Svobodné placení - zpět na článek

Počet komentářů: 413

Přidat komentář
  1. A kdo te nuti chodit nakupovat tam, kde nemaji takove podminky, ktere ti vyhovuji?
    WTF?
    Ja taky jezdim do Tamdy presto, ze tam pro zmenu berou jen hotovost a neberou karty, coz je docela otravne, kdyz nevim, kolik ten muj nakup nakonec bude stat. No, ale tak porad mi to za to stoji, tak to prekounu. Rozhodne nebudu mudrovat nad tim, ze je to hrozna nesvoboda, kdyz tam nemuzu platit kartou.
    TVL

    1. V placení žádná svoboda není. Obchodník MUSÍ přijímat zákonné platidlo, kterým je česká koruna. To je základ, který si dál může rozšířit o jiné měny, apky, karty, zlato, krypto. Nemůže se na tu korunu prostě vysrat. A ta koruna v základu je keš, karta je volitelná nadstavba. Pan obchodník jen pomáhá tahu na branku k zákazu hotovosti.

      1. Případně z pohledu většího obchodníka je samosebou opruz dávat furt drobné pokladním a pak to zase svážet nějakýma kovbojema do banky atd., ale s ohledem na tisíc a jednu buzeraci, které musí vyhovět je tohle asi celkem v pohodě.

    2. Taky jezdím do Tamdy, zrovna o víkendu jsem tam byl. Prostě si odhadnu, kolik peněz budu potřebovat, vynásobím dvěma a vyrazím, takovou praxi mám drahně let. Otravné mi to nepřijde, jinak bych do Tamdy nejezdil. I když se tam vypravím maximálně 2-3krát do roka pro nekazící se věci, přeci jen je to pro mě trochu z ruky.
      A i kdybych nebyl vybaven správným objemem peněz, stačí se zastavit u jednoho z mnoha bankomatů před prodejnou. Majitelé Tamdy si to tak zařídili a krám praskající ve švech dokazuje, že to lidem nevadí.
      Obyčejně tedy své svobodné rozhodnutí jet do Tamdy podpořím návštěvou restaurace s vietnamskými specialitami a následným si vychutnáním kávičky v místní pražírně. V té tuším karty berou ;-)

      Je mi u prdele, kde jak platím, vadí mi Prouza a jeho nestydatý argument, že hytlermarkety s keší přicházejí o svobodu. Aneb neber slovo Boží nadarmo.

      1. Jakekoliv narizovani cehokoliv od statu je omezovani svobody.
        At si kazdy necha zaplatit jak chce, je to jeho vec, moje vec je, jestli jeho podminky budu akceptovat a pujdu mu tam nechat svoje penize.
        Nechci, aby mi stat narizoval uz i to,jak mam kde platit…

        1. Výjimečně spolu souhlasíme. Nejvíc mi na tom vadí ohánění se slovem Svoboda.

          1. Koukám PAKO-, že jsi Lojzovi právě odsouhlasil Prouzův názor.

        2. So slobodou si vytieraš riť – pokiaľ dovolíš, aby ľudia NESMELI platiť štátnymi peniazmi.A nechceš pochopiť, že Prouizov návrh je iba o jednom : Uľahčiť štátu zrušenie hotobvosti. Čo tvojej „láske ku slobode“ vôbec nevadí.

      2. V pražírně karty berou. Semtam i v různejch krámkách. Dokonce se tam už dá celkem slušně domluvit česky.

  2. 1. odkaz vede zpátky na článek

  3. S Feldou 1,3 MPI 40 kW, rok výroby konec 99, v provozu od začátku 2000, najeto 245 tis., jsem STK úspěšně absolvoval v půlce března.

    Koroze se řešila už několikrát, nejdříve špičkový „kytovač“ (auto jako nové, vydrželo to asi pět let), potom výměna předních blatníků, vyvaření zadních nákolků – lemů.

    Pouze přišroubované přední blatníky způsobují zmenšení tuhosti karoserie v krutu, ale od nového auta mám namontovanou vzpěru mezi „klobouky“ tlumičů, tak to ještě ujde.

    Na STK jsem nejel sám, svěřil jsem to kvůli emisím servisu.

    Už několik let pořád rostoucí spotřeba, až přes 8,5l., motor nešel „za plynem“. Saze ve výfuku.
    Nepomohla výměna vzd. filtru, svíček, nic.
    Servismani konstatovali „vyběhanej“ motor, odmítli se tím zabývat, ale přes emise to po několika dnech protáhli, asi se čekalo na správného člověka.

    Vše ostatní OK, bez závad, auto udržuji tak nějak průběžně.

    Naposledy na podzim kytování, lakýrník, to už byla jenom taková kosmetická kamufláž.

    Už po STK jsem se trochu nudil na chalupě, a tak jsem se pustil do čištění prostoru škrtící klapky sání.
    Odmontoval jsem plastový domeček s nápisem „1,3 MPI“, polínkem zašprajcoval plynový pedál v poloze „full throtle“.
    Okolo škrtící klapky nebyly žádné velké úsady, byl jenom zčernalý, jak tam proudí odvětrávané výpary z klikové skříně.
    Namotal jsem hadr na dřívko, pečlivě vyčistil prostor kolem klapky, dokončil použitím asi třech uchošťourů.
    Práce v klidu tak na patnáct minut.

    Výsledek překonal očekávání – motor jde jako zamlada, spotřeba spadla pod sedm litrů…že jsem si na to nevzpomněl dřív, mohl jsem ušetřit spoustu benzínu a vztekání se a experimentování, a na STK si zajet sám.

    Užil jsem si na autě vůbec nejvděčnější servisní zásah, nikdy bych nevěřil, jak i malé úsady (asi za deset let) mohou ovlivnit proudění v prostoru škrtící klapky a chod motoru.

    1. Sorry, to mělo být k přechozímu článku…

    2. No, ale takhle by to neslo. Servisaci by nemeli co zrat. A taky jakepak cisteni – je potreba vymenovat, vymenovat a vymenovat! Jinak nebudou mit automobilky co zrat. Cinan ciha na kazde nase zakolisani. Fsecky tydle garazove aktivity je potreba zakazat. Treba v zajmu vseobecneho zdravi, nebo tak neco. Vis vubec, kolix behem te opravy vygeneroval sodovkoveho plynu?

  4. A na SK sme si dali povinnosť prijimať hotovosť rovno do ústavy. Paradoxy…

    1. Tady zase máme v ústavě právo na obranu se zbraní. Obojímu se majitelé planety musí smát, protože tady se o takových věcech nerozhoduje. Až přijde shora digitální euro a nebo zákaz zbraní, tak se to přepíše nebo nad tím budoucí politici pokrčí rameny, že to přišlo shora a je vymalováno.

      1. Nejen to, my mame v ZoZ obranu majetku se zbrani, ale zkus zastrelit hajzla, co ti neco ukradl a utika s tim do prdele. Zivot hazjla na podpore ma pro urednika vetsi hodnotu, nez majetek poctiveho danoveho poplatnika. Proc? No protoze on tu podporu zase pekne vraci do Systemu – prochlasta, prohuli. Kdezto ty, dobytku nevolnicka, ty prachy narves do moviteho majetku a z toho ma stat uplny hovno.

        1. Je to bohužel tak, samorost je chráněn Systémem mnohem lépe než slušný člověk.
          Zrovna včera jsem četl článek o Hromadičích, kteří dlouhá léta zavalují svoje domy a pozemky odpadky a dělají sousedům ze života peklo.
          Úřady a Orgáni jsou proti tomu údajně bezmocné, jediným řešením je žaloba k soudu.

          1. Zazil jsem takoveho hromadice jeste za minule totality v jedne visce nedaleko. Komari mu to tam vycistili ajncvaj. Zli jazykove tvrdi, ze to ale bylo jen proto, ze okolo jeho pozemku chodil prvomajovy pruvod. Paxe to prekotrmelilo a hromadic zase zacal hromadit. A co cert nechtel, jednu noc mu tam znicehonic zakokrhal ohnivej kohout. Prej to chytlo nejak samo, ale sousedi okolo ten smrad z nafty cejtili jeste tejden…

            1. Předpokládám, že pomahači a chrániči (nebo tehdy ještě příslušníci?) se nijak nepřetrhli to vyšetřit a uzavřelo se to jako nešťastná náhoda, samovznícení nebo zkrat na elektroinstalaci.

          2. To mi připadá celkem rozumná úprava (nebýt tedy zkurvenosti a pomalosti našich soudů, což je jiný problém). Nechtěl bych, aby o mém majetku rozhodoval nějaký uliční výbor nebo snad úřad nebo mi domů lezli fízlové na zakládě udání nějaké tety z okolí. Kde není domluva, tam se jde k soudu. Přes práh by měl bez soudního povolení jít leda tak hasič.

            1. Asi tak. Těch hromadičů zase není tolik, aby představovali nějaký závažný společenský problém. Zákon který umožňuje obecnímu úřadu nařizovaf lidem jak majì mít doma uklizeno je horší. Lidi jsou děsný kverulanti a jsou schopný prudit i kvůli neposekaný trávě, panč se v ní mohou skrývat lidožravá epidemiologicky závadná klíšťata a skákat přes plot na lidi.

              1. Neposekaná tráva je jeden extrém…
                Druhý je byt kompletně vycpaný odpadky, ze kterého tečou smradlavé čůrky a rozlézají se tuční (byť asi nelidožraví) potkani a drobná šestinohá havěť…

                1. hlavní rozdíl je rozdílné vnímání, jestli je onen „hromadič“ o ulici vedle, o barák vedle, ve vašem baráku nebo dokonce v baráku na stejném patře. míra tolerance velmi výrazně koreluje se vzdáleností.

                  no a neposekaná tráva… ono záleží, jestli je to zahrada sekaná „postaru“ (jednou v červnu a podruhé v září), nebo jestli se jedná o zanedbané smetiště prorostlé travou, lopuchy, kopřivami a nálety všelikých dřevin (zvlášť akát a pajasan jsou opravdoví miláčkové). a taky záleží, jestli máme zahrádku na dva ubrusy, kdy celou zahradu zastíní jedna sousedova větev, nebo jestli máme půl hektaru a snížení užitnosti pruhu širokého tři metry u plotu nám zas tak nevadí.

        2. Hele Sysope, jsi snad tak chudý, že bys musel hned vraždit kvůli kusu nějakého materiálu? Co tak asi člověk unese, když s tím dokáže utíkat? Pochopil bych to jěště v případě, kdy tě chce lump připravit o identitu, fyzickou, digitální nebo jinou a odcizí ti např. snubní prsten, rodinné album pro archiv Mossadu nebo výuční list, ale jinak….

  5. „Svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná svoboda druhého.“

    Toto platí vždy i ve vztahu bachař-vězeň, pán-otrok atd. Je to prázdné sdělení.

    Ačkoli se autor snaží mezi řádky sdělit, že je za rovná práva, nakonec chce ostatním vnutit povinnost přijímat cash.

    Problém je povinnost přijímat koruny, nebo jakoukoli jinou měnu, a souhlasím s tím, že zrušení povinnosti přijímat cash, ten problém zhorší. Vyhnout se pojmenování skutečného problému a použít prázdné fráze k „obhajobě“ slabé náplasti na něj ovšem nikam nepovede.

    1. Povinnost přijímat cash je ale zastávka na cestě ke svobodě. Opačným směrem totiž je zakázaný cash a digitální koncentrák. Placení čistě na základě dohody mezi prodávajícím a kupujícím je v blízké budoucnosti v této části světa scifi.

      1. Spíše je zrušení cash zastávka na cestě k totalitě. Povinnost tu je, ale chtějí se jí zbavit.

        Na cestě ke svobodě je zastávka, kde se zruší povinnost užívat nějaké platidlo (koruny, eura, CBDC…)

      2. Povinnosť prijímať cash je absolútne k hovnu. My totiž nepotrebujeme platby hotovostné, ale anonymné. K čomu ti bude právo platiť hotovosťou, keď budeš musieť pri každej platbe predložiť aj občiansky preukaz?

        1. No minimálně to může být prvním krokem ke zrušení hotovosti – a to bude minimálně komplikovat mou oblíbenou „šedou ekonomiku“

  6. Máte někdo správněj vodkaz na zase porouchanýho Geronta Bidena? At se trochu pobavíme :-)

      1. co negde, gde by to šlo přehrát?

    1. Se obavam, ze neni porouchanej. To, co a jak dela, je naopak stav, kdy funguje co nejlip.

    2. Na tu jeho topornou bipedální lokomoci se nedá koukat, je to jako pozorovat chůzi lidí, kteří dlouhá léta nadměrně chlastají, jako byl třeba Jelcin, Brežněv, Larry Hagman…

      Třeba mu to ale ještě dobře myslí…

      1. Na to kolik mu je, tak je vcelku v dobrý kondici. Kolik z nás to bude mít. Akorát si nejsem jistej, jestli je v dobrý kondici na presidenta. A Trump je jen o tři roky mladší. Gerontokracie.

        1. Jako člověka v dobré kondici v jeho věku bych viděl třeba Klause, ale toho US dementa těžko.

          1. Klaus už je jedenáct let v důchodu a má klídek, to je znát. A taky aktivně sportuje, má zřejmě dobrou životosprávu a dobrý geny. Dělat šéfa vlády je dost vyčerpávající a stresující. Na 83 let je Biden rozhodně v lepší kondici než většina jeho vrstevníků. To, že jsou i osmdesátníci co jsou v lepším stavu na věci nic nemění.

            1. Kdyby Churchill neprohrál volby v roce 45, nežil by tak dlouho a nestihl by sepsat dějiny II. světové…
              Někdy je zdánlivá prohra dlouhodobé vítězství.

              1. To ano. Churchill imho udělal chybu, že se nechal znova zvolit v 50. letech. Ten propad duševních schopností byl dost vidět. A to měl kliku, že se vyhnul Korejský válce a Suezský krizi, takže nemusel řešit vyloženě závažný průsery.

                1. Hlavně se vyhnul propuštění Indie z Impéria.
                  Korejskou válku zažil ve statické fázi a Suez si vyžral chudák Eden.

                  B. Kuras popsal poválečného Churchilla jako rozloučení s ujišťující minulostí, což je celkem výstižné.

                  1. Winston byl holt vždycky klikař.

                    1. @shane
                      ne vždy, zajetí vvBúrské válce, pár prohraných voleb, Dardanely, 30.léta, volby v 45…

                    2. Stres spravis dobrym doutnickem.

                    3. V tý Búrský válce měl právě z prdele kliku, protože z toho zajetí zdrhnul, prošel nepozorovaně přes půl Burákova zpátky ke svejm a ještě z toho vytřískal slávu a start politické kariéry. Ono už to, že skončil v zajetí byla celkem klika, kdyby ho chytla guerilla, tak by skončil s kulkou v palici.

                    4. (Ostatně, kliku měl vcelku i v době, kdy sloužil jako poručík u jezdectva. Krom toho, že moh nějakou schytat v boji, tak moh na pohodu umřít na choleru, žlutou zimnici nebo nějakou jinou chorobu, co kosily vojáky všeobecně a bílé sáhiby v Indii konkrétně.

                    5. @shane
                      nechat se zajmout není klika.
                      To co následovalo ano.

                    6. V kontextu búrský války a toho přepadení vlaku celkem jo. Braní zajatců nebylo úplně automatický ani za druhý světový, kdy už existovaly ženevský konvence, natož za búrský, kdy Ženeva bylo akorát město ve Švýcarsku. Navíc v búrský válce byly velice aktivní guerilly, který se a konvencema neobtěžujou dodnes.
                      Jako jo, zmeškat ten vlak a nepadnout do zajetí by byla ještě větší klika, ale zase by z toho nevytřískal poslanecký křeslo.
                      Ten druhej oficír co ho při reorganizaci funkcí na Titaniku nahradil Lightoller toho nepochybně po 14. dubnu 1912 nikdy ani na vteřinu nezalitoval, ale „nesmrtelnost“ získal Lightoller.

                    7. Počáteční impuls k otevřenému rozkolu spojeneckých vztahů mezi Západem a Východem (tj. SSSR a zeměmi socialistického bloku) dala slavná Churchillova řeč pronesená 5. března 1946 na Westminsterské universitě ve Fultonu, stát Missouri, USA. Byl to signál pro zahájení studené války.

                      Působení Churchilla, jeho řešení a snadnost, s jakou tak náhle vyměnil přízeň za nenávist vůči Kremlu, je nemožné pochopit, pokud zůstaneme u povrchu této anglické politické těžké váhy a nezaostříme pohled na jeho psychologické rysy.
                      https://www.zvedavec.news/komentare2017/03/7224-mirovy-triumf-a-cerni-psi-winstona-churchilla.htm

            2. shane: Zřejmě ti ideové zaměření brání přiznat realitu nebo máš snad dojem, že zemi s prakticky nejničivějším potenciálem na světě by měla řídit resp. spíš reprezentovat taková troska? To i Kubánci a Fidel v závěru kariéry prokázali víc soudnosti.

              1. Tak tu řídí Deep State, ne? Biden je přece jen nastrčená loutka. Nebo ne?

              2. (Mimochodem, že se mi ten geront jako president nezamlouvá z mýho prvního příspěvku vyplývá celkem jasně. Ani jeden z toho páru gerontů)

        2. to Shane:
          Přehlídka chodících mumií, kde už se ty drátky nad loutkou ani moc neschovávají, spíše naopak – je to dobrý, je pod kontrolou, spěte klidně…
          Jak SSSR v osmdesátkách, sice se spoustou rozdílů ohledně instalace ale výsledek…

          1. Jak já bych si přál, kdyby ten bordel někdo řídil. Ten optimismum vám závidím.

            1. shane: myslím, že jsme na to tady už jednou narazili, ale Vy si fakt myslíte, že Biden něco „řídí“ a naopak, že to, co čte, dělá a říká mu není připravováno?

              Protože tak, jako Vám přijde „optimistické“, že ho někdo řídí, tak mě přijde neuvěřitelné, že si někdo může myslet, že ten člověk dělá něco z vlastní vůle (resp. občas se něco najde, třeba když potká Mitterranda, to věřím, že mu nikdo nediktoval).

              1. Shane: Nevěřím, že ten bordel někdo řídí.
                Fadtwi: Vážně shane věříš, že to Biden řídí?

                Ejchuchů, i ve vzduchu.

                1. shane: ještě jednou – věříte tedy, že Biden to, co dělá, dělá o své vůli a tedy že to, co čte, dělá a říká mu není připravováno?

                  1. O své vůli? Asi jo. Pochybuju źe k tomu dědka nutí pod pohrůźkou že nedostane najíst a klíče od záchodu.
                    Není připravováno? Velmi pravděpodobně je, aspoň část z toho.
                    Otázka je kým? Poradci? Lobbyisty? Nějakým našeptávačem á la komoří Lang? Dominantní manželkou? Jistě, tohle se dělo, děje a dít bude.
                    Nějakými utajenými světovládci co to šoupou jak figurky na šachovnici? Ne, tomu fakt nevěřím. Viděl jsi někdy, jakej problém je ukočírovat větší firmu, nebo korporát?

                    1. shane: tak dědka k tomu určitě nenutí, ale o tom přece není řeč. Fízla nebo bachaře v koncentráku taky nikdo nenutil, ale taky ani jeden z nich nemá svou vůli, co bude dělat, resp. má ji velmi omezenou (např. na toho Mitterranda), jede na rozkazech.

                      Kým? Nejspíš tím, kdo platí kampaně a čeká ROI, ne? Bidenova kampaň byla jen na přiznaných darech miliarda USD, tu musí někdo vydělat a ještě mu musí zbýt. K tomu kampaně senátorů atd. Jasně, jsou to i dary od soukromníků, ale ty nejsou většina. Tady jde o stovky miliard na zakázkách, které jeho sponzoři očekávají.

                      Nečekám, že všichni sponzoři vydělají stejně ani že všem lze vyhovět, takže tam budou boje o to, co se má/nemá protlačit, nicméně představa, jak si tam Biden prezidentuje dle svého nejlepšího vědomí a svědomí je komická.

                      Pokud jde o utajené v pozadí – tak těch je tam samozřejmě nejvíc, nejbohatší lidi na planetě nejsou v novinách, to není žádné spiknutí, já bych to dělal na jejich místě stejně. Doporučuji ke čtení Perkinse, ten tam hezky zmiňuje, pro koho pracuje vláda (tj. jak probíhá privatizace zisků z třetích zemí). Tihle potřebují „klid na práci“ a k tomu patří vhodně fungující prezident, který jim neháže klacky pod nohy nevhodnou politikou.

                    2. Na fungování státu je hezký dokumentární seriál Jistě pane ministře. Ministr a jeho strana mají nějaká hesla a kampaň a deep state a lobisté si to dělají jak potřebují a když jim ministr zobe z ruky, tak mu navenek pomáhají předstírat jak plní program.
                      Silný prezident bude něco jako mluvčí své strany a sponzorů, slabý bude maskot.

                    3. Ono to čistě prakticky ani moc jinak nejde, nikdo není tak schopnej, aby všemu rozumněl a všechno vymyslel. Takže holt musí mít poradce a musí delegovat. Beneš taky dekrety nesmolil sám a generál Marshall nesepisoval Marshallův plán po večerech a pauzách na oběd.

                    4. No je rozdíl jestli jsem nositel myšlenky a vůle k jejíž realizaci mám tým lidí nebo jestli jsem figurka realizující vůli sponzorů, která se tváří, že to celé vede.
                      Něco jako rozdíl mezi generálním ředitelem a jeho tiskovým mluvčím.

              2. Jen na okraj, moje představa o fungování světa je něco jako rozjetej parní válec z kreslený grotesky, kterej poskakuje z kopce a na něj se hasteří tlupa opic, které různě škubou rajčáky a mačkaj různý tlačítka, podle toho, na který zrovna dosáhnou a než je odstrčí jiná opice.
                Něco jako ten vlk s tím kombajnem, nebo co to bylo, z Nu pogodi, akorát s opicema.

                1. Tak to ja to mam nekde mezi. Ty opice u volantu – proc ne. Ale verim, ze za nima sedi tak tri, ctyri chlapci, kazdej ma nejaky svoje vlastni zajmy a ti mlatej ty opice ruzne po palicich, protoze sami na ten volant nedosahnou a zatim ani dosahnout nechteji.

                  Svobodni zednari, tajne organizace, uuuuuaaaaa…. no, tak to beru spis jako zajimavost. Ano, bezpochyby jsou ruzne spolky, jako ten okolo Svaba, ktere si delaji svoje svycarske seance a tam si honi frndy a vocasy nad sny o ovladnuti sveta. Takovejch uz bylo. Na druhou stranu ale, tihle mocni lidi (moc muze prijit jaxpenezma – Gates, tak s ideou a podporou v pozadi – Svab) se nesmi podcenovat, protoze by treba na ten volant dosahnout mohli a nebo se jim nahodou podari ty vopice fackovat zrovna nejak sikovne, ze to chvili jede, kam oni potrebuji.

                  Svet je sice velikej a celej ho ovladnout se uz dnes asi nikomu nepodari (doba Spanelu, Portugalcu a Britu je papaaaa), ale uplne postaci, kdyz to tady v tom evropskem skanzenu nekdo bude kurvit, jak on potrebuje. Ja totiz ziju tady. A zit chci i dal.

                  1. Ale jo. Ony i ty opice maj různý kliky, junty a hochy co spolu chodí.

                  2. Ale tohle ten celej bordel ještě zhoršuje, protože čím víc skupin, tím menší šance, že se domluví a potáhnou za jeden provaz.

                    1. @shane
                      myslím, že byste si měli vzít příklad z okolí, kdo zažil SVJ či jinou schůzi, jednání o čemkoliv v korporátu nebo s jiným korporátem, nedejbože schůzi odborářů nebo politické strany by měl aspoň tušit, že iluze o řízení a tahání za nitky jsou přehnané.
                      Vemte si jen zdejší diskutéry a sestavte z nich funkční vládu nebo aspoň spolek pro svobodnou diskusi na netu.
                      Hodně štěstí.

                    2. V tomto smeru se pomerne podarenej „film“ Vlastnici. Kdo zazil, naprosto chape.

                    3. V SVJ sice nejsem, ale zato mám poměrně bohaté zkušenosti se zájmovými sdruženími a interakcemi mezi nima. OSN hadr.

                    4. On stačí Klub vojenské historie, Spolek zahrádkářů nebo myslivecká jednota. A to tam jsou lidi, co mají alespoň společného koníčka.

                    5. Jj, místní diskutéři. Teď už to není takové, ale v minulosti byly výživné předvolební diskuse ohledně toho, která čtvrtprocentní politická strana je přijatelnější, protože je míň etatistké svinstvo

                    6. shane
                      23.4.2024 v 9:18

                      fakjo?

                    7. Dachsmeister: zkušenosti s obojím mám a nesdílím ty Vaše.
                      SVJ – dům, kde velká část patří firmám, zbytek rozdroben na 150 partají. Reálně stačí pár firmám se domluvit, navrhnout správné kandidáty do vedení a zbytek nenadělá prakticky vůbec nic. Za mě naopak tohle je analogie s běžnou vládou velmi podobná, protože volič-jednotlivec (majitel jednoho bytu) je vedle sponzora s velkou mocí (firmy s podílem v desítkách procent) na tom velmi podobně.

                      Korporát – tam funguje tahání za nitky velmi dobře. Zmrdi, co nic nedělají a více-méně většinu pracovní doby věnují politice jsou schopní dosáhnout velmi mnoho, výrazně nad papírový dosah svých pravomocí. Znal jsem týpka, co po prodeji firmy investorům, kde dělal obyč sotva středního manažera lezl novému zahraničnímu CEO do prdele neuvěřitelným způsobem, neustále jej někam vozil a něco pro něj zařizoval a dopracoval to ke kouzelnému platu a funkci na úrovni C-level bez jediného podřízeného. A to je jen jeden příklad, mohl bych se tady hezky rozepsat. Opět, analogie s vládou a volbami sedí velmi dobře.

                      Oba příklady, SVJ i korporát se totiž vyznačují nejednotnou dělbou „moci“. Něco jiného je SVJ v paneláku, kde je 50 bytů a 50 vlastníků, to je pak situace jiná, ale volbám se nijak nepodobá. Pokud jste myslel tohle, pak chápu, že to vnímáte jako nevhodnou analogii, ale to já taky, protože takto volby a vlády skutečně nefungují.

                    8. To nemá být analogie s volbami, ale ukázka, jak to funguje v reálu, když se někdo snaží řidit nějaký subjekt. Jak se k tomu řízení dostal a jaká je vnitřní struktura není podstatné.
                      On to ilustruje i ten váš příklad s korporátem. Teoreticky ho řídí CEO, jako víceméně autokrat, ale v reálu s tím hejbe kde kdo, mandát nemandát. Představa, že je nějaká utajená skupina řidí svět, nebo aspoň USA je scifi.
                      To, že se do vládnutí sere kdejaká vlivna zájmová skupina nebo jednotlivci není konspirace, ale doložený fakt a je tomu tak od počátků lidstva. I náčelník tlupy opolidì měl své našeptávače, kuřbuřty a kamaradšofty.

                    9. shane: však já píšu o tom, jak to funguje v reálu, to je snad zřejmé, ne?

                      Pokud jde o „utajenou skupinu“, tak tady nejspíš nejsme ve sporu. Rozhodně souhlasím s tím, že nejsou žádní „ilumináti“, resp. existenci různých zednářů atd. dobře popsal už myslím Sysop. Nicméně ti, kteří píší prezidentům noty reálně „utajení“ jsou, protože není v jejich zájmu se někam hrnout na mediální výsluní a křičet „hele co všechno mi patří a do čeho všeho kecám“. Dělají věci na pozadí a za nitky tahají a u toho soupeří s jinými, kteří se snaží o totéž. Dle potřeby ovšem jednají ve shodě, podobně jako místní šestikoalice. Přitom zájmy Babiše a Fialy rozhodně nejsou stejné a už vůbec ne navenek, pro své voliče musí hrát divadýlko. Ale v určitých otázkách se jejich zájmy protínají a jednají ve shodě, typicky když jde o omezování poddaných. To stejné platí v USA, protože obecně agenda mocných jde proti zájmům voličů, takže je tam spousta styčných bodů. Poperou se až v zákulisí o to, jak situaci vytěží primárně pro sebe a ne pro konkurenční skupiny.

                    10. Jo, ale reálně utajený máš i to, co se děje na radnici v Kotěhůlkách, protože se to do novin dostane akorát v případě, že dobří občané kotěhůlští svého starostu roztrhají a sežerou, jako toho holandského premiéra blahé paměti.
                      Ale asi bych tu situaci ohledně skupin a lobbyistů nenazýval tak, že tu vládu někdo řídí.

                    11. @shane & fadtwi
                      shane to pochopil, fadtwi nakonec taky, jo u nás v haráku máme iluzorní většinu 55% vlastníků proti 45% družstevníků.
                      Ovšem 80% jsou ovce.
                      V korporátu znám podobné anální alpinisty, ale šlo mi o tu běžnou operativu a obtížné prosazování myšlenek, popř. neprolomitelný rozpor mezi kecy a činy.
                      A takový ten skvělý syndrom vyhýbkáře v Auschwitz hauptabanhof, já jen mažu a nastavuji dopravní cestu, ale o tom kolik vlaků a s čím už neovlivním…
                      Inu nikdo ho nenutí, ale alternativlos, mazání výhybek s partyzány za zády nebo s humanitárními bombardéry nad hlavou taky nic moc.

                    12. A jelikož složenky se samy nezaplatí, košile je bližší než kabát a cizí slzy jsou jen voda…
                      Můžeme o tom filosoficky dumat co hrdlo ráčí, ale je nutno s tím počítat. Homo Sapiens Sapiens holt jinej nebude.

                    13. Dachsmeister: obtížné prosazování myšlenek je právě dost relativní pojem, protože např. to SVJ může být takové, jaké jsem popsal (a jste-li jedním z těch správných, prosazování myšlenek žádná věda není). Dtto korporát, taky nejsou všechny stejné.

                      Ten syndrom je dokonalý a taky ho za ta léta umí vládci velmi dobře využívat při prosazování jakýchkoliv svinstev. Nedávno jsem byl přítomen debaty, ve které jistá manželka policajta zrovna hlásila, že za nějakou tu bezpečnostní akci „ten její nemůže, vždyť jen dělá svou práci“. Suše jsem se do diskuse vložil s tím, že si přece může najít i slušnou práci, ale k vzájemnému pochopení nedošlo.

                    14. shane: však to sedí, není to nijak ve sporu s tím, co říkám. Je to naopak zcela běžné, že radního „úkoluje“ místní mafián, pardon úspěšný podnikatel, který třeba úspěšně podniká v nemovitostech a posledně vydělal na spontánní úpravě územního plánu, se kterou neměl nic společného.

                      Pro většinu lidí je to prostě neviditelné, ale určitě bych řekl, že starostu někdo „řídí“. Možná se míjíme v tom významu slova „řídí“, protože Vy to možná moc berete tak, jakože dělá všechno podle not jednoho člověka, ale ani ten „úspěšný podnikatel“ nepíše noty na všechno, proč by to dělal. Je aktivní jen tam, kde se mu to hodí, v jiných oblastech jsou zase jiní úspěšní podnikatelé a jsou dokonce takové, kde pan starosta skutečně rozhodne za sebe a nikdo na něj netlačí (kromě manželky, že by to chtělo hezkou dovolenou, třeba). Já bych ale v takovém případě řekl, že starostu „někdo řídí“, ač to není úplně přesné ani to jednoznačně nepostihuje všechny situace (tedy především to, že ho v různých věcech řídí více lidí).

                    15. SVJ a obec: je to jako všude. Čím větší celek, tím anonymnější výkon správy a rozhodování a tím slabší zpětná vazba.
                      V malém SVJ s normálními vlastníky není problém řešit skoro cokoliv – je třeba mít dobře zvolený výbor a mít připraveno kvalitně shromáždění vlastníků, které musí rozhodovat o věcech nad pravomocí výboru. Hlavně je třeba se o dění zajímat.

                      No a obce, to je kapitola sama pro sebe. Největší záseky se dějí u územního plánování, které sice schvaluje zastupitelstvo, ale šikovný developer má zmáknutou radu města, která má zmáknutou většinu zastupitelstva a od začátku se může jet podle cizích notiček, aniž by si toho někdo včas všimnul. Kdo si počká, ten se dočká, a zmanipulovaný územní plány zisky vynesou až za řadu let, ale za to balík. A salámová metoda taky funguje.
                      Viz dění na Dolní Moravě, viz přeměny středočeských vesniček o pár stech duší v developmenty pro tisíce náplav, každej takovej novej baráček na původně bezcennym poli někomu vydělá několik mega. V součtu to jsou miliardy za projekt třeba jen několika bytovek.

                    16. Pravda, Dolní Morava, to je naprostá šílenost. Ale je to nový trend „environmentální podnikání“ kdy se na hranici CHKO nebo NB postaví nějaká developerská obludnost devastující ráz krajiny široko daleko, s tím že je to „žádaná lokalita“ v podstatě už součást chráněné přirodní oblasti, jen pár set metrů od ouřední hranice parku. Kterou jak známo příroda nerespektuje.

                      No je to prostě novodobá podnikatelská aktivita privatizačních mafiánů z 90. let. Kdy si tím zabezpečí příjmy ještě generacím potomků.
                      Ono totiž už není kde krást, a tak poslední co lze rozkrádat a devastovat, je naše přírodní bohatství, příroda a lesy.

                      Už před 15 lety někteří varovali že mafiáni a podnikavci se nakonec vrhnou i na tohle, až nebude co krást. Ale jako obvykle je nikdo neposlouchal.
                      A šel to zase ve volbých hodit ODSS.

                      Ovšem prdel bude, až se tu zavedou „ukrajinské pořádky“ kdy bude možné dělat a stavět kdekoliv a cokoliv. A zastupiči budou motivováni jednak pozitivně ekonomicky-korupčně a jednak negativně, obavou že by se jejich dětem mohlo něco nepěkného stát, kdyby to tomu ukrajinskému mafošovi nepřiklepli.

                      ps: další důkaz že 8 let banderovštiny na ukrajinských školách, nese svoje plody:
                      https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-gang-ukrajinskych-skolacek-v-misni-brutalne-zmlatil-a-pet-hodin-tyral-13letou-slovenku-40468957

                      Policie podezřelé dopadla krátce poté, co obdržela oznámení o útoku. Kriminalisté zahájili vyšetřování pro podezření z omezování osobní svobody a nebezpečného ublížení na zdraví.

                      Motiv útoku není zatím jasný.

                      Není známý ??? To jako fakt ??

                    17. posraná Dolní Morava – mimochodem další šílený baráky tam zase rostou a ten brněnskej kokot developer tlačí na další a další strany – tak za tím prosazením stojí společně Pardubický kraj, kterej přistoupil na salámovou metodu postupného ničení přírody a krajiny – a zastupitelstvo obce, který to povolilo v územnim plánu, a dneska už jsou původní občani nepochybně v menšině proti těm, co tam vlastněj apartmány a bytečky.
                      A když se udělala kapacitní lanovka nahoru na hřeben, odkud se snadno leze na Kralickej Sněžník, tak se teď divěj ochranáři, že na Sněžníku v rezervaci se denně otočí pár tisíc lidú plus Poláci za to novou stavbou nahoře.
                      Posrali to všichni, kdo to celé mohli zablokovat.

                    18. Cerny Mor: nadáváte takle na všechna rekreační střediska? Jako nepochybuju, že před sto lety jinej Cernej Mor bručel, že se staví ve Špindlu, stejně jako za 50 let nikoho ani nenapadne, že by Dolní Morava mohla bejt něčím jiným než dovolenkovým lunaparkem. Ale zajímalo by mě, jestli jste v tom konzistentní a co Vám vlastně vadí (teda pokud nejste místňák, nasranej, že vydělali jiní).

                    19. fatdwi: co mne vadí na Dolní Moravě? Že tam zkurvili přírodu i krajinu a jak píšete, udělali lunapark hned vedle přísně chráněné rezervace. Znám to tam od dětství a je to teď zničené místo, které se bude ničit dál a dál. Mohla tam zůstat krásná krajina s několika vleky, jako to bylo do roku 2010, bez lunaparku, bez dementní bobové dráhy, bez bradavice v krajině zvané „stezka v oblacích“. Místní by se z toho měli dobře, teď budou mít hovno. Mimochodem ten kokot developer z Brna si každej rok stěžuje, že potřebuje zas povolit nový atrakce, protože lidem to jednou stačí a pak už nepřijedou. Tak postavil naposledy Sky Bridge – tu visutou lávku.

                      Ad Špindl: nevim, jestli jste byl v té části pod dojezdem z Medvědína, jak vyrost akvapark, parkoviště, stánky: tak to je taky hnus, kterýmu se normální člověk zdálky vyhne.

                    20. Cerny Mor: no jo, tenkrát bylo skvěle, teď je to špatný. Jak říkám, když se rozvíjel Špindl, taky určitě bylo dost nespokojených, stejně jako když se stavěla Eifelka atd. atp.

                      Ve Špindlu jsem dlouho nebyl, jezdil jsem tam dřív, „dementní“ bobová dráha už tam ale byla snad před 20 lety. Aquapark jsem ovšem nenavštívil, nicméně obecně je mám rád, takže asi nejsem normální, nedá se nic dělat. Nebo jen vadí, že je to v Medvědíně? Protože třeba v Zell am See je to jako „aprés ski“ úplně super, dtto Tatralandia kousek od Jasné, takže mít chuť platit nesmyslné tarify za sjezdovky, skoro určitě bych tam zašel i ve Špindlu. Parkoviště u jakékoliv atrakce pak už za hnus považovat nedokážu vůbec, to se na mě nezlobte, hnus by to byl naopak, atrakce bez parkoviště (to mají místní obzvlášť rádi, když není kde nechat auto a výletníci stojí kde se dá, protože nejbližší ofiko parkoviště na rozhlednu není v obci, u níž ten dotační projekt leží, ale ve městečku o pár km vedle).

                    21. Cerny Mor: Jo lidi už neví co by roupama tak potřebují k svému vyblbnutí „atrakce“ jak nějací malí haranti kolotoče.
                      A podnikavci se na to vrhnou vytřískat prachy. A na své si přídou i úředníci rozdávající razítka a zastupitelé rozdávající pozemky. Akorát ta příroda to bohužel odsere.

                    22. leon
                      23.4.2024 v 13:15

                      no tak dyž pyčovin a cetek mají vod všeho deset a sberňáky nestíhajou vodvážet plný kontejnéry…eště nejlíp ti blbci co se zadlužijou na pyčoviny co za chvílou vyhodijou, to je doba :D

                    23. Jo, asi bude kámen úrazu v té definici řídí. Já to beru tak, že aby byl řízen, tak ho musí řídící subjekt úkolovat ve vice oblastech, ideálně ve všech. Že ve zdravotnictví jde na ruku Pfizeru, v obraně mu našeptává General Dynamics a Colt, ve vnitru FBI a Bob Smith III, v zahraniční politice Elon Musk, Coca Cola a CIA a do financí žvaní Bezos, Wall Street a Piggly Wiggly ještě neznamená, že je dotyčný něčí loutka, zvlášť když každej resort má svýho ministra, zájmy jednotlivých skupin se navzájem kříží a ještě do toho kecá partaj, opozice, senát, kongres, NGO, milion různých vlivových skupin, veřejné mínění, zahraniční spojenci, média a kdoví kdo ještě. A všichni tihle loutkovodiči se navzájem shodnou akorát tak na dnešním datu a to ještě nesmějí bejt od sebe moc časovejch pásem.

                    24. Pokud bereš řidí jako „tohle nemá z vlastní hlavy“ tak ano, řídí ho. Uź od úsvitu lidstva.

                    25. shane: vše, co jste popsal nijak neodporuje tomu, že je jen loutka:-) Nicméně kromě slovíčkaření se zjevně na obsahu shodnem bez problému.

                      To je možná vlastně přesnější – rozumím, že to „řídí“ tak nějak v češtině implikuje více koncentrovanou moc než 10 různých sdružení, asi i proto, že když člověk řídí auto, řídí ho sám a je jen jedno. Oproti tomu „loutku“ může řídit kdokoliv.

                      Tj. navrhuji přesunout diskusi k tomu, jestli se shodneme na tom, že je Biden loutka nebo ne. Pokud ano, pak netrvám na tom, že ho „někdo řídí“, jdete do toho? :-)

                    26. Biden je senilní geront co by to měl zabalit a jet někam chytat ryby. A Trump není o moc lepší. V lednu 2025 bude Bidenovi 82 a Trumpovi 79. Na konci mandátu jim bude 86, resp. 83. Ještě nedávno byl nejstarší úřadující POTUS Reagan, kterýmu bylo na konci druhýho mandátu 78 let.
                      Jsem fakt rád, že nejsem američan a nemusím si z tohohle vybírat.

                    27. Vek zadna slava, ale zdravotni stav rozdilnej maji.

                      Stran toho vyberu – u nas stejna tragedie, jen o neco lepsi zdravotni stav (telesny). Mame ted prezu, kterej sice coby general neumi strilet, ale aspon je sobestacnej a peknej stramak.

                    28. Jo, to bylo trochu trapný. Na druhou stranu, úkolem lampasáka není lítat s kvérem a generála už vůbec ne. Od toho maj lidi.

                    29. shane: mě teda Trump přijde fyzicky i duševně v o dost lepší formě, Biden je senil co sotva leze.

                      Ad poslední věta – jako, že Vám přišel výběr rozvědčík-estébák lepší? Protože představa, že budu aktivně volit 30 let po sametu komanče pro mě byla naprosto nepřijatelná, ale v USA bych to Trumpovi možná i hodil. Tedy v této věci se neshodneme, dle mého je na tom Amík líp než jsme na tom byli my. Kdybych tam ale žil tak kdo ví, třeba bych to viděl jinak.

                    30. Jo, přišel. Tím, že byli oba v KSČ tohle kritérium ztratilo význam, takže jsem vybíral podle dalších kriterií a podle nich byl lampasák mnohem lepší kandidát na presidenta než velkouzenář.
                      Btw, plyšák jsem zažil ve věku kdy už si člověk ledacos uvědomuje a vnímá, takže jsem si nemohl nevšimnout, že před 17.11. 1989 prakticky veškerá dospělá nekomunistická populace ČSSR servilně přisluhovala komunistům, aby tak od prosince téhož roku vystupovala jako zarytí antikomunisté a odbojáři. Včetně oné úči, co mi vyhrožovala ředitelskou důtkou za pokus zdrhnout z lampioňáku na VŘSR, aby na nás za tři týdny ječela, že není žádná soudružka, ale paní učitelka.
                      To, že byl někdo před třiceti lety v KSČ je mi zcela u prdele. I u toho Babiše, i u Zemana. Kterej mimochodem vlez do partaje, na který ještě nestačila uschnout krev z 50. let. Poslední politický popravy proběhly jenom 8 let před tím, než tam vlez. A nevystoupil proto, že by se mu komunistický program ekloval, ale vyhodili ho, protože kritizoval politiku SSSR vůči ČSSR.

                    31. Resp. členství v KSČ mi není u prdele, vnímám to jako mínusový bod, ale každý mínusový bod může být vynulován plusovým bodem.
                      Navíc jak jde čas, ztrácí členství v KSČ ztrácí svou váhu.
                      Btw, znám dost lidí, kteří za socíku nikdy v KSČ nebyli, ale názorově by tam zapadli jak prdel do hrnce. Komunista nestraník.

                    32. shane: OK, pro mě to naopak význam mělo ten, že bych to nehodil ani jednomu ani omylem, dle mého neřešit něco jen proto, že jsou na tom všichni (oba) kandidáti stejně mi přijde divný. Co třeba volit mezi dvěma učiteli, kde každej z nich znásilnil dítě, taky to ztratilo význam? Jaké plusové body by to vyvážily? V tomto Vám porozumět nedokážu.

                      Ad porevoluční situace – no jasný, jak se ukázalo, v partaji vlastně nikdo nebyl a ti, co tam byli, protože z titulu jejich funkce nebo vystupování to nebylo dost dobře možné popřít tam vlezli jen proto, aby to rozložili zevnitř. Oblíbená hláška ranných devadesátek „kdybych tam nebyl já, byla by tam určitě nějaká svině“. Ale to neřeším, ne každý, kdo tam lezl byl nutně šmejd a já nevím co, 30 let po revoluci takto nemá cenu kádrovat obyč obyvatele, stejně jako nemá smysl 30 let po válce řešit bývalé vojáky.

                      Ale pokud někdo takovej leze do veřejné funkce, pak to vnímám jako naprosto zásadní no-go, zvlášť, když se jedná o profi gumu s cestičkou umetenou prominentním komunistickým fotrem. Ani tady nevím, jaký „plusový bod“ by byl dostatečný, abych nad tím mávl rukou. Výsledky morálních kvalit jsou ostatně vidět dost (veto, například).

                    33. To máš těžký. V druhým kole bylo jasný, že na hradě bude exkomouš, i kdybych se posral do vejšky, postavil na hlavu a odrážel se ušima očima. Tak proč se aspoň nepokusit tam dosadit toho, kterej mi nezvedne tlak, jen se někde ukáže. A vůbec. Buď rád, že volba nebyla mezi Andym a Tetuší. I když v KSČ nebyla

                    34. Btw, morální kvality… Která poslední hlava nějakého našeho státního útvaru vynikala nějakou morální kvalitou? Karel První a Poslední?
                      A který presidentský kandidát od počátku přímé volby?

                    35. shane: však já neřeším, jak to dopadlo, ale co jsem pro to udělal. Být volba mezi Tetuší a estébákem, taky bych nešel, za mě zas horší jak Trump/Biden:-)

                      Za mě nebyl úplně marnej Klaus, Lisabon sice nakonec podepsal, ale celkově jeho působení v roli vnímám pozitivně a být tehdá přímá volba, hodím mu to. V druhém kole přímé volby jsem ale nevolil nikdy, volitelný tam ještě nikdo nebyl (Schlaffenberg, Zeman, Drahoš a teď ti dva komanči)

                    36. shane 23.4.2024 v 13:04

                      Miloš Zeman „vlezl do partaje“ pod vlivem t.zv.Pražského jara, což může být důkazem jisté naivity, ale nikoli libovolné vazby na vámi zmiňované popravy. Pokud se se svou kritikou neskrýval do té míry, že byl ze „Strany“ zákonitě vyloučen, tedy klobouk dolů.
                      Plyšák jsem zažil po absolvování ZVS a nedokážu pochopit člověka, který by do libovolné volené funkce dal hlas lampasákovi z osmdesátých let.
                      Jinak: Babiše volit nemohu, protože je to můj třídní nepřítel, ale to je do jiné diskuse.

                    37. V pořádku. Chápu, že jsou lidé, pro které je členství v KSČ automatická stopka vylučující dotyčného z čehokoliv do konce źivota a akceptuju to. Na druhou stranu očekávám, že dotyční budou chápat existenci lidí, co tenhle ultimátní postoj nesdílí a budou to akceptovat. Usnadní to vzájemnou spoluexistenci.
                      A pokud ne, tak je mi to vlastně fuk, panč se jejich názorem necítím nijak vázán.

                    38. shane: nevím, jestli to bylo na mě, ale pro mě není „členství v KSČ automatická stopka vylučující dotyčného z čehokoliv do konce źivota“. Pro mě je automatická stopka pro politickou repre kariéra komunistického rozvědčíka. Naopak jsem výš psal, že řešit to u obyč lidí nevidím smysl, ale zrovna náš aktuální prezident je v podstatě plivanec do tváře všem, co tenkrát těma klíčema cinkali. Zajímavé na tom je, že průnik mezi cinkači a PePavoliči je nemalý.

                    39. Re: fatdwi 23.4.2024 v 19:33
                      Tak nejak. On je rozdil, kdyz Franta sel do partaje, aby mohl parte delat mistra a nebo, kdyz nekdo karierne leze co nejvejs prave ve strukture statni buzerace. Pak to vezme analama komunistu, bolseviku, NATO, az po Hrad. Jeste se nabizi pokracovani do Brusele.

                    40. shane23.4.2024 v 14:06
                      Byl jste někdy na vojně? Silně o tom pochybuju. Protože jestli jo, tak byste bolševickou zelenou gumu v životě volit nemohl.

                    41. Naivity? No asi jo. V roce 1968 bylo období třídního boje a procesů v 50. letech ještě v źivé paměti a uchazeč o členství to měl z první ruky, neb toho byl přímým svědkem. Btw, vstupu do KSČ předcházela fáze Kandidáta, takže Milošek musel žádost podat někdy v roce 1966 nebo 67, možná i dřív, tenkrát si ještě víc vybírali. S Pražským jarem to mohlo tedy souviset jen těžko.
                      Na druhou stranu, v roce 1983 už byly procesy 50 let dávnější minulostí a kandidát narozený v roce 1961 už nebyl ani svědkem.
                      Jinak je to fuk, ani jednomu to ke cti neslouží a velký rozdíl mezi nimi v tomto směru nevidím.

                    42. shane 23.4.2024 v 14.19

                      Aha, děkuji za vysvětlení, to jsem nevěděl.
                      Jinak:
                      Institut kandidátství zrušil XIII. sjezd KSČ (31.5. – 4.6.1966).
                      V roce 1983 byla stále funkční normalizační opatření, ta platila až do roku 1989.

                    43. Re: ygorek 23.4.2024 v 15:28
                      Jses si tim zrusenim kanidatstvi jistej? Muj stryc byl aktivni komar (nikam se nehrabal, on tem picovinam proste veril, ackoli jeho otec byl kulak, kteremu sebrali vsechno) a pamatuju se, ze jako kandidat na konci 70. let cekal snad pet, nebo sest let, nez byl prijat.

                    44. Podle wiki byl Pavel kundidát v letech 1983 až 1985.

                    45. Sysop 23.4.2024 v 19:43

                      Co je zrušeno, může být obnoveno.
                      Kandidátsví bylo obnoveno XIV. sjezd KSČ (25.5. – 29.5.1971), ale to se diskuse o diskutované kandidatuře nijak netýká.

                    46. ygorek 23.4.2024 v 15:28
                      To nebude pravda, mně nabízeli kandidáta ještě v roce 1988. :-D

                    47. RomanL 23.4.2024 v 7:24

                      Když se podívám na příspěvek umístěný na stránce přímo nad vaším (ygorek 23.4.2024 v 20:34), neubráním se dojetí.

                    48. shane
                      23.4.2024 v 13:04

                      jj, to sis teda ty debile vybral, každej tejden nejakej skandál a poté, co se furt srali do SPOZa, tak dělají kurvárny a tunely vod hradu až do prdele eště 10× věčí :D

                    49. Trump má výhodu, že příležitostně mlel z cesty už jako president (covfefe), takže případná senilita není tak vidět. Ale taky má dost wtf momenty. Možno najít na youtube. Navíc jak v projevech skáče od tématu k tématu a zpátky, tak není vždycky jasný, co je účel a co neschopnost udržet myšlenku. Ale jo, líp ma tom je, o tom žádná. Ale že by to byla nějaká hitparáda…

                    50. Re: shane 23.4.2024 v 13:09
                      Pro mne je momentalne Trump neuchopitelnej stran toho jeho posledniho veletoce. V otazkach UA ted uplne otaci jinam, zatim jsem moc nepochopil proc. Zeby snad chtel nalakat jine volice? Ale to muze ztratit ty stavajici. Nevim proste, co si o tom myslet.

                    51. Především si uvědom, že za prvý, zahraniční politika jeho voliče moc nezajímá. Za druhý, jeho zeť je ortodoxní žid a dcers konvertitka. Za třetí, vztahy Izraele a ruska nejsou po 7. 10 nic moc. Za čtvrtý, bylo třeba prosadit pomoc i Izraeli a Taiwanu, kde čínu pro změnu nemusí Trump a nechtěl, aby to na revanš blokovali dems.
                      Imho je za tím obratem to, že je to revanš za paktování ruska s nepřáteli Izraele.
                      No a navíc si Trump a nějakou stálostí názoru nikdy hlavu nelámal. Čo bolo to bolo, terazky je terazky.

                    52. No a taky to, že chcimírovství republikánům zas tak nesedí, panč to jsou tradičně spíš jestřábi s vazbami na vojenskoprůmyslový komplex.
                      Takže se mu nejspíš začali cukat straníci a sponzoři a tohle je nejlepší způsob, jak se ctí obrátit. Pokud by se mu senátoři vzbouřili a odhlasovali to proti jeho vůli, tak by to ve volebním roce byl dost průser.

                    53. No a asi taky, že ruská protizápadní rétorika a neustálý hrozby atomovkama, když se jim nedá volná ruka se nejspíš zajídá američanům čím dál víc a jít jim takto na ruku jde celkem proti duchu MAGA. Tím, že před rusama stáhnou ocas Ameriku Great Again neudělá.

                    54. Re: shane 25.4.2024 v 8:51
                      Jo, to zni logicky. Jen si rikam, ze doposud lovil chcimiry a asi je si dost jistej volebnim uspechem, ze si muze dovolit je ztratit. A nebo spekuluje, ze chcimiri stejne jinou volbu mit nebudou.

                      Ja jsem z nej nikdy urvanej nebyl, je to takovej bohatej krupan, ale porad lepsi alternativa, nez ten zombie. Ted mi ale prijde, ze je jeste neodhadnutelnejsi, nez jsem ho doposud vnimal. Chapu jeho zajmy, ale pokud se ty meni podle aktualni politicke situace a to klidne i o 180 °, no tak to potes koste, protoze ted se veci ve svete meni co kvartal.

                    55. Jak píšu dál, pokud bude USA ustupovat rusku, tak je to oslabuje, zvlášť když jim rusko vyhrožuje atomovkama. Amíci jsou dost nacionalisti a myšlenka, že svět bude myslet, že se ruska bojí, je netěší. Zvlášť MAGA čepice. Tohle asi rusové přepískli.

                    56. Re: shane 25.4.2024 v 9:07
                      Pro mne RF stejne jako USA – jeden blbej a druhej blbejsi a ruzne si to prehazujou. Medvedev se necha k necemu vyprovokovat, rekne nejakou picovinu a uz to zapadni media siri. Dtto vychodni media vyjadreni kdejakeho kokota na zapade.

                      Ale tihle sasci mne nechavaji celkem v klidu. To vetsi strach mam z tech, co v mediich nejsou. A jak vidno, tak i Trump musi obcas srazit paty, takze vetsi sibri budou vzadu. Verim tomu, ze i Rusaci (a koneckoncu i ti Cinani) musej obcas sklapnout paty podle toho, jaky jsou zajmy „tech v pozadi“. Tim ted nemyslim nejake tajne spolky globalistu, ale uplne klidne ty nejmocnejsi kliky v dane zemi.

                      Atomovky uz k nicemu jinemu, nez vyhrozovani ani nejsou. Anglicani uz dvakrat predvedli, ze ten starej srot na stisk cudliku fakt nepoleti, kam ma a myslim si, ze Amici i Rusove na tom nebudou lip. Jsou to stary kramy nejpozdeji z osmdesatek. A ted to upgradovat? Na to podle mne nebudou prachy, zacne se vocpoda – bezny zbrane + drony.

                    57. Trumpovi voliči prostě nemaj rádi, když USA vypadaj slabě. Když ti někdo veřejně vyhrožuje a ty ustupuješ, je to známka slabosti, k když v reálu je ten důvod jinej než ty výhrůžky. No a Trumpův volič to špatně nese, takže by moh místo toho volit toho, kdo ustupovat nechce. A Trumo chce vypadat jako drsnej badass, ne někdo, kdo se bojí rusáka. Bejg mírotvorce, to jo. Ale vocaď pocaď, z pozice bouchače, co ho každej poslechne. A GOP jsou navíc jestřábi a Američani milujou, když pomáhaj utlačovaným.

                    58. senilní geront = stařecký stařec…

                    59. Stařec trpící stařeckou demencí, když už.

                    60. Nemám rád směšování řeckolatinské a české terminologie…
                      Takže buď senilní demence nebo stařecká zblbělost…
                      Naproti tomu chápu zkrácené verze dvouslovných pojmenování* a nevidím v tom zásadní problém…

                      * „Senilní“ místo „senilně dementní“ nebo „debilní“ místo „mentálně debilní“ (hezky česky „slaboduchý“)…

                    61. „Stařec trpící stařeckou demencí, když už.“

                      V tom případě je lepší „dementní stařec“…

                    62. Ne tak docela, demence je víc typů a stařecká je jen jedna z nich.

                    63. Tak to jo…
                      I když okolí začasté tyto jemné rozdíly nevnímá…

                    64. V politice musis citlive reagovat na sebemensi jemne rozdily…

    3. Zrušiť povinnosť prijimať akekoľvek platidlo by znamenalo zrušiť štát a jeho dane. A keďže na svete sú iba dve veci isté, o tom je zbytočné snívať. To už radšej zabojovať aspoň za to, aby nezrušili aj tú hotovosť.

      1. patrilo pod Toharesa…

      2. Přesně to mě hned taky napadlo…

      3. To by neznamenalo, koneckonců celý středověk i raný novověk se platilo kdečím, podstatné je, v čem se vybírají daně.

  7. S Pako i Adou souhlasím, jediný zádrhel je v tom, že jak PAKO správně naznačuje, tuhle svobodu prostě nelze „teoreticky“ a, jak by řekli dřívější diskutéři, „logicky konsistentně“ obhájit v debatě ani na internetu, ani v politice. Prostě buď lidé svobodě hotovosti rozumí, nebo jsou slepí či natvrdlí, ale vysvětlit ani uargumentovat se to bohužel nedá.

    Takže v okamžiku, kdy to většina obyvatelstva chápat přestane (nebo se nechá zblbnout marketingem cashless systému), je to v háji…

    1. Akorat nevim, na co pak budou tou dobou nadavat… jeste porad na komunisty, nebo Putina? Lidi musej dostat tridniho nepritele, jinak by se to mohlo zvrtnout a zacali by hledat pravdu.

    2. Jan Mrcasik: tak zase pokud bude legální hotovost nepřijímat, tak je to cajk, ne? Přece byste nechtěl něco nutit soukromé firmě.

      1. Pokud ovsem vezmes v uvahu, ze i banky jsou soukrome firmy, paxe snadno zivnostnik, ktery bude chtit brat hotovost, muze dostat do situace, kdy mu banka odmitne prijmout trzby. A muze se mily zivnostnik zcela sovobodne rozhodnout, co udela…

        1. Sysop: jistě, nikdo nemá nárok na to někoho k něčemu nutit. Může si je pak třeba sypat do truhly, když nebude žádná banka, co by to vzala. Hlavně, když to bude legální.

          1. Nojo, ale kdyz FU usiluje o postupny prechod na plne digitalni komunikaci, japa mu pak zivnostnik predlozi pokladnu ke kontrole? Same otazky…

            1. Svobodně přejde na digital, samozřejmě.

              1. Tak to jo, ja uz jsem se bal, ze treba by mu FU stopl vratky DPH, nebo udelal hloubkovou kontrolu za „nestandardni ucetnictvi“ quliva te truhle, nebo tak neco. Jeste, ze to nemuze v nasi svobodne a demokraticke spolecnosti nastat.

                1. Sysop: vratky DPH se snad v hotovosti už nedělají, ne? O důvod víc, aby pan podnikatel svobodně přestal kverulovat.

                  1. No, pokud bude mit tu truhlu a zadnej ucet, tak qerulovat bude muset (btw, ano, vim, ze je to fikce, bo existence b.u. je povinna, i kdyby se nepouzival a jen ze sveho platil).

                    1. Ohledně povinnosti mít bankovní účet se v současné době stát slušně střelil do nohy. Plátci DPH nemají povinnost mít bankovní účet, aspoň myslím, respektive nenašel jsem takovou povinnost v zákoně.

                    2. Mozna umyslna zadni vratka pro novelizaci s nenapadnymi prilepky.

      2. Pokud ruku v ruce s tím padne povinnost přijímat korunu jako takovou a platit v ní daně jsem pro. Bitcoin ONLY firma nebo zlato ONLY se mi líbí

        1. Ada: tak to jistě nehrozí, že byste si mohl klást takové podmínky. Nicméně svoboda bude i tak, prostě nebudete chodit nakupovat tam, kde nebudou brát cash.

          1. Ano, moderni vyklad svobody bude, ze smis jeste delat to, co ti zatim nestihli zakazat.

            1. Ten nejmodernější výklad je ten, že nikdo neví, co je ještě povoleno a co už zakázáno, proto se každý snaží být nenápadnou šedou myší.

              1. Tak oni to nevedi ani ouradove, ale sedymi mysmi byt nemusi, protoze pokud se seknou, tak se, povle, s nama sud. Stejne pak zacvakas i ten soud. Bud sam, nebo spolecne s vostatnima, povle.

            2. Sysop: no jasně, a když se ti to nelíbí, můžeš se odstěhovat.

              1. Jo, presne za to jsem ja kunda chrastil tema klicema v ’89, aby byla opona pryc a ja jsem odsud jednou musel vypadnout

                1. Sysop: je na čase si přiznat, že tenkrát nastala vzácná situace, kdy prakticky každý, kdo chrastil klíčema, byl užitečným idiotem. Tedy mezi užitečné idioty bylo možno počítat prakticky celou ČR s výjimkou zarytých bolšánů, co brečeli v koutě, že žádné změny nechtějí.

                  To se od té doby už nestalo, nejmasovější akcí užitečných idiotů bylo miochvio a tam už jsme myslím ani jeden nebyli:-)

                  1. No ja teda jsem ten pocit zazil jeste jednou a to, kdyz mne namasirovali a pustili k plebiscitu o vstupu do EU. Jsem zvedav, jestli se necham oblbnout i potreti. Treba referendum za vstup do svate valky, nebo tak neco.

                    1. Sysop: volby vidím trochu jinak, ne, že by se na voliče pětidemolice nemohl jeden dívat jako na užitečné idioty, ale přecejen jsou tam karty rozdány jinak než na demonstracích a hlavně je to první tajné a to druhé ne. Referendum tedy řadím mezi „volby“ a nikoliv mezi „demonstrace“. Jestli u toho ale máš pocity jako užitečný idiot, tomu samozřejmě nebráním, každý svého štěstí strojvedoucí:-)

                    2. No sere mne, ze v tom prvnim pripade jsem byl mladej a naivni, v tom druhem jsem byl jen linej si trosku proklepnout fakta. Pritom kamaradi Rakusaci mne uz tenkrat varovali, ale neveril jsem jim.

                      Demosky vubec neresim, tam ani nechodim. Je to jen cesta, jaxe Systemu dostat do databaze a vubec nic nevyresit.

          2. Tak to je ovšem ta cesta k tomu koncentráku. Líná a neinformovaná většina se nebude namáhat měnit své zvyky a budou platit kartami, hodinkami a nastřelenými čipy, protože je to pohodlné. Velcí hráči budou happy a postupně to zavedou i ostatní i na veřejných hajzlech nebo vyklidí trh. No a pak už zákaz hotovosti nebude nikoho zajímat a objeví se to jako poznámka v poslední minutě zpravodajství. Dokud nebude možné platit po dohodě hřivnama nebo šnečíma ulitama, tak radši pojistku v podobě hotovosti.

            1. Ada:
              Asi pesimismus.Ber to tak, že líná a neinformovaná většina je zatím v menšině.(Doufám!)
              A nejenom v tomhle případě.
              Docela by mě zajímalo, jak by se národ postavil k povinnému odevzdání zlata a k zákonu o jeho nelegálnímu držení.Důvody stejné jako minule.

              1. Líná a neinformovaná většina je vždycky a ve všem. Kdo má čas a sílu být odborníkem na všechno? Chuck Norris, Václav Klaus, Dan Vávra a kdo dál? Rozhodnutí dělají lobisté a aktivní menšiny za pomocí Prchalů a spol.
                Stačí se podívat na zbraňové amnestie. Kolik debilů odevzdá státu dobrovolně něco o čem stát neví. Se zlatem by to asi šlo o něco hůř, protože v tom všichni tak nějak intuitivně cití hodnotu a je to dostatečně malé a neškodné na ukrytí.

            2. Ada: to je. Zrovna minulý týden jsme to tady řešili s Mrcasikem a on mě označil za schizofrenika a kdesi cosi. Když se naskytla možnost mu tu jeho argumentaci omlátit o hlavu jen o pár dnů později, kdo by odolal?

              Mimochodem, zde oblíbená Ukrajina jela na dvojím systému už dávno. Bankomaty omezení tuším na max 500 Kč, běžně jen 200. Všechny platby pěkně kartou. Současně s tím ale druhá ekonomika v USD v cash, na kterou byl stát krátkej. Jsme zvědav, jak to soudruzi nakonec vymyslí, ale když si vezmu, jak hodlají skoncovat s individuální mobilitou, myslím, že ošéfované to budou mít dobře a mladí a inteligentní voliči z Prahe tomu ještě zatleskají. I když, to by platilo, pokud to zavede Fiala. Kdyby to chtěl zavést Babiš, je tu šance na revoltu.

        2. Mám takový nepodložený pocit, že bez povinnosti přijímat zákonnou měnu není funkční stát a tím ani daně…
          Leda může zůstat placení výpalného místní mafii, a to v čemkoliv si řekne…

          1. Ja bych stat a mafii nesrovnaval. Dodrzovani jakychkoli dohod a zvazeni mozosti dojeni obeti je u obou diametralne ruzna…

            1. Na druhou stranu ovšem pořád přicházejí nabídky, které se nedají odmítnout.Takže to kulhá jen na jednu nohu.

              1. Tak zrovna stat mi posledni dobou nic nenabizi, zato od nej prichazi fura narizeni, ktere nelze odmitnout.

                Na druhou stranu, zatim mohu alespon svobodne nadavat. Az misto Druckera a Lejna nastoupi Zimmermannova, tak bude s nadavanim smytec einzwei. Jeji pravnici se uz ted rochni v Internetu a podavaji zaloby na kohokoli, kdo si o ni otre hubu.

                1. No tak je tam rozdíl v jednom písmenu.
                  A co se týče nadávání, tak to můžeš stejně jako kdysi.A jde stejně jako tenkrát o to kde.

                  1. Starost mi dělá srovnání vlivu médií tenkrát za komárů a dnes.Tenkrát tu propagandu žrali jen skalní.Dnes zjišťuju, že i dost normálů je tak unavenejch z práce, že si pustěj večer televizní noviny…

                    1. No v Germanii uz media breci, ze jim to Nemci nezerou. Zrejme se to bude resit na urovni Brusele, v ramci cenzury ochrany hodnot EU. Dost vazne se o tom mluvi, ze je potreba najit nejake Lösung.

    3. Je to v háji! A už několik let, protože většina obyvatelstva nechápe a je zmanipulovaná ideologií a propagandou. Jedeme z kopce a už to nic nezastaví.

      Proč Pražáci volí jako zfetovaní komedianti https://www.petrhampl.com/praha-voli/

      1. Jako zfetovaný komediant tvrdím, že voliči kdekoli volí zásadně emotivně a sobecky, akorát pražáka trápí jiné problémy a témata než venkovana a podle toho volí jinou mluvící hlavu. Jestli existuje někde nějaký region, kde voliči dlouze rozjímají a pak zvolí někoho rozumného při maximální volební účasti, tak jmenujte, zvážím stěhování.

        1. To ale platí takňák globálně…
          Skoro všude v Evropě jsou voliči rozdělení skoro přesně půl na půl…
          Jinak volí městští, mladší, vzdělanější atd., a opačně ti druzí…
          Přitom ale každá volí celkem logicky toho, kdo mu naslibuje to pro něj výhodnější…
          Výsledek je ten, že 100 % voličů je přesvědčeno, že 50 % voličů jsou blbci…
          Anebo jinak: 50 % volí A, 50 % volí B, a 100 % volí menší zlo…

          1. Logický důsledek toho, že se dá k majetku přijít tím, že já nebo můj delegát zvedne ruku v lavici. Pak už je to jen boj o zrno ve volném stylu.

          2. Jestliže nějaká strana působí už několik volebních období a dokonce párkrát vládla, tak celkem logicky nebudu volit podle toho co mi naslibují, ale podle výsledků té vlády. Ledaže bych byl ideologicky vymaštěný nebo momentálně zaostalý, pak bych si vybral tu stranu, kterou mi doporučí bulvár a která mi toho co nejvíc naslibuje.

          3. Jo, už od starověku. Život ve městech měl jiná pravidla a potřeby než život na vesnici. Ve středověku a ranném novověku se to řešilo více méně segregovanými společenskými třídami, dokonce do té míry, že měly oddělený justiční systém.

        2. To vám nikdo nebere. Otázkou je, proč zrovna v Praze je jich největší výskyt, když se Pražáci prezentují jako ti nejvíc vzdělaní a nejchytřejší.

          1. To je jen mediální prezentace. Prazáklad to má v tom, že vyšší vzdělání je jen ve větších městech a uplatnění tamtéž. Tedy ve městě očekávám více doktorů, právníků, ředitelů atd než v místním JZD. Jak moc v dnešní době souvisí vzdělání a inteligence nechám na jiných. Do měst se také stahovala na venkově neuplatnitelná chudina. Někdo těm ředitelům taky musí umýt hajzly nebo podat hamburgra.

  8. Před několika lety jsem viděl v Potravinách v Novém Bydžově (na náměstí zbyly už jenom jedny) platit chlapíka hotovostí. U kasy vytáhl měšec velikosti dětské hlavy, krásně sešitý z pruhů barevné kůže.

    Měl ho plný mincí všech hodnot. Manipuloval s ním s naprostou lehkostí, jako by jeho hmotnost byla zanedbatelná, musel mít v rukou opravdu velikou sílu, od takového člověka dostat třeba facku by bylo o život.

    Moje žena spořívá občas sbíráním padesátikorun, do půllitru se jich vejde za 11 tis., to je 220 kusů.

    Hotovost je nenahraditelná, lidi si na ní vzpomenou, až se pro zelené blbnutí stanou výpadky elektřiny běžnou každodenní realitou.
    Platba hotovostí je rychlá a funguje vždy.

    Likvidace hotovosti by mnoha lidem udělala ze života peklo a třeba žebráky a somráky přivedla na mizinu.
    Peníze v nemateriální podobě nelze lovit magnetem, to je výdobytek posledních desetiletí, kdy se začaly pro úsporu vyrábět z oceli, u nás všechny.

    1. Si ted nepamatuju, jake mnozstvi minci/bankovek je prestupek „zadrzovani obeziva“. Neco takoveho jsem kdysi kdesi slysel. Mozna ale jeste za minule totality.

      1. Mám pocit, že to bylo přestupkem za komunistů, nyní jsem o tom neslyšel ani nečetl.
        Jako malí haranti jsme hromadili dvacetníky, ty tehdy nebyly z hliníku, ale začali je dělat z nějaké krásně zlaté slitiny.

        1. Padesatihajzlire pamatuju bronzovy, pak byly mensi a poniklovany, ci co to bylo. U dvacosu si nejsem jistej, co to bylo. Petihajzlire a hajzlire byly hlinikovy.

          1. „… U dvacosu si nejsem jistej, co to bylo….“

            – – –

            Mosaz s trochou niklu.

            .

            1. Koukam sem se sekl i u toho staryho padesatihajzlire. Pusobil jako bronz.

              1. Bronz je drahej a na mince je ho škoda. Používá se měď s trochou příměsí, aby se tolik neošoupávala.

                1. shane:
                  Pobavils luxusně.
                  Máš dobrý chvilky.

                2. Pro info, naše kovové oběživo je železné, plátované kočičím zlatem…

        2. „Jako malí haranti jsme hromadili dvacetníky, …“

          Já si pamatuji jednohalíře. Ale už to nebyla velká částka …

          1. Jo, tatik jich koncem 60. let nasbiral 240, aby si v Automatu koupil velkou vanilkovou. Baba napocitala do sedesati, pak to smetla do suplete a dala mu zmrzlinu. Dneska by ho s tim poslala do brusele.

      2. Zákon, který kriminalizuje platby hotovostí už máme: https://28f0c76682.clvaw-cdnwnd.com/4eef4146298de22593661a30c85335c3/200000355-25eb725eb8/Z%C3%A1kon%20o%20omezen%C3%AD%20plateb%20v%20hotovosti%202024.PDF?ph=28f0c76682. Stačí několikrát snížit limit a pár let inflace k tomu a bude vymalováno.

    2. @Hroch
      tak si žebrák, pouliční hudebník, maturitní třída pořídí terminál…
      Onehdy jsem v Holomócu viděl v chrámu páně taky vybírat na nějaký hospic taky bezkontaktně, aspoň jim nevykradou kasičku. ;-)

      1. Co jsem koukal na nejaky videa z Ciny uz pred par lety, tam jedou platby pouze bezhotovostne…zebraci proste maj QR kody:-)

        1. Přesně. A za „házení“ žebrákům se zlepšuje kredit dárce. Evropskými hodnotami by se řeklo, že má společenskou odpovědnost. Může se to hodit, až bude chtít jet za babičkou rychlíkem místo osobákem.

      2. Verici veri, ze je tou kartou nevobtahnou rovnou o tri kila.

        1. @Sysop
          měli tam možnosti od kila tuším

          1. Jo, karta je na tohle uzasna, zaplatis jen cisilko. Kdezto zmoulat v ruce stovku a hodit ji do krabice, to uz zvedne na chvili tep.

  9. Je dobře, že podnikatel neubytoval Rusáky? OK
    Je dobře, že podnikatel nepustí do své restaurace matky s dětmi? OK
    Je dobře, že podnikatel přestal přijímat platební karty? OK
    Je dobře, že podnikatel …
    Tak proč by měl být najednou problém, když podnikatel bude znevýhodňovat platby v hotovosti? Bábo, chceš mi tu vysypat na pokladně tucet dvacetikorun? No problemo! Ale zapomeň na akční cenu u některých položek tvého nákupu. Hotově pěkně za plnou, bo my ty tvé dvacky taky zpracováváme pěkně za plnou.

    1. Tak ono to uz zacne „babo, mas nasi appku, abys mohla mit slevu? NEEE? No tak zadna sleva. A babo, mas aspon platebni kartu? NEEEEEEEEEE?“

      Kdyz mohla sveho casu Moneta davat horsi kurz na devizy, nez na valuty a nikomu to neprislo divne (mozna to tak je dodnes, nevim, uz to neresim), tak proc by obchodnik neprirazil tri procenta „manipulacni poplatek“, ze?

      1. @Sysop
        Ty jejich vyjebané kartičky a apky mě taky serou, zejména na Slovensku kde nemám ani možnost ji získat…

        1. Jo, takhle jsem narazil v Lidlu. Ceskej Lidl nebere nemeckou Apku do nemeckyho Lidlu (chapu), ale ani nemecky tlf. cislo (nechapu).

          1. Zaujímavé, minule som bol v Lidli v Chorvátsku, a tam každú chvíľu vyhukovalo z nahrávky po nemecky cca. „môžete použiť vašu appku, len si tam prepnite krajinu na Chorvátsko“…

            1. V Cesku mi to nejde.

              1. Abych to popsal presne – s nemeckym cislem mi nejde udelat registrace v ceske appce. Pokud ti ta appka ale jede, tak zrejme zeme prepnout pujde.

                1. No ale však zaregistrovať „nemeckú“ appku (IMHO je to jedna a tá istá všade) s nemeckým číslom hádam ide, a potom už len prepnúť krajinu na ČR.

                  Minimálne „slovenská“ appka zaregistrovaná so slovenskými údajmi na Nemecko prepnúť ide a tvárilo sa to, že to všetko funguje.

                  1. Nejde, ja mam cesky bydliste a nemecky tlf. cislo. Ta appka mi to nechce sezrat.

        2. Neviem o tom, že by na SK bol obchod, kde by sa bez ich kartičky, či appky nedalo nakúpiť. Že ti nedajú úplne všetky zľavy? Holt, nie si verný zákazník…

          1. Vernej treba jsi, ale nemas appku.

            1. @Sysop
              kdyby šlo o věrnost, četnost, objem nákupu, tak bych to ještě pochopil, ale tady jen o data spárované s kartičkami

              1. Ja jsem zvedav, jake nastane diveni, az ta data zacnou byt vyuzivana k necemu uplne jinemu. Pokud se nepletu, tak EU byla prolobovana k prolomeni lekarskych dat. Takze farmalobby se muze prehrabovat soukromymi daty pacose. Sahnout si i pro data o zradle bude jen formalita. Copa se bude dit pak? Rozkastovani pro ruzne ceny a dostupnost leku?

                1. Sysop: farmalobby je to fuk, ale zdravotní pojišťovny budou tohle dokonale zneužívat. Jedna z věcí, jak se v USA dostal k moci opičák byl tehdy přece Health care bill. Tehdy jsem docela hleděl, jaké tam mají sračky a bylo tedy více pochopitelné, že to lidi chtěli změnit – jestli neznáš, tak doporučuji „preexisting condition“, to je paráda (pojišťovna při drahé diagnóze, typicky rak, objeví v anamnéze „preexisting condition“ a ejhle, léčbu neplatí).

                  1. No to je samozrejme ta horsi varianta, kterou jsem uz nezminoval. A samozrejme si nedelam iluze, ze s tim pojistovny neprijdou. Uz ted prisly s tim napadem, ze vinik nehody si spital bude platit sam, dalsi level bude buzerace se zradlem. Jeste, ze mam chlivek. Zatim prazdnej.

                    1. Sysop: jo, to jsou samé skvělé nápady, jak nakrást víc peněz, holt jaká klika je ve vládě, takové jsou možnosti spřízněných šíbrů na vlastní malé domů. Úplně vidím úpění cyklouše, co se rozmázne někde na stezce, že ho ošetří jen za cash. To bude řevu. Tuším výjimku pro tyhle případy, o to horší podmínky pro zlé uživatele neveganistických dopravních prostředků.

                    2. @fadtwi
                      já su pro, kdo chce jezdit na kole, nechť si zapkatí cyklopojuštění, dtto lyže, paragliding, horská turistika, koliběžky, běžky, pěšky už ne.

                    3. Dachsmeister: proč ne pěšky? Co povinné výtahové? Jízda v MHD? Všechno pěkně za svoje! Viníkem nehody může být i chodec přece, navíc nohu si může zlámat na náledí, přece to nebudu platit já? Ať si to zaplatí sám!

                      Kdo chce chodit do hor nebo do lesa, ať jde jen s pojištěním a po zaplacení vstupu. Z něj se bude odvádět pár procent na fond zábrany škod. To by tak hrálo, aby lidi platili zdravotní daň a pak chtěli po státu plnění, když to potřebují. Od toho jsou tu komerční pojišťovny nebo zůstatek na vlastním účtu, případně ve strožoku. Státní pojistka je tu jen proto, aby dotyčný cáloval a šíbři si to mohli rozebrat za péči pro sebe, své blízké a svá bankovní konta.

                    4. Bude nacase tu zdravotni dan prestat nazyvat „pojisteni“. Pak to zbytecne otevira prostor ke zbytecnym diskusim. Melo by se to jmenovat treba „Koncesionarsky zdravotni poplatek“, at je to v souladu s ostatnim vypalnym. Koncesi pak bude to, ze smis vlizt do zdravotniho zarizeni. Peci si uz ale budes platit extra, protoze v ramci poplatku dostanes jen prasky na kasel, gyps na kotnik a revizi delozni sliznice bez ohledu na pohlavi, at v tom neni bordel.

                    5. Sysop: to mi přijde rozumné, ještě bych nad KZP přidal tarifní pásma „zdravotního paušálu“, kde by bylo možné si třeba někde u třetího levelu z pěti připlatit za základní ATB a v tom nejvyšším levelu by byla hospitalizace na 3 dny ročně v ceně (nepřevádí se). Takže KZP povinně všichni = můžeš do nemocnice, ZP level 1 jsou ty prášky na kašel, gyps bych dal až tak na ten level 3 a děložní sliznice mi přijde jako zákrok tak na level 4. Zas bych neplýtval prostředky na každou blbost a kdo si bude platit jen level 1, ten to v případě zájmu může zaplatit kreditkou.

                      Co mě ještě přijde hodně zajímavé je možnost propojení s bankami – v každé nemocnici úvěrové oddělení, dle prognózy by se (ne)schvalovaly úvěry na léčbu, no možností mraky. Taky bych zavedl dotace pro znevýhodněné, krásnej business!

                    6. @fadtwi&Sysop
                      ale hovno, prášky na kašel budou cash, tak jako aspirin, prášky pro tlusťochy, kuřáky a alkáče a jiné fetky.
                      Ani kdyby drogy zlegalizovali a zdanili tak to nebude zdarma!
                      Tak jako zubař, optik a plastický chirurg.
                      Zdarma bude sádra, kompozitní za příplatek.
                      Zdarma budou všechny neufinancovatelné operace +10M, některé ovšem budou posouzeny jako příliš drahé a pacienti zemřou.
                      Koneckonců všichni jednou zemřeme.
                      Ovšem po covid games víme, že většina si myslí, že má nárok na nesmrtelnost za peníze ostatních, někteří dokonce chtějí rozhodovat o jiných aniž by se jich aspoň zeptali…

                    7. Dachsmeister 23.4.2024 v 9:58

                      „já su pro, kdo chce jezdit na kole, nechť si zapkatí cyklopojuštění, dtto lyže, paragliding, horská turistika, koliběžky, běžky, pěšky už ne.“

                      Technická: všechno za dtto a před běžky (pokud vím) už je zavedeno…

          2. Pathy: jezdím prakticky stále do stejného obchodu, takže „verný zákazník“ veru som. Ale nemám chuť jim umožňovat mě šmírovat ještě víc, svoda, i ta iluzorní, něco stojí.

            Jestli mi nedají slevy nebo mi napaří přirážku je jen věc deklarovaného pohledu na věc, matematicky v tom není žádný rozdíl. To první je zcela v pohodě, to druhé ne. Srandovní, ale na průměrného blba funkční.

            1. @fadtwi
              mě prostě sere sleva na vyjebanou kartičku, apku kterou získá kdokoliv.
              Množstevní, věrnostní, vázaná na utracení sumy mě nesere.

              1. Dachsmeister: mě nesere sleva, ale přirážka pro toho, kdo kartičku nechce a hlavně prezentace této přirážky coby „větší sleva pro ovce“. Přitom reálně u některých věcí bez kartičky zaplatím třeba 50% ceny navíc. Sviňárna, ale legální (Mrcasik může být v klidu, zákon je neporušen).

                Beru to jako daň ze svobody, něco jako když zaplatíte tytrubce za Premium, abyste to měl bez reklam.

                Nově mimochodem zmrdi z auto.cz chtějí výpalné kilo měsíčně za to, že nemusíte souhlasit se sušenkami. Možná časem bez kartičky nebude možné vůbec do Kauflandu vlézt nebo budou od kverulantů vybírat vstupné (a kontrolovat občanky, v zájmu bezpečnosti).

                1. @fadtwi
                  čímdáltímčastěji pořizuji nákup v malém obchůdku po cestě z montovny, kde mě sere jen jednou za čas někdo, kdo si nechá krájet kilo uzenin a dělá nákup na 14dní pro půl vesnice.
                  Cenově je mi to fuck, občas překvapivě srovnatelné s hytlermarket cenou bez akce, apky a slevy v neděli večer.

                2. fatdwi: v hospode U Ploskolebce, kde plati, ze co nechces zabit nebo zakazat, to urcite milujes a treti moznost neni, si sed sam.

                  Co se tveho strawmana o udajne „legalite“ tyce, sirit ho navzdory
                  https://dfens-cz.com/sestikoalice/comment-page-2/?show=comments#comment-405233
                  Chce hodne silny zaludek. No, alespon uz vim, s kym mam tu cest.

                  A mimochodem, proti cashless a tlaku na cashless jsem tu, narozdil od tebe ty veliky spravedlivy bojovniku, napsal cely clanek.
                  https://dfens-cz.com/slon-v-mistnosti-racionalni-duvody-proti-e-governmentu-digitalu-a-cashless-o-kterych-nikdo-nemluvi/

              2. Pozor – appku získá kdokoliv? Já mám pocit, že appku můžete nainstalovat do smartphonu, ale už ne do dumbphonu :)

                Já byl nejdřív alergickej na větu „Aplikaci máte?“ (ačkoliv kartičky jsem míval!) Teď už je to jedním uchem tam a druhým ven. A občas, když jdu nakupovat i s telefonem, jim tu „starou“ 8110 4G ukážu. Někdy čumí jak péra z gauče, že tlačítkáč má i někdo jinej než důchodce. Ale nezapamatujou si to, to ne. A nebo zapamatujou, ale prostě mají nařízení že se furt musí ptát.

                Někdy si říkám, jestli to není náhodou diskriminace :o)

                1. zzw30: musí se ptát, když je někdo chytne, že se neptají – průšvih. Mě se teda už neptají, ale to je dobou, kdy chodím a jen ty, které mě znají.

                2. začínajou pěkně vysírat s tím násilným proklačováním japka se srandroidem

        3. je to pěkná kurvárna, a hlavně tím schovávajou ty kurvy hytlerinflacu – schválně sem se dival na tu samou položku mezi akcema, asi půl roku vod sebe – rozdíl v normální ceně pro plebs je 5 vočí kus, čili zdražení o 1/3!!!

    2. Já se většinou při platbě mincemi setkávám často až s nadšením – drobné na kase jsou potřeba na vracení obecenstvu.

      1. Tam, kde mají s hotovostí problém bych je poslal do libovolné vietnamské večerky. Ještě jsem nezažil, že by někdo byť jen řekl na téma nemáte menší nebo nemám nazpátek. Když ten proces zvládne trhovec bez jazykové a kulturní znalosti, tím spíš to zmákne korporák, který na to bude mít celé oddělení.

        1. Když jsem měl při kšeftování problém s drobnými, zašel jsem si pro ně nejlépe do cukrárny. Tam mají drobných vždycky dost, nanosí je tam děti za cukríky a zmrzlinu.

        2. V Lidlu se mi ne jednou stalo, že odmítli bankovku s tím, že nemají na vrácení. Asi tam jinak nakupují jen Průjmové.

          1. Kdyz ty tam taky naklapes s petilitrem…

          2. Tak zrovna ve večerce bych se s tím smířil, v Lidlu ani náhodou…

        3. mně teda jednou rákos remcal že moc nemá, to je náhoda, že je u nich se vším problém, samá pojebáfka a v roce 2024 eště porát nemlufim šéééésky

          tudle sem narazil na rákosníka na pokladně tvl v arbeltu, vim dobře, proč do takovejch debilních krámů radši nechodím :D rozumět tomu bylo tak napotřetí…prej že byls ve večerke? řikám, no, jak se to veme, v arbeltu rákosník, tak asi? vodklonili už tolik miliard, že to začínajou kupovat bo co? :DDD

      2. To jo. Každý podkladní je rád za drobný. Ale majitel obchodu neřeší, že jeho pokladníci dostávají záchvat paniky při pomyšlení, že si tam partička dítek přijde nakoupit za hotové. Ten chce balíček kondomů a má dvoustovku, ta chce energeťák a má jen pětikilo…
        Majitel obchodu řeší, že má 11 mio Kč v tržbách hotově, nemůže ty prachy obratem použít na úhradu faktur. Napřed je musí za náležitý poplatek „směnit“ v bance na bezhotovostní zůstatek na účtu a pak s nimi zaplatit dodavatelům zboží. Prostě obchodník bude chtít tyhle náklady a prodlevu v cashflow minimalizovat. A já říkám, že je to jeho právo.

        1. Není to zas tak dávno, kdy to tak dělali všichni. A při odhadu toho, kam to povede bez hotovosti bych se těmi problémy marginálními problémy nezabýval dokud nebude moci odmítnout korunu jako takovou.

          1. Neni to zase tak davno, co se v obci v noci jezdilo bez omezeni rychlosti. Neni to zase tak davno, co se v obci jezdilo bez pasu. Neni to zase tak davno, co se na fichtlovi jezdilo bez helmy. Neni to zase tak davno, co…

            1. Tohle všechno dobře pamatuju, na fichtlovi s maximálkou 60 od patnácti…dneska moped s maximálkou 45.

              Změna je život, vývoj musí být, ale protivný je, že se tempo změn stále zvyšuje.

              Já už to nějak doklepu, ale mladí, ti se z toho za nějakých dvacet let poserou.

              1. Hroch:
                Neser,dědku!
                Nepropadej panice a užívej ten zbytek naplno.
                Na mladý nadávali už neadrtálci.

              2. Hroch:

                „… od patnácti…dneska moped s maximálkou 45.“

                – – –

                Ano, to bylo. A spočti si, jaký podíl viny neseš…!

                .

                1. Von te fichtl s jedenactizubovym koleckem vic nejel. Ale se trinactkou… to bylo jiny kafe :-) Ja jsem rad, ze jsem to jeste zazil. Nemyslim, ze Hroch nadava na omladinu. Nadava na soucasnou buzeraci. Vsechno se to zaklina ochranou zdravi, ale jde jen o vypalne a utraceni za picoviny. Ve finale decka neumeji ani padat. Ja jako decko jsem mel kolena odreny furt, taky jsem byl furt nekde na kole, na stromech, po strechach… souseduv desetiletej kluk spadl na kole a vyrazil si jednicku zub, protoze se celou dobu drzel riditek. V deseti letech nemel reflex dat si ruce pred xicht. Kde je chyba?

                  1. Sysop: ze sousedova kluka bych nedělal žádné závěry, že je někde chyba – třeba jen zazmatkoval, to není jen o reflexu. Dodnes si pamatuju, jak jsem asi v 6 letech na „furtšlapu“ potkal na lesní cestě v chatové osadě (široké mezi větvemi keřů přesně na jednu Š120) v zatáčce auto a zahučel do křoví.

                    Jsou šikovné děti a pak méně šikovné. Důležité je, že si to udělal na kole a ne když narazil do zdi s VR helmou na hlavě. Hledej pozitiva!

                    1. Videl jsem hodinu telocviku na mistni ZS. Tezko hledam pozitiva.

                    2. Sysop: touto znalostí pravda nedisponuji, ale z doslechu se zdá, že tam normálně fungují (v zimě floorbal, různé druhy vybíjené atd., v létě venku všechno možné, místní ZŠ dokonce pořádá Olympiádu).

                      BTW nějak info o penězích, Kubě a tak máš?

                    3. Re: fatdwi 23.4.2024 v 8:34
                      Ja jsem se s nim ted nevidel a po matlafounu se to otevirat neda. Mam se s nim videt behem qetna, mam to na seznamu ukolu k vyrizeni.

                    4. Sysop: fajn, doufám, že bude možné se podělit aspoň v obrysech. Mám tu nějaké možné „dependencies“, které bych mohl řešit více způsoby a různě rychle, tak abych se pak nemlátil do hlavy jak starej Vomáčka, co jednoho červnového dne 1953 probudil a zjistil, že jak včera sousedovi výhodně prodal auto a chtěl si odnést peníze do banky, tak bude lepší zkusit za ty papírky sehnat aspoň kvér a ukončit to.

Napsat komentář

D-FENS © 2017