Zeptatal bych se jink: komu vadila neutrální Ukrajina?
h72
Americe a Evropě.
jdub
Tohle je hodně dobrý, od člověka který narozdíl od Zmatlala tomu rozumí….
PATRICK ARMSTRONG: PŘÍRUČKA IDIOTA K VÁLCE
Zatím žádné hodnocení https://kispep.wordpress.com/2025/03/04/9306/
jdub
O autorovi…
Pracoval jsem jako analytik na kanadském ministerstvu národní obrany se specializací na SSSR/Rusko. Začínal jsem v době Černěnka a sledoval jsem, jak se celá věc vyvíjí.
V letech 1993-1996 jsem působil jako rada na kanadském velvyslanectví v Moskvě.
Do důchodu jsem odešel v květnu 2008 a od té doby píšu o Rusku a souvisejících tématech na internetu.
Psal jsem pro různé webové stránky a diskusní skupiny – některé již zanikly a některé stále existují. Rozhodl jsem se založit vlastní webové stránky se záměrem, aby se staly úložištěm mých textů.
Obecně řečeno, převládajícím tématem mé kariéry bylo, že když SSSR zanikl, měli jsme velkou příležitost vytvořit svět, který bude více spolupracovat. Místo toho jsme z Ruska postupně udělali nepřítele – a to mnohem schopnějšího, než jsme se v 90. letech minulého století nedbale domnívali.
A tak jsme dnes tady. Platíme za svou aroganci, neschopnost a možná ještě něco horšího.
Ale já jsem se nevzdal naděje.
qwertyz
To je otázka jak žiletka. Obvyklí podezřelí mlčí, slyšet jsou jen cvrčci.
fatdwi
Právě Si může být důvodem, proč se Trump snaží ukončit Ukrajinu a háže všechno na Evropu. Potřebuje volné ruce, aby mohl zasáhnout tam, kde to bude pro USA mnohem důležitější, nebo aspoň chřestit dostatečnými řetězy, aby zasahovat vůbec nemusel.
V tomto směru skutečně může být jednou ze strun „sbližování Trumpa s Putinem“ skrze společný zájem Ruska a USA a tím není ještě silnější Čína. Trump, který na rozdíl od Bideta a jeho skvadry nemá na Ukrajině žádné zásadní osobní zájmy se z její porážky nepotento. Z pohledu ohrožení USA jsou hranice Ruska blíž EU prakticky nezajímavé, rozhodně ve světle Taiwanu v čínských rukách.
Podporu Ukrajinců EU lze zpětně hodnotit jako uťáplou, nedostatečnou a odpovídající sračkovitosti bruselského vedení, která se plně projevuje nyní, když do toho Trump háže vidle. Jestli to bude dostatečný „wake up call“ se teprve uvidí, i když výsledek voleb v Německu moc nadějí nedává. Pro nás každopádně Rusák na hranici se Slovenskem rozhodně dobrou zprávou není, pokud to tak dopadne (a ono to k tomu spěje, protože s Putinem vyjdnává Trump a nikoliv někdo z EU a je tedy větší pravděpodobnost, že se hranice posunou blíž k nám, protože z Bílého domu se ta čára na Donbase nebo na Slovensku jeví asi jako nám hranice mezi Idaho a Wyomingem). Můžeme jen doufat, že to Trump vyjedná na tom, co má Rusák v ústavě a tedy Kyjev a západní Ukrajina zůstane jako alespoň teoreticky nezávislý stát mezi Slovenskem a Ruskem.
Jihočech Honza
„teoreticky nezávislý stát“
Otázkou je, z čeho bude tento stát prakticky žít. Obnova infrastruktury bude stát miliardy, které nikdo nemá nebo nedá. Miliony lidí v produktivním věku v zahraničí, většina se nevrátí.
Okupace celé UA, pacifikace aktivního i pasivního odporu a obnova země by Rusko položilo. Takže si nemyslím, že Lavrov a spol budou mít nerealistické požadavky. Taky by riskovali, že se Trump naštvee a všechno začne nanovo.
fatdwi
JH: kdo říká, že tam chce Rusák něco obnovovat? Těm bude maximálně vyhovovat zplundrovaná zem, kde budou akorát těžit suroviny a kam zapíchnou svou vlajku. Donbasané budou mít, co chtěli, tedy budou součástí rusákova a budou mít hovno, akorát teda budou na Kreml makat v těžařství. Nemyslím, že pro ně Putin hne prstem jakkoliv jinak, svou roli splnili a nejsou již potřební.
Západní Ukrajina je vcelku v pohodě, akorát jí bude chybět východní zemědělství. Jak moc reálně se to projeví se uvidí, zase je to o dost míň hladových krků než při současné rozloze.
Jak říkám, doufám, že západní Ukrajina zůstane, pro Rusáka je to beztak jen dočasný stav, za pár (desítek) let to zkusí dobýt celé, bude-li tomu situace nakloněna a bude-li tam někdo, kdo o to bude mít zájem. Kdo ví, co přijde po Putinovi, ten už to pravděpodobně nestihne a bude se muset spokojit s tím, že jeho přínos rusáckému impériu bude relativně malý a drahý.
Další kroky vidím spíš v pokračování podkopávání noh Kyjevu a snahy o barevné revoluce, aby sice západní Ukrajina byla teoreticky samostatná, ale prakticky aby to byla gubernie jak Bělorusko. Bude hodně záležet na náladě obyvatel, komu se je podaří přesvědčit, že za jejich mizérii může druhá strana. Když vidím kvanta debilů u nás, kde si někteří myslí, že estébák bude tím správným koštětem po Fialovi, pak od Ukrajinců nic jiného čekat nelze. Moskva nebo Brusel, jednoho z toho nejspíš vyhraje, protože „třetí cesta není“. Jako bych to slyšel, takových je i tady v diskusi dost.
Jihočech Honza
Zkušenost. Obnovili Groznyj, obnovují Mariupol, jsou pro to praktické i řekněme „PR“ důvody. Navíc bude třeba zaměstnat lidi, až skončí válečná výroba, stejně jako bude třeba smysluplně utrácet peníze z ropy a plynu.
fatdwi
JH: to je přece úplně irelevatní. Čečenská válka byla proti té Ukrajinské pohodička, nějakých 40k vojáků, žádná třídenní SVO. Na obnovu „Brna“ (Groznyj je ještě menší) nebylo potřeba zase tolik, protože jeho dobytí zas tak nákladné nebylo.
Však lidi práci dostanou. Budou pro své nové spoluobčany sít zrno a těžit rudu. Míst, kam by Kreml potřeboval „smysluplně“ dávat peníze z ropy a plynu je v Rusku habakuk. Nicméně ano, uznávám, že z PR důvodů jim někde určitě postaví kulturák a městská starostenská junta bude mít nový úřad, aby správa dobytých území probíhala dle potřeb vítězů.
quadra
To iste plati pre zapadnu banderovsku cast.. zapadne investicie a „rekonstrukcia“ budu presne o tom istom, obycajny ukrajinec utrie hubu, vsetko mu nasobne zdrazie a bude makat za par drobnych pre zapadnych demokratov a oligarchov.
fatdwi
quadra: západní část Ukrajiny nikdo z EU tanky nedobýval, to si s něčím pletete.
quadra
Pisem o tom, ze zapadna banderovska cast bude rovnako makat na novych zapadnych panov, ukrajincom nebude nic patrit (teda uz teraz prebieha vypredaj vo velkom do tych spravnych demokratickych ruk), tiez mozno obcas nejaky oligarcha postavi kulturak svojim poddanym (teda ak skor nerozkradne peniaze z kadejakych fondov pre seba a svojich kamaratov).
fatdwi
quadra: zaprvé, asi jste si nevšiml (a proto jsem to napsal), že západní Ukrajina zdaleka není Rusáky tak zbídačená a rozbombardovaná, tedy výchozí bod je úplně jinde.
Zadruhé, to je zajímavý pohled na věc. Na Slovensku jsem byl naposled před pár měsíci a na první dobrou se mi zdálo, že se tam nijak zle nemáte. Jasně, že běžným lidem patří hovno, asi jako všude. Ale i ten běžný člověk se má daleko líp než před sametem.
Tedy rozhodně nevidím situaci rusácké a nerusácké Ukrajiny jako srovnatelnou. Možná teoreticky, ale praktický dopad bude s velkou pravděpodobností velmi odlišný ve prospěch západu. Já bych teda rusáckou bídu nechtěl ani omylem, to už radši tu bruselskou, kde je určitá pravděpodobnost, že se to rozpadne a bude zase o něco líp, aspoň na chvíli. To pod Kremlem nehrozí, to už víme. Ještě radši bych teda neměl bídu žádnou, ale to bych musel vyměnit spoluobčany, aby to ve volbách neházeli Fialovi s Babišem, což je aktuálně nereálné.
Foundryman
Doporučoval bych zeptat se Ukrajinců. Na západní Ukrajině není nic. Jen mafiáni, svrab a neštovice. Jo, ještě pár rekreačních resortů pro smetánku. Celých 30 let odtamtud lidi zdrhali rovným dílem k nám a do Ruska.
Kdokoliv se pokoušel na západní Ukrajině podnikat, zjistil, že výše nutných úplatků = výše zamýšlených investic.
fatdwi
Foundryman: jasně, fuj fuj západní Ukrajina, to by se na Donbase nestalo (facepalm). Ukrajina je stejný oligarchický bordel jako Rusko, velkou zásluhou Rusáků samotných, nakonec ve východní Evropě to obecně vypadá dost podobně, holt dědictví skvělých dob minulých.
S Ukrajinci na západě jsem dělal, takže o tom něco (ale jen málo, nežil jsem tam) vím. Svrab a neštovice bych té jejich ajťárně neříkal (centrála Kyjev, další vývojové centrum ještě kdesi).
Foundryman
Nedejte na dojmy, mrkněte třeba na statistiky průmyslu a jeho teritoriální rozložení. Mám na mysli oblast západně od Žitomiru a severně od Vinnicy.
fatdwi
Foundryman: smyslem mého příspěvku bylo tak nějak naznačit, že zaprvé bordel je na celé Ukrajině, nejen té západní a zadruhé na té západní jsou i jiné věci než ty Vámi zmiňované.
Foundryman
Já zase upozorňuju, že západní Ukrajina rozhodně nebude nějaká výhra v loterii, navíc okořeněno banderovskou ideologií. Proti ní budou Moldávie i Albánie blahobytné státy. Pro západní Ukrajinu by bylo nejlepší, kdyby ji zabralo Polsko. Jestli by to bylo nejlepší i pro Poláky, to je otázka.
fatdwi
Foundryman: další místní rozšířený myšlenkový proud je, že Ukrajina vůbec nepotřebuje existovat a že Rusák by si měl mít možnost zabrat, co se mu zachce a je to cajk. Napadá mě taková kacířská myšlenka – co takhle nechat Ukrajince, ať si dělají po svém, co uznají za „nejlepší“?
Jestli bude Moldávie proti západní Ukrajině blahobytná bude záležet na tom, jak se k tomu postaví. Posledně, když se k tomu postavili tak, že už ruskej bordel nechtěli, tak jim ho chtěl Janukovyč zařídit už nejspíš na furt a od té doby je nenechali na pokoji. Jestli z nich bude loutka á la Bělorusko, pochybuju, že to u nich bude lepší.
Foundryman
Tam vůbec nešlo o to, že by „nechtěli ruskej bordel“. Tam šlo vždy jen o to, že nová parta chtěla mít ten bordel pod kontrolou. A nová parta byla u vesla 8 let, pokud to vezmu jen do roku 2022. Za těch 8 let vzrostla korupce explozivně, tentokrát se přiživili i Američani.
Bělorusko je velká otázka – Ukrajinců tady všude možně pracují kvanta, Moldavanů taky, ale na Bělorusa jsem ještě nenarazil. A to se v tom prostředí celkem pohybuju. Pak by možná stálo za zamyšlení, proč lidi houfně zdrhají ze zemí, které zavádějí „demokracii“ (tedy spíše demokraturu) a v těch „totalitních“ se drží doma.
Oni totiž asi kašlou na liberální ideje, spíš se řídí tím, kde můžou nejlépe vést svůj jakžtakž spokojený přízemní život. HDP na obyvatele v paritě kupní síly, rok 2021:
Rusko: 32.966 USD
Bělorusko: 21.699 USD
Moldávie: 15.390 USD
Ukrajina: 14.220 USD
Stejné státy rok 1995:
Rusko: 5.613 USD
Ukrajina: 4.136 USD
Bělorusko: 3.850 USD
Moldávie: 3.182 USD
Ono je dobré občas kouknout na čísla a nenechat se unášet emocemi. Ale uznávám, že pokud v liberální demokracii fakta odporují ideologii, pak běda faktům.
fatdwi
Foundryman: nad tím, proč se v totalitách lidé „drží doma“ jsem se zamyslel. Co Vy, taky? A na co jste přišel? Já to zamyšlení doplnil googlem a Vaše divení se vypadá asi jako divení se Švýcara v roce 1982, že je u nich sice v kanclu nějakej ten Ital nebo Němec, ale Čecha nebo Poláka ještě neviděl a že by tedy stálo za zamyšlení, čím to, že z „totality“ nikdo nechce prchat.
Trefil jste tedy velmi příhodně i sloveso. Jen tam nepatří „drží se doma“, ale „drží je doma“.
Foundryman
To jste se tedy moc nezamyslel. Jak Rusi, tak Bělorusi můžou cestovat naprosto volně, jejich vlády jim v tom nijak nebrání. Na rozdíl od Ukrajinců ani Rusi v branném věku nepociťují ze strany úřadů žádná omezení. Nakonec, v Thajsku, Egyptě, Turecku nebo v Gruzii je možno potkat ruských turistů kvanta.
fatdwi
Foundryman: proč tedy jen Poláci vydali Bělorusům 53k utečeneckých víz během let 2020-2023 (a celkem jich zdrhlo odhadem 300-500k) a 2024 to stopli a vydali jich jen 500, protože výrazně omezili podmínky? Proč od roku 2023 nesmí vycestovat fízli a další kategorie obyvatel?
Mi připomínáte jedny fízli v důchodu, když říkají, že „všechno bylo“ a že „nebyl problém cestovat“ (a nikdy neopomenou zmínit mléko za korunu, o výši platů tehdy a dnes ze zásady odmítají diskutovat). Nejsou tam žádná omezení, jen teda spousty lidí nemůžou nikam, stovky tisíc emigrovali… Prostě je to tam úplně v pohodě, stejně, jako to bylo úplně v pohodě tady. Teda, jen pro někoho, ale kdo by se tím zabýval, že. Trochu jsou tam pochybnosti o volbě Lukašenka, ale to dopadlo z pohledu Putina dobře, takže o žádné manipulaci a následných represích nemůže být řeč.
Foundryman
Na rozdíl od vás nejsem gůglovský génius, prostě věřím vlastním očím (a uším) – tak znovu a pomalu: na rozdíl od Ukrajinců tady nepracují téměř žádní Bělorusové ani Rusové, a to už posledních cca 15-20 let. Zato jsou jich plné rezorty v Thajsku, Egyptě, Turecku – a to zmiňuji je to, co jsem osobně zažil. Bohužel nepoznám Bělorusa od Rusa, všichni mluví rusky, nicméně do jisté míry signifikantní je, že z Minska se létá do 32 destinací v Thajsku. Asi tam tedy provozují jen cvičné lety bez cestujících, dle vašich poznatků z gúglu.
fatdwi
Foundryman: za totáče se taky z Ruzyně lítalo všemožně po světě. Zjevně jste nepochopil, že v tom letadle nemůže sedět zrovna každý, kdo by chtěl a zřejmě to pro Vás není problém. Rozumím a netřeba to dále řešit. Kdo potkal estébáka ve Švajcu na škole, mohl klidně vykládat rozumy, že z Československa není problém jet studovat do zahraničí, věřím vlastním očím a uším a toho Babische jsem osobně viděl, tak jakýpak copak. Nemluvě o těch, co potkali cachtající se Čechoslováky v Jugošce na pláži. To vlastně znamenalo, že kdo chtěl, mohl na tý pláži být taky. Jasný.
Sysop
Re: fatdwi 6.3.2025 v 15:11
No, neni to tak davno, co se Ukrajinci po svem rozhodli, ze nejlepsi bude, Rusaky na vychode Ukrajiny vybombardovat. Nikdo jim v tom, pravda, nebranil. Jestli to ale bylo to nejlepsi, to si nejsem zcela jist.
RomanL
Myslím, že dost z nich už o tom taky začalo pochybovat… ;-)
fatdwi
Sysop: myslíš ty „Rusáky“, co tam vysírali pod Girkinem jak Henlein v Sudetách? Mě to až tak nepřekvapuje. Girkina to jistě taky nepřekvapilo, celé to bylo účelně sehrané, aby báťuška Putin mohl obhájit svou agresi. Henlein určitě nebyl překvapen, že sem Hitler vjel na tancích a nejspíš soudruzi svorně slavili, že přijeli „zachránci“. Už jsem to psal jinde, dobře jim tak, svou roli splnili a teď si to tam můžou znovu postavit, když jim to zachránci rozstříleli. Snad jim na to dá Putin aspoň dobrej úrok na hypo.
Sysop
Re: fatdwi 7.3.2025 v 10:57
To je vsechno mozny, ale vysledek je, jak rikam – Ukrajinci si nejsou jisti tim, ze byl dobrej napad to tam bombardovat. Proc, kdo co, jak,… tahle debata ‚slepice a vejce‘ je ted uz uplne fuk.
fatdwi
Sysop: pointou je, že my jsme Henleinovce nijak hromadně střílet nezačali, ale chudáčky je Hitler zachraňovat „musel“ i tak. Nemyslím, že Ukrajinci měli šanci z toho vyjít jinak. Putin je prostě chtěl a udělal všechno proto, aby měl důvod. Zachránili by se Ukrajinci, kdyby mu ho nedali? Podle mě ne, důvod by si prostě vyrobil. Nakonec ani ti Ukrajinci si jen tak nezačali proto, že nebylo v pátek večer po práci nic kloudnýho v bedně a v hospodě navíc došlo pivo, tak se šli pobavit střelbou na Donbas. Začali vysírat separatisti, Girkin nebyl žádnej vůdce z lidu, ale zmrd placený Kremlem za účelem aktivizace užitečných idiotů. Armáda byla až reakce a ne úplně nepochopitelná (a očekávatelná v intencích Ukrajiny, přesně dle plánu).
Sysop
Re: fatdwi T.3.2025 v 20:54
Putin byl u vesla nejprve 8 let od roku 2000 a pak od 2012 doted. Porad rika to same a presto mela zacala az behem jeho druheho funkcniho obdobi. Jo, jasne, predtim tam mel sveho cloveka, ale zabrat UA nechtel. Takze spis je to o te potrebe spoluprace a neohrozovani, nez potreby expanze.
Strelkov ma, na rozdil od Henleina, vojenske zkusenosti. Jinak je to samozrejme nacionalista. Ale nehodlam ho nejak analyzovat. Jedna vlastovicka jaro nedela. Kdyby na UA a v RF nebyly ty spravne podminky, mohl si hulakat, co chtel. Takove stvace najdes vsude, od Polska, pres Estonsko, Litvu, jedni za Rusy a druzi proti. To fakt neresim. Dokud neni vule, nehraji jejich kecy roli.
Foundryman
Putin se taky dost dlouho intervenci bránil, na to konto se taky nepohodli s Naryškinem. My se to nedozvíme, ale asi se tam fakt ze strany Ukrajiny chystal nějaký masivnější útok na Donbas nebo na Krym. Jinak ztrácí smysl Putinova poznámka, když invazi zdůvodňoval: „Když vidíš, že je rvačka nevyhnutelná, je důležité udeřit jako první“.
Taky by se nemělo zapomínat na Porošenkův bojovný projev někdy z podzimu 2014, kde sliboval, že Donbas rozstřílí na hadry. Čili porovnávat Ukrajinu s ČSR v roce 1938 je značně mimo mísu, ukrajinská vláda se rozhodla o ničem nevyjednávat a prostě to tam všechno převálcovat silou. Na rozdíl od čs. vlády, která se sudetskými Němci dlouho trpělivě vyjednávala a hledala kompromis.
Přitom by tenkrát Donbasu stačila nějaká forma autonomie, ruština jako druhý úřední jazyk a státní orgány rekrutované z místních. Což 25 let předtím celkem uspokojivě fungovalo.
Sysop
Re: Foundryman 8.3.2025 v 21:25
Blby je, ze nevime, kdo na UA/GB/USA strane blufoval a co byla realna hrozba. Zato Putin si do huby nesral a co rekl, to udelal. V soucasnem svetle ted zapad vypada jako mirotvurce a Putin jako agresor.
Co se nedozvime (a nebo ne brzo) je, jak to bylo doopravdy.
USAID na UA pracovala od uplneho pocatku zalozeni republiky, takze cert vi, jak to tam cele bylo prorostle a osefovane.
Foundryman
Další faktor je vliv místních warlordů. V podstatě veškerý zajímavý průmysl je v ruskojazyčné části Ukrajiny a s Ruskem tamní bossové pilně obchodovali. No a ti ze západní Ukrajiny, kde bylo (a je) celkem hovno, usoudili, že už toho bylo dost a teď jsou na řadě oni.
Foundryman
No a s nejvyšší kupole Kyjevsko-Pečorské lávry spadl zlatý kříž – ukrajinské obecenstvo to považuje za Mene tekel pro současnou vládu.
Sysop
Re: Foundryman 8.3.2025 v 21:41
Napriklad Pornosenko se tou svoji fabrikou na opravu vojenske techniky nijak netajil a hned po zacatku utoku na Donbas se radoval z rostouciho obratu stejne, jako ted jasaji akcionari Rheinmetallu.
Zrovna u Pornosenka bych se nedivil, kdyby byl pristim prezidentem UA. Tedy, podle toho, jak dopadne dohoda s Putinem, samozrejme.
Foundryman
Jo, ten je jak hovno v žumpě, vždycky vyplave. Byl ministrem za Juščenka a Timošenkové, byl ministrem za Janukoviče, mezitím pěstoval pilně vztahy s americkou ambasádou…
Hupert
Foundryman 6.3.2025 v 14:46:
Pak by ovšem na Poláky padlo břímě denacifikace.
Foundryman
Pro Polláky je to dilema – na wschodnie kresy s nostalgií vzpomínají, ale taky si pamatují na problémy s tamními Ukrajinci. Takže území by asi rádi, ale bez těch Ukrajinců.
Foundryman
On ostatně takhle vznikl i „ukrajinský národ“, napřed to byli komplet Rusi, pak to někdy ve 14. století dobyli Poláci a připojili to všechno až po Kijów k Polsko-litevské unii. Lidi se začali všelijak míchat a z této rusko-polské směsky povstal (i přičiněním R.-U. monarchie) ukrajinský národ.
hellfire
Foundryman
Ještě se někteří Ukrajinci po Brest litevském míru na krátko stali součástí německé říše. A tu příslušnost k západu (Německu) si v duchu uchovali i v následujících generacích.
Foundryman
No jo, bohužel si z obou částí vzali to nejhorší. Ruskou mužickou „kulturu“ a polskou vychcanost.
Karkulka
Nejsem si jist na kolik si člověk udělá úplně představu „z návštěvy“. Pamatuju si návštěvu Slovenska, vedle nás Horná Orava, hory boží, příroda pěkná… ale tam sis připadal že plyšák ještě nebyl. V říčkách bordel, baráky rozbité, rozpadající se, v kastlových oknech deky, prostě peklo na zemi. Známá byla z východního Slovenska, to bych snad raději ani nekomentoval. Ale jasně, jsou tam pěkná místa. A občas takové to super peklo: dědina peklo, na 2/3 dvorků stavební suť, vraky, „bordel“, a vedle boku 4* hotel s bazénem… a vším ostatním, hlavně aby lidi neopustili budovu. A samozřejmě na „hlavní“ (technicky jediné silnici krom té k hotelu) radar se solárem :D
Tom se těžko hodnotí, jsou místa kde si připadáš jak v Rakousku po plyšáku, a jinde jak… no „jak na Ukrajině“, jak se říká. Tam jsem pravda nikdy nebyl, tak nevím.
Jihočech Honza
Teď jsem narazil na vtipný dotaz: „Kdyby Putin začal bombardovat vaše města, jaký specifický region vaší země byste vyměnili za mír?“
Tak jaký? :-)
karban
@Jihočech Honza
Jako kromě Karlovejch Varů?
zrusavpt
Prahu!
Sysop
Tak ja pocitam, ze Phu by bombili jako prvni. A nebo max druhou, po Pardubicich.
Bahnak
Karkulka 7.3.2025 v 12:00
…dědina peklo, na 2/3 dvorků stavební suť, vraky, „bordel“…
Nojo, dost podobně kamarádka popisuje západní Irsko. Tam taky plyšák ještě nebyl, tak to bude tím.
Jinak na Slovensku jsem dost často. Není od věci rozlišovat mezi normální vesnicí a romskou osadou.
Sysop
Ten styl baraku ‚v predu huj a vzadu fuj‘ celkem dobre sedi i na nektery vesnice v Niederösterreich.
karban
@Sysop
Já bych teda řekl, že v dnešní době kolikrát slovenské dědiny a městečka předčí ty české tím, jak „honosné“ jsou tam nové i rekonstruované rodinné domy. Velká část Slováků a Slovenek pracuje v zahraničí (Rakousko, Británie…) a peníze velmi často dávají do rodného domu, případně koupí či postaví dům poblíž.
Spíš je pro Čecha někdy nezvyklý styl, např. vcelku moderně vyhlížející rekonstruovaný dům a před ním až extravagantní plot – kovářská práce v historickém stylu, občas dokonce ve formě zdobených neprůhledných plátů vyplňujících celý prostor nad podezdívkou a mezi zděnými sloupky.
Sysop
Jeden cas jsem jezdil do prdeli okolo Komarna, kde si zazobani blavaci staveli svoje hrady. A musim rict, ze vetsi kyce snad jinde nejsou. Vyraz ‚podnikatelske baroko‘ ani castecne nevystihuje to, co tam byli schopni vytvorit.
Co ty chocholský hrady, co sme probírali nekdy předloni, co toho rostou celý zóny hned za čobolskejma hranicema? (Typická činnost stádu ach tak ve válke, aby si mafyjózi z nakradenýho stavěli doslova hrady po desítkách.)
Sysop
No jeden chocholskej hrad stoji nedaleko od myho soucasnyho bydliste. Dokonce uprostred dediny. Puvodne JZD, dneska mega areal obehnanej vysokou zdi. Jako jo, sanace toho smradlavyho bordelu nikoho nelakala a soudruh mel evidentne vatu. Jen je otazka, co tam vypada/vypadalo hur.
No cece dve vlevo vpravo hned pri vjezdu do arealu. Romanskej styl, prej.
karban
Jasně, to potvrzuju – Kýčovitost roste ani tak ne na východ ale na jih. Prostě vychodňare v tomhle na Maďary nemaj. Jo ale úplně nejlepší jsou zbohatlí cigáni. Např. jsem viděl na jednom sloupku od vrat bronzovou sochu koně na zadních a na druhým sochu cikánskýho houslisty (ten měl přes metr, kůň byl větší).
Sysop
Bacha, ja jsem jednou mel tu cest videt byt jednoho zazobanyho morgose, bylo to v Blansku. Rodinnej domek, zvenku jeste celkem nenapadny, ale uvnitr, ho…to…vo. Neco mezi baroknim kostelem a tureckym prodejcem kobercu. Tezky textilie, zlaty picoviny, hnusny, ale drahy kachlicky,… no brutus.
Jihočech Honza
Bude záviset na tom, kolik lidí se do těch zničených měst bude chtít vrátit a žít tam. Jinak to můžou nechat zarůst jako Pripjať. Pro ekology a preppery to bude velmi zajímavé.
quadra
Rus chce mat pokoj prave tak ako American na svojom dvorceku.. k comu by mu bola nepriatelska banderovska (a chudobna) zapadna cast, ta prinasa problemy (a nie iba Rusom).
fatdwi
quadra: však píšu, že i to je možné, že nakonec Trump mávne rukou a dá jim to celé. Ale doufám, že to tak nebude. Že bude západní Ukrajina nepřátelská Rusku je pro nás dobrá zpráva. Horší bude, pokud se z nich stane další Bělorusko, pak budete mít tanky kousek od Košic kdy si Rusáka zamane, až tam bude provádět „bratrské vojenské cvičení“ jak na jaře 2022 v Bělorusku. Ale možná to potřeba nebude a Fico z vás udělá svazovou republiku dobrovolně. Je to celé otevřené, zatím jste v EU a na tu si po zpackané třídenní SVO Putin ještě nějakou dobu netroufne ani v tom stavu, do jakého to brusel dotáhla.
BTW proč hned „nepřátelská“, západní Ukrajina bude pořád s Ruskem sousedit a pořád se spolu budou muset nějak domluvit. Nemyslím, že bude Kyjev v nějaké silové pozici vůči Kremlu, pro nás bude stačit, pokud nebude jeho vazalem.
Jihočech Honza
Ze Slovenska chtěl svazový stát Ruska/SSSR naposledy Husák za 2. světové. Když o Slováky nestál Stalin, nevěřím, že by to chtěl jiný ruský vládce.
karban
Na Slovensku to už několikrát zafungovalo tak, že Fico po volbách zdědí zemi ve sračkách, nějak se mu to podaří stabilizovat, Slovákům otrne a pod vlivem zahraničních neziskovek a médií si v dalších volbách vyberou nějakýho pitomce – minule Matoviče a teď to vypadá na Šimpanzečku.
Jinak to, že by Fico chtěl ruské vojsko na Slovensku nebo dokonce Slovensko jako součást Ruska, jsou samozřejmě nesmysly z médií – jejich zahraničním korporátním majitelům se nelibí, že spousta Slováků a teď dokonce i vláda jim nežere propagandu z Bruselu, Londýna (a dřív taky z USA, to teď tak nějak částečně utichlo)
Fakticky jde o to, že Slováci mají narozdíl od Čechů s banderovci přímou zkušenost, dědkové o tom stačili vnukům povyprávět. A ti vnuci zase mají přímou přeshraniční zkušenost se současnými obyvateli Ukrajiny – proto vědí, že jakkoli podporovat bludy o ukrajinském národu nebo dokonce vojensky ukr. stát v boji za západní korporátní zájmy proti státu ruskému rozhodně není nic pro dobro Slováků. A dokonce i různé ankety vyznívají celkem výrazně pro Rusko než pro Ukrajinu, případně vyjadřují větší důvěru Putinovi než Zelenskému. Pro fanouška Seznam zpráv něco z jiného vesmíru. Jenže Slováci prostě mají zkušenost a vědí. Teda kromě frikulínů z Blavy, ti samozřejmě vědí prd. Asi jako většina (bohužel) pražáků.
grg
„Fico po volbách zdědí zemi ve sračkách“
Ani hovno, tento raz sa to stalo po prvý krát, preto „konsolidácia“ a iná „Ficova drahota“…
grg
(odhliadnuc samozrejme od toho, že inflácia a zadlžovanie spôsobené rozhadzovaním peňazí za covidu zasiahli prakticky každú krajinu, minimálne v ČR to bolo analogické, akurát že tam sa vláda prepriahala skôr, tak to vybuchlo do tváre až Fialovi)
karban
Nikomu jeho názor neberu, akorát si to pamatuju jinak. A většina Slováků, které znám, říká to samé: I po vládách Dzurindy a Radičové Fico vyhrál z toho důvodu, že za nich se prostě lidi měli na prd. Rozhodně Fica nikdy netlačila k vítězství třeba média, jen voliči nasraní ze stavu země pod vládou „demokratů“.
fatdwi
karban: no jasně, hranol je úplnej lidumil. Pokud se nepletu, například poplatky v řádu tisíců eur za přihlášení aut dle výkonu motoru zavedl právě on. Tohle svinstvo sem zatím nezatáhl ani estébák, ani nutella. Ono to přijde, ale Slováci holt musí být napřed.
Budete se divit, ale že by je Fico připojil k Rusku nemám z médií, ale ze své hlavy, připadalo mi to jako takové vtipné popíchnutí quadry. Právě v souladu s tou obecnou slovenskou příchylností k Putinovi. Holt je tam víc servisdoků a dalších obdivovačů „silných chlapáků“. By je jedna návštěva toho, kam to ten oligarchický bordelistán dotáhl, vyléčila. Nejlépe ale, kdyby se jim to zalíbilo a přestěhovali se tam, místo aby zase chtěli Rusáka dopřát všem spoluobčanům.
semancko
Tak preco mame na povel vsetci obdivovat ten Ukrajinsky bordel? Ako pisal Karban, to ze mame nejaku skusenost s Ukrajincami a podla toho aj jedname neznamena, ze sme nadseni podporovatelia Putina. A ani kritika Bruselu neznamena, ze mame v plane stat sa statom v SNS pod vedenim RF. Mimochodom, pamatas si este slogan So Sovietskym zvazom na vecne casy a nikdy inak? Tak toto nasi opozicni mesiasi chceli dat do Ustavy, iba zamenili ZSSR za EU a NATO. Cela Europa je zbolsevizovana na neuverenie iba Ty sa tvaris aky si pokrokovy.
fatdwi
semancko: nevím, proč byste měl něco obdivovat na povel, ale klidně to dělejte, máte-li tu potřebu. Já to třeba nedělám, jak to na Ukrajině vypadá jsem věděl dávno před konfliktem skrze práci.
Že je aktuálním hnízdem eurosocíku brusel je mi tedy novina. To tady, Mlho, řešíme už tak 15 let, co tu politika převládla nad zmrdy, rapem, čínskými lyžemi a recenzemi halyvůdských trháků.
karban
Neříkám, že se mi líbí všechno, co Fico dělá. Třeba zrovna ty registrační poplatky. Prostě využil z našeho českého pohledu až bizarní záliby v autech „luxusních“ značek u Slováků vzhledem třeba k výši průměrné mzdy.
Na druhou stranu, kdyby mě za ty léta současná česká vláda nasrala jen něčím takovým…
S pojetím vztahu Slováků k Rusku a Putinovi se ale pletete. To, že nebaští pohádky o nutnosti bránit ukrajinský stát, neznamená „příklon“ ke Kremlu tak, jak ho chápete Vy. Slováci moc dobře vědí, že se mají líp než v Rusku. Jen prostě nepovažují ruský stát za horší než ukrajinský a necítí nebezpečí napadení z ruské strany, toť vše.
fatdwi
karban: nebojte, on toho prostě využije někdo u nás, nebude to dlouho trvat a pak to budete moci omlouvat i tady.
Tak jistě, že moje chápání je špatné a Vaše je správné:-) Mohl bych vidět kritéria nebo jste na to přišel mozkovým myšlením?
karban
@fatdwi
Já to ale neomlouvám. Říkám, že česká vláda mě nasrala ve více ohledech. Což ovšem není omluva pro „registračné poplatky“, jestli to Vaše mozkové myšlení ráčilo zaznamenat.
Vaše chápání je takové, že pokud by Slováci nějak významněji navštěvovali Rusko, začali by podporovat kyjevský režim tak, jak by se Vám líbilo. Moje chápání zahrnuje názor, že jsou si své vyšší životní úrovně než v Rusku dobře vědomi i bez organizovaných zájezdů a na jejich postoji se tak těžko něco změní. Mýlit se samozřejmě taky můžu, ale nejspíš se nám ani jednu z těchto hypotéz nepovede ověřit.
fatdwi
karban: možná by lepší termín místo „omluvy“ byla „bagatelizace“. Prostě něčeho využil, to jako když jinej prostě něco ukradne, no bóže, se zas tolik nestalo. Určitě tu příležitost dostanete i zde.
Pokud jde o to, jaké je moje chápání, tak se věnujte spíše svému, protože to moje Vám nejde a jste úplně mimo. Ani čárkou jsem nenaznačil, že by Slováci začali podporovat kyjevský režim. Místo toho jsem napsal, že by přestali obdivovat ten rusácký. Takže se mýlíte zcela jistě, pokud jde o Váš pokus hrát si na vykladače mého chápání a tím i padá hypotéza k ověření, neb neexistuje.
karban
@fatdwi
No, jenže Slováci „rusacký“ režim neobdivují, v tom jste právě mimo. Jen jim halt ten kyjevský připadá ještě méně důvěryhodný. Ať se to někomu líbí nebo ne.
Jo a strohý popis nějaké události (třeba že politik něco využil k hrábnutí do kapsy občana) fakt není omluva ani bagatelizace. Žádný „no bóže“ jsem teda nenapsal.
fatdwi
karban: psal jsem pouze to, že je jich tam víc, než tady, takže „mimo“ určitě nejsem, to jste si zase něco domyslel. Jak jsem psal, soustřeďte se více na vlastní myšlenky a méně na neumělé pokusy vykládat ty moje.
karban
@fatdwi:
Jasně, mimo určitě nejste.
„Budete se divit, ale že by je Fico připojil k Rusku nemám z médií, ale ze své hlavy“
Ale kdepak, nedivím se – když mám to potěšení s Vámi diskutovat.
„v souladu s tou obecnou slovenskou příchylností k Putinovi.“
…
„psal jsem pouze to, že je jich tam víc, než tady, takže „mimo“ určitě nejsem, to jste si zase něco domyslel“
No, obecná příchylnost znamená obecná a ne jen, že je tam podporovatelů Putina víc než tady.
Vy se dokážete pohádat sám se sebou jako ten Matovič. Tak to pak chápu že celkem nudně racionálnímu Ficovi nemůžete přijít na jméno.
fatdwi
karban: a jejda, funkční gramotností zjevně netrpíte. Znáte slovo kontext? Tohle jste záměrně minul nebo už jste vyčerpal své čtecí schopnosti pro tento den?
„Holt je tam víc servisdoků a dalších obdivovačů „silných chlapáků“.“
karban
@fatdwi
Hezky, funkční gramotnost a kontext. Znalostí těchto výrazů jste překvapil, po tom přechodu z věcné diskuze na slovíčkaření, které Vám bohužel taky moc nejde – jako by nestačilo, že to plevelí diskuzi.
V žádným kontextu Vám to dohromady neštimuje, nemluvě o skutečnosti, že na Slovensku nic jako „obecná příchylnost k Putinovi“ fakt není – dokonce ani mezi voliči koalice, když v průzkumech teď navíc vedou progresiviti.
To vám nehodí „obecnou příchylnost“, ani kdybyste se na servisdoka postavil.
fatdwi
karban: gratuluji k cennému vítězství, zřejmě je Vám fuk, co píšu a vystačíte si s tím, co si myslíte, že píšu. Nebudu Vám tedy dál bránit v rozletu zbytečnou realitou, můžete dál sám sebe přesvědčovat, že víte líp než já, co si myslím.
Jen tak mimo soutěž – nejste náhodou úředník nebo soudní znalec v oboru hate speech? Pokud ne, hurá do toho, šlo by Vám to výborně a prašule se posypou.
karban
@fatdwi
Kdepak, úředník apod. nejsem a Vy?
Jinak žádný vítězství ani porážku teda nepociťuju a hlavně to neřeším, kvůli tomu tu nejsem. Když se slovíčkaří, prohrávají všichni, ale co mám s Vámi dělat, když jste s tím začal.
Zkusíme zase věcně? To jsem se Vás chtěl zeptat. Když vám vadí registračný poplatok na Slovensku (jako že já ho taky nepovažuji za správný nebo nutný), vadí Vám taky televizní a rozhlasové koncesionářské poplatky u nás a jejich zvýšení + rozšíření na mobily atd.?
RomanL
Jo, „kontext“ je evidentně slovo, o kterém nevíte, co znamená… :-P
leon
Vždyť to samé se pravidelně opakuje i u nás. Levicové vládě se to podaří stabilizovat aby to pak pravicová vláda opět rozesrala.
A ten současný Fialový hnus dokonale.
Jaroslav Neveris Zamazal
Souhlas, že tyto důvody jsou oficiálně uváděny. Ale nějak se mi nechce věřit, že by Putin byl Trumpem natolik okouzlen, že by udělal reverzního Kissingera a postavil se po boku Američanů proti Číně.
A invaze na Tchaj-wan by z mého laického pohledu probíhala asi jinak než invaze na Ukrajinu, tj. s potřebou odlišné výzbroje, které USA mají stále hodně.
efemer
kulturnou genocidou autor myslel pristup vedenia UA k rusky hovoriacim obcanom Ukrajiny?
MaX
Já už jsem veškeré meditace na tohle téma vzdal. To že Rus nechystá cvičení nahranicích, ale že se chystá napadnou UK se vědelo. To že UK mohla na začátku bojů vyhrát se správným vybavením, které dostává až teď a ještě průběžně se také prokeclo. Oni vědí, my jen koukáme.
Jihočech Honza
Stejně tak by vyhrálo Rusko s dnešním vybavením.
Sysop
Rusko by vyhralo vzdycky. Jediny zpusob, jak ho porazit je, udelat tam radioaktivni mesicni krajinu. Coz by se, mimochodem, rozplizlo tak nejak po cele planete.
Jedna vec jsou teorie, cobyse jakbyse kdybyse a druha vec je realita. My nemame ani schopne politiky, natoz vojevudce a tomu odpovidajici vybaveni. Mame hovno.
RomanL
Přesně tak!
princdrson
máme Pávka, woe. Osedlá lva.
Sysop
Ten se necha osedlat absolutne kymkoli, pokud z toho kapne. Mozna se uz ted uci cinsky.
Cerny Mor
K článku bych dodal, že každá větší válka – jak útok, tak obrana – je záležitost na dlouhé lokte. Strašně času trvá, než najede zbrojní výroba od výroby střelného prachu až po technologicky složité raketové systémy – asi s výjimkou levných dronů. Druhá světová válka reálně trvala nejpozději od roku 1936 (Španělsko) do léta 1945 a podoba zbraní se totálně změnila. Už ve středověku, kdy rozhodujícím válečným faktorem od 14. – 15. století byl černý prach, trvaly přípravy na válku spíše roky, protože ledek (sanytr) ve velkém množství zrál několik let, než šel použít, a při očekávání válek se předem navyšovala jeho výroba, zakazoval se jeho vývoz atd.
Pokud Sovětský Svaz už byl jednou ekonomicky uzbrojen během studené války (a naběhl si s Afgánistánem), tak pokud Západ vytrvá, Rusko nemůže válku vyhrát, protože jediné vítězství pro Putina je ovládnutí celé Ukrajiny, jako se mu to povedlo s Běloruskem. A na to nemůže mít ekonomickou sílu.
Způsobu, jak Rusko nyní doplńuje lidskou sílu pro válku, se říká „smrtonomika“ – ekonomika smrti – protože bonusy za odvod plus za smrt ve válce jsou pro rodiny vojáků vyšší, než jejich potenciální příjem za pracovní život. To představuje na jedné straně obří náklady pro stát, na druhé straně podřezává budoucí ekonomický výkon země.
RomanL
No tak hlavně že v EU nám ta ekonomika tak prosperuje, co? :-P
fatdwi
Cerny Mor: to bude nějaká dezinformace. V Rusku je blaze, kdekdo tady v diskusi dává k dobru úžasné HDP díky válečné ekonomice, PPP je někde na úrovni Monaka atd. atp. To přece nemůže být tím, že Rusák nebyl schopen zajistit rozumný životní standard v míru a tak jej zajišťuje pozůstalým kompenzacemi za mrtvé hrdiny. Radši bouchněte šampáňo a oslavujte další růst životní úrovně sirotků v prdelákovech, na důvody a mrtvoly se snad zaměřovat nebudete, ne?
By mě zajímalo, kolik těch, co tady slintají nad válečnou ekonomikou a zvýšením životní úrovně by bylo nadšených, kdyby se soudruzi v bruseli rozhodli dosáhnout podobných výsledků stejným způsobem. To by bylo řevu. Ale když to dělá Rusák, je to super věc. V podstatě by si měl člověk nad podobnými existencemi odplivnout. Chovají se totiž hůř, než ta pražská kavárna, kterou tak nesnáší (a která se dívá podobně přezíravě na lidi s rukama od oleje nebo od hlíny).
Cerny Mor
fatdwi:
nojo vlastně…
Kolegyně je původem z Ruska, ale dávno tady žije a má občanství. Taky má matku, myslim někde u Novosibirska. Má důchod 15 tisíc – rublů. To je na naše asi čtyři a půl, takže nevyžije, musí jí posílat prachy přes nějaké prostředníky. Prostě ráj :-) :-)
A další zkazky: maj tam i „superlevnej“ chlast: tudle zdražili flašku vodky – půllitrovka šla o 23% nahoru na 107 korun – protože někde se ty prachy na válku kurva sehnat musej…
fatdwi
Cerny Mor: a nemůže se matka kolegyně přihlásit do armády? Když vydrží rok bojovat a padne až potom, je to prý za zhruba 150k USD. Parita kupní síly ruských branců důchodového věku budiž planoucí pochodní, ukazující světlo všech pochybovačům fašistické kozy!
Vodka že jde nahoru? Ale fuj. Zaměřil bych se raději na (i zde) hojně zmiňovaná pozitiva – není tam třeba STK. Už jste se zkoušel kolegyně ptát, co na to matka? Musí být blahem bez sebe. To s tím posíláním peněz je taky zjevně dezinformace. Není to naopak, že matinka podporuje kolegyni, aby na tom drahém a ošklivém západě vůbec přežila? Jste to určitě jen nepochopil.
grg
Na to STK sa núka niekdajšia odpoveď samého 5D šachistu na sťažnosti občanov: „Načo vám je teda auto, keď nemáte cestu?“
LWG
re: fatdwi
Ano. Dovedu si představit ten řev, kdyby se tu měla rozjet jen rozsáhlejší zbrojní výroba. O válečné ekonomice ani nemluvě.
Cerny Mor
LWG:
rozsáhlejší výroba se už dávno rozjíždí, každej vyrábí jak o život a staví další kapacity. Problém je v tom, že jen postavit nový závod na výrobu výbušnin trvá roky. Akcionáři evropských zbrojovek si teďka můžou bublat blahem, co ty akcie dělaj, Rheimetall staví nové závody, místo automotive bude vyrábět v provozech díly ke zbraním atd
h72
Nu, v Evropě něco vyrobit znamená:
-10 let řešit projekt a povolení
-10 let to stavět a řešit arbitráže, podvody, odvolání, soudy, předražení
-následně se octnout na prahu výroby, na kterou nemáte lidi na obyčejnou práci, nemáte zkušené inženýry, nemáte žádné zodpovědné a pracovité ajťáky, nemáte žádné suroviny a máte řvoucí aktivisty u bran továrny (aby se to zastavilo, resp. abyste platil výpalné) …. a každý den vám vláda a stát i státy a EU háže klacky pod nohy
Cerny Mor
h72:
zbrojaři si nejvíc stěžují na ESG. Oni asi továrny, haly, linky maj, jenže něco vyrábět znamená nejdřív na to sehnat úvěrování. No a banky už roky před válkou se preventivně předposírali před financováním zbrojní výroby, protože „zbraně jsou fuj a smrděj“ až to dospělo tak daleko, že vedení Unie vyzývá banky, ať financujou, a bankám se furt nechce. Aspoń tak vypadal stav v minulém roce. Prej někdy zamítaly i založit běžnej účet.
Teď když to vypadá, že z toho kouká docela ziskovej byznys a dlouhodobým potenciálem, snad se to zlepší. Taky se začaly objevovat pbchodovatelný investiční fondy, co všechno strkaj do akcií zbrojovek.
…k tomu je ovsem potreba dodat, ze z puvodni PBS, ktera mela 4700 zamestnancu, toto jedine zbylo. Jestli to nazvat uspechem, to nevim. Vyrobu vetsinove prebral Siemens, ABB, Alstom a dalsi. Takze nedostatkem prace, ani nedostatecnou technologii to fakt nebylo.
símens, to je ten, jak naslibuje hory doly a pak čekajícím zákazníkům není schopen (ochoten?) dodat vyrobený zboží, takže ho všeci pošlou doprdele a za dva měsíce majou hotovou srovnatelnou náhradu vod rejžáka (a nejspíš za míň)?
Sysop
No v eletrice uz je Siemens autsajdr. V pripade rozkradene PBS sel po vyrobe turbin jak slepice po flusu. Kupodivu, prave bitesska PBS mu tehdy unikla, protoze potencial tech piditurbinek tehdy podcenil. Nastesti.
quadra
A uz Hermann Goring Reichswerke postavil nejaky zavod aj v realite? Ci len v Powerpointe?
Jihočech Honza
Povaleči z kaváren, do polí a továren!
fatdwi
LWG: hlavně představa, že tady soudruzi propagují smrt jako alternativu k práci, je úlet.
“Going to the front and being killed a year later is economically more profitable than a man’s further life,” Inozemtsev said, a phenomenon he calls “deathonomics.”
“A child should understand: Yes, your father carried out a heroic act, and died, but thanks to his heroic act I have an apartment,” the governor of a region in Russia’s Far East said at a meeting to promote support for children affected by the war. “That makes children more patriotic.”
O poměrech v Rusku a jejich úžasné PPP, kterou prý pomalu předstihli i USA, to vypovídá řekl bych dostatečně a ne zrovna lichotivě. Tohle by snad neprošlo ani v ostravském panelákovu plném vyhozených úderníků ze zavřených dolů někdy v půlce devadesátek. Ale v Rusku je to v pořádku a patří se tomu obdivovat. Možná bysme se měli do velkoruské říše připojit sami a dobrovolně, abychom tu konečně měli pevnou ruku, blahobyt a pořádek a ne tu eurosocialistickou cochcárnu.
Cerny Mor
fatdwi:
přesná čísla o fungování téhle deathonomiky tady:
„Rodina 35letého muže, který stráví rok na frontě a následně padne, může obdržet až kolem 14 milionu rublů, tedy tři miliony korun. Jde o součet bonusů za podpis, mzdy a platby pro pozůstalé . Podstatná ovšem není nominální částka, ale skutečnost, že pro velkou část Rusů je to více, než by vydělali za několik desetiletí práce – a jde v podstatě o „čistý zisk“, protože zemřelý z nich prakticky nic neutratí.
„Pro řadu Rusů je prostě z ekonomického hlediska výhodnější jít do války a zemřít, než zůstat doma a pracovat.
Taková částka může pozůstalým zásadně změnit život. Pro mnoho lidí z chudších oblastí Ruska představuje válka na Ukrajině tedy unikátní možnost, jak výrazně zlepšit životní podmínky své rodiny.“
LD
úžasné, zabíjet a nechat se zabít za něco co dnes už ani netisknou a jen to naklikají v počitačích, holt globální lichávaři mají tu méněcennou zvěř dobře zmáknutou.
ČM: těžkopádnou sovětskou ekonomiku uzbrojit bylo možné, zvláště když měla podporu podobně nevýkonných ekonomik Varšavské smlouvy. Dnešní ruská ekonomika je mnohem pružnější a výkonnější, a hlavně má mnohem užitečnější a ekonomicky silnější spojence, Čínu na prvním místě. Naopak Západ je zadlužený a deindustrializovaný a s grýndýlem to tak nepochybně zůstane.
Karkulka
Mně přijde, že tam tak trochu chybí jiné možnosti. Putinovi je asi u prdele nějaký Saša co chodí na směny do fabriky, nebo Voloďa co rube uhlí někde v prdeli. Stejně tak jsou mu asi u prdele „polorusové“ někde ze Sibiře nebo od hranic s Mongolskem, případně severokorejci, které propůjčil Kim. Jenže podpora vlastních miliardářů mu u prdele asi úplně není, a ne všichni stihli naskočit do vlaku „dodávek pro armádu“.
Prigožinovi bouchly saze už 2023 a dva měsíce na to „nešťastně zahynul“. Ale už v 2024 se začali ozývat i jiní, protože jim reálně armáda přeplácí techniky, technology atd. Voloďu nahradíš, ale statisíce těch technicky orientovaných zdrhla hned v 2022 i s rodinami (část se pravda zase vrátila) se nahrazují blbě. A část těch co nezdrhla zase přeplatila armáda aby dělali drony. Nemluvě o tom, že v určitý okamžik je jen dané množství surovin co jsou k dispozici, a pokud je sebere armáda, a ty to potřebuješ do výrobků, jsi tak nějak v piči.
Pravda, ne že by se odvrácením od Putina stal zázrak. Rusové ho podporují dál, a když ho vymění za jiného, podporovat budou dál. A ani případný konec Ukrajiny nebo mír na Ukrajině (byť přechodný) zase tak moc neznamená. Neodtrhla se jen Ukrajina, že.
fatdwi
Karukulka: tohle už jsme tu řešili docela dávno. Už někdy 2022 jsem psal, že čekám, že mu to oligarchové spočítají, pokud to rychle neukončí. Zvlášť co jim začala EU zabavovat konta a nemovitosti. A ono nic. Takže buď jim to báťuška kompenzuje jinak nebo jsou na něj holt krátcí a můžou se jim stát horší věci „doma“, když se budou bouřit. Nakonec, ani toho Hitlera se nepodařilo krouhnout a že plány byly a mělo na něj mnohem víc spadeno mnohem víc lidí.
Podpora veřejnosti jede jen díky deathonomics, pokud by se musel uchýlit k mobilizaci, možná by mu pšenka přestala kvést i u běžných joudů a pak by jeho odstranění mohlo mít šanci. Jinak si myslím, že ne. Ale třeba nás někdo překvapí.
Cerny Mor
fatdwi:
vysvětlení je zřejmé: oligarchové jsou na něj krátký. Putin se roky připravoval a vybudoval si kolem sebe zcela pevnou a neporušitelnou strukturu, včetně Rossgvardie jako obdoby SS; k tomu má kolem sebe starý soudruhy z KGB / FSB. Vzpomeňme jeho bezpečnostní opatření, kdy i s nejvěrnějšíma seděl u toho desetimetrového stolu. Než kdysi někoho napadlo, že je čas se ho zbavit, zbavil se on všech rizik kolem sebe.
Ale ono to jednou skončí a ty scénáře ať už konce Ivana Hrozného nebo Stalina jsou dost podobné: až se jednou něco stane něco vážnějšího, tak bude stačit nepustit k němu doktory nebo nechat ho ležet. Takhle Ivana Hrozného nechali několik dní, protože měli strach se přiblížit, a u Stalina to bylo trošku podobně. Když se pak předávala moc, tak na soudruha Beriju vystartovala armádní ochranka od Žukova, následoval proces a najednou bylo po soudurhu Stalinovi i soudruhu Berijovi a Chruščov mohl začít navazovat lepší vztahy se Západem.
fatdwi
Cerny Mor: mě to tak zřejmé nepřipadá právě proto, že válečná ekonomika je obvykle plná peněz pro „ty správné“. A „ti správní“ pak samozřejmě nemají důvod si moc stěžovat, byť někde jinde přijdou zkrátka (tj. trade-off jsou miliony „doma“ do plusu a zráty zapdních majetků do mínusu). Ale jestli to tak je nebo ne nevím, na výroční schůzi odborového svazu ruských oligarchů jsem chyběl. Možná Jantar/kaBrnak nebo Vidlák by věděli, ti jsou všude a ví všechno.
Jasně, že jednoho dne to i Putin zabalí, zatím je mu „jen“ 72, takže leccos ještě zmůže, nakonec Trump je na svých 78 ve velmi dobré kondici, co by za to spousta šedesátníků dala. Takže klidně dalších 10 let může být „jeho“, ale pak nejspíš půjde od válu ať bude chtít nebo ne. Současně mu ale není zas tak málo, aby jiní šíbři neměli dojem, že by měl od válu jít o dost dřív. Uvidíme.
Karkulka
No, šlo by o tom diskutovat asi dlouho, ale nezbývá než říct „uvidíme“.
Sysop
A nyni kontrolni otazka, soudruzi: Je tam?
semancko
Nie, asi upadol do nemilosti.
hellfire
Elce pelce do pekelce, jistěže tam máme Pelce. Namazal přistoupil k podrazu, schoval ho v prvním odkazu:D.
hellfire
Btw, asi už si budu konečně muset zjistit, o koho vlastně jde:D.
ModrýKlokan
@ hellfire
Ty kokso, to je asi nová diagnoza pelzolitida putibundus…
Pelz je určitě nějakej dezolát, myslím generál čacké armády. Hledat to nebudu.
Sysop
Pelzebub.
Hupert
Pelzebub, jak píše už Swedenborg, je zkomolenina, Belzebuba na penzi, v originále Penzebuba.
Že vás to ještě pořád baví psát, takové výblitky.
Já jsem čekal, až se po EU politicích proberou z mrákot i čučkaři ve Stodůlkách. Už to vypadalo, že kolektiv „zamazal“ to zabalí.
Tady nemají ani zbraně ani intelekty.
Tak znovu namátkou 26:50 / 45:50
https://www.youtube.com/live/DumYLhlLLPs
Zeptatal bych se jink: komu vadila neutrální Ukrajina?
Americe a Evropě.
Tohle je hodně dobrý, od člověka který narozdíl od Zmatlala tomu rozumí….
PATRICK ARMSTRONG: PŘÍRUČKA IDIOTA K VÁLCE
Zatím žádné hodnocení
https://kispep.wordpress.com/2025/03/04/9306/
O autorovi…
Pracoval jsem jako analytik na kanadském ministerstvu národní obrany se specializací na SSSR/Rusko. Začínal jsem v době Černěnka a sledoval jsem, jak se celá věc vyvíjí.
V letech 1993-1996 jsem působil jako rada na kanadském velvyslanectví v Moskvě.
Do důchodu jsem odešel v květnu 2008 a od té doby píšu o Rusku a souvisejících tématech na internetu.
Psal jsem pro různé webové stránky a diskusní skupiny – některé již zanikly a některé stále existují. Rozhodl jsem se založit vlastní webové stránky se záměrem, aby se staly úložištěm mých textů.
Obecně řečeno, převládajícím tématem mé kariéry bylo, že když SSSR zanikl, měli jsme velkou příležitost vytvořit svět, který bude více spolupracovat. Místo toho jsme z Ruska postupně udělali nepřítele – a to mnohem schopnějšího, než jsme se v 90. letech minulého století nedbale domnívali.
A tak jsme dnes tady. Platíme za svou aroganci, neschopnost a možná ještě něco horšího.
Ale já jsem se nevzdal naděje.
To je otázka jak žiletka. Obvyklí podezřelí mlčí, slyšet jsou jen cvrčci.
Právě Si může být důvodem, proč se Trump snaží ukončit Ukrajinu a háže všechno na Evropu. Potřebuje volné ruce, aby mohl zasáhnout tam, kde to bude pro USA mnohem důležitější, nebo aspoň chřestit dostatečnými řetězy, aby zasahovat vůbec nemusel.
V tomto směru skutečně může být jednou ze strun „sbližování Trumpa s Putinem“ skrze společný zájem Ruska a USA a tím není ještě silnější Čína. Trump, který na rozdíl od Bideta a jeho skvadry nemá na Ukrajině žádné zásadní osobní zájmy se z její porážky nepotento. Z pohledu ohrožení USA jsou hranice Ruska blíž EU prakticky nezajímavé, rozhodně ve světle Taiwanu v čínských rukách.
Podporu Ukrajinců EU lze zpětně hodnotit jako uťáplou, nedostatečnou a odpovídající sračkovitosti bruselského vedení, která se plně projevuje nyní, když do toho Trump háže vidle. Jestli to bude dostatečný „wake up call“ se teprve uvidí, i když výsledek voleb v Německu moc nadějí nedává. Pro nás každopádně Rusák na hranici se Slovenskem rozhodně dobrou zprávou není, pokud to tak dopadne (a ono to k tomu spěje, protože s Putinem vyjdnává Trump a nikoliv někdo z EU a je tedy větší pravděpodobnost, že se hranice posunou blíž k nám, protože z Bílého domu se ta čára na Donbase nebo na Slovensku jeví asi jako nám hranice mezi Idaho a Wyomingem). Můžeme jen doufat, že to Trump vyjedná na tom, co má Rusák v ústavě a tedy Kyjev a západní Ukrajina zůstane jako alespoň teoreticky nezávislý stát mezi Slovenskem a Ruskem.
„teoreticky nezávislý stát“
Otázkou je, z čeho bude tento stát prakticky žít. Obnova infrastruktury bude stát miliardy, které nikdo nemá nebo nedá. Miliony lidí v produktivním věku v zahraničí, většina se nevrátí.
Okupace celé UA, pacifikace aktivního i pasivního odporu a obnova země by Rusko položilo. Takže si nemyslím, že Lavrov a spol budou mít nerealistické požadavky. Taky by riskovali, že se Trump naštvee a všechno začne nanovo.
JH: kdo říká, že tam chce Rusák něco obnovovat? Těm bude maximálně vyhovovat zplundrovaná zem, kde budou akorát těžit suroviny a kam zapíchnou svou vlajku. Donbasané budou mít, co chtěli, tedy budou součástí rusákova a budou mít hovno, akorát teda budou na Kreml makat v těžařství. Nemyslím, že pro ně Putin hne prstem jakkoliv jinak, svou roli splnili a nejsou již potřební.
Západní Ukrajina je vcelku v pohodě, akorát jí bude chybět východní zemědělství. Jak moc reálně se to projeví se uvidí, zase je to o dost míň hladových krků než při současné rozloze.
Jak říkám, doufám, že západní Ukrajina zůstane, pro Rusáka je to beztak jen dočasný stav, za pár (desítek) let to zkusí dobýt celé, bude-li tomu situace nakloněna a bude-li tam někdo, kdo o to bude mít zájem. Kdo ví, co přijde po Putinovi, ten už to pravděpodobně nestihne a bude se muset spokojit s tím, že jeho přínos rusáckému impériu bude relativně malý a drahý.
Další kroky vidím spíš v pokračování podkopávání noh Kyjevu a snahy o barevné revoluce, aby sice západní Ukrajina byla teoreticky samostatná, ale prakticky aby to byla gubernie jak Bělorusko. Bude hodně záležet na náladě obyvatel, komu se je podaří přesvědčit, že za jejich mizérii může druhá strana. Když vidím kvanta debilů u nás, kde si někteří myslí, že estébák bude tím správným koštětem po Fialovi, pak od Ukrajinců nic jiného čekat nelze. Moskva nebo Brusel, jednoho z toho nejspíš vyhraje, protože „třetí cesta není“. Jako bych to slyšel, takových je i tady v diskusi dost.
Zkušenost. Obnovili Groznyj, obnovují Mariupol, jsou pro to praktické i řekněme „PR“ důvody. Navíc bude třeba zaměstnat lidi, až skončí válečná výroba, stejně jako bude třeba smysluplně utrácet peníze z ropy a plynu.
JH: to je přece úplně irelevatní. Čečenská válka byla proti té Ukrajinské pohodička, nějakých 40k vojáků, žádná třídenní SVO. Na obnovu „Brna“ (Groznyj je ještě menší) nebylo potřeba zase tolik, protože jeho dobytí zas tak nákladné nebylo.
Však lidi práci dostanou. Budou pro své nové spoluobčany sít zrno a těžit rudu. Míst, kam by Kreml potřeboval „smysluplně“ dávat peníze z ropy a plynu je v Rusku habakuk. Nicméně ano, uznávám, že z PR důvodů jim někde určitě postaví kulturák a městská starostenská junta bude mít nový úřad, aby správa dobytých území probíhala dle potřeb vítězů.
To iste plati pre zapadnu banderovsku cast.. zapadne investicie a „rekonstrukcia“ budu presne o tom istom, obycajny ukrajinec utrie hubu, vsetko mu nasobne zdrazie a bude makat za par drobnych pre zapadnych demokratov a oligarchov.
quadra: západní část Ukrajiny nikdo z EU tanky nedobýval, to si s něčím pletete.
Pisem o tom, ze zapadna banderovska cast bude rovnako makat na novych zapadnych panov, ukrajincom nebude nic patrit (teda uz teraz prebieha vypredaj vo velkom do tych spravnych demokratickych ruk), tiez mozno obcas nejaky oligarcha postavi kulturak svojim poddanym (teda ak skor nerozkradne peniaze z kadejakych fondov pre seba a svojich kamaratov).
quadra: zaprvé, asi jste si nevšiml (a proto jsem to napsal), že západní Ukrajina zdaleka není Rusáky tak zbídačená a rozbombardovaná, tedy výchozí bod je úplně jinde.
Zadruhé, to je zajímavý pohled na věc. Na Slovensku jsem byl naposled před pár měsíci a na první dobrou se mi zdálo, že se tam nijak zle nemáte. Jasně, že běžným lidem patří hovno, asi jako všude. Ale i ten běžný člověk se má daleko líp než před sametem.
Tedy rozhodně nevidím situaci rusácké a nerusácké Ukrajiny jako srovnatelnou. Možná teoreticky, ale praktický dopad bude s velkou pravděpodobností velmi odlišný ve prospěch západu. Já bych teda rusáckou bídu nechtěl ani omylem, to už radši tu bruselskou, kde je určitá pravděpodobnost, že se to rozpadne a bude zase o něco líp, aspoň na chvíli. To pod Kremlem nehrozí, to už víme. Ještě radši bych teda neměl bídu žádnou, ale to bych musel vyměnit spoluobčany, aby to ve volbách neházeli Fialovi s Babišem, což je aktuálně nereálné.
Doporučoval bych zeptat se Ukrajinců. Na západní Ukrajině není nic. Jen mafiáni, svrab a neštovice. Jo, ještě pár rekreačních resortů pro smetánku. Celých 30 let odtamtud lidi zdrhali rovným dílem k nám a do Ruska.
Kdokoliv se pokoušel na západní Ukrajině podnikat, zjistil, že výše nutných úplatků = výše zamýšlených investic.
Foundryman: jasně, fuj fuj západní Ukrajina, to by se na Donbase nestalo (facepalm). Ukrajina je stejný oligarchický bordel jako Rusko, velkou zásluhou Rusáků samotných, nakonec ve východní Evropě to obecně vypadá dost podobně, holt dědictví skvělých dob minulých.
S Ukrajinci na západě jsem dělal, takže o tom něco (ale jen málo, nežil jsem tam) vím. Svrab a neštovice bych té jejich ajťárně neříkal (centrála Kyjev, další vývojové centrum ještě kdesi).
Nedejte na dojmy, mrkněte třeba na statistiky průmyslu a jeho teritoriální rozložení. Mám na mysli oblast západně od Žitomiru a severně od Vinnicy.
Foundryman: smyslem mého příspěvku bylo tak nějak naznačit, že zaprvé bordel je na celé Ukrajině, nejen té západní a zadruhé na té západní jsou i jiné věci než ty Vámi zmiňované.
Já zase upozorňuju, že západní Ukrajina rozhodně nebude nějaká výhra v loterii, navíc okořeněno banderovskou ideologií. Proti ní budou Moldávie i Albánie blahobytné státy. Pro západní Ukrajinu by bylo nejlepší, kdyby ji zabralo Polsko. Jestli by to bylo nejlepší i pro Poláky, to je otázka.
Foundryman: další místní rozšířený myšlenkový proud je, že Ukrajina vůbec nepotřebuje existovat a že Rusák by si měl mít možnost zabrat, co se mu zachce a je to cajk. Napadá mě taková kacířská myšlenka – co takhle nechat Ukrajince, ať si dělají po svém, co uznají za „nejlepší“?
Jestli bude Moldávie proti západní Ukrajině blahobytná bude záležet na tom, jak se k tomu postaví. Posledně, když se k tomu postavili tak, že už ruskej bordel nechtěli, tak jim ho chtěl Janukovyč zařídit už nejspíš na furt a od té doby je nenechali na pokoji. Jestli z nich bude loutka á la Bělorusko, pochybuju, že to u nich bude lepší.
Tam vůbec nešlo o to, že by „nechtěli ruskej bordel“. Tam šlo vždy jen o to, že nová parta chtěla mít ten bordel pod kontrolou. A nová parta byla u vesla 8 let, pokud to vezmu jen do roku 2022. Za těch 8 let vzrostla korupce explozivně, tentokrát se přiživili i Američani.
Bělorusko je velká otázka – Ukrajinců tady všude možně pracují kvanta, Moldavanů taky, ale na Bělorusa jsem ještě nenarazil. A to se v tom prostředí celkem pohybuju. Pak by možná stálo za zamyšlení, proč lidi houfně zdrhají ze zemí, které zavádějí „demokracii“ (tedy spíše demokraturu) a v těch „totalitních“ se drží doma.
Oni totiž asi kašlou na liberální ideje, spíš se řídí tím, kde můžou nejlépe vést svůj jakžtakž spokojený přízemní život. HDP na obyvatele v paritě kupní síly, rok 2021:
Rusko: 32.966 USD
Bělorusko: 21.699 USD
Moldávie: 15.390 USD
Ukrajina: 14.220 USD
Stejné státy rok 1995:
Rusko: 5.613 USD
Ukrajina: 4.136 USD
Bělorusko: 3.850 USD
Moldávie: 3.182 USD
Ono je dobré občas kouknout na čísla a nenechat se unášet emocemi. Ale uznávám, že pokud v liberální demokracii fakta odporují ideologii, pak běda faktům.
Foundryman: nad tím, proč se v totalitách lidé „drží doma“ jsem se zamyslel. Co Vy, taky? A na co jste přišel? Já to zamyšlení doplnil googlem a Vaše divení se vypadá asi jako divení se Švýcara v roce 1982, že je u nich sice v kanclu nějakej ten Ital nebo Němec, ale Čecha nebo Poláka ještě neviděl a že by tedy stálo za zamyšlení, čím to, že z „totality“ nikdo nechce prchat.
Trefil jste tedy velmi příhodně i sloveso. Jen tam nepatří „drží se doma“, ale „drží je doma“.
To jste se tedy moc nezamyslel. Jak Rusi, tak Bělorusi můžou cestovat naprosto volně, jejich vlády jim v tom nijak nebrání. Na rozdíl od Ukrajinců ani Rusi v branném věku nepociťují ze strany úřadů žádná omezení. Nakonec, v Thajsku, Egyptě, Turecku nebo v Gruzii je možno potkat ruských turistů kvanta.
Foundryman: proč tedy jen Poláci vydali Bělorusům 53k utečeneckých víz během let 2020-2023 (a celkem jich zdrhlo odhadem 300-500k) a 2024 to stopli a vydali jich jen 500, protože výrazně omezili podmínky? Proč od roku 2023 nesmí vycestovat fízli a další kategorie obyvatel?
Mi připomínáte jedny fízli v důchodu, když říkají, že „všechno bylo“ a že „nebyl problém cestovat“ (a nikdy neopomenou zmínit mléko za korunu, o výši platů tehdy a dnes ze zásady odmítají diskutovat). Nejsou tam žádná omezení, jen teda spousty lidí nemůžou nikam, stovky tisíc emigrovali… Prostě je to tam úplně v pohodě, stejně, jako to bylo úplně v pohodě tady. Teda, jen pro někoho, ale kdo by se tím zabýval, že. Trochu jsou tam pochybnosti o volbě Lukašenka, ale to dopadlo z pohledu Putina dobře, takže o žádné manipulaci a následných represích nemůže být řeč.
Na rozdíl od vás nejsem gůglovský génius, prostě věřím vlastním očím (a uším) – tak znovu a pomalu: na rozdíl od Ukrajinců tady nepracují téměř žádní Bělorusové ani Rusové, a to už posledních cca 15-20 let. Zato jsou jich plné rezorty v Thajsku, Egyptě, Turecku – a to zmiňuji je to, co jsem osobně zažil. Bohužel nepoznám Bělorusa od Rusa, všichni mluví rusky, nicméně do jisté míry signifikantní je, že z Minska se létá do 32 destinací v Thajsku. Asi tam tedy provozují jen cvičné lety bez cestujících, dle vašich poznatků z gúglu.
Foundryman: za totáče se taky z Ruzyně lítalo všemožně po světě. Zjevně jste nepochopil, že v tom letadle nemůže sedět zrovna každý, kdo by chtěl a zřejmě to pro Vás není problém. Rozumím a netřeba to dále řešit. Kdo potkal estébáka ve Švajcu na škole, mohl klidně vykládat rozumy, že z Československa není problém jet studovat do zahraničí, věřím vlastním očím a uším a toho Babische jsem osobně viděl, tak jakýpak copak. Nemluvě o těch, co potkali cachtající se Čechoslováky v Jugošce na pláži. To vlastně znamenalo, že kdo chtěl, mohl na tý pláži být taky. Jasný.
Re: fatdwi 6.3.2025 v 15:11
No, neni to tak davno, co se Ukrajinci po svem rozhodli, ze nejlepsi bude, Rusaky na vychode Ukrajiny vybombardovat. Nikdo jim v tom, pravda, nebranil. Jestli to ale bylo to nejlepsi, to si nejsem zcela jist.
Myslím, že dost z nich už o tom taky začalo pochybovat… ;-)
Sysop: myslíš ty „Rusáky“, co tam vysírali pod Girkinem jak Henlein v Sudetách? Mě to až tak nepřekvapuje. Girkina to jistě taky nepřekvapilo, celé to bylo účelně sehrané, aby báťuška Putin mohl obhájit svou agresi. Henlein určitě nebyl překvapen, že sem Hitler vjel na tancích a nejspíš soudruzi svorně slavili, že přijeli „zachránci“. Už jsem to psal jinde, dobře jim tak, svou roli splnili a teď si to tam můžou znovu postavit, když jim to zachránci rozstříleli. Snad jim na to dá Putin aspoň dobrej úrok na hypo.
Re: fatdwi 7.3.2025 v 10:57
To je vsechno mozny, ale vysledek je, jak rikam – Ukrajinci si nejsou jisti tim, ze byl dobrej napad to tam bombardovat. Proc, kdo co, jak,… tahle debata ‚slepice a vejce‘ je ted uz uplne fuk.
Sysop: pointou je, že my jsme Henleinovce nijak hromadně střílet nezačali, ale chudáčky je Hitler zachraňovat „musel“ i tak. Nemyslím, že Ukrajinci měli šanci z toho vyjít jinak. Putin je prostě chtěl a udělal všechno proto, aby měl důvod. Zachránili by se Ukrajinci, kdyby mu ho nedali? Podle mě ne, důvod by si prostě vyrobil. Nakonec ani ti Ukrajinci si jen tak nezačali proto, že nebylo v pátek večer po práci nic kloudnýho v bedně a v hospodě navíc došlo pivo, tak se šli pobavit střelbou na Donbas. Začali vysírat separatisti, Girkin nebyl žádnej vůdce z lidu, ale zmrd placený Kremlem za účelem aktivizace užitečných idiotů. Armáda byla až reakce a ne úplně nepochopitelná (a očekávatelná v intencích Ukrajiny, přesně dle plánu).
Re: fatdwi T.3.2025 v 20:54
Putin byl u vesla nejprve 8 let od roku 2000 a pak od 2012 doted. Porad rika to same a presto mela zacala az behem jeho druheho funkcniho obdobi. Jo, jasne, predtim tam mel sveho cloveka, ale zabrat UA nechtel. Takze spis je to o te potrebe spoluprace a neohrozovani, nez potreby expanze.
Strelkov ma, na rozdil od Henleina, vojenske zkusenosti. Jinak je to samozrejme nacionalista. Ale nehodlam ho nejak analyzovat. Jedna vlastovicka jaro nedela. Kdyby na UA a v RF nebyly ty spravne podminky, mohl si hulakat, co chtel. Takove stvace najdes vsude, od Polska, pres Estonsko, Litvu, jedni za Rusy a druzi proti. To fakt neresim. Dokud neni vule, nehraji jejich kecy roli.
Putin se taky dost dlouho intervenci bránil, na to konto se taky nepohodli s Naryškinem. My se to nedozvíme, ale asi se tam fakt ze strany Ukrajiny chystal nějaký masivnější útok na Donbas nebo na Krym. Jinak ztrácí smysl Putinova poznámka, když invazi zdůvodňoval: „Když vidíš, že je rvačka nevyhnutelná, je důležité udeřit jako první“.
Taky by se nemělo zapomínat na Porošenkův bojovný projev někdy z podzimu 2014, kde sliboval, že Donbas rozstřílí na hadry. Čili porovnávat Ukrajinu s ČSR v roce 1938 je značně mimo mísu, ukrajinská vláda se rozhodla o ničem nevyjednávat a prostě to tam všechno převálcovat silou. Na rozdíl od čs. vlády, která se sudetskými Němci dlouho trpělivě vyjednávala a hledala kompromis.
Přitom by tenkrát Donbasu stačila nějaká forma autonomie, ruština jako druhý úřední jazyk a státní orgány rekrutované z místních. Což 25 let předtím celkem uspokojivě fungovalo.
Re: Foundryman 8.3.2025 v 21:25
Blby je, ze nevime, kdo na UA/GB/USA strane blufoval a co byla realna hrozba. Zato Putin si do huby nesral a co rekl, to udelal. V soucasnem svetle ted zapad vypada jako mirotvurce a Putin jako agresor.
Co se nedozvime (a nebo ne brzo) je, jak to bylo doopravdy.
USAID na UA pracovala od uplneho pocatku zalozeni republiky, takze cert vi, jak to tam cele bylo prorostle a osefovane.
Další faktor je vliv místních warlordů. V podstatě veškerý zajímavý průmysl je v ruskojazyčné části Ukrajiny a s Ruskem tamní bossové pilně obchodovali. No a ti ze západní Ukrajiny, kde bylo (a je) celkem hovno, usoudili, že už toho bylo dost a teď jsou na řadě oni.
No a s nejvyšší kupole Kyjevsko-Pečorské lávry spadl zlatý kříž – ukrajinské obecenstvo to považuje za Mene tekel pro současnou vládu.
Re: Foundryman 8.3.2025 v 21:41
Napriklad Pornosenko se tou svoji fabrikou na opravu vojenske techniky nijak netajil a hned po zacatku utoku na Donbas se radoval z rostouciho obratu stejne, jako ted jasaji akcionari Rheinmetallu.
Zrovna u Pornosenka bych se nedivil, kdyby byl pristim prezidentem UA. Tedy, podle toho, jak dopadne dohoda s Putinem, samozrejme.
Jo, ten je jak hovno v žumpě, vždycky vyplave. Byl ministrem za Juščenka a Timošenkové, byl ministrem za Janukoviče, mezitím pěstoval pilně vztahy s americkou ambasádou…
Foundryman 6.3.2025 v 14:46:
Pak by ovšem na Poláky padlo břímě denacifikace.
Pro Polláky je to dilema – na wschodnie kresy s nostalgií vzpomínají, ale taky si pamatují na problémy s tamními Ukrajinci. Takže území by asi rádi, ale bez těch Ukrajinců.
On ostatně takhle vznikl i „ukrajinský národ“, napřed to byli komplet Rusi, pak to někdy ve 14. století dobyli Poláci a připojili to všechno až po Kijów k Polsko-litevské unii. Lidi se začali všelijak míchat a z této rusko-polské směsky povstal (i přičiněním R.-U. monarchie) ukrajinský národ.
Foundryman
Ještě se někteří Ukrajinci po Brest litevském míru na krátko stali součástí německé říše. A tu příslušnost k západu (Německu) si v duchu uchovali i v následujících generacích.
No jo, bohužel si z obou částí vzali to nejhorší. Ruskou mužickou „kulturu“ a polskou vychcanost.
Nejsem si jist na kolik si člověk udělá úplně představu „z návštěvy“. Pamatuju si návštěvu Slovenska, vedle nás Horná Orava, hory boží, příroda pěkná… ale tam sis připadal že plyšák ještě nebyl. V říčkách bordel, baráky rozbité, rozpadající se, v kastlových oknech deky, prostě peklo na zemi. Známá byla z východního Slovenska, to bych snad raději ani nekomentoval. Ale jasně, jsou tam pěkná místa. A občas takové to super peklo: dědina peklo, na 2/3 dvorků stavební suť, vraky, „bordel“, a vedle boku 4* hotel s bazénem… a vším ostatním, hlavně aby lidi neopustili budovu. A samozřejmě na „hlavní“ (technicky jediné silnici krom té k hotelu) radar se solárem :D
Tom se těžko hodnotí, jsou místa kde si připadáš jak v Rakousku po plyšáku, a jinde jak… no „jak na Ukrajině“, jak se říká. Tam jsem pravda nikdy nebyl, tak nevím.
Teď jsem narazil na vtipný dotaz: „Kdyby Putin začal bombardovat vaše města, jaký specifický region vaší země byste vyměnili za mír?“
Tak jaký? :-)
@Jihočech Honza
Jako kromě Karlovejch Varů?
Prahu!
Tak ja pocitam, ze Phu by bombili jako prvni. A nebo max druhou, po Pardubicich.
Karkulka 7.3.2025 v 12:00
…dědina peklo, na 2/3 dvorků stavební suť, vraky, „bordel“…
Nojo, dost podobně kamarádka popisuje západní Irsko. Tam taky plyšák ještě nebyl, tak to bude tím.
Jinak na Slovensku jsem dost často. Není od věci rozlišovat mezi normální vesnicí a romskou osadou.
Ten styl baraku ‚v predu huj a vzadu fuj‘ celkem dobre sedi i na nektery vesnice v Niederösterreich.
@Sysop
Já bych teda řekl, že v dnešní době kolikrát slovenské dědiny a městečka předčí ty české tím, jak „honosné“ jsou tam nové i rekonstruované rodinné domy. Velká část Slováků a Slovenek pracuje v zahraničí (Rakousko, Británie…) a peníze velmi často dávají do rodného domu, případně koupí či postaví dům poblíž.
Spíš je pro Čecha někdy nezvyklý styl, např. vcelku moderně vyhlížející rekonstruovaný dům a před ním až extravagantní plot – kovářská práce v historickém stylu, občas dokonce ve formě zdobených neprůhledných plátů vyplňujících celý prostor nad podezdívkou a mezi zděnými sloupky.
Jeden cas jsem jezdil do prdeli okolo Komarna, kde si zazobani blavaci staveli svoje hrady. A musim rict, ze vetsi kyce snad jinde nejsou. Vyraz ‚podnikatelske baroko‘ ani castecne nevystihuje to, co tam byli schopni vytvorit.
Sysop
7.3.2025 v 21:50
Co ty chocholský hrady, co sme probírali nekdy předloni, co toho rostou celý zóny hned za čobolskejma hranicema? (Typická činnost stádu ach tak ve válke, aby si mafyjózi z nakradenýho stavěli doslova hrady po desítkách.)
No jeden chocholskej hrad stoji nedaleko od myho soucasnyho bydliste. Dokonce uprostred dediny. Puvodne JZD, dneska mega areal obehnanej vysokou zdi. Jako jo, sanace toho smradlavyho bordelu nikoho nelakala a soudruh mel evidentne vatu. Jen je otazka, co tam vypada/vypadalo hur.
Sysop
7.3.2025 v 22:02
koli to má věží
No cece dve vlevo vpravo hned pri vjezdu do arealu. Romanskej styl, prej.
Jasně, to potvrzuju – Kýčovitost roste ani tak ne na východ ale na jih. Prostě vychodňare v tomhle na Maďary nemaj. Jo ale úplně nejlepší jsou zbohatlí cigáni. Např. jsem viděl na jednom sloupku od vrat bronzovou sochu koně na zadních a na druhým sochu cikánskýho houslisty (ten měl přes metr, kůň byl větší).
Bacha, ja jsem jednou mel tu cest videt byt jednoho zazobanyho morgose, bylo to v Blansku. Rodinnej domek, zvenku jeste celkem nenapadny, ale uvnitr, ho…to…vo. Neco mezi baroknim kostelem a tureckym prodejcem kobercu. Tezky textilie, zlaty picoviny, hnusny, ale drahy kachlicky,… no brutus.
Bude záviset na tom, kolik lidí se do těch zničených měst bude chtít vrátit a žít tam. Jinak to můžou nechat zarůst jako Pripjať. Pro ekology a preppery to bude velmi zajímavé.
Rus chce mat pokoj prave tak ako American na svojom dvorceku.. k comu by mu bola nepriatelska banderovska (a chudobna) zapadna cast, ta prinasa problemy (a nie iba Rusom).
quadra: však píšu, že i to je možné, že nakonec Trump mávne rukou a dá jim to celé. Ale doufám, že to tak nebude. Že bude západní Ukrajina nepřátelská Rusku je pro nás dobrá zpráva. Horší bude, pokud se z nich stane další Bělorusko, pak budete mít tanky kousek od Košic kdy si Rusáka zamane, až tam bude provádět „bratrské vojenské cvičení“ jak na jaře 2022 v Bělorusku. Ale možná to potřeba nebude a Fico z vás udělá svazovou republiku dobrovolně. Je to celé otevřené, zatím jste v EU a na tu si po zpackané třídenní SVO Putin ještě nějakou dobu netroufne ani v tom stavu, do jakého to brusel dotáhla.
BTW proč hned „nepřátelská“, západní Ukrajina bude pořád s Ruskem sousedit a pořád se spolu budou muset nějak domluvit. Nemyslím, že bude Kyjev v nějaké silové pozici vůči Kremlu, pro nás bude stačit, pokud nebude jeho vazalem.
Ze Slovenska chtěl svazový stát Ruska/SSSR naposledy Husák za 2. světové. Když o Slováky nestál Stalin, nevěřím, že by to chtěl jiný ruský vládce.
Na Slovensku to už několikrát zafungovalo tak, že Fico po volbách zdědí zemi ve sračkách, nějak se mu to podaří stabilizovat, Slovákům otrne a pod vlivem zahraničních neziskovek a médií si v dalších volbách vyberou nějakýho pitomce – minule Matoviče a teď to vypadá na Šimpanzečku.
Jinak to, že by Fico chtěl ruské vojsko na Slovensku nebo dokonce Slovensko jako součást Ruska, jsou samozřejmě nesmysly z médií – jejich zahraničním korporátním majitelům se nelibí, že spousta Slováků a teď dokonce i vláda jim nežere propagandu z Bruselu, Londýna (a dřív taky z USA, to teď tak nějak částečně utichlo)
Fakticky jde o to, že Slováci mají narozdíl od Čechů s banderovci přímou zkušenost, dědkové o tom stačili vnukům povyprávět. A ti vnuci zase mají přímou přeshraniční zkušenost se současnými obyvateli Ukrajiny – proto vědí, že jakkoli podporovat bludy o ukrajinském národu nebo dokonce vojensky ukr. stát v boji za západní korporátní zájmy proti státu ruskému rozhodně není nic pro dobro Slováků. A dokonce i různé ankety vyznívají celkem výrazně pro Rusko než pro Ukrajinu, případně vyjadřují větší důvěru Putinovi než Zelenskému. Pro fanouška Seznam zpráv něco z jiného vesmíru. Jenže Slováci prostě mají zkušenost a vědí. Teda kromě frikulínů z Blavy, ti samozřejmě vědí prd. Asi jako většina (bohužel) pražáků.
„Fico po volbách zdědí zemi ve sračkách“
Ani hovno, tento raz sa to stalo po prvý krát, preto „konsolidácia“ a iná „Ficova drahota“…
(odhliadnuc samozrejme od toho, že inflácia a zadlžovanie spôsobené rozhadzovaním peňazí za covidu zasiahli prakticky každú krajinu, minimálne v ČR to bolo analogické, akurát že tam sa vláda prepriahala skôr, tak to vybuchlo do tváre až Fialovi)
Nikomu jeho názor neberu, akorát si to pamatuju jinak. A většina Slováků, které znám, říká to samé: I po vládách Dzurindy a Radičové Fico vyhrál z toho důvodu, že za nich se prostě lidi měli na prd. Rozhodně Fica nikdy netlačila k vítězství třeba média, jen voliči nasraní ze stavu země pod vládou „demokratů“.
karban: no jasně, hranol je úplnej lidumil. Pokud se nepletu, například poplatky v řádu tisíců eur za přihlášení aut dle výkonu motoru zavedl právě on. Tohle svinstvo sem zatím nezatáhl ani estébák, ani nutella. Ono to přijde, ale Slováci holt musí být napřed.
Budete se divit, ale že by je Fico připojil k Rusku nemám z médií, ale ze své hlavy, připadalo mi to jako takové vtipné popíchnutí quadry. Právě v souladu s tou obecnou slovenskou příchylností k Putinovi. Holt je tam víc servisdoků a dalších obdivovačů „silných chlapáků“. By je jedna návštěva toho, kam to ten oligarchický bordelistán dotáhl, vyléčila. Nejlépe ale, kdyby se jim to zalíbilo a přestěhovali se tam, místo aby zase chtěli Rusáka dopřát všem spoluobčanům.
Tak preco mame na povel vsetci obdivovat ten Ukrajinsky bordel? Ako pisal Karban, to ze mame nejaku skusenost s Ukrajincami a podla toho aj jedname neznamena, ze sme nadseni podporovatelia Putina. A ani kritika Bruselu neznamena, ze mame v plane stat sa statom v SNS pod vedenim RF. Mimochodom, pamatas si este slogan So Sovietskym zvazom na vecne casy a nikdy inak? Tak toto nasi opozicni mesiasi chceli dat do Ustavy, iba zamenili ZSSR za EU a NATO. Cela Europa je zbolsevizovana na neuverenie iba Ty sa tvaris aky si pokrokovy.
semancko: nevím, proč byste měl něco obdivovat na povel, ale klidně to dělejte, máte-li tu potřebu. Já to třeba nedělám, jak to na Ukrajině vypadá jsem věděl dávno před konfliktem skrze práci.
Že je aktuálním hnízdem eurosocíku brusel je mi tedy novina. To tady, Mlho, řešíme už tak 15 let, co tu politika převládla nad zmrdy, rapem, čínskými lyžemi a recenzemi halyvůdských trháků.
Neříkám, že se mi líbí všechno, co Fico dělá. Třeba zrovna ty registrační poplatky. Prostě využil z našeho českého pohledu až bizarní záliby v autech „luxusních“ značek u Slováků vzhledem třeba k výši průměrné mzdy.
Na druhou stranu, kdyby mě za ty léta současná česká vláda nasrala jen něčím takovým…
S pojetím vztahu Slováků k Rusku a Putinovi se ale pletete. To, že nebaští pohádky o nutnosti bránit ukrajinský stát, neznamená „příklon“ ke Kremlu tak, jak ho chápete Vy. Slováci moc dobře vědí, že se mají líp než v Rusku. Jen prostě nepovažují ruský stát za horší než ukrajinský a necítí nebezpečí napadení z ruské strany, toť vše.
karban: nebojte, on toho prostě využije někdo u nás, nebude to dlouho trvat a pak to budete moci omlouvat i tady.
Tak jistě, že moje chápání je špatné a Vaše je správné:-) Mohl bych vidět kritéria nebo jste na to přišel mozkovým myšlením?
@fatdwi
Já to ale neomlouvám. Říkám, že česká vláda mě nasrala ve více ohledech. Což ovšem není omluva pro „registračné poplatky“, jestli to Vaše mozkové myšlení ráčilo zaznamenat.
Vaše chápání je takové, že pokud by Slováci nějak významněji navštěvovali Rusko, začali by podporovat kyjevský režim tak, jak by se Vám líbilo. Moje chápání zahrnuje názor, že jsou si své vyšší životní úrovně než v Rusku dobře vědomi i bez organizovaných zájezdů a na jejich postoji se tak těžko něco změní. Mýlit se samozřejmě taky můžu, ale nejspíš se nám ani jednu z těchto hypotéz nepovede ověřit.
karban: možná by lepší termín místo „omluvy“ byla „bagatelizace“. Prostě něčeho využil, to jako když jinej prostě něco ukradne, no bóže, se zas tolik nestalo. Určitě tu příležitost dostanete i zde.
Pokud jde o to, jaké je moje chápání, tak se věnujte spíše svému, protože to moje Vám nejde a jste úplně mimo. Ani čárkou jsem nenaznačil, že by Slováci začali podporovat kyjevský režim. Místo toho jsem napsal, že by přestali obdivovat ten rusácký. Takže se mýlíte zcela jistě, pokud jde o Váš pokus hrát si na vykladače mého chápání a tím i padá hypotéza k ověření, neb neexistuje.
@fatdwi
No, jenže Slováci „rusacký“ režim neobdivují, v tom jste právě mimo. Jen jim halt ten kyjevský připadá ještě méně důvěryhodný. Ať se to někomu líbí nebo ne.
Jo a strohý popis nějaké události (třeba že politik něco využil k hrábnutí do kapsy občana) fakt není omluva ani bagatelizace. Žádný „no bóže“ jsem teda nenapsal.
karban: psal jsem pouze to, že je jich tam víc, než tady, takže „mimo“ určitě nejsem, to jste si zase něco domyslel. Jak jsem psal, soustřeďte se více na vlastní myšlenky a méně na neumělé pokusy vykládat ty moje.
@fatdwi:
Jasně, mimo určitě nejste.
„Budete se divit, ale že by je Fico připojil k Rusku nemám z médií, ale ze své hlavy“
Ale kdepak, nedivím se – když mám to potěšení s Vámi diskutovat.
„v souladu s tou obecnou slovenskou příchylností k Putinovi.“
…
„psal jsem pouze to, že je jich tam víc, než tady, takže „mimo“ určitě nejsem, to jste si zase něco domyslel“
No, obecná příchylnost znamená obecná a ne jen, že je tam podporovatelů Putina víc než tady.
Vy se dokážete pohádat sám se sebou jako ten Matovič. Tak to pak chápu že celkem nudně racionálnímu Ficovi nemůžete přijít na jméno.
karban: a jejda, funkční gramotností zjevně netrpíte. Znáte slovo kontext? Tohle jste záměrně minul nebo už jste vyčerpal své čtecí schopnosti pro tento den?
„Holt je tam víc servisdoků a dalších obdivovačů „silných chlapáků“.“
@fatdwi
Hezky, funkční gramotnost a kontext. Znalostí těchto výrazů jste překvapil, po tom přechodu z věcné diskuze na slovíčkaření, které Vám bohužel taky moc nejde – jako by nestačilo, že to plevelí diskuzi.
V žádným kontextu Vám to dohromady neštimuje, nemluvě o skutečnosti, že na Slovensku nic jako „obecná příchylnost k Putinovi“ fakt není – dokonce ani mezi voliči koalice, když v průzkumech teď navíc vedou progresiviti.
To vám nehodí „obecnou příchylnost“, ani kdybyste se na servisdoka postavil.
karban: gratuluji k cennému vítězství, zřejmě je Vám fuk, co píšu a vystačíte si s tím, co si myslíte, že píšu. Nebudu Vám tedy dál bránit v rozletu zbytečnou realitou, můžete dál sám sebe přesvědčovat, že víte líp než já, co si myslím.
Jen tak mimo soutěž – nejste náhodou úředník nebo soudní znalec v oboru hate speech? Pokud ne, hurá do toho, šlo by Vám to výborně a prašule se posypou.
@fatdwi
Kdepak, úředník apod. nejsem a Vy?
Jinak žádný vítězství ani porážku teda nepociťuju a hlavně to neřeším, kvůli tomu tu nejsem. Když se slovíčkaří, prohrávají všichni, ale co mám s Vámi dělat, když jste s tím začal.
Zkusíme zase věcně? To jsem se Vás chtěl zeptat. Když vám vadí registračný poplatok na Slovensku (jako že já ho taky nepovažuji za správný nebo nutný), vadí Vám taky televizní a rozhlasové koncesionářské poplatky u nás a jejich zvýšení + rozšíření na mobily atd.?
Jo, „kontext“ je evidentně slovo, o kterém nevíte, co znamená… :-P
Vždyť to samé se pravidelně opakuje i u nás. Levicové vládě se to podaří stabilizovat aby to pak pravicová vláda opět rozesrala.
A ten současný Fialový hnus dokonale.
Souhlas, že tyto důvody jsou oficiálně uváděny. Ale nějak se mi nechce věřit, že by Putin byl Trumpem natolik okouzlen, že by udělal reverzního Kissingera a postavil se po boku Američanů proti Číně.
A invaze na Tchaj-wan by z mého laického pohledu probíhala asi jinak než invaze na Ukrajinu, tj. s potřebou odlišné výzbroje, které USA mají stále hodně.
kulturnou genocidou autor myslel pristup vedenia UA k rusky hovoriacim obcanom Ukrajiny?
Já už jsem veškeré meditace na tohle téma vzdal. To že Rus nechystá cvičení nahranicích, ale že se chystá napadnou UK se vědelo. To že UK mohla na začátku bojů vyhrát se správným vybavením, které dostává až teď a ještě průběžně se také prokeclo. Oni vědí, my jen koukáme.
Stejně tak by vyhrálo Rusko s dnešním vybavením.
Rusko by vyhralo vzdycky. Jediny zpusob, jak ho porazit je, udelat tam radioaktivni mesicni krajinu. Coz by se, mimochodem, rozplizlo tak nejak po cele planete.
Jedna vec jsou teorie, cobyse jakbyse kdybyse a druha vec je realita. My nemame ani schopne politiky, natoz vojevudce a tomu odpovidajici vybaveni. Mame hovno.
Přesně tak!
máme Pávka, woe. Osedlá lva.
Ten se necha osedlat absolutne kymkoli, pokud z toho kapne. Mozna se uz ted uci cinsky.
K článku bych dodal, že každá větší válka – jak útok, tak obrana – je záležitost na dlouhé lokte. Strašně času trvá, než najede zbrojní výroba od výroby střelného prachu až po technologicky složité raketové systémy – asi s výjimkou levných dronů. Druhá světová válka reálně trvala nejpozději od roku 1936 (Španělsko) do léta 1945 a podoba zbraní se totálně změnila. Už ve středověku, kdy rozhodujícím válečným faktorem od 14. – 15. století byl černý prach, trvaly přípravy na válku spíše roky, protože ledek (sanytr) ve velkém množství zrál několik let, než šel použít, a při očekávání válek se předem navyšovala jeho výroba, zakazoval se jeho vývoz atd.
Pokud Sovětský Svaz už byl jednou ekonomicky uzbrojen během studené války (a naběhl si s Afgánistánem), tak pokud Západ vytrvá, Rusko nemůže válku vyhrát, protože jediné vítězství pro Putina je ovládnutí celé Ukrajiny, jako se mu to povedlo s Běloruskem. A na to nemůže mít ekonomickou sílu.
Způsobu, jak Rusko nyní doplńuje lidskou sílu pro válku, se říká „smrtonomika“ – ekonomika smrti – protože bonusy za odvod plus za smrt ve válce jsou pro rodiny vojáků vyšší, než jejich potenciální příjem za pracovní život. To představuje na jedné straně obří náklady pro stát, na druhé straně podřezává budoucí ekonomický výkon země.
No tak hlavně že v EU nám ta ekonomika tak prosperuje, co? :-P
Cerny Mor: to bude nějaká dezinformace. V Rusku je blaze, kdekdo tady v diskusi dává k dobru úžasné HDP díky válečné ekonomice, PPP je někde na úrovni Monaka atd. atp. To přece nemůže být tím, že Rusák nebyl schopen zajistit rozumný životní standard v míru a tak jej zajišťuje pozůstalým kompenzacemi za mrtvé hrdiny. Radši bouchněte šampáňo a oslavujte další růst životní úrovně sirotků v prdelákovech, na důvody a mrtvoly se snad zaměřovat nebudete, ne?
By mě zajímalo, kolik těch, co tady slintají nad válečnou ekonomikou a zvýšením životní úrovně by bylo nadšených, kdyby se soudruzi v bruseli rozhodli dosáhnout podobných výsledků stejným způsobem. To by bylo řevu. Ale když to dělá Rusák, je to super věc. V podstatě by si měl člověk nad podobnými existencemi odplivnout. Chovají se totiž hůř, než ta pražská kavárna, kterou tak nesnáší (a která se dívá podobně přezíravě na lidi s rukama od oleje nebo od hlíny).
fatdwi:
nojo vlastně…
Kolegyně je původem z Ruska, ale dávno tady žije a má občanství. Taky má matku, myslim někde u Novosibirska. Má důchod 15 tisíc – rublů. To je na naše asi čtyři a půl, takže nevyžije, musí jí posílat prachy přes nějaké prostředníky. Prostě ráj :-) :-)
A další zkazky: maj tam i „superlevnej“ chlast: tudle zdražili flašku vodky – půllitrovka šla o 23% nahoru na 107 korun – protože někde se ty prachy na válku kurva sehnat musej…
Cerny Mor: a nemůže se matka kolegyně přihlásit do armády? Když vydrží rok bojovat a padne až potom, je to prý za zhruba 150k USD. Parita kupní síly ruských branců důchodového věku budiž planoucí pochodní, ukazující světlo všech pochybovačům fašistické kozy!
Vodka že jde nahoru? Ale fuj. Zaměřil bych se raději na (i zde) hojně zmiňovaná pozitiva – není tam třeba STK. Už jste se zkoušel kolegyně ptát, co na to matka? Musí být blahem bez sebe. To s tím posíláním peněz je taky zjevně dezinformace. Není to naopak, že matinka podporuje kolegyni, aby na tom drahém a ošklivém západě vůbec přežila? Jste to určitě jen nepochopil.
Na to STK sa núka niekdajšia odpoveď samého 5D šachistu na sťažnosti občanov: „Načo vám je teda auto, keď nemáte cestu?“
re: fatdwi
Ano. Dovedu si představit ten řev, kdyby se tu měla rozjet jen rozsáhlejší zbrojní výroba. O válečné ekonomice ani nemluvě.
LWG:
rozsáhlejší výroba se už dávno rozjíždí, každej vyrábí jak o život a staví další kapacity. Problém je v tom, že jen postavit nový závod na výrobu výbušnin trvá roky. Akcionáři evropských zbrojovek si teďka můžou bublat blahem, co ty akcie dělaj, Rheimetall staví nové závody, místo automotive bude vyrábět v provozech díly ke zbraním atd
Nu, v Evropě něco vyrobit znamená:
-10 let řešit projekt a povolení
-10 let to stavět a řešit arbitráže, podvody, odvolání, soudy, předražení
-následně se octnout na prahu výroby, na kterou nemáte lidi na obyčejnou práci, nemáte zkušené inženýry, nemáte žádné zodpovědné a pracovité ajťáky, nemáte žádné suroviny a máte řvoucí aktivisty u bran továrny (aby se to zastavilo, resp. abyste platil výpalné) …. a každý den vám vláda a stát i státy a EU háže klacky pod nohy
h72:
zbrojaři si nejvíc stěžují na ESG. Oni asi továrny, haly, linky maj, jenže něco vyrábět znamená nejdřív na to sehnat úvěrování. No a banky už roky před válkou se preventivně předposírali před financováním zbrojní výroby, protože „zbraně jsou fuj a smrděj“ až to dospělo tak daleko, že vedení Unie vyzývá banky, ať financujou, a bankám se furt nechce. Aspoń tak vypadal stav v minulém roce. Prej někdy zamítaly i založit běžnej účet.
Teď když to vypadá, že z toho kouká docela ziskovej byznys a dlouhodobým potenciálem, snad se to zlepší. Taky se začaly objevovat pbchodovatelný investiční fondy, co všechno strkaj do akcií zbrojovek.
Malý, ale hodně malý závan zdravého rozumu:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-nahly-obrat-v-bruselu-vykoupeni-pro-firmy-dar-pro-svejky-271254
Jo kdyby se všem našim firmám dařilo jako PBS, tak už jsme někde jinde.
https://www.hrot24.cz/clanek/pbs-group-expanze-usa-vyroba-proudovych-motoru-investice-letectvi-obranny-prumysl-HPKHh
…k tomu je ovsem potreba dodat, ze z puvodni PBS, ktera mela 4700 zamestnancu, toto jedine zbylo. Jestli to nazvat uspechem, to nevim. Vyrobu vetsinove prebral Siemens, ABB, Alstom a dalsi. Takze nedostatkem prace, ani nedostatecnou technologii to fakt nebylo.
símens, to je ten, jak naslibuje hory doly a pak čekajícím zákazníkům není schopen (ochoten?) dodat vyrobený zboží, takže ho všeci pošlou doprdele a za dva měsíce majou hotovou srovnatelnou náhradu vod rejžáka (a nejspíš za míň)?
No v eletrice uz je Siemens autsajdr. V pripade rozkradene PBS sel po vyrobe turbin jak slepice po flusu. Kupodivu, prave bitesska PBS mu tehdy unikla, protoze potencial tech piditurbinek tehdy podcenil. Nastesti.
A uz Hermann Goring Reichswerke postavil nejaky zavod aj v realite? Ci len v Powerpointe?
Povaleči z kaváren, do polí a továren!
LWG: hlavně představa, že tady soudruzi propagují smrt jako alternativu k práci, je úlet.
“Going to the front and being killed a year later is economically more profitable than a man’s further life,” Inozemtsev said, a phenomenon he calls “deathonomics.”
“A child should understand: Yes, your father carried out a heroic act, and died, but thanks to his heroic act I have an apartment,” the governor of a region in Russia’s Far East said at a meeting to promote support for children affected by the war. “That makes children more patriotic.”
O poměrech v Rusku a jejich úžasné PPP, kterou prý pomalu předstihli i USA, to vypovídá řekl bych dostatečně a ne zrovna lichotivě. Tohle by snad neprošlo ani v ostravském panelákovu plném vyhozených úderníků ze zavřených dolů někdy v půlce devadesátek. Ale v Rusku je to v pořádku a patří se tomu obdivovat. Možná bysme se měli do velkoruské říše připojit sami a dobrovolně, abychom tu konečně měli pevnou ruku, blahobyt a pořádek a ne tu eurosocialistickou cochcárnu.
fatdwi:
přesná čísla o fungování téhle deathonomiky tady:
„Rodina 35letého muže, který stráví rok na frontě a následně padne, může obdržet až kolem 14 milionu rublů, tedy tři miliony korun. Jde o součet bonusů za podpis, mzdy a platby pro pozůstalé . Podstatná ovšem není nominální částka, ale skutečnost, že pro velkou část Rusů je to více, než by vydělali za několik desetiletí práce – a jde v podstatě o „čistý zisk“, protože zemřelý z nich prakticky nic neutratí.
„Pro řadu Rusů je prostě z ekonomického hlediska výhodnější jít do války a zemřít, než zůstat doma a pracovat.
Taková částka může pozůstalým zásadně změnit život. Pro mnoho lidí z chudších oblastí Ruska představuje válka na Ukrajině tedy unikátní možnost, jak výrazně zlepšit životní podmínky své rodiny.“
úžasné, zabíjet a nechat se zabít za něco co dnes už ani netisknou a jen to naklikají v počitačích, holt globální lichávaři mají tu méněcennou zvěř dobře zmáknutou.
Bez obav, tady se žádná zbrojní výroba nerozjede, rozsáhlejší nejméně ze všeho. Je to spolehlivě posichrované :(
https://zbrojnice.com/2025/03/05/bankovni-diskriminace-je-vsudypritomna-a-vazne-ohrozuje-zbranovy-a-zbrojni-sektor/
fatdwi 6.3.2025 v 11:44
Souhlas.
ČM: těžkopádnou sovětskou ekonomiku uzbrojit bylo možné, zvláště když měla podporu podobně nevýkonných ekonomik Varšavské smlouvy. Dnešní ruská ekonomika je mnohem pružnější a výkonnější, a hlavně má mnohem užitečnější a ekonomicky silnější spojence, Čínu na prvním místě. Naopak Západ je zadlužený a deindustrializovaný a s grýndýlem to tak nepochybně zůstane.
Mně přijde, že tam tak trochu chybí jiné možnosti. Putinovi je asi u prdele nějaký Saša co chodí na směny do fabriky, nebo Voloďa co rube uhlí někde v prdeli. Stejně tak jsou mu asi u prdele „polorusové“ někde ze Sibiře nebo od hranic s Mongolskem, případně severokorejci, které propůjčil Kim. Jenže podpora vlastních miliardářů mu u prdele asi úplně není, a ne všichni stihli naskočit do vlaku „dodávek pro armádu“.
Prigožinovi bouchly saze už 2023 a dva měsíce na to „nešťastně zahynul“. Ale už v 2024 se začali ozývat i jiní, protože jim reálně armáda přeplácí techniky, technology atd. Voloďu nahradíš, ale statisíce těch technicky orientovaných zdrhla hned v 2022 i s rodinami (část se pravda zase vrátila) se nahrazují blbě. A část těch co nezdrhla zase přeplatila armáda aby dělali drony. Nemluvě o tom, že v určitý okamžik je jen dané množství surovin co jsou k dispozici, a pokud je sebere armáda, a ty to potřebuješ do výrobků, jsi tak nějak v piči.
Pravda, ne že by se odvrácením od Putina stal zázrak. Rusové ho podporují dál, a když ho vymění za jiného, podporovat budou dál. A ani případný konec Ukrajiny nebo mír na Ukrajině (byť přechodný) zase tak moc neznamená. Neodtrhla se jen Ukrajina, že.
Karukulka: tohle už jsme tu řešili docela dávno. Už někdy 2022 jsem psal, že čekám, že mu to oligarchové spočítají, pokud to rychle neukončí. Zvlášť co jim začala EU zabavovat konta a nemovitosti. A ono nic. Takže buď jim to báťuška kompenzuje jinak nebo jsou na něj holt krátcí a můžou se jim stát horší věci „doma“, když se budou bouřit. Nakonec, ani toho Hitlera se nepodařilo krouhnout a že plány byly a mělo na něj mnohem víc spadeno mnohem víc lidí.
Podpora veřejnosti jede jen díky deathonomics, pokud by se musel uchýlit k mobilizaci, možná by mu pšenka přestala kvést i u běžných joudů a pak by jeho odstranění mohlo mít šanci. Jinak si myslím, že ne. Ale třeba nás někdo překvapí.
fatdwi:
vysvětlení je zřejmé: oligarchové jsou na něj krátký. Putin se roky připravoval a vybudoval si kolem sebe zcela pevnou a neporušitelnou strukturu, včetně Rossgvardie jako obdoby SS; k tomu má kolem sebe starý soudruhy z KGB / FSB. Vzpomeňme jeho bezpečnostní opatření, kdy i s nejvěrnějšíma seděl u toho desetimetrového stolu. Než kdysi někoho napadlo, že je čas se ho zbavit, zbavil se on všech rizik kolem sebe.
Ale ono to jednou skončí a ty scénáře ať už konce Ivana Hrozného nebo Stalina jsou dost podobné: až se jednou něco stane něco vážnějšího, tak bude stačit nepustit k němu doktory nebo nechat ho ležet. Takhle Ivana Hrozného nechali několik dní, protože měli strach se přiblížit, a u Stalina to bylo trošku podobně. Když se pak předávala moc, tak na soudruha Beriju vystartovala armádní ochranka od Žukova, následoval proces a najednou bylo po soudurhu Stalinovi i soudruhu Berijovi a Chruščov mohl začít navazovat lepší vztahy se Západem.
Cerny Mor: mě to tak zřejmé nepřipadá právě proto, že válečná ekonomika je obvykle plná peněz pro „ty správné“. A „ti správní“ pak samozřejmě nemají důvod si moc stěžovat, byť někde jinde přijdou zkrátka (tj. trade-off jsou miliony „doma“ do plusu a zráty zapdních majetků do mínusu). Ale jestli to tak je nebo ne nevím, na výroční schůzi odborového svazu ruských oligarchů jsem chyběl. Možná Jantar/kaBrnak nebo Vidlák by věděli, ti jsou všude a ví všechno.
Jasně, že jednoho dne to i Putin zabalí, zatím je mu „jen“ 72, takže leccos ještě zmůže, nakonec Trump je na svých 78 ve velmi dobré kondici, co by za to spousta šedesátníků dala. Takže klidně dalších 10 let může být „jeho“, ale pak nejspíš půjde od válu ať bude chtít nebo ne. Současně mu ale není zas tak málo, aby jiní šíbři neměli dojem, že by měl od válu jít o dost dřív. Uvidíme.
No, šlo by o tom diskutovat asi dlouho, ale nezbývá než říct „uvidíme“.
A nyni kontrolni otazka, soudruzi: Je tam?
Nie, asi upadol do nemilosti.
Elce pelce do pekelce, jistěže tam máme Pelce. Namazal přistoupil k podrazu, schoval ho v prvním odkazu:D.
Btw, asi už si budu konečně muset zjistit, o koho vlastně jde:D.
@ hellfire
Ty kokso, to je asi nová diagnoza pelzolitida putibundus…
Pelz je určitě nějakej dezolát, myslím generál čacké armády. Hledat to nebudu.
Pelzebub.
Pelzebub, jak píše už Swedenborg, je zkomolenina, Belzebuba na penzi, v originále Penzebuba.