Krkonošské pohádky 2k7

Featured Image

Krkonošské pohádky. Kdo by je neznal. Trautenberk, předobraz vraha z Wall Streetu, lakomý, chamtivý, otylý feudál, šikanuje svoje služebnictvo. Bramborák je moc bramborový, kyselo je moc kyselý a bylinky od ponikelský báby neproplácí VZP.

Proti němu stojí Krakonoš, ochránce přírody a prostého lidu. Optikou moderních společenských trendů, především politické korektnosti a ekologického neoliberalismu se však jeví charaktery obou postav ve zcela jiném světle.

Zatímco jsme si navykli vnímat Trautenberka negativně, konstatuje král Václav I. Zákulisní: „Knížete Trautenberka znám dlouhou dobu. Je to džentlmen, Evropan a vlastenec.“ Ano, Trautenberk je skutečný Evropan. Jeho vybraný slovník (Himl hergot donrvetr krucajs element apod.) svědčí o hlubokých multikulturních základech jeho rodu. Na první pohled je evidentní, že se identifikoval s nadnárodními elitami (oslovení spolupracovníků „holoto jedna“ a „čeládko líná“). Kromě toho, jeho skromná usedlost je vlastně biofarmou, ve které se pokouší uplatňovat koncepty trvale udržitelného rozvoje a zdravé stravy: jídla z ryb (pstruzi), využití přírodních materiálů (kožichy z mušťalek), alternativní a etno hudba (chytání špačků za účelem jejich převýchovy na zpěvné ptactvo), boj s kouřením (vyvlastnění Krakonošovy fajfky bez náhrady), provozování ekologické hlídky na vlastní náklady (hajný v uniformě a se střelbyschopnou zbraní) a v neposlední řadě Trautenberkův tým (starým slovníkem služebnictvo), který je vždy čistě oblečen v oblečení z přírodních materiálů, upraven a nenese známky strádání. Rozhodně neuvidíme, že by Kuba nosil bomber. Přesto je ještě na Trautenberkově straně určitý potenciál k eurozlepšení, například v oblasti gender kvót a etnické diverzity, pročež by bylo lepší, aby úlohu hajného převzala rozhodná afroamerická žena a hajný se věnoval nějakým jiným činnostem v oblasti občanské společnosti, například streetworku s mladými narkomany. Také by mu slušela jiná image, například barevný vlasy a mikina s velkým áčkem.

Oproti tomu osoba Krakonoše v sobě nese prvky, které se každý moderně myslící člověk snaží ve společnosti ignorovat. Jeho přístup k myšlence globální vesnice a společného evropského stolu je neúnosný, dokonce ohraničil svoje teritorium cedulemi „Tady je Krakonošovo“, což vypovídá o nezdravém nacionalismu a pokročilé xenofobii. Na území Krakonošova je zřejmá gender nerovnováha, většinu záležitostí rozhoduje mužský šovinista Krakonoš sám a ad hoc bez zřetele na rovné příležitosti, přičemž zjevně uplatňuje vůdcovský princip. Na soft factory nebere ohled vůbec, klidně vyburcuje sojku, která právě sedí na vejcích, aby pro něj prováděla špionážní činnost a nahrazovala kamerový systém. V několika případech uplatnil svoji fyzickou převahu danou výrazně maskulinní dvoumetrovou postavou a především Krakonoš není ani Róm, ani homosexuál, ani nepodporuje ve svém regionu cyklistiku, což ho v moderní společnosti zjevně handicapuje a odsouvá na vedlejší společenskou kolej.

Dalším výrazným zlozvykem lesního pána je kouření, přičemž z tabáku (nebo co si do té fajfky dává) neplatí spotřební daň. Krakonoš je přesně ten typ, co by si klidně zapálil fajfku v restauraci nebo i na autobusové zastávce, ale v Krakonošově žádné zastávky nejsou, protože zarostlý zlotřilec nezajišťuje na svém území dopravní obslužnost v rámci ekologicky šetrné dopravy.

Na svém plášti nenosí reflexní nášivky.

Podle vyjádření předsedkyně sdružení Krkonošské babky Dany Buchtové nasvědčují proporce a barva hub v Krakonošově tomu, že Krakonoš provozuje skrytý atomový reaktor. Tento reaktor zcela jistě neodpovídá bezpečnostnímu standardu definovanému sdružením Krkonošské babky, zejména v těchto bodech:

– na varné desce není kontrolka signalizující, že ploténka je horká
– po otevření dvířek se nerozsvítí světlo. Pokud se dvířka nechají déle otevřená, nezazní zvukový signál
– do reaktoru není bezbariérový přístup
– mezi primárním a sekundárním okruhem chybí postavit cyklostezku
– analogové stupnice přístrojů jsou nepřehledné a ukazují pouze číselné hodnoty, takže jsou pro operátorky nesrozumitelné. Doporučení: nahradit stupnice a číslice verbálním hodnocením signálu (skoro vůbec – málo – trošku – středně – asi normálně – možná trochu víc – dost – teda… – hodně – jejda – uteč).
– reaktor je jedna velká genderová urážka, protože zasouvání palivových tyčí do reaktoru připomíná vniknutí penisu do pochvy. Dělat to opačně, tzn. nasouvat reaktor na tyče.

O tom, že Krakonoš disponuje jadernými technologiemi, vůbec není pochyb, viz například dokumentovaná přeměna zlata v kamení a tím jaderná fúze Au-Si. Není vyloučeno, že by mohl časem vyvinout bukovou raketu s pohonem na jelení střevní plyny, která doletí až do Mladé Boleslavi, je tady proto zřejmý impuls pro mezinárodní intervenci americké armády. Podle vyjádření redaktorky přílohy MF Dnes Žena, která chtěla s Krakonošem provést na toto téma interview, jí lesní grobián nabídl, že si dají trojku společně s jeho kamarádem hejkalem a ohrožoval jí smrkovou šiškou, přičemž pokřikoval, že jí to udělá dobře.

Některé Krakonošovy aktivity nacházejí pojmenování již v současných zákonech. Například přestupky na úseku lesního hodpodářství, manipulace s flórou na území Krkonošského národního parku, zejména trhání a přesazování květin a narušování přirozeného růstu hub oprašováním jejich klobouků, dále porušování domovní svobody (několikrát vnikl do Trautenberkova sídla), neoprávněné užívání cizí věci a omezování osobní svobody (zavřel Trautenberka do jeho vlastní klece) a znehodonocování platné měny její přeměnou na listí. Lze úspěšně pochybovat o tom, že kouř, který se objevuje při náhlém Krakonošově zjevení, je řádně zapracován do plánu odpadového hospodářství, prochází patřičnými filtry a má na něj nakoupeny emisní povolenky. Některá ekologická témata bere na evidentně lehkou váhu, například vyvolání osmého stupně povodňové aktivity na místním potoku v pstruhařském revíru odbyl tím, že udělá jen „takovej šplouch“. Nemluvě už vůbec o manipulacích s lokálním klimatem a vyvolávání vánic a bouřek.

Ačkoli se Krakonoš snaží vyvolávat dojem na nerozhodnuté voliče, především Anče, Kubu a hajného a brnká na populistickou strunu, je zjevné, že právě na jeho aktivity tito prostí lidé nejvíce doplácí. A tak musí Anče poklidit svinčík, který Krakonoš nadělal svými pyrotechnickými atrakcemi a Kuba musí opravovat věci, které Krakonoš rozmlátil.

Zvažte proto dobře, zda necháte děti dívat na Krkonošské pohádky, protože jejich vnímání dobra a zla může být nevratně poškozeno a jejich šance uplatnit se ve společnosti vykloubené ekosocialisty do nepřirozených poloh mohou s přístupem postoji ála Krakonoš bolestně narazit.
 


26.2.2007 D-FENS

12345 (10x známkováno, průměr: 1,10 z 5)
1 113x přečteno
Updatováno: 28.11.2015 — 0:05
D-FENS © 2017