Proč Hamás provedl tak středověce barbarský útok? Protože mu jde o strategické přežití - zpět na článek

Počet komentářů: 643

  1. Tenhle článek je čistokrevná terapie psaním – musel jsem ze sebe dostat to, co vím a rozčiluje mě to, aby mě to nerozčilovalo samotného.

    Samozřejmě je mi jasné, že protože majorita osazenstva je jaké je, drtivá většina komentujících to bude vidět zcela jinak a komentáře budou mít zcela odlišnou dynamiku i vyznění. Přenechávám vám tedy hřiště jaksi kontumačně.

    1. Současná situace je docela dobré cvičení na téma „jak se stará propaganda může obrátit vůči dnešním elitám“.

      Arabští politici, od těch spřažených se SSSR až po náboženské fanatiky, masírovali po desítky let svoji populaci protiizraelskou propagandou. Byl to, mimo jiné, užitečný způsob, jak odvést pozornost vlastní populace od problémů doma.

      Nyní tedy máme situaci, kdy arabská ulice opravdu nepokrytě nenávidí Izrael. Je to snad jediný region na světě, kde by si v referendu bez dalšího přesvědčování odhlasovali válku, kdyby mohli.

      Jenže poměry v reálpolitice se mezitím změnily natolik, že skutečně velkým protihráčem většiny arabských států se stal Írán. A Izrael může posloužit jako spojenec, neboť Izrael se Íránu taky bojí. Tzn. z pohledu dnešních arabských politiků je výhodné se s Izraelem dohodnout na nějaké koexistenci, už kvůli technologiím a know-how.

      To ale znamená nacpat ty mírové smlouvy svému vlastnímu obyvatelstvu „do krku“, protože ono je nechce, nechce, nechce, a počítat s událostmi, jako teď v Egyptě, kde ten policajt zastřelil dva Izraelce, ačkoliv věděl, že to sám zaplatí životem. S vědomím, že kdyby měl po ruce nikoliv řadové Izraelce, ale vlastní lídry, tak to udělá jim. (Stejně zahynul Anwar Sadat.)

      1. Já to trochu vezmu z jiného konce. Až příliš mi připomíná pozice Izraele křižácké státy ze 12. století, obávám se podobného osudu. I když je na straně Izraele vojenská převaha, je otázkou času, kdy dojde k nějakému oslabení, které bude fatální.
        Ale – Mariáne Kechlibare- nenapsal byste něco ke vzniku státu Izraele?

        1. To bylo, jak ten Adam sezral to jablko, ne?

          1. Spíš jak Abrahám dostal befehl odejít z Uru a přestěhovat se jinam.

            1. Migros, ja to vedel.

        2. „Ale – Mariáne Kechlibare- nenapsal byste něco ke vzniku státu Izraele?“

          Něco málo najdete v poslední kapitole Zapomenutých příběhů 4, „Smrt ve svaté zemi“. Ale pochopitelně jen střípek z velké mozaiky.

          Mezi křižáckými státy 12. století a dnešním Izraelem je celkem podstatný rozdíl: křižáků bylo málo. Feudální státy se v podstatě skládaly jen ze šlechty, v tomto případě „Franků“, neurozené obyvatelstvo se do jejich fungování moc nezapojovalo.

          Jedna bitva u Hattínu, s cca 20 tisíci padlými a zajatými, stačila na to, aby bylo království fatálně oslabeno.

          Mnohamilionový stát je podstatně těžší zničit, je to řádově větší organismus. A arabské státy samy nemají zájem na tom, vést s Izraelem další válku.

          Spíš si myslím, že za našich životů se tam nic zásadního nestane, Palestinci budou pořád bojovat hlavně vysokou porodností a terorismem. Velká neznámá karta ale je, jestli se v Íránu udrží režim ajatolláhů. Oni měli už několikrát namále, ale vždycky dokázali ty protesty brutálně potlačit.

          1. No, ono lidí bylo tehdy taky méně a logistické možnosti byly taky jinde. Ale já narážel spíš na riziko politické nestability a ztráty podpory spřízněného zbytku světa. Hattín byl taky víceméně důsledek politické nestability. Nezbývá nám než doufat, že se situace nebude dále hrotit.

            1. Lidí sice bylo míň, ale hlavně bylo úplně jiné společenské uspořádání.

              Taková římská republika v době bojů s Kartaginci dokázala mobilizovat velké procento mužské populace, protože svobodný Říman měl zájem na pokračování vlastního státu.

              Řadovému poddanému ve feudalismu bylo šajsegál, co se s jeho pány stane.

              Podle mě největší slabina dnešního Izraele je demografie – příliš mnoho ultraortodoxních. Ti se chovají k tomu státu jako k dojné krávě a nepřispívají dostatečně k jeho obraně a prosperitě, čímž způsobují potenciálně fatální odcizení mezi Židy samotnými.

              Bohužel si tamní pravice navykla spoléhat na jejich hlasy a odmítá jim poškrtat neúnosnou podporu.

              1. Izrael složením obyvatelstva už je jiný, než býval před několika desítkami let nebo při vyhlášení nezávislosti.
                Přes 20% Arabů, nárůst počtu ultraortodoxních vrstev.
                A imigrace – k milionu osob přišlo z bývalého SSSR, zejména z Ruska.

                1. Díky, to je to, na co právě narážím. Zrovna ten příklad Říma a Kartága má jistou analogii. Akorát jsem zavalen prací a nějakými rodinnými těžkostmi (nemoc)

      2. Přesně tak. Ještě zbývá dodat, že Írán je teď velký kámoš s Ruskem, jistě ne z upřímného přátelství, ale protože se dva těžce sankcionované režimy navzájem potřebovaly. Je otázkou, co všechno Rusové Peršanům dodali a dodají, ale podpora Ruska by se teď tuze hodila.

        Ale to my ne, my radši Ukrajinu v NATO :-(

        1. Americki demokrati sa uz vyhrazaju humanitarnym bombardovanim iranskych rafinerii.

          1. Nojo, Iranu je ukrast neni tak jednoduchy, tak holt udelaji to, co umi uplne nejlip.

      3. Je to dolema české zahraniční politiky…nominálně milujeme Israel, ale peníze posíláme Palestincům. Proto taky nevystoupil Fiala v televizi a nevyhlásil podle svého zvyku, že jsme ve válce. Protože je to srab a bojí se rozhodnout, když má za zadkem EU, která je na tom stejně. Čestné by bylo vyjádřit podporu Israeli, ale levičáci v EU Israel nenávidí

        1. A k tomu mají na Západě nasáčkovaných několik milionů muslimů, převážně mladých a dětných, a spousta z nich by si moc ráda přiložila polínko pod oheň.

  2. prohlášení: Tímto žádám na zdejší platformě pana Igora Střiže, coby nejvrchnějšího strážce , aby jasně vyslovil, kdo v konfliktu jest agresorem, okupantem, a načí straně mám být a co nesmím říkat o konfliktu, tedy jaký mám mít názor , a pokud budu mít názor odlišný, či dokonce jiný, jaký mně čeká neodvratný trest

    1. Nejsi sam, je treba pockat a pak se pripojit k vitezi.

      1. rozhodně, jen debil fialový se připojí k poraženému

        1. Pro zacatek postaci si vzit priklad z naseho PePa – ze chcivalka obratem chcimir. Ten clovek je uzasny, jak stiha promptne reagovat na zmeny okolniho prostredi. Mival jsem kdysi takove male zviratko, umelo to taky, rikali jsme mu Chamik.

          1. Ved vdaka tomu to agent Pavek dotiahol tam, kde je.. je velmi flexibilny a citlivy (v tomto smere).

            1. Bezpochyby. A jako vystavni panak na skolni obrazy a dopisni znamky funguje urcite dobre, to mu nelze uprit.

              1. Na nových bankovkách bude zářit.Už ho vidím na stotisícikoruně.Ta bude hřejivá!

                1. To jo, s tim si nikdo tapetovat chtit nebude. Jen doufam, ze ten papir bude fajn, abych si to nerozsudlil po zadech…

                  1. Sakra! Chtěl jsem pro pobavení vygenerovat bankovku s PP s nominálem 100k a AI ne mne:
                    Bohužel, nemohu vytvářet obrázky bankovek ani jejich design. Pokud máte zájem o informace ohledně bankovek, doporučuji se obrátit na Českou národní banku nebo navštívit sekci „Obrázky“ na našich stránkách, kde najdete různé obrázky vytvořené umělou inteligencí.

                    1. To nešlo přepnout na AI, co řídí ČNB?

                    2. Panek: kdo je tak úzkoprsej? Dalli, Midjourney…?

                    3. Mě napsal to stejné Bing, vaibe taky používá Dall-e, takže to bude možná ten problém.

                  2. Jen abys dřív neměl prsty v řiti…až jich bude za rohlík potřeba vysolit 20.

                    1. No zatim kupuju bio housky po ctrnacti centech a zena ma rada Walnussbrötchen po ctyriceti centech. Uvidime, jak to pujde dal.

                      Ale realne – nechci sem vnaset skepsi. Tam, kde ja pracuju, to lidi moc ruzove nevidej. Dokonce u voleb maji Zeleni dost velkej propad a AfD jasne druha, takze snad jim to zacina dochazet. Pokud teda uz neni pozde.

                    2. Tu vo Frankfurte zeleni skoncili na stvrtom mieste, CDU posilnila, AfD na druhom mieste (samozrejme CDU vykrikuje, ze s AfD nepojde), SPD isla dole.

        2. Fialový debil žeká na vyjádření od svého majitele, aby náhodou nevyhlásil válku někomu jinému

          1. My valky nevyhlasujeme, my kolaborujeme. Zato ale se vsude mozne po Zemi bojuje za Prahu. Tak se asi ceka na oficialni stanovisko, jestli je Praha v Gaze, nebo Jeruzaleme.

            1. Ale vyhlašujeme, nejlépe zpětně, jako v roce 1943, k 17. září 1938.

    1. Na X jsem pred chvili videl video rucnich zbrani Hamasu, ktere udajne mohly byt z dodavek na UA… ale uz to nemam. Ono to nekde zase vybubla, ale chtelo by to overit.

      1. Jo? Bylo na nich napsáno UA Only, not for resale? Ruční zbraně se nijak vystopovat nedaj, na Ukrajinu nešlo nic unikátního, samý masovky vyrobený v milionových sériích. Zcela nepochybně je spousta exsovětských zbraní co kolují po světě původně ukradených či zašmelených ze skladů na Ukrajině, stejně jako v Rusku, Bělorusku, Kazachstánu a vůbec kdekoliv v bývalém SSSR. To se dávno ví, jsou o tom i filmy (Obchodník se smrtí, třebas).
        Jo, kdyby tam byly Patrioty, ATACMS nebo aspoň nějaký moderní západní manpady… jenže ty Hamás nemá.

        1. „UA Only, not for resale“ :-))) Díky, fakt jsem se zasmál:-)

          Úplně vidím ten billboard někde u Kijeva, vysmátej Volodymyr s Ismajlem, oba v ruce kvér a pod tím „Izrael řešíme přímo a hned“ a menším fontem „Ismajl má číslo na můj mobil“, inspirace zde:
          https://g.denik.cz/8/90/z-billboardu-ano-si-politicka-konkurence-tropi-legraci-02.jpg

          Nicméně je jasné, že se takové konspirace přímo nabízejí a různým stranám se budou hodit různé výklady dle toho, co má ráda cílovka a co ji správně spravedlivě rozhořčí.

          1. Ale no jasne, ze par snimku se da naaranzovat. Proto rikam – beru s rezervou a chci to videt na nejakem serioznim zdroji. Na druhou stranu… v Syrii se u radikalu nasly cesky RPGcka ve slusnejch poctech vcetne ceskejch navodu a stejne se to neresilo, tak co…

            Zadnou senzaci necekam. Ze se fura zbrani na UA rozkrade, se vi a stejne je to kazdymu fuk.

            1. Ještě ošklivější byly záběry ručníkářů vybavených SA-58. Z toho mi bylo smutno.

              1. @JH
                pročpak?
                Naopak ocenění kvality!

                1. Lepší ocenění kvality jsou indické speciální jednotky.

            2. Tak Omnipol svýho času zašmelil co moh komu moh, zmiňoval se o tom už Forsyth v Žoldácích. Soudruzi taky leckomu poskytli rozvojovou pomoc v podobě výrobků našeho zbrojního průmyslu, od OOP, přes IRA, Kaddáfího až po legální dodávky. Po revoluci jakbysmet. S kvérama se prostě šmelí jak s houskama.
              Ostatně, kdysi jakýsi, literární či reálný, terorista/bojovník za svobodu měl prohlásit něco ve smyslu, že peníze na zbraně nepotřebuje. Zbraně se totiž nekupujou, zbraně mu vždycky někdo pošle grátis.

            3. Sysop: varianta, že Rusák, který už bude pomalu slavit druhé výročí třídenní neválky, potřeboval přesunout pozornost západu někam jinam taky není úplně nereálná. K tomu se výborně hodí false flag o tom, že on vlastně nikomu nepomáhal, ale dělal to Ukrajinec (který neví, co s tolika zbraněma, když se tam teď neválčí a tak je přeprodává dál a pomáhá Hamásu, protože tím sám sebe oslabí a to je hodně logické).

              Samozřejmě, není jen válka na Ukrajině, jsou tu zmiňované námluvy mezi Izraelem a Saudy apod., takže není tak jednoduché odpovědět na „cui bono“. Nicméně jedna z variant je to taky a mnohem logičtější, než Volodymyr, posílající vlaky s kvérama do Palestiny. Bohužel si nemyslím, že se v dohledné době dozvíme, jak a proč se to stalo, jednou si to upravené o pocity vítězů přečtou dnešní děti v dějepise.

              1. Tak ja osobne jsem nikdy netvrdil, ze by zbrane nekam posilal Volodymyr, byt na nakupy u Cartiera pro svou lepsi polovicku asi musi tvrde drit. Myslim si, ze si prachy zasmeli jinak a jednoduseji, nez se jako herec srat do kseftu velkejch kluku, co spolu mluvi.

                Pokud se vubec nejake zbrane, urcene pro UA k rucnikarum dostaly, tak to mohlo byt mnohem jednodussima cestama primo od obchodniku, vcetne nejakeho umyslneho preprodeje koristnich zbrani Rusakama a to jak s, tak bez vedomi Kremlu. Mozny je uplne cokoli.

                1. Sysop: no tys to možná netvrdil, ale psals tady, že to tvrdili jiní. Přitom v reálu to není logické a tedy ani moc pravděpodobné. Ale rychlost, s jakou se to objevilo tak nějak naznačuje, že někdo věděl, co a jak má říkat. Něco jako když zhaftli Ratha a přijeli tam už s počítačkou bankovek, aby ta sedmička nedala tolik práce. Tj. ač to samozřejmě může být jen shoda okolností, vypadá to jako klasická předem připravená akce, kde jen soudruzi nedomysleli, že právě ta rychlost kolikrát ukazuje na šméčko víc, než chvíle zmatku.

                  1. „Na X jsem pred chvili videl video rucnich zbrani Hamasu, ktere udajne mohly byt z dodavek na UA“ – nikde nemam ani slovo o Volodymyrovi. Nebo jsem snad neco prehledl?

                    Na X muze dat cokoli kdokoli, kdo ma do prdele diru. A co si na tu fotku pamatuju, tak ani tam nebyla o Volodovi ani carka. Musis si mne s nekym plest.

                    Souhlas ale, ze se na tom bude chtit prizivit svoji soukromou senzaci kdekdo, proto nema smysl to brat moc vazne. A to ani v pripade, ze s tim prijde treba ministre obrany USA nebo RF, bohuzel.

                    1. Sry, video, ne fotka. Bylo to kratke prejeti kamerou pres par kulometu na zemi.

                    2. Sysop: moc to hrotíš, Volodymyra Lord of War Zelenského jsem k tomu přidal já coby implikaci toho, že to bylo „z dodávek pro Ukrajinu“ a pro zvýšení účinku absurdní interpretace dané problematiky. Cílem tvrzení, že jsou to zbraně z dodávek pro Ukrajinu určitě nebylo (případné) odvrácení pozornosti od toho, že to taky mohl dodat někdo jiný (Rusák, třeba) ani to nemělo za cíl Ukrajince a jejich podporovatele jakkoliv očernit. Prostě to byla jen reportáž, tak nějak náhodně vyvěšená na twitter zrovinka teď.

                      Ale třeba je to prostě jen nevinné dokumentární video a kontext se tvoří sám a tím i (v takovém případě) srandovní konspirační narativy.

                    3. Dik, to je ono. No, jak bylo pretreseno ze vsech stran, cert vi, co a od koho to je. Na druhou stranu, tohle je pomalu jak soukroma sbirka jednoho rucnikare nekde v garazi. Proti paletam beden s ceskyma RPG v hnizde rucnikaru je to uplne jinej level.

                    4. Mimochodem ohledně těch zbraní. Ještě před napadením Ukrajiny běhaly články, že teroristi mají západní zbraně (včetně českých), které nepochází z opuštěných skladů.
                      Osm českých střel RPG-75 měli ozbrojenci islamistické skupiny Ghurabáa aš-Šám v oblasti Aleppa.

                    5. Jo, k tomu se vztahuje to, co psal Shane. Konkretne tyhle RPG-75 se nahroutily v brutalnim mnozstvi a valelo se toho vsude tolik, ze nikdo nevi, kolik se toho rozkradlo uz v 90kach a kde je to jeste ruzne poschovavany. Takze se nelze divit, ze spolehlivej vyrobek ocenili i rucnikari :-)

                      Ja osobne jsem byl u vyklizeni par vojenskych skladu a nemuzu tady verejne ventilovat, co jsem na vlastni oci videl, jak se „uklizelo“. A to byla CSLA, zadni Rusaci, co pred odchodem prodali uplne cokoli.

                    6. A my jsme snad „syrské demokratické opozici“ = islamistům snad oficiálně nefandili?

                    7. Hroch_bahenni
                      14.10.2023 v 10:20

                      a vy ste gdo? já teda určitě ne :)

              2. S těmi Saúdy je to ovšem složitější, na jedné straně se nemají rádi s ší’ity a masakrují vzbouřence v Jemenu, na druhé straně s Íránem lezou do BRICS…

                1. Jihočech Honza: však proto píšu, že „cui bono“ je docela komplikovaná otázka, protože těch „cui“ je příliš mnoho a nakonec i to, co je „bono“ není zrovna jednoznačné ani pro různé „cui“. Tohle má víc odstínů šedi než porno pro holky.

      2. @Sysop 7:02 Jj, ale jim to dodává Russssko z toho, co ukradli na Ukrajině.

          1. O tom ani nedejcham. Mozna to tam osobne privezli Cuk s Gekem, na fotkach se pracuje…

            1. Medvedev to poprel, takže je to jasné.

    2. Čiň čertu dobře…

    3. V současné době nejsou videa, která by prokazovala lepší zbraně v rukou Hamasu. Ostatně teď proběhl pouze opičí rejd a tam je škoda plýtvat lepší technikou. Ty termovize a podobně si asi šetří pro obranu.

      1. Lepsi… ono se zda, ze Hamas nejak moc lepsi zbrane nema, ale kupodivu, pro tento typ valky mu to zatim staci. Dokonce se domnivam, ze Hamas s obranou nejak moc nepocita. Naopak, pripadne rozsmelcovani muslimu Zidy je vysoce vitano pro zpretrhani zidovsko-arabskych vztahu zase na par let.

        1. na co by mu byly? Na ten jejich Hit and Run stačej obstarožní ákáčka, který se prodávaj na vagóny. K tomu rpg7 a nějaký granáty. Obvykle starý krámy po SSSR, nebo z Číny. Se toho nasekaly stovky milionů kusů. Maximálně ještě tak nějaká kořist od IDF.

          1. Kdyby meli aspon nejakou tezkou techniku, asi by vydrzeli dyl. Letectvo by jim nepomohlo, to by slo dolu jako prvni, to je jasny.

            Hamas jsem osobne nikdy nevidel. Poznal jsem Hesbollah a to jsou takovi debili, ze jim do ruky nepatri ani to AK. Takze neco sofistikovanejsiho pro tyto tlupy je sci-fi.

            1. Tak toyota nebo lanďák, v tom už rozdíl není. Letectvo neuživí ani neutají. To samý tanky.
              Že na tenhle typ boje jsou ideální terénní auta a hromada mašinkvérů a granátů věděl už kapitán Stirling v roce 1941.

              1. Toyota Hilux – doporučuje 9 z 10 bojovníků Islámského státu!

                1. Ale no tak.
                  Hilux mi už dorazil, mám najeto asi 1500 km a jsme si čím dál tím bližší. Jen na hardtop furt čekám. A už jsem si vlastně docela zvykl na to, že je korba otevřená. Zatím jsem střelil jen dvě prasata která jsem odvezl na korbě, ale potvrzuji, že krev se snadno opláchne hadicí a nikam nezatéká, takže nevzniká nepříjemný zápach.

                  1. Pokud na korbe najdes tri diry a zespodu pribodovany matice tak M12 v rozumne rozteci, tak mas exportni model ;-)

                    1. :-)) To vysvětluje, proč pořád čeká na kryt korby. Toyota k tomu měla původně ve výbavě lafetu, takže tahle změna konfigurace ze strany zákazníka udělala v JIT binec a kryt je nutné dodatečně zadat do výroby, zatímco lafeta zavazí na skladu:-)

                    2. Pritom puvodne supr verze na prasata a on to takhle dojebe…

                    3. Sysop: za ten jinotaj bys taky mohl jít sedět:-)

                    4. :-D

        2. Hamás nefunguje jako moderní armáda. Většina jeho bojovníků je na jedno použití. Skutečně cenných je jen pár lidí, starajících se o financování, logistiku nebo výrobu bomb, kteří jsou také drženi v „zázemí“.

          Ten zbytek je kanónenfutr, tudíž dostává zbraně spíš jednoduché a levné, než sofistikované a drahé, o které by musel pečovat a naučit se s nimi zacházet. Při tamní porodnosti se každý zabitý snadno nahradí novým mladíkem.

          Osobně bych tam žádné Javeliny apod. nečekal, i kdyby se na světovém černém trhu nějaké vyskytovaly. Jednak nejsou v husté městské zástavbě moc potřeba, jednak podobnou práci odvede na těsnou vzdálenost i primitivní RPG, se kterou se naučí zacházet i nepříliš bystrý rekrut.

          1. Hlavne jim musej rict, ze ktery strany to lita. Viz legendarni scena z Komanda: https://youtu.be/ov1wHKpSVpQ?t=56

            1. Mimochodem, tahle čtyřhlavňová věc je raketovej plamenomet, nebo jak to nazvat. Ty rakety jsou zápalný. Celkem unikátní koncepce.

          2. Jo, to odpovida moji zkusenosti z Libanonu. Do pismene.

  3. no a teď bude elegantní důvod odlifrovat židy do Palestiny, tedá z evropy a argentiny, no a palestince k nám, do evropy, evropané tak nějak maj historicky blízko ke stěhování národů sem tam, pokud započítáme i zovjetski sajuz, tak zkušenosti jsou obrovské

    1. To je otazka. Ja myslim, ze Palestince si tam slimaci pasou a jsou takovym zolikem v oblasti. Vystehovat nekam do prdele by je urcite Zide radi, ale jinak asi nikdo z mistnich.

      Na druhou stranu, je pozoruhodne, kolik happeningu s palestinskymi vlajkami se ted ruzne po EU kona…

      1. Nebylo by lepší, aby Palestinci v oblasti zůstali a židi šli na Ukrajinu, když je tam tak 15 mil. volných míst po Ukrajincích, co jsou dnes jinde. Ostatně, dost by se jich vrátilo do země svých předků a z černozemě by s jejich kapkovýma závlahama vytěžili skoro jako na Sinaji, tedy pokud nejsou moc zimomřiví. Mohli by ten kraj dát ekonomicky trochu do pořádku, jen by asi nesměli domorodcům moc připomínat dávnou minulost.

        1. @Hupert: Taky me to napadlo. A mohli by tam vesele skotacit polonahy na hudebnich festivalech, aniz by poburovali fanaticky poloopicacky sousedy.. (teda az na slovaky)

          1. To by nefungovalo. Ti by neskakali, jak by mladej Biden piskal. Bylo by mrzeni.

        2. @Hupert
          Dobrej nápad, co takhle Krym a pobřeží Azovského moře, tam by se 6 milionů Židů asi vešlo. ;-)

          1. Myslíš sice správně ideologicky, Jasánek, ale volno po odešlých občanech je kde?

    2. Spíš si myslím, že to bude elegantní záminka, jak se zbavit Volomrda a jeho banderovců, když splnili svůj úkol a pustili ruské armádě žilou… To víte, my bychom hrozně moc chtěli, ale Blízký východ a zásoby ropy jsou tak nějak důležitější než to, jestli bude ruská hranice na Dněpru, nebo na Miusu…

      1. Ano, povšiml jsem si také.
        Není to načasování až příliš zjevné?

  4. Jen tak pro zajímavost, proč nikdo nevypíchne souvislost s nálety Izraele na cizí (syrská) území se zaměřením na Hizballáh? To nikdo nečekal, že Irán (mohutně vyzbrojující Rusko) po takových akcích židům „přitopí pod kotlem“, zvlášť po dalším posunu do „ruského“ (nepřátelského) světa?

    1. Syrie je momentalne takova kurva pro vsechny. Amici tam kradou ropu, Turci likviduji Kurdy, Zide se vali po Golanech,… Nezda se ale, ze by byla nejaka vule na strane Asada to nejak radikalne resit.

      1. Sýrie v tom nehraje žádnou roli (kromě bojiště popř. zázemí), měl jsem na mysli vyřizování si účtů mezi Izraelem a Hizballáhem. Hizballáh je skoro čistě iránská proxy, nikoliv syrská.

        1. Ano, taky je ale podstatne vetsi a ma svoji legitimitu v Libanonske vlade, takze to neni jen nejaka parta rucnikaru. Hesbollah (aspon jak jsem jim to ja foneticky rozumel) neni Hamas, nebo Fatah. To jen doplnuju, nevyvracim. Urcite jsem Hesbollah nepovazoval za Syrsky. Ostatne, kdyz do Bejrutu zacali chodit prvni imigranti ze Syrie, neusazovali se ve ctvrtich, kde je Hesbollah.

      2. Prosim te, a jak technicky probiha to kradeni ropy ze Syrie Amikama? Mas k tomu nejake zdroje?

      3. Tady asi nejde o vůli, ale o kapacitu.

        Předválečný syrský stát se opíral o loajalitu sekty alávitů, kterých ovšem i před válkou bylo v Sýrii jen cca 3,5 milionu. Po deseti letech opotřebovávací války jsou personálně vyčerpaní. Prostě nemají lidi, které by zrekrutovali do armády, a kterým by zároveň mohli věřit, že proti nim neobrátí zbraň.

      4. Assad je rád, že to trochu zkonsolidoval a nemá pod sebou dostatečnej futrál armády, aby definitivně vyhnal ty bojůvky, co tam už má – regulérně si tam dávají s armádou na budku navzájem. Dlouhodobě se to lepší, ale pomalu. Aby mohl demonstrativně zlikvidovat pár lítavek turčákům nebo amíkům s tím, aby vypadli z území suverénního státu, na to (zatím eště) nemá, a nehodlá se nechat odstranit pže měl velký voči.

  5. Doufám ve smysl pro nadsázku alespoň u většiny čtenářů a děkuji tímto hnutí Hamás, že na Ukrajině vyhlásilo minimálně měsíční příměří.

    1. Pokud si Izrael odveze z UA svoji vojenskou podporu UA, pak to muze byt i na dele.

  6. Tvl tebe asi v mladi znasilnil nejaky zeleny woke do analu, nebo neco takoveho? Protoze si jinak nedokazu vysvetlit, proc do kazdeho sveho clanku rves tyhle veci, ackoliv s tim casto vubec nesouvisi.
    Jinak clanek dobry a souhlas s myslenkama, ktere v nem jsou, sam si tohle myslim od zacatku konfliktu a jak uz jsem psal v komentari nekde jinde, stale doufam, ze pres to vsechno co se deje Izrael tu smlouvu s SA podepise…

    1. Ale ono to s tím souvisí. Bez woke mrdek ve vedení EU i jejích členů by do palestiny netekly ty miliardy eur které tam předělají na tunely, výbušniny, rakety atd.
      Vzpomínáte na tu zadrženou humanitární loď, co vezla potraviny (škrob a cukr jako jedna složka raketového paliva), zemědělské komodity (KNO3 jako druhá složka raketového paliva a ledek na výrobu výbušnin) a stavební materiál (trubky, do kterých se to všechno nacpe). Většina woke médií pořád mlela o tom, jak izrael zadržuje jídlo, cohly a hnojivo na chudá políčka…

      1. To je ta revoluční dialektika. Když byli židé (i Židé) pronásledování v minulosti, tak byli chudáci a musíme se jich zastat. Teď jsou ovšem chudší a slabší Plastelínci, tak se musíme zastávat jich.

        1. Vždy jsem to vnímal tak, že celý konflikt je vlastně o dvou kmenech Izraelitů, z nichž jeden byl rozptýlen a druhý, co zůstal, islamizován.No a po druhé světové válce se ten jeden vrátil a dostal svůj stát.
          Navíc, v Gaze se válčilo už za věků faraónů.
          Nobelovka pro Arafata šla už pod mojí rozlišovací schopnost, ale stejně bude zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví politici.

          1. Nobelovky „za mir“ obvykle fasuji valecni stvaci, takze tim ani nema cenu se zabyvat.

            1. To je jasný, špatně jsem to zasouvětil…

        2. Tak asi bych byl taky nasranej, kdyby to tady během pár let skoupili Keltové a vyhlásili si tu svůj pradávný stát a já najednou žil někde na periferii, ale na druhou stranu je dobré se podívat kdo jsou ti utlačovaní a jak se chovají.

          1. Ona se tam spousta Arabů taky přistěhovala až v první půlce 20. století, protože v britských rukách a se židovským obyvatelstvem začal ten koutek světa docela ekonomicky prosperovat a byla tam práce.

            Zdaleka ne každý místní Arab je starousedlík s tisíciletým rodokmenem.

            1. Asi tak. A mezi Araby existovalo poměrně silné hnutí s Židy spolupracovat a využít jejich kontaktů, znalostí i kapitálu k obecnému povznesení Palestiny, která byla před příchodem sionistů chudá, zanedbaná a zaostalá periferie turecké říše. Ale tento nadějný vývoj přerušili radikálové, jmenovitě Velký muftí,a nejprve pozabíjeli nebo zastrašili umírněné. Stejně jako v padesátých letech v Alžírsku.

          2. Spíš jde o to, že to nemůžeme teď hned vyhodnotit.Asi jako tu válku švábů nedaleko nás na východě.Jsme informačně na úrovni sedláků během třicetiletý války.Máme sice oproti nim výhodu okamžitých dálkových přenosů a on-line reportáží, ale co z toho je „pravda“ si stejně budeme muset dovodit zpětně z budoucna.Jedeme v podstatě jako kdysi v režimu něco se děje a něco se povídá.

            1. Urcite voditko ale mame, ne ze ne. Staci pustit CT, Novinky, iDnes a to, co tam povidaji, si vylozit uplne opacne. Z toho pak lze pri hledani pravdy vychazet s pomerne slusnou startovni carou.

  7. Stale se nemluvi o roli Mosadu co se vcera stalo!!! Jak je mozne,ze Hamas zautocil na Izrael a ze zacatku nikdo se proti nim nepostavil???Me se strasne libilo jak bojovnici Hamasu obsadili Israelskou vojenskou tankovou zakladnu bez jedineho vystrelu kde zabily nebo zajali Izraelske vojaky v trenkach na posteli kde chrapali! Moje logika rika,ze ty palestince do te zakladny musel nekdo pustit! Minuly sef Mosadu Yossi Cohen nekde rekl,ze maji v Gaze stovky informatoru a praskacu ze strany uplatnych palestincu a zidi maji na obezne draze ve vesmiru spionazni satelity kde sleduji kazdy metr Gazy takze zidi vedi naprosto predne co se v Gaze deje,takze v zadnem pripade nemohl Hamas utajit takto velkou operaci!! Posledni dobou se zacina proslychat,ze Iran je opravdu blizko k sestrojeni vlastni jaderne zbrane a jestli je opravdu sestroji a potom predaji palestincum tak to to bude s nejvetsi pravdepodobnosti konec Izraele a jak rikaji Iranci,Izrael bude vymazan z mapy sveta takze ten vcerejsi palestinsky utok na Izrael pouzije Izraelska armada jako zaminku mozna na utok proti Iranu.No,vypada to,ze Izrael cekaji krusne casy…..

    1. Cetl jsem, ze to je spis opacne, ze Hamas infiltroval jak izraelskou armadu, tak nektera mista v Mosadu. No a prepadeni ve svatek, kupodivu, Zide necekali. Za sociku sice ve svatky byla v CSSR vzdy vyssi bojova pripravenost, ale to uz se asi dneska nedrzi.

      1. Tak,ze by se palestinci infiltrovali do Mosadu,tak to me pripada hodne pritazene za vlasy,ale mozne je vsechno!Ale jak jsem napsal,Izrael ma KUREVSKY problem s Iranem ktery je pred dokoncenim sve vlastni jaderne zbrane pokud uz ji maji a jestli se ty atomove zbrane nejak dostanou k palestincum tak ti ji pouziji a ukonci existenci Izraele,samozrejme,pri odvetnem atomovem utoku zidu se asi cela Gaza vypari,ale na to sere pes,protoze palestinci nikoho nezajimaji….

      2. Vzhledem k tomu, že Izrael je permanentně ve válce a vojna je tam o holém přežití a ne o bezobsažné pakárně a navíc jejich vyšší lampasáci pamatují válku, kdy je ve svátek (a dokonce přímo na to výročí) přepadli mě to tedy hodně překvapuje. Spíš bych čekal, že tankisti zvyklí bojovat proti molotovům a rpgčkům nabyli nezdravé sebejistoty, že si na ně nikdo netroufne ani v kasárnách.

        1. „permanentně ve válce“

          No, to jsou silná slova. Permanentně v napětí, to spíš. A lidi si zvyknou i na toto a začnou se flákat. Je to přirozené, nikdo nemůže být bdělý 100 % času.

          1. @MK
            Ano jednotlivec může selhat, zde ale selhal celý systém.
            42km perimetr lze za pomoci současné techniky ohlídat, dále zjevně neexistovaly žádné síly (zálohy) okamžité reakce a při naprosté vzdušné a kosmické převaze bych očekával 2 letky vrtulníků a F16 ve vzduchu v T+30min, jednotlivé F16 i dříve.
            A výsadkáře ze Sajeret v T+4h, vzdálenosti jsou malé takže lehkou pěchotu v T+8h.

            1. co budou dělat stíhačkáři bez označení cílů?

              1. @Behemot
                Paniku?
                Sonický třesk?
                Mavericka na tank na podvalu na cestě do Gazy.?
                Hloupou pumu na buldozer ničící plot a 20 ručníkářů křepčících okolo?

                1. ten tank spíš zajistijou a odvezou nazpátek vcelku

              2. Moderní letouny mají možnost podvěsit průzkumné a značkovací kontejnery, takže rozhodně nemusí čekat na to, až jim někdo cíl nasvítí.

                1. ale na to nevystartujou za 10 minut, že ne :D

                  1. @Behemot
                    tak jako máte hotovost na air policing tak bych čekal hotovost na ručníkáře, aspoň 4 F16 s podvěšenými 2 Rampage 2 Delihah 4 nebo pumami a 4 Pythony na koncích křídel a průzkumným kontejnerem Litening.
                    T+30 a to jsem hodně shovívavý.

                    1. No hej ale oni mali sviatok a uz sa im to v minulosti stalo, ze na sviatok ich nachytali na hruskach.

                    2. Prostě se nechali ukolébat. Vona ani ta megapárty hned kousek vod pásma Gazy by v napnutější době nebyla. Je to smutné, nic dobrého to nikomu nepřinese, nicméně doufám, že tentokrát se s tím už moc nikdo srát nebude. To to samozřejmě nevyřeší a chcípne zase a opět strašně nevinnejch lidí, nicméně i to odstřihnutí od peněz by mohlo drobet pomoct. 691 mio Eur. Tvl… to by jsme měli tolik jaderek, že jsme fakt mohli jezdit těma elektrikama… je to banda zmrdů v EU. Ty propalestinský demošky… to je fakt hustý. Snad to Amíci a Izrael vyřeší dobře a tvrdě. Jestli ne, obávám se, že místní proruské křídlo se brzy srazí s realitou a nadšení z toho fakt nebude…už jen vzhledem k očividné spolupráci s muslimákama, kteří v Rusku zcela zjevně mají delší a delší prsty.

                    3. shifty 10.10.2023 v 0:15

                      „Ty propalestinský demošky… to je fakt hustý.“…“Snad to Amíci a Izrael vyřeší dobře a tvrdě.“

                      Demosky jsou dost slabota; kdyz si tak clovek probrouzda arabsky a asijsky media, tak jen cuci. Arabaci (vcetne Aldzaziry) jednoznacne oslavujou „osvobozeni“ osad v Izraeli (rozumej od Izraelcu) a brecej nad chudakama v Gaze, sikmaci to v podstate ignorujou, maximalne takovy ty cinty jak si za to Izrael muze sam… Evropa sice mozna na chvili stopne penezovod do Palestiny, ale jinak Izrael nepodpori. Amici tam muzou mit Forda, ale videl bych to maximalne na nejakou rescue mission vlastnich lidi. V tomhle budou Izraelci tezce sami a myslim, ze to vedi.

                      Rucnikari, ktery tady (v Cechach) znam (a vsichni to jsou technicky vzdelany a chytry lidi), taky bez vyjimky „fandej“ Palestincum…

                    4. Zrejme pod mio myslíš milion, tak to za tých 691 mio by nebola ani jedna „jaderka“. Za to dnes nepostavíš ani futbalový štadión pre klub čo hrá ligu majstrov.

          2. Nečekal bych, že budou stráže ostré jako břitva, ale přecejen se tam střílí co pár let a nějaká ta bomba nebo raketa je tam každou chvíli. ČSLA si reálně nevystřelila nikdy na nikoho a k tomu by část vojska nejraději přeběhla na druhou stranu. Takový level rozkladu bych v zemi, kde ta armáda je otázka bytí a nebytí země nečekal.

            1. uvědomuješ si, že majou povinnou službu, jo? kdo tak asi myslíš, že to tam hlídá? ;-)

    2. No já nevím, soudruzi, jen mi přijde, že rychlou reakcí a odražením by Hamas nestihl být očekávaně brutální…a vláda by přišla o účinnou munici k všeobecnému mediálnímu vybuzení touhy po odvetě a podpory války u řady ještě před pár dny s ní nesouznících občanů.

  8. Jen jesti přes ukr nevyrobili falze flagisti v pentagonu zase předzásobení zbraněmi obou stran konfliktu s tradicí od WW2. Business nade vše.
    https://www.youtube.com/watch?v=zK87uDviI7M
    Jejich „šíbři se nezakecají/korporátníků a dělají si podmínky zisků.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017