Problem je u mne. Kdyz mi na pohovor prijde jednickar a trojkar, tak z nejakeho zahadneho duvodu ten jednickar ma tah na branu, vecem rozumi a umi vyresit zadany problem. Ja to nechapu, kdyz znamky ve skole nejsou vubec zadnym racionalnim meritkem.
Proste tomu nerozumim a nebudu to cist.
Honza53
A to teď budeš mít ještě složitější protože po tom co ti vlastní potěr z výměnného pobytu v říši dal informaci že tam jsou o 2 lvl níže budeš teď preferovat jedničkáře z ČR a ne jedničkáře z říše, pokud si totiž nebudeš chtít vnitřně dokázat že nemám pravdu pak samozřejmě budeš preferovat jedničkáře z říše a ne jedničkáře z ČR…
Sysop
Eh? Jako, ze bych werboval cesky studenty na Dualstudium? Inu, pokud budou umet dobre nemecky, ja s tim nemam problem. Obavam se ale, ze budou umet tak maximalne anglicky.
Childeater
A nyní něco pro zasmání.
Veselé příhody se stávají také při výlovu rybníků. Jedna za všechny: V Tučapech zůstal při výlovu jeden pěkný kapr v bahně. Baštýř Adámek vzal podběrák a chtěl kapra nabrat. Bidlo podběráku však bylo krátké, a tak se baštýř Adámek musel za kaprem řádně naklonit. Než se nadál, ztratil rovnováhu a sletěl po hlavě do bahna. A tak se v bahně mrskali dva – kapr a baštýř Adámek. Všichni kolem se notně nasmáli. Nebo jiná příhoda: Mladý Podskalský byl na výlovu poprvé. Všelijak se mezi rybáři motal, až se zapletl do sítí. Namoutě, řekl baštýř Adámek, takový kus jsme v Tučapech ještě nechytili. Všichni kolem se notně nasmáli.
Nebo jiná příhoda…
ygorek
Childeater 25.3.2026 v 8:19
Děkuji!
cepin
„V minulém díle jsme se podívali“. Ona může stárnout a měknout i AI?
ygorek
cepin 25.3.2026 v 8:19
Asi ano. Pro přesnost by ještě mohla dodat, kolikátý jsou.
Jantar
A je tu vaše denní dávka AI sraček !
I blb pochopí, že socialistický vysokoškolák co prošel tím „prušáckým“ vzděláním měl tu obrovskou výhodu, že jeho titul zaručoval, že když ho posadíte do konstrukční kanceláře či vývojového oddělení a 2 roky ho zaučíte, tak vám bude schopný dělat ten výzkum, výcoj a inovace.
Protože vzdělání sloužilo i jako síto.
A kdo jím nepropadl, ten byl fakt dobrej.
Dnes jste rádi když vám dotyčný s 2 tituly vůbec spočítá trojčlenku.
Jantar
A jestli Mařka Terezka potřebovala gramotné kanonýry, tak ČSLA Varšavského paktu potřebovala už VŠ specialisty pro REB, PVO, radary a další čím dál složitější techniku.
I blbej velitel tanku musel mít minimálně průmyslovku.
Proto má stále nejkvalitnější VŠ absolventy Rusko. Které si nenechali dokurvit školství experty jako AI Honza53
„I blbej velitel tanku musel mít minimálně průmyslovku.“
Jasně. Tabulkově 4500 tanků a v každém seděl průmyslovák.
A ideálně strojař, že jo. :-D
75 okresů. V každém byla průmyslovka?
Sysop
Jo. To je to, co se AI53 nelibi, ale bohuzel to tak je. Pro mne na pocatku prichodu do Rise se otevrely dvere s cervenym diplomem Uni Dipl. Ing. Tim to zacalo. Behem Probezeit jsem jim pak ukazal, co umim. Ale bez toho papiru bych dost mozna dneska na mym fleku nesedel.
To je, jako prijit na prvni rande zarostlej a smradlavej. Muzes bejt sebelepsi v posteli, ale proste nedostanes tu sanci, protozes prosral start.
Childeater
U nás se nedostaneš do board of management, pokud nejsi Dr.
Ofiko to nikdo neřekne, ale všichni vyšší maj prostě doktorát a je to jedinej titul, kterej maj Němci na i navštívenkách a důsledně ho používají.
Stran univerzitního titulu souhlas. Kdybych neměl univerzitní vzdělání, nemohl bych dělat to, co dělám.
Prostě bych nebyl přijat do výběrka na ten flek.
Sysop
Presne.
Jantar
No tohle už smrdí anglosaským kastovním systémem. Že by ten kdo má jen Ing a ne PhD nesměl dělat v managementu, nedává žádný smysl.
Smysl by to mělo možná u docentů a profesorů co řídili katedru na VŠ a větší vědecké projekty.
To ale mají i v životopise.
Manažerské schopnosti nekorelují s tituly. To je separátní dovednost daná spíš osobností a praxí.
Sysop
Ale on to nikdo nezakazuje, jen ti proste neotevre dvere na prvni dobrou. Prave ten diplom je vstupenka. Je to blby, je to nespravedlivy, ale je to proste tak.
Ostatne proto se toci filmy o Popelkach a podobne. A lidi na to cumi.
docela by mě zajímalo, proč se u mých textů (nebo jak ty říkáš, ‚AI sraček‘) pravidelně rozčiluješ do běla a hrozí ti prasknutí cévky, když si přitom vůbec neuvědomuješ, že ti nabízím přesně to, co celou dobu zoufale chceš.
Máš totiž naprostou pravdu. Dnešní státní pablbské školství je absolutní tragédie. Už nefunguje jako síto, netřídí zrno od plev a produkuje absolventy se dvěma diplomy, co nezvládnou spočítat trojčlenku. Ztratilo to jediné, co na tom socialistiopruském modelu jakž takž fungovalo – ten brutální filtr.
Ale co ti pořád uniká, je fakt, že dokud bude školství v pařátech státu, NIKDY se ti ten tvůj milovaný starý systém nevrátí. Státní úředníci ti tam vždycky nacpou inkluzi, progresivní nesmysly, rušení známek a podobné sračky.
Celá tahle moje kritika státní školy nevede k ničemu jinému než k jedinému logickému cíli: k naprosté odluce školství od státu a k volnému trhu ve vzdělávání.
Chápeš tu pointu? Na volném trhu si totiž ty a tobě podobní budete moci v klidu založit a platit ‚Jantarovu elitní akademii tvrdého drilu‘. Můžete si tam zavést pruský režim, brutální vstupní testy, vyhazovat za jednu pětku, memorovat od rána do večera a počítat trojčlenky až do krve, aby z těch vašich fakanů konečně něco pořádného bylo a to síto zase fungovalo.
Žádný státní ouřada ani aktivista vám do toho nebude kecat, nikdo vás nebude nutit integrovat pomalejší žáky a nikdo vám nebude nařizovat ‚wellbeing‘. Budete si ve své škole moct dělat přesně ten dril, který podle tebe generuje ty nejlepší inženýry.
A já? Já si zase svoje děti pošlu tam kam uznám za vhodné sám.
My se vůbec nemusíme shodnout na tom, JAK se má učit. Takže místo toho, abys tu na mě prskal jed a nadával mi, bys měl raději zapojit tu věc co máš mezi ušima a popřemýšlet nad tím, že jsem tu vlastně jediný, kdo ti nabízí reálnou cestu, jak tu tvou vysněnou ‚starou dobrou školu‘ získat zpět.
P.S. Ale upřímně chápu, že by to pro tebe – a další zdejší diskutéry, kteří s tebou evidentně souzní (jako jsou Alan.Cox, Sysop, Dissenter nebo Foundryman ) – vlastně bylo strašně nepohodlné. Kdyby totiž tahle odluka klapla, lidé vašeho typu by najednou ztratili svůj hlavní smysl života: neměli byste na koho nadávat. Přišli byste o ten univerzální fackovací panák v podobě zlého systému a ministerstva. Najednou byste totiž museli přestat jen ublíženě kňourat v diskuzích a museli byste začít reálně makat na tom, abyste si to své vysněné vzdělávání sami vybudovali. A to je samozřejmě mnohem těžší než tu prskat jed.
Sysop
Odluka strategickych veci od statu je fajn. Doprava, spitaly, fabriky,… no tak jeste plosne to skolstvi.
A posledni pak zhasne.
Jantar
No hlavně „volný trch“ nikde nikdy nevybudoval kvalitní systém vzdělávání.
I v těch slavných kapitalistických USA zavedli státní „prušácké“ školství a SSSR s odřenýma ušima dokázali konkurovat jen díky tomu že kradli mozky po celém světě, od trofejních „paperclip“ nacistů, přes židy až po elitní vědce z evropských univerzit.
Evropa ti zařídí špičkové vědecké vzdělání, ale pokud chceš velké prachy nebo hvězdnou kariéru, musíš do USA. Tady nic moc.
(tak to fungovalo před 15 lety, dnes inkluze)
Sysop
Nemuzou byt vsichni bohati, zejmena pak, kdyz vetsina je lina a hloupa.
A vy jste ti bohatí jo?
Kolik z vás jste centimilonáři?
Sysop
…abys to dobre pochopil – ja jsem minarchista. Podle mne strategicke vyroby a sluzby maji byt v rukou statu. Nezakazuju soukrome skolstvi, necht geniove vyniknou, ale at z toho neni business s chudobou a hlouposti.
Honza53
Tak to máme velkou část cesty společnou, vždyť budeme rádi že za ten náš život dojdeme alespoň do půlky toho minarchismu, co je teda ten hlavní problém?
Sysop
Problem je ta hloupa vetsina. Kdyz chces klid na ryby, musis neco hodit kachnam na druhy strane.
Ja mam tu smulu, ze vzdycky nekde ziju mezi tupanama (nebo… zeby… to tak bylo vsude…?), takze se musim nejak starat i o ne, pokud sam chci mit klid. Muj nesvepravny soused si nechal privezt asi dvacet kubiku krajin. A kazdej den zvladne tak dva kubiky porezat. Samozrejme ho to zmaha, takze hodinu reze, pul hodiny klid, pak hodinu reze… Jeden den ok. Druhej den, budiz. Kurva treti den uz te to sere a ctvrtek den mas chut mu jit rozmlatit… rozvadec. Pritom je to tvuj fanda, zakladku uspesne vychodil v sedme tride a na znamky uplne sral.
Takze pokud chci mit klid, bud mu musim jit pomoct, nebo mu tam nechat pristavit automatickou spalikovacku, ktera ty prkna sdela taky.
A takhle je s nim porad neco.
Proto potrebuju, aby skolstvi fungovalo na nejakem jednoduchem plosnem principu, kde i nejvetsi hovado dokopou k tomu, aby si umelo aspon utrit prdel. Jinak bude zivot s nima na jedne hromade nesnesitelny.
Honza53
Uvědomuješ si tu obrovskou ironii? Ten tvůj nesvéprávný soused strávil ve státním školství sedm let. Je to certifikovaný produkt přesně toho systému, který tu hájíš. Ty mi tu vlastně obhajuješ státní fabriku tím, že mi ukazuješ její nepovedený zmetek. Když pak přijde někdo jako já a řekne, že ten systém zjevně nefunguje, jaký myšlenkový proces se v tvé hlavě vlastně odehrává, že ten systém přesto bráníš?
Sysop
Kdyby do te skoly nechodil, tak bych mu nevysvetlil uz vubec nic. Kdyby bylo jen na nem, neumel by ani cist, ani psat. Jen by sedel u bedny. Je dobre, ze ho System donutil protrpet aspon tech sedm let.
Honza53
Takže mi tu s vážnou tváří obhajuješ drahý státní moloch tím, že toho kluka drtil devět (nebo osm) let v lavici, narval do něj učivo jen za sedm let, zabil v něm jakoukoliv vlastní iniciativu a výsledkem je rezignovaný chlap, co neumí nařezat dřevo a jehož vrcholem je, že si po tolika letech státní drezury umí přečíst televizní program a zírat do bedny. Tomu říkám panečku efektivní investice do budoucnosti. Opravdu tenhle systém chceš dál hájit?
Sysop
To je tvoje naproste nepochopeni situace. Ale budiz ti omluvou, ze pro same hypotezy a teorie nemas kontakt s realitou. Sousede, kteri mu leta davali praci, aby mel na zradlo, by te poslali rovnou… no vis kam.
Ano, jako nekrestan rikam – zaplatpanbuh aspon za to, co do nej namlatil. Ty jen myslis, ale ja vim.
ygorek
Sysop 25.3.2026 v 13.24
Váš příběh se sousedem je jasný a srozumitelný. Reakce „zabil v něm jakoukoliv vlastní iniciativu a výsledkem je rezignovaný chlap, co neumí nařezat dřevo a jehož vrcholem je, že si po tolika letech státní drezury umí přečíst televizní program a zírat do bedny“ je dostatečná, ne?
Sysop
@ygorek
No AI se poti, poti, stale kombinuje, aby si udrzela domnelou nazorovou dominanci, jenze jako na potvoru zivot to pise uplne jinak. Staci mi, kouknout se z okna a popsat to. Jak jednoduche.
Nejsem schopen si predstavit, ze z nadejneho jaderneho fyzika pruska skola udelala trosku u televize.
h72
Pruska škola vyprodukoval mrtě jaderných fysiků, z jejichž vynálezů a následné práce žijeme doposud. A také mrtě kvantových fysiků, na základě jejichž modelů máme dnes počítače a AI a roboty atd.
Honza53
Sysope, dřív měla každá vesnice svého ‚obecního nešiku‘. Nikdo ho nenechal umřít hlady, ale nedostával dávky na to, aby mohl čumět do bedny. Komunita mu řekla: zameť náves, pohrab listí, tady máš oběd. Byl pro okolí užitečný.
Systém, který tu obhajuješ, tuhle přirozenou solidaritu zabil. Stát nás zkasíruje na daních, pošle tvému sousedovi složenku a ten pak u té bedny může v klidu sedět a tobě řezat uši tupou cirkulárkou. Ten tvůj stát ho nezachránil, jen ho udělal zbytečným a tobě to dal zaplatit.
Sysop
Omyl. Kdyby mu stat nedal aspon elementarni vzdelani, tak byl celej zivot na podpore. Takze ta slavna slozenka by nas vsechny stala mnohem, mnohem vic.
Prave proto, ze dostal aspon zakladni, byt nedokoncene, vzdelani, byl schopen delat v JZD, na pile a v lese. Kdyz se mu reklo, ze ma rezat dva a pul metru, tak to proste bylo dva a pul metru, atd. Jo, netusi, kdo to byli Premyslovci a jak se pocita Pythagorova veta, ale to jeho zivotu nevadi.
Proste, pro tupce je zakladni vzdelani nutne a tem tupcum je nutne ho vnutit. Ostatne se podivej, jak to vypada v nejakym cikanskym ghettu, kde znamky ze skoly nehraji zadnou roli. Nechces mi tvrdit, ze pokud cikanum uplne zrusis znamky a dohled uradu a nechas jejich deti, necht se rozvijeji samy, ze vysledky budou lepsi. Ze ne?
ygorek
Sysop 25.3.2026 v 18:02
Přesně.
Honza53 postupuje podle these, že předškolní děti jsou nekonečně kreativní a proto je stát zavře ve školách, kde k tomu vyškolení učitelé jejich kreativitu tlumí až do úplného potlačení. Využívají k tomu tupý dril, vynucují biflování a tupé opakování vštěpených manter. Zde účelově zaměňuje pruskou školu a cheder, případně medresu nebo maktab.
(Podobnost zde jistě je, byla kriticky humorně využita například ve filmech Škola, základ života nebo Cesta do hlubin študákovy duše.)
Jak správně uvádíte, ona nekonečná kreativita pruskou školou nedotčených dětí přináší vám i mně jenom vyšší daňovou zátěž.
taidle diškuza má taky dycky aspoň jednoho místního jendu, kterým se osazenstvo nejakej čas baví, hádej, na kterýho hňupa to vychází zrovna teď? :o)
Jihočech Honza
Kdyby seděl u bedny, neřezal by dříví :-)
Arnold J Rimmer
Kdyby byl býval neřezal dříví, byla by mu v zimě zima….
Sysop
Presne tak. Byla by mu zima, pak by dostal zapal plic, odvezla by ho sanitka a dalsi dva mesice bych mu tam ja musel krmit slepice, karliky a vofce. Uuuuzasny. To uz tady bylo pri kovitu. Dekuji, nechci.
Sysop
No ja to vidim jinak. Kdyby jen sedel u bedny, tak touhle dobou uz je spis nekde v pecovatelaku, chalupa prodana a ja tady lezu po zdi, jak nejaky cajzlovsky hovado tam nechava ctvrtym rokem dve Ukacka s bobikem stavet novou chajdaloupku.
Lukas B.
proč mu neporadíte, aby si stloukl (svařil) nějakou kozu a řezal to elektrickou řetězovkou? bude to 1. rychlejší a 2. tišší.
Řetězovka je drahej špás, hlavně na řezání suchýho dřeva, to je teda kokotina. By mu to furt musel servisovat, to jo tvl.
Lukas B.
na krajinky z měkkého dřeva je to OK. to nejsou tlusté jasanové souše. na elektrické řetězovce je servisování pouze dolévání oleje a dopínání řetězu, možná tu a tam pošmidlání pilníkem po trefení hřebíku a jednou za čas stovka za naostření.
Sysop
Predloni se riznul do nohy tak, ze skoncil ve spitale a bracha mu retezovku sebral. Na cirkuli si dava, kupodivu, zatim docela bacha. Uvidime dal…
Lukas B.
na cirkuli jsou zranění výrazně devastačnější než od řetězovky…
Sysop
Tezko rict. Cirkule ma vetsi rychlost, setrvacnost, ale zase mensi prorez. Ale podstatne je, ze cirkule stoji, pri rezani prkynek se nepouziva priklop, alebrz stul a pres kotouc je kryt. Takze pokud clovek reze rozumne, i nesvepravny se po cely zivot nezrani.
Retezovka je jine kafe, jeden se musi zamyslet, kam muze ulitnout, pokud se hryzne a hlavne, kde ma mit haxny, kdyz sudla neco nekde okolo nohou. A to je presne slabe misto meho souseda.
Jiste, mohl by si vzit kozu, ale na krajnice se nehodi, musel by mu to nekdo dalsi drzet a cirkule je rychlejsi, takze necht radeji nic nemeni, neprepina a je rad, ze je.
Childeater
U cirkulárky je příšerně otravnej ten kravál.
Ale předpokládám, že soused za tři dopoledne (kdy seš v práci) nařeže zásobu na celej rok.
Sysop
@Childeater
Ja jsem v hokne, ale zena je doma… Takze prijedu, nejprve posloucham kraval pred barakem a pak jeste doma.
Problem je, ze ho rezani dreva bavi. Sice je to fajn, kdyz delam drevo ja, ze za dve piva prijde pomoct, ale on je schopen kubik dreva rezat tri dny. Se s tim uplne mazli.
Lukas B.
něco už jsem se krajinek nařezal. kromě kozy a řetězovky se k tomu hodí kurta. prostě se na kozu narovná balík krajinek tak, aby byl průměr balíku zhruba 30 pro čtyřicítku lištu (to znamená v případě čtyřmetrových krajinek něco přes čtvrt kubíku), přitáhne se uprostřed kurtou ke koze, zbytek kurty se někde vomotá aby nevlál kam nemá, a postupně se řeže střídavě z jedné a z druhé strany. správný lenoch si tam pod to dá rovnou kolečko doleva i doprava. jo jasně, chce to mentální kapacitu takovou, aby si k tomu jeden vzal na nohy něco jiného než kraťasy a sandálky.
Arnold J Rimmer
Kdo si kvůli tomu jde svlíknout kratasy a přezouvat kroksy je salát a hovno sportovec!
Jinak krajiny upřímně nenávidim, člověk aby furt merčil kdy mu střelí řetěz do ksichtu, o těch ztupenejch nemluvě. A ve finále máš pokrácenej salát co hoří prakticy hned u dvířek ještě než ho upustíš. To radši protáhnu tělo v lese, něco sundam a za půl dne mam fůru místo těch pitomejch prkýnek co jsou jenom pro zlost.
Lukas B.
ostatně, proto jsou krajinky tak laciné, je s nimi spousta práce (řezání, doštípnutí, rovnání…). do kuchyňského sporáku při vaření na jaře a na podzim je to akorát. fedrovat to celou zimu do kotle by bylo fakt za trest.
Sysop
Soused ma ty krajiny zadara, v tom je zakopanej Hund.
Ma nekolik hektaru lesa, ale prorizka smrdi praci. Tohle ma jako zabavu.
Childeater
AJR 11:38
Mám to stejně. Když mám dva brigádníky k ruce, tak mám za den 10-12 metrů hotových souší
Lukas B.
moji brigádnící jsou děsně líní, radši hrajou volejbal nebo matlají telefony. ale zas je platím dost mizerně.
Arnold J Rimmer
Slyšel jsem u nás v hospodě o chlapovi co si na cirglovce proříznul záda, což je myslim docela slušnej výkon, to se každýmu hned tak nepovede.
Sysop
Ja znam jednoho, co si cirkuli fiknul xilt na cepici, kdyz se ohybal do priklopky pro nejakej kousek dreva. Jak dopadly trenky jsem se neptal.
A komupak se povedlo cirkulárkou postřelit, ha? :D To tak nevědomky strčíš do novýho fortelnýho (a pekelně vostrýho) kotouča z nástrojové oceli dveřní pant, ten ti z něj samozřejmě bez větších potíží vyhlodá kousky jak broky, no a pár jich stihne vobkroužit skoro celou kružnicu a skončí ti v triku. Jako jasný, malý povrchový ranky, vo nic nejde, ale naučíš se dávat kurva bacha na jakejkoli kus kovu X-D
Childeater
Brácha Johnnyho Cashe si na cirguli proříznul tuším hrudník.
Lukas B.
švagr jedné kolegyně si prořízl ruku a celou paži podél, vypadalo to prej jako trošku hubenější filet z lososa v chlaďáku v lidlu. stačili to strčit do igelitu dřív než to odnesl pejsek, ve špitále mu to přišili a zase řeže na cirkuli jako by se nechumelilo.
Arnold J Rimmer
vot těééchnika! :)
Sysop
A chumeli se snad?
Lukas B.
na šumavě opravdu asi ne. v beskydech ano.
Bahnak
Akorát teda ze soukromejch českejch VŠ vychází podezřele málo géniů.
Když už někdo na něco stojí, bejvá z normální univerzity.
Sysop
Ovsem, protoze vetsina tech soukromych ustavu jsou pumpa na prachy a tim padem jsou tam uklizeny i spousty blbych deti, kterym bohati rodice koupi titul. Mam v rodine dva takove pripady. VS na patej pokus, zaplaceny, ale „titul“ Bc. tam je a sup do statni spravy!
Foundryman
Bc. je zkratka od „Blbec“. Pro státní správu nezbytný kvalifikační předpoklad.
Sysop
No brzo bude titul uz i za madurydu, vypada to.
Alan.Cox
Já už jsem to tvrdil dávno, že bych maturitu dával novorozenci s rodným listem. S občankou by každý automaticky dostal doktorát. A v 18 rovnou i decenturský titul. Aspoň by se konečně završil trend, který se nastolil na Západě.
princdrson
nejvypečenější jsou soukromé školy, generující absolventy EvroFašistických studií, které jim zaplatil z daní jejich zaměstnavatel, … doplň úřad.
Alan.Cox
Středoevropská univerzita George Šoroše. Nic lepšího už vystudovat nelze.
„lidé vašeho typu by najednou ztratili svůj hlavní smysl života: neměli byste na koho nadávat.“
.
Ups. 😂
.
Nepodceňoval bych je.
Vždy si něco najdou.
A když ne něco aktuálního, tak něco z mládí a puberty.
„a 2 roky ho zaučíte“
A šlo by to tak, že by opustil školu a uměl to ihned?
Psisko
Honzo53, už vidím firmu plnou inovativních lidí, který si každý dělá, co ho napadne a potom nikdo není schopen ani říct, jaké má firma prodeje, protože to každý inovativně vykazoval jinak. Super! Prosím Tě, v jakém oboru Ty pracuješ?
Taky je zajímavé, že v přírodě jsou všechna společenství organizována hierarchicky, vždycky je někdo nadřízený a někdo podřízený, a tomu podřízenému mohou být všechny inovace k ničemu, pokud nedělá to, co potřebuje nadřízený.
Možná bys měl zajet do Japonska nebo Číny, kde starší má vždy pravdu (Japan) a kde děti ve škole drilujou všechno možné a dokonce si po sobě i uklízí třídy (China). No a vidíš, kam to dotáhli!
Honza53
kam to dotáhli… máš na mysli Karóši a Tang ping? Tak to jo, to jsem nevěděl že tohle je cíl, to teda pardón, jdu to všechno hned smazat aby vám to tady nenarušovalo bezpečné prostory…
Jihočech Honza
Stejně jako Sparťané nebyli žádní nepřemožitelní supevojáci, tak ani ti Žaponci nejsou studnicí geniálních vynálezů, spíš velmi dobře a důsledně vylepšují to, co objevili jiní.
Psisko
Když jsi odpověděl jen na zlomek mého komentáře a ještě to vytrhl z kontextu, oplatím Ti stejnou mincí:
A jak víš, že přepracovaní nejsou jen ti inovátoři, kteří musí pořád vymýšlet nové věci? Ti, co jedou unifikovanou rutinu, jsou přece v pohodě… :-) :-)
Honza53
Psisko, stěžuješ si, že jsem odpověděl jen na zlomek, a chtěš ucelenou odpověď. Máš ji mít. Vezmeme to hezky bod po bodu, abys viděl, jak moc se v těch svých domněnkách mýlíš.
1. Mýtus Karóši a usměvavých rutiniérů
Ten tvůj pokus o vtip s tím, že na přepracování umírají inovátoři, zatímco rutiniéři jsou v pohodě, ukazuje naprostou neznalost toho, jak asijský trh práce funguje. Je to přesně naopak. Fenomén Karóši (smrt z přepracování) nekosí vizionáře a inovátory. Kosí takzvané ‚salarymany‘ – tedy ty nejdokonalejší produkty asijského školního drilu. Lidi, kteří dělají přesně tu tvou vysněnou ‚unifikovanou rutinu‘, sedí v korporátu 14 hodin denně jen proto, aby ukázali loajalitu nadřízenému, a bojí se odejít domů dřív než on, i když nemají co na práci. Umírají na stres z absolutní poslušnosti a ubíjející rutiny. A Tang ping v Číně? To je vzpoura mladých přesně proti téhle bezduché hierarchii, kde jsi jen kolečko ve stroji.
2. Pletení inovace s chaosem (Aneb firma a účetnictví)
Tvůj příklad s firmou, kde si každý účtuje, jak chce, je ukázkový slaměný panák. Pleteš si inovativní myšlení s anarchií. Žádný tržní model netvrdí, že nemají existovat pravidla (jako je podvojné účetnictví). Rozdíl je v tom, že účetnictví je jen nástroj měření, ne samotný produkt.
Firma, která přežije, potřebuje pevná pravidla pro účetnictví, ale potřebuje inovátory a kreativce na to, aby vůbec měla co účtovat! Státní školství, které tu hájíš, nedělá to, že by lidi naučilo jen účetnictví. Ono je nutí všechny vyrábět ten samý zastaralý produkt stejným způsobem a trestá každého, kdo přijde s lepším postupem.
3. Odvolávání se na přírodu a opice
Tohle je tvůj největší logický faul (tzv. argumentum ad naturam). Tvrdíš, že v přírodě je vše hierarchické a nadřízený má vždy pravdu.
Za prvé, lidská společnost se posunula od tlupy paviánů, kde má největší samec nárok na všechno jídlo a samice, právě díky tomu, že jsme začali používat mozek a dobrovolnou směnu (trh), nikoliv jen hrubou sílu a slepou poslušnost.
Za druhé, evoluce sama o sobě je ten nejčistší decentralizovaný inovační proces! Neexistuje žádné ‚Ministerstvo přírody‘ nebo ‚Ředitel lesa‘, který by zvířatům nařizoval, jak mají mutovat. Příroda funguje na metodě pokus-omyl (inovace) a přežije ten, kdo se nejlépe adaptuje. Kdyby příroda fungovala podle tvého strnulého hierarchického drilu, kde se jen opakuje to, co dělali předci, jsme dodnes jednobuněčné bakterie.
Shrnuto a podtrženo: Asijský dril, který tu obdivuješ, produkuje poslušné roboty, kteří buď vyhoří, nebo umřou na infarkt z přepracování. Inovace posouvají svět vpřed, zatímco slepá poslušnost nadřízenému jen udržuje status quo. A jestli ti vyhovuje být jen podřízeným rutiniérem, kterému musí šéf říkat, co má dělat, je to tvoje volba. Ale nenuť státní aparát, aby do téhle formy lámal plošně celou společnost.
Psisko
K bodu 1) Byly by nějaká tvrdá data, nebo jsou na krámu jen domněnky a pocity?
K bodu 2) Nejde o účetnictví. Třeba strojař v konstrukci si nemůže inovovat jak chce, jsou normy, procesy, atd. Bankéř si taky nemůže inovovat jak chce, jsou opět předpisy, audity, management rizik atd. A také to nejde proto, že nemůže inovaci provést sám, ale pro její dotažení závisí na spoustě jiných lidí. Nakonec v každé větší firmě jsou nějaká „pravidla“, která ty inovátory brzdí. Opět se ptám, v jakém oboru pracuješ, že máš tak naivní pohled na svět?
K bodu 3) Ano, lidé se od zbytku přírody velmi odlišují. Ale místo hrubé síly tu teď máme peníze, že? Takže místo inovativního myšlení by se mělo ve škole učit, jak vydělat co nejvíc peněz, ne? Nebo jak zblbnout co nejvíc lidí (ála politologie)? Možná pro praxi dobré, ale kde jsou pak ty ideály, jak má fungovat společnost? Kde jsou pak jiné lety ověřené hodnoty, jako morálka atd., ty inovátore? Možná, že 83 pohlaví je ta správná inovace podle tvého gusta.
Shrnuto: Kecáš. Asijský dril produkuje třeba žáky, kteří mají nadstandardní výkony v matematických olympiádách. Kteří jsou schopni uklidit třídu, pomoct starým lidem a nejsou to evropské sněhové vločky. Nejde o to slepě poslouchat šéfa, ale o to být schopný pracovat v kolektivu. Což někteří inovátoři s ADHD neumí, protože nejsou schopni udržet myšlenku déle než 2 minuty.
Psisko
„Tvrdíš, že v přírodě je vše hierarchické a nadřízený má vždy pravdu.“
Ano, v přírodě jsou všechna společenství organizována hierarchicky.
Nikde netvrdím, že nadřízený má vždy pravdu. Co si to vymýšlíš? (Tvrdil jsem jen, že v Japonsku má starší člověk pravdu, což je součást jejich kultury.)
Honza53
Vidím, že tě to téma hodně zvedlo ze židle, až jsi do debaty o školství a inovacích zatáhl i 83 pohlaví. Zkusme se zhluboka nadechnout a podívat se na ty tvé body věcně a v klidu, ať se zbytečně netočíme v kruhu.
1. Ta tvrdá data o Karóši
Když se podíváš na jakoukoliv oficiální zprávu japonského Ministerstva zdravotnictví a práce (MHLW), zjistíš smutnou věc. Oběťmi Karóši (smrti z přepracování) nejsou lidé, kteří by volně inovovali ve startupech. Jsou to drtivou většinou ‚salarymani‘ – klasičtí řadoví úředníci a střední management. Umírají na infarkty a mrtvice právě kvůli té rigidní hierarchii, kterou tu obhajuješ. Kvůli tlaku, že nesmí odejít domů dřív než šéf, že musí dodržovat nesmyslné rituály a že jsou jen kolečkem ve stroji bez jakékoliv osobní autonomie. Ten systém je neuštval inovacemi, uštval je ubíjející, povinnou rutinou a poslušností.
2. Mantinely versus inovace (Strojaři a bankéři)
Tady si, Psisko, pleteš dvě úplně odlišné věci – mantinely a samotnou cestu.
Samozřejmě, že strojař musí dodržovat fyzikální zákony a bezpečnostní normy. Samozřejmě, že bankéř musí dodržovat zákony proti praní špinavých peněz. To jsou mantinely (pravidla hry). Ale inovace znamená, že uvnitř těchto pevných mantinelů dokážeš vymyslet most, který je o třetinu lehčí a levnější, nebo bankovní aplikaci, která lidem ušetří čas.
Škola, kterou kritizuji já, tě nenaučí jen ty mantinely. Ona ti přesně nadiktuje i tu cestu a potrestá tě, když to zkusíš vyřešit jinak, i když je tvůj výsledek správný. To je to, co zabíjí skutečný pokrok.
3. Asijský dril, olympiády a těch 83 pohlaví
Ty pohlaví nechme stranou, to je progresivistická (a paradoxně velmi autoritářská) ideologie z univerzit, která se svobodným trhem nemá vůbec nic společného.
Ale k těm asijským školám: Máš naprostou pravdu, že jejich žáci vyhrávají matematické olympiády. Jsou neuvěřitelně pracovití a umí perfektně aplikovat naučené vzorečky. To je nezpochybnitelné. Ale polož si upřímnou otázku: Proč tedy ty nejpřelomovější věci posledních dekád – internet, osobní počítače, smartphony, znovupoužitelné rakety nebo revoluce v AI – vznikly na Západě? Proč tyhle asijské ekonomiky často musí západní patenty a nápady kopírovat?
Odpověď je jednoduchá: Protože dril tě naučí perfektně vyřešit test, který už někdo vymyslel. Ale nenaučí tě vymyslet věc, která ještě neexistuje. K tomu potřebuješ určitou míru vnitřní svobody a schopnost myslet ‚out of the box‘.
A k té poslední poznámce o lidech s ADHD, co ‚neudrží myšlenku‘. Podívej se do historie byznysu a vědy. Spousta těch největších inovátorů byla a je neurodivergentních. Systém je ve škole často označil za problémové, protože nechtěli tiše sedět. Ale ve skutečném světě to byli právě oni, kdo posunul lidstvo o kus dál. Nejsou rozbití, jen fungují jinak.
Nemusíme se shodnout na všem, ale zkus nad tím rozdílem mezi slepým drilem a skutečným řešením problémů alespoň chvíli přemýšlet.
Lukas B.
povšimněte si prosím, že většina vynálezů co jsou okolo nás (a co nám umožňují žít v dostatku) byla vymyšlena adepty německého školství. Virchowem a Semmelweissem počínaje přes Ottu a Diessela, Habera a Bosche, přes velké chemiky po velká jména jaderné fyziky.
Psisko
1) Takže zase žádná tvrdá data, jen prý se mám kouknout do „jakékoliv oficiální zprávy“. Ha ha.
2) Asi jsi nebyl ve škole. Pokud žák vyřeší matematický příklad jiným způsobem, ale správným, dostane jedničku. Žádný dril, jako že se něco řeší pouze takto a nijak jinak, ve škole neexistuje (pokud není učitel debil, ale toto riziko je ve všech oborech).
3) Těch 83 pohlaví je inovace, je to něco nového a některé lidi to moc zajímá, zvlášť mladé. Takže to nelze jen tak „nechat sranou“. A jaké je spojení mezi inovacemi a svobodným trhem? Žádné, že?
Asijští žáci pracovití bezpochyby jsou, ale zřejmě jsi nikdy neřešil matematickou olympiádu. Tam jsou vždy příklady, které jsou nové a obtížné a se znalostí vzorečků je nevyřešíš (mimochodem, vzorečků na zapamatování je v matematice minimum, je vidět, že jsi asi z humanitního oboru = strach ze vzorečků). Řešení musíš od začátku vymyslet a je to něco nového, s čím se dříve žáci velmi často vůbec nepotkali.
Asiaté mají v současné době více patentů než „západ“. A poslední novinky dost často pochází z Asie. Nám tu ujel vlak.
Neurodivergentní jsou problémoví při spolupráci v kolektivu. Nikdo je nechce mít ve firmě. A ve vědě se mohou uplatnit jen tam, kde mohou bádat sami, což v dnešní době je stále méně oblastí.
Lukas B.
mě už to nebaví jak se zaměňuje kalkulus (počty) a matematika (způsob myšlení). na kalkulus jsou vzorečky a postupy. některé se fakt hodí, dokážou totiž ušetřit spoustu času. třeba ten pro hledání kořenů kvadratické rovnice. nebo použití cramera (determinantů) na tři rovnice o třech neznámých, to je taky fajn.
matematická olympiáda fakt není o tom, kdo rychleji s papírem a tužkou vynásobí 236897*5351455/25689.
Tak to pak jó. :-D
A ti pak budou doučovat budoucí popeláře a metaře?
Psisko
No tak pro zubaře je hledání kořenů denní chleba, ne? :-)
Ale vážně, k čemu je to dobré? Je to řešení první „složitější“ (nelineární) rovnice. Nejde o to se našprtat vzoreček, správný učitel vysvětlí i jak se k němu došlo. Zvídavý žák potom může zjistit, zda existují i vzorečky pro polynomy vyšších řádů. A pokud se do toho ponoří, dojde až k teorii grup. (Která má mimochodem široké uplatnění třeba i v kvantové fyzice.)
Jde o to si potrápit mozek a naučit ho přemýšlet a řešit problémy. Chápu, že někoho matematika bavit nemusí, ale jak řekl jeden matematik :-), „Každý může být ve svém oboru trošku lepší pokud zná matematiku.“
Alan.Cox
A teorie relativity je jen pár rozinek nad diferenciální geometrií. 99 % diferenciální geometrie, 1 % fyziky.
„Zvídavý žák potom může zjistit, zda existují i vzorečky pro polynomy vyšších řádů.“
.
Hm, hm, hm…
.
Zvídavý žák se o to možná začne zajímat i bez učitele.
Otázkou je co pak se zvídavým žákem provede nástup puberty a hormonální gejzír.
:-D
„No tak pro zubaře je hledání kořenů denní chleba, ne? :-)“
.
Se někdy optejte kolik semestrů věnovali matice, když byl zaveden titul MDDr.
.
Anebo, zda ví jakou chemii vlastně při práci používají.
Třeba k naleptání zuboviny.
Nebo dezinfekci kanálků.
.
Jak se dívá chirurg na zubaře?
Jak se dívá ortopéd na chirurga?
.
K jakým řemeslům je pak lidé přirovnávají?
Bahnak
@ Psisko
„Pokud žák vyřeší matematický příklad jiným způsobem, ale správným, dostane jedničku. Žádný dril, jako že se něco řeší pouze takto a nijak jinak, ve škole neexistuje (pokud není učitel debil, ale toto riziko je ve všech oborech).“
Nojo, jenže pokud berete informace z médií zásobovaných různými aktivistickými nesmysly, tak si myslíte, že to je právě takhle. To jsou právě ty zdroje…
alfonz19
Bahnak26.3.2026 v 13:38
přesně tak, takhle to vůbec není. Úča učí moje děcko zápis jak od prasat, šipky, chaos. Ale když to děco neudělá, tak to nepla i se správným výsledkem. Samozřejmě děcko je flákač a tak si hovno pamatuje jak to má dělat, a úča je turbo flákač, takže nikde není ke zjištění, co jako chce. Takže máme facebookové brainstormingové skupiny, kde se snažíme zjistit kde je pravda jak máldr se skalijovou.
Sestra zápasila s rovnicemi. Tak jsem ji naučil vysokoškolskou lineární algebru — co si budeme nahlávat, jsou to postupy cvičené opice. Takže jsme totální frustraci po 2 týdnech nechápání, nahradili za schopnost vypočítat soustavu dosazovacím/odčítacím způsobem + matice a bez problémů počítala soustavy o vyskokém počtu rovnic/neznámých. Bez chyby, rutinně, rychle. Druhej den basa. Jak to? Prej neumím. A cos dělala špatně, vždyť včera nebyl žádnej problém/zaváhání v desítkách příkladů! Nevím, hysterák.
V US jsou samozřejmě nejdále, takže příklad 3×4 nelze napsat 3×4=12, kde je výpočet?! ale nutno psát: 3×4 = 4 + 4 + 4 = 8 + 4 = 12 Ovšem zde pozor, kdybych napsal: 3×4 = 3 + 3 + 3 +3 = 3+3+6=6+6=12 tak je to pochopitelně fail. Nebo naopak, nevím co je OK. Krom toho případy, kdy úča i řiditelka si potvrdili, že 12/0 = 1 (nebo to bylo 12?, už nevím. Ale když dělím ničím, tak vlastně nedělím. To je jako když se krájí dort bez nože. Asi to bude dvanáct) a i přes stížnosti se to nějak nepovedlo, a pokud chtělo dítě projít, holt se muselo naučit bulšit.
je to o učitelích a ne o škole. Škola, kde nejsou netáhla a flákači prostě neexistuje. Právě dnes jsem opět okusil, že ani soukromá placená škola nad rámec běžné výuky, jaksi není bez vady. Sice jede novými® skvělými® postupy, které dítě motivují®, dítě se učí přirozeným způsobem® a vůbec vše je nejlepší®, ale na vše se vyflákala při první příležitosti, a to ještě zásadně více, než škola klasická. Ne že bych chtěl autorovu školu nějak apriori zkoušet, ale vlastně tam maj velmi podobné principy. Škola klasická tímto způsobem nabízela výuku angliny navíc, tak proč to nezkusit. Totálně vyhozené prachy. Ale velmi mne pobavila forma. Žák začátečník, který angličtinu neovládá a umí mluvit pouze česky, odmítá® komunikovat výhradně anglicky, neustále se přepíná do češtiny, a výuku učitelce bojkotuje®. Já bych to se svým tradičním přístupem vnímal jako že nemluví protože to neumí, a snaží se jak to svede, ale podle nejnovějších postupů pokud neplníte plán učitele, je to vzpoura. To je prostě paráda. A to by mě ani tak nesralo, jako to, že jsem spiknutí odhalil náhodou a učitelky tam nechaly dítě zevlit 3/4 roku aniž by daly jakýkoli report, úkol, nic. Taktické vyčkávání podle nejnovějších didaktických poznatků.
Vildething
Ne, ani v desátem díle nikoho neobžalujete, Hanspadesáttrojko. Z vašich 9 textů je vidět, že pořád nemáte viníka. Kdybyste to vědel, tak to napíšete již v díle prvním – cituji z tohoto dílu:
… upne se byrokracie na formu. (Kdo že je ten byrokrat? Třídní úča? Bába na studijním?) Vytvořili jsme z … (Aha, takže to my znamená i vás, Hans?) Stát zdevalvoval …. (Aha, takže vy jste to vytvořili, ale stát vám to kazí?) Školský systém nás podvedl. (Tak počkat, vy jste to vytvořil, stát vám to kazí, ale to systém vás podvedl? Tak proč jste ten systém vytvářel….) Slíbil nám … (Systém nikomu nic neslíbil. Kde má vůbec systém pusu, aby mohl slibovat?)
Kdybyste se místo krmení promptu ejáj třeba věnoval i kritice druhé strany mince – učitelů až po ministra školství, snad byste na to kápnul, ale takhle ne.
dubraro
„Umělá inteligence zná všechna hlavní města světa. Umí zpaměti všechny fyzikální vzorce…“
Ano. Ale jen dokud je elektřina a funguje internet.
AI je produktem systému, který funguje, dokud jehla stojí na špičce jehly.
Sysop
Prave. AI je jen o neco lepsi knihovna. Co do ni das, to tam najdes. Nic vic. Pro klasickou knihovnu je bubak ohen, pro AI blackout.
Takže neumíte AI využívat a myslíte si, že je to lepší gůgl. :-D
Hroch
Už se těším na desátý díl, „Jak uniknout“.
Úniky mne velice zajímají.
Jak uniknout pruskému školnímu systému, základní vojenské službě, pracovnímu procesu, krysím dostihům, z kriminálu, z manželství, závislostem na drogách, alkoholu nebo cigaretách, nemocem a neduhům, finančním problémům nebo nudě či válce.
Celý lidský život je v podstatě taková escape game.
Jediní, kterým se podařilo uniknout, to udělali tak, že vzali provaz a oběsili se, nebo jiným způsobem ukončili svůj pobyt v tomto slzavém údolí.
princdrson
útěk je pro sráče, chlap vstoupí středem
Hroch
Epstein, držka vyžilá, také úspěšně unikl.
princdrson
odešel středem … a užívá si v teple
Sysop
Ne nadlouho, jde po nem Chuck.
Alan.Cox
Je mrtvý, Dejve!
moravan
Autor se opět, hluboce, mýlí, tentokrát v personalistice.
Nanynky z humanitních škol, které se stávají prvním „filtrem“ třídícím došlá CV, tragicky často nedokážou rozeznat fachmana v oboru a do „dalšího kola“ pak předají jen ty mazlíčky, kteří ovládají podobnou, vyprázdněnou hantýrku jako ony samy.
Další chronickou slabinou, opět hlavně personalistického ražení, je slabé zaučení a ještě slabší dozorování zaměstnanců. Drtivá většina lidí chce dostávat peníze, ale nechce pracovat. Chtějí za 45% pracovního nasazení 100% mzdy. A kdyby to byl jeden flákač, dal by se eliminovat, ale to je všude, i na ředitelských pozicích. Problémy se tak zacyklují a opravdu nemají řešení. Ani volný trh, ani státní dozor nejsou schopny dokopat výrobní podniky nebo prodejce čehokoli k obyčejné poctivosti. Faleš a polovičatost se tak stává normou.
„Chtějí za 45% pracovního nasazení 100% mzdy.“
.
Vážně? A už teda lakýrník ve Škodovce dostává stejný plat jako lakýrník ve Wolfsburgu?
A co pracovní doba? Stejná? https://lukas.skoda-auto.cz/detail-pozice-autolakyrnik
Nejak jsem to preskakal, nechci si kazit rano.
Problem je u mne. Kdyz mi na pohovor prijde jednickar a trojkar, tak z nejakeho zahadneho duvodu ten jednickar ma tah na branu, vecem rozumi a umi vyresit zadany problem. Ja to nechapu, kdyz znamky ve skole nejsou vubec zadnym racionalnim meritkem.
Proste tomu nerozumim a nebudu to cist.
A to teď budeš mít ještě složitější protože po tom co ti vlastní potěr z výměnného pobytu v říši dal informaci že tam jsou o 2 lvl níže budeš teď preferovat jedničkáře z ČR a ne jedničkáře z říše, pokud si totiž nebudeš chtít vnitřně dokázat že nemám pravdu pak samozřejmě budeš preferovat jedničkáře z říše a ne jedničkáře z ČR…
Eh? Jako, ze bych werboval cesky studenty na Dualstudium? Inu, pokud budou umet dobre nemecky, ja s tim nemam problem. Obavam se ale, ze budou umet tak maximalne anglicky.
A nyní něco pro zasmání.
Veselé příhody se stávají také při výlovu rybníků. Jedna za všechny: V Tučapech zůstal při výlovu jeden pěkný kapr v bahně. Baštýř Adámek vzal podběrák a chtěl kapra nabrat. Bidlo podběráku však bylo krátké, a tak se baštýř Adámek musel za kaprem řádně naklonit. Než se nadál, ztratil rovnováhu a sletěl po hlavě do bahna. A tak se v bahně mrskali dva – kapr a baštýř Adámek. Všichni kolem se notně nasmáli. Nebo jiná příhoda: Mladý Podskalský byl na výlovu poprvé. Všelijak se mezi rybáři motal, až se zapletl do sítí. Namoutě, řekl baštýř Adámek, takový kus jsme v Tučapech ještě nechytili. Všichni kolem se notně nasmáli.
Nebo jiná příhoda…
Childeater 25.3.2026 v 8:19
Děkuji!
„V minulém díle jsme se podívali“. Ona může stárnout a měknout i AI?
cepin 25.3.2026 v 8:19
Asi ano. Pro přesnost by ještě mohla dodat, kolikátý jsou.
A je tu vaše denní dávka AI sraček !
I blb pochopí, že socialistický vysokoškolák co prošel tím „prušáckým“ vzděláním měl tu obrovskou výhodu, že jeho titul zaručoval, že když ho posadíte do konstrukční kanceláře či vývojového oddělení a 2 roky ho zaučíte, tak vám bude schopný dělat ten výzkum, výcoj a inovace.
Protože vzdělání sloužilo i jako síto.
A kdo jím nepropadl, ten byl fakt dobrej.
Dnes jste rádi když vám dotyčný s 2 tituly vůbec spočítá trojčlenku.
A jestli Mařka Terezka potřebovala gramotné kanonýry, tak ČSLA Varšavského paktu potřebovala už VŠ specialisty pro REB, PVO, radary a další čím dál složitější techniku.
I blbej velitel tanku musel mít minimálně průmyslovku.
Proto má stále nejkvalitnější VŠ absolventy Rusko. Které si nenechali dokurvit školství experty jako AI Honza53
„I blbej velitel tanku musel mít minimálně průmyslovku.“
Jasně. Tabulkově 4500 tanků a v každém seděl průmyslovák.
A ideálně strojař, že jo. :-D
75 okresů. V každém byla průmyslovka?
Jo. To je to, co se AI53 nelibi, ale bohuzel to tak je. Pro mne na pocatku prichodu do Rise se otevrely dvere s cervenym diplomem Uni Dipl. Ing. Tim to zacalo. Behem Probezeit jsem jim pak ukazal, co umim. Ale bez toho papiru bych dost mozna dneska na mym fleku nesedel.
To je, jako prijit na prvni rande zarostlej a smradlavej. Muzes bejt sebelepsi v posteli, ale proste nedostanes tu sanci, protozes prosral start.
U nás se nedostaneš do board of management, pokud nejsi Dr.
Ofiko to nikdo neřekne, ale všichni vyšší maj prostě doktorát a je to jedinej titul, kterej maj Němci na i navštívenkách a důsledně ho používají.
Stran univerzitního titulu souhlas. Kdybych neměl univerzitní vzdělání, nemohl bych dělat to, co dělám.
Prostě bych nebyl přijat do výběrka na ten flek.
Presne.
No tohle už smrdí anglosaským kastovním systémem. Že by ten kdo má jen Ing a ne PhD nesměl dělat v managementu, nedává žádný smysl.
Smysl by to mělo možná u docentů a profesorů co řídili katedru na VŠ a větší vědecké projekty.
To ale mají i v životopise.
Manažerské schopnosti nekorelují s tituly. To je separátní dovednost daná spíš osobností a praxí.
Ale on to nikdo nezakazuje, jen ti proste neotevre dvere na prvni dobrou. Prave ten diplom je vstupenka. Je to blby, je to nespravedlivy, ale je to proste tak.
Ostatne proto se toci filmy o Popelkach a podobne. A lidi na to cumi.
Všichni sní dostat se do „board of management“ :-D
A pak vo tom psát na DFENS. X-D
Milý Jantare,
docela by mě zajímalo, proč se u mých textů (nebo jak ty říkáš, ‚AI sraček‘) pravidelně rozčiluješ do běla a hrozí ti prasknutí cévky, když si přitom vůbec neuvědomuješ, že ti nabízím přesně to, co celou dobu zoufale chceš.
Máš totiž naprostou pravdu. Dnešní státní pablbské školství je absolutní tragédie. Už nefunguje jako síto, netřídí zrno od plev a produkuje absolventy se dvěma diplomy, co nezvládnou spočítat trojčlenku. Ztratilo to jediné, co na tom socialistiopruském modelu jakž takž fungovalo – ten brutální filtr.
Ale co ti pořád uniká, je fakt, že dokud bude školství v pařátech státu, NIKDY se ti ten tvůj milovaný starý systém nevrátí. Státní úředníci ti tam vždycky nacpou inkluzi, progresivní nesmysly, rušení známek a podobné sračky.
Celá tahle moje kritika státní školy nevede k ničemu jinému než k jedinému logickému cíli: k naprosté odluce školství od státu a k volnému trhu ve vzdělávání.
Chápeš tu pointu? Na volném trhu si totiž ty a tobě podobní budete moci v klidu založit a platit ‚Jantarovu elitní akademii tvrdého drilu‘. Můžete si tam zavést pruský režim, brutální vstupní testy, vyhazovat za jednu pětku, memorovat od rána do večera a počítat trojčlenky až do krve, aby z těch vašich fakanů konečně něco pořádného bylo a to síto zase fungovalo.
Žádný státní ouřada ani aktivista vám do toho nebude kecat, nikdo vás nebude nutit integrovat pomalejší žáky a nikdo vám nebude nařizovat ‚wellbeing‘. Budete si ve své škole moct dělat přesně ten dril, který podle tebe generuje ty nejlepší inženýry.
A já? Já si zase svoje děti pošlu tam kam uznám za vhodné sám.
My se vůbec nemusíme shodnout na tom, JAK se má učit. Takže místo toho, abys tu na mě prskal jed a nadával mi, bys měl raději zapojit tu věc co máš mezi ušima a popřemýšlet nad tím, že jsem tu vlastně jediný, kdo ti nabízí reálnou cestu, jak tu tvou vysněnou ‚starou dobrou školu‘ získat zpět.
P.S. Ale upřímně chápu, že by to pro tebe – a další zdejší diskutéry, kteří s tebou evidentně souzní (jako jsou Alan.Cox, Sysop, Dissenter nebo Foundryman ) – vlastně bylo strašně nepohodlné. Kdyby totiž tahle odluka klapla, lidé vašeho typu by najednou ztratili svůj hlavní smysl života: neměli byste na koho nadávat. Přišli byste o ten univerzální fackovací panák v podobě zlého systému a ministerstva. Najednou byste totiž museli přestat jen ublíženě kňourat v diskuzích a museli byste začít reálně makat na tom, abyste si to své vysněné vzdělávání sami vybudovali. A to je samozřejmě mnohem těžší než tu prskat jed.
Odluka strategickych veci od statu je fajn. Doprava, spitaly, fabriky,… no tak jeste plosne to skolstvi.
A posledni pak zhasne.
No hlavně „volný trch“ nikde nikdy nevybudoval kvalitní systém vzdělávání.
I v těch slavných kapitalistických USA zavedli státní „prušácké“ školství a SSSR s odřenýma ušima dokázali konkurovat jen díky tomu že kradli mozky po celém světě, od trofejních „paperclip“ nacistů, přes židy až po elitní vědce z evropských univerzit.
Evropa ti zařídí špičkové vědecké vzdělání, ale pokud chceš velké prachy nebo hvězdnou kariéru, musíš do USA. Tady nic moc.
(tak to fungovalo před 15 lety, dnes inkluze)
Nemuzou byt vsichni bohati, zejmena pak, kdyz vetsina je lina a hloupa.
A vy jste ti bohatí jo?
Kolik z vás jste centimilonáři?
…abys to dobre pochopil – ja jsem minarchista. Podle mne strategicke vyroby a sluzby maji byt v rukou statu. Nezakazuju soukrome skolstvi, necht geniove vyniknou, ale at z toho neni business s chudobou a hlouposti.
Tak to máme velkou část cesty společnou, vždyť budeme rádi že za ten náš život dojdeme alespoň do půlky toho minarchismu, co je teda ten hlavní problém?
Problem je ta hloupa vetsina. Kdyz chces klid na ryby, musis neco hodit kachnam na druhy strane.
Ja mam tu smulu, ze vzdycky nekde ziju mezi tupanama (nebo… zeby… to tak bylo vsude…?), takze se musim nejak starat i o ne, pokud sam chci mit klid. Muj nesvepravny soused si nechal privezt asi dvacet kubiku krajin. A kazdej den zvladne tak dva kubiky porezat. Samozrejme ho to zmaha, takze hodinu reze, pul hodiny klid, pak hodinu reze… Jeden den ok. Druhej den, budiz. Kurva treti den uz te to sere a ctvrtek den mas chut mu jit rozmlatit… rozvadec. Pritom je to tvuj fanda, zakladku uspesne vychodil v sedme tride a na znamky uplne sral.
Takze pokud chci mit klid, bud mu musim jit pomoct, nebo mu tam nechat pristavit automatickou spalikovacku, ktera ty prkna sdela taky.
A takhle je s nim porad neco.
Proto potrebuju, aby skolstvi fungovalo na nejakem jednoduchem plosnem principu, kde i nejvetsi hovado dokopou k tomu, aby si umelo aspon utrit prdel. Jinak bude zivot s nima na jedne hromade nesnesitelny.
Uvědomuješ si tu obrovskou ironii? Ten tvůj nesvéprávný soused strávil ve státním školství sedm let. Je to certifikovaný produkt přesně toho systému, který tu hájíš. Ty mi tu vlastně obhajuješ státní fabriku tím, že mi ukazuješ její nepovedený zmetek. Když pak přijde někdo jako já a řekne, že ten systém zjevně nefunguje, jaký myšlenkový proces se v tvé hlavě vlastně odehrává, že ten systém přesto bráníš?
Kdyby do te skoly nechodil, tak bych mu nevysvetlil uz vubec nic. Kdyby bylo jen na nem, neumel by ani cist, ani psat. Jen by sedel u bedny. Je dobre, ze ho System donutil protrpet aspon tech sedm let.
Takže mi tu s vážnou tváří obhajuješ drahý státní moloch tím, že toho kluka drtil devět (nebo osm) let v lavici, narval do něj učivo jen za sedm let, zabil v něm jakoukoliv vlastní iniciativu a výsledkem je rezignovaný chlap, co neumí nařezat dřevo a jehož vrcholem je, že si po tolika letech státní drezury umí přečíst televizní program a zírat do bedny. Tomu říkám panečku efektivní investice do budoucnosti. Opravdu tenhle systém chceš dál hájit?
To je tvoje naproste nepochopeni situace. Ale budiz ti omluvou, ze pro same hypotezy a teorie nemas kontakt s realitou. Sousede, kteri mu leta davali praci, aby mel na zradlo, by te poslali rovnou… no vis kam.
Ano, jako nekrestan rikam – zaplatpanbuh aspon za to, co do nej namlatil. Ty jen myslis, ale ja vim.
Sysop 25.3.2026 v 13.24
Váš příběh se sousedem je jasný a srozumitelný. Reakce „zabil v něm jakoukoliv vlastní iniciativu a výsledkem je rezignovaný chlap, co neumí nařezat dřevo a jehož vrcholem je, že si po tolika letech státní drezury umí přečíst televizní program a zírat do bedny“ je dostatečná, ne?
@ygorek
No AI se poti, poti, stale kombinuje, aby si udrzela domnelou nazorovou dominanci, jenze jako na potvoru zivot to pise uplne jinak. Staci mi, kouknout se z okna a popsat to. Jak jednoduche.
Nejsem schopen si predstavit, ze z nadejneho jaderneho fyzika pruska skola udelala trosku u televize.
Pruska škola vyprodukoval mrtě jaderných fysiků, z jejichž vynálezů a následné práce žijeme doposud. A také mrtě kvantových fysiků, na základě jejichž modelů máme dnes počítače a AI a roboty atd.
Sysope, dřív měla každá vesnice svého ‚obecního nešiku‘. Nikdo ho nenechal umřít hlady, ale nedostával dávky na to, aby mohl čumět do bedny. Komunita mu řekla: zameť náves, pohrab listí, tady máš oběd. Byl pro okolí užitečný.
Systém, který tu obhajuješ, tuhle přirozenou solidaritu zabil. Stát nás zkasíruje na daních, pošle tvému sousedovi složenku a ten pak u té bedny může v klidu sedět a tobě řezat uši tupou cirkulárkou. Ten tvůj stát ho nezachránil, jen ho udělal zbytečným a tobě to dal zaplatit.
Omyl. Kdyby mu stat nedal aspon elementarni vzdelani, tak byl celej zivot na podpore. Takze ta slavna slozenka by nas vsechny stala mnohem, mnohem vic.
Prave proto, ze dostal aspon zakladni, byt nedokoncene, vzdelani, byl schopen delat v JZD, na pile a v lese. Kdyz se mu reklo, ze ma rezat dva a pul metru, tak to proste bylo dva a pul metru, atd. Jo, netusi, kdo to byli Premyslovci a jak se pocita Pythagorova veta, ale to jeho zivotu nevadi.
Proste, pro tupce je zakladni vzdelani nutne a tem tupcum je nutne ho vnutit. Ostatne se podivej, jak to vypada v nejakym cikanskym ghettu, kde znamky ze skoly nehraji zadnou roli. Nechces mi tvrdit, ze pokud cikanum uplne zrusis znamky a dohled uradu a nechas jejich deti, necht se rozvijeji samy, ze vysledky budou lepsi. Ze ne?
Sysop 25.3.2026 v 18:02
Přesně.
Honza53 postupuje podle these, že předškolní děti jsou nekonečně kreativní a proto je stát zavře ve školách, kde k tomu vyškolení učitelé jejich kreativitu tlumí až do úplného potlačení. Využívají k tomu tupý dril, vynucují biflování a tupé opakování vštěpených manter. Zde účelově zaměňuje pruskou školu a cheder, případně medresu nebo maktab.
(Podobnost zde jistě je, byla kriticky humorně využita například ve filmech Škola, základ života nebo Cesta do hlubin študákovy duše.)
Jak správně uvádíte, ona nekonečná kreativita pruskou školou nedotčených dětí přináší vám i mně jenom vyšší daňovou zátěž.
Honza53
25.3.2026 v 15:01
taidle diškuza má taky dycky aspoň jednoho místního jendu, kterým se osazenstvo nejakej čas baví, hádej, na kterýho hňupa to vychází zrovna teď? :o)
Kdyby seděl u bedny, neřezal by dříví :-)
Kdyby byl býval neřezal dříví, byla by mu v zimě zima….
Presne tak. Byla by mu zima, pak by dostal zapal plic, odvezla by ho sanitka a dalsi dva mesice bych mu tam ja musel krmit slepice, karliky a vofce. Uuuuzasny. To uz tady bylo pri kovitu. Dekuji, nechci.
No ja to vidim jinak. Kdyby jen sedel u bedny, tak touhle dobou uz je spis nekde v pecovatelaku, chalupa prodana a ja tady lezu po zdi, jak nejaky cajzlovsky hovado tam nechava ctvrtym rokem dve Ukacka s bobikem stavet novou chajdaloupku.
proč mu neporadíte, aby si stloukl (svařil) nějakou kozu a řezal to elektrickou řetězovkou? bude to 1. rychlejší a 2. tišší.
Řetězovka je drahej špás, hlavně na řezání suchýho dřeva, to je teda kokotina. By mu to furt musel servisovat, to jo tvl.
na krajinky z měkkého dřeva je to OK. to nejsou tlusté jasanové souše. na elektrické řetězovce je servisování pouze dolévání oleje a dopínání řetězu, možná tu a tam pošmidlání pilníkem po trefení hřebíku a jednou za čas stovka za naostření.
Predloni se riznul do nohy tak, ze skoncil ve spitale a bracha mu retezovku sebral. Na cirkuli si dava, kupodivu, zatim docela bacha. Uvidime dal…
na cirkuli jsou zranění výrazně devastačnější než od řetězovky…
Tezko rict. Cirkule ma vetsi rychlost, setrvacnost, ale zase mensi prorez. Ale podstatne je, ze cirkule stoji, pri rezani prkynek se nepouziva priklop, alebrz stul a pres kotouc je kryt. Takze pokud clovek reze rozumne, i nesvepravny se po cely zivot nezrani.
Retezovka je jine kafe, jeden se musi zamyslet, kam muze ulitnout, pokud se hryzne a hlavne, kde ma mit haxny, kdyz sudla neco nekde okolo nohou. A to je presne slabe misto meho souseda.
Jiste, mohl by si vzit kozu, ale na krajnice se nehodi, musel by mu to nekdo dalsi drzet a cirkule je rychlejsi, takze necht radeji nic nemeni, neprepina a je rad, ze je.
U cirkulárky je příšerně otravnej ten kravál.
Ale předpokládám, že soused za tři dopoledne (kdy seš v práci) nařeže zásobu na celej rok.
@Childeater
Ja jsem v hokne, ale zena je doma… Takze prijedu, nejprve posloucham kraval pred barakem a pak jeste doma.
Problem je, ze ho rezani dreva bavi. Sice je to fajn, kdyz delam drevo ja, ze za dve piva prijde pomoct, ale on je schopen kubik dreva rezat tri dny. Se s tim uplne mazli.
něco už jsem se krajinek nařezal. kromě kozy a řetězovky se k tomu hodí kurta. prostě se na kozu narovná balík krajinek tak, aby byl průměr balíku zhruba 30 pro čtyřicítku lištu (to znamená v případě čtyřmetrových krajinek něco přes čtvrt kubíku), přitáhne se uprostřed kurtou ke koze, zbytek kurty se někde vomotá aby nevlál kam nemá, a postupně se řeže střídavě z jedné a z druhé strany. správný lenoch si tam pod to dá rovnou kolečko doleva i doprava. jo jasně, chce to mentální kapacitu takovou, aby si k tomu jeden vzal na nohy něco jiného než kraťasy a sandálky.
Kdo si kvůli tomu jde svlíknout kratasy a přezouvat kroksy je salát a hovno sportovec!
Jinak krajiny upřímně nenávidim, člověk aby furt merčil kdy mu střelí řetěz do ksichtu, o těch ztupenejch nemluvě. A ve finále máš pokrácenej salát co hoří prakticy hned u dvířek ještě než ho upustíš. To radši protáhnu tělo v lese, něco sundam a za půl dne mam fůru místo těch pitomejch prkýnek co jsou jenom pro zlost.
ostatně, proto jsou krajinky tak laciné, je s nimi spousta práce (řezání, doštípnutí, rovnání…). do kuchyňského sporáku při vaření na jaře a na podzim je to akorát. fedrovat to celou zimu do kotle by bylo fakt za trest.
Soused ma ty krajiny zadara, v tom je zakopanej Hund.
Ma nekolik hektaru lesa, ale prorizka smrdi praci. Tohle ma jako zabavu.
AJR 11:38
Mám to stejně. Když mám dva brigádníky k ruce, tak mám za den 10-12 metrů hotových souší
moji brigádnící jsou děsně líní, radši hrajou volejbal nebo matlají telefony. ale zas je platím dost mizerně.
Slyšel jsem u nás v hospodě o chlapovi co si na cirglovce proříznul záda, což je myslim docela slušnej výkon, to se každýmu hned tak nepovede.
Ja znam jednoho, co si cirkuli fiknul xilt na cepici, kdyz se ohybal do priklopky pro nejakej kousek dreva. Jak dopadly trenky jsem se neptal.
A komupak se povedlo cirkulárkou postřelit, ha? :D To tak nevědomky strčíš do novýho fortelnýho (a pekelně vostrýho) kotouča z nástrojové oceli dveřní pant, ten ti z něj samozřejmě bez větších potíží vyhlodá kousky jak broky, no a pár jich stihne vobkroužit skoro celou kružnicu a skončí ti v triku. Jako jasný, malý povrchový ranky, vo nic nejde, ale naučíš se dávat kurva bacha na jakejkoli kus kovu X-D
Brácha Johnnyho Cashe si na cirguli proříznul tuším hrudník.
švagr jedné kolegyně si prořízl ruku a celou paži podél, vypadalo to prej jako trošku hubenější filet z lososa v chlaďáku v lidlu. stačili to strčit do igelitu dřív než to odnesl pejsek, ve špitále mu to přišili a zase řeže na cirkuli jako by se nechumelilo.
vot těééchnika! :)
A chumeli se snad?
na šumavě opravdu asi ne. v beskydech ano.
Akorát teda ze soukromejch českejch VŠ vychází podezřele málo géniů.
Když už někdo na něco stojí, bejvá z normální univerzity.
Ovsem, protoze vetsina tech soukromych ustavu jsou pumpa na prachy a tim padem jsou tam uklizeny i spousty blbych deti, kterym bohati rodice koupi titul. Mam v rodine dva takove pripady. VS na patej pokus, zaplaceny, ale „titul“ Bc. tam je a sup do statni spravy!
Bc. je zkratka od „Blbec“. Pro státní správu nezbytný kvalifikační předpoklad.
No brzo bude titul uz i za madurydu, vypada to.
Já už jsem to tvrdil dávno, že bych maturitu dával novorozenci s rodným listem. S občankou by každý automaticky dostal doktorát. A v 18 rovnou i decenturský titul. Aspoň by se konečně završil trend, který se nastolil na Západě.
nejvypečenější jsou soukromé školy, generující absolventy EvroFašistických studií, které jim zaplatil z daní jejich zaměstnavatel, … doplň úřad.
Středoevropská univerzita George Šoroše. Nic lepšího už vystudovat nelze.
Původně byla v Budapešti, než to Orbán zařízl.
https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99edoevropsk%C3%A1_univerzita
Otázkou je, kolik geniálních maturantů nastupuje na české soukromé VŠ…
A přitom by mohli získat MBA titul mnohem levněji a rychleji.
„lidé vašeho typu by najednou ztratili svůj hlavní smysl života: neměli byste na koho nadávat.“
.
Ups. 😂
.
Nepodceňoval bych je.
Vždy si něco najdou.
A když ne něco aktuálního, tak něco z mládí a puberty.
Jaká je vlastně původní mylšenka vzniku otohot webu?
Ups, překlep. :-D
„a 2 roky ho zaučíte“
A šlo by to tak, že by opustil školu a uměl to ihned?
Honzo53, už vidím firmu plnou inovativních lidí, který si každý dělá, co ho napadne a potom nikdo není schopen ani říct, jaké má firma prodeje, protože to každý inovativně vykazoval jinak. Super! Prosím Tě, v jakém oboru Ty pracuješ?
Taky je zajímavé, že v přírodě jsou všechna společenství organizována hierarchicky, vždycky je někdo nadřízený a někdo podřízený, a tomu podřízenému mohou být všechny inovace k ničemu, pokud nedělá to, co potřebuje nadřízený.
Možná bys měl zajet do Japonska nebo Číny, kde starší má vždy pravdu (Japan) a kde děti ve škole drilujou všechno možné a dokonce si po sobě i uklízí třídy (China). No a vidíš, kam to dotáhli!
kam to dotáhli… máš na mysli Karóši a Tang ping? Tak to jo, to jsem nevěděl že tohle je cíl, to teda pardón, jdu to všechno hned smazat aby vám to tady nenarušovalo bezpečné prostory…
Stejně jako Sparťané nebyli žádní nepřemožitelní supevojáci, tak ani ti Žaponci nejsou studnicí geniálních vynálezů, spíš velmi dobře a důsledně vylepšují to, co objevili jiní.
Když jsi odpověděl jen na zlomek mého komentáře a ještě to vytrhl z kontextu, oplatím Ti stejnou mincí:
A jak víš, že přepracovaní nejsou jen ti inovátoři, kteří musí pořád vymýšlet nové věci? Ti, co jedou unifikovanou rutinu, jsou přece v pohodě… :-) :-)
Psisko, stěžuješ si, že jsem odpověděl jen na zlomek, a chtěš ucelenou odpověď. Máš ji mít. Vezmeme to hezky bod po bodu, abys viděl, jak moc se v těch svých domněnkách mýlíš.
1. Mýtus Karóši a usměvavých rutiniérů
Ten tvůj pokus o vtip s tím, že na přepracování umírají inovátoři, zatímco rutiniéři jsou v pohodě, ukazuje naprostou neznalost toho, jak asijský trh práce funguje. Je to přesně naopak. Fenomén Karóši (smrt z přepracování) nekosí vizionáře a inovátory. Kosí takzvané ‚salarymany‘ – tedy ty nejdokonalejší produkty asijského školního drilu. Lidi, kteří dělají přesně tu tvou vysněnou ‚unifikovanou rutinu‘, sedí v korporátu 14 hodin denně jen proto, aby ukázali loajalitu nadřízenému, a bojí se odejít domů dřív než on, i když nemají co na práci. Umírají na stres z absolutní poslušnosti a ubíjející rutiny. A Tang ping v Číně? To je vzpoura mladých přesně proti téhle bezduché hierarchii, kde jsi jen kolečko ve stroji.
2. Pletení inovace s chaosem (Aneb firma a účetnictví)
Tvůj příklad s firmou, kde si každý účtuje, jak chce, je ukázkový slaměný panák. Pleteš si inovativní myšlení s anarchií. Žádný tržní model netvrdí, že nemají existovat pravidla (jako je podvojné účetnictví). Rozdíl je v tom, že účetnictví je jen nástroj měření, ne samotný produkt.
Firma, která přežije, potřebuje pevná pravidla pro účetnictví, ale potřebuje inovátory a kreativce na to, aby vůbec měla co účtovat! Státní školství, které tu hájíš, nedělá to, že by lidi naučilo jen účetnictví. Ono je nutí všechny vyrábět ten samý zastaralý produkt stejným způsobem a trestá každého, kdo přijde s lepším postupem.
3. Odvolávání se na přírodu a opice
Tohle je tvůj největší logický faul (tzv. argumentum ad naturam). Tvrdíš, že v přírodě je vše hierarchické a nadřízený má vždy pravdu.
Za prvé, lidská společnost se posunula od tlupy paviánů, kde má největší samec nárok na všechno jídlo a samice, právě díky tomu, že jsme začali používat mozek a dobrovolnou směnu (trh), nikoliv jen hrubou sílu a slepou poslušnost.
Za druhé, evoluce sama o sobě je ten nejčistší decentralizovaný inovační proces! Neexistuje žádné ‚Ministerstvo přírody‘ nebo ‚Ředitel lesa‘, který by zvířatům nařizoval, jak mají mutovat. Příroda funguje na metodě pokus-omyl (inovace) a přežije ten, kdo se nejlépe adaptuje. Kdyby příroda fungovala podle tvého strnulého hierarchického drilu, kde se jen opakuje to, co dělali předci, jsme dodnes jednobuněčné bakterie.
Shrnuto a podtrženo: Asijský dril, který tu obdivuješ, produkuje poslušné roboty, kteří buď vyhoří, nebo umřou na infarkt z přepracování. Inovace posouvají svět vpřed, zatímco slepá poslušnost nadřízenému jen udržuje status quo. A jestli ti vyhovuje být jen podřízeným rutiniérem, kterému musí šéf říkat, co má dělat, je to tvoje volba. Ale nenuť státní aparát, aby do téhle formy lámal plošně celou společnost.
K bodu 1) Byly by nějaká tvrdá data, nebo jsou na krámu jen domněnky a pocity?
K bodu 2) Nejde o účetnictví. Třeba strojař v konstrukci si nemůže inovovat jak chce, jsou normy, procesy, atd. Bankéř si taky nemůže inovovat jak chce, jsou opět předpisy, audity, management rizik atd. A také to nejde proto, že nemůže inovaci provést sám, ale pro její dotažení závisí na spoustě jiných lidí. Nakonec v každé větší firmě jsou nějaká „pravidla“, která ty inovátory brzdí. Opět se ptám, v jakém oboru pracuješ, že máš tak naivní pohled na svět?
K bodu 3) Ano, lidé se od zbytku přírody velmi odlišují. Ale místo hrubé síly tu teď máme peníze, že? Takže místo inovativního myšlení by se mělo ve škole učit, jak vydělat co nejvíc peněz, ne? Nebo jak zblbnout co nejvíc lidí (ála politologie)? Možná pro praxi dobré, ale kde jsou pak ty ideály, jak má fungovat společnost? Kde jsou pak jiné lety ověřené hodnoty, jako morálka atd., ty inovátore? Možná, že 83 pohlaví je ta správná inovace podle tvého gusta.
Shrnuto: Kecáš. Asijský dril produkuje třeba žáky, kteří mají nadstandardní výkony v matematických olympiádách. Kteří jsou schopni uklidit třídu, pomoct starým lidem a nejsou to evropské sněhové vločky. Nejde o to slepě poslouchat šéfa, ale o to být schopný pracovat v kolektivu. Což někteří inovátoři s ADHD neumí, protože nejsou schopni udržet myšlenku déle než 2 minuty.
„Tvrdíš, že v přírodě je vše hierarchické a nadřízený má vždy pravdu.“
Ano, v přírodě jsou všechna společenství organizována hierarchicky.
Nikde netvrdím, že nadřízený má vždy pravdu. Co si to vymýšlíš? (Tvrdil jsem jen, že v Japonsku má starší člověk pravdu, což je součást jejich kultury.)
Vidím, že tě to téma hodně zvedlo ze židle, až jsi do debaty o školství a inovacích zatáhl i 83 pohlaví. Zkusme se zhluboka nadechnout a podívat se na ty tvé body věcně a v klidu, ať se zbytečně netočíme v kruhu.
1. Ta tvrdá data o Karóši
Když se podíváš na jakoukoliv oficiální zprávu japonského Ministerstva zdravotnictví a práce (MHLW), zjistíš smutnou věc. Oběťmi Karóši (smrti z přepracování) nejsou lidé, kteří by volně inovovali ve startupech. Jsou to drtivou většinou ‚salarymani‘ – klasičtí řadoví úředníci a střední management. Umírají na infarkty a mrtvice právě kvůli té rigidní hierarchii, kterou tu obhajuješ. Kvůli tlaku, že nesmí odejít domů dřív než šéf, že musí dodržovat nesmyslné rituály a že jsou jen kolečkem ve stroji bez jakékoliv osobní autonomie. Ten systém je neuštval inovacemi, uštval je ubíjející, povinnou rutinou a poslušností.
2. Mantinely versus inovace (Strojaři a bankéři)
Tady si, Psisko, pleteš dvě úplně odlišné věci – mantinely a samotnou cestu.
Samozřejmě, že strojař musí dodržovat fyzikální zákony a bezpečnostní normy. Samozřejmě, že bankéř musí dodržovat zákony proti praní špinavých peněz. To jsou mantinely (pravidla hry). Ale inovace znamená, že uvnitř těchto pevných mantinelů dokážeš vymyslet most, který je o třetinu lehčí a levnější, nebo bankovní aplikaci, která lidem ušetří čas.
Škola, kterou kritizuji já, tě nenaučí jen ty mantinely. Ona ti přesně nadiktuje i tu cestu a potrestá tě, když to zkusíš vyřešit jinak, i když je tvůj výsledek správný. To je to, co zabíjí skutečný pokrok.
3. Asijský dril, olympiády a těch 83 pohlaví
Ty pohlaví nechme stranou, to je progresivistická (a paradoxně velmi autoritářská) ideologie z univerzit, která se svobodným trhem nemá vůbec nic společného.
Ale k těm asijským školám: Máš naprostou pravdu, že jejich žáci vyhrávají matematické olympiády. Jsou neuvěřitelně pracovití a umí perfektně aplikovat naučené vzorečky. To je nezpochybnitelné. Ale polož si upřímnou otázku: Proč tedy ty nejpřelomovější věci posledních dekád – internet, osobní počítače, smartphony, znovupoužitelné rakety nebo revoluce v AI – vznikly na Západě? Proč tyhle asijské ekonomiky často musí západní patenty a nápady kopírovat?
Odpověď je jednoduchá: Protože dril tě naučí perfektně vyřešit test, který už někdo vymyslel. Ale nenaučí tě vymyslet věc, která ještě neexistuje. K tomu potřebuješ určitou míru vnitřní svobody a schopnost myslet ‚out of the box‘.
A k té poslední poznámce o lidech s ADHD, co ‚neudrží myšlenku‘. Podívej se do historie byznysu a vědy. Spousta těch největších inovátorů byla a je neurodivergentních. Systém je ve škole často označil za problémové, protože nechtěli tiše sedět. Ale ve skutečném světě to byli právě oni, kdo posunul lidstvo o kus dál. Nejsou rozbití, jen fungují jinak.
Nemusíme se shodnout na všem, ale zkus nad tím rozdílem mezi slepým drilem a skutečným řešením problémů alespoň chvíli přemýšlet.
povšimněte si prosím, že většina vynálezů co jsou okolo nás (a co nám umožňují žít v dostatku) byla vymyšlena adepty německého školství. Virchowem a Semmelweissem počínaje přes Ottu a Diessela, Habera a Bosche, přes velké chemiky po velká jména jaderné fyziky.
1) Takže zase žádná tvrdá data, jen prý se mám kouknout do „jakékoliv oficiální zprávy“. Ha ha.
2) Asi jsi nebyl ve škole. Pokud žák vyřeší matematický příklad jiným způsobem, ale správným, dostane jedničku. Žádný dril, jako že se něco řeší pouze takto a nijak jinak, ve škole neexistuje (pokud není učitel debil, ale toto riziko je ve všech oborech).
3) Těch 83 pohlaví je inovace, je to něco nového a některé lidi to moc zajímá, zvlášť mladé. Takže to nelze jen tak „nechat sranou“. A jaké je spojení mezi inovacemi a svobodným trhem? Žádné, že?
Asijští žáci pracovití bezpochyby jsou, ale zřejmě jsi nikdy neřešil matematickou olympiádu. Tam jsou vždy příklady, které jsou nové a obtížné a se znalostí vzorečků je nevyřešíš (mimochodem, vzorečků na zapamatování je v matematice minimum, je vidět, že jsi asi z humanitního oboru = strach ze vzorečků). Řešení musíš od začátku vymyslet a je to něco nového, s čím se dříve žáci velmi často vůbec nepotkali.
Asiaté mají v současné době více patentů než „západ“. A poslední novinky dost často pochází z Asie. Nám tu ujel vlak.
Neurodivergentní jsou problémoví při spolupráci v kolektivu. Nikdo je nechce mít ve firmě. A ve vědě se mohou uplatnit jen tam, kde mohou bádat sami, což v dnešní době je stále méně oblastí.
mě už to nebaví jak se zaměňuje kalkulus (počty) a matematika (způsob myšlení). na kalkulus jsou vzorečky a postupy. některé se fakt hodí, dokážou totiž ušetřit spoustu času. třeba ten pro hledání kořenů kvadratické rovnice. nebo použití cramera (determinantů) na tři rovnice o třech neznámých, to je taky fajn.
matematická olympiáda fakt není o tom, kdo rychleji s papírem a tužkou vynásobí 236897*5351455/25689.
„hledání kořenů kvadratické rovnice“?
K čemu je to dobré?
Třeba pro pekaře?
Nebo pro zubaře?
pro pekaře a pro zubaře je to dobré k doučování dítěte. dítě se pak může stát třeba klempířem nebo kuchařem.
jako klempíř to může dotáhnout klidně až na člena vlády
No vidíte to i gympl stačí na ministra.
https://www.psp.cz/sqw/detail.sqw?id=7010
A ten životopis.
https://www.mk.gov.cz/ministr-cs-71
Si ho napsal asi sám. :-D
Tak to pak jó. :-D
A ti pak budou doučovat budoucí popeláře a metaře?
No tak pro zubaře je hledání kořenů denní chleba, ne? :-)
Ale vážně, k čemu je to dobré? Je to řešení první „složitější“ (nelineární) rovnice. Nejde o to se našprtat vzoreček, správný učitel vysvětlí i jak se k němu došlo. Zvídavý žák potom může zjistit, zda existují i vzorečky pro polynomy vyšších řádů. A pokud se do toho ponoří, dojde až k teorii grup. (Která má mimochodem široké uplatnění třeba i v kvantové fyzice.)
Jde o to si potrápit mozek a naučit ho přemýšlet a řešit problémy. Chápu, že někoho matematika bavit nemusí, ale jak řekl jeden matematik :-), „Každý může být ve svém oboru trošku lepší pokud zná matematiku.“
A teorie relativity je jen pár rozinek nad diferenciální geometrií. 99 % diferenciální geometrie, 1 % fyziky.
„správný učitel vysvětlí i jak se k němu došlo“
.
A že takových je, co? :-D
„Zvídavý žák potom může zjistit, zda existují i vzorečky pro polynomy vyšších řádů.“
.
Hm, hm, hm…
.
Zvídavý žák se o to možná začne zajímat i bez učitele.
Otázkou je co pak se zvídavým žákem provede nástup puberty a hormonální gejzír.
:-D
„No tak pro zubaře je hledání kořenů denní chleba, ne? :-)“
.
Se někdy optejte kolik semestrů věnovali matice, když byl zaveden titul MDDr.
.
Anebo, zda ví jakou chemii vlastně při práci používají.
Třeba k naleptání zuboviny.
Nebo dezinfekci kanálků.
.
Jak se dívá chirurg na zubaře?
Jak se dívá ortopéd na chirurga?
.
K jakým řemeslům je pak lidé přirovnávají?
@ Psisko
„Pokud žák vyřeší matematický příklad jiným způsobem, ale správným, dostane jedničku. Žádný dril, jako že se něco řeší pouze takto a nijak jinak, ve škole neexistuje (pokud není učitel debil, ale toto riziko je ve všech oborech).“
Nojo, jenže pokud berete informace z médií zásobovaných různými aktivistickými nesmysly, tak si myslíte, že to je právě takhle. To jsou právě ty zdroje…
Bahnak26.3.2026 v 13:38
přesně tak, takhle to vůbec není. Úča učí moje děcko zápis jak od prasat, šipky, chaos. Ale když to děco neudělá, tak to nepla i se správným výsledkem. Samozřejmě děcko je flákač a tak si hovno pamatuje jak to má dělat, a úča je turbo flákač, takže nikde není ke zjištění, co jako chce. Takže máme facebookové brainstormingové skupiny, kde se snažíme zjistit kde je pravda jak máldr se skalijovou.
Sestra zápasila s rovnicemi. Tak jsem ji naučil vysokoškolskou lineární algebru — co si budeme nahlávat, jsou to postupy cvičené opice. Takže jsme totální frustraci po 2 týdnech nechápání, nahradili za schopnost vypočítat soustavu dosazovacím/odčítacím způsobem + matice a bez problémů počítala soustavy o vyskokém počtu rovnic/neznámých. Bez chyby, rutinně, rychle. Druhej den basa. Jak to? Prej neumím. A cos dělala špatně, vždyť včera nebyl žádnej problém/zaváhání v desítkách příkladů! Nevím, hysterák.
V US jsou samozřejmě nejdále, takže příklad 3×4 nelze napsat 3×4=12, kde je výpočet?! ale nutno psát: 3×4 = 4 + 4 + 4 = 8 + 4 = 12 Ovšem zde pozor, kdybych napsal: 3×4 = 3 + 3 + 3 +3 = 3+3+6=6+6=12 tak je to pochopitelně fail. Nebo naopak, nevím co je OK. Krom toho případy, kdy úča i řiditelka si potvrdili, že 12/0 = 1 (nebo to bylo 12?, už nevím. Ale když dělím ničím, tak vlastně nedělím. To je jako když se krájí dort bez nože. Asi to bude dvanáct) a i přes stížnosti se to nějak nepovedlo, a pokud chtělo dítě projít, holt se muselo naučit bulšit.
Jiná škola nebyla?
Co sestra? Už je to lepší? :-D
SAVP27.3.2026 v 11:36
je to o učitelích a ne o škole. Škola, kde nejsou netáhla a flákači prostě neexistuje. Právě dnes jsem opět okusil, že ani soukromá placená škola nad rámec běžné výuky, jaksi není bez vady. Sice jede novými® skvělými® postupy, které dítě motivují®, dítě se učí přirozeným způsobem® a vůbec vše je nejlepší®, ale na vše se vyflákala při první příležitosti, a to ještě zásadně více, než škola klasická. Ne že bych chtěl autorovu školu nějak apriori zkoušet, ale vlastně tam maj velmi podobné principy. Škola klasická tímto způsobem nabízela výuku angliny navíc, tak proč to nezkusit. Totálně vyhozené prachy. Ale velmi mne pobavila forma. Žák začátečník, který angličtinu neovládá a umí mluvit pouze česky, odmítá® komunikovat výhradně anglicky, neustále se přepíná do češtiny, a výuku učitelce bojkotuje®. Já bych to se svým tradičním přístupem vnímal jako že nemluví protože to neumí, a snaží se jak to svede, ale podle nejnovějších postupů pokud neplníte plán učitele, je to vzpoura. To je prostě paráda. A to by mě ani tak nesralo, jako to, že jsem spiknutí odhalil náhodou a učitelky tam nechaly dítě zevlit 3/4 roku aniž by daly jakýkoli report, úkol, nic. Taktické vyčkávání podle nejnovějších didaktických poznatků.
Ne, ani v desátem díle nikoho neobžalujete, Hanspadesáttrojko. Z vašich 9 textů je vidět, že pořád nemáte viníka. Kdybyste to vědel, tak to napíšete již v díle prvním – cituji z tohoto dílu:
… upne se byrokracie na formu. (Kdo že je ten byrokrat? Třídní úča? Bába na studijním?) Vytvořili jsme z … (Aha, takže to my znamená i vás, Hans?) Stát zdevalvoval …. (Aha, takže vy jste to vytvořili, ale stát vám to kazí?) Školský systém nás podvedl. (Tak počkat, vy jste to vytvořil, stát vám to kazí, ale to systém vás podvedl? Tak proč jste ten systém vytvářel….) Slíbil nám … (Systém nikomu nic neslíbil. Kde má vůbec systém pusu, aby mohl slibovat?)
Kdybyste se místo krmení promptu ejáj třeba věnoval i kritice druhé strany mince – učitelů až po ministra školství, snad byste na to kápnul, ale takhle ne.
„Umělá inteligence zná všechna hlavní města světa. Umí zpaměti všechny fyzikální vzorce…“
Ano. Ale jen dokud je elektřina a funguje internet.
AI je produktem systému, který funguje, dokud jehla stojí na špičce jehly.
Prave. AI je jen o neco lepsi knihovna. Co do ni das, to tam najdes. Nic vic. Pro klasickou knihovnu je bubak ohen, pro AI blackout.
Takže neumíte AI využívat a myslíte si, že je to lepší gůgl. :-D
Už se těším na desátý díl, „Jak uniknout“.
Úniky mne velice zajímají.
Jak uniknout pruskému školnímu systému, základní vojenské službě, pracovnímu procesu, krysím dostihům, z kriminálu, z manželství, závislostem na drogách, alkoholu nebo cigaretách, nemocem a neduhům, finančním problémům nebo nudě či válce.
Celý lidský život je v podstatě taková escape game.
Jediní, kterým se podařilo uniknout, to udělali tak, že vzali provaz a oběsili se, nebo jiným způsobem ukončili svůj pobyt v tomto slzavém údolí.
útěk je pro sráče, chlap vstoupí středem
Epstein, držka vyžilá, také úspěšně unikl.
odešel středem … a užívá si v teple
Ne nadlouho, jde po nem Chuck.
Je mrtvý, Dejve!
Autor se opět, hluboce, mýlí, tentokrát v personalistice.
Nanynky z humanitních škol, které se stávají prvním „filtrem“ třídícím došlá CV, tragicky často nedokážou rozeznat fachmana v oboru a do „dalšího kola“ pak předají jen ty mazlíčky, kteří ovládají podobnou, vyprázdněnou hantýrku jako ony samy.
Další chronickou slabinou, opět hlavně personalistického ražení, je slabé zaučení a ještě slabší dozorování zaměstnanců. Drtivá většina lidí chce dostávat peníze, ale nechce pracovat. Chtějí za 45% pracovního nasazení 100% mzdy. A kdyby to byl jeden flákač, dal by se eliminovat, ale to je všude, i na ředitelských pozicích. Problémy se tak zacyklují a opravdu nemají řešení. Ani volný trh, ani státní dozor nejsou schopny dokopat výrobní podniky nebo prodejce čehokoli k obyčejné poctivosti. Faleš a polovičatost se tak stává normou.
„Chtějí za 45% pracovního nasazení 100% mzdy.“
.
Vážně? A už teda lakýrník ve Škodovce dostává stejný plat jako lakýrník ve Wolfsburgu?
A co pracovní doba? Stejná?
https://lukas.skoda-auto.cz/detail-pozice-autolakyrnik