Obžaloba státní školy, Díl 7.: Továrna na defekty aneb Jak pruský systém vyrobil ADHD - zpět na článek

Počet komentářů: 291

Přidat komentář
  1. Trump Always Chickens Out.

  2. Hodně jsem o tý teorii lovců přemýšlel (i dřív, než přišly tvoje články). Je to určitě lepší, než lidem s ADHD nadávat, že jsou nevychovaní, hloupí, atd. Ale můžu ti říct, že člověk s ADHD by se blbě soustředil i na ten lov. Určitý propojení tam určitě jsou (exploratory behaviour, atd.), ale je to zbytečně zjednodušenej pohled. A 100% by mu ten lov šel s MPH líp (spíš teda Concerta než Ritalin, aby nemusel během lovu zastavovat a zapíjet další, pokud by si na to vzpomněl), což tvůj závěr „Ritalin místo umožnění lovu“ vyvrací.

    Největší problém v chápání ADHD je ten, že člověk, co ho nemá, si absolutně nedokáže představit, co někdo, kdo ho má, prožívá. A průser je, že ti lidi, co si to ani za hovno neumí představit, potom rozhodujou o (ne)možnostech léčby (viz. různý nesmyslný kecy o drogách, atd.), a zvesela ruinujou lidem životy.

    Ty články se mi líbí, ať už na nich má AI podíl, nebo ne, ale tohle mi nedalo, abych to neuvedl na pravou míru.

    1. Stačí pakátlovi v první třídě koupit smartfoun a koncem druhé má ADHD jak z praku.

      Pak se budou stavět centra národního zdraví za miliardy a další miliardy sypat farmaceutickým koncernům.

      Místo aby se pakátlovi sebral šmatlafoun a zajistila odvykačka, na ten jeho dopaminový systém co má rozjebaný jak smažka z Matiční.

    2. Zdravím, brume. Velké díky za tenhle komentář. Je to absolutně nejlepší a nejkonstruktivnější zpětná vazba, co tu na tohle téma zatím padla.

      Máš naprostou pravdu. Ta evoluční teorie o lovcích je v článku obrovská literární zkratka, která má primárně posloužit k nabourání představy, že ‚kdo nesedí tiše v lavici, je defektní‘. Ale plně respektuji tu tvrdou neurologickou realitu, kterou popisuješ. Osobně s těžkým klinickým ADHD sice přímou zkušenost nemám, ale o to více si cením toho, že jsi to tu popsal z praxe.

      Z toho, co jsem měl možnost nastudovat, je mi nicméně známo, že u těžkého klinického ADHD skutečně není problém v tom, že by mozek dopamin nevyráběl, ale v těch hyperaktivních transportérech (přenašečích), které ho příliš rychle vysají a mozek tak žije v chronickém nedostatku stimulace. A plně chápu, že léky jako Concerta (MPH) nedodávají do hlavy žádnou ‚umělou drogu‘, ale jen blokují tyhle příliš rychlé uklízečky, aby ten člověk mohl normálně fungovat – nebo v té naší metafoře ‚nezapomněl oštěp u ohně a nenechal se při lovu rozptýlit‘.

      Můj článek (a věta o Ritalinu místo lovu) vůbec nemířil na lidi s těžkým ADHD, pro které je tato medikace doslova záchranou života. Démonizace těchto léků od lidí, kteří ten vnitřní chaos nikdy nezažili, je obrovský problém, a naprosto s tebou souhlasím.

      Můj terč je jinde: je jím líný plošný školský systém. A tady se dostávám k jednomu z důvodů proč jsem to začal psát. Měl jsem totiž možnost ve svém velmi blízkém okolí sledovat, jak reálně hrozilo, že systém začne nálepkovat a navrhovat medikaci pro naprosto zdravého, jen přirozeně živějšího kluka, místo aby mu přizpůsobil prostředí. To byl přesně ten varovný moment, který vedl k rozhodnutí jít raději cestou mimo klasickou státní školu a tenhle systémový dril vůbec nepodstupovat. Systém dnes zkrátka tu psychiatrii často zneužívá k tomu, aby ztlumil i zdravé děti čistě pro potřeby 45minutového sezení v tiché lavici.

      Ještě jednou díky, že jsi to tu uvedl na pravou míru a zastal se lidí, kteří tu pomoc reálně potřebují.

      1. Jako prostředí je na kokot samozřejmě taky, ale co slýchám, víc lidí má opačnej problém. Tj. „on je jenom živější, on z toho vyroste“ (přeloženo: seru na vaše dítě nebo jeho zoufalý volání o pomoc, snad si nemyslíte, že si kvůli tomu budu zařizovat recepty s modrým pruhem…).

        Když je někdo živější, úprava prostředí může pomoct. Když má opravdu ADHD, má smůlu, že žije v Česku.

        Poddiagnostikovanost ADHD v týhle zemi je zoufalá.

        Mimochodem neznám jedinej případ, kdy by MPH někomu ublížil (v terapeutických dávkách, samozřejmě), to v podstatě technicky ani nejde.

  3. Nevim, co je pakátl, ale ADHD se obvykle projevuje už před první třídou.

    A jestli se budujou centra za miliardy, tak určitě ne pro léčbu ADHD. Ta je v týhle zemi pořád zaseklá v 80. letech (tj. v podstatě neexistující, a pokud existuje, je ovládána hloupými předsudky). Potkat psychiatra, kterej tomu rozumí aspoň na úrovni Wikipedie, je nadlidskej úkol. No a neni dochtór, neni léčba, protože bez něj si ty léky (ani za svý) legálně nekoupíš.

    1. Oni taky děcko posadí před tablet klidně ve 2 letech aby se zabavilo a neřvalo. Či je doma ve smyslové a kognitivní deprivaci mezi 2 dementy co se místo jemu věnují smartfounu. Fichtlem místo do kočárku na dítě zírá do šmatlafonu.

      Výsledek je pak kolikrát horší než to z rozvrácených a cikánských rodin co za komárů plnilo diagnosťáky.

      Dr.Mengele se v pekle raduje z tohoto masivního nelidského experimentu na celé populaci.

      1. Fuchtle..

  4. Zdravím Honzo, díky za vaše ukázání dveří, či spíše otevřených vrat z vězení. Přesto, že jsou otevřená, davy se ven na svobodu nehrnou a nepohrnou. S vaší analýzou systému a zejména syntézou, že jediným skutečným řešením je ze systému vystoupit, se naprosto ztotožňuji. Sám jsem byl v socialistickém školství někdy vzorem žáka, někdy naprostým vyvrhelem. Současně, ve stejné době, záleželo na předmětu a osobnosti učitele.

    Uvedu dva předměty jako příklad. Vždy mi šla dobře matematika, bez drilu, prostě jen tak. Byla období, a vždy to pramenilo z osobnosti učitele, kdy jsem měl samé jedničky a účastnil se olympiád, ale také období, kdy jsem dostával samé pětky a otec mě musel násilím dotlačit, abych měl na vysvědčení alespoň trojku. Druhým byl dějepis. Baví mě historie, v mládí jsem přečetl o své vlastní vůli hromadu knih o historii, ale drilovat se data a události bez souvislostí pro mě bylo peklo. Na gymnáziu jsem v dějepisu fungoval systémem nejprve za 5 (ani jsem se nenamáhal jít k tabuli) a pak jsem se nechal vyvolat a dostal za 1. Dodnes jsem přesvědčen, že dějepisářka nebyla vůbec schopna pochopit základní souvislosti, a tak si úspěšně vytvořila pózu dokonalosti založenou na znalosti dat.

    Tak to mám celý život, nejen v matematice. Po padesátce jsem dospěl ke stejnému závěru jediné možné terapie a rozhodl jsem se vystoupit ze systému. Myslím z korporátního systému, ze kterého jsem díky svým odborným certifikacím docela slušně profitoval. Po více jak dvou letech uvažování, jak se vrátit spět do pořádného života jsem usoudil, že plánovat skutečný život je protimluv. Tak jsem prostě dal výpověď a nový život zahájil návštěvou úřadu práce. Nikdo to nechápal a dodnes nechápe. V duchu jsem děkoval za dar, že můj šéf byl zmrd, který mi lhal a podrážel mě. Bez toho bych se pravděpodobně neodhodlal. Sice už nevydělávám, jak by slušelo mému vzdělání a zkušenostem, ale netrápí mě to, zásluhy neexistují. Naopak, jsem konečně šťastný a moje žena je se mnou opět ráda. Bez ohledu na to, co tomu říkají lidi.

    1. O tom, že moc lidí prchat nebude, vím, ale povzbudila mě k psaní jedna věc z poslední doby, a to přes 20 % žádostí o odklad. Beru to tak, že něco se už děje.
      Jinak gratuluji ke svobodě, je to opravdu těžké rozhodnutí. Spousta lidí na to přijde až v pozdějším věku. Každopádně jsem rád za každé dítě, kterému to jeho rodiče umožní dřív, než když na to musí přijít samo až v polovině života.

  5. Zkušenost z praxe: před 20 lety byly „lovců“ ve třídách jednotky, dnes klidně půl třídy. Podle mě daň za neomezený přístup k internetu přes mobil.

    1. Zdravím, mykovec. Vaše empirická data z praxe jsou naprosto přesná. Skutečně se nedíváme na výkyv, ale na celopopulační neurologický posun. To, co popisujete, je přímý důsledek toho, že technologičtí giganti v posledních letech úspěšně ‚hacknuli‘ lidský dopaminový systém.

      Máte pravdu, že v článcích zde na dfens jsem se tomuto fenoménu nevěnoval a ani v budoucich to bohužel nebude (místním stačí 10 dílů a i to je prý až moc podle některých), ale mám ho detailně zanalyzovaný. Zde je krátká svodka toho, co se s dětmi reálně děje a proč to starý školský model nedokáže vyřešit:

      1. Kolaps pozornosti a epidemie ‚Brainrotu‘
      Algoritmy krátkých videí (TikTok, Reels) fungují jako digitální crack. Přepisují krátkodobou paměť a ničí prefrontální kortex. Tým Dr. Glorie Markové z Kalifornské univerzity měří průměrnou dobu udržení pozornosti na obrazovce (attention span) už dvě dekády. V roce 2004 to bylo 150 vteřin. Dnes? 47 vteřin. Dětský mozek si zvykl na permanentní, hysterickou hyperstimulaci (tzv. Brainrot). Pruská škola, která po takto dopaminově předávkovaném mozku vyžaduje 45 minut tichého naslouchání monotónnímu výkladu, nebuduje disciplínu – pouze vyvolává apatii a frustraci.

      2. Tsunami jménem AI Slop
      Kromě zničené pozornosti se na děti dnes valí i syntetická břečka generovaná umělou inteligencí (AI Slop). Internet se plní boty, deepfakes a generovanými nesmysly s cílem ukrást pozornost. Poslat do tohoto syntetického pekla dítě vyzbrojené jen tím, že umí nazpaměť vyjmenovaná slova, je jako poslat středověkého rytíře proti kulometnému hnízdu.

      3. Proč plošné zákazy nefungují (Bunkr vs. Trenažér)
      Prvním reflexem dospělých (i státu) je mobily ve školách plošně zakázat. Vytvořit digitální vakuum. Vypadá to jako vítězství, ale psychologie tomu říká reaktance.
      Je to, jako byste před dravou řekou postavili zeď, ale děti nenaučili plavat. Ve škole bude sice zdánlivý klid, ale jakmile to dítě ve svých osmnácti letech ten ‚bunkr‘ opustí, algoritmy ho okamžitě sežerou zaživa. Nemá totiž vybudované žádné filtry, neumí odložit zařízení, když se potřebuje soustředit, a jeho ‚sval sebeovládání‘ je zakrnělý, protože za něj doteď rozhodoval zákaz, nikoliv jeho vlastní úsudek.

      Škola nesmí být izolovaný bunkr. Musí to být trenažér.

      Čínská cesta tvrdých restrikcí vyrábí poslušné lidi, jen když se někdo dívá. My ale potřebujeme děti naučit epistemické ostražitosti – jak v toxické záplavě digitální břečky oddělit signál od šumu, jak prohlédnout pasti algoritmů a jak přežít.

      Dává Vám, mykovec, taková krátká analýza toho nárůstu roztěkanosti ve Vaší praxi smysl?

    2. Nikoliv daň!
      Logickej důsledek, před kterým ouctyhodné hlavy pomazané varovaly tak dlouho, až z nich medioti a ziskofkoví prorežimní paraziti, takto příjemci veřejnejch prostředků řádově přesahujících jejich hodnotu na trhu práce, udělali proruský dezoláty, lůzu a svině. Následně byli v rámci svobody projevu, zákazu cenzůry a hentý vyvážený širokospektrální informovanisti veřejnonápravným majnstrýmem vymlčený.

      Teprv, až jim samotným doma začali vlastní potomci s podporou režimu a ziskovek ze života dělat peklo, dorazila jim skrz jejich humanitní kognitivní neschopnost do mozku informace, že je něco blbě.

      Teď ještě musíme počkat, až se kvůli tomu začnou srát i režimní bábovičky, jinak to bude furt v gesci humanitně přesycenejch ziskovek, a ty si slepici snášející zlatý vejce nezaříznou.

      Nejdřív nutno odříznout ziskofky od přívodu škváry, zaškrtit (přestat platit) politický ambice a manipulace majnstrýmu, otevřít témata veřejně, nahradit v politice tupý ideologický dogmata pragmatickou realitou, přizvat akademicky renomovaný a uznávaný kapacity do diskuze, a hlavně kopnout do prdele samozvaný „odborníky“ a „vjedce“ a další kmotry, který na současným stavu vybudovali svojí luxusní existenci a životní standardy.

      To je na generace a nejdřív musí populace začít „ako červené prasca rypákmi Zemegulu ryť, Kefalín“.

  6. Bizár.
    Debata mezi fašistou a komunistou (GPT vs. GEMINI)
    https://youtu.be/QO1ZjQkK7bs?t=100
    Generátor podcástů v akci. :-D

  7. Článek jsem nečetl, ale předpokládám, že se tu řeší děcko s ADHD jako budoucí superúspěšný lovec.
    Především je třeba říci, že z ADHD či čeho dítě do značné míry může vyrůst. Pozoroval jsem opakovaně.
    Posuzujme tedy případ, že z toho nevyroste a symptomy jeví i nadále.
    ***
    Mezi lovci, kteří nehnutě číhají na gazelu, která se nic zlého netuše pomalu blíží a okusuje šťavnatou vegetaci, náhle jeden z lovců, říkejme mu třeba Střeček, zvedne a začne poskakovat po jedné noze a něco povykovat. Mezitím šťouchá oštěpem do jiných lovců, protože prostě nevydrží ležet.
    Gazela pochopitelně uteče.
    Náčelník Mamutík Střečkovi vynadá.
    Za náčelníkem přichází Střečkova matka. Vysvětlí náčelníkovi, že Střečka špatně motivoval a že lov nebyl dostatečně zábavný. Kromě toho rada starších zakáže Mamutíkovi Střečka kritizovat. Střeček totiž čímkoli kromě obdivu velmi trpí.
    Viníkem toho, že tlupa má hlad, je podle rady starších Mamutík. Měl by Střečkovi dát sušené maso, které Mamutíkova žena Losice schovává v dutém stromě.
    Střeček a rada starších, s nimiž se Střeček rozdělil o maso, usínají sytí, zbytek tlupy hladoví. Ostatní lovci docházejí k závěru, že příště také budou vyblbovat jako Střeček, protože pak dostanou maso bez námahy.
    Mamutík dochází k závěru, že se na to může vykašlat, a odchází s Losicí a dětmi k sousední tlupě náčelníka Mrazíka.
    Náčelníkem je radou starších ustanoven Střeček, protože je nutno jej odškodnit za bezpříkladně brutální týrání, které se něm větou „chlapi, takhle nic neulovíme“ dopustil Mamutík.
    Střečkovu tlupu čeká zářivá budoucnost. Kdo tomu nevěří, je obviněn, že šíří mrazíkovský narativ.

    1. Skvělá a naprosto přesná bajka, Bahnaku. Takhle přesně dopadne systém, který se snaží zachránit každého Střečka na úkor celé tlupy.

      Ale všimni si jedné věci: Ten problém není Střeček (ten je prostě vadný a pro číhání na gazely nepoužitelný, ten měl jít běhat a se psy nahánět divočáky). Ten skutečný problém je ta tvá Rada starších, která Mamutíkovi zakazuje Střečka vyhodit z lovu.

      Kdyby Mamutík fungoval na svobodném trhu a ne ve státním inkluzivním monopolu, prostě by matce řekl: ‚Váš Střeček nám plaší gazely. Tady máte zpátky kůže, co jste zaplatila za výcvik, a táhněte s ním o tlupu dál. My tu lovíme.‘

      Dokud budou školy řízené Radou starších z ministerstva, budou Mamutíci dál utíkat a Střečkové budou velet. Proto říkám: Zrušte Radu starších a nechte Mamutíky, ať si sami určí, koho do své lovecké party vezmou a koho vyrazí.

      1. Milý Honzo53, rada starších jsou politici a jiné elity, co ke školství přistupují z přesně stejných myšlenkových pozic jako vy.
        Mamutík nefunguje v žádném státním monopolu, je to náčelník tlupy kromaňonců.

        1. Skutečný Mamutík by Střečkovi nakopal. V případě neúspěchu tohoto poučení by si Střečka podal zbytek lovců, případně by Střečka vyhnali z tlupy. Pak by mohl být zcela svobodný a žít do smrti v ancapu. Celý měsíc.
          V praxi by se Střeček ovšem v této podobě nedožil dospělosti, protože až by v nějakých 13 začal vysírat libovolného lovce, dostal by přes držku. Patrně by na ADHD jako zázrakem zapomněl. Pokud by si nedal říct, bylo by to příště přes hlavu sekeromlatem, a tím by příběh skončil.

          1. Výborně, Bahnaku! Bingo! Právě jsi naprosto přesně popsal, proč je státní školství zrůdnost a proč musí nastoupit volný trh.

            Napsal jsi, že skutečný Mamutík by Střečka vyhnal z tlupy. A o tom já tady celou dobu mluvím! Na volném trhu (ve svobodné škole) má Mamutík přesně tohle právo. Když Střeček dělá bordel a plaší gazely, Mamutík prostě zruší smlouvu, ukáže mu dveře a řekne: ‚Tady končíš, sbal si věci a táhni do ancapu, my tu chceme pracovat.‘ >
            Ale ty, Bahnaku, učíš ve státním monopolu. A tenhle tvůj milovaný systém ti zakazuje toho fakana vyhnat! Stát ti ho tam křečovitě drží, nutí tě ho inkludovat, zakazuje ti mu dát ‚přes držku‘ a ještě ti na něj pošle inspekci (Radu starších), když se mu nebudeš dostatečně věnovat.

            Tak mi prosím tě vysvětli tu tvou kognitivní disonanci: Sníš o tom, jak bys líné a drzé žáky vyhnal z tlupy, ale zároveň do krve obhajuješ a udržuješ v chodu státní systém, který ti to výslovně zakazuje a dělá z tebe bezmocného fackovacího panáka.

            A k tomu prvnímu komentáři: Já opravdu nejsem Rada starších. Rada starších (ministerstvo) vám Střečky do tříd nutí. Já vám navrhuji systém, kde dostanete zpátky právo je vykopnout na ulici. Zkuste nad tím aspoň na pět minut přemýšlet.

            1. Milý Honzo53, já nesním vůbec o ničem takovém, tak přestaňte laskavě lhát. Ještě jednou, a jdete do ignore.
              Kromě toho opakuju, fungující školství 90. let zničili lidé, kteří píší prakticky stejně jako vy.
              Školství, kde by si sám žák či jeho rodiče určí, zda se bude učit, nebo ne, jsem vám navrhoval na samém začátku. Dělal jste, že návrh nevidíte.
              A jinak učitelé na soukromé škole žáka vyhodit nemohou. Nemají na to pravomoc, takže opět – přestaňte laskavě lhát.

              1. Bahnaku. Pojďme to zklidnit, mým cílem opravdu není Vám lhát, ani na Vás útočit. Pokud se Vás má interpretace Vaší bajky o Mamutíkovi osobně dotkla, tak se omlouvám, tak to myšleno nebylo.

                K Vašim bodům čistě věcně:

                Návrh na svobodnou volbu: Pokud jste už na začátku navrhoval systém, kde si sám žák nebo rodič určí, zda se bude učit, nebo ne, tak se omlouvám, že jsem na to nereagoval. Je to totiž naprosto zásadní věc, na které se stoprocentně shodneme. Princip dobrovolnosti je přesně to, co chybí, a jsem rád, že to vidíte stejně.

                Kdo zničil 90. léta: Tady si možná nerozumíme v tom, kdo jsem a co prosazuji. Lidé, kteří podle Vás zničili školství 90. let, byli státní úředníci, sociální inženýři z ministerstva a teoretici, kteří školám shora nařídili plošnou inkluzi a nesmyslné rámcové programy. Já nepatřím k nim. Já neprosazuji další státní reformy a nařízení. Prosazuji přesný opak – aby stát, ministerstvo a tito úředníci ztratili na školství monopol a přestali Vám z pozice moci diktovat, jak máte učit.

                Pravomoc vyhazovat ze soukromé školy: Máte formálně i právně naprostou pravdu. Řadový učitel na soukromé škole tu pravomoc skutečně nemá. Má ji ředitel, potažmo instituce, která s rodičem rozváže smlouvu o poskytování vzdělávání. Můj argument ale nesměřoval na Vás jako na fyzickou osobu učitele, nýbrž na podstatu instituce. Zatímco státní moloch Vás (i ředitele) nutí strpět ve třídě kohokoliv bez ohledu na jeho chování, soukromá škola má jako instituce svobodnou možnost tento smluvní vztah ukončit a chránit tak zbytek třídy i své učitele.

                Nemusíme spolu souhlasit v pohledu na psychologii dětí, ale zkuste v mých textech nevidět útok na učitele z praxe. Kritizuji systém a státní monopol, který primárně svazuje ruce právě Vám.

                1. Více v článku někdy v budoucnu.

              2. Bahnak: se divím, že zrovna učitel má chuť bavit se s výtvory AI a obdivuji Vaši výdrž. Já už nedokážu ty jeho tapety ani dočíst do konce, mám dojem, že se dívám do chatu s AI, což je fajn, pokud potřebuju, aby pro mě něco udělala, ale jako diskusní příspěvek je to katastrofa.

                1. @ Fuckwí

                  Docent Katastrofa neodolal a musel si opjet vylét srdéčko. To je snad závislost nebo co.

                2. Já ty tapety také až doteď nečetl, ale přece jen mne zajímalo, co se vrátilo na můj příběh. Tři komenty na to obětuju.
                  AI rešeršuje a kombinuje, co najde na webu, samozřejmě tady ve vlákně odpovídá v nastaveném libertariánském kabátku. Když vynechám ty řeči o volném trhu, je to prakticky identické se standardní left-lib produkcí mainstreamu, což je zřejmé již od I. dílu. Na druhé straně nastavené je to dobře.
                  Celkově je to pozoruhodně podobné (tedy až na ten náhle objevený ancap) produkci jistého grafomana z jedné diskuze o školství, která skončila už před lety. Dotyčný ovšem působil jako živý.

  8. Juknul jsem do flamewáre, a čumím jak péro z gauče!

    Kolik jedinců se zjevně funkčním a dovyvinutým mozkem je ochotno plejtvat svým biologicky limitovaným časem.
    Nejen časem věnovaným na čtení blábolů, ale i časem promrh(d)aným konverzací s jedničkama a nulama.
    Zde převážně nulama.

    Navíc od juniorního individua, pro který by za mejch mladejch let bylo poctou sledovat mě při práci a nosit mi vercajk. Právo doběhnout mi s kameňákem pro pivo by si znamenal do kalendáře červenou pastelkou.

    To první jsem si zakázal hned u druhýho tejlu. Když bylo jistý, že ty encyklopedický odstavce nejsou dílem biologický hmoty.

    Obsedantní nekonečný reakce v komentářích jakbysmet.
    Takže to druhý, takto ignóre, přišlo u komentů šestýho tejlu, kdy jsem rovnýma nohama hupsnul rovnou do dyškuse, bych se pobavil, a strojní pachatel Jenýk53 na mě reagoval.

    Život bez kokotů a pyčusů je hmatatelně radostnější, i když obdélníčků a holou větou se mi zobrazuje už docela hafo.

    Fyzický osobní plkání s živejma lidma při zasedáních místního Spolku okrašlovacího, kolem řemeslnýho lahodnýho soudku, je nesouměřitelně povznášející. Včetně občasnejch názorovejch vášní, páč každej má svý životní zkušenosti a argumenty. Nepotřebujem AI, vystačíme si s přirozenou blbostí a je nám fajn.
    Stejně tak rozbory a případové studie místní Učené společnosti v naší Observatoři s podobným kateringem i problematikou, navíc s žhnoucím krbem/grilem a marinovanou flákototu.

    I Ajnštajn uznal, že blbost je nekonečná, přičemž nad nekonečností prostoru občas pochyboval.

    1. Starej bílej páprda?
      Tak jste se svěřil a?
      Napište copak světobornýho řešíte u soudku.

    2. Rekl bych,ze Ainstain to neuznal,ale prirovnal.Nejak takto: Lidska hloupost a rozlehlost vesmiru jsou nekonecne.Tim vesmirem si nejsem jist. Jiste neni problem najit citat presne,ale proc…

  9. Mě by jen zajímalo, jak by dopadlo srovnání učiva a znalosti dětí dnes a před 30 – 40 lety

    1. To by hrozně záleželo na tom, jak by sis definoval znalosti, samozřejmě. Zcela jistě ty v době vokolo 90. let měly nulový znalosti šmrdlání po šmrdlofénech, a práv buzerantů, přečívanců a jinejch barevnejch přivandrovalců.

      Ovšem pokud se srovnají srovnatelný věci, fakta, základní znalosti počtů apod., tak je to obvykle v prdeli. Srovnávání se dělalo, tehdy i dneska, porovnávací metodiky samozřejmě jsou. Akorát málokdo má koule na to byť jenom prezentovat dnešní výsledky, natož porovnat je s tehdejšíma, pže to celkem zjevně poukáže na zoufalost dnešní doby.

    2. Zdravím Ryzil. To je naprosto logická a vlastně velmi častá otázka, kterou si klade spousta lidí, když vidí dnešní stav školství. Z lidského a nostalgického hlediska té touze po takovém srovnání naprosto rozumím.

      Pokud se na to ale podíváme čistě analyticky a ekonomicky, takové srovnání by nám vygenerovalo zcela irelevantní data. Zde je systémový výstup, proč tomu tak je:

      1. Aplikace chybné metriky
      Testovat generaci roku 2026 na objem memorovaných faktů z roku 1990 je strukturální omyl. V 90. letech měla encyklopedická znalost obrovskou tržní hodnotu kvůli informačnímu nedostatku (kdo nevěděl, musel fyzicky do knihovny). Dnes je hodnota mechanické paměti pro trh práce téměř nulová.

      2. Konec modelu ‚člověk jako harddisk‘
      S masivním nástupem LLM (jazykových modelů) a generativní umělé inteligence ztratila snaha konkurovat strojům v ukládání a vybavování dat jakékoliv opodstatnění. Lidský mozek tuto bitvu definitivně prohrál. Pokud budeme děti nadále měřit podle toho, kolik informací udrží v hlavě, budou vždy horší než průměrný smartphone.

      3. Změna tržní poptávky
      Ekonomika 21. století už neplatí za kapacitu paměti. Platí za zcela jiné, nové metriky:

      – Schopnost algoritmům přesně zadávat úkoly (prompting).

      – Epistemická ostražitost – schopnost detekovat syntetické lži a ‚AI halucinace‘.

      – Schopnost propojovat abstraktní kontexty a lidská kreativita.

      Kdybychom tedy dnešní děti testovali podle starých metodik, jak naznačuje Behemot, papírově by drtivě prohrály. Znamenalo by to ale jen jediné: že je měříme v disciplíně, která v reálném světě přestala existovat.

      Ale abych se z těch dat vrátil zpátky do lidské roviny – ono je to pro nás starší vlastně trochu děsivé, jak obrovsky rychle se ten svět převrátil naruby, že? Chtěl byste Vy osobně, aby Vaše děti trávily tisíce hodin života biflováním dat, která dnes průměrná umělá inteligence vygeneruje za tři vteřiny, nebo Vám dnes dává větší smysl učit je, jak s těmito stroji bezpečně a chytře pracovat?

      1. Ergo, pokud chci dnes odepsat nejakej moderni narod, staci mu vyhodit do vzduchu elektrarnu. Velmi pravdepodobne to totiz nebude umet opravit.

        1. Sysop 22.3.2026 v 16:29

          Nemohu si odepřít nedopravit svou trošku do mlýna…
          Několik let jsem si myslel, že Paolo Bacigalupi přece jen poněkud přehání, ale to, že se nástupu něčeho takového dožiji, mě popravdě děsí.
          Pump Six, Paolo Bacigalupi, 2008

    3. Mam schovane zadani pythagoriad, fyzikalnich a chemickych soutezi, co jsem jako dite absolvoval. Bo moje potomstvo se ucastni taktez, vytasil jsem ta stara zadani. Rozdil nebyl velky, cca 20-30 %. Cili, potomstvo zvladlo o 20 az 30 % mene, nez moje generace, pricemz ale potomstvo se soucasnou generaci drzi krok.

      Podobne jsem to sledoval u prijimacek, M-CJ. Kdo dneska necha decko spocitat Belouna, tak ma prijimacky v kapse. Za mne to tak uplne nebylo, ale sance na prijeti byla vyrazne vetsi.

      1. Hehe, zkusil jsem jeden priklad z jedne stare Pythagoriady AI a mila AI to spocitala blbe. A ve finale tvrdila, ze rovnice nema reseni (udelala elementarni chybu v deleni a tvrdila, ze je to spravne). Ha ha. Nasledne jsem prehodil scitance a AI dosazovala a dosazovala, az nasla reseni.

        Kdyz jsem pak scitance o5 prehodil, uz to AI spocetla spravne.

        Zaver: AI je hloupa, ale pouci se z vlastnich chyb.

        Priklad byl: 13x+11y=1985, x a y jsou prvocisla.

        1. Nedalo mu to. Musel se pochlubit. :-D

          Pro vyřešení rovnice 13x+11y=1985, kde x a y jsou prvočísla, použijeme metodu postupného dosazování a analýzu zbytků.
          Postup řešení

          Rovnici si upravíme pro y:
          11y=1985−13x
          y=111985−13x​

          Aby y bylo celé číslo, musí být výraz (1985−13x) dělitelný 11.

          Analýza dělitelnosti:

          1985(mod11)≡4 (protože 1985=11×180+5 — počkáme, 1980 je dělitelné 11, tedy 1985=11×180+5, zbytek je tedy 5).

          13x(mod11)≡2x(mod11).

          Podmínka zní: 5−2x≡0(mod11), což znamená 2x≡5(mod11).

          Přičtením 11 k pravé straně získáme 2x≡16(mod11), tedy x≡8(mod11).

          Hledání prvočísel x:
          x musí být prvočíslo, které po dělení 11 dává zbytek 8. Možné hodnoty pro x:

          x=19 (19=11×1+8)

          x=41 (41=11×3+8)

          x=63 (není prvočíslo)

          x=85 (není prvočíslo)

          x=107 (107=11×9+8, je to prvočíslo)

          x=129 (není prvočíslo)

          x=151 (151=11×13+8, je to prvočíslo)

          Testování hodnot x pro nalezení y:

          Pro x=19:
          y=(1985−13×19)/11=(1985−247)/11=1738/11=158
          158 není prvočíslo (158=2×79).

          Pro x=41:
          y=(1985−13×41)/11=(1985−533)/11=1452/11=132
          132 není prvočíslo (je sudé).

          Pro x=107:
          y=(1985−13×107)/11=(1985−1391)/11=594/11=54
          54 není prvočíslo.

          Pro x=151:
          y=(1985−13×151)/11=(1985−1963)/11=22/11=2
          y=2 je prvočíslo!

          Závěr

          Našli jsme dvojici prvočísel, která vyhovuje rovnici: x=151 a y=2.

          Zkouška: 13×151+11×2=1963+22=1985.

          1. analýza výstupu, problém nalezen mezi židlí a klávesnicí… ;-)

            1. Je to PAŠÁK! 😂

            2. Nevím co použil.
              Cvičně sem to vložil.
              Za 3s hotovo.
              .
              Testovat AI na matice pro 6. třídu či co, hm…
              To je Deep. 😀
              Skoro jako datovej vědec.
              https://www.threads.com/@petrludwig

              1. Přéčinó byla chybná elektrónka E13 z našeho podniku Katóda Olomóc…

        2. Mmchdm, tento priklad celkem dobre odhali AI. Prave proto, ze na to jde tupe strojove a dela sahodlouhou anallyzu.

          Clovek jasne vidi, ze alespon jedno cislo musi byt sude, takze staci za x a y postupne dosadit prvni sude prvocislo a dopocitat druhou promennou, jestli je prvocislem take. Cili bud to trefi napoprve, nebo napodruhe. Dal neni potreba se trapit.

          Reseni na dve minuty max. i bez kalkulacky. AI to sice nakonec nejak vypoti, ale na pul stranky. Je na tom videt, ze tento priklad zrejme AI nedostala v krmivu.

          Pochopitelne po dnesku uz to neni pravda :-)

          1. mmchdm žádáš po „jazykovém“ modelu „matematické“ výpočty ;-) to je jako jít za češtinářkou žádat o pomoc s doučováním na matematickou olympyjádu ;-)

            1. Ja vim :-)

              1. Takže trollíš, ty si chceš povídat :-) tak jak ses dneska měl? Já chvíli štípal dřevo ale jinak jsem se válel na gauči a chytal lelky, co ty?

                1. Netrolim, reagoval jsem na Ryzila a napadlo mne nahodit udicku, jestli se nejaka AI chyti. Jen tak pro zadel.

                  Ja jsem makal venku, katroval jsem hlinu do vyvysenych zahonu a vypada to, ze si vecer budu muset vytirat druhou rukou…

                  Dal jsem si rum a doutnicek a koukam na zpravy, jestli uz Donik ma na lopate tu risi, kterou posledni 3000 let nikdo neporazil.

                  Ale psat sem moc nebudu, jsem utahanej.

                2. A nakonec se objali kolem ramen.
                  „Co sme si, to sme si.“ 😆
                  .
                  Teda dokud eSko nepojme podezření, že…

                  1. 😆

          2. ale jinak díky za příklad, to je přesně to o čem mluvím, děcka by se měla učit jaký nástroj na co použít aby pak nedopadla přesně takto ;-)

            1. To je totiz ten problem. AI, pokud se setka s necim, co nikdy neresila a na co standardni postupy nejsou, bude velmi pravdepodobne postupovat nejakym krkolomnym zpusobem. Nicmene, ma k dispozici obrovsky vypocetni vykon, takze pokud meritkem efektivity bude cas, muze AI vyhrat (pokud nevypoti kravinu, jako mi to dnes udelala pri prvnim nastrelu).

              Jenze…

              Clovek by mel umet vyuzit toho, co on ma a AI ne. A sice intuici a take nezavislost na elektrine. Elektrina je strategicka komodita a pokud v nejake budouci valce nekdo napadne elektricke zdroje nepritele, muze vyhrat.

              AI je v soucasnosti virtualni model. Jiste, ze bude snaha dat ji i ‚kabatek‘. Dalsim krokem pak muze byt fabrika, kde roboti budou vyrabet roboty. Tim padem mame genezi bez zavislosti na cloveku.

              Dokud ale AI, vcetne HW, bude zavisla na elektrine, at uz v jakekoli forme, pak je to jeji Achillova pata. Pokud chce clovek v tomto boji obstat, nesmi hrat s kartami AI. Nechat se pripravit napriklad o intuici.

              Pokud nechame deti, aby je vychovavala AI, pak AI vyhrala. I presto, jak je tupa.

              1. takže, pokud, pokud… jakmile přijdeme o el.en. budeme muset umět zabít, to bohužel učej jen na univerzitě ISIS u nás taková bohužel žádná neni, a až tihle inženýři z ISIS ovládnou svět a začnou se kopat do prdele objeví něco jako knihovny pod tou horou suti co tu po nich zbude no a pak vybudujou novou civilizaci, nás se to moc týkat nebude ale co se nás teď týká je umět s AI, když se nám povede dostatečně s předstihem diverzifikovat výrobny el.en. budeme mít výhodu protože výroba poslušného vojáka stojí čas zatímco výroba drona je rychlá, když vyrobíme dostatečné množství dronů můžeme muslimské inženýry odrazit… atd atd už mě ty konspirace nebaví ;-) stačí to takhle?

                1. Vubec to nemusi byt do extremu a tim padem tech kondicionalu nemusi byt tolik.

                  Svet se nam globalizoval, ale touhy mocnosti jsou stale stejne. Ted treba Donik vykrikuje, ze jestli Persane neodblokuji Hormuz, tak ze jim vybombarduje elektrarny. Jiste, bylo by to neprijemne. Tedy pro vsechny okolo, protoze Persane bezpochyby poslou do stredoveku i Izrahell.

                  Takze utok na energetickou soustavu neni nic hypotetickeho. V soucasnosti to pouziva Rusko proti Ukrajine, Donik proti Kube (zarizl Kube ropu, takze elektrarny nemaji co palit) a vyhrozuje udelat totez Persanum.

                  Co myslis, jak bude fungovat spolecnost, ktera byla zvykla na pohodli AI, od vypoctu kdeceho pres online prekladace az po rozsveceni svetel na hlas v domacnosti versus spolecnost, ktera elektrinu pouziva na urovni stredni Evropy devadesatych let? Kdo bude mit sanci po takovem utoku se drive zbraborat?

                  Takze mame tady konkretni priklady online, zadne coby kdyby.

                  1. Otázka spíš zní jak bude fungovat společnost která si byla zvyklá udělat jídlo v mikrovlnce. „tři teplá jídla denně dělí civilizovanou společnost od barbarství“ tady AI nehraje žádnou roli.

                    1. „Mám íkvé 156 a nikoho to nezajímá“

                    2. To je jako 156 učitelů tělocviku

                    3. Tak to zradlo ve finale jeste vzdycky nejak ohrejes a hlad je nejlepsi Polrajch. Ale kdyz nekdo nebude umet nic poradne spocitat, ani se domluvit (naco znat jazyky, kdyz mas Deepl a online prekladace), tak to bude blby.

                      Respektive… vydelaji na tom ti, kteri s mejnstrymem nepotahnou a svoje deti budou ucit klasicky. Pokud decka nebudou blby a chyti prilezitost za pacesy, nebudou muset drit prilis dlouho.

                      Ostatne, vzdy plati, ze nejvic vydela ten, kdo je v necem vyjimecny a netahne s davem. Pokud vetsina bude zavisla na elektronice, pak…

                    4. Ty vado, a není to přesně to o čem píšu? Diverzifikace portfolia?

                    5. To Sysop

                      Lidi jsou z podstaty blbi. A lehce off topic, ja mam treba jako vystredni konicek znalost jedovatejch rostlin. Takze by me treba nenapadlo si nektery kytky vysadit na predzahradku…Hele a co myslis, ze nedavno nevidim. Pred jednim barakem uplne v pohode vysazeny cykasy, jinde zas oleandr a maly decka na zahrade. Nebo takhle mancinela a pod ni spici pejsek a majitele v pohode, i kdyz kazdej vi, co psi dokazou sezrat. Takze ono teda ani tu znalost jedlejch veci bych nepodcenovala ,a ze hlad je skvelej Pohreich souhlasim, ale treba zrovna ty jabka z Mancinely vzpadaj fakt lakave, takze jeden si taky muze nakakat do bot i v takhle trivialni oblasti.

                    6. pokud je zvíře tak odtržené od přírody, že sežere jedovatou rostlinu, nemá perspektivu

                    7. @SL

                      Sakrys, vy zencky mate k tem alkaloidnim rostlinam nejakej pud, nebo co :-), asi jako chlapi ke kusu tezkyho klacku. Ta moje ma taky prehled o kdejake bylince a porad rika, ze jedovaty neni nic, je to prej jen otazka mnozstvi :-). Na zahrade ma jak zahony se zeleninou (vcera jsem dodelal dalsi dva vyvyseny – z fosen 140×220 cm ram, dole pletivo quli hrabosum a dokola elektrika quli slimejsum), pak ruzne ostruvky qetin – separe rozarium, pak ruzny dalsi prej pro cmelaky na bastu a cert vi, co vsechno, prd tomu rozumim, ale celej rok nekde neco qete. Plus ruzne keriky na kterych neco roste a kdyz jsem obcas zkousel neco sezrat a roloval se mi xicht, tak prej to bud nebylo zraly, nebo to bylo pro ptaky. Oleandry samozrejme taky, divizny a co ja vim co vsechno. Kdyby mne chtela otravit, tak ji to neda moc prace. Nektery ty latky se pry velmi rychle rozlozi i v mrtvym tele, rikala.

              2. A taky je dobré mít v hlavě nějaké znalosti, protože když je nemáš, jak poznáš, že AI halucinuje,

                1. No přeci skrze gůgl. :-D

          3. No a ta „tupá“ AI to sfoukla za 3 sec. :-D
            .
            Sysop Level 2.0 – vytvořit imaginární problém a ještě si ho obhájit.

    4. Kolegyně, která učí matiku dlouhá léta na jedné škole, říká, že proti tomu, co bylo před 20 lety, musela ubrat cca 20 %. Víc prostě nestihnou.

      1. A co ostatní učitelé?
        .
        Kolik toho za těch 20 let přibylo navíc?

      2. Jo, to mi tak nejak koreluje s vlastnim pozorovanim. V absolutnich cislech to jeste neni tak hrozne, otazka je ale trend. Kde to bude za dalsich 20 let. Nebo 40…

      3. To pořád není apokalypsa, o které píše Jantar :-)

        1. Silnýma slovama jako „apokalypsa“ tady mávat nebudu, ale průser, vzhledem k trendu (Sysop), to je.
          Další věc je úpadek v jinejch předmětech. Matika se furt trochu drží jako fasáda i na základkách, i když třeba funkci sinus už nastupující prváci neznají. Ještě před 10 lety ji znali. Ovšem v takovým dějáku nebo zemáku je propad o poznání větší. Nevěděj skoro nic. A samozřejmě nečtou. Většina vůbec.

          1. ale budou vědět, kde hledat pokyn, kdy a jakým směrem mávat a hrozit

            1. No nebudou to mit jednoduchy. Dneska jeden nevi, jestli se zastavat napadeneho, nebo agresora a kdo je vlastne kdo. Historicke paralely by jim jen komplikovaly zivot, o tom zadna.

Napsat komentář

D-FENS © 2017