Tak nevim – asi to bude vo štěstí, já jel tuhle po letech po ránu budějovickym rychlíkem a bylo to přesně jak psal dfens – zima + zpoždění jenom do příbramě cca 25 minut. Bylo mi to celkem fuk, ale že by mi to třeba řekl průvodčí dyž šel kolem – tak to ani náhodou.
Christabel
To je celkem odvaha, takový článek zde:-)
Jinak je to naprostá pravda, znám město, které se ráno zčásti stěhuje za prací do Prahy, doprava je k tomu uzpůsobená a rychlíkama jezdí všichni, včetně manažerů, advokátů a bankovních úředníků… často s tím, že autem jedou k nádraží a pak pokračují vlakem. Lze využít první třídu, výhoda pro hodně zaměstnané lidi je, že mají další čas na čtení, práci nebo odpočinek, dráhy se dost zlepšily, navíc moderní aplikace umožňují předem zjistit případné zpoždění, když už. Kolony na okrajích Prahy taky nic moc, zatímco rychlík vás vyklopí v centru. Skoro bych řekla, že kolegové jsou spíš rozladění, když musí brát auto, třeba proto, že schůzka je v nějaké okrajové části Prahy.
A je trochu zavádějící, jak se tady čas od času kritizují dotace na tuto dopravu, protože to má obecný přínos – když si představím, že by všichni ti lidé, kteří jedou rychlíkem, jezdili autem (a to by mohli), tak jsou kolony od Prahy směrem ven tak asi dvacet třicet kilometrů a ta auta není už kam skládat. Stačí se podívat z rychlíku, když projíždí městy, kolik tam kolem nádraží stojí aut na parkovištích.
No taky by ty desítky miliard mohly jít ze socky třeba, světe div se, do stavby a údržby silnic. Ze kterejch jsou ostatně taky vybíraný, že…
servisdok
Víte, mně ani nevadí to, že stát principiálně železniční dopravu dotuje.
Ale zásadně mi vadí výše těch dotací v porovnání s výsledky, resp. přímo s tím, co za to zákazník ČD dostane.
Já totiž na rozdíl od některých kolegů ledasco pamatuju – na drahách se hopodařilo vždy mizerně a protože to mám jen kousek od železniční stanice, tak to i občas na vlastní oči vidím, jak ČD všeobecně hospodaří s penězi, které si nemusely samy vydělat, ale dostaly je na provoz a zčásti i infrastrukturu od státu.
Výše sumy, kterou ČD na provoz od státu dostávají je naprosto neadekvátní výsledkům a že se tam hospodaří tak, jak naznačuji, potvrzují občas do médií prosáklé aféry s mnohasetmiliónovými rozkrádačkami a podvody s outsourcingem v provozu.
Naposled to byl tuším prodej stovek nákladních vagónů ve zcela vyhovujícím stavu pro daný účel, avšak papírově hrubě pod cenou s odůvodněním, že za vyšší cenu by „ty zastaralé vagóny, co nutně potřebují investice“ nikdo jiný a za víc nekoupil.
A o necelý měsíc později novináři v Rumunsku vyšťourají, za kolik doopravdy Rumuni ty vagóny koupili – rozdíl v papírové prodejní ceně a skutečné činil asi 55 miliónů korun. To se mi opravdu nezdá jako dost výhodný způsob prodeje a hospodaření ČD a tak je to u nich prakticky se vším, nejenom s „velkými“ penězi. Začíná to u zdánlivých hloupostí, které ale v součtu s většími dělají potom ty mnohamiliardové ztráty v provozu.
Ve zkratce – DOSUD je obecné hospodaření /a způsob hospodaření/ ČD zamrzlé někdy v polovině 80.let minulého století s tím, že se jim nějakým nepochopitelným způsobem podařilo do toho všeobecného bordelu implantovat poměrně moderní technologie /myslím tím vzhledem ke zbytku/. Výsledek těchto implementací a výsledné kombinace nežádoucích efektů jsou pak mnohdy velice úsměvné.
Ale souhlasil bych s tvrzením o většině současného personálu. Skutečně jsou fajn.
Je na nich poznat, že už tam nejsou jen proto, že ze ZŠ vylezli se čtyřkami a jinam, než na zedníky, manuální dělnice či opraváře zemědělských strojů by se nedostali – jako to často bývalo dřív. Bývali velmi často protivní, někteří si vysloveně užívali ten pseudopocit nadřazenosti, někteří bývali doslova a do písmene už s náběhy idiocie až debility, velmi často v provozu ožralí jak paviáni a nikdo se neodvažoval to nahlásit.
Jako děcka jsme si vychutnávali podáváním starých, ale neštíplých jízdenek staršího průvodčího, který prokazatelně neuměl číst, nepoznal abecedu a čísla ani „opticky“ – tvarově. V kapse ale byla vždycky platná jízdenka. Jednak to stálo dvě kačky, jednak jsme se neodvažovali nezaplatit-jet načerno a jednak jsme nevěděli předem, který průvodčí přijde.
Na „našem úseku“ trati pracoval na střídačku s třemi dalšími průvodčími v podstatě celé moje dětství, no deset let určitě, ale spíš víc..
Na těch současných je vidět, že ty glajzy a vlaky mají fakt rádi a proto to které povolání na železnici dělají – hlavně ti mladší a ve středním věku.
Christabel
Otázka, zda a jak dopravu dotovat, je složitá a netroufám si ji rozebírat. Někdo, kdo sedí doma a nejezdí nikam, stejně daněmi přispívá i na silnice, všichni přispíváme na železnice.
Do hospodaření ČD nevidím a nezajímám se o ně, klidně věřím, že je nehospodárné.
Ale jen k úvaze dávám, že pokud už se ta dráha dotuje, nemají z toho profit jen cestující vlakem. Paradoxně z toho profitují i automobilisté, protože jinak by se na ty silnice už opravdu nevešli. Už takhle je často někam problém dojet a když si představím, že by se ty masy lidí, které se do center přepravují vlakem, přepravovaly individuální dopravou, tak je bez šance dosáhnout cíle v rozumném čase.
Ještě k těm rizikům: bylo tady vytýkáno, že často dochází k různým zpožděním, závadám a podobně. To jistě, jenže podle mne je to srovnatelné se stáním v koloně – ani tím autem nedojedete často v tom čase, který vám navigace vypočítá. Takže tyto problémy vidím jako srovnatelné u obou typů dopravy, hlavně u těch rychlíků, které svážejí lidi do center.
ocs
Ta otázka je naopak dost jednoduchá; nerozebírat ji je ovšem moudré.
Idea je samozřejmě taková, že hromadná doprava nepotřebuje být dotovaná, neboť bude-li privátní a nebude-li do ní strkat své špinavé pazoury stát*, bude daleko efektivnější; tedy naprosto nezanikne, naopak, bude fungovat právě v míře smysluplné a potřebné; a silnicím (samozřejmě také soukromým) se uvolní ještě víc.
___
* Jak tomu ostatně, paměť-li mne nešálí, bylo původně; dokud starý Procházka železnice nezestátnil, byly v černých číslech a fungovaly excelentně — pan JJ, půjde-li náhodou kolem, mne prosím velmi laskavě opraví, pokud si to pamatuji špatně.
prcek
Nejsem JJ, lec podle mych informaci hlavni tahy byly vydelecne, ale nemala cast mistnich drah se z cervenych cisel nikdy nedostala. Dost drah se stavelo jako soukroma investice a bylo zahy zestatneno (jeste za monarchie, bohuzel nezvladam dohledat zdroje, ale jako rozcestnik poslouzila odzdrojovana diplomka)
Davno predavno nekoho napadlo, ze spojeni drahou znamena rozvoj regionu a proto mame tak hustou zeleznicni sit, ale prakticky se ukazalo, ze regiony, ktere maji potencial se rozvijeji i bez zeleznice (i kdyz pomaleji) a tem ostatnim ani draha nepomuze.
Honza777
ad: Idea je samozřejmě taková,
Jo tak idea, hmm, a ještě ke všemu prý tzv. „samozřejmě“, no fajn, a co dál? Děsím se chvíle, kdy ve jménu této zhovadilé ideologie, bude nakonec všechno jen privátní.
https://is.muni.cz/th/370096/esf_b/BP_Tomas_Kurowski_ypgcxawm.txt
Bola ina doba ocs.
Ale ano, byly soukrome, se statnimi garancemi pro uvery, stavely se na dnesni pomery strasne rychle a lidu prinesly nevidanou mobilitu a podnikatelum prosperitu.
Pozemky se vykupovaly za slusny peniz a netrvalo to desitky let.
Jak to sakra delali bez PC a tisicu uredniku je pro dnesni pakaz urednickou jiste nepredstavitelne.
Co se rychlosti stavby tyce, jedna se o prosty trik. Pocet nasazenych levnych lidi v tisicich i pri mensi mechanizaci zvladlo to co dnes stovky kvalifikovanych delniku se stroji.
Naposledy k videni u ROP 1935-38 anebo pri stavbe vudcovych autobahnen.
JJ
Ony kupodivu i některé státní dráhy za Rakouska fungovaly docela slušně. Když nic jiného, tak většina drah dokázala alespoň generovat provozní zisk, problémem bývaly kapitálové výdaje a neschopnost některých společností splácet úvěry, které si na to vzaly.
Hlavní problém samozřejmě byla politika – v počátcích bylo zasahování státu poměrně malé (např. u trati Pardubice-Liberec si stát vymínil vedení kolem pevností Hradec Králové a Josefov), později tam přibyly nějaké daňové úlevy a garantované výnosy (vesměs opět kvůli vojenské funkci železnic). S demokratisací to pak začalo být horší – pan velkostatkář na lovu vysvětlil panu poslanci, proč by koleje měly vést zrovna okolo velkostatku, pan velkotovárník jinému panu poslanci na dovolené v Terstu vysvětlil, proč koleje musí vést do jeho továrny a tak. Ale velkostatkářů a továrníků bylo málo, tak se to nějak sneslo. Jenže když pak mohl začátkem dvacátého století volit kdejaký Jouda…
Dachsmeister
Sakra statni, to se ocs nebude libit.
K rozsahlemu postatneni zeleznic R-U doslo v roce 1891.
Moje oblibena KBD tomu unikla, nepotrebovala na provoz statni garance, uz po 20 letech v roce 1889 splatila statni zalohu 2.5 milionu zl a vyplacela „nizke“ 4% dividendy. Zisk totiz reinvestovala do zdokonaleni.
Mimochodem stat mel pravo drahu odkoupit.
A cela ta sranda stala v roce 1866 36 mega zl.
Dachsmeister
Ja jen pro doplneni, plan byl 36 Mzl, nakonec to stalo 58 237 800 zl za 362km z Kosic do Bohumina.
Jablunkovsky tunel c.I stal v roce 1870 850.000 zl delka 606m.
Tunel c.II v roce 1917 1 189 000 zl. delka 608 m.
Prvni staveli 20 mesicu, druhy 31.
V dubnu 2008 zacala razba noveho dvojkolejneho tunelu. V roce 2009 doslo k zavalu v delce 120m.
Tunel o delce 612m byl zprovoznen v kvetnu 2013 a naklady na jeho stavbu byly planovany na 1 172 000 Kc.
Kolik ta sranda nakonec po zavalu stala se v me knize nepise a ani na netu jsem to zatim nenasel.
Já jsem psal něco o roce 1918? :-O Měl jsem na mysli spíš tu vlnu budování tratí na přelomu 19. a 20. století. Například z našeho kraje Doudleby-Rokytnice, Opočno-Dobruška, Trutnov-Teplice n/M apod.
Honza777
Na jiné koleji – úžasnej titulek!
Jsem rád, že nejsem sám, kdo kromě vyjeté koleje s názvem auto, objevil a poznal i něco jiného.
Jan Gutbayer
Díky za ocenění. Titulek mi zabral cca dvojnásobek času co celý článek. ;-)
Honza777
ad: Titulek mi zabral cca dvojnásobek času co celý článek. ;-)
Věřím.:-) O to víc je ve své mnohovrstevnatosti famóznější. Fakt, pecka.:-)
Wildcat
Sam urcite nie ste. Ja osobne zvazujem vsetky moznosti co sa tyka dopravy, od pesobusu po jumbo jet. A vyberiem si tu najvhodnejsiu kombinaciu. Verim ze takych je nas tu vacsina. A mnohym ako najvyhodnejsie vychadza auto.
Honza777
ad: Verim ze takych je nas tu vacsina.
Tím si nejsem vůbec jistej. Notabene zde, mezi těmi petrolheady a modloslužebníky posvátna s názvem AUTO. Pro něž je všechno ostatní jen projevem hereze.:-) Mám pro ně sice pochopení, ale zároveň je mi jich tak trochu líto.
Wildcat
No, ja sa osobne za petrolheada povazujem, no ze by som povazoval auto za posvatne, to nie. Rad sa mu vyhnem. No v ziadnom pripade si nebudem komplikovat zivot tym ze by som sa pouzitiu auta tam kde to dava zmysel vyhybal, alebo dokonca nedajboze tym ze by som nijake nemal. Resp. ze by tych aut v domacnosti nebolo dost.
kundohlav smrduty
to: Wildcat
… simvás, že ztrácíte čas s trollem …
Panelakovej Picus
Děkuji za politování. Za chvíli vyrazím s Merglem na golf do Marbelly a budu celou cestu plakat.
SkReT
Ty voe to je jednoduchý, prostě když nastoupíš do důchodu a nebudeš nikam jezdit autem, víš jak to bude fajn? Prostě začneš řešit úplně jinej svět. Taky jsem jezdil do školy vlakem a dokonce jsem v něm dokázal udělat úlohy nebo se doučit na písemku, což v autě asi ee. navíc tě to nutí být včas na nástupišti, žádný „mám ještě pět minut“ a pak spěchat a stresovat se.
Ale co bys poradil lidem kteří to auto potřebují i v práci? za dvacet minut autem zvládnu to co bych MHD dělal půl dne.
Honza777
SkReT – 25.1.2017 v 9:33
Všechno je v hlavě a nikomu radit nemůžu a nechci. A otrokům plechových klumpů, už tuplem ne.
RIK
Ani pohled autora, ani pohled „pana domaciho“ nejsou podle meho nazoru v rozporu. Myslim, ze pan domaci opakovane „kope“ za automobilovou dopravu prave se zcela logickym argumentem, ze kazdemu vyhovuje to, co je pro nej nejvyhodnejsi. Pricemz ta vyhodnost nemusi nutne znamenat jenom to, ze je to nejrychlejsi. A auta jsou nejvyhodnejsi pro velkou vetsinu lidi, oproti bicyklum ci hromadne doprave. Ten nejzasadnejsi argument je, ze auto jede odkud potrebuji, kam potrebuji a kdy potrebuji + uveze dalsi lidi a veci.
Autor clanku ma soude dle obsahu to stesti (a troufam si tvrdit jako jeden z mala lidi na svete), ze mu jezdi prazdny a levny rychlik odkud potrebuje, kam potrebuje a kdy potrebuje. Potom je to pro nej samozrejme zcela prirozena varianta, vcetne casu, ktery muze v teple a soukromi venovat praci, nebo cemukoli potrebuje.
Nekdo jiny muze mit podobnou zkusenost s kolem, nekdo z MHD, metrem, autobusem anebo treba pesky. Pro velkou vetsinu lidi (resp. cest) ale vychazi stale nevyhodneji automobil.
Mozna bych take jezdil vlakem nebo na kole, kdo vi, ale v mem pripade jsou i ty trapne a rutinni cesty do prace v rezimu: Auto (24 min, pri extremni zacpe (1% cest) 45 – 60min). Vlak + MHD + pesky = 1:32hod, kolo: 2:38, pesky 11h (vsechny casy z mapy.cz – planovani … podle mne bych to dal pesky o 3hod rychleji). :)
Jan Gutbayer
P.S. V jednom musím dát panu domácímu za pravdu. Jít se ve vlaku vyčůrat je skutečně artistický výkon. Balancovat v divoce se zmítajícím kupé, do toho mířit a s rostoucími obavami pozorovat rozkomíhanou hladinu v míse hrozící přelitím přes okraj – to je zážitek vyšší kvality.
kundohlav smrduty
k článku:
Tak jistě, článek je poměrně odvážný (na zdejší poměry). Apologetický tón (udělal jsem nečekaně dobrou zkušenost, ale nevnucuji) v zásadě není potřebný (a zde ani funkční).
Problém vidím v tom, že autor generalizuje zkušenost z rychlíkové trati v okolí Prahy. (Ačkoliv to neuvádí explicitně, v jeho případě není zřejmě ani délka pěší dopravy z domu na nádraží. Aneb, kdyby to měl na nádraží přes půl Prahy, asi by jeho časová bilance vypadala jinak). *[na což autor, jak vidím, odpověděl zceyeemu dnes v 9:55 hodin]
Well, příteli, kolem Prahy (a Těšína, jak zpívá Jarek Nohavica) skutečně jezdí rychlík co čtvrthodinu, ale nezapomeňte, že jsou taky místa s mnohem horší dopravní obslužností (míněno železniční). Jsou místa, kde se na nádraží brodíte hodinu sněhem a vlaky tam jedou 3-4 za den. Svoboda zvolit si způsob dopravy do práce je pro tamější obyvatele asi notně iluzorní.
Pochválit ČD za to, že vlak jede na čas, a že se tam v zimě (až na výjimky topí) je podobné, jako chválit slunce za to, že vyšlo. A jak zde konstatovali už mnozí předřečníci: úsvit slunce, narozdíl od železniční dopravy, není štědře dotován (na úkor dopravy silniční).
Zkrátka a dobře, autor spletl dvě věci dohromady: zapomněl od věcné úvahy oddělit úlevu z toho, že si odpočine od řízení (když už má to nesamozřejmé štěstí, že v jeho případě dojezdová doba vlakem nepřesahuje významně jízdu autem).
K některým diskutujícím:
to: Saratoga, Sprostý Podezřelý
Ano, i já souhlasím, že v některých situacích to smysl dává. Pha-Ova se skutečně dá jet vlakem, pokud se člověk nechce srát za volantem. Zejména když uvážíme 25 let absentující hradeckou dálnici (a křížky, které rostou jako houby po dešti kolem stávající komunikace …). Musím říci, že preferuji v těchto případech Regiojet. Ať si o Jančurovi myslíme cokoliv, byl to on a nikoli ČD, kdo v oblasti kultury cestování nastavil laťku. Včetně možnosti elektronické jízdenky, v předprodeji elektronicky zaplacené (pokud si vzpomínám).
to christabel:
Chápu, že doporučujete první třídu, ale někdy ani to nestačí. Moje otřesná zkušenost je sice stará > 20 let, ale redefinovala můj vztah k vlakové dopravě. Jeli jsem z Phy na Moravu, koupil si 1. tř. + místenku + do kuřáku (tehdy jsem ještě kouřil). Usedl jsem v Praze sám do kupé, otevřel pívo, rozevřel knížku a zapálil si vonnou egyptku. Následně do vagonu nastoupila ožralá cikánská svatba. Zbytek cesty jsem prostál ve vedlejším voze 2. tř. na chodbě, a od té doby jsem vlakem dobrovolně nejel (do Regiojetu výše mne dokopala manželka, šlo o cestu na dovolenou s nástupem v Pze, a nechtělo se nám brát a v Pze nechávat auto).
Mmch, do práce dojíždím 25km denně autem. Onehdá se mi stalo, že jsem zjistil, že mám propadlý řidičák. (Jednání s příjemnými úřednicemi našeho MěÚ při výměně propadlého ŘP by vydalo na samostatný článek). Než jsem (za příplatek 500,– Kč to ovšem za 5 dní nestihli) měl nový, jezdil jsem týden autobusem. Mám dobré, vyhovující spojení s jedním přestupem, ale i tak cesta do zaměstnání trvala (from door to door) 70 minut namísto obvyklých 20, a že by se v autobuse dalo číst nebo dělat něco smysluplného, jsem si nějak nepovšiml. Možnost dát si po skončení pracovní doby panáka na zpáteční cestu byla poměrně slabou náplastí.
sinuhet
Ach ta naivita.
Jsem na tom dost podobně, jen je třeba ten vlak hodně dobře vybírat:
1. Nikdy nepočítejte s tím, že cokoli z vaše itineráře klapne
2. Pokud vám ujede přestup, a další vlak pojede další den, bez milosti vás vykopnou z nádraží, a jízdenka vám s půlnocí přestane platit
3. Pokud chcete mít naději, že se posadíte, kupte první třídu
4. Pokud už jste ten blázen, že chcete přestupovat, počítejte s tím, že jste se vydali drahám namilost
5. Chytit blechy ve vlaku není nic výjimečného ani příjemného, opakovaná zkušenost
6. Ceny jsou srovnatelné s autem (při dvou osobách) s vyjímkou právě vyhypovaných tras nebo slev, které pak doplácí daňoví poplatníci (vizte Praha-Košice od ČD na podzim 2016, kdy to bylo asi za 130Kč)
7. Bordel na nádražích, není vyjímkou, že na nástupiště č. 1 ve 14:00 přijede Jan Hus směr Brno a na stejné nástupiště, o deset minut později, dorazí opět Jan Hus, jen směr Cheb (samozřejmě s jiným číslem, ale kdo se v tom má sakra vyznat?!)
8. Pokud chcete vystupovat na obskurní zastávce, počítejte s tím, že prostě nevystoupíte dveřmi, protože to nepůjde
9. Občas se vlak zastaví a stojí, dveře zablokované. Povolaná osoba zpravidla nic neví, jen vás upozorní, že ven nesmíte, protože byste se mohl zranit. ČD zásadně nedává žádná vysvětlení, a personál uvnitř vlaku je v tom nevinně (relativně, nikdo je nenutí pro ČD dělat)
10. Hlavní výhoda vlaku, tedy pohodlí, padá s tím, že snad v ČR už nejezdí vlak, ve kterém by se smělo kouřit (zapálit si dýmku ve vlaku patří k mým snům, bohužel v Česku již nesplnitelný, strach „z nachytání průvodčím“ ke kouření dýmky fakt nepatří)
11. Občas se přiserou cestující, které fakt nechcete
12. Než vlak dojede k cílové stanici, zpravidla se všichni cestující narvou s velkým předstihem k východům, pokud tedy nechcete stát ve frontě, budete vystupovat poslední
13. Zásuvky má podle jízdních řádů každý vlak, v praxi je to věcí náhody, částečně determinované tím, jestli u sebe notebook s adaptérem máte (pokud ano, vlak zásuvku mít nejspíš nebude)
14. Ve vlaku nechcete chodit na záchod. To je fakt peklo.
15. Občas v rámci jednoho vlaku jedou některé vagony jinam, než jiné. Ale to je v rámci nedeterministické vlakové dopravy tak nějak očekávatelným standardem.
16. Veškerý majetek, který do vlaku vnesete, se stává veřejným, a pokud se vám povede jej z vlaku i odnést, můžete mluvit o štěstí. V rámci vlaku můžete svůj majetek hájit i fyzicky, např. zbraní.
17. V zimě se nedeterministický princip vlaků spojuje ještě s mrazem. V mrazu praskají koleje, namrzají kolečka, a já nevím co všechno => v zimě je jízda vlakem největším dobrodružstvím. Pokud uvažujete o dobrodružném výletě, např. trabantem přes Afriku, dá se to zjednudušit na „otočíme vlakem Cheb – Brno – Cheb za jeden den!“. Cesta kolem světa za 80 dní proti tomu bude krátkou povídkou.
Má to samozřejmě i výhody. Pokud se zřídíte přes noc k nepoznání a smrdíte tak, že je vám ze sebe samých špatně, ve vlaku nikoho pohoršovat nebudete, naopak zapadnete. Dá se jezdit bez jízdenek, kouřit, a podobná dobrodružství. Také platí, že jízdou ve vlaku snad nelze způsobit tak fatální škody, jako řízením automobilu. Nemusíte platit ručení, pojištění, můžete být zfetovaní, a celkově bezpečnost a rizika jsou někde jinde.
Všechno se to týká Českých Drah, dále mám zkušenosti s Leo, a jen ty nejlepší.
sinuhet
Zpoždění! Zapomněl jsem zmínit zpoždění.
Množství zpožděných vlaků rok od roku klesá. Nedokážu si to moc vysvětlit, protože mám pocit, že je jich moc, něco jako 95%+.
To bude nejspíš způsobeno tím, že mám prostě smůlu, a všechny zpožděné vlaky se lepí jen na mě, a ostatní zpoždění nemají.
All in all, s tím, jak se množství zpožděných vlaků historicky jen snižuje, nedokážu si představit, jak vypadala vlaková doprava za našich otců. Tam ty vlaky musely snad jezdit pozpátku.
Nebo si z nás ten, co tu statistiku každý rok vydává, dělá prdel, a myslí si, že zapomínáme přesně tak, jak by si establishment přál.
sinuhet
Když nad tím tak přemýšlím, tak bych řekl, že:
Pokud jste mladý dospělý bílý zdravý pracující heterosexuální muž bez rodiny a finančních či drogových problémů, ve vlaku se budete cítit diskriminovaný, protože na úplně jakýkoli handicap existuje u ČD sleva, inkarta nebo jánevímco, a pokud se chcete prostě svézt, a nemáte se na co vymluvit, za jízdenku zaplatíte takovou pálku, že se vám třikrát protočí panenky.
A na inkarty vám seru, to bych si rovnou měl pořídit klabkárt, kreditku a čipešek do mozku.
kundohlav smrduty
to: sinuhet
Palec nahoru, vote up ! LOL, dlouho jsem se tak nenasmál …
Blaugranas - Smajlinka
Tak. Jen bych k tomu dodal pár poznatků:
– zásuvky ve vagónech skutečně bývají snad ve všech. Funkční oproti tomu potkáte jen v těch nových klimatizovaných, pokud se nepletu, a v první třídě (podle deklarace štíplístků). Tou jsem jel právě kvůli tomu jen jednou a zásuvka samozřejmě nefungovala také, proč by měla, nebo se jednalo o bizarní hru „najdi si tu správnou“. Všude jinde sice trčí ze stěn, ale nic jimi neproudí, patrně je třeba ušetřit každý halíř. Dtto s klimatizací v klimatizovaných vagónech a topením celkově. Čím blíž byl vlak konečné destinaci soupravy a lidí ve vagónech ubývalo, tím větší kosa. Roztomilé.
První třída mi vůbec v podmínkách ČD připadá nějaká zvláštní a smyslu pozbývající, vyznačuje se podle všeho jen lepším polstrem sedaček a faktem, že bývá prázdná, takže má člověk jakous takous jitotu, že se skutečně posadí. Že by v tom cestovním speciálu měli alespoň fungující elektriku nebo wifi (prkotina, žejo), abych měl pocit, že jsem si za ten obrpříplatek koupil alespoň zdánlivě nějakou hodnotu, to opravdu nelze čekat. Ale zase s ní mám jen malý vzorek zkušeností pár let starých, tak se možná dnes už něco změnilo k lepšímu.
Skutečně pozoruhodná je problematika zpoždění u ČD. Zpoždění sice není pravidlem, ale jakmile Váš itinerář zahrnuje prvek „ČD“, vyplatí se jej poté plánovat už jen docela volně. Zpoždění v případě výluky umím pochopit, ale nebylo vyjímečné ani 20-30 minut při dvouhodinové cestě a žádných (z pohledu cestujícího) problémech na trati. Ne-u-vě-ři-tel-né, přezdívka „času dost“ nevznikla náhodou. Čemu bych ovšem věnoval zvláštní pozornost je fakt, že ČD dobu zpoždění neumí odhadovat skoro vůbec. Na tabuli ve stanici svítí zpoždění 20-30 min, výborně, člověk ještě bude mít čas jít nedaleko nakoupit/vybrat, prostě nelelkovat zbytečně na nádraží. Několikrát (dost pravděpodobně se zcela kryje s případy, kdy jsem se odvážil opustit budou ČD) se mi stalo, že jsem se vrátil asi v polovině udávané doby a vlak už byl samozřejmě fuč. Při následnym čílení se u báby za vokýnkem jsem se akorát dozvěděl, že ta doba zpoždění je pouze odhad. Fajn, pak
1. nechápu, proč to na tu tabuli vůbec píšou, to už tam rovnou může být „až přijede, tak bude stát na peróně“, když se na to nedá spolehnout a já bych měl tak jako tak čumákovat na stanici, což mi ženský za vokýnkem taky doporučily.
2. To jako, kurva, neví, kde ten vlak je a jak dlouho bude trvat dostrkat ho do stanice?
Nějaké plusy? Průvodčí bývají skutečně milí a nápomocní lidé. Do vagónů nefouká, neprší a nesněží……. příliš.
Kilmore
ČD je pitomý moloch, to ano, ale když začnete jezdit častěji a díváte se kolem sebe, tak zjistíte, že průsery jsou typicky dílem SŽDC. Infrastruktura je na tom ještě hůř než naše silnice.
Jeden příklad za všechny. Na nádraží v Chlumci nad Cidlinou najdete takovou cedulku, kde píší, že kdysi v roce 186x tam poprvé projel vlak po nově dostavené trati Velký Osek – Trutnov (dneska je to vedlejší trať, vede kamsi na Novou Paku). O rok dva později tam tu jednokolejku protáhli z Chlumce na HK. O celé století později nad kolej natáhli drát, SS 3kV. A potom…potom už nic. To máte na hlavní trati z Prahy do Hradce, v téměř perfektní rovině Polabí! Za nevelké peníze by tam mohly být koleje dvě a traťová rychlost 200 km/h, přičemž trasa by sloužila jako záloha koridoru Praha – Pardubice, dnes už zoufale přetíženého. Jenže to je dodnes jen na rýsovacích prknech a tak dvacet let se toho nedožijem, přičemž nejspíš ještě s nějakou zoufalou návrhovou rychlostí. SŽDC a ŘSD by si mohly podat ruce.
Mirek F.
K těm zpožděním se pro kontrast se subjektivní zkušeností vyplatí podívat třeba na http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa.
V této chvíli tam naprostá většina z více než sta zobrazených spojů vykazuje zelenou barvu (zpoždění max. do pěti minut, to přípoje počkají s pravděpodobností v podstatě jistou), zpoždění nad 15 min. možno najít jen u třech vlaků- R842, E544, Os 8103.
jinak, co jste vyjmenoval, se skutečně stát může, jde o četnost. analogicky v autě vám může zlobit motor, upadnout kolo, zbuzerovat dopravák, potkat hromadná nehoda, nutná objížďka, magor v protisměru.. vše věci, které se opravdu někdy někomu staly. Aniž by došlo k masívnímu propadu akcií automobilek.
Tak jste si nasral do vlastního křesla, o hodinku pozděj už jsou desítky zpoždění 6-15 minut a dokonce několik nad půl hodiny.
Krom toho když se něco stane na autě, tak to obvykle zpozdí jednoho člověka. Vlak zpozdí desítky až stovky lidí.
Mirek F.
Křeslo zůstává v pohodě, neboť převládající barvou je nadále zelená. Při zpožděních 6-15 min.(většina je v intervalu do 10 min., stačí kliknout myší na příslušný trojúhelníček) přípoj obvykle byť určitě ne na 100%, počká taky, počítajíce s tím, že na itineráři cesty je rezerva, kterou se pozdní výjezd saturuje.
Krom toho, aut je dle mých informací o trochu více než vlaků, tím pádem se jich poruchy kusově týkají více. A že by taková kolona nebo dopravní nehoda s nutností odklonění nezpozdila automobilisty hromadně?
Odkaz na mapu jsem hodil, anžto jsem již příliš dlouho čítal apokalyptické vize o příšerných zpožděních jakožto nutného doprovodu cesty vlakem. Takže konfrontace s realitou neuškodí.
Aha, tak máte říct, že jste vláčkovej fandablb a 6-15 minut na několika desítkách spojů (dohromady rozhodně v řádech desítek procent) ignorujete. Vono ignorováním sice problém nezmizí, ale blbci vašeho ražení mohou tvrdit, že jako není. Akorát že pro ty normální lidi budete jednoznačně za blby, protože takhle se chovají malé děti, když si myslí, že když se schovají za roh, tak je všechno v pořádku.
Normální člověk zpoždění deset minut proti jízdnímu řádu nebere jako prkotinu, kór jestli je tam třeba denně. Ono se to nastřádá a ve výsledku to dá třeba hodiny času zbytečně strávenýho kdesi drkocáním po kolejích. Takže jste nám spíš dal munici k tomu, že opravdu to je na denním pořádku, akorát že vy to berete jako feature, ne bug. V tom je zásadní problém. Vono by to šlo řešit třeba nastavením JŘ realisticky, ale pak by zase nemohli tvrdit, jak je vlak Supr Rychlej(TM). Co na tom, že v reálu to stejně není schopný dojet na čas, hlavně, že v řádu to vypadá, že to jede rychle! :D
Jinak na mým autě se vysírají různý drobnosti, tudle mi uhnil kabel od obrysovek (což mj. spolu s tím, že ty LEDky odebírají výkon spínáním, na což ta elektrnika taky nebyla stavěná, zase vysvětluje chování indikace problémů se světly, heh) nebo je vzduchotechnika zaseklá na topení (asi problém s krokovým motorkem ovládání klapky). To jo, to přiznávám. Ale zatím mě to nikde nenechalo. Nedojel jsem akorát jednou s tím předchozím, kde byla elektronika tak v prdeli, že to nedrželo volnoběh a jednou mi u toho lehl akumulátor. A pak ještě jednou byl akumulátor mrtvej, tak do té doby si vozím radši v kufru náhradní. Otázkou je, jestli akumulátor je chybou auta, že.
Ale tady takový problémy nemám a zatím jsem vždycky dojel. Stejně tak mi z toho nic nepadá, sice už se mi dvakrát podařilo nedotáhnout při výměně jedno kolo, ale ty zvuky mi byly divný a měl jsem stejně v plánu dotažení zkontrolovat po dojetí tak, jak se má, takže opět o nic nejde. Po GO motoru i když je v těžkejch mrazech akumulátor znatelně měkčí a točí pomalej, tak nastartuju na pět protočení vždy a všude, na rozdíl od nemála lidí co potkávám na parkovištích co točej a točej a furt nic :D Holt je to ten starej vrak cosefurtsere, tak jezdím bez problémů. Kolony jsem naštěstí poslední dva měsíce zatím moc nepotkal, jak jsou mrazy, tak lidi tolik nejezděj (asi jak maj ty nový auta cosefurtneserou, tak s tím radši nejezděj, protože podvědomě ví, že s tím nesraním to tak úplně pravda není). Maximálně někde na debilně nastavené křižovatce, ale nic na X kilometrů.
Eště tam máte něco?
Lojza
Jen technicka – pokud nekam jedu autem (a zvlaste na delsi vzdalenost / do Prahy), tak mira nepresnosti odhadu presneho casu dojedu je typicky vetsi, nez kdyz by clovek jel vlakem.
Pokud mi prijizdi tchyne a Ostravy a jede +-10 minut (vlakem), neprijde mi to vazne nijak strasne – kdyby jeli autem, bude to tak +- 30 minut. Ostatne nekdy jedu do Prahy, na silnicich klid a jindy kolony – rozdil pak je v pohode pul hodiny, klidne I hodina (a to nemluvim o nejake teoreticke situaci, alebrz o situacich, ktere bezne nastavaji, staci mit tu smulu, ze nekam clovek musi jet v nejakou blbou hodinu a uz je to)
Jenže i s tím zpožděním to je v průměru autem podstatně rychlejší, takže i když si člověk nastaví rezervu, pořád to stihne líp. Krom toho šílený zpoždění se dějí i na krátkejch lokálkách, kde už to relativně k času jízdy zase tak super není.
Lojza
Jak jsem psal uz jinde – jak na jake trase. Napriklad Havirov – Praha je to spise pro ten vlak – samozrejme pokud bych jel autem a neresil rychlostni limity, tak to vyjde tak nastejno, pripadne malicko lepe autem. No a pokud se zrovna opravuje D1…tak vlak vede jasne.
Na druhou stranu samozrejme Dobris – Praha mam autem asi 4x rychleji, nez vlakem
Ale moje poznamka byla k tomu, jak moc se da spolehnout, ze clovek nekam prijede vcas autem a vlakem – a imho dost lidi u toho auta jaksi nevidi, ze tam to je fakt dost nejiste, +-10 minut vlastne neni nic neobvykleho i na kratke vzdalenosti. Ostatne, ja to znam, jezdim na schuzky, kdy mam nekolik prejezdu denne a vim, jak to muze zamavat s casem, pokud je nekde neco, co cloveka zdrzi..coz je kazdou chvili…
pz100000
Na druhou stranu ti zase tak moc nehrozi ujeti pripoje (aspon pokud nejsi nucen od bran svych latifundii ku dverim domovnim jezdit kyvadlovou konesprezkou).
Mirek F.
Po pravdě, už mě začínalo překvapovat, že diskuse na toto téma se vede slušně. Správně jste jste to vrátil do normálu, na těchto stránkách hájit (či spíše rituálně neproklínat) vlaky je na mé riziko, toho jsem si vědom :-).
Plně si uvědomuji, že při počtu aktuálních vlaků blížících se cca 200 je 10 minut zpoždění u desetiny z nich strašlivých zásahem do života, jemuž to bere smysl, zvláště pak při několikahodinové cestě. Ač již odhalen jakožto vlakový fanatik (neb mašinky a vagonky nepovažuji za nástroj ďábla a symbol vohnoutstva), tak přiznám, že mám i auto a neváhám ho používat, když je to výhodnější. Ale prozatím jsem se bláhově snažil vyjíždět s určitou časovou rezervou, počítajíce se zdrženími, které se občas vyskytnou. ale nyní konečně vím, že něco takového je možné jenom v případě vlaků, mapou jsem se sám usvědčil :-).
JJ
Já bych Ti nerad šlapal do báboviček, ale už jsem viděl v Německu zácpy klidně přes 5 km dlouhé, kvůli jednomu či dvěma pitomcům co se lehce ťukli. A vsadím boty, že v jedné takové zácpě tvrdne mnohem víc lidí než v nejnatřískanějším indickém vlaku.
Tvoje neustálá presentace auta jako nějakého super luxusu a nadřazeného dopravního prostředku v porovnání s vlakem je docela úsměvná. Příklad s cestováním mezi NY a Bostonem jsem tu už uváděl nekolikrát.
A ona to často není žádná hrůza ani když člověk necestuje po hlavním koridoru. Příklad: když jsem u nás v Sudetech a potřebuju do Prahy, tak to mám ca 2.10 pokud pojedu autem (a to mám štěstí, protože kancelář máme ve Vysočanech, při cestě do užšího centra klidně + 30-45 minut). Z toho přes polovinu trasy nudná D11. Pokud pojedu vlakem, mám to door-to-door ca 2.40 a cestuju v klidu. Jediný důvod, proč jet autem je pokud bych potřeboval cestovat v době, kdy vlak nejede, nebo s sebou něco velkého vezl. Ale proč bych měl autem jezdit v jiných případech? Když cestuju v normální době a vezu s sebou jen jednu tašku?
Jo já i v zácpách přes 5 km stál, ale statisticky jsem už ušetřil proti socce dlouhý hodiny.
Boston je tu relevantní jak moc? A kterej vlak jezdí door-to-door – nebo snad bydlíš na nádraží?
Existuje pár tras, kde to dává smysl. Pak ovšem stačí vytáhnout tu kartu s názvem dotace, že. Jinde je to ovšem něco mezi děsem a hrůzou, jak ostatně dokládá nejedna zkušenost jenom v této diskusi, kdy výsledná cena je skoro jak za tágo, případně to jede půl dne.
BTW schválně sem se díval nač by mě přišel do Hannoveru k výstavišti vlak. No lidi jste upadli na hlavu. Už pro jednoho člověka mi to vychází cenově nastejno, a to mám za normální prachy na výběr v podstatě jedině jet brzo ráno a dorazit tam odpoledne (takže půlka prvního dne veletrhu v prdeli), a zpátky jet večer (x hodin po uzavření výstaviště) a dojet se třema přestupama někdy druhej den dopoledne (to je vtip, že jo?).
No a pro 4 lidi to vychází cenově tak, že už je lepší jet taxíkem ty kokso :D A to ještě prosim pěkně za asi 3500 autem se spotřebou 12 benzínu (bez DPH) mám nejen cestu tam a zpátky, ale taky 2× tam a zpátky do motelu za městem. Loni jsem se díval na ceny těch Skvělejch M/PMHD co v tom Německu mají a málem jsem vomdlel.
Skutečně, jako pracující heterosexuální zdravej bílej muž je pro mě dráha při občasným použití úplně mimo, protože bez nároku na jakoukoli slevu to stojí nesmysl a jak vidno, tak i na skútru bych tam dojel rychlej.
ocs
No, já osobně tam, kde to dává smysl* si jako pracující heterosexuální zdravej bílej muž daleko raději připlatím více peněz (oproti automobilu) za vlak prostě a jednoduše proto, že je v něm cesta daleko pohodlnější a příjemnější než v autě.
___
* Což bohužel v Čechách není vůbec nikdy a vůbec nikde a v Evropě skoro vůbec :(
A propos, abychom v žáru debaty nezapomínali na podstatné věci: ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena.
Marty...
Vidím to naprosto stejně. Dva roky zpátky jsem jel Praha-Hannover. Porovnání ceny pro jednu osobu auto (palivo) a jízdenky vyšlo velmi podobně, čas čistý čas jízdy také. Pokud netáhnu s tebou něco objemného nebo těžkého, tak nechápu proč dělat x hodin operátora řízení, navíc v ČR je při řízení člověk jednou nohou v průseru.
Chápu, že někdo může z jízdného v Německu „vomdlet“ nebo se dokonce i „vomrdat“, ale pro přejezdu hranic do Německa se vlak přestane otřásat a jídlo v jídeláku přestává skákat do klína. Ono je to jako stejný jako se silnicema u nás. Za málo peněz málo muziky.
Víte, za ty desítky Euro (!) ovšem dojedu příměstskou sockou asi 20 km za Hannover a pojedu to tak hodinu. Autem i když bloudím jak ponocnej tak mi to trvá stejně dlouho, ale za zlomek peněz. A pokud zase pojedeme ve čtyřech, tak ještě ušetříme na několik pěknejch večeří a velikej nákup v tamních potravinách.
A už vidím, jak ty kabele s nákupem vezu ve vyhřátým vlaku místo pěkně chládku v kufru :D Jako je dobrý si taky uvědomit, že ne každej bydlí v Sudetech, tak holt když už se dostaneme někam do německýho vnitrozemí, tak si uděláme i nákup, že…
Marty...
Takže se nejedná cestu do Hannoveru, ale někam do prdele za Hannover. To je dosti jiná. Ano, taky mám v Německu dojem, že kroutit volantem na delší vzdálenosti je spíše pro chudě.
Ne, jedná se o cestu do Hannoveru a pak na bejvák za město. Asi nebudu spát v autě na parkovišti, ne? Zas taková socka nejsem a týpci loni taky nevypadali…
Honza777
ad: Asi nebudu spát v autě na parkovišti, ne? Zas taková socka nejsem a týpci loni taky nevypadali…
Podobné odpovědi a reakce ve mně spolehlivě evokují politování a otázku: na co si to proboha hrajete?
Honza777
ad: A pokud zase pojedeme ve čtyřech, tak ještě ušetříme na několik pěknejch večeří a velikej nákup v tamních potravinách.
No to s tím šetřením, musí být docela pěknej adrenalýn, nervy a vejlet jak stehno, všechno imrvére přepočítávat a přemejšlet o každým fufňi, skoro jako kdejaká „socka“..:-)) Příště to zkuste místo ve čtyřech, fpjeti.
pz100000
No nevim, zrovna to demo dost pripomina nase wagony. Hned na prvnim obrazku je videt dost nadrsno vokostkatovany podrucky u stredovyho tunelu.
podotek
Ad 2. – Pokud je přípoj garantovaný, ČD vám proplatí tágo.
Tak nevim – asi to bude vo štěstí, já jel tuhle po letech po ránu budějovickym rychlíkem a bylo to přesně jak psal dfens – zima + zpoždění jenom do příbramě cca 25 minut. Bylo mi to celkem fuk, ale že by mi to třeba řekl průvodčí dyž šel kolem – tak to ani náhodou.
To je celkem odvaha, takový článek zde:-)
Jinak je to naprostá pravda, znám město, které se ráno zčásti stěhuje za prací do Prahy, doprava je k tomu uzpůsobená a rychlíkama jezdí všichni, včetně manažerů, advokátů a bankovních úředníků… často s tím, že autem jedou k nádraží a pak pokračují vlakem. Lze využít první třídu, výhoda pro hodně zaměstnané lidi je, že mají další čas na čtení, práci nebo odpočinek, dráhy se dost zlepšily, navíc moderní aplikace umožňují předem zjistit případné zpoždění, když už. Kolony na okrajích Prahy taky nic moc, zatímco rychlík vás vyklopí v centru. Skoro bych řekla, že kolegové jsou spíš rozladění, když musí brát auto, třeba proto, že schůzka je v nějaké okrajové části Prahy.
A je trochu zavádějící, jak se tady čas od času kritizují dotace na tuto dopravu, protože to má obecný přínos – když si představím, že by všichni ti lidé, kteří jedou rychlíkem, jezdili autem (a to by mohli), tak jsou kolony od Prahy směrem ven tak asi dvacet třicet kilometrů a ta auta není už kam skládat. Stačí se podívat z rychlíku, když projíždí městy, kolik tam kolem nádraží stojí aut na parkovištích.
No taky by ty desítky miliard mohly jít ze socky třeba, světe div se, do stavby a údržby silnic. Ze kterejch jsou ostatně taky vybíraný, že…
Víte, mně ani nevadí to, že stát principiálně železniční dopravu dotuje.
Ale zásadně mi vadí výše těch dotací v porovnání s výsledky, resp. přímo s tím, co za to zákazník ČD dostane.
Já totiž na rozdíl od některých kolegů ledasco pamatuju – na drahách se hopodařilo vždy mizerně a protože to mám jen kousek od železniční stanice, tak to i občas na vlastní oči vidím, jak ČD všeobecně hospodaří s penězi, které si nemusely samy vydělat, ale dostaly je na provoz a zčásti i infrastrukturu od státu.
Výše sumy, kterou ČD na provoz od státu dostávají je naprosto neadekvátní výsledkům a že se tam hospodaří tak, jak naznačuji, potvrzují občas do médií prosáklé aféry s mnohasetmiliónovými rozkrádačkami a podvody s outsourcingem v provozu.
Naposled to byl tuším prodej stovek nákladních vagónů ve zcela vyhovujícím stavu pro daný účel, avšak papírově hrubě pod cenou s odůvodněním, že za vyšší cenu by „ty zastaralé vagóny, co nutně potřebují investice“ nikdo jiný a za víc nekoupil.
A o necelý měsíc později novináři v Rumunsku vyšťourají, za kolik doopravdy Rumuni ty vagóny koupili – rozdíl v papírové prodejní ceně a skutečné činil asi 55 miliónů korun. To se mi opravdu nezdá jako dost výhodný způsob prodeje a hospodaření ČD a tak je to u nich prakticky se vším, nejenom s „velkými“ penězi. Začíná to u zdánlivých hloupostí, které ale v součtu s většími dělají potom ty mnohamiliardové ztráty v provozu.
Ve zkratce – DOSUD je obecné hospodaření /a způsob hospodaření/ ČD zamrzlé někdy v polovině 80.let minulého století s tím, že se jim nějakým nepochopitelným způsobem podařilo do toho všeobecného bordelu implantovat poměrně moderní technologie /myslím tím vzhledem ke zbytku/. Výsledek těchto implementací a výsledné kombinace nežádoucích efektů jsou pak mnohdy velice úsměvné.
Ale souhlasil bych s tvrzením o většině současného personálu. Skutečně jsou fajn.
Je na nich poznat, že už tam nejsou jen proto, že ze ZŠ vylezli se čtyřkami a jinam, než na zedníky, manuální dělnice či opraváře zemědělských strojů by se nedostali – jako to často bývalo dřív. Bývali velmi často protivní, někteří si vysloveně užívali ten pseudopocit nadřazenosti, někteří bývali doslova a do písmene už s náběhy idiocie až debility, velmi často v provozu ožralí jak paviáni a nikdo se neodvažoval to nahlásit.
Jako děcka jsme si vychutnávali podáváním starých, ale neštíplých jízdenek staršího průvodčího, který prokazatelně neuměl číst, nepoznal abecedu a čísla ani „opticky“ – tvarově. V kapse ale byla vždycky platná jízdenka. Jednak to stálo dvě kačky, jednak jsme se neodvažovali nezaplatit-jet načerno a jednak jsme nevěděli předem, který průvodčí přijde.
Na „našem úseku“ trati pracoval na střídačku s třemi dalšími průvodčími v podstatě celé moje dětství, no deset let určitě, ale spíš víc..
Na těch současných je vidět, že ty glajzy a vlaky mají fakt rádi a proto to které povolání na železnici dělají – hlavně ti mladší a ve středním věku.
Otázka, zda a jak dopravu dotovat, je složitá a netroufám si ji rozebírat. Někdo, kdo sedí doma a nejezdí nikam, stejně daněmi přispívá i na silnice, všichni přispíváme na železnice.
Do hospodaření ČD nevidím a nezajímám se o ně, klidně věřím, že je nehospodárné.
Ale jen k úvaze dávám, že pokud už se ta dráha dotuje, nemají z toho profit jen cestující vlakem. Paradoxně z toho profitují i automobilisté, protože jinak by se na ty silnice už opravdu nevešli. Už takhle je často někam problém dojet a když si představím, že by se ty masy lidí, které se do center přepravují vlakem, přepravovaly individuální dopravou, tak je bez šance dosáhnout cíle v rozumném čase.
Ještě k těm rizikům: bylo tady vytýkáno, že často dochází k různým zpožděním, závadám a podobně. To jistě, jenže podle mne je to srovnatelné se stáním v koloně – ani tím autem nedojedete často v tom čase, který vám navigace vypočítá. Takže tyto problémy vidím jako srovnatelné u obou typů dopravy, hlavně u těch rychlíků, které svážejí lidi do center.
Ta otázka je naopak dost jednoduchá; nerozebírat ji je ovšem moudré.
Idea je samozřejmě taková, že hromadná doprava nepotřebuje být dotovaná, neboť bude-li privátní a nebude-li do ní strkat své špinavé pazoury stát*, bude daleko efektivnější; tedy naprosto nezanikne, naopak, bude fungovat právě v míře smysluplné a potřebné; a silnicím (samozřejmě také soukromým) se uvolní ještě víc.
___
* Jak tomu ostatně, paměť-li mne nešálí, bylo původně; dokud starý Procházka železnice nezestátnil, byly v černých číslech a fungovaly excelentně — pan JJ, půjde-li náhodou kolem, mne prosím velmi laskavě opraví, pokud si to pamatuji špatně.
Nejsem JJ, lec podle mych informaci hlavni tahy byly vydelecne, ale nemala cast mistnich drah se z cervenych cisel nikdy nedostala. Dost drah se stavelo jako soukroma investice a bylo zahy zestatneno (jeste za monarchie, bohuzel nezvladam dohledat zdroje, ale jako rozcestnik poslouzila odzdrojovana diplomka)
Davno predavno nekoho napadlo, ze spojeni drahou znamena rozvoj regionu a proto mame tak hustou zeleznicni sit, ale prakticky se ukazalo, ze regiony, ktere maji potencial se rozvijeji i bez zeleznice (i kdyz pomaleji) a tem ostatnim ani draha nepomuze.
ad: Idea je samozřejmě taková,
Jo tak idea, hmm, a ještě ke všemu prý tzv. „samozřejmě“, no fajn, a co dál? Děsím se chvíle, kdy ve jménu této zhovadilé ideologie, bude nakonec všechno jen privátní.
http://www.ceskatelevize.cz/specialy/vseprodobrosvetaanosovic/kauza2.php
https://is.muni.cz/th/370096/esf_b/BP_Tomas_Kurowski_ypgcxawm.txt
Bola ina doba ocs.
Ale ano, byly soukrome, se statnimi garancemi pro uvery, stavely se na dnesni pomery strasne rychle a lidu prinesly nevidanou mobilitu a podnikatelum prosperitu.
Pozemky se vykupovaly za slusny peniz a netrvalo to desitky let.
Jak to sakra delali bez PC a tisicu uredniku je pro dnesni pakaz urednickou jiste nepredstavitelne.
Co se rychlosti stavby tyce, jedna se o prosty trik. Pocet nasazenych levnych lidi v tisicich i pri mensi mechanizaci zvladlo to co dnes stovky kvalifikovanych delniku se stroji.
Naposledy k videni u ROP 1935-38 anebo pri stavbe vudcovych autobahnen.
Ony kupodivu i některé státní dráhy za Rakouska fungovaly docela slušně. Když nic jiného, tak většina drah dokázala alespoň generovat provozní zisk, problémem bývaly kapitálové výdaje a neschopnost některých společností splácet úvěry, které si na to vzaly.
Hlavní problém samozřejmě byla politika – v počátcích bylo zasahování státu poměrně malé (např. u trati Pardubice-Liberec si stát vymínil vedení kolem pevností Hradec Králové a Josefov), později tam přibyly nějaké daňové úlevy a garantované výnosy (vesměs opět kvůli vojenské funkci železnic). S demokratisací to pak začalo být horší – pan velkostatkář na lovu vysvětlil panu poslanci, proč by koleje měly vést zrovna okolo velkostatku, pan velkotovárník jinému panu poslanci na dovolené v Terstu vysvětlil, proč koleje musí vést do jeho továrny a tak. Ale velkostatkářů a továrníků bylo málo, tak se to nějak sneslo. Jenže když pak mohl začátkem dvacátého století volit kdejaký Jouda…
Sakra statni, to se ocs nebude libit.
K rozsahlemu postatneni zeleznic R-U doslo v roce 1891.
Moje oblibena KBD tomu unikla, nepotrebovala na provoz statni garance, uz po 20 letech v roce 1889 splatila statni zalohu 2.5 milionu zl a vyplacela „nizke“ 4% dividendy. Zisk totiz reinvestovala do zdokonaleni.
Mimochodem stat mel pravo drahu odkoupit.
A cela ta sranda stala v roce 1866 36 mega zl.
Ja jen pro doplneni, plan byl 36 Mzl, nakonec to stalo 58 237 800 zl za 362km z Kosic do Bohumina.
Jablunkovsky tunel c.I stal v roce 1870 850.000 zl delka 606m.
Tunel c.II v roce 1917 1 189 000 zl. delka 608 m.
Prvni staveli 20 mesicu, druhy 31.
V dubnu 2008 zacala razba noveho dvojkolejneho tunelu. V roce 2009 doslo k zavalu v delce 120m.
Tunel o delce 612m byl zprovoznen v kvetnu 2013 a naklady na jeho stavbu byly planovany na 1 172 000 Kc.
Kolik ta sranda nakonec po zavalu stala se v me knize nepise a ani na netu jsem to zatim nenasel.
Nechybí tam pár nul? :D
v dobe kdy mesicni plat kvalifikovanyho delnika byl 10 zlatek nebylo 58 milionu zrovna malo :-)
Jojo 3. Mea culpa.
U tech Kc. Ty zl jsou v poradku
To jednoduše není pravda, na území Čech a Moravy se po roce 1918 postavilo minimum nových železnic, rozuměj nová trasa kde koleje dosud nevedly. Zdroj zde: http://www.chocen-litomysl.cz/historie-mapy-zeleznicni-sit-cech-moravy-slezska-1914.html
Stavělo se hlavně na Slovensku a propoj ČR-SR.
Já jsem psal něco o roce 1918? :-O Měl jsem na mysli spíš tu vlnu budování tratí na přelomu 19. a 20. století. Například z našeho kraje Doudleby-Rokytnice, Opočno-Dobruška, Trutnov-Teplice n/M apod.
Na jiné koleji – úžasnej titulek!
Jsem rád, že nejsem sám, kdo kromě vyjeté koleje s názvem auto, objevil a poznal i něco jiného.
Díky za ocenění. Titulek mi zabral cca dvojnásobek času co celý článek. ;-)
ad: Titulek mi zabral cca dvojnásobek času co celý článek. ;-)
Věřím.:-) O to víc je ve své mnohovrstevnatosti famóznější. Fakt, pecka.:-)
Sam urcite nie ste. Ja osobne zvazujem vsetky moznosti co sa tyka dopravy, od pesobusu po jumbo jet. A vyberiem si tu najvhodnejsiu kombinaciu. Verim ze takych je nas tu vacsina. A mnohym ako najvyhodnejsie vychadza auto.
ad: Verim ze takych je nas tu vacsina.
Tím si nejsem vůbec jistej. Notabene zde, mezi těmi petrolheady a modloslužebníky posvátna s názvem AUTO. Pro něž je všechno ostatní jen projevem hereze.:-) Mám pro ně sice pochopení, ale zároveň je mi jich tak trochu líto.
No, ja sa osobne za petrolheada povazujem, no ze by som povazoval auto za posvatne, to nie. Rad sa mu vyhnem. No v ziadnom pripade si nebudem komplikovat zivot tym ze by som sa pouzitiu auta tam kde to dava zmysel vyhybal, alebo dokonca nedajboze tym ze by som nijake nemal. Resp. ze by tych aut v domacnosti nebolo dost.
to: Wildcat
… simvás, že ztrácíte čas s trollem …
Děkuji za politování. Za chvíli vyrazím s Merglem na golf do Marbelly a budu celou cestu plakat.
Ty voe to je jednoduchý, prostě když nastoupíš do důchodu a nebudeš nikam jezdit autem, víš jak to bude fajn? Prostě začneš řešit úplně jinej svět. Taky jsem jezdil do školy vlakem a dokonce jsem v něm dokázal udělat úlohy nebo se doučit na písemku, což v autě asi ee. navíc tě to nutí být včas na nástupišti, žádný „mám ještě pět minut“ a pak spěchat a stresovat se.
Ale co bys poradil lidem kteří to auto potřebují i v práci? za dvacet minut autem zvládnu to co bych MHD dělal půl dne.
SkReT – 25.1.2017 v 9:33
Všechno je v hlavě a nikomu radit nemůžu a nechci. A otrokům plechových klumpů, už tuplem ne.
Ani pohled autora, ani pohled „pana domaciho“ nejsou podle meho nazoru v rozporu. Myslim, ze pan domaci opakovane „kope“ za automobilovou dopravu prave se zcela logickym argumentem, ze kazdemu vyhovuje to, co je pro nej nejvyhodnejsi. Pricemz ta vyhodnost nemusi nutne znamenat jenom to, ze je to nejrychlejsi. A auta jsou nejvyhodnejsi pro velkou vetsinu lidi, oproti bicyklum ci hromadne doprave. Ten nejzasadnejsi argument je, ze auto jede odkud potrebuji, kam potrebuji a kdy potrebuji + uveze dalsi lidi a veci.
Autor clanku ma soude dle obsahu to stesti (a troufam si tvrdit jako jeden z mala lidi na svete), ze mu jezdi prazdny a levny rychlik odkud potrebuje, kam potrebuje a kdy potrebuje. Potom je to pro nej samozrejme zcela prirozena varianta, vcetne casu, ktery muze v teple a soukromi venovat praci, nebo cemukoli potrebuje.
Nekdo jiny muze mit podobnou zkusenost s kolem, nekdo z MHD, metrem, autobusem anebo treba pesky. Pro velkou vetsinu lidi (resp. cest) ale vychazi stale nevyhodneji automobil.
Mozna bych take jezdil vlakem nebo na kole, kdo vi, ale v mem pripade jsou i ty trapne a rutinni cesty do prace v rezimu: Auto (24 min, pri extremni zacpe (1% cest) 45 – 60min). Vlak + MHD + pesky = 1:32hod, kolo: 2:38, pesky 11h (vsechny casy z mapy.cz – planovani … podle mne bych to dal pesky o 3hod rychleji). :)
P.S. V jednom musím dát panu domácímu za pravdu. Jít se ve vlaku vyčůrat je skutečně artistický výkon. Balancovat v divoce se zmítajícím kupé, do toho mířit a s rostoucími obavami pozorovat rozkomíhanou hladinu v míse hrozící přelitím přes okraj – to je zážitek vyšší kvality.
k článku:
Tak jistě, článek je poměrně odvážný (na zdejší poměry). Apologetický tón (udělal jsem nečekaně dobrou zkušenost, ale nevnucuji) v zásadě není potřebný (a zde ani funkční).
Problém vidím v tom, že autor generalizuje zkušenost z rychlíkové trati v okolí Prahy. (Ačkoliv to neuvádí explicitně, v jeho případě není zřejmě ani délka pěší dopravy z domu na nádraží. Aneb, kdyby to měl na nádraží přes půl Prahy, asi by jeho časová bilance vypadala jinak). *[na což autor, jak vidím, odpověděl zceyeemu dnes v 9:55 hodin]
Well, příteli, kolem Prahy (a Těšína, jak zpívá Jarek Nohavica) skutečně jezdí rychlík co čtvrthodinu, ale nezapomeňte, že jsou taky místa s mnohem horší dopravní obslužností (míněno železniční). Jsou místa, kde se na nádraží brodíte hodinu sněhem a vlaky tam jedou 3-4 za den. Svoboda zvolit si způsob dopravy do práce je pro tamější obyvatele asi notně iluzorní.
Pochválit ČD za to, že vlak jede na čas, a že se tam v zimě (až na výjimky topí) je podobné, jako chválit slunce za to, že vyšlo. A jak zde konstatovali už mnozí předřečníci: úsvit slunce, narozdíl od železniční dopravy, není štědře dotován (na úkor dopravy silniční).
Zkrátka a dobře, autor spletl dvě věci dohromady: zapomněl od věcné úvahy oddělit úlevu z toho, že si odpočine od řízení (když už má to nesamozřejmé štěstí, že v jeho případě dojezdová doba vlakem nepřesahuje významně jízdu autem).
K některým diskutujícím:
to: Saratoga, Sprostý Podezřelý
Ano, i já souhlasím, že v některých situacích to smysl dává. Pha-Ova se skutečně dá jet vlakem, pokud se člověk nechce srát za volantem. Zejména když uvážíme 25 let absentující hradeckou dálnici (a křížky, které rostou jako houby po dešti kolem stávající komunikace …). Musím říci, že preferuji v těchto případech Regiojet. Ať si o Jančurovi myslíme cokoliv, byl to on a nikoli ČD, kdo v oblasti kultury cestování nastavil laťku. Včetně možnosti elektronické jízdenky, v předprodeji elektronicky zaplacené (pokud si vzpomínám).
to christabel:
Chápu, že doporučujete první třídu, ale někdy ani to nestačí. Moje otřesná zkušenost je sice stará > 20 let, ale redefinovala můj vztah k vlakové dopravě. Jeli jsem z Phy na Moravu, koupil si 1. tř. + místenku + do kuřáku (tehdy jsem ještě kouřil). Usedl jsem v Praze sám do kupé, otevřel pívo, rozevřel knížku a zapálil si vonnou egyptku. Následně do vagonu nastoupila ožralá cikánská svatba. Zbytek cesty jsem prostál ve vedlejším voze 2. tř. na chodbě, a od té doby jsem vlakem dobrovolně nejel (do Regiojetu výše mne dokopala manželka, šlo o cestu na dovolenou s nástupem v Pze, a nechtělo se nám brát a v Pze nechávat auto).
Mmch, do práce dojíždím 25km denně autem. Onehdá se mi stalo, že jsem zjistil, že mám propadlý řidičák. (Jednání s příjemnými úřednicemi našeho MěÚ při výměně propadlého ŘP by vydalo na samostatný článek). Než jsem (za příplatek 500,– Kč to ovšem za 5 dní nestihli) měl nový, jezdil jsem týden autobusem. Mám dobré, vyhovující spojení s jedním přestupem, ale i tak cesta do zaměstnání trvala (from door to door) 70 minut namísto obvyklých 20, a že by se v autobuse dalo číst nebo dělat něco smysluplného, jsem si nějak nepovšiml. Možnost dát si po skončení pracovní doby panáka na zpáteční cestu byla poměrně slabou náplastí.
Ach ta naivita.
Jsem na tom dost podobně, jen je třeba ten vlak hodně dobře vybírat:
1. Nikdy nepočítejte s tím, že cokoli z vaše itineráře klapne
2. Pokud vám ujede přestup, a další vlak pojede další den, bez milosti vás vykopnou z nádraží, a jízdenka vám s půlnocí přestane platit
3. Pokud chcete mít naději, že se posadíte, kupte první třídu
4. Pokud už jste ten blázen, že chcete přestupovat, počítejte s tím, že jste se vydali drahám namilost
5. Chytit blechy ve vlaku není nic výjimečného ani příjemného, opakovaná zkušenost
6. Ceny jsou srovnatelné s autem (při dvou osobách) s vyjímkou právě vyhypovaných tras nebo slev, které pak doplácí daňoví poplatníci (vizte Praha-Košice od ČD na podzim 2016, kdy to bylo asi za 130Kč)
7. Bordel na nádražích, není vyjímkou, že na nástupiště č. 1 ve 14:00 přijede Jan Hus směr Brno a na stejné nástupiště, o deset minut později, dorazí opět Jan Hus, jen směr Cheb (samozřejmě s jiným číslem, ale kdo se v tom má sakra vyznat?!)
8. Pokud chcete vystupovat na obskurní zastávce, počítejte s tím, že prostě nevystoupíte dveřmi, protože to nepůjde
9. Občas se vlak zastaví a stojí, dveře zablokované. Povolaná osoba zpravidla nic neví, jen vás upozorní, že ven nesmíte, protože byste se mohl zranit. ČD zásadně nedává žádná vysvětlení, a personál uvnitř vlaku je v tom nevinně (relativně, nikdo je nenutí pro ČD dělat)
10. Hlavní výhoda vlaku, tedy pohodlí, padá s tím, že snad v ČR už nejezdí vlak, ve kterém by se smělo kouřit (zapálit si dýmku ve vlaku patří k mým snům, bohužel v Česku již nesplnitelný, strach „z nachytání průvodčím“ ke kouření dýmky fakt nepatří)
11. Občas se přiserou cestující, které fakt nechcete
12. Než vlak dojede k cílové stanici, zpravidla se všichni cestující narvou s velkým předstihem k východům, pokud tedy nechcete stát ve frontě, budete vystupovat poslední
13. Zásuvky má podle jízdních řádů každý vlak, v praxi je to věcí náhody, částečně determinované tím, jestli u sebe notebook s adaptérem máte (pokud ano, vlak zásuvku mít nejspíš nebude)
14. Ve vlaku nechcete chodit na záchod. To je fakt peklo.
15. Občas v rámci jednoho vlaku jedou některé vagony jinam, než jiné. Ale to je v rámci nedeterministické vlakové dopravy tak nějak očekávatelným standardem.
16. Veškerý majetek, který do vlaku vnesete, se stává veřejným, a pokud se vám povede jej z vlaku i odnést, můžete mluvit o štěstí. V rámci vlaku můžete svůj majetek hájit i fyzicky, např. zbraní.
17. V zimě se nedeterministický princip vlaků spojuje ještě s mrazem. V mrazu praskají koleje, namrzají kolečka, a já nevím co všechno => v zimě je jízda vlakem největším dobrodružstvím. Pokud uvažujete o dobrodružném výletě, např. trabantem přes Afriku, dá se to zjednudušit na „otočíme vlakem Cheb – Brno – Cheb za jeden den!“. Cesta kolem světa za 80 dní proti tomu bude krátkou povídkou.
Má to samozřejmě i výhody. Pokud se zřídíte přes noc k nepoznání a smrdíte tak, že je vám ze sebe samých špatně, ve vlaku nikoho pohoršovat nebudete, naopak zapadnete. Dá se jezdit bez jízdenek, kouřit, a podobná dobrodružství. Také platí, že jízdou ve vlaku snad nelze způsobit tak fatální škody, jako řízením automobilu. Nemusíte platit ručení, pojištění, můžete být zfetovaní, a celkově bezpečnost a rizika jsou někde jinde.
Všechno se to týká Českých Drah, dále mám zkušenosti s Leo, a jen ty nejlepší.
Zpoždění! Zapomněl jsem zmínit zpoždění.
Množství zpožděných vlaků rok od roku klesá. Nedokážu si to moc vysvětlit, protože mám pocit, že je jich moc, něco jako 95%+.
To bude nejspíš způsobeno tím, že mám prostě smůlu, a všechny zpožděné vlaky se lepí jen na mě, a ostatní zpoždění nemají.
All in all, s tím, jak se množství zpožděných vlaků historicky jen snižuje, nedokážu si představit, jak vypadala vlaková doprava za našich otců. Tam ty vlaky musely snad jezdit pozpátku.
Nebo si z nás ten, co tu statistiku každý rok vydává, dělá prdel, a myslí si, že zapomínáme přesně tak, jak by si establishment přál.
Když nad tím tak přemýšlím, tak bych řekl, že:
Pokud jste mladý dospělý bílý zdravý pracující heterosexuální muž bez rodiny a finančních či drogových problémů, ve vlaku se budete cítit diskriminovaný, protože na úplně jakýkoli handicap existuje u ČD sleva, inkarta nebo jánevímco, a pokud se chcete prostě svézt, a nemáte se na co vymluvit, za jízdenku zaplatíte takovou pálku, že se vám třikrát protočí panenky.
A na inkarty vám seru, to bych si rovnou měl pořídit klabkárt, kreditku a čipešek do mozku.
to: sinuhet
Palec nahoru, vote up ! LOL, dlouho jsem se tak nenasmál …
Tak. Jen bych k tomu dodal pár poznatků:
– zásuvky ve vagónech skutečně bývají snad ve všech. Funkční oproti tomu potkáte jen v těch nových klimatizovaných, pokud se nepletu, a v první třídě (podle deklarace štíplístků). Tou jsem jel právě kvůli tomu jen jednou a zásuvka samozřejmě nefungovala také, proč by měla, nebo se jednalo o bizarní hru „najdi si tu správnou“. Všude jinde sice trčí ze stěn, ale nic jimi neproudí, patrně je třeba ušetřit každý halíř. Dtto s klimatizací v klimatizovaných vagónech a topením celkově. Čím blíž byl vlak konečné destinaci soupravy a lidí ve vagónech ubývalo, tím větší kosa. Roztomilé.
První třída mi vůbec v podmínkách ČD připadá nějaká zvláštní a smyslu pozbývající, vyznačuje se podle všeho jen lepším polstrem sedaček a faktem, že bývá prázdná, takže má člověk jakous takous jitotu, že se skutečně posadí. Že by v tom cestovním speciálu měli alespoň fungující elektriku nebo wifi (prkotina, žejo), abych měl pocit, že jsem si za ten obrpříplatek koupil alespoň zdánlivě nějakou hodnotu, to opravdu nelze čekat. Ale zase s ní mám jen malý vzorek zkušeností pár let starých, tak se možná dnes už něco změnilo k lepšímu.
Skutečně pozoruhodná je problematika zpoždění u ČD. Zpoždění sice není pravidlem, ale jakmile Váš itinerář zahrnuje prvek „ČD“, vyplatí se jej poté plánovat už jen docela volně. Zpoždění v případě výluky umím pochopit, ale nebylo vyjímečné ani 20-30 minut při dvouhodinové cestě a žádných (z pohledu cestujícího) problémech na trati. Ne-u-vě-ři-tel-né, přezdívka „času dost“ nevznikla náhodou. Čemu bych ovšem věnoval zvláštní pozornost je fakt, že ČD dobu zpoždění neumí odhadovat skoro vůbec. Na tabuli ve stanici svítí zpoždění 20-30 min, výborně, člověk ještě bude mít čas jít nedaleko nakoupit/vybrat, prostě nelelkovat zbytečně na nádraží. Několikrát (dost pravděpodobně se zcela kryje s případy, kdy jsem se odvážil opustit budou ČD) se mi stalo, že jsem se vrátil asi v polovině udávané doby a vlak už byl samozřejmě fuč. Při následnym čílení se u báby za vokýnkem jsem se akorát dozvěděl, že ta doba zpoždění je pouze odhad. Fajn, pak
1. nechápu, proč to na tu tabuli vůbec píšou, to už tam rovnou může být „až přijede, tak bude stát na peróně“, když se na to nedá spolehnout a já bych měl tak jako tak čumákovat na stanici, což mi ženský za vokýnkem taky doporučily.
2. To jako, kurva, neví, kde ten vlak je a jak dlouho bude trvat dostrkat ho do stanice?
Nějaké plusy? Průvodčí bývají skutečně milí a nápomocní lidé. Do vagónů nefouká, neprší a nesněží……. příliš.
ČD je pitomý moloch, to ano, ale když začnete jezdit častěji a díváte se kolem sebe, tak zjistíte, že průsery jsou typicky dílem SŽDC. Infrastruktura je na tom ještě hůř než naše silnice.
Jeden příklad za všechny. Na nádraží v Chlumci nad Cidlinou najdete takovou cedulku, kde píší, že kdysi v roce 186x tam poprvé projel vlak po nově dostavené trati Velký Osek – Trutnov (dneska je to vedlejší trať, vede kamsi na Novou Paku). O rok dva později tam tu jednokolejku protáhli z Chlumce na HK. O celé století později nad kolej natáhli drát, SS 3kV. A potom…potom už nic. To máte na hlavní trati z Prahy do Hradce, v téměř perfektní rovině Polabí! Za nevelké peníze by tam mohly být koleje dvě a traťová rychlost 200 km/h, přičemž trasa by sloužila jako záloha koridoru Praha – Pardubice, dnes už zoufale přetíženého. Jenže to je dodnes jen na rýsovacích prknech a tak dvacet let se toho nedožijem, přičemž nejspíš ještě s nějakou zoufalou návrhovou rychlostí. SŽDC a ŘSD by si mohly podat ruce.
K těm zpožděním se pro kontrast se subjektivní zkušeností vyplatí podívat třeba na http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa.
V této chvíli tam naprostá většina z více než sta zobrazených spojů vykazuje zelenou barvu (zpoždění max. do pěti minut, to přípoje počkají s pravděpodobností v podstatě jistou), zpoždění nad 15 min. možno najít jen u třech vlaků- R842, E544, Os 8103.
jinak, co jste vyjmenoval, se skutečně stát může, jde o četnost. analogicky v autě vám může zlobit motor, upadnout kolo, zbuzerovat dopravák, potkat hromadná nehoda, nutná objížďka, magor v protisměru.. vše věci, které se opravdu někdy někomu staly. Aniž by došlo k masívnímu propadu akcií automobilek.
Tak jste si nasral do vlastního křesla, o hodinku pozděj už jsou desítky zpoždění 6-15 minut a dokonce několik nad půl hodiny.
Krom toho když se něco stane na autě, tak to obvykle zpozdí jednoho člověka. Vlak zpozdí desítky až stovky lidí.
Křeslo zůstává v pohodě, neboť převládající barvou je nadále zelená. Při zpožděních 6-15 min.(většina je v intervalu do 10 min., stačí kliknout myší na příslušný trojúhelníček) přípoj obvykle byť určitě ne na 100%, počká taky, počítajíce s tím, že na itineráři cesty je rezerva, kterou se pozdní výjezd saturuje.
Krom toho, aut je dle mých informací o trochu více než vlaků, tím pádem se jich poruchy kusově týkají více. A že by taková kolona nebo dopravní nehoda s nutností odklonění nezpozdila automobilisty hromadně?
Odkaz na mapu jsem hodil, anžto jsem již příliš dlouho čítal apokalyptické vize o příšerných zpožděních jakožto nutného doprovodu cesty vlakem. Takže konfrontace s realitou neuškodí.
Aha, tak máte říct, že jste vláčkovej fandablb a 6-15 minut na několika desítkách spojů (dohromady rozhodně v řádech desítek procent) ignorujete. Vono ignorováním sice problém nezmizí, ale blbci vašeho ražení mohou tvrdit, že jako není. Akorát že pro ty normální lidi budete jednoznačně za blby, protože takhle se chovají malé děti, když si myslí, že když se schovají za roh, tak je všechno v pořádku.
Normální člověk zpoždění deset minut proti jízdnímu řádu nebere jako prkotinu, kór jestli je tam třeba denně. Ono se to nastřádá a ve výsledku to dá třeba hodiny času zbytečně strávenýho kdesi drkocáním po kolejích. Takže jste nám spíš dal munici k tomu, že opravdu to je na denním pořádku, akorát že vy to berete jako feature, ne bug. V tom je zásadní problém. Vono by to šlo řešit třeba nastavením JŘ realisticky, ale pak by zase nemohli tvrdit, jak je vlak Supr Rychlej(TM). Co na tom, že v reálu to stejně není schopný dojet na čas, hlavně, že v řádu to vypadá, že to jede rychle! :D
Jinak na mým autě se vysírají různý drobnosti, tudle mi uhnil kabel od obrysovek (což mj. spolu s tím, že ty LEDky odebírají výkon spínáním, na což ta elektrnika taky nebyla stavěná, zase vysvětluje chování indikace problémů se světly, heh) nebo je vzduchotechnika zaseklá na topení (asi problém s krokovým motorkem ovládání klapky). To jo, to přiznávám. Ale zatím mě to nikde nenechalo. Nedojel jsem akorát jednou s tím předchozím, kde byla elektronika tak v prdeli, že to nedrželo volnoběh a jednou mi u toho lehl akumulátor. A pak ještě jednou byl akumulátor mrtvej, tak do té doby si vozím radši v kufru náhradní. Otázkou je, jestli akumulátor je chybou auta, že.
Ale tady takový problémy nemám a zatím jsem vždycky dojel. Stejně tak mi z toho nic nepadá, sice už se mi dvakrát podařilo nedotáhnout při výměně jedno kolo, ale ty zvuky mi byly divný a měl jsem stejně v plánu dotažení zkontrolovat po dojetí tak, jak se má, takže opět o nic nejde. Po GO motoru i když je v těžkejch mrazech akumulátor znatelně měkčí a točí pomalej, tak nastartuju na pět protočení vždy a všude, na rozdíl od nemála lidí co potkávám na parkovištích co točej a točej a furt nic :D Holt je to ten starej vrak cosefurtsere, tak jezdím bez problémů. Kolony jsem naštěstí poslední dva měsíce zatím moc nepotkal, jak jsou mrazy, tak lidi tolik nejezděj (asi jak maj ty nový auta cosefurtneserou, tak s tím radši nejezděj, protože podvědomě ví, že s tím nesraním to tak úplně pravda není). Maximálně někde na debilně nastavené křižovatce, ale nic na X kilometrů.
Eště tam máte něco?
Jen technicka – pokud nekam jedu autem (a zvlaste na delsi vzdalenost / do Prahy), tak mira nepresnosti odhadu presneho casu dojedu je typicky vetsi, nez kdyz by clovek jel vlakem.
Pokud mi prijizdi tchyne a Ostravy a jede +-10 minut (vlakem), neprijde mi to vazne nijak strasne – kdyby jeli autem, bude to tak +- 30 minut. Ostatne nekdy jedu do Prahy, na silnicich klid a jindy kolony – rozdil pak je v pohode pul hodiny, klidne I hodina (a to nemluvim o nejake teoreticke situaci, alebrz o situacich, ktere bezne nastavaji, staci mit tu smulu, ze nekam clovek musi jet v nejakou blbou hodinu a uz je to)
Jenže i s tím zpožděním to je v průměru autem podstatně rychlejší, takže i když si člověk nastaví rezervu, pořád to stihne líp. Krom toho šílený zpoždění se dějí i na krátkejch lokálkách, kde už to relativně k času jízdy zase tak super není.
Jak jsem psal uz jinde – jak na jake trase. Napriklad Havirov – Praha je to spise pro ten vlak – samozrejme pokud bych jel autem a neresil rychlostni limity, tak to vyjde tak nastejno, pripadne malicko lepe autem. No a pokud se zrovna opravuje D1…tak vlak vede jasne.
Na druhou stranu samozrejme Dobris – Praha mam autem asi 4x rychleji, nez vlakem
Ale moje poznamka byla k tomu, jak moc se da spolehnout, ze clovek nekam prijede vcas autem a vlakem – a imho dost lidi u toho auta jaksi nevidi, ze tam to je fakt dost nejiste, +-10 minut vlastne neni nic neobvykleho i na kratke vzdalenosti. Ostatne, ja to znam, jezdim na schuzky, kdy mam nekolik prejezdu denne a vim, jak to muze zamavat s casem, pokud je nekde neco, co cloveka zdrzi..coz je kazdou chvili…
Na druhou stranu ti zase tak moc nehrozi ujeti pripoje (aspon pokud nejsi nucen od bran svych latifundii ku dverim domovnim jezdit kyvadlovou konesprezkou).
Po pravdě, už mě začínalo překvapovat, že diskuse na toto téma se vede slušně. Správně jste jste to vrátil do normálu, na těchto stránkách hájit (či spíše rituálně neproklínat) vlaky je na mé riziko, toho jsem si vědom :-).
Plně si uvědomuji, že při počtu aktuálních vlaků blížících se cca 200 je 10 minut zpoždění u desetiny z nich strašlivých zásahem do života, jemuž to bere smysl, zvláště pak při několikahodinové cestě. Ač již odhalen jakožto vlakový fanatik (neb mašinky a vagonky nepovažuji za nástroj ďábla a symbol vohnoutstva), tak přiznám, že mám i auto a neváhám ho používat, když je to výhodnější. Ale prozatím jsem se bláhově snažil vyjíždět s určitou časovou rezervou, počítajíce se zdrženími, které se občas vyskytnou. ale nyní konečně vím, že něco takového je možné jenom v případě vlaků, mapou jsem se sám usvědčil :-).
Já bych Ti nerad šlapal do báboviček, ale už jsem viděl v Německu zácpy klidně přes 5 km dlouhé, kvůli jednomu či dvěma pitomcům co se lehce ťukli. A vsadím boty, že v jedné takové zácpě tvrdne mnohem víc lidí než v nejnatřískanějším indickém vlaku.
Tvoje neustálá presentace auta jako nějakého super luxusu a nadřazeného dopravního prostředku v porovnání s vlakem je docela úsměvná. Příklad s cestováním mezi NY a Bostonem jsem tu už uváděl nekolikrát.
A ona to často není žádná hrůza ani když člověk necestuje po hlavním koridoru. Příklad: když jsem u nás v Sudetech a potřebuju do Prahy, tak to mám ca 2.10 pokud pojedu autem (a to mám štěstí, protože kancelář máme ve Vysočanech, při cestě do užšího centra klidně + 30-45 minut). Z toho přes polovinu trasy nudná D11. Pokud pojedu vlakem, mám to door-to-door ca 2.40 a cestuju v klidu. Jediný důvod, proč jet autem je pokud bych potřeboval cestovat v době, kdy vlak nejede, nebo s sebou něco velkého vezl. Ale proč bych měl autem jezdit v jiných případech? Když cestuju v normální době a vezu s sebou jen jednu tašku?
Jo já i v zácpách přes 5 km stál, ale statisticky jsem už ušetřil proti socce dlouhý hodiny.
Boston je tu relevantní jak moc? A kterej vlak jezdí door-to-door – nebo snad bydlíš na nádraží?
Existuje pár tras, kde to dává smysl. Pak ovšem stačí vytáhnout tu kartu s názvem dotace, že. Jinde je to ovšem něco mezi děsem a hrůzou, jak ostatně dokládá nejedna zkušenost jenom v této diskusi, kdy výsledná cena je skoro jak za tágo, případně to jede půl dne.
BTW schválně sem se díval nač by mě přišel do Hannoveru k výstavišti vlak. No lidi jste upadli na hlavu. Už pro jednoho člověka mi to vychází cenově nastejno, a to mám za normální prachy na výběr v podstatě jedině jet brzo ráno a dorazit tam odpoledne (takže půlka prvního dne veletrhu v prdeli), a zpátky jet večer (x hodin po uzavření výstaviště) a dojet se třema přestupama někdy druhej den dopoledne (to je vtip, že jo?).
No a pro 4 lidi to vychází cenově tak, že už je lepší jet taxíkem ty kokso :D A to ještě prosim pěkně za asi 3500 autem se spotřebou 12 benzínu (bez DPH) mám nejen cestu tam a zpátky, ale taky 2× tam a zpátky do motelu za městem. Loni jsem se díval na ceny těch Skvělejch M/PMHD co v tom Německu mají a málem jsem vomdlel.
Skutečně, jako pracující heterosexuální zdravej bílej muž je pro mě dráha při občasným použití úplně mimo, protože bez nároku na jakoukoli slevu to stojí nesmysl a jak vidno, tak i na skútru bych tam dojel rychlej.
No, já osobně tam, kde to dává smysl* si jako pracující heterosexuální zdravej bílej muž daleko raději připlatím více peněz (oproti automobilu) za vlak prostě a jednoduše proto, že je v něm cesta daleko pohodlnější a příjemnější než v autě.
___
* Což bohužel v Čechách není vůbec nikdy a vůbec nikde a v Evropě skoro vůbec :(
A propos, abychom v žáru debaty nezapomínali na podstatné věci: ostatně soudím, že registrace zbraní musí být zrušena.
Vidím to naprosto stejně. Dva roky zpátky jsem jel Praha-Hannover. Porovnání ceny pro jednu osobu auto (palivo) a jízdenky vyšlo velmi podobně, čas čistý čas jízdy také. Pokud netáhnu s tebou něco objemného nebo těžkého, tak nechápu proč dělat x hodin operátora řízení, navíc v ČR je při řízení člověk jednou nohou v průseru.
Chápu, že někdo může z jízdného v Německu „vomdlet“ nebo se dokonce i „vomrdat“, ale pro přejezdu hranic do Německa se vlak přestane otřásat a jídlo v jídeláku přestává skákat do klína. Ono je to jako stejný jako se silnicema u nás. Za málo peněz málo muziky.
Víte, za ty desítky Euro (!) ovšem dojedu příměstskou sockou asi 20 km za Hannover a pojedu to tak hodinu. Autem i když bloudím jak ponocnej tak mi to trvá stejně dlouho, ale za zlomek peněz. A pokud zase pojedeme ve čtyřech, tak ještě ušetříme na několik pěknejch večeří a velikej nákup v tamních potravinách.
A už vidím, jak ty kabele s nákupem vezu ve vyhřátým vlaku místo pěkně chládku v kufru :D Jako je dobrý si taky uvědomit, že ne každej bydlí v Sudetech, tak holt když už se dostaneme někam do německýho vnitrozemí, tak si uděláme i nákup, že…
Takže se nejedná cestu do Hannoveru, ale někam do prdele za Hannover. To je dosti jiná. Ano, taky mám v Německu dojem, že kroutit volantem na delší vzdálenosti je spíše pro chudě.
Ne, jedná se o cestu do Hannoveru a pak na bejvák za město. Asi nebudu spát v autě na parkovišti, ne? Zas taková socka nejsem a týpci loni taky nevypadali…
ad: Asi nebudu spát v autě na parkovišti, ne? Zas taková socka nejsem a týpci loni taky nevypadali…
Podobné odpovědi a reakce ve mně spolehlivě evokují politování a otázku: na co si to proboha hrajete?
ad: A pokud zase pojedeme ve čtyřech, tak ještě ušetříme na několik pěknejch večeří a velikej nákup v tamních potravinách.
No to s tím šetřením, musí být docela pěknej adrenalýn, nervy a vejlet jak stehno, všechno imrvére přepočítávat a přemejšlet o každým fufňi, skoro jako kdejaká „socka“..:-)) Příště to zkuste místo ve čtyřech, fpjeti.
No nevim, zrovna to demo dost pripomina nase wagony. Hned na prvnim obrazku je videt dost nadrsno vokostkatovany podrucky u stredovyho tunelu.
Ad 2. – Pokud je přípoj garantovaný, ČD vám proplatí tágo.
A jak se pozná, že je přípoj garantovaný?