Oceán a pevnina - zpět na článek

Počet komentářů: 100

Přidat komentář
  1. Velmi zajímavé téma.
    Velká škoda že to tu moc lidí nezaujalo.

    Nicméně dělení na mořské a pevninské mocnosti je mnohými geopolitiky považováno za nesmyslné, či přinejmenším za zastaralé.
    A to nejen díky pokroku v ICBM raketové technice a vojenství obecně.

    Přesvědčit se o tom mohl každý kdo se kdy pokoušel napadnout Rusko. Výhoda loďstva veškerá žádná.
    Jediné na co se zmohli byl terorizmus vůči ruskému obchodnímu loďstvu, který byl nepříjemný, ale Rusy ohrozil zhruba jako dnešní sankce.

    Druhá věc je že veškeré pobřeží na planetě je díky tisíce letům snadné dostupnosti z moře ve všech ohledech vyrabováno a vydrancováno.

    Nezbylo tam už nic cenného , jen ekologicky zničené pobřeží zasolené i 100 kilometrů do vnitrozemí průsakem slané mořské vody.
    A pak přelidněné megalopole s obrovskou zločinností, s problémy s pitnou vodou, často de facto uprostřed pouště na pobřeží (typicky LosAngeles a řada jihoamerických metropolí)

    1. „Nicméně dělení na mořské a pevninské mocnosti je mnohými geopolitiky považováno za nesmyslné, či přinejmenším za zastaralé.
      Přesvědčit se o tom mohl každý kdo se kdy pokoušel napadnout Rusko. Výhoda loďstva veškerá žádná.“

      S první větou si netroufám polemizovat, páč geopolitice moc nerozumím…
      Ale ta druhá vyloženě bodá do očí…
      Malá účinnost ponorek při dobývání stepních či horských oblastí a na druhé straně chabé výsledky tankových svazů v potápění obchodních lodí přece nijak nezpochybňují takové dělení…

      1. Ona je toto v podstatě teorie anglosaské nadřazenosti „Rule England, rule the waves“ a podřazenosti křováků ze zemljanek, jako jsou Slovani apod.

        Je to jen obdoba bývalého koloniálního rasizmu, kdy je přirozené že domorodec slouží bílému sáhibovi.

        Jako protiváha k tomu tu byl přístup Rusů, kteří nejen že nepožadovali aby se před nimi domorodec plazil. Ale ještě jim tam budovali školy a vzdělávací instituce. Místo rabování jejich surovin a jejich otrocké práce.

        Což je v očích anglosasů, respektive GLOBÁLNÍHO ŘÍZENÍ smrtelný hřích.
        Proto se snaží zlikvidovat Rusko i za cenu 3.světové.

        Ovšem vzhledem k PŘESUNU CENTER ŘÍZENÍ do Číny a Íránu bychom asi neměli používat pojem již neaktuální „anglo-sas“ ale něco jako „číno-peršan“.

  2. Zajímavá je i zmínka o Janovanech a Benátčanech.
    Rusům tehdá vrtalo hlavou proč si na ně troufají takoví dva obchodně-šmalinářští trpaslíci (byť pohádkově bohatí).

    A protože mají hloubavou širokou ruskou duši, tak jim brzy došlo, že zde ve formě těchto 2 pidi-států existuje jakési GLOBÁLNÍ SVĚTOVÉ ZÁKULISÍ které pomocí peněz a politiky manipuluje mnohem většími státy, které co 100 let pocítí sebevražedné nutkání „táhnout na Rusa“.

    Ať už jde o Poláky, Němce či Francouze (aktuálně Ukrajince).

    1. O staletí později rusům došlo, že tyto SVĚTOVÉ CENTRA GLOBÁLNÍHO ŘÍZENÍ v Janově a Benátkách nezanikly.

      Nýbrž se přesunuly na Britské ostrovy a do Švýcarska.
      I tak jsou to jen šmelináři, obři na hliněných nohou, jak se ukázalo za Hitlera, kterého zafinancovali a vyzbrojili „proti Rusovi“ a slovanům obecně, opět oni (jako předtím Napoleóna).
      Jenže Hitler se jim utrhl že řetězu a ohrožoval citelně své páníčky v Londýně. Švýcarsko se zachránilo jen tím že slíbilo nacistický pohlavárům, že uchová jejich nakradené zlato v bezpečí jeho bank a oni k němu z latinské Ameriky kdykoliv budou mít přístup.

      1. Pokud by někoho zajímalo kam se přesouvají centra řízení teď, z krachujícího londonistánu a muslimského švýcarska, tak je to poměrně evidentní.

        Do JV Asie a specifický pak do Číny.
        A pak do Íránu.

        Proto byla Evropa i Amerika okradena o většinu svých technologií a výrobních kapacit.
        A v muslimském íránu budují elitu atomových inženýrů a pokročilé vojenské technologie.

        V EU/USA pak místo kvalitního vzdělání mají jako náhradu Korán a LGBT ideologii.

        Likvidace vzdělání a celkové gramotnosti evropské/americké mládeže taky není náhoda, nýbrž řízený destruktivní proces přesouvání center řízení z Evropy a USA do JV Asie.

        Když zakládáte nová centra, musíte zlikvidovat ty stará, likvidací ekonomiky, vzdělanosti a obyvatel (migráčci).

        A tím že vyvoláte chaos, ekonomickou bídu a hlad, rovněž donutíte elitní řídící pracovníky migrovat do centra nového.
        Tak jako v číně stojí zcela nová liduprázdná města, právě pro tento účel.
        Nicméně se jim zatím do čínského paneláku nechce, z pohodlí svých předměstských vilek. Takže se přitvrzuje s migráčky a islamizací.

        1. Ale pýču s voctem, peršani sou sice řekněme lokální mocnost a ambice mají, ale to je tak všecko. Z celosvětovýho hlediska je to asi tak že je dobrý je mít na své straně (místo na té vopačné), ale že by byli nejaká rozhodující síla, to ani smykem. A s těma jadernema enženérama dobrej džouk. To ai indičtí cigáni jsou vo aspoň světelnej měsíc dál, i přes tamní korupci atd.

          1. Vážně ?
            A ta miliarda muslimů, nad kterými se Írán pomaloučku potichoučku chystá převzít moc místo Saudské arábie, to je jako nic ?
            (SA se vzmůže tak akorát na záchody ze zlata a nesmyslné mrakodrapy uprostřed pouště)

            Ty miliony muslimů v Evropě, nad kterými se taky chystá převzít kontrolu, to je taky nic ?
            Evropský chalifát vám nic neříká ? Nahrazování právního systému šariou v londonistáně a skandinávii taky nic ?

            Pravda je, že Írán na to není plně připraven a ten celý plán má určité zpoždění.
            Zejména díky Rusovi, který rozmetal ISIS. Což byl hlavní nástroj násilné islamizace Evropy.

            V plánu bylo, že sem ISIS vtrhne, rozmlátí Evropu na cucky, polovinu obyvatel povraždí, zejména muže, ženy a dívky poznásilňuje.

            A pak přijde disciplinovaná íránská garda s tím „hodným“ islámem, násilníky a vrahy potrestá v souladu s právem šaria.
            Jenže mezitím v dělohách milionů znásilněných žen porostou malí kalergiho míšenci, tudíž arabsko-islámská budoucnost Evropy bude zajištěna i etnicky (geneticky).

            Však si vzpomeňte co dělala ISIS v Sýrii. To byla jenom taková rozcvička a přípravka na Evropu.

            Prostě klasická osvědčená metoda s zlého a hodného policajta.
            ISIS měl být ten zlý policajt a pak měl přijít hodný policajt Írán, kterému Evropa padne kolem krku z vděčnosti, že tu zavedl pořádek.

            Že se původní scénář nepovedl díky Rusovi, neznamená, že se pilně nepracuje na jeho náhradní variantě. Migráčci sem proudí masivně bez přestávky, a to i do ČR. A zchudlá deindustrializovaná Evropa bude ráda za petrodolary od arabských šejků. Kteří štědře financují mešity v Evropě.

            1. Ostatně, jakou budoucnost má Evropa incelů, hafíků na vodítku, a money-slave podpantofláků, kteří jen plní nekonečné rozmary a požadavky svých chtivých manželek ?

              Oproti těmto má kdejaký arabáč či peršan aspoň nějaké koule.
              A i femiprasnice z OSPODu a soudů z nich mají strach.
              Protože ve městech čouhá kudrnatá hlava z kdejakého okýnka a vchodu. A po cestě domů by se jí taky mohla stát nějaká nehoda. Kdyby si to dovolila uplatňovat na nějakého arabáče a migráčka.

              1. Tady sice nejsme vepři, ale to nemá fakt jakoukoli souvislost s tím, kerá kasta zrovna získá navrch a už ani omylem to, že by z čista jasna přeprala všecky vostatní. Ti vostatní nikam nejdou tvl.

            2. Já se chystám přebírat kontrolu nad KoZa, a jako vole co? :DDD Chystat se může v palici kdo chce na co chce. Zatím jim UŠAndi s turčákama udělali za plotem pěknej bordel a peršani se zmohli hlavně na šoupání nohama tvl. To je fak velmoc jaxviňa, co bude přebírat kontrolu nad všema arabáčema :DDD

              Kolik ti je ty vole, patnást? Slimáků jsou stovky vodrůd a typicky s ohledem na to, v čem jsou vychovaní, na sobě nenechají dříví štípat. Fakt nečekají na to, až je nejaký peršani, co nemají s 95 % vostatních nic společnýho, začnou vorat místo jiné kasty, co do té doby držela moc.

              Zmůžou se tak na to, zásobovat zbraněma a prachama nejaký konkrétní bojůfky, aby dělaly bordel proti nejaké jiné bojůfce zas futrované jinou rádoby velmocenskou skvadrou. Taková je tamní realita a rozhodně není ani za obzorem nejaká změna.

              1. Rozhodně jsem natolik starý abych věděl co je metoda cukru a biče.

                Většina muslimů je organizovaná na bázi rodinných klanů a mafiánských struktur až po úroveň státu.

                To že někteří Behemotové chodí po Praze s klapkama na očích a nevidí to, že arabáši skrz směnárny, kebabárny a další pračky peněz mají rozparcelováno celou Prahu a v podstatě i celou republiku na sféry vlivu (spolu s rákosníky, židy a další chamradí) kde každá ulice, každá čtvrť ba i město (arabské Teplice) má svého neoficiálního bosse, to už je věc druhá.

                Pak stačí chytit za koule ty nejvyšší šéfy mafiánských klanů a mají je v hrsti. A tam kde to nepůjde silou, tam použijí peníze jako „cukr“.
                Tímhle způsobem USA ovládali arabáše dekády tak, že jim zobali z ruky a jeli proizraelskou linii. Saudská arábie je zářný příklad.
                Tak proč by to nezvládli i Íránci, když budou mít dost bičů i cukru.

            3. Akorát že ISIS tolerovaly USA, pro které by nebyl problém přetnout logistické trasy do Turecka a zarazit finance. V oblasti měli větší vojenskou sílu než Rusko. A tím se dostáváme k otázce, zda Írán kooperuje s USA.
              Pokud ano, tak zas padá hypotéza přesunu vlivu z anglosaského světa do Asie, protože ušlechtilou sebeoběť u elit USA nepředpokládám.
              Pokud ne, tak je otázka, proč by USA nechaly existovat Íránem řízený ISIS.
              Že EU bude resp. je za kokoty, o tom žádná.
              Že se na chalífátu dělá, o tom taky žádná.

              Stran Saúdů bych ještě účet neuzavíral, mají spoustu peněz a MBS evidentně není blbej. Zatím šikovně lavíruje mezi Západem a BRICS a pomalu to otáčí na východ.

              1. Jsou tam stovky grup co má každá svoje zájmy. ISIS a další slimácký mrdky si jako obvykle napřed vybudovali ameráknci za nejakejma svejma cílema, akorát že jelikož tyto grupy mají vlastní zájmy, tak samozřejmě potom pokračovali v prosazování těchto. A ty se pak víc střetly se zájmama peršanů, než UŠAndů.

                Působíš jako inteligentnější jedinec než ten, co používá voptiku UŠAndi sou velkej světovej vopycajt a bez jejich vůle ani slunko nevynde, jak řada místních libtardů, tak bys mohl chápat, že fakt to tam nemají pod kontrolou ani smykem ;-)

                1. Pod kontrolou to nemají, to je vidět mj. z Afghu, ale aby jim pod nosem směřovaly kolony cisteren ISIS do Turecka, to teda zarazit mohli.
                  Zřejmě nechtěli. Přerušili to až Rusové.

              2. Ona je v tom totiž ještě jedna záludnost.

                ISIS neměl s Íránem nic společného. To byl čistě projekt americké CIA. A jak vidno, tak americká elita bidenovci/clintonovci/obamovci neznala celý plán.

                Takže když se do toho konfliktu začala míchat Íránská revoluční garda, tak CIA posílila ISIS svými poradci a zbraněmi a celou slavnou gardu rozmetala na hadry.

                Místo aby nechala Revoluční gardu ISISáky „vyhánět“ z regionu a jako koště tyhle bojůvky nametat do Evropy. Kterou ISIS převrátí naruby, a chrabří íránci nás pak od nich „milostivě osvobodí“. A už v Evropě zůstanou.
                Jak říkám, metoda zlého a hodného policajta.

                Jenže s tímhle scénářem globalistické elity neseznámily vládnoucí americké elity. Vlastně ani nemohly, protože tohle by se jim nelíbilo, že je to plán na likvidaci světové hegemonie USA ve prospěch nových hegemonů -center řízení , tedy Íránu a Číny.

                Mezitím jsou EU a USA dále oslabovány ekonomickými agendami typu green-deal, great-reset, COVID (to je náhodička, že plandémie nejvíc posílila Čínu a nejvíc poškodila ekonomiku EU a USA) či ideologickými jako neomarxismus, LGBT, multikulti, femiprasnicemi které jako rakovina prolezlý celý státní systém od sociální sféry, školství až po soudy, atd atd.

                A Čína posilována, zatímco multikulti žid zařídil evropanům že migráčci a muslimové jsou tam vládnoucí třída na kterou dřou bílí otroci co nemají u soudu žádná práva.

                Prostě je to evidentní, že euroatlantická civilizace je oslabována a rozleptávána všemi způsoby, zejména zevnitř pátou kolonou židů, zednářů, buzerantů, obšourníků, femihafíků a femiprasnic.

                Je to náhoda že na všech politických, úředních a jiných státních pozicích najdete výhradně tyto druhy deprivantů a sociopatů ?

            4. A nevadí že sunitsti muslimové potáhnou radši se strýčkem Samem nebo i s Židem proti svým úhlavním nepřátelum siitum? Ostatně saudi vs Írán to dennodenně předvádí.

  3. 🙂 A ě vám to jasné jéjejéjeje, hlavně ne do příštího horoku NE YOslát.
    https://www.youtube.com/watch?v=T6KKxm0uzM0

    1. A pokud chcete ňamtat dejte trestnému činu nezdebilnění vale. 😊 🤣 🙋‍♂️

  4. Souhlasim s Jantarem, skoda ze to vic nezaujalo, protoze tohle je velke tema :-)

    Malokdo si uvedomuje ze „o tom“ je „Trojska Valka“ – Illiada a Odysseya – Troja – „Illion“ byla soucasti obchodni site fenickeho lodstva a s vazbami na Babylon ve „vnitrozemi“ byla extremne bohata a vyspela…

    …ale tak nejak „nasrala“ narody zemske, ktere se sjednotily a nakonec tu Toju znicili. Rekove si na utok na Troju museli vybudovat namorni flotilu – protoze jinak se na Troju nedostali…

    I ten trojsky „kun“ – „kun“ je symbolem fenicanu, symbolem komerce, a je nadmiru symbolicke ze Troju dostal „kun“ plny nepratelskych bojovniku…

    To byla tedy Troja – ve skutecnosti valka s Atlantidou od Platona byla Trojska valka, vymysly o tom ze Rekove s Atlantidou bojovali 9000 pr.n.l jsou zcestne – tehdy zadni rekove neexistovali, Atheny byly zalozene nekdy v roce 1500pr.n.l. a je toho celkem hodne co svedci o tom, ze trojska valka byla valka s atlantidou…

    Ale abych to nezakecal – ono to pokracuje – i v Bibli.

    Bible velmi rozlisuje na „selmy zemske“ a na selmy „morske“
    (Selma nebo zvire v bibli oznacuje „kralovstvi“)

    Dokonce jsou tam popisovany situace kdy dve selmy – jedna z more a druha ze zeme – se skamaradi

    Zkratka – tema navozene v clanku je ve skutecnosti vetsi nez to mozna vypada, je to velke tema :-)

  5. „Oceánské mocnosti mají nad kontinentálními tu výhodu, že mohou pevninu zaškrtit od přístupu k moři, a tím i odříznout od mezinárodního obchodu.“
    Tak jde o to, zda to pevninské státy potřebují. Kupříkladu Konfederace to potřebovala, protože technologicky byla podřadná a kvalitní zbraně měla převážně z toho, co převzala po USA. U Sparty to bylo jedno, kováře měla, takže vyhrála.
    Pevninská masa Asie s evropským poloostrovem je tak obrovská, že zablokování kontaktů po moři v dnešní době nehraje technologickou ani surovinovou roli. Produkty se dají přepravovat po souši, zvášť když klíčoví hráči spolu sousedí. Někdejší kruciální výhoda Evropy, mimořádně členité pobřeží vhodné pro mořeplavbu, už nemá takový význam. Také informace putují jinými cestami.
    Z vojenského hlediska je „maritime force“ pořád výhodná, hlavně pokud chce mocnost kontrolovat svět mimo Eurasii. V případě světové války by to ale bylo celkem jedno.
    Největší výhodou loďstva je možnost zablokovat čínský obchod. Blokáda by ale jednoznačně byl casus belli.

  6. To je velmi zajímavý pohled na Illiadu a Odysseu.
    Nicméně já bych se spíš soustředil na jejich modernizovanou upgradovanou verzi, která více odpovídá moderní době spíš než primitivnímu starověku.
    Teď nemám na mysli tu Tolkienovu verzi 2.0 ale verzi 3.0 :

    Tedy HRU O TRŮNY.

    Pravda, Tolkienova předchozí verze byla o dost lepší a propracovanější, tohle je docela šmíra, primitivní a agresivní. Ale vohnoutům se evidentně líbí, když mají tendenci pojmenovávat svoje mazlíčky či děti po více či méně úchylných a sadistických postavách z tohoto fantasy hororu. Z toho je vidět kam až jsme kulturně klesli.

    Hra o trůny při povrchním pohledu vypadá jako nějaká fantasy pohádka.
    Ale jinak v podstatě jde o zobrazení toho jak fungoval svět posledních 1000 let, pod taktovkou globalistů. Tedy neustálé války všech proti všem, různé dohody, pakty končící podrazem, výhodné účelové sňatky, mnišské polovojenské řády, vyvražďování celých šlechtických rodů, bída, války, hlad.

    Samozřejmě tam bylo vynechané to nejdůležitější – globalisté v pozadí co tahají za nitky a celý ten vražedný cirkus dalších tisíc let řídí.

    A takhle si globalisté představují i ten slavný „multipolární svět“ v jejich režii.
    Nevím jak vám, ale mě se takováhle budoucnost ani trochu nelíbí.

    Všimněte si kam se veřejný diskurz a kultura za poslední dekády dostaly.
    Od světlé mírové scifi budoucnosti s vyspělou kulturou a technologiemi, ke středověkému mlácení klackama po hlavě. A davy nad tím jásají.

    Vidíte tu nějaké individuality budující svoji budoucnost, nebo spíš dav zombíků, kterým skrz knižní brak a hollywoodské filmy (Hunger games) nacpou do hlav, jak má vypadat budoucnost a zombíci se tím radostně řídí až do svého sebezničení ?

    1. Zkoušel jsem to číst, ale skončil jsem někde uprostřed prvního dílu. George Martin kdysi psát uměl, ale tohle jsou jen mordy a sex. Chybí tomu hloubka. Proti Tolkienovi opravdu sračka.
      Seriál jsem neviděl, když se mi nelíbí kniha, nebudu na to ani koukat.

    2. Hra o trůny je naopak dost brutálně nerealistická. Je to karikatura světa, formovaná tím, že do ní chtěl autor zašít co nejvíc cynismu. protože mezi aktuálním čtenářstvem je po takovém vidění světa poptávka.

      Reálný středověk či raný novověk vesměs fungoval dost jinak, od detailů až po velké věci. Překvapivě i tehdy se střídala delší období chaosu s delším obdobím míru.

      1. Otrůna je v zásadě Válka růží s drakama, ale je to dost samoúčelně přepálený, každej druhej je obrsvině a kdo ne tak brzo chcípne a kdo je, tak taky chcípne. A hlavně tam nacpat cl nejvíc samoúčelnýho násilí a sexu, ideálně pořádně zvrácenýho. Takže je to nakonec dost předvídatelná nuda.

        1. On tam Martin v podstatě nenacpal nic, co by se nedalo najít v evropských dějinách, problém ale je, že ne takhle zkoncentrovaný.

          1. Ty poměry prostě nesedí. V reálné Evropě většina šlechticů dodržovala lenní závazky a když někdo dělal moc velké problémy, vyrazil na něj landfrýd. Dothrakiů by se na té stepi uživila asi tak desetina toho, co Martin prezentuje, a měli by silné interní normy, jinak by nemohli nikoho ohrožovat, atd.

            Úplně fascinující je pak ta jeho představa, že „primitivové“ chodí v něčem jako syrové kůži. Ve skutečnosti se docela fintili i ti Mongolové. Šaty relativně nerozvinutých národů z mírného klimatického pásu mají tendenci být zdobné.

            1. To je taková ta moderní představa, že v minulosti byli všichni blbí, primitivní a zaostalí. V antice bylo všechno bílý a nachový, ve středověku zase špinavý, hnědý, zablácený, ponurý a jedinou jinou barvu měla krev. A i ta byla do černa. Přitom tyhle éry hýřily všemi barvami, co šlo bylo až kýčovitě nabarvený, pomalovaný, nebo na to aspoň flákli gobelín. A každej kdo měl aspoñ pár grošů se snažil vypadat jak papoušek v říji.

  7. Tento článek je dle hodnocení pro místní chytráky zcela mimo jejich chápání.

    1. pust si hru o dobývání a onanuj

    2. Spíše je ten článek dobrý v základě, ale nepraktický a nepoužitelný pro přílišné zjednodušování.

      První zákon Alana Coxe: Pokus vyjádřit svět příliš nízkým počtem proměnných je předem odsouzen k neúspěchu.

      1. Jantarův mimibazarový zákon:

        Nemá smysl psát cokoliv o geopolitice a globálním řízení zložitěji, než jsou příspěvky na mimibazaru.
        I tak to 80% lidí nepochopí.

        Čehož důkazem je tento článek a mimibazarová diskuze salónních pravičáků pod ním.

  8. Jo, tak tady je krásně vidět, jak odlišné vidění světa můžou lidi mít.

    Ten Gibraltar, o kterém autor píše jako o „britské mafiánské stanici ve strategické úžině žijící z provozu hotelů, bordelů, kasín, beznzínek, prodeje laciného chlastu a bunkrování“, se mi při návštěvě líbil tak, že je to jedno z mála míst, kam vážně uvažuju, že bych se z ČR přestěhoval. Příjemná atmosféra staré Anglie, klasický liberalismus včetně nízkých daní a téměř nulového parazitně-sociálního systému (což je přesně to, co eurosoudruhy tak dráždí), přitom celkem pořádek. Plaváčci z afrického pobřeží se mu vyhýbají zdaleka, protože tam není nic zadarmo.

    Obecně byly námořní civilizace vždy otevřenější světu a ochotnější jak k obchodu, tak k výměně zkušeností. Není náhoda, že přístavy jsou téměř vždycky bohaté, dokonce i v té Africe jsou bohatší než vnitrostátní oblasti.

    Naproti tomu jak Rusko, tak Čína periodicky propadají snaze se odříznout od zbytku světa a jeho fuj-ošklivých nerusko-nečínských myšlenek, což zatím nikdy natrvalo nezafungovalo, takže to nejspíš nezafunguje ani teď.

    1. opomenul jste, že celé je to živené z daní. Ve sněmovně také neplatí závodka nájem, protože

      1. Ona je tam ta administrativa dost minimální, takže nemáte zase tolik co živit.

        Stát dokáže fungovat na překvapivě malých penězích, pokud to není sociální stát.

        Jenže v EU jsme si na sociální stát zvykli tak silně, že si už neumíme představit žádné alternativy.

        1. Že kapitalismus opět selhává není kvůli sociálnímu státu.
          Nehledě na to, že přebujelá byrokracie není sociální stát. Co nutí politiky maskovat nezaměstnanost zvyšováním počtu úředníků.

          1. Vy jste pana Kechlibara nepochopil.

            Pravidlo číslo 1: Kapitalismus nikdy neselhává!

            Pravidlo číslo 2: Pokud kapitalismus selže nebo má špatné výsledky (což se děje extrémně často), není to ten správný kapitalismus – a nazve se to socialismem nebo socanskými prvky. Ergo kladívko platí pravidlo číslo 1.

            Leone, copak jste nikdy neviděl zastánce sekty? Copak jste nikdy neviděl sektářské myšlení, které má své nevyvratitelné bludy?

            1. Ale klid, já neprohlašuju kapitalismus za nebe na zemi.

              Mně osobně prostě vyhovuje a obecně mi připadá, že má lepší výsledky, než různé intelektuální utopie vymyšlené levicovými filozofy.

              1. No dvě světové války a právě probíhající třetí… není to málo?
                A ještě k tomu „pár bezvýznamných konfliktů“ https://global-politics.eu/u-s-wars-hostile-actions-globe-preliminary-list/
                Nebuďte skromný, to jsou výborné výsledky kapitalismu.

                1. Na války nepotřebujete kapitalismus, ty vedou už šimpanzi.

          2. „přebujelá byrokracie není sociální stát“

            Ne? Vidíte, já bych řekl, že třeba všechny ty neziskovky starající se o blaho chrousta obecného jsou docela drahý program vytváření pracovních míst pro lenivé potomky z lepších rodin.

            1. Marian Kechlibar 2.1.2025 v 16:56

              Přebujelá byrokracie není sociální stát a všechny ty neziskovky starající se o blaho chrousta obecného jsou aplikací občanských svobod oddělených od občanských povinností. Se názorem na cenu samozřejmě souhlasím.

              1. Tak on ten sociální stát se taky různě transformuje, že.

                Před 100 lety byli socani hodně napojení na průmyslové odbory, tehdy se dala za atribut sociálního státu považovat i podpora odborového hnutí.

                Dneska je typický socan na západě absolventem lesbické teorie tance, tak podporuje jiné formy organizované práce bojující proti kapitálu.

                1. Marian Kechlibar 2.1.2025 v 17:09

                  Přebujelá byrokracie není sociální stát.
                  Ani nepřebujelá byrokracie není stát.
                  Byrokracie je rezignace moci na styk s realitou, respektive na kontrolu složky výkonné v podmínkách dostatku nebo nadbytku zdrojů.

                  Pokud vyjdu z podmínek Č(S(S/F))R, tak byrokracie přebujela na základě upřednostňování stranické příslušnosti úředníků před schopnostmi.
                  Přebujelá byrokracie vznikla se státem, ne se socialismem.
                  Vám přece postačí, když se řekne nepotismus, ne?
                  Kafkův Zámek jistě nebyl napsán jako kritika sociálního státu.

                  Podpora odborové hnutí zcela jistě nebyla atributem sociálního státu, ale původně zaměstnavatelskou podporou snahy dělníků postarat se o sebe samé. Příkladem budiž Revírní bratrská pokladna a jí podobná zařízení hornických bratrstev, jak si tenkrát (od 14. století) říkala.

                  1. Já mám celkem rád abstrakce a baví mě uvažovat o tom, jaké jsou okraje jevů.

                    Těžiště sociálního státu je v klasickém dávkovém a důchodovém systému, ale ty jeho okraje jsou, řekněme, rozplizlé. Zvláště posuzujeme-li motivace lidí.

                    Není zas tak velký rozdíl mezi motivací Deža, který si jde přímo pro peníze za nicnedělání, a mezi motivací Gajatrix, která si jde pro peníze za zkoumání rape culture skokana zeleného.

                    1. Marian Kechlibar 2.1.2025 v 17:52

                      Děkuji za vyčerpávající vysvětlení.
                      Teď je mi zcela jasné, co je to ta přebujelá byrokracie a jak (nebo spíše proč nutně) je napojena na sociální stát.

                    2. Nemůžu dávat přebujelá vysvětlení, bokem se vrtám v relativně složité SW úloze a sem si odskakuji zchladit závity.

                      Řekl bych, že základem obojího je jev zvaný rent-seeking. Googlem dostanete docela dost čtení na toto téma.

                    3. ygorek 2.1.2025 v 18:06

                      Žádné přebujelé vysvětlení jsem neočekával a nechtěl.
                      Každopádně děkuji za důkaz, že paralelní vesmíry existují.

                    4. Já bych připodotkl, že přebujelá byrokracie není výsadou sociálního státu, ale je každopádně jeho typickým atributem.

                    5. On se bez ní nedá realizovat. Z čehož tedy plyne, že nejjistější způsob, jak se zbavit sociálního státu, je vrátit se k hromadné negramotnosti a la 6.-7. století… ale to taky není moc dobré. Dokonce přímo špatné.

          3. leon 2.1.2025 v 16:04

            Ne, kapitalismus neselhává.
            1) Kapitalizmus selže pouze v případě vyčerpání zdrojů.
            2) Za vyčerpané zdroje bude vždy nalezen substitut.

            Otázkou, kterou skalní zastánci kapitalismu abstrahují, je časová prodleva mezi vyčerpáním zdroje a nalezením substitutu. Tato prodleva se povrchnímu pozorovateli může jevit jako selhávání.
            Běžný člověk snese (podle nátury) výpadek až v řádu let. Opravdový filozof posuzuje teorii z hlediska vesmírného, takže pro něj jsou zdroje nevyčerpatelné. Mezistupňů je tedy přirozeně nekonečně mnoho.

            1. Leone, neexistuje žádný civilizační systém, který by přežil vyčerpání zdrojů. I ti lovci a sběrači pomřou, když není co ulovit a sebrat.

              V tom není kapitalismus žádná výjimka. To je univerzální pravidlo živé přírody.

              Jediná otázka je, které zdroje jsou v které fázi vývoje kruciální. Některé se nemění napříč tisíciletími (voda, úrodná půda), jiné nabývají na důležitosti jen v určité fázi technologie (uhlí, uran).

            2. ygorek:

              :), vy vole.

    2. No já nevím, ale třeba Japonsko, které se rozhodně nedá považovat za suchozemský stát, nemělo zrovna nikdy moc chuti být otevřené. K obchodu bylo v minulosti násilně donuceno USA vojáky.

      Čína také nemá zrovna moc touhy se otvírat, a suchozemský stát to není. To, že momentálně obchoduje s celým světem bere Čína spíše jako pragmatismus, tedy lepší varianta pro ní. Ale jinak ve své historii všem návštěvníkům a zejména obchodníkům vzkazovala, ať vypadnou a táhnou si po svých. Británie a Židé pak ze zoufalství nutilo Čínu nechávat se zfetovat opiem, aby aspoň nějaký obchod byl.

      Řekl bych, že „premature conclusion“ jsou dost časté chyby.

      1. Jak Japonsko, tak Čína jsou „suchozemské státy“ v tom smyslu, že buď nikdy (Japonsko), nebo skoro nikdy (Čína) nepěstovaly dálkovou plavbu.

        To označení není primárně dáno geografií (existence či neexistence mořského pobřeží), ale tím, jak velkou roli v dané civilizaci hrála mořeplavba.

        U Féničanů, Římanů nebo Španělů hrála značnou. Kupodivu celkem i u Arabů. Naproti tomu víceméně všechna indiánská impéria byla suchozemská, ačkoliv Ameriku samozřejmě omývají oceány, Severní i Jižní.

        Čína a Japonsko se na tomto spektru řadí spíš k tomu „nemořskému“ pólu.

        1. Já to tedy shrnu: Námořní civilizace jsou tedy jen evropské civilizace, protože měly evropské chování. Chtěly loupit a občas i obchodovat.

          1. Loupit chtěl i Čingischán :)

            Já nevím, proč jste od té západní ultralevice chytil tu sebemrskačskou myšlenku „Západ bad“, možná proto, že rád posloucháte Rusy, a v jejich zájmu momentálně je tuto myšlenku šířit (až za deset let otočí, jsem zvědav, jestli taky otočíte…)

            Ale co se dobyvačných a loupeživých tažení, barevný muž je na tom zcela stejně jako bílý muž, a jediným omezením byla dostupná technika, aneb „na koni Saharu nepřejedete“.

    3. Čína dejme tomu, ale Rusko? Minimálně od dob Petra I. to není pravda. Ostatně soudím, že v ekonomickém smyslu je dnešní Rusko daleko blíže volnotržnímu hospodářství než celá Evropa. Jistě, autoritativní vládce, ale to je dáno staletým vývojem. Pokusy o zavedení liberální demokracie západního střihu v Rusku vždy žalostně selhaly (revoluce 1905, Prozatímní vláda, 90. léta).

      1. Rusko osciluje mezi nabručeným obdivem k Západu a tendencí jej napodobovat (většinou neúspěšně, viz to, co říkáte), a mezi „západ zděgenerovanyj, jsme jediná bašta tradiční civilizace, která má ty správné hodnoty“.

        Když jsem si přednedávnem četl deníček nějakého poručíka, který za Krymské války v 19. století bojoval v Sevastopolu, bylo to jak poslouchat Solovjova v ruské televizi. Západ zděgenerovanyj a bezbožný, síla nekonečné Rusi všechno překoná.

        Mezilehlým uzavřeným obdobím byl třeba stalinismus. Samozřejmě ty ideologické ozdůbky byly jiné než dnes, ale podstata stejná – cizinci podezřelí, kdo s nimi přijde do styku, Smerš na něho.

        1. No, nevím, strávil jsem tam dost let a místní ke mně byli daleko vstřícnější, než třeba o něco později Němci. Včetně úředníků. Tím nechci říct, že by se Němci chovali nějak špatně, ale ten „Abstand“ tam pořád, i po letech, byl. Předpokladem je, samozřejmě, ovládat jazyk.

          1. Jenomže Rusko bylo až relativně donedávna v té fázi „příklonu“, a i když věrchuška začala měnit názor již cca před 10 a více lety, tak než se ta změna propíše organismem s obrovskou setrvačností, což tak velká země je, tak to trvá.

            U individuálních Rusů byste asi dodnes narazil na vstřícnost, ale přistěhovalec ze Západu by roku 2024 byl podroben velmi důkladnému a nepříliš přátelskému dohledu úřadů.

            Samozřejmě vzhledem k mezinárodnímu napětí je to logické, ale zase je tam ta otázka o slepici, vejci a tom, co kdy bylo dřív.

            1. Já mám spíš pocit, že ta „věrchuška“ chtěla poctivě a férově spolupracovat a spíš ze strany západu se jednalo o postoj vítěze vůči poraženému, kterého je možno plundrovat. Vztahy se začaly horšit někdy po roce 2005, kdy se Putinovi podařilo (pravda, všelijakými metodami) zlikvidovat nejhorší důsledky 90. let. Tehdy tam dost lidí přišlo o dost peněz získaných bezostyšným plundrováním a dost brutálním způsobem.
              Na Ukrajině taková čistka neproběhla a je to zbídačený, zkorumpovaný stát pod vládou několika oligarchů.

              1. Já teda obecně věrchušce moc nevěřím, ani ruské, ani neruské, zejména pak v porevolučních obdobích, kdy se nahoru dostávají extra parchanti s kachním žaludkem.

                Spíš si ale myslím, že to byl případ fatálního kulturního nedorozumění mezi Žraloky A a Žraloky B. Ono to bylo docela vidět i ve střední a východní Evropě. Čím kulturně dál od starého Západu, tím divočeji ta transformace probíhala. Takové Bulharsko je dodnes dost divoký stát, i když nejhorší excesy se podařilo nějak ututlat a mafiáni raději mlaskají potichu, než aby se vysloveně vraždili po ulicích kvůli tomu, kdo dostal zakázku na renovaci výtahů (stalo se).

                Jenže v případě Ruska je tam přece jen ta mocenská ambice, kterou další státy, asi s výjimkou Polska, nemají, protože na ni nemají kapacitu ani omylem. Estonsko nebo Chorvatsko budou vždycky malé státy bez globálních aspirací.

                1. To tedy podceňujete zakomplexované malé státy, jako je Estonsko. Je to malý ratlík, který ty ambice má. Jediné co mu schází je schopnost je realizovat.

                  To se ovšem trochu mění. Estonská fašistka Kaja Kallasová, od prosince 2024 coby ministryně zahraničí EU – je něco jako postavit Adolfa Hitlera coby hlavního diplomata zahraničních vztahů EU. Jestli si Evropa mohla něčím zatřít třísku do zadele, tak právě tímto.

                  1. Estonsko má ambice nebýt zfinlandizováno nebo úplně okupováno Rusy v rámci jejich programu obnovy pseudocarského impéria.

                    Nic míň, nic víc.

          2. Ostatně, posuzovat postoj k západu podle deníku důstojníka armády, která zrovna proti západním mocnostem bojuje, mi přijde takové nepříliš korektní. Podobně nejspíš smýšleli Britové nebo Francouzi o Němcích za I. nebo II. světové války. Nakonec, těch propagandistických plakátů a brožur se dochovalo dost.

            1. Jasně, že v armádě to bude nějakým způsobem vyhrocenější, ale na druhé straně je asi celkem patrné, že mluvím o vztahu mocenských kruhů k západu, a k těm armáda ve velkých státech vždycky nějak patří.

              Řadovému Číňanovi nebo Rusovi je asi mnoho věcí jedno, on žije mezi svými a s těmi cizinci se ani moc nepotká. Ten, kdo vytváří zahraniční vztahy a určuje jejich atmosféru, je buď vláda, nebo obchodní oligarchie, podle toho, kdo je v dané zemi silnější.

              1. Ted behem svatku jsem debatoval se svym starym pritelem v Rusku. Diky Internetu je celkem dobre v obraze a jak rikal, tak jeho rodina a pratele taky. Sleduji obcas nejake zpravy ze zapadu, bavili jsme se o utocich nozem v Nemecku a tak. Nemyslim si, ze jsou sto let za opicemi. Protoze se zname pres 40 let, tak sledujeme i vzajemne, jak se komu vyviji rodina, zivot a tak. Ne, nezije v Mosqe, ani v jinem velkomeste, ba naopak pochazi z jedne ultramale prdele, i kdyz, pravda, pred Uralem, ne az za nim. V podstate to bylo tak, ze az do 90. let mi zavidel, jak se tady mame (tim myslim 70. leta, 80. leta, 90. leta). Pak to bylo nekolik let tak nejak sul nul, vzajemne jsme se hecovali, kdo ma zrovna neco lepsiho a rozhodne by nemenil :-) a ted mi rekl, ze jako jo, takove to konzumni pozlatko tady porad mame dostupnejsi (v Rusku neni problem cokoli sehnat, kdyz na to mas), ale rozhodne by tu zit nechtel. Ze se to meni k horsimu, z jeho pohledu. Nemohl jsem mu na to moc rict. Rekl mi, ze kdyz u nich byl nejaky oligarcha, tak aspon vedeli, kdo to je a na koho nadavat. U nas (tim myslel EU) je takovy bordel, ze se da vlastne nadavat na vsechny. Zatimco u nich se podarilo toho mistniho oligarchu odstranit, u nas si to neumi predstavit, jak to chceme resit.

                Cina je, samozrejme, nekde jinde. To vubec nezpochybnuju a pro Cinana je Rus neco jako pro Rusa Nemec.

                1. Hele, to je zajímavá otázka. Nakolik jsou lidi schopní žít s povědomím, jaké průsery se běžně stávají na světě.

                  Bordel u nás i v Rusku je samozřejmě dost různorodý a do zpráv se dostanou hlavně šokující věci, které pak mají tendenci zabarvovat generální názor. ČR se dostala do titulků hromadnou vraždou na FF UK, člověk zdáli může usoudit, že je to tu normální.

                  Já jsem procestoval skoro celou EU coby baťůžkář a poměry „na ulici“ jsou extrémně různorodé. Spousta koutů německých nebo francouzských měst je opravdu nebezpečná, na druhé straně v Kodani můžete chodit celkem bezpečně i v noci. Ne všude jsou pitomí lumíci, kteří skočí do propasti s pokřikem „diverzita je naše síla“, a na řadě míst se podařilo tomu sešupu nějak zabránit.

                  Ale to už tomu kolegovi ani internet neukáže, protože co je zajímavého na zprávě, že se někde nic neděje.

                  „takovy bordel, ze se da vlastne nadavat na vsechny.“

                  Jo, to je právě ten atribut demokracie, který je pro hodně lidí těžko snesitelný. Lid má +- vládu, jakou si zaslouží. Někteří lidi to nesou tak těžce, že raději vymýšlejí nereálné teorie o globalistech, kteří 1000 let tahají za nitky – viz i tato diskuse. Je to pro ně přijatelnější než ta reálná varianta, že nahoře přece jen převažuje sběh narcistních idiotů, a že to průměrnému voliči zas tak nevadí.

                  1. Re: Marian Kechlibar 2.1.2025 v 18:15
                    Ja si zaslouzim vladu, kterou jsem nevolil?

                    Vcera jsme koukali na Svetaky a pamatna veta ‚kdyz je ze tri jen jeden inteligent, nikdy nesmi dojit na hlasovani, nikdy!‘ popisovala realitu demokracie v dobe hluboke totality (ja vim, neskoncilo to v sejfu pro prdel). A plati to porad.

                    Dneska mi AOK poslala sdeleni, ze mi zveda odvody zdravotniho o 2,69 %, protoze zdravotnictvi v Risi je totalne fprdeli. Mam tedy tu vyhodu, ze nemusim nadavat jen na ceskou vladu. Na druhou stranu, kdybych v Risi zacal na tamni vladu nekde nadavat, asi bych se zde nadlouho odmlcel, coz by celkem korelovalo s ruskym systemem.

                    1. Dneska mi AOK poslala sdeleni, ze mi zveda odvody zdravotniho o 2,69 %, protoze zdravotnictvi v Risi je totalne fprdeli.
                      Nu a co přesunout daňovou rezidenturu zpět do ČR a zase si začít platit exoty jako Šmucler nebo Kubek?:-)))))))))

                    2. Neser :-)

                  2. Lid má +- vládu, jakou si zaslouží…

                    Marně přemýšlím čím jsem si zasloužil zrovna Babiše s Fialou, o marketingovým produktu na hradě nemluvě. Jestli ona to nebude jenom taková hloupá floskule.

                    1. Nevolil a nemám. Zasloužili se ti, kteří volili.

                    2. Arnold J Rimmer 2.1.2025 v 19:44

                      Lid má vládu, jakou si zaslouží.
                      A ty se cítíš být lidem?

                    3. @ygorek

                      Zajímavá otázka. Papíry zdejší mám, ale na to ses neptal. Vlastně nevím.

                    4. Už druhý, čo nechápe rozdiel medzi jednotlivým človekom a ľudom.

                      To je asi ako pýtať sa, čím si zaslúžila Hiroko Takahaši z Hirošimy, že sa onoho osudného dňa vyparila do priestoru.

                    5. Lid má vládu, jakou si zaslouží. Stejně jako lidi mají partnera, jakého si zaslouží.

                      Lidi si jen nechtějí přiznat, jací opravdu jsou, a co svými názory a postoji přitahují a podporují.

                    6. @grg

                      Myslíte?

                      Teoreticky součástí množiny jsem. Nejsem celý lid a ani jsem to nikdy netvrdil, ale jedna desetimiliontina lidu ano.

                      Je mi líto, ten výrok je stále sračka.

                    7. Mrtvoly nevolí! Ani když mají smrtozeniny!

                2. Ona ta současná nedůvěra Rusů vůči západu se dá pochopit. Běžní lidé mají největší hrůzu z opakování 90. let. Na co my vzpomínáme jako na období svobody, je pro Rusy obdobím nejhoršího útlaku a bídy. Přičemž útlaku ne ze strany úřadů, nýbrž ze strany západních žraloků a místních mafiánů. Putinova podpora není vynucená ani zfalšovaná, lidé ho prostě vidí jako člověka, který klepl loupežníky přes prsty a umožnil nevídaný růst životní úrovně. Zvlášť když mohou srovnávat třeba s Ukrajinou (i před rokem 2022).

                  1. Je to tak. Ti bezni lidi vubec netusili, co maji v 90kach delat, kdezto vsichni ti soudruzi ve vedenich podniku se velmi rychle zorientovali. Jako u nas. Jenze… u nas, mam ten pocit, si to velci kuci ze zapadu lip vosefovali. Fabriky se prodavali Nemcum, Holandanum, Amikum,… malokde to koupil nejakej bejvalej soudruh. V Rusku naopak.

                    Pamatuju si, jak Amici byli po kotrmelci v Cesku vykuleni, ze jejich metody reklamy a obchodu tady nefungovaly. Tehdy. Tehdejsi generace na to proste nezabirala. Dnesni mladez uz by jim to zrala i s navijakem. Umim si tim padem predstavit, ze jeste vetsi problem to byl pro Rusy, kteri byli od realneho kapitalismu jeste o level dal a o to hure tam pronikal zapadni kapital. Tim padem mistni soudruzi, kteri byli pro zapadni investory nutnosti, velmi rychle pochopili svoji dulezitost a patricne ji zpenezili.

              2. @ Marian Kechlibar
                Mohu se dotázat, s kolika lidmi žijícími v Rusku se běžně bavíte?
                Můj statistický vzorek je stran údajné ruské antipatie k cizincům poněkud odlišný, ale je velmi nepočetný, tak se třeba mýlím.
                Dtto. stran kultury.
                Politická média z Ruska nesleduju.

                1. Marian Kechlibar nenávidí Rusy a Rusko do morku kostí. Marian Kechlibar je chytrý, ale nesmí dojít na Rusy a Rusko.

                  1. No dobře, ale tady podává informace, tak mne zajímá, z čeho vychází. Jistě nejde jen o dojmy získané čtením médií.

                    1. No z čeho asi vychází? Z Kechlibarovy nenávisti vůči Rusku. Zbytek už zařídí přijímání či odmítání faktů v souladu z jeho předvědčením.

                      (https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Marian-Kechlibar-O-armade-ktera-bojuje-stejne-jako-cvici-696327)

                  2. Marian Kechlibar nemá na náhodné Rusy žádný názor, to by bylo bláznovství. Ostatně třeba takové JetBrains, byť registrované v ČR, jsou plné ruských programátorů, a světe div se, občas jsem s nimi i komunikoval.

                    Čím ale fakt pohrdám, je zavšivený ruský imperiální projekt s chátrajícím fízlem Putinem v čele. To je fakt anachronismus. Mikuláše II. šlo pochopit, ten žil v době, kdy násilná teritoriální expanze byla civilizačním standardem. Putin je ovšem historicky retardovaný a zasekl se, no, nejpozději v sedmdesátkách.

                    Však oni si namelou hubu. Jestli už teď museli vyhandlovávat severokorejský expediční sbor výměnou za kdovíco (rakety pro rakeťáka Kima? Rozumnější ruští oficíři na topwaru vznášejí otázku, jestli z něj za deset let třeba nebude nepřítel…), tak se dá odhadnout, že sám ruský národ by od té slavné operace už chtěl mít pokoj.

                    1. Nepřijde mi, že by Rusko mělo nějaké přehnané imperiální ambice. Rozhodně ne větší, než USA, UK, Francie nebo v poslední době Turecko. A zcela objektivně je nutno poznamenat, že všelijaké ty „…stány“ ve sféře ruského vlivu jsou na tom z hlediska obyvatel podstatně lépe, než „…stány“ ve sféře vlivu kterékoli ze západních mocností.

                    2. V tom je prave jadro Prazskeho krysarika. Ano, jiste, ze verchuska v Rusku ma velmocenske ambice. Ma. Jenze…

                      …jenze…

                      …na nas zivot nema zadny vliv. Proste – zadny. Rusko je pro nas politicky asi tak jako Venezuela. Jakasi zeme kdesi, ktera tam ma jakysi vnitrni bordel, ktery mistnaci nehodlaji resit a porad se tam do toho sere nekdo zvenci, protoze ma zalusk na jejich zdroje. A to je asi tak cele.

                      Na nas zivot maji bezprostredni vliv uplne jini sibri, kterym velmi vyhovuje, ze tupani se ukaji ruskym tematem, cimz si vycerpaji zbytky mozkove kapacity a uz se nestouraji v tom, kdo jim skutecne dava opratku na krk. Neco ve stylu vyroku ‚kdyz jsou pred barakem sex a drogy, muzes vzadu na dvorku zaparkovat letadlovou lod a nikdo si ji nevsimne‘ ((c)Soukroma valka pana Wilsona). Proste v obyvaku je tma, my cumime na kresle na bednu, ve ktere cosi mele Putin a za nasima zady se odnasi nabytek, vybaveni, sperky,… ale my mame u huby penu z toho, co to v ty bedne ten skrcek mele. Az nekdo rozsviti a bednu vypne, bude velky diveni.

                      A takhle to funguje. Rusak tady u nas nema o nic jinacejsi zajmy, nez treba Arab, Zid, nebo Turek. Kazdej si tady cmucha to svy. Konkretne my nemame s Ruskem zadnou spolecnou hranici. Vlastne i ti Finove tam meli dost let klidek, nez jim nekdo vysvetlil, ze je nutny, aby vlezli do NATO.

                      Ja myslim, ze se jeste doziju toho velkyho rozcarovani. A jsem zvedav, jak to navlikneme, ze za ty nase chyby a ztraty fakt muze Rusak.

                    3. Neptal jsem se na Váš názor na Rusko, Putina atd., ten je celkem znám, stejně jako Vaše představa o vývoji konfliktu.
                      Zajímaly mne zdroje informací.
                      Ptal jsem se na jednotlivce proto, že jste vyslovil zobecňující tvrzení o národě, přičemž jsem předpokládal, že je založeno na nějakých konkrétních informacích. Národ se skládá z jednotlivců.
                      Ano, je možné, že jsem potkal samé výjimky; ty v případě tak velkého množství lidí obecný výrok nevyvracejí, nejde o formální logiku. Zajímalo mne ale, jaké lidi jste potkal Vy, na základě čeho jste si udělal úsudek o tamnějších jednotlivcích. Odpověď jsem dostal, i když není ve Vašem komentáři explicitně řečena.
                      Děkuji za odpověď.

                    4. My se furt nějak míjíme. Je úplně egal, co si o Západě myslí řadový Rus. Rozhoduje nějaká poměrně úzká vrstva nahoře, o té mluvím.

                    5. To je v pořádku, já chápu, že je Vám to egal. Jen jsem chtěl vědět, z čeho vycházíte. Toť vše. Nezpochybňuji Vaši odpověď.

                    6. Z hlediska geopolitického směřování Ruska je to egal, i kdybych já osobně třeba neexistoval. V Rusku je vliv populace na rozhodování Kremlu ještě menší, než mnohde jinde. (Nikde není rozhodující, ale ty stupně efektu se liší.)

                2. Já přece primárně nemluvím o jednotlivcích. Rusko je stát a má nějakou zahraniční politiku, kterou netáhne Voloďa od Bajkalu.

                  1. Celej ten stat tahne jen par lidi. I tu invazi do Kijeva upekli ve trech.

Napsat komentář

D-FENS © 2017