Foodora. Protože chci a musím! - zpět na článek

Počet komentářů: 245

Přidat komentář
  1. Video s močením mne nějak nezaujalo, jde zřejmě o mentálně deformovaného jedince, který nikterak nedefinuje profil společnosti. Jiná věc je DFENSovo pozdvižení obočí nad cenou rozvážky a vůbec zajištění logistiky prodeje produktu jiné společnosti. DFENS zřejmě nikdy nic neprodával či nezprostředkovával prodej, neorganizoval, nerozvážel atd. Já něco vyrábím, osobně. Zároveň si sám zajišťuji celou logistiku výroby (pochopitelně), sám si musím pokrýt režii výrobu. A také to sám prodávám, osobně někam jedu, dodám, osobně i prodávám, třeba celý den. Nákladovost je zcela jasná. Každý stupeň celého řetězce má své vstupy, výstupy, režii, časovou nákladnost, materiálové vstupy, režii. Materiál, energie, nástroje, stroje. Každý! stupeň řetězce. A já to mám už dávno spočtené a nepletu se. Jinak bych zkrachoval. Nekrachuji. Tedy každému, kdo si pro můj produkt ke mně přijede a je ochoten ho někam vozit, někde být, někde ho pro mne prodávat, vyplatím 30% prodejní ceny, jen za práci. Režie prodeje jde za mnou. Kdo mi ho zaplatí předem, převezme a ve vlastní režii si ho prodává, dám 40% ceny. A kdo si produkt ode mne pravidelně objednává ve větším množství, dávám 50% ceny. Taková je nákladovost jednotlivých složek distribučního řetězce. Dlouhodobě tento model funguje, desítky let. Moc se to nemění. A tak je to ve všech oblastech ekonomického života.

    1. Když ti to funguje, dobře, jen různé produkty budou mít procento distribučních nákladů odlišné. Jediné, co bych ti vytkl, je těch 50% pro korporace. Jednak se zříkáš největší části vývaru a ještě tím přispíváš k likvidaci malého a středního podnikání.

      1. Malé podnikání jsem já sám. A funguji. Tedy nikterak ku likvidaci mého podnikání nepřispívám. A ku prvému – největší část vývaru mám já pro sebe – má dílna, mé ruce, má šikovnost, má efektivita výroby. To je celé mé. Má hodinová mzda. Čistá mzda. Po odepsání všech nákladů, investic, materiálu, režie. To, že se produkt dá prodat za dvojnásobek, je známkou jeho kvality a atraktivnosti, mého umu. Rád přenechám veškerou režii, náklady, starosti s prodejem, časové investice do prodeje, mzdy atd. jiným, za polovinu prodejní ceny. Je to ještě jinak – jsou místa a situace, kde se můj produkt prodává za 2,5 – 3 násobek dodávací ceny, tedy mají 60% ceny produktu. S tím, že ani zdaleka nedosahují mé čisté mzdy, jakou mám doma pro sebe. Upřímně, kdo to nezná a neví, informuji – nejlépe se má výrobce, základní dodavatel, producent. Prodat to je vždy mnohem pracnější a má to vyšší náklady a menší čistý výdělek. Teoreticky může, v běžném řemesle či malovýrobě, v mé kategorii produkce, sám jeden člověk vyrobit cca za 60 -100 000 týdně (5 dnů). Sám by to ale prodával nejméně měsíc, s tím, že na nájmu a energiích prodejního místa celý zisk a produkt promrdá. A ztratí 5 týdnů života a nezbyde nic. Je lépe tedy každý týden produkt předat klidně za polovinu (někdy i třetinu) konečné ceny jinam a jet dál.

        1. h72:
          Když jsem začínal, polovina zisku pro obchodníka mi přišla fér.Pár vychcánků to samo zkoušelo(např. nechtěli prodávat pamětní mince, chtěli raznice), ale už dlouho to dělám tak, že si sám určím svůj vejvar a za kolik to jde do světa je mi fuk.Marketing totiž kazí požitek z řemesla.

          1. Já mám ofiko ceník, který ukazuji všem, a také všem říkám, že platí pro všechny, ale nemusí ho dodržovat. V tom slova smyslu, že se mi to takhle osvědčilo, vybudoval jsem to sám, za roky a roky a vím, co za tím jest a jak to jest. Kdo se toho drží (a mých rad) funguje mu to, kdo se odchyluje, zkouší, co se dá, nefunguje mu to. Skoro nikdo nedokáže překonat ceny, za jaké to vyrábím, jako výrobce, ale ani ceny, za jaké to dokážu osobně prodat, jako prodavač. Nějak jsem za ty roky nepochopil, proč se taková spousta lidí pokouší přechcat jednotlivé články řetězce, tisíce let budovaného. Totiž strukturu distribuce čehokoliv. Princip je stále týž. Má tři články. Hrubý příjem se dělí třetinově. Kdokoliv by chtěl mít čistý příjem větší než mu náleží, musí část svých nákladů přesunout o level výš nebo níž, na svého obchodního partnera. Důsledek je zřejmý a léty potvrzený. Zánik celého businessu. Pro všechny. Zůstane jen výrobce, pokud není blbý a nenechá se zruinovat. V nejhorším případě zůstane jen princip, myšlenka a suroviny (ty dá matka Země a Příroda).

            1. Tak to je.
              Každopádně vím, že někteří prodejci vydělají mnohem víc než já.A přeju jim to.Pár si jich zase stěžuje, že jsem drahej.Těm to taky přeju.Každej má dělat to, co umí.

              1. Prodejce, který „umí“ krátkodobě, měl prostě štěstí a prodal za víc, než je trh. Prodejce, který neumí, měl buď smůlu, v čase a místě, jde o krátkodobé nedorozumění, nebo je lemra, která vůbec neví, co dělá, jen chce a neví jak. Nejlepší prodejce je ten, který ví, kde je jeho místo, cenově, časově, který ví, na jakém trhu pracuje, s kým, v čem, za kolik. Kdo chce víc, ať jde jinam. Prodejce, který přijde a navrhuje obchod v tom smyslu, že když mi to ty dáš za méně (a zkrachuješ) a já to budu prodávat za víc (a zákonitě to neprodá) je debil, který tomu nerozumí. Ani se již na takové lidi nehněvám.

                1. Ti, co „umí“ výrobky lifrujou do Němec.Nadšenej z toho nejsem, ale člověk dneska musí myslet hlavně na rodinu.
                  První republika se už nevrátí.Tenkrát i v naší prdeli byli dva koloniály, drogista a řezník.O řemeslnících nemluvě.(i když kováři a koláři jsou dnes pasé).Jo a čtyři hospody.Dnes jedna, kterou má obec a otvíračka jak noty na buben.

                  1. Jiná životní úroveň. Dnes by málokdo stál o to, mít životní úroveň jako prvorepublikovej vesnickej hokynář. Tenkrát jim stačilo mít co jíst, kde bydlet a čím v zimě topit.

          2. Ja jsem prodaval i pres Amazon a tam to byla tretina pro Amazon. Ve finale se mi fura lidi ozvala stylem „jsem to videl na Amazonu a tak bych si rad koupil…“. Nemci pres Amazon kupuji pomerne dost, rozhodne vic, nez z Ali, protoze Amazon je spolehlivy, vetsinu veci doda do druhyho dne. Ze je to drazsi, oni vedi.

            1. nojo, ale když si spočítáte svůj čas a náklady na přímý prodej, tak nakonec jste rád za ten amazon – samozřejmě zákazníka neodbydete a nepošlete do háje, ale že by to bylo terno, to není (samozřejmě záleží jestli je to věcička za pětistovku nebo padesát tisíc, žánop)

        2. „Upřímně, kdo to nezná a neví, informuji – nejlépe se má výrobce, základní dodavatel, producent. Prodat to je vždy mnohem pracnější a má to vyšší náklady a menší čistý výdělek.“

          A proto jsou nejbohatšími lidmi v českém stavebnictví dva obchodníci, Kutnar a Mařinec. Majitelé cihelen se tam nějak zapoměli probojovat :-)
          To samé pro potraviny. Doporučuju porovnat čisté zisky vs. obraty u producentů a u řetězců.
          S tak zoufalými maržemi, s jakými dělají pekárny, mlékárny (…) by mě to vskutku nebavilo :)

          „Teoreticky může, v běžném řemesle či malovýrobě, v mé kategorii produkce, sám jeden člověk vyrobit cca za 60 -100 000 týdně (5 dnů).“

          A to se bavíme o obratu? Kolik z toho je materiál a odpisy? Protože takhle na první dobrou to jako zvláštní hitparáda nevypadá…

          —-

          Obecně nesouhlasím s výše popsaným. Král je téměř vždycky majitel prodejního kanálu. Za ním totiž chodí zákazníci. Výrobců / značek, které mají takovou sílu, aby v případě jejich absence „v regálu“ šel zákazník tam, kde daný produkt mají, jsou jednotky %.

          1. A dovolím si podotknout, že v rámci distribuce jsou téměř vždy menší fixní náklady než u výroby. Kde do fixních nákladů je, v kontextu českého pracovního práva, počítat i zaměstnance.
            Když se neprodává, obchodník vyhodí skladníky a honí si u telefonu. Až se prodávat začne, ještěrkáře vždycky sežene.
            Když si výrobce vyháže lidi, pán Bůh s ním…

            1. Stepan:
              Šikovnej obchodník je vždycky ve vatě.To funguje už od pravěku.Problém nastává v okamžiku, kdy tlačí na výrobce a ten nemá kam utéct.Tím vzniká nezdravý obchodní vztah.Tahle pokřivenost je dnes běžná.

            2. „rámci distribuce jsou téměř vždy menší fixní náklady než u výroby“
              Ono záleží co vyrábíte nebo prodáváte a v jakém objemu. Vyexpedovat např. kamion televizí je jen o něco náročnější než vyexpedovat jednu. Nicméně rozprodat pak ten kamion televizí po jednom kusu kontrétním lidem už je docela náročné a drahé. Ve výsledku bude mít výrobce marži kolem 10%, velkodistribuce podobně, ale maloobchod který musí zabíjet čas s každým kusem bude mít 40-50% aby se uživil.

              1. Jenže než vyexpedujete kamion televizi, musite je vyvinout, postavit vyrobu (…) pak svym zpusobem doufate.
                Obchodnik si pronajme krcalek OC a vali. Zaroven nese relativne nizsi trzni riziko.
                Kdo mel precizne zarizenou fabriku na diskety, byl najednou ponekud v prdeli. Obchodnika nezajima, zmeni se par carovych kodu a maximalne vyhodi trocha skladovych zasob.
                Tlaky na cashflow skrze splatnosti / komisi uplne pomijim, to asi neni predmetem diskuse.

                Ty % ktera uvadite mi vubec nesedi, dyt to by nemohlo fungovat… Mozna jen bordel v pojmech? Ano, maloobchod muze mit hrubou marzi kolem 40-50%. A cim vetsi je to picovina s mensi absolutni cenou, tim to bude vic.
                Ale ve stejnym svete nebude mit vyrobce hrubou jen 10%. By chcipl.

    2. Je smutné, že piloti rozvozových společností jsou zhusta takový matroš, že ten profil už i docela definují. Proto asi Foodora tak kvičí o selhání jedince.

    3. 72: ……jabkáááá, hruškýýýý, jabka, hrušky, jabka, hrušky!! :)))

      1. Ty jsi takový vesnický idiot jako Coróna :) aneb „já to dělám takdléénc“ a tak to funguje a „musí“ fungovat všude jinde na celém širém světě :o)

    4. Zkuste nahodit, v čem zhruba podnikáte.
      Protože podle mých zkušeností, je to nesmysl.

  2. Video s močením jsem neviděl, ani po tom nijak netoužím…
    Odmalička jsem v různých pohádkách potkával postavu „bohatý kupec“ – který bezpochyby zbohatl na rozvážce zboží, aniž by cokoliv sám vyráběl…
    Přitom byl mnohem zámožnější, než ti výrobci (a naprostá většina spotřebitelů)…
    Už z těch pohádek bylo zřejmé, že jeho „bezpracný“ zisk je spojen s nemalým rizikem a (ne už tak očividně) značnými náklady…

  3. Uprimne receno, ja spis moc nechapu, jak to za tech 30% vubec zvladnou rozvazet.
    Nekdo si koupi pizzu za rekneme 150kc, z cehoz ma rozvoz zhruba pade. Jak to delaj, ze se tim vubec uzivej?
    Predpokladam, ze asi prumerna vyse objednavky bude vyssi, ale stejne…Tuplem u nas na malem mestecku…
    Co se tyce vyhledavacu letenek, tak uz jsem par let nikam neletel, ale kdyz jsem pred lety pouzival skyscanner.com , tak jsem tam letenky koupil i levneji, nez primo u Smartwings. Pricital jsem to tomu, ze s nima muzou mit nejake smlouvy na mnozstevni slevy…nevim no. Rozhodne to byl nejlevnejsi vyhledavac a tak jako tak by mi nestalo za to to resit jinde…Jak je to dneska nevim, bylo to tak pred 5 lety, mohlo se zmenit…

    1. Proč by to nezvládali? I kdyby měli jenom prachy z účtovaný dopravy(třeba u nás ve městě je to 60kč po centru, rozvoz mekáč kfc atd) tak musí dát vklidu 10 objednávek do hodiny, tj 600kč. Z toho půlka na auto(PHM, pojištění, opotřebení auta) a jsou na 300kč/hod. Tolik nemám ani ve fabrice na dvanáctkách. Takže bych to zas tak černě neviděl…

      1. Další věc je že foodora účtuje dopravu a servisní poplatek, což je stejně minimálně přes 50kč. Jestli pak chce ještě po restauraci 30% z ceny objednávky tak se to musí uživit naprosto v klidu…

      2. No v nejakym velkym meste asi jo, pokud jedou nonstop. Ale nekde v prdelich sveta, kde udelaj par objednavek za hodinu a jsou radi, to moc nechapu

        1. Lojza 10.9.2023 v 10.53

          Nekde v prdelich sveta, treba u nas (5000 dusi), neudelaj za hodinu objednavku zadnou:

          Právě teď nejsou ve vašem okolí k dispozici žádné restaurace.
          Zkuste to prosím později nebo zadejte jinou adresu.

          1. Lojza 10.9.2023 v 10:53

            Zkoušel jsem, zadat jiné adresy, 7000 duší, dvě destinace:

            Litujeme, nacházíte se mimo oblast doručení. Zadejte jinou adresu nebo si níže prohlédněte všechny restaurace ve vašem městě.
            Právě teď nejsou ve vašem okolí k dispozici žádné restaurace.
            Zkuste to prosím později nebo zadejte jinou adresu.

            V okresním městě, 35 000 000 duší, jsem uspěl.
            Tam někde tedy začíná ta prdel světa.
            (Je zajímavé, že před lety jsem jo tak odhadl…)

            1. To bylo okresní město v Indii?

              1. Podle wiki Jakarta s celou přilehlou aglomerací. Víc už má jen Tokio, to má s aglomerací 39 mega. Dillí má 32. Největší samotný město je Tokio, to má 14 mega. Pak tuším Bombaj.

                1. Tak ne, nejvíc má Chongquin v Čině, 32 mega samotný město. Ten blbej seznam byl podle nějakýho divnýho klíče.

                  1. To jsi neměl prozrazovat. Teď se k nám na venkov Foodora nedostane ani za 100 let.

              2. Hupert 19-9-2023 v 13:20

                Ne, „milej překlep“.
                (Stydla mi na stole polévka)

                Jo, díky Š+G.

                1. To by chtělo termotalíř.

            2. No, zajimave…ja tam naposledy objednaval jeste kdyz to bylo Damejidlo a v Dobrisi byly 3 restaurace, odkud slo nechat neco dovezt (Dobris ma pry neco k 9k obyvatel). Aktualne nic…mozna to je tim, ze je nedele, ale spis bych tipoval, ze je to tim, ze se jim to fakt proste nevyplatilo :-(
              Mel jsem jednu oblibenou restauraci, odkud jsem si obcas vecer nechal vozit batatove hranolky s vybornou domaci tatarkou :-D Sakra, co ted budu delat :-D :-D

              1. Ono to na malým městě dost často fungovalo tak, že tu objednávku nakonec stejně dovezlo auto přímo té pizzerky i když se to objednalo přes Dáme Jídlo. Jak v tomto případě si dělí provize nevím, ale tipoval bych, že provize jde pryč a doprava jde dané restauraci.

                1. Me to nekdy normalne privezl taxik :-D

                2. Ano, mne to takhle jeste loni vozila Skoda 105, ktera vypadala, ze je 10km pred rozpadem. Auto hrozny, pizza vyborna. Letos jsem zatim sluzeb nevyuzil, tak nevim.

            3. No, zajimave…ja tam naposledy objednaval jeste kdyz to bylo Damejidlo a v Dobrisi byly 3 restaurace, odkud slo nechat neco dovezt (Dobris ma pry neco k 9k obyvatel). Aktualne nic…mozna to je tim, ze je nedele, ale spis bych tipoval, ze je to tim, ze se jim to fakt proste nevyplatilo :-(
              Mel jsem jednu oblibenou restauraci, odkud jsem si obcas vecer nechal vozit batatove hranolky s vybornou domaci tatarkou :-D Sakra, co ted budu delat :-D :-D

      3. Chtěl bych vidět, který kurýr rozveze 10 objednávek za hodinu. :D To by se musel teleportovat…
        !6 minut! na 1 objednávku…
        To by musel kurýr rozvážet tak do 500m od provozu restaurace.. což samozřejmě v reálu např. v krajském městě je okruh třeba 5-10km.
        A jezdí po zasekaném centru města v pracovní dny…

    2. Oni to za 50 nerozváží. Oni mají 50 vesměs za to, že šla objednávka přes jejich appku / web a to je vesměs čistý zisk (ta provize). Vynecháme-li občasné marketingové akce „doprava zdarma“ (které vesměs stejně platí z větší části restaurace), tak se platí doprava (kurýr) zvlášť k ceně pizzy a jestli to kurýr zvládne nebo ne nebo jak si to zařídí, je jeho problém, většinou jedou externě nebo načerno. Plus je tam extra kolonka „spropitné pro kurýra“, plus se zákazník zkasíruje za předražené obaly i když se jedná třeba o blbej kebab zabalený v alobalu a taky tam mají „poplatek za aplikaci“, který kasírují extra.
      Je to celé zlodějna a kdyby to nevynášelo, tak tu nejsou města zaplevelá kurýrním odpadem.

  4. Ta rátala táta trátra trarátala trátralala, la. :-)
    https://pravyprostor.net/?p=165739#comment-213159

  5. Pripadalo mi vzdy ubohe a svinske jit si zbozi prohlednout do kamenneho kramu, vyzkouset a podilet se tak na obotrebeni kusu, ktery pak bude prodan se znacnou slevou a nasledne si to objednat v eshopu. Takovymi lidmi jsem pohrdal a kvuli nim jsou dnes moznosti vyzkouset si kocarek nebo varnou desku pred nakupem priblizne nulove.

    Stejne tak mi pripada posledni D-Fuv odstavec. Vyhledat na Bookingu a pak to obejit. Nuzny to zebrak, ze se k tomu musi uchylovat. Mne Booking vyhovuje snadnosti pouziti a rad jej pouziji i pro naprosto neturisticke destinace, jako byla naposled Pribram. Jasne, stane se, ze nekdy je uz na Bookingu vyprodano a hotel/penzion ma jeste svoji kapacitu bokem. Nebo mi tuhle majitelka po nekolikate navsteve rekla, ze pres zimu maji na Bookingu oficialne zavreno, ale at klidne zavolam, ze pokoj vytopi a otevrou, kdyz reknu. Pak v tom problem nevidim.

    Co se tyce letenek, doporucuji jednoduche pravidlo, vse koupit u aerolinky primo. Jinak totiz u ruznych Kiwi sracu nebo firem s tlf. predvolbou +86 za penize neziskate sestiznakovy identifikator rezervace ze systemu Amadeus, ale jakesi univerzalne neplatne cislo jen v ramci te preprodejni spolecnosti, a ta vas pak muze vypect mnoha zpusoby. Stezovat si pak muzete na telefonu v Cine. Nebo v Brne, je to ale jedno, protoze nepoletite, nebo za mnohonasobnou cenu, kdyz mate stesti. Z ceho presne zije vyhledavac SkyScanner, to nevim, ale jim zobrazene ceny jsou shodne, ktere jsou v tyz okamzik v nabidce agregovanych spolecnosti.

    1. Booking (a jiné takové portály) nejenže neobcházet, ale podporovat. Jen víc a jen houšť. Jen tak se to celé bude hýbat a ceny se dosti rychle přizpůsobí – spíše dolů.

    2. No rikam, bylo to pred lety, a skyscanner byl oproti napriklad kiwi vyrazne levnejsi, ale fakt hodne vyrazne. Rozdil trebas litr na letence za 4-5 litru.
      Jinak souhlas s tim, co pises, no….

      1. Kiwi jsem zkusil jedinkrat, cena byla asi dvojnasobna oproti vsemu ostatnimu, tak jsem zakroutil hlavou, co je to za nesmysl, a vickrat jsem tam nepachnul. Pak mi k memu pobaveni kolega rikal, ze pres Kiwi neco rezervoval a chovalo se to stejne debilne, jako ti cinsti preprodejci, ze NEdostal ten sestipismenny kod (protoze pravdepodobne jejich biz je zalozen na tom, ze viseji na vykyvech a kupuji v nejakem zdanlive vyhodnem okamziku), takze pak byl klasicky v hajzlu se zrusenou rezervaci a nemohl se domoci niceho. Proste sracka, navic draha. Jakou zahadou je mozne, ze prodali nenulovy pocet letenek, nevim, asi je tam kombinace sily marketingu a lidske blbosti.

        1. Kiwi je podvod a dojírna veřejných peněz. Na rozjezd si vyjednali obrovské dotace od Euhnije, za Covidu obrovské kompenzace od českého sociálního systému, a mzdy tam jsou opravdu „nadstandartní“. A celé Kiwi je od doby co bylo převedeno, tuším v roce 2019, pod neprůhledný investiční fond trvale ve ztrátě, a prohlubuje ji. Normální podnik by už dávno byl v insolvenci. Takže tomuhle podniku se s jistotou vyhnout.

    3. Se všemi překupníky doporučuju dávat maximální pozor. S letenkami je to jasné, tam (po vlastní hořké zkušenosti, která výjimečně nedopadla pořádným průšvihem) nakupovat jen přímo u leteckých společností, ideálně evropských. Booking a spol. se určitě hodí, když člověk někde potřebuje jednu noc; když jedu do obvyklé destinace a na delší dobu, tak se z překupníka stává riziko a je většinou lepší to řešit na místě – nejen že se dá dostat na výrazně nižší cenu, ale i situace typu, že daný hotel zrovna prochází rekonstrukcí nebo že vás nacpali do nějaké ratejny. Celkově se ale snažím chovat při jakýchkoli nákupech rozumně, dá se tak ušetřit 30-50 % a tak člověk nemusí nutně tolik dělat, nebo si může dopřát víc.

      1. Kiwi je odpad. Vůbec nechápu tu bublinu okolo něj a proč tam nakupovat. Nicméně je dobrý, když člověk chce rychle přehled o cenách a co kam lítá. Ono asi málokdo drží v hlavě x letových řádů a destinací z letišť, kde ani nikdy nebyl nebo seznam jednotlivých aerolinek… A pak koupit přímo u aerolinky, vesměs levněji.

        1. Treba u KLM nakoupim pokazde draz, nez u 20 prekupniku, z nichz polovina ma nazev podobajici se nazvu letiste nebo slova „trip“, „go to gate“ apod. a kontakt v Cine nebo jinem prdelstanu.

          A nakoupim draz opravdu rad.

          U nizkonakladovek to neplati, ty maji vetsinou cenu shodnou nebo mensi, nez tito preprodejci.

    4. Ubohe a svinske je pujcit si v eshopu fotak na dovolenou a po ni ho vratit. Mit vystavene zbozi s moznosti ho prohlednout je zpusob, jak nalakat zakazniky do kramu, tak to bylo vzdy. S opotrebenim se pocita, cost of business, kazdy si ten jeden vystaveny kus rozpocita do ceny, stejne jako si eshop rozpocita snizeni ceny tech vracenych kusu. Kdysi jsem mel stejny nazor, a v ramci feroveho jednani jsem na to prodavace zacal (v mensich obchodech, do velkeho retezce si pujdu cokoliv osahat s umyslem objednat jinde bez mrknuti oka) upozornovat predem – neztracejte se mnou cas, jen to okouknu a nebudu zdrzovat, mate to moc drahe. Nebo jsem rovnou vznesl dotaz, jestli si muzu vyrobek prohlednout, i kdyz koupit nechci. A jake bylo moje prekvapeni, kdyz prodavac vzdy bez problemu souhlasil a vetsinou i celkem radostne nabidl cenu snizit nebo i dorovnat.. Holt nekdo ma ceny nastavene na mensi marzi a jede na obrat. Nekdo to napali stylem „kdyby to slo“ a pocita s tim, ze to treba nejaky jouda koupi za plnou palku a kdyz nebude liny a zepta se, proda stejne a vydela i tak dost. Keo pouze napali, nemuze se divit. Mimochodem, co nakupujes za exoticke kocarky, ze si je nemas kde prohlednout? Nic takoveho se nedeje, normalnich prodejen je porad dost. Pokud se neco neda fyzicky videt, je to tim, ze je moc siroky sortiment a halu se stovkami typu cehokoliv nikdo nebude zivit. Kocarek jsem byl kupovat nedavno a ani nejvetsi prodejce nemel na krame vsechno co nabizi a ani nebyl ochotny to tam vozit a predvadet. Predtim jsem kupoval pracku, v malem kramku, nechtel jsem zivit zelenou svini. Na webu mel nabidku desitek typu, za ceny jen o desetikoruny vyssi nez nejlevnejsi eshopy bez prodejny sidlici v prdelich u polskych hranic. Zato vse s prodlouzenou zarukou zdarma ve sve rezii. Jel jsem objednat osobne. Na krame mel pracky celkem ctyri. Videt tu co chci nelze, neni na to misto, koupit, vyzvednout o dve ulice dal ve skladu a pripadne vratit neni problem. Obchodni model se proste zmenil, nejsme v devadesatkach.

  6. Takže prodejce zpančuje pizzu, která jde přes rozvoz, ale když si pro ni přijedu sám, tak bude jakože fpohoděvole. To je strašné, to jsem netušil.

    1. Možná chvíli. Pak prostě prachy převáží a pančovaná bude každá.

      1. Mě na tom zarazilo, že si ten ichtyl vážně představuje, že tam frčí dvojí výroba a když tam dovalí osobně, dostane něco lepšího. Ale ten článek asi měl být o něčem jiném. Bylo potřeba zase naroubovat rusáky na cokoliv, vymezit se proti majnstrýmu, kterej kničí, že borec chcčije do káry, jako by to nebylo něco, co každej dělá denně…

        1. Na druhou stranu, obchodníci to někdy takhle dělají. Objednají si u výrobce něco, zadají parametry, které se mohou lišit od výrobku stejného typu. Stalo se mi to u řetězové pily. Karter byl evidentně jiný. Ale už ji mám dost let a pořád šlape, tak to snad ničemu nevadilo.

        2. U nás taková pizzerka byla. Původní restaurace si držela kvalitu, takže jsme tam rádi chodili. Ale pak nám bylo divné, že na rozvoz ta pizza byla prostě hnusná – rozvozy začala restaurace dělat v druhé provozovně, s nějakými brigádníky a bylo to… navíc o kus dál, takže ještě to bylo studený. Tak jsme skončili i s původní restaurací.

    2. no vzhledem k tomu že když si pro tu pizzu příjdeš do pizzerky, tak ji tam dělaj přímo před tebou, takže vidíš jak ji dělají. Což by jsi věděl kdyby jsi nebyl kripl co si obědnává jídlo z foodory.

  7. Z D-fense je čím dál větší pokrytec. Na jednu stranu nadává a označuje za parazity srovnávací weby, na druhou stranu mu není blbý je využívat. Ale nemusí se bát. E-business je už tak propletenej, že ty jejich služby stejně zaplatí. A protože to nejsou blbci, tak jim zaplatí aniž by o tom věděl a ještě poděkuje.

    1. ;-) nEvým yac vi ale ia bich školastyckí trestní čyn nezdebylněňý nedávayjl.

      1. kokodáci & kokr hell íni :-) nepražte tydýti a kokodáci
        https://www.youtube.com/shorts/DqAxAS15hiY
        https://smotret.tv/razvlekatelnye/312-kino

        1. Jo, ty nejsi pokrytec (asi), ty jsi jenom osel.

          1. Ještě něco vyekluješ dárečku? Překvap. :-) Ale startuj si motorku na dvorku, tydýte.

            1. Megamaxi tydlitáti!!
              Tak teda tohle na PL nepište nebo dostanete zase ban za zběsile pádivé pominuté devianty formanty inkluzek od vztyčení vysíracího stožáru, blby domů. :-)

              Co co, tak jim tam tele tele instaluje vysílací stožár, eš , 10.09.2023 14:17:02
              Příspěvek byl smazán redakcí pro porušení Etického kodexu. Prosíme, diskutujte slušně.
              Příspěvek dočasně nelze hodnotit, uživatel byl vícekrát banován. Děkujeme za slušnou a věcnou diskusi.

              //pointa byla o fachidiotech soustruhátů jedno titulů na 3 000%, prací druhými. – ??? yac to jde dohromady když němci oznámili když nebude kilowata 75.haléřů tak nemá cenu provozovat průmysl a zvětšovat státní dluh, imbecily. Tak v pindostanu to ustřelením nordstreamu ví ale jen „kalergi multiprofesoři asi obvykle počítají hrušky s jabkama.

              Re: Co co, tak jim tam tele tele instaluje vysílací stožár, eš , 10.09.2023 14:30:08
              středodula by mohl oudat :-)
              Reagovat | Editovat vlastní příspěvek

    2. Me to taky prekvapilo. Od pana D-F bych cekal, ze treba rekne, ze mu preprodejce Booking pripada debilni, z libovolneho duvodu — drazsi ceny, neuplna nabidka, nudne klikani na Internetu misto laskovani s recepcni. A ze sluzeb tedy nevyuziva. V pohode. Ale ze se tu bude chlubit, ze na tom vyhleda podnik a pak si objedna bokem, che cheee, to je ale filuta. Ten na to teda vyzral.

      1. Samozřejmě, že na to vyzrál, protože nebýt služby Booking.com s přirážkou, by hotel investoval do vlastních webovek, které by bylo možné najít na internetu. Takto se vyhledávač přesunul na Booking.com a není jiné cesty než použít ten. Naprosto s postupem D-F souhlasím. Pokud ubytovatel není ochoten přiznat a slevit přirážku zprostředkovatele je dobré jít o dům dál.

        1. A kterej hotel dneska nemá svoje webovky, proboha? Tohle je úplně mimo realitu. Přeji štastné chvilky při nekonečném projíždění webů místo toho, aby se člověk mrknul na booking, kde to má přehleděn seřazené i s informacemi, které potřebuje.

          1. Hotely je mají v hrozném stavu, malé ještě horší a nehoteloví ubytovatelé vůbec, protože by se tím přiznali k nepovolenému podnikání v místě. Ale samozřejmě za službu si můžete připlatit, to je vaše volba. Mnoho štěstí.

            1. Zvlastni, ted jsem zcela namatkove zkusil apartmany v okoli Dobrise.
              Z 10 nahodnych, co si Seznam nasel nekde navrchu, jich 2 nemely webovky s tim, ze nejake fotky tam byly z Bookingu. Zbyle mely bud webovky (1 ve vystavbe, nevim, jestli fakt ci uz 10 let), jedni meli „stranku“ na Facebooku, nekteri meli jak sve WWW (a docela slusne), tak nejake odkazy na Booking…..
              Takze muzu nepotvrdit, to, co rikas

            2. Zato služby využít a nezaplatit za ni, to je ta pravá frajeřina. A když někdo chce zatajit nedovolené podnikání, tak umístí nabídku na booking, to je zcela logické.
              Tím hrozným stavem myslíte co konkrétně? Najít podmínky ubytování tam jde vždy. „Hrozný stav“ mi přijde jako zoufalá potřeba ted něco obhauícího říci.

              1. Necítím nejmenší potřebu se před Vámi obhajovat, kdo chce vidí to sám. Zato cítím potřebu nenechat se vydírat nevyžádanou službou. Ale jak říkám, klidně si připlaťte. Vaše volba. Nemusíte to obhajovat, takových Vás je.

                1. Vás booking přinutil hledat a vybrat si na jeho stránkách? Tak to je strašlivé, už chápu, ten bezmocný vztek, když si vygoogluje nabídku ubytování v dané oblasti, booking chcete přeskočit, tuknout na rovnou na stránky hotelu a booking vám – zřejmě ve zločinném spiknutí s googlem – to nepovolí. Pak to je vydírání a váš partyzánský odboj je obdivuhodný. ale klid, až se tohle bude stávat i dalším lidem, tak pochopí, že jste si to nevymyslel.

                  1. domýšlivost je děsná věc

                    1. Kdo že to psal o vydírání a nevyžádané službě?

                    2. vy jste beznadějná obět marketingu, z obou stran

                    3. A takto bych diskusi s generátorem náhodných vytáček ukončil.

          2. Mirek F.: hotely předpokládám všechny, ale třeba apartmány, hlavně ty, které jsou soukromé, někdy stránky nemají a místo toho jakýkoliv gugl vede na jejich booking stránku. Takže se s nimi nelze zkontaktovat, protože nikde není telefon. Už jsem v takových nebydlel právě proto, že nebylo možné se s nimi domluvit na podmínkách a jediná možnost na bookingu byla nevratná rezervace s okamžitou platbou.

            1. Fatdwi: OK, rozhodli se podnikat s tím, že nabídku služeb zas ně udělá google. Čili služba, za kterou se platí.
              Já osobně dám při výběru hodně na recenze, zatím mě nezklamaly. Tak se nebojím ani nevratné rezervace 100%, která platí imo povětšině jen na poslední období (den, dva…) před příjezdem.

              1. Mirek F.: nabídku služeb za ně udělá naopak booking, nikoliv google. Platí za to bookingu provizí, googlu předpokládám vůbec nic.

                Recenze – záleží, kde hledáte a co za lidi v daném místě bydlí. Řídím se pouze tím, co lidi napíšou, nikoliv hvězdičkami (byť v běžných destinacích, kde je toho dost, nic pod 8/10 zpravidla vůbec neřeším). V Asii není problém mít u ubytování recenze od jedné hvězdičky po deset, typicky proto, že baťůžkář z ještě větší prdele je nadšen a píše o „nejlepším ubytování během celé dovolené“, zatímco 1/10 dává Američan, nasraný, že když v půl druhé v noci přijel na hotel, nebyl tam nikdo, kdo by mu odnesl kufry do pokoje a musel to chudák tahat sám, takže to byl ten nejhorší hotel, kde kdy byl. Takže typicky mrknu do reviews, dám seřadit od nejhorších a přečtu, proč to bylo tak zlé. Pomůže mi to víc než nadšené recenze, které cpe booking do přehledu (kde je vždycky ten baťůžkář a nikdy nasranej Amík).

                1. fadtwi: moje chyba, samozřejmě booking.
                  Já osobně čtu reference chronologicky, za cca rok, dva pozadu. Že byl před pěti lety hotel super/humus, to už je minulost, klíčové je poslední období.

                  1. Mirek F.: jasně, na datum se dívám taky, ale až jako druhé v pořadí. Prioritou jsou stěžovatelé a „kvalita“ jejich stížností (třeba ten zmíněný Amík mě fakt neodradil, i když už nevím, jestli jsme tehdá zrovna v tom konkrétním hotelu bydleli).

                2. S tými hviezdičkami mi to pripomína celosvetové prieskumy spokojnosti zamestnancov v našom korporáte pár rokov dozadu. Udávané priemerné percentá spokojnosti Indov so svojim miestnym manažérom nemali u nás šancu dosiahnuť ani tí najlepší a najobľúbenejší (a to pritom aj v priemere bolo podľa mňa celkom v pohode). Nejako porovnávať počet hviezdičiek medzi ľuďmi z rôznych kultúr, nota bene z toho vyvodzovať nejaké akcie, je načisto šialené.

  8. Mně teda maminka odmala učila, že po vyčůrání si mám umýt ruce.

    A můžu vám říc, že když někde na konferenci na toaletě potkám známý osoby a oni pak, když si meju u umyvadla ruce, kolem mne prosvištěj ven bez zastavení, tak se mi chce blejt.
    A pak, když mi jsou třeba představováni, tak nepodání ruky sice vypadá blbě, ale – co mám dělat. Zvedá se mi kufr.

    1. Hubu mají asi špinavější hovnometi, což je nutilo asi podvědomě dávat tlamolepy. Vyznavače „vůní a krás.

    2. V jednom londýnském pánském klubu jdou po tradiční skle-
      ničce whisky na pánskou toaletu lord George a lord Winston.
      Po vykonané malé potřebě se oba vrací nazpátek do haly. Lord
      Winston rovnou, ale lord George si ještě umyje ruce. Potom
      když spolu sedí u tradičního šálku anglického čaje, povídá lord
      Gorge lordu Winstonovi: „Vaše lordstvo, nechci nijak vyzdvi-
      hovat svoje vzdělání, ale nás v Oxfordu učili, že když jdeme
      z pisoáru, máme si umýt ruce.“
      Na to lord Winston odpovídá: „Vaše lordstvo, to zase nás
      v Cambridgi učili, jak si ty ruce nepočůrat!“

      1. Kdysi bývala moč sterilní, ale co dneska ještě platí? https://21stoleti.cz/2012/04/11/moc-neni-sterilni-mytus-padl/

        1. Sterilní možná i je, ale tak či onak ta sterilita dlouho nevydrží, začne se rozkládat a přitahovat různý breberky. Krom toho, sterilita neznamená nezávadnost.
          Jinak jsou prej ale záchody z hlediska mikrobiologickýho celkem bezpečný, pokud tam teda občas uklízej.

          1. jojo, slyšel jsem že výtahy jsou horší, ale největší hegeš musely být telefonní budky – páchlo to tam z oprskaného mluvítka slinama úplně děsně :)

            1. Pche, telefonní budky a oprskané mluvítko.
              Jednou jsem viděl, jak vypadá a cítil jak smrdí mikrofon po folkařích z nějaký porty. To zařízení je snad rovnou na vyhození. Nevím, jestli je tady nějakej zvukař, aby se třeba mohl podělit o zkušenosti? Dá se to nějak dezinfikovat a opravit, nebo je takovej mikrofon branej rovnou jako spotřebák?

              1. Nejsem zvukař, ale slyšel jsem před drahně lety od jednoho insajdra, jak Lunetici reklamovali odposlechy do uší, že postě nic neslyší, a přijel z německa technik od Shure a vydlabal jim z nich ušní maz…

                1. Ano častá závada všech do ucha se zastrkovacích sluchátek a naslouchátek. Množství mazu je někdy až k neuvěření :-(

              2. Pod košem je vždy takový hustý molitan, ten se dá vyprat/vyměnit. Pokud se někdo proprská až k membráně, tak je systém mikrofonu na výměnu. Najde-li se někdo s desinfekčním sprejem může rovnou hledat servis. Většinou ale vše zachytí onen „molitan“ a do servisu se nám ani nedostane neboť vyschne a jede se dál …. :-)

        2. S tou moci je to stejne, jako s chlazenim popalenin maslem. Jedna se o praktickou radu z dob, kdy uz lidstvo verilo na bacily, ale jeste nemelo vsude upravenou vodu. U te moci konkretne to znam jako praxi zedniku, kteri samozrejme pro omyti rany pouzili moc vlastni, tam jaksi, jelikoz se jedna o filtrovanou krev, pripadne zaneseni bacilu neudela zadnej rozdil, neb se jedna o bacily vlastni.

          1. turbosele 10.9.2023 v 18:09

            Známa je i jiná praxe, a sice omytí rány močí cizí a použití obvazů cizí močí nasáklých.
            Použití moči velbloudí je popsáno Aloisem Musilem v knize Tajemná Amra, Praha, 1932.

            1. Ok. Tak daleko do dejin nastesti prameny (moci) zedniku z me rodiny nesahaji.

          2. Nejen zedníci, ale i horníci. Tam to bylo s vodou ještě horší.

        3. Hupert:
          Moč zdravého člověka by sterilní být měla a k její kontaminaci maximálně může dojít spláchnutím bakterií z ústí močové trubice, která je fyziologicky osídlená různými koky a u ženských i často nějakou E. coli. Proto se ke kultivaci bere standardně moč cévkovaná. MOčový měchýř a vše nad ním má být již sterilní. To samozřejmě nevylučuje asymptomatické lehké osídlení močové trubice a měchýře (často pouze přechodné), zejména u žen, které mají oproti mužům močovou trubici krátkou a její ústí je těsně v sousedství mikrobiálního zooparku, jehož špatně složení s přerůstáním nežádoucích bakterií do močové trubice přímo souvisí.

          1. Bůh musel být inženýr. Kdo jiný by stvořil ženu tak, že postaví zábavní park vedle ústí kanalizace.

        4. Cili bakterie v moci jsou, ale mimo moc nekultivuji. Tak to jsou teda nebezpecny jako prase…

    3. Si zahraj na Japonce, zdvořilá úklona s rukama na pukách (nebo snad na pucích?).

      1. dělám to tak, že sepnu ruce a pokloním se, tak to dělají pokročilé civilizace

  9. Močiče pomineme, vše je nutné činit s nějakou úrovní a přijde-li opravdu kritická situace, lze potřebu vykonat do PETky vsedě, zakryt dekou či kusem oděvu, budiž politovány ženy. Využívám rozvoz dost často a opravdu to není špatně placená práce (na to že jde o nejjednodušší a nekvalifikovanou činnost).

    Model foodory, woltu a dalších rozvážkových jídelních služeb počítá s tím, že zákazník zaplatí kus dopravy a restauratér taky, protože mu zákazník neušpiní nádobí a ubrus (a taky restaurační wc :-)), nezasedne stůl a nevyužije servírku. Co znám, spíše si chválí a spolupracují najednou i s více rozvozci. Netýká se hospod s levným jídlem a drahým pitím, které vydělávají hlavně právě na tom pití; tam může vyjít rozvážka i ztrátová.
    Oblíct se, 2x 15 minut strávit na cestě, chvíli tam čekat, protože to netrefíš nikdy přesně, není pro mě dobrá volba; to už se tam můžu rovnou vydat na jídlo a zážitek bude větší. Nehledě o ceně cca 45 minut času.
    Naštěstí mé oblíbené restaurace kvalitu jídla zachovávají i v rozvozu.

    Booking (Hotelopia, Trivago) je naprosto super simplifikace procesu hledání noclehu a jsem ochoten mu ty peníze dát. Ostatně i ubytovatelům se to vyplatí, reklama s větším dosahem je strašně složitá a pochybuju, že by vyšla levněji. Praxe obechcání bookingu je přísně stíhaná – pochopitelně – jde o legální podvůdek shodný s vyzkoušením věci v kamenném obchodě a objednání přes net jinde – a není nijak masová. Jasně, u známých pak postupem času bydlím „na dobré slovo“ a s nižšími náklady.

    Kiwi a spol jsou něco docela jiného. Tam v okamžiku koupě letenky vůbec nemusíte letenku vlastnit a jste vydáni na milost a nemilost přeprodejci. Tam souhlas; jen jako vyhledávač letů nebo jako nejistá koupě levné letenky tehdy, když mi na cíli tolik nesejde.

    1. Kdysi dávno jsem četl o houbě v igelitovém pytlíku, používané v Moskvě, vyhlášené dopravními zácpami.

      1. Možná pro prostatiky, ale alespoň u mě v době, kdy se stane močení akutním, to chce tu PETku :-)

        1. To bude urcite ten duvod, proc vsevedouci EK, slunce jasne a hlava pomazana, chce ta neoodelitelna vicka. Abychom nebyli od chcanek! Zrovna jsem na to dneska rano myslel v aute, kdyz jsem odtrhaval vicko, abych se kulturne napil dzusu.

          1. Kdo někdy letěl navigačku, nebo speciálku, tak ví, že nejlepší je flaška od 50% nekataru Solevita (Lidl). Má to 1,5 litru a široké hrdlo.

    2. A co si, Dissenter, predstavujete pod hen tym onakym „zena“? Preco by nemala mocit do flase, kedze sa ako muz bude citit? Ha? Co bolo, to bolo, terazky mame predsa hen to 21. storocie!

    3. Booking je bezesporu fajn a využívám jej, leč někdy jej prostě obejdu, neb ubytovací zařízení ne vždy dává celou svou kapacitu k dispozici bookingu, který pak hlásí, že zařízení je plně obsazeno. Pokud do takového hotelu / penzionu zavolám napřímo, volný pokoj mají, tedy alespoň vždy tomu tak u mě bylo.

    4. Dissenter: „Praxe obechcání bookingu je přísně stíhaná“

      Co si pod tím mám představit? Dělám to úplně běžně, například proto, že chci platit cash a jediná možnost na bookingu je „platba předem“. Stačí tam zavolat a hned je platba cash v pohodě. U některých ubytování (typicky resorty u moře) už booking nevyužívám dávno a to kvůli stornu – podmínky jsou typicky mnohem lepší přímo u zdroje a párkrát se mi to i vyplatilo, často jsou i nižší ceny (např. díky nějaké „stay longer, pay less“ akci, která na bookingu není) a bývají i přesnější popisy, je-li více možností ubytování.

      Další problém je dostupnost pokojů, kdy kolikrát na bookingu je plno, ale po zavolání se tam něco objeví (naposled asi před 2 týdny).

      Dovedu si představit, že booking bude řešit situaci, kdy si něco přes ně zarezervuju a pak se s majitelem domluvím, že to zrušíme a že to uděláme bez nich, ale to obvykle nedává finanční smysl, aby to bylo zajímavé pro obě strany. V jednom hotelu mi řekli, že když si u nich objednám pokoj po telefonu, dostanu automaticky 5% slevu, protože nemusí platit bookingu. To je dost málo na to, aby někdo obcházel pravidla kvůli pár korunám.

      Paradoxně, v tom stejném hotelu, se občas stalo, že mívali na bookingu ceny nižší, než po slevě přes telefon. Na to recepční vždycky jen krčila rameny a já to booknul při příjezdu právě přes booking.

      1. fatdwi 10:48
        …se stává naprosto běžně, že pan provozovatel ubytování při odjezdu pošeptá do ouška..“příště mi zavolejte napřímo – bude to o 10% levnější…“

        1. Childeater: no jasně, však o tom taky píšu, jen těch procent bylo tehdy jen 5. Ale to není žádné „obcházení bookingu“, to byste taky mohl říct, že prodejem auta „obcházíte bazar“ nebo nákupem u výrobce „obcházíte supermarket“. Za „obcházení“ (v negativním konotaci) lze považovat pouze něco, kde jsem získal výhody a pak o ně chtěl zprostředkovatele připravit (tedy „jakožezrušení“ již uzavřené rezervace za účelem vyhnutí se poplatkům).

          V létě jsem mimochodem udělal další zkušenost, kdy pokoj byl levnější na recepci než na bookingu. Chtěl jsem platit cash a nešlo to, nakonec jsme ale vybrali jiné místo, než bylo vyhlédnuté. A v tom druhém hotelu dotazem na recepci cena nižší, než co měli na bookingu. Počítal jsem spíš s tím, že po dotazu na cenu to budu muset booknout online, ale opak byl pravdou.

          Pro mě jsou ale zásadní stornopodmínky a protože se na bookingu v posledních letech pomnožily „nevratné rezervace“, začal jsem to řešit přímo u provozovatelů. Že mám navíc často i nižší cenu je jen příjemný bonus. Pocit, že bych „obcházel booking“ tím, že si pobyt zarezervuju na stránkách resortu fakt nemám.

          1. ovšem o největší bank se hraje v realitách. jestliže slušná realitka u bezproblémové rychle se točící nemovitosti bere zhruba 5%, potom se to u obyčejného bytu za pět milionů jedná o čtvrt milionu. s tím, že většina realitek se vůbec nebrání praxi překrádat soukromé inzeráty, opatřovat kradené fotky svým vodoznakem(sic!) a jejich taktikou je okamžitě z klienta vyrazit „rezervační poplatek“ (což je cosi blátivého kde vůbec nefiguruje prodejce a prodejce to k ničemu nezavazuje). dokonce se dřív občas vyskytovali takoví koumáci, co vyráželi z bezelstných klientů rezervační poplatek s příslibem slevy desítek procent ceny a následně to jako nevyšlo a vraceli poplatek půl roku, a penízky jim mezitím spaly na účtech a vydělávali.

            1. čili jako kupec trošku pogůglovat, najít kontakt na majitele, ozvat se mu osobně a obejít realitku (netýká se to akcí, kde má realitka takzvanou exklusivitu, ale to je málokdy) a „vydělat“ řádově desetitisíce korun za hodinu gůglování a telefonování je docela dobrý nápad.

            2. Lukas B.: reality čeká proměna. Tak, jako po roce 2008, resp. od 2011 dál, když se trh začal trochu sbírat, přišla konsolidace (hodně menších realitek a OSVČ realiťáků v mezičase krachlo nebo šli dělat něco jiného), tak dnes jsou ta procenta úplně mimo. 5% dávalo smysl před 15 lety, kdy garsonka stála cca 500k a paneláková 3+1 šla koupit za 1.5M.

              Takže čekám, že jestli se trh v dohledné době nezlepší nebo se ještě zhorší (úrokové sazby a ceny nemovitostí jsou dnes smrtící kombinace, která zatím ceny srazila jen málo, ale objem realizovaných prodejů už celkem dost a je otázka, kam to ještě může dojít – s Fialou u vesla to ale jen těžko bude nějak rychle lepší), pak někdo z větších hráčů začne s procenty hýbat (resp. začne asi někdo menší, ale ti větší se toho budou muset chytnout a když už to udělají, tak to bude bolet). To pak nejspíš povede k další konsolidaci, protože některé realitky budou mít problém svůj dnes rozlezlý aparát živit a pro OSVČ to zase začne být méně zajímavé. Záleží, jak moc se to pohne. Dost bych se ale divil, kdyby výrazně nižší objem prodejů dokázal uživit dlouhodobě všechny, kteří na tom trhu jsou (nahradit objem zvýšením už tak vysokých poplatků je nereálné).

              Ještě je tu samozřejmě možná jiná cesta a to protlačení zákonné nutnosti prodávat přes realitky, pak by se otevřela cesta nejen k další konsolidaci, ale současně i zvýšení poplatků a předpokládám, že velcí hráči v pozadí pracují právě na této kartě. Podobně, jako se už několikrát objevil návrh bazarních zmrdů, že oni jsou hen ty garanti kvality a mělo by být nutné použít k prodeji auta bazar – to zatím neprošlo, ale myslím, že objem peněz v autech, kde jsou marže o hovně je ve srovnání s realitami malý, takže to nebylo dostatečně finančně zajímavé téma pro ty, kteří by to mohli v parlamentu protlačit.

              1. popravdě netuším, jakou přidanou hodnotu mi poskytne realitka – příčetný prodejce má svého právníka, kupec také, výpis z katastru je za pár korun na poště, jediné, co umí realitka lépe je inzerce a případně markeťácké nafocení (fotka prodává, ne že né). no a když fotku a popis překrade ze soukromého inzerátu (jak jinak si lze vysvětlit že tutéž nemovitost nabízí s identickými fotkami ale každá s vlastním vodoznakem více realitek), potom zásluha realitky je pouze topování a opakování inzerátu.

                1. a ano, někdy má realitka smysl – třeba na rozprodej developerského projektu, kde se očekává, že to bude prodávat někdo v košili a poskytne zájemci „krabicové náčrty“ a 3d vizualizace a uvaží kafe a bude mu foukat pod kramfleky. ale na nákup/prodej jednotlivého staršího bytu či domu nepřináší nic.

                  1. Jakozto clovek, co za poslednich par let prodaval, ci se ucastnil prodeje cca 7-8 nemovitosti typu byt, pripadne dum, se pokusim vysvetlit, v cem vidim prinosy realitky.
                    Jsou doby, kdy je poptavka tak velka, ze je realitka skutecne zbytecna. Clovek vystavi inzerat za „nesmyslnou cenu“ a za tyden ma prodano. Ty doby jsem zazil (a stejne prodaval pres realitku, viz duvody dale), ale typictejsi je situace, kdy clovek nemovitost prodava treba pul roku. Aktualne uz rok prodavam byt, uz jsem to dal za polovinu toho, co jsem za nej mohl dostat pred 2 rokama, a porad nic.
                    V tu chvili nastupuje vyhoda realitky – ta je schopna cpat do inzerce nekolik tisic kc mesicne klidne po dobu 1-2 let, a nijak se to neprojevi na vysledne provizi. Za ten rok jsou schopni do inzerce nacpat klidne 40-50 tisic kc, pricemz se jim muze lehce stat, ze po te dobe prodavajici rekne, ze uz jim na to sere a ze konci. Takze realitka prisla o penize, prodavajici nikoliv.
                    Dalsi duvod muze byt v okamziku, kdy je o nemovitost zajem, ale uz prislo 20 lidi a stale nikdo nekoupil. Zazil jsem pravda asi 10 lidi max, ale i tak.
                    Pokud si to clovek resi sam, musi tam s nima na prohlidky, musi se jim venovat. Rekneme, ze prodavame nemovitost, ktera je par desitek km od mista, kde ziju – a napriklad musim chodit do prace a podobne. Ja jsem jednou kupoval byt od cloveka naprimo, ne pres realitku, a na prohlidku jsem tam jel v 10 vecer, protoze on proste jindy nemohl. A zcela otevrene rikam, ze tim, ze si ten byt prodaval sam a zajemce byl vystaven takovemuto „nekomfortu“ jsem ten byt koupil tak o pul milionu levneji, nez kdyby ho byval prodaval pres realitku (samozrejme nejen diky tomu, ale urcite to prispelo)
                    Takze to mame cas + domlouvat se – typicky zajemce nebude moct prijet, kdy ma cas prodavajici a naopak.
                    Dale – ne kazdy prodavajici je dobry obchodnik. Napriklad moji rodice kdysi prodali barak se ztratou tipuju tak 20-30% oproti tomu, kdyby to dali realitce. Jednak si nebyli jisti cenou a nechali se ukecat extremne nizko a jednak neumeli bartak spravne nabizet.
                    Mam znameho realitaka, ktery kdyz uz ma nekoho na prohlidku, dokaze v nem vzbudit zajem i ve vecech, co by bezny clovek netusil – on ale poptavajicich za svuj zivot zazil mraky a vi uz, proc nakonec koupili, co je presvedcilo atd. Takze na tyhle veci umi „tlacit“. Samozrejme, pokud je nekdo super obchodnik, tohle se stala nedulezitym, ale kolik lidi jsou rozeni obchodnici…
                    Pro mnoho lidi muze byt velky benefit takove to „podepisu to a uz se o nic nestaram, oni to udelaji za me a ja jen dostanu penize“. Ja si spoustu veciresim sam se svym pravnikem atd a vim, jaky je to priserny oser – a v dnesni dobe napriklad rekonstruuju velky barak a resim veci typu pripojeni elektriny, vody, zmeny dispozic na katastru, vystavba pudniho bytu a s tim spojena byrokracie – a proste jsem si zaplatil cloveka, co mi to vsechno zaridi. Jo, dal jsem mu uz asi 50 tisic jenom za to, ze zaridil elektriku, vodu a podobne veci. Ale kdybych si to mel zarizovat sam, tak se z toho poseru a nic neudelam na baraku a budu porad resit nejake urady.
                    Takze to, ze to vsechno nekdo jiny udela za tebe je pro nekoho fajn.
                    Tohle jsou ty nejduletijsi duvody, jak je vidim ja.
                    Osobne prodavam pres realitku vzdy. Druha vec je, ze prodavam pres dnes uz v podstate znameho a jsem schopny se s nim domluvit na mensi provizi, nez je bezne (cca na polovine). Takze pokud clovek pujde do Remaxu nebo do MM, tak tam mu napalej provizi 5% a nebudou se s nim bavit. Pokud clovek najde nekoho rozumneho mensiho, bavit se s nim i bude….
                    (ja vubec mam ted nastaveny rezim typu „nic nikomu nepodepisu, dopredu se ustne domluvime a kdyz to prodaj, tak teprve pak podepisu smlouvu“ a da se to. Ne u Remaxu a podobne.

                    1. já netvrdím, že realitka nemá náklady – má. netvrdím, že jezdit na prohlídky na druhej konec republiky není voser. netvrdím, že dobrý obchodník co vymluví z jalové krávy tele a umí mlčet když je potřeba chvíli mlčet nepomůže. ale většina toho, co realitka nabízí, jsou leštěný prdy, a její zájem není prodat/koupit, ale inkasovat provizi. a ano, skutečně někteří radši tratí spoustu peněz než by se tomu sami dva dny věnovali.

                      a bacha, realitka není autobazar, ta nic nevlastní, ta jen zprostředkovává. na ní si v případě, že něco je jinak než se zdálo, nevezmete vůbec nic, a tak je dobré prodávajícího (a kupce) vidět, a odfiltrovat naprosté magory (netvrdím, že se s magorem nedá uzavřít fantastický obchod, ale je to o nervy). a aut jsou plný salony, asfaltové plochy a štěrkový ohrady, ale u baráku rozhoduje nejvíc místo, a klient požadující „byt někde v praze nebo kdekoli do třiceti kilometrů od prahy“ asi existuje, ale není častý případ, baráků „někde konkrétně v okolí 10 km“ byly vždy jednotky a bytů desítky kusů, a z toho tři čtvrtiny hnusný s hnusným bezprostředním okolím. rozdíl mezi krásnou klidnou lokalitou a hnusným hlučným peklem může být jen 100 metrů vzdušnou čarou.

                      a stejně jako u koupě ojetiny je dobré mít s sebou automechanika, ehm tedy spíš nezávislého technika co se do stavby nezamiluje ale bude šťouravě komentovat vady s odhadem ceny nápravy.

                    2. No, realitka ma prave ze VZDY zajem prodat, protoze jedine tehdy dostanou provizi.
                      Leckdy to jde na ukor prodavajiciho, kde se ho snazi donutit prodat pod cenou, jen aby se to prodalo. Coz jsou typicky prave realitky jako Remax, MM a podobne (co jsem mel tu sanci zatim se setkat).
                      Pokud jsem kupoval nemovitost, tak jelikoz tak nejak vim, na co koukat, tak jsem si obvykle vystacil s kymkoliv, kdo mi otevrel dvere, ale ja budu asi vyjimka :-) Ja totiz potrebuju kupovat v co nejhorsim moznym stavu (pokud se bavime o bytech), takze moje nakupy byly vzdycky o cene a o nicem jinem :-)
                      Co se tyce lokality souhlas, znam moc dobre.
                      Rozhodne pokud nekdo nakupuje a ne prilis tomurozumi, vyplati se vzit si sebou nekoho, kdo tomu rozumi. Coz je stejne jako u aut a podobne. Prilis nechapu lidi, co to nedelaj…Ostatne, ja kdyz jsem sel kupovat, v kapse vzdy metr, tuzku, idealne vodovahu, baterku a podobne :-D

                    3. naprostej bizár jsem zažil asi před deseti lety, tchyně měla zrovna nějaký volný peníze a tak se rozhodla pro konzervativní investici, a to „slušný byt se slušným okolím kdekoli v praze“ (nakonec se to překlopilo do „byt kdekoli v praze s nájemníkem – slušným mladým důchodcem, který tam bude žít ještě 25 let a pravidelně platit a nebude chtít nic měnit“). ještě kde šlo o prázdné byty, tak jsem navštívil jakýsi byt v osobním vlastnictví (v rámci svj) tuším v krátké ulici ve strašnicích (?), kdy jsem se s realitní makléřkou esoterického zevnějšku sešel před barákem, ona mě požádala jestli můžu pět minut počkat, že tam musí „něco připravit“, a skutečně, když mě tam přivedla, tak tam byly pověšeny obrazy, rozestavěny řezané květiny, plály svíčky (v létě odpoledne, a tak byly zataženy závěsy), hrála tlumená hudba a na květinovém stolku byly dvě čerstvě nalité skleničky na nožce s nějakým šumivým tlamolepem (rozestláno naštěstí nebylo, uf.). docela jsem to pokazil metrem (laserovým, co rovnou počítá plochu cimer), kdy jsem trošku opravil inzerovanou výměru, vodováhou (sklon opechování parapetů dovnitř se mi nelíbil, jeden plech jsem při tom dokonce nechtě utrhl), teploměrem (bezkontaktním samozřejmě) a odporovým vlhkoměrem (každý čerstvě vymalovaný starý byt bez nové elektro a vodoinstalace je v principu podezřelý), a jako bonus jsem se zajímal proč je skrz byt pod stropem jakási zhruba coulová trubka bez jakékoli odbočky do bytu (a dokonce jsem ji drze oškrábal a pod nátěrem bílou malbou byla jasně žlutá), a když jsem při odchodu nasvrhl cenu 25% z inzerované částky, tak se paní přestala unyle usmívat a začala sprostě nadávat a dožadovala se zaplacení řezaných květin, které prý připravila jen kvůli mě.

                    4. navrhl jsem slevu 25% přirozeně. grrrr.

                    5. Lukas B.: story pobavila, ale zaujala mě „podezřelost“ kvůli výmalbě – to bych naopak považoval za standard. Pro mě bylo naopak nepochopitelné, že někdo nabízí (vyklizený) byt ve stavu „rozmáznuté mouchy na stěnách, jasně patrné obrysy odnesených skříní, luxusní podivná nebarva, co asi byla před 40 lety jako jediná v barvy-laky k dispozici“ atd.

                      Ačkoliv chápu, že člověk může zpozornět, jestli tam náhodou nejsou nějaké „mapy“ od vlhkosti, je to stejné, jako nabízet ojeté auto špinavé jak prase na jaře po zimním provozu, kdy to od předchozího léta nevidělo myčku. Dojem uděláte jen jeden a BFU koupí radši vyvoněný šunt než zachovalý, ale špinavý kousek. Takže osobně bych taky vymaloval a pokud bych ztratil Vás, protože byste si myslel, že tím něco skrývám, rozhodně bych našel víc takových, které čerstvý Polar přesvědčí ke koupi, případně mi dají víc, než kdyby viděli to stejné nevymalované (právě proto, že už něco takového určitě viděli a tohle „vypadá líp“).

                    6. mě byste neztratil, já bych vám jenom pozorně svítil modrým světýlkem v koutech.

                      ale jo, výmalba navnadí BFU. ale kdo už pro BFU vymaluje, ten by mohl aspoň vyměnit vypínače a zásuvky a zakapotovat bytový rozvaděč, tím by možná zmátl i mě. aspoň na chvilku.

              2. Hodim vam sem cerstvou zkusenost, 2 nakupy ted v srpnu, oba 8M. Remax proviz 5%, nejaka mensi RK provize 3%. V techto cislech nevidim sebemensi problem, je to hodne? Malo? Je mi to jedno. Sejde tak moc na 10% z ceny?

                Kde problem vidim, je zatim 100% skore realitnich makleru jako naprosto nekompetentnich idiotu. Predchozi 2 nakupy a 1 prodej jsme uskutecnili bez RK a byl jsem za to rad. Realitaci, ktere jsem potkal, a ze jich par v ruznych najmech a nakupech bylo, jsou strasna pakaz, jejichz pridana hodnota je skoro zaporna.

                Nevedeli nic o nemovitosti (stari udano o 40 let jinak, jaky detail), postup plateb a uschovy nesmyslny, smlouvy vylozene vadne (napr. zavazovaly nekoho k ukonu, aniz by ten nekdo byl smluvni stranou). Udiv, ze chci stavebni vykres nebo povoleni, pry nemuze od domu existovat. Napsal jsem na A4 propiskou souhlas majitele s nahlizenim a 50min. na to jsem na radnici trimal 10cm tlusty spis s vykresy jeste z R-U, ze 70. let detailne zakreslene body zemneni hromosvodu a podobne. Naprosta tragedie. Na moje upravy smluv a doporuceni pytel kecu „my (na malomeste) to takhle delame 20 let“, „jste prvni, kdo…“.

                Moc nechapu, kdo v dobe Sreality a BezRealitky jeste RK vyuziva, snad jen tam, kde majitele otravuje provadet kupce, ale casto u toho je stejne pritomen, tak nevim.

                No, kazdopadne jsem rad, ze to realitni blb kazil jen malo, ale byly to nervy. Kdyby to byl neblb, mel kloudne smlouvy, obehal archiv za me a tak dale, pak myslim, ze si tu provizi klidne zaslouzi.

                1. Pozerám, že máš také isté skúsenosti a agentmi realiťákmi ako ja.

      2. Obcházení bookingu nemyslím ze strany zákazníka, ale provozovatele. Booking má i falešné nákupčí a jakmile není cena nabízená na bookingu nižší než přímý prodej, jsou sankce ev. i vyřazení.
        Samozřejmě, jsou hotely, kde i opakované prohřešky jsou tolerovány – atraktivní hotel, o který booking stojí, a naopak.

        Z něčeho ten agregátor žít musí a v zájmu nás, kteří ho využíváme dosti, je aby měl co nejširší nabídku.

        1. Hlavne jsou ruzne smlouvy, podepsat jim nutnost drzet nejnizsi rate prave na bookingu nemusi kazdy, zavedene skvele hodnocene hotely tam booking chce za kazdou cenu. A pro ubytovatele existuji i ruzne klicky, casto i s „ojebem“ na zakaznika. Typicky stejna cena s moznosti stravovani, ktera v hotelu jinak ani neexistuje – vyhradne all inclusive hotel ma na bookingu rate se snidani a mozny priplatek za all inclusive. Zakladni rate stejny jako na webu hotelu, kde ovsem all inclusive je uz zahrnuty v cene.
          A jsou i mensi ubytovatele (pensiony nebo majitele chaty/vily), kteri booking pouzivaji nejen jako reklamni kanal, ale i nahradu vlastniho rezervacniho systemu. Pri cenach v desitach eur za noc a jednom az peti pokojich se to casto vyplati.

        2. Dissenter: to je přece už z principu nesmysl, platilo by jen v případě, že má booking exkluzivitu. A dle toho, že tam často čtu „na naší stránce vyprodáno“, tak ji má jen těžko. Pokud ji umožňuje a pak ji někdo obchází, pak ano, to je pak možné, že porušuje uzavřenou dohodu. Ale jinak ani náhodou.

Napsat komentář

D-FENS © 2017