Jak jsem přispěl k tomu, že Trump zavádí cla na Čínu. - zpět na článek

Počet komentářů: 142

  1. Pominu hlavní myšlenku článku neboť tomu nerozumím. Zaujala mě problematika přesnosti konstrukce takové „blbosti“ jako je škrticí klapka. Buď nás autor trochu houpe a jde o jinou součástku, nebo je s podivem, že spousta firem dosud vyrábí mechanické hodinky (i v Číně), u nichž je potřebná přesnost výroby a tolerance zcela mimo srovnání s čímkoliv z oblasti výroby aut.

    1. Nu, prostě to budete muset vzít jako fakt. Ale myslím, že se to nedá srovnat, protože je to jiná filozofie. Hodinky je třeba přesně vyrobit, zde bylo třeba přesně smontovat relativně nepřesné díly tak, aby výsledek byl přesný.

      Ohledně těch hodinek z Číny, loni v létě jsem našel náhodou na internetu hodinky, co vypadaly jako palubní deska z FIATu 500. To jsem musel mít. Stály pár korun, tak jsem je bez velkého přemýšlení objednal. Asi za měsíc dorazilo něco, co vypadalo jako hodinky, ale nebyly to hodinky. Jejích nejzajimavéjší fíčura byla, že v poledne nebyly ručičky na 12, ale kousek od ní, protože byl celý ciferník pootočený. Také se někdy zpožďují a někdy naopak jdou rychleji, takže v celkovém součtu jsou velice přesné. Také neustále odpadával pásek. Ale graficky se mi velmi líbily. Odnesl jsem je do provozovny nazývané Dům hodin, kde je paní za přibližně pětinásobek pořizovací ceny přestavěla do podoby hodinek. takže tak nějak je to s tou čínskou produkcí.

      1. Je to o tom, kolik za to clovek da.

        U nas jsme resili jehlovy ventil. Jednoducha picovinka. Jenze ta jehla o prumeru bratru 0,5 mm doseda do sedla, aby to tesnilo a cele to ma nejake tolerance. Klasika. A ten ventil bud netesnil pri vyssich teplotach, nebo tesnil, ale pri zavreni a vychladnuti nesel otevrit (proste se to stahlo). Jehla nerez, sedlo PPSU. Napadlo nas, pouzit na jehlu plast, ktery ma podobnou tepelnou roztaznost jako PPSU. Nebylo boha najit vyrobce, ktery by umel plast opracovat v teto velikosti v pozadovane toleranci tak, aby ta jehla nestala sto ojro.

        Zazvonil zvonec a pohadka ma dobry konec. Umi to Cinan. Umi to rychle a umi to levneji, nez my v nasi fabrice umime nase nerezove. A cely ten ventil funguje.

        A my mame problem. Ze zkurvenej Cinan to proste umi.

          1. Potrebujes to levne a navic nevim, co by ten plast provadel pri takovem lokalnim ohrevu. Je tam nejakej problem s obrabenim toho plastu, rikali kolegove, co tomu hovi. My mame nejakou spesl japonskou masinu, co umi i sroubky do hodinek a k ni nam prej chybi specialista, co na ni umi obrabet plasty. Mame k ni pouze specialistu, co na ni umi obrabet kovy. Prej to neni to samy, taky sem se divil. Jiny noze, jiny otacky, jiny nevimco.

            1. Sysop: a to je problém takovýho specialistu najít, případně se podívat do manuálu a specialistu s podporou výrobce vytvořit lokálně? Nebo to nebudete potřebovat, takže je specialista zbytečně drahej a je lepší to nakoupit a kašlat na to?

              1. No, samozrejme, ze probiha vyskoleni druheho soustruznika (kdyz ten prvni onemocni, mame stejny problem), jenze se mezitim ukazalo, ze Cinan nam i s dopravou tu jehlu vyrobi za cca 80% nasi nakladove ceny…

                1. Sysop: čím to? Stroj bude mít Číňan podobnej, matroš nejspíš úplně stejnej, to je zrovna tohle tak závislé na ceně práce a energií?

                  Číňan samozřejmě spoustu věcí neřeší (bezpečnost práce, zelený fašismus, ESG, kvo kvo kvóty…), ale taky už dávno nedělá za misku rýže. Takže by mě zajímalo na čem dokáže ušetřit tolik procent, že se dostane desítky procent pod náklady. Neříkám, že tady máš rozepisovat komplet nákladovou kalkulaci, ale aspoň rámcově podíl matroše a práce na nákladech dát můžeš?

                  1. Cinan nam to nerozpocita, takze nevim. Zrejme bude mit levnejsi matrijal, ale osobne si myslim, ze tam figuruje nejaka zkurvena cinska dotace. U nas v praci se ceny stanovujou takovym dost heuristickym zpusobem, kdybych cucel do kavove sedliny, tak to trefim taky. Spocte se matrijal (na nej se pripocitava 20-50 % podle druhu), pak rezijni hodina vs. doba zpracovani a na to se pak jeste prirazi jakejsi Puskvorcuv koeficient 20-30 %. V podstate si to cucaji z prstu, ale srovnani finalni ceny s konkurenci jim vychazi. Kdyz jsem se tuhle ptal, jak zohlednuji napriklad kalibracni masinu, ktera se interne postavi za padesat tacu, tak mi bylo receno, ze se proste rozpocita jedno ojro na padesat tisic kusu. Na muj dalsi dotaz, jestli na dany vyrobek mame Aufträge na padesat tisic kusu, pripadne kolik let to bude trvat, jsem odpoved nedostal. To by se jeden posral.

                    Tak nebo tak, cokoli nechame delat v Cine, je to levnejsi pri stejne, nebo lepsi kvalite, nez sami zvladneme. A to jsme spicka na trhu v nasem portfoliu. Tuhle jsem potreboval telesa na prutokovej senzor DN30, nase Werkzeugbau mi sdelila, ze tri prototypy budou mit hotovy za dva mesice. Poslal jsem data do Ciny, za dva tydny jsem je mel na stole. Chlapi z WZB na to cuceli, ze takhle perfektne ofrezovany bych to od nich nedostal a kdyz jsem to nechal nacenit, byl Cinan na polovine ceny. Totalne fprdeli.

                    Kdyz jsem do firmy prisel, o cinske produkci vubec nebyl sajn. Kdyz jsem rekl, ze tam necham delat PCBA, tak se slozite vymyslelo, jak to pred zakazniky zamaskovat. Dokonce byla ostuda i priznat, ze neco delame v Cesku. Tvl, dneska jdou veci do Ceska automaticky a v Cine uz delame furu veci, vcetne toho, ze tam mame vlastni kancelar.

                    1. Jo, pro pobaveni, ted tu byl nas financni, jestli mu nemuzu nejak vycislit, kolik nerezi je v tom jehlovym ventilu. Prej ma nas zakaznik nejaky stroje s timto ventilem na lodi v pristavu v USA a nemuze to vylozit, dokud nezaplati Trumpovo clo na ocel. Spocitali jsme to nakonec na poplatek $0,08 na jeden stroj. Trump bude v baliku.

                    2. kolik strojků se vejde na loď? ;o)

                    3. Sysop:
                      Jestli náhodou ty čínslý ceny a rychlost návrhu a dodání nespočívá v tom, že mají stejné nebo podobné produkty už vyrobené nebo vyvinuté pro jiné použití. Vývoizní subvence nějaká asi bude, ale ne zas tolik.
                      (U eshopu je pěkná čínská prasárna dotování dopravy: cena dopravy balíčku all in ze skladu prodejce přes leteckou do Holandska, potom do Čech a nakonec českou poštou k příjemci stojí desítky korun – několikrát méně, než by mělo stát).
                      Ale zpět k těm výrobkům a sériím: tudle jsme kupoval nějaký blbosti do modelu, měření kapacity baterek, hlásič napětí baterie – z aliexpresu to bylo za polovic, než z českého, ale i tak to je každý velmi levná součástka. Ptal jsem se známého, jak je to možný, že tak specifická věc je tak levná – a voni to prej v Číně používaj taky pro úplně jiné účely, ale používaj to i pro RC modely.

                    4. Nene, toto jsou nase prototypy, kompletne data z CAD, original. Krome toho, nase WZB mi nabidla plast se stalosti do 180 °C ze vic neumi a kdyz jsem od Cinana chtel dokundamentaci od matrijalu pote, co jsem to uz mel na stole, tak mi Cinan rekl, ze by to melo vydrzet 230 °C. To mne rozsekalo, tak jsem s tim sel do Versuchu a kluci mi to zmerili presne – 244 °C. To mne poser.

                    5. Sysop: jasně, že jsem nemyslel Číňana, ale tu vaši interní. Když ale vidím, jak probíhá vyčíslení nákladů a cenotvorba, tak zírám, že ještě existujete a dle všeho docela úspěšně:-)

                      Co je čistě spekulace, ale ne úplně nemožná – část zisku prostě zaplatí vláda formou nějaké exportní dotace, skryté bůhvíkam. To totiž byla v Číně zajímavá věc – jednou se kočka z ofisu zastavila na nějakém úřadě a pak už jen psala na vedení, že získala dotaci ve výši nějakých drobných statisíců, možná jednotky mega, to už nevím přesně. Při otázce, jak na to přišla – slyšela, že se o něco takový dá žádat, je-li firma JV. Tak to zkusila. Nikdo jí to neříkal, u nás o tom nikdo nevěděl, prostě taková podnikavá ofis manažerka.

                      Teď už s Čínou nedělám, takže netuším, co vše je možné, ale když tam máte kancl, tak to určitě víte vy. Nebo naopak nevíte, ale třeba máte taky na něco nárok :-)

                    6. Jo, hochu, to vy zirate, my zirame a ja mam z te cenotvorby docela blbej pocit, ze az se to diky Cinanum dostane do cisel, ktery jsou dneska treba ve stzavebnictvi, tak pujdu do predcasnyho doochodu.

                      Stran dotaci na to mame 4 baby, ktery na techto vecech denne lezej. Mne to akorat sere, protoze pak musim furt vyplnovat nejaky formulare, aby na jejich zaklade pak prisly chechtaky. V Nemecku (nevim, jak v Cesku) je to brutalni business. V Cine taky.

                    7. Sysop: dotace jsou katastrofa. Někdy si říkám, jestli se to vůbec vyplatí, protože jsem je v jedné firmě taky zažil a toho spálenýho času naprosto zbytečnýma píčovinama, to bylo něco…

                    8. Re: fatdwi 22.4.2025 v 20:03
                      Tezko rict, kolixe vlastne vrati z toho, co se zaplati na lidech, co okolo toho skacou. To nevim a radeji to ani vedet nechci. Ja nemam osobni zkusenost, jak pocitaji ceny treba Amici, ale mam takovou nejakou utqelou predstavu, ze to maji spocitane jako Zidi, do posledniho centu. Nemci, co tak sleduju ruzne u nas a po okoli, maji dost velky marze, ktery zakryjou ty neuveritelne blbe udelany rozpocty.

                      Jenze… tohle fungovalo, dokud do kurniku nevlitla cinska liska. Uzavrenej nemeckej system, eventualne uzavrenej evropskej system, muze celkem dobre fungovat i pri zcela spatnem pocitani, protoze velke marze schovaji velke chyby.

                      Jakmile ale jde z tlustych do tenkych a museji se marze seskrtavat, nastava problem. Konkretne u nas je problem cislo jedna, umet si na rovinu priznat fakticky stav veci. Vedeni stanovilo, ze chce do roku 27 zvednout obrat o 20 %. Jo, vypada to jako pekny cislo, dokonce je celkem racionalne podlozene rostoucimi naklady,… ale ma to drobnou mousku a sice, ze na tech 20 % nejsou objednavky.

                      Kdyz jsem na porade prohlasil, ze neco podobneho jsem zazil na pocatku 90ek v moji firme a vsadil jsem se tehda s kolegy, kteri tvrdili, ze vic prace se sehnat neda, tak ze behem dne privedu aspon jednu firmu, co od nas bude neco slusneho chtit (tehda slo o tiskoviny) a privedl jsem ty firmy 4, tak mi Nemci rekli, ze ‚nojo, ale to byla mala firma a navic tohle se da delat, kdyz neni zadna prace‘. Na to jsem rekl, ze at se na mne nikdo nezlobi, ale na tech 20 % navyseni obratu zadnou praci nemame! Takze je potreba si to priznat, smirit se s tim, zvednout prdele a zacit pro to neco delat. No byli z toho uplne spatni, protoze osmdesat let nikdo nerekl, ze neni prace, nebo ze neco jde schief. Od dob Adenauera se hlasily jen pozitivni zpravy, protoze ostatne ani jine v podstate nebyly. A ted nejaky Sysop si dovoli otevrene rict, ze firma nema praci! No malem se z toho posrali. Ale vstrebali to.

                      Ja proste veci nazyvam tak, jak je vnimam a ne tak, jak je ordentlich. Proc? Protoze chci, aby se to zmenilo k lepsimu a ne, aby se to pretrelo na ruzovo. No maj se mnou kuci nemecky problem, maji.

                    9. Sysop: Excel snese všechno, i víc než 20 % ročně:-) Viděl jsem jednou CEO docela velké firmy, jak připravoval základ pro rozpočty. Tabulka v Excelu asi 5×6, v nich zásadní body, které ovlivňovaly skladbu obratu a na konci pětiletky cíl. Hrál si s tím, jaký dát růst těm jednotlivým řádkům, aby mu to vyšlo. Tenkrát jsem na to hleděl dost vyjeveně, měl jsem trochu jiné představy, jak se to dělá:-) Zeptal se mě, co si o tom myslím, já na to, že mi nárůsty v řádu sto a více procent u jedné z položek připadají poněkud přehnané, tak to nacvakal jinak a jestli jako lepší:-) Bylo toho samozřejmě víc, nebudu to tady rozvádět, ale dá se říct, že jsem se dobře bavil (poté, co jsem vstřebal informaci, že takhle se plánuje růst firmy:-)

                      Co na to říká obchod? Přece obchodní ředitel musí mít nějaký plán, sakra je duben, jak dlouhý je tam u vás obchodní cyklus? Půl roku minimálně? Rok, dva, když to jde blbě? Takže na tom nárůstu už makáte od loňskýho ledna a máte jasnou pajplajnu rozjednaných obchodních případů? Pak ale nechápu, kde je problém, těch 20 % už částečně musí mít jména a ten zbytek je s nějakou pravděpodobností rozprostřen mezi relativně nízký počet dalších jmen, ne?

                      Nebo děláte obchod jak cenotvorbu? :-)) Pak bych chápal, že si ještě na konci dubna mohl někdo myslet, že ten nárůst dáte, i když nic z toho výš napsaného se nestalo:-) Nebo jsem to střelil blbě, obchod uzavřete do měsíce-dvou od prvního kontaktu a pak není třeba panikařit, do konce roku je daleko. Ale nějak z toho, co jsi tady průběžně psal mám dojem, že zrovna tak to u vás nefunguje…

                    10. Vertrieb Bereichsleiter zna muj nazor a rekl, ze je potreba se orientovat i na jine trhy, nez ktere mame zmakle. Jo. Jenze na to se do nej obul sef vyroby, ze jine trhy vyzaduji jine certifikace, ktere nemame a ktere je potreba nakoupit, coz spotrebuje cas a taky nejaky ty prachy, kdyz kazdy blby razitko je za dva az pet ojrolitru a treba pro potraviny tech razitek potrebujeme asi tak patnact. A nektery kazdej rok znovu. A to nezacal rozebirat Medizintechnik, kde je to cele na druhou. Na moji namitku, ze to je investice a konkretne nutna investice, se pak ozve kolega z vyvoje mechaniky, ze oni delaji kazdy projekt tak dva roky a mezitim se jim dvakrat zmeni ta razitka. To proste si reknes, ze hazis hrach prasatum a perly na zed. Kurva, jasne, ze touhle rychlosti to nejde. Jak to ale, ze na mem oddeleni srovnatelny projekt trva mesicu jen sest?

                      Jejich nemecke nastaveni proste je tak patnact let stary. Ozve se stavajici zakaznik, ze planuje novy produkt a do nej ze bude potrebovat ten a ten komponent s tema a tema zmenama. To nam rekne v lednu, napriklad. Do unora se nic nedeje. Koncem unora se udela velke Teams Besprechung, kde je tak dvacet lidi, od reditelu po vyvojare, pohodova nalada, hodinu se mele o hovne, predstavuji se novi lide, jak je dneska tam u vas ve Svycarsku a tak. Paxe behem par minut slibi, ze zakaznik posle Anforderungen. Na ty se ceka tak mesic, dva. V qetnu nove Besprechnung, kde se to probere bod po bodu, vyjasni zmatky, upresni nejasnosti a tak. Pak my u nas delame nejaky test proveditelnosti, to trva treba mesic, pak probehne kalkulace a sestavi se cenova nabidka, vcetne terminu dodani prototypu. Takze koncem cervna zakaznik dostane cenu a k tomu prislib, ze treba za rok a pul bude prototyp. Do konce roku o nem neslysime. V lednu pristiho roku se ozve, ze jako uz uz rozjizdeji jejich novej projekt, tak ze bychom si teda k tomu mohli sednout.

                      Je potreba to kompletne precenit, protoze mezitim se zmenily pozadavky EU, ceny matrijalu, atd. Plus, je potreba k terminu dodani pripocist ty promrdany mesice, kdy se na to u nas nesahlo, protoze prece zakaznik neschvalil projekt. A takhle se to porad sune kupredu, po kouskach se na tom dela, az se treba za tri roky zjisti, ze cena produktu je mezitim na trojnasobku puvodni predstavy na zacatku, pricemz to zakaznik prohlasi za totalne neakceptovatelne a nejlepe se nejakym bocnim kanalem dozvime, ze uz ma v labine na testovani nejakou cinskou substituci, ktera sice neni ani zdaleka tak dobra, jako ten nas produkt, zato ale je za tu nekolik let starou cenu a oni to budou muset vzit, protoze jinak Cinan obslehne cely to jejich zarizeni taky.

                    11. Sysop: jako bych to slyšel:-) Každopádně z toho plyne, že ten obchodní cyklus je spíš delší než kratší, takže to chce řešit úplně jinak. Plus pochopitelně certifikace atd. má smysl řešit až po obchodním „průzkumu bojem“, ale na to tam musí být někdo, kdo ví, co dělá a proč to dělá. Navíc to vypadá, že ani projekty se stávajícími klienty nemáte moc pod kontrolou, to tomu taky nepřidává (je hezké, že to pošlete do výroby a bádáte, ale proboha co dělá obchod, že se to tak táhne a pak najednou po X letech zjistíte, že to nedostanete?).

                    12. Jo, panecku, to dneska to i pres tento marast je docela parada. Kdyz jsem do firmy prisel, hned behem 14 dni jsem jel coby ‚odbornik‘ k zakaznikovi, kterej si stezoval, ze jeden ventil obcas divne davkuje. Vzal jsem si s sebou tehdy muj vercajk z minule firmy, protoze Nemci nemeli zhola nic. Vybava pro elektroniku nula. U zakaznika jsem to vybalil, ventil porozkoumal, zakaznik supr laboarator, takze jsem mu prosel supliky se soucastkama a zbastlil oscilator s NE555, abych nejak nahradil generator signalu, kterej by si jinak slusnej technik vlacel s sebou. Zakaznik cucel, moji kolegove taky. Nejakej Cech obrati suplata a na miste cosi spajel a ono to hejbe ventilem i bez schvalenyho Schaltplanu.

                      Kdyz jsem se pak vratil do firmy, sel jsem rovnou za generalem s dotazem, jak je kurva mozny, ze u zakaznika odhalim zavadu, ktera je systemova v cele serii, protoze nikdo se nenamahal pred schvalenim serie udelat zatezove testy, kde by se tohle muselo odhalit.

                      General si mne vyslechl, nerekl nic, sel se mnou ze svoji kancelare na ochoz, ze ktereho bylo videt celou halu vyroby a dole asi tak padesat zenskych na babosedu, ktere montovaly ty ventily. A na to rekl pamatnou vetu ‚myslis si, ze tady nekdo rozumi tomu, cos prave povidal?‘ Pro mne naprostej pocit marnosti.

                      Obratil jsem to ale naruby, bylo to v dobe konjuktury, prachu plna prdel a vypracoval plan na vybudovani testovaci laboratore, vyvojove laboratore, definici schvalovacich kroku, testovaci plany, atd. Firma nabrala behem dvou let lidi, zaridily se prostory, vybaveni, atd.

                      A tohle dneska funguje jako hodinky. Jenze minulej tejden jsem na osobnim pohovoru (jednou za rok) generalovi rekl, ze za posledni rok mne prace nebavi jako driv, protoze narazim na neochotu zmenit nejake zasadni veci. Pritom nejde o financni vydaje, jde o zmenu nekterych zkostnatelych principu. Na to mi rekl, ze i on jena to kratkej, protoze majitel ma prioritu cislo jedna je udrzeni zamestnanosti a na jine veci nema cas. Podle mne je to ale spatne, protoze plna zamestnanost je dusledek, pokud bude firma spravne rizena.

                    13. Prostě Němci:
                      https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-muz-ktery-zastavil-krizi-uzavirani-hranic-selze-migracni-pakt-bude-fiasko-274408

                      „plán je proti evropskému právu, je neproveditelný“

                      „To ale Evropský soud pro lidská práva stoprocentně zamítne,“

                      Německo nemá dost sil, aby hranici uzavřelo. Minulé zkušenosti ukazují, že odmítnutí migranti nezůstanou v Rakousku nebo v Česku, ale pokusí se hranici překročit znovu. Německo nemá hraniční policii, spolková policie je už teď přetížená. Nebo máme militarizovat hranici a poslat na ni bundeswehr? I tomu chybí personál,“

                      A tihle chtějí střílet Taurusy na Rusko.

                    14. Sysop: cíl „udržení zaměstnanosti“? (takovej ten vyvalenej smajlík) Není nad to po tolika letech zjistit, že nejsi ve firmě, ale v neziskovce:-D

                      Zaměstnanost je úspěchem produktové, marketingové a obchodní strategie. Pokud to otočíte a cílem je mít lidi, aniž by na ně byly peníze, nevyhnutelně to povede k hromadě velmi špatných rozhodnutí, které celou situaci ještě zhorší. A pokud se toho posere víc a třeba vám odejte ten starbak či pro co to děláte, nebude ani zaměstnanost, ani firma.

                      Nepotřebuješ tam nějakýho externistu? Na některé lidi to funguje, expert je ten člověk s aktovkou, co přijel z vedlejšího města. Osobně jsem to viděl a nechápal, jak generál žral novému zaměstnanci to, co mu poslední dva roky říkali ti stávající a od kterých to odmítal. Stejně tak byl schopnej otočit na pětníku, když něco vykládal týpek ze Silicon Valley. Tam mají na pravdu něco jako patent, co řeknou, to je svaté. Dlužno ale dodat, že ve finále sice všechno bylo dražší a později, ale aspoň to bylo a dál už se často s tímto faktem pracovalo – tedy když chtěl někdo z našich prosadit zásadní věc, úkol číslo jedna bylo naočkovat někoho z Američanů nebo pozvat konzultanta a generál měl hned plnou hlavu vlastních geniálních nápadů:-)

                    15. To mas tak, kdyz majitel je dedic.

                      Jeho nevlastni otec tu firmu vydupal ze zeme v garazi a postupne vybudoval. To byl uplne nekdo jinej, kterej kdyby videl, jak to jeho vyzenenej synarot vede, tak by ho trefil slak.

                      Ja jsem zkusil vsechno v ramci moznosti, ktere mam. Nyni jsem ve stavu ‚hlavne prezit‘ a nesnazim si pripoustet, ze u kormidla je blbec.

                      General mi rekl, ze uplne nejlepsi by bylo, kdyby to cely koupil nejakej klasickej protrelej obchodnik. Vyhodil by 10 % lidi ihned, 3 % by pridal zbytku na mzdach a veci by se zacaly hejbat. Nojo, no, mokry sny.

                    16. Sysop: klasickej protřelej obchodník je ten poslední, kdo by měl zájem vás v tuto chvíli koupit. Spíš kandidujete na prodej konkurenci, která potřebuje vaše zákazníky a která nevyháže 10 %, ale polovinu, protože spousta funkcí bude duplicitních.

                      Co naděláš, ty už navíc nejsi novej, ale starej, takže tvoje váha coby hlasu zvenčí je dávno fuč. Možná nějakej novej Sysop by to zase mohl posunout tak jak před lety ty, nejlépe dva Sysopové – jeden do obchodu a druhej do vývoje. Potřebujete totiž jak na sviňu opravit obojí a jen jedno nepůjde. Nejde řešit nové certifikáty, když není business a nejde dělat business, když nejsou certifikáty. Na to si musí sednout dva, udělat strategii a začít makat jak na zákaznících, tak na potřebných certifikátech s nějakým bufferem toho, jak a co se bude upravovat v certifikátech dle toho, jak se (ne)bude dařit prodávat.

                      Třeba to dáte:-) Ale s tím materiálem, co tam máte teď, jsem trochu skeptik. Jedině, že by jim něco vlilo novou krev do žil.

                    17. Sysop
                      23.4.2025 v 21:05

                      a nešlo by mu nejak jemně začít vysvětlovat, že tímdle stylem taky do konce desetiletí může jít srát celá firma, a von nezaměstná už NIKOHO?

      2. No jo, bylo to levný… Jenže ty kurvy umí i relativně drahý věci a přesný jak nejlepší švýcary.

      3. Chápu, ale o to právě jde – když „kdekdo“ dokáže vyrobit s dostatečnou přesností hodinky, neměl by být se současnou technologií vyrobit takovou věc s dostatečnou přesností, nicht wahr?

        1. Nevim, jen mě tak napadají možný nekalý aktivity v klapce: nedeterminovaný změny tlaku, teploty, objemu, vůle, adheze, chemický reakce povrchu součástek, víry v pracovním plynu…

          Na to nemůžou stačit jedny blbý malý hodinky. Je potřeba instalovat kukačky s pořádným kovovým závažím, nebo aspoň velkej plechovej budík se dvouma zvonkama…

          1. tak jde jenom o cenu, samozrejme ze by to asi slo vyrobit technologii tech hodinek, ale pak by to taky mohlo stat jak rolexy

            1. Oprav mě, jestli se mýlím, ale podle mě technologie hodinek má za úkol řešit něco, čemu se říká strukturovaná činnost/problém – měřit jednu veličinu – čas, co nejpřesněji. Součástky hodinek nedělají nic jiného, než že v přesně daných vzájemných geometrických poměrech mění svůj vzájemný prostorový stav/pohyb, případně elektrický stav frekvence krystalu digitálních hodin. Cílem je měřit neviditelnou abstraktní veličinu – čas a pohyb neměnných součástek převádět na vizuální zobrazení času.

              Klapka má podle mě za úkol úplně něco jiného. Řídit nestrukturovanou činnost/náhodné změny fyzikálního stavu plynu/aerosolu, tedy několika hodnot, několika skutečných veličin popisujících okamžitý stav plynu. Měnit spojitě průtok plynu reakcí na řídící impuls za účelem změny hodnoty fyzikální veličiny výkonu motoru.

              Jak řikáš, tady pomůžou jen dvoje kukačky Rolex zapojený sériově.

              1. Myslím, že ne. O vyhodnocení veličin proudění se stará řídící jednotka se svými senzory a klapka je jen klapka, která by měla být navržena a vyrobena tak, aby negativní jevy proudění co nejvíce eliminovala. Jde jen o kvalitu návrhu a přesnost výroby a to je to, o čem tady mluvím! Pokud tedy zvládáme výrobu hodinek s potřebnou přesností, nevidím důvod, proč nezvládnout s potřebnou tolerancí i výrobu takové banality (ve srovnání s těmi „blbými“ hodinkami) jako je nějaká klapka.

                1. Jak řikám, já tomu moc nerozumím.

                  Problém hodinky vs. klapka je podle mě trochu blbost. Jaká „přesnost“ panebože? Mechanickýma hodinkama „lineárně teče“ čas, a jejich přesnost je daná výpočty/návrhem/výkresem a kvalitou/standardizací povrchového opracování, ložiskama, definovaným třením.

                  Můžu vůbec nazvat hodinky „řízenou soustavou“, tak jako elektronickou klapku? Když otočí papírový kolečko a ukážou datum, tak asi teda jo, dá se to nazvat jednoduchou řízenou soustavou, ale oproti složitosti klapky, kdy se mění lineární i nelineární parametry soustavy, se bavíme o něčem jiným. Klapkou teče kontinuálně vzduch, neustále se mění parametry soustavy, v hodinkách ne.

                  Elektronická klapka obsahuje stále i mechanickou část. Tam toho moc hodinkově přesnýho nebude, ne? Ty funkční křivky hodnot ovládajících a ovládaných veličin nejsou určitě lineární (na rozdíl od hodinek), součástky klapky vykazují individuálně jistě různé individuální tření, vstupujícímu směšovanýmu vzduchu se mění vlastnosti, režim motoru i celého vozu se kontinuálně různě mění. Šlapání na pedál je jen jeden z více řídících impulsů pro celý algoritmus nastavení klapky a smísení vzduchu s palivem.

                  Takže co z toho vyplývá?: Elektronická klapka jako řízená soustava, potřebuje hlavně funkční, nelineární, levný, „přesný“ (v daném intervalu) a rychlý (s danou odezvou) algoritmus – tj. návrhy/výkresy celého systému. Proč by měla nutně potřebovat i fyzickou technologii pro výrobu přesných součástek mechanických hodinek?

                  Beztak při poptávce na dodavatele, může hodinkář bez práce, jistě dodávat ke klapkám třeba osičky či ložiska. To by byly asi kurevsky drahý klapky. Drahý může být knowhow klapek, součástky budou levný a nepřesný. Přesnost zajistí funkční algoritmus, ne součástky.

                  1. Takže jako co? Buď potřebuji výrobek vyrobený s dostatečnou přesností, což asi není se současnou technologií problém, nebo se spokojím s něčím sbouchnutým kladivem. Moje volba a náklady.

                    1. Správně. Algoritmus škrtící elektronické klapky musí přesně řídit nepřesné součástky sbouchaný kladivem.

                      Musíš taky dodržet emisní normy EU, požadovanou spotřebu a fšecko musí být elektrický a digitálně archivovaný.

                    2. MK:
                      Tak sláva!
                      Mám v oblibě mimochody.

                    3. Re: ModrýKlokan 22.4.2025 v 16:35
                      Normalka. U nas musime pouzit levnejsi matrijaly, nebo ekosracky a nasledne, abychom dosahli pozadovane presnosti senzoru, v tom sedi malej Cortex a dela podle regresnich krivek, ktery namerime kalibracni masinou, potrebne korekce. A to je jednak zakladni korekce senzoru podle veliciny, kterou ma merit, pak korekce teplotni, podle teplotniho cidla, ktery je primo u cidla dane veliciny a tretak korekce chyby elektroniky podle vnitrniho teplotniho cidla procesoru. Takze natrikrat dokurvena krivka, aby se dosahlo presnosti treba 1,5% R.E.

                      Jeste pred 7 lety nebyl zadnej Cortex potreba, cely to zpracovaval jeden dobre nastavenej operak,protoze to cely bylo z qalitnich matrijalu a chovalo se to linearne.

                      Dneska v tom mas srackovou elektroniku, ktera je citliva na skaredej pohled, zapajenou bezolovnatou pajkou, aby to praskalo, v bezolovnaty mosazi, aby to melo mikrotrhliny diky obrabeni a v plastu, kterej krehne a degraduje, protoze je eko.

                    4. Sysop

                      Ať nejsem neuznalej vůči Bedřichovi. Vypadá to, že kdybyste nechali běžet ten servomotor klapky nonstop, nemučili to sáním vzduchu ani palivem, a nasadili na to ciferník s ručičkama, tak z toho můžou být taky pěkný hodinky.

                    5. Sysop
                      22.4.2025 v 18:56

                      rejžák předpokládám nemá ani jedno z toho a eště ventil umí za třetinu, případně za polovinu s tím prasesourem, ale v přesnosti 0,5 %?

                    6. Ten hajzl to umi ciste mechanicky bez elektronicke korekce. O cene radeji pomlcim, to bych musel akorat nadavat. Pritom ten Cinan nedela nic spatne, ja ho naprosto chapu. A ze kopiruje? A kdo ne, kurva??

    2. Mno, příběh znám, anžto v předmětném závodu dodnes pracuji. Tenkrát jsem byl technologem jiného produktu, tak jsem o tom věděl z perspektivy pozorovatele.

  2. Děkuji za příběh ze světa, který je mi zcela vzdálen. Zajímavé, jak to funguje. Co to říkal Lenin o kapitalistech a provaze?

    Na ekonomickou izolaci Číny je pozdě. Obchoduje s globálním Jihem a mistrovskou ostpolitikou jsme jim nahnali do náruče Rusko s jeho neomezenými zdroji surovin a orné půdy. Jestli doopravdy vychovávají milion inženýrů ročně, tak se rozhodně neztratí.

    1. I ja dekuji. Pro podobne technicky ladene clanky jsem se sem kdysi zahackoval.

    2. Hlavne – jakych inzenyru. S nekterymi se potkavam a oni opravdu rozumi tomu, ceho inzenyri jsou. Tak jsou proti Evrope pozadu!

      1. Jen jestli umí rozpoznat diskriminaci anebo čekujou svůj priviledž…
        A co snižování uhlíkové stopy?

        1. No co tak sleduju, tak behem toho, co se Evropa zabyva uhlikovou slepeji, tak Cina priklada pod kotel rychliku.

      2. A pokud by se jim náhodou stalo, že se nechají taky zválcovat tou liberální rakovinou jako západ, tak už v závěsu čeká Indie.

  3. Kdyz jsem zacinal v telekomunikacich tak svetovi leaderi byli firmy jako Nokia a Ericsson, a zrovna se do toho zacli cpat americani s jejich 4G/LTE. Delali jsme si tehdy srandu z Huaweie ze je to okata kopie Ericssonu. No a dneska kdyby si firmy mohly svobodne vybrat, cela EU mobilni infrastruktura by jela na Huawei, protoze je lepsi a levnejsi, ale to by taky neslo tak se Huawei postupne musel zakazat. Pravda je, ze Huawei se od zacatku nesnazil „vyvyjet“ ale technologie rovnou krad a ani se za to nestydel. Ovsem obavam se, ze tak Cinan vyjebal se zapadni patentovou ochranou, tak dostal „svobodu ve vyvoji“ ze ktere se stal „znacny technologicky naskok“. On je rozdil kdyz sestavujete radio pouze z „povolenych patentu“ – anebo kdyz to vezmete na hulvata vsehno dotupne know how a na intelectual property srat…

    To je ostatne taky duvod proc ta patentova ochrana vznikla. Ono spis, ze proti hracum jako jsou Komunisticka Cina jsou vam takove zakony k nicemu, pokud se nedodrzi jejich smysl.

    Nevim proc ale casto jsem byl zvan na projekty kde se rozjizdela nova technologie. Asi si mysleli ze tomu rozumim. No, a casto moje prace probihala tak ze jsem nekolik mesicu zapojoval radio, zjistoval postupy, studoval manualy a zakony jaky barvy dratu pouzit, 20 hodin denne jsem z toho delal „manual“ pro montery jak to maj zapojit, tak aby slo najednou vyskolit dalsich 5 teamu a ty to zacli bouchat kazdy den jak na bezicim pasu…

    ..no, a po tom co jsem to vsechno vyladil, a doladil, a kluky jsem naucil jak se to ma delat – tak jsem dostal padaka protoze uz jsem byl „zbytecny“. Parkrat se me to docela dotklo. Makate na tom, davate tomu cely zivot (par mesicu) – no a pak si za sebe vycvicite nahradu a vas poslou do prdele protoze jste uz moc drahy.

    Jako nestezuju si, poucil jsem se, dneska uz chapu proc zkuseni monteri nesdileji sve know-how jen tak s kymkoliv. Know how je vec ktera se buduje dlouho a tezko – ale pak to lze vzit a behem jednoho dne ukrast.

    1. Čína duševní vlastnictví neuznává a nikdy neuznávala. Je to součást tisícileté kultury. Má tě těšit, že tě ostatní napodobují, tam se to chápe jako velká čest.

      1. Omyl. Cina dusevni vlastnictvi samozrejme uznava, ale svoje. Proto v soucasnosti podava suverenne nejvic patentu.

        1. To dělá proto, protože je to obyčej. Jinak ty patenty nedodržuje ani interně, v zemi.

  4. Chápu, o co se Trump snaží a proč, ale taky chápu, proč mu to nejspíš nevyjde. Celý problém tkví v tom, že Čína de facto nic moc neukradla, Číně to tam s vidinou zisku většina firem dobrovolně předala a v případě GM jim to tam dobrovolně předala vláda. Každý, skutečně každý, kdo šel před 20 lety do JV s Čínou věděl, čí majetek bude know-how. Současně u mega projektů mohla být pravda, co píše D-F ohledně vládního komunisty, v menších to tak určitě nebylo. Výběr partnera byl na investorovi.

    Je to jako když jeden rodič přepíše barák na prostředního syna a ten nejstarší začne vymýšlet, jak by s ním vyjebal, protože on teď má místo dědictví hovno. Well, je to tak, je to možná i nespravedlivé a možná bylo i jednání rodiče nemorální, ale co je to platné, když katastr hovoří jasnou řečí. Pokus prostředního syna izolovat v dnešním globálním prostředí, kde ten synův barák potřebujeme možná i víc než on sám, je (prakticky) odsouzen k neúspěchu.

    Z pohledu Evropy současně článek zcela jasně říká, že problém není v Číně, ale v bruseli. Byrokracie, zelený fašismus – to bych si i tipnul, že Čína nadšeně podporuje, protože nás tím žene do opačné situace, než dřív – tj. my budeme jejich otroci, protože (nejen) v uhlácích jsou daleko před námi. Na straně druhé, s reálnou aplikací Číňan neudělá vůbec nic. Na to potřebuje místní kolaboranty. A těch je vždycky dost, my o tom přece už něco víme. Bylo jich dost za protektorátu, ještě víc to bylo vidět za minulých komančů a je to vidět i dnes.

    Tedy „řešení“ není izolace Číny, kterou navíc není jak prakticky izolovat. Řešením je vymetení toho bruselského socanského chléva. Řešení v rozdílných cenách nových aut nejsou o tom, že na Číňana navalíme nesmyslná cla, ale v tom, že těm evropským nesmyslné regulace odstraníme. Jenže jak by bruselský komanč mohl sám od sebe odstoupit? Ani ten minulý to neudělal a je otázka, jaká síla by byla schopná změnit režim EU a současně by to bylo k lepšímu (novej Hitler není řešení k lepšímu, i když tady by se to líbilo, protože ten taky dělal „hodně pro lidi“ a má tedy mnoho společného s Putinem, který taky dělá „hodně pro běžného Rusáka“, ha ha).

    Bude zajímavé to sledovat a uvidíme, kam to tady dotáhneme. Že se to tady časem sesype je jasné, komančům vždycky dojdou prachy, které nakradou, protože časem už není co krást, resp. je toho málo na provozování ekonomiky v udržitelném módu. Co bude dál možná nebude vůbec hezké, ale když člověk otevře učebnici dějepisu, má tam podobných situací v minulosti hromadu. Ti přišli, převálcovali tamty a pak zase jiní převálcovali tyhle. Doby, kdy Evropani něco válcovali jsou dávno pryč a spíš budeme válcováni my. Čínu jsme na to vybavili víc než dobře.

    1. To je takovy zajimavy fenomen. Chceme bojovat s miliardou Cinanu, namisto vymeteni par set (ty tisice prdrztasku nehraji roli) kurev z Brusele. Duvod? No z te Brusele ‚je to prece tezky…‘

    2. Btw, ti minuli komancove spustili realnou perestrojku (=rozvrat) s tim, ze honem ukradnou to, co bylo momentalne vsech a puvodne ukradeno. Ti dnesni komancove nemaji ukrast co. Chybi motivace k dalsi perestrojce, rekl bych.

      1. Ano a není už co, mají to cizinci v lágru.

      2. Proto s úšklebkem pozoruji ruské vítězství na Ukrajině. Když nás ti Russsssssáci tak strašně ohrožují, možná bychom mohli… Modří už vědí.

      3. Sysop: jak to, že nemají co? Můžou zase všechno postupně znárodnit – pracovní místa, bydlení… Možností je habakuk. Rusák už by věděl, praxi v tom má. Brusel v tom praxi nemá, ale zlepšuje se a dělá to chytře(ji). Jak ukázala Anglie, daně jsou nejlepší způsob zabavení majetku, protože se ho lidé zbaví sami. Daň z baráku 100 % ročně z tržní ceny nebo odevzdat do družstva? Problem solved. Ve Francii nebo Dánsku zase ví, že když chceš auto, které se nelíbí úřednické svoloči, dáš za něj víc na daních, než kolik stojí. A hele, skoro žádné takové na ulicích nejsou. Problem solved.

        Podle mě problém člověka je v tom, že je línej a slyší na pečené holuby, co létají sami rovnou do pusy. Tohle umí rozdávat populista-komanč a ten taky hned ví, komu co ukrást a svým voličům nějaké ty kosti naházet. Takže jakmile se někde objeví blahobyt, přijdou flákači, kteří jej chtějí pro sebe bez práce. A už to jede až dokud se zdroje nevyčerpají a pak se začne znova – lidem se to jakože vrátí/rozdá, oni to zvelebí, protože je to jejich no a pak se jim to zase může ukrást. A tak pořád dokola.

        1. Coz o to, s tim autem se to da ojebat, jen holt s troskou namahy. Ale jde to.

          S nemovitosti je to, samozrejme, horsi a oni to vedi.

          Nicmene ano, s temi cykly souhlas.

          1. Sysop: mě přijde, že to ojebání zas tak jednoduché pro průměrného člověka nebude a zahrnuje účast PO a registrace v cizí zemi, ne? Běžná FO tohle samozřejmě nemá šanci řešit, protože daně zaplatí podle toho, kde auto registruje.

            1. Jojo, registrace venku a, holt, jednou za 1/2 roku se otocit pres celnici EU.

              1. Sysop: daně ve Francii jsou místní, takže není třeba jezdit mimo EU (nejblíž z Paříže bude nejspíš cca 500 km Švajc, ne?), ale je potřeba mít ve vhodném zahraničí onu pobočku, na kterou to můžeš registrovat a to taky není zadarmo. Tedy množství lidí, pro které je to reálné, je naprosté minimum a řekl bych, že to ani nemá smysl uvažovat.

                1. No vtip je prave v tom, ze pokud to takhle ojebe jen par lidi, protoze pro zbytek se ta namaha nevyplati, pak proti tomu nebude System ani delat zadna opatreni. Dneska mas spolecnosti, ktere ti za prachy udelaji cizi identitu, takze si i umim predstavit, ze tohle nekdo nabidne na klic (jiste, drahej for). Napriklad pro takoveho Cecha muze byt zajimave mit auto registrovane na UA, to usetris za STK peknych par tisic…

                  1. Sysop: jasný, ale tak potom nemá smysl psát, že „s tim autem se to da ojebat, jen holt s troskou namahy“, to prostě není pravda. Chce to hodně námahy a peněz, aby se to vyplatilo, něco jako tvrdit, že se vyplatí otevřít filiálku na kajmanech. Jo, vyplatí, tak možná stovce lidí v ČR? Tisícovce?

                    Za STK ušetříš „pěkných pár tisíc“? Jako fakt? 1x za dva roky dva litry na STK/emise budeš šetřit registrací na UA? Za 10 let zaplatíš 10k nebo v případě nového auta 8k, kvůli tomu oser s registrací jinde? :-)

                    1. No ve vedlejsi dire je zrovna chlapek, co od Ukacka koupil Forda prave proto, ze ho chtel i se znackou. Jak to vypapirovali, to netusim, ale jezdi v tom ted on. Zeby ten chlapek byl nejak extra movitej, to bych nerekl. Ono to mas treba dva litry za dva roky, ale to je kilo mesicne, asi to pro nekoho ma wert. Plus, zrejme nechodej pokuty za rychlost, tipuju.

                      A co se tech nestandardnich aut tyce, ja jsem si vzdy uzil pri dovozu nejake Ameriky a musel jsem si rict, jestli ji proste chci, nebo ne. Pokud ano, pak jsem vynalozil jakoukoli namahu, abych toho dosahl. Jina vec byla, ze financne to davalo smysl. Vyclil jsem to za par babek a U.S. auta proste jsou levny, pokud je koupis v dobrym stavu s najezdem do 100 tkm. Nikdy jsem si nestezoval. Takze ad reakce na puvodni myslenku – pokud budu proste chtit auto, ktere se nelibi urednicke svoloci, tak ho proste mit budu a urednicka svoloc z toho bude mit hovno. Jak jednoduche, mily Watsone. A to, ze to bude spojeno s nejakou namahou, beru proste jako vyzvu. Ostatne, presne takto nas vychoval minulej socialismus. Kdyz jsi si chtel vozit prdel v medvedovi, musel byt psanej na nejakyho potentata. Pak byl klid. Bez znamosti byl tezkej zivot.

                    2. Sysop: však nejsme ve sporu stran námahy, jen potvrzuješ, co píšu, tedy že to je o hodně víc než „trošku“. Plus pro spoustu lidí to není o námaze, ale není to vůbec možné (přecejen těžko někdo kvůli úlevě na dani založí firmu a s tou založí pobočku v zahraničí, jak jsem už psal, tohle samo o sobě je drahá sranda, takže coby „šetření“ to nedává smysl).

                    3. Nojo, ja jsem asi netrefil tu spravnou miru slova. S tim mam problem celej zivot, ze kdyz si neco vezmu do palice, taxi za tim tvrde jdu a je mi fuk, kolik mne to stoji casu, nebo namahy. Ono to sice muze vypadat jako pozitivni cilevedomost, ale neni to tak vzdy. Ted jsem napriklad v unoru obkladal v druhym baraku druhou koupelnu, ackoli jsem si na to mohl vzit obkladace. Ale proste jsem si rekl, ze to udelam sam, taxem to udelal sam. Komplet, vcetne finalni montaze vseho sanitaru a vymalovani stropu. Proste pro ten pocit, ze jsem se nevalel, udelal jsem si to podle svyho a s nikym jsem se nemusel otravovat.

                      Jeden soused u nas v dire ted dela strechu. Ma tam nejaky mastice a kdyz vidim, jak to delaji, tak vubec nelituju toho, ze jsem si tech 350 m2 na moji strese kompletne polozil sam, vcetne klempiriny.

                      Jsem proste takovej uchyl. Ano, s tim autem by to jednoduchy nebylo. Jenze ja kdyz si neco vezmu do palice…

                    4. Sysop: cílevědomost někdy může nezasvěcenému připadat jako zabejčenost, ale pokud se o tom dá ve většině případů říct to první (a to v tvém případě určitě dá, s tím, kam jsi to dotáhl), tak je to v cajku:-) To je jako úspěšný kreativec – to není o tom, že každý nápad je geniální, ale že se ty geniální objevují průběžně. One-hit wonders nejsou jen v pop-music. Stejně tak jsou zabejčenci, co se sice umí zakousnout, ale jsou úplně marní v odhadu, kdy to dává smysl a tak jdou z průseru do průseru.

                      Co moc nechápu a svým způsobem obdivuju je tvoje pracovní nasazení doma. Někdy si říkám, že bych měl taky zvednou zadek, když to zvládne Sysop. Zvednout peněženku je jednodušší, i když to někdy bolí víc, než by bylo nutné. Třeba když na tebe makáč kouká jak tele na nový vrata, IQ ještě nižší než když začínal a říká „ale to bych musel všechnu dnešní práci předělat“ (no to kurva budeš muset, když jsi debil). Jo, to jsou ty chvíle, kdy si jeden říká, že udělat to sám, tohle by si ušetřil.

                    5. Jsou prace, ktery si necham delat, ale neni jich moc. Ted nemyslim zrovna zubarinu, ale napriklad vycucnuti zumpy, nebo povlaceni louky, pripadne na hrubku jsem si vzdycky bral partu a delal s ni. Neco proste v jednotlivci nedava zadnej smysl, pokud za tim nestoji pouze financni nedostatecnost.

                      Ale kdyz jsem poprve v zivote videl praci obkladace, kdy ja jsem byl jeste pubos a chlapek k nam do bytu prisel oblozit koupelnu jako fusku a po jeho odchodu jsem zacal zkoumat spary, pak odlepovat krivy kachlicky a cely to skoncilo kompletnim oloupanim jeho celodenni prace a druhej den namisto sparovani to delal cely znovu, jsem si rekl, ze jsou veci, ktery si proste budu delat sam. Neni nic horsisho, nez sedet na hajzlu a cucet na zed, kde utika nejaka spara kamsi do prdele.

                      No… a takhle to pak bylo ‚neni nic horsiho, nez platit mechanikovi za srovnani hlavy motoru, ktera pak netesni‘, ‚neni nic horsiho, nez platit elektrikari za to, ze bez roznuti na chodbe neroznes na hajzlu‘, ‚neni nic horsiho, nez si nechat nahodit zed jadrovkou a pak tam namerit na dvoumetrove lati pet centaku rozdil‘ apod…. takze to mam vercajk na zednicinu, pak vercajk na obkladani, vercajk na praci se drevem, vercajk na praci se zelezem (acetylen jsem strelil, ty flasky uz jen zavazely a vsechno delam COckem, nebo pro nahrivani mi staci mala kyslikovka a PB), atd. Nechodim si nic z malejch veci pujcovat. Jo, zabu si pujcim, to fakt doma nepotrebuju vlastnit, ale jinak bezny naradi mam vsechno svoje.

                      Od zitrka mam do konce tydne HO, do kanclu pujdu az v pondeli. Zitra dopo budu delat praci pro firmu a odpo hura na zahradu, potrebuju jeste zakopat asi patnact metru coulky na rovod vody a s tim kabel 230 VAC a 24 VAC plus Ethernet. Kdyz uz tahnu husi krk, tak at je v nem vsechno. Ethernet se bude hodit pro dalkove zavlazovani, kdyz nejsme doma, 230 VAC se na zahrade hodi vzdycky, napriklad na vyvyseny zahony pouzivam elektrickou frezu a tech 24 VAC mam na ohradniky proti slimakum. Do konce tydne to chci mit vsechno v zemi a zapojeny. Proste relax.

                    6. Sysop: jaks uhodl, že se ten můj zážitek, co jsem dal jako příklad, týká obkladače?:-) A to nebyl jedinej, něco je tak absurdní, že kdyby mi to někdo vykládal, budu si myslet, že si to vymyslel. To se prostě musí zažít… Stejně tak omítky, ono to kolikrát vypadá docela rovně do chvíle, než k tomu postavíš dva metry dlouhou komodu…

                      Tak ať to jde od ruky, počasí nemá být nic moc, ale tam u vás třeba bude líp. Ten relax zahrnuje kopání 15 metrů výkopu teplejma? Nebo máš mezi drobným domácím nářadím schovanej takovej ten malej bagřík, vhodnej přesně pro tyhle situace?

                    7. Podkop jsem mel k trachturku, ale po vykopani bazenu jsem ho strelil. Zabral dost mista ve stodole. Tohle zakopavam jen na hloubku ryce, zadny srani s mladou pani, takze odreju travu, vyhloubim slic, supnu to tam, zasypu, zadupu a zase osadim z5 tu travu. Za dva dny neni videt, kde jsem to delal. Mam to v lehkym spadu, takze na zimu vodu z plastu vypustim. Zadna raketova veda.

                      Dneska bylo fajn, mam to v zemi, zitra dopo prace a pak jdu zapojovat elektriku, abych mel rozvody ke stykaci cerpadla hotovy (zapina/vypina se na trech mistech, aby clovek nemusel behat k cerpadlu, kdyz potrebuje zavlazit jinej konec + chci k tomu pak dat IP relatka s kamerou, abych treba sklenik si mohl zalejvat na dalku, mam to tak na druhym baraku).

                    8. Sysop: jaks psal o vodě, naskočilo mi 60-80 cm. Jestli to není celoroční, pak je to jasný, hodit to kousek pod zem je OK i v teplejch, to zas jo.

                      Vymakaná závlaha zní moc pěkně.

                    9. Sysop
                      22.4.2025 v 21:04

                      na ty hnědý kurvy to funguje? už sme to řešili, ty mrtky se zahrabou do země přímo do záhonu (resp. vajíčka, teď nacházím malý šmejdy) a vylezou uprostřed, na to je vohradník k hovnu

                    10. Vajocha zplanyruju napodzim, kdyz ty vyvyseny zahony reju. Jsou vzdy nasrany na kraji u fosen. Loni jsem na radu kolegy z prace omlatil jeden zahon pruhem medenyho plechu, co jsem mel a v zahone byl klid. Slimejsi prej po medi neradi lezou, asi jim vadi medenka. Nicmene jsem mel jen jednu nudli vymotanou ze svareciho trafa, na zbytek zahonu prd. Takze ted to mam tak, ze jsem vytahl 24 VAC, toroid mam v IP68 ve skleniku, pojistka, vypinac a LEDkontrolka. Zemi to pak tahnu krkem k zahonu, na nem mala krabicka IP68 a z ni jednak kabel krkem zemi k dalsimu zahonu a pak okolo toho zahonu oholeny medeny draty 1,5 mm2 protazeny cokoladama, pres ktery to sroubuju do tech fosen. Cokendy mi drzi spravnej rozestup i odstup od fosny, at to v desti nema zbytecne velkej svod. A to je cely. Fosna ma 30 cm na vysku, ty draty jsou cca 5 cm od horni hrany, aby se neurvaly pri beznym solichani v zahonu. Tak uvidim.

                      Nasel jsem nejaky videa na YT, kde to ty slimejse celkem pekne smazilo.

                      Samozrejme, pokud mas zeminu kontaminovanou, tak to chce dat doprostred uzky prkynko, ty kurvy pod nej polezou chrapat a druhej den je mas.

                      Dneska jsem nainstaloval dva cmeliny, tak uvidime, jaxe letos podari je zabydlet. Do toho jednoho uz se kralovny vraceji samy, ten druhej je na novym miste, tam budu muset neco odchytit.

    3. Nevím, jestli současné vedení EU je příčina stávajícího stavu nebo jeho důsledek. Stačí se podívat na Velkou Británii. Z EU vystoupili a nyní už nemají žádnou uhelnou elektrárnu, vláda se chystá převzít poslední ocelárny, které chtěli čínští majitelé zavřít, protože „ekologická“ výroba oceli je moc drahá a ani dotace ji nezachrání. Tím vystoupením z EU se z tohoto pohledu v Británii nic nezměnilo a spíše je to ještě horší než lepší. Ale třeba je to výjimka potvrzující pravidlo.
      V USA také nevládne Brusel a i když jsou na tom líp než Evropa, také za Čínou zaostávají. Ten článek je (také) o tom, jak americká firma nutila tu evropskou předávat know-how do Číny aniž by k tomu byli „ekonomické“ důvody.
      Ono to vypadá, že dlouhodobé nevýhody z globalizace (např. daná země „ztratí schopnost“ dané zboží vyrábět, přestane dané technologii „rozumět“) začínají převládat nad jejích krátkodobými výhodami (levnější zboží pro konečné spotřebitele).
      Já s Trumpem v řadě kroků v podstatě souhlasím a docela mě baví ta přehršel článků, kde se píše, co by měl nebo neměl Trump dělat (a to jsou jen články v češtině). Jaké jiné možnosti má Trump, pokud chce přesunout výrobu do USA? Jediné co mě napadá jsou dotace, ale ty mají oproti clům spoustu nevýhod. Přesun výroby do USA bude znamenat „většinově“ zvýšení cen, protože výroba v USA bude prostě dražší než v Číně. Navíc to bude tak, že zvýšení cen bude rychlé, ale případný přesun výroby bude pomalý. Trump nemá příliš možností, pokud chce „přimět“ velké společnosti přesunout alespoň část výroby do USA než hrozit velkými cly.
      Bude to ještě zajímavé.

      1. to tvrdím furt, rovněž s příkladem vb. nejde o eu, smrdí to plošným plánem dojebat hlavně evropu a zavést diktaturu (očko, cbdc, boj proti hotovosti, co2 daně…všude stejný). je mi fuk, že to hned každý soudí jako konspirační teorii, ale tam je tolik věcí, že prostě nejde o náhodu

        1. Já to mám podobně s islámem. Mě je prostě podezřelá ta „slepota“ všech těch různých podporovatelů woke a lgbt vůči islámu a muslimům. Na západě a v USA protestujou o 106, ale to, jak se chovají v muslimských zemích k těmto menšinám nebo k ženám je nechává úplně klidným.

        2. Očkování byla jednorázová akce, jen si zkoušeli, jak to jde. Je to passé.
          Zbytek jede dál.

      2. Latimerie podivna: UK vylezlo se proto, že EU fašismus na ně byl slabý a tak si chtěli udělat svůj pořádný (a taky se jim to daří).

        Jak jsem psal výš Sysopovi, lidi jsou všude jen lidi. Snahou průměru a podprůměru je mít hodně za málo/nic. To má pozitivní zpětnou vazbu a dokud je komu krást, tak se vymýšlí, jak to udělat. Plošně, selektivně, cokoliv se hodí.

        Ad globalizace – tady stačí se podívat, pro koho je to výhodné a pro koho ne.

        Problém Trumpa je mimo jiné v tom, že to, co dělá, roztáčí jen další inflaci, která už je tak dost nic moc. Cla jsou prostě svinstvo, které vždy zaplatí jen a pouze spotřebitel (viděl jsem před volbami Trumpa plácat úplně z cesty – a voliči nadšeně tleskali – že to není daň pro spotřebitele, ale že to je daň pro toho šmejda, co vyrábí v Mexiku levněji – no píčovina strašlivá). Přesun výroby do USA nastane pouze tehdy, pokud budou cla dlouhodobá (těžko někde Ford postaví novou fabriku místo té mexické kvůli Trumpovi, který říká každý den něco jiného). Současně to zase jen bude dál táhnout inflaci, protože auta budou prostě drahá, platy v USA jsou v některých sektorech úplně mimo mísu (nedávno jsem viděl, jak nějaký ajťák srovnával AI s cenou vývojáře – senior developer tam byl kalkulován na 200k USD ročně).

        Přitom ale už dnes je vrácení výroby do USA utopie, protože tam není nikdo, kdo by to uměl, hlavně různé hi-tech záležitosti (třeba čipy). Nebo jsou věcí, které v USA nikdy nikdo ani neuměl (třeba baterky do uhláků, Číňan má know-how, o kterém se nikomu ani nesní a k tomu si zajistil suroviny – tohle tam nikdo nepředával, to tam vyvinuli sami). Trochu teda (pozor, konspirace o level výš než jsem psal v původním příspěvků) podezřívám bruselní zmrdy, že minimálně někteří ekofašouni jsou placení právě Čínou, dtto demokrati v USA.

        Automotive je na tom tak, že přes veškeré transfery know-how Číňan nedokázal ve spalovacích motorech vymyslet doslova vůbec nic, veškeré inovace byly z Japonska/Evropy/USA. Takže tam sekal jak Baťa cvičky průměrnou licenční stokrát zaplacenou techniku. Ale v uhlácích jede úplně jinou ligu a tam naopak nedokážeme konkurovat my a dokonce (zatím) ani Japonci (vizte x-krát odsunuté uvedení SSB na trh, přičemž Číňan už má dávno funkční semi-SSB, které nikdo jiný nemá a pokud Japonci nedokážou rozjet SSB, tak ani mít nebude).

        Zajímavé to bude rozhodně. Kdo by si před covid games pomyslel, v jaké přelomové době žijeme.

        1. Tak podle dosavadního vývoje bych i věřil, že pro VB byla EU slabota a chtěli „přidat“.
          Už jsem to psal jinde – domácí výroba v USA nemůže za stávajících podmínek (bez cel, a to dlouhodobých) konkurovat výrobě v Číně. Mě to přijde logické – přes cla se zvednou ceny a díky vyšším cenám bude možné vyrábět i v USA (tím netvrdím, že se Trumpovi ten přesun podaří, ale bez zvýšení cel se mu to nepodaří určitě). Kdyby se ceny přes cla nezvedly, tak výroba v USA nemůže výrobě v Číně cenově konkurovat. Zvýšení cel zaplatí samozřejmě koncoví spotřebitelé, zvednou se jim ceny a zvedne se i inflace. Jenže koncoví spotřebitelé v minulosti „vydělali“ na přesunu výroby do Číny (ceny klesly nebo rostly pomaleji než kdyby k přesunu nedošlo). A teď ten pohyb bude možná opačný s „opačnými“ důsledky.
          Myslím si, že Trump nesleduje krátkodobé ekonomické cíle, ale snaží se připravit USA na konflikt s Čínou. Důležité věci chce vyrábět „doma“ nebo alespoň mimo Čínu. Takže dělá co umí/může, aby co nejvíce výroby, důležité pro USA, dostal z Číny pryč a nejlépe do USA a když ne do USA tak alespoň mimo Čínu.
          Já nezpochybňuju technologickou vyspělost Číny. Jenže při stávajícím „rozložení“ výroby toho USA dováží z Číny hodně moc a je otázka, jak by to dopadlo, kdyby najednou vznikl ostrý (nejaderný) konflikt mezi USA a Čínou a Čína by veškeré vývozy do USA zastavila. Co „všechno“ by USA chybělo? Proto z mého pohledu Trump postupuje správným směrem. Takticky to možná úplně nezvládá, ale Trump je holt střelec a tak střílí.

          1. Latimerie podivna: nejsme ve sporu v tom, že aby se vyplatilo vyrábět v USA, nesmí se vyplatit to dělat jinde. Jestli Trump myslí dlouhodobě je pro mě spíš otázka, čekal jsem od něj víc, místy mi přijde, že nemyslí vůbec a jede na emocích a egu.

            Problém je v tom, že celý tenhle cirkus většina (možná nikdo) v USA nechce. Resp. oni chtějí MAGA, ale nikdo jim neřekl, že se za to platí snížením životní úrovně, na hodně dlouho. Zatím se tam podle mě nikdo Číny nebojí, takže pocit „musíme se uskromnit, abychom na tom nebyli ještě hůř“ běžný Američan nemá. Tím pádem to, co vidí, je v příkrém rozporu s tím, co si pod MAGA představoval před volbami.

            Nakonec, Evropa to dotáhla do výrazně horších sraček a sotva se začíná mluvit o zvyšování daní aby bylo na zbrojení, tak se do toho nikomu nechce. Po třech letech strašení Rusákem, který nedokázal zabrat ani Ukrajinu, se ani běžný kavárník, co chce válku natáhnout, nebojí, že by tady Ivan operoval s tankem. Ono to taky díky vleklé Ukrajině určitě nebude za rok, však ani SVO nebyla týden po Krymu, Putin si pěkně počkal dlouhých 8 let. Stejně to posral, ale rozhodně to nebylo nic, co by zvládl naplánovat jen tak (teda, on to nejspíš posral i proto, že si myslel, že se bojovat nebude a Hostomel bude něco jako Ruzyně za Brežněva a zmákne to jak Krym).

            Takže ač by bylo rozumné trochu pozbrojit, tak nějak z principu (protože se na to dlouhá léta kašlalo a on ten Ivan mít chuť zase bude), problém je, že peníze „navíc“ nikdo dát nechce a pijavice, které je dnes spotřebovávají (inkluze, grýndýl, kvo kvo a další hromady parazitů z neziskovek) se jich nevzdají bez boje. Přitom stačí zrušit grýndýl, zastavit penězovody neziskovkářům a může se zbrojit o sto šest. Jenže chtít tohle po bruseli je jako chtít po Husákovi, aby rozpustil KSČ v roce 1980. Musí být o hodně hůř, aby režim padl. Slovy toho socanského zmrda Špidly, „zdroje jsou“. Zatím.

            1. Hlavne by to chtelo, aby ti vzivaci Putinovy agrese na ferovku rekli, co presne by Putin u nas ziskal, co sam nema. Nejak mi vzdycky v tech uvahach o expansi Ruska chybi dolozit ten racionalni duvod. U Ukrajiny je znam. Byt je ten duvod z naseho pohledu nemoralni, je ale z pohledu Ruska racionalni. Jenze zadny duvod nevidim k postupu na Polsko, Cesko, Nemecko… naprosto nic. Nic tu neni, kultura a lidske hodnoty v rozkladu, mega dluhy, fury srabu, lharu a zlodeju. Naprosto nulova hodnota pro Putina. I kdyby mel desetimilionovou armadu, taxe na to vysere.

              Ono je to v realu uplne obracene, valka totiz hraje do karet Evrope. Financne pleite, prumysl pada na kolena, valka by byla sance k rozkradeni, prerozdeleni a resetu.

              1. Já jsem dokonce toho názoru, že Putin nemá zájem ani o pravobřežní Ukrajinu a už vůbec ne o bývalé polské „wschodnie kresy“. Kromě nekonečných problémů by tam nic nezískal.

              2. Sysop: hele, už popadesáté, ale když to pořád nevidíš: najdi si, co tady napsal dva dny před válkou D-F a co psala spousta jiných (nevím, jestli i ty) – že to Putin neudělá, co by z toho měl. Imperialistickej magor nepotřebuje „racionální důvod“. Bylo nutný nás obsadit po válce? Chápu 1968, to bylo spíš gesto, aby někoho jiného nenapadlo z toho komančského ráje taky vypadnout, kdyby se to povedlo nám. Ale tehdá? Co tady bylo? Co bylo v jiných satelitech? Prostě soudruzi chtěli sféru vlivu.

                Takže ne, Putin sem nepojede pro „hodnoty“, mega dluhy jsou mu u prdele (proč by ho to mělo zajímat?) a fůry srabů, lhářů a zlodějů nejspíš naopak ocení, přesně na nich stála ta minulá totalita.

                Jestli je skutečně pro Evropu šance rozbít na frontě miliardy, které nemáme? Nesouhlasím, naopak. Pro Evropu je případná válka šance pro pár zmrdů, podobně jako covid games. Ale pro většinu je to průser, podstatně větší, než covid. Protože těch miliard bude řádově víc než za vakcíne, co se teď lejou do hajzlu. Ale skončí úplně stejně. Zbraně má smysl vyrábět na kšeft (a to kokoti bruselní nechtěli, protože to není ekobio) nebo pro válku, na jejímž konci je kořist, ze které se zbrojení zaplatí a ještě (hodně) zbyde. Je EU v takové situaci? Ani omylem. Nevidím reálně, že by se čtvrté říši v dnešním stavu povedlo to, co se nepovedlo třetí. Ale dovedu si představit, že Číňan s Američanem by se chechtali, protože vzájemné zničení EU a Ruska by pro ně bylo super. Akorát by neustále omílali, že se nesmí použít atom, tytyty, to je fuj, protože to už by byl problém. Ale jinak? Vínko, brambůrky nebo kávičku a sušenky a budou na to koukat jak my na Rusáka s Ukrajincem. Pak by se diplomaticky pobili o obnovu celého kontinentu a z nás by byla zase parta dlužníků.

                1. Jo, ja jsem neveril, ze Putin na UA vlitne, ale to uz jsem tady vysvetloval, ze to byla moje chyba, ze jsem si dostatecne nenastudoval od konce listopadu 21, co prohlasil Putin a co Lavrov. Mea culpa, jinak bych to netvrdil. Pote jsem se poucil a lehnul do vseho, co se dalo najit. Zpocatku UA a RF, u nas to vsechno bylo ryze tendencni. Dneska uz to tak neni, pravda se da najit i u nas, v Nemecku, v USA, je to uz vyrazne lepsi a lip se z toho ta skladacka dela.

                  Samozrejme nevim, co Putin udela. Ja nevim, jestli sem nevlitne a rozhodne nevim, jestli sem vlitne. Oba extremni postoje mi prijdou nesmyslne. Mam jen tip, ze to pro nej proste nema smysl. Ani v jeho videni sveta. Krome toho, od doby sveho stazeni od Kijeva se jeho postoje taky dost zmenily. Vic si cuchnul k realite a cert vi, co se mele i v Kremlu, o cem se my nedozvime. On tam taky ma svoji opozici, ktera nespi. Rusaci taky nejsou zrovna happy, ze namisto vyletu do Londyna maj chcipat na fronte.

                  Ja si nemyslim, ze EU bude chtit vyvolat valku. Tedy, zeby valka byla primarni cil. Primarnim cilem je tocit lezici prachy, klidne i vytvorenim dluhu. Zbrojeni je medium, nic vic. Kazdej vi, ze zbrane a technika se vyrobi, ale nemame lidi. A jen tak mit nebudeme.

                  1. Sysop: jestli někam vlítne nebo ne je ale velmi závislé i na tom, jak se mu daří dnes. KDYBY nad Kyjevem vlály už třetím rokem rudé prapory, skutečně by to byl konec? Osobně o tom dost pochybuju, protože s jídlem roste chuť a magor, co mu všechno prochází, rozhodně není tím, kdo si sám řekne „tak já už víc nepotřebuju“. Takže souhlas, že si jak říkáš čuchnul k realitě, ale to nebylo zadarmo a nevidím na tom nic špatného. Měnil bych s Ukrajincem? Ne. Ale díky tomu, že se na to nevykašlal, to možná ani nebudu muset zažít. Kdo ví, co bych zažil, kdyby mu to prošlo a chcimíři by slavili úspěch.

                    Jak jsem psal výš, Evropa nemá peníze a ti, kteří ji zadlužují, se svých penězovodů dobrovolně nevzdají. Lid moc zbrojení výměnou za další snížení životní úrovně nakloněn není. Jestli půjdou soudruzi až tak daleko, aby byl lid přesvědčen (něco aspoň na úrovni plandemie, aby běžný jouda dostatečně hysterčil a nadšeně cáloval za svou „záchranu“), to si netroufám odhadnout. Zatím to nutné nebylo, zelení zmrdi s chutí dali zelenou 800 giga výměnou za pokračování vlastních chimér. Kam to ale dojde?

          2. Trump především potřebuje omezit obří jak domácí, tak zahraniční deficity. Bankovka (i virtuální) je svou ekonomickou podstatou dluhopis a vzhledem k postavení dolaru jako světové měny se jakýkoli deficit zahraničního obchodu okamžitě projevuje jako další nárůst celkového dluhu. Neboli, zjednodušeně, věřitel může teoreticky přijít s nákladním vlakem dolarů a požadovat za ně Manhattan i s Long Islandem. Prakticky to ovšem hrozí tím, že dolar přestane být všeobecně přijímán, což by byl především pro USA teprve ten správný Armageddon.
            Cla jsou v této souvislosti prostě záchranná brzda, Trump potřebuje dostat dolary domů. Dlouhodobým řešením je samozřejmě zastavení zadlužování a omezení tisku dolarů, tím se ovšem nová administrativa prostřednictvím DOGE taky zabývá.
            O Trumpovi si může každý myslet, co chce, ale není to samovládce, rozhodně není obklopen pitomci a jeho kroky v celkovém kontextu určitě dávají smysl.

            1. Jsem zvedav, jak probehne ta jeho inventura zlata ve Fort Knox. Abychom se pak nedocetli, ze tam uklouznul na schodech a zlomil si vaz, chudak.

            2. Objevují se myšlenky, že oslabení dolaru vůbec nemusí být špatné, že snad to může být i Donaldovým úmyslem oslabit dolar (u něj člověk nikdy neví). On ten dolar jde tak trochu proti ekonomické teorii. USA má dlouhodobě jak deficit zahraničního obchodu tak i rozpočtový deficit a přitom ten dolar neklesá a podle teorie by klesat měl (aspoň trochu). Je to zřejmě proto, protože jej hodně států i soukromých subjektů používá jako rezervní měnu, takže poptávka po dolarech neklesá. Pokud by přestal být dolar považován za rezervní měnu, tak by došlo k jeho oslabení, čímž by se zvýšila konkurenceschopnost amerického zboží a usnadnil by se život americkým vývozcům. Současně by ovšem klesla „prestiž“ USA.
              A ten deficit USA je už hodně velký.

  5. „Koho by zajímalo, jak fungují tyto nadnárodní výrobní sítě, opět by to bylo téma na článek, kdyby ho někdo chtěl.“
    Tak já bych chtěl. Je fajn číst články od někoho, kdo dané věci rozumí a ještě umí psát.

    1. @ Latimerie, D-fens

      Tak já bych chtěl taky. Děkuji.

      1. tak to já bych si s dovolením také … chtěl. Jak tento, tak ten k SIMOSu a obecně jakékoli technické.

        1. +1, taky bych si to rád přečetl.

          1. +1, taky

            1. +1, taky se přidám.

  6. Nezbývá než si zaspekulovat, proč to ta Obamova vláda vlastně dělala. Myslím to řízené předávání know-how čínským komoušům.
    A v té souvislosti se zamyslet nad tím, jestli naše bruselská pakáž nedělá totéž.
    Čínský komunista, americký levičák nebo evropský levicový darebák z kanclu v Bruselu…vypadá to na jednu zločineckou partu.

    Nevím, jestli bude úspěšný, ale Trumpovi fandím i přes jeho chyby. Stejně tak Muskovi. Po dlouhé době snaha s tou probíhající sebevraždou něco dělat.

    1. Já si myslím, že klíčové bylo přijetí Číny do WTO. Čína pak „nabídla“ levnou výrobu, manažeři velkých firem po tom skočili a Čína tuto šanci využila a nepromarnila.
      Na pozadí u těch velkých firem klidně mohli být dohody typu „můžete u nás vyrábět, ale musíte nás to naučit“. Ono v té Číně je velice snadné o tu „výrobu“ přijít (najednou narazíte na spoustu nepřekonatelných překážek, i když budete mít společný podnik), vedení velkých firem vyrábějící v Číně to ví a tak bude vycházet Číně vstříc, aby o tu výrobu v Číně nepřišli. Pokud byste jako vrcholový manažer přišel „najednou“ o výrobu v Číně (ono stačí když se ta výroba „zadrhne“), tak by „najednou“ nebyl zisk a nebyly by odměny a možná byste i přestal být tím vrcholovým manažerem. Proto budete akceptovat (zajišťovat) „přenos know-how“ do Číny, tím si tam udržíte výrobu a za to si zachováte/zvýšíte Vaše odměny. Sice tušíte, že časem bude Čína vyrábět stejné nebo lepší zboží levněji, ale to „daleko“ a odměny jsou blízko. Navíc v té době už na tom místě být nemusíte a když ano, tak ono se to třeba „nějak udělá“.
      Netvrdím že to tak určitě je, ale může to být zdůvodnění toho, proč (některé) západní/americké firmy v podstatě dobrovolně předali své know-how Číně.

      1. No klidně to tak mohlo být. Nebo úplně jinak. :-)
        Mě třeba občas napadne, jestli si Čína (a klidně si do toho dokážu představit i trochu zapletené Rusko) některé vysoce postavené darebáky na Západě nevydržuje.
        Kdyby šlo o výrobu třeba triček, o nic nejde. Ale tady došlo k předání know-how a k likvidaci výroby na západě i v případě klíčových komponent, nutných pro zajištění bezpečnosti. Prostě se tu toho už vyrábí velmi málo a zdaleka se to netýká jen spotřebního zboží.
        K tomu si přidejme dnes aktuální cílenou snahu zlikvidovat i ty zbytky průmyslu, které ještě máme, propagaci destruktivních ultralevicových ideologií, tzv. Green Deal… Bůh ví, kdo to zaplatil.

        Když vzpomenu na Occamovu břitvu, nabízí se sice to nejjednodušší vysvětlení, ale opravdu za tím vším může být jen obyčejná lidská blbost?

        1. „obyčejná lidská blbost“

          a pak taky ziskuchtivost, krátkozrakost a skupinová mentalita.
          Zrovna dneska to komentoval P. Hampl:

          Končí Západ? Nebo končí Západ, jak jsme ho znali? Tou frází je naplněný veřejný prostor, ale je to fráze falešná.

          Západ jako prostor svobody, racionality, inovací a prosperity skončil někdy kolem roku 2000, kdy se naplno projevil účinek reforem 70. a 80. let. Ty reformy přinesly dramatický pokles hospodářské výkonnosti, zhroucení vzdělanosti, dosavadní morálky i mezilidské solidarity. Přinesly naopak obrovský nárůst mezinárodního obchodu a finančního odvětví. A taky multikulturalismus a 76 pohlaví.

          To, co liberálové nazývají „koncem Západu“, není nic jiného než pokus navázat na to, jak se západní civilizace vyvíjela od průmyslové revoluce do zmíněných reforem. Někdo může Trumpovy kroky označovat za brilantní, někdo jiný za nešikovné, ale nemůže být pochyb o tom, že se jedná o pokus o záchranu Západu. Nikoliv jeho konec.

          Je paradoxem, že Ronaldu Reaganovi ani Margareth Thatcherové nikdy nedošlo, jaký následky musí jejich reformy přinést. Způsobili přesně to, proti čemu bojovali. A Donald Trump osobně si pravděpodobně neuvědomuje, že likviduje Reaganovo dědictví.

          Stejný paradox platí o levici a pravici. Pravice strávila poslední generaci tím, že se pokoušela najít zdůvodnění, proč nenese žádnou odpovědnost za to, co způsobila. Mobilizuje proti důsledkům a propaguje příčinu, která k tomu vedla. Levice naopak proti tehdejším změnám bojovala, a zároveň nadšeně vítá následky absolutní nadvlády finančního kapitálu. Není divu, že na obou stranách to vedlo ke ztrátě schopnosti myslet.

          1. Čína jako americký dědic
            Michael Hudson ve skvělém analytickém článku na Geopolitical Economy ( https://geopoliticaleconomy.com/2025/04/14/michael-hudson-robber-barons-trump-tariffs/ ) mimo jiné připomněl, že současný čínský ekonomický model je vlastně jen lehce zmodernizovaná kopie toho, na čem kdysi vyrostla americká ekonomika. Američané svůj úspěšný model zahodili, Číňané jej převzali. Mimochodem, totéž říká v našem prostředí profesor Budil.

            Když převezmete určitý ekonomický model, musíte ovšem chtě nechtě převzít do značné míry i model společenský. Čínu tak můžeme číst jako mix čínské tradice a staré Ameriky.

            Číňané si ovšem uvědomují, že americký model zničili bankéři a finanční spekulanti a pečlivě udržují přísnou kontrolu nad finančním sektorem. To je to, co je dnes na Západě označováno jako „komunismus“ a „diktatura“, podotýká Hudson.

            S omezováním osobní svobody řadových občanů to nemá nic společného. Spor je o právo bankéřů převzít politickou moc.

            1. a proč teda korporáty jako alík dělajou totalitní řízení (kde se vo svododách plebsu moc nedá mluvit)?

          2. Šel bych dál – počátkem průseru byly sociální reformy v 60. letech a na ně navazující konec brettonwoodského systému. Najednou se mohly libovolně tisknout prachy a tím pádem nic nebránilo rozběhu tzv. sociálních programů, zvýhodňování menšin, VŠ vzdělání pro každého atd. atd. Vše ostatní byl důsledek. Včetně postupného přesunu průmyslu.

            1. Inflace je hospodářská i morální zkáza, o tom žádná.

        2. dritchie 21.4.2025 v 15:31
          Klidně bych věřil, že Rusko nějakou tu kopějku utrousí těm „zeleným skupinám“. Vždyť je to v zájmu Ruska, aby si Evropa sama utlumila svůj průmysl. A to nemyslím tak, že Rusko je „zlé“ a EU je „hodná“. EU v Rusku podporuje ty skupiny, které propagují zájmy EU no a Rusko bude v EU podporovat zase ty, co budou propagovat zájmy Ruska. A nejvíc peněz na podobné věci stejně utratí USA.
          Čína rovněž. Jestliže skutečně výrazně podporuje domácí výrobu elektroaut, tak se nějaké ty peníze na podporu „eko šílenství“ v EU v tom objemu ztratí. Řekl bych, že podpora „eko zmrdů“ bude z pohledu Číny pro prodej jejich elektroaut v EU efektivnější, než kdyby to utratili za reklamu.

          1. Hm, nenapada mne jediny ‚zajem‘ Ruska na utlumeni evropskeho prumyslu. Evropa pro ne byla vynikajici a platici zakaznik pro suroviny a take dodavatel technologickych celku + spotrebky. V okamziku, kdy Evropa prisla s DSG a zelenym hlinikem, mosazi,… to slo spis proti zajmum RF.

            Cina je neco jineho, ta nas potrebuje dostat do role cisteho konzumenta a nebo kupniho zbozi. Rusak to takhle nastaveny nema. Rusak je vseobecne dost linej, to Cinan je aktivni az moc.

            1. A co třeba FVE? FVE někdy vyrábí a někdy ne. A když nevyrábí, tak se elektřina musí z něčeho vyrábět. Když to nemůže být uhlí (protože eko) tak zbývá jen plyn. Větší spotřeba plynu = větší příjmy pro Rusko.
              Co třeba těžký průmysl? Pokud se v EU utlumí, tak EU musí ty výrobky někde nakoupit. A proč by nemohla brát ocel z Ruska.
              Já netvrdím, že to „eko šílenství“ Rusko „vytvořilo“, ale když už vzniklo a je tu, tak by od Ruska bylo „hloupé“ ho nepodpořit.
              Podle mě je „slabší“ Evropa v ruském zájmu, protože Rus se možná bude muset soustředit více na Čínu. Teď to sice vypadá, že jsou kamarádi, ale to byly Sovětský svaz a nacistické Německo zpočátku taky. Podle mě musí stále silnější Čína Putina znervózňovat. Stačí si jen vzpomenout, jak čekal se začátkem války až skončí olympiáda (i když si myslel, že to bude rychle hotové, tak proč chvíli nepočkat). To nevypadá na „rovnoprávný“ vztah.

              1. Jako, ze Cina Rusko jednou shltne (kdyz ne fakticky, tak aspon hospodarsky a mozna politicky), o tom netreba pochybovat. Putin vi, ze taha za kratsi konec. Ale to je jeho problem a my mame s Cinou problem svuj.

                Me osobne vychazi, ze pro Rusko byl lepsi stav pred ekosilenstvim, protoze Rusko ma problem dodavat ekomaterialy. Jejich prumysl je stavenej na klasiku a ne na ekovymrdavky. Takze pokud se treba EU rozhodne, v ramci ekosilenstvi, ze nebude pouzivat ocel se stopovym mnozstvim toho a toho, coz ale Rusak ma, tak Rusak nedoda ani ocel, ani vyrobky z ni. Plus, pokud napriklad pri DSG Rusak neni schopen dolozit, ze Vasja jezdi do prace e-mobilem, tak proste ruska fabrika na trh EU nedoda.

                Zkratka mi nevychazi, proc by mel Rus podporovat zelene silenstvi. On sam neni schopen dodavat neco, cim by pretlacil jine dodavatele, kteri uz jsou zeleni.

              2. Latimerie podivná: z pohledu závislosti z nás má Rusák kulové a kromě Varů tady toho už moc neskoupí (ale mohl by výhledově zabrat, to zas jo). Ale Číňan má nakročeno úplně jinak.

                Pokud jde o Putina, ten nejen, že čekal, ale ještě tam byl poníženě škemrat, že do toho Číňan nebude strkat nos. Číňan musel chrochtat blahem, jakej je Putin debil a to ještě netušil, že se zahrabe v konfliktu na několik let. Zatímco místní úderka na jedné straně slintá nad válečnou ekonomikou (a nad druhé nepochopitelně hysterčí z toho, že by měla být i tady), Číňan se musí mlátit smíchy, že Rusák pálí miliardy na frontě a bude tedy mnohem otevřenější k jakýmkoliv jednáním o cenách atd.

                1. Putinovi nic jinyho nezbyva. Cina je mocnost a Rusko je benzinka s atomovkama. Hodne zjednodusene to tak proste je.

                  1. Sysop: mohlo ho právě při plánování cesty do Pekingu napadnout, že když se musí ptát, bude lepší si přiznat, že mocnost není a vykašlat se na to úplně. Ale on prostě musel to svý imperialistický ego ukojit a na Ukrajinu vlézt. Právě kvůli těm atomovkám může být v klidu, nikdo by na něho nikdy neútočil a žvásty o ohrožení kvůli NATO na Ukrajině jsou píčovina. Jak již bylo mnohokráte zmíněno, už dnes jsou základny v podobné vzdálenosti, takže jako důvod to může být jen pro dementa, co si potřebuje jednání svého favorita nějak plausibilně obhájit.

                    Současně s prominutím ani omylem nevěřím, že zrovna ty do toho bordelu pojedeš na důchod. Můžeš nadávat na brusel jak chceš, ale z pohledu bezpečnosti je to tady pořád sto a jedna. V Rusku jsi byl, tak mi nevykládej, že nevíš o tom, co se tam lidem jako jsi ty může velmi snadno přihodit. S nějakým cizákem si místní mafie snadno poradí a nikdo to tam řešit nebude, kdo a proč by to dělal? Mnohem bezpečnější okrást a zlikvidovat Sysopa aus šumavské hvozdy než místního pracháče, co může mít různé konexe.

                    Známej ze sajuzu měl spolužáka z vejšky, co se v nějaké prdeli vyšvihl a patřila mu tam fabrika. Po nějakých pokusech o únos žije za ostatným drátem, nikdo z rodiny bez ochranky nevychází, děti jezdí pancéřovaných autem s ochranou do/ze školy. Jo panečku, život milionáře v Rusku, to je ta pravá pohoda. A silně pochybuju, že má na místním D-F webu podobné řeči jako ty tady, to už by nejspíš žádnou fabriku neměl.

                    1. Ono je v Rusku celkem dost mist, kde se s mistnima da v pohode a pratelsky existovat. Urcite bych nelezl do Mosqy, nebo podobnych polis. Pochopitelne jsem to myslel jako extrem, pokud si budu muset vybrat mezi domaci mafii, ktera mi napari rocni 100% dan na barak a nebo ruskou mafii, ktera mi napari 20% vypalne na doochod.

                      Stran toho bydleni za ostnatym dratem a betonovou zdi ani nemusis do Ruska, znam jeden takovej „bunkr“ kousek od Stankovaku, vcetne majitele. A co se unosu deti tyce, to zazil muj kamarad v Brne uz v 90kach pote, co tam koupil jednu docela velkou firmu a jeste vic ji rozjel. Ono obecne jit s prachama ven se nevyplaci na mnoha mistech sveta.

                    2. Sysop: nějak nevěřím, že se svými možnostmi bys to Rusko skutečně řešil, beru to jako takovou tvou místní pózu. Pokud chceš místo, kde je relativně bezpečno a klid a máš na to, tak je pořád nejlepší volba USA. Není náhoda, že do Ruska se nikdo nehrne, co by tam dělal, čekal, až ho odkrouhne místní mafie? Nebo mu unese děti/ženu?

                      S penězi ven se nevyplácí nikdy, ale jsou místa, kde je to mnohem horší a ta jsou především na východ od nás. Kdysi jsem zvažoval Asii, v takovém Thajsku na méně frekventovaném ostrově je půl roku prakticky naprostý klid a ani v sezóně to není žádná hrůza. Bydlení za pusu. Ale zaprvé to vedro mě bude vadit spíš víc než míň a za druhé tam trochu chybí zdravotní péče. Holt důchodce má priority jinde než mladej. Navíc je otázka, nakolik je sen být někde sám a nechat rodinu tady. Může to samozřejmě dopadnout naopak a zůstaneš tady sám, zatímco děti zmizí po světě, ale pořád jsi tady víc doma než kdy v Thajsku, Belize nebo USA kdy budeš. Ale Rusko? Sorryjako, prostě ti v tomto nevěřím.

                    3. No ja to jen predhazuju jako moznost, kterou nezavrhuju. Neumim porovnat, kde je vetsi nebezpeci, ze mi nekdo treba vybere barak, nebo mne prepadne na ulici, jestli v USA nebo RF. Nemam v RF dost znamych/pratel na to, abych to tam umel nejak qantifikovat. V USA mam pratel vic a slysel jsem od nich par nepeknych pribehu o zivote ve meste. V Prdelakove meli klid, to ano. Ale tohle nejsou dost vypovidajici vzorky.

                      Podle tohoto je to v RF o 1/3 horsi, nez v USA: https://minutovezpravy.cz/clanek/ktere-zeme-jsou-nejnebezpecnejsi-na-svete/

                      V podstate USA 2x horsi, nez CR a RF 3x horsi, nez CR. Zase dostat se do USA a zustat tam, je vetsi problem, nez v RF.

                    4. taky s tim co vyděláváš (a pokud vodtáhnete, tak nemovitosti asi dáte do nájma) můžeš v UŠAndově mít málokde dost zalevno bydlet, aby to vystačilo; v RF máš málokde bydlet, aby to nevystačilo ;o)

                    5. Sysop: USA nelze ale posuzovat jako celou zemi, kriminalita je tam koncentrovaná do různých míst, zatímco v jiných prakticky neví, co to je. Jasně, že pokud půjdeš do LA části, kde jedou drogy a bílýho abys pohledal, bude to hodně špatný. Naopak někde v rust beltu nebo mid-west je pohoda a nakonec i SL může referovat z Washingtonu, kde je to taky bez problémů (znám odtam hodně lidí, nikdo nebyl vykraden ani nic podobného, sám jsem se tam nebezpečně nikde necítil – jo to v tom LA, nebo třeba Vegas a NY, tam jsou místa, kam lézt fakt nechceš, Bronx mi stačil jednou, tehdá jsem pochopil, že samej černej a oheň v barelu, kolem kterýho se místní smetánka ohřívá, není výmysl halyvůdu).

                      Oproti tomu v RF je nebezpečí mafie obrovské skoro všude a tam, kam nedosáhne, nejspíš nedosáhne ani doktor. Za Uralem někde na samotě u tajgy bude bezpečno, ale asi nejsem dost asociální, aby mě takové místo lákalo k životu. V USA je dost míst, která si představit dovedu, byť mám obecně hromadu výhrad.

                      Když máš prachy, tak v USA problém není, nakonec Trump vyhlašoval (nevím, jestli to zrealizoval) prodej zelených karet a chtěl tím krýt deficit rozpočtu. Cena byla sice myslím taková, že to možná už ani ty nemáš po kapsách, ale obecně USA jsou vcelku přívětivé k lidem, kteří něco přináší (soudě např. z otvírání pobočky a dostupnosti H2B víz).

                      Jinak tě ale nepotřebuju přesvědčovat, ať jdeš do USA, jen prostě nevěřím tomu, že RF je reálná možnost pro někoho, kdo má peníze.

                    6. Re: fatdwi 22.4.2025 v 12:11
                      V poho,vedeme ciste hypotetickou debatu.Budu samozrejme rad,kdyz doziju v Cesku.

                      Ja jsem jezdil za kamaradem do Voronezske oblasti a tam to bylo jak na Morave. Jak priroda, tak lidi. Dokonce v nekterych smerech jsem se tam v hospode najedl lip, jak na Slovensku. Za Uralem jsem byl jednou v zivote a to je uuuuplne nekde jinde, nez zivot na Sumave, nota bene v Cesku. Jako dobrodruzstvi urcite zajimavy, ale to je asi tak vsechno.

                      V USA samozrejme nejaka mala prdel ma svuj puvab. Jeden muj dlouholetej kamarad, puvodne Cech, co tam uz 50 let zije, na pocatku zil v Iowe, pak byl chvilku na Aljasce, tam se vysekal v aute a skoro celej jeho majetek padl do jeho tela, zacinal znovu v Missouri a pred par lety odesel na Floridu s tim, ze v Missouri uz ten klid neni, co bejval, protoze okolo jezer fura baraku, fura lidi. Na Floride koupil pozemek u pidi vodniho kanalu, takze garazuje jachtu za barakem a auto pred barakem a prej je na stari spokojenej. Pokud se vyhyba letoviskum, tak prej klid a teplo celej rok.

                    7. Já jsem slyšel zajímavý příběh o člověku co jel do USA za „svobodou podnikání“ a byl v tom úspěšný do doby, než ho našli rozstříleného jak řešeto na parkovišti. Holt konkurenční boj a la USA.
                      Ony ty kriminální seriály z prostředí LA či Miami fakt nebyly jen hollywoodskou fantazií vycucanou z prstu.

                      Jinak samozřejmě každý kdo si zkoušel podnikat ve středním měřítku chápe, že nesmíš přerůst přes hlavu místním velkomafiánům. Pak nastanou problémy ať jsi v ČR, USA, Rusku či kdekoliv jinde ve světě.
                      Pokud přejdete z desítek milionů na stamilionové kšefty, pak už lezete do zelí velkým hochům co mají pod palcem místní policii či soudy (toto je v Rusku stejné jako v ČR).

          2. Tohle je takový únikový modul eurokratů. Prosadí něco, co dosere životy půl miliardě lidí. Ty kteří jsou od začátku proti, nazvou fašisty, proruskými dezoláty a agenty Kremlu. Pomocí více či méně totalitních metod pak prosadí masovou imigraci, green deal, emisní výpalné, neprůhledný les neziskových parazitů. A když se potom za pár let stane, že na slova těch dezolátů dojde, protože jinak to ani dopadnout nemohlo, tak co eurokrati udělají? Opět to co zavedli sami svou svévolí svedou na Rusko.

            1. Jim jde jen o jejich penize, jejich jistoty, jejich rodiny a jejich zajmy. Politika je jen prostredek pro zajisteni vyjmenovaneho. Kdyby jim Cinan rekl, ze jim da stejny jistoty a maji nejak humanne (treba pres „vakciny“) humanne snizit pocet obyvatel, vetsina jich nebude vahat. To nejsou Stefanik, Dobrovsky, Palacky, ci Jungmann.

        3. dritchie: mícháte dvě věci dohromady. Možné vydržování si vysokých bruselistů nemá funkci ekonomickou, ale legislativní – tedy tlačení grýndýlu a obecně zelených píčovin rozhodně Číně vyhovuje a nedivil bych se, kdyby si nějaké ty kádry platila.

          Z pohledu businessu je to ale úplně jinak. Nikdo ty firmy nenutí, kromě konkurence. S Čínou jsem dělal hodně, byl jsem u toho, když se tam zakládala pobočka (před cca 20 lety), i jsem pak v ní mockrát byl. NIKDY nebyla úvaha jakkoliv politická. Jediný důvod, proč do toho firma šla, byly náklady – šly do toho totiž jiní. A uspět v zakázkách znamenalo mít tam část produkce taky. A taky v jiných low-cost zemích se slušnou infrastrukturou a rozumně vzdělaným obyvatelstvem.

          Byl jsem i u toho, když zákazníci vyhazovali lidi v USA a v Evropě a přesouvali produkci do Asie (nejen do Číny). I oni to dělali čistě kvůli nákladům, politika v tom pro business nehraje roli, legislativa ale velkou (a ta nahrává zvyšování cen práce – a teď už i všeho dalšího skrze grýndýl – tady, takže nepřímo směřuje produkci na východ).

    2. co znám některé us firmy, tam jde fakt jen o prachy. čili přesun do číny=cost cutting a větší vejvar. v evropě je zásadní rozdíl, také jde často o prachy, ale hodně do toho vstupuje byrokracie. která (i velká) firma si může dovolit dlouhé roky placení různých zmrdů na posudky eia a kdoví čeho, než kopne do země? v evropě prostě všechno trvá a i ten koncern netuší, jaký bude trh za pár let

  7. Pan domácí úplně zapomněl, že Číňani se nikdy nikoho na nic neptali a co potřebovali, si prostě zkopírovali a nějaké zákony na ochranu autora nebo patentu jim byly odjakživa u prdele a k nápravě je nikdo nikdy nedonutil. Proto spousta lidí považuje současný stav za maximum možného.
    Jinak jsem zvědavý na hromadné stěhování výroby do USA, když migranti, kteří by fabrikách dělali, tam už kvůli trumpetovi nebudou. A to, co Číňani vyrobí za 500 dolarů mzdových nákladů, bude stát v USA 6000 dolarů ve mzdách. Takže good luck trumpetovi.

    1. Já vám podobné dobře znám a ten nick přesně sedí. Plná huba emotivních výkřiků o zlé Trumpetě – lepševici se na sockách nebo i v práci vzájemně roztleskávají, kdo vyřve větší hovadinu… Cítí se „v bublině“ tak nějak pohodlně, jen to samostatné myšlení poněkud vázne…

      Nepřijde vám na hlavu stavět na nelegálních migrantech? Můžete získat jako zaměstnance ty legální za přesně stanovených podmínek. A část místních prostě přimějete k poznání, že bez práce to prostě nepůjde. Je to poměrně jednoduché.
      Já vím, vám to divné nepřijde, ono to bolí.

  8. Vyznívá to tak, že kolem tý fabriky jel jen 1 vlak za den. To je divný 😎

    1. Je mozny, ze to obrabeni se provadelo jen obcas, masina nebyla na 100 % vytizena pouze touto zakazkou a na druhou stranu ten vlak mohla byt treba vlecka, nebo to bylo v nejaky maly prdeli.

  9. Opel fabriku Wien Aspern zabalil:
    https://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Wien
    Teď tam CTP dělá developerský projekt, mají tam stát obytné baráky…

    1. A ten vídeňský developerský projekt má mešitu už v návrhu, nebo si ji tam dostaví později svépomocí, ti „rakušané“ ?

      Já jen že u nás se místo bývalých fabrik ve městech taky staví developerské obytné projekty, jen mám obavu že taky ne pro čechy, ale pro „nové čechy“ všech jazyků a barev kůže (kromě češtiny a bílé barvy).

      1. tak jistě, kdo místní dá za špeluňku bez jakékoli vybavenosti 5M+?

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017