Pohádky tisíce a jednoho pracovního pohovoru - zpět na článek

Počet komentářů: 238

  1. Přijde mi smutné, že celý školský systém vychovává děti k tomu, aby byly zaměstnanci… vede to k velké životní nesvobodě. Přitom by stačilo pár kurzů o praktickém marketingu a umění prodávat. Pracovat na svém vlastním produktu a prodávat si jej je krásné… práce je pak koníček.

    1. To by bylo krásný, kdyby nikdo nic nedělal a všichni jen prodávali. Jo, vím, že by k tomu nedošlo, ale je to cílovej stav, ne?

      1. Jo. Taky nemám rád překupníky z Aliexpressu s 500% vysokohorskou přirážkou.

        Elchupanibre ale psal mj. o „práci na svém vlastním produktu“. Tj. jestli je v tom jeho činění i nějaká myšlenková či řemeslná práce, za mě OK.

        Libertariáni rádi zmiňují divoký západ – že tehdy 98% ekonomicky aktivní populace pracovalo na sebe. — je to pravda? Japak by to dneska mohlo fungovat? ( x stád, dotace…)

        1. Pokud něco dělá, tak za mne taky OK.
          S tím Divokým Západem – jakmile to šlo, lidi z Divokýho Západu udělali civilizovanej. Zvolili si soudce, šerifa, postavili kostel a školu. Divokej Západ je možnej jen tam, kde je málo lidí. A flinty a whisky a boty se do něj musej dovážet z civilizovanejch končin….

          A už je tu kostel
          A konečně most
          A železná ruda
          A zločinnost
          A okresní město má okresní soud…

          Ovšem zločinnost byla na Divokým Západě brutální. Proto taky lidi chtěli tu civilizaci…

          1. Ovšem zločinnost byla na Divokým Západě brutální

            Zločinnost byla zlomkem té dnešní. Západ z Hollywoodu není ten samý západ jako v realitě. Zejména ty přestřelky před salony. Dokonce i ty nejhnusnější zlatokopecké díry byly bezpečnější než dnešní centra amerických měst.

            Not So Wild Wild West – Ne tak divoký divoký západ ISBN 0804748543

            1. Tak ona fura lidi nerozlisuje mezi Mayovymi romany a realitou. Je to nekolikrat zdokundamentovane tema.

              1. Jojo. I když zrovna za tohle můžou spíš rodokapsy a filmový kovbojky, než May.

            2. Ne, opravdu se neřídím filmama, na který nekoukám :) Spíš mi přijde, že romantický představy mají někteří jiní.
              Ona je tu dost zásadní otázka, když bylo tak super bejt na divokým pohraničí, proč se většina lidí, což byli farmáři, tak snažila, aby to divokým pohraničím bejt přestalo.
              Zločinnost va americkejch velkejch městech dneska je jiná kategorie. Je třeba to srovnat se zločinností na americkým maloměstě. Já tam nežil, ale několik mých známých ano. Pamatují doby, kdy se tam nezamykaly dveře, ani když byl barák prázdnej.
              Jenže americký maloměsto v roce 1980 fakt nebyl Divokej Západ.

              BTW když jsem krátce žil v Dánsku, v prdelákově, taky se moc nezamykalo a třeba kola se přes noc dávala nezamčená před barák. Po 20 letech jsem se tam byl podívat. Už to nedělají. Zrovna tak přestali dávat na křižovatku valník s bramborama a pokladničkou.
              Časy se holt měněj.

              1. Jo, u nas v prdelakove se taky baraky nezamykaj, ani auta pred nima. Jsem rad za kazdej den, kdy to tak je.

              2. To jsou dvě nesouvisející věci. Když někde zorám pole a žiju v dřevěné boudě s kadibudkou, tak to časem zvelebuju, postavíme kostel, přibudou obchody, radnice, lepší cesta, to za přitáhne další lidi… Takhle postupuje civilizace, nesouvisí to s kriminalitou.
                Z filmů a literatury máme dojem jak se bandy ožralců střílely ob den před saloonem, přitom když k něčemu takovému došlo, byla to taková rarita, že si o tom vyprávěli ještě pár let potom. A i s indiánama to nebylo tak horký, dokud se do toho nevložila armáda, která po občanské válce najednou neměla do čeho píchnout.

                1. Ale prdlajz střílení před saloonem. To je kašírovaný. Nejsem tak blbej, abych nevěděl, že v realitě to vypadlo jinak než ve filmu. I to oblečení bylo jiný, to je vidět na fotkách.
                  Spíš jde o různou chamraď, která se pohraničím táhla a snažila se krást. Místům, kde byl marshall a jeho zástupci, se vyhnula, jenže mezi těmi místy byla spousta farem dost daleko od sebe.
                  Ono když někomu hořela koudel v civilizovanejch končinách, logicky se pohnul tam, kde policajti ještě nebyli nebo málo.
                  Součást tý civilizace byl zmíněnej marshall a taky soudce. Kdyby nebyla zločinnost, proč by lidi vyhazovali peníze za městskou policii? Šlo to z rozpočtu okresu, takže o tom rozhodovali místní.

                  1. Existence netáhly, protože v pohraničí byl kurva tvrdej život a bez pomoci ostatních si zdechnul. A v malejch komunitách kde každej každýho znal se chamraď neschovala a každej ji měl pod dozorem. V pohraničí se kurva tvrdě dřelo a krást v podstatě nebylo co, protože místní neměli nic moc, co by se dalo ukrást. Chamraď se držela ve velkých městech na východě, protože tam bylo co ukrást a co ukšeftovat a v nejhorším se dalo něco vyžebrat. Do pohraničí táhli maximálně tak podvodníci, falešní hráči, přivolávači deště, obchodníci s hadím olejem a podobní.
                    A v dobytčích a zlatokopeckých městech se ožralové navzájem nestříleli z poměrně jednoduchého důvodu, a sice že tam byl zákaz nošení zbraní na veřejnosti. A kdo ho porušil, tomu dal šerifův pomocník na budku, šoup ho za katr a napařil pokutu. Protože kdyby to neudělal, tak by se půlka těch nadrženejch ožralů co na trailu čtvrt roku neviděli ženskou ani kořalku do rána postřílela. Takhle se akorát tak servali, ale protože to byli tvrdý odolný chlapi, tak z toho jen zřídka bylo víc než pár modřin. A tohle se jako kriminalita nebralo, byla to prostě drsná chlapská zábava. Hoši potřebovali upustit páru, bejt kovboj nebo zlatokop byl tvrdej chleba.

                    1. Pamatujete na doktorku Quinnovou? Pokud pominu debilní zápletky, tak to byl celkem slušnej obraz toho, jak to v malým městě na prérii chodilo. Zapadlá prdel s nicotnými problémy a aférami okresního formátu, kdo komu píchá ženu, koho požmoulal obecní bejk a že se sousedovic spratci ožrali kořalkou ukradenou fotrovi, poblili náves a div že nepodpálili stodolu.

                    2. Bohužel nepamatuju na Doktorku Quinnovou :) nekoukám už dlouho na seriály a nepovažuju je za obraz reality.
                      Krást vždycky bylo co. Dobytek (prodat či sežrat), nářadí, zbraně a střelivo (dost drahé), někdy i hodinky nebo trochu peněz. V řídce osídleném kraji bylo snadnější zmizet z dohledu.
                      Ještě se tak zeptám. Vy jste si dal přezdívku podle postavy z románu „Jezdec z neznáma“. Znamená to, že se nějak hlouběji zajímáte o problematiku Divokého Západu?

                    3. shane 5.6.2025 v 17:38

                      Doktorku Quinnovou neznám, ale co se týče diskutované problematiky, předpokládám, že tak či onak neškodí pamatovat si Vítejte do Zlých časů (E.L.Doctorow) a Obecné dějiny hanebnosti (J.L.Borges), byť tam se tématu týká jen jedna kapitola.
                      Ve Vítejte… stojí za zmínku i popis výkonu státní moci, vždycky si vzpomenu na Urzu.

    2. Ještě krásnější je to provádět bez účasti úřadů…

    3. Elchupanibre: se podívejte, kolik lidí kolem jsou zaměstnanci a nic smutného na tom neshledáte.

      Co je spíš zajímavá myšlenka je Kiyosaki a jeho kniha „Proč jedničkáři pracují pro trojkaře a dvojkaři pro státní správu“. To umožňuje se zamyslet nad školními prioritami, kam vede systém motivace a jak s tím pracovat. Není totiž až taková náhoda, že typicky nejúspěšnější podnikatel ze Silicon Valley není Harvard grad, ale Harvard drop-out (za Harvard je možné dosadit jakoukoliv jinou Ivy League univerzitu).

      1. Já to vidím kolem sebe, jak ta znalost prodeje chybí – člověk vytvoří něco pěkného… ale už nemá ponětí, jak to vlastně prodat, jak nastavit cenu, jak udělat reklamu… vidím to i na sobě 3 roky zpátky – nevěděl jsem o tom ani prd. A přitom je to stejně důležité, možná dokonce důležitější, než ta samotná schopnost něco vytvořit. A na běžných školách se to neučí. Tam je učí jen to, jak splnit nějaký zadaný úkol. Jedničkáři jsou lidi, kteří jsou dobří v plnění zadaných úkolů. Trojkaři pochopili, že plněním úkolů pro někoho jiného se nijak zvlášť zbohatnout nedá, a tak se zařídili podle sebe.

        1. Elchupanibre: kdyby se člověk uměl prodat, nemusel by pak třeba chtít pracovat v korporátu a o státní správu by ani nezavadil. Ale kam by to stát dotáhl, mít takové lidi? Sice by se to stejně týkalo jen menší části lidí (většina jsou ovce, IQ je IQ, to se okecat moc nedá a kombinace „blbej jak troky, ale myslí mu to obchodně“ je spíše vzácná), ale proč to riskovat. Čím víc ovcí, tím snadnější ovládání, se podívejte na JH, ten je tady dokonalou ukázkou toho, kam vede vymytý mozek nesmysly (totální poslušnost a ještě za to kope jak isheep za novej ajfoun).

          1. Zase když se většina populace stará o sebe a nepotřebuje stát, tak má stát nižší výdaje. Přijde mi v tomto úchvatné Thajsko – podle toho, co jsem slyšel, tak podnikat je tam opravdu jednoduché. Výsledkem je záplava služeb s rozumnými cenami, kde se k zákazníkům chovají s náležitým respektem…. a přemýšlejí o tom, co zákazníci vlastně chtějí a snaží se jim to splnit. U nás to jede spíš na zaměstnávání v korporacích a výsledkem je to, že ceny jsou přemrštěné a k zákazníkům se často chovají jak k otravnému póvlu. Navící je práce v korporacích jen převlečené moderní otroctví.

    4. @ Elchupanibre

      Já bych podnikání nedal. Jenom ta představa, co všechno bych musel vytrpět, ty rizika, ty zákazníky, ty podřízené, pracovní doba 24/7… na podnikatele potřebujete nějakou sado-maso úchylku, či velmi optimistický a zjednodušený pohled na svět a velkou kliku. Dle mého názoru se člověk jako podnikatel musí narodit. Žádná škola tohle nemůže naučit. Ta může tak maximálně naučit, jak si spočítat o kolik si říct na pracovním pohovoru.

      1. Ne, ne. Je to jen o tom dodávat lidem nějakou hodnotu, kterou lidé chtějí, a být schopen o tom lidem dát vědět (marketing). Můj kamarád prodává svoje umělecké plastiky. Mně se to většinou moc nelíbí a nekoupil bych si to… ale lidé mu platí třeba 20 tisíc za jedno dílo. Je to fakt o tom vytvářet hodnotu… a být schopen ji prodat.

        1. To El Chupador El Cabras

          Diskuze s Zirafkou jsou dead end, just tiny reminder. Zira umi nada ,ale jeho prvnim instinktem je, ze za to muze spolecnost. Druhou verzi pribehu mozna je, ze Zira je zlovolnej troll, kterej zamerne vytvoril indentitu fnukala a ted si uziva hukot,kdo ho hodnoti podle woke a everything is allowed noticek nebo podle jeho psanejch a deklarovanejch shitu a uziva si u toho rozruch. Na konstruktivni rady to nereaguje, takze bych se klonila k identite 2. Troll.

          1. tak pri tech prvnich clancich nekdo tipoval incela, ale ja mam pocit, ze to neni tak hrozny, ze se z toho proste klube klasickej snowflake. Proste vsechno je narocny, nikdo empatickej, von to ma tezky a nedal by to, nikdo mu to nevysvetlil, neukazal, nerekl atd atd atd. Fakt klasickej snowflake.

        2. máš pocit, že tendle vytváří nejaký hodnoty, nebo je schopné neco prodat? ;-) ho to nikdo nenaučil, přeca :D

        3. @ Elchupanibre

          Aha, Vy myslíte živnostníka. Jo, tomu bych se nebránil, to zas tak hrozný není. Potřebujete jenom telefon a do kalendáře si psát rok dopředu, kde zákazníkům praskla voda. Ale i tak jsem mluvil s jedním kominíkem, který otevřeně přiznal, že je pohodlnější se nechat zaměstnat, než si celou agendu obstarávat sám. Spočítal si, že vydělá cca o 30% méně, ale má komplet servis od mluvení se zákazníky, hlídání termínů, platební terminály, certifikace, daně, dokonce má firma i vlastního servisáka pro služební vozy. Takže jediné, co musí ve firmě dělat je ráno se probudit, mrknou do emailu a objet ty 4 adresy denně. Prostě vyměníte stres za trochu méně peněz.

          Bohužel v mém oboru dělat sám na sebe není úplně reálné. Ty projekty se prostě v jednom člověku dělat nedají. Být schopen něco prodat je velmi obtížná činnost. A čim více takových samo-výdělečných lidí bude, tím těžší se to stane. Já šel na školy jednoduše proto, že mi to někdo řekl, ať to udělám. Až na VŠ jsem si zpětně uvědomil na nějaké té přednášce o managementu, že studium je pro mě vlastně OK, protože mi to umožní se v klidu nechat zaměstnat. Ať si ten stres a krysí závod užijí jiní.

          1. Ty tady narikas, jak blbe se ti hleda prace, ale ty schopnejsi popisujes jako ucastniky krysiho zavodu. Dobry…

          2. „Bohužel v mém oboru dělat sám na sebe není úplně reálné.“
            Ten obor je který ? Dle popsaných pozic je ten obor nejspíš „cokoliv“.

            1. Sezeni na prdeli a hrani videoher nebo sjizdeni porna. To fakt neni pro kazdyho realna denni sam sobe delam napln, hergot nebudte nechapavej.

              1. Kdyby to byl fešák, tak by mohl podnikat na Onlyfans třeba :-) Jenže obávám se, že to taky neklapne..

            2. Kdyby nebyl mega linej, tak zalozi firmu, ktera na ty velke projekty take dosahne.

              Na nej presne sedi slogan meho otce (netvrdim, ze je autor), ktery rad pouzivam i ja: „nerikej, ze to nejde, rekni, ze to neumis“.

              Pouzivam to i v praci a nekteri kolegove se hodne, hodne osivaji. Ale nikdy nikdo nerekl, ze je to blbost.

              1. tuhle mi v tom vymáchal hubu najatý řemeslník, když sem se mu snažil pomáhat. Říkám tohle mi asi nejde, mistře.
                A on na to, „houno nejde, nechceš“.

                1. chcelabychzasjakoroptef! a hovno…

                  todle čoveče asi moc nefunguje :o)

      2. Blbost. Na podnikani musis chtit hlavne makat a to je cely. Je v podstate temer fuk, v cem podnikas, pokud to delas poradne. Ta rizika nijak vyznamne nevybocuji z toho, co mas i jako zamestnanec. Rozdil je jen v tom firewallu, ktery ti firma tvori. Ale to si muzes do znacne miry vybudovat i jako podnikatel.

        1. No podnikání je hodně o sociálních dovednostech, zbytek je hračka. Jednání s lidmi i zákazníky, vyjednávání cen atd. Na to musí mít člověk náturu, kdo ji nemá, nechť je zaměstnancem.

          1. Da se to naucit. Nemusis byt Paganini, ale na vesnickou tancovacku se na housle naucis, kdyz budes chtit.

            Ja jako malej kluk jsem byl sice rvac, ale moc jsem neumel jednat s autoritama a lidma vubec. Spis jsem byl nekde v koute a kutil si svoje. Kdybych mel nekde mluvit do mikrofonu, nedostanu ze sebe ani slovo. Pak clovek zjisti, ze proste musi, musi a musi. Takze to sice nema snadny, jako ti, kterym to jde odmala, ale do znacne miry se to nauci.

            1. Vím, že to je off topic, ale musim reagovat:
              To jsi dal teda hodně chybnej příklad, ty housle. Podnikat se asi nějakým způsobem může naučit každý, kdo umí počítat nebo něco prodejnýho vyrábět, ale na ty housle… To fakt všeobecně nejde. Proč to nejde? První předpoklad je hudební sluch, protože housle nemají pražce a výšku tónu určuješ tiskem prstu přes strunu na krk – a milimetry hrají zásadní roli. Dostačující hudební sluch pro housle má jen málo lidí.
              Druhý předpoklad: hmatová paměť: prstoklady na strunách, ovládané rychle, intuitivně.
              Třetí předpoklad: ohebnost zápěstí, ohyb prstů – leckdo má zápěstí tak tuhé, že musí s houslemi po čase skončit, i když ostatní předpoklady má.
              Kytara, piano, to je úplně něco jiného.
              Ale to byla jen taková technická poznámka…. děcka na housle slýchám už desítky let a je to vesměs utrpení, než toho nechaj.

            2. Však sme sem taky přišli proto, abysme se naučili co neumíme. Lozit po růžových cestách je celkem k prdu.

              1. jo, jak říkal Jára Cimrman,je třeba přesvědčivě prokázat, že tudy cesta nevede, například že foukáním kouře do vody stříbro nevzniká

                1. Je to škoda. Mě by se líbilo proměňovat vodu ve víno, ale ani takový nadání nemám. Jak říkám, velká škoda. Tím bych se rozhodně uživil.

                  :-)

                  1. Jsi jenom línej. Když to zvládne při troše cukru i kvasinka…

                    1. Pssst ty blbe. To je přece tajný. Ještě by na tom někdo vydělal.

                    2. shifty: Línej a ještě chceš bránit jiným v podnikání.

                    3. Nejsi ty státní úředník?

            3. @ Sysop
              Asi se to naučit dá, ale pokud máš něco dělat s odporem, nikdy v tom dobrej nebudeš. Srovnám to se sebou. Já mám třeba k vyjednávání cen apod. vyloženou nechuť. Ve svým oboru bych klienty sehnal, něco se o mně v okolí ví, ale jednodušší je to pro mne takhle a na peníze je to možná takhle i lepší, nebo rovina. Jasně, kdyby nebylo zbytí, jdu do toho. Ale podnikání jako nouzovka, ne jako volba.
              Taky potřebuješ nápad, podnikatelskou příležitost. Na to je dobrý mít znalosti/dovednosti v oboru, kterej je žádanej. Ideální je, když na to máš nějakou kvalifikaci, nemusí bejt nutně napír (ti, co odešli z ČVUT v páťáku, tu školu de facto mají). Klasickej všeobecnej nákup/prodej je dneska obsazenej lidma, kteří to už uměj. Já tu kvalifikaci a dovednosti mám, Žirafa asi moc ne.
              Myslím, že na to koukáš ze svýho hlediska člověka, kterej něco už dávno umí.
              Osobně bych na Žirafově místě a v jeho věku šel dělat rukama, kdysi jsem rukama i dělal. Tenkrát to ještě nebyla ostuda. Ovšem je mi jasný, že jemu to jako cesta nepřipadá. Jiná generace.

              1. Neni nutny mit mega napad, kterej vyvari balik. Tohle se podari jednomu z mala. Ze to pak omilaji media, to je vec jina.

                Obvykle uplne staci nejakou, jakoukoli cinnost delat proste lip. Tzn. rychleji, nebo poctiveji, nebo levneji. Je to ten klasickej trojuhelnik levne-rychle-kvalitne, kdy kazda z techto veci je extrem vylucujici zbyle dve, ale je mozne nekde mezi nimi hledat bod, ktery mi vyhovuje. Umim si predstavit, ze bych klidne vybudoval firmu treba na obkladaci prace, dve party po dvou lidech a jeden sef, co shani praci, matrijal, dela kalkulace, rozpocty, obcas prijde maknout, atd. Pokud to budou delat dobre, prace budou mit vzdycky dost.

                A najde se fura jinejch prikladu. Devadesatky se nevrati, to je jasny, tehdy stacily ty neokoukany napady. Dneska je ale cim dal tim vic lidi linych, nebo neschopnych, takze zase zacina hrat roli rychlost a qalita. Byt mi o dvacet min, nebal bych se jit do toho mozna znovu, nez by mne znovu otravil tenhle zkurvenej stat. No tak bych sel mozna ty prace delat ven, to je fuk.

                Jen chci rict, ze i totalne manualni praci se da zivit. Podstata je prave v tom, ze je to PRACE. Tedy ne cekani na zazracny vydelek, loterii, dedictvi, nebo kyhovyra.

                1. Nojo, ale umí to Žirafa?
                  Nemyslel jsem mega nápad, stačilo by něco, co se uchytí na trhu. Bohužel řemeslo Žirafovi evidentně moc nevoní. To obkládání by určitě bylo fajn, teď jde o to, nakolik tomu rozumí. (Kdybych potřeboval podnikat mimo obor, zkusil bych třeba nábytek a odřevení na míru, to bych dokázal navrhnout i udělat, při troše šikovnosti je to jen věc mašin. Jasně, chtělo by to nějakou korunu investic, to ty obkladačky ani moc ne, leda auto.)
                  Poslední odstavec +1.

                  1. Jinak ten manifestovanej odpor k manuální práci, to je až karikatura. Působí to dojmem, že ten článek je vymyšlenej. Stejnej dojem jsem měl z článku o plazmě, přece jen nějakou dobu dávám krev a trochu vím, jak to tam chodí.

                    1. Je to neschopnej a linej clovek, kterej si svoji bublinu perfektne okecava.

                      Dalo by se rict ‚nojo, on je ten produkt dnesni kultury, kdy je medii kazdemu mlademu ukazovano, ze muze mit barak u more, bourak za tri mice, buchtu se ctyrkama a kachnim pyskem…‘, ale to jsou kecy. Temto fikcim veri jen debilove a pubosi.

                      Ja jsem taky jen inza kyberny a pritom mam za sebou nekolik rekonstruovanych bytu a dva baraky, z toho jeden na zelenym. Proste clovek musi chtit se neco naucit. Kdyz delas poprve sadros, taky jses pomalej, nekde neco blbe dobrousis, nebo zapomenes udelat v konstrukci nejakej nosnik pod sparu. Ale priste uz je to lepsi a v dalsim kole jeste lepsi, pokud na tom makas.

                      Podobne obklady, prvni kachlicky jsem obkladal jeste na prvnim baraku, bylo mi dvacet, placal jsem to do cementovy malty na buchty a sral se s jednou radou snad tri hodiny. Holt oprava obkladu ze 70. let a ja jsem hovno vedel, jaxe to spravne dela. Posledni obklady jsem delal ted v unoru koupelnu, mel jsem to cely vystrizeny za tri dny i se sparovanim, velkoplosny obklady slinuta keramika, rozdily na kachlich az 3 mm a dal jsem to dokupy tak, ze vsechny spary hrajou na pul milimetru. Protoze rucni prace ma tu vyhodu, ze se fakt da naucit. Hrat na ty housle (viz vyse) se kazdymu nepodari a bejt jadernej fyzik ovesenej patentama uz temer nikomu.

                      Pokud je ale nekdo linej zvednout prdel a neco se sebou delat, no tak holt bude porad vocas nekde na konci, at si to okeca, jak chce. A jakmile tomu okecavani podlehne a nauci se tak resit cokoli okolo sebe, no tak to je pak ta tragedie treba i u te plazmy.

                    2. Podotykam, ze ja Zirafu nechci predelavat. Cim vic takovych vocasu bude, tim lepe se vynikne tem schopnym.

                    3. Sysop 22:21
                      JJ, a my geronti se uživíme, i když se to posere dřív, než se čeká.

                    4. Když jsem byl v tom DK, soused se chlubil tím, jakou má doma dílnu. Ve sklepě deska s nacvakanou trochu nářadí, v běžným českým venkovským baráku toho bylo tenkrát asi 10x tolik. Ne tak krásnýho, obouchanýho, protože používanýho.
                      No, už jsme tam, patříme na Západ a až na nás geronty se málokdo umí chytit špachtle nebo šroubováku. Hlavně se jim nechce. „Línej zvednout prdel“ je poměrně přesnej popis.
                      Jo, řemeslo je otázka zkušenosti, o tom žádná. Napoprvé něco většinou zmrvíš. Moje první kachlíky byly jak vlnobití.
                      Oni ty mladý tomu dost často věřej i po pubertě, některý si ale natlučou hubu a docvakne jim realita. Na druhou stranu znám mladýho kluka, kterej studuje vejšku, ale zednický práce vyšvihne parádně. Pravidlo to bohužel není.
                      U tý plazmy si vymejšlel, to se dá poznat. Některý věci platěj v komerčním centru stejně jako na transfúzce ve FN.

                  2. Obkládání zrovna moc prdel není. Jedna z mála stavebních prací, co se nedaj zachránit vrstvou malty. Musíš si hlídat tři roviny a nesmí ti to opadat. A každej úlet je hned znát. Zeď se může vlnit jak nakoplej had, ale furt to bude míň bít do očí než když ti obkládačky ujedou o půl cenťáku.
                    Kdepak, dobrej obkladač je machr.

                2. stačí bejt pracovitej a věnovat plnou pozornost tomu co dělám, nepotřebuju bejt Einstein. Zákazníci tom maj stejně. Naučit se jakékoliv řemeslo, které je užitečné společnosti, a nemohu prohrát.

                  1. Samozrejme. Jenze pokud nekdo jen chce maximalizovat prijem pri minimalni namaze stylem ‚ja se na praci sice nehodim, ale penize chci co nejvetsi‘, tak pak prichazi velke zklamani. Pokud se ovsem nekde v okoli vyskytne stastlivec, co to osefoval a dela hovno pri supr prijmech, pak to dotycny lenoch vnima jako spolecenskou nespravedlnost. Idealni volic levice.

                    1. nebo státní úředník či civilních zaměstnanců ouřadů, a že jich je. Plný baráky darmojedů.

      3. Zirafa 3.6.2025 v 22:48

        V tomto bodě s vámi souhlasím.
        Aktuálně to, co popisujete, pozoruji u souseda, který zdědil fungující podniček. To fungující totiž samozřejmě obnáší i závazky, mnohé plynoucí z dlouholetých obchodních vztahů nebohého majitele.

  2. „Z lehce cenzurovaného obrázku snadno pochopíte systém.“
    K pochopení systému stačí sloupec, obsahující pozice počínající projektovým manažerem, přes vrátného a CNC programátorem ani zdaleka nekonče. Prostě rozptyl kvalifikací, že vidět to MacGyver, tak uzná, že na to by neměl. Systém, tedy jeho cíl, je z toho zřejmý: Hacknout se do jakékoli firmy buď dost zoufalé, anebo s dost neschopným personálním oddělením, že zaměstná dokonce i tebe. Co budeš dělat, jak to budeš dělat, jestli na to máš kvalifikaci… To je ti zjevně jedno minimálně dokud to bude jedno tomu zoufalci, co tě zaměstnal. Moje podezření, že jsi nejen grafomanický kretén, ale také vohnout, značně zesílilo, a ne, že by předtím bylo úplně marginální.

  3. Padesátníci v IT: jejich počet roste. Věk ale může u pohovorů znamenat zásadní handicap
    https://www.hrnews.cz/lidske-zdroje/nabor-id-2698717/padesatnici-v-it-jejich-pocet-roste-vek-ale-muze-u-pohovoru-id-4408235

    1. Zrovna v IT tohle odpovídá věku nejvyšší odbornosti. Odvětví se tu rozvíjí od konce osmdesátých let, takže sorta 40-50 let tady byla od začátků nepřetržitě dodnes. Mladý matfyzák bude třeba super programátor, ale starej matfyzák, co to dělá dvacet let bude navíc i zkušený. Což je kvalita, která se naučit nedá.

      Jinak skoro všude platí, že určitá diverzifikace (staří-mladí,chlapi-ženský) týmu zajistí že nepadnou do pasti groupthinku.

      1. Ja to vidim u nasich zakazniku. Maji tam mlady SW vyvojare. Umi neco v Jave (ve vsech moznych jejich modifikacich), ale u sofistikovanejsich veci jen lepi hotovy moduly dohromady s podporou knihoven. Dal ani tuk. Ted pro jednu firmu modifikujeme jeden vyrobek, protoze my ho mame standardne s Mbusem, oni chteji Nbus. Okay, no problem, Nbus je znamej standard, takze kluk v mem tymu spichl nasi knihovnu (zasadne si piseme svoje od nuly) behem 10 dni. A uz mesic cekame na to, kdy nam zakaznik doda popis handcheckingu, tedy ktery byte v Nbus paketu ma odpovidat kteremu byte v Mbus, jak on by to potreboval. Nejsou schopni takovou picovinu, na kterou staci jedna A4, cucava tuzka a 10 minut, udelat. Pritom potrebuji vseho vsudy tak tri ruzny pakety, nic vic.

        Mladi se sice vyznaji v modernich predzvykanych produktech, jenze ted se zacina fest sestrit a oni nemaji dost zkusenosti, aby treba vedeli, ktery RS422 radic nahradit kterym levnejsim. Nevedi, co lze vyhazet z DC/DC menice, aby jeste porad delal (v ramci jejich produktu) to samy. Proste jsou zvykli jen slepovat hotove vyrobky jako SPS.

        Verim, ze u ciste SW produktu, jako jsou nejake webove sragory, tam bude omladina velmi vykonna, protoze zna nove nastroje. Taky jsem byl v SW dobrej nekde v 80kach, protoze jsem znal nove veci. Ale jakmile dojde na nejake spojeni se zelezem, zacinaji problemy. A je to logicke, zkusenosti se jen tak vyzobat nedaji. A pokud je nekdo nekde nepopise na webu, tak je ani AI nezna. Takze neporadi.

        1. Potíž tkví v tom, že IT jako obor se od nějakých 80. let významně vzdálil od electrical engineeringu, ze kterého vzešel. Logické brány, klopné obvody, a tak.

          Kapacita jednoho lidského mozku je pořád stejná. Mladí dělají do svých pythonů, frameworků, high level abstrakcí nad abstrakcemi, ale celá tato spleť závislostí se může rozpadnout na jedné neřádné knihovně. Toto je tuším popsáno v nějaký teorii fragility…

          1. Jo, presne tak. To odtrzeni od puvodnich korenu uz je hodne velke. Ja myslim, ze ono se to brzy vytribi samo asi tak, jako dneska nikdo nepotrebuje atelieroveho fotografa. Proste softiky, ktere nebudou fest vazane na nejaky HW vyflusne AI. Sice mizerne optimalizovane, narocne na pazmet a vykon profesoru, ale bude to hotovy behem par minut ve trech navrzich a zadavatel si jen vybere. Prace SW programatora se scvrkne na praci AI operatora, kterej bude pripravovat data a pozadavky. A druha vetev pujde uplne opacnym smerem, ergo silne odvisla od HW platformy, kde bude potreba jit vic do hloubky. HW zatim potreba je a dlouho bude, takze tahle vetev asi pobezi dele, nez cisty SW.

            Vidim to na hotovych kompilatech, jen ty blby Winblows dneska sezerou 1/4 Tera disku jen to hvizdne. Kde jsou ty casy, kdyz byly na par 3,5″ disketach v jedne krabicce. Ano, jiste, v hodne vecich se to posunulo dal, ale na druhou stranu v informacnim obsahu to takovy skok neni. Jestli mam text v .txt nebo .docx, ma uplne stejnou vypovidaci schopnost. Dtto animovane mysi, pruhledna okna a dalsi picovinky, ktere sice vypadaji hezky, ale zvedaji naroky na zelezo. Takze to stoji vic energie i casu, nez o level mene vyfikundaci.

            Ano, tlak na zvzssovani kapacit a vykonu prinesl zlevneni techto kapacit a vykonu, ale mne nebavi porad vymenovat RAM a SSD, kdyz mi jinak PC nabizi porad stejnou sluzbu.

            1. použivé sedmičky bo linukse

              1. V praci nemuzu. Firemni bezpicnostni standard, bohuzel. A to mam jeste aspon tu vysadu, ze mam prava admina, takze si muzu nektery veci ohnout podle potreby.

                1. no jasné, linuks je bezpičnější než nejaký dokořán rozglábený vokna, to jim eště nigdo neřekl?

                  1. Rekl. Ja. Ale jsou to Nemci, takze Papier über alles. Dodavatel techniky a sw jim garantuje (a to myslim vazne, vcetne financni pojistky), ze nedojde k zadnym skodam, kdyz se bude pouzivat vyhradne to, co doda on. A o tom to je. Nikdo si nevezme na triko Linux, kterej sam nesestavil, ze se nic nestane a fabrika nebude mit treba v pripade nejakyho sw utoku vypadek za deset mega ojro.

                    1. ano, tohle je šílený stav, zrovna řeším, že bo běžné aktualizaci z Majkrosráčů se rozpadla provozní databáze. Dělat sráčům testera, mne fakt nebaví, ale bohužel stále jsou zákazníci, i neuplacení, kteří si SW od sráčů nenenachaj rozmluvit.

                    2. V Nemecku je tohle uplna tragedie. Trosku schopnejsi technici maji doma nejakou verzi Linuxu. A v praci nadavaji, samozrejme. Jenze, pokud je predpis, ze se musi pouzivat tohleto a tamhleto, tak ten predpis urcite vystavit nekdo chytrej a schvalil nekdo jeste chytrejsi, takze se podle toho pojede, i kdyby hovna s hakama padaly (tak nejak vznikla ta CO2-lez). Pokud se ale naprosto nevyvratitelne prokaze, ze nejaky produkt je mega sracka, tak nastava mega problem. Musi se sejit hromada moudrych, kteri pokyvaji hlavama, pak se musi sestavit plan reseni, vcetne variant, ustanovit zodpovedna osoba a celkove se reseni roztahne nejlepe na nekolik mesicu. Pokud se neco vysere tak, ze to vyzaduje okamzite reseni, taxe to nejlepe preda externi firme, aby ty dusledky pak nesl nekdo jinej. Firma prijde, vyklopi termin, cenu a podminky, podle kterych samozrejme nezodpovida lautr za nic, ale dostane xeft. No a kdyz se to presto podela, taxe rekne, ze lip to stejne neslo.

                      Ja osobne se techhle porad uz leta neucastnim, pricemz to neni tak, zebych se nedostavil a byl ta cerna vofce, alebz nejsem zvan, protoze tam rikam veci, ktere se blbe poslouchaji. A mam svatej klid. Ovsem kdyz se neco posere, tak to najednou nemuzu sehnat nikoho, kdo je se mnou o tom ochoten mluvit. Rozprchnou se jak cikani pri nabidce prace. Vymysleli to tak, ze jakykoli pozadavek se zadava do ESS systemu a on se k tomu nekdy nekdo vyjadri…

                    3. dodnes nechápu jak takhle může nějáká firma fungovat. Jak ve státní správě.

                    4. Tak vzpomeňme si na dodavatelské výpadky třeba v automotivce po začátku covidu, jak stály plná letiště a parkoviště (nejen) škodovek, protože chyběl třeba čip do stěrače, o kolik set tisíc aut se tehdy kvůli výpadkům zaseklo.
                      Prej až tehdy automobily zjistily, že nikdo ani neví, kde se co vyrábí a jak se to dováží a že nejsou nějaké zásoby. A vyletěl za to nějakej manažer? Nevyletěl, mlčelo se, jesli v tom všichni.

                      Takže ono těch problémů může být kdykoliv kdekoliv hromada, i v obřích firmách, co jinak vydělávaj neskutečný prachy.

                    5. Tady ty představy, že „nedáme tam linux protože za linux se nikdo nezaručí zatím co windows…“ mají jednu vadu. Když popadají windows, žádnou škodu nevysoudíte úplně stejně. Je to jedenáct měsíců od masivního BSOD kvůli crowdstrike, a kdo co vysoudil? Nikdo nic… prostě se „stalo“.

                    6. Karkulka
                      o to ve finále nejde.

                      Jde o garantované záruky. Na padlý windows se budou vztahovat pojistky, zákazník bude akceptovat zajíštění systému, dá ván kšeft Zlepšíte si podnikatelský prostředí, abych byl konkrétní.

                      U linuxu tak leda hovno, budete tak možná divnej a nikdo se s vámi nebude kamarádit, natožpak obchodovat.

                    7. Pojistky, čeho, kdo je má vyplatit?

                    8. právě, rozumím tomu, že ve parazitStátním se rozhoduje jen podle korupční nabídky a nikdy jinak. Ve velkých firmách, kde rozhoduje skupina rádoby manažerů, stylem lepší malá domů. Tam jsou MajkroSráči jako ryba ve vodě, ti by bez korupce a vydírání prodali leda houno. Ale že i malé firmy tohle neprohlédnou. Takový Mall začínal s eshopem v PHPčku na Linuxu, a dnes jsou v hajzlu, a certifikovaně.

                    9. Mall v hajzlu je, a jede na php, ovšem tvrdit, že je v hajzlu protože jede na php je pitomost. Jsou další statisíce webů na php, a v hajzlu nejsou.

                      Problém s php je, že na začátku je někdo kdo to vyrobí (a nosí to celé v hlavě), až přijde katování kostů tak se tým nahradí za levné lopaty, dokumentace neexistuje, a při škálování to narazí, protože nikdo neví, co to všechno dělá.

                      Jenže ze stejného důvodu to ani nikdo nepřepíše. Afaik i treba kusy e-bay, notina nebo alzy jsou na php. Nebyl mall čtyři roky zpět prodán Kellnerovi?

  4. Skrytý trik všech personalistů: Na pohovoru vám dají tuto nevinnou otázku. Špatná odpověď je okamžitý konec
    https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/skryty-trik-vsech-personalistu-na-pohovoru-vam-daji-tuto-nevinnou-otazku-spatna-odpoved-je-okamzity-konec/

    1. Personalisté obvykle umí zaškrtávat kolonky bez znalosti oboru do kterého přijímají lidi. Pokud při pohovoru nemluvíte se svým budoucím nadřízeným, tak je to jen loterie.
      Dělal jste někdy se systémem Knauf? Ne, stavím 20 let se systémem Rigips. Ok, píšu si zkušenosti nulové.

      1. Mezi nama, pokud u pohovoru je jen tupej personalista a ne i budouci nadrizenej, tak takova prace nestoji za namahu, anzto clovek je v ni snadno nahraditelnej a sam se skatulkuje nekam, kde nevi dne, ani hodiny.

        1. Sysop: ve většině firem je první kolo jen s HR, nemá smysl plýtvat časem na ty, co ani neprojdou přes HR. Já chodím až na druhý, kde už jsou kandidáti předvybraní a není jich moc. Základ je mít dobře sladěné, kdo a proč má projít (vyřeším vždy na začátku tak, že si na pár prvních sednu s HR, řeknem si, proč ano-ne dál a pak už to frčí bez problému).

          Současně teda nevím, kde se bere ta skepse k HR obecně, proč by měl být každej tupej nebo neschopnej? Naopak v mnoha firmách je to klíčová pozice pro nenabírání úplných jelit, protože ne každý vedoucí je rozený náborář a velmi se hodí pohled někoho, kdo naopak kandidáty potkává jak na běžícím pásu. Hlavně v IT je běžné, že poměrně dost agendy přechází na různé „HR Partner“ funkce, protože autisti, co pak velí dev týmům, nejsou úplně kompatibilní s nemálo úkoly, které by jinak museli udělat sami. Firmy proto pochopily, že musí mít schopné HR, jinak se jim bude sypat realizace (kde ty autisty ale potřebují, takže není možné je nahradit, ale lze část jejich agendy přesunout jinam).

          Pokud jde o pozici, kde nadřízený v žádném kole není, tak to se snad bavíme akorát o uklízečce, ne? Mě nenapadá, co jiného by se dalo nabrat bez účasti nadřízeného aspoň v nějaké fázi procesu (ale to může být mou socbublinou, třeba se dělníci k pásu nabírají jinak, mistra ve fabrice jsem nikdy nedělal).

          1. U nas bezi spesl soft, ktery HR obdelava. To je ten prvni filtr. HR zajemce zaradi na vhodne oddeleni a pinkne mail vedoucimu. Ted se mrkne do softu na podklady a podle toho taktez oboduje plus da HR doporuceni, co dal (pozvat, pozdrzet, poslat do riti, etc… asi padesat moznosti). Pokud navrhnu pozvat, doporucim hned dva tri terminy a dal to pripravi HR.

            HR si u nas v podniku hraje na bozstvo, protoze rozhoduji nad lidmi. Ja s tema zenskejma sice vychazim dobre, ale nijak valne mineni o nich nemam. Stran Gesetz obvykle vedi prd a vsechno nekde hledaji, vecne tam nejaka chybi, na vsechno maji dost casu, atd. Ale mozna lokalni problem, i kdyz mi kolegove tvrdi, ze jinde je to to samy.

            Ad pozice bez nadrizeneho u pohovoru – presne tak. U nas i k tomu babosedu se vybira s Teamleiterem.

            1. Sysop: mám na HR asi štěstí. Slyšel jsem dost podobných story o kravkách, co ničemu nerozumí, ale kdekoliv jsem byl, tam bylo HR velmi schopné a pro můj účel vyhovující. Tím neříkám, že bylo super úplně všechno, ale z pohledu náboru jsem si nemohl stěžovat. Dost záleží, jak si člověk nastaví procesy a jak je vůbec schopen ten nábor sám dělat. Neschopný vedoucí, co neumí dát zadání a furt si akorát stěžuje, že z HR chodí debilní kandidáti (aniž by byl schopen smysluplně popsat jak má nedebilní vypadat) holt můžou věci vidět dost jinak.

              1. No jasne, pokud hledas odbornika do tymu, tak musis tomu odpovidajicne napsat zadani pro Bewerbung. Pokud je nekdo linej, nebo tupej, pak je to jeho chyba. Starosti tech bab neni, znat vsechny finesy predstav vedoucich pracovniku.

    2. Lovec Opic: to je jako „trik“? To je snad normální, že se zeptám, proč dotyčný odchází, to je asi takovej „trik“, jako se ptát, proč chce zrovna k nám. A pokud někdo nadává jak špaček a naznačuje něco o kreténech, kteří nedocenili jeho genialitu, tak samozřejmě beru v úvahu s tím, že jsem takových už taky pár potkal. Obvykle takto opouští co dva-tři roky každou firmu. Lidi o sobě prozradí zajímavé věci, když je člověk nechá mluvit (to je taky „trik“, pokládat otevřené otázky, to si zapište a neopomeňte hledat, jak odpovídat „správně“ – podobné rady jsou obvykle vhodné pouze pro kokoty a obvykle tím oblbnou jen hodně juniorní HR zaměstnance).

      Mě to ale baví, když někdo vystřelí odpověď jak z podobně hloupého článku, je to znamení, že ta skutečná odpověď bude velmi zajímavá a jdu oškrábat povrchovou úpravu leštěného prdu z „10 tips how to succeed at interview“. Obvykle to nezklame.

      Rovnou přidám historku z natáčení: uchazečka, toho času na pozici vedoucí, z nevinné otázky („triku“) „máte k dispozici služební auto?“ postupně dospěla od nutnosti objíždění zákazníků a časové vytíženosti pracovního rázu (která by jí u nás nehrozila, služebáky jsme neměli) k (velmi dotčeným tónem) „a jak bych se sem bez auta asi tak dostala a stíhala chodit na tenis? Bydlím (město 40 km daleko), to bych si pak musela koupit svoje!“.

      Na to jsem neřekl nic a nechal jí, ať jí to v klidu doteče. Když už bylo vidět, že se tak stalo, suše jsem poznamenal, „no, to byste musela, takže bude nejspíš lepší hledat místo, kde ten služebák mít budete“ a bylo po pohovoru. Není nad to mrknout, co je pod fasádou naučených frází:-)

      1. @ Fuwi

        Ty děláš výběrko na pozice, který nazýváte „vedoucí funkce“, a k pozici není služební vůz? To hledáte jako koho? Šéfovou veřejných záchodků? Ty debile, čím víc píšeš, tím víc se zmenšuje počet diagnóz, kterýma by se dal jednoduše diagnostikovat tvůj mentální status.

        1. Kdo neskáče není Čech! Hop hop hop!

          Ty jsi tak chytrej! :-)

          1. Čau Šittynko, můj Miláčku. Chceš si zase zaprcat? Jsi nějaká nadržená.

        2. MK: vyskoč! Tak je hodnej ;-)

          PS: jsem myslel, že umíš číst, ale jak vidím, nic moc. Na vedoucí pozici byla ve stávající firmě, ale hlásila se na nevedoucí. To jsou věci, co?

        3. MK: Já tomu rozuměl tak, že madam se z původně vedoucí pozice chtěla dostat do firmy, kde se nepřetrhne. Mezi námi, to auto fatdwi využil jen jako záminku, aby mu ve firmě nevyrostla konkurence ve zdejší soutěži Žirafa litera.

          1. Přesněji…kde jí nehrozí vytíženost pracovního rázu…jak píše fatdwi.

            1. Hupert: ale prd, chtěla se z malé lokální firmy (proto to auto) dostat do firmy mezinárodní (kde se za zákazníky lítalo). Madam považovala své výsledky za obrovské a hodné obdivu, ale byla úplně mimo v tolika věcech, že tohle mi jen umožnilo elegantně ukončit zbytečný pohovor, který nebyl navíc domluven HR (to by neprošla ani tam).

  5. U nás přijímání nových zaměstnanců probíhá úplně jinak. Povětšinou sháníme řidiče dodávkových vozů (skupina B) a řidiče na plachtová sóla (skupina C). Na skupinu C se hlásí zájemci jen opravdu sporadicky a je to tak 1:2 (skutečný řidič vs. tlučhuba) Skuteční řidiči C neposílají CV a rovnou zavolají, je pod jejich úroveň smolit CV. Pohovor chceme ideálně ihned nebo max. do 2 dnů. Céčkaři s životopisem jsou špatně, při pohovoru vždy vyplavou nějaké okolnosti typu. Mám propadlý profesák nebo kartu, no jezdil jsem na vojně vejtřaskou a pak jsem řídil dvakrát trambuse, když jsem jel s kámošem pro hnůj. Byl jste někdy venku? Jó jel jsem půjčenou dodávkou pro nábytek do Drážďan. Německý policajti jsou pěkný svině a taky jsem stál hodinu v zácpě. Ano jasně. Pokud příjde céčkař, který se jeví perspektivně a nemele úplný sračky, tak nasadím těžší kalibr.“ Vydržte minutku udělám jeden telefon, měl bych pro Vás moc pěknou točku, jen taková krátká Francie- příhranička asi 20km za Muhlhouse nějakých 850km večer ve 20 naložit zítra do 12 doručit.“ Teď čekám se jestli se definivně posere nebo horlivě kývne, že to není problém. Jediná správná odpověď je, že to se nedá ani za desítku i kdyby šestka nebyla zamrdaná. A mám jasno.Tak vypadá odpověď pana řidiče.Oni toho většinou moc nenapovídají. Nepotřebují ventilovat na pohovoru historky o policajtech a zácpách na silnici a jiný sračky.

    Béčkaři-dodávkáři to je ovšem jiná kapitola. Nedávno přistál kolegyni v mailu životopis od asi 28 leté kočky, že by měla zájem jezdit dodávkou. Že má 5 let praxi na osobáku, že pracovala na živnosťák jako kadeřnice a kosmetička a často jezdila i daleko za zákaznicemi a mezitím stihla dvě děti a stát se samoživitelkou. „Sakra neumíš číst,v inzerátu stojí mezinárodní doprava sk.B od pondělí do pátku v malým šuplíku“ Co to znamená daleko, jezdila stříhat do Paříže, Barcelony, Monte Carla nebo bůhví kam? “ Pak se hlásí různí nedovyučení jelimani 18-20 let, s tím, že lítat dodávkou a být kinder kamióňák je vzrůšo a prachy se jen sypou. Kecy jak mají vztah k autům, že zvládají hravě drobné opravy a údržbu. Stačí se jen kouknout oknem jakou přijede pixlou na pohovor. Pokud přijede jeliman v decentním pěkným čistým a udržovaným i hodně starým autě a z popelníku nepřetékají vajgly, tak nemáme úplně problém. To ale často nebývá. Sakra seš na pracáku zvládaš opravy, nemáš pár stovek na nový kotouče, nemáš hadr, kbelík, trochu mydlinek, iron a vysavač? Asi to auto nemáš moc rád?
    Mám xy známých řidičů i autobusáků, co tu práci dělají dlouho a obvykle jako druhé auto mají nějakého 20 a více let starého povětšinou dieselového naleštěného krasavce s půlmilionem na tachometru ve stavu nového vozu a tímto způsobem dávají najevo příslušnost k cechu a je to jejich chlouba a v autě se přezouvají do bačkor, řídí v bílých rukavičkách. Vzpomínám, že jednou přijel řidič na pohovor svoji vlastní naleštěnou V3S nabouchanou dřívím.“ No mám, cestu kolem, tak jsem sousedovi naložil fůru dříví“ Říkam, můžu se svézt od vojny jsem v tom neseděl, chci si zavzpomínat na tvrdej chleba. Jasný, náramně jsem si to užil. Pracoval u nás ještě dva roky v důchodu.

    1. @ pcsped

      Zajímavý mini článek. Vy byste mohl napsat i delší články.

      Já jenom poznamenám, že všechny 3 automechaniky, které znám, mají nepojízdnou většinu aut a často musí jezdit pomocí jízdního kola, neboť ti jejich miláčci mají motor venku v garáži. Hodnotit řidiče podle stavu vozidla, které mu pravděpodobně někdo i půjčil, protože normálně jezdí pouze ve služebním… nevím. A co teprve ti mladí, co si ještě na auto nevydělali? To hodnotíte jejich rodinného sedana? Já bych řidiče testoval řízením. Už jenom při rozjezdu poznáte, zda umí řadit a pak ho nechte na dvoře zaparkovat podélně. Na co koukat do popelníku?

      Ale zase na druhou stranu rozumím opatrnosti. Když vám náctiletý převrátí dodávku na střechu v první zatáčce, tak to snad ani pojišťovna nezaplatí.

      1. To je prave ten tvuj problem, nechapes grund. Tocit kolem umi kdekdo, ale pokud ho chces platit za profesionalni pristup, tak je k tomu potreba o dost vic.

        1. nebo tam musí být tentonc, pokora. A to Ž ani Zetka vesměs v portfoliu nemívají

          1. žirafák, a coe to druhý?

  6. Tak po tomhle článku je jasné, že si z nás Žirafák dělá jenom prdel.

    1. Spíš po téhle diskusi, ale jinak musím souhlasit, je to troll.

  7. Tvrdí že umí dělat v autocadu, objednávky v SAPu, mluví plynně anglicky, domluví se německy, umí programovat, a současně má softskills aby komunikoval věci mezi dílnou a vedením shání práci, a chce jít dělat generickou lopatu bez výběru oboru (helpdesk/callcentra/obchodník/asistent/C# vývojář/PHP programátor/CNC operátor/juniorpíča/ …), přičemž oslovuje desítky firem?

    Něco mi uniká? Vždyť pokud bys uměl polovinu z toho i jen průměrně, můžeš živnostničit a mít z toho milion ročně.

    1. jeste zapomels, ze za 3 tydny udela prace co jinej za 3 mesice, hned vidi vsechno, co ostatni delaji spatne a vi presne, jak to delat lip. To tady na sebe praskl sam.

    2. @Karkulka
      Mě to taky uniklo. Buď jsem si říkal o příliš velký plat (40k hrubého), nebo jsem se hlásil na pozici pro středoškoláka a já blbec nezapřel diplom, nebo jsem dělal příliš dobrý (ten od nás uteče za půl roku za lepším) nebo příliš špatný dojem (to je příliš velký chudák / autista) a nebo do té firmy přišel opravdový superman, co na to všechno měl i školy a řekl si jenom o 30k hrubého.

      Jinak v Autocadu umí i dnešní 10letí kluci, co si v blenderu modelují tanky a módy do her, a učí ho kdejaká střední škola. SAP je Excel s debilním uživatelským rozhraním ve kterém umí pracovat občas i ty paní z HR oddělení, anglicky umí všichni, co chodí online. A softskills je říci dobrý den a i když protějšek řekne nesmysl či přímo urážku, tak to prostě ignorovat a jít dále, tak jako to dělám s komentáři pod mým článkem.

      Na žádnou z těch pozic, co jsem se hlásil nebyla extrémní zodpovědnost typu manažer a v drtivé většině ani nic nevymýšlíte, pouze se držíte návodu, popřípadě koukáte pod ruce zkušenějšímu kolegovy, nebo Vás za ručičku vodí projektant. Prostě pozice lopata: všechno odmakáte Vy a prémie shrábne šéf za splnění termínu. Skoro by se dalo říct, že řidič vozidla má větší odpovědnost, než kterákoliv z těch pozic, kam jsem se hlásil. A čtenáři dfensu jsou z toho na větvi a v úžasu nevěří. Přátelé věřte, i Vy by jste to s trochou námahy dali! A na pozice „juniorpíča“ občas berou i lidi bez ukončené střední školy.

      1. „A softskills je říci dobrý den a i když protějšek řekne nesmysl či přímo urážku, tak to prostě ignorovat a jít dále, tak jako to dělám s komentáři pod mým článkem.“
        Ty vole, to prostě MUSÍ bejt troll. Vždyť ty jeho bláboly jsou co věta, to psychiatrická diagnóza…

        1. ne, klasika snowflake, ja za nic nemuzu, nechcou mi dat praci manazera, na kterou se hodim a kterou si zaslouzim, chteli by, abych pracoval a zisk aby mela firma, ja su sqelej, ale ostatni mi tu praci berou, lidi mne urazi, mluvi nesmysly atd. Nevim, ale mam pocit, ze s timhle se uz nic delat neda, ta ukrivdenost narokovost a ta ublizenecka mentalita je tam uz tak zazrana, ze cokoli reknes, se snazi omlouvat dalsi horou nesmyslu, sebereflexe nikde. A pritom on to fakt mysli vazne, realitu sice vidi, ale je tak odlisna jeho predstave sveta, ze ji proste nemuze akceptovat.

          1. máte pravdu. já se děsím něčeho jiného. když to byla okrajovka, jejich problém. ale těhle hňupů přibývá a jednou se řekne, že to je systémový problém a systém to musí řešit. mezitím tyhle netáhla v každé činnosti (když už se vůbec někde upíchnou) nahradí AI, ale neřekne se „jste líný a nechopný zmrdi, váš boj“, ale všechny ostatní se musí škubat, aby tohle blbstvo nepochcípalo hlady

            1. naprostou katastrofou je, když se tahle jelita dostanou do úřad. Tam mohou rozvinout svůj charakter v plné šíři uprostřed sobě rovných.

  8. Co se mi na dfensu vzdycky libilo, ze tedy nikdo nekoriguje text. Jak to prijde, tak se to tam placne. Pominu-li gramaticke chyby, nejspis kvuli euforickemu stavu z nove nabiteho zamestnani, ja clanek fakt zabavnej. :-D Uprimne jsem se nasmal.

    1. Nově nabitej byl možná Zirafa, protože nevěřím tomu, že takový křupan jako on došel nejen na pohovor, ale i zpátky, aniž by někde hodil tlamu a natloukl si. To zaměstnání bylo zcela nepochybně nově nabyté. A já asi tuším, proč zrovna tobě ta Zirafova osobydá gramadyga nevadí.

  9. Jak se rika,kazdej jsme nejakej.Ac mam za sebou nejspis tisice prectenych knih,a tedy gramatiku bych mel mit nactenou,v beznem zivote ji prilis neresim.Jiste,blahoprani,nebo styk s urady,tam uz si s hacky a podobnu verbezi praci dam,jinak ji uziju jen v situaci,kdy hrozi nepochopeni ci zamena.
    Zirafa zamestnancem,jak zde nekdo prohlasil,muze byt,ale dobry pracovnik ma potrebu hlubsiho porozumeni,a casto i neco,aspon ve vztahu k praci,cemu se rika kriticke mysleni.Muzete mit povrchni znalosti cehokoliv,vetsinou s mezerami jako vrata do katedraly,aby jste dokazal,obzvlast po cilene priprave a nastudovani problematiky,obejit hrube vstupni sito zamestnavatele.Koneckoncu,spousta uchazecu se neobtezuje ani timto malem.Ochota prijmout jakekoliv zamestnani oproti hledani prace dovoluje velkou myslenkovou pruznost,aspon na strane uchazece. Typicky v presvedceni,ze kdyz to takto chce,je ten pravej.Dokaze vzbudit dojem zajmu o predmet cinnosti,a uz tim vybocuje nad prumer.Jsou zamestnani a zamestnanci,kde se pocita s tim,ze chvili potrva,nez zapadnete do soukoli,aniz by to drhlo.Ona myslenkova pruznost je vsak pouze docasnym lubrikantem,a tak je to zavod mezi faktem,jak velke pokroky zacnete vykazovat v pracovni problematice,a pravdepodobnosti,ze se jemu,jako zamestnavateli,podari najit nekoho lepsiho.
    Ja verim tomu,ze mit sirsi prehled o tom,co a jak se deje a funguje,orientovat se,je treba.ALE nelze to povazovat za znalosti,na jejichz zaklade budu tvrdit,ze to ci ono umim.Zrovna u prace rukama je to videt velmi zahy. U prace nerucni lze lecos okecavat dele.
    Praci jsem si nehledal desitky let.Ne snad ze bych nikdy nemel ten napad.Mam proste takovou povahu,ze abych se v praci cejtil dobre,neni to jen i o praci,ale i o kolektivu lidi,mezi kterymi se pohybuju.Vyhovuje mi,kdyz oni znaji mne,a ja znam je,a tudiz si lepe dokazeme sdelit,kdo,co a jak je treba,proste porozumet si v tom,co potrebujeme. A to navzajem.Opakovane overena duveryhodnost a spolehlivost na obou stranach je pro mne dulezita,a ten proces trva roky.Pak lze obcasne excesy ci potreby obou stran kompenzovat podobne jako v dobrem manzelstvi> Jednou tahnes silneji ty,priste zase on.Je to o tom,ze zamestnavateli by melo zalezet na pracovnikovi,a ten by mel zase pamatovat,za jaky tym kope,a i kdyz furt tam je hranice ja platim a ty delas co ja chci,v pripade potreby maji obe strany rezervy.Typicky,uz malokdy je problem s terminem volna,kdyz se opakovane ukazalo,ze objektivne se snazim mit co nejmene nedodelku,na oplatku v pripade potreby jsem schopnej odtahnout tri 12-16h smeny po sobe.
    Ono po tech letech,prace u urciteho druhu automaticke linky,kde se galvanicky nakovuji kovy,kdy vetsina kusu zbozi je unikatni,a pro dosazeni spravneho procesu je nutne uzivat nekolik odlisnych postupu,cilicich na stejny vysledek.Zvladnu i vetsinu drobneho servisu a serizeni,pokud staci rucni naradi,a moje/nase zmetkovitost po tech letech je extremne nizka,kdyz se vylouci objektivni nezavinene priciny. Coz se projevilo vzdy,kdyz prisel novy spolupracovnik,nebo docasna nahrada.Trvalo roky,nez se ukazal nekdo,kdo byl ochotnej a schopnej se naucit,co bylo treba.Bezva. Je tam i zapracovana nahrada pro pripad delsi dovolene nebo nemoci,ac sice zakladni ukony ovlada(ve smyslu,strc to do hrnce,zalij vodou do poloviny,pust tam 20 amper a nech hodinu varit),je pouzivan jen v nouzi.Pres jeho viru,ze nase prace je flakarna,a on by ji zvladl i na plnej uvazek,vubec nema vedomost(i kdyz se na to upozorni,proc to delat,kdyz to zkontrolovat nelze) o tom,co vse to obnasi,se opakovane v minulosti projevilo,ze poklada za potrebne si praci po svem vice zjednodusit,a nedelat i s balastem okolo,jak je potrebne.Takze dochazi k nadmernemu opotrebeni pripravku,zanedbany servis a udrzba(napr,vymena oplachu vyzaduje prazdnou vanu osprchovat a vyplachnout od provoznich usazenin,2x to neudelas a pricpou se odtoky,upadne mu zbozi do vany na dno,kam neni videt,bud to to nezjisti,nebo neresi,a pak na to prideme my,kdyz hledame,proc se to zrovna ted a tady nespravne chova),a dalsi.Reseni neni,takze my dva kmenovi se snazime,at je tam co nejmene,a berem smeny za sebe.Vime,kam se divat,co sledovat,a cemu predchazet.Ty problemy,co pak postupne vyplavou,nam berou vic energie nez prodlouzene smeny.Hlavne proto,ze praci nelze jednoduse pro poruchu zastavit,vyrobkum v procesu hrozi znehodnoceni,radove desitky tisic korun,a opravovat za provozu s minimalnim dopadem na zbozi v procesu je opravdu narocne pro obsluhu i udrzbu.Tolik k tematu pred opravou vypni stroja a zastav energie.
    Proc ho zminuji? Taky ma viru,ze po 3 letech ve firme vi vse o vsem,a ze si zaslouzi vic,a lepe.Diky svoji dochazce casto potrebuje koncem mesice nahnat par hodin,takze v nekolika dalsich procesech dokaze fungovat na zakladni urovni. Obecny nazor na nej se shoduje s mym. Proc tam jeste je? Pres obecne vyhrady k nemu je to furt clovek,kterym lze docasne ucpat diru,i kdyz zaskoky ovlada jen povrchne.Ti nove prichozi casto po tydnech nezvladaji ani svuj proces,ke kteremu byli postaveni.Ono u nas neni moc prace typu zde vsunout a tam vytahnout.

    Nelze se tedy divit,ze Zirafa scenar je pouzitelny. Uvidime,co behem pristich mesicu na tema moje zamestnani uvede.Popripade vymysli,nedelam si iluze o jeho schopnosti prezentovat se.

    Jsem rad,ze nemam potrebu hledat nekoho na praci.Co se tyka tematu udelej si sam,nelze nez souhlasit.Kazde uceni zacina stylem „Takhle by se to melo delat“ a hledanim zpusobu,aby to taky dopadlo tak,jak to dopadnout ma.Za mne jeden z nejnazornejsich prikladu je rucni omitani zdi a sten.Hned vidis,jak jsi dobrej.Kdyz zacinas,je vhodne mit maltu z pytle,abys vyloucil prvni riziko,nespravne pripraveny material.Az to umis s maltou z pytle,muzes si michat vlastni.Je tam X faktoru,kvalita/konzistence malty,kvalita a navlhceni podkladu,nabrane mnozstvi na zlici,spravna dopredna rychlost,spravny svih zapestim,trefa do urceneho mista.Kdyz to nekdo umi,nestacite mu michat.Jenze kdysi to taky neumel,a bud sam,nebo mu nekdo poradil,kterej krok dela spatne.A on to nebral jako kritiku,ale zpusob,jak dosahnout pozadovaneho cile. A co fakt obdivuju,kdyz jsem videl omitani stropu. Proste znalcem a machrem se muzete stat,ale musite mit ochotu tu hru hrat a touhu to dokazat. Maltu fakt neukecate,aby se dostala kam ma a drzela tam.Bo fyzika,chemie,a vubec zakladni prirodni vedy a zakony okecat nelze.
    Dnesni celkem bezna vira,ze vim dost,aby to stacilo,a kde to stacit nebude,nejak o okecam…sakva,netahne se tohle uz od zakladky? Imho,i ma cestina diktat byla 1 hrubka za 3,dve hrubky za 5. Okecat to neslo.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017