Přejel dítě a je nevinný. V pořádku. - zpět na článek

Počet komentářů: 310

  1. Tim mistem jezdim prakticky denne. V tom miste nehody je hrobecek a cca 100 metru pred nim se objevila znacka pozor chodci. Driv tam nebyla. Je to trosku takove esicko, prava, leva, pak na mirny horizont a tesne na nejvyssim bodu se to stalo. Kdyby ten ridic chtel, naprosto pohodlne by zabrzdil, pokud by jel rozumne rychle. V tom miste vybihaji z lesa srny, potkavam je tam rano aspon jednou tydne. Uz jsem parkrat hamoval fakt naplno, takze vim, jak se tam da zastavit rychle a na jakou vzdalenost.

    Na masinach mam par set tisic najeto a musim rict, ze toho ridice nechapu. Nechci ho obvinovat, na to jsou odbornici, ale to, co tam predvadel, proste nechapu. Cca 300 metru pred tim mistem je hospoda, ktera ma pidiparkoviste na druhe strane silnice. Vecne tam prebihaji luftaci, nejlepe rodinka na nekolik etap. Je to v mirnem doliku v zatacce, neni do toho videt. Musi se tam jet ofafrne. Luftaci do/z Rudy tam jezdi jako prasata. A pak velky brzdeni. Chci tim rict, ze jestli ten ridic jel opatrne, pak musel brzdit uz u te hospody a pak postupne vyjet na ten minihorizont. Takze mel fakt moznost jet rozumne pomalu, aby pred tema deckama s babou pohodlne zastavil. Chtit se vyhnout klickou je fakt ten nejblbejsi napad, jakej mohl mit. Skoda, ze misto lidi tam neslo stado prasat, jako se da potkat o cca 1,5 km smerem k Rude. To by tak jen tak proklickoval?

    Je to tohle misto, jeste jsou tam krome svicek a kytek vlevo videt i policejni maluvky na silnici: https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=88437640&newest=1&yaw=6.191&fov=1.257&pitch=0.294&x=13.2883164&y=49.2267819&z=16

    1. Jop. Z te panoramy to tak nevynikne, pac je kamera na strese, ale ten horizont ve smeru od hospody je fakt zradnej. Nevim, mozna z te motorky do protismeru videl lip, protoze vyssi posez, nicmene z auta je tam videt proste blbe.

      Je dobre, ze tam tu znacku pozor chodci a doporucenou sedmdesatku dali, akorat skoda, ze to bylo zrejme az v reakci na tuhle nehodu, a ne uz driv.

      Srnek jsem na te rovince od Cachrova taky potkal nespocet, az jsem se u te hospody musel jednou v noci zastavit a vydychat, pac to byla uz treti behem jedne jizdy, brr…
      Jeste, ze mam atmo benzin, co se musi tocit a vydava adekvatni hluk. Jezdit tam s elektroautem, asi bych se hodne divil.

      1. Kdyz jedes od Cachrova, tak mas v tom miste vlevo Pstruznou, ke ktere prave ta zver chodi pit. Navic je to jeden z mala useku, kde nejsou v lete pastviny obehnany ohradnikem, takze si to zver geneticky zahrnula do svych turistickych tras.

    2. Sysop: přesně takhle mluví „znalci“ – nebyli tam, ale přesně ví, co dotyčný viděl a co měl dělat. Jeden by si myslel, že někdo, kdo už párkrát srazil srnku, si tyhle řeči odpustí. Možná škoda, žes místo srnky netrefil kamion (ekvivalent „škoda, že motorkář netrefil stádo prasat“).

      1. fatdwi 11.1.2024 v 8:01

        Není to právě naopak?
        Sysop v příspěvku mluví ne jako znalec, který tam nikdy nebyl, ale jako řidič, který předmětným úsekem jezdí často.
        Chodci jsou nevyzpytatelní, proto v konkrétních zatáčkách ve vsi jedu raději i třicet km/h a pražští znalci mi dávají najevo své pohrdání…

        1. tak nějak. asi jsem zdědkovatěl, nechci chodit kanálama, nechci se nikam stěhovat a nechci měnit identitu (i kdyby mě snad soud nakrásně osvobodil) proto jsem možná v některých situacích na silnici poněkud opatrnější (třeba tomu můžeme říkat předposranost). a nejvíc tam, kde se pohybují děti nebo zombíci (osoby za chůze civějící na matlací obrazovku). třeba na plném parkovišti super-hypermarketu se (pro některé nervoznější spoluúčastníky provozu nesmyslně) pohybuji autem víceméně krokem, a couvám zlomkem této rychlosti.

          1. a doplňuji: předposranej jsem i jako chodec. když byly děti maličké (tři během necelých dvou let), tak přecházení silnice (nebo chůze po krajnici) bývala vždycky velmi stresující záležitost. docela pomáhala „školková“ finta – když je jeden dospělý na více dětí, než má rukou, tak se vezme nějaký klacek/prut nebo kus lana, a děti se toho při přecházení drží, při chůzi po krajnici husím pochodem se použije jako zábradlí mezi dětmi a silnicí.

          2. Ani to nemusí stačit. Máme tady jednu takovou pěknou silnici s autobudovou zastávkou a přechodem:
            https://mapy.cz/zakladni?q=Vr%C3%A1b%C4%8De&source=muni&id=630&x=14.3574987&y=48.9172538&z=19&base=ophoto
            Když automus zastaví, má zadek přesně před přechodem. Takže nevidíš absolutně nic. Je to do kopce, a ještě je tam železniční přejezd, takže to tam nikdo ani nestihne pořádně rozjet. A chlapík jel krokem, protože si byl vědom rizika, a stejně mu tam holka plašanka hupla. Otevřená zlomenina bérce. Na přechodu, za autobusem, rovnou pod auto v protisměru. Jak tohle soudit?

            1. samozřejmě těžko soudit. ne nadarmo je v některých státech nejen zákaz předjíždění školního busu zastavivšího na zastávce, ale i povinnost zastavit, stojí-li autobus na zastávce v protisměru. netvrdím, že by se něco takového mělo nekriticky přejímat, ale stačí si vzpomenout, jaký jsem já (Vy, Váš známý etc.) byl v dětském věku bezmozek a chovat se okolo dopravního prostředku na zastávce mimořádně obezřetně.

              1. V Nemecku nesmis predjet ani sneznej pluh. Asi vedi, proc.

                1. @Sysop
                  kurva tak proto všichni jeli onehdy do Prahe 60 po dálnici za dvěma pluhy a já jediný myškoval po problikání asi 20 opatrných německých následovníků…

            2. „Když autobus zastaví, má zadek přesně před přechodem“

              To máme tady v Brně taky, zastávka MHD: https://mapy.cz/s/jenovovaga

              Často tam stojící bus potkávám a řeším to tak, že před tím přechodem prakticky zastavím. Je to lepší než pak chodit někde po soudech.

          3. ad: osoby za chůze civějící na matlací obrazovku
            Takovym se cizozemsky rika „smombie“ (kombinace smartphone + zombie).

        2. ygorek: Sysop ale nebyl v té situaci, neví, jak se to stalo ani proč v kritické chvíli dotyčný neudělal něco jiného. Přesto zcela jednoznačně říká, že „Kdyby ten ridic chtel, naprosto pohodlne by zabrzdil, pokud by jel rozumne rychle.“

          To stejné samozřejmě platí i pro sražení srny. Přesto se mu to minimálně dvakrát stalo. Jak je to jen možné? Proč nechtěl Sysop pohodlně zabrzdit, proč nejel rozumně rychle? Nebo, že by, ani to nechci říct – by ten problém mohl být i v něčem jiném?

          1. možná stojí za to uvážit, že srna je mnohem lepší běžec než dítě. a má docela fantastické zrychlení. a děti se většinou potulují ve všední dny ráno a po obědě okolo školy, o víkendech okolo hřiště a na večerníčka jsou doma a nevyskakují kdykoli mezi soumrakem a úsvitem z mlází před auto.

            (mimochodem, jestli je pitomější srna nebo ovce, to je těžký souboj těžkých vah. proti těmto soupeřům je normální čilé batole učiněným filosofem)

            1. Nejenom lepší běžec, ale též zdatný skokan.

            2. Lukas B.: to je dobře, že víte, že je srna lepší běžec, předpokládám, že tomu tedy přizpůsobujete jízdu, abyste možná rizika plynoucí z Vám známých vlastností daného zvířete pokryl…?

              1. jestli to jako třeba valím v noci (třeba) po II/262 mezi Kuřími Vodami a Ploužnicí po rovné suché silnici 140? nevalím, protože v těchto lesích je velká hojnost spárkaté zvěře a jednou jsem tam potkal štetinatého divokého pašíka, který byl podoben nějakému diluviálnímu srstnatému hrochovi a jeleni tam jsou neobyčejně urostlí. nebo nenápadný lesík na I/16 mezi Byšicemi a Vysokou Libní, I/13 na Jítravském sedle, I/65 na Rádelském sedle atakdále – tam všude považuji devadesátku za docela dost přepálenou.
                no a zbořený čumák auta od srnky povbažuji za otravnou nepříjemnost. zbořený čumák auta od púřejetého dítěte by mě asi dlouho nedal spát. holt nejsem zas takovej vostrej kauboj.

                1. Lukas B.: ale právě naopak – zda v předmětných místech jezdíte 30, abyste zvládl zastavit i před tou srnou. Možná bych zvážil i 20, jsou to potvory rychlé. Zjevně ale ne. Přesto bych si netroufl tvrdit, že pokud srnu srazíte, je to Vaše chyba a měl jste těch 20 (nebo přecejen pro jistotu 10?) jet. Prostě jste měl stihnout zastavit a hotovo. Sysop by to zvládl. Oh wait…

        3. @ygorek&fadtwi
          já si taky myslím, že Sysop více mluví jako místní a motorkář, než jako pseudoznalec.
          Já třeba na motorce brzdil nejvíc z 50km/h před 35 lety a pamatuji si lautr hovno a taky bych nerad srovnával Simson 50 s litrovým bávem.
          Ale Sysop tam jezdí denně, na mašinách ma najeto dost aby dokázal posoudit co se dalo či nedalo.
          Ale koukal jsem na to místo na mapách před i po rozsudku a kromě báby, která je asi nejen blbá a nesoudná, ale i hluchá, bych toho motorkáře zcela nevyviňoval.
          Už jen kvůli tomu co na sebe napráskal.
          Pral jsem se kolegů sedlajících silnější stroje a byli takoví rozpačití.
          A to jsem od nich viděl videa 200+.
          Co se dětí týče, jsou zcela nevyzpytatelné.
          Takové dítě může i zakoupnout a upadnout.
          Tak jako druhá srna může vyběhnout i druhé dítě.
          Je sakra rozdíl jestli Vám vběhne ožrala pod auto ze stínu nebo jestli se motá po cestě 100m a vy ho chcete objet…
          Jezdím na jednom horizontu s křižovatkou, zastávkou busu a hospodou cestou z práce 50km/h, je tam snížená rychlost z 90 na 70 a pak obec a pravidelně mám nalepené na kufru pičusy, které jsem předtím ve stoupání předjel, bo oni jedou 80 furt.

          1. Dachsmeister: být „místní“ neznamená vůbec nic v otázce toho, proč se taková nehoda stala. Na to by bylo potřeba tam být zrovna v té chvíli a to by najednou bylo úplně fuk, zda je dotyčný místní nebo ne. Jak jsem opakovaně psal, motorkář není kamioňák a člověk není liška. Takže je prakticky jisté, že dotyčný udělal, co šlo, aby nemusel „na zem“.

            1. @fadtwi
              pročetl jsem celou diskusi a jste dnes poněkud útočný ;-)
              No budu-li já poněkud uštěpačný, udělal co mohl a skončil v příkopě, minouce propustek o pár metrů, neminouce 8-letého zmatkáře pod „dohledem“ vlastní babičky.
              Byli jsme onehdy v Ostravě v centru bezpečné jízdy.
              Relativně všichni „lepší“ řidiči.
              Skupina N se tomu u nás nejen říká, mám to i na interním ŘP.
              Dokonce psychotesty se na to dělají.
              Ale k věci, rozdíly mezi řidiči a jejich reakcemi byly překvapivě velké.
              Vodní stěna, kluzká plocha, takový ten bazmek, co Vám trhne zadní nápravou aniž víte na kterou stranu, panické brzdění.
              A někteří nevěřili jaký je rozdíl mezi zimáky a letňáky a ojetými letňáky při aquaplanningu.

              1. Dachsmeister 11.1.2024 v 16:52

                Jojo, mina nemina, sám teď marně vzpomíná.

                1. @ygorek
                  nějak mi ty přechodníky nejdou:-(

                  1. Mně se líbí „minuvše“. A každý francouštinář ví, že se gramatická pravidla (hlavně hláskování) dělí na dvě skupiny:
                    1 – vypadá to tak líp
                    2 – zmate to cizince

                    https://www.youtube.com/shorts/HlbOiMb_u4s

              2. Dachsmeister:
                Můžeš rozvést pls ty pneumatiky? Já zatím testoval letní (lepší) pneumatiky při -4°C na suché vozovce a držely velmi dobře. Potom letní na vodě při -2°C, bez sněhu, taky držely dobře. Potom letní na sněhu, totální hrůza a bál bych se vjet na kopec. Zimní na ledu, nedržely téměř ani ťuk.
                Odnesl jsem si z toho, že největší důvod je sníh (rozdíl dělá vzorek), ale měkká/tvrdá směs při teplotách nad -5 moc rozdílná není. Všechny ostatní podmínky (kromě sněhu) je rozdíl jen dost malý.

                1. Většina „zimních“ pneumatik je (nebo aspoň dřív byla) značena M+S…
                  To by naznačovalo, že nejde o teplotu, ale o vhodný vzorek na rozbředlý povrch…

                2. @Goro
                  zimní na kluzkém povrchu i aquaplanningu lepší letních zánovních, ač teorie říká opak.
                  Teplota 14°C.
                  Letní na sněhu, ledu úplně k hovnu, ale bacha, na zmrzlém nebo čerstvém sněhu bez ledu se dají řídit poměrně dobře, prudké zatáčky, trakce a stoupání jsou problém.
                  V továrně totiž všechny auta jezdí na zbrusu nových letních ;-)
                  Letní na suchu -14°C studené ze 100km/h na 0, rozdíl 10 m + oproti zimním, zahřáté tak 5m.
                  Vzorek je důležitý pro trakci, proto jsou celoročky kompromisem, nemají ty mikrolamely a mají tvrdší směs než zimáky a přesto jsou skoro srovnatelné a pro 80% uživatelů dostačující.

                  1. místní obyvatelé v krakonošově (řemeslníci co mi dělají na víkendhauzu) se dělí do dvou zásadních skupin (pět měsíců suchý sníh, mokrý sníh, firn, led, břečka, náledí). jedni přísahají na spoustu mikrolamel, jiní na protektory vraník se zapečenými zrny korundu (takový legální kompromis pneumatik s hroty)

              3. Dachsmeister: no vidíte, a já si připadám v defenzivě, je vás tu na mě moc:-)

                Uštěpačnost není na místě, v havárii, o které píši v jiném příspěvku, skončilo auto dost nehezky pocuchané, navzdory tomu, že se „udělalo co se dalo“. A právě proto mi uštěpačnost a rádobychytré rady, co všechno by ostatní z tepla domova a bezpečí klávesnice zvládli navíc, přijdou hloupé.

                „Něco“ se tam stalo, proč to skončilo, jak to skončilo. Něco, co ví motorkář a možná někdo z přeživších, dívali-li se směrem na vnoučka. Můžu pouze zopakovat, že si nedovedu představit, že bych lidi viděl, zpomalil a pak to jen tak do někoho z nich napral. To „něco“ se muselo stát nečekaně a na poslední chvíli, jinak by zastavil, prostoru měl dost.

                Je i možné, že se to celé stalo jinak, ale tomu neodpovídá výsledek. Byla-li by jakákoliv šance jej „uvařit“, tak to obžaloba udělá, stačí vzpomenout na laciniádu a naprosto absurdní výmysly obžaloby i „znalecké“ posudky, popírající fyziku a kein problem, Lacina skončil jak skončil.

      2. Bud v klidu, prave v tomto miste casto ‚trefuju‘ v protismeru kamiony, protoze ta rovinka za horizontem svadi k predjizdeni a obcas se najde kamion, kterymu se podari protahnout v Besinach pod mostem a vesele buraci na Rudu. Na te rovince casto lidi tyto kamiony, nebo traktory, nakladaky se drevem, apod. predjizdeji. Cili treba i to je jeden z duvodu, proc se vyplati k tomuto horizontu jet pomalu.

        1. Sysop: mě je celkem fuk, kde jezdí kamiony atd., vykládat někomu, že jeho situaci šlo řešit určitě jinak a že měl udělat tohle nebo tamto je prostě píčovina. Zrovna nedávno na to přišla řeč a popisoval jsem zde bouračku, kde podobně chytrejch bylo několik. Přitom jejich názory byly úplně, ale úplně mimo mísu a v dané situaci by jejich knížecí rady byly zcela k hovnu a sami by dopadli úplně stejně (čistě proto, že na implementaci teď rad bylo zhruba 1.5 sekundy, přitom ta implementace by zabrala víc i kdyby toho byli schopni s nulovým zpožděním od chvíle, kdy zjistili, že je něco špatně – a i to člověku chvíli trvá).

          Myslím, že poslední, z čeho bych motorkáře podezříval je z toho, že je mu fuk, že něco trefí a spadne. I kdybychom si řekli, že je to psychopat, kterého nezajímá, co se stane ostatním (třeba jako ta soudružka státní zástupkyně, co to žalovala), pak by to současně musel být taky úplný idiot, aby jen tak srazil chodce, když riskoval, že sám skončí na vozíčku nebo hůř (říkám jako člověk, který z motorky spadl, ne vlastní vinou a v rychlosti pouhých cca 30-40 km-h). Spekulovat, jak měl tohle nebo tamto dělat v pohodě je přesně to, co na soudních „znalcích“, v teplíčku a v klidu kalkulujících teorie, nesnáším.

          1. Dobre. Mohl bych to rict kratce a jednoduse – ten motorkar to mel udelat tak, aby nikoho nezabil. Mel na to i cas i prostor i prostredky. Netvrdim, ze je jednoznacne vinen, ale mohl udelat vic. Ja mam na dvou kolech naskakano taky dost, taky jsem zazil ruzne krizovky, zamlada jsem taky delal picoviny, ale vzdy jsem se snazil, abych jak ja, tak druzi dojeli/dosli zdravi domu.

            1. Sysop: nevíš, jestli mohl udělat víc a právě tohle bohorovné kázaní mi u tebe přijde poněkud hloupé. Už bys totiž mohl vědět, že jednou tě může soudit úplně stejnej…Sysop. Tak aby ses pak nedivil, zvlášť, když budeš vědět (skutečně vědět, coby aktér), žes víc jsi udělat nemohl. Ale někdo, kdo tam nebyl, ten to, žes udělat víc mohl, bude „vědět“ tak nějak líp, jasný.

              1. @fadtwi
                no a jsme u toho.
                Nevidím jediný důvod, aby v podobně poučném případu nebyl po pravomocném rozsudku rozpitvám celý příběh včetně znaleckých posudků a vizualizace případného vyšetřovacího pokusu.
                Nechci z toho dělat Sullyho co nechtěl točit z5 na La Guardia ani dotáhnout kluzák na Teterboro, a borci z Airbusu to na 17. pokus dali když věděli co se stane. Tedy zahamstnout v pokusu brzdy z 90 na 75m a říct, vidíte šlo to ubrzdit s 10m rezervy.
                Jen by mě zajímalo zda přece jen nešlo udělat více, kolik byla rychlost při střetu a jaká byla přesná příčina smrti, zda polytrauma nebo jen blbý pád nebo náraz do hlavy ve stoje…

                1. Dachsmeister: ubrzdit to šlo prakticky jistě, pokud by ale dotyčný situaci vyhodnotil tak, že je nutné zastavit. Nad tím, co se stalo a proč už nárazu zabránit nestihl, můžeme jen spekulovat.

                  Taky jak píšete, bylo by zajímavé vědět, v jaké rychlosti ke střetu došlo a co způsobilo smrt. Někdy může mít jeden jen pořádnou porci smůly.

                  1. @fadtwi
                    to nám v tom centru říkal instruktor, jak kdysi učili ludi různě vyšlapovat spojku a vyhýbací manévry, ale dnes už jen učí, stůjte na brzdě jak na rýči a trefujte případnou překážku čumákem.
                    Ale to jde o auta.
                    Viděl jsem onehdy na netu 2 borce co se na D5 vyhnuli bábě v protisměru ve 130km/h, ale bylo to o kozy asijské dívky a taky mohli skončit saltem mortale.
                    https://www.idnes.cz/praha/zpravy/doprava-dalnice-d5-unhost-seniorka-ridicka-auto-protismer.A231124_135122_praha-zpravy_vich

                    1. Jo, dneska se to tak uci – stat na brzde, vytrestit oci a cekat naraz. Duvod je, ze vetsina lidi proste neumi jezdit, takze losi test by pro ne skoncil kutululu, i kdyby slo jen o brzdeni pred zajicem.

                    2. to se učí naprosto správně. dnešní auta jsou na ránu na čumák konstruovaná a tak někde do sedmdesátky se to dá přežít tak, že do sanitky, která Vás odveze na pozorování na neurologii, odejdete po svých. naproti tomu rána na bok v třicítce může končit na krchově. a vnímám jako správné větší míru loajality k posádce vozu než k chodc§m a posádkám jiných vozů (což takhle napsáno zní surově), notabene ke zvěři a zvířatům.

              2. Jel jsem ted do Rudy pro benzin, taxem si to misto projel. Nahore v horach to kouze, v tomto miste dole ne, takze jsem to orostoval a zkusil zastavit. Nebudu tady radeji psat, kolik jsem tomu dal, ale zastavil jsem naprosto pohodlne na polovine vzdalenosti mezi zlomem, kde uz vidim a tim mistem kolize. Ano, mam ABS, asistenty a picoviny, ale taky podstatne tezsi auto proti motorce. Tvrdim, ze kdyby chtel, tak bezpecne zastavil, i kdyby jel 150. Myslete si, kdo co chcete.

                1. Sysop: takže jsi zjistil, že kdyby chtěl, tak by zastavil, ale protože nezastavil, tak z toho tedy dedukuješ, že nechtěl a řekl si, že je fuk, že někoho srazí, však na motorce je bezpečno? Mě přijde, že jsi právě potvrdil pravý opak.

                  1. @fadtwi
                    myslím, že se nám Sysop snaží naznačit, že v okamžiku spatření báby s dětmi tam neměl motorkář 90.
                    Zároveň dělá klasickou chybu, ví co se stane a reakční čas nebere do úvahy.
                    Ubrzdím z 210km/h na 120m na suchu, ale reakční čas se musí připočítat.
                    S motorkou mám nulové zkušenosti, ale bude to více o reakci a zvoleném postupu než o možnostech stroje chápu-li správně Sysopa.

                    1. Jiste, reakcni cas dava prodlevu, ale zase motorka brzdi lip, do toho nevim, v jakem rozpolozeni motorkar byl – jestli vyvaleny oci a adrenalin na max a nebo jestli skoro pochrupoval. Hodne neznamych.

                      Jen rikam, ze i kdyby jel jako prase a chtel, tak by bud zastavil, nebo podstatne snizil rychlost. I to, ze ten klucina zustal stronzo svedci o tom, ze musela ta masina jet docela rychle. Kluk se neumel rozhodnout, jestli dopredu, nebo dozadu.

                    2. seš asi první člověk v historii vod kerýho slyšim, že mašina brzdí líp, jak auto, tak to s dovolením budu ignorovat dokaváď se vás nenasbírá víc, případně to nevyfutruješ nejakejma podkladama ;o)

                    3. Sysop: motorka dle guglu brzdí v běžných rychlostech hůř než auto (styčná plocha gum je na straně auta), ve vysokých brzdí líp motorka (styčná plocha gum je méně důležitá než váha). Rozdíl při 90 km-h cca 10 metrů, v reálu o něco víc (když odhlédneme od reakčního času, profík i jouda zabrzdí s autem stejně, s motorkou bude profík o dost lepší).

                2. Videá na internetoch potvrdzujú opak – bežný moderný sedan zabrzdí skôr ako moderný super-šport či naháč. Styčnú plochu pneumatík a asfaltu má auto podstatne väčšiu ako motocykel.

                3. Opravdu srovnavas simulovane nouzove brzdeni v aute a realnou krizovou situaci na masine?
                  Par let od doby, co sem delal papiry na masinu uz ubehlo, ale pomerne jasne si vzpominam, ze nam rikali, ze kdyz jedeme za autem, mame si drzet vetsi odstup, nez jsme zvykli z auta, protoze kdyz auto pred nama slapne na brzdy, zastavi na kratsi draze, nez my s masinou.

    3. Z mého pohledu motorkáře. (důležitý je pohled dotyčného ne náš). Úzká cesta, výjezd do kopce na horizont automaticky přidáváte a rozhodně nečekám nějakou past po výjezdu z horizontu. Ze skákání do příkop („osma“) a pokládání motorky (ZX-9) na asfalt jsem vyrostl, takže bych reagoval stejně. Brzdit a objet je. Což nedopadlo. To, že byste někdo do kopce nepřidávali, předvídali a zabrzdili s placákem s babičkou, OK. Jste dobří, ale za to přeci nemusí jít druzí sedět.

      1. Vtip predvidani v tomto horizontu neni v tom, ze za hrbem cekas chodce, ale ze za hrbem cekas cokoli. Specialne, jak jsem uvedl, v protismeru se tam casto predjizdeji auta a narvat to nekomu do chladice a prijit mu na navstevu do interieru bych jako motorkach fakt nerad.

        Tak, jak to popisujes, jsem jezdil v petadvaceti. Pak jsem byl na pohrbech dvou kamaradu, v jednom pripade jsem bohuzel byl i primo na miste, kde vyletel ze silnice a objal strom (masaz srdce vypadala tak, ze ruce prosly hrudnikem a bouchly do patere) a trosku jsem to svoje jezdeni prehodnotil.

        Na masine je problem, ze proste ses vic zranitelnej a jakejkoli kokot, co nepremejsli, te muze zabit. Tenhle kluk vletel s masinou do skarpy a odesel po svych. Kdyby babka s deckama prechazela o dvacet metru bliz, pak mohl trefit ten trubkovej plutek u propusti a asi by nestal u soudu.

      2. ostatně to obecně je zde převládající názor. stalo se neštěstí, nedá se určit a odsoudit viník, ale při větší opatrnosti nezúčastněných k neštěstí dojít nemuselo.

        já si to přebírám tak, že než zabít dítě a být osvobozenej je lepší dítě nezabít.

        1. …zúčastnených… grrrr!

        2. Souhlas.

        3. to abys rači vůbec nevylízal z baráku, co dyby náhodou, i dyby to mělo zachránit jeden život!

          automaticky neustále přemejšlet za vostatní a vočekávat že poserou i to co nemůžou, běžte s tím do hajzlu, úplně mi to vole stačí v eletrikařině, nejsu žádnej svatek

          1. Nepremejslis za ostatni. Myslis na sebe. Debilita dela venku ohnostroj. Pokud s tim nepocitas, muzes zazit fury nevsednich a vzrusujicich zazitku.

        4. Lukas B.: to je hezká teorie, ale při sebevětší předposranosti tomu nemůžete zabránit čistě proto, že vždy bude existovat situace, ve které by jediným možným „řešením“ bylo stát (tedy na místě střetu vůbec nebýt). Nemáte totiž pod kontrolou, co dělají ostatní.

          Vidím to naopak, je rozhodně lepší chvíli počkat na krajnici než být mrtvej pod autem. Vina jednoznačně na děcku, které před jeho blbou reakcí měla ochránit babka. Zbytečné trauma pro motorkáře, který nikoho zrakvit jistě nechtěl a je velmi pravděpodobné, že udělal přesně to, co tady tak kážete – tedy udělal vše, co mohl a stejně smolík. Vy to ale z pro mě nepochopitelných důvodů převracíte tak, jako že určitě mohl udělat víc. Na to, že Vám není 20 bych si myslel, že už jste v životě podobnou situaci zažil a tedy nemáte potřebu dávat knížecí rady a teoretizovat (to neznamená, že byste měl někoho zajet, ale že jste objektivně v dané situaci nemohl dělat vůbec nic pro to, abyste si neublížil – jedno, jestli na kole, v autě, pěšky, na lyžích nebo třeba při práci na chalupě).

          Například zrovna dnes jsem byl svědkem drobné nehody – přímo proti mě dva pruhy, v levém jedno auto, v pravém druhé a to z pravého prostě najelo do toho v levém. Jistě ta paní za volantem mohla „udělat víc“ – mohla si třeba všimnout, že do ní kravka najíždí, mohla přidat, mohla zastavit, mohla aspoň zatroubit, bla bla, bla bla. Reálně prostě nemohla udělat vůbec nic (rychlost odhadem 30, obě auta dojížděla k semaforu), najednou měla odřenej bok auta. Určitě by potřebovala Sysopa s Lukasem, co jí řeknou, že je blbá, měla to zvládnout líp. Já možná jezdím závody, ale neudělal bych nic, nebylo prostě kdy, celé to trvalo možná dvě sekundy.

          1. já si myslím, že zas tolik ve při nejsme. a stejně jako Vy (? tedy předpokládám) se domnívám, že soud rozhodl správně a správně osvobodil. samozřejmě občas se něčemu i při největší opatrnosti a předvídavosti zabránit nedá. ale od dětí se okolo silnice holt můžeme nadít ledasčeho a přejeté dítě nejsou odřené plechy boku auta. pro normálního člověka je fakt, že přejel dítě, trestem samo o sobě.

            1. Lukas B.: tady ale přece nejde o situaci na přechodu před školou. O těch „dětech okolo silnice“ mluvíte, jako kdyby je měl člověk čekat všude možně neustále. Prostě blbá situace, babka bohužel nebyla ve formě, aby se o děti mohla starat – nedokázala odhadnout, kde a jak rychle jede motorka, nedokázala zpracovat děti tak, aby bezpečně přešly. Přesto se rozhodla přecházet. Že si dovoluje ještě žalovat motorkáře o peníze je extra chucpe.

              1. ona jej nežaluje, ona se připojuje k obžalobě. ale to je asi jedno. mistrovat ji nebudu, její boty jsem si nevyzkoušel a doufám že si nevyskouším.

                vocaď pocaď – netvrdím, že před každým autem by měl pochodovat zřízenec s červeným praporkem. ale silnice*) by neměla být nepřekonatelnou bariérou ani pro zmatené důchodce.

                *) v tomto případě silnice 1. třídy, která ovšem slouží jako obslužná komunikace pro přilehlé nemovitosti, jsou na ní napojeny sjezdy na pozemky a je plná úrovňových křížení s místními komunikacemi.

                1. Lukas B.: ale de facto kritizovat motorkáře, to problém nemáte…

                  Ta silnice jistě nepřekonatelná není, nakonec samotná babka ji překonala hladce. Jistě i zmatený důchodce, je-li svéprávný, může chvíli počkat, až bude přecházení bezpečné. Dokonce to dělám i já a to nejsem důchodce, který má fůru času. Nějak je mi prostě milejší bejt živej. I kdyby řidiče aktivní soudružka zástupkyně nakonec na něčem utáhla a soud odsoudil, bude mi to hovno platné, neměl jsem tam lézt. A když už mluvíte o důchodcích, tak zrovna ti se často chovají jako neskuteční kokoti. Zcela běžně skáčí před auto, aniž by se rozhlédli, je jim úplně fuk, jestli něco (ne)jede a jsou schopni to dělat i na naprosto neskutečných místech, takže o svéprávnosti mívám občas pochyby.

                  1. já netvrdím, že je to zločinec a že by měl bručet. jestli něco takového ode mne čtete, tak je asi diskuse s Vámi zbytečná.

                    ještě jednou – nezávidím ani jednomu z aktérů a doufám, že se do situace žádného z nich nikdy nedostanu. kdyby kterýkoli z nich mohl vrátit čas, nepochybuji, že by udělal něco jinak.

                    Vaše poslední věta o důchodcích se dá vztáhnout na všechny lidi obecně. řešením je buď odstěhování na soukromý pustý ostrov, nebo se tomu nějak přiměřeně přizpůsobit a v případě, že řídím auto/kácím strom/sedím s flintou na posedu/činím cokoli co má potenciál někoho řádně pocuchat, tak musím počítat s tím, že mi tam „někdo skočí“ a mít oči i vzadu.

                    1. Lukas B.: jasně jsem napsal, co tam čtu – že tomu mohl a měl předejít. Nic o tom, že byste si myslel, že je zločinec, co má jít bručet, jsem tam neviděl a tedy ani nepsal. Jestli Vám to tak přišlo, tak napište z čeho, já to ve svých příspěvcích nevidím a aspoň se poučím.

                      Ad důchodci – s tím úplně nesouhlasím. Chování důchodců a jejich ostentativní „teď sem vlezu a nikam se nepodívám“ není zbytku populace vlastní, aspoň z mých zkušeností. Že tomu svou jízdu přizpůsobuji lze soudit i z toho, že jsem zatím (ťuk ťuk) nikoho nesrazil. Asi nejblíž jsem tomu byl ve chvíli, kdy pod horizontem ležel v noci ožralec. Pravda, toho bych nesrazil, ale přejel, nicméně tehdá jsem měl nehezkou tepovou frekvenci a jako škola to fungovalo velmi dobře.

                    2. fatdwi 11.1.2024 v 16:01

                      Ctuji:“Chování důchodců a jejich ostentativní „teď sem vlezu a nikam se nepodívám“ není zbytku populace vlastní, aspoň z mých zkušeností.“
                      a souhlasím.
                      Jenom jsem až dosud netušil, jak časně se v ČR chodí do důchodu.

                    3. fatdwi 11.1.2024 v 16:01

                      “Chování důchodců a jejich ostentativní „teď sem vlezu a nikam se nepodívám“ není zbytku populace vlastní, aspoň z mých zkušeností.“

                      Z mých recentních* zkušeností je takovéto chování zcela běžné u všech věkových kategorií…
                      Nepodívají se směrem k přijíždějícím automobilům před vstupem na přechod ani v průběhu přecházení…
                      U mladých dospělých je to ještě fortifikováno mobilem a mikinou s kapucí**…

                      * Ještě před pár lety jsem to nepozoroval, dokonce „přechodci“ často navazovali oční kontakt a zrychlovali krok…
                      ** Jeden takový zahájil přecházení na červenou a ustálenou rychlostí mi vrazil do ZADNÍCH dveří…

                    4. naprosto transcendentální zážitek jsem měl asi před pěti ledy kdesi ve strašnicích, stál jsem už asi dvacet vteřin (asi na šesté pozici) na červené na semaforu, a náhle mi z boku do auta narazila rychlostí chůze jakási obrýlená bytost na bicyklu (měla sluchátka na uších a v jedné ruce třímala matlací telefon).

                      sebekriticky uznávám, že jako pětiletý jsem byl účastníkem dopravní nehody, kdy jsem přebíhal ulici a narazil jsem do boku projíždějícího automobilu *), čímž jsem si způsobil lehký otřes mozku s třídenní hospitalizací. takže uznávám, že zkraty se dějí.

                      *) motivem přebíhání byla snaha přesvědčit tatínka, že musíme na večeři kopit v řeznictví na opačné straně ulice na večeři párky, které jsem miloval, a usoudil jsem, že vejdu-li do řeznictví a poručím-li párky, tatínkovi nezbyde, než zaplatit.

                    5. ygorek:-))

                      jizlivec: Praha? Já mám tyhle zážitky z Brna a okolí právě jen s důchodci. Ale do centra už moc nejezdím a je klidně možné, že zombíci už řádí i tady, jen jsem na ně neměl smůlu. Fascinovalo mě v nějakém relativně novém filmu, že na začátku dvě kámošky běžely a klábosily v parku, pak naprosto bez koukání vběhly pod auto, které na ně zatroubilo a soudružky to okomentovaly ve stylu, že je to debil. To mě přiznám se dost překvapilo, ale také to bylo jistým odrazem toho, co takový scénárista považuje za normální a kdo je viníkem. A pravděpodobně to někde zažil, takže se normy třeba změnily a mládež nová, mládež Fialova je již přesvědčena o své nesmrtelnosti a vůdčí úloze v nadcházejícím novém světě, ve kterém se o jejich bezpečnost starají ti okolo.

                      Lukas B.: cyklouše s matlafounem už jsem viděl taky, za mě kandidáti na Darwina jak vyšití. Chudák tatínek, to musel být šok, zažil jsem něco podobného, naštěstí bez zranění. Ještě, že auto bylo rychlejší a neskončil jste pod nárazníkem, kdo ví, jestli bysme si tu psali… Vnouček z článku tolik štěstí neměl, je to prostě někdy ke zdi…

                    6. Stane se… taky jsem na kole skončil pánovi v přívěsu, naštěstí prázdném, když si představím, že vezl třeba radiátory…

                      Kamarádův kolega zase potkal na staré hlavní (paralelní s dálnicí) partu motorkářů. No a jeden jel prostředkem a evidentně se kochal, jak jim to pěkně jede. Tak noha z plynu, přibrždění, stažení ke krajnici, až po pravá kola málem ve škarpě…a stejně mu to levé přední světlo a přední sklo rozbil.

                    7. V podobne situaci uz jsem parkrat byl a povedome hrabu po klaxonu. Ten druhej se sice asi lekne, ale bud to stihne korigovat, nebo si nabije min. Vyucili mne lidi na zastavkach saliny jeste v Brne. To bez ruky na klaxonu byvalo o drzku.

                    8. Tak on snad i troubil, ale asi to v helmě nebylo dost slyšet.
                      Naštěstí jeli oba pomalu, takže motorkář potlučený, ale živý a nepolámaný, ale na novém mercedesu škoda 100 000,-

    4. To je pěkně blbé místo. Babka to zřejmě vzala mezi mostkem přes pangejt na jedné straně a cestou k domům na straně druhé. Kolmo přes silnici to kloudně nejde, protože proti mostku jsou svodidla. Asi tam pod nimi ústí nějaká roura, nebo proč tam jsou? Lepší by bylo jít po straně mostku po krajnici a přejít kolmo, ale po bitvě je každý generál ….

      1. Je tam propust pod silnici a diky tomu dira v terenu. Pokud tam sjedes treba na motorce v domneni, ze o nic nejde, tak mas smolik, je to jak naraz do zdi.

      2. VaclavC 11.1.12024 v 9:47

        Přesně. Zábradlí je kolem vtokové jímky propustku, na druhé straně komunikace je logicky výustní čelo chráněná svodidlem. Propustek je minimálně DN600.

    5. Sysop: Není za tím třeba i neznalost stroje, na kterém motorkář jel? Mám na mysli, že ta mašina v ten den nemusela být jeho, ale půjčená a ten motorkář na ni nebyl zvyklý, neznal, jak se motorka chová při krizovém brždění, mohla se při jízdě chovat jinak, než čekal, těch příčin mohlo být víc. Zazmatkovat taky mohl. Znáte ty situace, když jdou dva proti sobě a chtějí se vzájemně vyhnout, tak začnou ukročovat oba vždy na stejnou stranu, takže předvedou takový ten typický taneček, než se domluví, kdo uhne kam? Když jedu na svém čínském dálkoskútru a jde mi v dráze chodec, také nevím, kam hodlá uhnout, začnu přibržďovat a čekám, kam ve finále uhne. Zatím mám tedy v jedné stopě najeto jen nějakých 16 000 km, takže se za extrémně zkušeného nepovažuji a neznám okolnosti, které tam nastaly, ale mám za to, že motorkář se musel poměrně rychle rozhodovat mezi několika možnými způsoby řešení nastalé situace a to mu sebralo cenný čas na reakci.
      Ale nebyli jsme tam, nevíme, co se tam skutečně stalo a můžeme jen spekulovat.

      1. Tohle absolutne netusim. Ale pokud lezu na jakejkoli stroj, klidne treba rozmetac hnoje, musim umet s tim kramem plne manipulovat. Kdyz jsem se ucil jeztit s VARI, tak jsem nejprve pul hodiny saskoval na louce, nez jsem nasel odvahu prejet kus po silnici. A to ten kram jede pomalu. Jen, holt, se to uplne jinak ridi.

        1. To je jasné. Když jsem si koupil dálkoskútr a poprvé na něj nasedl (a tak vlastně i poprvé v životě sedl na větší motorku než babetu nebo pincka), také jsem půlhodinku kroužil, zastavoval a rozjížděl se na parkovišti před AutoKelly, než jsem si vůbec troufl vyjet do provozu pro benzín a domů. I tak jsem jel možná až příliš opatrně a másledně ještě týden nebo dva se projížděl okolo našeho domku po silničkách, kde je prakticky nulový provoz a všude okolo nich měkké louky, kdybych náhodou neodhadl správně náklon do zatáčky :). Dodržuji základní pravidlo, totiž že se neřítím tam, kam nevidím a tudíž jezdím defenzivně. Zejména tady na zmíněných silničkách se zatáčkami za svah nebo les a hromadami horizontů se mi to už párkrát hodně vyplatilo, když na mne zpoza svahu nebo horizontu najednou vykoukl traktor širší, než ta silnička – nebo ve městě zboku auto, jehož řidič mi nedal přednost v jízdě. Ale to jsou silničky, kde za sebou netahám kolony, mohu jet opatrně a mám s tím méně práce (nemusím přeřazovat, jen stisknu páčku brzdy nebo pootočím rukojetí plynu). Na hlavní silnici jsou poněkud jiné podmínky a klasická motorka už vyžaduje komplikovanější obsluhu a větší spotřebu systémových prostředků řidiče při jízdě než skútr s variátorem.
          Ale jsou situace, kdy není jiná možnost a člověk musí jet tím, co má momentálně k dispozici, což mohl být případ tohohle motorkáře a mohlo hrát určitou roli jako jedna z příčin nehody.

        2. Sysop 11.1.2024 v 10:29

          Přesně. Ze zkušenosti vím, že podobně je nutno postupovat i v případě neznámého jízdního kola. Vyzkoušel jsem to, naposled loni při pořízení gravelu s kotoučovými brzdami…

  2. Z hlediska trestně-právního považuji ten rozsudek za správný. Zákon umožňuje existenci motorkářů a zákon umožňuje pohyb chodců přes silnici. Že se občas stane nehoda, je logicky nevyhnutelné. Z morálního hlediska ovšem považuji za zcela nepřijatelné, aby kvůli rozmarům a zábavě motorkáře někdo jiný umíral. Není to o konkrétním člověku, je to o nastavení priorit v naší společnosti. Osobně bych jakoukoli zábavu na silnicích potlačil všemi legislativními cestami. Pomohla by i prevence ve formě lepší dostupnosti psychiatrické péče a dalších souvisejících služeb, aby méně lidí končilo na invalidním vozíku, v tomto případě na motocyklu.

    1. Pirath:
      „Pomohla by i prevence ve formě lepší dostupnosti psychiatrické péče…“

      – – –
      Ano, psychiatrická péče – mohla se uplatnit již před řadou let např. na tuzingářích…

      :OD

    2. Pirath: Takže kdyby jel na tý motorce třeba do/z práce, tak cajk?

    3. re: Pirath

      Tak na potlačování zábavy na silnicích se pracuje, aktivní bezpečnost automobilů je potlačována ve prospěch pasivní, zkuste homologovat papírovou lehkou káru… zábavné motory jsou potlačovány ve prospěch motorů se sníženými emisemi, atd.

      Já bych nechal lidi pohybovat se po komunikacích proto, že oni chtějí, nevidím důvod, proč by tam nemohli jezdit, běhat, procházet se, prostě proto, že chtějí (konečně znám lidi, co jezdí pracovně na motorce, lidi, co dojíždí do práce na motorce i na kole (v extrémech celoročně), vím o pánovi, co na kratší vzdálenosti (do deset kilometrů) kam potřeboval, tam běhal, lidí, co pěšky jdou na zábavu nebo do hospody povážlivě ubylo, ale občas tu potkám někoho, kdo se mezi vesnicemi a městem pohybuje pěšky, na elektrokoloběžce, atd. Jak je mám rozlišit od těch, co to dělají pro zábavu.

      Jinak motorky jsou na běžné poměry riskantní zábava, což by v dnešním přebezpečnělém světě mělo být hodnoceno pozitivně, protože běžných rizik nezdravě ubylo a to má podle mého názoru na běžné chování lidí negativní dopad.

      Sám jsem na jedoucí motorce neseděl něco přes třicet let, onehdá jsem o ní inspirován kamarády sice uvažoval (má také sakra nárok na krizi nějakého věku, ne?), ale dospěl jsem k názoru, že se mi nechce do autoškoly, takže jsem to pustil. Ovšem představa jak po vzoru filmových agentů shodím koženou bundu, pod ním budu mít oblek a s helmou pod paží vyrazím do soudní síně, se mi líbí pořád – 007 dokázal mít společenské hadry i pod neoprenem, tak to asi jde :-)

      1. ono to můžeme dovést ještě dál. zakážeme jezdit pro zábavu. dobrá. dalším logickým a samozřejmým krokem je zakázat jezdit za prací, kterou bychom si mohli vydělat na zábavu.

        1. Ovšem, takových kádrů je nám dnes třeba! Při tom všem regulování se pořád nemáme dobře, což je jen důkaz toho, že regulací není dost! :-)

          1. Jiste, pokud varime vejce 10 minut a neni mekke, pak je potreba povarit o trochu dele.

      2. Zrovna v tomto miste potkavam rano okolo pul pate bezkyni, ktera kluse po krajnici. Vidam ji takto roky a jeste ji nikdo nesmetl. Kdyz se clovek nechova jako pitomec, muze i na silnici prezit.

        1. Pokud má nějaký výrazný hadry, tak to jde. Kamarád dojízdějící do práce potkával v okolí vojenského muzea v Lešanech pravidelně okolo půl sedmé debila v maskáčích, co si to štrádoval po krajnici po pravé straně silnice. V ranním šeru to prej bylo o infarkt.

          1. Ta zenska ma reflexni prvky a docela peknou vysportovanou prcku, zaujme vzdycky.

          2. Mě se jednou ne úplně na krajnici materializovala v mlhavém ránu (ale ne husté mlze) starší paní v šedo – bílom kabátu, vlekla šedý kufřík na kolečkách a na hlavě měla tmavě šedý klobouk. Šla (zřejmě) z vesnice na asi půl kilometru vzdálenou autobusovou zastávku v polích a asi se vyhýbala zbytkům posypu na krajnici. To jsem dost dlouho rozdýchával.

            Druhá byla holka, vedoucí kolo. Postava jistě přitahující pozornost, oblečená do zeleno-žlutého vršku a šedých legín. Vršek splýval s úplně stejně řvavě barevným osedním na poli, legíny s asfaltem (šla proti kopci). Tady jsem si jí všimnul s velkou rezervou přesto po relativně dlouhé době, kdy jsem jí měl ve výhledu. Jasný slunečný den, pohled kolmo na slunce.

            Když už jdu v nenápadném oblečení v noci po silnici (to se mi onehdá neplánovaně stalo), tak když jede auto, uhýbám do škarpy. V noci tu tolik aut nejezdí (nechodím po D1).

            1. Já měl takhle neosvětlenýho koloběžkáře s nějakým přívěsem. Na neosvětlený silnici. Srdeční činnost se mi obnovila tak po půl kilometru.

        2. Sysop: tyhle dementy v adidaskách nechápu. Taky u nás občas takové potkám, silnice je místy nepřehledná a chodce tam člověk nemá důvod čekat. Docela by mě zajímalo, co je k tomu vede, protože možností běhat je tady doslova tři prdele a z toho, co vidím na mapě, tak tam taky. Nicméně asi to bude celkovým měknutím mozků především mladší generace, která považuje chůzi po asfaltu v relativně hustém provozu na dost úzké silnici za super nápad, zatímco lesní pěšina o tři metry vedle je pravděpodobně relikt pro boomery. Nejlepší je ještě nadávat, že tam je ten hroznej provoz.

          1. obecně důvody proč jít běhat*) ausgerechnet na silnici můžou být:
            1. běhá za tmy, a potmě v lese se bojí vrahů a divé zvěře
            2. běhá za tmy, a bojí se, že si na něčem nerovném zvrtne kotník a nechce se mu nosit čelovku
            3. běhá po silnici, protože mimo silnici je hluboký sníh, mokrá vysoká tráva, psí hovna, kravince a bláto.
            4. běhá po silnici, protože žádná souběžná cesta není (občas se to v nějaké vsi podél potoka a silnice stane)
            5. běhá po silnici a neví proč.

            za mě je tedy už lepší trénovat jako zátopek, to jest šlapáním ve vaně s namočeným špinavým mundůrem po výcviku pěchoty v plížení.

            *) procházet se se psem, procházet se s kočárkem a podobně.

            1. Lukas B.:
              1) můžeme škrtnout, aspoň já je tady nepotkávám za tmy (aspoň, že tak, ale čekám, že i na to přijdou)
              2) dtto, nicméně běhání bez čelovky na silnici je poukázka na poznání chuti nárazníku
              3) opět můžeme škrtnout (obecně se to stát může, ale tady to ani jeden z důvodů není)
              4) už jsem napsal, že cesty tady jsou. Vyběhnout po silnici ze vsi znamená záměrně se alternativám vyhnout a pokračovat po asfaltu (nota bene do zatáčky na horizont)
              5) takže demence, tu už jsem taky zmiňoval

              Bohužel, nic nového jste nepřinesl a tedy ani nic, co by motivaci běžců objasnilo. Bude to nejspíš tím, že Vám není 20 a tedy se do mileniála neumíte dostatečně vcítit (to právě ani já, proto mi jejich počínání přijde hloupé). Příležitostně se zkusím zeptat – když jsem nedávno dělal průzkum mezi cyklouši, zjistil jsem, že jejich nejpoužívanějším slovem je čurák (že jsem) a prdel (mám do ní jít). To ale, pravda, nebyli mileniálové, to byli prostě kreténi tak nějak obecně (normální člověk před relativně úzkou silnicí – nota bene v ranní špičce – upřednostní téměř novou asfaltovou cyklostezku, která vede souběžně).

          2. Cert vi, proc beha po silnici. On tam zase tak velky provoz neni, zejmena v pul pate rano. A ona beha, at prsi, nebo snezi, coz prece jen mimo silnici tady dost dobre nejde. Bud skoncis v nejake kravske ohrade, potoce, nebo si rozbijes hubu o koren v lese. Evidentne bydli nekde v Javorne, takze asi vi, co dela.

            1. Zapomnel jsem dodat, ze je to nejaka vytrvalostni bezkyne. Pomerne pomale tempo. Nevim, kolik toho denne nabeha.

            2. Sysop: „ví, co dělá“ – jako jo? Právě proto, že je tam slabý provoz, ale taky nikdo nejspíš běžkyni nečeká si myslím, že jde štěstíčku naproti na můj vkus poněkud hodně a zbytečně.

              Nicméně není-li tam vhodné místo k běhání, OK, rozumím, že se důvod chovat se nebezpečně může zdát logický. Z toho, cos sem dal ohledně místa nehody se zdálo, že okolí vypadá, že tam bude přírodních cest dost.

              1. Je tam okolo celkem prd. Zejmena pro bezce za tmy. Jasne, ze riskuje. Riskuje kazdej, kdo se na silnici jakkoli vyskytne. Ale jak rikam – asi vi, co dela. Jestli tam jednou bude mit svicku ve skarpe, no, taxe asi holka spletla.

                1. Sysop: obecně dělání něčeho, kde mé přežití záleží na tom, co udělají jiní, nelze označit za „vím co dělám“. Jedině ve smyslu „vím, že mě může něco srazit, ale seru na to“. „Vím, co dělám“ mám ale zažité ve smyslu „mám to pod kontrolou“ a tedy je to (pro mě) při běhání za tmy na silnici oxymoron.

    4. Já na motorce v sezóně jezdím v drtivé většině případů do práce, na nákupy nebo za vedlejšáky (pokud s sebou nevezu víc než laptop), občas na výlet. Zabírám méně místa na silnici, provozní náklady jsou nižší, lépe využívám potenciál silnice a dopravního proudu a efektivně řeším své přepravní potřeby.
      Tenhle způsob dopravy považuji také za velice zábavný a přínosnější henté ekologyjy než pumpičkářství. Že nějaký chodec zemře kvůli vlastní debilitě, není můj problém a nijak mne to netrápí. Spíše soucítím s tím šoférem, kterého chodec svou debilitou púřivedl do neštěstí.

    5. Pirath: stran zábavy s Vámi silně nesouhlasím, nicméně máte pravdu v tom, že kdyby to vyhnalo když ne všechny, tak alespoň drtivou většinu cykloušů ze silnic, možná bych to i podpořil.

      Současně mi to nedá se zeptat – v čem je to, že mě jízda baví, tak špatné? Jak byste si představoval to legislativně potlačit? Že byste mi zakázal jezdit do práce kabrioletem a nutil mi nějakej uhlák (jako se snaží současná věrchuška) nebo máte i jiné vynalézavé představy jak mi jízdu znechutit? Co si od toho současně slibujete?

      Váš příspěvek mi evokuje toho slepého starce ze Jména růže, tomu se taky zábava nelíbila.

  3. Mně teda tenhle rozsudek moc košér nepřijde. Lehce ubrat plyn, namířit motorku na posledního člena skupiny a spoléhat se na to, že uskočí z cesty to opravdu nepovažuji za jednání v souladu se zákonem či morálkou.

    1. Můžeme se o tom hodiny bavit, ale on se musel rozhodnout během sekundy. Překročení rychlosti se asi neprokázalo (to by mu dali sežrat) a tak kriminál v tomto případě není ku prospěchu nikoho. Je to asi paradox, já se poprvé v životě zastvávám motorkáře, ale jak říkám, pouze pokud se jedná o trestně-právní rovinu. Z morálního hlediska je to člověk, který neukočíroval svou zábavu a zabil někoho jiného. Možná ještě horší trest než kriminál.

      1. Pirath:
        Enom nevim jak ste si tak jisté že jél za zábavó. Pořád znám lidi co na motórce jezdijó třeba nakupovat.

      2. Z morálního hlediska si myslím, že borec má co dělat, aby si to nehodil, kriminál by byl jaksi navíc. Ta paní, co ty děcka vedla, dtt. Právně to asi bude cajk. Pro pozůstalé pochopitelně nikoliv – nevím, kdo to tu napsal „Jsem postižen právním vzděláním, ale jsem si jist, že kdyby mi někdo zabil dítě, tak poslední, co budu chtít, bude spravedlnost“. Krev se prostě smívá krví, ať dobrovolně, nebo se o to někdo postará. Na druhou stranu, takto právo křesťanské Evropy nefunguje, historicky stojíme na zásadách „Má je pomsta, řekl Pán.“ a „Nikdo nemůže být soudcem ve vlastní věci“.

      3. To misto je pohodlne videt ze 100metrove vzdalenosti. Pokud jel kilem, mel na to 3,6 sekundy. To neni malo.

        1. Sysop: protože stále čekal, že ten kluk půjde dál na druhou stranu a uvolní prostor, který by následně plynule projel. Za normálních okolností by se tak i stalo, proto asi jen přibržďoval (i z důvodů, o kterých se bavíme výše). Jenže ten kluk zůstal stát na místě nebo se dokonce začal vracet zpět přímo jemu do dráhy. Na nějakou další reakci už motorkářovi nezbyl čas.
          Mne tedy rodiče a na základce učili, že když zahájím manévr přecházení, nikdy se nevracím zpět, ale dokončím ho. Právě proto, abych neskončil pod koly auta, jehož ridič oprávněně očekával, že přecházení dokončím.

          1. No jaxem napsal vyse – kdyby to bylo stadecko divocaku, tak by se mohl vymlouvat tak akorat na sebe. Jakmile nekdo zacne ‚myslet, ze ten druhej udela‘, tak je to cesta do pekel. Ja osobne vzdy a vsude od lidi cekam jen to necekane a nejhorsi. Stres mi tim nevznika, beru to v klidu.

            1. přirozenej výběr, na vobou stranách

  4. Na motorce nejezdim, tak tomu nerozumím. Proč nezastavil?

    1. Notor: Vy zastavujete, když vidíte v dálce přecházet lidi a je zjevné, že to hodlají stihnout? Zajímavé.

      1. fatdwi 11.1.2024 v 8:17

        Ne, není třeba zastavovat, když v dálce vidím přecházet lidi. Naopak je vhodné zastavit, když mi někdo zůstane trčet před vozidlem jako kůl v plotě a neví, kam se hnout.
        Zažil jsem to a před lety to zde v diskusi i popsal.
        Pokud někdo něco hodlá stihnout, může se i fatálně mýlit.

        1. skupinka chodců (i dospělých) rozložená po obou stranách cesty je vždy nevyzpytatelná. dítě na jiné straně silnice než dospělý je průser.

          1. Decko uplne v pohode prebehne do 3/4 silnice a pak se otoci a maze zpatky, protoze tatka sice presel, ale maminka ne a k te je potreba se rychle vratit.

            1. Takhle přesně to dělaj slepice, vždycky si vyberou tu stranu, kam je to dál. Před těma teda nezastavuju, mám je v menší vážnosti než děti, ale kdybych ji přejel, tak by mě to stejně sralo.

              1. Některá zvířata mají i evolučně pozoruhodný zvyk prchat ve směru jízdy.

                1. No jo, zajíci. Těch je zrovna u nás jak nasranejch, kolikrát ho ženu půl kilometru než mu dojde, že má skočit bokem.

                2. Typicky zajic. On bohuzel vidi okolo cele svoji hlavy a pokud ma objekt, ktereho se boji za sebou, pak se snazi utikat primo od nej ve stejnem smeru. Pokud clovek v noci potka zajice a ubrzni to, pak je nutny zastavit a zhasnout predni svetla (velkej problem u modernich aut) a nechat chvili blikat blinkry kvuli autum vzadu. Zajic obvykle zdrhne nekam do prdele. Zazil jsem vicekrat, i na masine.

                  1. Prostě neriskuje, že by mezi ním a pronásledovatelem nebyla maximální možná vzdálenost. Že ho auto do škarpy pronásledovat nebude nevyhodnotí – nebo mu to zbytkové riziko, že se tak stane, pořád připadne moc velké :-)

                    1. Bohuzel ti, co svuj omyl zjistili, nedostali prilezitost ho geneticky predat dal.

                    2. Jsem onehdá čet, že evoluce donutila ježky změnit chování. Zatímco dřív se ježek na silnici stočil do klubíčka, tak dnes už normálně zdrhne.
                      Předpokládám, že další krok bude prodloužení noho a nakonec z nich bude něco jako ostnatej chrt.

                    3. Grant na měření délky nohou ježků v blízkosti komunikací a odlehlých oblastech by nebyl? Že bych líčil pasti na ježky, obcházel je, kontroloval, ve dny nevyzývající k procházce bych přepisoval data do excelu. Určitě zdravější, než nervovat se v kanclu…

                    4. Já si takhle dělá nějaký soukromý výzkumy, akorát mi to nikdo nezaplatí a impaktovaný časopisy to tak neberou.

                    5. Ještě aby tahle evoluce proběhla u srn a koček. Ty mají ve zvyku nikoliv zdrhnout, ale skočit přímo pod kola. Já už tuhle evoluci zasponzoroval, když mne střet se srnou stál přes třicet táců na nových ND na předek pro oktávku, se kterou jsem tehdy jezdil.

                    6. Stret se srnou jsem mel dvakrat v roce 21, s mesicnim odstupem. Uz ty castky nevim presne, ale poprve tusim 10000 a ve druhem 12000. Ojro. Pojistovna zaplatila, ale ve druhem pripade prisly penize z prvniho plneni a druhej den jsem mel tu druhou akci. V praci ze me meli prdel.

                      Srna je jedno z nejdebilnejsich zvirat, co znam. Jakmile bezi, necumi a neresi.

                    7. Sysop, 11:37

                      Jednou jsem z dálky viděl, jak srna běží po poli rovnou pod auto, měla to k němu aspoň 100 m ale stejně držela kolizní kurz, řidič o ní nevěděl, jel furt stejně rychle. Nakonec srna naběhla až do silnice a asi tak metr před kolizí najednou udělala skluz a nějakým způsobem se mu vyhla a proskluzovala to za ním. Celý jsem to pozoroval z pozice auta za ním a nemohl jsem věřit svým očím.
                      To že srna skočí přímo před auto je normál, takhle jsem jednu skolil, když jsem jel s novým Hiluxem od prodejce. Škoda cca 100 000,- na autě a fatalita pro srnu, ani to moc nedrnclo.

                    8. Re: Notor 11.1.2024 v 11:44
                      Dneska na novy kare staci vymena svetla a nejakej kousek plastu okolo, s praci je to kilco hned. Laserovy svetlo tri tisice Ecek jen to hvizdne.

                      Ja vidam srny cestou do prace hodne casto, vetsinou v mistech, ktery uz znam a taxi davam majzla. Vidim je bezet po louce/poli a je to presne, jak pises – rovna cara a nejlip rovnou pod auto. Kdyz ji clovek vidi, tak dobry. Brzda, klaxon, cokoli. Ale kdyz bezi ve fakt blbym uhlu z boku, kde to ale stihne az pred cumak, tak to vetsinou jeden nevidi. Kolega v praci mi rikal, ze jako studej chudent si privydelaval rozvazenim novin a to stihl trefit srnu sedmkrat za rok.

                    9. Sysop:

                      U srn to snad překračuje hranici debility. Jedu si to tak v noci osvětleným autem a vidím, srny. Jel jsem pomalu, ony stály v příkopu. Zastavil jsem. Stály tam dál. Rychlostí pomalého kroku jsem se okolo nich rozhodnul prošourat. Na úrovni cca. začátku kufru mi jedna ta kráva narazila z boku do auta. Tak do půl metru od svítících koncových světel. Navíc v tom místě bylo ještě částečně šero od osvětlení obce. Laik žasne, odborník se diví.

                      Klient jel kdysi autem přes jednu ves. Okolo silnice tam lítal nějaký pes, velmi podivné trajektorie a velká rychlosti. Klient zastavil. Pes mu po chvíli narazil do dveří spolujezdce stojícího auta a to s takovou razancí, že prohnul plech. Škoda tuším okolo patnácti litrů, ovšem někdy na začátku tisíciletí, takže to bolelo ještě více.

                    10. Sysop
                      11.1.2024 v 11:37

                      proč to tvl teda pořádně nevystřílíte, by aspoň bylo k dostání na guláš za normálnější ceny tvl

                    11. Re: shane 11.1.2024 v 10:47

                      Dokud z toho nebude nejakej transformers na BVPcko, tak porad dobry.

                    12. Myslim, ze vidavam jinou evoluci u silnic. Dravi ptaci si tam delaji bufet ze srazenych malych zvirat. Sedavaji na stromech okolo a cekaji. Onehda jsem v noci videl sovu, jak hodovala uprostred jizdniho pruhu na necem rozsmelcovanym. Pravda mela retroreflexni oci, takze vsechno v cajku. BTW ty jeji oci byly jasnejsi nez mnoho chodcu a cyklistu.

      2. No uberu tak, abych mohl kdykoliv zastavit. Brzdná dráha motorky bude z 90 kolik, tak 60 m? On ho viděl na 115 m a Sysop píše, že je to do kopce.

        Jednou se mi stalo, že jsem jel autem a proti mě dítě na kole, tak asi pětileté, celou dobu otočené na své rodiče dozadu a vůbec mě nevidělo. Nakonec jsem zastavil až do nuly a to dítě mi po dvou sekundách narazilo zepředu do auta, až v tu chvíli zjistilo, že tam jsem. Rodiče ho seřvali a já jsem se jen usmíval, připadal bych si jako zmrd, kdybych se ho pokoušel objet a přitom ho přejel. Bylo to mimo obec, měl jsem tedy „právo“ ho přejet?

        1. takhle podobně můj tenkrát pětiletý bratranec havaroval při řízení tatry 138. tedy tatra byla plastová, a bratranec v předklonu drže se rukama sajten korby kmital nožičkama a vyvinul na místní zpevněné komunikace (s intenzitou dopravy jednotky vozidel týdně) rychlost okolo 15 km/hod (a nekoukal ve směru jízdy, ale hlavu měl skloněnou, asi monitoroval správný úchop), a proti jel soused. ten nejdřív zastavil, potom blikal dálkovými světly a nakonec zatroubil, ale už bylo pozdě, došlo k neodvratnému čelnímu střetu tatry 138 a moskviče 412, a bratranec, jelikož tatra nebyla opatřena bezpečnostními pásy (notabene ne na korbě) byl vymrštěn dopředu a otiskl si na čelo mřížku chladiče moskviče.

          1. Na druhou stranu jsou tyhle zkušenosti, obzvlášť, pokud dopadnou dobře, neskutečně dobrou lekcí, kterou dotyčný většinou už nikdy v životě neopakuje. Dobře, platilo by to, i kdyby to dopadlo extrémně špatně, ale to není podstatou sdělení :)

        2. Notor: brzdná dráha motorky z 90 bude v optimálním případě ještě o 10 metrů kratší, ale dejmetomu stonožka těch 60 metrů je reálných. Protože nezastavil, asi se něco stalo, nemyslíte? Nebo Vaše představa je taková, že si prostě řekl „no tak ho zajedu, tam nemá co dělat“? Chápete, že se tady nebavíme o řidiči náklaďáku a lišce, ale o motorkáři a člověku? Není-li motorkář sebevrah, je naprosto nesmyslné předpokládat, že neudělal všechno proto, aby ke střetu nedošlo čistě z pohledu jeho pudu sebezáchovy. Protože k bouračce i tak došlo, nebude to nejspíš tak, jak si představujete Vy a další knižní rádci v této diskusi.

          1. fatdwi

            O.K. Já jsem tam nebyl, nemám přečtený spis….možná máte pravdu. To by se mu tam ten kluk musel vysloveně vrhnout, což je taky samozřejmě možný, ale neodpovídá to popisu z článku. Taky si motorkář mohl bohorovně říct, no co, objedu ho +- sedumdesátkou 2 metry vedle, však kvůli smrkáčovi nebudu zastavovat. A kluk se mu cuknul… Jestli mohl něco udělat líp, ví jen ten chlapík na motorce. Já ho nesoudím, je mi líto, že to tak zkurveně dopadlo.

            1. Notor: ten popis je zjevně neúplný právě proto, že za normální situace by se nic nestalo – motorkář by víc zabral za brzdu, zastavil, možná by něco hezkého bábě pověděl a odfrčel k Neumětelům. Zkuste si to představit sám, když říkáte, že jezdíte tak, abyste vždy zastavil. Přibrzdíte, takže vše v cajku (potud motorkář jednal stejně, jako Vy) a nakonec stejně bouračka. Možná by se nakonec ukázalo, že kdybyste někoho srazil Vy, motorkář bude někde po fórech psát, že jste to měl ubrzdit, protože on, když někoho vidí, tak vždycky přibrzdí a vždycky by to ubrzdil, takže jste zcela jistě musel něco posrat a měl jste udělat víc a tak.

              1. Chyba motorkare imho byla v tom, ze predpokladal, ze decka prebehnou. Podle toho nastavil zpusob objeti. Jenze se zmylil.

          2. ‚Není-li motorkář sebevrah, je naprosto nesmyslné předpokládat, že neudělal všechno proto, aby ke střetu nedošlo čistě z pohledu jeho pudu sebezáchovy.‘

            Vubec nemusi bejt sebevrah, uplne staci jen podcenit situaci, nebo neco naprosto blbe odhadnout. Jak jsem ted jel pro ten benzin, v Alzbetine policajti resili pod mostem nehodu. Typkovi tam nekdo osmelcoval pravej bok. Typek si zrejme blbe najel pod most (je tam esicko a napicu do nej videt) no a v protismeru ho nekdo sejmul. Taky typek urcite nechtel udelat nehodu, urcite nechtel umrit, urcite nechtel mit rozbity auto. No, jen si proste vic najel doleva s tim, ze ‚to bude fpoho‘. No, nebylo.

            Toto misto z tohoto smeru:https://mapy.cz/zakladni?pano=1&pid=88415832&newest=1&yaw=4.145&fov=1.257&pitch=-0.086&x=13.2255759&y=49.1370007&z=17

            Bouracka se stala primo v tunelu, havarovane auto zustalo vlevo na svodidlech po projeti tunelu. Stalo se to v pet hodin, treba nekdo vi vic.

            1. Sysop: hezký, ale tos asi nechtěl:-) Zapomínáš, že ten, co byl v protisměru a jel tedy jak idiot a má ohoblovanej pravej bok je viníkem a co si myslel je tedy analogické s tím, co si myslela babka-vnuk, tedy „že to bude v pohodě“. Motorkář k tomu přišel jak slepej k houslím, on není viníkem. Takže abych tu analogii dokončil za tebe, chápu teda správně, že kritizuješ toho, co mu ten bok ošmelcoval, že udělal málo pro to, aby se mu vyhnul?

              1. Chapes to spatne. Ten autar to vyhodnotil stejne blbe, jako ten motorkar. Babka udelala chybu taky, ale jinou, ona motorku nevidela, jen slysela. Predpokladala, ze to stihnou. Vzhledem k tomu, ze primo u toho mista babka bydli, tak tu silnici asi v tom miste prechazi uz nejakej patek a umela odhadnout, jak rychle prijede to, co slysi za zlomem horizontu. A ze zrovna tentokrat ji to nevyslo…?

                1. Sysop: přijde mi divné argumentovat tím, že „to odhadnout uměla“ u nehody, která prokazuje zřejmý opak. Přesněji řečeno mi to jako argument ve prospěch té paní přijde naprosto nesmyslné.

                  Nechápu, jak by mohli viník a nevinný něco vyhodnocovat „stejně blbě“, to vůbec nedává smysl.

            2. V tom bawu jeli dva mladi kuci, jestli jim bylo 20, tak to bylo hodne. Kuci byli trochu v soku, ale jinak v poradku. Nejakej Nemec, co jim tam zastavil jako prvni, povidal, ze si ten pravej bok prej rozsmelcovali sami narazem do toho „tunelu“, ten naraz je pak odrazil do tech svodidel.
              Divny, neklouzalo to tam vubec. Jel jsem tamtudy dopoledne a prave kolem te pate zpatky.

      3. Zde leží Jan Novák, zemřel pro svou víru. Věřil, že má přednost z prava a skutečně jí měl.

        To je vždy těžká otázka, tahle omezená důvěra a míra rozumné prevence.

      4. Tady v horach se bezne stane, ze jde nekdo pres silnici s ovcema, kravama, nebo jede na koni, nebo typicky nahore na horizontu (https://mapy.cz/zakladni?x=13.2789519&y=49.1644704&z=18) prechazeji luftaci s deckama a kolama, protoze megaparkoviste je vlevo, ale cyklostezky i napravo, takze to tam mydli pres tuto krizovatku a nejsou prakticky videt ze zadneho smeru, kterym se k te krizovatce prijizdi. Ta krizovatka ma proste blbej sklon a tvar. Takze se stane, ze tam clovek musi i tvrde zastavit, kdyz mu pred cumakem prechazi treba patnact pumpickaru. Nic divnyho.

        1. Jj, před nějakými 15-20 lety nebylo v okolí Jílovéhu u Prahy nijak neobvyklé potkat na silnici stádo ovcí v počtu desítek kusů. Klidně za zatáčkou v obci.

          1. Tady se takto prevadeji kravy. Jen misto pasacka jede vzadu coby safetycar traktor a nebo nejakej vozka s konskym povozem.

            1. Tyhle ne, ty prostě zdrhaly.

              1. Shane: ovce zdrhají vždycky, i kdyby měly spadnout z útesu. Neznám pitomější zvířata než ovce a srny.

  5. dozvěděl jsem se, že D-FENS občas odmítá články.

    1. tcdd 10.1.2024 v 23:35

      Jistě.
      Je to jeho web.
      Když mi odmítl článek, prostě jsem ho uveřejnil jinde.

      1. jistě? pochybnosti zde visí v diskuzích pod každým alienovým článkem. tak jsem tímto rád, že D-FENS tyto nejistoty vyvrací.

        1. tcdd 11.1.2024 v 10:22

          Pokud vím, někteří autoři dostali od pana domácího právo umísťovat na web články po libost, využíval toho ve velké míře například Martin Urza. Zda tuto výsadu ještě někdo má, nevím.

          1. @ygorek
            Jan Mrcasík?

    2. Měl by to dělat častěji.

  6. To jako si bába cenila zivota sveho vnuka jen na 250k?

    1. Nenahrazuje se cena života, ale újma (smutek, atd.). Částka 250k byla jednu dobu uvedena v zákoně, pokud si pamatuji. Dnes stanovena není.

  7. Nebrzdí to a nezatáči to a „hlavník truhlář řekl že na motocyklu do socialismu nepojedeme.
    https://www.youtube.com/watch?v=P_7wB8Qovwg
    Nechci to zlehčovat ale nemám motorcyklystýry rád a jeden mne vyděsil když se v koloně přede namáčkul přede mne protože to někdo valil protisměru a nenechal mu místo na které mnohdy hřeší a asi protože nejsem nalepený na auto před sebou a viděl jsem jeho zadní kolo nad střechou auta ale kdyby se položil tak by auto udělalo žvejk dřív přes snahu a to jsem brzdil. Dvě tuny mají setrvačnost a tomu se nedá poručit ani s přáním.

    1. Neměl bych to stavět do humorné noty ale i tak to může někomu vyznívat když jsem kdysi zahlédl že počet registrovaných škodných událostí pojišťovnám je za dva roky stejný jako motorek. Ale třeba tu statistiku nahánějí talenti, no.

  8. ano, občas se stane něco tragického a nedá se určit viník. je to řetězec drobných opomenutí a nedorozumění, žádné z nich se nedá samostatně označit jako nedbalost (ve smyslu trestněprávním), a žádný člen řetězce se nedá odsoudit (v právním státě, a i v tom se občas povede nějaký exces, žánop). z jiného oboru třeba Studénka, tak je to přímo učebnicové.

    jiná věc, že lid si žádá trest. a systém mu jde často na ruku, od nejnižších (co udělá policie přivolaná nebo jen nachomýtnuvší se k dopravní nehodě? někoho vybere a udělí mu pokutu, nebo se o to aspoň pokusí) po nejvyšší (lůza tleská tomu neúplatnému soudci co odsoudí vraha, pokud soudce osvobodí, přestanou jej zdravit sousedé a nenalijí mu v hospodě – tedy trochu to tady doháním do extrému, ale i ten soudce musí cítit nějakou společenskou poptávku). a samozřejmě spousta vykuků se na tom snaží přiživit (schválně jestli nějaký s populistů cílících nepříliš inteligentní elektorát bude rozsudek komentovat).

  9. To vylepčování zákonů přílepkama, aby byly na všecko, považuju za nešťastný.
    Podle mně by zákony mňely bét minimalistický.
    Mnělo by pro ně platit to Exupéryho:
    Dokonalosti nebývá dosaženo tehdy, kdy už není co dodat, ale naopak tehdy, kdy už není co odebrat.

    1. Přesně tak.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017