Darovanému dělu na kříže nehleď - zpět na článek

Počet komentářů: 1 586

  1. Banderovci milují ekologii !
    Zlí jazykové tvrdí, že vyhodili tu přehradu na Dněpru do vzduchu aby zamezili zásobení Krymu vodou.
    https://t.me/casusbellilive/110573

    Ale ona to není pravda, ve skutečnosti je to akce „Bobr do každé rodiny!“
    https://t.me/casusbellilive/110588

    Neváhají ekologii obětovat ani cca 300 domů které budou zaplaveny a zkomplikují život v oblasti s 16 000 obyvateli. Je vidět, že co se týče ekologie, tak se nezastaví před ničím, což dokazuje , že jsou právoplatnými členy Evropy.

    Ovšem šušká se, že šlo o tiskovou chybu vládní publikaci ohledně akce na podporu ultrapravicové mládeže za účelem obnovy zdecimovaného banderovského praporu Azov a Ajdar s názvem „bombr do každé rodiny“.

    1. Báj d uej…šíří se zprávy, že se ukrajinský šéfčučkař Kÿrÿlo Budanov zařadil mezi již nestárnoucí. Chochlíci tvrdí, že to není pravda, ale od 29. 5. trpí Kÿrÿlo nějakou podivnou falešnou skromností a neobjevuje se na veřejnosti, což předtím činil v míře větší než vrchovaté. No nic, počkám, až se vyjádří paní magistra, pardon, bakalářka Lipavská, nebo Syrská osvobozecká armáda se sídlem v Londýně.

  2. Jasně, Kabrňáku. Zrovinka den poté, co Rusové ohlásí, že vypukla ukrajinská protiofenziva do Záporožské oblasti = Ukrajina musí překonat Dněpr, a poté, co Rusko celou dobu říká, že UA bude chtít překonat Dněpr v Chersonu, tak zčistajasna
    1) vybuchne hráz přes kterou mohla Ukrajina Dněpr překonat = špatné pro UA protiofenzivu, dobré pro RU obranu,
    2) rozvodní se Dněpr takže není možné aby jej Ukrajina přeplavila = špatné pro UA protiofenzivu, dobré pro RU obranu,
    3) rozvodní a zaplaví se Chersonská delta, takže není možné aby tam Ukrajina postavila pontonový most = špatné pro UA protiofenzivu, dobré pro RU obranu

    Ale to je všechno jen naprostá náhodička, s UA protiofenzivou to nemá nic společného, udělali to určitě, stoprocentně fašističtí chocholové a nikoli Rusové. Na beton. Na „cui bono“ nehrajeme.

    Mimochodem, i pokud by Ukrajině šlo o vypnutí Krymského kanálu, jak říkáš ty – vysvětlíš mi, proč přesně by přehradu ničili, namísto aby ji zkusili obsadit?

    Jó kdyby Ukrajině celá protiofenziva shořela, UA přišla o 100,000 vojáků a byla zahnána na pravý břeh Dněpru, potom by ve tvém scénáři dávalo logiku to odbouchnout jako poslední možnost vzdoru. Ale proč přesně by ji měli ničit předtím, než to vůbec zkusili?

    1. Rusové by si určitě vyhazovali do vzduchu strategický rezervoár pro Krym a přilehlou oblast. Se kterým měli problémy už uplynulých 8 let, kdy jim banderovci přestali dodávat jak vodu tak elektřinu.
      To byl i jeden z cílů SVO, zabezbečit Krym, přístup k němu po souši a jeho zásobování. Krym má klíčovou strategickou hodnotu v Černém moři, a to nejen vojenskou, ale i ekonomickou, dopravní atd.

      A ofenziva banderovců přes Dněpr, za neustálé kanonády dělostřelectva z ruského břehu ? Ty jsi vážně komik světového formátu.
      Proto se rusové stáhli za Dněpr, protože ten je prakticky nepřekročitelný, pokud bude na jeho břehu dělostřelectvo a ostřelovači alespoň v malém počtu. Tím rusové ušetřili počet vojáků.

      Když už si hraješ na ajťáka co rozumí armádě a vojenské taktice, tak by jsi si měl alespoň něco málo o tom nastudovat. Abys pak neblábolil nesmysly jako čeští novináři, kteří považovali stažení rusů z Chersonu za ústup a prohru. Přitom i blbci docvakne, že by se z tohoto města stal pro změnu mlýnek na ruské maso a stažení za řeku bylo z vojenského hlediska jediné racionální řešení.

      1. Jediná protiotázka – rozbombardovali si Rusové Mariupol až do základů s tím, že nevadí, zase si jej opraví, nebo ne?

      2. Ruský Rybar -podotýkám ruský milbloger, jeden z nejrespektovanějších, nikoli nikdo ze západu ani já- říká, že Ukrajina si na protiofenzivu vyšetřila 100-150 tisíc mužů a více než dva armádní sbory s více jak tuctem brigád. Z většiny postavené na těch odvedencích, které poslední rok důkladně cvičil Západ a Ukrajina si je pak držela v rezervě a nenasazovala na frontu, a z půlky na západní technice.

        Já neříkám, kolik jich Ukrajina má, protože to nevím. Nechám se překvapit. Uvidíme v následujících dnech a týdnech. Tak si pamatuj svůj argument, že si to určitě udělali ukrajinci aby do žádné protiofenzivy nemuseli – a necháme čas, ať ověří jeho platnost. Protože pokud UA protiofenziva bude a bude velká, tvůj argument neplatí a UA si tu přehradu neměla žádný důvod vyhodit, naopak.

        1. Jan Mrcasik 6.6.2023 v 12:02

          Myslíte ty odvedence, které Západ cvičil, protože byli natolik chudí, že nedokázali sehnat dest tisíc dolarů na vykoupení z vojenské služby?
          Uvedená taxa se vztahuje jak na dobrovolníky pochytané kombinovanými hlídkami vojenské a státní policie „v terénu“, tak na raněné, kteří byly na dobu rekonvalescence dočasně převedeni do týlového zabezpečení.
          Ano, je zajímavé, že taxa je v dolarech a v nich se i platí. Ukrajina to s tou EU asi nemyslí úplně upřímně.

          1. Ačkoli se váš příspěvek tváří jako otázka, ve skutečnosti je to s tématem protržené přehrady i protiofenzivy nesouvisející konstatování, které jste na můj příspěvek jen mermomocí chtěl nalepit. Nic proti ničemu, lepte si co chcete. Zlí, zkorumpovaní Ukrajinci – jak je libo.

            1. Jan Mrcasik 6.6.2023 v 12.33

              Odvedence jste zmínil vy, reagoval jsem na část obsahu vašeho příspěvku: „Z většiny postavené na těch odvedencích, které poslední rok důkladně cvičil Západ…“
              Zda jsou ukrajíncí zlí, zkorumpovaní, nebo obojí dohromady,jsem neuváděl, to mi svý laskyvým tradičním stylem podsouváte vy.
              O lepení mermomocí by šlo, kdybyste odvedence nezmínil.
              Aktuálně byl (doslova) odveden bratranec, který je bohužel dostatečně chudý na to, aby odveden zůstal…

              Jinak: děkuji za včasné připomenutí vašeho nediskusního stylu, jak by řekl pan president. Rád si od něj zase na chvilku odpočinu…

              1. Ygorek: úplatky za neodvedení mají jakou přesně relevanci k tomu, že podle ruských milblogerů UA postavila 100-150k vojsko z odvedenců vycvičených na západě?

                Nediskusní styl – to je dobré, ale tady to platí spíše na vás.

          2. Mimochodem, cpaní lidí násilím do dodávky, je protizákonné i na současné Ukrajině i podle banderizovaných a nacifikovaných zákonů. Zelenina totiž oficiálně nevyhlásil mobilizaci, tudíž jsou nezákonné i odvody s razítkem.

            Potíž je v tom, že vohnout, zvyklý na nezákonné až mafiánské praktiky tamní státní správy, jakmile vidí uniformu a ouřední bumážku, tak sklopí ocas a je poslušný, i když ho vedou do mlýnku na maso.

            To aby si někdo nemyslel, že se tu něco nemůže stát pravidlem, ač je to jednoznačně protizákonné.
            Zvlášť když si sem strachy zesraný Fialenko dotáhl americké hochy, rovněž protizákonně a protiústavně.

            Jsou to ale vyhlídky. Vláda podrazáckých aspenistů a šílených klimakterických čubek, komunistický lampasák na hradě a trockista hlavou ústavního soudu. Vynechal jsem někoho ?

            1. Tomu z čeho se teď skládá naše vláda se v Jugoslávii říkalo podpindosnik

              1. Úúúú! Jste tak silný a tak nezávislý.

                1. Si ho pleteš s blyštivým Péťou né?

            2. Vyhlasila Ukrajina valecny stav? Ano? Ne? Odpovez a pak se profackuj.

              1. podotek:
                A co ty? Jak to bylo s tou muniční haciendou…?

                :OD

              2. kokotek: :o)) Teda nevím pro koho „děláš“ ty, ale asi to nebude nikdo důležitý. Takový Vydlák už nějaké notičky dostal ;)

              3. Len mi potom nie je jasne, preco nevyhlasia reexport chochlov v brannom veku z EU na front.. ved tam bojuju udajne za tie europske hodnoty nie? Tak vsade vyblakuje eurohujerska propaganda..

                1. vyhlásili, akorát na to ukáčka v EU převážně prděj a jaksi není síla, jak je domů dostat.

      3. Nevidím důvod pro zničení přehrady ani jednou stranou. Reálně nečekám, že by se o překročení širokého toku s namnoze bažinatými břehy pokoušela kterékoliv ze stran, protože i kdyby se to podařilo, vzniklo by těžko zásobovatelné předmostí s problematickým přísunem jednotek (platí pro obě strany).

        Ústup z Chersonu byl ústup, byť racionální a to poté, kdy se postup z byť rozsáhlého předmostí stal nerealizovatelným a navíc UKR zjevně přebíraly iniciativu, zejména na severu předmostí. Ukrajinský úspěch byl limitován řekou a kromě malých spíše demonstrativních akcí se dále na tomto úseku nedělo nic zajímavého (a podle mě by se mohlo začít dít až ve chvíli, kdy by ruská přitomnost a/nebo bojeschopnost na tomto úseku značně oslabila, což zjevně nebylo na pořadu dne.

        Přechod přes hráz přehrady byl jednak (předpokládám) nemožný již nyní a i pokud by byl provizorně ženijně umožněn, jde o cíl se známou polohou a stavět na něm ofenzivu by mi přišlo dost nepravděpodobné.

        Vyhození přehrady bych chápal ve chvíli, kdy útočník (jedno která strana) u řeky soustředí své síly, nebo již s překračováním toku započal. Takto tomu nerozumím.

        1. LWG 6.6.2023 v 12:40

          Přesně.

        2. Hele, Vano, rikali, ze az pudem, tak mame vsechno zhasnout, co s timhle zelenym svetylkem?

          Ti nevim, Saso, rikali vsechno, tak to zhasni taky.

          Choroso, akorat uz to nesviti zelene, ale cervene. Smatri, tady se vali nejaka cedule – Ostorozno…

          1. Jsem si z toho delal prdel, a hele https://t.me/s/volyamedia :)

        3. Rusové, resp. DLR, se sami zvesela přiznali k tomu, že jinou přehradu o kus dál odpálili – Karlivský rezervoár severozápadně od Doněcka – výslovně s cílem zkomplikovat Ukrajincům logistiku. Také střípek mozaiky.

          UA v Chersonu podnikala nájezdy na opačný břeh, občas se ztrátami, občas úspěšně. Ruští milblogeři asi 2 měsíce zpět prohodili, že se UA údajně drží v předmostí na levém břehu – nevím jak to dopadlo, čekal bych že se stáhli ale ticho po pěšině.

          Těsně předtím, než bouchla přehrada v Kachovce, jsou fotky z levého břehu dněpru s titulkem „ukrajinská protibateriová palba proti RU dělostřelectvu na levém břehu Dněpru“. A Ruský milbloger si stěžuje na UA protibateriovou palbu, která najednou měla začít a umlčet ruské dělostřelectvo. Další střípek – Prigožin si nedávno pochvaloval, že UA dělostřelectvo nevede vůbec žádnou protibateriovou palbu, protože nemá munici, a RU dělostřelectvo tak pracuje naprosto nerušeně. 1+1=2 – Ukrajina si šetřila munici teprve na den ofenzivy. Proč přesně by UA umlčovala RU dělostřelectvo na levém břehu Dněpru u Chersonu když by tam neplánovala protiofenzivu, když to před protiofenzivou zásadně nedělala?

          Plus je tu Kinburský spit – Ukrajinci veřejně strašili Rusy, že na něj přeplaví HIMARS a tím jej dostanou do dosahu na zajímavé cíle na Krymu. Tím nutili Rusy tam vázat jednotky na jeho obranu, resp. dělostřelecké pokrytí.

          Zneprůchodnění chersonské oblasti a znemožnění jakéhokoli překročení Dněpru Ukrajinci dá Rusům minimálně to, že si zcela zajistí toto křídlo proti jakýmkoli mechanizovaným jednotkám i HIMARSům – a dovolí jim tedy přesunout všechny síly odnaproti Chersonu na jiná místa fronty jako nově uvolněné zálohy.

          Někdo to kvitoval stručně a výstižně: „Ukrajina natáhla frontu akcí v Belgorodu – Rusko zkrátilo frontu odpálením Kachovské přehrady.“

          Není to z mé hlavy, jak jsem koupil prodávám.

          1. Je to ptakovina, pokud by se Ukrajine podarilo prerusit pozemni spojeni s Krymem, tak by ten poloostrov a vsechny na nem vysusili. Rusko to vi a je to jedinej moznej duvod pro odpaleni. K cemuz nemohl ani KOkainsky dat povel, protoze je mu jasny, ze tady mu PR neporoste. Cely mi to prijde znacne pochybny, osobne tipuju Ukrajinske partizany.

        4. Osobne tipuju Ukrajinske partizany. Ukrajine je vyhozeni k hovnu a maximalne vysuseni Krymu, nicmene soucasne to efektivne zuzi linii k braneni, protoze tady proste ted technika neprekroci, tecka. Rusku je to k hovnu taky, prekroceni Dnepru samo o sobe by bylo znacne riskantni.

          1. Ten Ukrajinsky partizan, to je co nebo kdo?

          2. Vot, molodci. Natahat do přehrady kontrolované rusy několik tun výbušnin a nainstalovat je a odpálit, aniž by si toho někdo všimnul je čin hodný Jamese Bonda nebo plukovníka Stierlitze.
            Podobný mise jsem plnil v Commandos nebo Hidden&Dangerous, ale tam se to neobešlo bez toho, aniž bych všechny skopčáky nebo žaponce vystřílel.

      4. Byl to ústup a prohra, omlouvej si to jak chceš. Rus neustupuje, dokud nedostane na prdel. Nebo chceš říct, že jsou to takoví kokoti, že polepí Cherson tímhle https://twitter.com/SevaUT/status/1591183137278955522, a pak jsou za čuráky, když zdrhaj? Ale jo, u nich a jejich fans mě to neudivuje.

    2. Pojďme fabulovat. UA nemá vojáky, nemá plán a nemá schopnosti. Už je červen a ta slibovaná protiofenzíva furt nikde. Už musí něco udělat, jinak budou všem pro smích. Hele, když si odpálíme přehradu, pak máme objetivní potíže a nemusíme nic rozjíždět. Všichni budou vinit rusáky, my jen budem přikyvovat. Jo a ještě bude problém se zásobováním Krymu, bonus navíc.

      (To je pro ilustraci, že víceméně cokoliv může mít důvody zleva, zprava a ze všech dalších stran, takže bych nespoléhal na „první dobrou“. Stejně se nedozvíme kdo a proč tak, abychom to věděli na 100%. Vyrobit „fake“ je dneska velmi snadné.)

      1. je to možný, ale nepravděbodobné. Odpálení přehrady odvede pozornost na pár dní, to nehraje roli.

      2. To je další věc. Z propagandistického hlediska a působení na obyvatelstvo je protržená hráz a voda valící se mezi domy, skvělá věc.
        Ještě to můžou v UkroTV nafouknout, že to zaplavilo 50 vesníc a utopilo se přitom 10 000 moskalů a půlka ruské armády včetně Šojgua, a zblblíci půjdou do frontového mlýnku na maso hned ochotněji.

        Jak jen haličtí chochlíci jásali když poškodili výbuchem krymský most, tady budou slavit druhé vánoce. Bez ohledu na to, že z vojenského hlediska to prakticky nic neznamená.
        Ona tam ta morálka poněkud upadá, když se jim příbuzní z vojny vrací bez nohou, rukou, v rakvi či vůbec.

        A Oděsa či Kyjev se bombarduje systematicky. Zas prý tam zrakvili nějakou podzemní centrálu CIA u Kyjeva, desítky důstojníků, rozvědčíků a armádních specialistů z jůesej.
        Pravda na těch 300 důstojníků a rozvědčíků co zrakvili před měsícem to nemá, ale i tak dobrý.

        1. Něco mi říká, že cosi dalšího bude následovat. Ta přehrada je jenom začátek, dál se to bude hýbat jinak a jinde.

          Neudivilo by mě, kdyby Rusové cinkli do Ameriky s tím, že si v Semipalatinsku potřebují něco vyzkoušet, jestli jim to ještě funguje. A pustili by k té zkoušce, tak na třicet kilometrů, novináře z celého světa.

          1. Z toho by v Kazachstánu byli úplně nadšení :)))

    3. Jan Mrcasik 6.6.2023 v 11:32

      Jako obvykle jste podal vyčerpávající rozbor situace.
      Tedy skoro.
      Mohl byste doplnit některé nepodstatné detaily?
      1) Přes předmětnou hráz by „Ukrajina“ mohla Dněpr překonat jak? V tuzemském tisku byly publikovány obrázky ukazující zničenou korunu hráze již loni v létě nebo na podzim a od té doby je stále nejasné, kdo ji zničil, aby po ní nebylo možno korzovat sem a tam.
      2) Dněprem projde povodňová vlna z poškozené hráze. Délku průchodu odhadujete v hodinách nebo dnech?
      3) Záplavu v Chersonské deltě odhadujete na hodiny, dny, nebo týdny? Jaký typ pontonového mostu by „Ukrajina“ asi tak v deltě postavila a v kolika desítkách kusů byste to pro potřeby protiofenzívy odhadoval?

      Děkuji.

      1. Ygorek:

        3) přesně takový pontonový most, jaký si Rusové postavili podél Antonivského mostu, když jim jej loni Ukrajina zaHIMARSovala.
        2) i poté, co povodňová vlna projde, budou díky ní oba břehy tak rozbahněné, že přes ně nikdo s elementárním pudem sebezáchovy těžkou techniku nepošle alespoň dny, spíše týdny. Záleží samozřejmě na počasí.
        1) rychlou opravou těmi samými betonovými prefabrikáty, jaké Ukrajina úspěšně používala k provizorní opravě mostů při loňské protiofenzivě.

        1. Spíš měsíce, pokud nebude pršet. Bláta tam budou tak dva metry a pod tím kdovíjakej bordel. Pro tanky neprůjezdný.

          1. (Krom toho to nejspíš nevyschne nikdy, protože ta hladina téměř jistě neklesne na předpřehradový stav a něco v tý nádrži zůstane. Takže to bude mělká bažina)

        2. „Pontony“ toho mostu byly pokud si pamatuji říční lodě a celé se to opíralo o most (bez toho by to asi byl opravdový ořech).

        3. Jan Mrcasik 6.6.2023 v 12:31

          Děkuji, takto mi to stačí. Zejména připomínka Antonovského mostu je milá. Napřed ho Ukrajinci zničili zaHIMArSováním, jak píšete, poté ho Rusové zničili minami, jak píší Ukrajinci.
          Jinak: co se technické stránky problému týče, tak pobřežní bažiny Dněpru překonává silnice v Chersonu na vysokém náspu, který v deltě chybí.

        4. Je tam hodně zvláštních skutečností, které lze vykládat různě.
          -Pro Ukrajince je lepší vypustit to teď, aby je Rus nespláchl při ofenzivě, kterou by vedli pod přehradou. +1 pro UA
          -Mám za to, že žádným salvovým raketometem by hráz neprotrhli. To musí udělat odborný odstřel a žádný záškodník s batohem do nedá. +1 pro Rusy
          -Dopad na vodní zdroje pro Krym je nepodstatný. Buď toho využijí Ukrajinci, nebo to dobře prodá ruská propaganda jako teror na civilech na Krymu.
          -Raketomet Vichla M? Tak určitě! Jediný raketomet, který by na to Ukrajinci mohli použít, aby je za to USA nepropleskli. Jak rychle mají Rusové jasno. +1 pro Rusy
          Vychází mi z toho, že to udělal Rus.

          1. Ofenzívě těžké techniky to rozhodně nepomůže v ničem, vše bude podmáčené. Další +1 pro Rusy.

            Další velká munice pro tlak na podporu Ukrainy ze západu(A v případě, že nebyl záměr tím směrem nějakou ofenzívu vést, což taky nikdo netuší) – + -1 pro UA.

            Kde je pravda, se stejně nedozvíme.

    4. No, ale už úplně poslední, co napíši a kvůli čemu se sem vrátil. I pokud to vyhodili do vzduchu Rusové, jak podle mě naznačuje „cui bono“, Lipavský se zklidní, přestane blábolit o ekvivalentech „zbraní hromadného ničení“ a přečte si, co doopravdy říká mezinárodní právo – Článek 56 Dodatečného protokolu I Ženevské dohody z roku 1977:
      https://ihl-databases.icrc.org/en/ihl-treaties/api-1977/article-56

      Pak si přečte, kdo jsou signatáři Dodatečného protokolu I.

      A pak si přečte, jak je tomu z hlediska „rules-based order“ mezinárodního práva podle Rule 42 IHL podle právního názoru Pentagonu, Francie i Británie:
      https://ihl-databases.icrc.org/en/customary-ihl/v1/rule42

      A porovná si to s tím, co by tedy mezinárodní právo říkalo o ruském útoku na tu přehradu.

      Mrcasík out.

      1. Russian first line defenses and minefields will be flooded.
        Ukrainian crossings will have to be that much wider and they have an
        ecological disaster at hand.
        Honestly even if militarily Ukraine benefits slightly more, no-one wins
        here.

        Zatial asi najlepsi komentar.. a to dotycny nadrza chochlom.

    5. Jan Mrcasík: No a nemohou Ukrajinci tu spoustu skvěle vycvičených vojáků teď poslat proti proudu od Dněpru někam k Vuhledaru nebo směrem na Berďansk, kde by se jim útočilo mnohem lépe než přes dolní tok Dněpru, který je dost široký i tak?
      Nějak mi nedává smysl prakticky obětovat Krym jen proto, aby se zabránilo útoku v místě, kde je terén pro útok nevhodný a kde by útok dal chytit v pytli mezi mořem a přehradou.
      Naopak „vysušení“ Krymu je pro Ukrajince strategickou výhodou bez jakékoli debaty.
      Jo, vím, že jste odešel z diskuze. Ale kdyby náhodou…

      1. Jenom bych rád upozornil, že Krym se bez vody z Kachovky obešel osm let, aniž by došlo k nějakému „vysušení“ nebo „obětování“. Ten kanál je potřeba pro zemědělce kvůli zavlažování, na pití a vaření vodu mají i bez něj.

        1. No obešel, ale jen díky odsolování.

          1. Tak předpokládám, že ty odsolovací zařízení ještě nerozebrali.

        2. Tak žízní asi nezahynou, ale pro ekonomiku to nepochybně přinese problémy značné. IMHO bylo zajištění vody pro Krym jedním z hlavních (skutečných) cílů SVO.

          1. To nepochybně, nicméně ne v takovém rozsahu, aby to Ukrajincům nějak pomohlo ve vedení války. Letošní úroda na Krymu bude asi stát za prd, ale asi nebude horší než v předchozích letech. Na ruskou armádu a její bojeschopnost to nebude mít vliv žádný. Ergo soudím, že dopad na Krym si jako důvod můžeme škrtnout.
            Horší pro ekonomiku Krymu bude fakt, že je na dostřel, což totálně zabije turistický ruch. Loňská předčasně ukončená sezóna budiž dostatečným příkladem.

            1. Ruskou armádu to nijak moc neovlivní, to je pravda. Ovšem vede se i ekonomická válka.

              1. Jo, ale v tý hraje letošní úroda na Krymu jen minimální roli. Za ty komplikace se zaplaveným územím to nestojí. A nejde jen o finanční škody, ale i o to, že to zaplavený území bude tak do podzimu lepší obranná linie, neź jakou by rusáci kdy dokázali vybudovat. Co se stane kdyź obrněnci vlitnou do bažiny se dodnes učíme ve škole a Vávra o tom natočil film.

                1. Rozjedem to támhle od lesa a tank tui bažinu krásně přeletí. Do tanku v tank!

                  1. Ten tank přežil pět sovětských ofenzív!

                    1. Jinej film. Ten kozův byl lepší.

                    2. Ale je docela zapomenutej, protože vyšel v době kdy kina a pak televize válcovali Černí baroni a Tankový prapor s pitvořícím se Donudilem.
                      Přesto je celej na Youtube – https://youtu.be/eGW-Av4zbGc

                    3. Je to tak. Přitom mu ty dva nesahaj ani po kotníky.

                    4. U útvaru se nás při nástupu ptali, zda tam není nějaký spisovatel s tím, že je nemají rádi. Údajně proto, že volná isnpirace k „Do tanku v tank!“ pocházela právě z tohoto útvaru.

                    5. No, to byla ta postava, kterou hrál Jandák. Bývalej kapitán tankistů, kterýho degradovali na poručíka, protože jeho stará pichala s vechtrem a on když se to dověděl, tak svym tankem najel do vechtrovny a zlomil mu lauf. Od tý doby ten tank musel splácet a byl tak vlastně jeho. A chlastal v maringotce.

                    6. Jj Tichá bolest výrazně lepší film než Černí baroni, o píčovině Tankový prapor ani nemluvě. Smrtibrácha byl vtipnej, jinak je to spíš hodně smutnej film.

                    7. Jenomže těžko srovnávat vážný film s absurdními částmi s cílenou komedií jako č.b.

                    8. Asi jo, ale je to ze stejného prostředí, tj. PTP (kde ostatně sloužil můj strýc a ten měl zase jiné vzpomínky, neboť byl v dolech). Na Baronech jsem byl v kině r. 1992 a byl strašně zklamanej, neb jsem znal zpaměti knížku, která vycházela i v časopise r. 1990, tuším Trnky Brnky (+ sequel: Říkali mu Terazky). Zejména ten konec, jak se Mazurek odbouchnul, to bylo přímo proti smyslu postavy a knížky… a filmu nepomohl ani Dan Landa, coby Halík…

                    9. Černí baroni vycházeli v časopise Dikobraz.

                    1. inovativní způsob překonávání vodní překážky :-)

                2. No, když Ukrajincům nestojí za to kvůli vysušení Krymu vyhazovat přehradu (OK, může být), nejsem si jist, že Rusům, stojí za to zkomplikovat si situaci na Krymu a v Záporožské JE kvůli rozšíření už tak dost široké řeky. Ten úsek byl nejlépe branitelný z celé fronty.

          2. (Ten pozemní koridor má cenu nejen kvůli vodě. Krym byl infrastrukturně navázán na ukrajinu přes 200 let a ten most to rozhodně kapacitně nenahradí, i když samozřejmě pomůźe)

          3. Aksjnonov z Krymu hlásí, že zásobníky vody na Krymu jsou plně naplněné, takže krymský kanál je mu údajně ukradený…

            1. Jan Mrcasik 6.6.2023 v 22:52

              Zásobníky vody, jistě.
              Jenom chybí přídavné jméno: „pitné“.
              Existuje také voda užitková nebo závlahová.

      2. Hroch: Ukrajinci potřebují maximální koncentraci sil na takovém úseku fronty, kde jsou Rusové slabí. Nejlépe na několika. Takže potřebují, aby
        1) byla linie fronty co nejdelší,
        2) Rusové si nemohli být jisti, kde Ukrajina může/chce udeřit,
        3) Rusové museli maximálně rozředit své jednotky v prostoru a tím byli dost slabí.

        Když posádka v Chersonu vázala jisté ruské síly na protějším břehu, a zároveň Putin musel z politických (nikoli vojenských) důvodů něco poslat do Belgorodu, a zároveň byl chaos okolo Bachmutu a Rusové šoupali sem tam, tak si Ukrajina mnula ruce a sondovala průzkum bojem.

        Teď se linie fronty zkrátila minimálně o 80km (rozbahněný zaplavený Dněpr pod Kachovkou), možná až o 300km (rozbahněné břehy vypuštěného rezervoáru). Četl jsem něco o 1200km fronty, takže zkrátit si frontu až o 25% = odpovídajícím způsobem nahustit ruskou obranu na zbytku fronty je takové zajímavé štěstíčko.

        (Samozřejmě to není důkaz, jen to zvedá obočí a mrká.)

        1. JM: Stejně tam aspoň nějaké síly musí držet kvůli případné námořní vyloďovací operaci. Ten kousek slané vody se dá přejet na člunech. Proto taky dělali na Krymu pobřežní opevnění.
          Plus samozřejmě vzdušný výsadek. Nějaké Mi-17 Ukrajincům určitě zbyly.

          1. jako hroch bahenni bys mohl vedet, ze po bahne cluny nejezdi

            1. Psal jsem o slané vodě, tj. o výsadku z moře. Z Južneho nebo z Očakiva je to na Krym nějakých 200 km. Z Očakiva do Pokrovského 10 km.

              1. Pravda, pardon

    6. Tady: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-tri-scenare-jak-se-protrhla-kachovka-nemuseli-to-byt-rusove-ani-ukrajinci-232129

      je na toto téma vůbec první rozumný článek. Přehrada skutečně nemusela vydržet a protrhla se sama. Výbuch přehrady není vůbec zdokumentován.
      A silnice na hrázi se údajně začala sypat už v pátek.

      1. Pred mesiacom (4. maja) chochli otvorili priehrady vyssie (Dnepropetrovsk, Zaporozie) a zdvihli hladinu o 17m v Kachovke.. takze „nevydrzaniu“ priehrady zamerne napomohli.. povrava sa, že aj teraz otvaraju priehrady na Dnepri, aby este viac zvysili zaplavy.

        1. Proc ne, media zadaji dramaticke zabery pod hrazi. Kvalita chce obeti.

          1. JJ se pamatuju na reportáž Novy někdy 1997 když byly záplavy na Moravě, babce voda odnesla celé průčelí domku, domek zralej na demolici a reportér, co s ní dělal rozhovor řekl, no babičko, aspoň teď máte hezký výhled :)

          2. Tyvole, ta hráz musí být matroš, když to stoupne o 17m a neprovalí se to..

        2. zvedli hladinu PŘES 17 metrů, ne vo sedumnást metrů ty vole :D to by se to muselo vznášet ve vzduchu :D

          1. tak chybicka sa vloudila no.. jasne, ze nad 17 metrov :-)

            1. Áha, no mně se to zdálo divné :D Ve fryštácké nádrži například, tam kdyby to stouplo o tři metry, tak už to letí přepadem a hráz ujíždí pod nohama..

        3. Škoda, že přehrady nemaj nějakou výpust, aby se dala regulovat výška hladiny. Chudáci rusáci, to muselo bejt strašný, pozorovat jak hladina nekontrolovaně stoupá, hráz praští, katastrofa se blíží a nemoct nic dělat, jen bezmocně zatínat pěsti a polykat slzy.

          1. podla toho, ze s tym vopred ratali, asi velmi neslzili.. skor maju chochli problem, ze si vytopili zosilnovace/opakovace pre drony, ktore tam rozmiestnili vo velkom.

          2. shane 7.6.2023 v 13:58

            Spíš je škoda, že se vyjadřujete úplně ke všemu.
            Přehrady mají standardně spodní výpusti.
            Oblíbené jsou propagační snímky výtoku rozstřikovacímu uzávěry (https://www.avkvodka.cz/cs-cz/zajímavé-reference/reference-voda/roztřikovací-uzávěr-pro-vypouštění-přehrad).
            Pokud v předmětné přehradě stoupala vody kvůli vypouštění přehrad výše na toku, bylo nutno otevřít ne spodní výpusti, ale tabulové uzávěry na přelivu (alespoń podle některých letmo zahlédnutých fotografií, zde http://virtualniprohlidky.cez.cz/cez-orlik/skin/brozura-ve-orlik.pdf jsou vidět vlevo dole), pokud byly funkční.
            Otázkou je, kdo v posledních týdnech ovládal manipulaci.

          3. Myslis tie co sa ich snazili Ukrajinci dojebat palbou uz poriadne dlho?

            1. semancko 7.6.2023 v 16:21

              Ruské zdroje uvádějí, že hladina v přehradě stoupla kvůli silným dešťům na kritickou úroveň 17,1 m. Proto byl 5.května otevřen jeden tabulový uzávěr – znamená to minimálně, že do vypnuté hydroelektrárny v tzé době fungoval přívod proudu a že minimálně jeden uzávěr byl provozuschopný.
              Běžně dostupné parametry, jen pro zajímavost:
              Maximální hladina – 16,5 m
              Výkon elektrárny – 335 MW
              Návrhový průtok (?) – 2 500 m3/s
              Průměrný průtok – 1 670 m3/s
              Celkový průtok – 21 400 m3/s

              1. ukrošská svoloč počítala s tím, že jak to bylo dojebaný, tak s těma vratama nehnou vůbec, přesto se podařilo vodevřít aspoň jedny

                načež když je vodevřeli, aby se vršek neprotrhl, protože nejenom silný deště, ale horní přehrady záměrně začly vypouštět (a stále vypouští) maximum vody (a to i přes to, že na jaře musijou všecku vodu zachytit, aby bylo dost na léto, pro vodárny i zavlažování), tak eště začli ukroši řvát, ať to fofrem zavřou, protože přece jinak v léte nebude voda (i přes to že bylo naprosto jasný, v jakým stavu to je a že jinak začne voda nekontrolovaně přetíkat a stane se přesně, co se stalo)

                tady je naprosto evidentní, kdo měl na čem zájem…

    7. A proč by Rusáci vyhazovali přehradu do povětří (což pravděpodobně neudělala žádná ze stran), když prostě mohli otevř voróta a vyplavit ukráče ze zákopů jako krysy, pak zavřít přehradu a udělat to klidně znovu (v případě příznivého počasí). Je to stejná idiocie jako ta, že si Rusáci vyhodili do luftu Nordtsream, když prostě mohli zavřít kohoutky.
      Nordstream vyhodili do vzduchu Američané a Kachovku vyhodili do vzduchu Ukráči, prtože ji několikrát ostřelovali, až nevydržely výpustě. Kdybyste si něco o tom přečetl, tak víte, že celá hráz do luftu nevyletěla, jen ty výpustě, což stačilo, protože přehrada byla plná. Mimchodem proč ti tupí vysoce postavení ukráči teď mažou tweety, které svého času vyhrožovaly, že přehradu vyhodí do luftu (když byli ještě Rusáci Chersonu)?
      Například jistý blbec, generál Kovalčuk, vysoce to postavená ukronacistická guma, se svého času chlubil ve Washington Post, že na hrázi neechali explodovat HIMARS a že si zničení přehrady nechávají v záloze, aby mhli odříznout ruské síly v Chersonu: https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F2d85c92e-9a30-40f4-a7bd-21ea28ccacf4_1048x972.jpeg

      A o Rybára si moc ústa neotírejte. Proč ho například necitujete, když přináší důkazy, že američané a NATO se snaží ovlivňovat volby na Slovensku ve prospěch jim nakloněných neomarxistů?

      1. Uvazujes spatne. Samozrejme, ze Rusaci to vyhodili do luftu, protoze tim ziskali moznost proplachnout si pracne vykopane obranne linie. Dale pak nemuseji resit pozemni zasobovani Krymu vodou, za ktere pred nedavnem Vovka tak orodoval a kvuli cemu i zabiral jih Ukrajiny. No a nakonec – samozrejme, ze je lepsi to znicit, nez jen pustit stavidlo a pak zase zavrit.

        1. Jistě. Taky jsou to lidé, kteří ostřelují vlastními vojáky obsazenou jadernou elektrárnu.

          1. Prej za bednu vodky udelaji PR pro zahranicni novinare na lusknuti prstu. Sak Kreml daleko a Buh vysoko… a ted tu o Budulince, mile deti…

  3. KaBrnak: Dnes není problém prokázat na příslušnou politickou objednávku cokoliv: Hráz Kachovské přehrady vyhodili do luftu Rusové, Ukrajinci, Zeman, Putin, Trump…hráz je stále nepoškozena, byl to fake…popř. Kachovská přehrada nikdy neexistovala, jedná se o podvrh podvrh, atd., atp. Můžeme to také ošetřit zákonem s přísnými tresty za popírání. Stačí být jen dostatečně kreativní.

    1. Já to věděl, že Zeman má s tím žlutým nafukovacím člunem něco za lubem !
      Předstíral na veřejnosti nemohoucího starce, a zatím tajně trénoval na vysočině na rybníku útok na hráz přehrady !

      1. No jo, sakra, už jen ten název – Challenger 300! A máme ho! Pokud to někdo bude popírat, podá si ho mladý Kroupa, jako si podal učitelku Bednářovou. Trockismus si rozvracet nedáme!

      2. Spis tipuju, ze ho na tu hraz shodili jako skakajici bombu.

        1. To se mi nezdá. Koukni na ty záběry, vleká část hráze zůstala. Kdyby do toho napálil skákající Zeman, tak z toho nezbyde nic.

          1. Skakajici bomby se pred shozem roztaceji, cert vi, jak to Zeman udelal, mozna tu korunu proste profrezoval.

  4. Kdypak asi budou i u nás fízlové zabavovat opilcům auta a posílat je na Ukrajinu ?

    https://t.me/casusbellilive/110342

    Kola do žumpy a turbo zakopat v mastném hadru pod jabloň ?

    1. A zde Ignis Brunensis, teda vlastně Ignis banderensis:

      https://t.me/casusbellilive/110280

    2. Hned co přijdou ty povoláváky, cos nám tu sliboval v lednu.

      1. Ty už přišly. Kabrňák tehdy říkal, že do května. A ten skončil před týdnem. Žádný div, že se za žádnou cenu nechtěl vsadit a svá proroctví zkázy podložit svými penězi…

        Ale to už je u této skvadry taková tradice. Behemot také to své dobytí Slavjansku a Kramatorsku přetáhl už o 365 dní, pokud se správně pamatuji, že je prorokoval na minulý květen.

    3. Kradením aut vlastním lidem a posíláním je k sešrotování zvodkovaným chochlákům obliba chochláků v Lotyšsku určitě nestoupne.

    1. Miny u hráze? Chytré..

      1. Ty tam možná odnes proud.

    1. Takže kádrové prověrky jsou jen otázkou času.

    2. Pizdy jako ona mne dělají podstatně víc proruským, než bych byl normálně.
      A pojmem vlastizrádce nikoho nezastraší. Tenhle liberální cirkus na kolečkách není žádnou vlastí.

      Mimochodem nedávno se pošklebovali Putinovi, že Západ překračuje jednu červenou linii za druhou a nic. Je tohle dostatečná eskalace.

      1. Pojmem ne, ale mohou zkusit protlačit kriminalizaci jakéhokoli politického nesouhlasu. Podobných hysterek je tam víc.
        Mimochodem hledáme-li „cui bono“, tak paní Němcová a spol. jsou v řadě hodně vepředu :)

    3. Arcipica… ODS ma neuveritelnou schopnost generovat tyhle kadry. A to jsem ODS nekdy v minulym stoleti dokonce jednou volil…

      1. Já kdysi taky, 96 nebo tak nějak. Z ODS je volitelnej jen Zahradil, ale ten má nyní černou známku, bo je prej proruskej a pročínskej troll. Jinak je tam samej dobytek, počínaje premiérem, přes Němcovou, Bendu, Udženiju, Černošku, Stanjuru, Kupku…… komika z Řiťorií raději ani nepočítám…….

        1. Zahradil je jeden z mala, kvuli komu ma smysl jeste chvili pockat s vypalenim Brusele.

          1. Tak nějak. S vypálením Brusele počkat, až tam nastoupí místo Babišova omylu Courové naše Tetuše Danuše, co se na eurokommiSSařku celá třese…

  5. Sláva, zase se něco děje, rupla přehrada, tisíce nevinných lidí má problém, zmrdi na všech stranách se z toho snaží vytěžit.
    A banderovci na západní zkrachovalé ukravíně slaví, ať už za to může kdokoli, oni jsou v suchu, mají proud, plyn i benzín, Západ schůzuje, pošle prachy a zbraně, válka bude pokračovat, odnáší to Rusové (ruští i ukrajinští). Doufám, že rakety přestanou lítat na Kyjev a zamíří dál na západ, ať si taky užijí, po čem tolik volali.

    1. Jihočech Honza: na to už ani nejde reagovat, zkuste si to po sobě přečíst a zkusit použít mozek. Pro začátek se třeba zamyslete nad tím, že jediný, kdo volá po raketách „více na Západ“, jste tady Vy. Snad se Vám to v případě, že na to dojde, vyplní jako prvnímu.

      1. Západní Ukrajina je nejhorší hnízdo banderovců. Válka trvá přes rok, a nejvíc to odnáší lidé na východě. Ti na západě se smějí, tak bych jim přál, aby jim smích zmrzl na rtech.

        1. Mno, tak já nepochybuju, že Rusko během dnešního dne dalo „zúčastněným“ západním zemím ultimátum. Do kdy a co je jeho obsahem se dozvíme v následujících maximálně 2 dnech. Řekl bych.

        2. Jihočech Honza: neskutečné, co dokážete vyplodit. Takže Rusák zaútočil na Ukrajinu z východu a tak je těm na východě zle a Vy si myslíte, že Ukrajinec za západě „se směje“? Jste normální? Myslíte, že kdyby na nás zaútočili Němci, tak se budou v Brně smát a patřilo by jim taky poslat pár raket, aby je ten smích přešel, protože v Chebu se mají ještě hůř? Ještě jednou, jste vůbec normální?

          1. fatdwi:
            A seš snad normální ty? Ječíš tady „Rusák zaútočil na Ukrajinu z východu“, jak kdyby se netáhly řadu let útoky těžkými zbraněmi na obyvatelstvo na východě Ukrajiny a jak kdyby celou tou zemí neprojel banderizační proces, podněcovaný zvenčí.

            !

      2. Zvláště pikantní je přání, aby rakety létaly na nás*, v souvislosti s o několik příspěvků výše podrážděnou reakcí na nadávky do vlastizrádců**.
        Také je to pikantní přání v souvislosti s údajnou touhou po míru a neeskalaci.

        _____
        *na Západ od Ukrajiny je NATO, takže přání aby ruské rakety létaly na NATO znamená válku Rusko-NATO, ve které by automaticky létaly i na nás. Nedík.

        **slovo „vlastizrádce“ má v této zemi ustálený význam „ten, kdo má jiné politické názory než já a fakt mě tím štve“. Na všechny strany je metá tu vláda (dnes Němcová), tu opozice (předevčírem proti Klausově obstrukcím Lisabonu), tu Alternativa (různí Hamplové, Rajchlové a jiní příznivci šibenic.) Ostatně – i v těchto diskusích padl „vlastizrádce“ 94x a „vlastizrada“ 46x, přičemž dost pochybuji, že tím všichni měli na mysli Bilaka ;-)

        1. JH ale nepsal „na Západ“, ale „dál na západ“ – konkrétně od Kyjeva…
          Takže by se proti němu mělo argumentovat jinak, adekvátněji…

          1. Tam to už dávno padá taky.

  6. Analyza asi najlepsia, ozdrojovana, v kontexte, s historiou, najlepsie co momentalne je dostupne https://simplicius76.substack.com/p/portmortem-analysis-on-kakhovka-dam.

    1. Ten vybuch je nejakej divnej. Kdo ma cas a pristup, tak to naladuje kumulativni nadivkou zevnitr. Takze minimum ohne a urcite ne nejaky svetelny efekty dohorivajiciho hliniku, nebo horciku. Podle mne je tohle zasah zvenci – bomba, raketa, lod,…

      1. Checht, rekneme, ze se rozvedce jedny strany povede za bednu vodky zjistit, kde maji v hrazi ulozeny naloze iniciacni zarizeni. Skol na to nemam, ale nestacilo by pak jen zvenku sikovne trefit ten odpalovak? Teda kdyz prijmeme variantu, ze to nekdo odpalil az ted, a ne ze se to zbortilo jako dusledek kombinace drivejsiho poskozeni a preplneni nadrze…

        1. Také se v tom nevyznám, ale přijde mi to jako zhasínat lustr střelbou na vypínač…

          1. Potmě a z druhý strany zdi.

        2. Tak jednoduchý to fakt není. Detonátor je jednak jištěný a jednak odpojený a připojuje se až těsně před výbuchem. Jako fakt nechceš, aby to omylem odpálil nějakej jouda, co uklouzne po mokrý podlaze a při pádu hamtne na spínač.

          1. Jeden z duvodu, proc se roznetna sit pripojuje az pred odpalem, je i treba obycejna elektricka indukce v tech dloooouhych vodicich, ktera umi privest k zivotu piluli v roznetce. Takze pokud nekdo nechysta odpal ten den vecer, fakt nebude mit ani pospojovany vsechny draty. Plus samozrejme faktor padajici jouda a dalsi podobne.

        3. Zvenci jen tak sikovne trefit rozbusku za nekolika metry armovaneho betonu? No… jednou jsem odvrtaval dlouhym vrtakem malou TNT nalozku, jen z hecu, 70g, rozbuskou jsem prosel vrtakem durch a nic. A to je v tom prosim pekne traskavina a az teprve potom pentrit. Takovy ty akcnaky, jak nekdo nalepi C4 zevnitr kufru auta a pak to zvenci odpali… jsou proste jen akcnaky.

          Bavim se o spolehlivosti takoveho odpalu, ne o jeho nemoznosti.

      2. Raketou jo? A jakou? Že to nevěděli Spojenci v roce 1944. Místo složitýho vymejšlení skákající bomby a její přepravy doslova sebevražedným způsobem mohli ty hráze na pohodu vybombardovat.
        Ta ukrajinská raketa, co to měla podle rusáků zničit má hlavici mizernejch 250 kilo, vylepšená Vilcha-M dokonce jen 170.

        1. To vazne porovnavas uroven raketovej techniky v roku 1944 a dnes?

          1. Samozřejmě že nesrovnávám.

          2. (Svou sarkastickou poznámkou jsem se snažil naznačit, že přehrady, zvlášť ty velké, jsou prakticky nezničitelné zásahem konvenční střelou zvenčí. A už vůbec ne čtvrttunovou prskavkou. Asi by to dokázala taktická jaderná střela, ale toho by si lidi všimli. Druhoválečná skákající bomba měla přes čtyři tuny a musela vybuchnout u paty hráze zevnitř, aby tlak vody znásobil účinky.)

            1. Ale Ty nepotrebujes tu priehradu prevrtat durch, staci poskodit korunu natolko aby cez nu zacala nekontrolovane prudit voda, ta uz to potom dokonci aj sama. Zvyseny tlak vypustanim priehrad proti prudu iba napomoze a podla niektorych sprav dokonca Ukrajinci stale pokracuju vo vypustani aby ten prietok bol vysoky.

            2. Nakoniec sa podla mna zisti, ze priehrada bola nacata od predchadzajucich bojov a nevydrzala napor. Akurat sa to hodi obom stranam hadzat na druhych.

              1. Ta přehrada byla „načatá“ od předchozích několika HIMARSů co tam dopadly už v listopadu. A i přes určité opravy, posledních pár HIMARSů co dopadly teď, prostě už nerozdýchala.
                Ona tedy byla zničená jen koruna a horní část hráze se stavidly. Ale to stačí na to aby při tom objemu vody zaplavila okolní vesnice.

                Kromě toho, banderovci na jimi ovládané horní části kaskád naplno otevřely stavidla, a je těm debilům jedno, že kromě pár ruských vesnic na levém břehu zatopí několik vesnic ukrajinských i na pravém břehu:
                https://t.me/newsfrontsk/21333

                ps: jak přijít lacino k vlastní menovitosti – https://t.me/casusbellilive/110656?single

                1. Banderovec je vždy odvážný vůči neozbrojenému civilnímu obyvatelstvu.
                  Před silným ozbrojeným protivníkům je zbabělý. Takhle volyňský masakr žen a dětí poté co odvezli všechny muže, to je pro ně to pravé ořechové.
                  Lepší záběry:

                  https://t.me/newsfrontsk/21342

                2. Nemohu si pomoci, ale ty hlavice raket z HIMARS, které jsem dohledal, by těleso hráze tak maximálně otloukly. Proti konstrukci mostů slušné (byť už tehdy si stěžovali, že by to chtělo pořádnou bombu). Tedy by mě překvapilo, kdyby přehrada odešla na takové poškození.

                  Absovent University obrany tvrdil, že jim říkali, že za studené války se ničení hrází plánovalo jadernými zbraněmi taktických ráží z návodné strany, nic menšího nebylo pokládáno za dostatečné.

                  Tedy za mě bych čekal odstřel zevnitř. Proč, to mi hlava nebere.

                  1. Ta přehrada byla nejspíš ještě z šizeného socialistického betonu, ne?

                    1. Cement byl nedostatkové zboží, stejně jako v Tróji ve čtyřiaosmdesátém.

                    2. Hupert 7.6.23:05

                      Nedostatkovost cementu rozhodně nebyl příčinou havárie lávky.

                    3. pro plebs cement nebyl, to byla tragédia naprostá…

                      …von totiž šel přednostně do infrastrukturních staveb, kde se to (zpravidla) neojebávalo (teda když to nerozkrádali účastnícu), proto ty budou fungovat staletí i s mizernou údržbou…

                    4. Hupert 7.6.2023 v 22:59

                      Viděl jsem na Ukrajině několik staveb z šizeného socialistické betonu starších padesáti let. Mnohé budily dojem, ze je dělníci uplácali lopatami a detaily vyhrabali rukama, nicméně konstrukce, dosti nevzhledné, držely.

                    5. Tak on ani římský beton nevypadá jako ze žurnálu, ale čas ukazuje, že vzhled někdy klame. Na druhou stranu mráz s vodou jsou silní parťáci.

                  2. jako votloukly sypanou hráz jo? s roznětkou nastavenou na zpožděnej výbuch by se to zapíchlo a vymršťilo obrovský množství materiálu, ale zas takoví magoři to taky nejsou, sami to cílili na mostovku a vrata, to se dá celkem dobře opravit, sypaná hráz fakt nee

                    1. Zase se ale bavíme o hrázi, co má u paty šířku desítky metrů a stojí 70 let, takže je solidně zhutněná a vytvrzená. Na to opravdu nestačí pár desítek kilo výbušniny.

                    2. Hlavne – jak je nekde voda, tak se projevuji uplne jine sily, nez nekde na betonovym sloupu uprostred namesti. Voda tlumi, ale take zpusobuje vibrace. Zatimco u odstrelu betonu se da pocitat s celkem homogennim, i kdyz armovanym, ale hlavne krehkym matrijalem, tak s vodou se cela vec chova pruzne. Tam fakt nestaci jen tak psouknout. Stacilo by to jedine v pripade, kdy se trhavina da do spravneho mista, kde detonacni vlna zpusobi rozkmitani ve spojeni s vodou. Pak staci par prasklin a zbytek voda dodela. Ale to se porad bavime o ekvivalentu tun TNT a sakra dobre naplanovanych bodech uvnitr konstrukce. To rozhodne neni tento pripad.

                      Pro inspiraci – staci se podivat na odstrel ledu. Neskutecnej problem, pokud je plocha celistva. Az se nekde kus urve, pak teprve to jde vybusninou odlamovat.

                    3. shane 8.6.2023 v 6:38

                      Stačí.
                      Sypanou hráz stačí destruovat těsně pod úrovní hladiny, přetékající voda vykoná své.
                      Viděl jsem to, i když v řádově menším měřítku na hrázi staré tehdy přes sto let.
                      Hráz přitom nebyla narušena, pouze přelita a následně destruována po úroveň terénu pod hrází.
                      Tehdy to opravovala firma Alpine cosi.

                    4. ygorek 8:03
                      Souhlasím.
                      Četl jsem jako zvídavý jinoch pojednání o tom, jak si tohoto jevu byli dobře vědomi staří rybníkáři a pokoušeli se tomu různými cestami zabránit, hlavně tedy umožnit rybníku aby se spíše rozlil do šíře než aby se převalila voda přes hráz. Ostatně, při povodních v ČR v roce 2002 bylo jen u nás na jihu Čech několik hrází rybníků poničeno vodou, která se přelila přes hráz s nečekaně ničivými účinky.

                    5. ygorek
                      8.6.2023 v 8:03

                      krásnej případ byl k vidění onehdá v US of A (těch, co tam panuje Pořádek, né žádnej Bordel jak u zavostalejch zemljankářů) a co voda udělala za pár tejdnů když pouze vymlývala větší praskliny v betonové skluzavce, a v menší míře v nouzové přelivce (kde ale nebyla zpevněná skluzavka!) byl masox

                      tady naštěstí soudruzi udělali kritický místa (jako právě skluzavku a dno spodní nádrže) z armovanýho betonu, takže dokud se voda nevyleje mimo to, totální destrukce nehrozí

        2. Ja nevim, jestli ten vybuch na videu je ten, ktery mel udajne udelat diru do te hraze. Jen rikam, ze na to, aby byla trhavina uvnitr te hraze, ztraci smysl pouziti lehkych kovu. Cert vi, co je to za vybuch, kdy se stal a co provedl. Jen rikam, ze to, co vidim, tipuju spis na raketu, nebo jinou bombu zvenci. Nic vic.

          Na druhou stranu, nesleduju posledni videa, ale na tech prvnich jsem videl preliv. Ne provalenou hraz ve vysi treba deseti metru. Takze pokud nahore doslo k destrukci mostovky a odlomeni casti koruny, pri vysokem stavu vody a objemu te prehrady to na preliti mohlo stacit. Co pak hucici a vibrujici voda s hrazi udela dal, je vec jina.

          Nebyl jsem tam, nevidel jsem plany a neznam ty hmoty. Neumim posoudit, jestli brizantni kumulacka v ctvrttunove bombe umi udelat tuhle praci. Muj soukromy tip je, ze umi. Jina vec ovsem je, ze nejsem presvedcenej o zadne partyzanstine zadne ze stran. Spis mi to prijde na postupnou destrukci vlivem pretizeni hraze, ktera byla jiz drive nekolikrat poskozena. Nejsem statik, jsem strelmistr.

          1. je rozbitá mostovka a vrata, zatím to prej valí po betonové sjezdovce, takže by snad k většímu poškození dojít nemělo, ta je údajně stavěná i na bombardování :D

            těleso je sypaný, pokud by to valilo po něm, tak megaprůser, takovej proud by to za chvílu vymlel

            1. Behemot 7.6.2023 v 23:20

              Po hrázi vedla silnice a železniční trať. Obojí se snažila ukrajinská armáda zničit, aby znemožnila zásobování ruského předmostí na pravém břehu. to se podařilo, možná to byl i důvod (jeden z důvodů) pro stažení ruských jednotek z Chersonu.
              Po destrukci zařízení na koruně bezpečnostního přelivu a zdymadel je odtok takový, že byly údajně odplaveny ruské jednotky dislokované na ostrovech v deltě, což bylo možná cílem akce.
              Pokud by cílem akce bylo zničit přehradu, bylo by snazší porušit a ponechat samovolné destrukci sypanou hráz. Když se dnes hovoří a píše o katastrofě, jen to jen, jak říkají Japonci, bonsai událostí vyvolaných destrukcí sypané hráze.
              Podle veřejně dostupných popisů a fotografií byla zničena betonová část hráze obsahující bezpečnostní přeliv, hydroelektrárnu a zdymadla.

              1. dyk to víceméně píšu

                1. Behemot 8.6.2023 v 12:42

                  Promiňte, jen jsem si dovolil takové malé shrnutí, pro přehlednost.

        3. tady došlo k odbouchnutí gravitační betonové hráze??

  7. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-evropa-zvyhodnuje-italii-a-spanelsko-na-pravidla-nikdo-nehledi-232113

    Jsem moc zvědavý, z čeho budou chtít financovat obnovu Ukrajiny. Ale jen hošť a větší kapky.

    1. To je prece snadne. Oni chteji financovat obnovu UA uplne stejne, jako ted financuji jeji rozborku.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017