Vohnoutí odysseia - zpět na článek

Počet komentářů: 92

  1. OT ale neda mi to, pozitivni zpravodajstvi

    https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/511900-etiopie-prikladem-za-jediny-den-tam-dokazali-vysadit-353-milionu-stromu.html

    Etiopané zatím vysadili přes 2,6 miliardy stromů.

    cílem je vysázet v Etiopii za jeden rok až čtyři miliardy stromů.

    1. Nerad kazim nadsenie, ale bullshit. Keby to bola pravda, tlieskam. Vcera to bolo pretriasane na reddite.

      Vzhladom k tomu, aka je v Etiopii politicka situacia, cisla budu nechutne nafuknute a za sadenie stromu sa bude povazovat „tu som pichol do zeme kusom zeleza a do diery vysypal jedno semeno stromu“. Vyrastie. Mozno. Asi.

      1. mne to taky prekvapuje ty cisla, tak chuda zeme … maji cca 100 mil. obyvatel cili u nas bychom do roka vysadit 400 milionu stromku …

        1. (nic o tom neviem, posuvam dalej ako som cital)

          Clovek co sadi stromy a je za to plateny da 1000-3000 stromov za den v zavislosti od typu, terenu atd. Cca 1000-1500 na hektar. Sadi z „seedling“, co je uz rozklicene semeno, mozno desat cm vysoke. Vacsina ludi si pod sadenim stromov predstavi take to „skocim do zahradkarstva, kupim metrovy prutik (rocny az trojrocny strom) a hodinu budem kopat jamu“.

          1. ja bych klidne sel sazet zadarmo kdyz mi urcej pozemek a daj „seedlings“…

            1. Za mych mladych let se na tohle hodne soustredil Brontosaurus. Jak jsem kouknul tak i ted maji do konce roku jeste dve akce. Akorat nevim jak by osoba meho veku mezi brontiky dopadla.

              1. Aha tak pro me uz maji jen jednu akci. Druha ma vekove omezeni 15-35 let.

    2. Optimizmus neni na miste, protoze treba v Brazilii je ted prezidentem americka loutka, ktera dala kaceni mistnich pralesu zelenou. Pry je ho zniceno nejakych 1300 km2 kazdy mesic:

      https://www.theguardian.com/world/2019/jul/25/amazonian-rainforest-near-unrecoverable-tipping-point

      Pred volbami pritom ten Bolsonaro sliboval pravy opak (jake prekvapeni). V clanku jsou i odkazy na oficialni Brazilska data, ale ja portugalsky neumim a preklad z Google Translate je nic moc.

      1. Ty nemas rad palmovej olej, vid? :-)

        1. Ne, ale je to kvuli jeho chuti, ne nejakym radoby-ctihodnym ekologickym pohnutkam. Osobne si myslim, ze dokud na tom pujde vydelat, tak pralesy vykacime do posledniho stromu, ropu spalime do posledniho barelu a oceany zaplnime bordelem do posledniho koutku. Holt korporace potrebuji svoje zisky, na vsechno ostatni sere pes.

          1. Nejsem ekofasista, presto jsem zaprisahly nepritel palmoveho oleje a to zejmena pro jeho vnucovani korporaty a plundrovani prirody.

            Velmi pravdepodobne nikdy nedojde k onem extremum „do posledniho…“, ale staci uz to, ze se toho dokurvi mnohonasobne vic, nez je bezprostredne nutne. Naprosto uzasne jsou pak argumenty „lidi je potreba nakrmit“, „jak jinak bychom to delali“, apod.

            Zatim vzdy se ukazalo, ze neco, co si nikdo neumel predstavit resit jinak, se nakonec jinak vyresilo presne v okamziku, kdy definitivne dosel zdroj.

            1. Sysop: jen takové drobné podotknutí:
              „Velmi pravdepodobne nikdy nedojde k onem extremum „do posledniho…“…se nakonec jinak vyresilo presne v okamziku, kdy definitivne dosel zdroj.“

              V zásadě tedy to vnucování palmového oleje není nic špatného, protože až dojde, tak se najde něco jiného, ne?

              1. Re: fatdwi
                31.7.2019 v 13:50

                Ale ja neresim dostatecnost palmoveho oleje. Resim zpusob, jakym je ziskavan, coz je samozrejme dusledek jeho naduzivani. Zdrojem zde neni palmovy olej, alebrz plantaz, kterou je nutne nekde vycarovat a nekolika ruznych duvodu, predevsim vsak ekonomickych, jsou to prave plochy soucasnych destnych pralesu, plic planety.

                1. Sysop: ale no tak, „nadužívání“, to mi zní jak nadhodnota. Kdo rozhoduje o tom, co je ještě správné užívání a co už nadužívání?

                  Způsob je poplatný době, místu a schopnostem. Řepku jak kreténi pálíme v autech, takže holt do žrádla pak pereme palmový olej (neříkám, že je to navzájem plně zaměnitelné) a pro něj pálíme prales. Lidi prostě půjdou za prachama ať to stojí co to stojí. Nějaký nápad, kdo a čím by tomu měl zabránit?

                  1. Re: fatdwi
                    31.7.2019 v 14:28

                    Jasne, reseni je drahe a hlavne neekonomicke, protoze o lesech by mel rozhodovat majitel (coz treba u nas taky nemuze) a vlastnit prales ryze pro jeho ochranu je z ekonomickeho hlediska monkey business. Pokud by ho jihoamericke staty souply do roviny narodniho bohatstvi, tak ale zase se casem najde nekdo, kdo to podmazne a proda. Viz hospodareni s venezuelskou ropou.

                    Podle mne – reseni neni. Proste se to riti do prdele a dokud vlak frci, tanceme.

                    1. Sysop: a jsme v pasti etatismu, protože ekonomoické hledisko je jasné.

                      „Majitel“ o tom právě rozhoduje (stát). KDYBY ten prales patřil nějakému Mendozovi, co to tam stihl vykolíkovat jako první, bude to lepší? Mendoza buď nadšeně prodá, nebo prodá nenadšeně nebo skončí pod drnem a dědic si dvakrát rozmyslí, jestli bude taky hrát hrdinu a nedožije se ani třicítky nebo jestli udělá, co mu „silnější pes“ doporučí. Vřele doporučuji (už zase, já vím) Perkinse a pokud se Ti do toho nechce – něco o panamském průplavu, pokud neznáš. Ve zkratce:
                      – Američan chtěl průplav, Kolumbie, na jejímž území měl být, mu ho nechtěla dát
                      – Američan nelenil, vzal vojáky, „osvobodil“ chudinky Kolumbijce, kterým se nelíbilo, že jsou Kolumbijci a tak vznikla Panama, která Američanovi zaručila, že na jejím uzemí bude ochranné pásmo, které mu bude patřit
                      – V 70. letech panamský prezident Torrijos odmítl další nátlak Američanů na další a další dluhy a business pro americké firmy a naopak v roce 1977 s Carterem dojednal návrat vlastnictví panamského průplavu do rukou Panamy
                      – Cartera nahradil v roce 1981 Reagan, dohody zrušil a když se to Torrijosovi nelíbilo, zabili ho – nová vláda už žádné problémy nedělá

                      Taky si nemyslím, že řešení existuje. Bohužel. Pak taky nemá smysl „nenávidět palmový olej“, to je jako nenávidět benzín (ropná lobby drancovala a drancuje pralesy už desítky let).

                    2. To jedine, co proti tomu mohu delat, je prave to, ze se snazim palmovemu oleji vyhybat. Nezabere mi to zadny cas, nevyzaduje zadnou specialni aktivitu. Ale je to pro muj dobry pocit, ze na tom svinstvu nemam podil.

                      Model ‚americkych zajmu‘ je po cele Zemi, ostatne to je princip zajistovani prosperity ‚doma‘. A kdyz to nebude toto, bude to neco jineho. Ostatne, akcionari Monsanta asi taky vedeli, kdz vcas preskocit na jinej vlak.

                      Je naivni si myslet, ze zijeme v miru. Holt, jen mame kliku, ze u nas neni zapotrebi pouzivat strelne palne zbrane k ekonomickemu vytezeni. A taky mame kliku, ze treba to nase zlato v zemi vyzaduje pomerne narocny zpusob tezby, takze se na nej zatim sere.

                      Pomerme vyzivne jsou obcas pribehy byvalych clenu CIA, kteri nad hrobem maji potrebu se nekde vykecat a kostel se jim nezda dost cool.

                    3. Sysop: vyžaduje to dávat bacha při nákupech a číst složení. Přiznám se, že takový odpor k palmovému oleji nemám, ale mám takový k dieselům. Byl bych radši, kdybys nakoupil haldu tatranek s palmovým olejem a místo ropného SUV jezdil benzínovým, holt košile (vzduch u nás) bližší kabátu (vzduch někde v tramtárii, byť pochopitelně ani nám nebude jedno, jestli někde nějaký prales zůstal nebo ne).

                      Jasně, že americké i jiné imperiální zájmy fungují na stejném principu (jen s jinými prostředky a dosahem) co je svět světem. Kdysi domluvené svatby, války, sem-tam kudla v zádech, nic nového. Já tím nechtěl objevovat ameriku, ale reagovat na to, že „o lese by měl rozhodovat majitel“. To totiž nic neřeší, právě kvůli zájmům, které jsou sakra vyšší než zájmy nějakého jednotlivce, s nímž si není problém poradit. Plomo o plata, říkaval jeden takový soukromý kolonizátor a taky narazil na to, že když je kolonizace skupinová, může to jako soukromník zabalit.

                      Jak říkáš, máme hlavně kliku. Dojí nás „jen“ zápaďáci a „jen“ ekonomicky. Máme se skvěle – nemáme tolik píčovin ani tak drahých jako Němec, ale ke štěstí nám chybí akorát práce na sobě. Proto se to nikde neučí, protože spokojený člověk nemá důvod makat v korporátu aby vydělal na kravinu, kterou nepotřebuje. Za to neustále sociálně frustrovaný polootrok, který závidí sousedovi větší auto, barák, bazén, dovolenou, bla bla, to je ten správný roztáčeč kol ekonomiky.

                    4. Ten dehtak mne sere a a sral mne uz pri nakupu, jenze zena tehdy chtela X-Traila a jak na potvoru benzinova motorizace nebyla, protoze ‚vsichni chteji naftu, pane‘. Jedinej (a posledni) dehet v baraku. Smrdi jak bolava noha, intercooler se vecne sere, proste nafta patri tak maximalne na pole.

                      Myslim si, ze na cesky zpusob vomrdavani kdeceho, na cesky zpusob prozivani autorit a dalsi pomerne rozvinute ceske vlastnosti, si zijeme kurva dobre. My nemame ani zdaleka na to, byt jako Nemci, protoze ono si nelze vyzobat jen to dobry. Ono je taky potreba slapat brazdu, umet poslouchat nastenky a bat se otevrit hubu. A to Cech proste nechce. A podle mne je to dobre. Takze lepe zit jako 70% Nemec s vetsi mirou volnosti.

                      Je nam hovno zle a tezko muzeme dneska ziskat vic.

                    5. Ono to s tou naftou je to katastrofa aj na hornych uhrach. Mnoho mojich priatelov a pribuznych ma auta ktore by boli slusne, ale bez vynimky decht. Kurva, ked si niekto moze dovolit Q8, naozaj musi skuhrit na palive?
                      Inak podobne som dopadol aj ja s rentalom. Dostal som sice upgrade zdarma a miesto ocakavaneho Superba mali pre mna prichystane BMW 525 touring. Ale bol to diesel a automat. Tak som sa pocas nejakych 2500 km presvedcil o tom ze vsetky vyhrady ktore mam voci automatom este stale platia bez vyhrad a ze nafta naozaj patri na pole.

                    6. Wildcat: tohle jsem nechapal do doby, nez jsem zjistil, ze majitel takovych aut je typicky neskutecny kolenovrt, pripadne si mysli, ze diesel je ekologicky, protoze CO2.

                      Pritom jsem si rikal, ze prece jestli nekdo ma na to zbytecne nezasirat prostredi pro sve deti, je to prave takovy clovek. Jenze kdyz mi jeden takovy rekl, ze „dieselem usetri dobrejch 40k rocne a za to pojede na dovolenou“, tak na to proste nebylo co rict. Ze auto ztratilo 10x tolik na hodnote jen tim, ze to ML odvezl od dealera pred barak, to nechapal, protoze „se to vodepise“.

                    7. Fatdwi: Já jsem potrefená husa, takže zakejhám. Mám už přes měsíc oktu f kombajnu f dechtu, kterou mi nabídl kolega v práci za cenu, která nešla odmítnout. Kolega si totiž koupil do sbírky svých audin další a začal si dělat pořádek mezi auty. Tahle oktávka mu začala překážet a tak mi ji nabídl za víceméně symbolickou cenu. Rapidem jezdí moje lepší půlka a já zrovna začínal pokukovat po něčem, co by nahradilo mou dvacetiletou oktávku 1.6 MPi a mělo to už nějaký komfort, na který jsem si zvykl v Rapidovi. No a tahle oktávka to splnila vrchovatě (je to provedení Elegance f kůži) a kvůli tomu jsem překousl i to, že je to dvoulitrový turbodehet. Chvíli mi trvalo si na to chrochtání zvyknout, je to můj první soukromý dieselový vůz a celá léta jsem jezdil benzínovými auty. Holt zvukový projev benzínu je mnohem, mnohem kultivovanější nez tohohle dieselu. Jo, jezdí to za pět litrů nafty, to ta stará oktávka jezdila za 7 litrů benzínu, má to slušnou akceleraci i na vyšší rychlostní stupně, ale když ten motor je tak komplikovaný a těžkopádný. Fakt to ale není o tom, že bych byl kolenovrt :D.
                      Stejně tuhle oktávku hodlám provozovat jen do doby, kdy se vzmůžu na něco podobného, ale v benzínu a pak půjde do světa.

                    8. CzechDave: na strane jedne se hlasite jako potrefena husa a na strane druhe pisete o oktavce za symbolickou cenu, zatimco ja mluvim o lidech s premiovkami za miliony :-) Tak nevim, jestli nekejhate zbytecne :-)

                    9. nova dan zatim v nemecku ale nepochybuju ze to bude velke lakadlo i v ostatnich zemich

                      https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/uhlikova-dan-co2-emise-nemecko-zdrazeni-nafty.A190730_121635_automoto_fdv

                    10. trvor12: u nás ať klidně daň na naftu o něco zvýší, má stále nižší sazbu spotřební daně (a tím i vypočtenou DPH), než platíme my, co jezdíme na benzín. levnější nafta je čistě důsledek daňového zvýhodnění. (A letecká doprava neplatí snad žádnou spotřební daň – asi proto, že je pro nejbohatší).

                    11. dalsi vyhoda co tady nekdo drive psal pry je ze nafta ma vetsi mernou hustotu ? a protoze se cepuje na litry a ne na kilogramy tak vychazi vyhodneji (je tezsi 1 litr) nez benzin

                    12. trevor12 1.8.2019 v 11:25

                      Ano, 0.83kg/l oproti 0.74kg/l. Pritom vyhrevnost ktora sa udava v MJ/kg je rovnaka. Vysledok je nizsia spotreba pocitana v objemovych jednotkach.

                    13. Ad Cerny Mor:
                      A že by se mohla snížit sazba spotřební daně z benzínu, to Vás nenapadlo?

                    14. @PanPredseda: jistěže napadlo, ale je to nereálné, většina zemí kolem má palivo dražší už teď. Zato LPG, tam by se taky mohlo přitlačit – na plynaře my benziňáci taky doplácíme, a není to žádná nová technologie, kterou by stálo za to podporovat.

                    15. Ad Cerny Mor:
                      Ale fuj.

                    16. ad LPG – nekde jsem cetl srovnani vysledek byl ze LPG ma nektere druhy emisi vyrazne nizsi az nulove ve vztahu k benzinu, jine zhruba srovnatelne, zadne vyssi, proto asi to danove zvyhodneni

                    17. @trevur12? ale to jo, to má lepší emise, v něčem, ale spotřební daň na PHM přeci není o emisích, i když se to teď kdekdo snaží podsunout. Prostě jde o daň z paliva. Já když naberu nádrž benzínu, rovnou státu zaplatím zhruba 60% ceny (spotřebka + DPH), takže třeba 800 korun, a když plynař, tak velký kulový, resp. skoro jen DPH.

                    18. Cerny Mor 1.8.2019 v 11:21

                      Odvazil by som odhadnut ze 50% cestujucich vo svetovej leteckej doprave ma prijmy ktore by ich v CR opravnovali na socialne davky. Tolko k doprave pre najbohatsich.
                      Palivo pre medzinarodnu letecku dopravu sa nezdanuje na zaklade Varsavskej zmluvy z 20. rokov minuleho storocia. Vdaka nej sa na medzinarodne listky neplati ani dan z obratu a podobne vtakoviny. Inak co sa dane z paliva tyka, cely rad picusov by ju rad zaviedol, ale dan z paliva v takom rozsahu ako je na palivo do aut by letecka doprava jednoducho neprezila. Aspon nie ta ktora je potrebna – medzikontinentalna.
                      BTW, u nas sa dan za palivo na vnutrostatne lety plati. Takisto existuje dan na listky. Spolu s vysokymi letiskovymi poplatkami to vytvara situaciu ked economy listok z Toronta do St. John’s je drazsi ako premium economy listok z Toronta do Pariza. St. John’s je v porovnani s Parizom na tretine cesty.

                    19. To je krásne, že ste všetci za zachovanie oných mýtických „pľúc planéty“, ale vôbec neviem čo to má akože znamenať. Pokiaľ máte na mysli to, že prales berie z atmosféry CO2 a fotosyntézou ho mení na O2, tak faktom je, že všetko CO2, čo sa pohltí počas života stromu, sa následne počas hnitia jeho zvyškov vráti do atmosféry naspäť. Čiže bilancia by mala byť neutrálna. Posledné roky už ani nie je. Prales vypúšťa do atmosféry obrovské množstvá CO2.
                      https://qz.com/1102841/tropical-forests-caused-the-highest-co2-levels-in-2000-years-says-nasas-orbiting-carbon-observatory/

                    20. Kdyz jsem byl malej kluk, tak v ABC psali, ze rostliny ve dne premenuji CO2 na O2 a v noci obracene (proto nemaji byt velke kytky v loznici) a ze bilance je spise neutralni, ale samoregulacni, tedy pokud klesne O2, rostliny ho vytvori fotosynteticky vice.

                      Vrtalo mi to hlavou a tak jsem vzal kaktus a zasadil ho do skleneny lahve s brousenym hrdlem, zalil vetsim mnozstvim vody, zavrel a zavoskoval. Ten kaktus tam takto zil nekolik let, nez mu ta sklenice byla mala. Minimalne jako dukaz vyrovnane bilance mi to tehdy postacilo.

                      Nejsem biolog, takze nevim, proc by to u pralesa melo byt jinak.

                    21. Deštné pralesy jsou spíše sádlo, než plíce. Nakonec opravdu nula od nuly pojde. Všechen uhlík se po úmrtí stromů zase vrátí do atmosféry jako CO2.

                      Ale ono je to stejně jedno.
                      Kvůli takovému světu se uskrovňovat nebudu.
                      https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/gucci-moda-manazerka-diverzita-skandal.A190731_101153_eko-zahranicni_nio

                    22. O kyslík vůbec nejde, kyslíku máme v atmosféře nadbytek(více než 500x víc než CO2)…
                      Jak v té písničce „Než nám dojde kyslík“ stihneme spálit úplně všechny fosily a furt se to na kyslíku nepozná. Udusíme se sice, protože si zaneseme plíce sazema a dehtem, ale kyslíku nijak zvlášť neubyde…

            2. Jo, „dokurvi mnohonasobne vic“ je celkem prilehave, v ekonomicke teorii se pro to pouziva hezky eufemizmus „externality“. A bohuzel „delat neco jinak“ nemusi nutne byt z hlediska ekologie lepsi. Typicky priklad je treba frakovani v USA, kdy teoreticke naklady na odstraneni vzniklych skod (mj. skody po navaznych zemetresenich, otravene spodni vody atd.) mnohonasobne prevysuji zisk vygenerovany z prodeje ziskane ropy a plynu. Holt zisky se privatizuji a tyto „neviditelne“ naklady se socializuji:

              https://www.presstv.com/Detail/2015/01/31/395491/Fracking-the-Earth-to-death

              Tyto „externality“ vsak ani zdaleka nemusi mit jen podobu ekologickych skod. Specialne v USA vznikaji giganticke socio-ekonomicke skody v dusledku offshoringu pracovnich mist do Ciny, Indie, Bangladese atd.:

              https://www.paulcraigroberts.org/2013/05/30/the-social-cost-of-capitalism-paul-craig-roberts/

              Jenze… koho to dnes zajima? A my v CR z toho vlastne tezime, protoze cast toho offshoringu sla i k nam. Blby ale je, ze Amici tim z Ciny vyrobili ekonomickou velmoc a az tu Zluti zacnou zavadet svoje poradky, tak nam z toho asi moc do smichu nebude, protoze Zluti maj nejaky zivotni prostredi kompletne na haku. :-/

              1. Tohle se vzdy tocilo v cyklech. Anglani sundali vychodni Asiaty ze stromu a dneska jim ti Asiati berou chleba. Podobne investice Americanu do nemeckeho prumyslu ve 20. letech a dneska kazda VW-gate dobra.

                Otazkou je perioda techto cyklu. V pripade Ciny vidim problem zejmena v tom, ze pokud Cina udrzi svoje tradice (byt jeji pata kolona – mladez – usilovne pracuje na demontazi), pak jakykoli cyklus koncici ztratou vlady Ciny probehne v dobe, kdy vsichni Evropane uz budou mit sikme oci a cerne vlasy.

                1. …já mám dojem, že Čína se řítí do pěkný prdele a mnohem rychleji než nějaká euroamerická židem lubrikovaná ekonomika.

                  1. Nesleduju posledni zpravy, ale co jsem tam byl pred mnoha lety, tak kulturne to tam jde do prdele, zato ekonomicky ve stopach kapitalismu celkem svizne. Nez ta miliarda Cinanu padne na drzku, to drive v Rusku budou jen sobi. Pad Ruska se predvida minimalne od dob Jelcina, tretina lidi je tam pod hranici chudoby a furt se to ne a ne zesrat. Cinani maji jeste tuzsi korinek.

                    1. Bych řekl, že bejvávalo.
                      Číňan uvařil spoustu peněz do startu tím, že technologicky vykradl 50let výzkumu a vývoje v Evropě a USA a teď to dokáže laciněji vyrobit a prodat.
                      Mladý Číňani jsou ale strašně rozcicmaný a nechtěj hákovat za misku rejže jako jejich předci. Chtěj prachy a luxus, když makaj. Nu, a jakmile nebude koho ekonomicky drtit a ždímat, tak se z toho poserou. Sami pro sebe jsou sice obrovským trhem, ale to jim zdaleka nestačí. Oni k tomu svýmu ekonomickosociálnímu smíru potřebujou Evropany a USA, který by mohli holit a vykrádat. Jako dlouhodobej model to nevidím nadějně.

                    2. Proto spekuluju, ze ti bohatsi se rozlezou po svete, neco jako ruskej model pocatkem 90ek. Kilipa vazenych soudruhu reditelu ruznych velkych fabrik uteklo s fabrickym uctem nekam za caru a jak se rychle treba v KarleVarle ucili pinglove zase rusky.

                      Myslim si, ze cinska spolecnost se diverzifikuje uplne stejne, jako kazda jina v kapitalismu. Takze chudi zustanou na cinskych venkovech a bohati pujdou do svych fabrik reditelovat. At uz v Cine, Evrope, nebo Africe. Proste nova vlna prerozdelovani majetku. Rozdil ale vidim pro Evropu v tom, ze Cinan bude mit enormni zajem natahat sem levnou pracovni silu odkudkoli, takze mistni prumernej magistr, jehoz kvalita vzdelani koreluje s madurydou pred ctvrt stoletim, bude vicemene v hajzlu, protoze makat jako Eritrejec nebude chtit a do kancelare si Cinan soupne cloveka dle sveho vyberu.

                      Jasne, ze cinska mladez je na tom podobne, jako vsude jinde. Vsak to je jeden z duvodu, proc se Cina brani Internetu. Aby mladi nevideli, ze se jinde da zit jinak. Co to stoji, to je vec jina, podstatne je, ze vidi sanci.

                    3. Bych si dovolil spekulovat, že čínská mentalita je jiná než rozlejzací.
                      Číňan je doma jen v Číně a všude jinde strádá psychicky, protože oni tvoří tu svojí smrdutou asijskou komunitu, kterou maj jen tam u nich doma a nechtějí se přizpůsobovat. Pingl se kvůli nim čínsky nenaučí. Kdepak, oni spíš chtějí natahat co nejvíc Evropy a USA tam k nim. Minimálně prachy. Je možný, že to budou vzdáleně řídit jako Japonci v Thajsku a Malajsii, ale do velký expanze se jim – co tak pozoruju – moc nechce. Oni to vzdálený řízení fabrik v cizích zemích ještě moc neuměj.

                    4. Podle informací od roku 2010 doteď bohatí Číňané houfně koukají, jak vzít roha. Aby taky ne, když stačí ukázat na někoho prstem stranické komise, obvinit z korupce a je vymalováno. Takový bývalý Zemanův poradce Jie Ťien-ming (nafouknutá investiční skupina CEFC) by mohl vyprávět, teda možná už nemohl.

                      https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/cina-milionari-imigrace-do-ameriky-a-evropy.A180706_113006_eko-zahranicni_are

                    5. Taky si myslím. Vono se totiž dosť lidí plete v tem, že v Číně je kapitalizmus. Néni a nigdá nebýl, je tam NEP. A vo rozdílu mezi kapitalizmem a NEPem by mohli dobře povykládat třeba tí ruští nepmaní ve vlakách na Sibiř půl roku potem, co Koba prohlásíl, že NEP se rušit nebude.
                      Číňští nepmaní si to dobře uvědomujó a proto beró kramle.

                    6. V Cine je fasismus jak z ucebnice.

                    7. V Číně je reálný komunismus pod vedením Komunistické strany Číny.

                    8. Technicka: Cinan nikoho technologicky nevykradl, je to prave naopak. To vymasteni CEO zapadnich firem se prekotne do Ciny cpali, aby ziskali (velmi docasnou) komparativni vyhodu levnejsi produkce. Pozdeji do te Ciny !!dobrovolne!! presunuli i vyvoj a ted se vsichni strasne divi. Uz jsem zde ten clanek linkoval x-krat, ale opakovani je matka zblbnuti:

                      https://www.counterpunch.org/2009/02/24/how-the-economy-was-lost/

                      Mimochodem, clanek je uz 10 let stary, ale jeho autor (byvaly americky ministr financi) tyto konce predpovidal uz dlouho predtim.

                    9. Pane Calebe, nemáte pravdu. Rejžák má nejvyspělejší průmyslovou špionáž na světě a nejvyspělejší reverzní engineering na světě také. Takže ano, kradou jako straky a dokonce tak důkladně, že to oprásknou i s původními chybami původního US-EU konstruktéra.
                      Jen z oblasti Pro PA techniky bych Vám sem mohl vysypat z vlastních zkušeností takový případy, že byste zíral.
                      Rejžák svého času např. způsobil výrobou doslovných padělků takové problémy původní, švédské firmě, že ta se málem položila. Lab Gruppen, profi standard zesilovačů pro nejnáročnější touringové aplikace.
                      Rejžák si jeden od Švédů koupil a zanedlouho byl US i EU trh doslova zaplaven ojebanými padělky s mizerným materiálem uvnitř – za polovic i méně. Vypadaly naprosto stejně a byli tak drzí, že tam nechali logo Švédů.
                      Žalobou na ty specifické bolševiky vůbec nic nezmůžete. Než se to dotáhne, konkurence už je jinde a má další dva modely, zatímco Vy řešíte neřešitelné.
                      A tak je to tam úplně se vším. Platí můj nedávný komentář, že se USA i Evropa nepoučili z první srážky s Asiaty /Japonci/ a opět začali využívat levnou sílu – ale v tehdy 2MLD Číně.
                      No jak to kurva mohlo s bolševickým kapitalismem asi dopadnout???
                      Teď rejžák sere na hlavy nám a pomalu kolonizuje Afriku..
                      Proberte se už, dyť o tom docela poutavě psal Rudolf Havlík, lítal tam zařizovat výrobu 4x do měsíce. Zkušenosti toho chlapa bych chtěl tedy mít.
                      Tam se např. tuzemcům prodává zboží, co se zásadně nesmí exportovat /kopie BMW, Audi, ale i neautorizované kopie zbraní a kdečeho/.
                      Naopak v Číně je výslovný zákaz místního prodeje toho zboží, které je určeno k exportu do zemí EU/USA.
                      Z toho ještě bude mela, až začnou i tradiční americké elektronické giganty /Peavey, RCA, Westinghouse…/ padat jak zhnilé hrušky pod tlakem levné konkurence.
                      A nenasadí dovozní cla a nenasadí.
                      Rejžák nás totiž drží za kule a nejen finančně.

                    10. servisdok:
                      1.
                      „…Rejžák nás totiž drží za kule…“
                      – – – – –
                      To tedy drží – on totiž vyrobí mj. i něco, co já chvi a co nikdo jinej na světě nevyrábí (nebo o tom tedy aspoň nevím.
                      Co mi pak zbývá, než to koupit od to rejžáka?

                      2.
                      „…nenasadí dovozní cla a nenasadí.
                      – – – – –
                      No jo, ale já třeba jako spotřebitel taky nechci, aby nasadil – zrovna u toho konkrétního výrobku.
                      Proč bych ho chtěl mít zbytečně drahej?
                      Až mi ho někdo vyrobí v ČR (nebo třeba i tý EU), pak si ho koupím, kór když bude ještě kvalitnější.
                      Ale on není a nikdo ho vyrábět nechce…

                    11. Je to tak. Doba, kdy kopirovali jen to, co se jim dalo do Ciny na vyrobu, je davno pryc. Dneska lezou po webech, hledjai napady, kupuji vzorky a obslehnou cokoli. Jen cipu, co padelali a treba se ani nedelaly v Cine.

                      Ja jsem v Cine nikdy nenechal delat ani cele PCBA a pritom uz jsem videl nekolik vyrobku, kde evidentne byl pouzit muj napad (i s chybama), protoze jsem dopatral, ze pres jednoho nemeckeho dealera nakupoval i Cinan.

                    12. Re: servisdok
                      31.7.2019 v 18:47

                      OK, uznavam, moje veta „Cinan nikoho technologicky nevykradl“ byla fakt blba. Snazil jsem se rict to, ze jsme Zlutym ty kradeze maximalne usnadnili. Pro porovnani:

                      -Za 1. studene valky se ve Vychodnim bloku kopirovaly zapadni cipy. V praxi to vypadalo tak, ze se koupil original, pak se slozite rozbrusoval, fotil, odvodila se jeho struktura. Tu pak bylo potreba tranzistor-po-tranzistoru prekreslit, upravit pro moznosti vychodni produkce a vyrabet na linkach, ktere byly taktez vyvinuty a vyrobeny na vychode. Bylo to neskutecne pracne, nachylne k chybam a nekteri zapadni vyrobci originalu se to snazili vsemozne komplikovat.

                      -Od 90. let to vypada tak, ze ti stejni slovutni vyrobci CELE SVOJE LINKY a ORIGINALNI MASKY CIPU offshorovali do Ciny. Navic Zlute vyskolili, aby vedeli, co ty linky delaji a jak je obsluhovat i serisovat. A pozor, majoritu akcii v te fabrice taky museji mit Zlutaci, jinak ji tam nedovoli postavit. Dovedete si predstavit, ze by za stejnych podminek v 80. letech treba Intel otevrel fabriku na cipy v SSSR? Asi tezko. Ale presto se neco hodne podobneho jen o 10 lete pozdeji zacalo dit v Cine.

                      Se zbytkem mate naprostou pravdu, ale opet rikam: muzeme si za to hlavne my sami, protoze jsme Zlutakum ty technologie doslova cpali do chrtanu.

                    13. Re: Caleb
                      31.7.2019 v 21:41

                      Mmmm… nevim, nevim. Mam jinou zkusenost. Na kopirovani zapadnich cipu vychod nemel technologii. I chemii jsme nakupovali na zapade, zejmena pro leptani cipu, i to blbe sfocovani se delalo na Fuji, Agfu, nebo Kodak. Zadny Orwo (a i to bylo ukradene). Takze moda spis byla – bud vyhandlovat primo se zapadem (povetsinou Japonsko, Malajsie) hotove cipy a ty narvat do keramickych/plastovych pouzder, nebo pripadne koupit hotove brouky a ty rovnou pretisknout („ruske“ EPROMky, ktere po odskrabani azbuky maji NEC mam jeste doma).

                      S druhou pulkou lze souhlasit do te miry, ze ti vyrobci ale nebyli z vychodniho bloku. Tam se totiz vyroba totalne vysrala. Do Ciny sly vyrobni linky ze zapadu.

                    14. Re: Sysop
                      31.7.2019 v 22:13

                      Znam to jen z vypraveni byvaleho kolegy, takze hadat se nebudu. Pointa je jinde: i kdyz na vychode sehnali ty zapadni stroje, tak porad museli pracne a pomalu testovat, jake koncentrace dopantu v jakem kroku pouzit, pri jake teplote, jak dlouho atd. Cinani toto vsechno dostali (a stale dostavaji) na stribrnem podnose.

                      Mimochodem, i s tim preznacovanim cipu uz jsou Cinani svetelne roky daleko, viz strana 70 v teto prezentaci:

                      https://www.smta.org/chapters/files/Uppermidwest_VendorExpo_SMTAI-Upper-Midwest-Presentation-06-09-11.pdf

                      A ta prezentace je z roku 2008…

                    15. Jo, ze zapad naucil Cinany namisto sazeni ryze moderni technologie, o tom vubec nedejcham. Ted se vsichni divi, ze Cinani litaj do vesmiru. A pro poznani toho, co je original a co cinska kopie, mame u nas na oddeleni specialni komparacni mikroskop. Pokud investor totiz zaplati dost penez, tak Cinan udela tak dobrou kopii, ze od originalu skoro nejde poznat. Jenze ono zalezi na tom, kdo tu kopii delal. Pokud stejna fabrika, jako original, pak je to kvalitativne jeste v pohode.

                    16. servisdok: pravdu máte s Calebem oba. Číňan na jedné straně kopíruje nelegálně a na straně druhé zcela legálně jak píše Caleb. Není to tak dávno (řekněme 10 let), co je možné mít v Číně tzv. WOFE, tedy právnickou osobu, plně vlastněnou zahraniční firmou. Před tím bylo nutné mít JV a pochopitelně, v rámci toho JV se Čína dostala k technologiím, ke kterým by se jinak nedostala. Takže jsme jim to tam skutečně cpali sami, horem dolem. Jen pro tu vidinu zisku.

                    17. @fatdwi:
                      pro vidinu obrovskýho zisku, to be fair. Nahoře Caleb zmiňuje nešťastný příměr o Intelu v Rusku. Oni ti stupidní CEO, kteří postavili v Číně ty JV továrny a nacpali tam co nejvíce zastaralých technologií to udělali jen z jednoho jediného důvodu – otevřeli si tím dveře na čínský trh. Že to byl v jisté fázi fenomenální úspěch by jistě potvrdily všechny významné evropské automobilky, zvláště koncern si chrochtal jak prase v bukvicích.
                      Teď jsou všichni v prdeli z toho, že čínský trh ochladl a prachy z Číny přestávají téct.

                    18. Childeater: ono je to slozitejsi – jako oblibena hlaska Zidu, prodavajicich Hitlerovi „uhlikatou ocel“: neprodam ja, proda jinej. Tezko rict, jestli by firma, ktera touhle cestou nesla, jeste existovala. Samozrejme, obchodovani s dablem ma sve nevyhody. Svym zpusobem to neni nez prirozeny vyvoj.

              2. Caleb: ti, kteří „maji nejaky zivotni prostredi kompletne na haku“ jsou Žlutí, ale diskutujeme tu o vypalování pralesů, které dělají „modří“.

                Životní prostředí mají na háku všichni bez rozdílu. Jen někteří (my tady před 1989, Čína ještě pořád) to mají na háku i „doma“, zatímco ti, kteří si to můžou dovolit to mají na háku jinde. Cíl je pořád stejný, vydojit zdroje na maximum. Ne, že bych chtěl nějak zpochybňovat, že nám tady s těmi Číňany bude dobře – nejen, že na to pečou i doma, „tady“ je pro ně jako pro nás v té jižní Americe – někde daleko, kde je to OK. Nicméně neděláme nic jiného, zatím jsme ti, kteří si to můžou dovolit, my.

                1. U Cinana zacina dalsi faze – expanse mimo tu jejich debilni zed – a to velmi rychle. Zatim ryze kapitalove, ale co bude, az tamejsi komuniste udelaji svuj ‚listopad’? Sice tam maji volnejsi pristup ke kapitalismu, nez byl v roce ’89 u nas, takze je to tolik nepali, ale ‚skatulata hejbejte se‘ prichazi v kazdem systemu, po nejake dobe.

                  Pak nastane ten spravny pruser, kdy se hordy Cinanu vyhrnou za lepsim zivotem na predem skoupene a pripravene pozice. To bude teprve parada. Kdyz vidim, jaka je pracovni vykonnost v Nemecku, tak je mi jasne, ze to bude megapruser. Zapadni Evropan neni zvyklej makat tak, jak se od nej ocekava a Cinan nabere klidne cerny tlamy, protoze ty se pod bicem nechaji vyhecovat k lepsim vysledkum.

                  Uz dneska Cinani zacinaji kopat a nektere neeko- zalezitosti proste delat nechteji. A neni to z duvodu dojeni vetsich penez, proste se jim do toho nechce a zapadaku poser se. Takze holt popelnici Zeme budou delat jine treti zeme.

                  1. Sysop: tak tak. Oni mají neskutečné peníze a jednou z jejich hlavních starostí je, jak je dostat ven ze země. K nám je zatím dost daleko, ale už jim patří pomalu celá Austrálie i hromady nemovitostí v jiných asijských zemích. Existují služby, které Číňanům umožňují peníze takto vyvážet ven.

                    Pozor ale na jednu věc, která je tam taky na úrovni megaprůseru a která může těmi kartami výrazně zamíchat: vnitřní dluh. Na ten (dle mého) sází Trump s jeho ekonomickými sankcemi. Ono je hezké, že má Čína miliardy, ale pokud další nepřitečou, bude zatraceně horko. Už jsem tu párkrát psal, že hypoteční (spíš nemovitostní) krize je tam už dávno, ale zatím se potichu sanuje, aniž by něco krachlo, protože je z čeho (na rozdíl od USA, kde už nebylo jak bublinu nafukovat a když praskla, byla příliš velká, než aby ji šlo jednoduše zalepit z rezerv). Fňukání o cenách nemovitostí u nás je směšné v porovnání s tím, co mají už léta tam (byt za 800k koupený v roce tuším 2007 byl v roce 2012-2013 tak za 3M a to se bavíme o bytu typu „jižní město 9. patro ze 13“). Už dlouho jsem to s nikým neřešil, ale lepší to bude jen těžko. Mladí mají strašidelné hypotéky na miniaturní byty, aniž by tomu odpovídal příjem – ten šel nahoru, ale pochopitelně míň než ceny, které ženou přistěhovalci z venkova).

                    A jejich pracovní morálka, ta je sice brutální, ale zase ne všichni to tak chtějí dělat pořád (jakmile už něco mají, motivace makat od nevidím do nevidím jde do kytek, stejně jako tady) a co tam nikdy za moc nestálo byla produktivita.

                    Takže to nevidím tak černě, těch scénářů je celá řada. Uvidíme, co se nakonec v reálu stane.

                    1. Co mam moznost trosku vic videt pod poklicku nemeckeho hospodareni, tak tam je Cinan cejtit kazdym coulem. Takze minimalne na urovni drceni nemeckych podniku svym exportem, je na tom Cinan zatim velmi dobre. Nemecke firmy se obaluji patenty, kazdej druhej uchazec o praci konstruktera nebo vyvojare mava papirem, ze absolvoval patentovy kurz. Je to sice pekne, ale jak chteji zabranit beznymu Germanovi, aby si koupil nejakej obslehnutej shit od rakosnika, to netusim. Sice legalniho importera mozna je schopen celni urad chytit za koule, ale kdo chce, cestu si najde a i kdyby jen tretina nemeckeho spotrebniho zbozi casem byla cinska cernota, bude to katastrofa. Polak to priveze do jeho pristavu, takze germanskej celnik to nezamachluje a behem prevozu pres Evropu to najednou ziska vsechny potrebny papiry.

                      Podle mne jsou Nemci totalne bezradni a tusi, ze pruser klepe na dvere. I velky firmy, ktere jeste pred casem se holedbaly, ze maji EU-only komponenty, tlaci na pilu, ze ‚Cinan to umi za…‘, takze German musi zlevnovat, i kdyz ma drahy patenty nakoupeny. Nez by vyhral nejakej soudni spor s Cinanem, tak Cinan uz ma na trhu dvakrat novejsi generaci vyrobku.

                    2. @ fatdwi:
                      jen technická, mladí Číňané s hypotékami mi tvrdili, že nemovitost jim de-iure nepatří a nikdy patřit nebude, protože proto a je na to nějakej zákon. Nemůžou nemovitosti dědit a v podstatě si je na několik desítek let pronajímají. Mám na mysli nemovitosti určené k bydlení pro soukromé osoby, typicky byty.
                      Nevím ovšem, jestli se něco nezměnilo; byl jsem tam naposledy před pěti lety.

                    3. Childeater: to sedi, jim totiz patri byt (proto ho lze prodat a lze na nej mit hypo), ale pozemek pod barakem je statu. Kdyz se tento rozhodne, ze Vy budete bydlet jinde, protoze misto Vaseho baraku bude dalnice, tak se stehujete. My tady resime veverku nebo zabu a dalnice nic, Cinan potrebuje rovnou streku na rychlovlak a uz jedou bagry.

            3. Jenom pár úvah:
              Nějakou dobu se mi nelíbí tvrzení, že doba kamenná neskončila tím, že by došel kámen…
              Ve skutečnosti zřejmě kvalitní pazourek opravdu došel, což vedlo k vynálezu obchodu a posléze metalurgie a vzniku civilizace, jak ji známe (zdravím tímto pana Kajana – Janyšku a jeho SŘLI), a tím také k překonání limitu přelidnění…
              Něco podobného se později ještě několikrát opakovalo a nejspíše se ještě párkrát opakovat může (po vyčerpání ropy a vzácných kovů přijdou nové metody těžby dříve nerentabilních ložisek, možná někdy i ta studená fúze)…
              Na druhou stranu jednou se možná opravdu lidstvo namnoží a planetu si vyžere a zasere do té míry, že se (současný typ) civilizace zhroutí (osobně doufám, že to potrvá déle než tři generace*)…
              A potom vidím jenom dvě možnosti: buď vyhyneme kompletně, nebo část přežije a zkusí to znovu…

              * Tři generace zpět a zejména tři generace dopředu vnímám jako současnost, která mě zajímá…

              1. Tipuju, ze s lidstvem a planetou to bude jako s moly. Vzdy aspon jeden zarucene prezije, pokud je pricinou uhynu vycerpani zdroju. Blby jen je, ze proste zhrouceni kolonie postihne drtivou vetsinu.

                Skoda, ze soucasna porodnost Evropy se neudrzela prave od doby kamenne celosvetove.

  2. Nikoliv jen pro přesnost, jsem nucen se zastat Odyssea, jenž je v úvodu zmíněn. Jeho desetiletá cesta zurück zu Hause, měla sedmiletou zastávku na ostrově Ibiza, kde š…l Kalypso, což mohla být v úzu tehdejšího světa asi třetí nejkrásnější žena. (Jednička byla Helena, absolutní top mezi zlatokopkami, dvojka, její nevlastní sestra Klytaimnéstra. Čtyřka mohla být Bríseovna, kterou š…l Achilles.) Níže jít nešlo, nechtěl-li by být horší než Achilles

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017