Když to čtu vzpomenu si na kamaráda co má hybrid od Toyoty a jezdí za krásných 8,5 litru benzínu a tahá mrtvou zátěž přes 3 tuny a jiného, co prošel emisemi bez pohotovostní bankovky a má na Audině z pravěku 1,9 TD už skoro 450 000 km a jezdí za strašných 4,5 litru nafty. Původní ramena i výfuk (!) :o)
Foundryman
A to jsou mildhybridy od Toyoty asi to nejlepší, co lze z těch úchyláren pořídit.
fatdwi
bullshitoza: co to je za nesmysl? To si koupil PHEV RAV4 a nedobíjí to? Je kretén? Nebo ještě základnější dotaz – co má (proboha!) u Toyoty 3 tuny??
Smrad z 1.9 traktoru, který navíc nejede, je pro srovnání dost humus. Něco jako holedbat se tím, že soused debil má tepelné čerpadlo, zatímco já filuta pálím hnědý uhlí a petky s olejem.
mk
Jezdí sice ve staré jebce, ale zase může machrovat, jak vyjebal s EU.
Jimmyx
To by mě zajímalo která Toyota s hybridem váží přes 3 tuny ? Mimochodem za kolik by benzínové auto s hmotností přes 3 tuny mělo jezdit ?
Mám taky hybrid od Toyoty a když na to přijde, tak taky dokážuj jet za 8,5 l / 100 km. A to buď po městě do práce při teplotě -15°C, kdy se motor nezastaví ani na vteřinu protože je opravdu potřeba topit, nebo na dálnici když nebude moje rychlost klesat pod cca 150km/h, nebo na dálnici když se za sebou potáhnu velký přívěs s plachtou.
Mimochodem už jsem s tím byl na emisích dvakrát. Prvně procento CO 0,00%. Po druhé na volnoběh opět 0,00% a v zátěži 0,01%. Limit je 0,3% na volnoběh a 0,2% v zátěži. To s TDI opravdu nelze srovnat.
Jihočech Honza
Co si tak pamatuju z mých oblíbených knih o lovech divoké zvěře v Africe, tak třítunka býval náklaďák…
Neměla vejtřaska taky tři tuny?
@fatdwi&Jimmyx
Highlander se blíží, celková 2.75t
Možná má ta bytost Tundru v hybridu, ta ale za 28 Mpg jezdit nebude…
1.9TDI bych tak neodsuzoval, ten mocný zátah vocpoda a nízká spotřeba je zjevně v některých kruzích etalonem dokonalosti, jezdím k rýžodárci něčím podobným 20 let starým se 110kW a je to příjemný oldschool zážitek… ;-)
fatdwi
Dachsmeister: jenže celková 2.75 nemůže znamenta „3 tuny zbytečné zátěže“, takhle těžké je jakékoliv jiné auto podobné třídy s ropákem taky. Podle mě je to nesmysl, ale třeba to bullshitoza nějak vysvětlí (nebo holt nomen omen).
1.9 beru ve srovnání s třítunovým hybridem. Jistě, že v oktávce to svého času jezdilo velmi levně, ale pokud to někdo srovnává s 3t hybridem, pak 1.9 ani fčervenýmíčku by v takové kisně nejen nejelo, ale ani nežralo 5 na sto.
Tedy jsem chtěl poukázat na nesmyslnost nabídnutého srovnání.
Dachsmeister
@fatdwi
inu pokud měl opravdu na mysli 3t battery pack jako mrtvou váhu, pak tak asi myslel MAN eTGS nebo nějaký elektrobus, ale to by bylo ve srovnání s 1.9 TDI opravdu jako jabka s hruškama.
Crafter s 2.0 TDI uveze maximálně 1.5t tuším
Pohodar
já mám služebáky, aktuálně druhé éčko mergl, stejný model, diesel, akorát tenhle je 4válec mild, a s normální nohou je min.litr pod předchozím. takže reálná spotřeba ca 5,5 nafty, předtím ca 6,5 bez mildu. nestěžuju si. ale je to spotřebák, po leasingu to firma protočí. za mně technologie účinná a smysluplná, jen bezesporu zdroj poruch. ale to u služebáků nikdo neřeší, po záruce se točí a zbytek si poradí nějaký šikovný bastlíř někde v jugošce či kde
Tak zatím to tak nevypadá. Sice hafo lidí je nasratých, ale zatím nic moc.
Myslím, že to EU dá až do roku 2030 a pak z nás udělá sekanou.
bullshitoza
Ještě doplňuji že i laikovi muselo být jasné že se někde musí nahradit výpadek zlodějské spotřební daně z PHM a výroba elektřiny nemůže pokrýt eventuální spotřebu. Stačil jen ten pověstný selský rozum a lehká znalost fyziky ze ZŠ, škody napáchané jsou ale již nenahraditelné. EU jde do kopru a někdy si říkám, zda ta „komise“ není placena z Ruska, neboť tam musí bouchat šampusy z toho co tam máme za blbce a trolly …
britannistán už zavádí daň ze sekačky, kilometrovou…v uhniji todle začne tak příští rok, tipuju
yoker
Kilometrovou? Oni už nejedou v mílích?
Alan.Cox
3 centy za míli.
Ale budete se divit, míle se dají přepočítat na kilometry a naopak. Je to obyčejná přímá úměrnost.
fatdwi
K Fialovi: ten nedávné „zrušení zákazu“ oslavil jako úspěch, za který se zasadil i jeho tlak na Brusel. Debilita voličů je skutečně nekonečná.
Ad konverze energie – když jsem tu před lety psal článek o Tesle, spalující průměrně 12 kg uhlí na 100 km, tohle je jeden z největších problémů uhlomobility. Zatímco v moderním benzíňáku se spálí benzín s účinností cca 42 % (lepší nejspíš nikdy nebude, proti je ta neuvědomělá zastaralá fyzika), se stejnou účinností se i vyrobí elektřina v uhelné elektrárně. Jenže pak nastávájí přenosové ztráty, ztráty při nabíjení a ztráty při přeměně elektřiny na výkon motoru. Zde je komické, že různí neználci se ohánějí tím, že účinnost uhláku je 90 %, ale jaksi opomíjejí, že předtím už někde v peci proběhla účinnost 40 %, pak ztráty vedení cca 10 %, pak nabíjení (dle typu – 3-15 %) a pak teprve dojde na tu slavnou 90 %. V reálu je tedy prakticky nejvyšší dosažitelná účinnost výrazně nižší než u spalováku, alespoň pokud se bavíme o výrobě z uhlí: 0.4 x 0.9 x 0.97 (nebo 0.85) x 0.9 = 31 % (nebo jen 27.5 %).
Nejmodernější uhláky tedy dosahují efektivity zhruba na úrovni 30-40 let starých spalováků s tím, že zlepšení je v nedohlednu.
Uhláky potřebují k tomu, aby byli skutečně efektivní a použitelné (a současně aspoň trochu přínosem pro ekologii) dvě věci:
– Výstavbu atomovek (zde sorryjako, uvědomuju si, že odpad není žádná radost, ale z pohledu výroby je to pro mě vedle uhelky úplně jiná, ekologičtější liga), aby se z uhláků staly skutečné elektromobily
– Vývoj SSB, který by umožnil srovnatelnou velikost „nádrže“ s běžným spalovákem (dnešní drahé uhláky s baterkami okolo 100 kWh jsou reálně na úrovni o objemu 30-40 litrů u V8)
Co uhlákům upřít nelze je obrovský pokrok v nabíjení, který je ale dostupný jen pro bohaté. Máte-li na ty nejdražší výrobky volksvágnu (nikoliv tedy hrůzy „pro socky“ IDx), ale např. e-tron nebo taycan nebo na podobná auta konkurence (s 800 V architekturou), dojezd sice vzhledem k malé „nádrži“ stále stojí za houby (350-450 km), ale na nabíječce už mládí nestrávíte. Do takového auta není problém za pár minut narvat desítky kW.
PS: co se zatím málo řeší a hlupci s uhláky kupodivu neprotestují je naprosto brutální „totalita“ na nabíječkách. Stejnou elektřinu lze koupit kdekoliv mezi „domácími“ cca 5 kč/kWh, ale taky 17.80 (aktuální cena E.ONu pro neregistrované). To de facto likviduje ekonomickou výhodnost. K tomu neexistuje jakákoliv anonymita (bez kreditky nenatankujete ani watthodinu). Zkuste si představit, že přijedete na Orlen a tam bude bez jejich kartičky benzín za 40, když budete tankovat hodinu nebo za 70, pokud chcete odjet za normální dobu. Za cash ani litr. To by bylo řevu. Ale uhlomobilisti jsou s tím v pohodě.
Jimmyx
To by mě zajímalo který běžný moderní benzíňák má spalování s účinností 42 %. Např. Toyota v hybridních pohonech, které běží v efektivnějším Atkinsonově cyklu, aktuálně tvrdí že umí až 40%. U o pár let zpět na narazil že uměli i trošku více (41?).
Druhá věc je, že klasický benzíňák v běžném provozu tu deklarovanou účinost až X% rozhodně nedosahuje. V reálu pro částečné či malé zatížení (což bude asi tak 9X% času) budete rádi za cca 20%. Proto funguje hybrid, který si při nízké zátěži zátěz motoru sám zvýší zátěž výrobou elektřiny do zásoby a přes všechny ztráty při ukládání eletřiny do baterky se to stále vyplatí.
Zatímco uhelná elektrárna pojede většinu času plno a tak té deklarované účinnosti bude opravdu drtivnou většinou času dosahovat. Mimochodem v ročním průměru v ČR z uhlí pochází cca 40% eletřiny. Cca 40% pochází z atomu.
EV nemám a nechci a je dobré proti nim argumentovat na základě správných údajů.
PS: Kdyby EU otevřeně řekla že tlačí EV proto aby státy EU nebyly tolik závislé na dovozu energií „z nepříjemných států“ možná by to akceptovalo mnohem více lidí než řeči o „záchraně zeměkoule“.
Forge
Jimmyx:
No řádově se nesek.Tohle mu jde a netřeba hledat hnidy.
h72
Vy se pletete – podstatou zelené strategie EK je odpojení obyvatelstva od domácích zdrojů!! Zákaz být soběstačný!! Tedy žádné uhlí, žádné dřevo. Žádné vlastní maso a mléko (škodí to přece planetě). Žádnou ocel. žádní osobní doprava.To je cíl, ne záchrana planety – tomu blábolu nevěří nikdo.
Forge
h72:
Shodou okolností asi instiktivně mám u hajzlu (chvilka pro tebe) dílko Konec civilizace aneb krásné nové časy.Po těch třiceti letech mi to připadá jak výplod nějakýho dnešního prudiče.
Neskutečně aktuální!
Forge
Po třiceti letech co jsem to četl poprvý…
Jihočech Honza
Tak ještě tu somu, i když místo ní mají matlafouny a sockasítě.
Forge
JH:
Teď prej houbyčky jsou uznaný a budou v lékárně na předpis.
V poho, ale doufám že se nedožiju toho, že budou povinný…
A když, tak ty dávky vyšmelíme za tabák.
Jihočech Honza
Ty by měly ovšem působit antidepresivně, nikoli navozovat pocity štěstí.
Povinný to asi nebude, ostatně lidi se sjíždějí dobrovolně. Prý šestina populace SSA je na psychofarmakách, ani ne tak pro deprese, ale aby zvládli tlak postmoderní postindustriální společnosti.
Když už jsme u těch dystopií, tak doporučuju pozapomenuté scifárny Equilibrium a Gattaca.
Forge
Dystopie je divný slovo a normálního člověkánce uvádí do rozpaků.To je nějaká nemoc?
Ze se zrovna Ty budes bat hub, tos me dostal :-) Proc, jestli se mohu zdvorile optati? Ja si te furt predstavuju jako Led Zeppelin frajera, co si tyka s magii ohne, magii slov, kouzlem ticha i hudby a i magii dzungle :-) Ja treba trochu z halucinogenu predposrana jsem, ale to jsem byla vzdycky. Za me je to Pandorina skrinka, ktera odemkne az moc bran poznani a jebnuti je vic nez lehky :-)).
Forge
SL:
Čauky!
Než si dáme gábl, tam mi vysvětli co je to bat hub.
V životě jsem to neslyšel a pořád žiju.
Slecna Ling
Ach , omlouvam se.Mela jsem napsat obavat houbicek :-)
Forge
Teď budu nejhnusnější hnusnej hnusák:
Piš jako Češka.Ne jako robot.
Slecna Ling
Teda nejsem zadnej ligvista, ale Slovena, co tu s nama sedi to pochopila a kdyz uz to pochopi bratiaa sestry zo Slovenska, ty bys taky mohl, drndo muj oblibenej :-).
Forge
Miláčku můj blonďatej:
Háčky, čárky…
Slecna Ling
Se vomluvuju…Kdyz ja nevim, jak to na ty americky klavesnicce udelat. Stroj je mistni a ja jsem potkan. A kdyz jsem si nastavila vychozi jazyk Cestinu, tak to prd udelalo…Co delam spatne?
Forge
Chceš mi tvrdit, že až teď budeme na Floridě, tak můj noťas mi odmítne psát česky?
Tak to tě teda během pobytu nepozdravím.
Slecna Ling
To Forge
Jsi chtel posilat rucne psany vzkazy v lahvi…Ja se na to tesim, jak decko. Zustanem u toho.
Forge
jasna paka.
Forge
Hudba Praha.
Kdo tam hraje, ten se flaka.
Vidíš, jak to vypadá?
V klidu, nic se neděje…
Forge
Ty už jsem poslal loni.Snad letos dojdou včas.
Hupert
Poslyšte, Forge a SL, nechcete si pro slintání vybrat raději nějaký fuckbook?
fatdwi
Jimmyx: Mazda u Skyactive X udává až 43 %, Honda s Toyotou udávaly už před lety 41 %. Tak jsem to zprůměroval, sorryjako.
Ad elektřina – podíl uhlí jde opticky dolů, ale zkuste se zamyslet nad tím:
– Kdy obvykle lidi uhláky nabíjí
– Jaký asi tak podíl bude právě v tu dobu
Hint: v posledních letech jde nahoru výroba z OZE. Jenže především FVE je v naprostém protikladu realitou – její podíl šel sice v posledních letech nahoru, takže to pak vypadá, že uhlí je míň, jenže co je to platné, když lidi nabíjí v noci?
Na toto mi už jeden uhlofanatik, toho času připojený na nabíječce u super-hyper tvrdil, že on zrovna čerpá čistou energii z bateriových úložišť, přes den nabitých FVE. Kdepak fuj fuj atom a uhlí.
Jimmyx
Skyactive X je ten slavný „dieselový motor“ na benzín. Toyota tvrdila že umí 41% v hybridech, které běží v efektivnějším Atkinsonově cyklu. Ani jedno není příklad nějakého běžného moderního motoru. Sorryjako, ale ani jedno nelze brát jako podklad pro výpočet na porovnání spotřeby energie ICE a EV. Podobně si můžu vzít do výpočtů z druhé strany nějaké malé EV co jezdí reálně po městě za 10 kWh/100 km a vyjde mě nesmyslné porovnání na druhou stranu. Pokud něco porovnávat tak nějaký průměr a nebo nějakého typického zástupce.
Kdy se EV nabíjí? To je zajímavá otázka. Na cestách většinou přes den (přes noc zas tak moc lidí stovky km nejezdí), pokud někdo nabíjí v práci, tak taky přes den a kdo nabíjí doma, tak odpoledne (což teď v prosinci znamená už po tmě). Tak jako tak i teď v prosinci i za tmy uhelné elektrárny nevyrábí 100% elektřiny, pretože jaderné elektrárny nám ještě nevypnuly, takže počítat že Tesla jezdí za 12 kg uhlí na 100km je v ČR prostě blbost.
fatdwi
Jimmyx: proč by to nešlo brát jako podklad spotřeby? Honda tady už nic jiného než (P)HEV s Atkinsonem neprodává a drtivá většina prodaných Toyot jsou taky hybridy (a to už dlouhá léta). Naopak nedává smysl s dnešním EV srovnávat včerejší spalovák.
Ehm, takže jste se nezamyslel (nebo v horším případě ano a dopadlo to takto) – kde jste vzal „100 % elektřiny z uhlí“? Copak tady není atom? A ano, Tesla, která žere cca 20 kWh na 100 km (průměr na spritmonitoru v době psaní článku) má v průměru spotřebu 12 kg uhlí, protože pro těch 20 kWh je nutné vyrobit cca 25 kvůli ztrátám a z toho cca půlka je uhlí. Ano, ten článek už pár let má, dnes by to mělo být méně, protože podíl uhelek je nižší. Jenže, realita je taková, že podíl elektřiny z uhlí v uhláku, nabíjeném večer je pravděpodobně ještě vyšší. A posledních tak 6 týdnů to platí i pro nabíjení přes den. Nicméně to zpřesnit už víc nejde, protože takhle detailní data neexistují.
Z okolí ale vím, že uhlomobilisti nabíjí primárně doma večer. Zaprvé proto, že ne v každé firmě je kam to píchnout, zadruhé proto, že když to není kam píchnout v práci „zadarmo“ (nebo aspoň „za levno“), tak cestou domů by nabíjel při těch cenách a času jen blbec. Přecejen uhlomobilista je sice typicky věřící truhlík, ale ne idiot (jinak by na ten krám nevydělal), takže se naopak prsí tím, že nabíjí levně ze zásuvky, což je i logická volba. A z té to nenabije ani v létě z FVE, navíc je to nesmyslná úvaha, protože ani neví, co mu do té zásuvky teče, proto má smysl používat pouze průměr.
Jediný, kdo nabíjí pravidelně „přes den“ je zoufalec, co zachraňuje planetu uhlákem z paneláku. Takovej doma nabíjet nemůže, ale takovýho zatím neznám, všichni mě známí uhlomobilisté bydlí v domech.
Jimmyx
Výhřevnost uhlí – černé uhlí má až 8,6 kWh/kg. Tedy 12 kg uhlí je 8,6 * 12 = 103,2 kWh. Krát z vašeho výpočtu výše účinnost 31%, tedy 103,2 * 0,31 = 31,992 KWh.
1) Tesla žere v průměru 20 kW/h. Ale z 12kg uhlí i přes všechny ztráty vyrobím 32 kWh.
2) Kde je ten uran? I teď v zimě nemá uhlí 100%, atom má podíl cca 40%.
Tedy v ČR nejezdí Tesla za 12 kg uhlí na sto (a nejspíš ani nikde jinde, viz výše).
Foundryman
Která elektrárna, proboha, jede na černé uhlí? Pokud vím, elektrárny jedou na lignit, který je výhřevností značně jinde.
Foundryman
Lignit má v nejlepším případě výhřevnost po přepočtu z MJ cca 5 kWh/kg, čili 12 kg lignitu dá 60 kWh, při celkové účinnosti oněch 31% je to 18,6 kWh.
Bahnak
Opatovice jedou na jakési německé uhlí, co má nízké emise, ale jen 4 kWh/kg (14,5 GJ/t).
Chvaletice používají 17,5 MJ/kg z dolu ČSA nebo 11 MJ/kg z Vršan, takže plus mínus taky tolik.
ygorek
Foundryman 29.12.2025 v 10:21
Na lignit tak leda Hodonín, ale i ten byl už před lety upraven částečně pro spalování pšenice.
Jimmyx: stále nechápete, zkusím to tedy ještě jednou a pomaleji:
1) Elektrárna vyrobí z 1 tuny paliva 1 MWh energie, tedy 1 kg na 1 kWh (údaj tuším z výroční zprávy ČEZu, holt tam počítají se skutečným palivem a ne tím Vaším teoretickým černým uhlím, které má podíl pouze malý, do 10 %, přes 90 % elektřiny z uhelek se u nás vyrobí z hnědého uhlí, aspoň si to zjistěte a nedělejte tady ze sebe debila)
2) Auto potřebuje 25 kWh vyrobené elektřiny na 100 km (20 sežere, 5 jsou ztráty při přenosu a nabíjení)
3) Průměrný podíl elektřiny vyrobené z uhlí je (byl) těsně pod 50 % (asi 48 %, jestli si to dobře pamatuju)
4) Z toho vyšší matematikou: 25 x 0.48 = cca 12
5) Dle bodu 1): těch 12 kWh = 12 kg uhlí
Jestli je to na Vás moc složité, nebude chyba u mě.
Vajo
„Zatímco uhelná elektrárna pojede většinu času na plno“
Bejvávalo. Pro dobu slunečníků a větrníků to už neplatí. Třeba při hojně probírané poruše V 411 v červenci letošního roku měl blok Ledvice 6 o jmenovitém výkonu 660 MW plánovanou výrobu ráno a večer 620 MW, v poledne a odpoledne pouze 290 MW. Plánovaně. Reálně jel v době těsně před poruchou 292 MW. Údaje z oficiálního rozboru ČEPS.
LD
Uhlomobilisti jsou prostě pokrokoví lidé.
corona
Hlasoval jsem proti vstupu.
StaPo
„… Stejnou elektřinu lze koupit kdekoliv mezi „domácími“ cca 5 kč/kWh…“
Pohádky ovčí babičky – zkus si někdy doma tu nejjednodušší matematickou úlohu – z cifer na ročním vyúčtování vyděl to, cos jsi za ten rok zaplatil celkovým počtem odebraných kWh – člověk s „normální“ spotřebou kolem 3giga se nedostane pod 8 Kč/kWh (ty fixní atd poplatky to takhle zvednou). A to mám v bytě přímotopný tarif, ale na chalupě s klasickým D02d to vychází kupodivu plusminus desetník stejně. Možná to ale příští rok o padesátník spadne (OZ popl.)
Jimmyx
Přesně. Každý rok si počítám kolik mě vyšla 1 Kwh (běží u mě něco kde jednou za rok mě proplatí spotřebu daného zařízení). Prostě podělím celkovou částku za elektřinu celkovým množstvím spotřebované elektřiny. Tj. rozpočítají se do toho i fixní náklady, ale prostě po podělení celkových nákladů celkovou spotřebou mě loni vyšlo 9,3 Kč za 1 kWh.
Část nákladů je fixní např. daná velikostí hlavního jističe. Když budete chtít nabíjet např. 150kW (jako umí „pomalejší“ rychlonabíječky), tak budete potřebovat jistič (pokud správně počítám) 220A. To při nezměněné spotřebě vás rozhodně nevyjte 1 kWh na „5kč“, ale bude to dražší. A i za předpokladu že tou rychlejší nabíječkou prodáte více kWh tak to pravděpodobně bude pořád dražší, protože reálné využití nabíječek pořád není žádná sláva, že ? Proto rychlejší nabíjení stojí více a ještě dlouho to tak bude.
Forge
Jimmyx:
Máme dvě chalupy které nikdo neobývá.Spotřeba je cca 0,01.Stejně každá stojí šestku ročně pouze za to privilegium, že jsou připojené.
fatdwi
Jimmyx: už to chápu, Vy jste sežral všechnu moudrost a ani nemáte potřebu se případně na něco doptat, když nevíte. Takže už víte, že pravdu má StaPo, ač je zcela mimo (mou) realitu. Stejně jako Vy. Tak si to oba užijte (facepalm)
xxx
No mně to vychází na 6.38 Kč/kW, byť spotřebu mam vyšši ne 3 GW
(51000 Kč za 8 GW, tarif D45d)
podle současne smlouvy bych se měl dostat na 5.13 Kč/kW, jestli dobře počítám (silova elektřina bez DPH 2,359 Kč)
fatdwi
StaPo: minulá fixace 6 kč/kWh, nová 5 kč/kWh. Takže fakt mě není třeba poučovat o něčem, o čem se snadno přesvědčím, když udělám, co mi radíš, ty ovčí babičko. Dům s TČ bez plynu. Nevidím na své spotřebě, která pochopitelně není 3 MWh ročně, nic „nenormálního“. Chce to nesoudit jen podle sebe, víme?
Forge
Evidentně někdo tlačí na návrat k feudalismu.Vrchnost kočáry a holota dřeváky.
To nedopadne dobře…
fatdwi
Forge: už před tak 10-15 lety jsem psal (ne nutně tady), že příliš mnoho lidí má příliš mnoho peněz. Jsi prachatej, jezdíš v rollsu a k čemu je to dobrý, když tě cestou do klubu brzdí tisíce socek, co ucpávají silnice? Lítat vrtulníkem není pro každýho ani není hustota heliportů optimální, letadlo se na krátké vzdálenosti nehodí. VTOL je šance, ale nejjistější sázka věrchušky je aktuálně lidem sebrat peníze a auta a tím je donutit vyklidit silnice za současného udržení nevolnické práce.
Forge
f:
Nevíme přesně.
Ale oni taky ne.Vrátit feudály by vyřešilo spousty dnešních problémů.Takže to není až tak blbej plán.Jenže do tý řeky nemůžeš takhle vstoupit podruhý.Mezitím proběhla průmyslová revoluce a tím pádem nemůžou z dělníka obratem udělat zase bezzemka.
Je to složitý a průser je, že nový generace jsou zlenivělý a rozmazlený.To platí nahoře i dole.
Jinak žádná novinka.To je cyklus, co jsou lidé lidmi.
Sysop
Ja to ale tak nerealne nevidim.
– Feudum jiz neni zapotrebi. Na furu veci staci papir a brzy to bude jen nejaky zaznam v digitalnim registru,od ktereho oni budou mit klice.
– Bezzemek je idealni, nebude si vyskakovat, aby prezil
– Nove generace, zavisle na elektronickych komunikacnich kanalech jsou urcitou formou fetaci, kde dodavky fetu bude ridit ta stejna skupina, ktera ma klice od dulezitych registru
Podle mne je to podobny model, jako nekde pred tremi stoletimi. Jen se zmeni prostredky a mozna vnese vice bezohlednosti ze strany verchusky, ktera diky modernim vyrobnim prostredkum muze srat na to, kolik poddanych prezije.
Latimerie podivna
V době feudalismu bylo vlastnictví půdy a z něj vyplývající zemědělství rozhodující – proto taky půdu vlastnila „vládnoucí třída“ tedy feudálové a makat na ní museli ti ostatní. Nyní vlastnictví půdy hraje při „vytváření bohatství“ malou roli, takže jestli někdo je/bude bezzemek nebude mít na „bohaství“ konkrétního člověka vliv. Ovšem roli „bezzemků“ můžou převzít jiné kategorie lidí, ale samotné vlastnictví půdy to nebude. Stejně tak stále menší roli hraje „výroba“ (produktivita roste stejně jako v zemědělství), takže že by se těmi „bezzemky“ stali dělnící makající v továrnách od nevidím do nevidím si taky nemyslím. A teď si vem, že počet lidí ve vyspělých zemích už zpravidla neroste nebo dokonce klesá a postupně se tento trend nejspíš dostane i do Afriky a arabských států. V této „situaci“ zatím lidstvo nebylo, sice lokálně některé populace vymírali, ale celkově počet obyvatel rostl. Takže těžko hádat, co nastane.
Co se týká těch „registrů“, tak vždycky měl někdo od nich klíče. Jak píšeš, jen se změní prostředky, místo papíru to budou jedničky a nuly někde „uložené“. Dříve to bylo podle mě horší, protože spousta lidí neuměla ani číst nebo psát, takže ti museli jen „věřit“. My žijeme v domění, že věrchuška toho kontroluje čím dál tím víc, ale z dlouhodobého hlediska (v rámci století) si myslím, že to tak není, těch svobod postupně přibývá a dříve byla verchuška o dost bezohlednější.
fatdwi
Forge: z dělníka nejde udělat bezzemka, hmm, jako třeba po vítězném únoru to taky nešlo? Nebo jako 30 let po sametu nešlo z hodiny na hodinu zašpérovat hranice?
Problém k tomu, že příliš mnoho lidí má příliš mnoho peněz je v tom, že budoucnost nevypadá dobře a věrchuška se bude muset porvat o menší koláč. Jediná cesta k tomu vede přes sebrání peněz vlastním lidem, protože jako každej socík, neefektivita znamená, že nám je nebudou dávat jiní. Tohle se snaží zvrátit Doník.
Jak píše Sysop, feudalismus není potřeba představit si jako šlechtice na zámku s poddanými. Ale třeba jako současnou čínskou společnost, ovládanou sociálním kreditem. Už před 10 lety byla místa, kde byl problém platit hotově nebo kartou, chtělo to online peněženku. Dnes je Čína velmi blízko bezhotovostní společnosti a bez mobilu si pomalu ani nedojdeš na záchod. Takže stačí tohle trochu optimalizovat pro místní poměry a neofeudalismus bude raz dva.
Forge
Ty mi nerozumíš.Nejde o prachy.
Tím, že někomu sebereš majetek z něj neuděláš chudáka.
Forge
Jo a dočetl jsem tvůj koment do konce nadvakrát.
Co je nám do šikmáčů?
fatdwi
Forge: do šikmáčů je nám tolik, že mnoho od nich je velkou inspirací pro soudruhy v bruseli a že jejich metody jsou funkční a ověřené. Jejich aplikace do místních specifik je tak jen otázkou vhodných zákonů.
Ne, nerozumím, zkus to rozvést.
Forge
Rozvedu rychle a jednoduše:
Šikmáči mají několikatisíciletou tradici vnitřního otroctví.
Takže tvoje představa, že nás „elity“ můžou vypnout naráz je zcela mimo.
Proto se vítaj čmoudi, anžto je to zcela koheretní množina.
Dál to rozvádět nebudu.
Sysop
Ja to vidim spis jako ruznou hru ruznych skupin. Jedna partaj chce globalni vymenu obyvatelstva. Je to rychlejsi zpusob destrukce spolecnosti, nez cekat, az to vyhnije prirozenym vyvojem. Rozemletim hodnot a jistot se lidi stanou lepe zvladnutelni a mene organizovanischopni. Ted, kdyz budes nekde na ulici rvat, ze uz toho vseho bylo dost a ze Cesi pujdou madarskou cestou, tak par lidi najdes, co se pridaji, vetsina se bude tvarit, ze te nevidi a mala skupina bude proti. Az tady bude totalni etnicky, narodnostni, teologicky a hodnotovy bordel, taxe ty skupinky budou prervavat na ulici navzajem a nedomluvi se lautr na nicem. Idealni stav pro toho, kdo chce ovladat tenhle bordel.
No a pak je skupina, ktera tohle vubec neresi, jede si svoji lajnu digitalniho koncentraku. Proste jinej smer. Je fuk, jakou mas barvu kuze a v co/koho veris, nafasujes cislo a vsechno ti bude pridelovano dle uvazeni. Pokud se tohle podari plosne prosadit, pak je skutecne vypnuti jednotlivcu, skupin, nebo treba i cele spolecnosti velmi snadne. Uz jen to povedomi, ze to lze provest, je supr bic na lidi. Strach je obrovska motivace neriskovat.
Stran tech majetku… drive platilo, ze kdyz chces vydelavat, aniz by ses prilis drel, musis vlastnit. Proste forma jistoty. Muzes vlastnit pozemek, muzes vlastnit bytovy dum, muzes vlastnit know-how. Dokud vlastnis a jsi schopen to uhajit, tak mas nejake jistoty a budes i vzdorovat. Rok 1948 ukazal, jak rychle je mozne o tyto jistoty prijit, pokud se nejaka skupina rozhodne je ukrast, nebo znicit. Tehda se to udelalo naprosto legalne v souladu s tehdy platnymi zakony (byt v ramci demise nekomunistickych ministru).
Dnes staci, aby UV EP vydal nejakou smernici, ze obcan EU musi to a ono a nesmi to a ono a vec je vyrizena. Naprosto minoritni skupina vladcu ovlada vetsinu a snazi se o prosazeni totalni digitalizace. Procpak asi? Protoze ta metoda vladnuti je okouzlila. Ten cinsky system funguje podle jejich predstav.
Ergo kladivko, soucasny vyvoj je ten, ze z ruznych systemu si UV EP vybira ta nejvetsi svinstva. Na rozdil od Ciny mame zpohodlnele narody, na rozdil od Rusu nemame dostatek nerostnych surovin, na rozdil od Amiku nemame koule na to, veci menit a mame tady GreenDeath, boj s prdy a limonadovym plynem. Uz na tom je videt, jak dobre nas elity ovladaji. Ti rozumnejsi vidi, do jake prdele to cle jde, ale nic s tim nemuzou delat.
Forge
Sysop:
Ono to není na tolik písmen.
Podívej se na dnešní a i na starý mapy:
Co vidíš uprostřed?
Sysop
Mapy ceho?
fatdwi
Forge: jsme koukám na zcela opačných pólech. Já ten svůj beru z reality, kdy bylo vidět, že „vypnout“ lze naráz naprosto cokoliv a většina nejen, že necekne, ale ještě bude hysterčit a brojit proti té menšině, která se ozve. Kde bereš ty ten svůj je mi záhadou.
rory2k
Nucená elektromobilizace má své první oběti…ve vlastních řadách;-)
Ale komentář k tomu ve stylu „nic tak dramatického se neděje“ je pro mainstream typický;-)
Nakonec se ještě najde někdo, kdo tenhle PRŮSER bude ještě vydávat za ctnost…
Něco jako „Prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od začátku naším cílem“;-))))
Jihočech Honza
Místo fabriky generující zisk „inovační centrum“ peníze požírající…
Takhle to nad tou Čínou vyhrajeme.
Sysop
Zadarmo nas nedostanou. Jeste Cinani uvidi, jake umime nasekat dluhy!
fatdwi
JH: myslíte tou Čínou, kde jsou hromady neprodaných uhláků a provinční vlády dotují automobilky, aby nezavřely, protože neví, co by s tou haldou nezaměstnaných dělaly?
Kde a jak to praskne dřív se teprve uvidí. Víte například, že v Číně v posledních letech kolabují ceny nemovitostí? Na jedné straně se staví města duchů a vyrábí „auta pro duchy“, na straně druhé „chybí děti“, takže měst duchů bude ještě mnohem víc (protože v nich jednou nebude mít kdo bydlet). Odhady vypadají tak, že za 20 let bude mít Čína méně obyvatel než před 20 lety a za 50 by mohla mít pod miliardu, tedy o 40 % méně než dnes. Už za 10 let na tom budou z pohledu podílu seniorů jak EU dnes. Z čeho budou ty své megalomanské komoušské vize realizovat, když je dusí Trump a sice pomalu, ale cuká se i Evropa?
Přitom paradoxně válka není řešení, protože důchodci nejsou zrovna optimální vojenský materiál. To je „řešení“ pro mlaďochy, pro které není práce. Takže nechat i to „málo“ mlaďochů, co tam mají, vychcípat někde na frontě je demograficky pouze urychlení katastrofy. Čína bude muset vymyslet něco jiného a bude s tím mít spoustu práce. Neříkám, že to není hrozba, ale mnohem horší jsou pro nás vlastní lidi. Jako za každého socíku. Problém nebyl imperialista z vólstrýtu, toužící po komančském ráji, problém byla ta špína v jeho vedení. Stejně tak problém není Čína, ale vedení EU, potažmo lokajové v guberniích.
Jihočech Honza
Žádné stromy nerostou do nebe…
Podobné věci už jsem slyšel a celkem jim věřím. Taky jsem ovšem četl, že Čína vychovává milion inženýrů ročně a jejich technokratické vedení problémy doopravdy řeší, ne jen pořádá sumýše a pronáší plamenné projevy. Jsou vepředu v robotizaci a využívání AI. Trum je možná dusí, ale na číslech exportu se to zatím neprojevilo, ostatně pro obchodní války mají nejedno eso v rukávu
Výhodou je homogenní populace bez velkých etnických tenzí, slušná úroveň vzdělání a pragmatické vedení.
fatdwi
JH: Vy jste prostě ztracenej případ. Chápu, Vám není demagogie cizí, takže Vám ani nevadí velkej bratr a tak Vám přijde neuvěřitelná totalita v Číně jako „pragmatické vedení“. Psali o tom Orwell s Huxleym, jistě znáte, jen jsem nečekal, že to budete chtít. Ale věřící to asi jinak neumí, co Vy byste vlastně se svobodou dělal, že?
Číňan právěže nic neřeší. Číňan je totiž člověk. Takže v rámci otřesného systému to funguje, jak jinak, otřesně. Dotace nesmyslů (kde se asi ta města duchů a automobilky vyrábějící na sklad vzaly? To je to „pragmatické vedení“?), demagogická debilita (politika jednoho dítěte), sociální kredit, prakticky úplná ztráta anonymity (vstup kam se dá přes kamery a identifikaci obličeje).
Nevýhodou homogenní populace je nemožnost „doplnit“ zdroje odjinud, což ale jak víme je výhoda spíše teoretická, v praxi přinášející hlavně problémy. Nicméně to není zrovna černobílé. Schválně jsem potrápil AI, pokud se nic nestane, prostou interpolací bude mít Čína v roce 2100 pouhých 633 Mld obyvatel, z toho 40 % nad 65 let. Tak uvidíme, co s tím ti jejich pragmatičtí vůdci udělají a jestli za takových 10-20 let budou odhady lepší, stejné nebo ještě horší.
Jihočech Honza
Nechcete laskavě reagovat jenom na to, co jsem napsal, a nedomýšlet si věci, které nikde netvrdím? Že tam mají kamery a totální kontrolu obyvatelstva a něco jako sociální kredit se nevylučuje s tím, že jejich vláda reaguje pragmaticky, nikoli ideologicky. Viz Tengovo „je jedno, jestli je kočka černá, nebo bílá, hlavně když chytá myši“. Pokud tedy nebereme za ideologii, že všechna moc patří Straně. A uřídit jeden a čtvrt miliardy obyvatel, aniž by se mezi sebou pozabíjeli, taky není jen tak, ostatně celé dějiny Číny jsou plné sociálního inženýrství. U nás bych to nechtěl, ale jestli jim to vyhovuje…
Vedle dotací nesmyslů dotovali i užitečné věci, které se prodaly a které přinesly zisk, jinak by se to dávno položilo. Nedokážu odhadnout (a myslím, že málokdo), jaký podíl mají dotační nesmysly a jaký produktivní ekonomika. Možná si opravdu vážnou krizí projdou, ale přežili velký skok a kulturní revoluci, tak proč by si neměli poradit s přebujelým průmyslem?
A s tou svobodou je to takové… V Asii jsem nikdy nebyl, aleco jsem tak četl a slyšel, ak politické svobody tam jistě nemají, ale zase není život reglementován na každém kroku. Co je svobodnější?
Forge
JH:
Kvůlivá poznání jiné „kultury“ nemusíš až tolik cestovat.
Stačí zajít do krámu.
U nás fungujou bez problémů.Když koukám na expiraci, mají děs v očích a když něco postrádám tak promptně zajistí.
Ale mý kamarádi to nikdy nebudou a ani oni o to nestojí.Takže symbióza…
Číňana od vietnamce rozeznám pouze podle jejich řeči.
fatdwi
JH: však to dělám a není divné, že to nechápete.
Tak jistě, pohledem zvenčí lze i koncentrák považovat za „pragmatický“ krok a odbýt to tím „když jim to vyhovuje“. Sice nechápu, jak lze tvrdit, že „tam není život reglementován na každém kroku“, ale ani mě to vlastně nezajímá. Mělo mi dojít hned, že nemá smysl diskutovat o hladu s najedeným.
Alan.Cox
fatdwi: „myslíte tou Čínou, kde jsou hromady neprodaných uhláků a provinční vlády dotují automobilky, aby nezavřely, protože neví, co by s tou haldou nezaměstnaných dělaly?“
Je to ten samý systém, který dělal Karel IV., když nechal nezaměstnané a chudé stavět hladovou zeď. Je to jistý způsob sociálních dávek.
Alan.Cox
fatdwi: „Odhady vypadají tak, že za 20 let bude mít Čína méně obyvatel než před 20 lety a za 50 by mohla mít pod miliardu, tedy o 40 % méně než dnes. Už za 10 let na tom budou z pohledu podílu seniorů jak EU dnes. Z čeho budou ty své megalomanské komoušské vize realizovat, když je dusí Trump a sice pomalu, ale cuká se i Evropa?“
Ty vole, já se nestačím smát!
Čína realizuje své „komoušské vize“ sakra úspěšně. Úspěšněji než kdy dokázal jakýkoli západní „kapoušský stát“.
A nejen to! Čína to opakovaně dokázala po několik tisíciletí v kuse. Pravdou je, že po zásahu Britů a jejich nucení opia a opiovými válkami pochopila, že potřebuje též armádu na „západní kapitalisty“, kteří ve skutečnosti bohatnou nikoli kapitalismem, ale drancováním, kolonizací či vysáváním světa.
Každý západní stát si z pohledu historického jen štěknul na krátkou dobu, zatímco Čína je říše, která existuje řadu tisíciletí.
Přijde mi to, jak když čtu už asi potísícté, že Rusko má zásoby potravin a munice na poslední tři dny a pak se zhroutí.
Sysop
Mam v praci jednoho kolegu, mladej kluk, petatricet, vedouci jednoho tymu. Co jsem ve firme, porad od nej posloucham nejruzejsi katastroficke scenare pro Cinu. Evidentne cte nejaky konkretni zdroj. Porad to same. Jak tam pujde demografie do prdele, jak mladi uz take nechteji makat, jak je previs bytu, jak je ekonomika prehrata a tak. Furt to samy. Pred dvema mesici tam byl, v nasi pobocce. Tyden. Od te doby nejak nemluvi. Celkove. Uvidim, jestli se po svatkach spravi.
Alan.Cox
Západní novináři a televizní redaktoři udělali pro zničení úsudku lidí víc než smečka Goebbelsů na steroidech. Lidé si vůbec neuvědomují, že žijí v matrixu mediálních zpráv, které nemají s realitou absolutně nic společného.
To co předvádí fatdwi, to je jen příklad rozsáhlé davové psychózy a kolektivní halucinace Zápaďanů živené západními médii, která spávně ocenil Miloš Zeman.
Můj kolega byl nedávno v Číně, a omezil se po návratu na větu: „Ti nás převálcují, a nebudou potřebovat ani parní válec.“
fatdwi
Sysop: asi máte na pobočce veseleji. Já znám lidi, kteří to vidí dost špatně a jsou to přitom Číňani, kteří se mají velmi, velmi dobře. Jejich heslo by se líbilo i tady – „dobře už bylo“. Nemají si objektivně na co stěžovat, jsou vlastně něco jako ty:-) Ne teda tak moc za vodou, ale skoro. Přesto mají obavy. No, jako ty tady ;-)
To, co viděl kolega, byl ten dnešek. Oni se ale nebojí dneška, bojí se zítřka. Mimochodem, ten tvůj kolega nejspíš čte/sleduje nějaké píčoviny, takže se pak není co divit, že při střetu s realitou zapomněl vnímat, protože čekal realitu jinou. Nicméně situace ohledně „mladí nechtějí makat“ je tam přesně opačná – lidi se poprvé po velmi dlouhé době o práci bojí a makají jak to jde. Kde proboha přišel na to, že tam makat nechtějí, to musí být dobrej plátek, něco jako místní blbýši nebo leon, když mluví o pravicovém socialismu:-)
Alan.Cox
Já hlavně obdivuje rozsah témat a znalostí fatdwi. Všechno ví, všechno zná, všude byl dvakrát.
Když já tu píši o těch cca pěti oborech, které jsem profesionálně dělal – může se řada diskusníků pominout do čeho všeho kecám. Taková Slečna Ling nebo forge se dostávali do extáze větší než je orgasmus.
Ovšem to není nic proti fatdwi, který ví a zná úplně všechno. A všechno ví ze všechn nejlépe.
Čína má přes miliardu lidí, ale Čína nebude mít lidi – napsal fatdwi. Nebude mít kdo makat. Následně fatdwi napsal, že lidí je moc a bojí se o práci, která nebude. Fatdwi klidně bude popírat to, co před chvílí napsal.
LD
100% redukci potřebují urychleně různí Niedermayerové, ideálně místními kapacitami, protože pokud je přijede reudukovat někdo ze stepí či odjinud, tak to taky nebude žádná výhra, navíc jich velká část převleče kabáty a začne kolaborovat jako obvykle.
Jihočech Honza
Niedermeyera jsem nikdy nepochopil, matematik, přitom má stejně debilní názory jako Danuše.
LD
Bohužel vysoké IQ neznamená imunitu před zblbnutím.
Alan.Cox
Až vystudujete matematickou informatiku (tedy něco jako matematiku pro inkluzivní studenty) na MUNI v Brně. MUNI v Brně je natolik progresivní univerzita, že tam přeprogramují na woke každého.
Pohodar
podle mně ten kripl pochopil, že nemá naději na jiný flek než politický, tak se tam chytnul a klidně bude dělat debila, hlavně dokud to sype
Ebo
Tak stačí vydržet a nekupovat. Už to nese první ovoce a v reichu zavírá VW továrnu, Ford prodělal gatě a budou další. Zákazník je ten kdo rozhodne a né EU.
fatdwi
Ebo: no jasně, už v minulým socíku rozhodoval zákazník, že se bruselní bolševik nepoučil. Podívejte se na Norsko, ti v ani EU nejsou a trh s novými spalováky úspěšně vyhladili. Ještě, že to byla volba zákazníka a ne nějakýho politika, co by snad na spalováky uvalil nehezké daně nebo tak něco.
Pohodar
agenda běží na západě bez ohledu na uhniji, viz anglie. akorát teď díky doníkovi a některým další začíná skřípat (a doufám, že brzo doskřípe). skandi jsou ovce ještě víc než němci, tam vrchní bolševik řekne, že to je eko a všichni se poserou. navíc bez dotací z ropy by si nevrzli
fatdwi
Pohodar: má to mnohé výhody, v podstatě tím lze lidi zase pěkně donutit šlapat brázdu a mít co největší část populace maximálně závislou na státu. Ad UK – o těch se říká, že vystoupili z EU proto, že na ně zavádění fašismu bylo moc pomalé a chtěli to urychlit:-)
Norsko a jejich dotování „ekologie“ těžbou a prodejem ropy je jako boj proti drogám z peněz drog exportovaných. Ale oni tam na severu byli vždycky z toho jejich počasí trochu „zvláštní“.
Pohodar
říkám jedno. němců se dá furt omýlat hitler, takže cvakejte, protože můžete za 2ww. a ve skandinávii je to to samé, akorát tam je argument máte se skvěle, líp než chudáci na světě, takže máte vinu co musíte odpracovat. znám tu pár seveřanů, co zaparkovalo v cz, ale vygumovaný jsou stejně. jako můj názor, že cigorky jsou verbež a že čmoudi sem nepatří, to se můžou posrat. akorát se mnou nehnou…
fatdwi
Pohodar: zajímavé jsou rozdíly mezi seveřany, kdy zrovna Norové jsou nejvypatlanější a to o pořádný kus. Švédové jsou obecně rozumnější než Norové, ale pořád (na naši úroveň) špatný. Finové naopak ideální, nejlíp se s nimi pracovalo i chlastalo.
Forge
Hned po převratu jsme byli fotit polární záři.V Norsku v jedný hospodě jsme se dozvěděli, že Normani jsou v hajzlu anžto jsou jich jenom čtyři miliony.Ale je možný, že to hospodskej nepřesně přeložil.Po tlamě jsme tam ale tehdy nedostali.
Pohodar
tak švédové jsou o něco lepší, mají tam průmysl, je to trochu německo severu. v norsku furt ryby, pak najednou ropa. ale jinak jeden hlídá druhýho, aby nic nedělal. finové jsou mixnutý rusáci, takže tam je to někde mezi pragmatickým přístupem a ignorací
Když to čtu vzpomenu si na kamaráda co má hybrid od Toyoty a jezdí za krásných 8,5 litru benzínu a tahá mrtvou zátěž přes 3 tuny a jiného, co prošel emisemi bez pohotovostní bankovky a má na Audině z pravěku 1,9 TD už skoro 450 000 km a jezdí za strašných 4,5 litru nafty. Původní ramena i výfuk (!) :o)
A to jsou mildhybridy od Toyoty asi to nejlepší, co lze z těch úchyláren pořídit.
bullshitoza: co to je za nesmysl? To si koupil PHEV RAV4 a nedobíjí to? Je kretén? Nebo ještě základnější dotaz – co má (proboha!) u Toyoty 3 tuny??
Smrad z 1.9 traktoru, který navíc nejede, je pro srovnání dost humus. Něco jako holedbat se tím, že soused debil má tepelné čerpadlo, zatímco já filuta pálím hnědý uhlí a petky s olejem.
Jezdí sice ve staré jebce, ale zase může machrovat, jak vyjebal s EU.
To by mě zajímalo která Toyota s hybridem váží přes 3 tuny ? Mimochodem za kolik by benzínové auto s hmotností přes 3 tuny mělo jezdit ?
Mám taky hybrid od Toyoty a když na to přijde, tak taky dokážuj jet za 8,5 l / 100 km. A to buď po městě do práce při teplotě -15°C, kdy se motor nezastaví ani na vteřinu protože je opravdu potřeba topit, nebo na dálnici když nebude moje rychlost klesat pod cca 150km/h, nebo na dálnici když se za sebou potáhnu velký přívěs s plachtou.
Mimochodem už jsem s tím byl na emisích dvakrát. Prvně procento CO 0,00%. Po druhé na volnoběh opět 0,00% a v zátěži 0,01%. Limit je 0,3% na volnoběh a 0,2% v zátěži. To s TDI opravdu nelze srovnat.
Co si tak pamatuju z mých oblíbených knih o lovech divoké zvěře v Africe, tak třítunka býval náklaďák…
Neměla vejtřaska taky tři tuny?
Vejtřaska 3 tuny uvezla (v terénu). Samotná vážila prázdná cca 5,5 tuny.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Praga_V3S
@fatdwi&Jimmyx
Highlander se blíží, celková 2.75t
Možná má ta bytost Tundru v hybridu, ta ale za 28 Mpg jezdit nebude…
1.9TDI bych tak neodsuzoval, ten mocný zátah vocpoda a nízká spotřeba je zjevně v některých kruzích etalonem dokonalosti, jezdím k rýžodárci něčím podobným 20 let starým se 110kW a je to příjemný oldschool zážitek… ;-)
Dachsmeister: jenže celková 2.75 nemůže znamenta „3 tuny zbytečné zátěže“, takhle těžké je jakékoliv jiné auto podobné třídy s ropákem taky. Podle mě je to nesmysl, ale třeba to bullshitoza nějak vysvětlí (nebo holt nomen omen).
1.9 beru ve srovnání s třítunovým hybridem. Jistě, že v oktávce to svého času jezdilo velmi levně, ale pokud to někdo srovnává s 3t hybridem, pak 1.9 ani fčervenýmíčku by v takové kisně nejen nejelo, ale ani nežralo 5 na sto.
Tedy jsem chtěl poukázat na nesmyslnost nabídnutého srovnání.
@fatdwi
inu pokud měl opravdu na mysli 3t battery pack jako mrtvou váhu, pak tak asi myslel MAN eTGS nebo nějaký elektrobus, ale to by bylo ve srovnání s 1.9 TDI opravdu jako jabka s hruškama.
Crafter s 2.0 TDI uveze maximálně 1.5t tuším
já mám služebáky, aktuálně druhé éčko mergl, stejný model, diesel, akorát tenhle je 4válec mild, a s normální nohou je min.litr pod předchozím. takže reálná spotřeba ca 5,5 nafty, předtím ca 6,5 bez mildu. nestěžuju si. ale je to spotřebák, po leasingu to firma protočí. za mně technologie účinná a smysluplná, jen bezesporu zdroj poruch. ale to u služebáků nikdo neřeší, po záruce se točí a zbytek si poradí nějaký šikovný bastlíř někde v jugošce či kde
##############################################################################################
Dfensi, EU +-2026
Tak zatím to tak nevypadá. Sice hafo lidí je nasratých, ale zatím nic moc.
Myslím, že to EU dá až do roku 2030 a pak z nás udělá sekanou.
Ještě doplňuji že i laikovi muselo být jasné že se někde musí nahradit výpadek zlodějské spotřební daně z PHM a výroba elektřiny nemůže pokrýt eventuální spotřebu. Stačil jen ten pověstný selský rozum a lehká znalost fyziky ze ZŠ, škody napáchané jsou ale již nenahraditelné. EU jde do kopru a někdy si říkám, zda ta „komise“ není placena z Ruska, neboť tam musí bouchat šampusy z toho co tam máme za blbce a trolly …
britannistán už zavádí daň ze sekačky, kilometrovou…v uhniji todle začne tak příští rok, tipuju
Kilometrovou? Oni už nejedou v mílích?
3 centy za míli.
Ale budete se divit, míle se dají přepočítat na kilometry a naopak. Je to obyčejná přímá úměrnost.
K Fialovi: ten nedávné „zrušení zákazu“ oslavil jako úspěch, za který se zasadil i jeho tlak na Brusel. Debilita voličů je skutečně nekonečná.
Ad konverze energie – když jsem tu před lety psal článek o Tesle, spalující průměrně 12 kg uhlí na 100 km, tohle je jeden z největších problémů uhlomobility. Zatímco v moderním benzíňáku se spálí benzín s účinností cca 42 % (lepší nejspíš nikdy nebude, proti je ta neuvědomělá zastaralá fyzika), se stejnou účinností se i vyrobí elektřina v uhelné elektrárně. Jenže pak nastávájí přenosové ztráty, ztráty při nabíjení a ztráty při přeměně elektřiny na výkon motoru. Zde je komické, že různí neználci se ohánějí tím, že účinnost uhláku je 90 %, ale jaksi opomíjejí, že předtím už někde v peci proběhla účinnost 40 %, pak ztráty vedení cca 10 %, pak nabíjení (dle typu – 3-15 %) a pak teprve dojde na tu slavnou 90 %. V reálu je tedy prakticky nejvyšší dosažitelná účinnost výrazně nižší než u spalováku, alespoň pokud se bavíme o výrobě z uhlí: 0.4 x 0.9 x 0.97 (nebo 0.85) x 0.9 = 31 % (nebo jen 27.5 %).
Nejmodernější uhláky tedy dosahují efektivity zhruba na úrovni 30-40 let starých spalováků s tím, že zlepšení je v nedohlednu.
Uhláky potřebují k tomu, aby byli skutečně efektivní a použitelné (a současně aspoň trochu přínosem pro ekologii) dvě věci:
– Výstavbu atomovek (zde sorryjako, uvědomuju si, že odpad není žádná radost, ale z pohledu výroby je to pro mě vedle uhelky úplně jiná, ekologičtější liga), aby se z uhláků staly skutečné elektromobily
– Vývoj SSB, který by umožnil srovnatelnou velikost „nádrže“ s běžným spalovákem (dnešní drahé uhláky s baterkami okolo 100 kWh jsou reálně na úrovni o objemu 30-40 litrů u V8)
Co uhlákům upřít nelze je obrovský pokrok v nabíjení, který je ale dostupný jen pro bohaté. Máte-li na ty nejdražší výrobky volksvágnu (nikoliv tedy hrůzy „pro socky“ IDx), ale např. e-tron nebo taycan nebo na podobná auta konkurence (s 800 V architekturou), dojezd sice vzhledem k malé „nádrži“ stále stojí za houby (350-450 km), ale na nabíječce už mládí nestrávíte. Do takového auta není problém za pár minut narvat desítky kW.
PS: co se zatím málo řeší a hlupci s uhláky kupodivu neprotestují je naprosto brutální „totalita“ na nabíječkách. Stejnou elektřinu lze koupit kdekoliv mezi „domácími“ cca 5 kč/kWh, ale taky 17.80 (aktuální cena E.ONu pro neregistrované). To de facto likviduje ekonomickou výhodnost. K tomu neexistuje jakákoliv anonymita (bez kreditky nenatankujete ani watthodinu). Zkuste si představit, že přijedete na Orlen a tam bude bez jejich kartičky benzín za 40, když budete tankovat hodinu nebo za 70, pokud chcete odjet za normální dobu. Za cash ani litr. To by bylo řevu. Ale uhlomobilisti jsou s tím v pohodě.
To by mě zajímalo který běžný moderní benzíňák má spalování s účinností 42 %. Např. Toyota v hybridních pohonech, které běží v efektivnějším Atkinsonově cyklu, aktuálně tvrdí že umí až 40%. U o pár let zpět na narazil že uměli i trošku více (41?).
Druhá věc je, že klasický benzíňák v běžném provozu tu deklarovanou účinost až X% rozhodně nedosahuje. V reálu pro částečné či malé zatížení (což bude asi tak 9X% času) budete rádi za cca 20%. Proto funguje hybrid, který si při nízké zátěži zátěz motoru sám zvýší zátěž výrobou elektřiny do zásoby a přes všechny ztráty při ukládání eletřiny do baterky se to stále vyplatí.
Zatímco uhelná elektrárna pojede většinu času plno a tak té deklarované účinnosti bude opravdu drtivnou většinou času dosahovat. Mimochodem v ročním průměru v ČR z uhlí pochází cca 40% eletřiny. Cca 40% pochází z atomu.
EV nemám a nechci a je dobré proti nim argumentovat na základě správných údajů.
PS: Kdyby EU otevřeně řekla že tlačí EV proto aby státy EU nebyly tolik závislé na dovozu energií „z nepříjemných států“ možná by to akceptovalo mnohem více lidí než řeči o „záchraně zeměkoule“.
Jimmyx:
No řádově se nesek.Tohle mu jde a netřeba hledat hnidy.
Vy se pletete – podstatou zelené strategie EK je odpojení obyvatelstva od domácích zdrojů!! Zákaz být soběstačný!! Tedy žádné uhlí, žádné dřevo. Žádné vlastní maso a mléko (škodí to přece planetě). Žádnou ocel. žádní osobní doprava.To je cíl, ne záchrana planety – tomu blábolu nevěří nikdo.
h72:
Shodou okolností asi instiktivně mám u hajzlu (chvilka pro tebe) dílko Konec civilizace aneb krásné nové časy.Po těch třiceti letech mi to připadá jak výplod nějakýho dnešního prudiče.
Neskutečně aktuální!
Po třiceti letech co jsem to četl poprvý…
Tak ještě tu somu, i když místo ní mají matlafouny a sockasítě.
JH:
Teď prej houbyčky jsou uznaný a budou v lékárně na předpis.
V poho, ale doufám že se nedožiju toho, že budou povinný…
A když, tak ty dávky vyšmelíme za tabák.
Ty by měly ovšem působit antidepresivně, nikoli navozovat pocity štěstí.
Povinný to asi nebude, ostatně lidi se sjíždějí dobrovolně. Prý šestina populace SSA je na psychofarmakách, ani ne tak pro deprese, ale aby zvládli tlak postmoderní postindustriální společnosti.
Když už jsme u těch dystopií, tak doporučuju pozapomenuté scifárny Equilibrium a Gattaca.
Dystopie je divný slovo a normálního člověkánce uvádí do rozpaků.To je nějaká nemoc?
Byla by negativní utopie lepší?
A komu nepomůžou houbičky, tomu se nabídne Ketamin.
https://www.expres.cz/celebrity/roman-ondracek-pichaji-mi-ketamin-do-ramene-jak-to-bylo-s-pohrbem-hezuckeho-55.A251222_104049_dx-celebrity_lare
Houbičky nikoho nezajímaj.
Odeber se hoven.
To Forge
Ze se zrovna Ty budes bat hub, tos me dostal :-) Proc, jestli se mohu zdvorile optati? Ja si te furt predstavuju jako Led Zeppelin frajera, co si tyka s magii ohne, magii slov, kouzlem ticha i hudby a i magii dzungle :-) Ja treba trochu z halucinogenu predposrana jsem, ale to jsem byla vzdycky. Za me je to Pandorina skrinka, ktera odemkne az moc bran poznani a jebnuti je vic nez lehky :-)).
SL:
Čauky!
Než si dáme gábl, tam mi vysvětli co je to bat hub.
V životě jsem to neslyšel a pořád žiju.
Ach , omlouvam se.Mela jsem napsat obavat houbicek :-)
Teď budu nejhnusnější hnusnej hnusák:
Piš jako Češka.Ne jako robot.
Teda nejsem zadnej ligvista, ale Slovena, co tu s nama sedi to pochopila a kdyz uz to pochopi bratiaa sestry zo Slovenska, ty bys taky mohl, drndo muj oblibenej :-).
Miláčku můj blonďatej:
Háčky, čárky…
Se vomluvuju…Kdyz ja nevim, jak to na ty americky klavesnicce udelat. Stroj je mistni a ja jsem potkan. A kdyz jsem si nastavila vychozi jazyk Cestinu, tak to prd udelalo…Co delam spatne?
Chceš mi tvrdit, že až teď budeme na Floridě, tak můj noťas mi odmítne psát česky?
Tak to tě teda během pobytu nepozdravím.
To Forge
Jsi chtel posilat rucne psany vzkazy v lahvi…Ja se na to tesim, jak decko. Zustanem u toho.
jasna paka.
Hudba Praha.
Kdo tam hraje, ten se flaka.
Vidíš, jak to vypadá?
V klidu, nic se neděje…
Ty už jsem poslal loni.Snad letos dojdou včas.
Poslyšte, Forge a SL, nechcete si pro slintání vybrat raději nějaký fuckbook?
Jimmyx: Mazda u Skyactive X udává až 43 %, Honda s Toyotou udávaly už před lety 41 %. Tak jsem to zprůměroval, sorryjako.
Ad elektřina – podíl uhlí jde opticky dolů, ale zkuste se zamyslet nad tím:
– Kdy obvykle lidi uhláky nabíjí
– Jaký asi tak podíl bude právě v tu dobu
Hint: v posledních letech jde nahoru výroba z OZE. Jenže především FVE je v naprostém protikladu realitou – její podíl šel sice v posledních letech nahoru, takže to pak vypadá, že uhlí je míň, jenže co je to platné, když lidi nabíjí v noci?
Na toto mi už jeden uhlofanatik, toho času připojený na nabíječce u super-hyper tvrdil, že on zrovna čerpá čistou energii z bateriových úložišť, přes den nabitých FVE. Kdepak fuj fuj atom a uhlí.
Skyactive X je ten slavný „dieselový motor“ na benzín. Toyota tvrdila že umí 41% v hybridech, které běží v efektivnějším Atkinsonově cyklu. Ani jedno není příklad nějakého běžného moderního motoru. Sorryjako, ale ani jedno nelze brát jako podklad pro výpočet na porovnání spotřeby energie ICE a EV. Podobně si můžu vzít do výpočtů z druhé strany nějaké malé EV co jezdí reálně po městě za 10 kWh/100 km a vyjde mě nesmyslné porovnání na druhou stranu. Pokud něco porovnávat tak nějaký průměr a nebo nějakého typického zástupce.
Kdy se EV nabíjí? To je zajímavá otázka. Na cestách většinou přes den (přes noc zas tak moc lidí stovky km nejezdí), pokud někdo nabíjí v práci, tak taky přes den a kdo nabíjí doma, tak odpoledne (což teď v prosinci znamená už po tmě). Tak jako tak i teď v prosinci i za tmy uhelné elektrárny nevyrábí 100% elektřiny, pretože jaderné elektrárny nám ještě nevypnuly, takže počítat že Tesla jezdí za 12 kg uhlí na 100km je v ČR prostě blbost.
Jimmyx: proč by to nešlo brát jako podklad spotřeby? Honda tady už nic jiného než (P)HEV s Atkinsonem neprodává a drtivá většina prodaných Toyot jsou taky hybridy (a to už dlouhá léta). Naopak nedává smysl s dnešním EV srovnávat včerejší spalovák.
Ehm, takže jste se nezamyslel (nebo v horším případě ano a dopadlo to takto) – kde jste vzal „100 % elektřiny z uhlí“? Copak tady není atom? A ano, Tesla, která žere cca 20 kWh na 100 km (průměr na spritmonitoru v době psaní článku) má v průměru spotřebu 12 kg uhlí, protože pro těch 20 kWh je nutné vyrobit cca 25 kvůli ztrátám a z toho cca půlka je uhlí. Ano, ten článek už pár let má, dnes by to mělo být méně, protože podíl uhelek je nižší. Jenže, realita je taková, že podíl elektřiny z uhlí v uhláku, nabíjeném večer je pravděpodobně ještě vyšší. A posledních tak 6 týdnů to platí i pro nabíjení přes den. Nicméně to zpřesnit už víc nejde, protože takhle detailní data neexistují.
Z okolí ale vím, že uhlomobilisti nabíjí primárně doma večer. Zaprvé proto, že ne v každé firmě je kam to píchnout, zadruhé proto, že když to není kam píchnout v práci „zadarmo“ (nebo aspoň „za levno“), tak cestou domů by nabíjel při těch cenách a času jen blbec. Přecejen uhlomobilista je sice typicky věřící truhlík, ale ne idiot (jinak by na ten krám nevydělal), takže se naopak prsí tím, že nabíjí levně ze zásuvky, což je i logická volba. A z té to nenabije ani v létě z FVE, navíc je to nesmyslná úvaha, protože ani neví, co mu do té zásuvky teče, proto má smysl používat pouze průměr.
Jediný, kdo nabíjí pravidelně „přes den“ je zoufalec, co zachraňuje planetu uhlákem z paneláku. Takovej doma nabíjet nemůže, ale takovýho zatím neznám, všichni mě známí uhlomobilisté bydlí v domech.
Výhřevnost uhlí – černé uhlí má až 8,6 kWh/kg. Tedy 12 kg uhlí je 8,6 * 12 = 103,2 kWh. Krát z vašeho výpočtu výše účinnost 31%, tedy 103,2 * 0,31 = 31,992 KWh.
1) Tesla žere v průměru 20 kW/h. Ale z 12kg uhlí i přes všechny ztráty vyrobím 32 kWh.
2) Kde je ten uran? I teď v zimě nemá uhlí 100%, atom má podíl cca 40%.
Tedy v ČR nejezdí Tesla za 12 kg uhlí na sto (a nejspíš ani nikde jinde, viz výše).
Která elektrárna, proboha, jede na černé uhlí? Pokud vím, elektrárny jedou na lignit, který je výhřevností značně jinde.
Lignit má v nejlepším případě výhřevnost po přepočtu z MJ cca 5 kWh/kg, čili 12 kg lignitu dá 60 kWh, při celkové účinnosti oněch 31% je to 18,6 kWh.
Opatovice jedou na jakési německé uhlí, co má nízké emise, ale jen 4 kWh/kg (14,5 GJ/t).
Chvaletice používají 17,5 MJ/kg z dolu ČSA nebo 11 MJ/kg z Vršan, takže plus mínus taky tolik.
Foundryman 29.12.2025 v 10:21
Na lignit tak leda Hodonín, ale i ten byl už před lety upraven částečně pro spalování pšenice.
Dětmarovice?
Třebovice?
@ygorek
mýlíte se
https://ostrava.rozhlas.cz/detmarovice-ukoncily-eru-vykonneho-cernouhelneho-teplarenstvi-v-cesku-9493534
Jimmyx: stále nechápete, zkusím to tedy ještě jednou a pomaleji:
1) Elektrárna vyrobí z 1 tuny paliva 1 MWh energie, tedy 1 kg na 1 kWh (údaj tuším z výroční zprávy ČEZu, holt tam počítají se skutečným palivem a ne tím Vaším teoretickým černým uhlím, které má podíl pouze malý, do 10 %, přes 90 % elektřiny z uhelek se u nás vyrobí z hnědého uhlí, aspoň si to zjistěte a nedělejte tady ze sebe debila)
2) Auto potřebuje 25 kWh vyrobené elektřiny na 100 km (20 sežere, 5 jsou ztráty při přenosu a nabíjení)
3) Průměrný podíl elektřiny vyrobené z uhlí je (byl) těsně pod 50 % (asi 48 %, jestli si to dobře pamatuju)
4) Z toho vyšší matematikou: 25 x 0.48 = cca 12
5) Dle bodu 1): těch 12 kWh = 12 kg uhlí
Jestli je to na Vás moc složité, nebude chyba u mě.
„Zatímco uhelná elektrárna pojede většinu času na plno“
Bejvávalo. Pro dobu slunečníků a větrníků to už neplatí. Třeba při hojně probírané poruše V 411 v červenci letošního roku měl blok Ledvice 6 o jmenovitém výkonu 660 MW plánovanou výrobu ráno a večer 620 MW, v poledne a odpoledne pouze 290 MW. Plánovaně. Reálně jel v době těsně před poruchou 292 MW. Údaje z oficiálního rozboru ČEPS.
Uhlomobilisti jsou prostě pokrokoví lidé.
Hlasoval jsem proti vstupu.
„… Stejnou elektřinu lze koupit kdekoliv mezi „domácími“ cca 5 kč/kWh…“
Pohádky ovčí babičky – zkus si někdy doma tu nejjednodušší matematickou úlohu – z cifer na ročním vyúčtování vyděl to, cos jsi za ten rok zaplatil celkovým počtem odebraných kWh – člověk s „normální“ spotřebou kolem 3giga se nedostane pod 8 Kč/kWh (ty fixní atd poplatky to takhle zvednou). A to mám v bytě přímotopný tarif, ale na chalupě s klasickým D02d to vychází kupodivu plusminus desetník stejně. Možná to ale příští rok o padesátník spadne (OZ popl.)
Přesně. Každý rok si počítám kolik mě vyšla 1 Kwh (běží u mě něco kde jednou za rok mě proplatí spotřebu daného zařízení). Prostě podělím celkovou částku za elektřinu celkovým množstvím spotřebované elektřiny. Tj. rozpočítají se do toho i fixní náklady, ale prostě po podělení celkových nákladů celkovou spotřebou mě loni vyšlo 9,3 Kč za 1 kWh.
Část nákladů je fixní např. daná velikostí hlavního jističe. Když budete chtít nabíjet např. 150kW (jako umí „pomalejší“ rychlonabíječky), tak budete potřebovat jistič (pokud správně počítám) 220A. To při nezměněné spotřebě vás rozhodně nevyjte 1 kWh na „5kč“, ale bude to dražší. A i za předpokladu že tou rychlejší nabíječkou prodáte více kWh tak to pravděpodobně bude pořád dražší, protože reálné využití nabíječek pořád není žádná sláva, že ? Proto rychlejší nabíjení stojí více a ještě dlouho to tak bude.
Jimmyx:
Máme dvě chalupy které nikdo neobývá.Spotřeba je cca 0,01.Stejně každá stojí šestku ročně pouze za to privilegium, že jsou připojené.
Jimmyx: už to chápu, Vy jste sežral všechnu moudrost a ani nemáte potřebu se případně na něco doptat, když nevíte. Takže už víte, že pravdu má StaPo, ač je zcela mimo (mou) realitu. Stejně jako Vy. Tak si to oba užijte (facepalm)
No mně to vychází na 6.38 Kč/kW, byť spotřebu mam vyšši ne 3 GW
(51000 Kč za 8 GW, tarif D45d)
podle současne smlouvy bych se měl dostat na 5.13 Kč/kW, jestli dobře počítám (silova elektřina bez DPH 2,359 Kč)
StaPo: minulá fixace 6 kč/kWh, nová 5 kč/kWh. Takže fakt mě není třeba poučovat o něčem, o čem se snadno přesvědčím, když udělám, co mi radíš, ty ovčí babičko. Dům s TČ bez plynu. Nevidím na své spotřebě, která pochopitelně není 3 MWh ročně, nic „nenormálního“. Chce to nesoudit jen podle sebe, víme?
Evidentně někdo tlačí na návrat k feudalismu.Vrchnost kočáry a holota dřeváky.
To nedopadne dobře…
Forge: už před tak 10-15 lety jsem psal (ne nutně tady), že příliš mnoho lidí má příliš mnoho peněz. Jsi prachatej, jezdíš v rollsu a k čemu je to dobrý, když tě cestou do klubu brzdí tisíce socek, co ucpávají silnice? Lítat vrtulníkem není pro každýho ani není hustota heliportů optimální, letadlo se na krátké vzdálenosti nehodí. VTOL je šance, ale nejjistější sázka věrchušky je aktuálně lidem sebrat peníze a auta a tím je donutit vyklidit silnice za současného udržení nevolnické práce.
f:
Nevíme přesně.
Ale oni taky ne.Vrátit feudály by vyřešilo spousty dnešních problémů.Takže to není až tak blbej plán.Jenže do tý řeky nemůžeš takhle vstoupit podruhý.Mezitím proběhla průmyslová revoluce a tím pádem nemůžou z dělníka obratem udělat zase bezzemka.
Je to složitý a průser je, že nový generace jsou zlenivělý a rozmazlený.To platí nahoře i dole.
Jinak žádná novinka.To je cyklus, co jsou lidé lidmi.
Ja to ale tak nerealne nevidim.
– Feudum jiz neni zapotrebi. Na furu veci staci papir a brzy to bude jen nejaky zaznam v digitalnim registru,od ktereho oni budou mit klice.
– Bezzemek je idealni, nebude si vyskakovat, aby prezil
– Nove generace, zavisle na elektronickych komunikacnich kanalech jsou urcitou formou fetaci, kde dodavky fetu bude ridit ta stejna skupina, ktera ma klice od dulezitych registru
Podle mne je to podobny model, jako nekde pred tremi stoletimi. Jen se zmeni prostredky a mozna vnese vice bezohlednosti ze strany verchusky, ktera diky modernim vyrobnim prostredkum muze srat na to, kolik poddanych prezije.
V době feudalismu bylo vlastnictví půdy a z něj vyplývající zemědělství rozhodující – proto taky půdu vlastnila „vládnoucí třída“ tedy feudálové a makat na ní museli ti ostatní. Nyní vlastnictví půdy hraje při „vytváření bohatství“ malou roli, takže jestli někdo je/bude bezzemek nebude mít na „bohaství“ konkrétního člověka vliv. Ovšem roli „bezzemků“ můžou převzít jiné kategorie lidí, ale samotné vlastnictví půdy to nebude. Stejně tak stále menší roli hraje „výroba“ (produktivita roste stejně jako v zemědělství), takže že by se těmi „bezzemky“ stali dělnící makající v továrnách od nevidím do nevidím si taky nemyslím. A teď si vem, že počet lidí ve vyspělých zemích už zpravidla neroste nebo dokonce klesá a postupně se tento trend nejspíš dostane i do Afriky a arabských států. V této „situaci“ zatím lidstvo nebylo, sice lokálně některé populace vymírali, ale celkově počet obyvatel rostl. Takže těžko hádat, co nastane.
Co se týká těch „registrů“, tak vždycky měl někdo od nich klíče. Jak píšeš, jen se změní prostředky, místo papíru to budou jedničky a nuly někde „uložené“. Dříve to bylo podle mě horší, protože spousta lidí neuměla ani číst nebo psát, takže ti museli jen „věřit“. My žijeme v domění, že věrchuška toho kontroluje čím dál tím víc, ale z dlouhodobého hlediska (v rámci století) si myslím, že to tak není, těch svobod postupně přibývá a dříve byla verchuška o dost bezohlednější.
Forge: z dělníka nejde udělat bezzemka, hmm, jako třeba po vítězném únoru to taky nešlo? Nebo jako 30 let po sametu nešlo z hodiny na hodinu zašpérovat hranice?
Problém k tomu, že příliš mnoho lidí má příliš mnoho peněz je v tom, že budoucnost nevypadá dobře a věrchuška se bude muset porvat o menší koláč. Jediná cesta k tomu vede přes sebrání peněz vlastním lidem, protože jako každej socík, neefektivita znamená, že nám je nebudou dávat jiní. Tohle se snaží zvrátit Doník.
Jak píše Sysop, feudalismus není potřeba představit si jako šlechtice na zámku s poddanými. Ale třeba jako současnou čínskou společnost, ovládanou sociálním kreditem. Už před 10 lety byla místa, kde byl problém platit hotově nebo kartou, chtělo to online peněženku. Dnes je Čína velmi blízko bezhotovostní společnosti a bez mobilu si pomalu ani nedojdeš na záchod. Takže stačí tohle trochu optimalizovat pro místní poměry a neofeudalismus bude raz dva.
Ty mi nerozumíš.Nejde o prachy.
Tím, že někomu sebereš majetek z něj neuděláš chudáka.
Jo a dočetl jsem tvůj koment do konce nadvakrát.
Co je nám do šikmáčů?
Forge: do šikmáčů je nám tolik, že mnoho od nich je velkou inspirací pro soudruhy v bruseli a že jejich metody jsou funkční a ověřené. Jejich aplikace do místních specifik je tak jen otázkou vhodných zákonů.
Ne, nerozumím, zkus to rozvést.
Rozvedu rychle a jednoduše:
Šikmáči mají několikatisíciletou tradici vnitřního otroctví.
Takže tvoje představa, že nás „elity“ můžou vypnout naráz je zcela mimo.
Proto se vítaj čmoudi, anžto je to zcela koheretní množina.
Dál to rozvádět nebudu.
Ja to vidim spis jako ruznou hru ruznych skupin. Jedna partaj chce globalni vymenu obyvatelstva. Je to rychlejsi zpusob destrukce spolecnosti, nez cekat, az to vyhnije prirozenym vyvojem. Rozemletim hodnot a jistot se lidi stanou lepe zvladnutelni a mene organizovanischopni. Ted, kdyz budes nekde na ulici rvat, ze uz toho vseho bylo dost a ze Cesi pujdou madarskou cestou, tak par lidi najdes, co se pridaji, vetsina se bude tvarit, ze te nevidi a mala skupina bude proti. Az tady bude totalni etnicky, narodnostni, teologicky a hodnotovy bordel, taxe ty skupinky budou prervavat na ulici navzajem a nedomluvi se lautr na nicem. Idealni stav pro toho, kdo chce ovladat tenhle bordel.
No a pak je skupina, ktera tohle vubec neresi, jede si svoji lajnu digitalniho koncentraku. Proste jinej smer. Je fuk, jakou mas barvu kuze a v co/koho veris, nafasujes cislo a vsechno ti bude pridelovano dle uvazeni. Pokud se tohle podari plosne prosadit, pak je skutecne vypnuti jednotlivcu, skupin, nebo treba i cele spolecnosti velmi snadne. Uz jen to povedomi, ze to lze provest, je supr bic na lidi. Strach je obrovska motivace neriskovat.
Stran tech majetku… drive platilo, ze kdyz chces vydelavat, aniz by ses prilis drel, musis vlastnit. Proste forma jistoty. Muzes vlastnit pozemek, muzes vlastnit bytovy dum, muzes vlastnit know-how. Dokud vlastnis a jsi schopen to uhajit, tak mas nejake jistoty a budes i vzdorovat. Rok 1948 ukazal, jak rychle je mozne o tyto jistoty prijit, pokud se nejaka skupina rozhodne je ukrast, nebo znicit. Tehda se to udelalo naprosto legalne v souladu s tehdy platnymi zakony (byt v ramci demise nekomunistickych ministru).
Dnes staci, aby UV EP vydal nejakou smernici, ze obcan EU musi to a ono a nesmi to a ono a vec je vyrizena. Naprosto minoritni skupina vladcu ovlada vetsinu a snazi se o prosazeni totalni digitalizace. Procpak asi? Protoze ta metoda vladnuti je okouzlila. Ten cinsky system funguje podle jejich predstav.
Ergo kladivko, soucasny vyvoj je ten, ze z ruznych systemu si UV EP vybira ta nejvetsi svinstva. Na rozdil od Ciny mame zpohodlnele narody, na rozdil od Rusu nemame dostatek nerostnych surovin, na rozdil od Amiku nemame koule na to, veci menit a mame tady GreenDeath, boj s prdy a limonadovym plynem. Uz na tom je videt, jak dobre nas elity ovladaji. Ti rozumnejsi vidi, do jake prdele to cle jde, ale nic s tim nemuzou delat.
Sysop:
Ono to není na tolik písmen.
Podívej se na dnešní a i na starý mapy:
Co vidíš uprostřed?
Mapy ceho?
Forge: jsme koukám na zcela opačných pólech. Já ten svůj beru z reality, kdy bylo vidět, že „vypnout“ lze naráz naprosto cokoliv a většina nejen, že necekne, ale ještě bude hysterčit a brojit proti té menšině, která se ozve. Kde bereš ty ten svůj je mi záhadou.
Nucená elektromobilizace má své první oběti…ve vlastních řadách;-)
https://www.nytimes.com/2025/12/16/business/volkswagen-dresden-factory-closed.html
Není divu, že u nás se s tím mainstreamová média vůbec nechlubí.
Tak beru zpět, přece jen se něco objevilo:
https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/volkswagen-ukoncil-provoz-sve-slavne-tovarny-v-drazdanech-ceka-ji-jina-budoucnost.A251216_144406_ekoakcie_iluj
Ale komentář k tomu ve stylu „nic tak dramatického se neděje“ je pro mainstream typický;-)
Nakonec se ještě najde někdo, kdo tenhle PRŮSER bude ještě vydávat za ctnost…
Něco jako „Prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od začátku naším cílem“;-))))
Místo fabriky generující zisk „inovační centrum“ peníze požírající…
Takhle to nad tou Čínou vyhrajeme.
Zadarmo nas nedostanou. Jeste Cinani uvidi, jake umime nasekat dluhy!
JH: myslíte tou Čínou, kde jsou hromady neprodaných uhláků a provinční vlády dotují automobilky, aby nezavřely, protože neví, co by s tou haldou nezaměstnaných dělaly?
Kde a jak to praskne dřív se teprve uvidí. Víte například, že v Číně v posledních letech kolabují ceny nemovitostí? Na jedné straně se staví města duchů a vyrábí „auta pro duchy“, na straně druhé „chybí děti“, takže měst duchů bude ještě mnohem víc (protože v nich jednou nebude mít kdo bydlet). Odhady vypadají tak, že za 20 let bude mít Čína méně obyvatel než před 20 lety a za 50 by mohla mít pod miliardu, tedy o 40 % méně než dnes. Už za 10 let na tom budou z pohledu podílu seniorů jak EU dnes. Z čeho budou ty své megalomanské komoušské vize realizovat, když je dusí Trump a sice pomalu, ale cuká se i Evropa?
Přitom paradoxně válka není řešení, protože důchodci nejsou zrovna optimální vojenský materiál. To je „řešení“ pro mlaďochy, pro které není práce. Takže nechat i to „málo“ mlaďochů, co tam mají, vychcípat někde na frontě je demograficky pouze urychlení katastrofy. Čína bude muset vymyslet něco jiného a bude s tím mít spoustu práce. Neříkám, že to není hrozba, ale mnohem horší jsou pro nás vlastní lidi. Jako za každého socíku. Problém nebyl imperialista z vólstrýtu, toužící po komančském ráji, problém byla ta špína v jeho vedení. Stejně tak problém není Čína, ale vedení EU, potažmo lokajové v guberniích.
Žádné stromy nerostou do nebe…
Podobné věci už jsem slyšel a celkem jim věřím. Taky jsem ovšem četl, že Čína vychovává milion inženýrů ročně a jejich technokratické vedení problémy doopravdy řeší, ne jen pořádá sumýše a pronáší plamenné projevy. Jsou vepředu v robotizaci a využívání AI. Trum je možná dusí, ale na číslech exportu se to zatím neprojevilo, ostatně pro obchodní války mají nejedno eso v rukávu
Výhodou je homogenní populace bez velkých etnických tenzí, slušná úroveň vzdělání a pragmatické vedení.
JH: Vy jste prostě ztracenej případ. Chápu, Vám není demagogie cizí, takže Vám ani nevadí velkej bratr a tak Vám přijde neuvěřitelná totalita v Číně jako „pragmatické vedení“. Psali o tom Orwell s Huxleym, jistě znáte, jen jsem nečekal, že to budete chtít. Ale věřící to asi jinak neumí, co Vy byste vlastně se svobodou dělal, že?
Číňan právěže nic neřeší. Číňan je totiž člověk. Takže v rámci otřesného systému to funguje, jak jinak, otřesně. Dotace nesmyslů (kde se asi ta města duchů a automobilky vyrábějící na sklad vzaly? To je to „pragmatické vedení“?), demagogická debilita (politika jednoho dítěte), sociální kredit, prakticky úplná ztráta anonymity (vstup kam se dá přes kamery a identifikaci obličeje).
Nevýhodou homogenní populace je nemožnost „doplnit“ zdroje odjinud, což ale jak víme je výhoda spíše teoretická, v praxi přinášející hlavně problémy. Nicméně to není zrovna černobílé. Schválně jsem potrápil AI, pokud se nic nestane, prostou interpolací bude mít Čína v roce 2100 pouhých 633 Mld obyvatel, z toho 40 % nad 65 let. Tak uvidíme, co s tím ti jejich pragmatičtí vůdci udělají a jestli za takových 10-20 let budou odhady lepší, stejné nebo ještě horší.
Nechcete laskavě reagovat jenom na to, co jsem napsal, a nedomýšlet si věci, které nikde netvrdím? Že tam mají kamery a totální kontrolu obyvatelstva a něco jako sociální kredit se nevylučuje s tím, že jejich vláda reaguje pragmaticky, nikoli ideologicky. Viz Tengovo „je jedno, jestli je kočka černá, nebo bílá, hlavně když chytá myši“. Pokud tedy nebereme za ideologii, že všechna moc patří Straně. A uřídit jeden a čtvrt miliardy obyvatel, aniž by se mezi sebou pozabíjeli, taky není jen tak, ostatně celé dějiny Číny jsou plné sociálního inženýrství. U nás bych to nechtěl, ale jestli jim to vyhovuje…
Vedle dotací nesmyslů dotovali i užitečné věci, které se prodaly a které přinesly zisk, jinak by se to dávno položilo. Nedokážu odhadnout (a myslím, že málokdo), jaký podíl mají dotační nesmysly a jaký produktivní ekonomika. Možná si opravdu vážnou krizí projdou, ale přežili velký skok a kulturní revoluci, tak proč by si neměli poradit s přebujelým průmyslem?
A s tou svobodou je to takové… V Asii jsem nikdy nebyl, aleco jsem tak četl a slyšel, ak politické svobody tam jistě nemají, ale zase není život reglementován na každém kroku. Co je svobodnější?
JH:
Kvůlivá poznání jiné „kultury“ nemusíš až tolik cestovat.
Stačí zajít do krámu.
U nás fungujou bez problémů.Když koukám na expiraci, mají děs v očích a když něco postrádám tak promptně zajistí.
Ale mý kamarádi to nikdy nebudou a ani oni o to nestojí.Takže symbióza…
Číňana od vietnamce rozeznám pouze podle jejich řeči.
JH: však to dělám a není divné, že to nechápete.
Tak jistě, pohledem zvenčí lze i koncentrák považovat za „pragmatický“ krok a odbýt to tím „když jim to vyhovuje“. Sice nechápu, jak lze tvrdit, že „tam není život reglementován na každém kroku“, ale ani mě to vlastně nezajímá. Mělo mi dojít hned, že nemá smysl diskutovat o hladu s najedeným.
fatdwi: „myslíte tou Čínou, kde jsou hromady neprodaných uhláků a provinční vlády dotují automobilky, aby nezavřely, protože neví, co by s tou haldou nezaměstnaných dělaly?“
Je to ten samý systém, který dělal Karel IV., když nechal nezaměstnané a chudé stavět hladovou zeď. Je to jistý způsob sociálních dávek.
fatdwi: „Odhady vypadají tak, že za 20 let bude mít Čína méně obyvatel než před 20 lety a za 50 by mohla mít pod miliardu, tedy o 40 % méně než dnes. Už za 10 let na tom budou z pohledu podílu seniorů jak EU dnes. Z čeho budou ty své megalomanské komoušské vize realizovat, když je dusí Trump a sice pomalu, ale cuká se i Evropa?“
Ty vole, já se nestačím smát!
Čína realizuje své „komoušské vize“ sakra úspěšně. Úspěšněji než kdy dokázal jakýkoli západní „kapoušský stát“.
A nejen to! Čína to opakovaně dokázala po několik tisíciletí v kuse. Pravdou je, že po zásahu Britů a jejich nucení opia a opiovými válkami pochopila, že potřebuje též armádu na „západní kapitalisty“, kteří ve skutečnosti bohatnou nikoli kapitalismem, ale drancováním, kolonizací či vysáváním světa.
Každý západní stát si z pohledu historického jen štěknul na krátkou dobu, zatímco Čína je říše, která existuje řadu tisíciletí.
Přijde mi to, jak když čtu už asi potísícté, že Rusko má zásoby potravin a munice na poslední tři dny a pak se zhroutí.
Mam v praci jednoho kolegu, mladej kluk, petatricet, vedouci jednoho tymu. Co jsem ve firme, porad od nej posloucham nejruzejsi katastroficke scenare pro Cinu. Evidentne cte nejaky konkretni zdroj. Porad to same. Jak tam pujde demografie do prdele, jak mladi uz take nechteji makat, jak je previs bytu, jak je ekonomika prehrata a tak. Furt to samy. Pred dvema mesici tam byl, v nasi pobocce. Tyden. Od te doby nejak nemluvi. Celkove. Uvidim, jestli se po svatkach spravi.
Západní novináři a televizní redaktoři udělali pro zničení úsudku lidí víc než smečka Goebbelsů na steroidech. Lidé si vůbec neuvědomují, že žijí v matrixu mediálních zpráv, které nemají s realitou absolutně nic společného.
To co předvádí fatdwi, to je jen příklad rozsáhlé davové psychózy a kolektivní halucinace Zápaďanů živené západními médii, která spávně ocenil Miloš Zeman.
Můj kolega byl nedávno v Číně, a omezil se po návratu na větu: „Ti nás převálcují, a nebudou potřebovat ani parní válec.“
Sysop: asi máte na pobočce veseleji. Já znám lidi, kteří to vidí dost špatně a jsou to přitom Číňani, kteří se mají velmi, velmi dobře. Jejich heslo by se líbilo i tady – „dobře už bylo“. Nemají si objektivně na co stěžovat, jsou vlastně něco jako ty:-) Ne teda tak moc za vodou, ale skoro. Přesto mají obavy. No, jako ty tady ;-)
To, co viděl kolega, byl ten dnešek. Oni se ale nebojí dneška, bojí se zítřka. Mimochodem, ten tvůj kolega nejspíš čte/sleduje nějaké píčoviny, takže se pak není co divit, že při střetu s realitou zapomněl vnímat, protože čekal realitu jinou. Nicméně situace ohledně „mladí nechtějí makat“ je tam přesně opačná – lidi se poprvé po velmi dlouhé době o práci bojí a makají jak to jde. Kde proboha přišel na to, že tam makat nechtějí, to musí být dobrej plátek, něco jako místní blbýši nebo leon, když mluví o pravicovém socialismu:-)
Já hlavně obdivuje rozsah témat a znalostí fatdwi. Všechno ví, všechno zná, všude byl dvakrát.
Když já tu píši o těch cca pěti oborech, které jsem profesionálně dělal – může se řada diskusníků pominout do čeho všeho kecám. Taková Slečna Ling nebo forge se dostávali do extáze větší než je orgasmus.
Ovšem to není nic proti fatdwi, který ví a zná úplně všechno. A všechno ví ze všechn nejlépe.
Čína má přes miliardu lidí, ale Čína nebude mít lidi – napsal fatdwi. Nebude mít kdo makat. Následně fatdwi napsal, že lidí je moc a bojí se o práci, která nebude. Fatdwi klidně bude popírat to, co před chvílí napsal.
100% redukci potřebují urychleně různí Niedermayerové, ideálně místními kapacitami, protože pokud je přijede reudukovat někdo ze stepí či odjinud, tak to taky nebude žádná výhra, navíc jich velká část převleče kabáty a začne kolaborovat jako obvykle.
Niedermeyera jsem nikdy nepochopil, matematik, přitom má stejně debilní názory jako Danuše.
Bohužel vysoké IQ neznamená imunitu před zblbnutím.
Až vystudujete matematickou informatiku (tedy něco jako matematiku pro inkluzivní studenty) na MUNI v Brně. MUNI v Brně je natolik progresivní univerzita, že tam přeprogramují na woke každého.
podle mně ten kripl pochopil, že nemá naději na jiný flek než politický, tak se tam chytnul a klidně bude dělat debila, hlavně dokud to sype
Tak stačí vydržet a nekupovat. Už to nese první ovoce a v reichu zavírá VW továrnu, Ford prodělal gatě a budou další. Zákazník je ten kdo rozhodne a né EU.
Ebo: no jasně, už v minulým socíku rozhodoval zákazník, že se bruselní bolševik nepoučil. Podívejte se na Norsko, ti v ani EU nejsou a trh s novými spalováky úspěšně vyhladili. Ještě, že to byla volba zákazníka a ne nějakýho politika, co by snad na spalováky uvalil nehezké daně nebo tak něco.
agenda běží na západě bez ohledu na uhniji, viz anglie. akorát teď díky doníkovi a některým další začíná skřípat (a doufám, že brzo doskřípe). skandi jsou ovce ještě víc než němci, tam vrchní bolševik řekne, že to je eko a všichni se poserou. navíc bez dotací z ropy by si nevrzli
Pohodar: má to mnohé výhody, v podstatě tím lze lidi zase pěkně donutit šlapat brázdu a mít co největší část populace maximálně závislou na státu. Ad UK – o těch se říká, že vystoupili z EU proto, že na ně zavádění fašismu bylo moc pomalé a chtěli to urychlit:-)
Norsko a jejich dotování „ekologie“ těžbou a prodejem ropy je jako boj proti drogám z peněz drog exportovaných. Ale oni tam na severu byli vždycky z toho jejich počasí trochu „zvláštní“.
říkám jedno. němců se dá furt omýlat hitler, takže cvakejte, protože můžete za 2ww. a ve skandinávii je to to samé, akorát tam je argument máte se skvěle, líp než chudáci na světě, takže máte vinu co musíte odpracovat. znám tu pár seveřanů, co zaparkovalo v cz, ale vygumovaný jsou stejně. jako můj názor, že cigorky jsou verbež a že čmoudi sem nepatří, to se můžou posrat. akorát se mnou nehnou…
Pohodar: zajímavé jsou rozdíly mezi seveřany, kdy zrovna Norové jsou nejvypatlanější a to o pořádný kus. Švédové jsou obecně rozumnější než Norové, ale pořád (na naši úroveň) špatný. Finové naopak ideální, nejlíp se s nimi pracovalo i chlastalo.
Hned po převratu jsme byli fotit polární záři.V Norsku v jedný hospodě jsme se dozvěděli, že Normani jsou v hajzlu anžto jsou jich jenom čtyři miliony.Ale je možný, že to hospodskej nepřesně přeložil.Po tlamě jsme tam ale tehdy nedostali.
tak švédové jsou o něco lepší, mají tam průmysl, je to trochu německo severu. v norsku furt ryby, pak najednou ropa. ale jinak jeden hlídá druhýho, aby nic nedělal. finové jsou mixnutý rusáci, takže tam je to někde mezi pragmatickým přístupem a ignorací