat. Od toho tu jsou stroje. Mozek má fungovat jako procesor. Má ty informace spojovat, vyhodnocovat a tvořit z nich řešení.
            2) Za co mi trh zaplatí?
            Ptáte se, co nabídnu trhu. No rozhodně mu nenabídnu to, že si pamatuju data, která mi vygeneruje free aplikace za zlomek vteřiny! Pokud je Vaší jedinou tržní výhodou to, že děláte práci pomaleji a dráž než algoritmus (ale zato poctivě ‚z hlavy‘), jste ekonomicky mrtvý. Trh platí těm, kteří ten nástroj (AI, software, stroje) umí ovládat, vědí, na co se ho zeptat, a výsledek umí aplikovat na komplexní problém.
            3) Trénink mozku na ‚nesmyslech‘
            Váš argument, že mozek se musí učit nesmysly, aby se vytrénoval, je absurdní. Ano, mozek je sval a musí se trénovat. Ale proč ho proboha trénovat na biflování zbytečností, když ho můžete trénovat na řešení reálných a těžkých problémů? To je jako nutit zedníka tahat cihly na stavbu v zubech s argumentem, že si tím ‚krásně zocelí čelisti a páteř‘, místo aby použil jeřáb a začal rovnou stavět střechu.
            Vy si pletete bystrost s encyklopedickou pamětí. Být chytrý dnes neznamená vědět všechno. Znamená to umět bleskově oddělit informační zrno od plev a doručit výsledek rychleji než konkurence. A v tom pruská nalejvárna prohrává na plné čáře.

            1. Jeden velky omyl.

              Pokud by, ciste hypoteticky, doslo k totalnimu blackoutu, pak rozdelat ohen se nauci prakticky kazdy. A velmi rychle. Tahle cinnost nebude mit valnou hodnotu. Naopak, pokud umim spocitat treba tu sirovku, pak mam nejake zakladni povedomi o chemii. Budu napriklad nekde v jeskyni hledat ledek, nebo ho vyrobim pres mocovinu a popel. Pokud ho pak nekde smenim za siru, uz jsem na ceste k ucinne zbrani, nebo trhavinam. Mam pak nejakou hodnotu, mohu neco nabidnout a mohu neco chtit. Atd.

              Na inzenyra to clovek bez klasickeho vzdelani proste nedotahne. Tak jednoduche to je. Fakt bych nechtel mit na stavbe treba statika, ktery sice nikdy nechodil do klasicke skoly, zato je plny energie a optimismu. Sorry jako.

              Mozek neni sval. Od toho bych zacal. A prave proto se musi cvicit uplne jinak, nez prochazkama.

              No nic, odchazim na obed. Zdar a silu.

              1. Dobrou chuť k obědu.
                Pojďme si ten Váš hypotetický blackout a statika rozebrat, protože jste se právě chytil do vlastní pasti a dokonale popřel to, co jste tu psal minule.
                1) Jeskyně, ledek a pruská chemie
                Tvrdíte, že když umíte spočítat molární hmotnost sírovky, máte povědomí o chemii a v jeskyni si vyrobíte střelný prach. Sysope, ruku na srdce – Vy si reálně myslíte, že ten průměrný jedničkář z gymplu, který umí bezchybně vyčíslit rovnici na papír, ví, jak vyrobit ledek z netopýřího trusu a moči? Neví. Pruská škola ho totiž učí vzorečky, ne přežití nebo praktickou aplikaci.
                Kdo v té jeskyni ten prach reálně vyrobí? Ten kluk, kterého chemie fanaticky baví z praxe, co doma potají bouchal petardy a zkoušel to míchat v garáži. Ten má skutečné, aplikované znalosti. Školní biflař umře v té jeskyni úplně stejně jako ten, co neumí rozdělat oheň, jen u toho bude umět správně napsat H2SO4 na stěnu. Pletete si akademickou teorii pro známku s reálnou kompetencí.
                2) Statik plný optimismu (Slaměný panák)
                Nikde, v žádném svém textu, jsem nenapsal, že máme zrušit vzdělávání a nahradit ho sluníčkovým optimismem. To je Váš slaměný panák.
                Já říkám, že ten dvousetletý systém je neefektivní v tom JAK to učí, ne v tom CO učí. Samozřejmě, že statik musí umět brutální matematiku a fyziku. Ale musí ji reálně chápat, musí mít ten tah na branku a zodpovědnost.
                Když ho to budete učit jen tupým drilem na známky, vyrobíte přesně toho člověka, na kterého jste si tu stěžoval minule! Vyrobíte toho Vašeho Azubiho, který jen tupě nahází čísla do softwaru (nebo do AI), vůbec nechápe fyzikální realitu toho mostu, odevzdá Vám papír a čeká na razítko. Vy tu obhajujete systém, který Vám produkuje přesně ty diletanty, co Vás pak v práci štvou.
                3) Mozek jako sval
                Chytání se za slovíčka, že mozek není biologický sval, je už z Vaší strany čistá křeč. Je to obecně známá metafora pro neuroplasticitu (use it or lose it). A nikde jsem nepsal, že se má cvičit procházkami. Psal jsem, že se má cvičit na řešení skutečných, komplexních problémů, a ne na papouškování mrtvých dat, která za vteřinu vygooglím.
                Zdar a sílu trávicímu traktu.

                1. pane,
                  přečtěte si toho Brouka. napsal to mnohem lépe než Vy, dříve než Vy, a v neposlední řadě něž Vy. https://bohuslavbrouk.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/08/zavaznost-obecneho-vzdelani-1946.pdf

                  mimochodem – Vy se ku vzdělávání nehodíte. neboť jsme si (možná systému navzdory) nekladl otázku proč, a jestli jste si ji kladl, potom málo a byl jste líný hledat odpověď. ergo molární hmotnost sice „umíte“ spočítat (byť tedy s dopomocí počitadla), ale věru netušíte, k čemu by Vám to mohlo být dobré. Vy, pane, nejste Cyrem Smithem a nikdy nebudete. a obávám se, že nejste ani Bonaventurou Pencroffem. snad máme tedy čest diskutovat s Jupiterem?

                  1. v neposlední řadě stručněji než Vy. pardyjé.

                2. Hele Jene,

                  ja myslim, zš jsme si tak nejak vzajemne vyjasnili, ze nesouhlasime s nazorem oponenta. Stale jsem se nedozvedel (nebo jsem to prehledl), jaky vysledek mela vase vychova vlastniho potomstva alternativni cestou, nebo jestli je to cele jen hypoteticke mlaceni slamy, jako ruzovy svet pana Urzy.

                  Lide jsou ruzni a to fest, neni mozne zakladni skolstvi rozdelit na nekolik ruznych metod a cest. Neni na to personal, skoly by musely rozdelit kolektivy na mensi celky a ve finale by tato segregace tak akorat nadelala neskutecny bordel. Tituly bychom rovnou mohli zahodit, protoze by neexistovala standardizace.

                  Stran toho cerneho prachu, zajmem skoly je, aby kazdy mel elementarni povedomi treba o te chemii. Ze proste spolknout sumivej bonbon a zalejt to Colou neni uplne dobrej napad, protoze ta chemie funguje tak a tak. A ty vzorce, byt deti mnohdy nebavi, jsou modelovanim toho jevu a popisuji ho. Cesta hrou, kdy dite doma micha surik s hlinikem je sice fajn, ale je silne individualni a se vzdelavacim procesem nema nic spolecneho. Podobne bychom mohli diskutovat, jestli autoskola ma nejaky smysl, kdyz na konci je stresujici zkouska se zastupcem statni moci. Na hristi se prece na tom fichtlu nauci jezdit taky a misto stresu to bude zabava.

                  Nebo zbrojak, taky uz tady mnohokrat byly narky, ze je to buzerace a prece kazdy by mel mit pravo si koupit strelnou palnou bez nejakeho omezeni, atd. Inu, praxe ukazuje, ze to neni uplne to prave orechove. Staci jeden debil a muze vzniknout velky… vyzva.

                  Zkratka, skolstvi sice nejake problemy ma, ale to ma kazdy proces a jak to vypada, tak ale globalne to funguje. Ba naopak v zemich, kde je ten bic jeste vetsi, maji vysledky jeste lepsi. Nejaci Japonci, kteri z prelidneneho ostrova prepadavaji a proto tezko bojuji o chleb vezdejsi, nejsou pro nas reference. Podobne bych mohl argumentovat mladezi zavislou na matlafounech a diskusich s AI, ktera je prece tak uzasna. To je uplne stejny extrem a cesta do pekel.

                  Takze, tuhle debatu koncim, ja potomstvo vychovavam ve vami nenavidenem modelu a verim, ze dobre uplatneni na svete a v zivote najdou. Zatim jejich vzsledky tomu odpovidaji. Skola je bavi, deprese z toho nemaji a chodi tam radi. Tim padem nemam problem, nemam co resit.

                  Zdar a silu.

                  1. Zdravím, Sysope.

                    Naprostý souhlas. Dospěli jsme do bodu, kde už jsou karty jasně rozdané a dál by to bylo jen cyklické mlácení slámy.

                    K Vašemu dotazu na výsledky mého potomstva: Na anonymním internetovém fóru se s Vámi o vlastních dětech poměřovat nebudu. Zaprvé to do systémové debaty nepatří a zadruhé bych si tu mohl vymyslet zástup malých geniálních Einsteinů a Vy byste neměl jak si to ověřit. Dětské historky mají na internetu nulovou důkazní hodnotu.

                    Pokud Vás ale upřímně zajímá, jestli ten alternativní model (bez pruských osnov a donucení) reálně funguje a není to jen utopie, nepotřebujete k tomu moje děti. Zde jsou tvrdá data z institucí, které takto fungují už desítky let:

                    Sudbury Valley School (USA, od r. 1968): Profesor psychologie Peter Gray (Boston College) zpracoval rozsáhlé studie jejich absolventů. Tito lidé prošli systémem bez známek a povinných osnov. Výsledek? Statisticky zcela běžně a úspěšně se dostávají na vysoké školy, zakládají firmy, uplatňují se v technických oborech i vědě a fungují na tvrdém trhu práce s obrovskou mírou osobní zodpovědnosti. (Studie snadno dohledáte např. pod heslem „Peter Gray Sudbury alumni study“).

                    Summerhill School (Velká Británie, od r. 1921): Nejslavnější demokratická škola na světě s více než stoletou historií. Britská státní inspekce (OFSTED) se ji na přelomu tisíciletí snažila zavřít kvůli nedodržování klasických osnov. U soudu stát prohrál. Následné inspekční zprávy OFSTEDu (např. v roce 2007) u těchto dětí naopak hodnotily jejich osobní rozvoj, samostatnost a sociální dovednosti jako ‚outstanding‘ (vynikající). Absolventi se zcela normálně a úspěšně zapojují do společnosti.

                    To nejdůležitější jste ale napsal Vy v posledním odstavci. Pokud Vaše děti klasický model zvládají, škola je baví a dává jim to smysl, tak to u Vás funguje a nemáte co řešit. Já nikomu jeho cestu brát nechci. Mým cílem je jen to, aby stát pod pohrůžkou sankcí neupíral legální alternativu těm, které ten jeho plošný dvousetletý dril objektivně ničí.

                    Díky za opravdu kvalitní a tvrdou oponenturu. Ať se Vám i potomstvu daří, ať jim ten drajv vydrží do reálného života. Zdar a sílu.

                    1. Jojo, vycuc z AI. A jinak prd.

                      Howgh, pro mne ztrata casu.

                      Zdar.

                    2. Šak Ti to melduju, že je to vo hovně.

                    3. Jak kdybych to nepsal. Sysop a jeho touha po důkazech, které si nemá jak ověřit. 🤣

                    4. Tohle neni vycuc z AI, to je odpoved od LLM. A nejspis i cela ta serie…

                    5. Ja to hazim do jednoho pytle, LLM je s AI provazany. Nicmene ano, taky to tak vidim. Nekdo si uz par let dava tu praci na teto diskusi trenovat sve digitalni hafiky.

                    6. No, ale tentokrát je toho víc.
                      Poznáš to ve chvíli, kdy je vykolejíš. Najednou jsou mertvej brouk.

                    7. Jo, toho jsem si v nekolika bodech vsiml. Ja jsem tak nejak citlivej na dve veci. Jednak kdyz mi nekdo keca a druhak, kdyz nekdo misto vlastni palice pouziva automat. Neuronovyma sitema jsem se zabyval pred ctyriceti lety, tehda jsem v tom videl svaty gral a dneska mne sere, kde vsude na ty sracky narazim. Uplna alergie.

                    8. Hm, to jsme na tom dost stejně… ;-)

                    9. „Neuronovyma sitema jsem se zabyval pred ctyriceti lety, tehda jsem v tom videl svaty gral a dneska mne sere, kde vsude na ty sracky narazim. Uplna alergie.“
                      Tak určitě. A v jiné diskusi jste napsal, že jste Husákovo dítě. :-D

                    10. „Nekdo si uz par let dava tu praci na teto diskusi trenovat sve digitalni hafiky.“
                      Jako tady a na vás jo? :-D

        2. Narozdíl o předřečníků, mně se to líbí. Pane, vy jste vizionář, prosím nenechte se znechutit těmi tmářskými drny v diskusi!

          Možná se podaří budoucím generacím díky Vám a AI dokonce i znovuvynalézt kolo! A to mne naplňuje optimismem a klidnou důvěrou v budoucnost.

        3. To není klasická zkratka, to vás mohu ujistit, to jenom vy jste nevzdělaný trouba. Jediný kdo nespecifikoval zadání, (ptá se na píčoviny) jste Vy. My ostatní jsme jenom byli zvědavi jak z toho vybruslíte. Vybruslil jste z toho se ctí tchoře sjetého toluenem.
          Samozřejmě ono by se to dalo lehce shodit se stolu s tím, že působíte jako takový šašek pro pobavení zdejšího osazenstva. Nejhorší na tom celém je, že lidi jako Vy, kteří nejsou schopni reflexe ani v případě, že opíšou od uměláka na první pohled zjevnou kokotinu a ještě naopak dávají na odiv své hluoké neznalosti, jsou potom někde u toho rozhodování o tom jak bude to školství vypadat. To je hodně ale hodně smutné!

          1. Nejen smutne, hlavne nebezpecne. Tihle lide nikdy nebudou chtit za svoje napady prevzit zodpovednost.

            Nekoukal jsem, jestli mi odpovedel na to, kam to dotahly jeho deti jeho stylem vzdelavani.

            1. Samozřejmě že NEODPOVĚDĚL. O tom přece nebude hovořit na tak veřejném místě, jako je web. ;-)

          2. kdyby dnes neměl uměláka, byl by Pavlíkem Morozovem, Konrádem H. či soudružkou Jiřinou Š. to už by určila doba.

        4. Jj, to mi připomíná ty debaty s dcerou včera, k čemu je hledání největšího společného dělitele a nejmenšího společného násobku. Drahá dcerko, říkám ji, bez toho se blbě počítá se zlomky. A k čemu, tatíčku můj, je třeba těch zlomků, když mám tuhle růžovou věcičku, kterou jsi mi nedávno zakoupil a která ví odpovědi na všechny otázky po výsledku aritmetických úloh? Nadto, jak jsi mi nedávno vysvětlil a mámu tím řádně nasopil, kdybych nešla na VŠ, snad bys ses ani tolik nezlobil, neb by ses s nezanedbatelně vyšší pravděpodobností dočkal houfu vnoučátek. Inu, dcerko, nepotřebuješ zrovna nějaký užitečný titul z humanitní školy, ale byla by škoda, kdyby tě co do počítání zlomků zahanbil každý egyptský písař z roku 1800 před Kristem.

        5. Ale ty jsi nedodal vzorec pro výpočet kyseliny sírové, nebo tvá AI.

          AI prostě na nesmyslný dotaz začala halucinovat, což dělá poměrně často. A ty jsi to ani nepoznal.

          Ty jsi vypočítal molární hmotnost kyseliny sírové. Což je mimochodem údaj, který je dost potřebný, když s tou sírovkou chcete něco reálně dělat.

          1. To je sice fakt, nicméně na takle blbou otázku ani není neblbá odpověď. Pokud se má v chemii neco počítat, zadání musí být přesný a podle toho uchopitelný. Kec typu „vypočítej vzorec pro sírofku“ je bezobsažnej blábol a netuším, co bych s tím dělal.

            Esli myslíš neco ve smyslu, jak se dobrat sumárního vzorce na základě oxidačních čísel, tak to musíš kurva napsat jak bílej. Todle je fakt neuchopitelný, a to sem se neco najezdil na chemickó volympyjádu a soustředění tvl…

            1. Jenze prave v tom byl ten chytak.

        6. No, na smeč to bylo. Ale na takovou, které my obecně říkáme „střelit se do vlastní nohy“, troubo. ;-)

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017