Pár slov o Stalinově ekonomice od Katasonova - zpět na článek

Počet komentářů: 358

  1. Hezký doporučení ke studiu. Liberálním debilům se to nebude líbit. Ještě bych přidal těm pitomcům z ekonomických fakult povinně prostudovat podnikovou strukturu a pravidla vnitřního hospodaření Agrokombinátu Slušovice pana Čuby. Učitýlkům ve škole neukazovat, aby je netrefilo do těch dutých kebulí.

  2. Financování v reálném socialismu SSSR nebyl za Stalina problém. Prostě nahnali lidi do práce a rozdali jim za to natištěné poukázky na jídlo a oblečení, které se setrvačností nazývaly rubly. Pokud někdo nepodával dostatečný výkon, byl odsouzen opět k práci, tentokrát v gulagu, jako sabotér. Doporučuji k přečtení třeba Rybakova, Děti Arbatu, Strach, Třicátý pátý a další roky, Prach a popel.

    1. Tak jo, ta zášť mohla být určitě a je stále patrně. Však Churchill a toho nikdo nebude podezírat že byl komunista o Stalinovi řekl že ze zaostalého feudálněnevolnické zemědělské společnosti udělal elekrifikovanou velmoc s provozovaným vesmírným programem, atomovými elektrárnami i zbraněmi a hodnotu ruska zvýšil 17x a to ještě chtěl zavést darebně 5. hodinovou pracovní dobu a to by všichni co se v práci „orgastují od statních, pěnězokazeckých a šmelinářských vexlobchodníků zvencli včetně ouřadů protože by se u kafe ani nevykecali s povinnostmi v privátní ksicht knize čechrání peří a neoběhli po známých nákupy. :-)
      Však po něm zůstala jen knihovna a boty těch měl asi víc, no. Takže egoista s kuličkou a hovnivál nebyl.

      1. Ano. Asi dva tisíce knih. Ale boty prý měl jen jedny. A dvoje kalhoty. (Šifrin by věděl, jak to přesně je.)

        1. Mě přišla o dost poutavější kniha FORD A STALIN: O TOM, JAK ŽÍT LIDSKY.

          Je unikátní v tom, že ukazuje tutéž filozofii jak v mikroekonomickém (Ford) tak makroekonomickém (Stalin) měřítku.

          A koho irituje Stalin, ten může číst pasáže jen o Fordovi.
          Ale i ten fordův „socializmus“ kdy zaměstnával postižené a dokonce i slepce, a ekonomicky mu to skvěle fungovalo, by přivedl každého libertariána do blázince.
          Protože by se jim tak zhroutil jejich svět založený na židovském lichvářském kasinu, vydávaném za tu „opravdovou svobodu“.

          1. Kniha je v PDF zde:

            https://vk.com/doc351663392_671976312?

            Původní překlad je bohužel mizerný, stejně jako kniha v češtině.
            Holt někdo hodně nechtěl, aby se toto vědění dostalo mezi lidi.
            Takže tady je ke stažení nový opravený překlad.

            1. Díky za poznámku. Znám. Ford je důležitá postava. Zajímavé jsou asi i jeho vlastní knihy. Mám „Můj život a dílo“ z roku 1924. Ale ještě jsem nečetl.

              1. Já jsem to PDF přečetl jedním dechem.
                Protože autor se obešel bez zbytečných složitých ekonomických pojmů. Tak to je velmi čtivé. I to, že to není suchopárná makroekonomie/národohospodářství, ale je to protkané praktickým fordovým managementem.

                A je vtipné, jak sám Ford poukazoval na to, jak je americký kapitalismus zoufale neefektivní, zkorumpovaný a protkaný systémem klientelismu, monopolů a oligopolů či obyčejného diletantství.

                Což je v přímém rozporu s tím co za bláboly o kapitalismu nám tu 30 let tlačí do hlav socialističtí aparátčíci typu Klause, co nikdy doopravdy nepracovali ani nepodnikali.

                1. Docela vtipné je, jak si musel koupit železnice, aby vůbec mohl přepravovat mezi svými továrnami materiál. (Poslední Pjakin – https://www.youtube.com/watch?v=JPjwH85lr_M – vypráví o tom, jak to teď vypadá v Kalifornii. To je neskutečný cirkus …)

                  1. Kalifornii a USA by se člověk skoro i smál. Kdyby nebydlel v Evropě která směřuje do stejných sraček a to ještě rychleji.

                    Zejména díky USA a jejich loutkám ve vládách i europarlamentu.

                    Ještě před 5 roky měla Evropa ekonomickou sílu o 50% vyšší než USA.
                    Ale americké prodejné krysy jako Fiala, Scholz či fon Lejno, dostali Evropu do naprostých sraček. A ještě kupujeme ruský plyn i ropu několikrát předraženou od USA.

            2. Pozoruhodna kniha. Smím se zeptat, kdo je autorem? Zapomněl se podepsat. Nebo je snad autorem stejná entita jako vlastník copyrightu? Děkuji za odpověď.

              1. Baví vás klást hloupé otázky a nebo jste líný použít google ?
                Já se třeba neptám, kdo sepsal jízdní řád, pro mě je podstatné jestli podle něj jezdí vlaky.

                Já bych se raději zajímal o to, kdo doopravdy sepsal „das Kapital“.
                Ti dva přihřátí košer registranti to rozhodně nebyli.
                Škoda že to Dfens nezmínil ve svém článku o „ghostwriterech“.

              2. Форд и Сталин. О том, как жить по-человечески; Автор: Внутренний Предиктор СССP

                https://www.labirint.ru/books/643502/

                1. Chramostejl: autor mě složil, netušil jsem, že něco takového existuje:-D A že toho soudruzi sepsali spoustu, samej návod jak by měl správný socialistický čelavěk žít:-))

                  1. Staci kdejakou picovinu podepsat jako Reditel Vsehomira a je to cajk…

                    1. Chramostejl: zajímavé hlavně je, že jsou tam díla relativně nedávná. Buď jsou to jen reedice, kdy pro velký úspěch soudruzi něco vydali znovu (což se mi moc nezdá) nebo duch CCCP nikdy nezmizel. Na pár anotací jsem se díval a je to teda něco. Přitom třeba z 2022.

                    2. Staci videt oslavy konce druhe valky v Mosqe. Jedna vec je samotny fakt, cemuz se nelze Rusum divit a je dobre to ukazat i mladym a druha vec je, co se tam sleze za existence mavajici vlajkama se srpem a kladivem a ze jich neni malo.

                2. Díky za odkaz, autorem je tedy „Vnitřní prediktor SSSR“, neznal jsem.

                3. Jak byl Ford velkým obdivovatelem Hitlera: https://plus.rozhlas.cz/zapomenuty-antisemitismus-henryho-forda-je-odvracena-tvar-americkeho-snu-7628704

                  Ono vůbec byl Hitler pro spousty Američanů přijatelný člověk. Dobře je to popsáno v životopisném filmu „Chaplin“ s Robertem Downey Jr.

                  1. leon
                    Dobrý filmy vodkazujete, vy.
                    Navrchu Ford a Stalin,
                    tady Ford a Hitler,
                    já bych eště přidál Ford a Hvězdný války, tam taky hrál.

                  2. Proč by neměl bejt mezi válkama přijatelnej člověk? Před válkou byl Hitler obyčejnej diktátor jakejch bylo dvanáct do tuctu. Holocaust začal až za války a koneckonců, židi všeobecně nebyli nijka extra oblíbená minorita asi nikde a nějaký antisemitský kecy veřejnost zas tak neprožívala. Vůči německým árijcům se nacisté nechovali o nic hůř než jiní diktátoři vůči svým poddaným, spíš o něco lépe a v době hospodářské krize to navíc nějakou dobu vypadalo, že Hitler našel cestu jak z ní ven. Krom toho Hitler vůči USA nějaké nepřátelství neprojevoval. Až teda do okamžiku, než jim tejden po Pearl Harboru vyhlásil válku (Ano, Hitler vyhlásil válku USA, ne naopak). A ekonomicky to nebyl žádný reformátor, nehodlal nikomu znárodňovat živnosti a zabírat majetky, kromě židovských, což se většiny američanů zas tak netýkalo. A zglajchšaltování odborů celkem dost lidí imponovalo, ono to v té době v USA s těmi odbory bylo všelijaký, vzhledem k jejich úzké provázanosti s organizovaným zločinem.
                    Mnohem horší strašák byli komunisté a jejich metody jak vybudovat jejich vysněnou utopii.

                    1. No a německá propaganda byla fakt excelentní. Ono nacistické Německo před válkou žádný extra rozmach vojenský ani ekonomický neprožilo, dokonce měli částečný přídělový systém, ale nacisté i to málo uměli skvěle nafouknout a prodat. Tisíce tanků Pz I a Pz II, které sice z vojenského hlediska stály za hovno i na tehdejší dobu, ale ty nekonečný kolony tanků se v těch týdenících vyjímaly skvěle. To samý těch pár opravdu moderních letadel. Jádro Luftwaffe byly dvouplošníky, ale dobře sestříhaný záběry s těma pár furt samejma Bf 109 vzbudilo hluboký dojem. A to samý s ekonomikou.

                    2. Že by kvůli rasismu a jeho názorům? Zajímavé je, že někteří ho správně odhadli co to je za asociála.
                      A zrovna v té „úžasné“ „báječné“ „nejdemokratičtější“ a „nejsvobodnější“ zemi taková podpora tak špatného člověka.
                      A je všeobecně známo, že i když amíci věděli o zvěrstvech nacistů, nijak zvlášť je to netrápilo.

                  3. A proc by nebyl? V te dobe, kdy ho obdivoval, byla na svete krize a socani samozrejme zarili, jako vzdy a vsude, dokud maji zdroje. A Ada se samozrejme nechlubil tim, jak mu ty droje fest dochazeji. Takze na prdel si tehdy ve tricatych letech sedl kdekdo a nelze se divit. Ja videt, co ve tricatych letech delal a jak vytahl Nemecko z totalnich sracek, taky smekam.

                    Ovsem pouze do doby, nez bych zjistil, jak to cele je. A jasnovidec tehdy nebyl nikdo.

                    1. jj, viz já o té jejich propagandě. Goebbels byl opravdu Mahátmá Propagándí.

                    2. jo a +1. napsals to líp jak já.

                    3. To ne, ty to zase vic futrujes fakty.

                4. Chramostejl
                  Tipl bych že správné překlad teho autora do češtiny je:
                  Kolektiv autorů z prognostického ústavu Akademie věd SSSR

                    1. Chramostejl
                      Tak ten překlad bych poupravíl na:
                      Kolektiv autorů konceptuálně se zabývajících historií SSSR.

          2. A proč by měl někoho přivést do blázince fakt, že někdo dobrovolně zaměstnával slepce? Naopak, pokud se obě strany domluví, ať zaměstnává koho chce.

    2. Co tak popsat třeba život kolonií Britské říše? Nebo francouzských kolonií?

      Nebo třeba Konga, kolonie Belgie: (https://cs.wikipedia.org/wiki/Leopold_II._Belgick%C3%BD#Vl%C3%A1da)

      To asi nevoní, co? Propaganda velí kritizovat jen socík a Rusy.

      1. Nikoli Rusy, bolševiky a socialismus. Na které doplatilo Rusko nejvíc ze všech. A taky se jim nejdéle ze všech bránilo. Rusové mají po těch zoufalých zkušenostech socialismu plné zuby, jejich dnešní ekonomika je daleko volnotržnější než kterákoliv západní.

        1. Jasně, a to všechno je pravda, protože to tvrdí Foundryman. Slyšeli jste slovo Boží.

          Česko je v prdeli a teprve bude v prdeli, protože je plné naivů (chtěl jsem napsal sprostější slovo, ale budu slušný), kteží ve své blbosti nemají nic jiného na práci než dokazovat špínu, pomluvy a podstrčené kecy na dobu rusko či socialistickou.

          Čeští puberťáci odmítají dospět. Odmítají se podívat do roku 2024, protože by měli hnědé trenky a udělalo by se jim špatně. Nejsou dospělí, mají fixaci na dětství či rovnou regresi.

          Pořád platí, že nejhůře se žilo za socíku lidem, kteří ho nezažili. A nejhůře se měli v Rusku / SSSR lidé, kteří tam nebyli.

          1. Pro vaši informaci, já prožil v socialistickém Rusku celkem 8 let, po převratu jsem tam byl každou chvíli a 20 let jsem byl s Ruskou ženatej. Takže mě nemusíte o Rusku poučovat. Spíš by mě zajímalo, kde a jak dlouho jste tam byl vy, že se tak vyznáte?
            Česko a celá EU jsou v prdeli, protože nasazují ty samé recepty, kterých se Rusko s ulehčením zbavilo.

            1. Myslíte jako že se zbavilo věcí jako green deal, LGBTQ, bambilióny absolventů kulturních antropologií, snižování výuky matematiky a techniky, neřízenou migraci největších šmejdů z Afriky, podřízenost USA, …?

              Vaším problémem je, že jste neprožil svůj život třeba v Kongu, nebo Bangladéši.

              Ono už je dost trapné, že všichni věcí, co bylo špatně zde či v Rusku v socialistické době. Jen netuší, co je špatně dnes.

              Všichni víme, že je Rusko největší světový agresor. A všichni víme, že v ČR i v SSSR existoval režim, který byl nejchudší z celého světa a poslední miliardě historie na zemi, či spíše z celého vesmíru. Jen to přestává čím dál více lidí bavit. A čím dál více lidí začínají přemýšlet, jestli to není spíše vypláchutí mozku a psychóza, které většinu lidí načas skolila. Ale začínají se už uzdravovat.

              1. Dnes? Dnes je špatně zavádění metod reálného socialismu na západě.

              2. KDE jste byl v Rusku a JAK dlouho? Umite se soustredit na otazku?

                1. A prekvapil ťa tým snáď?

                  1. Mne? Ne :-)

            2. To nie je argument, je v Čechách plno ľudí vášho veku čo tu prežili celý život. Niektorí sú šťastní, iní iba nadávajú, ďalší sú niekde v strede. Podľa ktorých je možné Česko objektívne posúdiť? Je to raj? Je to prasečák?

            3. Foundryman: to je fakt reprezentativní vzorek, Rusko v 80. letech těsně před kolapsem (kdy i v ČSSR byl pěkný bordel, rozklad a chaos) a pak CIA-Jelcinova hrůzovláda z 90. let, která měla pro tuto zemi horší důsledky než napadení KoZá-Hitlerem o 50 let dříve.

              Fakt skvělý vzorek.
              Doufám že jste tehdy aspoň vedl dlouhé rozhovory s pamětníky co zažili „Stalinovu ekonomiku“ a industrializaci tempem 2 podniky denně.
              Když tvrdíte jak jste v obraze ohledně Ruska.

              1. To byla reakce na Alana Coxe a jeho tvrzení, jak bylo v SSSR za socialismu všechno skvělé. Nuže, nebylo. Spíš to byl svrab a neštovice. Za Jelcina se to začalo zlepšovat, ale na úkor obyčejných Rusů. Až po roce 2000, po nástupu Putina, šlo všechno razantně nahoru. Už mezi rokem 2000 a 2003 byl vidět obrovský rozdíl. Především proto, že Putin zlikvidoval všechny místní oligarchy a warlordy, poradili si s vyděračskými mafiemi atd.
                Osobně bych klidně bydlel v dnešním Petrohradu, jinde to tak neznám, ale reference jsou příznivě i odjinud. Stalina zažili (jako děti) bývalý tchán i tchyně. Ta přišla v roce 1937 během čistek o otce. Prostě jednou nepřišel domů z práce a od té doby ho už nikdo nikdy neviděl. Až po roce 2000 za pomoci úřadů dohledali, že byl zastřelen hned v tom roce 1937 kdesi na Sibiři.
                Žádný Rus dnes nevzpomíná ani na socialismus ani na Jelcina v dobrém, proto má Putin takovou podporu. Vytáhl Rusko ze sraček.

                1. Zatímco za nejtvrdšího trockismu sem tam někdo přišel o otce, tak za jelcinizmu běžně otcové nedostávali půl roku výplatu, činse uchlastávali a tisíce dětí tak nakonec žily na ulici, když se otec uchlastat nebo rovnou oběsil.

                  Říkat že to v 90. letech šlo v Rusku nahoru, může jen úplný blbec, nebo synek s estébácké či kágébácké rodinky, co si v těch 90. přišly na ty obrovské majetky.

                  1. Asi máte problém s porozuměním psanému textu. Ostatně, i s dějepisem – proti „trockismu“ (mimo jiné) byly represe zaměřeny.

                    1. Vážně ?
                      Tak jak je možné, že nejvíc obětí čistek bylo z řad stalinistů a Stalin takto přišel o velkou část klíčových spolupracovníků a podporovatelů.

                      A jak je možné, že nejvíc popravených měli na svědomí kovaní trockisti jako Ježov nebo samotný Chruščov ?

                      Řekl bych že to nejsem já, kdo tu má díry ve znalosti historie a tehdejší sovětské vnitřní politiky.

                  2. Jantar
                    Jak mohl přijit vo otca v roce 1937 za nétvrdšího trockismu dyš Trockij býl tó dobó už vosm let ve vyhnanství?
                    Nebo jak se mohli otcové za Jelcina uchlastávat dyš nedostávali půl roku véplatu? To byla vodka tehdá fakt zadarmo?
                    Máte to celý nejaký mimo, né?

  3. Mezitím nastal docela pokrok. Od natištěných papírků zvaných třeba dolary. USA / FED se nijak nestará o ten zbytek řetězce, o který se ještě lopotně musel starat Stalin. Továrny, zemědělství, a výroba jsou věcí Asie, Afriky, případně otroků ála Češi – a jak si to udělají, je jejich starost. Důležité je, že Američanovi a Zápaďákovi se vrací za jím natištěné bezcenné papírky cenné zboží a suroviny.

    1. Jistě, taky je systém nekrytých peněz odsouzen ke krachu. Byl to i jeden z důvodů, proč zkrachoval reálný socialismus.

      1. Reálný socialismus zkrachoval, protože neměl stroj na nekryté papírky jako USA kryté prohlášením dolaru za mezinárodní měnu.

        1. Socialismus se o totéž pokusil se směnitelným rublem.

          Když jsem naposled platil eurem (a pár let před tím i dolarem), nepřišli mi bezcenné, obdrtžel jsem za ně zboží a služby, tím pro mě a zjevně i pro druhou stranu kontraktu zjevně cenu měly. Pro druhou stranu dokonce větší, než jejich zboží a práce, jinak by si je ponechali / nekonali.

          1. To je totiz klasickej narek Franty u televize „Mano cum na to, von na ty aukci nekdo za ten shnilej banan na papire vymaznul takovy prachy!“. Inu, nekdo ty prachy dal, takze ten banan proste tu cenu mel.

            Problem dolaru nevidim v tom, ze by nemel hodnotu, protoze neni podlozen zlatem. Hodnotu samozrejme ma. Jako ji ma treba bitcoin. Problem dolaru je pouze to, proc doslo k jeho oddeleni od zlata. Aby ho bylo mozne nekontrolovatelne devalvovat. Takze na jedne strane Franta za ten dolar ten zapalovac samozrejme koupi, ale za nekolik let uz tech dolaru bude potrebovat vic. Nejakou hodnotu budou mit stale, ale stale mensi. Pritom stejnej dum koupi za stejnou kupku zlata i za sto let.

            1. Na devalvaci peněz a důvěře v ně stojí světová ekonomika.
              Pokud chceš oběživo kterého se to netýká, je tu zlato, ale tam holt zase nastávají ty systémové potíže při směně.

              1. no tak zrovna třeba teď a přímo tady roste soukromej zlatej standard, tak sem zvědavej, jak dlouho jim to bude procházet, než na ně stád zaklekne :)

                1. Amici na soukromy zlato zaklekli v jednasedmdesatym a vzhledem k tomu, odkud nase verchuska vozi noty… jeden nikdy nevi.

                2. Zkus si nechat poslat na účet prachy za prodanou unci zlata u obchodníka s investičním zlatem, a sám uvidíš to zaklekávání už teď.
                  Banka ti bude hrozit zrušením účtu a ČNB zakleknutím.

                  Protože nové nařízení EU profi praní špinavých peněz.
                  Kterému samozřejmě nijak nevadí vietnamské ani arabské „pračky“ aka bistra, kebabárny, směnárny, kde se propírají miliardy z prodeje drog a zbraní.

            2. Sysop
              Papírový peníze jako voběživo v poho. Na uchování hodnoty na delší dobu na nic. Dokáď se dá za papírky nakupovat (třeba to zlato) tak néni problém.

            3. to není hodnota, ale virtuální cena.

        2. Zrádce Chruščov totiž přešel z rublů na petrodolary (v mezinárodním obchodu) a tím vytvořil americké petrodolarové kasino.

          A tím zmetek Chruščov pomocí ekonomické síly SSSR de facto vybudoval americké petrodolarové impérium.
          Kdy rus se tísnil v paneláku a jezdil maršrutkou či žigulem, zatímco kdejaký americký popelář či dlaždič bydlel ve vile a měl v garáži 2-3 osmiválce emeriky.

          Kdyby tam nebyl zrádce ale ruský vlastenec, tak by mezinárodní obchod nechal v rublech, podložených obrovskými výrobními kapacitami SSSR a obrovským nerostným bohatstvím. A žádná petrodolarová velmoc USA by nevznikla.

          Protože jen díky petrodolaru si 60 let můžou tisknout neomezené množství ničím nekrytého hajzlpapíru. A nezničí je inflace. Ta naopak ničí země které jsou nuceny vést mezinárodní obchod v petrodolarech.

          Je to taková kolonizace světa bez jediného výstřelu.

          1. Takže konečne bola odhalená pravda! Za súčasný marazmus nemôže zločinná fašistická koza, ale spôsobilo to sovietske Rusko! To si tu všetci leoni, behemoti a podobní zapíšte za uši!

            1. Způsobili to zrádci podplacení KoZá. A to je rozdíl.
              Nebo myslíte že o tom Chruščov nechal lidí hlasovat, že celou svojí ekonomickou silou SSSR podpoří vznik petrodolaru a amerického hegemona ?

              Paradoxně za Stalina existovaly otevřené jednání lokálních politických orgánů, kam mohl přijít každý a vznášet návrhy a připomínky které musely být projednány.

              Toto zrušil opět Chruščov a zavedl ten nám nechvalně známý papalášský komunismus (který u nás známe že 70/80 let. Jednání za zavřenými dveřmi o nás bez nás – vypadni vohnouty, tady jedná elita!

              Kterýžto se za vlády ODS přelil z komoušského papalášství do kapitalistického.
              V podstatě plynulý přechod.

              To právě za Chruščova a Brežněva se vyšlechtili ti západního luxusu chtiví aparátčíci co svoji zemi bez mrknutí oka prodali KoZá za západní „tuzexové“ pozlátko.

              1. Ty si tiež pekný komik.

                Tak ZSSR (ako štát, subjekt medzinárodného práva) za to nemohlo, lebo Chruščov ako jeho predstaviteľ rozhodol bez toho, aby nechal ľudí hlasovať (ako len mohla Strana dopustiť, že na názory prostého proletára sa nebral ohľad?!?), ale v zločinnej fašistickej koze o všetkom asi boli vždy a všade referendá, či?

        3. asi tak.
          socialismus dojel na to, že neměl úvěrové zdroje a důsledně hospodařil bez dluhů.; KoZa přešel v počátku 80. let na financovaní úvěrem.

          /tzv. vnitřní dluh je jen rozdíl mezi sny a realitou.

          1. Socik ty dluhy udelal hned na pocatku. Kradezi majetku.

  4. 1.ní vláda soustruhátů na na 3 000%ˇ naostro a nejen keců jednooborovách titulantů již geneticky žvásty podmíněných a vlastně píp stejné krevní skupiny modifikovaná GMO jak mRNA majitele big pharmy modifikovaných, holt výchova, druhými ten 30tinásobek od vztyčení v. stožáru ZDROJE JSOU!!Nová doba nese nová „posvícení. :-)

    Na webu došlo k závažné chybě.
    ctrl
    1.ní vláda soustruhátů na na 3 000%ˇ naostro a nejen keců jednooborovách titulantů již geneticky žvásty podmíněných a vlastně píp stejné krevní skupiny modifikovaná GMO jak mRNA majitele big pharmy modifikovaných, holt výchova, druhými ten 30tinásobek od vztyčení v. stožáru ZDROJE JSOU!!

    Další informace o řešení potíží s WordPressem.

    Asi tam mají koně singularistu, vk. Jo a řekl jsem ať sem už nejezdí žvanit z německa a zůstane si tam kde mají polovinu cizinců do 30.let a ať si vychutná konec od zítřka třeba i do roka. Vyhihňávák všem.

    1. Ale vždy důsledně chichotající se vševjed pan anonym VK cintamor. Honor …bliju
      https://www.youtube.com/watch?v=1DvDjeRs-_o
      Se na SV zbláznili s dárečkem, fuj.

  5. Ta akcelerace ztraty hodnoty penez je brutalni. Lze to videt na mzdach. Je dobre SE bavit s rodici Jake penize vydelavaly v roce 2005 a Jake dnes…jako zamestnanci. Docela desiva premisa a potom rozdil Mezi tim kolik uctuje zivnostnik a kolik ma v hrubem zamestnanec. Prijde mi, ze to co uctuji zinostnici aspon realne odrazi vyvoj nakladu na zivot a cim dal Vic SE to vzdaluje od mezd nabizenym kvalifikovanym zamestnancum.

    1. Pro potvrzeni hypotezy existuje jednoduche reseni – pokus. Porid si zivnostak a uvidis. Bud hypotezu potvrdis a zbohatnes, nebo nezbohatnes a hypoteza padne. Ja uz mam tuhle fazi za sebou.

      1. Přijel OSVČ elektrikář, zaparkoval dodávku, vzal nářadí, udělal práci, nasednul do dodávky a odjel. Dostal za to peníze na svůj účet.

        Přijel zaměstnanec elektrikář, ….. jeho zaměstnavatel dostal peníze a část mu vyplatil jako mzdu.

        Všimnul jste si, kdo platil naftu, nářadí, dodávku, pojistky, atd.? Pokud se rozevírají nůžky bude to z nemalé části tím, že náklady letí nahoru také.

        1. No ja mam za sebou nekolik forem prace. Zacal jsem v druzstvu (socik), pak ZL (koncese), pak s. r. o., pak v. o. s., pak a. s. a nakonec zamestnanec v cizi firme. Mohu srovnavat a nazor IS250-xxx nesdilim.

          1. Podle mých životních zkušeností je nejlepší podnikat.

            Bez účasti úřadů…

            1. Clovek musi urcit cile, aby mohl zhodnotit metody. V urcitych smerech melo podnikani svoje vyhody. A v jinych ma zase vyhodu ciste zavisla cinnost. Ja osobne s ceskymi urady uz nechci mit nic spolecneho, uzil jsem si toho bordelu temer tricet let a stacilo. Dnes by mi to podnikani uz za to nestalo. Ale co clovek, to zkusenost a nazor.

          2. Takže jako stádní papíry podle tebe neztratily jenom za posledních 5 let vagón hodnoty? Tak to pak jo.

    2. Problem je take v tom, ze v tom pocitani nejsou zohledneny vsechny aspekty. Neco podobneho, jako byva v rodinnych hadkach stylem „ja tady jak kunda peru, varim a to ty nepocitas!“.

      On ten zamestnanec, mimo jine, neresi komunikaci s urady, nema zadne povinnosti stran zastupovani firmy, ani za firmu neruci, neresi vymahani pohledavek, neresi rostouci ceny najmu, energii, materialu,… on si jen kontroluje, aby mu -teho pristala vyplata na ucte a pokud ne, tak je majitel firmy hajzl a vykoristovatel.

      Jiste, v Cesku je blby, kdyz si majitel koupi kazdej rok novyho Medveda a na pozadavky zamestnancu o navyseni mzdy nereflektuje. Na druhou stranu, trh prace je volny a kazdy muze zamestnavatele zmenit. Narek stylem „no ty rohliky jsou sice tvrdy, ale maji je v krame za rohem“ je pak mimo misu.

      1. Krásně je to i vidět na tom, když má zaměstnanec k dispozici služební vozidlo i pro soukromé účely. Spolužák na srazu brblal, že mu za to z výplaty strhávají 2500. Tak jsem před toho brblala položil tablet, kde jsem měl v mailu fakturu za servisní prohlídku svého auta po dvou letech. A místo, abych se ještě dále unavoval argumentovat třeba s cenou pojištění, dálniční známky a dalších nákladů, které by u SVÉHO auta platil, i kdyby ho nějak získal zadarmo (např. vyhrál). Tak jsem na tabletu zapnul kalkulačku a protože znám jednu proměnou (2500) a sazby, tak jsem tomu spolužákovi dost vážným tónem oznámil: A víš chlapče, že za to, že ti tvůj zaměstnavatel to auto poskytuje, musí každý měsíc státu ještě zaplatit 3250?

        1. Tady v Nemecku je Firmenwagen urcita vysada, u tech, co ho nemaji, vzbuzuje mirnou zavist, ale nevede to k nenavisti, jako je oblibene v Cesku. Na druhou stranu prave proto, ze Nemci jsou brutalni kolenovrti a maji spocitany kazdy cent, kde se da usetrit, presne vedi, co Firmenwagen obnasi, jake vyhody z toho plynou, ale take kolik to zamestnavatele stoji. Nemusim kdekomu vysvetlovat, kolixemi strhne mesicne z vyplaty a obracene zase ja vim, kolik to auto stalo, kolil stoji dalsi provoz a udrzba a ze je to pro mne kurva vyhodne.

          Ano, nekteri Cesi vychazeji z toho, ze nemalo podnikatelu proste firemni auto pouziva, protoze firma je jejich a zadne prachy si ze mzdy nestrhavaji a proste to ututlaji. Jenze to uz je problem ceskeho statu, jestli si na to umi, nebo neumi doslapnout a vec moralky Cechu, kde kdo nekrade, prece okrada rodinu. I kdyz si myslim, ze fura dani jsou svinstvo a svinstvo je vyse u tech dani zbylych, presto jsem pro, at aspon vsichni hraji podle stejnych pravidel.

          Kupodivu ale, mnoho lidi, kteri bolsevika nezazili, maji bolsevicke metody zadrene pod kuzi a povazuji za samozrejme, ze se se vsim musi vyjebavat a tedy je to normalni. Kdo pak vyjebavat nemuze, je vlastne vykoristovan.

          1. Mno, firmenwagen v DE je nepoměrně dražší prdel, pokud chceš třeba X5. My máme v koncernu BMW X5 všichni, protože se to jednoduše vejde do leasingové splátky, která se určuje podle koeficientu zůstatkové ceny po třech letech; němečtí kolegové drtí kletby a jezdí v Superbech a trojkových BMW.
            Protože jsou penalizovaný cenou auta a emisemi CO2. Snaží se to kompenzovat Teslama, ale tam je zase vopruz s dojezdem. Ze Stuttgartu k nám do Budějovic dojedeš, ale 1x nabíjíš.

            1. Childeater: tak to musíte kolegům vysvětlit, že to je naprosto v pořádku, protože i s normálním autem by měli zastavit a odpočinout si. Je to kvůli bezpečnosti. Nebo oni snad bezpečnost na služebkách nedodržují? Hmm, hmm, s tím by se mělo něco udělat.

              1. To oni dobře ví – v DE se samozřejmě čas strávený transportem (i do práce a z práce) započítává do pracovní doby a vztahuje se na to například i potenciální pracovní úraz.
                Kolegové z DE jedou vždycky min ve dvou a prostřídají se za volantem. Akorát holt u Tesly musí hodinu čekat na nabíječce. A to je taky pakárna, protože po nějaké hodině nesmí Němec pracovat, tzn. ani řídit auto ze služebky (výdobytek Betriebsrat)

                1. Childeater: tak pak si přece nemusí stěžovat, ale nakopak si chrochtají, že auto jen tak zbytečně nestojí na parkovišti, ale hezky se nabíjí, ne?

                  Jsem to samozřejmě myslel jako vtip. Dokud byl dojezd katastrofa a nedalo se dojet ani do Prahy a zpět bez nabíjení, tak tohle byl klasickej argument uhlomobilistů. Dnes, když už se dojet dá, tak samozřejmě největší chvála je, že už nemusí zastavovat:-) Mám jednoho takového v okolí a ty názorové obraty jsou pozoruhodné a úsměvné. Vůbec se ale nesměje, když mu připomenu, co tvrdil dva-tři roky zpět a obviním ho z nebezpečného chování:-)

                  1. Mno, teď se to celkem hezky vyřešilo pro top management – vzhledem k tomu, že letiště v ČB už umí odbavit letadla i v horším počasí (tuším, že námraza je teda problém furt), tak se do ČB ze Stuttgartu častěji létá.
                    Ještě jsem s firemním letadlem neměl tu čest, ale kolegové kteří ano si to pochvalují.

                    1. Aha, takže jestli jsem to správně pochopil, problém s nabíjením elektromobilů po cestě se vyřešil změnou způsobu dopravy na leteckou. No to je SUPER EKOLOGICKÉ řešení! :-D

                    2. Je v tom budoucnost.
                      Ostatně, ty vizionářské kresby „jak si představuješ rok 2000“ jsou plné vznášedel a vzdušných dopravníků.

                      Za chvíli bude přeprava auty patřit do skanzenu individuální mobility a volant bude podobnou relikvií, jako třeba bič.

                    3. Jo, tuhle to resili v Davosu a taky se na tom shodli, ze letadla jsou nejlepsi.

                    4. @Sysop
                      pche, onehdy to klima řešili na konferenci v Dubaji sic! a taky nikdo nepřiplul plachetnicí ani nepřijel elektromobilem, vlakem ani na velbloudu, ten vlastně není eko neb prdí metan.
                      Ale prý se na odklonu od fosilních zdrojů domluvili…

                    5. Na cem to ty Emiraty vlastne tak zbohatly? Vitr, nebo slunce?

                    6. Kubík písku pro každé pískoviště.

                    7. Childeater: tomu se říká „zelená úsporám (času)“:-D Kamarád měl taky v práci soukromé letadlo, říkal, že to bylo fajn z pohledu rychlosti cestování (na letišti rovnou k letadlu, za 10 minut v luftě, cesta od zákazníka dle konce jednání a ne dle letového řádu luftwaffe), ale taky měl pár nepříjemných zážitků (ve špatném počasí je to v malém krámu o dost méně příjemné než v 737). Zažil jsem párkrát turbulence v takovém tom malém vrtulovém, co ČSA dávalo na krátké lety (Vídeň, Brno, Ostrava), v ještě menším to bude úplně nic moc. Lety s něčím menším (Cessna, UL) jsem naštěstí ve špatném počasí vůbec nezažil a netoužím po tom.

                    8. Jednou jsem potreboval nafotit shora jednu fabriku, taxem si ve Slatine pronajal na pulhodku letadlo s pilotem. Takova mala mrcha to byla. Otevrel jsem si bocni okynko a fotil jak vzteklej. Normalne mi pred pristanim bylo na bliti a ve velkym letadle absolutne neznam.

                    9. Tak ked si fotil ako najaty, nedivim sa ze Ti nebolo dobre. Toto je vseobecny problem dneska s cestakmi, telefon ich troska rozptyli ale nesmie toho byt privela lebo cucia don koli zaberu a ja medzitym menim naklon a smer letu. Hlavu mas nabok a dolu, to potom vestibular dostava pekne na frak a nie kazdy to ustoji.

                2. Tak to se asi neco zmenilo, protoze cesta z/do prace se do pracovni doby nezapocitava a jako pracovni uraz se to nepocita (to vim celkem jiste, skoleni v ramci bezpecnosti prace a urazu probehlo ted pred vanocema). Musela by to byt sluzebni cesta s vyplnenym A1 formularem, to vyplnuju prakticky porad, jakmile nekam musim vytahnout paty. Jedine, co vliv skutecne ma, je Entfernungsgeld, to samozrejme ano, i kdyz i to ma limit tusim 3500€/rok, nebo tak nejak.

                  1. Ale depak. Podívej se na definici „Wegeunfall“ – normální pracovní úraz, jen s jiným vyhodnocením rizika ze strany zaměstnavatele. Ale normálně platí pojištění a agenda, zaměstnavatel to musí vyřešit a zprocesovat. Jakou nadřízený budeš v DE řešit, když si někdo rozbije hubu na kole cestou do práce, budeš vyplňovat papíry pro pojišťovnu a budeš zodpovědný za vyřešení do konce.

                    Bod 1.

                    https://www.gesetze-im-internet.de/sgb_7/__8.html

                    Ve školení jste to neměli pro to, že na to není nutné školit, jako zaměstnavatel tomu zabránit nemůžeš. Už jsem ale viděl velký dohady v DE, zdali nemohl zaměstnavatel udělat víc, když na jednom přechodu kousek od fabriky srazilo auto zaměstnance…

                    Fenomén cesty „do“ a „z“ práce je hlavně u prací mimo určené pracoviště a typicky u částečnýho tzv „Home Office“, protože když to doma zapíchneš v půlden a pak vyrazíš do rachoty, nelze jinak než to proplatit a uvažovat jako pracovní dobu.
                    Pravda, normálního dojíždění do pevný práce se to netýká, ale i tam platí ten pracovní úraz, o kterým jsem mluvil… ;-)

                    1. Hele, taxem se hned zeptal personalistky, bo tady nahodou na chodbe byla. A mas pravdu.

                      Jedna se o Wegeunfall, coz je castecne pripojisteni. Neni to plna uhrada, jako u A1, ale jde o zvyhodneni. Ovsem upozornila mne, ze to plati jen pro jizdu, nebo bezprostredni chuzi ve smeru prepravy. Pokud zastavim na Rastu, pujdu se vychcat a na hajzlu si na mokrych kachlickach zlomim haxnu, je to pouze muj problem a s Wegeunfall to nesouvisi.

                      To skoleni pry resilo Behandlung, abychom vedeli, ze to neni hrazeno plne. No ja jsem se na to moc nesoustredil, na to je PR, takze ted jsem to vedel blbe.

                    2. Cajk, já to mám v popisu práce vědět, pro Tebe to není důležité.

              2. No elektronabijeci rikaji, ze mas zastavit a dat si v pohode behem te hodky kafe. Takze pokud bys jel treba Stuttgart-Ostrava, vybumbas nekolik kav, cimz jiste pomuzes srdecnimu svalu.

            2. Nevim, moje auto stalo tusim okolo stodvaceti tisic a mesicne platim cca tristapade, nechce se mi to hledat a pocitat. Ovsem vychcane jsem bral PHEV. Jak to firma pocita, to jsem se neptal. Fabrika jako takova je zelena azaz (recyklace tepla, velka FVE,…), jestli to ma na neco vliv, to nevim. Na mne to vliv nema urcite, klasicky se mi to pocita jako zamestnanci podle zakona.

              1. Tak v ČR to vliv má. Tady už totiž protlačili, že u obyčejného auta se zaměstnanci každý měsíc zdaní nepeněžní příjem ve výši 1 % z pořizovací ceny vozu a zaměstnavatel z toho ještě odvede 33,8 % odvody.
                Ale u „nízko“ emisních aut už se nepeněžní příjem počítá jako 0,5 % z kupní ceny a u „bezemisních“ je to 0,25% ceny vozu.

                1. Aha. No tady se mi 1% nebo 0,5% pocita z ceny auta brutto taky, ale jak to ma zamestnavatel, to netusim.

        2. Panek: jo, pořád to stejné. Povinně bych všechny platby posílal zaměstnancům a pak automaticky strhával pro jednotlivé úřady. Žádný „tohle pojištění platí zaměstnavatel“, je to nesmysl. Všechno platí zaměstnavatel. Takže pěkně každou kačku na účet zaměstnanci a z něj pak transfery k státu. Stejně tak počítat vše bez DPH a to naúčtovat až na kase. Jen ať každý vidí, o kolik se to, co nakoupili, zvedne. U čehokoliv se spotřební daní pak připočítat zvlášť i tuto. Neprůhledné zlodějské EU daně udělat zcela transparentní, takže u auta pěkně 500k auto, k tomu 21% DPH 105k a k tomu 250k ekovýpalné. Snad by se pak některým aspoň trochu rozsvítilo, minimálně u takové Fábie by běžný jouda pochopil, že 400k za to nechce škodovka, která za to chce tak nějak pořád stejně, ale drtivá většina navýšení jde státu.

          1. fatdwi: Tak. A speciálně na pumpách bych displeje na stojanech vytunil tak, aby zákazník přímo při tankování viděl, jak kromě počtu litrů paliva najíždí v jiném poli marže obchodníka a hned vedle spotřební daň, čistě kvůli tomu vzájemnému poměru. A DPH pak vyčíslit až na kase, jako zlatý hřeb, s ústním zdůrazněním ze strany pokladní, že se toto vyčísluje i z již připočtené spotřební daně. Už jsme to tu kdysi diskutovali – škoda, že každá sámoška nemá ceny u regálů rozepsány jako v Makru.

            1. Tak ono nam to do urcite miry funguje, stran tech zkurvenych kolku, napriklad na tabakovych vyrobcich a alkoholu. Jinak docela peknou lahev dokurvi jakymsi pojebanym kolkem, kterej k chlastani vubec nepotrebuju a jeho pravost ani neumim posloudit.

            2. Jack Torrance: taky dobrý – počet litrů, cena benzínu (ani bych nedával marži), daně pro stát. Chlast a alkohol to stejné, povinně na účtence tučně „dnes jste zaplatili státu daně vy výši XY, podíl daně na celkové zaplacené částce Z%“.

              Jo, tohle mají Amíci všude, komplet vše je bez daní, takže pak se vždycky turisti z nízkodaňových států diví, když jim na pokladně člověk cvakne sales tax.

          2. tohle dýpstejt nikdy nedopustí! aby si sotva gramotný „skladník ve šroubárně“ mohl přehledně na každé výplatě zkontrolovat, kolik jej stojí ti, co do práce nevstávají, a na každé účtence přečíst, kolik z toho shrábne stát. to by i líní češi co na nich můžete dříví štípat zapalovali v ulicích auta a rozbíjeli výlohy jako nějací taliáni!

            1. Pamatuju se, ze kdyz jsem byl v devadesatkach v Iowe, tak mistnim chodilo vyuctovani mistni (ne federalni) dane tak v detailu, ze videli, kolik stoji mistni Firemarschal i kolik davaji na skolku.

              1. Sysop: v tomto bych úplně Američany nepřeceňoval, Doník v kampani hřímal, že „cla nejsou zatížení pro místní lidi, ale pro ty cizáky co nás obíraj“.

                1. Doník je federál. Cla by rozpis místní daně nemňely vovlivnit.

                  1. vltava: clo vždy zaplatí zákazník. „Trest“ pro výrobce je to v tom, že si pak zákazník jeho výrobek radši nekoupí. Ale pokud koupí, samozřejmě ho platí. Tedy je to vždy na úkor místních spotřebitelů.

                    1. fatdwi
                      Jasně že zaplatí, ale bét by to mňelo na rozpisu federální daně, né té místní.

            2. Lukas B.: já vím, však naopak dělá vše proto, aby to nemohl vidět nikdo (moderní ekozlodějské daně, které expost „platí výrobce“).

              1. setkal jsem se s výstižným termínem „zdanění obstrukcí“ – tj. vytváření nesmyslných papírů, aby vznikla umělá nezaměstnanost kontrolorů nesmyslných papírů. reálně je to daň, ale formálně jsou to náklady výrobce.

                1. Lukas B.: tak to je klasika, jakékoliv papírování ve finále zaplatí zákazník, nově třeba celou ESG mašinérii. A až se rozjedou emisní povolenky na osobní dopravu nebo topení, to teprve bude fičák. Babišovi se jako bumerang vrátí ten podepsaný grýndýl, spokojeně to nechal padnout na Fialu a ten mu to dalším vylepšním slušně osolil. Nicméně zmrdi pro vše hlasovali rukou společnou a nerozdílnou, takže to bude zase jen divadýlko pro voliče, aby babišovci mohli nadávat na nutellu ještě další čtyři roky. Když vidím dementy jako leon, kteří věří tomu, že to Babiš nepodepsal a může za to ODS, tak bude veselo.

            3. to neni žádnej deep state, ale prostě levičácká svoloč.

          3. fatdwi 10:08 – naprostej souhlas. Jenže to už si levičáči napříč evropským politickým spektrem dobře ohlídají, aby to normální lidi nebilo do očí.

            Děkujeme, socani!

          4. Na tohle byl dobrý nápad Jednotné inkasní místo (JIM), což prvotně vzniklo jako nápad za Topolánka, ale reálně to za ministrování tlačil až Kalousek.
            Po konci Kalouska se ve výsledku promrdalo 3,5 mld. Kč, nic nevzniklo a aparát se ještě rozrostl.
            Ale JIM by byl skvělý nástroj pro státní správu i pro podnikatele a stádečko by aspoň vidělo, jak hodně jim jejich vlnu někdo stříhá.

      2. Na druhou stranu, trh prace je volny a kazdy muze zamestnavatele zmenit.
        Přijde mi, že se za poslední roky trh v ČR harmonizoval a rozdíly se vyhladily. Je otázka, co s tím, když se na trhu v ČR všichni chovají stejně.

      3. Sysop: Na leccos z tvého 2. odstavce má velký majitel zaměstnance se zodpovědností odpovídající míře pověření. Jo, je to jeho majetek, ale ….co třeba odpovědnost jednatele? Přijde mi, že řada zdejších pisálků, zaměstnanců pravděpodobně v manažerských pozicích, jede v konfrontačním módu vůči zaměstnancům v nižších pozicích, do kterých projektuje své negativní vlastnosti zatímco sobě i jiným se představuje jen v lepším světle. Jenže firma funguje nejlíp, když jsou si zaměstnanci vědomi potřeby spolupráce. Pokud jde o závist, u ctižádostivých roste s touhou po pozicích schopnějších, u těch prostých třeba s nespravedlností nadřízených. Měl jsem asi kliku, že jsem i za socíku, ale i po sametu, dělal ve firmách s rozumnými lidmi ve vedení a závisti jsem kolem nikdy moc neviděl. Vůči sobě je hůř zjistitelná, ale soudím tak dle vzájemných vztahů ostatních kolem. Jo, už v socialistickém podniku mělo u nás pár vedoucích, náměstků, k osobní dispozici služební auta, se kterými ale dle možností jezdil na služebky kdekdo. Tenkrát se možná obcházely nějaké předpisy, což dnes není třeba. Stejné využívání aut ředitelů (kdysi náměstků) bylo naprosto běžné i v mém posledním zaměstnání. To, že mají manažeři, ale i někteří stěžejní zaměstnanci auta i k soukromému použití, za polovic jako v Mounfieldu, tam řešil opravdu málokdo, zda vůbec někdo. Kolik a jakých aut má majitel většina z 15 tis. zaměstnanců jeho firem ani netušila.

    3. Dyž se to tady nedávno zase opakovaně vodvíralo pod různejma článkama, si mysim, že jedním z nejlepších ukazatelů hodnoty peněz jsou kurvy. Si to vem, naprosto nezávislý vod stádu a všeho, čistě tržní, to má všecky předpoklady.

      Jediný co to vobčas pokurví je, dyž nastoupí nový draví mafyjáni (odkudpak třeba by sem poslední tři roky mohli lézt?), agresivně se snaží monopolizovat a šroubovat ceny.

      No a teda, za posledních řekněme 5 let je tam nárůst už prakticky 100 %. Což víceméně sedí se spoustou běžnejch věcí jako nájmy, energie a žrádlo, ať si staťák vylhává, co chce (že jako, voficiálný hytlerinflaca za ty roky 30-50 %, reálná tak 60-100 %).

    4. Problém je v tom, že elektrikář vidí, že firma dostala 3k za jeho hodinu práce, a on za hodinu práce má jen 250 Kč/hod. Ale nevidí, že není placený jen za tu hodinu co pracoval, ale že má ten příjem jistý za celý den. A že někde je to úlet, co se stalo s elektřinou nebo plynem u takové pekárny je veselice.

  6. Když už se nakousne téma industrializace SSSR, sluší se zmínit jméno Albert Kahn. To byl člověk, který se skrze svojí společnost postaral o praktickou stránku industrializace, zavádění moderních technologií a výrobních linek ve svazu. Působili tam od roku 1930 na pozvání nejvyššího sovětu a navrhli asi 500 továren a proškolili zhruba 4000 sovětských inženýrů na nové technologie. Transfer technologií trval až do začátku války a prakticky všechny obráběcí stroje v té době byly licence nebo kopie amerických strojů (Cincinnatti, Milwaukee, atd… ) Vlastní konstrukce se objevily až někdy v 60. letech.
    A jak sověti Albert Kahn association platili, když firma o rubly nejevila zájem? Platili zlatem a komoditami. Kromě nerostných komodit však větší část dluhů pokryla zemědělská produkce, kterou po převzetí obchodovali na burze. I to je jeden z důvodů ukrajinského hladomoru v letech 1932 až 1933 – tedy masivní industrializace a potřeba sovětského svazu po nových technologií.

    1. Aris: to bude nějaká dezinformace, ruskij čelavěk vše vymyslel sám a lépe než fašistická koza. Nějaký cizáky na to určitě nepotřebovali, protože už všechno dávno měli a bylo toho víc, levněji a v mnohem lepší kvalitě. Prej kopie amerických strojů, byste měl jít studovat pravdu do gulagu!

      1. Vsadím se, že v gulazích bych našel i spoustu Kahnových inženýrů – studentů.

        1. Aris
          No jasně že jo. Stalin býl paranoidní, jeden čas viďél špijóna v každým gdo býl v zahraničí nebo v kontaktu s cizincem a nebýl z NKVD.
          Doporučuju klasiku Mosfilmu
          https://www.csfd.cz/film/109866-chladne-leto-roku-1953/prehled/

    2. Tak tak, to je snad známo, že stanovili nesplnitelný cíle stran dodávek vobilí a že lidi neměli co žrát jim bylo jedno.

      Po válce se to srovnalo, mnohem míň hladovejch krků a s industrializací i zemědělství o dost vzrostly výnosy. Pravda, ve většině komodit Svaz dovážel stále (a RF pak v devadesátkách jak přišla vo svazový republiky). To se srovnalo až v nedávnejch letech, kdy se jednak stali vývozci (i do těch svazovejch republik, který jsou dodnes víceméně žebrákovy a nahoru jdou pomalu, vč. zemědělské produkce) a taky pomalu roste i průmysl základního potravinářskýho zpracování, čili nejenom ty plodiny, ale už vyváží stále víc i produktů s vyšší přidanou hodnotou (třeba cukr, že).

      1. Mohli platit za objednané stroje a zařízení zlatem. Ale z nějakého důvodů dodavatelé nechtěli zlato ale obilí.
        Má to termín „Zlatá blokáda“. Co tím asi kdo sledoval?

        1. Zničit krtka!

    3. Ano, Kahnovi je v knize věnováno dost místa. Z SS (=USA) se toho dovezlo hodně. Ale s těmi komoditami to není jednoduché: v Americe byla krize a např. obilí se pálilo v lokomotivách, aby jeho cena neklesla. Hladomor na Ukrajině je složitá věc. Jeho vyvoláním se zabýval také Chruščov, co přišel po Stalinovi …

      1. Ehm, kamna na obilí byly třeba v Kanadě myslím naprosto běžná věc. Ale mám pocit, že dnes už to tak nefrčí…

        1. Nevím to přesně, ale ta řepka, co se cpe do benzínu je v podstatě to samé …

          1. Technicky ano, ale fakticky mas moznost do tech kamen zvolit jiny palivo, aniz by ti do toho nekdo kecal.

        2. V roce 2009 jsem takový v rodinném domě viděl. Normální jak kotel na pelety.

          1. Jo, nekdy pred 15 lety to docela frcelo, muj kotel na druhym baraku umi obili taky, jen se musi dat jinej rost. U automatu, kterej ma snek a tlaci to spodem se ani nic menit nemusi.

      2. Zajímavý je, že o hladomoru v Povolží (stejný rozsah i mechanismus) se nemluví. Proč?

  7. Autor textu dost naivně zjednodušuje. Napsat takovou blbost, že rozvoj průmyslu v kapitalismu je pomalejší, protože si na něj musí nejdřív pan inženýr vydělat je poněkud nešťastné. V kapitalismu to šlo vždy celkem rychle buď úvěrem u banky nebo úpisem akcií na burze.

    Plýtvání zdroji je už úplně mimo. Nikde jinde se tak neplýtvá jako v socialismu. Kapitalismus je v optimálním alokování zdrojů nejlepší systém (i když nějaké to plýtvání lze vidět i tak).

    Oceňuju autorovu snahu přečíst si i jinou než doporučenou literaturu. Jen tak dál, ale není nutné u toho rezignovat na kritické myšlení.

    1. yenin: u té věty jsem přestal číst. Chápu, že psát se může naučit i Katasonov, k tomu moc mozku nepotřebuje. Ale že to někdo papouškuje, to už je hodně špatný.

      1. Rusové prý nepřistáli na Měsíci dřív než USA, protože z Měsíce nepřišel zvací dopis.

        1. Panek: :-D
          Připomíná mi to toho chudáka policajta, co v hospodě brečí do piva, že neví, jak se tam dostane, protože má jet na měsíc na školení.

          1. Tati, chtěl bys letět na Měsíc?
            Jo, kamkoli.

        2. No, kdyby se Rusové trochu snažili, když už mají ty hypersonické rakety, ještě by tam první být mohli.

          1. Hupert: A nemely by to bejt spis hypertemporalni rakety? Tema by to pak slo…

          2. U tech hypersonik jsou pry jeste nejake drobne mousky s mekkym pristanim, jsem kdesi cetl.

            1. To i Kubrick musel vyřešit spoustu drobných mušek – a dal to.

        3. Já vám nechci brát iluze, ale:
          – první člověkem vyrobené těleso, které dosáhlo Měsíce, byla v roce 1959 sonda Luna 2
          – první snímky odvrácené strany Měsíce získala v roce 1959 sonda Luna 3
          – první měkké přistání a následný přenos obrazu provedla v roce 1966 sonda Luna 9.
          Vše z provenience SSSR.

          1. O tom se nikdo nepře, že dostřelili na měsíc. Jen ten vtip je jaksi o tom, že po zvacím dopisu dorazí Rusák a nikoli jen balík od Rusáka. Cestovka vs. pošta – vnímáte ten značný rozdíl? A kdybychom tedy mluvili v číslech. Tak Luna 9 měla 1,5 tuny a LM-5 (Eagel, Apolla 11) měl víc jak 14 tun.
            Ono v té době být druhý pro Sověty znamenalo, být vlastně „poslední“. Proto taky Sověti už člověka nevyslali a přešli na Saljut. Díky tomu zas byli v něčem první. A pak ještě jako jediní přistáli na Venuši.

            1. A Američané jako první přistáli na Marsu. Takže pokud tam nedopravili člověka, tak se to jako pokus nepočítá?
              Tímto bych tuto neplodnou debatu ukončil.

    2. to se těžko řeší, když voponentůra je zakázaná a jede se jenom jedinej správnej názor a jediná správná výuka, žejo ;-)

    3. (yenin)
      „Kapitalismus je v optimálním alokování zdrojů nejlepší systém“. Registrujete vůbec, co se kolem vás děje? Minulý rok skončila poslední vysoká pec, teď zavírají Spolanu! Co bude za půl roku??? Budete žrát trávu. Já samozřejmě taky. O jakém kritickém myšlení mluvíte? Vždyť vy ani nejste schopen myslet.

      1. jak poslední vysoká pec? v turecku, číně, indii, polsku, ukrajině, rusku, usa etc. snad žádné nejsou? skončila poslední vysoká pec v místě s drahou pracovní silou, tam, kde se netěží uhlí, železná ruda ani vápenec, a kde je velmi přísná legislativa omezující emise.

        1. Abstrahoval jste cenu a dostupnost energií, což je u takové vysoké pece klíčová záležitost, v předmětném případu i KO kritérium.

          1. jistě. můžeme směle doplňovat další parametry. ale ve vysoké peci se redukuje ruda (ve formě oxidů) na železo pomocí kysličníku uhelnatého (vzniklého pálením uhlí) a kysličníku vápenatého (páleného vápne vzniklého rozkladem vápence), zdrojem energie je uhlí. tam se eletrikou (s jistou nadsázkou) jen svítí v šatnách.

            1. No ja nevim, ale kdyz si tuhle Rheinmetall stezoval na ceny elektriny a ze musi zavrit pec, nenapadlo mne, ze se pracovnici na nocni boji v satne.

              1. jen si slovíčkařte
                drahá pracovní síla. drahé energie (přestože uhlí je pod zemí ještě spousta). skoro všechny suroviny se musí dovážet. stavební povolení na každou psí boudu se vleče skoro deset let. do provozu vám furt lezou nějací kašpaři a buzerují vás kvůli kdečemu a zákony vás nutí provádět drahé obstrukční nesmysle.
                lze se divit kapitalistovi, že se tady na to vykašle a přesune to někam jinam?

                1. Fijala rikal, ze novy stavebni zakon vse urychli temer na lusknuti prstu. A ja mu verim ;-)

                  1. Jo Fiala.
                    Viďél sem tuším na Nové rok nejakýho imitátora jak parodovál známý lidi, bylo to celkem vtipný. Potom imitovál aj Fialu a já sem se nedokázal ani pousmát. Von ten Fiala je prostě takové ubožák že aj tá parodija na něho je akorát smutná a trapná.

                    1. Von je parodie na parodii sám vo sobě. Těmhle jsme na škole říkávali tragéd.

                    2. Protoze on sam je parodie na politika. A hodne nepovedena.

                2. @Lukas B.
                  pokud se domníváte, že indický špekulant je kapitálista, tak já si to nemyslím.
                  Kapitál projebal a odčerpal do jiných orohektů, které zkrachují později.
                  Kapitalizace zisků, socializace ztrát je fajn záměr, ale dlouhodobě se to ani v EU provozovat nedá…

                  1. a to někdo jako fakt vážně čekal, že do toho marasmu tady přijde někdo jako Harland-Wolff konce 19. století, který tady bude chtít dalších sto let vyrábět?

                    1. to mohl. z nějakého důvodu to neudělal. že by pro peníze?
                      že si o tom alkoholik cintal pentli a zdvořilý pan ředitel státního podniku o něm napřímo neřekl, že je to idiot plácající nesmysly, to není nic divného.

              2. nemají tam náhodou třeba eletrickou výbojovou pec, a nepoužívajou přímo redukovanou rudu? a i kdyby ne, vono tam eletricky náročnejch věci je habakuk (pohony, pojezdy, čerpadla, dmychadla, mlejnky na rudu)…

                každopádně je to vo tom, že prakticky VŠECKY západní hutě cucajou miliardový (fojrech) dotace na modernizace provozů a tak, jenom lžyalovská banka zkunděnců všecko rozmrdává, prachy sere do zbraní a jinejch zlodějen a jinak dělá naprostý hovno; ku notné radosti těch zápaďáků, jak ubude konkurenca

      2. Co se děje kolem mě se snažím registrovat. Díky tomu je mi jasné, že klasický kapitalismus (nebo lépe – volný trh) kolem nás moc není. A nebudeme se teď přít i tom, jestli je to dobře nebo ne. Předpokládám, že budete mladší a nepamatujete jak to u nás vypadalo za socíku (nebo jste neposlouchal rodiče a prarodiče, když na to vzpomínali). To neberte jako výtku, spíš je to jen konstatování. Každopádně systém, který maskuje skutečnou cenu zboží (dotace, přerozdělování, fixní stanovení ceny apod.), musí zákonitě vést k většímu plýtvání než systém, ve kterém jsou ceny transparentní a mohou se pohybovat podle nabídky a poptávky.

        1. Kdepak! Mně je 70 a tak jsem toho většinu zažil na vlastní kůži. Vůbec nejzuřivější jsou ti, jejichž mládí byla 80. léta. To byla doba, kdy socialismus hnil. Mají pocit, že ztratili celý život kvůli komunistům. Typoval bych, že patříte mezi ně.

          Musíte si ale uvědomit, že osmdesátky se nestaly samy od sebe. Začalo to roku 1970 čistkami, kdy byli schopní vyházeni a na jejich místa přišli gauneři a idioti. 80. léta a to, co přišlo potom, je jejich práce. Platí to až do současnosti.

          Kritizovat 60. léta a být nadšený ze současného v podstatě otevřeně fašistického režimu soudný člověk nemůže.

          1. Tak to jsem vás odhadl špatně. Znamená to pro mě, že se vás nebudu pokoušet přemlouvat argumenty, že se mýlíte. Ve vašem věku (předpokládám) jste si těmi svými postojí natolik jistý, že by to asi nemělo smysl. Jestli to chápu správně, tak je pro vás centrální plánování lepší alternativou než svobodná rozhodnutí lidí (občanů). To vás asi o tragédii tohoto uvažování nepřesvědčí žádný argument.
            Mně komunisté život nezničili, mnoha příbuzným ale ano…

            1. Samozřejmě se mýlit mohu. Já jsem byl původně víceméně pravičák. Ale rozumný člověk musí reagovat na to, co se kolem něj děje. Jste spokojen s bezdomovci? Jste spokojen, když vás chtějí vyhodit z práce, když se „nenaočkujete“? Důvěřujete zdravotnictví? Jste spokojen, když vás nutí platit kartou? Jste spokojen, když na vás chtějí otisky všech prstů, než vám vydají občanku???

              Pokud jste spokojen, není vám pomoci. Jste nesvéprávný otrok. Pokud nejste spokojen, začněte přemýšlet a hledat pravdivé informace. Není to jednoduché. Většina toho, co se valí z televize a pod. jsou lži a dezinformace.

              1. Současný bordel ovšem nemá s pravicovostí vůbec nic společného. Spíš zažíváme už minimálně 20 let posun zpět do těch 70.-80. let.

                1. no právě

              2. yenin – Bohužel ta past, do které lidé jako vy obvykle padají je velmi sofistikovaná. Rozdíl mezi konspirací, chytrou lží, nesmyslem a sofistikovanou „pravdou“ se velmi setřel a ztratí se v tom kde kdo.

                Nicméně vy jste tu dle mě celkem nový, ani tu neomíláte donekonečna nějaké lži a nesmysly, tak já zkusím něco napsat a uvidíme. Maximálně se zasmějete a myslíte si své, v pohodě.

                Ono je to prostě složitější. Tahle dnešní doba, kdy jsme po Covidu….(ano, děly se svinstva, jeden muj dobrej kamarád dělá ve špitálu urgent (Plzeň FNL) a udělali tam klaku a prostě se neočkovali. Prostě to vyseděli a nasrali jim, keců poslouchali plnou prdel a on konkrétně za trest dělal měsíc na infekčním na borech, žádnej med), je prostě rozesraná.

                Ale to neznamená, že je nějak tragicky špatná.

                Ano, bezdomovci jsou typický problém provázející svobodnější systémové uspořádání. Pokud prostě lidé mají svobodu a o svém osudu rozhodovat sami, vždy to určitá část nedá. Ale pro výrazně větší část je to lepší varianta, protože když trpí všichni nuceně, je to prostě na hovno(kromě úzké elity nahoře, ta se má pohádkově teď a za komára se měla ještě mnohem pohádkověji, kam se serou nějaký oligarchové, když ti slouží celej stát).

                Zdravotnictví je u nás naddimenzované a špatně organizované. Je to typický státní moloch…ale privatizovat se nikdy nebude, stejně jako se nikdy neudělá reforma důchodů, to je neprůchodné. Každý by ale měl nést odpovědnost sám za sebe a za to, jak se sebou nakládá. Možnosti jsou, ale srát na to není cesta.

                Otisk prstů je v dnešní době naprostá marginálie. A ano, sere mě to, ale třeba některé daně, astronomické výsluhy fízlů, celkově rozbujelý státní aparát, který je jak nenažraný otesánek a dal by se samozřejmě osekat, což ale už nehrozí, mě sere asi 100x víc. To stojí peníze a životní úroveň nás všechny.

                I tak si jako otrok nepřipadám. Otročtěji bych si určitě připadal jak víc směrem do Ruska, tak ale i směrem na západ, i když v Americe velmi záleží na konkrétním státu. Není třeba to vidět tak černě, podle mě. Ale chápu Vás.

                1. pardon, yoker. já sem si myslel, že ty nicky pomotam

                2. „Nicméně vy jste tu dle mě celkem nový …“

                  Ano. Byl jsem dost dlouho u Vidláka. Ale s článkem „Cikáni jdou do nebe“ jsem narazil. Tak jsem tady. Víte, problém je v tom, že já mám daleko delší životní zkušenosti. Osobní zkušenost je osobní zkušenost. Vy stojíte na kopečku nad vesnicí a tak vidíte vesnici a pole kolem. Já stojím na hoře a tak vidím celý ten kraj dole. Není to záležitost inteligence – i když nějakou člověk mít musí.

                  1. To je taky napad, todlencto. Kde by se cikan vzal v nebi…?

                    1. Ovsem, ale nevime, zda v tom nebi take skoncili, ze… on ne kazdej zvladne prijimaci pohovor https://www.youtube.com/watch?v=Dbw_AqYJzGo

                    2. Prý žádné peklo neexistuje. Vytvořili ho reformátoři. Třeba Pravoslavná církev peklo nezná ani teď. Takže cikáni v nebi možná opravdu skončili.

                    3. A ja jsem doufal, ze kdyz se jednou na smrtelny posteli dam na krestanstvi, tak ze aspon v tom nebi zaziju jako pravovovernej rasista raj.

                    4. Sysop: To k nebožtíkovi přijde čert a láká ho do pekla a nebožtík:“ Ne, tam je to prej hrozný.“
                      Čert: „Ale vůbec, to jsou pomluvy, tam můžeš mít, co si budeš přát. Zkus to a uvidíš.“
                      „Tak bych chtěl pěkný fáro.“ a už se veze.
                      „Mladou krásnou kočku.“ Už mu sedí na klíně.
                      „A jachtu.“ Jak plujou, tak najednou vidí ostrov a na něm čerti mydlej nebožtíky řetězama a vařej je kotli, on se rozklepe strachy:“Vždyť jsi mi sliboval, že že…“ a čert: „Toho si nevšímej, to jsou křesťani, ty to tak chtěli.“

                    5. Hupert: ten vtip má ale pokračování. Nebožtík si tedy přeje to peklo a najednou šup už je v kotli, olej bublá, čert chrastí řetězem, a nebožtík: „o toto, kde je fáro, krásná kočka a jachta..“

                      „To byla demoverze“

                    6. A co „cikáni jdou do práce“?

                    7. Jihočech Honza
                      16.1.2025 v 21:53

                      rasýýýýýýýýýýýýýýýmůs móréééé

              3. V podstatě vám odpověděl Shifty… Nikdo není se vším spokojený ani na všechno naštvaný. Já jsem se počítal mezi pravičáky, ale nemyslím si, že volný trh je řešením všech problémů. Každopádně je mi mnohem bližší osobní svoboda v tom, co dělám, kupuju, prodávám atd. než státem (společností) určené a diktované regulace (nad únosnou míru).

                O tom, že alokace zdrojů vedoucí k minimalizaci plýtvání rozhodně není doména plánovaného hospodářství, svědčí dějiny dostatečně. Přesto jste psal, že díky krachům podniků dochází k marnému spotřebování zdrojů a tím je kapitalismus horší než plánované hospodářství. To je zkrátka blbost. Anebo rozumíme slovu kapitalismus každý jinak.

                1. Na kapitalismu je blbé hlavně to, že končí fašismem. Osobní svoboda je skvělá věc, ale kolik jí má dnešní člověk? Poslouchal jste někdy, co o svém mládí povídal třeba Šabach, Krampol nebo bratři Tesaříkové? Tohle se těžko dát vysvětlit na pár řádcích. Asi ani celé odpoledne by na to nestačilo …

                  1. Proto máme stát , aby správně a přiměřeně regulací zamezil tomu, aby se fašismus neujal…

            2. Jo a centrální plánování se týká společnosti jako celku. Kolik snědla vaše rodina brambor za minulý rok? Metrák? Myslíte, že příští rok sníte tunu? I kdyby, plánovačům to jejich odhady nezhatí. Ale kdyby snědli tunu všichni, to jo. Ale k tomu asi nemůže dojít. Co myslíte?

              Moji příbuzní také potíže neměli. Jen děda trochu – byl četníkem za první republiky …

            3. Kam jsme to dopracovali se „svobodným rozhodnutím občanů“ tedy vohnoutů a idiotů, permanentně přiožralých či aspoň nesvéprávných, můžeme pozorovat 35 let u voleb.

              Tak dlouho volili ty samé zloděje a gaunery pořád dokola, až přivedli tuto zemi ke kolapsu.

              1. Už aby ten kolaps konečně přišel. A celýho západu nejlépe… čtu to tady už asi 10 let furt dokola… ale teď to už určitě vyjde!

                https://media.tenor.com/pioJTCSFe78AAAAM/the-simpsons-homer.gif

                1. Dvacet let kouřím dvě krabky denně a blbec dochtor pořád votravuje s ńákou rakovinou…

                  1. Jaký si to uděláš, takový to máš.

      3. @vysoká pec
        k vidění v provozu v Třinci ve Werku řečí tamních gorolských kmenů.
        Majitelé Slováci.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017