Obžaloba státní školy, Díl 10.: Ústavní past, 24 % odkladů a jak hacknout systém z obýváku - zpět na článek
Počet komentářů: 345
Přidat komentářNapsat komentář
Musíte se přihlásit, pokud chcete komentovat.
Musíte se přihlásit, pokud chcete komentovat.
a pohádka na závěr:
díl první: https://dfens-cz.com/velka-svine/?show=comments#comment-524225
díl druhý: https://dfens-cz.com/velka-svine/?show=comments#comment-524496
Pohádka o strašidýlku Hulákovi: Díl 3. – Stříbrný Sýček a Zrcadlo Pravdy
Malé strašidýlko Hulák dál sedělo pod obřím kořenem, drkotalo zuby a snažilo se ignorovat studený déšť. Aby přehlušil strašidelné zvuky svobodného lesa, začal si Hulák sám pro sebe nahlas a vztekle vyprávět, jak moc jsou všichni kolem něj neschopní.
„Všichni to jsou jen ufňukané vločky!“ pištěl do prázdna a třásl svým zlomeným proutkem. „Já jsem přežil formování v těch nejtvrdších komínech! Já su strašně drsný! Oni by beze mě vůbec nevěděli, jak se má správně stát v pozoru!“
„Zajímavá teze,“ ozvalo se najednou z větve přímo nad ním.
Hulák nadskočil, až mu z hlavy spadla čepička ze sazí. Podíval se nahoru. Neseděl tam žádný z těch vystrašených vrabců, na které byl zvyklý z domova. Seděl tam pták s peřím ostrým a lesklým jako ocel. Byl to Stříbrný Sýček jménem Savp. Měl obrovské, pronikavé oči, které vypadaly, jako by viděly přímo do Hulákovy zmatené hlavičky, a v pařátku držel malý notes z březové kůry.
Hulák se okamžitě naježil, vypnul hruď a zkusil nasadit svůj starý velitelský tón. „Kdo ti dovolil na mě mluvit?! Já jsem král střech! Já tady ten les vlastně celej kupuju, víš? Mám tolik zlaťáků, že si z nich stavím hradby!“
Sýček Savp jen pomalu mrkl. Nevypadal ani trochu vyděšeně. Naklonil hlavu na stranu a zeptal se tichým, zvídavým hláskem: „Skutečně? A mohl bys mi ukázat výpis z lesního katastru? Z jakých zdrojů tvé bohatství pochází? Zatím totiž vidím jen malé usmolené strašidýlko, co sedí po kotníky v bažině.“
Hulák zrudl. Na takové otázky nebyl zvyklý. Doma na střeše stačilo zařvat a vrabci zalezli. „Ty jsi jen umřelá magie!“ začal prskat. „Jsi jen podřadný lůzr, co nerozumí mé velikosti! Tady všichni jen fňukají, místo aby plnili zadání!“
Savp si vzal kousek uhlíku a udělal si do březové kůry čárku. „Klasický argumentační faul Ad hominem,“ zhoukl spokojeně Sýček. „Když nemáš důkaz pro svá tvrzení o zlaťácích, zaútočíš na mě a začneš mi nadávat. Pokračuj, je to fascinující vzorek kognitivní disonance.“
Hulák lapal po dechu. Ten pták se mu vysmíval! Zkusil tedy vytáhnout svůj nejtěžší kalibr – své vlastní utrpení, na které byl tak pyšný.
„Já prošel tím nejtvrdším výcvikem!“ řval Hulák, až mu zaskočila dešťová kapka. „Mě bily kroupy, mě pálily saze! A udělalo to ze mě to nejlepší strašidlo na světě! Vy jste jen rozmazlení sráči, co potřebují být litováni!“
Sýček Savp se tichounce, ironicky zasmál. „Klam přeživších. To, že tě v dětství otloukaly kroupy a ty jsi kvůli tomu teď neurotický a agresivní, není důkaz kvality toho výcviku. Je to jen důkaz, že ti to nenávratně poškodilo charakter.“ Sýček slétl na nižší větev, přímo před Huláka. „A co se týče těch ‚sráčů‘, kolem kterých se neustále točí tvá slovní zásoba… Neprojektuješ si náhodou do ostatních svůj vlastní pocit méněcennosti?“
To už bylo na Huláka moc. Jeho malinké ego, držené pohromadě jen zvykem a křikem, začalo praskat. Ten Sýček ho nebil. On ho prostě jen rozebíral na součástky pomocí obyčejných, klidných otázek. A to bolelo mnohem víc.
Hulák zahodil zlomený proutek, padl na břicho do mechu a pevně si oběma rukama zacpal uši. Zabořil obličej do bláta a začal zpívat: „LALALALA! Neslyším tě! Dávám si tě na ignore list! Nejsi skutečný! Já mám axiomatickou pravdu a vy všichni jste se proti mně spikli! LALALALA!“
Sýček Savp si ho ještě chvíli zkoumavě prohlížel. Pak si udělal poslední poznámku do svého notesu, pokrčil křídly a tiše zahoukal. „Jak myslíš. Zůstaň si ve své bezpečné bažině.“
Sýček roztáhl stříbrná křídla a odletěl hlouběji do lesa, hledat další zbloudilá strašidla, kterým by mohl pokládat nepříjemné otázky. A Hulák tam zůstal ležet, s rukama na uších, uvězněný ve svém vlastním strachu, přesvědčený o tom, že on jediný je normální a celý zbytek lesa se zbláznil.
Čekal jsem nějaký opus. Shrnutí napříč všemi díly.
Jak nejdříve diskutovali a vůbec netušili, že Jan Sedlák používá AI. :-D
Tak co zas ten hulák provedl. :-D
Volné pokračování sci-fi příběhu:
.Hulák tam ležel v blátě, uši zacpané, a v rytmu svého „LALALALA“ se kymácel ze strany na stranu.
Nevšiml si, že se těžké boty s okovanou špičkou zastavily jen pár centimetrů od jeho nosu.
.
Nad ním stál dřevorubec Skácel. Nebyl to ale obyčejný dřevorubec. Skácel nosil flanelovou košili, v kapse měl logaritmické pravítko a místo broušení sekery si raději brousil vtip na lokálních filozofických debatách v hospodě „U Pařezu“. Opřel se o násadu své obří sekery, vyfoukl dým z dýmky a chvíli pozoroval to hroutící se klubíčko sazí.
.
„Fascinující,“ zamumlal Skácel hlubokým hlasem, který zněl jako praskání suchého dřeva. „Čistá kazuistika v přímém přenosu.“
.
Hulák opatrně odchlípne jeden prst z ucha. „Cože?! Kdo jsi? Další fňukna, co mi chce brát moji pravdu?“
.
Skácel si dřepl, až mu zakřupalo v kolenou, a podíval se Hulákovi přímo do očí. „Jsem Skácel. A sleduju tě už od té chvíle, co jsi začal řvát na ty vrabce. Víš, Huláku, ty jsi jako tenhle starý smrk, co tu hnije vedle tebe. Navenek se tváříš jako tvrdé dřevo, ale uvnitř jsi prolezlý kůrovcem vlastní nejistoty.“
.
„Já nejsem žádnej strom! Já jsem byznysmen! Já jsem kápo!“ vyštěkl Hulák a pokusil se o výhrůžné gesto, které skončilo tím, že mu do pusy vletěl kus mechu.
.
Skácel si klidně prohrábl vousy. „Analýza situace je prostá, chlapče. Trpíš něčím, čemu my v lese říkáme ’Syndrom dutého kmenu‘. Čím víc je strom uvnitř vyhnilý, tím víc musí jeho kůra praskat a vrzat, aby vzbudila dojem síly. Tvůj křik není projev autority, ale akustický smog, kterým se snažíš přehlušit ticho vlastní prázdnoty.“
.
Hulák se nadechl k další urážce, ale Skácel ho přerušil pohybem ruky.
.
„Podívej se na tu svou sekyru… vlastně ten tvůj proutek,“ ukázal Skácel na zlomenou větvičku. „Snažíš se s ní pokácet celý les, ale přitom jsi ji zlomil o vlastní tvrdohlavost. Sýček Savp ti nastavil zrcadlo, ale ty ses do něj odmítl podívat, protože bys tam neuviděl krále, ale jen vyplašené strašidýlko, co se bojí, že když přestane řvát, přestane existovat.“
.
„Ty jsi jenom placenej agent mých nepřátel!“ vypískl Hulák, i když v hloubi duše cítil, že Skácelova slova sedí jako dobře zaťatý klín do špalku.
.
Skácel se zasmál, vstal a hodil si sekeru na rameno. „Ne, Huláku. Já jsem jen ten, kdo ví, které stromy stojí za to zachránit a které jsou zralé na odpis. Ty zatím vypadáš na palivové dříví. Ale víš, co je na dřevu skvělé? Když se zbaví té shnilé kůry a nechá se opracovat, může z něj být i něco užitečného. Třeba noha od stolu, o který se někdo opře.“
.
Dřevorubec udělal pár kroků do mlhy, ale pak se ještě zastavil. „Mimochodem, ta tvá strategie ‚ignorování reality‘ má jednu zásadní chybu. Realita tě neignoruje. Ta tě prostě jen v tichosti rozloží. Dobrou noc, veličenstvo.“
.
Skácel zmizel v lese a nechal Huláka v tichu, které bylo najednou těžší než všechen déšť světa.
Hulák tam seděl, proutek v ruce, a poprvé v životě nezačal křičet. Jen se díval na své špinavé ruce a přemýšlel, jestli je v něm skutečně víc sazí než srdce.
Mište tuke pro kar has
Denge menge mongo longo.
Tukabel, tukabel!
Bývalý ředitel gymnázia napočítal na letné 250 000 000?
https://www.youtube.com/watch?v=-6rNzoDnhoo
https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096898594-udalosti-komentare/226411000370323/cast/1177216/
Generace úzkosti: Proč se mladí bojí dospět? | Všechno, co nebudu
https://youtu.be/U9jpoDe1l-g
Honza53: „Tímto se s touto sérií loučím.“
Volejte sláva a
pět dnítři dny se radujte!— jeden z učitelů od
bporných předmětůvolejte třikrát urá! urrááá! urrráááááá!
Můžu volat s „Č“ na začátku a „K“ na konci??
Dnes musí ožrat se každý z nás,
protože mrtev je AI/Honzas!
The jov bokhate peťarelas, so dumines
PP katar jekh panelo kher ando Chánov, sigurno.
Stalo se fčéra na pravidelném komunitním shromáždění (Velký Pátek každej tejden)……..
Nějaká speciální komunita?
Kdo provede lepší reset?
Protože i ten „Proof of Work“ musí mít některé atributy, které „na funkčnost nemají vliv“, jenže to platí jen v okamžiku, kdy je vše OK a zalité sluncem, ale když přijdou problémy, tak létající dron ubastlený na koleni není servisovatelný, výměna vrtule je úkon jako Rubikova kostka… A kudy a jak chcete v té „zvídavosti“ a „vnitřní motivaci“ zajistit, aby v honbě za endorfiny nedodávala jako produkt jen jinou zkratku ke granuli, které se v IT říká „zkompilovalo (přeložilo) se to (rozuměj software), pojďme to prodávat“? To, že se software úspěšně spustil a úspěšně předvedl požadovaný úkon, není známka kvality. Ani to, že dron letěl. Jenže přesně k tomu dnešní svět mílovými kroky míří a – (malý povzdech) – dost možná, že ten pruský model svojí odpudivostí na tom má svůj lví podíl. Ale současně, pokud už nebude ani on: kdo a jak nás naučí, že práce není koníček a pokud nás práce baví, začali jsme dělat něco špatně – ne pro sebe, ale pro zákazníka.. tj. pro ostatní kolem sebe, pro společnost!? A že vytvořit a prodat 3 písmena „ABC“ není abeceda, i když se nám nechce do toho zbytku až po „XYZ“? Jak donutit náš mozek k akceptaci tzv. Paretova pravidla, že pro těch posledních 20% výsledku musíme odvést těch 80% námahy – ale nejen „u stolu“ (ponku, lžíce a fanky, koštěte…) ale hlavně v hlavě? Tedy právě v tom, abychom se pak podívali na výstup z AI a řekli: nojo, ono Ti to opravdu funguje, to slepé střevo jsi fakt robote odoperoval krásně. Ale nevadí ti, že jizvu má pacient na levé straně, a že ti umřel, protože sis neumyl a nevydezinfikoval ruce od toho předchozího? Kdo nás donutí „prokousat“ se tím, jak je kolem nás svět složitý a neúprosný a vzít to v našem konání co nejvíce v úvahu? Kdo a jak?
Nebudu opravovat všechny AI mediované a do 10 článků rozředěné blbosti, ale:
1) úhelným problémem dnešního školství je to, že doba maximální pamětní vštípivosti je promarněna laxním a neintenzivním vzděláváním. Na VŠ přijde pacholek už s křížkem po funuse. Odklad vzdělání je prohloubení problému, byť by byla ZŠ (a SŠ) sebepitomější. Ano, domácí vzdělávání může být někdy řešením, ale musí to být neskutečně náročné.
2) druhým problémem dnešního školství je fakt, že vychovává slabochy. Kladeny jsou minimální nároky a zároveň se potlačuje přirozená dravost mezi dětmi. Děti nenastupují do školy jako degenerované, ale stávají se degenerovanými proto, že jsou nevytížené. Nemusí se pořádně snažit, zůstávají nezralými a nesvéprávnými dětmi mnohem déle, než by si jejich mozek zasloužil. Nadto narozdíl od naší generace nemohou zlobit; na zlobení je náš systém extrémně citlivý a řeší ho represí nebo nesmyslnou psychiatrizací. Tohle asi může vyřešit vzdělávání nikoli domácí, ale chození na fotbal nebo do houslí, trenéři a hudebníci nepodléhají populárnímu trendu nebojovného flákačství.
3) teprve třetím problémem je duchamornost a nezáživnost. Typicky výuka přírodopisu ve škamně, místo aby se děcka vyvedly do lesa nebo do zoo. Řešitelné asi jen zvýšením platů učitelů a důslednou selekcí. Tenhle problém domácí výuka řeší dobře.
Tedy se základní autorovou myšlenkou souhlas, ale škola z konce 19. století by posloužila ještě lépe.
Dissenter 28.3.2026 v 8:23
Přišla vzácná chvíle, v které s vámi musím souhlasit takřka bez výhrad.
Takřka, protože řešitelné zvýšením platů učitelů to podle mého názoru není.
Přehlížíte důslednou selekci. Dnes je učitelů málo a ředitel musí brát i uspavače hadů s logopedickou vadou.
Dissenter 28.3.2026 v 9.05
To se mi nezdá.
Uspavače hadů jsem zažil na všech stupních škol a uspavače s logopedickou vadou na vysoké škole, přednášel dějiny MDH a je pravděpodobné, že vyselektován byl pečlivě. Jiný přednášel agrotechniku. U obou ale uspávací efekt logopedická vada rušila.
Přihlédnu-li k souběžné diskusi s vámi, se skutečným uspavačem jsem měl problém až na VŠ. Onen pedagog moje usínání na přednáškách nesl těžce – onu tíhu jsem byl nucen v celém rozsahu pochopit v průběhu zkoušky…
Slibuji, že budu méně používat synekdochy pars pro toto. :-)
Je vcelku jedno, proč je učitel nepoužitelný. Současné nízké platy ve školství vedou k tomu, že ředitel musí vzít kohokoliv s „pajdou“ a tudíž nemůže ty nejhorší vykmitnout, poněvadž by neměl kdo hlídat děti.
Zvýšení platů (popřípadě plus zrušení podmínky pedagogického vzdělání a náhrada VŠ vzděláním v oboru) by vedlo k nárůstu zájemců o práci ve školství a tedy o možnost výběru těch kvalitnějších. Uff.
@Dissenter
S mnohým z toho, co jste dnes napsal, souhlasím, ale platy až tak malé nejsou.
Lidi, co odešli, většinou zdrhli kvůli chování dětí a rodičů. Jasně, řekli „za ty prachy to nestojí“, ale primární důvod IMHO bylo znechucení tím, co si museli nechat líbit.
Kam se zdrhá ze školství?
SAVP:
„Kam se zdrhá ze školství?“
– – –
Do státní správy, k fízlům, na obecní úřady.
Takže znáte pouze tyto tři sektory?
Nebo je to vaše guilty pleasure?
SAVP:
„pouze tyto tři“
– – –
A kdybych udělal na konci tři tečky, sebral bych ti možnost kontrovat.
Jsi šmejd.
@ SAVP
Tak jeden z těch, co znám, má tiskárnu.
Tři čtyři seděj někde v kanclu ve firmě.
Další dělá instruktora lyžování a průvodce cizinců.
A jedna se dobře vdala a je v domácnosti.
Ale masovka to není.
Tak do 10%?
Myslím, že jsou. Děti jsou v jádru dobré, rodiče už tak moc ne, ale člověk jen trochu charismatický, rázný a inteligentní je 1) zaujme a 2) zkrotí. Jenže tihle lidi ve školství moc nejsou; protože z jejich pohledu je to almužna. Občas se někteří nadšenci objeví na PORGu, Gymnáziu Mikuláše Koperníka nebo v Bílovci (modří vědí).
Jsem pro finský přístup; učitele zaplatit podobně jako lékaře (stoupne tím i jejich prestiž v očích rodičů) – a hlavně si pak moci vybírat. Ono se to vyplatí.
To Dissenter
To je zajimava vecna otazka vsech autoru hororu :-). Fakt jsou deti v jadru dobry :-))? On i ten nas malej rozkosnej grazlik umi poradne orostovat situaci a to je to dite v zasade hodny. Ovsem stoprocentne :-)))? No, ja ti nevim…Podle me testujou hranice jak stenata a velikanskou dobrotu bych teda neprepokladala…Ale ja nejsem uplne zaslepene milujici mamicka, hanbarny a potouchlustky vnimam ku smule mladete.
Proto bych udržoval v rovnováze zaujetí a krocení.
Občas si střihnu hodinu na střední škole, je to jistě jiná situace než učitel, který má hodinu každý pondělí a čtvrtek mezi osmou a desátou, ale i když nábožně poslouchají a chytře diskutují, taky musím občas někoho slovně vytahat za uši.
Osvědčila se mi ironie, i když bych raději mrštil svazek klíčů.
To Dissenter:
Tak :-). A to si vezmi, ze mas jeste ten osobni prepych dulezityho pana doktora, tedy autority atraktivni a jaksi sexy z podstaty… Kazdopadne klicema nehazej, lepsi je hod kridou :-).
Křídy už mají málokde, dneska letí fixy a bílý tabule.
To Dissenter
Fakt? no co se da delat…dostanou teda fixkou :-) My prej kridy jeste mame tady v nasem ustavu. Ovsem barevny. Hec.
„jaksi sexy z podstaty…“
Pro koho?
Jednodušší jedince?
Slecna Ling 28.3.2026 v 19:37
Děti nejsou ve své podstatě nic než zvířata.
Je to řečeno ve zkratce, s nadsázkou a znamená to, že děti nejsou ani dobré, ani nedobré.
Podrobný výklad podal například Irenäus Eibl-Eibesfeldt (Člověk – bytost v sázce, 2005).
Při laickém pozorování svých dětí a jejich vrstevníků jsem dospěl k souhlasu s tvrzeními jmenovaného vědce.
To ygorek
Myslim, ze se k vam vsem pripojim :-)
@ygorek
Jo, tak nejak to je. Dokud deti nejsou svazovane vychovou a konvencemi, chovaji se prirozene, takze mnohdy jsou to neuveritelni hajzlici. Ale zase u neceho naivni, duverivi, atd.
Rozhodne neni pravda, ze skola je akorat nici. Skola je ma usmernit pro spolecensky zivot. Nemam rad levicacky pindy, ale u tech deti je to potreba. Umet respektovat nejaka pravidla a naucit se v jinych zase chodit. A rodice maji ukazat ktera pravidla jsou ktera. Kdyz rostou deti ‚jako drivi v lese‘, taxe k vysokemu prijmu poctivou cestou malokdy propracuji.
Zejmena u malych deti je nekdy az neuveritelne, jak dokazou byt navzajem hnusne. Tam je ta neposqrnena priroda nejlip videt.
Člověk má dvě vrstvy. Pudy a vědomé chování. Pudy převezmou řízení vždy, když to člověk nemá v ruce, aby zachránily přežití jedince / rodu aspoň nějak. Civilizace je o tom pudy a vědomé chování zkulturnit.
Vracení se k pudům a chtíčům („ke svobodě“) bez omezení je cesta do prdele.
oprava: Gymnáziu Jana Keplera nebo v Bílovci (kde je ten Koperník). Kepler nebo Koperník, vso rovno. :-)
To víte pouze o dvou zařízeních z celé ČR?
Vy?
Děti jsou víceméně stejné, souhlas.
Jde o to, jak se vychovají. Pokud je vychovává někdo, jako bylo tady v jednom z minulých dílů (vulgarita, buranství, flákačství), tak se tomu holt přizpůsobí. Tam bohužel „finský přístup“ nepomůže, protože pokud rodič nechce, aby se dítě vzdělávalo, tak se vzdělávat nebude.
U nás se druhý rok po sobě povedli prváci, ale jsme gymnázium, přecejen pozitivní deviace.
Nadšenců znám desítky. Kdo myslíte, že se ve volném čase schází na Elixírech, Heurékách apod.? A to je jen fyzika.
takže nakonec budou jednotlivý stádní složky soutěžit vo lidi mezi sebou? nedávalo by větší smysl zrušit pár desítek tisíc zbytečnejch míst nekde jinde? třeba můžem začít ikluzou :o)
Jestli myslíš inkluzi, tak asistenti obvykle plně kvalifikovaní jako učitelé nebývají.
A ano, několik z těch, co znám, ty děti vůbec nepotřebují. IMHO je to zašívárna.
Co není může byt, žejo. Je to fakt VELKÁ množina, určitě se nekdo bude dát vybrat.
@ Behe
Nojo, jenže potřeba jsou informatici a fyzikáři. A zrovna tohle ti asistenti asi nebudou schopni učit… Na občanku nebo děják je učitelů dost.
Informatici ze školy anebo praktici s pedagogickým minimem?
To je diametrální rozdíl.
Ale rešitelné to je.
Stát platí 5 let školu zadáčo, takže minimálně 5 let odmakat ve státním (škola, úřady) anebo se vyplatit (zaplatí firma, která zaměstná absolventy a tím si je zaváže). Hned by se vidělo jaká je cena IT pracovníků na trhu práce a které školy umí generovat zisk.
Já bych klidně učil fyziku nebo informatiku. Za podmínky, že to bude buď dobře zaplaceno, nebo jsem ochoten slevit, když to bude bez burace a byrokracie.
Co matika a psychologie?
To taky?
Trafikárna pro ty, co spolu mluví…..
A kam je přesunout?
Do zvláštních škol?
A tam bude učit kdo?
Co zkusit myslet dál než…
Tam to přeci nevadilo.
Leda, že by to byl VUML. :-D
Logopedická vada u učitele?
Co matikář dyskalkulik?
Nebo chemik s ADHD? :-D
Nebudu…, ale 1, 2, 3. :-D
„a zároveň se potlačuje přirozená dravost mezi dětmi“
.
A kdy tomu bylo jinak?
Jste ještě nepochopili, že škola slouží primárně ke zformátování a zformování masy?
I k potlačení jakékoliv individuality.
„Na VŠ přijde pacholek už s křížkem po funuse.“
.
I kdyby nepřišel, tak na některých VŠ kolikrát učí lidé o jeden krok napřed s minimální či žádnou praxí.
Prváky (budoucí bakaláře) učí čerství magistři, kteří zároveň studují Ph.D.
Bakaláře (budoucí magistry / inženýry), přinejlepším docenti, ale spíš doktorandi.
„ale škola z konce 19. století by posloužila ještě lépe“
.
To, že něco fungovalo vám neznamená, že to bude fungovat dalších 200 let.
Jinak by stále vše poháněla pára.
Chybí bod č. 4 a to je role rodičů.
Pořád se hledá viník kdesi venku, ale role rodičů je přitom do 7 let věku zásadní.
To co zanedbají rodiče, viz. třeba logopedické vady řeči u předškolních dětí, to už se pak horko těžko dohání.
Divné stesky, na téma odkladů. Já šel na základku v pěti a kus, na střední ve třinácti a kus a na vejšku v sedmnácti a kus. Ještě mladší byla spolužačka a souputnice, ta byla rozená až v prosinci. Prostě jsme šli dřív. Oba dva jsme měli skoro furt všude samé jedničky (tenkrát se ještě hrála hra se známkami). Na vejšce jsme už hru na „hodnocení znalostí“ nehráli. Nic jiného než jedničku jsme nebrali, šlo přece o peníze. Prospěchové stýpko bylo docela fajn. Takže se znechuceně odcházelo od zkoušek, dvojku neberu!!!!
To byla divná vejška, kdo odstoupí od zkoušky po zadání otázek, má neprospěl.
Dissenter 28.3.2026 v 8:34
To byla vejška úplně normální. Postupu uvedeného h72 se používalo například při snaze studentově získat prospěchové stipendium nebo červený diplom.
Co se týče vaší konkrétní připomínky: ano, odstoupení od zkoušky po zadání otázky bylo klasifikované jako „neprospěl/la“ a „dvojku neberu“ technicky bylo odstoupení od zkoušky po zadání otázky.
A co má být?
Adept se normálně přihlásil na druhý termín.
No jasně, ale pro účely prospěchového stýpka se počítají (u nás) jen první pokusy, opakování zkoušky = 4, dtto absolutorium summa cum laude.
Dissenter 28.3.2026 v 9:04
Aha.
V dobách, kdy jsme s h72 studovali, tak přísné podmínky nebyly, nebo byly pouze na některých školách, to by mohl upřesnit někdo z absolventů – je dobré si připomínat historické reálie.
To je od kdy a kde – za nás se počítal celkový výsledek a dokonce bylo možné dodatečně opravit až dvě trojky, pokud by kazily průměr na červený diplom…
To za mě dehonestuje samotný průběh zkoušky. Vzdát musí být vždycky hodnoceno hůře než v boji padnout.
Nehledě k tomu, že červený diplom není k ničemu, nicméně za našich dob za něj dávala tuším Česká spořitelna dárek na studentský účet, což bylo příjemné.
Dissenter 28.3.2026 v 9:24
Červený diplom byl z hlediska praktického uplatnění k ničemu, nicméně při nástupu do zaměstnání měl jeho držitel, alespoň v mém oboru, nárok na vyšší nástupní plat, dělalo to tuším 100 Kč měsíčně.
Jestli byl červený diplom nějakou výhodou při ucházení se o místo ve výzkumu či státní správě, netuším.
Bavíme se o době před 1989, tedy v podstatě o středověku (ne, nechci dějepisnou definici Middle Ages)? Má to nějakou relevanci pro současnost a budoucnost?
Dissenter 28.3.2026 v 9:34
Diskutujeme o hranicích divnosti/normálnosti:
„To byla divná vejška, kdo odstoupí od zkoušky po zadání otázek, má neprospěl.“
Co se středověku týče, předpokládám, že většina diskutujících v tomto vlákně studovala a případně stihla odpromovat za reálného socialismu.
A ták, já zvažoval školství po plyšáku. Nestihl jsem za socíku ani maturitu.
Myslím si, že dějinný předěl 1989, od diktatury zastydlých blbů k dnešní demokratické vládě jásavých blbů je natolik velký, že zkušenosti jsou nesdělitelné a nepředatelné. Mohu se jistě mýlit.
@Dissenter
On ten předěl probíhal postupně.
Já třeba studoval po plyšáku (blbej kádrovej profil) a neměli jsme žádný Bc. ani kreditní systém, ještě to jelo postaru. Bylo nás i relativně málo, dneska je na té škole několikanásobně víc studentů.
Obsah studia byl prakticky stejnej, jen vyházeli marxák. Ono na teorii relativity nebo na derivacích moc není co měnit… Počítače se začaly zavádět už „ve středověku“, jen se prostě postupně zkvalitňovaly.
S tím středověkem je to spíš mediálně fedrovaná představa mlaďochů, z který postupně vyrostou. Ledaže bychom za středověk považovali i to, co bylo na Západě dejme tomu 1985.
Předěl byl minimálně 5 ne-li 10 let.
Až s přístupem do EU se začlo více mění měnit.
Celospolečensky.
Já spíš mluvil o předělu v životě než ve školství.
Mému sluchu znějí hrozně cize věty typu „nárok při nástupu do zaměstnání“, něco jako „deputátní uhlí“. Nejsou žádné nároky a nástupy, uzavírají se oboustranně výhodné smlouvy s možností více méně libovolného ukončení. A ne, opravdu to není totéž, ani mentálně ne.
Dissenter 28.3.2026 v 19:27
Upřesnění: O uvedeném nároku mě poučil až kádrovák při podpisu smlouvy, v době studia jsem se o takové záležitosti nezajímal, jsem někdy trochu lehkomyslný.
Nástup do zaměstnání nepochybně existoval a existuje i dnes. Dokonce se statisticky zjišťuje i nástupní plat v tom kterém zaměstnání, dokonce s přihlédnutím k lokalitě.
Co se týče smluv, existují i smlouvy oboustranně přijatelné, nebo skutečně jen oboustranně výhodné?
Zejména u vědomí, že existuje zákoník práce.
Deputátní uhlí je naturální odměna stejně jako deputátní obilí, brambory, dřevo či ubytování. A dokonce to bývá zakotveno i v leckteré oboustranně výhodné smlouvě, „ještě je mám schovaný“, jak říkával Čochtan (popravdě řečeno, nejspíš jen tu poslední).
Ygorek: Naše duševní světy jsou zcela jinde („kádrovák“).
Nicméně, stejně, jako si klepete na čelo vy, klepou si na čelo často úředníci v komunikaci se mnou, chyba je zcela jistě na mé straně. :-)
Dissenter 28.3.2026 v 20:32
Kádrovák reálně existoval a existuje, jen se mu říká „ejčár“.
To je v duševním světě nepochybně propast.
ygorek:
On tyhle staré výrazy nezná, je to „Y“.
Ygorek + Corona: Já ty výrazy znám. Přestože působí na první pohled jako synonyma, je s nimi spojen úplně jiný způsob myšlení. Kádrovák je nadřazená bytost, u níž se člověk „hlásí k nástupu“, HR je pomocné (servisní) oddělení, které za člověka zprocesuje nezbytné papíry – úlitbu zákonu.
Dissenter 28.3.2026 v 21:04
Nepochybuji o tom, že je znáte.
Třeba z vyprávění (můj kvalifikovaný odhad).
Dissenter „Hlásí k nástupu“ a je nějak nadřazenej? Kde jste na tenhle srandovní hlod přišel?
Ne byl to jenom obyčejnej komouš a tento fakt bylo potřeba v úvahách zohlednit. To je vše.
A kam spadá personální?
Hmmm… v Risi je to PA. Proste Personalabteilung. Sefova je tam nejvetsi boss, pred kterym se uklani krome majitele uplne vsichni. Samozrejme, ze oddeleni predevsim papiruje, ale kdyz si ted mapriklad GF nechal vypracovat sjetinu nemocnosti, abymel klic pro ‚zestihleni personalu‘, prave PA toto zpracovavalo.
Rise je zrejme tedy ve stredoveku, protoze te sefove nikdo jinak nerekne, nez Kaderführerin.
Celkove je zajimavy te rissky rozkol. Na jedne strane si tam naserou turky a Africany, ale na strane druhe si jazyk anglictinou tak, jako my Cesi, rozesrat nenechaji.
PA znamená Power Amplifier = výkonový zesilovač nebo koncový zesilovač.
@AC
A AC je Alternating Current, nebo taky Air Condition :-)
V nemcine je PA Personalabteilung.
Mimochodem, celkem sranda je OPA. V anglictine je to jasny. V cestine take, i kdyz na konci je ‚zesilovac‘. Nemec netusi. Jo, OPV, tak to jo, to se chyta. Pritome anglicky, alespon zaklady, vsichni technici umi.
A kdo jinej by měl jako zpracovávat přítomnost v práci / vyhodnocení nemocenské?
Finanční?
–
Co angličtina, ale němčina jakou zanechala v češtině paseku.
To corona
Kdo? Savca je y? Hele a nechtel jsi spis rict provokater nebo troll? Co ta vase presdrzka? Uz ti nejak chlapsky zareagoval?
Slecna Ling:
Je Y. Ty taky, a seš z Prahy.
Hlásím se k oběma svým chromozomům, X i Y!
Dissenter 28.3.2026 v 21:36
– – –
Seš „Y“.
A je to. Kádrovák vydá sociometriku (zmatenou) a tím to končí.
Naštěstí jen v hospůdce u shnilýho pařezu. :-D
To corona : Haha, to sem. Gratuluju, ze si pamatujes, co ti povidam. Ale k veci? Co to Savo? Cos udelal ty osobne?
Ty výrazy zná jenom céčko.
Pravda zažil je jen krátce než přišel plyšák, ale i tak je to geroj. :-D
Čochtan, vodník! Ze Zlatý stoky, okres Třeboň!
Co svazáci?
@ Dissenter
No já byl za komanče dělník.
Nárok jsem neměl na nic extra – skladnický boty a obědy v závodce. IMHO to je dneska taky.
Co se týká oboustranně výhodných smluv, to je ideál. Teorie. V praxi to tak být nemusí. Záleží na tom, co děláte.
Samozřejmě, proto jsou pozice diskutérů rigidní. :-D
„Bavíme se o době před 1989, tedy v podstatě o středověku“
Takže jste se v tom středověku defacto narodil a formoval vás.
Myslet si, že socík skončil 18. 11. 1989 je velmi naivní. :-D
Tak ja osobne nevim, jestli v Risi doslo v roce 89 k nejakemu zlomu, ale ‚cerveny diplom‘ ergo studijni vysledky pri Bewerbung u zamestnavatele vliv maji a to nemaly. Zalezi na tom, na jaky flek se clovek hlasi a kolikl uchazecu je.
„dělalo to tuším 100 Kč měsíčně“
.
A to se vyplatilo. :-D
No a byl vám červený diplom někde někdy k něčemu? Já jsem se na nějaky opravování vys*al. Jak na Bc., tak na Mgr. všechny zkoušky na první pokus, i když na Mgr., kdybych si jednu zkoušku opravil, tak jsem ho mohl mít..
No jasně, že jo.
Minimálně tady to už napsal tak 5x a ještě 5x napíše. :-D
Já jsem měl zelený diplom.
Duhový?
Jo takto se dělaly výsledky.
Napodruhé jako Pája. :-D
Odešel s dvojkou.
h72 28.3.2026 v 8:30
Co se týče odkladů, považuji je za módní záležitost, například některé maminky jsou vedeny snahou zaplavovat jedináčka nebo budoucí starší dítě přívalem mateřské péče co nejdéle a potomku „prodloužit dětství“.
Neuvěřitelní přístup aplikoval synovec, který přišel domů celý nadšený a sdělil matce, že do školy se mu nechce a tak k zápisu nepůjdou, protože není problém zařídit odklad.
Odraz reality.
Místní oblíbená píseň? https://youtu.be/EJsf6QiUqFU?t=40
–
Je rozdíl, když se o stýpko a červený diplom pokouší jedinec s IQ okolo průměru anebo někdo s nadprůměrným IQ.
Nemluvě o tom, že průměr klesá. Prosím, nepiště zde svá skóre s IQ testů.
.
Školství musí tak nějak pojmout všechny a celek zglajchšaltovat, aby se dalo s masou lépe pracovat. O tom školství posledních 200 let je.
Ne jak někoho vzdělat, aby společnost vzkvétala, ale aby se lépe a pohodlněji řídila (manipulovala), protože se lidé malinko díky industrializaci přemnožili.
Na 8 mld lidí už totiž dráb nestačí.
.
A také jak někoho zaměstnat ve smyslu sebrat čas, energii, prostor, pozornost.
.
Sociální inženýrství se dá využít k ledasčemu. Třeba k tvorbě sociálních sítí se speciálními algoritmy.
.
Je rozdíl mezi využíváním času, kterým disponoval nevolník manuálně pracující 8 – 10 h denně a mezi někým, kdo přenáší šanony po kanceláři.
Nevolník by jaksi neměl čas psát v pracovní době komentáře na DFENS jak je školství príma. :-D
Kdežto lidem z kanceláří mnohdy chybí onen selský rozum, který moderní společnosti chybí.
.
Odklady byly i dříve. Akorát teda, kdo dorazil s papírem z psychologicko-pedagogické poradny, tak byl vnímán jinak než ten zbytek.
To, že se situace mění a dětí s papírem je víc je spíše otázkou co dělají rodiče, zda nezanedbávají výchovu a jak na celek působí moderní technologie.
Taky jsem to vzal fofrem. Není vůbec špatné být v 21 Dipl. Ing.
Pche. Ve 20.
Sheldon Cooper to zvládl v 11 letech.
Toho neznám. Asi to nebylo v Brně.
Všichni se nehoní za pracha a barevnými diplomy.
Někteří přemýšlí i o smyslu svého bytí.
Smysl bytí jsou prachy a červené diplomy.
Pro koho?
SAVP:
„Pro koho?“
– – –
Jsi jeden z nich…
My v rodině máme ob tři generacew červené diplomy a prachy vlastně taky. Sereme na to, žijeme úplně jinak. Bez diplomů a prachů. Pro nás prachy a červené diplomy smysl nemají.
To je toho. MY v rodině MÁME profesory 10 generací zpět.
Pra, pra, pra, pra……………………………… praděd učil Karla na Karlstein.
A nikdo neflexí. :-D
SAVP:
„neflexí“
– – –
Ten „Y“ seš dost pozdní, možná ale až „Z“…
Co na to real bůmerovi napsat?
Že je rigidní?
Nepochopí legraci?
.
Vaše domněnky jsou zábavné.
I strojové reagování v diskusi.
Kde se to učí?
5. třída ZDŠ v sedmdesátkách?
Větný rozbor.
Samé jedničky?
:-D
SAVP:
Ano, skutečně jsem v 70. letech chodil na ZDŠ.
Považuješ se za libtarda…?
Stále vedle jak ta jedle.
SAVP:
„vedle“
– – –
JÁ jsem chodil v 70. letech na základku.
Jsi libtard…???
Nekrm to.
Chodit a ukončit je rozdíl.
Na ZDŠ v 70. letech chodil i ten, kdo nastoupil 3. 9. 1979.
.
Za domácí úkol si můžete zodpovědět pár otázek:
.
1) Co způsobuje, že si někdo o sobě myslí, že je významný na základě toho, že se narodil o pár let dřív?
2) Je tento web „skanzen“?
3) Komu a k čemu je tento web primárně určen?
4) Za jakých podmínek a proč by se sem registrovali liberálové či libtardi?
5) Čím to, že generace narozené mezi roky 1950 – 1965, které byly při síle, vzdělané, netušily do čeho v roce 1989 jdou a ve finále transformaci projeli?
6) Udělal někdy URZA kampaň mezi mladými „Přijďte diskutovat na DFENS“? Letos, loni?
7) Proč je tu tolik jájínků.
8) Proč jste zabil toho klenotníka?
Mluvte chlape, nebo to z vás vytlučeme!
Cervenej diplom je jako hasicak.
Normalne je to nahovno. Ale je nahovno ho nemit, kdyz ho potrebujes.
Že by byl konečně od toho zmrda s křivým kokotem pokoj?
Jako od Pépéčka?