Za doktora má platit zákazník, aneb proč se někteří doktoři chovají jako papaláši - zpět na článek

Počet komentářů: 100

  1. Myslenka dobra, ten jen zalezi, kdo koho vlastne drzi za koule. V takovem Svedsku se dneska rusi slovo ‚Vanoce‘ a naopak se zcela bez problemu propaguji plnym jmenem oba slimacke svatky. Proc? No protoze vetsi pes…

    Toho doktorskeho pejska si my sami vykrmime tak, az nas omrda vsechny. I kdyz to puvodne byl jen ratlik.

    1. Čiň čertu dobře, peklem se ti odmění. Ovšem může to být nejen každá „nejdůležitěší instituce když dobře zalobují u trupelů jako třeba solární business ale i agenda uhlíkové 100.pičky a skrze majetky nakonec třeba i doktoři aut. Vymknutá doba ziskovců a lidé šílí.

  2. Tyvole moje řeč

    Stačí jednoduchej příklad a to jsou zubaři. Můžeš chodit k zubákovi od pojišťovny kterej je „zadarmo“ (ale přitom si stejně všechny úkony doplácíš nějakou poměrnou částkou která už dnes taky není úplně malá) a nebo jdeš k soukromýmu a tam je to teda úplně jiný kafe. Přístup a kvalita práce na úplně jiným levlu, však se stačí podívat na to vybavení a i mě jako laikovi bylo jasný že je to sakra jiná liga.

    Takže jo, za některý věci je lepší si připlatit. Minimálně dostane člověk kvalitní službu a nepřipadá si jak nějaká otravná svoloč co ruší PANA DOKTORA od kávičky.

    Asi toliko k rozdílu mezi soukromou firmou a polostátní organizací….

    1. soukromí sou všici zubáci, leda je zřizuje město/kraj

      pojí-štěnicovny dneska hradí prakticky jenom prohlídky, 1× ortorentgen ročně a vyndavárnu (samotnou); ve všem ostatním je úhradová vyhláška někdy v 80. letech a téměř nikdo už to nedělá

      jedinej rozdíl je, na jak moc luxusní si tam hrajou a esli chcou keš už za vodevření dveří, nebo až teda neco skutečně udělají…

    2. Leda houby. Dnešní doktor mi s těmi zuby udělá to samé co můj bývalý před 15 lety. Technologie jsou pořád ty samé.
      Jen ten nový má pro efekt hromadu drahých mašinek a cingrlátek a účtuje za to 3-5 násobek co ten bývalý před 15 lety.

      Ono je to totiž jen o šikovnosti doktora, jestli to udělá precizně, a nebo to odflákne. Ne o mašinkách a cingrlátkách.

      1. Tedy, ještě jeden rozdíl tu je. Ten nový je namyšlený jak hovno (stejně jako jeho sestry, které jsou levé jak turecké šavle, ani pořádně neumí odsávat), zatímco s tím předchozím se dalo normálně lidsky mluvit.
        A měl neuvěřitelně šikovné ruce, takže to dokázal udělat za polovinu času ve stejné kvalitě. Tudíž kvůli jedné věci jsem k němu nemusel chodit dvakrát.

      2. Tak to jsi měl asi hodně dobrýho doktora, nepřišlo mi že by před 15ti lety měla každá jedna ordinace vlastní rentgen atd. Nebo teda moje doktorka rozhodně ne, ta to flákala stejným stylem snad už od revoluce…

        1. KKKuba 26.12.2023 v 2:12

          Před patnácti lety?
          První zubařský rentgen jsem jako student-přidavač se sousedy stavěl v roce 1986, protože předseda MNV sehnal mírně ojetý stroj, barytovou omítku, olověný plech. Pro bezpečnostní okénko tehdy musel jet tajemník osobně MNV do Prahy, kde podivný předmět touhy v jakémsi předměstském skladě vykutali z prachu. Byla to samozřejmě akce Z, do rentgenovny museli pacienti chodit několik let přes hasičskou zbrojnici, ale fungovalo to.. Obvod zubní ordinace tehdy čítal tisíc pacientů.
          Když šel zubař do důchodu a potřebovali jsme ve vsi nového, jako zemědělec-přidavač jsem přestavoval novému zubaři byt…

          1. Tak to jsme očividně měli každej diametrálně odlišnou péči. Před patnácti lety moje doktorka opravdu neměla rentgen. A už rozhodně rtg nebyl vyloženě v každý ordinaci tak jako ve středisku do kterýho chodím. Takže mě houpat můžeš, ale kolotoč už je moc… ;)

            1. Před 15 lety byl rok 2008. To už bylo RTG vyšetření běžné… aspoň u naší doktorky. Ale ona je stará škola, stačí jí rozumný příjem, zbytek zřejmě šel do vybavení ordinace a ne do bentleye.

            2. vastní malej rengen má každý to křeslo integrovaný posledního asi čtvrt století, co až donedávna ordinace neměly byl ortorengen

              s vohledem na to, že na to dostanou krásnej úvěr a za jeden snímek si naúčtujou 500-litr, takže se zaplatí za chvílu (a pacoš se nemusí trajdat nekam do prdele do vokresního města), pořizuje si ho dneska kde kdo, má-li na to volnou cimru

              jistě, vedle splacení všeho nejlíp na hned (nač dodržovat pěknej splátkovej kalendár) chcou aspoň novýho kokodáqa (bently až v další řadě) taky nahned, proto si účtujou v přepočtu na hodinovku za úkony tak 3-5 litrů, no

              1. pro banku je todle fakt naprosto za nulový riziko, dyž si nová prax do registru zapíše 2000 pacošů a vstupní rengen udělá každýmu při registraci, tak má (jak je v průběhu roku všecky zaregistruje :D) tržbu 1-2 melouny jenom za toto (+naúčtovaná prohlídka), a nikdo (včetně pojí-štěnicoven) ani necekne…

                ta mašina stojí dneska vokolo půl mega, takže je to zaplacený eště za ten první rok – opravdu to nejsou žádní udření chudáci ;o)

    3. KKKuba 25.12.2023 v 23:37

      Doc.MUDr. Roman Šmucler, CSc. nedávno prohlásil, že jeho zaměstnanci pracují u křesel několik let starých s nemoderním designem, ale plně funkčních, zatímco začínající zubaři si nechají od dealerů vnutit desetkrát dražší módní zboží, což se nutně musí projevit na cenách jejich služeb.
      (Nedokáži citovat, nejsem lékař, ale smysl sdělení jsem doufám zachoval.)

      1. Nase firma dela nejaka streva do zubarskych kresel a musim rict, ze je v tom tolik vyfikundaci, ze se vubec divim, ze to aspon obcas funguje. A to ne quli nasim komponentam, spis se nestacim divit, kdyz to pak vidim jako celek.

      2. von vůbec prohlašuje spoustu zajímavečjch věcí, např. jak ten jeho asklepión neustále pčřibírá víc a víc pacošů na pojí-štěnicovnu, jak s nima pracujou a sou to výzvy a kdesicosi, ale přitom se u nich, dle ceníku, platí na dřevo i úkony jako kontrola, konzultace – což jsou jedny z těch asi na prstech jedné ruky, co proplácí pojí-štěnicovna…

        von je dobrej mluvka, ale občas si sám nejsu jistej, co všecko je pravda

      3. Asi bych to úplně naneazval módním zbožím tak jako doktor Šmucler. Ale když dám auto za dva míče do servisu tak se mi taky asi nebude úplně líbit když to budou zvedat na třicet let starým polským zvedáku. Je to jedno z druhým, podle mě je potřeba to posuzovat komplexně. Na pořádně odvedenou práci je potřeba pořádný vybavení, asi tak bych to shrnul…

        1. KKKuba 27.12.2023 v 3:36

          Před chvilkou jsem se vrátil ze autoservisu, kde jsem zvedání auta zhruba za dva míče na asi tak třicet let starém zvedáku viděl. Majiteli to nevadilo, alespoň se nijak neohradil.
          Pořádně odvedená práce jistě vyžaduje pořádné vybavení, nicméně mám za to, že smysl MUDr.Šmuclerova komentáře byl v poukázání na neadekvátnosti praxe nováčkovy se špičkovým vybavením, které tento velmi pravděpodobně nedokáže využít a je pro něj ekonomickou brzdou. Ale je to můj odhad. Dále se domnívám, že v použitelnosti zubařských křesel různých ročníků výroby a typů se MUDr.Šmucler orientuje dostatečně, jistě lépe, než vy v dílenských zvedácích.

          1. To je ten notorický rozdíl mezi operací první a druhé třídy…
            Dnes by to asi byl standard a nadstandard…
            Operaci první třídy dělá starý sekundář novými nástroji, druhé třídy naopak…

        2. tvoje líbění je každýmu u prdele, zdvihací zařízení musí povinně podlíhat pravidelné revizi, takže starý-nestarý, má-li to servis v pořádku, tak je všecko cajk (a eventuelně to má na svým triku RT), a nemá-li, tak vedle úhrady škody bude eště podlíhat trestnímu řízení za obecný ohrožení (i kdyby se nikomu nic nestalo, pokud by to dokonce nekoho zavalilo, a zavalenej nebyl sám provozovatel, tak de za ublížení na těle sedět)

      4. Šmucler je sráč. Ta jeho komora udělala z normální ambulantní péče buď luxus, kde sypete desítky tisíc a roky čekáte na banální zákroky, které nakonec zmatlaj, nebo Ukrajinu, kde ordinuje nějakej řezník Ivan, co ani nevíte, jestli ten diplom vystudoval nebo koupil. Oboje velký špatný a na okrese jsou jen dva normální zubaři, kteří umí, pacoše neberou, ani když jednoho zkoušel regulérně podplatit. A ne jak za bolšánů lahvinkou… ani 150 tisíc nevzal, že má peněz dost a pacientů už moc.

      5. Doc.MUDr. Roman Šmucler, CSc. nedávno prohlásil, že jeho zaměstnanci pracují u křesel několik let starých s nemoderním designem, ale plně funkčních, zatímco začínající zubaři si nechají od dealerů vnutit desetkrát dražší módní zboží, což se nutně musí projevit na cenách jejich služeb.
        (Nedokáži citovat, nejsem lékař, ale smysl sdělení jsem doufám zachoval.)

        No tak pan docent není schopen na své klinice dělat ani tak elementární věci jako řádně vést dokumentaci. Být jím, tak jsem ticho a šoupu nohama.

    4. Zubar je vylozene o stesti. Uplne na haluz se mi podarilo se dostat k zubarce, kterou vsichni vychvalovali, kdyz si otvirala novou ordinaci v satelitu na druhym konci mesta. Ma zlaty ruce a platil sem tam akorat za vycisteni kanalku jakymsi udelatkem (nicmene mi nabidla, ze mi to klidne udela zadarmo, nebo za par susnu „postaru“) – ty kanalky ji teda moc nesly a byl sem tam s nema asi 3x – kdyz sem tam byl podruhe z toho byla zoufala a rikala, ze me asi posle ke kolegyni, ktera se na to specializuje, nicmene napotreti se zadarilo a platil sem samozrejme jenom jednou. Umrtveni zdarma a chce teda zaplatit za kompozitni vypln, ale na to ja neverim, takze plomby mam normalni amalgamovy a s zadnou nebyl problem. A to se potapim.

      1. A spatne se ji rozhodne nevede. Lokalni rentgen mela snad uz pred tema 7 rokama, co jsem tam byl poprve, nekdy pred 4 lety pribyl full face rentgen v jedne ordinaci a nekdy vloni se objevil i v te druhe.

      2. bere eště? není před smrtí doochodem?

        1. Behemot 26.12.2023 v 12:31

          Tady jste se ptal?
          https://www.implanta.cz/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIiJy_2oCtgwMVwDkGAB11FggkEAAYASAAEgL47_D_BwE

          V sousedních městech je údajně také několik volných kapacit, na podzim se náborové letáky objevovaly údajně i v Jihlavě…

          1. implantologie a chirurgie? huh?

            1. Behemot 26.12.2023 v 16:12

              Před nedávnem zde proběhla stížnost na neúměrně dlouhou čekací dobu, jednalo se o šikmo rostoucí osmičku, frézování kosti, rozlámání zubu a extrakci. Měl jsem dojem, že byla vaše. Tak promiňte.

              1. ta věc nic nedělá, na dlouhej termín mně zřejmě umístili hlavně proto, že sem přiznal, že to nic nedělá, ale dyž dvá s příslušnejma papírama naznali, že je lepčí to vyndat, tak to chcu mít hotový a né čekat dalších X let, až se to začne srát a neco honit na poslední chvílu

  3. Tak nevím jestli je to nějaký provokatér najatý farmaceutickou lobby a nebo jen obyčejný kokot, který si nevšiml, že zdravotnictví šlo do sraček přesně v okamžiku kdy se začalo komercializovat a kdy se pacient změnil v „oslíčka otřes se“ – tedy v „klienta“.

    Každopádně bych mu ještě k té šikovné fyzioterapeutce doporučil si najít šikovného kardiochirurga a neurochirurga.
    Aby když ho srazí na přechodu náklaďák, mohl prodat dům, a tito doktoři ho za ty utržené miliony mohli dostat ze stavu „slintající kripl na vozíku“ alespoň do stavu „plně invalidní doochodce“. CO si ovšem takový invalidní doochodce počne i s rodinou vystěhovanou na ulici, protože museli prodat barák aby bylo na operaci, to fakt netuším.

    V USA stojí miliony triviální operace jakou vám udělají v každé okresní nemocnici. Dříve s čekací lhůtou 2 měsíce, dnes 2 roky, brzo asi už jen za ty miliony na dřevo.

    Z čehož spíš plyne, že zdravotní pojišťovny tu budou vždy. Jen s tím rozdílem oproti dnešku, že 50% lidí na to pojištění nebude mít, 40% bude mít na nějaké nouzové, které nebude hradit drahé operace a jen 9% bude mít plnohodnotné pojištění jako bylo za socializmu a donedávna.
    No a to 1% si to zaplatí v hotovosti na soukromých klinikách ve švýcarsku.

    1. A v americe už prokazatelně ti kteří se chtějí vyléčit čekají v pořadníku u kubánských doktorů nehledě konta.

    2. Socane, vše má svou cenu. Bez alespoň částečné komercionalizace by se zdravotnictví zhroutilo už dávno.

      Čekací doba roste i proto, že ubývá doktorů, ochotných to socialistické martýrium podstupovat, když v ostatních oborech už lze fungovat docela tržně (ano, já vím, pořád máme 50% tržní socialismus, ale lepší to je).

  4. Fyzioterapie od mladých studentek jsou k nezaplacení. Ten citlivý a svěží nátisk a prstoklad………

    1. JJ, taky mě napadlo, jestli k té fyzioterapii nebude i nějaký benefit navíc. Jinak článek bych mohl podepsat. Teprve v komerčním zdravotnictví by byl pacient zákazník, který nosí peníze. A ne jen obtížná svoloč, co jen obtěžuje. A každý by si přece mohl zaplatit komerční zdravotní pojištění pro případ těžké nemoci nebo úrazu. Tak to bylo běžné v USA ještě před Obama Care. A „kupodivu“ bylo komerční pojištění levnější a krylo víc, než to dnešní státní.

      1. Ani nevím proč mi vyskočila zhudebněná báseň Kainara/génia.
        https://www.youtube.com/watch?v=AMOVsU8H6mw

  5. Milej zlatej, není třeba chodit daleko, jen od medicíny humánní k medicíně veterinární; jelikož se tam platí vesměs na dřevo (ačkoliv existují některé pojistné produkty), je přístup veterinářů vstřícný, je čas na to terapeutický zásah probrat, vysvětlit a v patřičné kvalitě učinit, případně se rozhodnout, že to už nemá cenu. Hodně veterinářů slouží i pohotovostní služby a cena za tuto službu mimo běžnou lidskou pracovní dobu je taková, aby počet zákazníků byl v rovnováze s počtem veterinářů, kteří tuto službu chtějí nabízet.
    Všichni jsou spokojeni.

    Humánní doktoři se nechovají jako papaláši (tohle slovo už jsem neslyšel mrtě let), ale jak štvanci. Na jedné straně jsou limitováni zákony, které nutí poskytnout nejlepší péči komukoli a ihned, na druhé straně neregulovaným přílivem pacientů (ano, to nejsou zákazníci, zákazníkem je zdravotní pojišťovna), kteří si péče neváží. Proč taky; nic za ni neplatí a odevzdané pojistné na ZP není v žádné korelaci s rizikovým chováním nebo dokonce zdravotním stavem.
    Takže jsou v situaci, kdy nový příchozí pacient znamená v lepším případě (dnes už jen fakultky) práci navíc za stejně peněz, v horším případě práci navíc za méně peněz. Aby to nebylo málo, pravidlem je, že příchozí pacient se obvykle na jakoukoli snahu o samoléčbu, prevenci a předchozí léčebné snahy kolegů vykašlal a čím více na ně kašlal, tím je pravděpodobnější, že přijde bez objednání, o víkendu, v noci, apod.
    Oba faktory vyvolávají frustraci a stres a ten vyvolává ve slabších povahách nasrání a vulgaritu, v silnějších přezíravost a ignoraci a opravdových profesionálů je relativně málo.

    Řešení samozřejmě je ve stylu nadpisu. Ale doktoři jsou ti poslední, kdo by proti tomu protestovali (s výjimkou menšiny neschopných a některých vedoucích :)).

    1. Veterinární medicína má dvě odlišnosti:

      a) samotného pacienta se nikdo neptá, platící majitel zvířete je spíš v roli pojišťovny,

      b) i u relativně banálních zákroků v ceně několika desítek tisíc je vždycky ve hře alternativa v podobě smrtící injekce, a hodně majitelů ji také z ekonomických důvodů volí.

      Jedním z problémů, které se humánní medicína snaží řešit, jsou velmi drahé zákroky v ceně desítek milionů, na které ten pacient mít nemůže, ale které třeba v jeho případě přesto dávají smysl (malé dítě s vyléčitelným nádorem). A ne, lidi nejde nikdy úplně redukovat jen na účetní položky, i když ta ekonomika se tam samozřejmě taky projevuje.

      1. To nejsou principielní odlišnosti.

        a) Pojištovna nejedná v zájmu pacienta, majitel zvířete obvykle ano, v podstatě jako příbuzný.

        b) Je to jen otázka ceny. Pochopitelně se ceny budou o několik řádů lišit. I v humánní medicíně se posuzuje účelnost (a tedy indikovanost) intervence obvykle formou přijatelné ceny roku kvalitního života (QALY), nevyjímaje další modely. Některé vyspělé zdravotní systémy mají cenu konkrétně definovanou a dovedu si docela dobře představit, že v budoucnu by se mohly zdravotní pojišťovny/pojistné produkty od sebe lišit tímhle číslem.

        Upřímně řečeno, v současném zdravotnictví, které trápí (musí trápit, není-li pacient a jeho rodina rozumní, a to jsou jen málokdy) lidi na konci života mnoha marnými terapeutickými opatřeními, bych dal přednost veterinární péči.

        1. Dissenter 26.12.2023 v 12:19

          Upřímně řečeno mi není jasné, proč se omezujete na lidi na konci života, když u lidí na začátku života je to stejné.

          1. Protože u lidí na začátku života je situace mnohem nepřehlednější a těžko se odhaduje, že intervence bude marná.
            U lidí na konci života je to většinou naprosto jasné, ale u soudu by lékař (nejspíš) neobstál. A taky se nikomu k tomu soudu nechce a zejména méně komunikačně obratní kolegové prostě pacienta „uléčí“.

        2. „Pojištovna nejedná v zájmu pacienta, majitel zvířete obvykle ano, v podstatě jako příbuzný.“

          Tja, zvláště u hospodářských zvířat bych si nebyl tak jist. Tam jedná majitel hlavně v zájmu své peněženky.

          U milovaných mazlíčků je to jiná. Ale celkem velká část veteriny se věnuje právě zvířatům užitkovým, na to se zapomíná.

          1. Marian Kechlibar 26.12.2023 v 13:57

            Musím bohužel oponovat. Užitkovým zvířatům se věnuje čím dál menší část veteriny a situaci zkresluje fakt, že leckterý doktor přijede od krav (z obvodu), dá si oběd, sprchu a dvě hodiny se zabývá mazlíčky.

            1. Tím jsme se asi dostali k otázce, jak měříme „velkou část“.

              Slepic je v ČR zhruba stejně jako lidí (11 milionů), drůbeže obecně asi 23 milionů, prasat něco přes milion, všechno to teoreticky potřebuje veterinární péči.

              Psů jsou dva miliony, koček něco přes milion. Čistě na počet pacientů vítězí hospodářská sféra dost výrazně (o jeden řád) nad tou mazlíčkovou. Ale rozložení výkonů může být přesně opačné, za mazlíčka jsou lidi ochotni utratit výrazně víc než za slepici v drůbežárně.

              1. Navrhuju omezit inspiraci humánní medicíny veterinární péčí na veterináře pečující o mazlíčky a do ostatního se nezabrušovat. Ještě někdo vzpomene ryby a rybníky. :-)

                1. Dissenter 27.12.2023 v 10:36

                  Péče o akvarijní rybičky je daleko rozvinutější než péče o ryby konzumní a sportovní. Akvarijním rybičkám je věnována péče individuální, ryby konzumní se léčí hromadně a kromě diagnózy je to na chovateli.
                  Moje zkušenost v oboru je ale velmi omezená, rád se nechám poučit.

                2. Dobrej veterinář s pistolí u hlavy prej vyléčí i drogovýho dýlera.

              2. Marian Kechlibar 27.12.2023 v 10:29

                Dostal jste mě, slepice jsem zanedbal. Veterinární péče se věnuje pouze kuřatům, hromadně, zbytek je na chovateli.
                Jednotlivé kusy se neléčí, lečí se hromadně chov.

                1. taková ta hromadná léčba třeba oxidem uhličitým a pak pecí v kafilerce? :o)

                  1. Behemot 27.12.2023 v 12:52

                    Ne, tato kůra nepatří do veterinární péče, ale do politické praxe.

                    1. ygorek :-D))))) černý humor, to mám rád

          2. Ano, zorným úhlem měšťana jsem trochu ty zemědělce (v extrému – velkochov slepic – tam je zájem zcela jasný) zanedbal.

      2. Veterinář bourla taky neužíval pokusná zvířata, bylo mu jich líto a rovnou zbodnul lidi big pharmou covidapartheidu s tím že oznámil že ano mají splněno na jejich již zbouraný georgijský „monument o půl miliardě lidí. Co co

        1. :-) Ovšem jsou i tací co tvrdí že lidé nemají šanci zjistit něco jiného než jim dá mainsteam 3-4. majitelů kromě ruska, číny a možná severní koree. Hravě může být na planetě od 2 do 60. miliard lidí a nikdo to fakticky nepopře. Co ovšem v pindostanu provedli je to že zrušili konspirační web který jim dělal datace že ušáků není ani 100. miliónů. A ještě abych tomu nasadil korunu odborníci spočítali že se stávajícím půdním fondem jde uživit s šetrnou chemizací – hnojiva a bez plodin GMO 60. miliard lidí bez problémů. A prý TO přelidnění. Jen by prý businessmani nesměli dělat krize na zisk.

  6. WOW, jak se podarilo sem propasovat rozumny clanek? To uz se tu dlouho nestalo. Podepsal bych v podstate kazde slovo.

    1. @ Lojza

      Právě jsem si článek chtěl přečíst. Po tvým slovech začínám mít temné dilema, zda jde také o tvůj polibek smrti, či ne. Slovo „rozumný“, má u tebe dost posunutý význam, oproti standardu.

      1. Takže standardní praxe je přečíst nejdřív komentáře a teprve potom článek, na který reagují?

        1. ryuu:
          Ano, nejprve je vhodné prohlédnout reakce na článek a posléze přečíst samotný článek. Lze tak přede zjistit jeho kvalitu. Tento způsob však vyžaduje znalost prostředí.

          .

        2. @ ryuu

          Jo, nejdřív se podívám na reklamu, technický parametry a hodnocení spotřebitelů. Pak občas výsledný produkt koupím. V případě Vetřelce nic nekupuju, protože několikadílné pokračování článku je v autorových komentářích.

  7. V souvislosti s tématem článku mě zaráží zmatení pojmů…
    Především bych předeslal, že z mého pohledu JE zdravotní péče služba jako každá jiná…
    Máme zde poskytovatele s nějakou kvalifikací a spotřebitele/uživatele, neschopného nebo neochotného řešit problém svépomocí…
    To se principiálně neliší od opravy pračky…
    Zmatení se týká pojmů „pacient“, „klient“ a „zákazník“ – používají se promiscue, někdy jako synonyma, jindy jako disjunktní množiny, přičemž ani jedno není správně…
    „Zákazník“ je definován nejlépe jako ten, kdo službu objednává a platí…
    V případě zdravotní péče většinou objednává pacoš a platí pojišťovna…
    „Pacient“ je definován docela dobře jako ten, kdo nějak trpí…
    To je i zoufalá hospodyňka (hospodáříček?) s hromadou špinavého prádla, rozbitou pračkou a bez Calgonu…
    „Klient“ je správně definován jako ten, kdo je v uspokojení své potřeby závislý na jiném (patronovi, v daném případě příslušném profesionálovi)…
    Důležité je si uvědomit, že klient zpravidla nemá mnoho možností, jak ovlivnit (a dokonce ani zhodnotit) kvalitu poskytnuté péče…
    Čili tyto tři pojmy mají docela rozsáhlé průniky, ale nemělo by se s nimi bezmyšlenkovitě žonglovat…

    1. Klient = pacient, slovo „klient“ je možná vhodnější, neboť i lékařská péče je výsledek nějaké domluvy a společného léčebného plánu, vyjma akutních stavů.
      Celý problém, o kterém se tu bavíme, je v tom, že platící zákazník (pojišťovna) nemá s klientem (pacientem) nic společného, proto nesleduje jeho nejlepší zájem, ale domnělý obecný zájem společnosti; ve skutečnosti něco mezi „dosáhnout půlročních bonusů“ a „být znovu zvolen“.

      1. Dissenter 26.12.2023 v 12:57

        Díval jsem se na výplatní pásky svých zaměstnanců (pravda, jsou pár let staré, zaměstnance jsem již propustil, ale data archivovat musím) a zjistil, že zdravotní pojišťovna s nimi měla společného docela dost, a to v té době nebyl ani jeden z nich ničím pacientem.
        Příspěvky, jako je ten, na který reaguji, budí v publiku dojem, že pacient po lékaři něco chce, aniž je ochoten za to platit. Pravda je taková, že pacient ví, že je klientem pojišťovny, která jeho závazky naplní. Podobně spoléhá i na funkci povinného ručení, pojištění odpovědnosti zaměstnance či pojištění OSVČ, pojištění proti škodám zaměstnavateli…

        1. Oblíbený omyl.

          1) Výši výběru zdravotního pojištění (které by správně mělo být nazýváno zdravotní daní, protože to žádné pojištění není) neurčuje dohoda klienta (zaměstnance) a pojišťovny, ani pojišťovna, ale zákon.

          2) Náklady na zdravotní péči (úhrady zdravotnickým zařízením a lékařům) opět nestanovuje pojišťovna, ale až na drobné výjimky jsou určeny zákonem (+ vyhláškou) a pojišťovny mají minimální manévrovací prostor – de facto hraní všechny to samé.

          3) Konečně i to odvedené pojistné podléhá mezi pojišťovnami přerozdělení, do roku 2017 jen na základě věku pojištěnců, nyní i na základě spotřeby léků jednotlivých pacientů (PCG), takže pojišťovna s menšími náklady (typicky menší) dotuje tu s většími náklady (typicky VZP).

          Tedy je to úplně něco jiného než klasické pojištění, kde lze chování klienta bonifikovat/malifikovat a kde si lze pojišťovnu vybírat. Ve zdravotnictví to nemá smysl (a nemá smysl v současnosti ani existence více pojišťoven, protože jejich pravomoci byly vykleštěny).

          1. Reálný výsledek vidíme v USA. Zdravotnictví je asi tak 10 x dražší, 10 x horší, 100 x nedostupnější. Amatéřina lékařů v USA je neskutečného stupně – laici a pacienti si zvykli po lékaři alespoň základní věci zkontrolovat na wikipedii nebo u známých, protože lékaři se často mýlí, často předepisují špatné léky, apod. Celková úroveň běžné péče je mizerná.

            Zdravotní stav Američanů je na bídné úrovni. Většinou si ani základní preventivní péči nemohou ve velkém počtu lidí příliš dovolit. A nebo prostě na zdravotní pojištění ani nemají.

            Pojišťovna bonifikuje/malifikuje leccos, ale daleko více než chování klienta – jsou to jeho vrozené handicapy.

            Já bych byl docela rád, když už se bude lékařství převádět do kapitalismu, aby se uvolnila pravidla. Například lékaři ztratili exkluzivitu na řadu léčivých zákroků a postupů, přestala se trestat homeopatie, akupuktura. Aby antibiotika a další léky byly volně prodejné v lékárnách jako je tomu ve většině států světa. A ono by se s tím možná i dalo žít.

            1. Ohledně kvality zdravotnictví v USA mám docela jiné informace. Jinak i kvalita lékařů se řídí statistickými zákonitostmi; nepochybně budou i podprůměrní.

              Homeopatie a akupunktura se netrestá, naopak, zabývá se jí spousta nelékařů a kupodivu i někteří lékaři.

              Volná prodejnost antibiotik není dobrý nápad. Dnes je to dokonce tak, že vyšší řady antibiotik nemůže předepsat sám ošetřující lékař, ale vyžadují schválení antibiotickým střediskem dané oblasti/zařízení, tedy lékařem se zvláštní specializací. Důvod je prostý – nadužívání antibiotik vede k rezistenci mikrobů a budeme-li „preventivně“ léčit antibiotiky kdejakou virózu a nachlazení, nebudou pak antibiotika pro léčbu závažných infekcí. Prakticky si to vyzkoušeli například v Řecku.
              Dneska v realitě ČR jsme stále v situaci, kdy se antibiotik píše spíše nadbytečně.

              1. není to náhodou tak, že sou předepisovaný proti druhotnýmu bakteriálnímu zápalu plic po prodělané viróze a právě ti, co to na rýmičku nedostali, pak končili na větrákách s totálně rozežranejma orgánama, což bylo záměrně podvodně připisovaný čínské komunistické rýmě?

            2. hlavně že tahounem ve výzkumu léků, přístrojů i novejch léčebnejch postupů sou UŠAndi, vod kterejch to potom za pakatel vokopírujou všici vostatní :D ty seš taky šašek tvl

          2. Dissenter 26.12.2023 v 19:09

            ad 1) Výši zdravotního pojištění jsem nikde nekomentoval, připomněl jsem pouze jeho existenci.
            ad 2) Dtto.
            ad 3) Dtto.

            Napsal jsem:“Pravda je taková, že pacient ví, že je klientem pojišťovny, která jeho závazky naplní. Podobně spoléhá i na funkci povinného ručení…„. V charakteristice zdravotních pojišťoven s vámi souhlasím, nicméně mé tvrzení (vizte citát) jste nezpochybnil, natož abyste ho vyvrátil.

      2. Zato lékař sleduje vždy pacientův nejlepší zájem… Ehm, ehm…

        Už jsem psal minule, že má profese se částečně překrývá s medicínou. A už jsem dvakrát odešel od lékaře, a v obou případech mi to myslím zachránilo život.

        Dissenter zde mezi řádky předkládá dojem, že lékař, který je / bude placen pacientem, bude sledovat nejlepší zájem pacienta. Takto naivní není ani čtvrnáctiletá holka při prvním rande.

        1. Příklad z veterinární praxe jsem uváděl. Jakmile bude mít lékař (i pacient) navíc ještě i motivaci finanční, vztahy i kvalita péče se zlepší.

          1. Dissenter 27.12.2023 v 9:53

            No, to asi ne.
            Předpoklad, že dražší veterinář poskytne trpícímu zvířeti lepší péči, je, jak píše Alan.Cox, lichý.
            Zkušenosti v tomto ohledu mám jak v prostředí hospodářských chovů, tak v prostředí péče o mazlíčky.

            Pro odlehčení: Před lety jsem jako perličku uvedl případ, kdy jsem místo pohotovostní péče v krajském městě volil ošetření sečné rány místním veterinářem, vyšlo mě to mnohem levněji. Nevoli projevil pouze majitel německého ovčáka, před nímž mě lékař (pořadí pacientů určuje lékař) upřednostnil.

    2. jizlivec 26.12.2023 v 12:49

      Přesně.

  8. Když chceš psát, měl by ses naučit psát. Nauč se dělat čárky. Zmrd Jaroš taky dělá chyby, ale on je velkej zmrd. Tys molh bejt malej.

    1. Nevím koho jsi oslovil ale na ale se čárky nedělají co by spojnici. Ovšem je pravdou že když se do sebe tenkrát pustili dva jazykovědci tak to byli úžasné statě skrytými likvidacemi navzájem se synonymy naprosto hulvátských osočení, tedy nepřímo. Ty lapálie s tvrdýma měkkým byli i nás na základce kdy se chovali mezi sebou nejen učitelé ale i rodiče co se v tom cítili kovaní jak pominutí. A padali koule za hrubky na které upozornili tedy učitel a učitelka rozdílně podle osvícenosti ale komedie to tedy nebyla a mnoho žáků vyděšeně pozorovalo vzteklé skutečné posedlé cvoky.

      1. Tu první větu máš taky blbě s čárkou, přečetl jsem za ty dekády stovky knih které samozřejmě byli editované. Ale třeba máš verzi slabikáře vyhozené edice pominutého sazeče v tiskárně. :-)

      2. Píšeš jak čobol. Všude i místo y. Snažíš se dohnat zmrda Jaroše? Postav se do řady. Je váš tu dost.

        1. Nápodobně borováči a puntičkáři gramatiky slabikáře, je to rozšířený prvek „pyntlich.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017