Den mobility 2023 – sobota 23.9. - zpět na článek

Počet komentářů: 151

Přidat komentář
  1. Mohu na sraz přijet čínským autem, ikdyž tedy značka je původem z Anglie? :-D

    1. Někdo má jen ruská auta jedno jaké a odkud, vydrží.

    2. Pokud to klapne časově a s počasím, dorazil bych na svém čínském dálkoskútru (https://dfens-cz.com/skutr-maxon-optimus-125i-aneb-jak-se-babetak-skutrarem-stal/). Ať Čína má zastoupení i v jednostopé trakci :).

      1. Tak mohl bych vzít ještě čínskou brokovnici, ale to už by bylo moc velký hard-core :-D https://ibb.co/VVM8pB9

        1. M870? :-) Predpokladam, ze 99% dilu pasuje na Mossberg, co? :-D

        2. Jsem pro :). Ukázka čínské dopravní techniky a čínské armádní techniky na jednom místě. To se mi líbí!

          1. Davide, Ty máš výhodu v tom, že jako jedinej si můžeš bejt naprosto jistej, že jsou všechny díly v Tvým skútru originální… :-)

            1. V mým italským jsou taky všechny originální(z Číny). I sám skůtr je originální z Vietnamu :)

      2. To CzechDave – Pokud to klapne časově a s počáskem, tak bych moh dojet na Medlyně, ať to konečně vokouknem ;-) ale mám to teď dost našláplý, tak ještě nevím ..

        1. Dobrý nápad. Teď jen si přát, aby v tu sobotu bylo hezky, nevlezl mi tam nádvoz dřeva na zimu k nám domů a dálkoskútr se nerozsypal :).

      3. Kolik má dálkoskútr najeto?
        Ptám se jen pro zajímavost, bo provozuju podobný zázrak (Yuki Fairy), který jsem pořídil se zhruba 20kkm na hrbu.
        Už při koupi bylo jasné, že z GY6 teče i to co tam nikdo nikdy nenalil a že tedy stroj drobátko profukuje kolem pístu…
        Cena požadovaná bazarníkem byla někde kolem čtvrtky průměrné výplaty ale hlavně zbytek stroje splňoval podstatné požadavky – tedy vypadat dost otřesně na to, aby to ani pes nepochcal, když to bude stát na ulici…
        Jezdilo to asi tři měsíce, než to nepřekvapivě dojezdilo :-) Ale zase cenová hladina náhradních dílů je velmi příjemná.
        Nový válec s pístem stál asi 700 českých – když už jsem v tom měl pracky, samozřejmě jsem z toho chtěl udělat 150ccm – byl jsem ale druhý, zničený válec na stroji by taky 150ccm, tedy určitě ne původní a při necelých 22 tisících tak stroj dostal minimálně třetí válec a píst.
        Ale zase spodek vypadá kvalitně, na ten jsem zatím sáhnout nemusel…
        Teď to má najeto lehce přes třicet a jezdí to celkem spolehlivě…

        1. Mám zatím něco přes 14 000 km, ve 13 000 jsem měnil vršek motoru (hlavu, píst, válec), protože se zlomil výfukový ventil a vypadl do spalovacího prostoru :). To ale byla s největší pravděpodobností moje chyba, v zimě jsem měl ten motor rozebraný, abych se podíval, jak vypadá uvnitř a nastavil jsem špatně vůli výfukového ventilu. Kdybych to nerozebíral, možná by se to nestalo.
          Jinak dálkoskútru všechna čest, vzhledem k (a asi i navzdory) ceně, původu a výkonu mě mile překvapil. Na konci letošní sezóny si vydělá na svou nákupní cenu díky úsporám na palivu, parkovném, úsporách času při jízdách v ucpaných ulicích ve městě atd…

  2. Nespamujte, dneska je modrý superúplněk a dvakrát do měsíce bude znovu až v roce dva 37. a to je všechno co potřebujete vjedět. Čas neuženete na kolečkách a za autobusem a babama se neběhá, marně. Teda jak kdo že jo, pošuci. Pořád :-)

    1. Copa, jako správný lunatik v ten den běháš spící po střeše ?
      Nebo tě honí chocholouškovi zřízenci s kazajkou po praze ?
      :-))))))))

      Jisté je že v bohnicích maj tento měsíc už druhou drsnou šichtu.

    2. Byl skvělej.Otevřená kupola s Newtonem byla, ale stejně jsme čučeli očima.To je totiž nejlepší.

  3. Jéje, už jsem chtěl provětrat mých 205 původem japonských koní pod francouzkým sedlem spíchnutým ve španělské Palencii (holt globalizace), ale budu tou dobou dělat navigátora v úplně jiné Rallye. Škoda, třeba to vyjde příště. Přehlídce opravdové mobility přeji Zdar!

  4. Elektrokolo či elektrokoloběžka má tedy výfuk, rozumím tomu správně?

    1. Ano, podobne, jako mobil, nebo televize.

      1. budeš tady jenom žvanit, nebo taky jednou nabereš ženckou i s harantama a přijedete?

        1. Hosi, nevim jak Sysop, ja bych na nejakej DF sraz moc rad, pokud bych videl nekoho z mnoziny Sysop, servisdok, RedGuy, JJ, Behemot, ostatne i panu OCS bych mohl zpetne podekovat za clanky o NeXTSTEPu v SWN (pokud to byl on, ale kdo jinej).

          Nicmene vuz ani jiny epicykl nemam a neridim, pohybuji se jen zde ideologicky zavrzenou hromadnou dopravou, takze si asi necham zajit chut.

          1. A mě vidět nechceš?

            1. Kratky cas jsem bydlel v panelaku a picusu tam byl dostatek, az prebytek.

              1. Tohle je vyhýbavá odpověď jak od politika. Tak chceš mě vidět nebo ne? Upřímně!

                1. Zatim nikoli, nebot nevim, ktery krasoduch pod timto uctem trolli a zda se krome panelakoveho picovani vyznacuje necim zajimavym.

                  1. No já su ten co rozjel Dukovany a pořád jedou.

                    1. Tak to by me skutecne zajimalo.

                      Dorazil bych rad, pokud se mi postesti byt v dobe konani v CR, snad napisu panu Dfensoj, zda je mozne prijit na Den bez Mobility, resp. dorazit hromadou ci taxisluzbou mimo alegoricky pruvod.

                2. jasné vole sedni do golfa a jednou dojeď na sraz místo do hokny

              2. hned sem mu to chtěl napsat, že pičusů je všude plno, ai panelákovejch :DDD

          2. Tak dôjdi autobusom hromadnej dopravy. Alebo rovno trolejbusom – to tam budeš najväčší frajer.

            1. Drezinou Tatra.

          3. tak se nekým svez, spolujízda je povolená, můžeš se cejtit hipstersky, pokud máš tydle touhy, a furt dojedeš s veyfuckem, ne? všichni sme nejak začínali, většinou jako mladí socialisti právě se sockou…než nás tolikrát pojebala do análu a nám došlo že takle fakt neee :o)

            1. Nahodou… kdyz jedes v cervci rozhicovanym smirglem, kterej musi odebirat nasmlouvanou stavu pres topeni, to pak s gustem hopnes do pryglu. To ti druhej neda.

              1. tys v tom byl naposled ve kterým století? :D

                1. Minulym, samozrejme. Od te doby uz jen auto.

                  1. je to vidět :)

          4. Tak já bych rád dorazil, jen nevím, jestli jsem neupadl v nemilost poté, co jsem se opakovaně nelichotivě vyjádřil ohledně toho, kam se to tady ubralo. Jestli je to pořád o příznivcích techniky nebo jen politika, která mě osobně vůbec nezajímá.

            1. Vzhledem k tomuto:

              „Jako tradičně nabízím možnost využít akci k prezentaci různých myšlenek a záměrů, které s sebou účastníci přivezou, at už jsou jakéhokoli charakteru.“

              to pro nás co jsme čistě příznivci techniky a mobility uplně nebude. Protože když čtu myšlenky co se prezentují tady na webu a kvůli kterým už 7/10 článků ani neotevírám tak to nepotřebuji zažít ještě naživo :D :D

            2. Neblbni a koukej dojet. Olds je nad politikou, to se rozumí.

          5. Taky mě to už napadlo, ale pak jsem to zavrhl.
            Opravdu je zdejší OCS ten OCS, který psal o Nextstepu, Objective C a podobných bizarnostech? ;-)
            A který se kdysi hodně dávno vyskytoval na FidoNetu?

            No dobře, psal i o Motorolách a i obecně o operačních systémech…

            Můj zrak právě zabrousil na knihovnu a na jednom hřbetu tam vidím: Mikroprocesor Motorola 68030…

            1. 68030? To bylo ještě bez FPU, barevnej jablečnej Classic a Atari Falcon, ne?
              Různý procesory z řady Motorola 68k bez FPU tepou i mých autech a je možný, že 030 je tam taky.

              1. 030? To mne nejak minulo! Lovim v hlave… 6500, 6502, 6510, 68000, 68HC11… ale 68030 mne zrejme minul.

                To byly kurva aspon procaky (a HCcka mikrocipy), jelo to furt. Dneska bez ESD ochran je to loterie.

                1. 68030 byla asi poslední Motorola, široce používaná v běžných počítačích.
                  Byla v některých Macintoshích, v Commodore Amiga 4000, Atari Falcon, unixových stanicích od Sunu a asi i jinde o čem nevím nebo si nevzpomenu.
                  Škoda, že Motorola prohrála konkurenční boj s Intelem. V mnoha věcech byla lepší.

                  Ale že by se tyto Motoroly vyskytovaly v autech se mi nezdá. Možná nějaké MCU od Freescalu…ale tyto nejspíš ne.

                  1. No motivovalo mne to a napsal jsem dneska mail na NXP, jestli jsou schopni na ferovku priznat, jak jsou na tom s ESD ochranou. Napriklad Microshit ma neskutecne problemy, ale ty zacaly az po koupi Atmelu. Cortexove jadro sice jede, ale prestavuji se fuse bits, spatne funguje reset… a neje to poradne odstranit externima soucastkama. Takze udelam benchmarking toho, co se nabizi. ST je sice klasika, ale tam jsou zase problemy s debuggery. TI nedela mala pouzdra. Zkusim i NXP, jak jsou na tom.

                  2. Pamatuju 040 v Quadre 800 a 840, ty uz mely FPU. Fakt je, ze to nebyly uplne siroce pouzivany pocitace, ale byly to Stroje. Myslim, ze Motorola se ve vyvoji cipu pro PC poslala do kytek sama v momente, kdy kejvla IBM a Applu na PowerPC…

                    Mmch, http://www.b737.org.uk/fmc.htm tvrdi, ze 040 se pouzivaji ve FMC pro B737.

                    1. Quadry 800 a 840 byly ve sve dobe neprekonatelny pro DTP. Trosku jim slapaly na paty Suny a pak masiny pod Unixem, ale to bylo cenove nekde uplne jinde. Windows v plenkach.

                    2. Meli jsme na dvou 500 MB SCSI discich z VHSky ripnutyho Terminatora 2, delali jsme to na ty 840, v ’94 to bylo neco :) A Quark byla vec, o ktery si IBM PC mohlo nechat jeste dlouho jenom zdat…

                    3. QuarkXPress vo verzii 3.x mal skoro monopol v DTP (maly, rychly a spolahlivy), sem tam nejaky nestastnik s Aldus Pagemaker alebo este Xerox Ventura na knihy.. ale Ebrahim ho uspesne pochoval (spoluzakladatel a programator Tim Gill odisiel a zacal sa venovat politike a LGBT) svojou politikou koncom 90. rokov, ked prisiel Indesign.
                      Pamatam si Photoshop a Illustrator na SunOS/Solaris (nejaka posahana emulacia MacOS API), velka slava to nebola za tie prachy.. myslim ze Adobe urobili podobny port aj na SGI Irix. Mac so svojim padavym OS bol stale najlepsia volba, hoci bolo treba stale ukladat a restartovat OS, ked zamrzol.

                    4. Prvni Photoshop na Win jsem mel 2.51, malej zazrak. XPress byl supr, stal sice tehda snad 40 litru, ale slov tom delat vsechno. Ventura spis na knihy, Pagemaker slabota, InDesign byl sice levny, ale z pocatku mel dost porodnich bolesti. Takovej hybrid to byl, pamatuju se. Illustrator sice super, nedelal PostScript chyby, ale jednoduchy veci se rychleji udelaly v CorelDraw. Prvni Corel jsem kupoval 3.0, vcetne brutalne draheho CD s cliparty. Jo, kde jsou ty casy. Pak hybridni sit Mac/Win/Sun na NT4.0, rozsegmentovani site osmi kartama na serveru, rychlejsi ja switche, ktery tehdy staly ranec… Nekdy v 94 jsme poridili i NextStep jako montazni masinu pro PostSripty, tehda PDF v plenkach.

                      Dneska se to uz dela jinak a hlavne – kdejaky pako si to spichne v obejvaku.

                    5. Sysop:
                      A copa jsi na tom Photoshopu vytvářel?
                      Předpokládám, že to máš doma vytištěný a zarámovaný potomkům pro výstrahu.

                    6. Uplne prvni vec, kterou jsme na tom udelali, byl prebal na LP gramodesku jedne dechovky. Chroustalo se to pomalu pul dne, smazali jsme flushovani backupu, protoze to nebylo kam rvat. Pak jsme slavnostne udelali PS a museli s tim frcet do Martina do byvale statni tiskarny, protoze tam byla nejblizsi osvitka, ktera umela tak velkej rozmer PS prezvykat a vyjet na film.

                    7. Sysop:
                      Tak to byla luxusní premiéra.Dechovkáři museli chrochtat blahem.

                    8. On to byl takovy vychazejici paprsek zapadajiciho slunce, protoze zacinala era DDD. Ale pro mne to byl start dalsiho typu podnikani. Kdyz se na to dneska podivam z5ne, tak nemuzu uverit, jak jsme tehdy riskovali a pritom nam to vychazelo. Brutalni uver splacenej za rok, nabrani zamestnancu, kdyz nebyly uplne jiste zakazky, investice do nezajetych technologii… nojo, vsechno je jednou poprvy a jsem rad, ze jsem u toho byl. Dneska uz bych do toho nesel.

                    9. Forge 1.9.2023 v 15:58

                      Dechovkářem míníte příznivce, nebo interpreta?
                      Ze života: album „Pojď se mnou, děvče mé“ (František Skála a Provodjané, Guerilla Records, 2021) mám v ruce i „na talíři“ docela často.
                      A to zmiňnované chrochtání blahem se dostavuje spolehlivě.

                    10. Nerozumim s poslanim do kytek. Power(PC) je dobrej procak, IBM to navrhli dobre a pro Motorolu tohle partnerstvi bylo jednoznacne vyhodne. Porad se vyrabeji a pouzivaji, i kdyz ne v PC segmentu.

                    11. Mj. kvuli PowerPC Motorola zarizla vyvoj rady 68xxx i 88xxx, pokud se nemylim, a v ramci AIM byla spis jako montovna, nez vyvojar; dneska ma jeji bejvalou cipovou divizi NXP nebo kdo. Fakt je, ze pro svoje puvodni PC cipy by se ji blbe hledal odbyt, Atari i Commodore/Amiga byli v komatu a Apple chtel neco novyho. O tom, ze PowerPC jsou schopny procesory nepochybuju, i kdyz si pamatuju, jak nas prvni Macy s PopwerPC sraly, protoze byly pomaly jak snek (pomalejsi, nez ty na 68xxx), ale to byl problem na strane Applu a jeho OS.

                    12. Nepsal jsem to, ale kolegove sw vyvojari mi tvrdili, ze puvodni MasOX byl psanej jeste ve strojaku, kdezto z duvodu rychlejsiho uvedeni na trh a kompatibility byly PowerPC v C-cku. Coz byl jasnej propad ve vykonu. Ale nevim, ja jsem na tom sw nedelal.

                    13. Povodny MacOS mal velku cast pisanu v assembleri, podobne ako Windows 2.x/3.x/9x ci OS/2 1.x.. MacOS 7.1 (prva verzia podporujuca PowerPC) emulator 68LC040 (bez FPU) na PowerPC bola mala kniznica rucne optimalizovana v assembleri.

                    14. To mi skoro pripada jak babsky tlachy. PowerMacy prisly uz v dobe, kdy zavod ve strojaku s kompilatorem beznej clovek nedal. Schvalne, zkusil sis zazavodit na libovolne RISC architekture s gcc a sledovat vysledek na profileru nebo na osciloskopu? Ja ano. Kdyz jsem ladil 7 radku pul dne, dostal jsem se na 1:1 shodnej pocet taktu.

                    15. 68k byla v ramci CISCu docela fajn procak, ale jeji pokracovani (ColdFire) nemelo zadnej smysl. O 88k toho moc nevim, ale nedelam si iluze, ze by mela nejakou vyhodu proti PowerPC. Podle me jsou to nejake nenaplnene nostalgicke sny, nemajici oporu v realite.

                      PowerPC je dobrej procesor a Motorole rozhodne pomohl, ne naopak.

                      Ano, MCU/CPU divize Motoroly byla vyclenena jako Freescale a pak koupeno NXP (coz je Philips polovodice).

                      U Applu byl posun od sracko-OS k NeXTSTEPu jednoznacny plus, stejne tak prechod na PowerPC. Zbytek je opet dojmologicka nostalgie.

                    16. Chramostejl
                      1.9.2023 v 13:03

                      NXP ty potomky 68k a 88k pořád používá jako průmyslový procesorky, tak jak mrtvý.

                    17. Chramostejl:

                      No on si ten powerPC taky neco vzal, tak bodejd by to neco nedelalo.

                      V poslednich nejvykonejsich G5 s pPC byly napajeci zdroje okolo tusim 1.2kW.

                      Nekteri uzivatele si stezovali na hluk tech stroju v zatezi, protoze se kroutily a „zpivaly“ jadra transformatoru ve zdrojich.

                    18. x-f
                      2.9.2023 v 11:59

                      byla to spíš rezerva, ani ty dvě dvoujádra nežerou tolik, a extra výkonný grafiky to taky neumělo připojit

                    19. Jasne. CPU braly 200W a kilowata navic byla jen rezerva. A pro jistotu dali na kazdej procak jen tak jeste pul kila hliniku navic. Taky jako rezervu…

                    20. x-f
                      2.9.2023 v 12:53

                      ani ty nejvýkonnější procesory vokolo 2,5 GHz nežraly víc jak zhruba 150 W, to je eště kurva hodně rezervy i když to mělo 8 banků na RAMěti a dost pozic na disky

                    21. Vseznalek behemot:

                      Ale píču ty kokote.

                      2.5 GHz PowerPC bral v idle 130W a v zatezi 260W. A ty CPU tam byli dva. To dela skoro pul kilowaty za CPU.

                      U Intelu byly zravy Pentia4 a ty mely snad vokolo 140W prikon v zatezi, coz ten PowerPC bral na prazdno.

                      Proto pulku te obri case G5 macu zabiral zdroj a chladice.

                      Kdy ty se konecne prestnes hadat o veci, kterejm nerozumis.

                      Ani vygooglit si to nejsi schopnej idiote.

                    22. x-f
                      2.9.2023 v 14:00

                      zatímco ty seš blbá půglofská kunda, tak já sem se zbavoval posledních G5ek ze skladu asi loni, tak zavři tlamu ty píčo vymatlaná

                    23. Behesocka:

                      To k tobe sedi geronte. Skoro dvacet let stary G5tky jsou za zenitem jako ty.

                      Ses mel podivat dovnitr píčo než jsi to hodil do kontíku, abys taky videl jak to uvnitr vypadalo ty rezervo.

                      A co jinak? Ulevilo se ti, kdyz sis zanadaval? Doufam, ze ses u toho zase nepriposral geronte, jak ti povolilo to napeti. Aby te osetrovatelka nemusela zas prebalovat.

                    24. x-f
                      2.9.2023 v 16:00

                      mám tisíckrát lepší představu, co bylo vevnitř, kundo tupá, zákazník samozřejmě chtěl aspoň zhruba vědět co kupuje…to takový hovado jak ty nemůže nikdy pobrat, chápu

                    25. Behesocka:

                      Zakazniky takovyho garaznickyho cicmundy a bastlire jako jsi ty bych chtel videt. :D
                      Mit na sklade dvacet let stary herky, to je znamka znameniteho obchodnika. :D

                    26. x-f
                      2.9.2023 v 17:53

                      samozřejmě, starší kusy si eště nechávám pro skutečný sběratele, rostou na ceně mnohem víc, todle byl takovej zběratel co si na tom eště chtěl aspoň trochu hrát

                    27. Ale hovno sberatele.

                      Uz tak 5-10 let dozadu sem se s temahle strojema setkaval jen u socek/setrilku, ktery na tyhle platforme drzela jenom jejich neochota dat penize za upgrade jejich dvacet let staryho SW.

                      Takova sorta lidi, jako jsi ty. Ty taky vydavas jezdeni v dvacet let starym strepu za ctnost, jako ze je to lepsi nez novy auto. Si rikej sberatel vole.

                    28. Poslyš Hotentote, tohle nijak nesouvisí s tím trotlem xf, ale na co se ještě dnes dají využít stroje jako mcintosh G5? Co na tom ti co to od tebe kupují dělají? jen mě to zajímá, tuhle diskuzi jsem lenom proletěl, tak tu už odpověď možná je.

                    29. Honza2130:

                      Dotaz neni smerovan na me, ale dovolim si odpovedet za Behemota, ktery o IT vi velky hovno.

                      Ja s tim mam naopak profesne bohate zkusenosti. Mel jsem ve sprave nekolik firem s mekama, dohromady stovky kusu a i MAC servery, od starych os7 a vyse jsem se setkal se vsim co apple mel.

                      Neni zadny duvod, proc preferovat starou G5 pred novejsim macem na intel platforme. Ten HW je prekonany a zravost tehdejsich powerPC cpu byla povestna.

                      Jedine kvuli SW. Na OSX na powerPC slo poustet stare aplikace z OS9. Na intelech uz logicky ne.

                      Macy obecne tu byly rozsirene predevsim v polygrafii, nez to objevili hipstri s ajfounama. A tam bylo SW vybaveni dost drahe. Bezne mel user na stanici SW treba za 100k, takze zpetna kompatibilita HW se starym krabicovym SW muze byt pro nekoho zajimava i dneska.

                      Dovedu si predstavit, ze jeste dnes nekdo tenhle HW shani prave proto.

                    30. Honza2130
                      2.9.2023 v 18:17

                      mně je v zásadě prdel po tom, co si s tím dělá, nicméně sem vole psal že japkofskej zběratel, bral to jako dizajnofku na které se dá eště trochu existovat, dyž to má dva procesoury/jádra (tak to třeba s 6+ GB RAMěti eště dýchavičně přehraje video na trubce)

                      servry bral čistě že si na tom teda postavil domácí síť a storage, tak jako náhradní HW, taky nemá extra smysl to používat produkčně, ty Core 2 platformy jsou dneska dobrý jako třeba na zálohování, i nejapkofský servry dokážou nakrmit pár desítek giga ECC RAMětí a pár desítek TB diskové kapacity, s vhodnejma jádrama to prožere na eletrice ročně do pár tisíc (o několik generací novější železo by prožralo třeba půlku, ale stálo mnohonásobek, do the math)

                      lidi co z nejakýho důvodu používají starej SW existují furt, rekordman byl jistej předdůchodovej vývojář malosériové řídicí apod. elektroniky, co má nějaký DOSovský účetnictví pro svou potřebu snad na 486ce :D

                    31. Budiž, a díky, oba dva. Ale jen kvůli „kompatibilitě“ SW pořizovat nově starý HW :) je takové bizardní. Konkrétně to DOSové účetnictví jde provozovat a hlavně mít bezpečně zálohované na novém PC. Udržovat kvůli tomu archaickou 486, která může kdykoli definitivně kleknout je takové, no podivné. Já jsem byl spíš zvědavý jestli si to někdo kupuje kvůli architektuře procesoru a pro jaké využití.

                    32. Honza2130.

                      Hloupost to samozrejme je. Primarni chyba samozrejme je, pokud nekdo dopusti, aby byl zavisly na nejakem systemu, kvuli kteremu pak musi shanet historicky HW atd. V profesionalni sfere se tohle proste nesmi stat a vcas se musi najit nove reseni.
                      Kdyz tohle vidim v nejaky firme, tak to obvykle ma puvod v setreni, kdy majitel/vedeni nechce investovat a setri i na lidech, takze ty jejich ajtaci vlastne ani nevi a neumi a pak se uchyluji k takovymto resenim.

                      Co se tyka pouzivani vyslouzileho HW, tak to je dalsi nesmysl. Delat fileserver z muzejniho stroje co zere klidne 300W a vic na prazdno, kdyz moderni server by zral treba 80W a navic by tomu setrilkovi nejspis stacila nejaka NASka co by zrala 20-30W a vysla treba na deset, dvacet i s diskama se nevyplati. Tu nasku by koupil za usporu na energii za rok.

                      Pokud je ten hw navic nekde, kde to musi chladit klimatizace, tak to jsou dalsi naklady, protoze server ten prikon samozrejme protopi.

                      Je to podobne, jako kdyz se vyplati vyhodit dvacet let starou funkcni lednici a koupit si misto ni novou.

                    33. Re: x-f2.9.2023 v 20:18

                      Samozrejme souhlasim, jen si drobne rypnu – predminuly tyden umrela nase rakev. Zena vykydala vse zmrzle do zalozniho mrazaku Minsk. Koupil jsem novou rakev, uplne stejnou a doufam, ze pojede aspon tech osm let, jako ta minula. Zena vypla Minsk a vse prekydala do nove rakve. Ten Minsk je z konce 70. let. Nejprve dvacet let slouzil v byte, pak ho vystridala Calexka, po jeji smrti Bosch. Minsk mezitim fungoval v garazi jako druhej mrazak. Pak jsme ho odvezli na chalupu a tady fungoval dalsich x let, nez byl odstaven pro nadbytecnost. Suma sumarum fungoval celou dobu az do roku 2020. Nikdy neodesel kompresor, nikdy nezmizel tlak, po zapnuti jede a zere.

                      Je to tezky… ekonomicky je to zrout, ale na druhou stranu je to suverenne nejspolehlivejsi mrazak v nasi rodine.

                    34. x-f
                      2.9.2023 v 20:18

                      jasně pýčo, každej bude honem utíkat vyhodit mraky prachů jenom proto, že vývojář si s ním za jeho prachy vytřel prdel a nadiktoval mu, že má jít vyhodit hrachy třetí straně, protože proto, i když dotyčnej je naprosto spokojenej se svým produktem, chápu to správně? :D kundy jako ty sou pak hrozně překvapený, když tu strunu napnou tak, že praskne, a zákazníci se na ně definitivně vyserou a voni zdechnou na úbytě…

                      ne, není JEDINEJ důvod, proč by jako negdo neco MUSEL, jediný dvě věci, co musí, je zdechnout a platit daně, a žádná svině mu nebude nic diktovat, kokote

                      přičemž ta 486ka dost možná bude spolehlivější, jak půlka dnešního šmejdu

                      přičemž taky ne, spousta emulací apod. je takovej zasranej bordel, že je obvykle jednodušší jednou za měsíc na deset minut zapnout archaickou mašinu, tu nakrmit a vzít si, co vyplivne

                    35. Behesocka:

                      Zakaznici se vyserou a zdechnou na ubyte…

                      Ted jsi me pobavil.

                      Obecne v IT pokud zrovna nejsi garaznickej bastlir jako ty, ale naopak nekdo kdo to dela odborne na urovni, tak o zakazniky nouzi nemas.

                      Obecne kvalifikovanych lidi je nedostatek, takze brzda v tomhle businessu byvaji vetsinou nedostatecne lidske zdroje.

                      Realne se nam obcas stava, ze se s zakaznikem rozloucime z nasi iniciativy, protoze odmita investovat do odstraneni nedostatku na ktere poukazujeme a tim padem stav u nej neodpovida nasim standardum. Proste nechceme byt u toho, az se to posere a nedej boze si kazit jmeno ze jsme to tam meli na starosti my.
                      Takovy kolenovrti si holt musi najit nekoho jinyho, kdo sdili tu tvoji filosofii, ze nebudou vyhazovat za novy veci.
                      My si tim uvolnime personalni kapacity a muzeme ten cas venovat rozumnejsim zakaznikum.

                    36. Souhlasim.

                      A k „chyba samozrejme je, pokud nekdo dopusti, aby byl zavisly na nejakem systemu, kvuli kteremu pak musi shanet historicky HW“ doplnim, ze chyba samozrejme je, pokud nekdo dopusti, aby byl zavisly na nejakem systemu, ktery
                      – bezi kdesi v prdeli pod zahadnou jurisdikci a do pameti mu mohou lezt pochybni x-fove;
                      – je k dispozici pod dubiozni EULOU;
                      – se pronajima a jine varianty nejsou;
                      – neni open-source, takze po skonceni podpory se muze jit clovek akorat tak bodnout, protoze to na novejsi architekturu nikdo nenaportuje.

                    37. Turbosele:

                      Ale jo. Proc ne. To vsechno mohou byt relevantni rizika.

                      Jen se obavam, ze drtiva vetsina firem, pokud by mela nejaky management rizik, tak by mela resit mnohem zavaznejsi veci, nez co pisete.
                      Tyhle body by byly az nekde hodne vzadu.

                      Se obavam, ze drtive vetsine firem spis hrozi mnohem vetsi a realnejsi rizika, nez ze jim jejich hoster poleze do RAM jejich virtualek atd.

                    38. Za jiny firmy mluvit nebudu, vyse mluvim za sebe a za svoje duvody, proc mame vsechno na open-sourcu, vcetne casti HW.

                    39. DOSovsky ucetnictvi (MRP) mam i ja. A nedam na nej dopustit, primitivni sw postavenej na jednoduchy databazi. Pochopitelne to bez problemu jede na vsech vyssich Win v okne.

                    40. Mmchdm, ZASADNI a taky temer jedina vyhoda starejch OS a SW pro ne je – ze jsi VLASTNIK.

                      To uz dneska prakticky nejde.

                    41. Sysop
                      2.9.2023 v 20:16

                      těmdle hipsterskejm debilům neco takovýho vysvětlovat je asi jak vyčítat kočce, že je blbá dyž jí nestačí jeden hajzl…prostě úplně mimo jejich realitu, to nedokážou žádným myslitelným způsobem pojmout

                    42. Tak to by me docela zajimalo, jak by to bylo osetrene, aby tohle byla pravda….

                    43. Ahoj, moje účetní taky jede na DOS MRP ale tvdí že nepůjde přestavit na novou sazbu DPH 12% v příštím roce, máš nějaké info či řešení?

                    44. Jinak to samozrejme zadnou sberatelskou hodnotu nema.

                      Tyhle jebky se ve funkcnim stavu prodavaji od 2 tisic.

                      Vzhledem k tomu, ze ta case je z asi 3mm tlustyho hliniku, tak i s chladicema tam toho bude urcite pres 10kg.

                      Cena toho maca se tedy dnes pomalu rovna cene srotu

                    45. x-f
                      2.9.2023 v 19:22

                      asi dvacku sem ho zkásnul, uvolnil si místo v regálu na další krámy, von je spokojenej, že má železo na hraní, já sem rád, že to našlo využití…hodit neco do šrotu umí každá tupá kunda a jiný xf

                      tak se třeba nafoukni a praskni, sračko :D

                    46. Behesocka:

                      Neboj. Me je uplne jedno, ze se hrabes v odpadu.

                      At si kazdej dela co chce. I obchodnici se srotem si najdou sve misto na slunci.
                      Kdyz te prace s odpadkama bavi…

                      Ja sem holt zvyklej na cistci praci. Jen s novym HW, nove technologie na spicce.
                      Prijdu, zanalyzuju, navrhnu, obchodaci vyridi veci vokolo, ja si to zrealizuju. Firmy pro ktery delam ja chapou, ze musi investovat prubezne. Provozovat HW a SW pod podporou. Neustale vylepsovat. Holt to nejakej ten mic semtam stoji.

                      Garazniky co bastli a recyklujou nejaky stary mrdky a nechaj si vrtat kolena holt musis obslouzit ty. To ke tvuj byznys plan.

                      Ja holt budu HW po tech peti az osmi letech vyhazovat. Vsak vona to nejaka Behesocka jeste uzije.

                      Chapu ue se ti to nelibi, ale klodne se nafoukni a praskni sračko :D

                      Jen tady prosim furt neknuc, jak se v CR tezko zije a jaka je tu bida.

                      Bystrejsimu by uz asi davno docvaklo, ze utuzovat zakazniky v nazoru, ze dvacet let stary mrdky jim staci nejde uplne do hromady s obchodem, ale radit ti nebudu :D

                    47. x-f
                      2.9.2023 v 23:31

                      tvl aby ti žilka nepraskla, že tady furt musíš kňučet…dyž ti to je všecko jedno, tak co si tady ty hovne furt honíš triko a do každýho se sereš?? každýmu je jasný, že dyby lidi začli přemejšlet, a přestali si nechávat vymejvat palici prodavačema deště, jak seš ty, tak bys přišel na buben, nemusíš všecky uřvávat, aby na to náhodou nepřišli, však voni se časem probouzí, nebojsa :D vidim třeba v UPSkách tu inovacu za posledních 25 let, že vlastně každá nová řada je pomalu horší, než ta přetím, a tomu se říká pokrok, jooo X-D

                      nejakej chudák co se dycky spolehne na „odporníky“ dopadne jak kretén, a kdybych mu nevysvětlil, že odporníci, co mu dají produkční server, i dokonce tu dražší variantu vole s redundantní šachtou, ale furt jenom s JEDNÍM zdrojem, jsou ve skutečnosti vypatlaný hovada, kterejm nesvěřit spravovat ani kadibudku, tak by čučel jak debil, až by se mu to při prvním problému na UPSce celý sesypalo…jo teda vlastně vona se mu ta rejžácká mrtka už sesypala a naštěstí na to přišel akorát při výměně, tak uvidíme, esli to dokážu spravit (a rovnou i kvalitativně pozvednout vo půl vesmíru)

                      tak ty kokoty dokope teda na můj popud k tomu, aby mu dali druhej zdroj, a díky tomu se bude i vokolo toho dát pracovat na elektroinstalaci aniž by se to celý domrdalo a firma po dobu bůtování (a nedejbože vopravy rozsypanýho souborovýho systému) stála…prostě fak, tendle amatérismus tzv. profesyjonálů když vidím, tak bych to jebal po těch jejich dutejch palicách rovnou sukovicou tvl

                      přitom mohl mít stejně výkonnej stroj, akorát holt vo pár generací starší, za míň jak polovinu, samozřejmě plně redundantní a další jistoty a sociální pozitíva v základu, ale to by si musel taky říct a né si myslet, jak to bude mít sqělý, dyž na něm kokoti nahrabou za železo, který nejenom nepotřebuje, ale eště mu to dodají nakonfigurovaný na kundu…bylo by to xmíchu, kdyby to nebylo kpláču

                    48. Behesocka:

                      Tak ti teda jako gratuluju, ze jsi zdarne vyresil tu velkou udalost a resil jeden redundatni zdroj blbecku :D
                      To teda musela bejt pro tebe udalost roku, kdyz jsi o tom sepsal tak obsahlej clanek.
                      Ja kdyz neco navrhuju a realizuju, tak jsou to dodavky za nekolik micu. Jen letos me prosel rukama novej HW za cca deset M, takze kdybych mel tak prozivat dodani jednoho zdroje jako ty, tak me z toho jebne.

                      Koukam, ze ty tvy zakaznici jsou teda sorta. Jeden dodavatel lepsi, nez deuhej.

                      Jedna parta doda server bez zdroje a zachranuje je garaznickej cicmunda a smelir s bazarovym HW, kterej kdyz se zrovna nezivi pripojovanim varnejch desek, tak fusuje do IT.

                      Jim vyrid, at se na vas blbecky amatery vyserou a priste se obrati na profesionaly ;)

                    49. x-f
                      3.9.2023 v 4:36

                      jak se menujou ty hovnaři co jim tam děláš štětku? se poptám, esli ste to nebyli zrovna vy, ty lemro tupá trafoplechová, to by byla prdel, bys z tech kanálů pár let nevylezl vole :DDDDDDDDDDD

                      jednatel chcel nákou jako tamtu, Velkou Firmu, aby to pré nesedělo na jednom-dvou lidech, takže mají nejakýho zoufalce, co jenom zvedá telefény a nasměrovává požadafky na lidi, co by měli vědět, co dělají (a očividně vijou pěkný hovno, dyž to dodají takle), tak má, co chcel, kdyby mě poptal rovnou, jistě ze svejch kontaktů vyberu nekoho, kdo by to dodal ke spokojenosti všech zúčastněnejch, a dobře napoprvé

                      zdroj není samozřejmě dodanej doteď, byt to přes moje korporátní kontakty, tak tam už byl nejpozdějš začátkem tohodle tejdne…Velká Firma, asi jak vy, takový věci sou asi taky pod jejich rozlišovací úroveň, a že to od začátku domrdali, no…

                      firma samozřejmě točí těch deset mega v klidu ročně několikrát, ale v trochu nečem jiným, zrovna toho áj-tý železa nepotřebujou nijak moc, což opět není nic, co zrovna ty bys dokázal ve své lebeni pobrat, tam máš akorát piliny :o)

                    50. Behesocka:

                      Ty vole vono to ma pokracovani a mame tady druhej obsahlej clanek o te megaudalosti se zdrojem. No tak to pro tebe asi nebyla udalost roku, ale desetileti.

                      Takze jim ten JEDEN server dodala nejaka VELKA firma co ma dokonce JEDNOHO cloveka co tam zveda telefony. Fiiiha. Chapu, ze pro tebe je to fakt velka firma :D

                      Ale bohuzel z popisu udalosti a zucastnenych osob to semnou fakt nema nic spolecnyho.
                      Uz akceptuj, ze ty pro me fakt nejsi konkurent a ze se profesne nemuzeme potkat.
                      To jsou uplne jine svety co mame.

                      Btw kdyz tak vidim co pises o tom tvym zakaznikovi co ma firmu co otoci desitky mega a koupil si ten server bez zdroje. Tam bude zjevne jako vzdy problem v penezich. Pan majitel bude setrilek co si necha pro korunu vrtat koleno. Tak dlouho tlacil na cenu, az mu dodavatel oholil konfiguraci.
                      Ja za ty roky taky potkal lescos a tyhle lidi uz poznam pri prvnim kontaktu.
                      Volba nekompetentnich dodavatelu byva u tehle lidi klasika.
                      A nejaky garaznicky cicmunda v poradni roli, co tam tlaci nejaky low cost reseni byva u tehle lidi taky klasika. Tady mas tuhle roli kaspara zjevne ty.

                      Ja s takovejma jednam tak, ze tohle je optimalni reseni a tohle je minimalni reseni. Jestli se vam to nelibi, tak si to poridte nekde jinde. Bud to akceptujou, nebo jsou to takovy vrtkolenove, ze jdou za nejakejma cicmundama z garaze.

                    51. x-f
                      3.9.2023 v 5:13

                      tvl já vim, že ty seš takovej malomocnej, ale článek a příspěvek tadydle do diskuzožvanírny bys eště poznat mohl…nebo už seš fakt zralej na kazajku? že ty sis včerá nevzal bobulky!!

                    52. Tady maj vsichni historky z nakyho paralelniho vesmiru, kamos mel prvniho PowerMaca a obdivovali jsme na tom, pri slusnem uzivatelskem komfortu, mj. pasivni (a malej) chladic.

                    53. Ale ze tehdy mel nejvic nabombino Intel se svoji litografii a byl s to utlouci silou i architekturalne lepsi konkurenci, to je samozrejme pravda. Dojel na to zejmena UltraSPARC a v mensi mire to postiho i PowerPC.

                    54. Turbosele:

                      Jeste v G4 macich byl celkem normalni zdroj a celkem normalni oasivni chladic.

                      V G5 uz to zacalo narustat do obludnosti a ty nejvykonejsi verze G5 to meli tak jak rikam. Zdroj a chladice zabiraly pulku te ohromne case, zdroj ores kilowatu. Kdyz prechazel CPU z idle do zateze, tak jadro trafa ve zdroji piskalo, jak se kroutily ty plechy z kterych je jadro poskladany.

                      Chladice dohromady tak 6x vetsi, nez v ty G4.

                    55. x-f
                      2.9.2023 v 15:17

                      co to furt žvaníš vo nejakejch plechách ty dutá vypatlaná sračko, běž si míchat zmrzlosračky a nezasírej diskuse stupidníma žgryndama idiote

                    56. Nazdar Behesocko.

                      Tak co? Uz sis vygooglit ty prikony 2.5GHz cpu v G5 ty rezervo?

                      A co na tom pracaku? Jak ti to dopadlo? Dostanes davky?

                    57. Tak plechy v jádru trafa spínaného zdroje, říkáš.
                      Pokud ve spínaném zdroji něco píská, obvykle to bývají čínsky špatně zabroušené půlky feritových jader, ať už výkonového, nebo proudového trafa, které v závislosti na zatížení tlučou o sebe.
                      Pískání samotného spínacího kmitočtu zdroje samozřejmě slyšet nemůžete, leda byste byl netopýrem. Ale proudová trafa se posledních asi 15 let dělají na toroidních jádrech, takže tam nemá co pískat.
                      Tady mám skoro jasno v tom, kdo a čemu rozumí, nebo nerozumí :D

                    58. Servisdok:

                      Priznam se, ze napajeci zdroj z G5 jsem nikdy nerozebiral, takze jestli byl spinany, nebo to byla stara skola s trafem nevim. Velky na to, aby se tam veslo trafo byl dost. V jinych zdrojich z jinych macu jsem trafa videl.

                      To co jsem psal o pricine piskani jsek dostal jako neoficialni vyjazdreni technika autorizovaneho servisu.

                      Realne se ten problem resil tak, ze se doinstalovala apka, ktera branila CPU v prechodu do usporneho rezimu a tim se vyhladil proudovy odber CPU a piskani ustalo. Oni zo totiz jako zavadu neuznavali. Byla to vlastnost skoro vsech G5.

                    59. x-f
                      2.9.2023 v 17:42

                      ty stará školo vypatlaná, ve výkonnejch aplikacích, vyjma lepších audio věcí, se ve vyspělým světě lineární zdroje s trafem nepoužívají tak asi vod 70. let :D

                      typyčo víc než kilowattovej zdroj s trafem lineár, no to je ultrapýča X-D to by ta bedna byla vo půlku větší a dvakrát těžší :D OMG

                      to tvoje TRAFO ve starších zdrojích byla samozřejmě TLUMIVKA pasivní korekce účiníku…no dělej ze sebe debilka dál, smích prodlužuje život, a tobě se člověk musí smát skoro nepřetržitě X-D

                    60. „JESTLI BYL SPINANY“, muhehe, tak toto je H2SO5 dne!

                    61. Pak tu mame jeste piezoelektricky kondiky. Pravdou zustava, ze fPWM slysi jen brutopyr Ser-gay. Ovsem to, co tu PWM moduluje, uz slyset byt muze.

                      V jakemkoli pripade pan x-f slusne zabil se starou skolou „s trafem“. Onehda tu tusim propagoval Microsofti produkty, jestli tam nahodou nebude mezi obema jevy nejaka souvislost.

                    62. turbosele
                      3.9.2023 v 0:19

                      hele von to nakonec bude nejakej takovej ekspert, jak ty kundy, co popisuju vejš…zákazník chcel pořešit sítě a hárdwéry, fortygejty jako OK, to je kůl, ale s tím serverem ho normálně vojebali, hlavně, že si na něm nahrabali, protože prostě nový je nový a blábláblá, a kdybych ho nezpunktoval já, ať si ta kurva fofrem nechá dodat ten druhej zdroj (teda původně sem to celý vyběhal, že mu ho dodám já, s čímž si vytřel prdel, a že ať mu to dodají kokoti, co ho s tím v prvé řadě podělali, nepochopíš), tak by čučel jak péro z gauča, až by se neco vysypalo…redundantní zdroje sou pro produkční mašinu stejnej ultrabasic, jako že to má ECC raměti, jak může v roce 2023 nekdo dodat něco míň, to absolutně nepobírám

                    63. Dnes se PowerPC používají hlavně proto, že i šmíráčci z Google vyhodnotili, že Intel ME a AMD PSP jsou tak brutální bezpečnostní díry, že pro servery s vysokým zabezpečením to chce jiný procesor.

                      Nejdříve si to tuším zkoušeli vyčistit přeflashováním embedded OS Intelu ME vlastním, jaksi zneškodněným obrazem, pak to Intel zařízl tak Google přešel na Power9 a Power10. Ale jen na některých serverových farmách – většina jim pořád běží na ia64.

                    64. PowerPC se dnes predevsim pouzivaji v uplne jinym segmentu, nez kde kraluje AMD a Intel. A ano, rada POWER (vc. PowerPC) se samozrejme v serverech pouziva stale.

                  3. Na Motorole 68k byly postavený řídící jednotky od Weberu, který se souhrnně značily Magneti-Marelli IAW P.8 pro „běžný“ auta (Alfa Romeo 155 Q4, Citroen BX turbo 4×4, Fiat Coupé 16v turbo, Ford Sierra RS Cosworth, Ford Escort RS Cosworth, Lancia Dedra 2000 turbo, Lancia Dedra HF integrale, Lancia Delta HF 4WD/integrale, Lancia Delta Nuova, Renault 21 turbo 4×4…) a IAW 50/70/90 pro soutěžní speciály (v podstatě všechna evropská A8 od 1986–>).
                    Fiat pak na obyčejnější auta s týmž motorem věšel obyčejný Motronic (Lancia Thema Turbo, Lancia k turbo).
                    Mimochodem IAW 90 se používá dodnes, všechna WRC a R5 mají tuto elektroniku (tuším aktuálně je to step10). Ale jestli to ještě dneska maká na stejným procáku, to netuším.

                2. Pro HC jsem sice udelal svuj prvni sireji pouzivany vyrobek, ale MCU to byl vazne hroznej. Uznavam nicmene, ze na prichod MSP a AVR bylo treba si nejaky cas pockat.

                  1. Tak jasne, HC11 uz existovala a u nas se jeste matlalo na radobyintelu 8031. Kdyz se objevily prvni Atmely 8950, to bylo na dlouhou oslavu. V tomto smeru byla Motorola urcite dal, nez Intel a jeho ruzne RVHP klony.

                    Ale byla to zlata doba proti tomu, co je dnes. Honi se vykon, ale spolehlivost jde uplne, ale uplne do prdele. Nejstarsi 8bity nemely Watchdog, protoze ho nepotrebovaly. Proste jely. Kurva, ted aby clovek mel sw Watchdog, hw Watchdog a ve finale mu ESD premaze kus FLASHky a je vymalovano. Chapu, ze tehdy se jelo s velkou slavou nekde na 5 MHz, ale sw ve strojaku podal supr vykon. Dneska v C-cku, 48 MHz a pokud odmyslim vyssi matematiku, tak jsem na srovnatelnym vykonu. Ale spolehlivosti nekde uplne jinde. Tfuj.

                    1. MSP430 s FRAM nesmaze FLASHku nikdo. Ja mam jednu FLASHku na obezne draze a taky mi ji tam zatim nikdo nesmazal, az se divim.

                    2. TI taky mame v merku, bereme od nich analog a nektery hybridy. Zrovna u jednoho cipu integroval TI toto jadro na jeden kremik a dneska jsem se s kolegy bavil o tom, jestli to prece jen nezkusime. Neni to sice Cortex, ale TI to ma jako slusnej standard. Takze se podivame, jake prostredi pro vyvoj je na to potreba a asi zkusime nejakej demoboard, kterej podrobime ESD zatezi. Jsem zvedav. Microshit toto jednoznacne posral. Takze zvazime ST, NXP a TI. U ST je sice vetsi vyber cipu, ale min spolehlivy vyvojovy HW od ST. S TI nemame zkusenosti.

        2. Zencka je ted na druhym baraku a jde ke gyndari, kde se ma rozhodnout o jedne blbe operaci. Uvidim, jak to bude s terminem. Budu tak tejden off… :-(

          1. viděl tam to 23. 9., jo? ;-)

    2. JMH: všechno, co jede na elektřinu ze sítě, má u nás zhruba z 50% spotřebu vyjádřitelnou v uhlí. Stačí skutečnou spotřebu v kWh vynásobit 1.25 (takže třeba auto, co žere 20 kWh na 100 km má reálnou spotřebu cca 25 kWh) a následně x0.5 (v tomto případě tedy 12.5) a máte množství kg uhlí, které to sežralo.

      Je samozřejmě věcí každého uhlonadšence si obhájit, proč je lepší jezdit za 12 kg uhlí než za (třeba) 7 litrů benzínu. Jezdíte-li na elektrokole, může Vás hřát vědomí, že těm kytičkám, které při jízdě míjíte, dodáváte potravu, i když velmi málo (netuším, kolik uhlokolo žere, ale počítám, že díky rekuperaci toho ze sítě člověk moc nepotřebuje).

      Z pohledu Dne mobility pak není diskvalifikace něčeho, co žere hodně uhlí, smysluplná. Jedině, že by z toho D-F chtěl udělat ekojízdu, pak by zákaz uhláků byl zcela na místě.

      1. jak to počítáte?

        já na to jdu jinak, ale docházím k prakticky stejnému výsledku; hnědé uhlí má 10-17 tisíc kJ/kg, účinnost elektrárny je okolo 45%, něco sežere přenosová soustava, nabíjení apod.
        účinnost benzínového/naftového motoru je o trochu menší, ale zase po větší polovinu roku odpadní teplo topí do auta, takže může velmi hrubě říci, že je to s účinností skoro šul-nul. stačí tedy porovnat těch zhruba 45 tisíc kJ/kg nafty a benzínu (nebo 33-38 tisíc kJ/litr) s energií ukrytou v uhlí, a můžeme směle říci, že spotřebu auta v litrech vynásobíme číslem 2,5 (podíl energetické hustoty kilogram uhlí/litr nafty či benzínu) a vydělíme dvěma (poloviční podíl uhlí na tuzemském mixu), a že tedy auto, co sežere 8litrů (6 kg) na 100 km benzínu při elektrickém pohonu, stejné hmotnosti a stejném jízdním stylu sežere 10 kilo uhlí/100 km.

        a krucihimlsakrapes – něco tady s tou protiuhlíkovou hysterií nehraje. když uvažujeme zjednodušeně benzín jako oktan (C8H18) a uhlí jako čistý uhlík (a zamotáme do toho, že relativní atomová hmotnost uhlíku je 12 a vodíku 1), zjistíme, že onen elektromobil v našem energomixu má přibližně dvojnásobnou produkci sodovkového plynu na ujetý kilometr.

        1. proto dojčlandi konvertovali uhlí na metan, je tam podstatně víc vody proti sifónu, teda dokud negdo nerozbil trubky…

          1. prosím? co tím chce básník říci?

            podotýkám jen, že veškeré procesy vytvářející z uhlí něco uživatelsky komfortního (od svítiplynu po fischer-tropsche) jsou energeticky velmi náročné a co se týče sodovkového plynu, tak nedochází k žádné úspoře (naopak, je toho víc), akorát výfuk je jinde.

            1. coto meleš vole? huhli je prakticky huhlik, takže jenom sifón

              metan je huhlik s vodikem, takže vznikne eště voda, což je dvakrát supr (je přece málo vody, tak bude víc pršet) a při sténé výhřevňosti míň sifóna, vo tom celá ta úchylárna s přechodem na plyn byla

              1. nezlobte se, ale z té Vaší koprolálie není zřejmé, jaký metan máte na mysli. zkuste to nějak upřesnit kde tuto materii vezmete – nabyl jsem zřejmě nesprávného dojmu, že tvrdíte, že z uhlí nějak uděláte metan. nebo snad máte na mysli zemní plyn pohánějící záložní zdroje z rychlým náběhem?

                ostatně, pálit kapalné a plynné uhlovodíky ve velkých stacionárních zdrojích v situaci, kdy jsou známé světové zásoby uhlí nejméně o řád větší, je velmi krátkozraké. jakož i pálení uhlí (a nikoli štěpení uranu), kdy jsou jednou z realistických budoucností mobilních a malých zdrojů kapalné a plynné uhlovodíky vyrobené z uhlí.

        2. Lukas B.: jako v tom článku, co jsem na toto téma psal – tedy:
          – Spotřeba auta
          – Ztráty při nabíjení (15%)
          – Ztráty přenosové soustavy (10%)
          To je to „spotřeba x 1.25“

          Potom hrubý přepočet 1 MWh = 1 tuna uhlí (dle info ČEZu, kde přímo toto měli ve výroční zprávě), a protože z uhlí je cca 50% elektřiny (reálně tuším 47 nebo 48, ale to je drobnost), stačí výsledek předchozího kroku vydělit dvěma a spotřeba je vyjádřena v uhlí na 100 km. Týká se samozřejmě jen ČR, případně jiných zemí, kde je stejný podíl uhlí na celkové výrobě elektrické energie. Třeba v Číně nebo v USA je to o dost horší (uhlí cca 75-80%), ve Francii je to naopak výrazně lepší (skoro 90% z jádra, uhlí jen trocha). Takže tento argument a ani výpočet nelze používat univerzálně. U nás nicméně platí, že uhlák je pro životní prostředí horší, než auto se spalovacím motorem, zvlášť, když je to něco hodně užraného (např. Taycan, co jezdí za víc jak 30 kWh, takže zhruba 20 kg uhlí na 100 – oproti tomu podobně silný V8 turbobenzín jezdí za 15). Když se podívám na něco méně okrajového, tak třeba Tesla 3 je okolo těch 10-12 kg uhlí a běžné auto této velikosti obvykle žere v pohodě kolem 7 litrů, když je to benzín a 6, když je to diesel.

  5. Hybridy a Elektromrdky bych rozhodně nepřipustil. Kecy o komínech v elektrárně si nech pro svou babičku. Hňupe!

    1. vole nežvaň, neměl byt dávno golfem v kolbence?! abys s takovou za chvílu nejezdil akorát tak na kole na pracák

      1. Neboj, já už nic nedělám, protože už mám všechno hotový.

        1. tak stačí říct, klidně ti nejakou prácu přidělím, ať nezblbneš eště víc, no ne?

          1. No OK co máš za hoknu?

            1. zvládneš ně na zahradě prohnat větvobordel drtičem?

              1. Jo to zvládnu, dokonce i ochranné brýle a rukavice mám.

                1. Rukavice… to jsou ty na golf?

                2. rukavice klidně pučim, brejle netřeba, točí to pomalu (pokud teda nejseš lemra a nevypíchneš si voko větvou)

                  tak gdy dondeš

        2. @PP
          Co jsi dělal včera?
          Nic.
          A dnes?
          To samý, ještě to nemám hotový!

          1. Přesně takhle makám na plnej plyn už dvacet let. Od té doby co sem spustil Dukovany si myslím že už bych nic dalšího raději neměl spouštět.

            1. Te platej Rakusaci, abys nic nedelal, co?

              1. No oni tu svou elektrárnu provozovali deset let. Chodili do práce, jen ji nespustili. Dokonce v reaktorové hale pořádali koncerty a oslavy.

                1. A ako by sa im teraz hodila taká jedná „malá“ elektrárnička aby Energie Wien nemusela pravidelne zasahovať pri výpadkoch výroby elektrickej zelenej energie.

                  1. zatím sranda ale ess kommt der tag kty topra čecha nebude mít strum, energiewende bude zu ende, Švýcaři z židovského zlata taky elektřinu nevyrobí a Mochovce to nezachrání a Paks 1 taky ne…

                    1. Kein Stress, es gibt ein Plan! Pochopitelne uz se lihnou plany, co s tim a ty predpokladaji, ze se zdani nadbytecna kapacita baterii, takze se nebude tolik ladovat. K cemu velike baterie, kdyz se to dlouho laduje, lidi pak pousteji klimy a dalsi kokotiny a nakonec je to tezky, auto se s tim musi tahat a ve finale je draha likvidace.

                      Tak se na plebs musi, lidi jeste radi omezej ty baterky na rozumnou velikost!

                    2. @Sysop
                      dokonce jsem četl kterak budou příliš nabité elektromobily vracet proud do sítě a pak si ho zase sosat z5 :-D

                    3. Jo, rikaji tomu ‚stabilizace site‘, takze treba budes hasic, v noci ti zavrni mobil, ze musis nekam frcet a… vono auto ma zrovinka diky stabilizaci jen 30 % energie, protoze normalne vstavas v 7 a to by se stihlo doladovat. Takze neser, zalehni a nech to tam kdesi shoret.

                      Celkove je napadu okolo elektriny tolik, ze mi nestiha padat oboci. V podstate je to jen krok od napadu s nevycerpatelnymi zdroji energie z magnetu.

                    4. když mi bylo asi osm let, tak jsem úspěšně zkonstruoval (na papíře) perpetum mobile a měl jsem starosti, za kolik peněz bych ten nápad mohl prodat a abych nebyl při prodeji ošizen. pak jsem utrpěl nějaké vzdělání, dozvěděl se něco o zákonech zachování, naučil se zapojit zásuvku a tak nějak jsem ten geniální nápad musel postupně přehodnocovat a někdy okolo desátého – dvanáctého roku života jsem nápad vyhodnotil jako roztomilý leč pitomý.

                      no a většina koncepčních nápadů v energetice mi dost připomíná tohle moje přechodné lucidní období. opatrnými dotazy většinou zjišťuji, že nadšený zastánce nějakého slavného moderního smárt řešení je natolik smart, že mu není znám ohmův zákon a není schopen navrhnout ani správné jištění k zásuvkovému okruhu, na kterém je varná konvice, remoska a indukční plotýnka.

                    5. Tak ovsem, prirodni zakony jen svazuji ruce nadejnym pokrokarum! Kdyz mi bylo sedm a hral jsem si s vlackem HO z NDR, prislo mi, ze masinka jede nejak pomalu, i kdyz mam to kolecko s velkou bilou sipkou na trafu doprava na max. Reseni se nabidlo ihned – misto do trafa strcit ty draty rovnou do zasuvky, vsak k cemu nejake trafo, ktere jen bruci a omezuje.

                      Inu, poznani jsem nabyl ihned, v zasuvce to zablesklo, me se zatmelo, od otce jsem dostal po cuni a pokus byl ukoncen. Od te doby jsem sice dostal 220 (a posleze i 230) jeste nekolikrat, ale to uz povetsinou neplanovane, i kdyz take z blbosti.

                      Problem je, ze jsem si za svuj napad vyslouzil poznani jen na sam, zatimco EU-experimenty postihuji i ty, co poukazuji na absolutni debilitu veci.

                    6. jojo, blízká setkání třetího druhu se střídavým proudem jsou velká sranda (dopadnou-li dobře). v jednom bytě kde jsme kdysi bydleli mi při praní zazlobila zásuvka kde byla pračka (začalo se roztékat víčko krabice těsně pod stropem na chodbě) a tak jsem shodil příslušný jistič a vyšplhal se na štaflích ke krabici do výšky necelých čtyř metrů (luxusní činžák z 20. let s elektroinstalací od OPBH ze sedmdesátek), a najednou pic, světýlko, ztráta rovnováhy a ležím na zemi vedle štaflí – pracovník v jedné krabici napojoval fáze od více jističů. to mě docela proškolilo, a nevěřím už ničemu a nikomu.

                    7. Lukas B.:
                      Dobře děláš a drž se toho, učitelskej.

                    8. Je videt, ze jsi tou dobou neznal zakladni elektrikarsky Murphyho zakon – vzdy shori pojistka, ktera nema s danym obvodem nic spolecneho. A obracene.

                    9. Lukas B.
                      1.9.2023 v 15:15

                      no tak samozřejmě, rozbočná krabica je rozbočná krabica, je normovaná na 400 (tehdá 380)? je, tak se tam může potkávat co chce

                    10. Takovejhle PIC jsem zazil taky, k svoji stestosmule jsem u toho visel na krajne vratkych Al staflich nad schodistem, mel jsem tehdy vic stesti deleneho rozumem, nez hledac adrose, co si skoci v letajicim obleku v Alpach.

                      Predmetem (de)montaze stipackama byl dum s elinst komplet v hlinach pyco, kde puvodni majitel-kutil provozoval takovy skvely triky, jako ze vse spojoval zkroucenim 2 az N vodicu (ano, vse Al). Sklep tehdy vyhazoval 10A jistic po par minutach jen tak. To bylo vskutku desive.

                    11. nákej takovej asi v tom baráku co sem byl včerá večer zapojil na jeden 1f vokruh varnou desku, troubu, lednicu ai myčku, tak sem oznámil, že tu 2plotnou desku fakt nevyměním za 4plotnovou :D a že ty šílený čokolády pod kterejma sou 4 vodiče a eště ty flexošňůry co mají s bídou průřez 1,5 dyby revizák viděl, tak ho asi raní

                    12. tak Mochovce ani nezmiňuj, nevim, esli se mám smát, nebo brečet, po víc jak dekádě dostavby už to čoboli pouštijou 3/4 roku a bude svátek, esli to teda v prosincu, čili po roce, bude na 100% výkonu :D a eště tu tragédiu maskujou trapně nejakou bezpečnosťou a měřením tvl

                      to i rusáci se dostanou při běžným postupu od spuštění do komerčního provozu za 2-3 měsíce, a rejže všem ukazujou záda hodně daleko vpředu s reaktorama víc jak dvojnásobnýho výkonu co mochovčáci dyž začátkem jednoho tejdne spouštijou, koncem druhýho je to na síti a za další dva tejdny jsou na 100% výkonu a v komerčním provozu…

  6. 23tiho hmm takovej spammer jako ja tam urcite vitany nebude no kdyz nebudu v zemi sukni zase tak mozna ano…

Napsat komentář

D-FENS © 2017