Muzu pridat osobni zkusenosti s Hondou Jazz e-hev. Jezdi 90% mesto a primesto. Letni spotreba je tak okolo 4l/100 a zimni tak 4,7. Jo samozrejme vzit to na dalnici vetsinou znamena prumer tak 5,5. A ze by to byla lina plecka se rict neda.
a sto, dvěstě kiláků po dialnici se v tom dá? koli to žere dyž to má jet aspoň 120?
Acada
Vetsinou jsme jeli tak max 100 kilaku po dalnici. A ja se odmitam projizdet stovkou po dalnici. Takze 130 rychlost a spotreba tak 5,5. A ano je to auto do kapsy. Jenze ja mam 2m. Manazelka a synci jsou postavou ke me. A svete div se, jsme v tom aute pohodlne usazeni. Z hlediska komfortu. Kdyz si oblekam jine auta, tak ty veci nafoukane dovnitr proste prekazeji. Pri nastupu do RAV jsem mel myslim maximalni pocet AU a to 4. Jeden z prodejcu VW byl srandista. Kdyz se na me podival, tak pronesl, ze aspon nepotrebuju slunecni clonu. Horni okraj predniho skla byl totiz pod urovni mych oci.
To už se relativně naučili udělat místo vpředu, akorát že dyž se to všecko navalí dozádu, pokud to vůbec má zadní sedadla, už jsou obsaditelný tak leda nákupem :o) A to eště s uřízlou přezkou z pásu, aby ten křáp nevřískal že tam negdo sedí nepřívázanej.
Acada
No my v ty honde jezdime 4 a vzadu je to tez v pohode. A ty dvere otevirany do 90° jsou taky prima.
Pics or didn’t happen, vonehdá mě rvali do tojoty a s navaleným dozádu tam nešlo ani VLÉZT, aniž by to člověk celý pošlapal a jinak podělal, natož v tom sedět. A eště jak je to celý zkurvený na ty slavný érodajnamiky tak palica vojebaná vo kastlu tvl. Fakt bájo. Strašnej šit. Ale vpředu místa vagón že :D
Acada
Opraski na interfernetu nemam. Musi stacit slovo. Pri vybirani jsem si nastavil ridice na me a pak zkusil sedet vzadu. A slo to. A BTW co se tyce synku. Nejsou to mali lidi. 18 a 20 let.
@Behemot
ne děkuji, za Tebou se mi nechce, i když vlastně, kdy Tys byl naposled v piči, že?
Také už mě unavuje překládat do češtiny ty Tvoje žlučovité výlevy psané podivnou hatmatilkou, jejichž informační hodnota je většinou také mizivá.
Ignore to vyřeší.
nove.kostatko
2M v jazzu? To si to auto oblékáte, ne? Nemyslím to špatně, ale vybavil se mi seržant Hightower, když se učil řídit :-)
Acada
V podstate to oblekam. Ano. Ale fakt se s tim vyhrali japoncici. Proste do toho usednu a nikde mi nic neprekazi a je to i pohodlny. Synci vzadu si tez nestezujou. A ano uz jsem mel par takovych scen na pumpe, kde si mysleli, ze si delam prdel, nebo ze prijel cirkus. Ale jazz pro me nejak funguje. Na to konto jsem chtel vyzkouset CRV. No a to nejde. Pac jak se tam sedi jinak a jak ted pridali panoramatickou strechu s roletou, tak tam uz se nevlezu. Sedadlo dole a hlava musi na stranu kvuli tomu deklu s roletou co je tam zevnitr nalepena.
nove.kostatko
Proto jsem psal, že to nemyslím špatně a věřím, že jste spokojen a auto plní očekávané. A tak to má být.
Panelákovej Pičus
Já to naopak špatně myslím. Život je příliš krátkej na to aby dvoumetrovej pasr jezdil ve Dřezu. To už necky budou lepší.
Acada
Vidite a my v tom jezdime dvoumetrovi tri. Synci jsou po nas, takze maji 190+. Na mesto a primesto, pro coz jsme to kupovali, je to fakt prima.
Panelákovej Pičus
Nechtěl bych na Vás zatroubit na křižovatce a Vy byste pomalu vystoupili. Proto si od aut před sebou nechávám dost místa na úhybný manévr a na sedadle spolujezdce mám krátkýho Kalacha.
Acada
Sice mam 2m/120kg, ale jsem spis jako medved. Dokud me nekdo hodne nesere, tak nic. Troubeliny ignoruju. A jezdim tak aby nebyl duvod troubit.
@Acada
IMHO nádrž pod předními sedadly umožňuje hrátky s prostorem vzadu, jako magic seats a výška nad sedákem.
Acada
Myslim, ze pod prednimi sedadly je ta trakcni baterka. Ale kde presne je nadrz, to jste me nachytal. A ty magick seats jsme uz taky pouzili. Jako prostoru je tam potom habakuk.
Acada
Ha tak jste mel pravdu. Nadrz je uprostred pod prednimi sedadly a trakcni baterka je vzadu. Z nejakeho duvodu jsem myslel, ze ta baterka me hreje do prdele.
Dachsmeister
@Acada
baterku pod prdelí spolujezdce mám v Ignisu.
Fotr měl Civica a kolega Jazz, vozil v tom neuvěřitelné předměty, které se nevešly do větších kombíků.
On někdo běžně (denně) jezdí „sto, dvěstě kiláků po dialnici“?
Panelákovej Pičus
Kolik se do toho Dřezu dá nalejt benzínu?
Acada
V palivove nadrzi je misto na 40 litru. Takze teoreticky na 1000km v lete. Kolik se da nalit do celeho auta netusim. Ale podlaha nebude tesna, tak by to zase vyteklo.
Panelákovej Pičus
Tisíc kiláků na jednu nádrž je snesitelné minimum.
Sysop
To ujedu taky. Pravda, s lehkou nohou, ale jde to.
Panelákovej Pičus
Já mám nádrž na sto litrů a taky ujedu přes tisíc kiláků.
Arnold J Rimmer
Mně to vychlastalo padesátlitrů jenom na cestu do Olomouce :((
No z jihozápadních Čech. V Olomouci se rozvítilo hladový světýlko Twin Sparku. Spěchal jsem poněkud protože jsem zaspal.
alfonz19
Acada11.2.2026 v 13:28
pfff!, honda jazz v létě 4 v zimě 4,7 a dálnice 5.5???? To je jako extra šit, bez urážky. Seat leon ST CNG (oktávka) stylem co to dá, točím do 4000 RPM má léto za 4kg/100, zima 4.5. Spotřebu 5.5 jsem asi ještě neviděl i při jízdním stylu o kterém zde nebudu hovořit. Musel jsem po okreskách stihnout zubařa, za neúčast je vyřazení z kartotéky, takže velmi vysoká motivace :| Kdybych jezdil 90 je to za 3.4-3.5. Ale já eko rally nejezdím. — Toto se samozřejmě blbě srovnává s benzínovou spotřebou, ale pokud máte skoro o 300kg lehčí auto, s menším odporem vzduchu, s menším valivým odporem, poloviční krouťák (pokud je pravda že dojezd na baterii je jen v max 3km, tak se o tom nemusíme vůbec bavit) a přesto máte takto špatnou spotřebu, tak to fakt vypadá na špatný směr… Pár let před covidem stálo kilo cng dvacku, ale naštěstí jsme ho místo z ruska začali brát loďama z júesej a dotovat elektriku…. Ale ještě nedávno, pokud někdo chtěl mít nízkou spotřebu i auto který trochu jede, byly lepší cesty jak to zařídit.
Pohodar
zkušenost mercedes e220, 4matic, kombi. aktuální verze (rv 2024) spotřeba při pohodové jízdě ca 5,5, předchůdce bez mildhybridu ca 6,5-7. funguje bez všimnutí, pocitově stejné vlastnosti, lépe a déle plachtí na volnoběh. ostatní věci spojené s modernizací (např displeje nebo zajížděcí kliky) jsou holt poplatny době, ač bych se bez nic rád obešel, ale co. životnost netuším, dle inzercí nebude zase tak hrozná, prodávají se kusy s 400tkm, zatím tedy spíše bez mildhybridu. ale na druhou stranu jako firemní auto ideál, po dobu byť prodloužené záruky, tj ca 5 let, to bude vpoho, pak je to každého boj. výraznější úspory spotřeby jsou vidět u géčka, koukal jsem pro pobavení na srovnání a ta krabice 450d s mildhybridem podle uživatelů na fórech má reálnou spotřebu do 10l, s jemnou nohou kolem 9. za mně ten mildhybrid, tedy s malou baterkou navíc dává smysl, není to nesmyslně těžké a nechce to po uživateli nic
Panelákovej Pičus
Géčko bez čtyřlitrovýho osmiválce je dobré toliko ku létání.
Pohodar
kdysi to byl šlágr, v mém okolí tím pár lidí nahradilo landcruiser 100, který do té doby v té kategorii kraloval (a musím říct, že byl top, tehdy jsem na něj slintal). dneska je géčko stejně tak háklivý, jako všechny ostatní moderní auta
Panelákovej Pičus
Jeden kámoš co je elektrofanatik si kdysi koupil Tarega v hybridu. Nakonec do něho lezl kufrem protože mu nešly odevřít žádné dveře. Do servisu jezdil do Lipska protože mu tady řekli že to neservisujou. Nakonec se ta hybrida ztratila na Ukrajinu….
Panelákovej Pičus
Oprava: Tuarega či Turka
Pohodar
touareg je fajn v poslední verzi, diesel super, ten klasický hybrid moc nechápu, hlavně tady ne. všechny tyhle modely jsou pro západní trhy, kde jde o daně a ne o kvalitu auta. dokonce mi říkal člověk v autosalonu v německu, že po oprácích se jim to vrací s originál zabaleným kabelem, nikdo to nikdy nenabíjel
Sysop
Pokud zmizel na UA, tak je celkem pravdepodobne, ze uz je zase z5. Nastesti se to ale nezjisti, bo auta s RZ UA na STK nejezdi a majitele na to serou, aby splnili povinnost prepisu…
Panelákovej Pičus
Banderovci hlavně jezdí furt ožralí. Tady ve škole něco opravovali a vychlastali formaldehyd z naloženejch vzorků.
Panelákovej Pičus
Tak to prej byl denaturák co ty hovada vylemtali.
Panelákovej Pičus
Teď jsem si našel obrázky a rozměry té Hondy v Dřezu. Připomíná mi to Fiata Multiplu. Prostě postavili do ksnclu čtyři sedačky a dojebali kolem toho kastlu.
oVD
Jako majitel PHEV (nová Toyota Prius) můžu konstatovat, že informace k tomuto typu auta nejsou pravdivé. Rozhodně nejde o líného, ani žravého otesánka.
I po vybití kapacity baterie určené pro elektrický provoz je spotřeba v hybridním režimu velmi příznivá, po městě i pod 5L, dálnice něco málo přes 6L a to nejezdím zrovna pomalu. Moje holka s autem dokáže jet ještě o dost úsporněji, než já.
EV režim je super na krátké popojíždění, po městě, mezi obcemi na nákup pro rohlíky, nebo když potřebuju popojet 1km a odvézt třeba něco většího, co se mi nechce tahat ručně – aspoň nemusím startovat spalovací motor na tak krátkou trasu. Stejně tak popojetí třeba po zahradě kvůli mytí auta, nebo jeho přesunu z a do garáže, není třeba startovat spalovák.
Rekuperace je překvapivě účinná, ano, baterii s ní ve vyšší míře nedobijete, ale při efektivní jízdě a třeba po delší jízdě z kopce je auto schopné dobít baterii i na několik dalších kilometrů jízdy během pár desítek vteřin.
Jedna z výhod rekuperace je i to, že se téměř neopotřebovávají brzdy, tedy kotouče a destičky, vydrží klidně i přes 200 000km.
Co se týče výkonu, auto má 166kW, 0-100 za cca 6.5s a okamžitou reakci na plyn právě díky použití elektromotoru.
Dlouhodobou spotřebu mám po ujetí 22 000km kolem 3.5L. Na EV režim po dálnici nejezdím, tak to není efektivní a baterie rychle mizí. Přes 10L jsem se nedostal snad nikdy a to ani když jsem s autem „blbnul“ na okresce, nebo letěl po dálnici.
Spousta lidí, co s tím ani nejelo, vytýká autu to, že to má planetovou převodovku, která se chová jako CVT, tedy neřadí. Po roce používání musím říct, že za mě je to jednoznačná výhoda – převodovka je mnohem jednodušší a dá se říci prakticky nesmrtelná oproti klasickému automatu s převodovými stupni, má extrémně hladký chod, žádné cukání a přechod mezi ICE a EV není prakticky ani poznat, vše probíhá na pozadí a naprosto plynule.
Zrovna u Priusu je chování převodovky řešeno poměrně dobře, protože i v okamžiku, kdy dáte plný plyn z 0 do cca 110km/h, tak se to chová jako jeden dlouhý stupeň, tedy otáčky se postupně zvyšují a auto nehučí v konstantních otáčkách jako vysavač. Navíc je při takovém dynamickém zrychlení i přes spalovák slyšet trochu i elektromotor, kterému se zvedají otáčky normálně a zní to trochu jako kompresor. Až ve vyšších rychlostech právě od těch 110km/h při plném plynu otáčky drží víceméně konstatní. Díky relativně vysokému výkonu auta a dobré aerodynamice to ale nikdy netrvá více než pár vteřin, protože na požadovanou rychlost se dostanete velmi rychle, stejně tak předjetí trvá jen pár vteřin díky solidnímu zrychlení a okamžité reakci na plyn.
Auto má jistě mnoho nedostatků, které by se mu daly vytknout, ale zrovna pohon to za mě opravdu není. Zajímavě řešeny jsou i vstřiky, auto jich má 8 – 4 jako přímý vstřik a 4 jako nepřímý, každá sada určená pro jiný režim provozu motoru. To by mělo mmj. zabránit karbonizaci motoru.
Olej měním po stanovených 15 000km, u běžného spalováka bych ho tam tak dlouho nenechal, nicméně zde po shlédnutí statistik provozu v aplikaci jsem seznal, že jelikož auto jezdí přes 50% času na elektrický motor, ICE nenaběhá ani půlku uvedených km. Někdo by mohl argumetnovat potenciálním ředěním oleje benzínem a asi by měl pravdu, ale na to myslím a spalovák se používá především na delší trasy a dálnice, kde očekávám, že k odpaření benzínu z oleje nakonec přece jen dojde. A i kdyby ne, tak reálně má po 15 000km autem najetých kilometrech naběháno pouze půlku z toho.
Ačkoliv je hybridní pohon v autě do jisté míry složitý systém, je třeba si uvědomit, že v mnoha ohledech to má zrovna Toyota velmi jednoduché – žádné turbo, žádná klasická převodovka, žádná spojka, min. opotřebení brzd. Na celý hybridní systém vč. baterie je záruka 10 let a z historie se dá usoudit, že se jedná o velmi spolehlivý systém a Toyotě se to nesere.
Pokud by byl větší zájem, můžu sepsat jakousi recenzi a zkušenosti po roce používání auta a popsat i nějaké ty nedostatky.
HandyMan
Sepište své zkušenosti, budu rád za nové informace, které můj článek doplní / opraví / vyvrátí (zaškrtněte dle potřeby)
Kirill
Praktická zkušenost, závěr si udělejte sami. Plug-in hybrid, MG EHS (takové střední SUV), 1.5 l benzin a malá baterie teoreticky na cca 50 km. Má mít celkový výkon benzin+ elektro 191 kw, v techničáku píšou (nesmyslnou) spotřebu 2,9 l/ 100km. Reálně při vybité baterii si to vezme cca 6 až 7 l/100 km, nádrž je na cca 400km, při ceně benzinu cca 30 kč jsem na 2 kč/km. Při režimu na baterii to vydrží tak 30-35 km (systém nedovolí vybít pod 20%, a opotřebením nelze už nabít přes 80%) , nemám možnost dobíjet doma, dobíjím na stojanu PRE, tam je nejnižší tarif 8 kč/kwh + měsíční paušál 300kč, tam mi pak 1 km vychází okolo 2,50 kč. Pro mne je benzínový režim levnější. Baterii ale dobíjím pravidelně, v kolonách nečoudím, aby byl vůz živější, ona mi pak vydrží trasu cca 200 km, takže jezdím mix plná nádrž benzinu a dvoje nabití baterie, ve finále cca 2,10-2,20 kč/km
Hupert
Kirill: Bohužel, vyprávění o ceně kolem 2Kč/km jsou jen Kerkonošské poudačky bez jakékoli relevance, protože nezahrnují nic jiného než náklady na palivo. Uvedu tedy svoje údaje pro již téměř 12 let starou I30 (Hyundai), dost výhodně koupenou novou, za celou dobu provozu, tedy po ujetí cca 112 tkm. Údaje jsou vždy na 1 km:
Celkové náklady: 5,48Kč
z toho:
Náklady na pořízení: 1,60Kč……z rozdílu pořizovací a aktuální zůstatkové ceny auta
Průměrně za benzín: 2,11Kč
Ostatní náklady: 1,77Kč……servis, pojištění, pneu, STK, dálniční známky atd.
Pochybuji, že se dnes, po inflaci, lze s novým autem dostat pod 7Kč/km už proto, že náklady na pořízení, jako rozíl pořizovací a zůstatkové ceny bude o dost výš, než mých 1,60Kč, přestože uvažuji životnost jen 18 let.
Foundryman
No, když počítám u mého auta životnost 400 tis. km, tedy po této porci nulovou hodnotu, dostanu se all in někam na 3,70-3,80 Kč/km.
Hupert
Foundryman: Jistě bych se při větším nájezdu mohl dostat níž, ale uvádím aktuální stav, ne hypotetický. Budeš mít auto do 400 tkm kvůli optimalizaci nebo se ho zbavíš dřív 3,80 to budou leda ve snu?
Foundryman
Když se ho zbavím dřív, nebude nulová zůstatková cena.
Hupert
To máš pravdu, ale její pokles posune náklady na km výš.
Dachsmeister
@Foundryman
pořizovací cena 800 kKč
Palivo na 400tkm 4l/100km za 35 Kč v průměru 560kKč
Pneu 8 sad 80kKč
Pojistka prvních 5 let i havarijní 150-200kKč podle počtu let provozování
Servis prvních 5 let 50kKč do cca 150 tkm
Servis poté do 400tkm 150kKč.
No tak bez servisu a pojistek by to na 3.80 Kč vyšlo.
h72
Moje kalkulace auta je tato:
pořizovací cena 25 kKč
palivo 9l/100 km na 50 – 80 tkm v průměru 157 – 252 kKč
pojistka 5 let 15 kKč
servis (pouze provozní věci) 10 kKč
gumy 10 kKč
Dachsmeister
@h72
se servisem neprovozních závad se nepočítá?
Je to v módu, nutný servis >10kKč znamená hodím to ze skály a koupím další?
Provozuji už celý rok 20 letý povoz pořizovací cena 30kKč
Pojistka a dálniční známka 5kKč
Olej, filtry blbosti 5kKč
Zánovní litá kola a gumy Bravurhnis 2019 6mm z bazoše 4kKč, to aby celoroční Conti vydržely ještě 2-3 zimy
Nájezd 20tkm
Spotřeba dehtu do 6l/100km, tedy cca 40kKč, i když poslední 3 měsíce za 29.90 Kč za litr je vskutku láce.
Dejme tomu, že bych ten krám prodal za to samé když zaplatím 5kKč za STK.
Tak to mě 1km vyjde na necelé 3 Kč.
Když to odvezu na vrakáč místo STK tak max 4.50 Kč/km.
Na podobnou sumu se dostanu díky firemní slevě i s novým Hyundai, když ho za 2 roky prodám s minimální ztrátou.
Se Suzuki Ignis za 450 kKč se po 10 letech s ročním nájezdem 15tkm dostanu na tak na 4.70 Kč.
Po 10 letech ho snad prodám za 150kKč, náklady na palivo 225 kKč, pojistka 100kKč servis 50kKč pneu Yokohama letní a zimní 30kKč
Samozřejmě je zde takový detail, že to platím cash, tedy žádné úvěry, leasingy, půjčky.
Taky inflace a růst cen nových vozů i ojetin je třeba brát do úvahy.
Nejsou to tak snadné počty jak tady předvádím(e).
Foundryman
Pokud započítám i havarijní pojištění na prvních 10 let, pak to vychází na 4,10 Kč/km. Pořizoval jsem s odpočtem DPH a v akci, u ostatních položek je počítáno vč. DPH. Servis je započítán 26x.
Foundryman
Pojistka mě aktuálně stojí cca 16000 Kč/rok vč. havarijní.
Já platím 49 tisíc Kč ročně. A to jsem v životě nemě žádnou pojistnou událost.
Panelákovej Pičus
Co máš za káru?
Slecna Ling
To PP
Starou Corvettu. Ale v Texasu mas prirazku kvuli podnebi, kvuli vetsimu riziku bouracek ve velkejch mestech, a me jeste vyhodnotili jako rizikovou kvuli praci a maam ticket za speeding, tak me holt vosolili.
Hupert
SL: Jak je možný, že ta tvá reakce naskočila, než jsem napsal Boeing? Nemáte vy amíci na síti nějakou protekci?
Slecna Ling
Tu Hupert
Ne vsichni, prej jenom ja :-) Kdyz uz platim tak krvavy penize, tak me nechaj vycintat jako prvni. Pac prvni dodatek ustavy a tak, no znas to :-).
Hupert
SL: No jo, na naší ústavu dnes už nesere jen pes, ale i préza PePa.
Slecna Ling
To Hupert
To mas neco za neco. Zas je hezci nez nas Trumpik, jak me tady chlapi furt presvedcovali, ze je to fesak zdobnej a kazda zena z nej musi vlhnout jak knihy v nevetranym sklepe:-).
Panelákovej Pičus
Ten speeding to bylo kolik mil za hodinu nebo jak to tam máte.
Slecna Ling
To PP
9 pres. Jeste jsem se vesla do minor, to mas do deseti, ale stejne prusvih.
Panelákovej Pičus
No ale kolik to bylo? Jako 300?
Hupert
Boeing.
Panelákovej Pičus
Boeing jezdí po zemi i víc než 300.
Dachsmeister
@Foundryman
roční nájezd je 20tkm nebo 40tkm?
To taky ovlivní TCO.
Foundryman
Bez omezení, pokud se týká pojistky. Já najedu cca 20 tis. ročně.
Dachsmeister
Tedy 20 let na 400tkm, já myslím, že to Corolla dá bez větších problémů, ale nějaké investice do spotřebních dílů na podvozku už bude vyžadovat.
Foundryman
Jo, to určitě dá. Já to právě kvůli jednoduchosti počítal tak, že pak bude komplet odepsaná. Nedovedu nijak odhadnout, jakou bude mít cenu za 10 let při nájezdu cca 200 tis., takže by se to blbě rozpočítávalo.
Foundryman
Dosud jsem vždycky kupoval auta s velkými motory, právě kvůli výdrži. Když šla pryč, měla všechna najeto 350-450 tis. a žádné nemělo nějaké fatálně drahé problémy. Toyota je po letech první auto s obsahem menším než 2 l.
Hupert
To jsou furt jen dojmy. Pro mě jsou směrodatné jen reálné náklady na km, vyčíslené nejlépe ve chvíli ukončení vlastnictví auta za dobu používání. Pravda, nezohledním tím vliv inflace a průměruji změny cen PHM.
Hupert
Ne změny, ale ceny PHM.
Dissenter
Pro můj use-case je zatím elektromobil nepoužitelný, ale jako solárník o něm uvažuju výhledově jako o druhém autě do domácnosti. Hybrid imho přinese dvojnásobek starostí za ne o moc menší cenu.
Fakt je, že držet si benzín (nebo nafta) stejnou relativní cenu k příjmům jako v devadesátkách, tzn cca 80-90 Kč / litr, díval bych se na elektro už teď jinak.
SpecialHans
Pořád jsem nepochopil neoblíbenost zástavby LPG.
Já mám tři stará auta na LPG a problém není nic nijak.
Na zimu akorát velfobin do nádrže s benzínem a občas prostě půl nádrže vyjet.
Třeba mé milé nepohodlné a hlučné autíčko Ford Fiesta 2005 1.3 51kW A9JA má spotřebu 1.2Kč/km na LPG.
Motor triviální rumpál.
Včera 13.2.2025 jsem natankoval za 550Kč a bylo to za 420km.
Když v tom jedu sám, nedostatek výkonu nějak necítím. V libereckém kraji je legální překročení 90km/h možné jen na pár km asfaltu. Jsme kraj bez dálnic a s železnicí 1:1 stavu před 120 roky.
Mám ještě Audi A6C5 a Škoda Octavia, obě s motorem 1.8 20V a s LPG a taky žádný problém. Spotřeba 1.3 Kč/km.
Dlužno dodat, že je to provoz na trase Drážďany-Gorlitz-Frýdlant-Liberec. Město minimálně.
Cenu za km u mé Fiesty poráží jen ten, kdo Teslu i solární panely zdědil, jinak nikdy.
Pořád jsem nepochopil, proč není u nás LPG ve většině aut. Zřejmě nejsme zas tak chudá a spálená země. Zaplatit na beznínce 500Kč nebo 1000Kč má přece rychlou odpověď. Těch peněz, co jsem ušetřil a žádnou bolest navíc pro to netrpěl. Jo bomba je na 8 let a stojí 10k.
jk_
Hele moc o tom nepis, dost na tom, ze si soudruzi z Brusele vsimli, ze LPG existuje a je vlastne taky fosilni a tedy fujky, takze jsme letosek zahajili skokem o 2 kacky na litr vejs…
Kuriozni je, ze se ta cena ale zmenila jen v CZ. Na SK byla dlouhodobe pod 0.7 EUR, v DE je to porad kolem 1 EUR, vzdycky mne tankovani na SK vyslo draz, nez u nas… no od letoska uz ne.
Muzu pridat osobni zkusenosti s Hondou Jazz e-hev. Jezdi 90% mesto a primesto. Letni spotreba je tak okolo 4l/100 a zimni tak 4,7. Jo samozrejme vzit to na dalnici vetsinou znamena prumer tak 5,5. A ze by to byla lina plecka se rict neda.
to je taková ta věc do kapsy né?
a sto, dvěstě kiláků po dialnici se v tom dá? koli to žere dyž to má jet aspoň 120?
Vetsinou jsme jeli tak max 100 kilaku po dalnici. A ja se odmitam projizdet stovkou po dalnici. Takze 130 rychlost a spotreba tak 5,5. A ano je to auto do kapsy. Jenze ja mam 2m. Manazelka a synci jsou postavou ke me. A svete div se, jsme v tom aute pohodlne usazeni. Z hlediska komfortu. Kdyz si oblekam jine auta, tak ty veci nafoukane dovnitr proste prekazeji. Pri nastupu do RAV jsem mel myslim maximalni pocet AU a to 4. Jeden z prodejcu VW byl srandista. Kdyz se na me podival, tak pronesl, ze aspon nepotrebuju slunecni clonu. Horni okraj predniho skla byl totiz pod urovni mych oci.
To už se relativně naučili udělat místo vpředu, akorát že dyž se to všecko navalí dozádu, pokud to vůbec má zadní sedadla, už jsou obsaditelný tak leda nákupem :o) A to eště s uřízlou přezkou z pásu, aby ten křáp nevřískal že tam negdo sedí nepřívázanej.
No my v ty honde jezdime 4 a vzadu je to tez v pohode. A ty dvere otevirany do 90° jsou taky prima.
Pics or didn’t happen, vonehdá mě rvali do tojoty a s navaleným dozádu tam nešlo ani VLÉZT, aniž by to člověk celý pošlapal a jinak podělal, natož v tom sedět. A eště jak je to celý zkurvený na ty slavný érodajnamiky tak palica vojebaná vo kastlu tvl. Fakt bájo. Strašnej šit. Ale vpředu místa vagón že :D
Opraski na interfernetu nemam. Musi stacit slovo. Pri vybirani jsem si nastavil ridice na me a pak zkusil sedet vzadu. A slo to. A BTW co se tyce synku. Nejsou to mali lidi. 18 a 20 let.
uplně to naval dozádu
@Behemot
dementy co se vzadu nepoutají nepřepravuji
změň si prášky ty magore
@Behemot
prášky budeš brát Ty a ten před Tebou, pokud to přežijete…
Legendy o pičusech co přežili nehodu, bo se nepoutali a vyletěli z auta a díky tomu přežili, mě neberou.
Tenhle byl taky z této církve antipásovců.
https://crzpravy.cz/doprava/foto-tragicka-nehoda-u-vserub-ridic-bmw-spechal-na-vlastni-svatbu-havaroval-a-zemrel/
kam mám volat záchytku?
@Behemot
zkus k sobě, jestli ještě jezdíš nacamraný, když už se nepoutáš.
viš co, běž třeba do pýče kokote
@Behemot
ne děkuji, za Tebou se mi nechce, i když vlastně, kdy Tys byl naposled v piči, že?
Také už mě unavuje překládat do češtiny ty Tvoje žlučovité výlevy psané podivnou hatmatilkou, jejichž informační hodnota je většinou také mizivá.
Ignore to vyřeší.
2M v jazzu? To si to auto oblékáte, ne? Nemyslím to špatně, ale vybavil se mi seržant Hightower, když se učil řídit :-)
V podstate to oblekam. Ano. Ale fakt se s tim vyhrali japoncici. Proste do toho usednu a nikde mi nic neprekazi a je to i pohodlny. Synci vzadu si tez nestezujou. A ano uz jsem mel par takovych scen na pumpe, kde si mysleli, ze si delam prdel, nebo ze prijel cirkus. Ale jazz pro me nejak funguje. Na to konto jsem chtel vyzkouset CRV. No a to nejde. Pac jak se tam sedi jinak a jak ted pridali panoramatickou strechu s roletou, tak tam uz se nevlezu. Sedadlo dole a hlava musi na stranu kvuli tomu deklu s roletou co je tam zevnitr nalepena.
Proto jsem psal, že to nemyslím špatně a věřím, že jste spokojen a auto plní očekávané. A tak to má být.
Já to naopak špatně myslím. Život je příliš krátkej na to aby dvoumetrovej pasr jezdil ve Dřezu. To už necky budou lepší.
Vidite a my v tom jezdime dvoumetrovi tri. Synci jsou po nas, takze maji 190+. Na mesto a primesto, pro coz jsme to kupovali, je to fakt prima.
Nechtěl bych na Vás zatroubit na křižovatce a Vy byste pomalu vystoupili. Proto si od aut před sebou nechávám dost místa na úhybný manévr a na sedadle spolujezdce mám krátkýho Kalacha.
Sice mam 2m/120kg, ale jsem spis jako medved. Dokud me nekdo hodne nesere, tak nic. Troubeliny ignoruju. A jezdim tak aby nebyl duvod troubit.
Jasně. V Monaku. :-D
Nevozíte ještě v kufru Belgickýho ovčáka?
@PP
Německou dogu, ta by se taky ještě vešla! :-D
@Acada
IMHO nádrž pod předními sedadly umožňuje hrátky s prostorem vzadu, jako magic seats a výška nad sedákem.
Myslim, ze pod prednimi sedadly je ta trakcni baterka. Ale kde presne je nadrz, to jste me nachytal. A ty magick seats jsme uz taky pouzili. Jako prostoru je tam potom habakuk.
Ha tak jste mel pravdu. Nadrz je uprostred pod prednimi sedadly a trakcni baterka je vzadu. Z nejakeho duvodu jsem myslel, ze ta baterka me hreje do prdele.
@Acada
baterku pod prdelí spolujezdce mám v Ignisu.
Fotr měl Civica a kolega Jazz, vozil v tom neuvěřitelné předměty, které se nevešly do větších kombíků.
On někdo běžně (denně) jezdí „sto, dvěstě kiláků po dialnici“?
Kolik se do toho Dřezu dá nalejt benzínu?
V palivove nadrzi je misto na 40 litru. Takze teoreticky na 1000km v lete. Kolik se da nalit do celeho auta netusim. Ale podlaha nebude tesna, tak by to zase vyteklo.
Tisíc kiláků na jednu nádrž je snesitelné minimum.
To ujedu taky. Pravda, s lehkou nohou, ale jde to.
Já mám nádrž na sto litrů a taky ujedu přes tisíc kiláků.
Mně to vychlastalo padesátlitrů jenom na cestu do Olomouce :((
to záleží vodkáď
No z jihozápadních Čech. V Olomouci se rozvítilo hladový světýlko Twin Sparku. Spěchal jsem poněkud protože jsem zaspal.
Acada11.2.2026 v 13:28
pfff!, honda jazz v létě 4 v zimě 4,7 a dálnice 5.5???? To je jako extra šit, bez urážky. Seat leon ST CNG (oktávka) stylem co to dá, točím do 4000 RPM má léto za 4kg/100, zima 4.5. Spotřebu 5.5 jsem asi ještě neviděl i při jízdním stylu o kterém zde nebudu hovořit. Musel jsem po okreskách stihnout zubařa, za neúčast je vyřazení z kartotéky, takže velmi vysoká motivace :| Kdybych jezdil 90 je to za 3.4-3.5. Ale já eko rally nejezdím. — Toto se samozřejmě blbě srovnává s benzínovou spotřebou, ale pokud máte skoro o 300kg lehčí auto, s menším odporem vzduchu, s menším valivým odporem, poloviční krouťák (pokud je pravda že dojezd na baterii je jen v max 3km, tak se o tom nemusíme vůbec bavit) a přesto máte takto špatnou spotřebu, tak to fakt vypadá na špatný směr… Pár let před covidem stálo kilo cng dvacku, ale naštěstí jsme ho místo z ruska začali brát loďama z júesej a dotovat elektriku…. Ale ještě nedávno, pokud někdo chtěl mít nízkou spotřebu i auto který trochu jede, byly lepší cesty jak to zařídit.
zkušenost mercedes e220, 4matic, kombi. aktuální verze (rv 2024) spotřeba při pohodové jízdě ca 5,5, předchůdce bez mildhybridu ca 6,5-7. funguje bez všimnutí, pocitově stejné vlastnosti, lépe a déle plachtí na volnoběh. ostatní věci spojené s modernizací (např displeje nebo zajížděcí kliky) jsou holt poplatny době, ač bych se bez nic rád obešel, ale co. životnost netuším, dle inzercí nebude zase tak hrozná, prodávají se kusy s 400tkm, zatím tedy spíše bez mildhybridu. ale na druhou stranu jako firemní auto ideál, po dobu byť prodloužené záruky, tj ca 5 let, to bude vpoho, pak je to každého boj. výraznější úspory spotřeby jsou vidět u géčka, koukal jsem pro pobavení na srovnání a ta krabice 450d s mildhybridem podle uživatelů na fórech má reálnou spotřebu do 10l, s jemnou nohou kolem 9. za mně ten mildhybrid, tedy s malou baterkou navíc dává smysl, není to nesmyslně těžké a nechce to po uživateli nic
Géčko bez čtyřlitrovýho osmiválce je dobré toliko ku létání.
kdysi to byl šlágr, v mém okolí tím pár lidí nahradilo landcruiser 100, který do té doby v té kategorii kraloval (a musím říct, že byl top, tehdy jsem na něj slintal). dneska je géčko stejně tak háklivý, jako všechny ostatní moderní auta
Jeden kámoš co je elektrofanatik si kdysi koupil Tarega v hybridu. Nakonec do něho lezl kufrem protože mu nešly odevřít žádné dveře. Do servisu jezdil do Lipska protože mu tady řekli že to neservisujou. Nakonec se ta hybrida ztratila na Ukrajinu….
Oprava: Tuarega či Turka
touareg je fajn v poslední verzi, diesel super, ten klasický hybrid moc nechápu, hlavně tady ne. všechny tyhle modely jsou pro západní trhy, kde jde o daně a ne o kvalitu auta. dokonce mi říkal člověk v autosalonu v německu, že po oprácích se jim to vrací s originál zabaleným kabelem, nikdo to nikdy nenabíjel
Pokud zmizel na UA, tak je celkem pravdepodobne, ze uz je zase z5. Nastesti se to ale nezjisti, bo auta s RZ UA na STK nejezdi a majitele na to serou, aby splnili povinnost prepisu…
Banderovci hlavně jezdí furt ožralí. Tady ve škole něco opravovali a vychlastali formaldehyd z naloženejch vzorků.
Tak to prej byl denaturák co ty hovada vylemtali.
Teď jsem si našel obrázky a rozměry té Hondy v Dřezu. Připomíná mi to Fiata Multiplu. Prostě postavili do ksnclu čtyři sedačky a dojebali kolem toho kastlu.
Jako majitel PHEV (nová Toyota Prius) můžu konstatovat, že informace k tomuto typu auta nejsou pravdivé. Rozhodně nejde o líného, ani žravého otesánka.
I po vybití kapacity baterie určené pro elektrický provoz je spotřeba v hybridním režimu velmi příznivá, po městě i pod 5L, dálnice něco málo přes 6L a to nejezdím zrovna pomalu. Moje holka s autem dokáže jet ještě o dost úsporněji, než já.
EV režim je super na krátké popojíždění, po městě, mezi obcemi na nákup pro rohlíky, nebo když potřebuju popojet 1km a odvézt třeba něco většího, co se mi nechce tahat ručně – aspoň nemusím startovat spalovací motor na tak krátkou trasu. Stejně tak popojetí třeba po zahradě kvůli mytí auta, nebo jeho přesunu z a do garáže, není třeba startovat spalovák.
Rekuperace je překvapivě účinná, ano, baterii s ní ve vyšší míře nedobijete, ale při efektivní jízdě a třeba po delší jízdě z kopce je auto schopné dobít baterii i na několik dalších kilometrů jízdy během pár desítek vteřin.
Jedna z výhod rekuperace je i to, že se téměř neopotřebovávají brzdy, tedy kotouče a destičky, vydrží klidně i přes 200 000km.
Co se týče výkonu, auto má 166kW, 0-100 za cca 6.5s a okamžitou reakci na plyn právě díky použití elektromotoru.
Dlouhodobou spotřebu mám po ujetí 22 000km kolem 3.5L. Na EV režim po dálnici nejezdím, tak to není efektivní a baterie rychle mizí. Přes 10L jsem se nedostal snad nikdy a to ani když jsem s autem „blbnul“ na okresce, nebo letěl po dálnici.
Spousta lidí, co s tím ani nejelo, vytýká autu to, že to má planetovou převodovku, která se chová jako CVT, tedy neřadí. Po roce používání musím říct, že za mě je to jednoznačná výhoda – převodovka je mnohem jednodušší a dá se říci prakticky nesmrtelná oproti klasickému automatu s převodovými stupni, má extrémně hladký chod, žádné cukání a přechod mezi ICE a EV není prakticky ani poznat, vše probíhá na pozadí a naprosto plynule.
Zrovna u Priusu je chování převodovky řešeno poměrně dobře, protože i v okamžiku, kdy dáte plný plyn z 0 do cca 110km/h, tak se to chová jako jeden dlouhý stupeň, tedy otáčky se postupně zvyšují a auto nehučí v konstantních otáčkách jako vysavač. Navíc je při takovém dynamickém zrychlení i přes spalovák slyšet trochu i elektromotor, kterému se zvedají otáčky normálně a zní to trochu jako kompresor. Až ve vyšších rychlostech právě od těch 110km/h při plném plynu otáčky drží víceméně konstatní. Díky relativně vysokému výkonu auta a dobré aerodynamice to ale nikdy netrvá více než pár vteřin, protože na požadovanou rychlost se dostanete velmi rychle, stejně tak předjetí trvá jen pár vteřin díky solidnímu zrychlení a okamžité reakci na plyn.
Auto má jistě mnoho nedostatků, které by se mu daly vytknout, ale zrovna pohon to za mě opravdu není. Zajímavě řešeny jsou i vstřiky, auto jich má 8 – 4 jako přímý vstřik a 4 jako nepřímý, každá sada určená pro jiný režim provozu motoru. To by mělo mmj. zabránit karbonizaci motoru.
Olej měním po stanovených 15 000km, u běžného spalováka bych ho tam tak dlouho nenechal, nicméně zde po shlédnutí statistik provozu v aplikaci jsem seznal, že jelikož auto jezdí přes 50% času na elektrický motor, ICE nenaběhá ani půlku uvedených km. Někdo by mohl argumetnovat potenciálním ředěním oleje benzínem a asi by měl pravdu, ale na to myslím a spalovák se používá především na delší trasy a dálnice, kde očekávám, že k odpaření benzínu z oleje nakonec přece jen dojde. A i kdyby ne, tak reálně má po 15 000km autem najetých kilometrech naběháno pouze půlku z toho.
Ačkoliv je hybridní pohon v autě do jisté míry složitý systém, je třeba si uvědomit, že v mnoha ohledech to má zrovna Toyota velmi jednoduché – žádné turbo, žádná klasická převodovka, žádná spojka, min. opotřebení brzd. Na celý hybridní systém vč. baterie je záruka 10 let a z historie se dá usoudit, že se jedná o velmi spolehlivý systém a Toyotě se to nesere.
Pokud by byl větší zájem, můžu sepsat jakousi recenzi a zkušenosti po roce používání auta a popsat i nějaké ty nedostatky.
Sepište své zkušenosti, budu rád za nové informace, které můj článek doplní / opraví / vyvrátí (zaškrtněte dle potřeby)
Praktická zkušenost, závěr si udělejte sami. Plug-in hybrid, MG EHS (takové střední SUV), 1.5 l benzin a malá baterie teoreticky na cca 50 km. Má mít celkový výkon benzin+ elektro 191 kw, v techničáku píšou (nesmyslnou) spotřebu 2,9 l/ 100km. Reálně při vybité baterii si to vezme cca 6 až 7 l/100 km, nádrž je na cca 400km, při ceně benzinu cca 30 kč jsem na 2 kč/km. Při režimu na baterii to vydrží tak 30-35 km (systém nedovolí vybít pod 20%, a opotřebením nelze už nabít přes 80%) , nemám možnost dobíjet doma, dobíjím na stojanu PRE, tam je nejnižší tarif 8 kč/kwh + měsíční paušál 300kč, tam mi pak 1 km vychází okolo 2,50 kč. Pro mne je benzínový režim levnější. Baterii ale dobíjím pravidelně, v kolonách nečoudím, aby byl vůz živější, ona mi pak vydrží trasu cca 200 km, takže jezdím mix plná nádrž benzinu a dvoje nabití baterie, ve finále cca 2,10-2,20 kč/km
Kirill: Bohužel, vyprávění o ceně kolem 2Kč/km jsou jen Kerkonošské poudačky bez jakékoli relevance, protože nezahrnují nic jiného než náklady na palivo. Uvedu tedy svoje údaje pro již téměř 12 let starou I30 (Hyundai), dost výhodně koupenou novou, za celou dobu provozu, tedy po ujetí cca 112 tkm. Údaje jsou vždy na 1 km:
Celkové náklady: 5,48Kč
z toho:
Náklady na pořízení: 1,60Kč……z rozdílu pořizovací a aktuální zůstatkové ceny auta
Průměrně za benzín: 2,11Kč
Ostatní náklady: 1,77Kč……servis, pojištění, pneu, STK, dálniční známky atd.
Pochybuji, že se dnes, po inflaci, lze s novým autem dostat pod 7Kč/km už proto, že náklady na pořízení, jako rozíl pořizovací a zůstatkové ceny bude o dost výš, než mých 1,60Kč, přestože uvažuji životnost jen 18 let.
No, když počítám u mého auta životnost 400 tis. km, tedy po této porci nulovou hodnotu, dostanu se all in někam na 3,70-3,80 Kč/km.
Foundryman: Jistě bych se při větším nájezdu mohl dostat níž, ale uvádím aktuální stav, ne hypotetický. Budeš mít auto do 400 tkm kvůli optimalizaci nebo se ho zbavíš dřív 3,80 to budou leda ve snu?
Když se ho zbavím dřív, nebude nulová zůstatková cena.
To máš pravdu, ale její pokles posune náklady na km výš.
@Foundryman
pořizovací cena 800 kKč
Palivo na 400tkm 4l/100km za 35 Kč v průměru 560kKč
Pneu 8 sad 80kKč
Pojistka prvních 5 let i havarijní 150-200kKč podle počtu let provozování
Servis prvních 5 let 50kKč do cca 150 tkm
Servis poté do 400tkm 150kKč.
No tak bez servisu a pojistek by to na 3.80 Kč vyšlo.
Moje kalkulace auta je tato:
pořizovací cena 25 kKč
palivo 9l/100 km na 50 – 80 tkm v průměru 157 – 252 kKč
pojistka 5 let 15 kKč
servis (pouze provozní věci) 10 kKč
gumy 10 kKč
@h72
se servisem neprovozních závad se nepočítá?
Je to v módu, nutný servis >10kKč znamená hodím to ze skály a koupím další?
Provozuji už celý rok 20 letý povoz pořizovací cena 30kKč
Pojistka a dálniční známka 5kKč
Olej, filtry blbosti 5kKč
Zánovní litá kola a gumy Bravurhnis 2019 6mm z bazoše 4kKč, to aby celoroční Conti vydržely ještě 2-3 zimy
Nájezd 20tkm
Spotřeba dehtu do 6l/100km, tedy cca 40kKč, i když poslední 3 měsíce za 29.90 Kč za litr je vskutku láce.
Dejme tomu, že bych ten krám prodal za to samé když zaplatím 5kKč za STK.
Tak to mě 1km vyjde na necelé 3 Kč.
Když to odvezu na vrakáč místo STK tak max 4.50 Kč/km.
Na podobnou sumu se dostanu díky firemní slevě i s novým Hyundai, když ho za 2 roky prodám s minimální ztrátou.
Se Suzuki Ignis za 450 kKč se po 10 letech s ročním nájezdem 15tkm dostanu na tak na 4.70 Kč.
Po 10 letech ho snad prodám za 150kKč, náklady na palivo 225 kKč, pojistka 100kKč servis 50kKč pneu Yokohama letní a zimní 30kKč
Samozřejmě je zde takový detail, že to platím cash, tedy žádné úvěry, leasingy, půjčky.
Taky inflace a růst cen nových vozů i ojetin je třeba brát do úvahy.
Nejsou to tak snadné počty jak tady předvádím(e).
Pokud započítám i havarijní pojištění na prvních 10 let, pak to vychází na 4,10 Kč/km. Pořizoval jsem s odpočtem DPH a v akci, u ostatních položek je počítáno vč. DPH. Servis je započítán 26x.
Pojistka mě aktuálně stojí cca 16000 Kč/rok vč. havarijní.
tvl toe strašná zlodějna
Ja 3600 USD za rok.
Já platím 49 tisíc Kč ročně. A to jsem v životě nemě žádnou pojistnou událost.
Co máš za káru?
To PP
Starou Corvettu. Ale v Texasu mas prirazku kvuli podnebi, kvuli vetsimu riziku bouracek ve velkejch mestech, a me jeste vyhodnotili jako rizikovou kvuli praci a maam ticket za speeding, tak me holt vosolili.
SL: Jak je možný, že ta tvá reakce naskočila, než jsem napsal Boeing? Nemáte vy amíci na síti nějakou protekci?
Tu Hupert
Ne vsichni, prej jenom ja :-) Kdyz uz platim tak krvavy penize, tak me nechaj vycintat jako prvni. Pac prvni dodatek ustavy a tak, no znas to :-).
SL: No jo, na naší ústavu dnes už nesere jen pes, ale i préza PePa.
To Hupert
To mas neco za neco. Zas je hezci nez nas Trumpik, jak me tady chlapi furt presvedcovali, ze je to fesak zdobnej a kazda zena z nej musi vlhnout jak knihy v nevetranym sklepe:-).
Ten speeding to bylo kolik mil za hodinu nebo jak to tam máte.
To PP
9 pres. Jeste jsem se vesla do minor, to mas do deseti, ale stejne prusvih.
No ale kolik to bylo? Jako 300?
Boeing.
Boeing jezdí po zemi i víc než 300.
@Foundryman
roční nájezd je 20tkm nebo 40tkm?
To taky ovlivní TCO.
Bez omezení, pokud se týká pojistky. Já najedu cca 20 tis. ročně.
Tedy 20 let na 400tkm, já myslím, že to Corolla dá bez větších problémů, ale nějaké investice do spotřebních dílů na podvozku už bude vyžadovat.
Jo, to určitě dá. Já to právě kvůli jednoduchosti počítal tak, že pak bude komplet odepsaná. Nedovedu nijak odhadnout, jakou bude mít cenu za 10 let při nájezdu cca 200 tis., takže by se to blbě rozpočítávalo.
Dosud jsem vždycky kupoval auta s velkými motory, právě kvůli výdrži. Když šla pryč, měla všechna najeto 350-450 tis. a žádné nemělo nějaké fatálně drahé problémy. Toyota je po letech první auto s obsahem menším než 2 l.
To jsou furt jen dojmy. Pro mě jsou směrodatné jen reálné náklady na km, vyčíslené nejlépe ve chvíli ukončení vlastnictví auta za dobu používání. Pravda, nezohledním tím vliv inflace a průměruji změny cen PHM.
Ne změny, ale ceny PHM.
Pro můj use-case je zatím elektromobil nepoužitelný, ale jako solárník o něm uvažuju výhledově jako o druhém autě do domácnosti. Hybrid imho přinese dvojnásobek starostí za ne o moc menší cenu.
Fakt je, že držet si benzín (nebo nafta) stejnou relativní cenu k příjmům jako v devadesátkách, tzn cca 80-90 Kč / litr, díval bych se na elektro už teď jinak.
Pořád jsem nepochopil neoblíbenost zástavby LPG.
Já mám tři stará auta na LPG a problém není nic nijak.
Na zimu akorát velfobin do nádrže s benzínem a občas prostě půl nádrže vyjet.
Třeba mé milé nepohodlné a hlučné autíčko Ford Fiesta 2005 1.3 51kW A9JA má spotřebu 1.2Kč/km na LPG.
Motor triviální rumpál.
Včera 13.2.2025 jsem natankoval za 550Kč a bylo to za 420km.
Když v tom jedu sám, nedostatek výkonu nějak necítím. V libereckém kraji je legální překročení 90km/h možné jen na pár km asfaltu. Jsme kraj bez dálnic a s železnicí 1:1 stavu před 120 roky.
Mám ještě Audi A6C5 a Škoda Octavia, obě s motorem 1.8 20V a s LPG a taky žádný problém. Spotřeba 1.3 Kč/km.
Dlužno dodat, že je to provoz na trase Drážďany-Gorlitz-Frýdlant-Liberec. Město minimálně.
Cenu za km u mé Fiesty poráží jen ten, kdo Teslu i solární panely zdědil, jinak nikdy.
Pořád jsem nepochopil, proč není u nás LPG ve většině aut. Zřejmě nejsme zas tak chudá a spálená země. Zaplatit na beznínce 500Kč nebo 1000Kč má přece rychlou odpověď. Těch peněz, co jsem ušetřil a žádnou bolest navíc pro to netrpěl. Jo bomba je na 8 let a stojí 10k.
Hele moc o tom nepis, dost na tom, ze si soudruzi z Brusele vsimli, ze LPG existuje a je vlastne taky fosilni a tedy fujky, takze jsme letosek zahajili skokem o 2 kacky na litr vejs…
Kuriozni je, ze se ta cena ale zmenila jen v CZ. Na SK byla dlouhodobe pod 0.7 EUR, v DE je to porad kolem 1 EUR, vzdycky mne tankovani na SK vyslo draz, nez u nas… no od letoska uz ne.
Co tam kuci udelali jinak?
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/lpg-cena-zdrazeni-plyn.A260127_181515_automoto_mom