Tip z trafiky 2: Speciál Světa motorů - zpět na článek

Počet komentářů: 237

  1. Souhlasím s článkem, p.Vaculík je důvod, proč jsem si SM předplatil.
    Naproti tomu mě zaráží jakási nekonzistentnost celého časopisu, kdy dají prostor práci právě p.Vaculíka a pak jsou schopni napsat toto: „Lidé kupují ojetiny a stále víc jich shánějí za hranicemi. Bohužel nejvíc lákají pološroty staré deset a více let.“ (č.42/2016)
    Nicméně šéfredaktor Pechr je jistě schopný, jeho úvodníky nemají chybu

    1. Svět motorů jsem pravidelně kupoval. Ale nějak jsem s tím přestal a kupuji ho pouze občas, když si ho prohlédnu a najdu tam něco zajímavého. Protože nevlastním auto značky Škoda, tak to prostě nemá pro mě cenu. Je to v podstatě koncernový závodní časopis. O těch ostatních tam píší vždy tak nějak povrchově. A k čemu je vlastně takový časopis, kterému nechce řada zástupců půjčovat auta na testování, protože už předem ví, jak test dopadne. K čemu je časopis, kde mají jakýsi odpor už i k sesterské značce SEAT, kde i porovnání Seatu a Škody vždy dopadne ve prospěch té domácí. K čemu je časopis, kterému nechce půjčovat k testování auta zástupce značky Hyundai a tím je vlastně pro ně tato značka jakési fuj. Což tam i osobně uraženou formou sami psali. K čemu je časopis, kde testeři usedají snad s odporem do aut koncernu PSA, protože už samotný vzhled interiéru je jim na zvracení. Takže škoda peněz, protože na netu je těch, abych tak řekl dost. Auta mě zajímají převážně po technické a konstrukční stránce a řekl bych, že právě M. Vaculík už velice slušně dozrál a má dobré postřehy, kde dovede podat řadu věcí, třeba v tom DIESELU protože si to nechal někde vysvětlit. Mám knihovnu, kde jsou svazky časopisu AUTOMOBIL od r. 1967 do r. 1998, potom začal časopisu nějak klesat glanc. Je opravdu dobré si počíst třeba testy aut, jak to dělal Ing. Otakar Gregora. Kde jste si mohli prohlédnout u auta třeba i v řezu motory, převodovky nápravy a jiné zajímavosti.

      1. Checht… ja jako kluk jsem odebiral ABC, modre a cervene Amaro, VTM a Modelare. Taky jsem musel na brigady, abych to poplatil.

        Ja jsem si, blbec, pred par lety z nostalgie koupil Modelare, kdyz jsem jel vlakem. Proletel jsem to ocima, udelalo se mi zle a letelo to do toho kose pod stoleckem.

        Totalne fprdeli. Chapu, ze za totace to bylo plne clanku stylem „toto nesezeneme, takze si poradime takto:“, zatimco dnes je tam barevna reklama pres celou A4, kde si tu drive nesehnatelnou vec muzeme koupit a to hned v patnacti provedenich.

        Ale kde je pak to kouzlo? Radost, ze v obchode dostali balsu a dokonce na nas vyslo a tak dodelame to rozdelany ero? Dneska jdu, necham tam prachy, koupim to pomalu cely hotovy. Zadna improvizace, invence, nic. Kup a bez to nekam rozflakat, opravit to beztak nepujde a prijd si koupit neco dalsiho.

        Chapu to, chteli jsme to. Kdyz jsem jako kluk se dostal do Budapesti a v modelarstvi meli Humbroly, tak jsem se tam malem rozbrecel, protoze jsem najednou nevedel, jaky potrebuju. Dneska je jina doba, ale ten Modelar je proste uz uplne o hovne.

        1. Navážu na tuhle hezkou vzpomínku (mimochodem, kupovali jsme si stejné časopisy). Nebude úplně modelářská …. ale je to trošku to …. spíše ta nostalgie. Jistě pamatuješ házedlo Vosa a gumáčka Kolibříka (Vosa s jinou hlavicí).
          Kolik bys za něj dneska dal (za Vosu, resp. repliku, samozřejmě v balze, jak byla)? Já to můžu mít …

      2. To bylo dobou. V automobilovém průmyslu to ještě trochu zůstalo v některých italských časopisech (automobilismo, Quttroruotte…), ale i tam to dost mizí. Testy, kde hlavní roli hrají naměřené hodnoty (zrychlení, brzdy, hlučnost, ovládací síly…) a fakta a nikoli subjektiví pocity, na jejich zjištění posazeníse do stojícího auta v autosalonu tam ještě najdete, ale dlouho už to trvat nebude.
        Dneska už ani automobilky žádné řezy a technická řešení nezveřejňují. Výjimkou jsou třeba FTP nebo podobní úchylové věnující se něčemu, co není vidět, ale většinou jsou dnešní auta o plastech, připojení k iPodu a reklamní agentuře. Nikoho taky přece dneska nezajímá nějaký zavěšení, odpružení, motory a podobně. Každýmu je to buřt. Když řeknete majiteli Hnujdaje, že to je starý Mitsubishi, tak čumí jak péro z gauče. Myši v buši? Neznám…
        Čím víc jsme na technice závislí, tímméně nás zajímá. Proto taky v současnosti největší úspěchy v automobilovém průmyslu slaví jalové značky. Čím prázdnější, tí větší šance na úspěch. Hlavně prát reklamu s klíčovými slovy „český, kvalitní, levný, spolehlivý“ každou minutu ze všch stran. Brzdy? Zbytečné…
        V roce 1986 bylo MS v automobilových soutěžích třetím nejpopulárnějším sportem, kolem roku 2000 byly rychlostní zkoušky obsypány desetitisíci diváků a dnes zná každý pilot osobně všechny čtyři diváky kolem trati. Holt, to je život. Start kosmické rakety už nikoho nezajímá a bývaly to programy na celý týden. Vesmírný výzkum, který lidi zvedal ze židlí dneska nikoho nedonutí ani kliknout naodkaz. Koho zajímá nějaká technika, nějakej vesmír…
        Žijeme prostě jinak než naši rodiče a předci, máme jiné priority a jiné žebříčky hodnot.

        1. Pruser je, ze to cele akceleruje. Drive fakt stacilo malo a clovek mel extazi. Kdyz se mi na brnenskem okruhu podepsal Walkinshaw po jeho triumfalni jizde v Žažuárech (jak to tehdy rekl muj arabsky kamarad), tak jsem to mel jako zazitek na mesic. Lidi staveli neuveritelna monstra leseni na svych zahradach, aby videli na okruh.

          Kolik jich je tam dneska? Minimum. Proc? Protoze potrebuji neco vic. Vetsi stimul, zajimavejsi zazitek.

          Jako droga. Pokud nezvedas davky, prestava to zabirat. Jenze vsechny systemy kladne zpetne vazby jedno krasne rano zkolabuji. Kam to povede? K totalni apatii? Nevim, zatim jeste neni tak zle, zatim je z toho jen smutno.

        2. V jistém směru máte pravdu, ale zrovna to rally svoje diváky pořád má a rozhodně nejsou 4. Jenom na Barum rallye se každoročně i třeba letos vypravuje kolem 200 000 lidí a to je na ME setsakra hodně. V MS je to ještě někde jinde… jezdíme často, tak vím o čem mluvím. Jasně, doby skupiny B jsou pryč a v roce 2000 to bylo asi trošku lepší( i když např. v roce 2004 na Krestu ve fordu v německu bylo jen čechů tak 5 – 20 000), ale zrovna od příštího roku budou nový auta a to pořádně nadupaný, takže lidí bude přibývat, ne naopak. Spíš možná vy sám už nemáte přehled nebo na soutěže nejezdíte…

  2. Pardon, ale v názoru na mistra Vaculíka se budeme příkře rozcházet. V dobách minulých vedl nějakou internetovou poradnu o ojetých automobilech a jeho názory byly s prominutím sušně vyjádřeno velmi vzdálené realitě. Nevím, odkud svá moudra tehdy čerpal, ale bylo to nechutně příšerné a asi to lze dohledat v historii na webu i dnes. Jeden nesmysl stíhal druhý. Myslím si, že kdyby nebyl samouk a třeba si občas přečetl fyziku pro základní školy, možná by nepsal takové nehoráznosti, jaké psával.
    Jak je tomu dnes, to nevím, protože vidím-li někde jméno tohoto pána, zásadně nečtu dál.
    K jeho znalostem v oblasti naftových motorů TDI se tímto nevyjadřuji a je možné, že v této oblasti má přehled – nevím, nezajímá mne to. Ale v ostatních aspektech bych byl k jeho radám velmi, velmi, velmi, velmi a velmi obezřetný.

    1. cetl jsem nejakou jeho fantasmagorii tykajici se Subaru Imprezy, konkretne se jednalo o vodni sprchu na mezichladici turba. Popsal ten system tak „dokonale“, ze jsem vazne zauvazoval, jestli ten clovek vubec tusi, k cemu je dobry mezichladic a proc je dobry napad co nejvice snizit teplotu stlaceneho vzduchu, nez ho pustim sanim do motoru. Mozna se zorientoval ve Skodovkach, ale mezi nama, Skoda je az ta nejposlednejsi moznost, hlavne v CR, kde jako nove auto je predrazena o 30% oproti realne cene a jako ojetina zhusta o 100-200%.

      1. Jenomže Škoda tvoří 80 % prodejního objemu ať v nových nebo ojetých automobilech či servisech.
        Před nějakou dobou jsem asistoval známému při výběru ojeté Škodovky a upřímně mne šokovalo, v jak zoufalém stavu ta auta byla (myslel jsem, že potřeba zvrakování auta ihned po jeho zakoupení se týká zejména sportovních automobilů, ale zdá se, že je v ČR tak nějak hojně rozšířena obecně).
        Zvláštností těchto lidí je, že vedle toho shnilého vraku s okřídleným šípem stojí vůz jiné značky za stejné peníze v napohled velmi dobrém stavu, ale takovýto „zákazník“ oplývá jakýmsi zvláštním druhem slepoty, jakoby auta jiných značek buď neexistovala, nebo byla v nějaké klatbě.
        Samozřejmě nakonec vybral narychlo přelakovaný vrak s každým dílem z jiného vrakoviště a díky asi milionům závad („to je dobrý“) těsně před smrtí, ale je naprosto spokojený, tak co? Kdo chce kam, až se ucho utrhne…
        Chcete-li utrpět v české kotlině úspěch a vydělat nějaké peníze, musíte být odborníkem zejména přes Škodovky a VW výtvory obecně. To je holt realita. Navíc VW čím dál víc myslí na své servisáky a přihazuje jim rok od roku víc a víc kšeftů, zatímco některé koncerny svým servisákům naopak práci soustavně ubírají.

        1. Je to dokonce i spiknutí na úrovni garážistů, kde se nějaké napojení na VW nedá předpokládat. Každý z nich mi vždy doporučil nějakou trosku od Konzernu a také s tím sami jezdí. Důvodem bude zřejmě, že se na takové stroječky nemusí nic nového učit, opraví to se zavázanýma očima a znají už jejich slabiny, takže jednak tomu dají, co to potřebuje, a navíc se vyhnou kasičkám na peníze.

          1. Ono to je i logické. Zatímco za komančů jsem s Němci nemluvili a jakés takés vazby byly na tu levicovější část západní Evropy jako Francie, Španělsko a ve strojařině zejména Itálie, po změně režimu tu nejvíc zainvestovali Němci, a tak lid vychází z toho, co je mu nejblíž, co je nejjednodušší a nejdostupnější. Ostatně i v oblasti vzděávání tu obsadili vedoucí úlohu německé koncerny. Takže to bych celkem pochopil a bral jako logické.
            Ale tu absolutní slepotu a odmítavost čehokoli, co není Škoda nebo made in Germany pochopit neumím. Pokud VW či Němciobecně něco vysloveně neumí, nejde jim to dlouhodobě a jsou s tím jen výdaje a problémy a někdo jiný s tímtéž nemá problémy, překvapují mne různé fíčury jak to za velký peníe a po spotřebování hromady času udělat, aby nebylo poznat, že to reálně nefunguje místo toho, aby se to prostě koupilo tam, kde to umí (např. motory TSI versus T-Jet). Takový know-how na hov. To je pro mne jako pro notorického lenocha naprosto nepochopitelné.

    2. Souhlas.
      Plus to jeho rrrrackovani me irrrrrrrituje k smrrrrrrrrrti.
      Sorrry.
      Poslouchat jeho „lekce“ je jako videt verzi 2.0 Zdenka Sveraka.

    3. Nebyl Martin Vaculík náhodou původce teorie o údajných větších vůlích mezi písty a stěnami válců u motorů Twin Spark 16V, díky čemuž měly jít dobře do otáček?

      1. Zda byl autorem, to nevím, nerad bych mu křivdil, ale právě například tuto nebetyčnou kravinu šířil po českém internetu naprosto bezostyšně.

    4. Já bych celkem s vámi souhlasil, protože toto opravdu nejsou časopisy pro lidi odborně zdatnější. Zejména pro ty, co mají praxi a nebo vzdělání v oboru. M. Vaculík je inženýr a někdy i chápu jeho postoj, jak cosi vysvětlit neodborníkům, ovšem některé věci u odborníků budí úsměv. Protože i ty odborné rady ze zkušeností někoho jsou pro druhého k ničemu, protože on to dělá jinak. A pochopitelně, že lépe. Něco jiného je, když člověk jednou zvítězí s radostí nad hmotou. Něco jiného je, když to člověk dělá celý den. Potom zase druhý, třetí a stále dokola.

  3. Pochválil bych pana Vaculíka ještě za další věc.
    Podařilo se mu prokázat stočení auta a bazarista dostal u soudu pokutu a podmínku. Stáčel zřejmě ve velkém, na jedno auto mu Vaculík přišel, on vzal auto zpět a obratem ho střelil někomu jinému se stejnými km, takže o podvodu musel vědět. Policie vyšetřovala, nic dalšího nezjistila, takže odsouzení bylo jen za to jedno.

    1. Minulý víkend jsme byli s kamarádem v Brně za účelem zakoupení nějakého vozu. Z pěti zkoušených bazarových aut se mi při napíchnutí na komp u tří zobrazil odlišný (samozřejmě vyšší) počet kilometrů, než uváděl tachometr (a ve dvou případech dost podstatně). Bazaristé reagují naprosto stejně: „jak mi to sem někdo dá, tak to tu stojí. Kolik to má najeto nevím a tady nikdo s tachometrem nemanipuloval“. Ani jeden z nich neprojevil nejmenší snahu tváří v tvář skutečnému počtu ujetých km třeba na visačku na autě počet km přepsat s tím, že tam píšou počet km podle tachometru a né podle nějaký diagnostiky.
      Mimochodem u novějších aut lze dokonce zjistit, kdy byl záznam o počtu km změněn (např. Giulietta QV v bazaru Auta z Brna má mít kolem 150 000 km, ŘJ vypsala kolem 190 000 km a údaj byl upraven v 80 000 km, tedy ještě mimo území ČR, protože auto bylo dovezeno z Německa letos). Že se Holanďanům vyplatí u auta s 80 000 km stočit kilometry o 40 000 a prodat do Německa je sice mimo mé chápání, ale prostě se tak děje a zřejmě je to v těchto zemích normální. Na stranu druhou, zda má auto, je-li v dobré kondici, 150 nebo 190 000 km je úplně jedno, spíš člověku vadí ta potřeba podvádět, lhát a krást. Slušný lidi tohle prostě nedělaj.

  4. Jsem dříve kupoval Auto Ojetiny. Byl zázrak to sehnat. Díky tomuto článku jsem si rozpomenul na vtipné fotografie. Třeba jak se redakce převlékla za dělnoše a s lopatama obdivně zírají na motorový prostor starého Logana :-D

  5. Jak jsou na tom ty VW dvoulitry co se do Fobie dávaly? Údajně docela ujdou a nechaj se i v pohodě zplynovat. Akorát že se tam dávaly až v nejvyšší výbavě a i po víc jak dekádě za to chtěj v bazarech nezřídka i kilo (!).

    Pokukuju po nějakým užitkovým autě, tzn. kombík, extra výbavu to mít nemusí (ale klíma bodne, klidně manuál). Pokud možno ne úplně lavice v autobusu, když by se s tím jezdily delší trasy, ať z toho člověk není hned zlámanej. Výkonově aspoň stodeset koní, aby to naložený půltunou olova vyjelo kopec, a bez zboží aby se s tím dalo trochu bezpečně předjíždět. A ať to jde zplynovat, přece jen to bude spíš na větší nájezdy, takže co nejnižší provozní náklady. Klidně větší motor, vono to stejně všechno pak žere tak deset plynu…

    1. Ten dvoulitr je podle zkušeností z mého okolí OK. Celkem konservativní konstrukce (8 ventilů), vydrží toho hodně, jede celkem slušně. Plynuje se prý opravdu velmi snadno. Předjíždění problém není, ale do vysokých otáček (nad 4k) se tomu moc nechce. Má vyšší základní spotřebu, ale zase ji nezdvojnásobíš tím, že do toho naložíš dva metráky nákladu.

    2. Dobrý zátah od nejnižších otáček, solidní dynamika, spolehlivý, robustní dlouhověká konstrukce, nízké ceny dílů, plyn mu nedělá problém. Ve vyšších otáčkách je hlučnější, v motorovém prostoru je hodně těsno, takže se hůře dělá údržba. Vyšší spotřeba na krátkých couračkách, na delších trasách překvapivě slušná spotřeba, cca 9 litrů plynu při svižnějším, ale plynulém tempu. Sedačky pro vyššího člověka nejsou moc pohodlné (sportovní sedačky jsou prý lepší, ale jsou vzácné), ve vyšších rychlostech je patrný aerodynamický hluk.

  6. DDos se povedl. Vcera sem obdrzel telefonat od pani z casopisu s otazkou „Jen se chci presvedcit, ze ta objednavka je realna a nikdo si z nas nedela srandu“.

    1. Tak mně se pro změnu nikdo neozval ani mailem, tak jsou možná zase zahlceni.

  7. Dík za pěkný článek, cítím to podobně.

    Jsem rád, že je vzata na milost první generaci Fobií. Měli jsme ji doma (tedy, moje žena s ní jezdila do práce). Je to Fobie I 1.4-16V 2006, a když ji zdědili po mojí manželce moji rodiče, tak v roce 2012 jako šestiletá měla najeto ani ne 40tkm. Počítal jsem tehdy, že stárnoucímu tatíkovi ještě chvíli poslouží, a jsem rád, jesliže je mi tento názor potvrzen. Kilometry mu přibývají ještě pomaleji, než mojí žínce. (Mmch, nevím proč, ale pohled na design Fobie II mi vždy evokoval představu vysavače oplodněného šikmookým Japoncem, doggy style.)

    U nás je to tak, že podniká moje žencká a v důsledku toho líže v pravidelných intervalech nové auto. Je uchýlená na škodovky (Opel Astra Caravan H 1.6-16V 2009 byl jedinou výjimkou, na kterou jsem ji přesvědčil. Taky to bylo poslední auto, které mělo duši…, zatímco moje žencká ho neměla ráda a „nikdy jí nešel do ruky“…)

    Ono je na jednu stranu hezké, jezdit v autech nestarších šesti-sedmi let. Ani neříkám, že škodovky jsou apriorně špatně; servis v každé díře má teké svůj půvab. Ale objektivně jsou dnešní auta (nejen Š/VW) čím dál větší křápy, s čím menším fun-factorem a čím více kurvítky (jak již kdosi dnes psal, kromě rozvodů dále: dvouhmota, DPF u dýzlu, turbo… a !kurvavšecko! z plastu). Nezbývá, než se toho ve 100 tisících rychle zbavit a ze stržené částky dát na modlení za toho chudáka, který to koupí a do 1-2 let se mu všechno výšeuvedené vysere (nejlépe v rychlém sledu po sobě). Octavia III mi přijde plastovější a méně robustní proti II (možná je to subjektivní dojem…). Konfekční benzín 1.4 TSI v Oktávce sice má i koně i krouťák, a dokonce i jede (tempomat používám, abych příliš nepřekračoval, než si konečně pod stromeček nechám naježit antiradar). Ale celkově je neskutečně tupý: jede to snad ještě menšíma otáčkama než nafta, když se šlápne na plyn, tak to nezařve jako tygr, ani nevyrazí jako býk, nýbrž s lagem 1+ vteřiny to začně decentně zrychlovat (pravda, dostatečně, ale do sedačky to jednoho nezatlačí). To už s naftovou Yeti (2.0 TDI 4×4, dieselgate edition + DPF) jsem jezdil raději, než s tímhle tupým benzínem. (A infotainment s modrým zubem, pářícím se samočinně s mobilními telefony to fakt nevytrhne …) Bojím se, že už nezažiju další auto, se kterým by byla sranda (asi je to jeden z důvodů, proč jsme si s našim mladým koupili motorku. Už aby rozšířil z A2 a A bez přívlastku…) Nicméně, mladýho je mi líto (ŘP má rok a půl), s čímu musí (a bude muset) jezdit jejich generace ….

    Ještě jednou: pěkný článek, i když jsem z něj sentimentální jak stará kurva.

    Mmch, když už hovoříme o Schade, má někdo vyzkoušenej benzín 1.8 TSI ? Myslel jsem si na něho, ale všichni se mě snažili racionálně varovat před spotřebou a životností …

    1. A není to třeba tak, že hledat u Škodovky fun factor je trochu v rozporu s požadavky většinové klientely této značky? A možná, že třeba i vyrábí Škoda nějaký model s určitým přidaným fun factorem, dovolil bych si tipnout například s označením RS? Nejsem přes Škodovky odborník, krom fabie R5 je to pro mne zbytečná automobilka, ale nerozumím potřebě vázat se na jedinou automobilku, ausgerechnet naprosto mimo sportovní paletu a brečet nad tím, jak nic už nemá fun factor.
      Třeba takový mírně poladěný Abarth 695 má fun factor jako splašená kráva, ale holt to není Škoda…

      1. Hezkej. A dokonce, pokud přesvědčíte moji ženskou, ať si koupí Ochtávku RS 220k (nebo toho Abartha), že by se jí v tom dobře jezdilo na návštěvy po pacientech, pak máte u mne zajištěn soudek 12-leté single malt whisky dle vlastního výběru :—-)

        1. Já znám ředitelku jedné základní školy, která si doma prosadila, že se jí na cestu do práce koupí červená Ochca RS 220k a používala to. Pošlu ji za tvou ženou a jestli ji přesvědčí, šábneme se o ten soudek!!!!!

          1. Moje žena docela ráda jezdí třistakoňovým autem, ale na běžné krátké cesty s vysokým podílem městského provozu ho odmítá, protože se s tím prý nedá jezdit pomalu. Je fakt, že úhel vytočení kotníku není při takovém provozu není úplně pohodlný, ať člověk sedačku šteluje jak chce.

        2. Také jest otázka, zda ti žena pak své vymazlené auto půjčí. Oba víme, že to, jak řídí jeden, má značný vliv na pocit z auta, když si ho náhodou půjčí někdo jiný. Já bych si nechtěl tak úplně takové auto střídat. Ono to nějakou dobu trvá, než si auto sedne do tvé ruky, do tvého způsobu jízdy, přizpůsobuje se doslova vše. A pak tam sedne někdo jiný …. a jemu nejde za rukou a za plynem doslova nic. Samozřejmě, dřív, bez elektroniky, to bylo sakra znát, to skoro nešlo, střídat si auta, dnes, zdánlivě, je to auto od stylu řidiče „odpojené“. Myslím si, že tomu tak úplně stále není.

  8. „Auto prošlo necheatovanou STK…“
    Nevim, jestli se mam smat nebo vomit in my gummischuhe, vaffanculo!
    Expert
    ;-)

    1. ty krávo, Stropnický prezident a ta kurva co roztahuje nohy novým samcům první dámou? To se Masaryk nejen že točí v hrobě, ale i blije. Kurva co to je tohle za zkurvenou zem?
      https://www.novinky.cz/domaci/418808-za-hnuti-ano-neni-lepsi-kandidat-na-prezidenta-nez-stropnicky-mini-babis.html

      1. Noco, USA nas vzor, ne?

        1. Kéž by. Celkově to tam sice také v poslední době stojí za ekskremento, ale v průměru za menší než zde, a ve vybraných státech dokonce za mnohem menší než zde.

          1. Drive byl prezident reprezentativni clovek naroda. Dnes mam spise pocit, ze narody soutezi o to, jak velkeho debila jsou v sobe schopny najit a vystavit ho na odiv.

            Podle mne Stropnicky nema sanci. Byt jim, ani tam nelezu, nebo dostane takovy vyprask, ze zase padne to tech svych sebevrazednych melancholii.

            1. Který a kde?

              V té Americe, tam to občas s některými presidenty docela platilo, to zase ano — vizte případně znovu tu (podle mého osobního názoru, samozřejmě) výtečnou analýzu v http://www.backwoodshome.com/who-were-the-best-and-worst-u-s-presidents/

              Ale u nás? Který z našich presidentů? Masaryk, velkozloděj s tak panskými manýry, že žádný Habsburk by si to ve snu nedovolil? Starý doktor Hácha, osobně čestný, ale v naprosto nemožné situaci? O Benešovi, Gottwaldovi a dalších ani nemluvě, to je šmahem vše jen na odplivnutí.

              Zpočátku velmi krátce snad Havel, snad, dokud převažoval nimbus disidenta nad tím, co a jak skutečně dělal. Po nějakou dobu snad Klaus… ale to už je jen jednooký mezi slepci králem :/ Stran současného prasete škoda slov, a do budoucnosti to vypadá o houby lépe.

              1. Havel ani krátce, Havel už první dna pseudorevoluce prodal prezidentství za beztrestnost komoušů, estébáků a za bazuzdné rozkradení a zpeněžení trosek po komančích (ještě to pár miliard dalo), výměnou za prestiž a stovky mega pro sebe.

              2. A co krasny Tonda?
                Nevychazi z toho nakonec nejlip?
                Druhe misto ctihodny soudce?
                A pak vaham, druhy Tonda?
                Ti Tondove meli jen stesti, ze se nedostali do situace ve ktere by take zklamali. Ale taky od nich nikdo nic neocekaval, takze ani zklamat nemohli.
                Zejmena ten mariasnik.

                1. Urcite Tonda „menova reforma nebude“. To byl charakter.

                  1. Měnová reforma už byla. Klausova. Sice bereme dvacku, jak sliboval, ale koupíš si za to třetinu.

                    1. Tak treba skotska stoji nominalne furt stejne…
                      Dziny dtto.
                      A TV je levnejsi.
                      Auto je drazsi jen 2x.
                      Pivo lahvove take.
                      Benzin 3x.
                      Jsou ty priklady stejne zavadejici jako Vase fnukani?

                    2. Jo, Klaus. To je strasnej clovek. Nejen, ze muze za rozkradene miliardy (tehdy jeste lidove vrstvy neslysely o bilionech), ale dokonce zpusobil krupobiti, smrt Anezky Hruzove a telekineticky mi pred mesicem zlomil pravou predni.

                      Pokud beres dvacku a je ti to malo, udelej to jako ostatni a vydelavej vic.

                      Ne, vazne. jmenuj jednu vec, ktera nezlevnila, prepocteno na hodinovou minimalni mzdu. Kdyz uz se teda bavime o tom, kolik si za co kdo koupi.

                      Napriklad ty male kousky zuhelnateleho kraliciho trusu, ktere se prodavaji v saccich s napisem „Tradicni Standard prazena zrnkova kava“ zlevnuji i nominalne. Dneska te 50 gramu vyjde levneji, nez pred 40 lety.

                    3. Ja myslim, ze se nezlevnilo nic, krome bananu.

                      Ten zbytek veci sel pouze s qalitou do prdele, coz odpovida i cene.

                    4. Pravda, to bude ta kvalita. Obecne, v osmdesatych letech bylo vsechno lepsi. Ciste vodni toky, mnohem delsi prumerny vek doziti (diky kvalitnim potravinam a moderni zdravotni peci, nikdo nemusel uplacet kvuli operaci kycelniho kloubu, nebo zlucniku), obleceni a obuv s vydrzi, o jake se nam dnes ani nesni, automobily nasi vyroby zahanbovaly zapadacke znacky, trava byla zelenejsi, obloha bez mracku a kondomy se tolik neohybaly, co?

                    5. A ty kondomy byly takove pevnejsi pokud si dobre vzpominam.
                      No tenky led, mozna bylo pevnejsi i to co jsem do nich strkal… :-D
                      A holky byly chlupatejsi.
                      Jo a MHD, tam byla za kacku jizda!
                      To si me zase Sandstorm vychutna…
                      Kurva to uz je jak na tom komancskem webu devitka (nebo jedenactka?) co tady onehdy propagoval ten ultralevny webmajster.

                    6. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 21:07

                      Hele… ted mi umiraji kanady. Vz.90, letni. Rikam si: pohoda, sednu k netu, objednam v nejakem armyxefte. Tyhle mam 15 let, maji na to narok jit do hajzlu. Nojo, kurvaprace, ale vz.90 na moji nohu neni a nebude! A ty sracky, co tedka lifrujou do cesky armady, s tim nedojdu ani na hajzl, aby se mi neurvala podrazka. Fakt jsem nasranej. Bohuzel jsem si nekd eo plech prorizl usen, takze pouhe odneseni k obuvnikovi to nevyresi. Zimni jsem si nechal kompletne zrenovovat za litr a zase budou slouzit. Nechci outdoorove sragory plne plastu za ctyri litry. Poti se mi v tom mohy a kdyz se zuju, sestrelim orla v letu. Jedny uz takove s Goretexem mam, jsou chloupek nizsi, nez kanady a imrvere mi do nich padaji kaminky, protoze ta zasrana podrazka nabere kaminek a jak jde noha dopredu, hodi mi ho do boty stojne nohy. Vyklepavam jako kokot co ctvrt hodiny. U kanad toto neznam.

                      A ted co? Jetiny nechci, co jsem si zasel do armyshopu osobne, tak jsem prolezl tri a vsechno uplne stejne tragedie, i kdyz jsem byl ochoten aspon trojku uvalit. Proste mam prachy a jsou mi k hovnu.

                    7. Prejdi na vzor 60. Ja je mam uz leta a nemuzu si stezovat.

                    8. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 21:59

                      Na tech jsem jako kluk zacinal, ale stvou mne ty prezky. Asi to holt budu muset prekousnout a vzit je, neda se svitit.

                    9. Prezky jdou upravit na jiny, beznejsi druh spony. Ja osobne je mam radsi kvuli lepsimu uchyceni okolo lytka, pohodlneji se mi s tim naslapuje.

                    10. Jo, jen jsem zapomněl v předchozím příspěvku zmínit, dost rychle se mi na vz60 ušlapala podrážka. Byla taková hodně měkká, skoro pěnová. Ale obuvník dal za litra nový z pevné gumy a to je maso.

                    11. Zkuste Aukro, já ukořistil ne až tak dávno 60ky. Lidi maj pořád pio půdách úplně nový nebo zánovní co vyfasovali… Dobře se do nich leze, maj šnerování jen do půlky a pak dva řemeny. Je pravda, že co jezdím autem, tak nosím už jen nějaký obyč botáse, ale kanady vozím v kufru, pro všechny případy :D Akorát teda noha se v tom taky zapotí, ta kůže je neprodyšná. Ale smrdí to tak nějak koženě, z uměliny to je nejspíš ještě horší :D

                    12. Kanady je treba osetrovat pouze a jen olejem, na to urcenym (pouzivam sigal). Zadny krem, ani vosk a uz vubec ne vazelina, ci indulona (vazelina, indulona nikdy – znici je to, zlikviduje to vodeodolnost). Pak dychaji a jsou mnohem pohodlnejsi.

                    13. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 23:02

                      Tak tak, ja na kanady pouzivam olej na konska sedla. A krasne dychaji, vodu ale nepropusti.

                      Fakt mne panove stvete, asi budu muset do tech vz60 jit.

                    14. tedy v mrtvé smazané diskusi už se to řešilo, ale kvalitní boty co mají podešev šitou a nikoli lepenou a nejsou z lisovaného papíru ale z ruské juchty (to je technologie vyčinění hověziny, né označení původu) se skutečně dají koupit, někde na pěti-šesti to začíná (nedělá se toho moc, staromilců tolik není, kevlaru a kunstštofu se prodá násobně víc). od turistických modelů (určených na chůzi v těžším terénu) přes lovecké (bloumání v podrostu)po dřevorubecké (určené na hamtání v osekaných větvích ve svahu). z turistických třeba meindl perfekt, z lesáckých pfanner Tiroler Juchten Forstschuh. tomu nějaká papířina s černou gumou pro kanonenfutter nesahá po kotníky. nosíte kopřivové sako?

                    15. Ne, koprivove sako byl smejd uz v dobe vyroby. Ja osobne mam na vylety 40 let stare kalhoty, doma mam jeste 60 let starou bundu a na lyzovani 75 let starou capku. Fotak pak jeste o deset let starsi (vyvojka z devatenacteho stoleti se taky porad jeste vyrabi) a britvu z doby pred prvni svetovou valkou. Vsechny tyto veci jsou na normalni pouziti, na paradu a pro stylove vyuzivani mam pak prvorepublikove vychazkove vybaveni.

                    16. Promiňte, ale tohle je názor proletariátu, který si kupuje v Normě buřty za pět devadesát. Takovému bych se nedivil, že má pocit, že šla kvalita celkově do prdele, když obdobně postupuje i u všech dalších nákupů. Já kupuju buřty za dvanáct a mám tudíž dojem, že až na pár usmolených low cost produktů kvalita zboží obecně roste.

                    17. Re: pzkudk
                      26.10.2016 v 21:08

                      Burty za dvanact a kvalita roste?? Aby burt se alespon rovnal tomu, jak vypadal nekdy na pocatku 19. stoleti, tak za nej musite dat aspon 200 Kc/kg, jinak mate smolika. Jenze tady neni problem ta cena – po prepoctu na tehdejsi mzdu zjistite, ze stejnou kvalitu koupite za stejny pomer mzdy.

                      Problem je, ze dneska toho burta za 200 proste NESEZENETE. Nikdo to nedela, protoze socky na to nemaji a vyrobce musi hroutit objemy. Takze pokud chcete kvalitniho burta, tak bud uprosit mistniho reznika, ze pro vas extra musi udelat poctive, nebo holt vyrazit treba do Rakouska, kde je jeste koupite.

                    18. Ale seženu. Bohužel to dá určitou práci. Taky bych dal přednost tomu jít do Lídlu a co vezmu z regálu, to špičková kvalita. Ale přesto to není horší, vlastně ani zdaleka tak hrozné, jako bývalo tzv. shánění za socíku. Prodavačce člověk neříkal „prosím šest buřtů“ ale „máte buřty?“ :-) A ani s tou cenou to není tak šílené. Tehdy stály 2.50 Kčs (a ruku do ohně bych za jejich kvalitu nedal), bral jsem něco lehce přes dva tisíce. Teď stojí (použiju vaše nacenění) 20 Kč (což je osminásobek), a při tom beru těžce víc než je osminásobek mé tehdejší čisté mzdy. Pro mě je to zlepšení. Bylo by fajn, kdyby byla situace ještě lepší, ale to si stejně můžu říkat, že by bylo fajn, kdybych na zahradě při sázení rajčat navrtal naftu.

                    19. Re: pzkudk
                      26.10.2016 v 22:26

                      Aby nekdo nemyslel, ze fakt brecim po sociku. Mel jsem moznost sehnat si i za totace veci z Nemecka a Rakouska a bylo to lepsi a kvalitnejsi, nez dnes. Ten vyvoj ke srackam proste az tak moc nesouvisi se zrizenim. Ano, u nas byl problem ten, ze socik totalne domrdal prirozene trzni mechanismy, takze lidi nemeli tolik penez za normalni praci, jako na zapade a kompenzovalo se to levnejsimi vyrobky, ktere ale ve finale diky centralistickemu rizeni byly v priserne omezenem sortimentu. To je jasne.

                      Blby spise je, ze diky EU jsme zase v podobnem sociku, kde je zase jakasi forma centralistickeho mrveni veci a to diky dotacim, takze zase se vraci onen problem shaneni veci.

                      Na orbu mam stary nemecky dvojak obracak s predradlickama. Ma asi sest metraku. Pane, ten jde do zeme jako vino, nadherne zaklapi a kdyz trefi griml, jede dal. Soused si koupil v Nemecku uplne novy pluh, taky dvojak, taky obracak. Kde ja mam trubky, tam on ma tenke jekly. Kde ja mam poradnej kus zeleza, tam on ma plech. Jak vypada orba v kamenite pude, je vic, nez jasne. A neni to o tom, ze soused chtel setrit. Proste ma 30ku trachtor, takze nejaky polautomat paterak za to nepovesi a navic na jeho zahumenku bu se mu s takovou kravou blbe delalu uvrate. Takze shanel malej. Malej? Neni. A kdyz, tak sracka.

                    20. I ta skotska uz neni co byvala. Mivala i 43%.
                      Sakra Sysope i Vy?
                      Nominalne snad. Ale po prepoctu?
                      A co ty TV?

                    21. Skotska se pohybuje od 40% nahoru a vzdycky (co realne dolozitelna historie saha) se tak pohybovala. Dnes je naopak v prumeru silnejsi, nebot v osmdesatych letech zacala rust obliba single malt, nejcasteji mezi deseti a patnacti lety veku (doba zrani v sudech) a ta se mnohdy lahvuje s vyssim obsahem alkoholu. Do te doby jela hlavne blended a to byl prevazne shit. Mam tu napriklad lahev imperialu lahvovanou v sedmdesatych letech a je to nic moc, Proti tomu Littlemill, lahvovano predloni, pres 53% a lepsi hodnoceni, nez spousta jine produkce.

                      40% je nejcastejsi u nejlevnejsich lahvi, kvuli dani. U drazsich, lepsich, to nehraje zas tak velkou roli a prave tam se posledni desitky let postupne presouva vetsi a vetsi cast prodkuce skotske.

                    22. Re: Dachsmeister
                      26.10.2016 v 21:13

                      Ja nehorekuju za socik. Jen konstatuju, ze prohlasovat, ze je dneska vlastne fura veci levnejsich, je velmi povrchni nazor.

                      Viz treba ten chlast. Za sociku byla CSN a beznej chlast mel treba 40 %. Pres to nejel vlak. Dneska drtiva vetsina chlastu ma jen 37,5 % a obcane vyliz si prdel. Ja le nechci vomrdanou vodku. Ja chci poctivou vodku. Jasne, muzu si koupit treba finskou, nebo exportni ruskou. Ta poctiva bude, protoze holt ne kazdy je Cech, ktery se necha vojebat.

                      A to je vec, ktera mne stve. Zrovna ted zena resi, ze chce jine auto. X-Traila uz ma pet let, tak to chce neco jineho. Jenze… ono ve finale si neni z ceho vybrat! V zadnem pripade dehtak, v zadnem pripade automat, chce 4×4, chce vyssi auto a pokud mozno pickup, ale ne jen pro dva vepredu. Takze zatim to vidim na nejakeho Forda. No to je tragedie. Auta nejsou levnejsi, auta stoji cim dal tim vice za vetsi a vetsi hovno. Hlavne, ze maji tisic elektronickych vyfikundaci, viz treba automaticke rozsvecovani svetel.

                      Kurva, ja prece nejsem debil, co si neumi roznout, kdyz to potrebuje. Kdyz ale treba v zime bude fprdeli baterka a ja se snazim aspon nastartovat, tak proc si k tomu kurva mam svitit? Atd.

                      Takto to muzu brat vec za veci. Ted jsem hrabal listi. Hrabe stare 40 let, rupla nasada. Rikam si – okay, o hovno jde, koupim nove hrabe. Doprdele, vsechny nove hrabe jsou jen vyseknute z plechu, takze pokud zaberu za griml, jsou vohnuty jak klika vod polepsovny! Takze jsem ten bazmek dal do prdele, vzal nasadu, nasadil ty stary hrabe a jedu dal.

                      Sekera. Stipal jsem drivi na chalupe, zapomnel jsem sekyru na baraku 200 km daleko. Jasne, jde o hovno, v zelezarstvi koupim jinou. Sel jsem, koupil, nevydrzela jedno odpoledne. Laminatove toporo proste v ocelove sekyre fakt nikdy poradne drzet nebude. Takze zase do zelezarstvi, koupit drevene toporo a standardni ceske DoDo.

                      Nejsou veci levnejsi. Nejsou. Jen si dneska muzu za jeden plat koupit vice sracek, nez jsem mohl drive. To je cele.

                    23. Jeste 15 let po konci bolsevika mely palenky 40% a krom toho podezreleho lahvovaneho cisticiho prostredku s pripadnym obsahem cukru a prumyslovych barviv s ruznyma jmenovkama take vetsina ma 40% a vic. Pokud chces panenskou vodku, kup si ji. Pokud chces vomrdanou, kup si ji. Ujistuji te, ze 37,5% je bezne i na zapade.

                      Takze vlastne vzdycky nejdriv koupis smejd a pak si stezujes. Pred triceti lety to bylo jednodussi. At smejd nebo ne, musel jsi to nejak zaridit, aby to fungovalo, protoze vetsinou nebyla jina volba.

                    24. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 21:55

                      Zacatek onoho 37,5% chlastu u nas si pamatuju zcela presne, protoze u toho jsem byl. Bylo to v roce 1995, prvni supermarkety zacaly tlacit na dodavatele, ze chteji levnejsi chlast. A zakon rikal, ze u techto vyrobku musi byt minimum 37,5 % lihu. Cili to, co puvodne melo slouzit jako hranice tolerance, se nastavilo jako standard. Nejaky cas se vyrabel uplne stejny chlast jako 40% i jako 37,5% (verze pro supermarkety). Dneska se staci treba zastavit tady: https://mapy.cz/zakladni?x=15.0239193&y=49.1257593&z=15&pano=1&pid=20477188&yaw=3.270&fov=1.257&pitch=0.161

                      Znama benzinka, kde cepuji i rum. Uvnitr plne regaly likeru a schvalne: kolik a nich ma 40 %? Tezko najit.

                    25. Sysope (20:04), ja vychazim v wiki, ktera tvrdi, ze vodka a tuzemak se smi vyrabat pod 40% od roku 2006. Je to snad jinak? Docela by me to zajimalo. Co se tyce tvrdeho alkoholu, cepovaneho na benzince nekde v polich u Jindrichova Hradce, tam si netroufam soudit, ale pokud takovato mnaminka nebude obsahovat rtut a veprove kosti, povazuji to za vyhru a rozhodne gratuluju kazdemu, kdo to prezije.

                    26. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 22:38

                      Co napsal nekdo na Wiki, to netusim. Ale my jsme prvni etikety pro 37,5% alkohol tiskliv roce 1995. Konkretne to byl Bozkov. Ten korab na rumu (tehdy to jeste RUM smel byt) si pamatuju dodnes. A jely se dve uplne stejne serie, jedna 37,5% a druha 40%. Tam to zacalo. Pak se jely vsechny mozne dalsi etikety pro jine likerky.

                    27. A 37.5 byla pro cesky trh? Nebo pro jine zeme? Jaky smysl by jinak davalo

                      http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/ekonomika/vime-jakymi-triky-zlevnuji-vyrobci-potraviny.html

                      http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesko/ctyricetiprocentni-tuzemak-ne-likerky-snizuji-obsah-alkoholu_224693.html

                      To jsou veci publikovane po roce 2010, kritizujici, ze se obsah alkoholu BUDE snizovat.

                    28. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 22:51

                      Etikety byly ceske, to vim stoprocentne. Nebyl to export. Neverim, ze by to Bozkov 15 let skladoval, blbost. To slo do kramu. Podle mne ty clanky asi popisuji neco jineho, mozna nejake oficialni snizovani, nebo nejakou upravu potravinarskych norem, cert vi. Uz v tom nedelam od konce 90. let.

                      Pamatuju si, ze dokonce se tehdy stal pruser, protoze se zavadela nejaka dan – spotrebni? Nebo zvedala DPH? Uz nevim, je to davno a bylo to na prelomu roku. Muselo se to vyexportovat do Sivestra. Jedna likerka delala export asi 40 vagonu do Ruska a hrozne na to tedy spechali. Nebyl xehnani levny etiketovy papir a oni, ze si ho dodaji. Ok, dodali. Jenze… etiketak musi mit vlakno na etikete tak, aby „obepinalo“ lahev. Cili aby vlakno bylo kolmo na osu lahve. No, a panove privezli naformatovany papir, vlakno oznaceno, tak se to sjelo. Flasky naplnily,polepily a hura s tim do Ruska. Jenze az tam vagony prijely, tak skoro tri ctvrtiny etiket opadaly. Megapruser. Zjistilo se, ze setrilci s papirem totiz tomu nerozumeli a tak jim rezac pomichal behem formatovani vlakno. Cili ty etikety, ktere mely vlakno podel lahve, samozrejme nedrzely. A c to ted s tim? Etiketovaci stroj etiketoval prazdnou lahev, plna do masiny nesla dat. Vylejt, vymejt, naetiketovat, naplnit, zazatkovat? To by stalo strasnou raketu.Navic by se to muselo privezt zpatky do fabriky, coz by znamenalo procleni

                      No, jak to nakonec dopadlo, to uz nevim, zrejme vzali partu brigosu a sli to polepit rucne. Jak to bylo rovne, to nevim, ale treba to muzikum bylo fuk :-)

                    29. Nedalo mi to a koukl jsem do bedny, kde mam lahve s tvrdym alkoholem (poprve po nekolika mesicich, takze nevim, nejsem expert, ale ziju v zemi, ktera uz dlouho povoluje 37.5%) a pritom vsechno, i to importovane, ma 40% a vic. Ale zase nic z toho jsem nekupoval do PETky na benzince, to je pravda.

                    30. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 22:58

                      Mel jsem tady pred par mesici Estonce, privezli vlastni chlast a neverili vlastnim ocim, ze u nas mame 37,5 %. Vsechno, co dovezli, melo 40 % a vic.

                      37,5% alkohol se zacal u nas delat na poptavku supermarketu, to byla jejich prace. Pokud clovek koupil chlast v normalnim obchode, treba i Coopu, tak to byla ctyricitka.

                    31. Supermarket sam toho moc nevypije… Neni mozne, ze by to byla poptavka zakazniku? Pokud jeste existuje nejaky alkohol se 40% a lide ho chteji spis, nez 37.5%, nekupovali by radsi 40%? Ne? Aha, ono to stoji o sest korun vic… A oni nemaji na to, kupovat si neco tak draheho… Jo,to pak jo. To uplne skvele dava smysl. No, hlavne, ze voli vladu, ktera se neboji zvednout dane, to s cenou chlastu vubec nesouvisi…

                    32. Re: Sprosty Podezrely
                      26.10.2016 v 23:14

                      Na te etikete nesmelo byt bezne poznat, ze to neni 40%. Bylo to zasite v koutku, to si pamatuju. Aby lidi kupovali znamou etiketu a necetli procenta. Ony ty 2,5 % udelaji na cene docela dost a na vagonu uz je to majlant.

                      Delali jsme kdysi etikety na vicka Hellmanns. Prisli na nas trh a byla neskutecna veda vybrat barvy tech etiket, protoze lidi byli zvykli na to, ze majoneza byla modra a tatarka cervena (pocatek 90. let). Takze Hellmans resil, ze kolecko na vicku majonezy musi mit cerveny okraj, protoze lidi proste kupuji ocima a to je strasne dulezity. Nojo, no.

                      Taky pamatuju, kdyz se delala etiketa na jeden mlekarensky vyrobek. Jista velka mlekarna dodavala jistemu velkemu retezci svuj vyrobek. Retezec si udelal statistiku prodeje a az byl obrat dost velky, tak prisel do mlekarny a rekl, ze odted se tento vyrobek bude delat se znackou supermarketu, jinak ho nebudou brat. Mlekarna nemela na vyber, tak na to kyvla. Ovsem ten vyrobek s logem supermarketu uz mel hodne ojebane slozeni. Takze ranni smena jela vyrobek pod puvodni znackou s puvodni recepturou, cehoz se bralo nepomerne mene a odpoledni smena uz jela sracku s logem supermarketu na te stejne lince. Dnes uz to zname, jsme na to zvykli a rozumny clovek je rad, ze sracky jsou oznacene logem supermarketu. Ale v 90. letech jsme se s tim teprve seznamovali.

                    33. eh… kolecko na majoneze melo modry okraj, napsal jsem to opacne.Sorry.

                    34. Je mi lito, ale clovek, ktery si kupuje vyrobek v cene trojnasobku sve hodinove mzdy a neprecte si zakladni informaci (a ja se vzdycky pri zmene etikety divam na slozeni, byt i u veci, ktere stoji mou praci za dve, tri minuty), si zaslouzi opici o nekolik procent mene intenzivni.

                      Maloktera lahev ma procenta alkoholu psana nejvetsim pouzitym fontem, ale kazda, kazda lahev, kterou jsem kdy videl, mela procenta psana vetsim fontem, nez info o vyrobci a viditelne, zretelne, stejne, jako objem.

                    35. Já už na tuhle debatu chvíli fascinovaně zírám — ono někoho zajímá, kolik je v tom kterém pití procent alkoholu?!? Přesně proč, proboha?!?

                      Jasně, jako orientační informace „tohoto lze za večer vypít několik litrů“ nebo „tady s tím opatrně“, to beru, to se hodí vědět; ale zde tři procenta sem nebo tam nejsou žádná míra, podstatné jsou desítky.

                      A jinak, já nevím, mně připadá víceméně samozřejmý postup „pokud mi to chutná, kupuji to dál; pokud mi to nechutná, dál to nekupuji; to úplně poslední, co by mne zajímalo, je co je napsáno na etiketě“ (ovšem to, zda je etiketa estetická, určitou roli hraje, to zase ano). Nicméně zda je v tom lihu o pár procent více nebo méně by mne snad zajímalo, kdybych tím svítil, nebo kdybych tím poháněl zahradní sekačku; ale takto?!?

                    36. Re: ocs
                      26.10.2016 v 23:47

                      Na chuti to poznas, pokud mas srovnani. Ale presne na tvem uvazovani je to zalozeno. Bezny clovek to nepozna, tak proc ho nevojebat. On totiz for je v tom, ze nikdo nerekne „je tam o cca 2,5 % mene lihu a proto to stoji o neco mene, ale ve skutecnosti rozdil v cene neodpovida rozdilu obsahu lihu“. Kazdej rekne „tady to mas a ber, nebo nech bejt“. A o tom je prave to, ze kvalita jde dolu. Kdyz se ti smejd nelibi, no tak ho nekupuj. Ze kvalitu treba nesezenes? No to mas blby.

                      Jina vec je, ze drive se celkem bezne dala sehnat 80% vycepni lihovina. Dneska, kdyz chces macerovat nektere druhy bylin, ktere vyzaduji >60% lih, tak ho nekoupis.

                    37. Ježkovy voči, vždyť ale cena naprosto nesouvisí s množstvím lihu. A chuť sice ano, jistěže se to pozná — ale u některého konkrétního pití může být mnohem lepší chuť (a samozřejmě také mnohem vyšší cena) spojena s menším množstvím lihu (a naopak).

                      Podle Tvé logiky by nemělo smysl kupovat víno, které je na objem dražší než porto; ani porto, které je na objem dražší než koňak; ani koňak, který je na objem dražší než lékařský líh :-O

                    38. Re: ocs
                      27.10.2016 v 0:50

                      Ale sakra, ty mluvis o necem jinem. Kdyz budu chtit hodne lihu, koupim si 80% rum.

                      Tady jde o to, ze za stejne penize dostavam vetsi curdu.

                      Tak pojdme jinam: rybi salat. Pamatujes za totace rybi salat? Trocha zeli, hrasku, majoneza a slede. Hodne sledu. Znas rybi salat dneska? Hodne zeli, hodne hrasku, hnusna majoneza a troska sledu.

                      Je to porad jeste vyrobek, ktery si pamatujes jako „rybi salat“? Proc je v nem vic zeli, nez ryb? Zrejme proto, aby te vyrobce omrdal.

                    39. Rybí já moc netento. Ale pochoutkový je dnes mnohem lepší; tehdy to býval samý celer a nějaká blíže neurčená bílá voda, dneska bych to nežral; dnes když si dám někde pochoutkový, je v něm nějaký šunkoid a poctivá majonéza v množství menším než malém.

                    40. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:03

                      Ja jinej, nez rybi nekupuju, protoze tady do toho serou nejaky nechutny majonezy. Proste mi nechutnaji. V tom rybim to necitim.

                    41. Já majonézy rád (zase naprosto nesnáším kečup, ale to je tady OT, jen mi to připomnělo, jak jím každé druhé jídlo někdo zprasí).

                      Stran ryb, salát — jak píši — moc nemusím, ale nejrůznějších matjesů a jiných podobných je rozhodně dnes násobně větší výběr v násobně vyšší kvalitě, než jak tomu bývalo před 90. A to vůbec nepočítám sushi, jemuž se vyhýbám, protože osobně ryby preferuji bez rýže :)

                    42. Sysope, ono taky zalezi na kvalite vyrobku. Ja pro tebe mam skvelou vec. Dodam ti velke mnozstvi morskych ryb za cenu o 20% nizsi, nez ma Makro. Taky mam ted k dispozici asi 35 polstrovanych kresel, dam ti je za cenu dopravy. Pristavis si kontejner a ja ti do nej nalozim ryby a zidle… Je to velmi levne. Je tam sice drobny zadrhel, ze jak v rybach, tak v kreslech ziji rozlicni zastupci fauny a flory v mnoha a mnoha rozvinutych spolecenstvich.

                      Ale kdyz ti jde o tu cenu predevsim…

                    43. Re: Sprosty Podezrely
                      27.10.2016 v 1:11

                      Ale ono mi nejde apriori o cenu. Jde mi o to, aby ze mne vyrobce nedelal vola. Mam u prdele, kolik stoji deset deka rybiho. Ale nechci zelny salat s rybama. Chci rybi salat se zelim.

                      Totez s vodkou. Nechci diskont cenu na Hanackou. Mam u prdele, kolik ta flaska stoji. Proste chci dobrou, 40% Hanackou.

                      O nabytku bych se radeji nebavil. Ted resim se svou drahou gauc do obyvaku a skoncili jsme u vyrobce v Nemecku, protoze u nas nam vsichni cpali jen drevotriskove sracky, na ktere bud parkrat sednu a prosednu pero, nebo nekde upadne nejaky hejblatko, az parkrat vysunu a zasunu postry. Nemci nabidli, co jsem chtel a z masivu. Neomrdany.

                    44. No, a ja bych ti dodal spoustu ryb. Skvela kvalita, rovnou z pristavniho mesta, pouze musis ignorovat to peri.

                      Ne, vazne, pokud nekdo chce rybi salat a je mu jedno, kolik ryb, dostane jich malo. Ten, kdo chce vic ryb, dostane vic ryb, ale budou zase hrozne kvality.

                      Dobrou Hanackou vodku… Dobrou hanackou vodku… K dobremu tecso jogurtu a dobrym kosteleckym uzeninam? Pokud chces dobrou vodku, kup si dobrou vodku, pokud ti nesejde na cene, nemel by to byt problem. A kdyz si ji koupis na Hane…

                      Jo, panensky nabytek. To ja mam kurevsky, mockrat vomrdany, ale zase me nestal nic.

                    45. Re: Sprosty Podezrely
                      27.10.2016 v 1:30

                      Tady v Cesku stoji vsechny tuzemske vodky za hovno. O tom se radeji nechci bavit. Jo, do trampoliny, tam je to fuk. Ale pokud cistou, tak jedine finskou.I kdyz, pravda, dostal jsem od klienta polskou a ta byla take vytecna.

                      Mimochodem – proc vic ryb musi byt v hrozne kvalite? Proc je problem hodne kvalitnich ryb v rybim salatu, kdyz nehledim na cenu? Odpovim si sam: protoze jsem jedinej vul, co to zere a chce si pochutnat. Quli me extra ryby pridavat nebudou.

                    46. Tak si ten salat vyrob doma, ne? Ja taky nechodim na steak, nebo rajcatovo-mozzarellovy salat do restaurace. Kvuli jednomu extremistovi skutecne nebude billa michat 20dkg kvalitniho salatu a vic pravdepodobne neproda.

                      Belvedere vodka? Takova vysoka lahev? Ono tech dobrych muze byt hodne, ja to nepiju, ale lidi nepomlouvaji ani Grey goose, Russian Standard, Absolut… Pokud se bavime o beznem sortimentu.

                    47. Já tedy osobně naopak na steaky do restaurací chodím, a dlouhodobě jsem velmi spokojen — jakkoli musím smutně uznat, že průměrná kvalita mimo Prahu je spíše nižší a spolehlivost zdaleka není taková, jako třeba v La Casa Argentina.

                    48. Ja si steak radsi udelam doma, protoze nez se oblecu, nez bych tam dosel, nez bych si bojednal… To uz se to doma serviruje. Navic v restauraci jsem jedl leta 6 dni v tydnu.

                      Tatarak, ten ano, ten si v restauraci dam. Nechce se mi s tim delat. Ale to je asi tak jedine.

                    49. Re: Sprosty Podezrely
                      27.10.2016 v 1:47

                      Ano ted jsi trefil hlavicku na hrebicek. Kdyz kupuju „rybi salat“ tak ocekavam, ze v nem bude vice ryb, nez vyplne. A proto jsem extremista. Mozna ocs by uspokojilo, ze v kilu salatu by nasel centimetrovy kousek slede, ale ja to proste takto neumim.

                      Proto rikam, ze kvalita veci sla obecne dolu. Najdou se urcite vyjimky, neni to absolutni pravidlo, ale tvrdim, ze vetsina stejnych veci jde s kvalitou dolu. Nehraje roli, ze je vetsi vyber. Proste stale stejny vyrobek je rok od roku mene a mene kvalitni, pricemz pokles jeho ceny je o neco mene strmy, nez pokles kvality, takze ve finale je to pro vyrobce vetsi profit, ale na ukor zakaznika.

                    50. Kvalita nekterych veci sla dolu, nekterych zase nahoru. Ty osobne neresis cenu. Tak to delej jako ja, z hygienickych duvodu se vyhybej pultu s „lahudkami“ a mas to.

                    51. Re: ocs
                      27.10.2016 v 0:50

                      Jeste drobnost: cena sakramentsky souvisi s mnozstvim lihu. Proto se ten omrd dela. Halire delaji talire. Vem si pulcak nejake lihoviny. Stoji treba 100 Kc pri 40 % lihu. A ted vyrobce umicha 37,5 % lihu v tomto stejne nazvanem vyrobku. Uspora lihu by mela delat treba 5 Kc. Ale on zlevni jen o 2,50 Kc. Ty jsi nadsenej, ze „stejny“ vyrobek mas o cely dve pade levnejsi, ale ve skutecnosti jsi o dve pade ojeban. Myslis, ze se to vyrobci nevyplati? Ale vyplati. Sakra vyplati. Hadali se s nama i o tom, jestli etiketa bude za osm haleru kus, nebo za devet. Kazdej halir na tech hektolitrech dela velky prachy.

                    52. Nesmysl. Abych se držel pouze lihovin — třeba taková Midletonka Very Rare má „pouhých“ 40 %, a je daleko dražší, než 80% výčepní lihovina. Proč? Protože chuť: právě a pouze ta je určující.

                    53. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:07

                      Srovnavas ale dva vyrobky, ktere jsou naprosto otevrene jine. Kdezto ja se bavim o dvou vyrobcich, ktere se tvari, ze jsou stejne.

                      Kdyz sbalis 90/60/90/175/55 a ona za 10 let bude mit 120/120/120/175/90 tak je to stale ta stejna kost? No ja nevim, ale jistou miru devalvace tam pozoruju. A nejsou to dve ruzny zensky.

                    54. Nj, to je ten problém — když člověk slíbil věrnost nějakým 60 kilům, musí být věrný i těm dalším 50, co od té doby přibyly? ;)

                    55. OC: Tak napriklad zajimat by to melo lidi, co s tim pracujou. Ja diky predchozim pracovnim zkusenostem vim, co je ve French Martini, nebo kolik % ma Dalwhinnie 15y. K cemu to muze byt konzumentovi, to opravdu netusim. Jsou ale taci, co tomu venuji vice myslenek, nez vlastni partnerce. A jak laskyplne se pak na tu sklenku divaji… Legrace pak byla, kdyz jsem upravoval cenik a jako vysledek debaty „To prece nemuzou koupit“ – „Ale muzou a budou, sefe, ti koupi vsechno“ s manazerem, napalil na French Martini marzi 94%. No a lidi to zacali kupovat jeste vic. Cool faktor.

                      Ano, pak jsou i taci, co vyznavaji politiku „Mne je jedno, co piju, hlavne, ze to tece a ze se motam“.

                    56. Prave, ze kdyz rozdil etiket je jen v tech procentech a jeste v koutku, byt treba dvanactistupnovym pismem, tak te to netrkne. Proste roky kupujes rum s korabem za 70, on stoji porad 70, ale jednou te nenapadne nic blbejsiho, nez se podivat na etiketu a hledme – ono je tam najednou 37,5%…

                      Takhle se muzeme bavit donekonecna. Etikety na tavene syry. Tusite vubec, jak za 25 let spadla gramaz tavenych syru? Trojuhelnicek vypada skoro stejne, ale krabicka uz ma mensi prumer a syry jsou tensi.

                      Nebo susenky… jsou cim dal tim lehci, atd.

                      A pak nekdo rekne „tahle stejna susenka vyjde dneska levneji, nez za komaru“. No,… a je to opravdu TA STEJNA susenka? Ma stejnou gramaz i slozeni? Aha? Ano, vyjde levneji, nez za komaru, to si beze sporu. Ale ne 4x, jak by to na prvni pohled vypadalo, ale treba jen 1,5x.

                    57. Btw, kdyz jsem byl kluk, tak velkej panak byl decak a malej byl puldecak. Pak, najednou, byl velkej panak puldecak a malej panak 30 ml. A pak prisla Uhnije a velkej panak byl 40 ml a malej 20 ml. Takze sice objednavas velkyho ruma, ale dostavas za stejny (doufejme) prachy porad mensi objem.

                    58. Nonevím; co pamatuji, vždy bylo vína v lahvi 0.7 litru, za bolševika jako dneska. Akorát dneska je těch vín mnohem větší výběr v mnohem lepší kvalitě, a (po přepočtu inflací) za jen o málo vyšší ceny.

                      Stejně tak nemám pocit, že bych za bolševika dostal po večeři do napoleonky v restauraci koňaku méně, než dnes. Akorát že tehdy to bylo přinejlepším něco VSOP, a i to jen málokdy; a byl jsem rád, nebyl-li to gruziňák nebo Sljančevbrag. Dneska mi toho nalijí stejně mnoho, ale je to XO, které tehdy neexistovalo (tedy hádám, že bolševik to asi sám pro sebe míval i tehdy; ale my ne — ani v Tuzexu, když už člověk od někoho sehnal bony po bůru).

                    59. Re: ocs
                      27.10.2016 v 0:59

                      Vino neresim, tam se drzi jakas takas kultura. Litr je porad sracka a sedmicka je standard :-). Jedina prasarna, ktera se tam dela, jsou smesky quli standardizaci chute (viz nemecky Ryzlink, apod.), ale to nezouvisi s ojebavanim zakaznika. To je trend trhu, odbouravat rozdily rocniku.

                      Ja a ty mluvime o dvou ruznych vecech. Ty mluvis o tom, ze treba misto Hanacke si das Finlandii, ale ja rikam, ze Hanacka dnes a Hanacka pred 25 lety jsou dva ruzne vyrobky.

                    60. Však právě a pouze o to jde — dnes mám na vybranou sto variant od sta výrobců. Pokud by „Hanácká“ (ať už to znamená cokoli) byla dobrá, kupoval bych „Hanáckou“; je-li nicméně hnusná, mohu bez nejmenších problémů sáhnout po jiné, ať si to Hanáci chlastají sami, když to neumějí udělat pořádně.

                      A nijak s tím nesouvisí ani procento alkoholu, ani etiketa (až na estetický dojem téže, který určitou roli hraje).

                    61. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:17

                      Pokud ti chutna 40% Hanacka, ale ona se nevyrabi, tak ji proste nenahradis. Ani stovkou jinejch vodek. To je, jakoby ti chutnalo Rulandske sede, ale ja jsem ti rekl, ze kdyz se nevyrabi, tak mas na vyber ze sta druhu Frankovky.

                      Vychazis z toho, ze mas moznost vyberu. Jenze ona to neni vzdy pravda. Jak jsem to psal ted s tim autem pro zenu. Auto, ktere bez problemu jsi koupil treba jeste v roce 2000, uz dnes proste nekoupis. A je fuk, ze mas na vyber 100 jinych variant neceho, co nechces.

                    62. Auta jsou trochu jiný případ, tam jsou příliš velké regulace, které přímo ovlivňují použitelnost, vzhled, funkčnost atd.

                      Ne že by se ti kreténští socani do alkoholu ne….li (strašně, ale opravdu strašně mi vadí ty debilní kolky! :((( ), ale přec jen to zatím ještě na výběr zdaleka nemá tak devastující efekt, jako tomu je u těch automobilů. Zatím. Ono to přijde :(

                    63. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:29

                      Jo, za ty kolky bych nejradeji nekoho nakopal zepredu do prdele. Co je mi, jako konzumentovi, kurva po tom, ze stat shrabl spotrebni dan? Navic totalne ohyzdny kolek dokurvi jinak pekny krcek a vicko flasky.

                      Pred vanocema obvykle znami a rodina chteji, abych jim privezl cepovany Hradecky rum (viz ta benzinka). Takze tam zajedu, s sebou nejaky kanystriky. Typek natroubi rum a uz se hrne s etiketovackou, ze mi dojebe lepidlem vicka. No zenu ho vzdy svinskym krokem, protoze ten sajrajt se pak akorat lepi na ruce. Z pocatku zkousel, ze „on to tam musi dat“. Ale hovno. Nemusi. At si to nalepi treba na celo. Pak zkousel, ze „kdyz vas s tim zastavi celnaci, mate problem“. Ale hovno, v malem mnozstvi si muzu vozit co chci a v cem chci.

                      Jenze takhle domrveny neni jen alkohol, ale treba i doutniky. Koupim si pekny, vlhky doutniky, ne zrovna levny a na jinak pekne krabicce je zkurvenej kolek nejaky domrdany zeme, ktera mi tim dava najevo, jakej jsem curak, ze jsem jim prispel na danich. No to vim i tak, nemusi se mi jeste i smat do xichtu.

                      A argument, ze „aspon vite, ze je to original“ si muze kazdej strcit… no presne tam. Ja nezkoumam, jestli kolek neni padelek, takze ve finale vim stejne uplny hovno, jen mam dojebanej vyrobek.

                      Ostatne moji uchylku – averzi vuci nalepovacim cipum v supermegagiga uz jsem tu jednou psal. Pokud to nalepi nekam, kde neprelepi nejaky text, no tak budiz. Ale pokud mi s tim zalepi nejakou cast textu, tak jim to strhavam a lepim po regalech. Ze to odsere nejakej zamestnanec, co to pak musi cistit, mne nezajima, on je soucasti toho kolotoce. Ja ne. Porad je to lepsi, nez kdybych po projiti pokladnou to vysypal na Infu a chtel, at ty samolepky daji do prdele. Samolepky jsou zhouba lidstva, dneska je to vsude a na vsem. Koupil jsem si blby hladitko a na te vylestene nerezove plose byly samolepky hned tri. No to mam kurva skrabat a cistit benzinem? Hovno. Nechal jsem to vypucovat prodavace. Jeho xeft, jeho valka. Remcal, ale udelal. Hladitko se samolepkama by dost evidentne nehladitkovalo.

                    64. Výtečně, děkuji — pro jednou si mohu zasouhlasit bezvýhradně a na sto procent.

                    65. A kdy, ze to bylo? Ja mam stare panakove sklenky (ktere v hospodach uz nepamatuju) 0,2 a panaky jsem pred dvema lety videl na nekolika mistech 0,5.

                    66. Re: Sprosty Podezrely
                      27.10.2016 v 1:01

                      70. leta, Slovensko. Mam doma ze Slovace sadu prcku a velkejch panaku. Velky jsou decaky, maly jsou puldecaky. Pak mam po dedovi tlusty skleneny velky a maly prcky, velky jsou puldecaky, maly jsou 30 ml.

                      Kdyz jsem si pred tydnem dal velkyho, dostal jsem 40 ml.

                    67. No, „panáková sklenka“ mi neříká nic. Já pil koňaky (i ty hnusné bolševické) vždy důsledně z napoleonek, v tom nás oba s bráchou naši naštěstí vycvičili dobře. Zkušenosti z restaurací o nichž hovořím jsou tak zhruba od 80. let dál, na 70. léta už si moc jasně nevzpomínám, a taky si nejsem jist, zda by mi tehdy byli vůbec nalili ;)

                    68. Panakova sklenka se driv pouzivala na odmerovani. Takze i konak putoval nejdriv do ni a az pak do napoleonky. Dneska uz se pouzivaji nerezove odmerky (podobne nepresne).

                      Nevim, jak ostatni, ale panakovou sklenici pouzivam jen na odmerovani sirupu do vody, konak nemam, pouze jednu lahev https://www.masterofmalt.com/armagnac/delord/delord-1976-bas-armagnac/ na kterou mam 2 brusem castecne zdobene „napoleonky (je tim minena brandy glass, ze?)“ a nekolik kostovacich sklenicek na whisky (na whisky), kulatych.

                      Ovsem v polnich podminkach jde na konak jiste pouzit i sklenka na aromaticteji cervena vina.

                    69. Mně tohle dělají v Příbrami, kam chodím tančit, a ukrutně mne tím štvou — dám-li si Martini, nalijí to do nějaké odměrky, a ještě mi ji ukazují, abych viděl, že je to po rysku.

                      Vždy jim říkám, ať s tím jdou do háje, promnezamne ať to do té sklínky cmrdnou jen tak z lahve od oka, přece je děsně jedno, zda to bude o pár centilitrů více nebo méně — budu-li chtít víc, dám si ještě jednu, ne?

                      V poslední době to řeším tak, že si objednám a uteču, aby mi to přinesli až ke stolu — to už je rovnou ve sklínce a s tím absurdně nesmyslným frťanem neotravují.

                    70. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:26

                      Na benzince, kdyz reknes „plnou“ a vis, ze za plnou das dvojku, tak das proste dvojku, i kdyby ti tam natroubil jen pulku? No ja nevim, ale mne by to docela stvalo. Tak nejak z principu, ze mne nekdo vomrdal.

                    71. Já mám dlouhodobou a mnohonásobně opakovanou zkušenost, že prakticky nikdy prakticky nikdo* nechce bližního „vomrdat“. Naopak, normální vztahy mezi lidmi jsou založeny na důvěře a vstřícnosti. Fungovalo to za normalizace, fungovalo to za Jakeše, fungovalo to ve svobodných a krásných 90. a funguje to i dneska.
                      ___
                      * Vyjma úředníků a jiných esenbáků a politiků jako takových; ale s těmi nekomunikuji vůbec, nejsem-li k tomu donucen násilím.

                    72. Mam celkem dost znamych mezi prodavaci ledasceho a moje sousedka je ze svetskych. To bys koukal, co a jak se prodava na sauklich. Kazda vata natocena jen o trosku min, to je za sezonu novej autak.

                      Je mi z techto mameluku na bliti, protoze ja sam lidi nevojebavam. Nase firma dava zaruku 3 roky na nase vyrobky, atd.

                      Ale bytostne nesnasim, kdyz nekdo vojebava mne. A bohuzel se s tim setkavam velmi casto.

                    73. Nj, když já Vám na ta lejstra tak nějak … jak na plochý kámen. Prostě a jednoduše vidím, kolik cukrové vaty dostávám, a vím, kolik za ni mám zaplatit — buď mi to vyhovuje a pak to učiním, nebo mi to nepřijde adekvátní, tak to neučiním.

                      A jen máloco je mi lhostejnější než to, zda je někde na stěně papír „toto je nejméně 5 km vlákna obsahujícího nejméně 37.5 % cukru“. Na to, s dovolením, kašlu jak na papeže.

                      Jasně, existují případy, kdy to není tak jednoduché (třeba stavba domu na klíč — těch člověk obvykle za život nekupuje tolik, a také bývají trochu dražší, než aby se k tomu dalo takhle jednoduše přistupovat) — ale to jsou výjimky a je jich málo. Nějakých, hm, 99? No dejme tomu, abych vyšel vstříc, 95 % všeho, co kdy od koho kupuji, naprosto nepotřebuje ani normu, ani standard, ani odměrku, ani vinětu (krom toho, aby ozdobila lahev), ani pevnou cenu, když jsme u toho. Prostě a jednoduše se při koupi domluvíme. Nebo nedomluvíme, a pak ke koupi nedojde. Tak strašně jednoduché to je, a osobně pohlížím s kombinací pobavení a smutku na každého, kdo to nevidí a úplně zbytečně a nesmyslně si čímkoli jiným komplikuje život.

                    74. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:55

                      Staci jit s malym ditetem na kolotoce. Zaplatis pajcku a cikan, co to tam hlida, se tvari, ze je to za 10 minut hopsani v nafukovacim hradu. Jenze on uz za 7 minut prijde, ze 10 minut uplynulo. Sbalis dite a reknes mu, ze na schaukle serete? Dite bude brecet, zkazenej den. A ty co? Nechas se tedy vomrdat?

                      Ono to vzdycky neni tak jednoduchy, ze se proste seberes a jdes jinam.

                      Kdyz mluvis o tech stavbach – bez koupit treba blby flex lepidlo. Na pytli bude napsano, ze je zpracovatelny 3 hodiny pri teplote nad 5 °C. No parada, detaily prece nebudes resit, pytel nectes. Vychazis z toho, jak je to vetsinou. Nojo, jenze ono se ukaze, ze nekdo neco nejak vojebal a on ten flex netuhne ani po 5 hodinach, v noci mrzlo, takze dokonce jeste druhej den je nejakej mekkej. No co, no, tak te vomrdali. Mezitim ti ta nezasparovana dlazba rano zmokne a pohne se. A neni to fuk? Az budes stavet svuj dalsi barak, tak koupis proste jinej flex. Vsak mas na vyber.

                      Ja tedy osobne jsem toto zazil a udelal neskutecnej bordel ve stavebninach.

                    75. No jo, jenze oni musi, barman umi odmerit i od oka relativne presne, ale lidi by je sezrali, kdyby si dovolili nalit do sklenice o o dve a ctvrt kapky min, nebo by mohlo vzniknout podezreni, ze se tak stalo. A kdybys videl ten pocit uspokojeni v jeho ocich, kdyz prumernemu zakaznikovi nacepujou o 2mm nad rysku piva… To si pak da dalsi a dalsi, aby na tom vydelal…

                    76. Z vyprávění tyto „lidi“ (co by barmana sežrali, kdyby nalil o tři kapky méně) znám. Nepochybuji, že existují i v reálném světě (nakonec kdo jiný by volil Babiše!), nicméně díky nějakému krajně vstřícnému božstvu se s nimi prakticky nikdy nesetkávám.

                    77. Ja se s nimi setkaval pri praci az moc, pak jsem nastesti postoupil, zacal vzadu kout pikle a naucil se jejich chovani brat jako vylet do cirkusu.

                      Zajimave je, ze alkohol toto chovani vyvolava v nekterych lidech az pri vyzzi koncentraci v krevnim obehu. Nasledne to prechazi do faze

                      „We’re in the money, come on, my honey,
                      Let’s lend it, spend it, send it rolling along!“

                      a vse je OK.

                      Naprosto nezalezi na hmotnem majetku dotycneho. Je to sport, uhnat si ty vredy takhle.

                    78. Hm, já spíše mám zkušenost, že nižší koncentrace krve v alkoholovém oběhu vyvolává obětavost a, hm, řekněme pudy mecenášské. (Sám s trochou úděsu vzpomínám na jednu večeři, po níž jsem nechal trinkelt zvící asi 60 % ceny, neboť se mi jevila obsluha vstřícná a sympatická… :))

                      Nonic, rozsáhlý build mi vedle doběhl; děkuji za příjemný pokec, a víceméně mizím, protože klienti chtějí práci; je to s nimi těžké :)

                    79. Re: ocs
                      27.10.2016 v 2:06

                      Na Morave vetsina mych kamaradu v opici byla spise v pohode. V Cechach spis maji spliny, nebo na vsechno nadavaji, nebo se chteji prat.

                      Ja jdu chrapat, brzo rano mam korespondenci s Cinou.

                      Tak zatim!

                    80. To ano, jak jsem zminil, ale to az v pozdejsi fazi, do te se musi dotycny propit prave skrz „strycka skrblika“.

                      Vis, kolikrat ja dostal spropitne vyssi, nez cenu na ucte? A to v zemi, kde neni historickou tradici moc nechavat. To je normalni. To se stane i v lepsich rodinach.

                      U vyssich castek je to, pravda, vzacnejsi, ale i to se prihodi.

                    81. Re: Sprosty Podezrely
                      27.10.2016 v 1:36

                      Je to slozity. Kamaradka ma bufac v plaveckem stadionu. Prodava tam parky v rohliku. Ty parky maji dole ufiknutej kousek a ona rve rohliky na ten predehrivac tak, aby pak parek do te lochny moc nezahucel. Kdyz jsem se ji ptal, protc to dela, tak mi rekla, ze za ten den je to tolik spicek, ze s tim v pohode krmi svoje dva psy. Na to jsem se ji zeptal, proc namisto ojebavani lidi radeji jim neda parek celej a spis neprihodi desetnik na cene. Pak by psum koupila kvalitnejsi zradlo a neomrdavala lidi. Koukala na mne, ze jsem asi spadl z visne na znak.

                    82. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:11

                      Hm, po moji mamce mam v baru dve sady napoleonek, dokonce obe maji zlate „N“ a kazda sada ma jiny tvar. Takze v kazde vypada panak jinak objemny.

                    83. No a? Tak vypadá, co má být, proč by to mělo vadit?

                    84. Re: ocs
                      27.10.2016 v 1:35

                      No protoze pokud by to do nich barman nalil z lahve bez davkovace, pak vis prd, o kolik te obral. Ten konak bude samozrejme chutnat stejne, at je ho 45 nebo 50 ml. Ale barman si za den uhraje flasku konaku pro sebe, kterou nekde rozlije na svuj ucet a ma malou domu. Pokud ti nevadi, ze se ti do oci smeje, pak je vse ok.

                    85. 27.10.2016 v 1:33

                    86. P.S. A jinak je to přesně totéž, jako s tou cenou vs množstvím alkoholu: kdybych někde měl pocit, že dlouhodobě dostávám pití méně, než bych dostávat měl, prostě a jednoduše je tam přestanu kupovat. Naopak, pokud jsem s tím, co dostanu, za peníze, jež za to zaplatím, spokojen, proboha proč by mne mělo zajímat, zda toho je 8 nebo 12 cl? Prostě mi to přijde adekvátní, tak to neřeším.

                      Připadá mi, že vy všichni musíte s tímhle přístupem „já si zaplatil přesně 37.31 centilitru přesně 40% vodky! A pokud jsem dostal náhodou 37.29 centilitru a je-li náhodou 39.97%, to tedy ne, to se třeba soudit budeme!“ strašně těžký život a žaludeční vředy. Nechápu vás.

                    87. Tak já zrovna tohle vidím stejně. Když jdu na pivo, tak to má být půl litru, ne 470 ml. Mě to jako omrdávání přijde. Když to někdo dělá cíleně aby natočil na bečku o pár piv víc, je to prostě zmetek. Já taky nepoužívám hajzl součástky jako všichni ostatní s tím, že je to přece každýmu jedno, ušetřím padesátník na kusu a von eště přijde znova až mu to zas zdechne za další tři roky. Naopak, zakládám si na použití kvalitních komponent, o kterejch vím, že se na ně můžu spolehnout, a opravená věc bude v předané podobě fungovat co nejdéle. Pokud možno i dýl, než v původním stavu z výroby.

                    88. Tak kdyz si reknes o pul litru, tak bys mel dostat pul litru. Ale OC si rika o jine mnozstvi (vetsinou se to resi ukazanim na sklenicku), dostane zivou vodu a zaplati castku, kterou akceptuji obe strany.Problem je najit misto, ktere si dovoli spachat tuto transkaci pred ostatnimi, kteri si mysli, ze dostava vic, nebo je sizeny a rozhodnou se zakrocit.

                    89. Njn, když si jdete pro hrábě do nějaké levicové velkoprodejny, tak se nedivte. Proletariátu stačí hrábě ze dvojky plechu, protože s nimi ve skutečnosti nehrabe, je zvyklý práci jen předstírat. Schválně jsem zkusil najít kované hrábě na netu, hned první hit vypadal, že bych s nimi souhlasil. A kdyby vám i to bylo málo, můžete si je nechat za nečekaně levný peníz vypálit z Hardoxu u některého z mnoha dodavatelů, takovými hráběmi pak můžete ve volných chvílích provést třeba demolici staré betonové zahradní cestičky. To za socíku … ano, to bylo technicky možné už za socíku (třeba v ČKD), ale bylo zakázané, aby si jednotlivec takovou věc mohl objednat. Teď může a já v tom vidím zlepšení kvality. Protože dostupná kvalita se nezhoršila, jen se velmi výrazně zvětšil rozptyl kvality :-)

                    90. Re: pzkudk
                      26.10.2016 v 22:09

                      Nojo, to si muzu taky nechat hrabe ukovat u kovare. Jenze pred 40 lety stacilo zajit do Kovomatu a ty hrabe nejen, ze tam vzdycky meli, ale jeste navic byly kvalitni. Ano, ovsem, byly treba dve velikosti a drz hubu soudruhu, my plnime plan. Jenze at clovek vzal ty nebo ty, neudelal chybu. Dneska musim vec vzit do ruky a hodinu zkoumat, co kde kdo vojebal, kde usetril, jakou srackou to cele pospojoval, abych vedel, ze se to rozpadne az po te praci, kterou s tim potrebuju udelat.

                      To je tragedie.

                      Kdyz tam bude cedule „levne sracky“ ala „vse za dolar“, tak je jasne, co kupuju a neresim to. Kdyz budu potrebovat zaklepat tri hrebiky rocne, staci mi kladivo pribalene k pytliku hrebiku a jsem happy. Jenze ono to tak oznacene neni.

                      Pred dvema tydny se mi rozpadl plastovej kufr na vercajk. Ani nevim, jak byl vlastne starej, mozna 20 let. Urvalo se ucho, holt plast starne. Ja jsem stravil skoro odpoledne behanim po nejruznejsich xeftech, abych sehnal podobne kvalitni kufr! Nakonec jsem skoncil na 1500 Kc a stejne je to sracka.

                      Ano, mame rozptyl od totalnich sracek k mensim srackam. To ano. Vyber je.

                    91. Kufřík na nářadí? Nekupujte v Bauhausu, kupte si PeliCase :-) Když se po dvaceti letech tvrdého provozu urve ucho, výrobce se omluví a zdarma pošle nový kufřík. Ale fakt nemůžu zaručit, že ho pořídíte za 1500 :-)

                      O hrábích v Kovomatu nevím, za mlada jsem práci na zahradě považoval za týrání a ne za relaxaci, ale třeba sikovky sehnat, to byla práce na den, ne-li na déle. Nakonec kdesi za Prahou v železářství měli jedny bulharské – to byla dobrá pomsta. Teď si můžu vybrat jestli Knipex nebo Bahco a neřeším otázku, zda se při prvním stisku neohnou :-)

                    92. Re: pzkudk
                      26.10.2016 v 22:34

                      Peli pouzivame ve firme uz 16 let na nase vyrobky. Na naradi se patrovy Peli nedela. Ale kdyz uz jste to nakousl, tak Peli: puvodne se vyrabel vyhradne v USA. Dovazeli jsme ho tehdy primo odtamtud. Kvalitni, opravu dobry kufr, MIL-SPEC. Pak ale nektere rady (1150, 1400,…) zasali delat ve Spanelsku. Nekdy byva samolepka „made in EU“, ale vetsinou je porad „made in USA“. Trosku se zmenily rozmery, o par mm, nesedely do toho pak vyplne. Ale budiz. Zasadni problem – kvalita zakmku. Ty spanelske mivaji v klipsnach bublinky, takze praskaji. Kde je pak kurva ta kvalita? No v prdeli, Halik, v prdeli. Peli se to snazil zachranit tim, ze zmenil zamky a kufr 1400 misto jednoduche klipsny (jako ma original U.S.) zacal delat dvojitou, ktera by nemela praskat. Ale praska.

                      Dnes rano jsem zrovna objednaval plastove kufry. Odkud? Primo z Ciny, toci nam je tam na karuselove forme presne podle specifikaci, ktere chceme. Pro predstavu: kufr jako Peli, stejny material, stejna IP67, rozmery jako 1200 – cena $13.20 za kus. Delali jsme zkousky s prototypy a vydrzely uplne totez, co Peli. Jenze ten Cinan nam tam ty bublinky nenadela, protoze na to ma technologii a ja si rad dolar na kufru priplatim.

                      Takhle se veci maji s Peli :-)

                    93. Sysop má do značné míry pravdu, přičemž důvody jím kritisované nekvality nejsou nijak komplikované.
                      Většina spotřebitelů má díky přerozdělování a sociálním výdobytkům víc peněz, než by si zasloužila či byla schopna vydělat vlastním přičiněním v tržně nedeformovaném prostředí. Tito lidé pak hlasují svými peněženkami o tom, jaké a jak kvalitní zboží či služby budou na trhu nabízeny. A protože mezi schopností peníze vydělat a efektivně utratit je existuje přímá úměra, jsou příčiny sysopem kritisované nekvality celkem zřejmé. Malosériově či dokonce zakázkově vyráběné zboží kdysi samozřejmé kvality stává se pak vedle masové sračkovýroby extrabuřtem, čemuž odpovídá dostupnost i cena.
                      Pologramotného a líného levicového voliče nezajímá složení paštiky a už vůbec se mu nechce studovat zdravotní aspekty jednotlivých přísad. Orientuje se výhradně podle ceny, protože rozlišit menší číslo od většího je asi tak všechno, co je schopen zvládnout. Jemně mleté paznehty za 3,50 jsou tedy jasnou volbou.
                      Vaší volbou pak je dojet si do speciální prodejny pro husí játra foie gras s tokajským vínem v ceně 600,-za porci na dva rohlíky nebo si dát ty paznehty taky.

                    94. …a mějte mě za pitomce, mučte si mně chlebovou polívkou – ale proto mám rád Ameriku (tedy tu severní část, konkrétně nejsevernější část), anžto ty schopnosti se tam vysoce cení. Kdokoli tam cokoli umí – rukama – hlavou – jinak – je ceněn, vážen a dolary se mu sypou. Šak jsem tam pobyl. Stýská se mi po Wisconsinu a Michiganu víc a víc. To jenom ta připitomělá Evropa tak miluje prezentátory a vyžírky. Vemu do ruky sekeru a postav dům. Chyť rybu. Střel jelena. Makej. Žij.

                    95. Člověče si to s tím rumem zakřik, prej 37,5 % je málo, checht. Teď koukám na nabídku kauflandu a že co? Lihovina Leon R-35, 35 %. A stojí akční cenu to, co normálně stojí 37,5 %. Tak.

                    96. Re: Behemot
                      18.11.2016 v 20:06

                      No prosim, tak to bude brzo legalni iontak pro cyklisty…

                    97. V poslední době se dostávám k tomu, udělat si výlet mezi různé sociální vrstvy co se týče pracovních pozic ve stylu dělání debila za pár korun (doháněno kombinací 2-3 prací), případně strašnejch pakáren a plná odpovědnost za všechno.

                      Minimální mzdou může argumentovat jen blb. Moc byste se divil, kolik lidí dělá za podmínek, který v reálu nedosáhnout skoro ani té minimální mzdy. Buď načerno, takže sebou nechávaj vorat, nebo jim to ještě zdaněj (a pak maj skutečně almužnu). A i když teď vzroste minimálka výrazně (od 1. 1.), tak za těch 11 litrů člověk v Praze s bídou přežije. Nemluvim vo tom, že se jako vždy (což je hlavní účel samozřejmě) zvednou minima všech výpalnejch, který se počítaj z minima. Takže pokud někdo ty dohody daní, nebo si platí zdravotku jako OBZP, tak zase bude odvádět víc.

                      A od příštího roku se chystaj ještě další úpravy, který ještě víc zkurví výhodnost práce na dohodu. Tuším letos zavedli, že nad 10 kolíků se to daní jako mzda, a od příštího roku si budou moct dohodáři užívat i dovolené a jinejch pokrokovejch výdobytků. Jsem zvědavej, kolik lidí zase přejde na černotu a o kolik reálně vzroste nezaměstnanost. Zatím se nezaměstnanost pořád nějak zametá pod koberec že ta oficiální vypadá asi dvakrát líp, než jaká je realita, ale nedovedu si představit, kam ještě ty lidi můžou schovat.

                    98. Tak to by lidi nesmeli byt lini a trvat na tom, ze praci, ktera se jim libi musi sehnat jen kousek od domu, protoze prece se nebudou stehovat, ne? Ja mel taky neunosne malo, nez jsem odjel za praci jinam. V te dobe, kdy „vsichni meli praci“ by me za podobnou cestu vojaci zastrelili.

                    99. Jo, samozřejmě, hlavní vinu vidím v tom, že mi sice vyprávěj jak to dělaj od 94. a stojí to stáel víc za hovno, ale nepadlo ani písmeno o zlepšení kvalifikace, aby mohli dělat něco jinýho. A současně jsou to takoví zoufalci, že nejsou sto, jako jiní, rozjet byz ve větším a místo dělání dementa třeba jen přeprodávat službu, jako jiní.

                      Jinak co se týče dojíždění, s tím já třeba nemám problém. Ale musí to za to stát. Příklad: dojíždět třeba hodinu denně (a stovky na benzínu) jaksi nemá smysl pro práci o pár tisíc lepší, než seženu za rohem – protože ve výsledku mám tak stejně, akorát strávím čas na cestách.

                    100. Hele Behemote poslou mi par tech nebozaku.
                      Mam pro ne:
                      ryti zahrady u tety. Cca 200m2 dam dva litry a pujcim ryc.
                      Vymalovani dvou pokoju v panelaku. Dam litr + vercajk a matros.
                      Drevo narezat a nastipat u otce. 20pm dam 2 litry.
                      Hlidani deti. 2 kila za 2ks a hod.
                      Praci u pasu v automobilce.
                      20 cista ruka za trismenny provoz.
                      Skladnik ve sroubarne bez znalosti latiny za 18.
                      Podavac v krame. 15.
                      Uklizecka v materske skolce. 14.

                    101. Předám info, až někoho vhodnýho potkám. Jakej to je okres?

                      Tuhle jsem se byl podívat na noční rozvoz novin, nějak jsem teda nepochopil na začátku kolik nabízej, tak to byla ztráta asi 5 hodin (za to co jsem si myslel já by to byla zajímavá noční brigádička a jezdit mě baví, aspoň v malým provozu; no za ty prachy bych zaplatil benzín a tu práci dělal zdarma).

                      Baba takle jezdí prej od rána od dvou do sedmi večer, byť si myslim, že jí spíš selhala matematika. Ale zas důchodci spěj málo, tak možná ne. Jestli za to bere tak stejně, jako tu jednu trasu, tak má pakárnu jako prase a může mít do 15 čistýho. Netušim jak to přesně papírově vedou, tak to možná bude lepší, nebo taky ne. Ostatní co nejsou „vlastníky“ té trasy, tj. typicyk ti, co pro ně jezdí, maj hodinovku almužnu. Skládat regály v tesku vyjde líp. Lidl nabízí na pokladně myslím že standardní dvanáctky, nástupní plat 21 hrubýho. Berou stále a skoro každýho, protože nemaj, už tak zvedli platy a stejně nemaj. Nechápu, jak někdo může vozit ty noviny za pár stokorun (doslova) za fušku, remcat jak to stojí za hovno a nevzít i toho blbího pokladního.

                      Chápu jinýho bejvalýho kolegu se zkriplenou nohou, navíc je prej podle jeho slov takovej prudkej a ani na pokladně by nemoh sedět, protože prvního potížistu by vyrazil dveřma. OK, to dělat nejde, tak dělá hlídače (tam berou taky pořád, protože za těch 60-70 to nikdo dělat nechce). Ale většina lidí i na té blbé pokladně sedět může. Plus myslim maj v benefitech slevu na zboží a standardní zaměstnanecký výhody. Prostě se to prohlubuje, je tu řada absolutně tupejch a neschopnejch lidí, kteří na sobe nechtějí nebo neumí dělat a nikde je nechtěj. Ti pak – jestli vůbec – dělaj nekvalifikovaný práce nejhoršího kalibru, kde je strašnej přetlak. Všechno protizákonně a tak stejně na režimní ochranu formou minimálních mezd nedosáhnou, ale brečej, přitom si to sami volí. Všude jinde je nedostatek, od blbejch pokladních po odborný profese i menežéry.

                    102. Kamaradova pritulkyne dela postevacku a rozvazi noviny plus letaky jako bokovku pri praci. Jak to ma s Postou domluveny, to nevim, ale dost na to nadava, ze taha tezky baliky za par supu.

                    103. Jinak noticka, na 200 m^2 už je lepší někomu dát litr, aby to projel holderem, určitě to někdo v okolí má. Pokud to je letitej záhonek, tak oukej, to se zrejt dá. Ale jestli tam byl trávník nebo jiná džungle, tak to je strašný. Na něčem takovým jsem si záhonek jednou dělal…pár metrů a málej jsem se z toho posral. No, Ukrajinec to asi vezme :D

                      Zkuste poptat někoho z těch novejch talentů co přijížděj? Nebojte se. Je mezi námi mnoho talentů. Lidé, kteří se věnují hudbě, vaření…chceme být vesnici prospěšní. http://navratdoreality.cz/?p=view&id=23805

                    104. Dva ary louky bych rejt fakt nechtel. To chce pluh a poradne zaklapnout. Ale dva ary ornice se daji porejt den po desti raz dva.

                    105. A děte. Tuhle jsem zkusil JEDEN ar posíct kosou a málem jsem tam nechal záda. A to jsem to zamlada (13-16let) dával hravě. Jenom jsem zkoušel, jestli to ještě umím. Neumím.

                    106. Re: Childeater
                      26.10.2016 v 23:39

                      Jo. Kosu naklepat mne naucil deda v mych 12, ale nesekl jsem s tim uz snad 20 let. Proc taky, kdyz na louku mam diskosku a nedopasky nechavam sousedovi, on to bere strunou.

                    107. Pracovní pozice jsou roztodivné – já jsem dělal technologa v továrně, designéra a konstruktéra 3D AutoCAD, rozepisovače kusovníků a kresliče pro kluky u CNC, dále jsem komunikoval se zákazníky a architekty, předělával a precisoval návrhy, zároveň na to volil a sháněl a objednával matroš, na svou zodpovědnost. Leckdy na mašli. Průměrná mzda, spočteno a podtrženo, když jsem odcházel, 11.800 čistého. Celkem nahovno, neb dalších dvacet jsem si musel vydělat jinde a jinak a do práce jsem chodil tím pádem polomrtvej. Takž i CADník může být socka, byť neumí latinu, zato další dva světové jazyky (bylo potřebí číst i zahraniční zakázky – dělalo se ven)

                    108. Re: h72
                      18.11.2016 v 21:16

                      V 80. letech jsem byl na jednom pracovisti nejmenovane fabriky, kde bylo ukolem mym a meho kolegy, udelat strom prikazu z AutoCADu. Tehda verze snad 3.0, ci neco podobneho. Kde to fabrika koupila, ze nebyl manual, netusim. Nicmene, jako demo tam byl raketoplan. No a my, kdyz jsme se ucili s tim neco delat, taxme jedno okno „otevreli“ a namalovali do nej xicht. Jen tak, proste demo, taxe ucime, ze.

                      I stalo se, ze za cca deset let jsem se dostal k jinemu CADu, v jine verzi, v uplne jine firme a hle… raketoplan mel otevrene okno a v nem muj xicht. I nelenil jsem a jen tak pro prdel se zeptal par kamaradu z jinych podniku a voila! Ve fure z nich stejny obrazek… :-) I

                    109. Nu, dá se třeba zmínit bydlení a provozní náklady na bydlení. V bytě, kde jsem vyrůstal s rodiči byly měsíční náklady kolem 300,-/měsíc. Dnes tam komplet bydlení stojí 20.000,-.

            2. Kdy byl presidentem reprezentativni clovek? A jakeho naroda? Kdyz se podivame jen na jeho obraz jako cloveka, pak teoreticky poslednim u nas mohl byt Ludvik Svoboda a to snad jen v dobe, nez prosaklo, nakolik je zombiefikovan. V USA snad Eisenhower. Oba dva tezici ze zasluh o porazku nacku. Po nich si nedovedu vybavit nikoho, kdo by mohl narod dobre reprezentovat.

      2. To je ta zem, kterou právě Masaryk stvořil; a funguje přesně tak, jak to spolu s ostatními maffiány vyspekuloval.

        1. Taktak. On to leckdo nechce slyšet, ale na vzdoru vůči minulému a intrikách a zákulisních hrátkách …. a na následné toleranci lží, rozkrádání, věčných handrkovanic o posty, se nedá republika vystavět. A o tom přesně byla první republika.

          1. Myslím, že jak v rámci tohoto vlákna, tak i s blížícím se výročím neuškodí připomenout výtečného a precizního Náhlíka:

            Zde vzpomenu legendárního citátu T. G. Masaryka – „Státy a národy se udržují týmiž idejemi na jakých byly založeny“.

            První Republika Československá byla vyhlášena Národním výborem, tedy skupinou, která nevzešla z žádných voleb. Tentýž Národní výbor poté vyhlásil první ústavu nového státu. Národní shromáždění a vláda republiky vzešlé z prvních celonárodních voleb postavily svůj nový stát doslova na zelené louce, aniž před tím zrušily platnost původní ústavy, Zlaté buly sicilské či jiných státoprávních dokumentů Koruny České. Zákonodárné orgány Republiky československé nikdy nepovažovaly za nutné oficiálně zbavit trůnu panovnickou dynastii, ani zdůvodnit či oficiálně zrušit instituci svatováclavského trůnu. K zákonným normám platným po tisíc let se tyto orgány chovaly jako by nikdy neexistovaly. Jediným jejich argumentem byla momentální mocenská převaha opírající se o vojska vítězné Dohody. Tyto orgány prohlásily za hrdiny vojáky, kteří zradili své přísahy a naopak vojáky, kteří zůstali přísahám věrní se pokusila oficiální státní propaganda prohlásit za Švejky, sabotéry či hlupáky a odsoudila je k opovržení a zapomnění. Tyto orgány také, na základě své momentální moci (a ničeho jiného), provedly grandiózní loupež šlechtických a církevních majetků.

            Paradoxem dějin zůstává, že mnohdy titíž republikánští demokraté či jejich potomci se po roce 1948 pohoršovali nad komunistickým pučem provedeným velmi podobným způsobem jako ten v roce 1918. Pohoršovali se nad svévolným oddělením Slovenska od společného státu v roce 1939, jakoby zapomněli na svévolné oddělení Čech, Moravy, Slezska a Slovenska od císařství, které sami provedli dvě desetiletí před tím. Pohoršovali se nad porušením přísahy sudetoněmeckých mužů a založením legie Freikorps, která vznikla v podstatě podle stejných principů jako čs. legie v první světové válce. Pohoršovali se nad znárodněním a uloupením majetku v roce 1945 a znovu v roce 1948, jakoby sami dříve neprovedli totéž, byť v jiném měřítku a proti jiné skupině obyvatel zemí Koruny České.

            Hrdý český národ, který nejprve provolával slávu císaři, později jásal na ulicích nad vznikem republiky, stejně jako mával na Václavském náměstí svastikami roku 1942, plácal po ramenou sovětské i americké osvoboditele a o pár let později pochodoval s nadšením pod rudými prapory.

            Prezident Edvard Beneš v roce 1938, coby vrchní velitel armády, nařídil její kapitulaci a pouze se souhlasem vlády předal nepříteli – Hitlerovi respektive Německé říši – třetinu území státu, aniž byl k tomuto kroku byl zmocněn parlamentem. Což již ústava neplatila? Podle této ústavy se prezident Beneš fakticky dopustil vlastizrady. Vzápětí abdikoval na svoji funkci, odešel do zahraničí jako prostý občan a v roce 1945 se vrátil do vlasti opět jako prezident, aniž se konaly prezidentské volby. Za vlastizrádce byl prohlášen legitimně zvolený prezident Hácha, zatímco prostý občan Beneš byl prohlášen prezidentem – osvoboditelem aby vzápětí odevzdal, opět pouze se souhlasem vlády, další část státu – Podkarpatskou Rus – Stalinovi respektive komunistickému Sovětskému svazu. Národ to opět „pochopil“. Byl ostatně za téměř třicet let vycvičen, že zákony platí jen tehdy, když za nimi stojí vojenská a politická moc.

            Jakým právem se dnes divíme, že zákony včetně ústavních jsou vyhlašovány a vzápětí porušovány aniž by za jejich porušení byl kdokoliv z mocných trestán? Proč se vlastně divíme, že fakticky neexistuje ochrana soukromého majetku a kdokoliv mocný si vzpomene, může na náš majetek za pomoci podvodu, nátlaku, zkorumpovaných úředníků a právníků vztáhnout ruku? Na tento „princip“ přistoupili již naši předkové v roce 1918. Jakým právem se divíme, že namísto státu žijeme v jakési vágní partokracii rozhodující na bázi mafiánského konsensu mocenských klanů? Není přímo symbolické, že v roce 1918 zakladatelé tohoto uspořádání společnosti sami sebe nazývali Mafií? Jakým právem se mnozí diví, že jejich vezdejší život postrádá vyššího smyslu, že je samoúčelně redukován na fungování proto abychom fungovali? Ve společnosti kde nejvyšší hodnotou jsou peníze či abstraktní čísla na kreditních kartách a kontech se nakonec i jakákoliv veřejná instituce automaticky pozvolna mění v podnikatelský subjekt s hlavním cílem vydělat peníze. Žasneme nad tím, že již nejsme pacienty, klienty, občany a voliči, ale jen materiálem vhodným k vytěžení a zpeněžení, že naše zdraví, sociální jistoty, práva, potřeby, talenty, schopnosti a hlasy se změnily v pouhé zboží k obchodování. Každý rok 28. října slavíme založení národního státu, který byl vlastně mnohonárodnostní, slavíme založení první republiky ač jsme občany již nejméně sedmé a víme jak neslavně ta první, druhá i třetí selhaly. Slavíme odstranění moci panovnické dynastie, která v sobě nese krev Přemyslovců, Lucemburků i Jagellovců a která představuje záruku skutečného státu. Tedy čehosi co stojí nad klany a mafiemi, nad zájmy a penězi, co stojí nad zákony platícími pro všechny bez rozdílu, co je nositelem vyšších hodnot našeho života a smysluplné služby vznešenému.

      3. Když já si ho vždycky vybavím, jak v Inženýrské odysey montoval Perpetex a filozofoval o tom, jestli by hlavní hrdinka měla nebo neměla roztáhnout nohy hlavnímu hrdinovi.

      4. Skřete, vyjadřuješ se jak kanál.

        1. Ta kráva mluví jako kanál, ale až si ju podrží nějaký ten multikulturní obohacovač tak bude mít z kundy kanál.

          Jinak jak to mohlo uniknout že Karla Šlechtová plánuje zavést další úředníky?
          cituji: „Na každém krajském úřadě chce ministryně zřídit alespoň jedno pracovní místo pro pohřebnictví, přímo na MMR bude Šlechtová na příští rok požadovat pět míst. Časem chce vytvořit samostatný odbor. „Tím pochopitelně vzrostou náklady. Ale chci, aby v rámci rozpočtového určení daní dostávaly kraje a obce na pohřebnictví více peněz,“ doplnila.“

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017