Pekarová s Lipavským jedou do Moskvy aneb Konec narativů a průmyslu v Čechách - zpět na článek

Počet komentářů: 685

  1. Já bych zprofanovaný pojem „narativ“ spíš chápal jako „historka“, hodně mi to totiž připomíná citát z mého oblíbeného oddychového filmu: „záleží jenom na tom, jak se ta historka podá“.

    1. Narativ je určitý způsob myšlení, přemýšlení, pohledu a výkladu událostí. Narativ nerovná se dogma, a už vůbec narativ nerovná se tabu – to se autor článku šeredně mýlí.

      1. Vynech způsob myšlení či přemýšlení, narativ je jen a pouze způsob komunikace, myslet si můžeš, co chceš. Definice Slovník cizích slov: verbální či neverbální typ komunikace (od autora k publiku), která je samostatnou strukturou nezávislou na médiu a sestává z příběhu podaného určitým způsobem. Přeloženo: můžeš pindat, co chceš, ale musíš chcát s náma, ne proti nám.

        1. Pán je inženýr?

          1. Kokotek je humanista?

            1. To nevim, a co s tím?

        2. Narativ je způsob podání příběhu nebo událostí. Tečka.

    2. What unites people? Armies? Gold? Flags? Stories. There’s nothing in the world more powerful than a good story. Nothing can stop it. No enemy can defeat it.

      V politice je příběh nesmírně užitečný, mnohem lepší než fakta.

  2. Jožo, ještě jednou pro natvrdlé ruzzokokoty: Ruzzák si přes zelené a narudlé šmejdy typu Schröder, nebo arcioportunistky Merklové udělal z Evropy naprosto závislou onuci. Příčetná elita by se systematicky starala o diverzifikaci. Nikoliv Evropská.

    Evropská jelita v době otevřené ekonomické války nevyhlášené Ruzzákem si nechají i nadále likvidovat průmysl tzv. trhem na plyn a elektřinu. Ten druhý uměle (hrubou německou chybou) zkorelovany prvním. Teď nebude cesta odruzzákováni Evropy vůbec jednoduchá.

    Nejednodušší bude Ruzzáky zničit na Ukrajině a nejlépe rozložit na několik menších lépe ovladatelných konformních státních celků.

    K tomu nám dopomáhej Bůh, západní zbraně ochráněné před expirací dodané Ukrajině a ukrajinská živá sila…

    1. Hlavně, když už jsi jednou onuce, tak se tak chovej a ne, že budeš hostitele prudit a otravovat, ale naopak, aby tě náhodou nevyměnil za onuci přívětivější. A co se „odrusákování Evropy“ a rozpadu Ruska týče, tak pravděpodobnější je podle mého názoru vědecké potvrzení panenského početí jisté Marie.

      1. Ukázalo se, že i onuce se dokáže aspoň částečně zmátořit. Kolik tvoří ruský plyn dodávek na celkové spotřebě Evropy? Poslední měsíce jen kolem 10%. Tendence klesající.

        1. Jasnie je pseudočínskí, pseudou ušáckí a pse u do vjedeckí. °!° °!° a ( ! )

        2. Nastesti jsme vsichni tak bohati, ze nemusime hledet na to, za kolik se ten nerusky plyn nakupuje. A radeji nam to vlady ani nerikaji, vsak jde o nase penize, tak co. Dulezite je, ze jsme se zbavili zavislosti na Rusku! A za to da kazdy z nas cokoli. Chleba za stovku? Klido pido. Topeni v panelaku za osmicku mesicne? Fpohode! Odchod klicoveho prumyslu mimo Evropu? At tahnou! My je tu nepotrebujeme!

          Tak se na to musi, chytre! A ne furt nejake breky, ze to prej nejde a kdesi cosi o zivotni urovni. Dyk se mame dobre, tak jak by se to mohlo posrat, nu ni? A az se Rusa zbavime, pustime se do Arabu, na tu jejich ropu beztak kazdej sere. A sankce na ne, aby z toho Jemenu vypadli. Videl nekdo uz ty stovky tisic mrtvych a rozbombardovany skoly?

          Udelame si Evropu krasnou, zelenou, spravedlivou a hlavne, at je na celem svete mir.

          1. Oni jsou fanoušek Baníku? Ceny plynu rostly už před zbabelym napadnutím Ukrajiny. Laciny plyn je iluze ruských vší. Ruzzák má vzhledem ke své tržní síle a vystavěné infrastuře (plynovody) jednoduchou a účinnou možnost, jak s cenou na pseudotrhu manipulovat.

            Viz vývoj cen plynu od listopadu 2021.

            Laciny ruzzácký plyn bude do vystavby alternativní sítě produktovodů jen na v duších prostých.

            1. Ale hovno. Rusak byl ze vsech nabidek nejlevnejsi. Prestan lhat. A to, ze ma Rusak moznost s cenou manipulovat, je asi tak na urovni toho, ze ty jsi nasilnik, protoze curaka prece mas. Kazdy, kdo prodava velke mnozstvi nejake komodity, ma moznost s cenou manipulovat. Nebo snad nevis, jak funguje mezinarodni komoditni obchod? Si to dostuduj.

              1. Sysop, oni nečtou noviny. Co udělala cena plynu, když jeho turbíny ve Vyborgu potřebovaly opravit na rozdíl od všech ostatních jinde v Ruzzákově: byla vyšší, vyšší,… vyšší.

                Halík myslete politicky Halík….

                1. Michas hrusky s bramborama. I kdyby cena plynu sla nevimkam, porad je na konci ruske trubky NEJLEVNEJSI. Je to fak na tebe tak slozity? Vubec mne nezajima spotova cena. Relativni cena ruskeho plynu byla a je nejlevnejsi. To je proste fakt a s tim se holt budes muset srovnat.

                  Nase rozhodnuti srat na Rusy nema s ekonomikou, nebo cenovou vyhodnosti vubec co do cineni, je to rozhodnuti cisle politicke, protoze na politiky bylo zatlaceno a jim je fuk, ze se z toho lidi poserou. Oni nejsou majitele tech firem, ktere pujdou srat.

                  1. Tak ještě jednou: postavené trubky jsou nejlevnější způsob dopravy na jednotku komodity. Musí k tomu ještě být někdo, kdo tou trubkou chce posílat produkt za „levno“. A to je kdo???

                    Nikdo…

                    1. Plyn z Ruska na dlouhodobe smlouvy je suverenne nejlevnejsi. Ze EU schce spotovky, neni problem Rusu.

                2. …a jeste drobnost… ty turbiny nejsou zadne sracky, Rollska je proste Rollska. Ale musi mit kazdorocni udrzbu. A te se jim nedostalo, protoze politicke rozhodnuti a sankceeeee… chteli jsme to tak, tak to tak mame. Kdybychom Rusakum nevyyhlasili ekonomickou valku, treba by nejakej Voloda vzal sroubovak a nejake veci posteloval i bez Siemense. Ale protoze jakekoli selhani by okamzite bylo vodou na mlejn Siemensu, kterej by rekl, ze „kdyby se v tom nehrabali, tak by se to neposralo“, tak se v tom Rusaci nehrabali a bylo vymalovano. Pokud je mi znamo, jen jedna turbina mela unik oleje, ostatni byly odstaveny proto, ze nebyla provedena garancni prohlidka a tedy jakakoli havarie by sla za Gazpromem. Proc by si mel Gazprom trhat zily a riskovat za nekoho, kdo mu hazi klacky pod nohy? Rusaci jsou vsechno mozny, ale ne debilove.

                  1. Turbíny pohání plynovody všude po russákově. Údržba byla prováděna smluvními partnery. Čím to, že zrovna ty na hranicích nejely (jedná z devíti měla údajně problém s průsakem oleje). Ta opravená v Kanadě hnila v Německu měsíce, než Ruzzák vystavil bumážku.

                    Někomu se ty bulíky na nos věší zatraceně snadno.

                    1. Za to ti ja nemuzu, ze mas plnej nos buliku. Papiry blokovala Anglie, nechtela potvrdit, ze se nejedna o zbozi dvojiho uziti. Bez toho by Nemci nebyli schopni tu turbinu do Ruska dostat legalne. A do ilegalni dopravy se jim nechtelo, protoze Amici nekolikrat zduraznili, ze udelaji vse pro to, aby to nejelo. Takze by akorat stahli Nemce i s tim. Po teroristickem utoku na trubky je jasne, ze neco podobneho mohlo klidne potkat i tu turbinu. Nemci si nebyli uplne jisti, jestli ji maji schovanou dostatecne. Odposlechy Makrely byly vymluvna zkusenost.

                      Garantem funkcnosti je Siemens. A ten, diky sankcim EU, servis na miste provest nemohl.

                      Dostuduj si to.

                    2. +1

                    3. Ted uz je to stejne fuk. EP odhlasoval, ze projekt NSx se necha zkrachovat. Tim je vec vyrizena.

                    4. https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-nord-stream-turbine-stuck-transit-moscow-drags-feet-permits-sources-2022-07-21/

                      To o blokování transportu turbíny Británií jsi četl kde??? Na aeronetu,nebo jiné ruzzácké informační stoce pro Ogamurovy voly-če?

                    5. Ja jsem to cetl v materialech Siemensu, kde primo popisuje, ze jde o turbiny Rolls Royce, na ktere ma UK patentova prava. UK musi vydat prohlaseni, ze se v tomto pripade nejedna o zbozi dvojiho uziti, ackoli je hodne dilu podobnych s motorem do bombarderu. Siemens o tom asi bude vedet vice, nez slintaci v mediich, vcetne Katastrofy Habecka, kterej si kryje hlavne svoji prdel.

                      Nemam chut ti to hledat, sorry jako. Nejses muj sef.

                    6. Prohlášení, že zboží néni military ani dual-use se ale dává před dodávkó a né až potom. Esi je teda tá turbina negde namontovaná tak k ní papíry dávno musijó bét.

                    7. No jo, sysop nebude zdrojovat. Předpokládám, že ani ty nebudeš jeho šéf.

                    8. Russko nebo Ruzzko, tohle píšou jenom naprostí idioti..

                    9. Píše někdo s nickem oxbowww. Ano pro natvrdlika www na konci je dobré na co? Je to také ruzzzké.

                  2. Sysop 17.10.2022 v 7:59

                    K té drobnosti by se hodilo dodat, že turbíny na podmořských plynovodech obsluhují trochu delší úseky než turbíny na úsecích pozemních, mají tudíž úměrně tomu větší výkon, jsou kladeny úměrně vyšší nároky na jejich spolehlivost, umí je vyrobit a servisovat úměrně méně výrobců.
                    Abstrahovat tyto samozřejmosti v diskusi na tomto webu dokáže jen opravdu odvážný chlapík.

                    1. takovejch odvážnejch je plný vedení většiny ojvropskejch stádů, co se nepotřebujou nechávat znepokojovat tím, čemu se jinak říká koncept (společně vnímané) reality

                    2. Realita je proruský agent!

                    3. Turbíny pro Nordstream servíruje Siemens Energy. Svoje závazky vůči Ruzzákově plní. Ruzzák si naopak vymyslel, že turbíny nemohou jet z toho, či onoho důvodu. SE ty duvody opakovaně rozporoval.

                      Aneb ruzzák lže a škodí!

                    4. No, to vis, ze jo.

                    5. Tenzor: Ty proruský švábe, ty chceš snad ruský plyn?

                    6. Pokud se z Ruzzzákomrdostánu stane někdy zase Rusko, tak proti ruskému plynu nic nemám.Do té doby si ten plyn může chujlo Pootin napouštět do svojí perdele.

                    7. Tenzor:
                      Máš VŠ vzdělání…?

                      :OD

                    8. V době různých Újaků a Policejních akademií a zastoupení VŠ v populaci hrubě přes 50% je informace o VŠ vzdělání k čemu?
                      Správná otázka je, jakou VŠ si vystudoval…

                    9. Počet absolventů vysokých škol ještě nedosáhl 25% dospělé populace. Ale je pravda, že jsme za těch pár let dohnali Německo.

                    10. Kolik % je to ve věkové kategorii 25-30?
                      Jedinec jako JUDr. PhDr. Mgr. et Mgr. Henryk Lahola* se započte jako kolik absolventů?

                      * Nechybí tam ještě Bc. et Bc.?

                    11. jizlivec 20.10.2022 v 12:59
                      Je to 28% v Německu 29% a počítá se jen nejvyšší dosažené vzdělání, Lahola* tam tedy je jen jednou.
                      *Nikoli, takto je to správně. Bc. jsou trumfnuty magisterským studiem i kdyby udělal v jiný oborech.

            2. Keby EK netlacila vsetkych do spotovych obchodov miesto dlhodobych kontraktov ktore mimochodom uprednostnuju aj Arabi aj Nori tak by ceny nemali ako vyletiet takto do nebies.

              1. Jenze to by nebylo v zajmu prekupniku, prece…

              2. Kdy tlačila EK někoho do spotů???? Jaké by na to asi měla nástroje???? Co je to zase za debilovinu???

                Pro ruzzákodebily: Trh s plynem byl dloudobě v contangu. Aneb hloupého trkni.

                1. Hele, co takhle misto energie do mlaceni otazniku tuto venovat cteni? Tip- dohledej si, proc Katar poslal Nemecko do prdele. Ale hledej to na strane Kataru, treba Al-Jazeera. Tam se dozvis vic pravdy, nez v EU mediich, ktere jen placou a plivou na vsechny okolo.

                  1. „Lidé čtěte“… to fakt obohacuje. Nezdrojuješ a ještě preventivně tvrdíš, že ani nebudeš. Musel bych dle tvého tvrzení tvůj šéf… Hmm…

                    1. Tady nejsem u obhajoby doktorantske prace, abych zdrojoval. Jsem videl takovej peknej obrazek – borec s babou stoji v brutalnim slejvaku, chcije jim na hlavy a ona povida „prsi“ a on na to „zdroj?“

                    2. To je profesionální deformace. Zažil jsem známou, která je učitelka na ZŠ a má potomstvo. Stáli jsme na refýži a tlachali. Když přijížděla tramvaj, tak se přísně podívala na své dvě (sic!) děti a zvýšeným hlasem řekla: „Děti, seřaďte se!“

                      Požadavek na ozdrojování konstatování že prší patří do stejné kategorie :-)

                    3. Jo, nevim proc ho Sysop vubec krmi, debila. Prej „zbabele napadeni Ukrajiny“. No vetsi hovado je snad uz jen Lojza.

                      BTW: Porad tu nikdo nevysvetlil, proc je napadeni Lybie cajk, a napadeni zlutomodrejch nacku nejakej udajnej problem.

                    4. No přece proto, že tohle byli naši nácci ;)

                    5. Navíc vletět na půlmilionovou armádu se 150-200 000 vojáky bez zajištěné převahy ve vzduchu, to je leccos, jen ne zbabělé.

                    6. Vy byste snad označil ten zpackaný pokus o invazi adjektivem hrdinské? já bych spíš volil bohorovně pitomé, diletantské, lemplovské….

                    7. Inu ruské.

                    8. Jak to říkají komentátoři formule 1, když dojde ke kolizi. „Tento manévr byl od ## příliš optimistický.“

                2. Tenzor:

                  A ze mam zrovna chvilku casu, tak vas zkusim trknout a nasmerovat treba na serial Politická plynatost kolem zemního plynu u vlka, kde je vycuc z ceskych i zahranicnich zdroju prohnanych pres prekladac DeepL.

                  Treba konkretne ta zalezitost s trhem neprimo vyplyva z toho, co rika nas dlouholety zvlastni velvyslanec pro energetickou bezpecnost CR se zurnalistickym vzdelanim Vaclav Bartuska v tomhle rozhovoru: https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/10/18/politicka-plynatost-kolem-plynu-a-nordstreamu-2-zejmena-dil-viii/

                  A rikal to i v rozhovorech jinych, co jsem s nim slysel – „logika“ (da-li se tomu tak rikat) tehdy pred tim cca rokem byla: „Mame Green Deal, cilem je neposilat prachy dodavatelum fosilnich paliv, musime je vyhladovet a primet je ke snizeni cen, Evropa coby kupujici je v silnejsi pozici oproti dodavatelum a muzeme docilit vyssiho tlaku na nizsi ceny“ = nebudeme uz delat dlouhodobe kontrakty. (Jiste jste zaznamenal absurditu zvyraznene casti, kdy nekdo, kdo neco potrebuje, se citi byt v silnejsi pozici nez ten, kdo to neco ma, ze?)
                  Odkaz na tento zaslechnuty rozhovor vam ale taky hledat nebudu, Bartuska jich mel za poslednich 18 mesicu docela dost a v audiu se fakt blbe vyhledava, sorryjako, to po mne fakt nemuzete chtit. (Snad to bylo s Cestmirem Strakatym v Prostor X, ale ruku do ohne za to nedam.)

                  No a jestlize uz nemame zarizovat dlouhodobe kontrakty kvuli zelene politice, tak skoncime tam, kde jsme ted.
                  Tedy – Norsko nenavysovalo kapacitu tezby (protoze proc, kdyz nema nasmlouvany odber), Katar posle do Nemce do haje (protoze Nemec nechce kontrakt na 20 let, protoze prece nejsme zadni blbci a svym klimatickym zavazkum dostojime!) atd.

                  Koneckoncu, zacatek toho serialu mate prave v roce 2021, kdy previti z Ruska, predstavte si to, odmitli dodavat vice plynu na burzu skrze sveho a hlavne naseho spolehliveho ukrajinskeho partnera, protoze… proste nemeli zadnou smluvni povinnost tak ucinit, smlouva ci nejaky dodatek o navyseni tedy patrne nebyla. Prece pokud by byla, jiste by si to druha smluvni strana nenechala libit a sla do sporu, ne?

          2. už teď sou rostlinný voleje, i nejvobyčejnější průmyslová spotřebka jako řepkovej, kolem vosumdesáti vočí litr, odporníci už začli strašit kilem za litr a víc

            myslim, že nás čekají zlatý časy! nebo stříbrný určitě hele, až budou vajca stát 75 vočí kus, tak bude levnější žrát stříbro, než vajca! :D

            1. Je teda pravda, ze repkovy olej kupuju okolo 60kc/litr, coz je vic, jak drive, ale za 80 bych ho fakt nekupoval :-D

              1. řeknem si za pár měsíců.

                1. Podľa toho, koľko slnečnice som tu na juhozápadnom Slovensku videl tento rok pestovať, cena pôjde už skôr nadol, než nahor. Koniec koncov, v akcii sa už dá olej kúpiť okolo 2,19 €, zatiaľ čo pred pol rokom pod 2,79 € nešiel hádam nikto…

                  1. 1. slunečnicovej je šrot, chcu řepkovei
                    2. všude po ojvropě je všeho nedostatek, pže se toho kvanta vozilo z východu, už nevozí
                    3. místní produkca pude na západ, tady zůstane minimum, a každopádně vzrůstá cena – tvrdijou to anál-lytici

                    1. Řepkový olej je šrot. Nikdy se nekonzumoval, protože je jedovatý. Kyrelina eruková, glykosidy, atd. Dnešní šlechtění a technologie jen snížily obsah jedů, stále tam jsou – takže vás to likviduje ne naráz, ale řekněme roky. To je celé.

                      Řepkový olej se prosadil stejně jako margarín. Pro firmy je to ziskovější a výhodnější.

                    2. Jesterka 18.10.2022 v 18:01

                      Řepkový olej je kvalitní potravinářská surovina.
                      jeden příklad z mnoha: https://www.vitalia.cz/clanky/repkovy-olej/
                      Nikdy se nekonzumoval, protože by byl vyráběn z odrůd obsahujících kyselinu erukovou a byl by minimálně nechutný.
                      V sedmdesátých letech se začal řepkový olej vyrábět pro potravinářské účely, protože již byly vyšlechtěny bezerukové odrůdy. Znamená to, že v případě konzumace vás to likviduje již déle než půl století, takže jste teoreticky již zcela zlikvidována.
                      Je zajímavé, že bojovníci proti řepce zcela abstrahují hořčici, rostlinu příbuznou, jejíž bezerukové odrůdy dnes teprve nastupují.

                    3. nepoužívala se taky řepka (byť v omezené míře) dřív pro dobytek?

                    4. Behemot 19.10.2022 v 05:59

                      Řepka se používá jako krmivo stále. Jedná se o pokrutiny surové nebo „zabudované“ do krmných směsí.
                      V minulosti se používaly i pokrutiny z erukových odrůd, ale jen v nouzi, podobně jako se tehdy používal řepkový olej ve válečné kuchyni – odtud jeho špatná pověst.

                    5. ygorek: Bezeruková odrůda = obsahující menší množství kyseliny erukové, nikoli bez ní. To je stejné, jako nazvání prohry ústupem do taktických pozic.

                      Nicméně problém řepky je kombinace kyseliny erukové a jejího glykosidu. To je poměrně zdraví likvidující koktejl.

                      Všechny brukvovité rostliny obsahují jedovaté glykosidy, je to jejich obranný jed. Ovšem každý druh má jiný glykosid. Kvůli glykosidům hořčice nebo ředkvičky pálí. Kvůli tomu má mnoho lidí po syrovém květáku nadýmání. Nebo se po nich prdí.

                      Všechny brukvovité rostliny se víceméně musely vyšlechtit, aby byly aspoň trochu stravitelné.

                      Vlamujete se mi do oboru, o kterém něco vím. Konzumací řepkového oleje si likvidujete srdce, cévy, hormonální systém. A to i šlechtěnou řepkou, tam jen ten proces probíhá pomaleji, a výrobce oleje je tím vyviněn. Až za 10 let budete mít větší zdravotní problémy, na řepkový olej si ani nevzpomenete. Příčinnou souvilosti si dohromady nedáte.

                    6. Jesterka 19.10.2022 v 19:59

                      Ano.
                      Nešlechtěná řepka obsahuje asi 45 % kyseliny erukové. „Bezeruková“ řepka maximálně 2 %, u většiny odrůd (dnes označovaných „00“) pod 0,5 %, tedy 90 x méně. Podobné je to s glykosidy.
                      Pokud mi věštíte řepkovým olejem způsobené zdravotní problémy za deset let a o oboru něco víte, kolik řepkového oleje bych v tomto tisíciletí musel zkonzumovat, aby se vaše věštba vyplnila?
                      Děkuji.

                      Poznámka: Neabstrahoval bych fakt, že řepka sice obsahuje glukosilonáty (sirnaté glykosidy, thioglykosidy), ale ty při výrobě oleje všechny zůstanou v pokrutinách a mohou tedy v případě starších odrůd (označovaných „0“) svým antinutričním působením snižovat produkci hospodářských zvířat.
                      Glukosilonáty samozřejmě obsahují posklizňových zbytky rostlin (chlopně šešule, sláma, kořeny) a jejich rozkladem dochází k biofumigaci půdy a tím nižší spotřebě umělých pesticidů.

                      Perlička z praxe: od odsíření uhelných elektráren začalo být v ČR nutné přihnojovat řepku a částečně hořčici hnojivy obsahujícími síru, jinak kvetou bledě.

                    7. ygorek: Já bych hlavně velmi mírnila to nadšení o zdravosti řepkového oleje.

                      Důvod propagace zdravosti řepkového oleje je hlavně byznysový, nikoli vědecký. Prostě pro byznys je řepka výhodnější než mnohé jiné oleje. A napsat do reklamy „řepkový olej je zdravý“ nebo „očkování mRNA udělá tečku za epidemií“ – je jen věcí toho, jak moc co pomáhá zisku, reklamní agentura napíše cokoli si přejete, když si to zaplatíte.

                      Kyselina eruková je předlouhotánská mastná kyselina o 22 uhlíkách. Neprojde do mitochondrií, protože se neprocpe vnitřní mitochondriální membránou ani s pomocí karnitinu – jako to dělají víceméně všechny mastné kyseliny co jíme. Tělo proto volí nouzovou náhradní cestu přes peroxisomy, kde oxidací kyseliny erukové vzniká extrémně velké množství volných kyslíkových radikálů.

                      Důvodem proč to píši je to, že kdosi tu horuje za strašně zdravý řepkový olej. Když si mám vybrat mezi řepkovým a slunečnicovým olejem, neváhám, a volím zaručeně zdravější slunečnicový olej.

                      Řepka je dost riskantní.

                      Co se děje v půdě – a co zvládne biochemie rostlin, která je tisíckrát schopnější než biochemie člověka – je jiná věc. Můj příspěvek pouze upozorňoval na to, že řepkový olej je riskantní jako potravina. A to vůbec nemluvím o tom, až někdo – po vzoru polského použití posypové soli na silnice namísto normální soli – začne kašlat na obsah kyseliny erukové v řepce, a napálí série řepkové oleje s poněkud vyššími grády. Na normy se v Evropě kašle čím dál více, o USA ani nemluvě kde je to horror ještě vyšší.

                    8. Jesterka 19.10.2022 v 22:21

                      Bavit se o kyselině erukové ve chvíli, kdy je maximálně eliminovaná, je dobré ve školních škamnách, jistě.
                      Řepkový olej je aktuálně považován za nejzdravější, protože nyní se zdravost hodnotí podle tepelné odolnosti a obsahu nasycených a nenasycených mastných kyselin. Až budou moderní jiná kritéria, bude třeba ten nejnezdravější.
                      Kašlat na obsah kyseliny erukové v řepce a napálit sérii s vyššími grády znamená obstarat si potřebné osivo odrůdy z šuplíku „0“. To ale dnes nikdo nemnoží, protože by ho neprodal. Tedy: chci erukovou řepku, musím si nejprve obstarat osivo zastaralé odrůdy a namnožit ho, což je proces na několik let. Kašlat na normy tedy někdy je, jak vidno, docela fuška. Navíc je produkt lehce poznatelný pouhým ochutnáním, ne?

                      Dovolím si na závěr připomenout dotaz k věci: Pokud mi věštíte řepkovým olejem způsobené zdravotní problémy za deset let a o oboru něco víte, kolik řepkového oleje bych v tomto tisíciletí musel zkonzumovat, aby se vaše věštba vyplnila?
                      Děkuji.

                    9. ygorek:

                      „Maximálně eliminovaná“ nerovná se „nepřítomná“. Doufám, že si rozumíme.

                      „Považován za“ je poněkud neuspokojivá formulace nic neříkající o pravdě. Zvláště když jsme poslední 2 roky zažívali podobné informace i z vědeckých kruzí týkající se epidemie. „Zaručeně seriózní informace“ padaly jako hrušky a ukazovali se jako nesmysly v řádu týdnů poté, co se všichni dušovali a zapřísahali.

                      Po celou dobu koronavirové epidemie jsem se chytala za hlavu, jak je možné oficiální informace vyvrátit běžnými lékařskými skripty.

                      Já, pane ygorek, nevěštím. Já jen předkládám vědecky seriózní informace. Řepka ani řepkový olej zdravý není a nikdy nebyl. Ostatně celý byznysový / zdravotní trik s řepkovým olejem spočívá ve snížení (nikoli ABSENCI!) jedovatých látek v řepkovém oleji, který už viditelně nelikviduje člověka bezprostředně.

                      Máte-li v ruce peníze, kterými byste mohli umlátit velrybu, snadno uděláte osvěty, že yperit nebo kyanid draselný je v malém množství zdravý. Řepka je výnosná, řepka je zisková – a zbytek udělají prachy – i tu zdravotní výhodnost.

                    10. Jesterka 19.10.2022 v 23:04

                      Napsal jsem „považován za“ a napsal i proč.
                      „Řepka ani řepková olej zdravý není a nikdy nebyl“ není vědecky seriózní informace, ale VDT.
                      Je navíc zjevné, že jste můj příspěvek nečtla nejpozorněji.

                      Dovolím si na závěr nikoli poprvé připomenout dotaz k věci: Pokud mi věštíte řepkovým olejem způsobené zdravotní problémy za deset let a o oboru něco víte, kolik řepkového oleje bych v tomto tisíciletí musel zkonzumovat, aby se vaše věštba vyplnila?
                      Děkuji.

                    11. Jesterka
                      19.10.2022 v 23:04

                      poměrně hodně látek, taky radiaca, působí v malým množství pozitivně, takovej digitalis by mohl vyprávět

                      říká se tomu, tušim, stochastickej účinek

                      hořčicu, křen, čili a další pálivý hrůzy lidi žerou s nadšením a jsou považovaný za zdraví prospěšný, i když buňky, co se s tím potkajou v první línii, musijou chcípat po tisících

                    12. Behemot:

                      „Hodně látek“ neznamená „všechny látky“. Takový arzén i v malém množství není zrovna nic moc léčivého.

                      Nezlobte se, ale černobílé vidění je nesmysl. Je třeba vědět a znát. Prostě svět je mnohorozměrný, nejsou ho svrknout.

                      Hořčice, křen a další pálivý hrůzy působí protirakovinně. Ale také jsou to třeba strumigeny – látka blokující štítnou žlázu. Lidské tělo s tím umí pracovat, a pokud to nejíte od rána do večera, je to ok. Na druhé straně jsem slyšela o dietě na hubnutí – tlukožroutské polévce. Jí se jen polévka ze zelí v libovolném množství a nic jiného – tak výsledkem je blokace štítné žlázy, shození rychlosti metabolismu těla na minimum, a všechny s tím dorpovázející efekty.

                      Podstatou je, že řepka má mnohem drastičtější druhy glykosidů než jsou v hořčici, křenu a dalších pálivých hrůzách. Jsou to prostě v řepce jiné chemické látky, a jsou patřičně hnusnější co se týká škodlivých efektů než jsou v hořčici, křenu, atd.

                    13. esterka
                      19.10.2022 v 19:59

                      tak eště, že obsahuje mix kardiovakulárnímu systému prospěšnejch mastnejch kyselin, tak se to v nejhorším srovná :o)

                    14. Behemot: Za předpokladu, že věříte, že ty „kardiovasculárnímu systému prospěšné mastné kyseliny“ působí jednorozměrně přesně proti škodám působených kyselinou erukovou. To je takový ten černobílý jednorozměrný fantazijní pohled, který v realitě je jinak.

                      To je jako kdybyste napsal, že vysoký proud 10 A procházející tělem neuškodí, protože držíte v ruce jistič na 10 A, který je proti škodám působících proudem.

                      Každý směr jde jinudy.

                    15. Jesterka
                      19.10.2022 v 23:06

                      10 A tělem projde tak dyž si píchneš elektrody do žíly tvl, případně si hrábneš na vejšku

                      u normálních napětí to samozřejmě všecko poteče tím jističem, pže cesta nejmenšího vodporu a impedanca těla je značná

                      tak to asi moc nevyšlo :o)

        3. ses blazen ses blazen a nevis a neznas vubec nic ideologickej blazen. Bez ruskych surovin to na svet nezvladnem tecka

          1. Mozna to bude chtit temhle fanatikum rict, ze vzduch, co dejchaj, prisel z Russsska. Musej se zbavit zavislosti na dejchani.

            A bude od nich pokoj. Uplnej.

            1. Vždycky, když venku fouká vítr z východní světové strany, měli by přestat dýchat. Protože ten vítr je agent Putina.

            2. Jasně pak tu zůstanou jen ruzzákodebilové a nastane ráj…

              1. Bezpochyby. Jak ty to jen delas, ze mas vzdycky pravdu? Jsi proste genius, to se musi nechat.

    2. Tos nepochopils. Vyčůrané evropské elity mysírované americkou propagandou totiž stále doufají, že se povede převrat proti Putlerovi a pak budou mít ruský plyn i ropu za pusu jako v 90. letech.
      Akorát jim nějak nedochází že se ten převrat už 20 let nedaří a ani nepodaří. A i kdyby, tak 80% rusů putinovi důvěřuje a víceméně sdílí jeho postoje a hodnoty. Respektive on sdílí hodnoty a postoje 80% rusů.

      Takže i kdyby ho odstranili, tak těch 80% rusů to dotáhne do konce za něj. A to fakt soudný člověk nechce zažít, když rus zatne zuby a pořádně se nasere. To na frontě psychicky dávali bez nervových tiků jen zfanatizovaní hitlerjugendi na pervitinu, nasranému motivovanému rusovi co bojuje za svoji rodinu a svou zemi, se každý příčetný člověk oboukem vyhne.

      A přesně z tohoto důvodu poslali na rusa zase jen rusa (=ukrajince, zfanatizovaného a zfetovaného). Nikdo jiný by to totiž nedal.
      Ikdyž to tam komplet dirigují důstojnící NATO a USA v čele, a to až po nejnižší jednotky, tak do přímého střetu pošlou vždy banderovce. USSák je jistí z bunkru vysílačkou.

      Docela by mě zajímalo, kolik amerických důstojníků zařvalo při těch raketových úderech.
      Teď se jim tam dobrovolně už žádní hrnout nebudou.

      1. Rusák bojuje jako zákeřná neschopná sketa. Teror, který předvádí na Ukrajině vzbuzuje opovržení a hnus. Navíc přes všechny svinstva dostávají slušně za uši.

        Demograficky jsou odpískání už delší dobu. Válka na Ukrajině ten proces jen urychlí. Prostě jich za 70-80 let už nebude mnogo. A pak zbytky jejich moci vyvanou jako smrad.

        1. Já bych přidala, že určitě agresivní Rusové na Ukrajině zašlápli mnoho nevinných broučků, berušek a housenek! To by se mělo rozmáznout!

          Klasická manipulační strategie HLP – Hlouboký lidský příběh. Zašláplá beruška, k tomu svědci z řad místních obyvatel, všichni brečí jak zašláplá beruška byla jejich oblíbené zvířátko a všichni ji měli rádi, a pak přišel ten ruský vrahou a zašlápl jí! Hnus! Taková bezcitnost!

          1. Smradlavá hnáta Rusákova nemá na Ukrajině co pohledávat. I poslední vyplacana russácká filcka musí se svým posledním nevychlastanym neuronem pochopit, že systematické ničení energetické infrastruktury státu přivede do potíží hlavně normální lidi.

            1. Vy jste musel probrečet soucitem a pronadávat rozhořčení celé humanitární bombardování Kosova, následně útok na Írák, Írán, Libyi, Sýrii, Jemen, …

              Nikde v těxhto místech neměl okupant co pohledávat. Ani ničit energetickou infrastrukturu.

              Jste tak soucitný člověk! Je mi vás líto, jak musíte permanentně trpět za neustálé války – většinou ze strany USA / NATO.

              1. Tenzor to ma selektivne nastaveny. Asi tak, jako treba fanousek Baniku.

              2. On někdo okupoval Írán? Kdy?

                1. Sověti a Angličané za II. světové války.

                  1. Což ovšem nějak hapruje s tím „následně“ (po bombardování Kosova), ostatně Kosovo podle mého teda taky nikdo moc nebombardoval, natož „humanitárně“.

                  2. Jo. Ale v roce 1945 zase dobrovolně odešli. Což je u rusáků malej zázrak.

                    1. Od nás taky v pětačtyřicátém odešli. Nebo ne? ;-)

                    2. Rusové odejdou dobrovolně. Jen Američané okupují všechno, kam se kdy dostali a nedostane je odtud dobrovolně nic. Američané si myslí, že jim celý svět patří coby otroci.

                    3. Jak vy můžete v té Americe být? Není Vám to blbé? Bez urážky… :-)

                    4. ne ve všech jednotlivejch stádech to drží pod krkem federální sebranka, někde se dá eště celkem rozumně fungovat…navíc se to nemálo ovčanl snaží změnit zevnitř, no ale de to blbě, když svoloč si neváhá falšovat volby, žejo

                    5. ještěrka v žádný Americe není a ještě k tomu je natolik blbá, že ani nedokážě konzistentně předstírat, že tam oravdu žije. Kdykoliv píše o něčem týkajícím se ČR, tak píše o NÁS, NAŠÍ vládě, zatahování NAŠÍ země do války a podobně.

                    6. Píši to tak proto, že jsem původem Češka. Česká republika / Československo je moje země, můj domov, moje kolébka – a tak tomu bude, i kdybych žila trvale na druhém konci vesmíru 15 miliard světelných let od ní. Ať budu žít kdekoli, bude Československo má země.

                      Vy jste ale vyčůránek, který nechápe ani vlastenenctví, ani lásku, ani loajalitu. Jdete jen po výhodách, prachách, a klidně zradíte kohokoli a cokoli, jen když do přenese výhody.

                      Kdo není Jidáš, tak to dávno pochopil.

                    7. To jsou neuvěřitelné kecy. Podstatná jména domov, kolébka, má země, vlastenectví, loajalita a zrada, tvořící základ příspěvku. Vypadá to na romantického bolševika z padesátých let :) Zjevně ještě bohužel nevymřeli.

                    8. Chápu nulu, že by klidně pověsil vlastní babičku, kdyby si to ideologie a duch doby žádali. Ovšem proč bych měla řešit psychiatrické případy mentální nemocí jako je u _-0-_. On s tím bude muset žít.

                    9. Přestaň nedůstojně štkát a zatlač slzy dojetí.

                      Kdybych už přes vrozený odpor k násilí měl uvažovat o věšení, tak bych určitě nepřemýšlel nad svými předky a prapředky, ale poohlédl bych se po adeptech jinde. Moc bych se rozhlížet nemusel…

                    10. _-0-_: Já si od psychopatů radit nenechám. Pište si, co je vám libo => ignore.

                    11. „celé humanitární bombardování Kosova, následně útok na Írák, Írán… Nikde v těxhto místech neměl okupant co pohledávat.“

                      A ráčíte tedy konečně, milá Ještěrko, ozřejmit ty detaily Vámi traktované okupace Íránu?

                    12. ty jeden podotku> Irán si škrtni a místo toho si připiš Haiti, kam se UŠÁci právě chystaj s armádou.

                    13. Proč si mám něco škrtat? Ještěrka snad ví, co píše, nebo ne?

                    14. podotek:

                      Jesterka 7.10.2022 v 3:36
                      „… útok na Írák, Írán, Libyi, Sýrii, Jemen, …
                      Nikde v těxhto místech neměl okupant co pohledávat. Ani ničit energetickou infrastrukturu…“

                      * * *

                      „…Vámi traktované okupace Íránu?…“

                      – – –
                      Ale vždyť nikde nepíše nic o okupaci Íránu…

                      :OD

                    15. Jakože o Íránu píše preventivně, že tam okupant neměl co pohledávat? – Tak to jo.
                      Nebo že by to byl model „Švýcarsko, Island, Belize – nikde v těchto místech neměl okupant co pohledávat.“ – ok, pravda to asi je, a co tím tedy Ještěrka chtěla říct?

                    16. podotek:
                      O okupaci Íránu tam nic není, jen útok.
                      Jedeš podobným stylem jak Jan Mrcasik a řada dalších podobných – mám podezření, že asi budeš stejná sorta…

                    17. Vidím, že tu někdo o mě diskutuje. Bohužel toho pána nad / pod vámi mám v ignore z dobrého důvodu. Takže nevím, co je obsahem, a v zásadě mě to ani nezajímá.

                      USA versus Írán dost zápasili. Neschopnost USA v Íránu a jejich tajných operací dokonce rozhodovala prezidentské volby v 80. letech. Zejména Carter verses Reagan.

                      Mimochodem, Rusko by mělo Íránu děkovat. Masívní západní sankce proti Íránu, a zejména zneužití SWIFTu pro politické zájmy, upozornily celý svět na to, že Západ zneužije vše a je třeba se od něho odpojit. Díky tomu Rusko, Čína a další začali budovat nazávislé systémy, které přežijí západní sankce.

                      USA, které zajistilo Íránu odpojení ze SWIFTu – coby ekonomický útok na Írán – bylo první vlaštovkou, který ukázal jasně Rusku, Číně, Indii a Východu obecně, že je třeba se od Západu a závislosti na Západu odpojit.

                    18. To píši pro corona. Uživatele podotek mám v ignore, jeho kecy nevidím.

                    19. To je možné. Přesto, prostřednictvím pana předsedajícího, není zřejmé, co sdělením „…humanitární bombardování Kosova, následně útok na Írák, Írán, Libyi, Sýrii, Jemen, … Nikde v těxhto místech neměl okupant co pohledávat“ chcete říct, pokud se bavíme o USA a Íránu. Nedošlo ani k otevřenému útoku, ani k okupaci, natož NÁSLEDNĚ po událostech v Kosovu.

                    20. Jesterka:
                      Írán a dění kolem se dobře pamatuju, včetně toho, že Husák udělil Řád Bílého lva šáhovi ještě necelé dva roky před jeho pádem, sledoval jsem to tehdy dost.

                    21. corona 19.10.2022 v 21:08

                      Ano. Podobně i na následné dění, jakousi generálku na pozdější „barevné revoluce“ a na titulky:“Chomejní se vrací“.
                      Jako pilný mladý čtenář jsem zprvu získal dojem, že Chomejní je nějaká varianta Lassie.

            2. Nedavno tu bolo spomenute, ze pred 2sv vojnou Ukrajina nesusedila s vtedajsim CSR. Tak vytiahni hlavu z prdele a zamysli sa komu Ukrajinci vdacia za krajinu aku mali.

              1. Semeno, voni melou úplně zcesty a vůbec netuší co je hlava a co prdel, že sem pouští takové absolutně irelevantní sračky.

                1. Tak co, probrečel si soucitem a pronadával rozhořčeně celé humanitární bombardování Kosova, následně útok na Írák, Libyi, Sýrii, Jemen ?

                2. Ty si fakt uboziak.

                  1. Patrilo Tenzorovi

        2. Přeesněě, v Sýrii taky vzbuzuje opovržení a hnus tam bobarduje zásadně jenom nemocnice, lidovědemogratickýho ISILu prej jich už vybombil 1 500.
          Celkově lze říci, že současná populace Ukrajiny je asi 28 milionů lidí, což je 55 % hodnot z roku 1992.
          To krátce k tý demografii.

    3. Asi jako když prodejce alkoholu apod. udělá z někoho alkoholika, fetku …
      Objížděl příliš hodný Vladimír Evropu a dával někomu nabídky, které nejde odmítnout?

    4. Mel by ses na to podivat tak nejak tridne. Ono techhle zavislosti je vic a melo by se s tim zacit konecne neco delat. Si predstav treba, kolik lidi je zavislych na svych zamestnavatelich, kteri jim dobre plati. Ta zavislost je naproste svinstvo! Meli by ty zamestnavatele poslat do prdele a jit k jinym, kteri jim budou davat nizsi mzdy. At si hajzlove, co je lip plati, nemysli! Nebo, kdyz mas treba levnyho opravare na svoje auto, posli ho do hajzlu, curaka! Najdi si jinyho, drazsiho, na nem urcite nebudes zavislej jako na tom kriplovi, co ti za leta usetril tolik prachu. A hlavne, ten kripl prej obcas propleskne svoji zenu, no to musis resit! U nich doma se bojuje i za Prahu.

      Zkratka, zamer se na to a neco s tim delej. Dej vypoved, posli do prdele partnerku, udelej sankce na pribuzny, chovej se proste jako rozumnej chlap!

      1. Tak pro fandy Baníku: pokud te zaměstnavatel bude platit tak, že nevyjdeš s penězi déle než do konce dalšího měsíce a rozhodně se ti najednou snížit plat na třetinu, tak uděláš co? A) Polezes mu do prdele a budeš žebrat, aby ti přidal? (Řešení dle prošoupkalhotovych Ruzzákolezů) B) Pošleš zaměstnavatele do prdele a najdeš si jiného zaměstnavatele a holt budeš jezdit denně o několik hodin do práce víc???

        1. Je to na tebe evidentne slozity. Nebudu plytvat casem, sorry jako.

        2. Bohužel je to přesně naopak. Levné ruské suroviny a východní pracovní síla umožňovaly alespoň nějakou konkurenceschopnost evropských zemí. To teď skončilo.

          1. Presne tak. My totiz krome levne pracovni sily a levnych surovin nemame co nabidnout. Vic nabidne Asiat. A ten ma rusky suroviny.

            1. Ecropa je světová velmoc na špičce v nabídce služeb genderových vědců a expertů, na lidská práva, na zavádění demokracie, podřezávání si větví, a mnoha dalších věcech. Můžeme to vyvážet jako exportní artikl.

              1. Jeste prijde upgrade. Nemci si zacinaji zvykat na muezziny. Treba se jim to nakonec zalibi a zaradi to mezi sexualni praktiky.

                1. Myslím, že bude potřeba na univerzitách otevřít obory: Lidská práva muslimů a Boj proti mírovým snahám islámu. Bude potřeba mnoho odborníků na toto téma.

                  1. V prumyslu to zacina drhnout, kdejakej Asiat ma vyssi produktivitu pri stejne kvalite. Ale co nemaji, jsou prave odbornici na tato spolecenska temata. Na tomto poli Asiaty naprosto rozdrtime.

                    1. Jihočech Honza: kam na to chodíte a jak jste schopen ty sračky přečíst? Dal jsem odhadem tak třetinu článku a pak jsem pro akutní bolest očí musel přestat, tedy k pointě (pokud to nějakou mělo, jinou než „chudinky ženy“) jsem se nedostal.

                    2. Dřív jsem chodil na Finmag, sesterský časopis, a dal jsem si to do odběru článků.
                      Pointa je – kapitalismus je špatný, musíme změnit systém.
                      Je dobré znát myšlenky svých nepřátel.

                    3. Jihočech Honza: takže je to klasická komančská propaganda, tentokrát zaměřená na užitečné idiotky z řad feministek. Smysl to dává, ne že ne, slepic je mezi nimi fůra.

                    4. Ano, také bychom mohli masově produkovat specialisty na genderová studia jako zbraň proti světu, který se zabývá výhradně produktivitou a kvalitou.

                    5. Vzhledem k tomu, že Asiat je třeba Číňan, japonec, Filipínec, Ind nebo Kambodžan, je tohle hodně odvážný tvrzení.

            2. Ty vole, tohle říká někdo, kdo pracuje v Říši.

      2. Z toho co píšeš tobě nevadí, že tvůj mechanik propleskává svojí ženu, hlavně že ti levně vymění volej. Kdybych věděl, že můj mechanik propleskává svojí ženu, tak k němu nepáchnu, i kdyby mi za ten servis zaplatil. Ale něco to o tobě vypovídá….

    5. Pricetna elita by plyn nepouzivala na vyrobu el. energie a neodstavovala by jadro. Takze Nemci si to spiskali sami, nesolidarne a stiahli nas so sebou. Voloda sa uz iba zviezol, ked nukaju ber.

      1. Ale tohle přece nikdo nerozporuje.

    6. TVL nemáš trochu tenzi? Merkel kterou adorovali za wilkomenskultur libodemo sráči tvého typu je najednou fujky?

    7. kdo že to tady blábolil, jak přece ale vóbec nechce nigdo RF rozbíjet a vovládat a jinak rabovat…

      …no, na východě jim stačí vodevřít místní hoviny, pustit hovnovizu, nebo jakoukoli diskusu :o)

      1. No to tady blabolis ty a tobe podobni no, ze RF nechce nic rozbijet, vovladat a rabovat.
        Zatim rozbijeji a rabujou, a jako bonus znasilnujou maly decka.

        1. A žvížátka.

          1. Uprimne receno, veril bych tomu…

          2. Vůbec bych se tomu u nich nedivil. Hodně z nich k nim nemá daleko.

  3. Neposkvrněné početí neznamená početí z panny!

    A to dogma bylo mimochodem vyhlášené až na I. vatikánském koncilu.

    1. No to už je taková klasika, že neposkvrněným početím se nejvíc ohání lidi, kteří vůbec netuší, co to je a pletou si to s něčím, co to není.

      1. Tak aby ste si to ujasnili vy banda veriaca:

        Dobrý den přeji!
        rád bych si upřesnil dvě nejasnosti, týkající se Panny Marie.
        1) Její neposkvrněné početí. Na internetu jsem si přečetl část textu buly papeže Pia IX., v níž je uvedeno:

        „nauka, podle níž Panna Maria byla uchráněna prvotního hříchu….je zjevena Bohem“.

        Můžete mi sdělit, kde je možno – nejspíše v textech Písma – takto formulované Boží zjevení nalézt?

        2) Dalším otazníkem je „nanebevzetí Panny Marie“. V různých zdrojích jsem se dočetl v podstatě dvě protichůdné informace: první tvrdí, že Maria nezemřela, druhá přichází s opačným tvrzením, obě však svorně prohlašují, že byla vzata do nebe s tělem i duší. Takže zemřela či nikoliv – a na základě jakých věrohodných poznatků Církev dospěla k přesvědčení o nanebevzetí?
        Aplikace Božího slova na konkrétní situaci

        Vážený pane,
        na otázky kolem nejmladších mariánských článků víry (dogmat) je nesnadné stručně odpovědět. Nabízím proto pouze několik – věřím že inspirativních – poznámek:

        1/ Dogma je církví přijatá závazná forma vyjádření biblického textu, která se ukázala v průběhu dějinného vývoje nutnou. Vždy jde o reflexi biblického textu v jeho celku a vedle poučení (formulace obsahu víry) je dogma také nástrojem oslavy Boha.

        2/ V dějinách církve byla postupně formulována tato mariánská dogmata: o Božském mateřství, o ustavičném panenství, o Neposkvrněném Početí a o přijetí Marie do Boží slávy. Všechna jsou pevně navázána na nejužší myslitelný vztah mezi Ježíšem a jeho matkou a jsou primárně chápána jako bohopocta a teprve druhotně jako projev oslavy Panny Marie. Pořadí vzniku dogmat je důležité pro pochopení vnitřních souvislostí.

        3/ Obsahem dogmatu o Neposkvrněném Početí (Pius IX. 1854) je přesvědčení, že Marie je od začátku své existence vyvolená a omilostněná k nejdůvěrnějšímu spojení s Kristem = v jejím životě není nic, co by se stavělo mezi ní a jejího božského Syna, tedy žádný hřích.
        Dogma o Miriině tělesném oslavení (Pius XII. 1950) v podstatě říká, že po dokonání svého pozemského života (je-li smrt dokonáním života, pak po smrti) byla Maria přijata celá a nerozdělená (rozdělení je důsledkem hříchu) do Boží slávy.

        4/ V bibli nenajdeme doslovné formulace Vámi zmiňovaných článků víry. Při formulaci dogmat jde o aplikaci Božího slova na konkrétní situaci. (Analogicky např. soudce aplikuje obecný předpis na konkrétní skutek a vynese rozsudek). Otázku, zda máme právo takto zacházet s Písmem zodpověděl kladně už Ježíš a novozákonní svatopisci.

        5/ K biblickým místům, která tvoří základ dotčených věroučných formulací patří především:

        Jan 12,26; a 17,24 v kombinaci s Lk 11,27n ; 8,20n a Lk 1,28; 1,45 v kombinaci s např. Řím 12,3 a Ef 1,3-14.

        Více info naleznete též na webu maria.cz

        1. Přestaňte se hrabat v biblických blábolech, je to bezcenný. Syn, Otec a Duch svatej je z JINÉHO světa a není integrální součást našeho přirozeného světa, kde se vše přirodilo. Proto je Duch svatej nadpřirozený a tudíž nepřirozený. Syn z JINÉHO světa božím zázrakem vplynul do lůna jakési panny. Vymyslet se to sice dá, ale je to nepřirozený, nereálný, pitomý. Jestli má smysl uvažovat u nějakém Bohu, Vědomí či Vůli, tak jen za předpokladu, že je to integrální součást našeho přirozeného světa. Vše co je vně, je zbytečný uvažovat – je to pryč, jinde, vně – není to tu. Proč uvažovat o dvou světech, když je tu zcela prokazatelně jen jeden, ten druhej JINEJ je výplod chorého manipulativního mozku a existence JINÉHO světa je tristně pochybná.

          1. Kvantová fyzika by s vámi hrubě nesouhlasila.

            Fyzici se také vrtají v jiných světech, které tu nejsou – a jen část dění se promítá do našeho pozorovatelného světa.

    2. Jakožto nekřtěný pohan se v církevních termitech neorientuji, ale podle Wiki to vypadá, že Jáchym byl 40 dní někde v poušti na tahu, teda na modlitbách a poté z jeho do té doby neplodného manželství s Annou vzešla Marie.
      Jako věřit tomu jistě lze, vždyť je třeba dost lidí, co věří Fialovi.

      1. Podstata je v tom, že v tomto kontexte „nepoškvrnenosť“ nemá nič spoločné so sexom…

        1. jak říkám, nejsem členem, ale řekl bych, že jestli se někde měsíc a půl flákal, tak mu mohla ta jeho Anna prostě s kýmkoliv zahnout.

          1. 1. ještě jednou: není to o sexu a proto ani o potenciálním zahýbání
            2. o Jáchymově pobytu v poušti není v bibli ani čárka

            1. A vovovočom to teda je. To už tehdá meli zkumavci?

              1. Řekl bych, že všemohoucí Bůh měl a uměl mnohem více než dnešní lidstvo. Alespoň to je tak nějak princip Boha, že ano. Duch svatý jaksi není lidstvo, a není jeho možnostmi a technickou nevyspělostí nijak omezen.

        2. Dik za info, ja som mal za to, ze oni zili ako nas prezident Rizman a Caputova, na hromadke a tak by pocatie potomka bolo tak nejako spolocensky nevhodne. Kde sa potom berie ta „neposkvrnenost“, ako povest, konanie dobra alebo kde?

    3. Ona je především lež, že neposkvrněné početí panny Marie bylo vyhlášeno až na 1. Vatikánském koncilu.

      1. Ano, bylo to o celých 15 let dřív. Lež jako věž. :D

        1. b.o.y: jako, že tvrdit, že druhá světová skončila 1960 je důvod k tomu, dělat si z kritika srandu, že to bylo o celých 15 let dřív, lež jako věž? :-D

    4. Tak preco ju katolici volaju pannou? Nemal by oficialny nazov zniet ako „neposkvrnene oplodnena“? Sa v tom nejako stracam.

      1. Vidím, že je to hádzaním hrachu na stenu, tak ešte zdôrazním raz. „Nepoškvrnené počatie“ nemá nič spoločné s maternicou Márie, jej obsahom ani spôsobom, akým dotyčná otehotnela.

        „Nepoškvrnené počatie“ je pre neveriacich totálne neuchopiteľný teologický koncept a znamená to v stručnosti, že na rozdiel od iných ľudí nebola Mária ako budúca matka Božieho syna zaťažená (pri svojom počatí, Márie v maternici jej matky Anny, nie pri oplodnení Márie) dedičným hriechom. Čo je to „dedičný hriech“, to už vysvetľovať nebudem.

        1. grg: klidně to vysvětlete, je to zábavné:-) Celkově ten koncept není nijak „neuchopitelný“, je to prostě blbost, kterou si někdo vymyslel, aby mu to vyšlo, prohlásilo se to za dogma, takže věřte tomu, holoto a hlavně se na nic neptat a už vůbec nepochybovat.

          Neposkvrněné početí je něco jako funkční mRNA vakcína. Prostě je nutné tomu věřit.

          1. Funkční mrna vakcína už je na seznamu božích zázraků

            1. merce: to rozhodně, když si vzpomenu, jak jejich šéf plácal, že „očkování je aktem lásky“, chce se mi blít ještě dnes.

            2. Sem v první chvíli čet „mrna vagína“

              1. Freude, Freude, vždycky na tě dojde.

                1. Tak když je to ve vlákně o početích…

        2. Dobre a teraz este tu Pannu. To co si napisal o pocati Marie beriem.

          1. 1) Panenské početí Ježíše Krista = Marie otěhotněla, aniž měla sex s Josefem (sestoupil na ni Duch Svatý)
            2) Neposkvrněné početí Panny Marie = Marie nebyla zatížena dědičným hříchem
            3) Věčné panenství Panny Marie = Marie je „vždy panna“ = Marie zůstala pannou do konce života.

            ad 1) – tohle je naprosto běžný motiv v blízkovýchodních náboženstvích (zoroastrismus, křesťanství, islám)
            ad 2) – tohle je složitý a specifický, ale podstata je, že bylo třeba, aby byla Marie uchráněna zcela zvláštní milostí jakéhokoli „znečištění“, aby mohla porodit Spasitele
            ad 3) – kdyby měli s Josefem sex, tak by po světě běhali Spasitelovi nevlastní bratři a synovci a prasynovci (třeba by i dnes) a to by bylo divný, že jo?

            1. Storch 17.10.2022 v 16:29

              ad 3) Záleží to na tom kdo z čtveřice Jakub Spravedlivý, Josef, Šimon a Juda byl bratr a kdo bratranec.

              Jakub Spravedlivý, hebrejsky יַעֲקֹב הַצַּדִּיק, řecky Ιακωβος Δικαιος, je v Novém zákoně jmenován „Jakub, bratr Páně“, tedy bratr Ježíše Krista. V Novém zákoně se vyskytují i jiní Jakubové, se kterými je občas zaměňován, zejména se dvěma apoštoly Jakubem, synem Zebedeovým a Jakubem, synem Alfeovým.
              Podle latinské verze Pseudo-Matoušova evangelia byl Jakub prvorozeným synem Josefa, jenž se mu narodil v prvním manželství. Coby vdovec si pak Josef vzal za manželku Marii, jež mu porodila Ježíše, a Marie se tak stala Jakubovou macechou. Kromě Ježíše měl mít i bratry: Josefa, Šimona a Judu.

              1. To nevím, já to nevymyslel. Být potomek svatého Josefa by samozřejmě bylo taky dobrý, ale potomek Bohorodičky, to by bylo terno.

                1. Jo, mohli by tě přitlouct vedle bráchy, aby netrhali rodinu.

                  1. shane: jako téma do „pošta pro tebe“ dobrý.

              2. Ja som to počul tak, že „brat“ znamenalo v tej dobe kľudne aj bratranec, ale nerád by som sa do tejto debaty príliš hlboko ponáral, lebo z hlavy zdroje nedám a na podrobné študovanie mám momentálne príliš veľký sklz v práci…

                1. By to člověk musel brát podle aramejštiny. Ale čeština to dřív měla mnohem složitější než dnes, byly specifické názvy podle toho čí potomek z kterého kolene to byl. Bratranec, sestřenec, strýc, ujec…

    5. Katolíckou vierou som bol zamladi dosť razantne konfrontovaný, ale našťastie to po mne zliezlo ako po mastnom papieri a nič neželané sa na mne nezachytilo.
      Ale aj tak budem mudrovať o tej vašej panne / ne-panne.
      Asi ako každý človek, ktorý dosiahol vek dospelosti som mal tú možnosť (bol občas donútený) zúčastniť sa svadby – svadobného obradu. A v drvivej väčšine sa jednalo o svadbu rímsko-katolícku. Na východe Slovenska je v rámci takejto svadby jednou z tradícii tzv. pierko (malá kytička bielych kvetov) na oblečení svadobného páru resp. aj ostatných účastníkov. Pierko je biele na znak čistoty daného páru čo v preklade znamená, že vstupujú do zväzku manželského ako panna a panic. Ak daná tradícia platí do dnešných dní tak by sa dalo, pri skostnatelosti rímsko-katolického systému, uvažovať, že daná tradícia má svoje korene v ďalekej minulosti t.z.: ja predpokladám, že aj panna Mária a Jozef vstúpili do zväzku manželského ako panna a panic. Že boli manželia som si dovodil z tohto článku: https://opusdei.org/sk-sk/article/zivot-panny-marie-iv-zasnuby-so-svatym-jozefom/

      Ako povedal Ian „Lemmy“ Killmister:“Ak Jozef uveril, že jeho syn bol počaty nepoškvrnene tak je hlupák a len si zaslúži bývať v maštali so somármi.“ Citácia je písaná z hlavy takže je nepresná a má charakter informatívny, ale aj tak presne obsahuje dané posolstvo.

      1. Šmarjá, bílé pirko je nějaká vaše lokální hornouherská tradice, která nemá nic společného s všeobecnou katolickou věroukou a vyvozovat z toho nějaké závěry o panictví sv. Josefa je asi stejně smysluplné jako vyvozovat z farářových holínek, že kolem roku 33 měli v Judeji rozvinutý gumárenský průmysl.
        Btw, v anglosaských zemích je darování bílého pírka obvinění ze zbabělosti. A taky ne od pradávna.

        1. shane 17.10.2022 16:12

          Pírko je malá kytice: Přijď dnes večer k nám, já to za klobouček pírko dám…
          V nářečích se vyskytují různé varianty.
          V nabídce slušných svatebních salonů se nachází často hned za velkou kyticí pro nevěstu, někdy hned za kyticí na kapotu automobilu. Používá se kytička umělá, například z bílého saténu.

          1. Nj, to jsou ty nářečí. Kolega zase říká všem houbám hřiby a když ztratí na váze, tak říká, že zchudnul. Že je pírko zaječí ocásek jsem ale věděl.

            1. shane 17.10.2022 v 16.55

              Nejen zaječí. Srnčí je také, ne?

              1. Nevím. Jsem kluk z města. Mysliveckou hantýrku znám jen velmi povrchně

              2. Neříkalo se srnčímu zrcátko?

                1. shifty 17.10.2022 v 17:19

                  No, z toho zrcátka právě trčelo to pírko…
                  I když echt myslivecky to možná nebude, nejsem myslivec.

      2. Řeknu si svatba, svatební košile. Slyším d, píšu t, troubo. To by mě zajímalo, co dneska ty děti ve škole učí.

  4. Jen technicka, Nord Streamy nemaji vsechny 4 trubky KO, Gazprom se nedavno nechal slyset, ze tou jednou funkcni je pripraveno dodavat, bude-li k tomu ze strany prijemce vule (v soucasnosti neni – jsem zvedav, jestli nekdy v lednu bude politikum blizsi domaci kosile, nezli americky kabat).

    No a vyspele zapadni zeme budou radsi frflat na to, ze jim nasi spojenci zpoza velke louze dodavaji molekuly svobody za „astronomicke castky“, nekteri lide typu ministr Habeck tvrdi, ze je to proste pruser, ale tuto nabidku podaneho stebla stale hrdinne odmitaji.

    Moje draha prinesla asi dva-tri tydny zpatky casopis nemeckych odboraru z kovozpracujiciho prumyslu, ktery sice rika, vsechno je cajk a bude lip, ale mezi radky clovek cte mega pruser.

    Titulka:
    Pri oficialni nemecke inflaci 7,2% jsme sjednali navyseni platu o 8%, aby bylo dobre. Jo a krom toho jsme docilili navyseni minimalky na 12 EUR/h.

    Hned na vedlejsi dvoustrane tohodle clanku o navyseni vyplat – nooo, vypada, ze plyn proste stacit nebude, ocekavame nutnost snizeni vyroby, absolutne klicove pro nas je udrzet alespon tzv. technologicke minimum, jinak jsme v prdeli a mame ztraty v radech milionu uz jenom kvuli poskozeni peci a technologii.
    A druhym dechem v tom stejnem clanku dodavaji, ano, buh zehnej nasi vlade, ze nas dotuje a stropuje ceny plynu, abychom to nejak zvladli.

    Tak ja nevim, kde na to maji ty firmy brat prachy. Vyrazne vyssi vydaje na energie, navyseni minimalky o dalsich cca 1,50 EUR, plosne navyseni o 8%…

    Ekonomii prd rozumim, ale jestli existuje nejaky ucebnicovy priklad, jak si zadelat na inflacni spiralu, domnivam se, ze clovek nemusi chodit daleko.

    1. EP minuly tyden odhlasoval, ze NSx se opravovat nebudou. Spadla klec na kanara.

      1. Není třeba.Přes oceán se budou táhnout flotily jak za poslední velké války.Němci a Frantíci už remcaj kvůli přirážce…

        1. Sankce měli zničit přeci Rusa, ne…? :D

          1. nebo spíš *měly… :D

          2. To říkali v rádiju.Tak něco neklaplo.Anebo to naopak pěkně ťape.Ale musíme věřit, že to kluci nenechaj padnout do feudalismu.

            1. A nevíš kdo dodává plyn na Ukrajinu? Naposledy jak jim to típli snad někdy v roce 2008 to prej moc prdel nebyla. My je divné, že oni se s nima mydlí a sankce neuvalí… :D

              1. To ti nepovím.Pro mě začíná Asie za Kutnou Horou:-)

                1. Samozřejmě Kutnou horou.Hory kutné.

                2. A ja som sa vždy čudoval prečo mi tak chutí ta ázijská kuchyňa. Vďaka za vysvetlenie.

              2. *mi tvl já dnes jedu… :D

        2. My platime Nemcum priblizne sestinasobnou prirazku, takze prepokladam, ze Nemcum se take ten americky a norsky plyn, pri ctyrnasobku domaci ceny zda moc levny a je potreba se s cenou vic rozsoupnout… Jsou to prece nasi pratele, spolehlivi, tem zaplatime cokoli.

          1. Hlavně aby to stíhali.Abysme se tady ještě o tu kamarádskou přirážku nepoprali.I když tuším, jak by to asi dopadlo.Někdo bude mít brzo prdel zmalovanou dofialova!

            1. Mozna to vyresi jako Valek – az zjisti, ze to opravdu dovedli do neuveritelne prdele, podaji demise, at to po nich opravuje nekdo jinej. Vsak co, hmotnou zodpovednost nemaji a lidi jim to prece nahazeli…

              1. Dělají skvělou práci. Lidi je volili, chtěli změnu – a tu rozhodně provedli.

      2. A tu posledni funkcni vetev NS2 jako maji v plani jeste dodatecne rozbit, jen tak pro sichr?

        1. Mozna, ze ta parta, co tam delala to vojensky cviceni, se tam jeste vrati. To by tak hralo, aby zustaly nejaky backdoor. Svedsko to tam vysetruje, nikoho k tomu nepusti, tak cert vi, treba se jeste jedna lochna nejakou nahodou podari. Lidi jsou blbi a nespolehlivi, po mesicnim blackoutu by treba nejaka zeme mohla vymeknout a vystoupit z pevne ideove linie a chtit cucat ten dezoinformacni plyn.

          1. Poznas take tie historky o tom ako sa pri setreni pracovnych urazov zopakoval pred zrakmi clenov komisie navlas rovnaky scenar? No tak pri svedskom vysetrovani moze dojst k podobnej udalosti, uplnou nahodou odpalia aj tu poslednu, uuupsik no dali sme tam aj rozbusku a niekto to cele pospajal a dalsi to somar aj aktivoval… Tak nic, dalej budete platit za tranzit ukrajincom a nie nemcom. A 20mld v Baltskom mori…

            1. Jaaaajjjj. To ako tá rekonštrukcia nehody se vším všudy? Tak to teda áno.

    2. Hm, no, u nas v praci je momentalne stop stav v nabirani pracovniku a to nastalo prave po zvyseni minimalky. Vedeni radeji investovalo a nakoupilo nekolik robotu. Plus je znovu pripraven plan na Kurzarbeit. No a na vyjezdni porade namisto tradicniho chlastani se celou dobu resily usporna opatreni. Firma je sice na stoupajici tendenci obratu i vejvaru, zadne financni problemy, ale Nemci ten pruser s energiema vnimaji hodne vazne.

      1. Hm, no, u nas v praci je momentalne stop stav v nabirani pracovniku a to nastalo prave po zvyseni minimalky. Vedeni radeji investovalo a nakoupilo nekolik robotu.
        Tak je logické, že levná práce se nahradí automatizací. Zase budou pozice s vyšší přidanou hodnotou na servis a seřízení robotů.

        1. Asi jako „žence s kosou nahradí kvalifikovaní kombajnéři“.
          Jenže v poměru 20:1 a vo tom to je.
          Stejně se tu bude muset vytvořit něco jako základní nepodmíněný příjem, respektive něco podobného a ne tak dysfunkčního, co by zajistilo lidem nejzákladnější biologické potřeby, aby se mohli věnovat rozvoji sebe a svým tvůrčím dovednostem a činnostem prospěšným pro společnost.
          Dření v kolbence je už minulostí, tenhle model definitivně krachuje spolu se současným socioekonomickým systémem.
          Žádný návrat zpět není ani nebude možný. Jen to většina zatím nepochopila. A praktikují jízdu na mrtvém lichokopytníku.

          Takže buďto se vzpamatujem a URYCHLENĚ vymyslíme nový funkční a spravedlivější systém, a nebo se tu navzájem pomlátímě a požereme a budeme začínat znovu od klacků a pěstního klínu.

          1. Já jsem viděla před 30 let tohoto režimu, jak Češi (i jiné národy) využívali – řekněme relativní svobodu – k tvůrčí činnost, rozvoji dovedností, a provozování činností prospěšných pro společnost. Tak to byl sarkasmus, a teď budu zase vážná.

            Máte vědecký důkaz přímo před sebou, co se stalo. Namísto tvůrčích činností lidi zmagořili. Matlají prstíkem po mobilu. Věnují se odhalování třídních nepřátel. Ale schopnosti lidí něco umět či se něčím zabývat jiným než kritikou a cancel kulturou – šla exponenciálně dolů. Znalosti školáků a studentů jsou ubohé. Lidi s doktoráty a profesurami tápou ve svých oborech a často mají menší přehled než dřív standardní gymplák.

            97 % lidí nebude dělat vůbec nic, když jim uvolníte ruce. Absolutně nic – ani nebude mít žádného koníčka a zájem.

            ///

            Návrat zpět není možný, s tím souhlasím. Nastane mafianizace a oligarchizace společnosti. Spolu s totálně vymytými mozky většině. Nemusíte ani moc přemýšlet, podívejte se na Ukrajinu, jak to dopadlo.

            1. Takže za minulého režimu lidé byli schpnejsi a více tíhli ke kultuře?

                1. Ách, tento spomienkový optimizmus je kúzelný.
                  Aj pred sto rokmi ľudia mali ľudia bližšie ku kultúre (chodili do divadla, čítali knihy) a nezasierali sa na internete.:-)

                  1. Kultura spolecnosti je komplexni vec. At se na to divas ale jak chces, soucasna spolecnost v kulture zakrnuje. To je holy fakt.

                    A stran schopnosti (vynechame-li ‚vsehoschopnost‘) je soucasny clovek mene zrucny a mene tvorivy. Prirozena lenost se rozviji s blahobytem. Cim lepe se lide maji, tim mene umi a tim mene znaji. Protoze to proste nepotrebuji.

                    Rozdil ve schopnostech a znalostech lidi podle veku vidim v praci dnes a denne. To, co nase generace umela ve dvaceti, to soucasni dvacatnici neumi. Protoze nemusi. Treba jim to vydrzi, ja taky neumim vyrobit loukotove kolo a docela dobre se mi s tim zije. Jina vec ale je, ze fura mladych neumi treba ani poradne zasadit strom.

                    1. No správne zasadiť strom nieje vôbec jednoduché.

                    2. Absolutne nemas pravdu. To je holy fakt.

                    3. Má pravdu. Prostě lidi leniví, měně toho znají a méně umějí. Protože nemusí. Protože blahobyt.

                  2. Stačí se podívat na staré filmy a seriály, úroveň herců, jejich projevu… Dokázal by dnes někdo natočit F.L. Věka?

                    1. A mal by niekto záujem sledovať novotočby (podľa vzoru novostavba) filmov pre pamätníkov?

                    2. JH: Proč by měl být problém dnes natočit F.L.Věka? Otázka zní spíš (jak už poznamenal grg), našlo by si to diváky?

                    3. Tak proč se nic podobného netočí? Nemusí to být zrovna Jirásek, ale určitě by se dobré náměty našly.

                    4. Tak to mohu vysvětlit.Je to „nudné“ a „neakční“.Tenhle seriál znám velice dobře, mám ho ve zlatém fondu v archivu.Tam je úplně všechno.Vypovídají hodnota vysoká.Ale koho to dneska zajímá.Teď se to udělá „po našem“ a nějaký paměti si strčte do prdele, vy fosilní záhrobníci, co jste zaspali tep doby!!!

                    5. mjfox: Ale jo, jenže mi to přijde takové nějaké sterilní.Jen ze zajímavosti jsme před lety dali první díl nového Jana Husa.To bylo jak z laboratoře.U starýho Vávry jsi i zkrz obrazovku cejtil, jak jim smrděly nohy.Vynechávám politiku.Jde o ztvárnění.Proto taky nepůjdem do kina na Jákla.

                    6. Forge: Možná je to technikou, filmy se točej na jinou kameru, jinej materiál taky kostýmy a kulisy se staví jinak. Je to všechno prostě mnohem dál. Filmy z padesátejch let maj jakousi „patinu“, kdybys to samé chtěl natočit dnes, budeš mít jinou ostrost, podání barev atd. A kulisy vypadají víc reálně než divadelně.

                      Taková perlička: film Jízda (1994) byla natočený na prošlý a špatně skladovaný materiál a nějakou šajzekameru, která vrčela. Takže většina záběrů je z dálky s velkým zoomem (aby se to vrčení nedostalo do nahrávky zvuku) a myslím že díky tomu materiálu má film specifický lehký barevný nádech.

                      Kdyby měl Svěrák kvalitní kameru a kvalitní materiál, natoči bys trochu jiný film.

                    7. mjfox: Jízdu dělal Renč, ne Svěrák. Ale že se to točilo na shit materiál a zoomovalo kvůli hluku, to slyším poprvé. Se na to snad budu muset zase podívat, co si to tak pamatuju, tak nemálo záběrů bylo docela z blízka (v autě/interiérech se není moc kam vzdálit), takže by mě zajímalo, jak to vypadalo. Zoom hlavně nedělá barvu, ale komprimuje perspektivu, nicméně když by to člověk nehledal, nemusí si toho všimnout.

                    8. fatdwi: Jízdu dělal Svěrák, Renč tam jenom hrál, protože jsou kamarádi a navzájen se obsazujou do svých filmů.

                      V interiéru prej tu kameru museli zabalit do peřin, i s kameramanem.

                      Auto bylo kabrio, kameru si můžeš postavit jak daleko chceš a pokud točili za jízdy, tak zvuk museli stejně dělat dodatečně (jinak ti vítr přehluší to, co si povídají).

                    9. mjfox: každý den se člověk učí, ani mě nenapadlo si to ověřovat, měl jsem za to, že je to Renčovo a že si tam tu epizodku přihrál sám sobě. No tak nic, měl jste pravdu.

                      Ad interiéry: tak to pak jo, každopádně ať už museli dělat cokoliv, filmu to zjevně jen prospělo.

                    10. fatdwi:Renč jo?Ten tam měl roličku epizozdní.Nedávno jsme malinko chytli, tak to nepřikrmuj!

                    11. Nejen technikou. Lidi jsou jiný, frčej jiný výrazový prostředky, jinej styl vyprávění, jiná poetika. Se koukni na vtipy nebo komedie z první répy. Sem tam se něčemu dá zasmát, ale vetšina toho už je prostě jen divná a trapná. O zápletkách ani nemluvě. Starci na chmelu. Ústřední skandál je, že si dva plnoletí mládežníci zapíchají a všichni se z toho můžou zjančit. Už v osmdesátých letech jsme na to čuměli jak puci. Srovnej se Sněženkama a machrama, což je v podstatě remake Starců. A to je mezi nima tak čtvrt století.

                    12. to Shane:
                      Tak to se neshodneme – samozřejmě, že frčela spousta balastu, umělého herectví apod. Nicméně devizou prvorepublikových filmů bylo, že velká řada herců byly persony, co to prostě uměly a nebyly celebritami jenom kvůli drbům. Souhlasím, že kolikrát je srážela bigotnost režisérů, co pamatovali němák a strach producentů z pohoršení.
                      Já osobně jsem na to úchylák a sjíždím to dost často, ještě více pak, pokud se mi dostane do ruky divadelní představení, ne film, to je pak jízda. Na jevišti tihle herci dokázali tak neuvěřitelné věci a srandu, že člověk kroutí hlavou.
                      Škoda že se tak málo tehdy točilo (občas se natáčel alespoň zvuk), valná většina záznamů je až poválečných, kdy to ale hráli stále ti samí.

                    13. Doporučuji si třeba poslechnout Legrecital od Bohumila Bezoušky.

                    14. Ale jo, herci uměli. To nepopírám. Ale prostě byly jiný výrazový prostředky a jinej styl. On i ten styl herectví byl trochu jinej. A jinej styl narativu a byl v módě jinej styl humoru. Dneska prostě nenatočíš film tak, aby vypadal jako natočenej za první republiky, ani kdybys točil na původní kameru a přesný repro tehdejšího filmu.

                    15. mjfox:Jízdu znám, bylo to hezky se žlutým závojem a je z toho kurevsky cejtit, že zadarmo.Buty, Kašpar.Gajsleska je strašná, ale tady zapadla dobře.No a co?Svěráci tenkrát natočili Akumulátora, což byl nejdražší film v historii.Proběhla kritika, tak dali nejlevnější celovečerák v historii.No a pak to korunovali Tmavomodrým světem.Kdy jedna natočená scéna byla ztracena a musela se točit znova.A stála stejně jako oskarový Kolja.A když jsme u toho, tak se zeptej, jak lidi srovnávaj filmy Obecná škola a Po strništi bos.Ale fakt to nehoří.Jen se bavíme.

                    16. Tak já vám nevím hoši, ale v době kdy se vysílal F.L.Věk poprvé jsme doma neměli televizi a podruhé mě spíš zajímalo mrdání holek, cestování, podnikání a vůbec cokoliv jinýho než čumět v bedně na nějakej černobílej vobrozeneckej seriál, zvlášť když to byla povinná četba volové.
                      Kdo by se na to dneska koukal fakt nevim, moje děti a tím pádem i vnoučata ani nemaj, stejně jako já, doma televizi.

                    17. O tom se bavíme, ty opožděná Mlho!

                    18. F. L. Věk byla děsná kokotina. Herecký výkony a technická stránka byly vynikající, ale výsledek nuda. Zlatej Dietl.

                    19. Ale ta atmosféra konce 18. století… A zejména nádherná česká barokní hudba.

                    20. Od toho byla Hudba z respíria, nebo jak se to jmenovalo.
                      :)

                    21. JH: Ten díl, co byl o tý opeře nesnáším.Hlavně ta Bohdalka tam adt.Ale jinak trvám na tom, že tam byla dobře popsaná realita.

                    22. shane: Každej si mohl vybrat.Ty asi vzpomínáš se slzou v oku na Plechovou kavalerii nebo Inženýrskou odysseu.Jenže to zase nebavilo nás.I když na Nemocnici se asi shodnou všichni.

                    23. to Forge:
                      Tak z tohoto bych zrovna Shanea nepodezíral.

                    24. To fakt nevzpomínám. Ani na Nemocnici, ani na jiný Dietlovky. Já měl ze seriálů v ČST radši Profesionály nebo Dempseyho a Makepeacovou, i přes ten slovenskej dabing. Ani Místo činu a Šimpanski nebyly špatný. Nebo Taggert. Dalgliesh byla moc žvanírna. Z českejch filmů třeba Poslední propadne peklu nebo Bláznova kronika.

                    25. shane 10:48
                      Jo, ale já vocas jsem měl za to, že se bavíme o tuzemský produkci.Tak to jsem zase mimo:-)

                    26. shane 18.10.2022 v 10:48

                      Sohlasím, Bláznova kronika mě uchvátila. Nejen kvůli Zemanovi, i kvůli Holubovi.

                    27. to Shane:
                      jj, Poslední propadne peklu je libovka.
                      Atmosférou se mi líbil i pokus o muzikál Dva na koni, jeden na oslu.

                    28. to shane:
                      …že tě huba nebolí :).
                      Ale každej je na něco jinýho. Já F.L.V. vždycky žral právě pro ty herecké výkony a výpravu – příběh je samozřejmě víceméně vedlejší, ale to je právě ten majstrštyk, natočit 10 dílů de-facto o hovně, aby to bavilo.
                      Četl jsem kdysi jakýsi rozhovor, ve kterém bylo popsáno kterak Forman ukazoval producentům vybrané scény, když si stál na Praze jako lokaci pro Amadea. Amíci čuměli, jaká se dá udělat paráda za pár kaček.

                    29. misaka: Tak zhruba tak to má i seriál Vyprávěj, je to těžký retro, kulisy, nábytek, oblečení, auta, technika atd., všechno je to obraz doby… ale ten děj je tak nějak o hovně, zhruba jako každá druhá telenovela typu Ulice, Růžovka apod.

                    30. to mjfox:
                      Seriálu Vyprávěj právě chyběla ta herecká náplň: ono nestačí vybavit ateliér autentickým nábytkem z 60, 70 či 80 let. To je jenom výprava.
                      Jenže F.L.V. čerpal při výpravě z materiálních zásob Národního divadla i Barrandova, dotací a samovýroby švadlen, byli přizváni profesoři FF na soudobé kostýmy, hudbu hráli nejlepší muzikanti a soubory – a do toho ti zahrálo tolik herců najednou – od mladých po staré: schválně, tady vykopíruji seznam z CSFD a sám řekni, koho z nich neznáš (70% je povinnost):
                      Radoslav Brzobohatý, Jan Pivec, Antonie Hegerlíková, Jaroslav Marvan, Václav Voska, Eva Vosková, Jiřina Štěpničková, Dana Medřická, Jana Brejchová, Gabriela Vránová, Jiřina Bohdalová, Martin Růžek, Karel Höger, Zdeněk Řehoř, Eduard Cupák, Josef Kemr, Květa Fialová, Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Pavel Landovský, Jiří Adamíra, Vladimír Menšík, Ota Sklenčka, Bedřich Prokoš, Josef Hlinomaz, Roman Skamene, Soběslav Sejk, Josef Beyvl, Petr Haničinec, Stella Zázvorková, Vladimír Krška, Bohuš Záhorský, Ilja Prachař, Vítězslav Vejražka, Vladimír Hlavatý, Josef Somr, Otakar Brousek st., Miloš Nedbal, Nina Popelíková, Vladimír Ráž, Jaroslav Moučka, Jan Skopeček, Jiří Vala, Jaroslava Pokorná, Jaroslav Satoranský, František Kovářík, Štěpán Bulejko, Jiří Zahajský, František Hanus, Pavla Maršálková, Alena Kreuzmannová, Jan Libíček, Mirko Musil, Gustav Nezval, Antonín Sedlák, Jindřich Hrdý, Otto Zelenka, Zdeněk Hodr, František Holar, Lída Roubíková, Josef Haukvic st., Václav Švec, Jiří Valenta, Karel Netolický, Pavel Kolínský, Jiří Pleskot, Jaroslav Maršálek, Josef Burda, Jan Bajer, Otto Šimánek, Karel Hábl, Viktor Preiss, Jaroslav Cmíral, Ladislav Trojan, Karel Vavřík, Magda Maděrová, Jiří Kodet, Aleš Morávek, Karel Meister ml., Otto Kinský, Hana Houbová, Jarmila Beránková, Vít Pešina, Ilona Jirotková, Otto Lackovič, Hynek Němec, Karel Pavlík, Ferdinand Krůta, Josef Koza, Pavel Spálený, Jiřina Bílá, Lena Birková, František Vicena, Bohuslav Kupšovský, Jaroslav Raušer, Jindřich Narenta, Jaroslav Čejka, Miloslav Šindler, Eduard Haken, Karel Berman, Jaroslav Horáček, Ivo Žídek, Dalibor Jedlička, Marta Boháčová, Eva Zikmundová, Jadwiga Wysoczanská, Pavel Ždichynec, Vlastimil Harapes, Bohumil Reisner, Michaela Vítková, Marie Fischerová-Wolffová, Milena Kleinerová, Zdeněk Kryzánek, Vladimír Šmeral, Emil Rohan, Radovan Lukavský, Jan Tříska, Svatopluk Skládal, Vladimír Hrabánek, Ota Motyčka, Bohumil Švarc st., Antonín Jedlička, Ivo Niederle, Jiří Blažek, Jan Bösser, Karel Meister st.

                    31. misaka: To ti můžu nakopírovat podobný seznam herců z Vyprávěj, hrálo tam asi tisíc lidí.

                    32. to mjfox:
                      No hráli….byli tam.

                    33. Upřímně řečeno, toto dílo mě nikterak neuchvátilo… :-(

                    34. Určitě dokázal, ale proč by to někdo dělal? Filmy mám rád, ale F.L Věk je peklo, stejně jako knížka. Mám za sebou (hodně dávno) oboje.

                2. Díky. Nyní je můj obrázek o tobě kompletní.

                  1. Neni zac, rado se stalo.

                    1. Konečně může Tenzor dokončit tvůj kádrový dotazník a předat ho Camperovi. Dostane za to lízátko a plyšového medvídka a možná i obrázek brouka Pytlíka na křídové čtvrtce!

                    2. Nahodou… jeho reakce byla naprosto uzasna. Uplne se mi vybavili ti panove s paskou PS VB na rameni, ktere jsem kdysi potkaval a kteri mi prstem vyhrozovali, pokud budu rikat, co si myslim. Kdyby jen vedeli, co jsem si myslel o nich a bylo mi uplne u prdele, co si mysli oni o me…

                    3. „Nemysli. Když myslíš, tak nemluv. Když mluvíš, tak nepiš. Když píšeš, tak nepodepiš. Když podepíšeš, tak se nediv.“

                    4. Mě by spíš moc zajímalo, proč to tehdy ti lidé dělali – tedy terorizovali lidi. Vlastně ani moc nechápu, proč to začínají dělat dnes.

                  2. Ještě že tvoje obrázky o komkoliv jsou tady všem u prdele. :-D

            2. Jesterka 17.10.2022 v 3:17

              “Pamätáte si časy ešte před internetmi? Keď sme si mysleli, že za ľudskú hlúposť môže nedostatok prístupu k informáciám? Tak v tom to nebolo.” Milan Lasica

              1. to Junot:
                „Vojáčiková?!!!“

              2. Lasicovi sa pripisuje mnoho výrokov, ktoré nepovedal. Mňa teda ten chlap dosť nudil (kvôli vekovému rozdielu ani nie tak nepochopiteľne), mnohí tvrdili, že z dvojky L+S bol Satinský ten vtipnejší…

                1. Zato manželka Vašáryová řekla tolik výroků v českém prostoru! Osobně! Už je nyní jasné, že Vašáryová si hraje na spasitele, mudrce, ředitele a zachránce vesmíru. Asi moc bumbá…

                  1. to Jesterka:
                    To, že řekla něco co se Vám nelíbí neznamená, že chlastá.
                    Spíš to vypovídá něco o Vás.
                    Když už chcete někoho znevažovat, měla byste být o něco konkrétnější.
                    Což očekávat od někoho, komu to je „nyní jasné“ je naivní.

                    1. Kdykoli se Vašáryová vyjadřovala k české politice – a to dělala velmi často – soupeřila v IQ s Pekarovou Adamovou.

                    2. to Jesterka:
                      „Vojačíková???“

          2. Gdiš z kombaynů udělajý slepyce budou hrabat, vážně.

          3. Přesně tak! Hlavně se nevracet k tomu, co zajistilo největší rozkvět v dějinách lidstva!
            Čím hůř, tím víc Ukrajina, co?

            1. Pozor: to, čemu říkáte „rozkvět“, je právě to, proti čemu se takzvaní „progresivisté“ vymezují nejostřeji a hodnotí to jako krajně nežádoucí a zhoubné…

        2. Ta krypnáda jim funguje na papíře a v kabinetu, potom ještě v termonukleárním reaktoru.

  5. A možno by do Ruska mali ísť všetci ruskí zmrdi (vrátane autora článku) a už sa nevracať. Tam sa môžete klaňať geniálnemu stratégovi Vovkovi a ani vás nikto nebude považovať za bláznov ako tu.:-)

    1. A mozna bys to mel nechat na kazdem, kde chce zit a co chce rikat. Mozna bys byl rad diktator, co by lidem velel, vid?

      1. Našťastie nie som psychopat a teda sa diktátorom určite nestanem. Ale viem si predstaviť, že keby som diktátorom bol, tak väčšina zmrdov z D-F by sa mi pre kus žvanca ochotne pchala do zadku.:-)

        1. Alebo by konzistentne picovali na to aky si kus kokota. To, ze niekto nesuhlasi s vacsinovym nazorom neznamena ze podporuju RF. To uz by si mohol pochopit. Nadavaju Ti tu do rektalneho alpinistu stryka Joea? Nie tak skus aj Ty byt troska tolerantnejsi.

    2. Amen. Evidentně i na dfensovi se najde spousta fanatickych rusofilu.

      1. Simtě můžeš mi osvětlit co je to takový rusofil?

        1. Clovek, ktery ma rad rusy domaci.

          1. Rus domácí (Blattella germanica) – vidíte tam to GERMANICA? V angličtině se mu říká „German cockroach“ – německý šváb.

      2. Tak tak, statisticke rozlozeni rusofobu, rusofilu a ostatnich uchylu na DF temer odpovida normalnimu rozlozeni ve spolecnosti. Pouze je zde vetsinove vice lidi, kteri nepodlehaji propagandam a tvori si skutecne vlastni nazor. Ale to se te netyka.

        1. Nesmysl na první pohled je vidět, že až na výjimky, je to tady proruská žumpa. Kremrole si tu v diskuzí navzájem chrochtají a těší se z každého neštěstí co někoho postihne. Teda kromě ruska to samozřejmě vyhrává svoji speciální denacifikační operaci.

  6. Takže podle Jozi je Rusko nejúžasnější stát na světě kde chtějí všichni žít. Zajímavé že od začátku války a po mobilizaci utekly miliony lidí na západ. Tak ti Jozo nevím….a když je tam tak levno a báječně, proč tam neproudí miliony imigrantů? Že by to nebylo až tak skvělé?

    1. Vis jak poznas na diskusi blba? Ze musi nejprve vsechno vyhnat do extremu, aby vubec mel nejake radobyargumenty.

      Konkretne stran imigrantu – jestlize vime, ze do RF od zacatku valky (2014) uteklo celkem 4,5 milionu Ukrajincu, lze z toho neco dovodit? Ja myslim, ze uplne stejny hovno, jako proc do Libanonu utekly 3 miliony Syranu. Libanon ani zdaleka neni lepsi, nez Syrie. Jenze cokoli je lepsi, nez valka, vime?

      A ze na zapad zdrhali vzdycky vsichni, od kvalitnich vedcu po sejdire a podvodniky, je tema stare par stoleti. Neni to nic divneho a neni to tim, ze by zapad byl lepsi an bloc. Pro urcite lidi z urcitych duvodu to proste muze byt lepsi misto k zivotu. Ja jsem taky znal hokejisty z Hradce, co byli v Rusku spokojeni a nechtelo se jim do Ceska. Znamena to co, Halik? No uplny hovno.

      1. „Vis jak poznas na diskusi blba? Ze musi nejprve vsechno vyhnat do extremu, aby vubec mel nejake radobyargumenty.“

        „Já bych přidala, že určitě agresivní Rusové na Ukrajině zašlápli mnoho nevinných broučků, berušek a housenek! To by se mělo rozmáznout!“

        Well done.

    2. Do Ruska odešly miliony lidí ještě před válkou – z Ukrajiny i z jiných zemí bývalého SSSR.

    3. To nevím, jestli je Rusko nejúžasnější stát na světě, ale rozhodně může podstatnou částí za to, že ty jsi mohl posledních deset let mektat jak se máme nejlépe v historii. A přitom to stejně byla jen taková potěmkinova vesnice. To musí štvát, co?

  7. Ty vole, to je jak za Covidu. Každý je jako při Covidu nyní odborník. Tehdy na virologii. Nyní na cenotborbu energii a mezinárodní politiku a nerostné bohatství. Opravdu k bliti tady tyhle žvásty.

    1. Vládu odborníků slibovali komunisti – vědecký světový názor, bez pověr a tmářství, s železnou logikou marx-leninismu. Nějak jim to nefungovalo.

      1. Ta jeho posledni veta je sebereflexe.

        To se ceni, uznej.

    2. Jakože opravský otporníci jsou jen ti které (stejně jak za covida) určí strana a vláda?

  8. Teda já jsem neznaboh a z katechismu vím jenom tolik, že papež je Ancikrist…
    Nicméně mám jakési tušení, že dogma o neposkvrněném početí Panny Marie se netýká početí Ježíše Marií, ale početí Marie Annou…
    Někteří diskutující to zřejmě vědí (ti, co zmiňují Jáchyma), ale neřekli to výslovně…

    1. Jsem to ale popleta, jdu se stydět před zrcadlo…
      A také si stokrát řeknu (psát se mi nechce): „Nebudu komentovat články napřeskáčku“…

      1. Tak je to se mnou ještě horší, než jsem si myslel…
        Dal jsem komentář OMYLEM pod správný článek…

        1. tak aspoňs nám prodloužil život, ne? :o)

  9. Článek plný ruských sraček s účelově vybranými údaji.
    PPP – Ano je pravda, že HDP podle parity PPP je Rusko 6 na světě, ale třeba 12 Itálie je na 75 procentech Ruska. A rozhodně u zbrojního materiálu (kovy, chipy atd.) nerozhoduje moc parita kupní síly.
    Maďarsko – 13 procentní základní úroková sazba mluví sama za sebe, pro srovnání ČR 7 procent. Nehledě na to, že cca 750 Ft (45 Kč) říjnové ceny za kubík odpovídá naší ceně
    OPEC – již dlouho dopředu avizoval, že chce držet ceny okolo 90 USD barrel
    Čínské díly – myslíte nesmyslné covidové čínské uzávěrky a tím narušení výrobních řetězců
    Continental – ano to je ostuda

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017