Obě části historie, jak to bylo se sliby a smlouvami Rusku o nerozšiřování NATO - zpět na článek

Počet komentářů: 724

  1. Sem tak akorát dorazil z nákupu. No brečela tam paní, že nás brzo přepadne Pjútn. Řekla jí to prej dcera, co študuje v Praze…

    .

    1. Tak dneska u mě byl klient a ten se obával, že by do tý války musel a viděl nás víceméně jako postupový cíl v blízké době, zejména pokud odsud odejdou na Ukr. nějaké zbraně. Včera mi zase jedna paní radila, abych si nakoupil zásoby. Atd.

      1. LWG: vzpomeňte na začátek covidu, zvlášt na to, co vypuklo po (nejen) Kechlibarově „Bergamu“. Proč by se měli lidi, zmagoření vládní propagandou, chovat tentokrát jinak? A to tehdy byla jen taková horší chřipka, zatímco teď je to válka.

        Takže si nedělám ani iluze o tom, co nastane, až soudruzi nařídí nové rouške, lockdowny, covidpasy a další věci, kterými budeme „bojovat proti mrazákům…ééé…tankům v ulicích“. Už teď se jásá nad zavedením cenzury, nad čím se bude jásat za půl roku si ani netroufám domyslet…

      2. Zrovna ty zásoby vůbec nejsou od věci. ČESAD hlásí, že jak ukrajinští řidiči povinně rukují a vracejí se, bude nedostatek řidičů náklaďáků i autobusů.

        A pokud vypadnou dodávky plynu, může být i blackout. A bez blackoutu nefunguje JIT. Ani železnice. A tak…

      3. Hlavně nezapomenout na hajzlpapír!

    2. Mladší v rodině se také obávají invazí RF proti NATO. Marně vysvětluji, že pokud něco, tak blackouty a výpadky zásobování kvůli kolapsu mezinárodního obchodu a energetiky. Halt Putin tou třetí světovou pokud se mu kdokoli bude bránit pohrozil, ne že ne.

      Ale je zajímavý ten posun. Ještě před rokem když jsem dělal minimální nouzovou výbavu a zásoby, tak „hromadím bordel“ a „to se zkazí“. Dnes je to najednou kvitováno a ptají se mě, že bych mohl nakoupit ten pytel rýže :o)

      1. A vy si myslíte, že NATO dnes je jako NATO za studené války? Ne, už dávno ne.
        USA ztratily schopnost vést vojnu na dvou frontách. Takže si tu jednu frontu rezervují pro Čínu.
        USA to ví, Rusko i Čína to ví také. Takže v Evropě zbyla Británie, trochu Francie, možná Turecko a Polsko, které možná mají akceschopné armády. Zbytek je druhá liga.
        Takže nás za pár let možná ani NATO neochrání, až zase bude nějaká krize, která evropské země oslabí. V třicátémosmém to už koneckonců jednou tyhle země udělaly.

        1. Nevěřte tomu. Tady jde o kredibilitu a přežití.

          Kdyby Rusko napadlo členský stát NATO a USA jej nebránily, zcela by se zhroutila kredibilita a veškerý odstrašující a mezinárodní vliv USA. Každý by usoudil, že USA mu také nepomůže, hodil USA přes palubu a šel se smířit se svým nepřítelem dokud to jde. USA by se ocitly úplně bezmocné v globální izolaci.

          Zároveň by se zhroutil i rule-based-order – a zároveň by se zhroutila i globální ekonomika. Protože najednou by sankce uvalovaly nikoli USA a jejich spojenci, ale konkurenti USA a kapitulovaní bývalí spojenci USA. A USA nepřežijí bez globálního námořního obchodu a ví to. Globální námořní obchod byl vždy ten úplně nejvyšší a nejdůležitější imperativ diplomacie i ozbrojených složek USA.

          Takže než aby USA dopustily zhroucení své kredibility, udělaly by cokoli. Jakkoli silná a zoufalá obrana, jakkoli silný protiúder. Klidně na základny v Rusku – a bez ohledu na Putinova varování o „WW3 pokud se mu kdokoli bude bránit“.

          Takže kdyby Putin napadl členský stát NATO, pro USA by to byla otázka přežití nebo zhroucení a nezastavilo by je ani vyhrožování jadernou válkou. A to Putin velice dobře ví, a jaderná válka mu za to nestojí.

          To prokazují i činy – žádný členský stát NATO si nedovolil napadnout jinak, než poměrně slabou verbální rétorikou. Absolutní maximum byl ten únos pobaltského pohraničníka – a tam šlo možná ještě o to, že to byla akcička ruského organizovaného zločinu, který načapal při pašování.

          Je to jediná věc, kterou jsem si jistý – že vojenského útoku na členský stát NATO se Putin jako jediného neodváží.

          1. To je jen otázkou času, než se odváží, pečlivě vyhlíží moment, kdy mu to projde. Vrbětice mu taky prošly.
            USA se mohou ocitnout v situaci, že si budou muset vybrat, kam pošlou své omezené zdroje.

            1. Zatím NATO nasadilo na posílení svých hranic 40,000 vojáků a F-35ky.

              Nakonec ono by USA stačilo v Evropě nechat na obranu NATO své stíhačky – Poláci a zbytek NATO už by si pak na zemi poradil.

              I Ukrajinci jasně říkají, že jediné co je fakt ničí je ruská vzdušná nadvláda, ale že kdyby někdo vyčistil vzdušný prostor, tak se reálně dost jistě ubrání.

              1. To máte pravdu, vzdušná nadvláda je důležitá. A taky hodně drahá.

                Ale nemyslel jsem na to, co je teď. Jak to bylo časově?
                2008 Gruzie nebo Abcházie
                2014 Krym
                2022 Ukrajina
                2030 Slovensko ?
                2036 Česká republika ?

                V jakém stavu budou tou dobou ekonomiky států NATO? Jejich ochota bojovat? Budou tou dobou USA vázány v nějakém střetnutí v Pacifiku? Poserou se naši sousedi z ruského vyhrožování jadernými zbraněmi?

            2. co zase žvaníš za kokotiny? eštěs tam nezapomněl zatáhnout Čuka s Gekem, no tý vole X-D

  2. Jenom k tej Ukraineské mentalitě…. jasně, proti ruský armádě nemá šance pomalu půl evropy. Ale tohle bude rusáky opravdu hodně bolet… ať už průběhem, nebo dopadem, z tohohle slavně nevylezou. Protože Ukrainci se podle všeho nevzdaj.

    https://www.reflex.cz/clanek/valka-na-ukrajine/111891/starosta-kyjeva-vitalij-klicko-se-vydava-bojovat-po-boku-sveho-bratra-nemam-jinou-moznost-musim.html

    1. Velmi jim fandím – a zároveň se obávám, že to bude masakr.

      Co Sysop, který je vždycky pro sebeurčení místňáků proti cizákům? Mají obyatelé Kyjeva právo se sebeurčit a bránit proti ruské invazi?

      Ale nejvíc se bojím toho, že Putin sundá rukavičky a utopí to v krvi. Zdá se, že se doposud opravdu drží zkrátka a nepoužívá masivní dělostřeleckou přípravu proti RU doktríně. Proto jim to jde tak pomalu a PTŘS jim zobají tanky. Nechce proti sobě vyvolat plošnou nenávist ukrajinců až za hrob.

      Pokud mu ale poteče do bot, tak může změnit názor a ty Grady a hlavně Buratina použít. A to by bylo Grozné na čtvrtou :(

      1. Já si taky myslím, že to bude masakr a že to tam rusáci rozstřílí. A to bude Putina mrzet. Hodně.

        1. Nebude. Vyrůstal v pouličním gangu a má takovou mentalitu. Tomu je to egál. Byli slabí a zpochybnili Alfu, tak dostali co si zasloužili.

          Proto nesnáším „psí lidi“ co potřebují dominovat nad druhými (rýp rýp do ygorka – ano, vím že je to špatná taxonomie a že kočičí lidi neexistují)

          1. Jenže Rusko není jen Putin. A ve finále, až ho sami zlikvidujou, protože on likviduje v přímým přenosu nejen Ukrainu, ale zároveň i Rusko a jeho budoucnost, to možná bude mrzet i jeho. Ale možná ne, to je fakt.

            1. To by nejvíc mrzelo nás, protože pokud se někdo považuje za Alfu a má pocit, že je porážen, tak také může jít po Nietzschovsku „a se mnou zanikne svět“ :( To bych se fakt bál.

              Ať Zelenský neustále nabízí Rusku neutralitu a zároveň odrazí ruskou invazi, až na to Putin nakonec přistoupí. To je absolutně nejoptimističtější alternativa.

              1. Oni se neudrží, kvůli tomu vzdušenému prostoru. Tak do pondělka. Ukrainy má počty, ale co se týče různých force multipliers jako REB, tak Rusové nejsou ani jiná liga, ale jinej sport.

                1. To měli v Čečensku taky a k čemu jim to bylo ? Pokud se Ukrajinci rozhodnou bránit města, tak to bude hrozný masakr, ale na obou stranách. Navíc Rusko má velkou armádu, ale pokud i jen menší část populace poslechne svého prezidenta a začne bránit svoji zemi, tak rázem máte počet bojovníků výrazně větší, sice hůř vycvičených, ale pro změnu si vybírající čas a místo útoku oni. A nemůžete postřílet všechny civilisty. A ve městě je jakékoliv převaha pravidelné armády proti odhodlaným místním dost zmenšená.

                  Takže je to otázka velikosti odhodlání z obou stran.

              2. Z psychologie za 5. Houby ALFA? Tak jedná každá PÍ.

  3. Vypadá to že na pozadí stepních tahanic, máme v protektorátu novodobý vítězný únor, dnes opět zvítězili nepřátelé svobody projevu. A asi nepůjde jen těch prvních 8 webů jak psaly novinky. Podle tohoto linku http://www.aktualnikonflikty.cz/viewtopic.php?f=8&p=239549&sid=3fc79bfc4105f90478d9a84fe69950e0#p239549 se nějaký Miroslav Macek se proti tomu ohradil na pravyprostor.cz a už nejde ani ten.

    1. Na tom je nejodpornější to, že jiný názor než oficiální je označen za „dezinformaci“. Vezmi si takového Palacha. Jestli jeho čin měl či neměl smysl, je názor. Dezinformace bylo tvrzení o „studeném ohni“. Covid dtto. Jestli covid nechat proběhnout, anebo s ním za jakoukoli cenu bojovat, jsou oba názory, které mají právo ve veřejném prostoru zaznít.

      1. Klidně ať si kdokoliv cokoliv označuje za dezinformaci, vypovídá to něco i o něm. Žádný cenzorský kripl mi nebude říkat co mám a nemám číst …

        1. Neztrácejte hlavu sokolíci, situace má řešení a světe div se, z Ruska. Jmenuje se SAM-IZ-DAT. Ještě mám z té doby balík kopíráků.

        2. Už pár dní bojů mezi dvěma odrůdami Rusů hezky akcelerovalo, co bystřejší obyvatelé snad celé EU postupně pozorovali po dva roky „pandemie“. Že takové Rusko asi může v bližší nebo vzdálenější budoucnosti znamenat ohrožení, ale vlastní vláda ho znamená okamžitě, bohužel.

      2. Někdo velmi vtipně postoval jako protiargument tuhle zprávu z DeníkuN – s titulkem „po vašem to začíná a takhle jako v Putinově Rusku to končí“:
        https://denikn.cz/minuta/817277/
        („Ruská média mají povinnost informovat o operaci na Ukrajině pouze na základě „informací oficiálních ruských zdrojů““)

  4. Hájek zprovoznil Protiproud na http://www.protiproud.info/

    1. Dík.

    2. A tohle nemůžou vypnout?

  5. Je radost číst takto perfektně odzdrojovaný a zcela logický článek, jenom poznámka, svého času jsem četl buďto přepis projevu nebo samostatný článek (už si to nepamatuju) Manfreda Wörnera, generálního tajemníka NATO, ve kterém potvrzoval, že to nerozšiřování bylo sovětům slíbeno, tedy ne jenom na úrovni pracovních návrhů, ale per huba slíbeno. Hloupí Gorbačov s Ševarnadzem si zahráli na anglické gentlemany, kteří přece dané slovo neporušují a nedali to na papír. A ten článek už nalézt na síti nelze, jenom odkazy na to, co Wörner povídal. Ale je to celkem jedno, protože Putin byl donucen pod tlakem porušení oněch základních bezpečnostních zájmů Ruska k vojenské akci – a ta platí mnohem víc, než sliby a kecy.

    1. Akorát že čím déle jsem nad tím přemýšlel, tím více si říkám že to všechno byla jen záminka pro revizi uspořádání Evropy a hlavně území RF.

      Kdyby totiž Putinovi opravdu šlo o nerozšiřování NATO, mohl kdykoli vytáhnout Istanbulskou chartu, Smlouvu 4+2 o Finálním uspořádání Německa, oficiální sliby USA o „respektování oprávněných bezepčnostních zájmů Ruska“ atd. Zvláště ta Istanbulská charta by byl argument, který by Západ musel uznat.

      Jenže on to nejenže neudělal – Putin to nikdy ani nezkusil! Jenom vydával pro domácí publikum prohlášení a mapky o „obkličování Ruska základnami NATO“.

      Ale když už něco požadoval, tak sakumprásk právo vetovat vstup do NATO jakékoli země – což bylo v rozporu s Helsinskými úmluvami (které SSSR podepsal), a v rozporu s Istanbulskou úmluvou (kterou Rusko podepsalo) i s dalšími úmluvami o právu na suverénní politiku států. A když už měl jednotky u Ukrajiny připravené k boji a Západ by byl býval ochotný k vyjednávání i o tomhle – tak raději ještě navýšil požadavky aby byly zaručeně nesplnitelné a požadoval návrat NATO před rok 1999.

      Co přitom dělal v praxi? Když s argumentem o obavách z NATO (a údajné genocidě chudáčků ozbrojených separatistů) napadl Gruzii – tak anektoval území Osetie, které bylo dlouhodobě zpochybněné ale Putin je požadoval za Ruské… A paralelně s tím si urval a anektoval i Abcházii, kde se vůbec nic nedělo, žádný konflikt, žádná střelba – ale Putin je také chtěl.

      A když teď s argumentem o obavách z NATO napadl Ukrajinu – tak krom invazních směrů na Kyjev zahájil i paralelní invazní směry zcela zjevně na obsazení pozemních koridorů z Luhansku na Krym a z Krymu na Cherson a už prý i na Oděsu. Tzn. aby anektoval i pobřeží černého moře.

      Takže je velmi reálná možnost, že NATO bylo vždycky jen záminka, která se mu velmi hodila ale úmyslně se nesnažil ji vyřešit ačkoli k tomu měl smluvní a diplomatické prostředky… Ale reálně mu šlo o zabrání území, o které Rusko přišlo s rozpadem SSSR a Putin to území chce nazpátek.

      1. Bingo.

        A kde až se zastaví?
        „Lavrov prohlásil, že spojení Německa bylo protiprávní.“
        „Putin požaduje návrat počtu zemí NATO do roku 1997.“

      2. To myslím nebude daleko od pravdy. A stejně tak je pravda, že mu Západ svojí stupidní politikou nahrál na smeč.

        Pamatuju na svůj pocit, jen instinkt, když jsem četl, jak se naši i jiní politici jezdí producírovat na Majdan. Co blbnete, z toho bude průser, střední Evropu a Pobaltí Rusko akceptovalo, ale Ukrajiny se nevzdá. A na tyhle „barevné“ převraty v postsovětském prostoru jsou Rusové alergičtí (už jen kvůli minulosti samotného VVP coby důstojníka KGB). Jestlipak si alespoň někdo z nich uvědomil, jak pitomý nápad to byl.

      3. A pěkně to napsal O. Neff:
        „Musel kalkulovat se slabostí Západu. V Americe sedí v Bílém domě prezident, který připustil, aby jeho vojáci doslova utekli v noci z bojiště a zanechali po sobě veškerou výzbroj a výstroj. Nevím, kolik podobných hanebných fiasek dějiny válek zaznamenaly. V Německu, vůdčím státě Unie, má hlavní slovo pacifistická sociální demokracie spolu se Zelenými, kteří jsou ještě horší šílenci. Do toho přišla covidová epidemie s následky nejen zdravotními, ale i sociálními a politickými. Demokratický svět má kalhoty stažené do půli stehen a není divu, že Putin neodolal pokušení ho nakopnout do zadku. Donald Trump to komentoval, že za něho by se to nestalo. Což nelze doložit, pravděpodobně to zní.“

      4. To je příliš smělá konstrukce, že Putin schválně čekal na to, až se situace vyhrotí až k přijetí Ukrajiny do NATO, vždyť Západ se cítil po celou dobu na koni a drze se domníval, že mu projde všechno, viz tato reakce na ony pověstné červené čáry: „…o vztahu NATO s Ukrajinou bude rozhodovat 30 spojenců z NATO a Ukrajina, nikdo jiný,“ řekl Stoltenberg po schůzce s novým německým kancléřem Olafem Scholzem.“ To byly ty diplomatické možnosti, na které se odvoláváte.

        Stejně tak nemáte pravdu s Gruzií (a divím se, že to nevíte nebo jenom předstíráte), Saakašvili Jižní Osetii napadl vojensky, zahájil válku raketovým přepadem a pak ji obsadil, teprve následně byl vytlačen a tohle se platí ztrátou území, což platí i pro Abcházii. Navíc tyhle podivné hraniční poměry vznikly tím, že Stalin tlustou tužkou čmáral po mapách.

        Co z Ukrajiny odkrojí, to je dnes ve hvězdách, ale že odkrojí tak, aby z ní zbyl bezmocný trpajzlík, to je jisté. Pokud bude Západ předvádět svaly, tak je možné předpokládat, že vše až k Dněpru s odříznutím od Černého moře. Pokud Západ dostane rozum, tak to nebude tak strašné, ale o Doněckou a Luhanskou oblast v celém původní správním celku Ukrajina určitě přijde, za chyby se platí.

        1. Že bude o vztahu NATO s Ukrajinou rozhodovat jen NATO a Ukrajina je smlouva, kterou Putin sám podepsal coby premiér Ruské Federace v roce 1999. ‚Nuff said.

  6. Na hovínkách je další video o těžkých bojích v Kyjevě. :) neviděl jsem to celé. Protože je to k smíchu :) Všimněte si v 0:11 ty dva chlápky jdou cí po chodníku. Jsou strachy bez sebe :o))))) A pak ta Oktávka :o) No myslím, že ti rusové už ten Kyjev asi brzo obsadí :o)))))))))))

    1. A jestli mi někdo bude tvrdit, že se teda bojuje o několik kilometrů dál :), tak proč ti hoši tak utíkají. A ještě s tou bednou munice nebo granátů. To „pár“ kilo váží :) Nebylo by lepší jet na náklaďáku? Jestli s tím teda budou utíkat až na „frontu“, tak to jsou oceloví chlapi. Ti nemůžou s rusem prohrát! :o))))

      1. Tak právě jsem se na lžiDnes dočetl, že ta neviditelná ruská armáda duchů je prý 50km od Kyjeva. Tak to se kluci s tou bednou docela proběhnou …….. :)

        1. Kolem poledne byla ale přece v Kyjevě slyšet střelba?! To se ti rusové obrátili a zaůtočili špatným směrem? Asi špatné mapy.

          1. Je to prostě armáda duchů, jednou jsou tam, pak zas ne …… chvíli dobývají Kyjev, o 5 hodin později jsou od něj 50km …… úplné přízraky.

  7. By se mohl vynorit Urza a na modelu Ukrajiny nam demonstrovat Ancap. Ja myslim, ze je to celkem pekny priklad.

  8. Ruské jednotky, prý podle Moskvy :o), která teda říká, že na Ukrajině žádné vojáky nemá, splnili na Ukrajině dnešní, tvrdí České noviny. Takže stejně jako včera, padla večerka, pro dnešek rusové končí a jdou na kutě :o)))))) Hele, a nemůžou na ně ti ukrajinci zaútočit v noci, když teda mají pro dnešek hotovo a spí? :o)))) A je po „válce“, no ne?

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017