Symptom vzdělaného pitomce - zpět na článek

Počet komentářů: 319

Přidat komentář
  1. Kritika moderního vzdělávacího systému, který namísto autonomních osobností produkuje konformní a snadno manipulovatelné „vzdělané pitomce“, kteří sice disponují vysokou inteligencí a daty, ale postrádají skutečnou vnitřní svobodu, charakter a schopnost myslet mimo rámec předem definovaných společenských skript.

    1. Clanek , velmi dobre a vystize napsany.

    2. Kdo je zvědavý na tady ty AI svodky? Musíš to sem pořád postovat?

      1. Já tam mám napsáno: „Tohoto uživatele jste si přáli ignorovat.“. ;-)

  2. Ale tak si tu školu dodělejte. Když vás nevzali napoprvé, stačí vytrvat. Není třeba zahořknout a utápět se v úvahách o vlastní nadřazenosti.

    1. Čím víc titulů, tím víc Adidas ?

      Mě byla VŠ nejvíc užitečná v tom, že jsem na vlastní oči viděl jak jí proleze i blbec a nebo bezcharakterní hovado. A ti se pak díky titulu vydrápou na co nejvyšší místo, odkud škodí kudy chodí.

      Tudíž mám z otititulovaných lidí jen legraci 🤡 a netrpím před nimi zbožnou úctou jako někteří co na vejšku nešli.

      1. Pak je ještě možnost, že máte červené diplomy, doktoráty, třeba i z víc škol, a vůbec to neděláte a živíte se v podstatě rukama….. doporučuji to každému, kdo trošku váhá. Vysoká škola je krásný koníček, pokud vás to baví. Není to ale závazek. A už vůbec ne vstupenka do nějaké mašinerie a na nějaké posty. Za minulého režimu jsme tu například měli spoustu velmi vzdělaných kotelníků, přidavačů na stavbě, lesních dělníků ……

        1. To pak země krásně prosperuje, když schopní VŠ pracují jako „kotelníci a přidavači“ a jiní neschopní otitulovaní blbci sedí ve vysokých postech státních úřadů.

          A to mluvím o současnosti.
          Znám několik nadprůměrně inteligentních lidí co to buďto zabalili ve 3. ročníku nebo sice dostudovali, ale od té doby točí lopatou nebo dělají jinou manuální práci co by zvládl i člověk co nedodělal učňák. Což je smutné.

          To je jako koupit si ajfoun a používat ho výhradně na seškrabávání bláta z podrážek.

          1. Točit lopatou zvládne každej, ale jak ty hňupe. Debil posere všecko, ai hoknu s lopatou, a zvládne toho za víc posrat, než vytvořit.

          2. Setkal jsem se s absolventem matfyzu, co odmalička toužil točit velkým kolem…
            Jezdil MKD a tvářil se u toho naprosto spokojeně…

            1. Já zase znám projektanta specialistu, co po cca 25 letech praštil s prací a šel dělat řidiče do kamenolomu. Bere tam víc, a má svatej klid. Firma bez něho prakticky zkrachovala, ale bývalému šéfovi to evidentně nedošlo. ;-)

          3. Mám souseda se základním vzděláním. Je to jeden z mála lidí, se kterým se tady v okolí dá řešit kultura a vůbec si nějak normálně povídat o okolním dění. Když jedu k sedlákovi (vyučený automechanik) pro obilí, tak mi v montérkách od oleje referuje o stavu světových komoditních burz. V hospodě mi dědkové (vyučený truhlář a opravář zem. strojů) shrnou celkovou politickou situaci ve světě a v ČR a nedá se s tím než souhlasit… No a pak vám inženýr ekonomie vypráví o tom, jak je ten CO2 nebezpečnej a že v pohodě – nějaká lepší baterka do elektromobilů se už co nevidět vynalezne… A pak vás ministr průmyslu (inženýr regionálního rozvoje!) v televizi uklidňuje, že proti blekautům se bojuje agregací, akumulací, akvizicí a financováním projektů… Jsou to na tom světě paradoxy.
            (Nejvíc mě pak na tomhle všem baví ten koncept „staršího voliče z vesnice s nižším vzděláním“)

            1. Jenže tohle generace vyrůstající za židobolševika – vysokou školu mělo max 10% populace, takže i mezi průmyslováky a vyučenými byli lidé, kteří měli inteligenčně na víc a také toho mnohem víc znali. Taky nebyla televize, interfernet a šmatlafouny, takže lidi tvořili nebo četli.

            2. Jaktože sem ještě nepřispívají. Takové kapacity a neví o DEFENsu? :-D

            3. Toto není věcí vzdělání, ale všeobecného rozhledu. Pokud má někdo tunelové vidění a rozhled v úzkém oboru, tak není schopen chápat realitu v širším pohledu – a je ideální cíl propagandy a manipulace.

              Starší ročníky se učily širšímu rozhledu. Dnešní mladé ročníky se neučí ničemu.

        2. Jenže si zase vemte jiný příklad. Vystudujete učňák, střední školu nebo VŠ (v podstatě to je jedno) a pak nejenom že děláte co jste se učil ale navíc Vás to třeba (někdy) i baví a uživí. A pokud Vás práce baví (myslím dlouhodobě), jste v ní často aspoň o drobátko lepší než „průměr“. Tato možnost se mě zdá lepší.

          1. A kolik takových lidí reálně je?
            5%, 10%?

      2. „Čím víc titulů, tím víc Adidas?“
        .
        No jistěže. Se stačí podívat na profesora politologie, který si myslel, že krizové řízení státu = politologická poučka.
        .
        https://youtu.be/Kp1AbxZycAQ
        https://www.facebook.com/odbory/videos/%C4%8Dr-m%C3%A1-sv%C3%A9ho-supermanaj%C3%A1-pot%C5%99ebuji-8-let-a-bude-to-a-budeme-m%C3%ADt-platy-jako-v-n%C4%9Bme/1312264539749840/
        I Moravec se zasmál. :-D
        .
        Ale selským rozumem.
        Ten, kdo ví co ho baví a co by chtěl dělat již na ZŠ, ten jde na příslušnou střední školu.
        Ti co neví co se sebou končí na gymnáziích a hledají se dále na VŠ.
        .
        Elitní jedinci zjistí, že je baví ležet v knihách a studiích a tak sbírají tituly, aby někým byli. :-D
        https://youtu.be/wUEIHMRQm-s

    2. Potrefená husa?

  3. Toto je clanek o zjevnych pravdach a na muj vkus, asi zbytecny. Verim, ze bylo pracne ho sepsat, ale tak nejak nerozumim, jaky prinos mel prinest, nebo co objevneho nam mel odhalit. Jsem trochu v rozpacich, proc autor ztracel cas s truizmy.

    1. Věříte, že i všechny mé básně, eseje, fejetony i úvahy, ba i písničky, jsou triviality? Jde pouze o vysoce obrazně a nevšedně ligvisticky uchopené běžné věci, které ví každý. A tak je to na světě s ledasčíms. Je potřebí být skromný a odpustit i těm, co píší takové věci, i těm, kteří je komentují. I komentář je zbytečný. Celé to je o něčem jiném. Sdělení na D-Fens je často jen jedno – jsem s Tebou, patřím do stejné skupiny jako Ty, nejsi sám.

      1. to h72

        Verim Vam, ale nesouhlasim. Psani, vytvarno, hudba, you name it…by melo necim obohacovat. Jiste se treba jde zivit suchych chlebem, vzdyt zasyti! Presto neskromne uprednostnuji uvarit si treba Bouillabaissu :-).

        1. I já rád vařím. Je to pro mne něco jako skládat, tvořit hudbu nebo hrát na cokoliv. A někteří to i ocení, ten vklad do věci tak plytké, jako dát někomu nažrat. Lpím i na hezkém nádobí, mám víc souprav, nehodí se vše ku všemu, že?
          Nu, beru vaše postřehy …. i za své.

          1. Uf, multih72.
            Kolik mišelinských hvězd jste již posbíral. :-D
            Zatím, zde jen píšete co vše umíte či čeho jste hrdý majitel.
            Ale to je tak vše.

        2. Já bych nesoudil tak příkře. Dám příklad z mého oboru, ekonomie. Když půjdu na dřeň, je ekonomie vlastně soubor triviálních pravd, samozřejmostí. Jenže lidi si to neuvědomují a jsou oblbováni matematickým aparátem, vznešenými floskulemi a mlžením, které má hlavně za cíl sebrat jim maximum toho, co vytvořili. Třeba taková jednoduchá věc – abych mohl do něčeho investovat, musím napřed šetřit. Robinson na ostrově napřed musel nachytat a našetřit dost ryb, aby mohl na týden s rybařením přestat a ten týden věnovat stavbě člunu. A zrovna tak to funguje v měřítku jak stokorun, tak i miliard. Napřed musí někdo někde našetřit a pak buď postaví fabriku sám, nebo někomu na tu fabriku našetřené půjčí. Lidem je ovšem vtloukáno do hlavy, že šetření je špatné, peníze se přece natisknou. Jenže peníze jsou jako lístky na kabáty v šatně – když natisknu libovolné množství lístků, nepřibude v té šatně ani jeden kabát. A tak je to se vším a tady je dle mého soudu prapůvod všech našich průserů.

          1. FM: špatně. Podle moderních monetárních teorií nejsou první úspory, ale dluh.
            Tedy peníze se netisknou jen tak ze vzduchu, ale nejprve se někdo zaváže, že danou sumu jednou splatí, tím vzniknou peníze, se kterými systém pak pracuje, které někdo jiný utratí nebo třeba uspoří.

            1. Ježíšmarjá, prostá úvaha, ani ne moc složitá, stačí k poznání, že moderní monetární teorie jsou snůška nesmyslů. Vedou jenom k inflaci, chronickým deficitům a periodickým krizím. Vždyť je zřejmé, že k postavení fabriky napřed někdo musí vyrobit stroje a cihly, ze kterých se postaví ten barák. Z potištěného papíru ještě nikdo nikdy nic nepostavil. A aby bylo možné vyrobit stroje a cihly, musí se vytěžit a zpracovat ruda, hlína atd. atd. a dát příslušným dělníkům nažrat. K tomu je potřeba nashromáždit dostatečné množství potravin – říká se tomu akumulace kapitálu. Zkuste si zahrát kteroukoli počítačovou strategii „budování města“ a máte to tam zřetelně znázorněné. V realitě to není jinak.
              Vždyť to máme i dnes před očima – EU i USA můžou „kvantitativně uvolňovat“ jako zběsilí, rozhazovat peníze z vrtulníků, ale nevznikne z toho ani jeden patriot navíc a nezajistí to ani jeden barel ropy navíc. Přečtěte si Černý obelisk – tam je krásně popsáno, jak v Německu r. 1923 peníze vůbec nikoho nezajímaly. Peníze dnes nejsou nic jiného než poukázky na zboží, jako ty lístky na kabáty. Pokud zboží fyzicky není, je to jen hromada potištěného papíru nebo soubory neužitečných číslic.

              1. Jméno Páně budiž pochváleno.
                Však já vím a souhlasím, taky jsem obhájcem kovového standardu, mám většinu úspor v hmatatelném kovu, jen musíme vidět svět, jaký je. Odehrává se to přímo před našima očima, míním zadlužení USA. Bude možno v tom pokračovat donekonečna, nebo přijde jednoho dne velký Křach?

                1. Krach přijde dřív, než by nám bylo milé. Už z toho mrakodrapu padáme. Současné Trumpovy akce sice vypadají šíleně, ale není to nic jiného než snaha udržet dolar jako rezervní měnu. Z tohoto pohledu to má všechno logiku. Jakmile skončí dolar jako dominantní rezervní měna, celé euroatlantické hospodářství přejde do volného pádu.Protože ani Čína, ani Rusko, ani nikdo jiný už nebude ochoten dodávat užitečné zboží výměnou za haldy bezcenného papíru. My se můžeme jen pokusit zachránit alespoň zbytky průmyslu a technického know-how a pak doufat v nějakou reinkarnaci podunajského společenství – abychom se vyhnuli katastrofě přicházející ze Západu.

                  1. Mimochodem, Východořímská říše přežila tu Západořímskou o 1000 let hlavně díky zavedení striktně dodržovaného zlatého standardu.

                    1. To Foundry, ja si tvejch vyhledu vazim, pac se mi kolikrat zpetne potvrdilo, zes byl dobrej prognostik, ostatne ses vzdelanej a mas zkusenosti. Presto, ty si vazne myslis, ze momentalne Donald vi, co dela? Proc? Ja tomu nerozumim, zkus mi teda jeho uvazovani priblizit, mi to totiz smysl nedava. Dekuju.

                    2. spíše ví. jestli se rozhoduje svobodně nevím, spíše ne a je otázka, kdo ho má za koule. ale poslední roky mi fakt více vše směřuje k sionistům. čímž jsme u otázky, komu to co přináší, ale to je jiná věc. america first to celkem jistě není

                    3. SL: Donald je nevzdělaný egocentrik, k tomu skoro osmdesátiletý. V tomhle věku už se člověk nechce učit něco nového, natož aby se zamýšlel nad ve světem, kde SSA zavedly „ekonomiku služeb“ a naopak Čína vybudovala průmysl schopný uspokojit potřeby celého světa a vzdělávací systém vychovávající milion inženýrů ročně. Russsssssssko mimochodem vychovává zhruba stejné inženýrů jako SSA, při třetinové populaci.

                      Donald ví, že je něco hodně špatně, alo příliš nerozumí tom proč a co by s tím měl dělat.

                  2. btw foundry-zcela souhlasím i s reálně hrozícím krachem, ale co si nejsem jistý, že to před totálním rozpadem neotočí pomocí sviňáren jako jsou digitální měny. tím by se celá ekonomika dala slušně uřídit, páč by každý měl kudlu na krku a únik hnedle 0. od řízení až po měnovou reformu na jedno kliknutí. váš názor?

                    1. Digitální měna nic nezachrání, to je technikálie. Celá ekonomika je furt jen směna zboží/služeb za zboží/služby. Peníze v jakékoli podobě jsou jen nástroj, který tu směnu usnadňuje. Pokud nebudeme moct nabídnout Asii/Africe/komukoliv zboží/služby, za které budou ochotni směnit své výrobky, budeme v hajzlu. Zatím tedy berou ten papír, protože jej vyhodnotili jako vhodný k nákupu kapitálu, který nám ještě zbyl.
                      Trump má cíl stejný jako všichni prezidenti před ním už asi od roku 2005, kdy začal vzestup Číny a Ruska (oranžová revoluce na Ukrajině 2005, arabské jaro 2011, Majdan 2014, Afghánistán, Venezuela…) – tím cílem je uhájení dominance dolaru jako rezervní měny, protože to jediné zachraňuje USA a potažmo celý finanční systém od obrovského krachu. Ty dluhy jsou nesplatitelné, což je každému jasné.
                      Otázkou je volba prostředků. Trump na to chtěl jít přes cla, přes návrat výroby do USA, což se jevilo rozumným, ale moc to nefungovalo, potřeboval by k tomu spolupráci Ruska a celého BRICS. Takže se on (nebo někdo v pozadí) rozhodl přitlačit na pilu. Což nejspíš taky nebude fungovat.

                    2. třeba máte pravdu. s digiměnou nevím, nejsem si tím tak jistý a doufám, že ty plány včas shoří. nástroj to je, ale s dosud nevídanými možnostmi kontroly a řízení (tedy např.dle potřeby škrtání čísel nebo přimalování čísel, stejně jako odstřižení kritiky). zbytek souhlas. trumpovi nebude fungovat ani tohle, ten pád je nevyhnutelný, ale budiž mu k dobru, že alespoň se o něco pokouší (což neznamená k našemu prospěchu, o který mu samozřejmě nejde). co se obávám, že když padne a nedejbože republikáni, vrátí se celá ta sračka kolem zelenání a teplání i v americe, takže evropa bude moci říci, podívejte, v americe taky prozřeli a tedy pokračujeme ve správné cestě (tedy v chudnutí zpátky do středověku)

                    3. Tady už se můžeme jen modlit :-) Osobně bych viděl jako optimální řešení impeachment Trumpa a nástup Vance.

                    4. Já si nejsem jistý (skutečně nevím), jestli se Trump snaží o uhájení dolaru jako rezervní měny, FED určitě, ale u Trumpa si nejsem jistý. Trump ví, že pokud se dolar stane méně důvěryhodným (bude to spíše postupný pokles důvěry než změna ze dne na den), sníží to kurz dolaru a usnadní vývoz z USA a znesnadní dovoz do USA. Stačí jen ten pokles té důvěry a dolar začne klesat, nejsou k tomu nutná žádná problematická opatření jako jsou cla, kvóty a pod. Tím je ten pokles důvěry lákavý.
                      Já vidím problém spíše v tom velkém deficitu v USA. To šetření vždycky bolí, jenže každá vláda/prezident předpokládá, že za jejich vlády to ještě nějak vydrží a pak se uvidí. Podívají se na Japonsko a řeknou si „to nějak dáme“.

                    5. Jenže tak obrovskou sekyru bylo možno zatnout jen díky postavení dolaru. Je (zatím) obecně přijímán a jak vidíme, tisknout se dá neomezeně. Japonsko je trochu jiný případ, tam se jedná o vnitřní dluh (odložená spotřeba Japonců). USA dluží různě po světě a je vhodné si uvědomit, že dnešní bankovky jsou ve své podstatě dluhopisy.

                    6. Fondryman: Souhlas s téměř všemi argumenty.
                      Politické řešení vede přes inflaci; pokud se stopne zadlužování (zejména sociální stát) a bude se řekněme 10-15 let udržovat 3% inflace, problém se vyřeší sám a nebude na první pohled vidět, proč to řešení tak „drhne“. Voličům to bude stačit. Zrovna ČR má v podílu dluh/HDP ještě proti průměru EMU velkou rezervu… ;-(

                    7. Zrovna vcera jsem se se zenou hrabal v jejim rodinnem archivu, ktery dostala od pribuzne jako pokracovatelka rodu a jsou tam, mimo jine, fury a fury dokundamentu, od konce 19. stoleti. Jeji predci nevyhodili lautr nic. A taxem koukal na originaly protektoratnich papiru, pracovnich knizek, prevodu penez na RM, pak v ’46 zase z5 na Kc, pak menova reforma v ’53, Benesovy dekrety a papirovani okolo toho…

                      …jako by to cely bylo vcera.

                      Nebyt te naprosto perfektni cestiny a krasneho rukopisu prakticky v kazdem formulari, klidne bych si to cele umel predstavit, jako dnesek. Jak obrat lidi o prachy a penize naprosto legalne. Presne to je vec, kterou ten archiv umi krasne ukazat.

                    8. Latimerie podivna
                      6.4.2026 v 11:06

                      jenže z toho se amerikánci s jejich ekonomickým potěmkinem poserou, dyby měla klesnout jejich umělá vouroveň

                    9. S tím souhlasím, že se z toho poserou. Proto taky píšu, že šetření vždycky bolí.

                    10. Kolegove se mne skoro obden chodi ptat, kolik u nas stoji Sprit a jak je mozny, ze je o tolik levnejsi, nez v Risi. V klidu jim na to rikam, ze to fakt neni upravou kurzu Reichsmark proti Ceske korune :-)

                    11. Sysop
                      7.4.2026 v 12:49

                      kdože?

                    12. Jihočech Honza
                      7.4.2026 v 12:05

                      že to trvalo…trend je teda dlouhodobej, třeba rejžáci s pomalým výprodeje začli už nejak před dekádou, a navopak posledních 5 let všeci radši skupujou fyzický zlato

                2. dobře děláte. ještě lepší (byť obtížná) varianta je ještě mít fyzický kov rozsypaný různě po světě

                  1. Jasně. Třeba někde kam se musí letět.

                  2. Třeba USA rozsypaly fyzický kov ve formě olova a bomb prakticky na všechna místa světa.

                    1. Reálně na Blízký Východ (západní Asii) a dříve na Vietnam a předtím na Koreu. A čím dřív si užijou válku na svém území, tím líp pro celý svět.

          2. „ekonomie“
            .
            To takhle jeden absolvent téhož zaměření prohlásil, že je to pavěda. :-D

            1. Ekonomie je věda, ale sociologická. Nic takového jako teoretická ekonomie ve smyslu logické vědy nemůže existovat, protože se jaksi vždy připravuje na minulou válku. Není schopna predikce a není schopna konstituování nějakých axiomů, fundamentů a není schopna solidní konstrukce tezí a jejich logického ověřování. Ekonomika, ekonomické vztahy mezi lidmi, jsou dány čistě psychologicky. V tomto slova smyslu ale nemůže jít o vědu v pravém slova smyslu (jako třeba logika, filosofie nebo matematika). Jde tedy čistě jen o nějakou praktickou odnož matematiky, ta se sluje matematická statistika. Tedy učení o tom, jak správně pracovat s velkými soubory dat, jak je zpracovat, jak formulovat teze a jak hodnotit výstupy. Je to spíše inženýrské než vědecké. Přesto jediné správné. Ekonomii lze tedy smysluplně provozovat jen jako statistické zpracování velkého souboru dat o chování lidí. Správné zpracování. Což se v praxi vůbec nikdy neděje.
              Ostatně, proč vůbec o ekonomii mluvit, když ŽÁDNÝ stát na světě a žádná vláda, nikdy a nikde se neřídila ani touto pavědou. Celá desetiletí či staletí jsou státy i velké konglomeráty, velké finanční a výrobní skupiny, provozovány formou výkřiků do tmy a řešením následků těchto výkřiků.

              1. makroekonomika funguje poměrně předvídatelně, základní principy fungování jsou popsaný a celkem to podle nich funguje, ni?

                1. Nu, takže celá EU krachuje, je na cestě k jakžtakž řízenému naprostému rozvratu, na základě celkem fungující makroekonomie? Nebo se ani ta makroekonomie v praxi nepoužívá?

                  1. Makroekonomie se v EU používá, podobně jako věda ve středověku používala geocentrický nebo heliocentrický model. Dnešní vlády používají makroekonomii dle Keynese, neb jim to dává alibi pro zadlužování. Pro pochopení základů ekonomie doporučuji třeba „Ekonomie v jedné lekci“ od Hazlitta, ke stažení třeba zde https://inlist.cz/wp-content/uploads/2017/06/ekonomie_v_jedne_lekci.pdf
                    Je to útlá knížečka, ale pomůže mnohé pochopit.
                    Ekonomie samozřejmě umí predikovat a taky to dělá. Jenže kritické názory (třeba že tisk nekrytých peněz je buď blbost, nebo, hůře, úmyslná krádež a že i 2% „cílovaná“ inflace je škodlivá) nejsou příliš populární je jim dopřáváno sluchu, až když je opravdu zle. Viz Argentina.

                    1. Ještě bych dodal, že právě makroekonomie celkem zřetelně definuje hospodářskou politiku EU jako cestu vedoucí k nevyhnutelnému krachu. Což se potvrzuje.

                    2. Právě jste to řekl. Existence EU a její projekty typu grýndýl a jiné mají podstatu řízené a plánované krádeže. Nejedná se o omyl, jde o plán, který je uskutečňován.

                    3. Plán, hloupost, inherentní vada demokracie jako metody výběru vládce, dobývání renty, případně kombinace toho všeho. EU neignoruje jen ekonomii, EU ignoruje i fyziku, chemii, biologii…

              2. Akorát že to je přesně obráceně. Ekonomie rakouské školy axiomy definuje a je schopne konstrukce i logického ověřování. Matematická statistika ja právě ta největší blbost, kterou můžete na ekonomiku aplikovat, ledaže byste byl nějaký ten tupý atom v chemické reakci, který statisticky reaguje stále stejně. Sám si rozporujete minulou válku, když tvrdíte, že to je jediné správné zpracování. Potvrzením vašeho omylu je právě to, že se to v praxi nikdy neděje, protože Ekonometrie, co Vás modeluje modely spojitých matematických rovnic, je právě na to hovno, když jste sám spíše „generátor náhodných Diracových impulsů“. A snad nechcete po politikovi, aby pochopil, natož správně použil, nesprávný model?

                1. Přesně tak. Na základě pečlivé statistiky a propracovaných matematických modelů vědecky řídili hospodářství komunisti. Všichni víme, jak to dopadlo.

                  1. Ekonomie pouze demonstruje, že nelze modelovat svět na základě jedné proměnné zvané peníze. Případně několika přidaných dalších, penězům příbuzných. Nic jiného.

                    Řídit hospodářství na základě propracovaných modelů (všimněte si, že nepíši o ekonomických modelech) je možné a úspěšné. Viz třeba Čína.

      2. Věřím v pohádky h72. DFENS snese hodně. :-D

    2. Není špatné si připomenout, že pod pojmem „inteligence“ si naprostá většina lidí představí verbální inteligenci, tedy bohatou slovní zásobu, schopnost věci výstižně a srozumitelně pojmenovat a působivě skládat slova do vět a věty do odstavců.
      To nemám ze své hlavy, ale povšiml si toho C.S. Lewis, když za války přednášel příslušníkům britské armády a RAF a ty skupiny reagovaly jinak.

      No a to, že inteligentní člověk může být pořádný darebák a že inteligence nechrání před stupidními názory…

    3. Ne, že by na tom záleželo, on to tady poslední dobou je AIčkovej blog, kam doufejme, že alespoň částečně biologičtí autoři spamují svoji plně automatickou tvorbu tak nějak proto, že můžou. Žádný konkrétní smysl to nemá. Specificky tohle asi AIčko nebude a souhlasím, že to nejspíš dalo nějakou práci, a to je taky jediné konkrétní, co o tom lze říci.

    4. Slecna Ling 5.4.2026 v 22:42

      Naprosto přesně.
      Navíc jsem při četbě zjistil, že nerozumím přesně jazyku autorova kmene.
      Nebo je autor básník, stane se.

  4. Nejsmysluplnější článek co tu za poslední roky vyšel.

    Ty ostatní popisují jen symptom či se ten symptom snaží dokonce léčit.

    Tenhle článek popisuje podstatu problému, ne jen symptom. A bohužel to sedí na 99% populace, ne jen na „diplomované idioty“.

    Tragikomické je jen to, že vyšel na webu kde většina jeho autorů i čtenářů mentálně zamrzlá někde v polovině 90. let a od té doby se myšlenkové nikam neposunula.

    1. Jak se taková mentální zamrzlost v devadesátkách pozná? Jsem zvědavý, ne kousavý.

      1. Třeba tím že kladete tuto otázku.

        Pro člověka co na tenhle web přijde zvenku poprvé, je to evidentní.

        Proto to taky dali Dfensovi lidi v diskuzi pod videem pěkně sežrat.
        Když vykročil mimo tuhle sociální bublinu devadesátkových zamrzlíků a šel dělat rozhovor do jednoho pražského „alternativního“ média (tuším Svědomí národa pokud si to nepletu s jiným podobným košer pražským spolkem, ty jsou jak přes kopírák).

        1. Já tu snad deset let nebyl, pamatuju ještě úplně jinou partu diskutérů a jiné články. Dost se to proměnilo.

          1. Kilmore: Nemohu než si nevzpomenout na úplně závěrečnou scénu z Černých Baronů. :))

          2. Já sem primárně chodil kvůli „zmrdologii“. Jeden z mála seriozních webů kde se mluvilo o tom, že je v tomto státě něco shnilého.

            Ta devadesátková zamrzlost v Klausismu-Thatcherismu se projevuje v tom, že jako lék na nefunkční kapitalismus je potřeba použít ještě víc kapitalismu.

            Prostě logika Marxismu-Leninismu SSSR:
            Kolabuje nám socializmus protože kulaci sedí ve vězení a nemá kdo obdělávat pole? Problém se vyřeší tím že zavřeme i ty zbývající kulaky.

            1. Pokud je tu nějaká devadesátková zatuchlost, tak to je v obzoru, který byl tehdy omezený. Nikdo se neptal na geopolitické podmínky, ty byly dány a nezpochybnitelné. A ohledně kapitalismu jsme předpokládali, že je na západě, tedy stačí tamější systém pouze okopírovat. Jenže trajektorie západních společností byla od sedmdesátek docela jiná, že. Hezky se to dnes ukazuje, když Ossis – ve smyslu všech v nynější EU za bývalou oponou – volí jinak. Představovali jsme si v devadesátkách jaksi vágně o dost jiný západ a je už na čase si vyjasnit, jaký měl být, ale to tu spíše chybí.

              Vy ale, obávám se z těch několika poznámek, budete na úplně jiné straně barikády.

      2. Se zeptejte voličů ODS. :-D

  5. Autore, co když je to ještě horší, co když žádné vzdělání nemůže zlomit stádní pud? Lidé chtějí souhlasit, dokonce bych řekl jsme na to selektovaní. On kmen ze samých individualit jaksi nefungoval dobře, bylo lepší, když samostatné myšlení vykonávalo jen pár lidí, kteří se s trochou štěstí vyšplhali nahoru. Takže problém je spíš v charakteru našich elit, a sice že to nejsou elity, než v absenci charakteru u mas.

    1. Tak to vzdělání neplní svoji funkci.
      Když produkuje jen bioroboty s našprtanou faktologií.
      A ne komplexně vzdělané lidi.

      Jestli to nebude tím, že ve školství nepracují ti nejlepší z nejlepších, ale spodina co se nedostala na „lepší“ školy. A školství jim slouží jako státní zaopatřovací ústav, kde jsou nevyhoditelní.

      1. Systém za moc nestojí, zvlášť od střední výše, o tom se nelze přít. Ale co si tak vzpomínám, neviděl jsem kolem sebe nikdy moc studentů zapálených pro… cokoliv. Většina lidí chce ten titul a někde se uchytit, nějaké hlubší otázky, na to sere bílý tesák. A sám jsem dost často taky jen dělal, co bylo jednodušší, z prosté lenosti.

        Nedávno jsem na to narazil s dcerou, když jsem si uvědomil, že bude na čase ji v matematice ukázat iracionální čísla. Jenže jsem s hrůzou zjistil, že to neumím jinak než skrze Dedekindovy řezy z Jarníka, kterého jsem poprvé viděl na vysoké. Do té doby mne ani nenapadlo iracionální čísla řešit, shodně nikoho z učitelů, a nenašel jsem na to ani nic slušeného na úrovni střední. Třeba mi tu ale někdo poradí.

        Soused je elektrikář už před penzí, ale když jsem před časem potřeboval přechodku 32A čtyřkolík (zásuvka) / 16A pětikolík (na nové pile), tak se ukázalo, že pořádně ani neví, proč ten modrý drát není třeba. To nevadí, funguje to i bez něho, že.

        Při čistce knihovny jsem narazil na Logiku vědeckého bádání od Poppera, co mi kdysi dala moje první kost jako dárek. Tak jsem si ji z piety přečetl a s překvapením jsem zjistil, že je to děravé jak cedník. Ale kursy kritického racionalismu se pořád přednášejí a ani hodinová ždímání AI modelů nevygenerovala žádný pozdější směr, který by Popperovy problémy uspokojivě řešil. Ještě štěstí, že o tomto problému katedry filozofie ostatní katedry neví. A katedru filozofie zas netrápí, že to jaksi funguje i bez nich.

        Tedy závěrem, neházel bych vše na systém, často jsme ochotní „bioroboti“ vcelku sami od sebe.

        1. Jestli jde jen o představu a ne se s nimi „naučit počítat“, zkus tohle:

          https://www.matfyz.cz/clanky/matykani-viii-zivocichozpyt-ciselne-osy

          Ale nevím, kolik je dceři.

        2. a máš to soudruhu jištěný 16 A, nebo čekáš až to vyhoří?

  6. celkem souhlas. již nějakou dobu si všímám hlavně 2 věcí. 1)vzdělání ve stejném oboru v různých zemích je prakticky stejné. jak se má něco posouvat, když nikdo nemyslí jinak? a 2)ovčí přístup se promítá do každého vzdělání, tedy říkali to ve škole, je to pravda. bez diskuze. nedávno jsem se bavil s kamarádkou, mladší doktorkou, zcela ovce. všechno „jiné“ než školní medicína je špatně. když mně to přestalo bavit, tak jsem jí naservíroval, že v mém oboru mně krmili věcmi, které dneska vnímám jako lež a manipulaci, abych byl stejná ovce. akorát já si svou cestu našel a oči otevřel, spolužáci ne.

    souvisí to bezesporu s agendou, která rozhodně není pro lidstvo, ale proti němu. já nikdy nebyl moc systémový, posledních 20 let jsem docela kritický, ale třešnička na dortu byl covid, od té doby jsem velmi kritický. takže se aktivně zajímám o názory, nápady a vše možné, co se systém snaží potírat. např.s hrůzou zjišťuju, že znám kolem 50 lidí očkovaných po covidu, co už nejsou nebo mají velké zdravotní problémy. věk různý, 40+. samozřejmě náhoda a konspirační teorie…

    1. Pohodar 6.4.2026 v 7:08

      Po přečtení vašeho příspěvku jsem vstal od klávesnice, s hrůzou se rozhlédl kolem sebe, respektive od horního konce ulice k dolnímu, a uvědomil si, že jsem znal tři lidi očkované proti covidu, co už nejsou. Dva věk 90+, jeden 50+ (autohavárie).
      Pokud mohu posoudit vzdělávání týkající se mé profese, tak vzdělání v různých zemích je bohudík stejné, takže mohu bez problémů pracovat v jednom týmu s Angličanem, Rusem a místními na stavbě v Kazachstánu. Fyzika se naštěstí zatím nikam neposouvá a kolegové z různým zemí a škol myslí podobně.

      1. já si pohrávám s myšlenkou začít si je psát (logicky to nevysypu z rukávu, občas si na někoho vzpomenu). často to byla kategorie 50-60 a nijak rizikoví, spíše sportovci. jinak obvyklé projevy trombózy a cévní/srdeční záležitosti a rychlá rakovina (od první diagnózy do konce cca 3-4měs) a různé záněty

        k těm oborům-základy jako fyzika samozřejmě ano, ale celkově i v té technice to je, což brzdí možnost myslet „out of the box“ (třeba připustit, že něco lze třeba přilepit místo svaření nebo přesně naopak, začít to zase vařit). ale stačí se podívat na medicínu (bylinkářství je považováno za zpátečnické, stejně jako role „obyčejných“ věcí jako aspirin, vitamín d nebo lithium), ekonomii, farmacii a další obory. třeba ekonomie na celém západě úmyslně zavrhovala roli drahých kovů (s ověřenou spolehlivostí ca 6000 let kromě 1 výjimky) a naopak oslavovala vše, co souvisí s fiatem, aby se náhodou někdo nezačal blbě ptát, jestli ve finančním světě je vše cajk.

        1. Pohodar 6.4.2026 v 7:58

          Doplňující data:
          Na svém vlastním organismu jsem se přesvědčil, že souběžný covid velmi výrazně zhorší průběh obvyklé nemoci (někteří lidé spíš onemocní chřipkou, jiní spíš angínou atd.).
          Na rychlou rakovinu (odpovídající vašim kritériím) mi zemřela matka, 30-.
          Pokud popisujete úpravy technologických postupů, pokládám to za nevhodný příklad – probíhají v rámci stejné techniky a stejného vzdělání aktérů, alespoň podle mých zkušeností.
          Bylinkářství je považováno za zpátečnické z různých hledisek. Jedno je technické – kolísavý obsah účinné látky, kolísavá kvalita a účinnost zpracování, nepřesné dávkování. Druhé je „praktické“ (vyzkoušel jsem to) – léčba „bylinkami“ může být úspěšná, ale přesto pro „moderního“ člověka nepřijatelná. Úleva není okamžitá, léčba je dlouhodobá.

          1. Prostě bylinkářství má ty samé mínusy jako třeba poctivé učení se nějakému oboru.

          2. „se přesvědčil, že souběžný covid velmi výrazně zhorší průběh obvyklé nemoci“
            Jak se rozezná covid od chřipky?

        2. Pohodar 6.4.2026 v 7:58

          Separátně: Ano, ekonomie je věda. Astrologie také.

          1. Astrologie není věda. Principem vědy je až umíněné trvání na popperovských principech falsifikovatelnosti hypotéz a dalších.

            Astrologie nic z toho nedělá a je asi tak stejnou vědou jako kočkování očkovaných s neočkovanými na základě anekdotických (náhodně posbíraných bez ohledu na kognitivní zkreslení) důkazů.

            Prostě legrace.

            1. diss:
              s tím očkoXneočko netvrdím, že mám pravdu, jen si všímám dění ve svém okolí, co v takové míře dříve nebylo. nemám ambice nic vědecky dokazovat, nejsem za to placen ani nemám potřebu se profilovat, tedy je to můj subjektivní názor. nicméně v poslední době roste počet vědců po celém světě, co tím zabývají a nějaké souvislosti tam napovrch zřejmě lezou. uvidíme, co čas přinese

              1. Budu nesvátečně tvrdý. Subjektivní názor ve věci, která je subjektivním myšlením nerozhodnutelná, je při neznalosti faktů naprosto zbytečný a je pro jeho nositele škodlivé vůbec takový (apriorní) názor mít.
                Celý covid začal „subjektivní“ hysterií z nemoci, která přešla do opačné, ale kvalitativně stejné hysterie z očkování, což postavilo laiky i vědce do vzájemně nesmiřitelných front a napáchalo na všech stranách hodně škod. Přiživovat to z kterékoli strany je kontraproduktivní, věda už schytala dost.
                Na nezávislé publikace bez subjektivních zkreslení oběma směry si budeme muset počkat ještě deset let.
                Můj částečně expertní názor je ten, že efekty očkování a nemoci byly pro většinu lidí zhruba shodné. Nulové. Menšinu dorazila nemoc, ještě mnohem menší menšinu zbytečné očkování zdravých (jakékoli očkování má tyhle efekty, proto se paušálně očkuje jen proti nebezpečným nemocem a teprve riziková populace se očkuje proti běžným nemocem, jako je třeba mediálně nezajímavý pneumokok a chřipka). Mohu se samozřejmě bez dat mýlit jako každý, to, že jsem shodně nesnášen oběma tábory trochu mé přesvědčení posiluje.

                1. Dissenter 6.4.2026 v 12:09

                  Vy máte částečně expertní názor, já kompletně laický.
                  Náhodou(?) jsou prakticky shodné.

                2. jo, drtivou většinu dorazila nulová péče napřed a následně hysterický rvaní na větráky, co jim kompletně rozemlely plíc, potom (asi aby se to dohnalo)

                  1. Ano.

                3. diss
                  tento pohled vám neberu, jen ho nesdílím. za normálních okolností je váš názor racionální, ale nereflektuje pozadí celé situace. hysterie z nemoci byla politickou hrou, manipulací mas a pokus co lidi snesou (důkaz: vyhledejte si v německu odtajněné/vysouzené protokoly jednání mezi rki/robert koch institu a politikou). věda se dala koupit resp pracovala na zadání, tedy v tomto případě se zdiskreditovala sama. k tomu mocně pomohli sráči jako ten krypl s koucourem, jak strašil mrazáky mrtvých. jak je možné, že ho nikdo dodnes nehonil za šíření poplašné zprávy (což dodatečně přiznal, že úmyslně nadsazoval aby „tím pomohl“). podobné to je s očkováním, kde big pharma čmuchala kšeft století a opět jim věda poslušně přisluhovala, politici nastavili kapsu a už to jelo. stačí se podívat na vyjádření o vakcínách (zabrání nákaze, zabrání těžkému průběhu…za pár měsíců nezabrání, ale s největší pravděpodobností…). sám mám doktorát a vím, jak to chodí na školách, jak se každý klepe na granty, aby mu zůstal teplý flek (čest výjimkám). věda si svou pověst kazí sama. ale musím uznat, že poslední dobou se objevují vědci, kteří toho kupčení mají dost a staví se proti systému, otevírají nevhodná témata, pokládají nežádoucí otázky, občas na ně mají nevhodné odpovědi atd. nezapomeňte, že věda byla vždy o přestřelce názorů, to hlavně v tomto tisícletí postrádám. systémová jedna pravda a vše ostatní je třeba umlčit (hlavně když na tom nejde vydělat)

                  1. Pohodar 6.4.2026 v 15:07

                    Hysterie z nemoci byla reakcí nepřipravených. To, co nazýváte politickou hrou, atd., byla pouhá aplikovaná bezradnost.
                    Ta rychle vytvořila ideální prostředí pro činnost nejhnusnějších druhů lovců renty.

                  2. Nemáte právo na vlastní fakta. :-)

                    Hlavním přínosem doktorátu za mě vždy byla racionalita v myšlení. Naučit se věci posuzovat nezávisle, bez zaujetí pro jednu stranu, umět si hrát na ďáblova advokáta, ověřovat pravdivost bez konspiračních zkreslení (dali se koupit, kšefty, čmuchání, …).

                    U covidu hlavní problém, proč nedojde zpětně k racionálnímu zhodnocení je ztráta tváře zhruba 90% medicínských špiček. Oni si nepřiznají ani sami svůj do absurdity přehnaný princip předběžné opatrnosti, natož aby ho přiznali druhým. Chce to čas a urychlit se to nedá, jen zpomalit tím, jak absurdita zjevně plochozemeckých tvrzení diskredituje odpůrce covidových omezení.

                    1. diss
                      vy taky za vším vidíte konspirační zkreslení. proto jsem psal, viz tzv „protokoly rki“. a co vyšetřování von lejna, smsky, zatajené smlouvy s pfizerem? (připomíná mi to třeba křišťálového standu). a na školách vím po celé evropě, co se děje, úvazky na dobu určitou=poslušnost jistá. tzv. věda pracuje podle toho, co má být výsledkem, typicky věci kolem změn klimatu (např.v německu vyzkoumali, že sněhu sice je pořád dost, ale je teplejší než býval). s kriminalitou migráčků to je to stejné (i ta se zkoumá, ale s opatrností, aby náhodou…), statistiky to nepotvrdili. až na tu realitu na ulicích. ale myslím, že kolem toho se ještě leccos provalí, chce to čas. ač by toho bylo více, moje oblíbená témata ke sledování jsou plandemie a očkování, klima, přínos migrace. to se ještě postará o značný fun factor

                    2. Komolení jmen a podobně založené posměšky, jakož i skákání z tématu na téma bývají obvyklým indikátorem plochozemskosti, zkuste se tomu vyhnout. Nicméně a hlavně:

                      statistiky to nepotvrdili. až na tu realitu na ulicích

                      Házím flintu do obilí. Víte proč? (ne kvůli té pravopisné chybě)

                    3. pravopis-fajn, píšu rychle, bez korektury, čert to vem. házejte co chcete, hodně lidí s vaším nastavením jednou realita dožene a bude i nějaké procitnutí

                    4. protože jste vůl

                    5. diss
                      a ještě něco. na konspirace jako takové nejsem, mně stačí sledovat lidi a prachy. kdo kde sedí (typicky v nadnárodních organizacích), často to jsou býv.manažeři a odkud kam tečou prachy a odkud pochází. tohle funguje spolehlivě. ověřitelné zdroje jsou, jen to je většinou směr, kterým se nikdo nekouká. a takto se můžete zabývat různými jevy od 2.pol 19 století, kdy už je leccos dostatečně spolehlivě zdokumentované

                    6. Já to teda zkusím ještě jednou. Realita = objektivně a statisticky podložená fakta, nikoli dojem na ulici se fláká moc černejch podpořený ještě selektivním častějším publikováním mezirasových zabijaček v mediích proti vnitrorasovým.
                      Stejně tak realita v případě covidu nebo očkování proti němu může být hodnocena na základě celkové mortality a jejích změn v toku času, protože nejsou dostatečné kontrolní skupiny (obrovské části populace byly nakaženy popřípadě očkovány, v případě Evropy a důchodců téměř 80%). S výjimkou zářezu v letech covidu se navrátila i naděje dožití na původní úroveň, z čehož plyne s poměrně značnou jistotou:

                      1) Ať už škodilo očkování nebo nemoc, mělo to velmi krátkodobý efekt na mortalitu i morbiditu (minimálně tu kardiovaskulární a krátkodobou onkologickou, která se sleduje).

                      2) Vzhledem k tomu, že se nelišily státy s nízkou a vysokou úrovní zdravotní péče a nízkou a vysokou proočkovaností, je plausibilní hypotéza, že nadměrná úmrtnost byla způsobena nemocí samotnou, případně přidruženými jevy (zanedbávání nemocí ostatních, stresem, atd), spíše než očkováním.

                      3) Dlouhodobé efekty (například plodnost nebo onkologickou morbiditu v dlouhé době) zatím zhodnotit nelze a nelze ani zatím zhodnotit, zda má pravdu SMIS (očkování způsobilo poruchu plodnosti) nebo ostatní (ženy dychtící po těhotenství se spíše neočkovaly). Údaje z jiných států, kde se mladí a zdraví nemotivovali k očkování tolik jako u nás (Skandinávie) spíše hovoří pro druhé vysvětlení.

                    7. hodně lidí s vaším nastavením jednou realita dožene a bude i nějaké procitnutí

                      Argument působící na emoce, na osobu diskutujícího – opět úplně zbytečné. Spíše to ještě víc diskvalifikuje vaše názory, nemluvě o tom, že nevím, co je „naše (moje) nastavení“.

                    8. Nevšiml jsem si, že by cokoliv odpůrce covidových omezení diskreditovalo, právě NAOPAK. :-P

            2. Dissenter 9.4.2026 v 11:39

              Občas slýchám, že ironie jest mrtva.
              A hle, ona to bude pravda…

              1. Pochopil jsem to spíše jako urážku ekonomie, oboru vysloveně vědeckého, astrologickými bludy.

                1. Dissenter 6.4.2026 v 15:39

                  To jste pochopil spíše přesně.
                  Názor, s kterým nesouhlasíte, jsem získal v době vysokoškolských studií a dosud jsem nenašel důvod ho změnit.
                  M
                  Navíc bratr ekonomii vystudoval a v mém názoru mě utvrdil.

                  1. Mutti Merkel taky vystudovala přírodní vědy, to o ničem nic nevypovídá.

                    1. Foundryman 6.4.2026 v 17:39

                      Výše přiznávám, jaký je můj názor, kdy jsem ho získal a čím ho mám podepřen.
                      Pro vás to zjevně neplatí, budeme se tedy raději bavit třeba o rakouské metodě (NRTM), může se stát, že jí rozumíme oba stejně a rozejdeme s v souladu.

                    2. Já jsem jen chtěl nesměle podotknout, že nelze svádět lidská pochybení na ekonomii jako vědeckou disciplínu. Stejně jako je zpozdilé svádět veětrníkové/slunečníkové/měsíčníkové šílenství na fyziku.

                    3. Foundryman 6.4.2026 v 21:15

                      V tom jsme si blízko.
                      Větrníkové/slunečníkové/měsíčníkové šílenství ovšem na fyziku sváděno není.
                      Je sváděno na ekologii, s kterou nemá nic společného.
                      Je to od samého počátku záměna ekologie s environmentalistikou, o jejíž existenci zaměňovatelé nic netuší ve svém aktivistickém nadšení a název je tak dlouhý, že se na kartonové poutače těžko směstná.
                      Atd.

                    4. Zrovna jsem nad tím teď přemýšlel v souvislosti s větrníky, které chtějí postavit v nedalekých dvou obcích. V jedné to zřejmě krachne, protože stávající starosta to už neprosadí a nový bude mít silnou opozici kvůli blízkosti k zastavěné části katastru. V druhé to klapne, protože to pro ně bude „za kopcem“, takže prachy do kasy převáží. A ty prachy tam budou, protože „trh s elektřinou“ je perversní, podřadné neřiditelné zdroje jsou vykupovány přednostně a s dotacemi. Na skutečném trhu by se slunce a vítr prosadily jen v příhodných lokalitách a s připojenou zálohou, jako to staví v Číně (třeba v kombinaci s plynovou elektrárnou, která rychle najede a vykryje výpadky, takže to jako celek je řiditelné). U nás si lze hezky privatizovat zisk a ztráty, tedy náklady zálohy občasných zdrojů energie, se socializují. Neboli funguje to výtečně, ale s fyzikou nebo ekonomií to nemá moc společného, ale o čem jiném mluvit než o přírodě a její ochraně, přeci se to v brožurách a proklamacích programových nedá nazvat tím, čím to je.

                      Připomnělo mi to taky Hlavu XII a otce Majora Majora, farmáře, který dostal peníze za každý bušel, který nevypěstoval.

                    5. … aby za to nakoupil více pozemků, na kterých nevypěstoval žádné bušle… ;-)

                    6. A to autor neznal společnou zemědělskou politiku EU :-)

                    7. Kilmore 6.4.2026 v 23:07

                      Bušl (anglicky bushel) je historická objemová jednotka používaná pro sypké zemědělské produkty.
                      Naproti tomu bušel jest to, co nic se nazývá (Karel Hynek Mácha, Máj, Praha, 1836).

                    8. ygorek: V předmětném případě otec majora Majora Majora nepěstoval vojtěšku, a skutečně se to, podle člověka nejpovolanějšího, totiž autora, počítalo na bušle.

                      “Major Major’s father was a sober God-fearing man whose idea of a good joke was to lie about his age. He was a long-limbed farmer, a God-fearing, freedom-loving, law-abiding rugged individualist who held that federal aid to anyone but farmers was creeping socialism. He advocated thrift and hard work and disapproved of loose women who turned him down. His specialty was alfalfa, and he made a good thing out of not growing any. The government paid him well for every bushel of alfalfa he did not grow. The more alfalfa he did not grow, the more money the government gave him, and he spent every penny he didn’t earn on new land to increase the amount of alfalfa he did not produce. Major Major’s father worked without rest at not growing alfalfa. On long winter evenings he remained indoors and did not mend harness, and he sprang out of bed at the crack of noon every day just to make certain that the chores would not be done. He invested in land wisely and soon was not growing more alfalfa than any other man in the county. Neighbors sought him out for advice on all subjects, for he had made much money and was therefore wise. ‘As ye sow, so shall ye reap,’ he counseled one and all, and everyone said, ‘Amen.’

                    9. Arnold J.Rimmer 7.4.2026 v 22:17

                      Ano, vojtěška, která se prodávala z pochopitelných důvodů suchá, případně se prodávalo její semeno, rovněž z praktických důvodů suché, se prodávala na žoky nebo bušly.
                      V čem vidíš problém, nechápu.
                      Jestlipak odhadneš, kolikrát zde byl tebou použitý citát již použit nebo připomenut („odkázán“)?
                      Pokud si to chceš ulehčit, tak zkus per annum.

                    10. ygorek: Netuším ani přibližně, této hry se kam mi paměť sahá účastním poprvé a úryvek pochází z mého vydání.

                      Vojtěška je zjevně moje prokletí, přestože byv za ní vyhozen jasně si vzpomínám že jde o pícninu na orné půdě. Ta se ovšem pěstuje převážně na objem, což by vzhledem k velkorysé výměře otce majora Majora Majora dávalo smysl větší než semeno. Zde si ovšem palčivě uvědomuji nesmyslnost hledání smyslu v absurdním románu, takže toho radši nechám a omezím se na konstatování že semeno mi vážně nenapadlo.

  7. Zajímavý je též fenomén bohatého blbce.

    Je k neuvěření, jakým lidem Systém umožňuje nahromadit veliké majetky.

    Každý známe někoho takového.

    Všeobecně známý a mediálně propíraný byl jistý pan J.(nemenuj vemeno), který se ožral a usedl do svého luxusního automobilu, způsobil nehodu a poté ještě tu nešťastnou rákosnici přejel…

    Nepochopitelné jednání, zbohatlik se zbytky inteligence by zavolal nohsledovi, který by ho rád odvezl svým nebo jeho automobilem.

    Zbohatlik – samotář, co nemá nohsleda, by odjel taxíkem.

    Bohatý pan J. si tedy chytře nadělal do bot, několik dalších let měl problémy a ve své sociální bublině se dokonale zesměšnil.

    1. jen je třeba rozlišovat mezi člověkem bohatým a zbohatlíkem. já třeba znám pár velmi bohatých a z hlediska původu majetku čistých lidí (nejen v čechách). vámi zmiňované vexláky a šmelináře bych do toho netahal

    2. Pan J jistě není blbec ve smyslu nedostatku inteligence. Jinak by si tolik nenahrabal lobováním a intrikařením. Spíš přecenil své kontakty, respektive závažnost situace v porovnání se svým vlivem. A krom toho byl na kaši a v tu chvíli jsou schopnosti omezené. Pokud je mi známo, tak se to pokusil vyrovnat mimosoudně, ale zřejmě se mezitím vyměnila parta v politice a někdo měl zájem na jeho odstranění. (mě kdyby přejelo podobné hovado, tak bych taky spíš ocenil odškodné a drahé lázně než mlhavou naději, že půjde na rok do tepláků nebo že ho spíš druhá instance pošle domů a já se budu léčit u obvoďáka)

    3. :-)

      Alkoholem omámený úsudek nemá vůbec nic společného s majetkem.

      Jen zbohatlík (sic!) s luxusním (sic!) povozem udělavší chybu je vděčným terčem nenávisti médií (a lúzy, pokud to nepovažujeme za synonyma), zatímco stejně chybující čeledín ve staré rachotině se do novin ani hroších mozečků nedostane.

      1. Vypadám jako závistivý blbec, ale na lidech, ať už bohatých nebo zbohatlíků, je zajímavé, jaké jsou ochotni dělat blbosti.

        Babiš-vstup do politiky, Epstein – šukání holčiček.

        Přitom by si mohli v klidu a nerušeně žít.

        Prachy nikomu nezávidím, pro mne je nejvyšší hodnota klid, protože jsem si ho užil v životě jenom málo.

        Pravda, nikdy jsem se nenudil, ale musel a musím pořád řešit otravné, úmorné a přízemní problémy.

        1. Logicky, když máte dost peněz a času, můžete realizovat své koníčky, které mohou pro jiného vypadat bizarně. Ale pokud vás ta hra vtáhne, pak i tu politiku musíte řešit, protože když nebudete hledat další zisky a příležitosti a kontakty, tak to budou dělat jiní a vaše impérium se bude zmenšovat. Kdo chce klid, tan si nakoupí třeba nemovitosti, najme si makléře a odejde do důchodu.
          Epstein si hlavně pořídil něco jako svého času Heydrich salon Kitty. Instatní výroba kompra na nejmocnější lidi. A podle všeho tam většinu holek ani moc nenutil, ale normálně je sháněl na výběrko.

  8. Dnešní vysoké školství dává pocit vzdělanosti i těm, které příroda neobdařila ani tou trochou formální inteligence, kterou má podle autora tzv. vzdělaný pitomec.
    Pojem pak dostává ještě novou dimenzi – dalo by se říci: superblb.

    1. vzdělání jako prakticky vše dnes podléhá inflaci. snížení standardů, zvýšení nesmyslných oborů…

      1. Otázkou je, zda to pak ještě lze vůbec nazývat VŠ studiem a vzděláním.
        Není už to pak spíše státem organizované umělé snižování nezaměstnanosti? Nemalá část populace se prostě dočasně skryje před důsledky své nízké zaměstnatelnosti.

        1. To je klasické dobývání renty. Stanovíme, že každý vrátný musí mít vš, tak potřebujeme ty vš, které to zajistí. A výběr pracovníků pak musí probíhat nezávisle na tom, kdo má v ruce papír, protože ten už nic neznamená.

          1. jednou jsme se o tom bavili se starším kolegou v německu (77) a říkal, že jeho švagr (rovněž v důchodu) byl v představenstvu nějaké regionální banky a byl velmi schopný, přitom měl základku a pak nastoupil do učení na bankéře v té bance. kolega říkal, že v dnešní době by s tím vzděláním už nesměl ani zametat před dveřma. a tak je to všude

            1. Tak kdyby tam dnes nastoupil, tak by to nějaký odmítnutý kandidát s titulem s pomocí médií patřičně rozmázl, aby to vypadalo, že si tam někdo dosazuje blbce-kamaráda. Stačí se podívat jak si politici vymýšlí nebo i kupují tituly nebo naopak pranýřují ty bez titulu, aby vypadali, že patří do party.

        2. ale jo, a šipka ukazuje pořád směr stát (tedy stát, obce, neziskovky atd)

          1. Šipka ukazuje směr nadnárodní elitu, nadnárodní koncerny, nadnárodní organizace, globální média, atd.

  9. Kolik jich tady asi denně do diskusí píše. :-D

Napsat komentář

D-FENS © 2017