Náhorní Karabach: Minulost, současnost a budoucnost - zpět na článek

Počet komentářů: 47

  1. Pokud si dobře vzpomínám, první zaútočil Azerbajdžán. De iure; de facto útočil Turek na Rusa.

    1. Parodie na Gliwice v jiz nekolikate reprize…? Ukrajina se zakopala, Syrie se nepovedla,… sakra to by tak hralo, aby se to nekde konecne nepodarilo. Turecko ale neni moc dobry spojenec pro rozvrtani cehokoli, jsou dost nespolehlivi a turecti generalove nejsou uplne presvedceni, ze sesazeni vladnouci rodinky je spatny napad.

      1. presne tak, jedna se o valku, kde NATO nema co ztratit a Rusko co ziskat. Rozbombardovat cizi uzemi, nato jsou mistri z NATO borci. Jugosku jak rozm*dali, tak tam 100 let trava neporoste a pak to slo jak pres kopirak, Iraq, Afghanistan, Kosovo, Libye, Syrie, Ukrajina, pulka Afriky, Venezuela a pulka Latinske Ameriky hlavni cil je Iran, Rusko Cina a pak globalni svetovlada… Rusove nejsou tak blbi, aby to nechali dojit tak daleko. Pokud to NATO nepochopilo, tak dalsi sestrelene letadlo bude to startujici z Turecka, s izraelskou posadkou a piloti nebudou mit to stesti, ze by se stihli katapultovat a postrileli je az „umirneni rebelove“ az budou na padaku. Tentokrat to bude nejaky prominentni gulag, kde se s tim nikdo mazat nebude. Ne potom, co Erdogan provedl posadce nestasneho SU 24.

        1. Startující z Turecka a s izraelskou posádkou? A jakpak by se to asi stalo, když i přes určité uklidnění v poslední době, jsou Turecko s Izraelem skoro na kordy? Jinak Izraelci s Rusy a naopak problém nemají, i piloti se vždy navzájem normálně dohodli.

          1. Stalo by se to asi tak, že Izrael nemá dost vzdušného prostoru, aby tam letci bezpečně trénovali a z tohoto důvodu veškerá turecká vojenské letiště dlouhodobě spolupracují s izraelskými piloty, instruktory a pozemním personálem a v tureckých hangárech vesele parkují izraelské stíhačky na dobu neurčitou. Nemáte absolutně relevantní informace.

            1. Vy zase ráčíte mít informace ca pět let staré.

              1. To těžko. Jinak by se v polovině odborné veřejnosti nemluvilo o tom, že ruské Su 24 bylo sestřeleno ve skutečnosti izraelskými letci, nikoliv tureckými, s plnou podporou USA To není z mojí hlavy, ale je to konsensus mínění odborníků na izraelské vzdušné operace. Sem tam se o tom objeví nějaké články. Kořen problému ležel pravděpodobně v tom že, Izrael ještě před sestřelem Su 24 běžně podnikal z Turecka lety proti Libanonu, kde měli s tureckem společné zájmy. Vše fungovalo až do doby, než jim Rusko pohrozilo, že je bez milosti sestřelí. Podrobnosti o tomto separátním incidentu z října 2015 jsou volně dohledatelné. Krom toho, vše na sebe naprosto dokonale logicky navazuje. Jedna věc jsou tedy politické kecy na venek a úplně jiná věc je skutečná realita, kde se všechny nitky bez jakýchkoliv zádrhelů sbíhají ke dvěma mocnostem, USA a Izraeli.

                http://www.intifada-palestine.com/2015/12/renowned-american-military-expert-explains-how-turkey-ambushed-russias-su-24/

                1. A krom toho, Izrael a Turecko už se namlouvají naprosto otevřeně, ani nic netají….
                  viz:
                  Reconciliation deal with Israel to be finalized ‚very soon‘

                  1. Izrael parkuje svoje letadla v Turecku? Tak to je skvělý vtip. A druhý takový vtip je s uvedením zdroje z webu intifada-palestine.com Tam je takových nesmyslů, obzvlášť z jejich pojetí historie, že to mi vystačí jako vtipy na každý den do konce roku 2020. Jestli tedy čerpáte svoje informace odsud, tak se již nedivím ničemu.
                    Izrael bojuje v Libanonu především proti Hizballáhu, což je teroristická skupina ovládající jižní část Libanonu – tedy oblast, kterou Izrael mnohem snadněji ovládne ze svého vlastního území než z Turecka.

                    1. No tak před těmi ca 5 lety spolupracovali Israelci s Turky opravdu hodně. Ale taky nevím nic o tom, že by z jejich území mohli podnikat nálety (nehledě na to, že by to nedávalo smysl, přesně jak píšete).

                    2. Před tureckou provokací s Mavi Marmarou opravdu hodně spolupracovali. Izraelci dodali technické zajištění tureckých letišť, společně cvičili piloti (odsud asi ta demagogie, kdy někdo tvrdí, že Izrael využívá turecká letiště), …
                      Izrael turecká letiště k zásahům proti Hizballáhu opravdu nepotřebuje.

                    3. Re: talarich
                      12.4.2016 v 14:18

                      V Bejrutu ma Hizbolah cele ctvrti, Libanonci to berou jako samozrejmost a v pohode. Sem-tam nekdo neco slavi (strelba z nejakeho AKcka), ale jinak je tam celkem klid. No, kde se bydli, tam se nedela bordel, ze…

                    4. Problém dělá Hizballáh na hranicích s Izraelem. To je místo, na které se musí Izrael soustředit. A k tomu mu opravdu nepomůžou letiště v Turecku.

                    5. Re: talarich
                      12.4.2016 v 16:32

                      Jo, to jo, to jsem rozhodne nezpochybnoval. Btw, pokud mate v pase (kedkoli a jakkoli stare) izraelske vizum, do Libanonu se nedostanete. Na hranicich je tam laska jako tram oboustranna :-). Sem-tam Hisbollah postrili aspon nejake Amiky z mistni zakladny, aby rec nestala…

                    6. „Btw, pokud mate v pase (kedkoli a jakkoli stare) izraelske vizum, do Libanonu se nedostanete“

                      To platí asi pro všechny muslimské země, s výjimkou Jordánska a Egypta.
                      Izraelci to vyřešili tak, že (na některých přechodech) do pasu razítka vůbec nedávají a potvrzení o hraniční kontrole dávají zvlášť na kartičce. Čili z pasu pak není pobyt v Izraeli nijak poznat.

                    7. Re: talarich
                      12.4.2016 v 16:32

                      Mimochodem – kdyz loni Rusove zacali kontrolovat vzdusny prostor nad Syrii i Izraelem (myslim S-400), Izrael se jinak vyrazne nevztekal. Zato Turci ano.

                    8. http://www.richardsilverstein.com/2013/07/15/israel-used-turkish-military-base-in-latakia-attack/

                      To není skvely vtip, to je naprosta realita a nic nového.. delaji to uz desitky let.

                  2. Ano, momentálně se Izrael snaží, což tedy dělal vždy, o dobré vztahy s Tureckem, a Erdogan o něco málo přestal proti Izraeli vystupovat, jelikož mimochodem patrně dostal čočku, a v USA už se veřejně mluví o tureckém Majdanu a sesazení Erdogana.

                    1. zrg1 13.4.2016 v 13:31
                      Ano, je to skvělý vtip a nedělají to desítky let. Ale jestli je to pro vás důležité, tak tomu můžete věřit i nadále. Různí lidé žijí v různých iluzích a falešných představách. Většinou to není škodlivé svému okolí.

                    2. iluzích a představách ? A ty syrske S300 kolem Latakije vybombardoval teda kdo ? Marťani ? Anebo izraelci startující z Turecka, , podotýkám , že v roce 2013, o kterém místní trolstvo tvrdí, že byl rokem, kdy byl Erdogan s Izraelem na kordy a ostentativně a uraženě nespolupracoval kvůli nějakému směšnému konfliktu z roku 2010 , který se týkal nějaké směšné lodičky s propalestinskými aktivisty… Jestli je tu něco směšné, tak je to ta konspirace o hádce Izraele a Turecka a pohádka o tom, jak Izraeli nevadí, že Irán se udobřuje s USA, přebírá iniciativu v Sýrii a Rusové si pohlídali Latakii nejen S400, ale také ponorkami s křídlatými raketami třídy Kalibr a už prosákly na veřejnost i snímky, že Rusové sice stáhli ze Sýrie svá pozemní vojska, ale naopak tam dotáhli jaderné střely ISKANDER. Vážně si myslíte, že Izrael nad tím jen tak mávl rukou ? Ha, ha, ha a ještě jednou, ha.

                    3. Určitě jsou mnohem pravděpodobnější marťani než Izraelci z tureckých letišť v roce 2013.

                    4. zrg1 15.4.2016 v 10:57
                      Četl jste ten článek, co tady opakovaně propagujete? Vždyť se tam jasně píše, že zdrojem této informace je Rusko, a že to není ověřeno žádnou tureckou ani izraelskou zpravodajsou agenturou. Takže de facto je to „agentura jednapanípovídala“. Respektive je to ještě horší „rusko tvrdí, že…“. A jaké jsou zájmy Ruska v této oblasti je očividné. Jak můžete něco suverénně tvrdit na základě jednoho ruského zdroje? To, že si pan Richard Silverstein na základě jedné informace na tom postavil nesmyslnou konstrukci, která neodpovídá žádnému logickému úsudku, je jeho problém. Váš problém je, že mu děláte hlásnou troubu a že jste mu jako trouba naletěl.
                      Izrael v minulosti měl společné letecké cvičení s Tureckem – z toho jsou fotky a záznamy. Byla to však ojedinělá situace, nic dlouhodobého či pravidelného. Ale od Mavi Marmary spolu opravdu nekamarádí. A opravdu pro potlačení terorismu na jihu Libanonu potřebuje Izrael přítomnost především na své severní hranici a ne na jižní hranici Turecka, kde může zasáhnout Hizballáh mnohem obtížněji než ze svého vlastního území.

                2. Re: zrg1
                  12.4.2016 v 12:56

                  Mmm… zeby Obama podporoval sestreleni Sucka a pak sultana v tom vymachal? Prece si nebude pestovat dalsiho Kaddafiho, ne?

                  Moc se mi to nezda.

                3. K tomu článku – nejsem expert na současnou ruskou avioniku, ale v ČSxR létající ruská letadla v devadesátých letech UHF (AM) radiostanice normálně měla. Dobastlovala se tam snad jen šifrovaná rádia pro komunikaci v NATO. Ona se jim tam nějak pletou i ta pásma samotná: civilní letecké pásmo je VHF s nouzovým kmitočtem 121,5 MHz, vojenský letecký provoz je UHF (ca 200-400 MHz) a nouzový kmitočet je někde kolem 240 MHz.

                  Obecně nemám problém věřit tomu, že Turci byli celí nažhavení si po Rusovi vystřelit a hledali pro to i chabou záminku. Ani to, že by „pozapomněli“ na varování či tak něco mi nepřijde úplně nemožné, byť se mi to jeví o poznání méně pravděpodobné.. Ale „ambush“ je v letecké taktice přece jen něco jiného. Tady Turci nikoho nikam aktivně nelákali, jen čekali. Bitevník do oblasti poslali Rusové sami.

                  Ovšem Vaše teorie o participaci Israele považuju za nesmysl. Israelci nemají důvod útočit na Rusy a Turci to zvládnou sami – nepotřebují israelskou pomoc (a zvyšovat risiko toho, že to někdo vykecá).

                  1. Re: JJ
                    12.4.2016 v 16:10

                    Vidim to uplne stejne.

                    1. Konsensus verejnosti na zahraničních forech se mel asi tak, ze turecke letectvo by nebylo schopno samo provest celou složitou akci (at uz jde o AWACSy anebo létající tankery) a vzhledem k nespolehlivosti (a neochotě) Turecka vojensky a politicky spolupracovat s USA (viz bombardování Kurdů na vlastní pěst a další excesy) by rovněž bylo problematicke následné mediální utajení celé akce, kdyby do toho byli Turci plně zasvěceni. Jako reálné vysvětlení se logicky nabízí možnost, že akci udělali Izraelci ve spolupráci s USA s Tureckým tichým souhlasem. Jestli chcete jednoznačný nezvratný důkaz na stříbrném podnose, jak to celé proběhlo, tak to bohužel. Tahle akce bude odtajněna za hodně dlouho, jestli vůbec.

                    2. Kazdy musel vedet, ze to Turci odserou nejvic. Sultan je mozna ledacos, ale neni uplne blbej. Nezda se mi, ze by se nechal udelat fackovacim panakem. Turecko je ochotno spolupracovat s USA, ale jen tam, kde je to pro ne vyhodne. Ze meli pifku na Rusy, je logicke, protoze ti jim tam litali pres hranice jak sousedovy slepice. Pokud ale vim, tak hned po sestrelu volal sultan Obamovi a ten zrovna nejasal a rozhodne nechtel svolavat zasedani NATO.

                    3. zrg1 13.4.2016 v 13:46
                      O jaké složitosti to mluvíte? Umění sestřelit ruskou stíhačku? Izrael má prsty v kdečem, ale v sestřelení ruské stíhačky určitě ne.

                    4. Re: talarich
                      13.4.2016 v 14:21

                      Taky se mi to nezda. Proc by to delali? Izraelci jsou kseftari a s Rusy se snazi vychazet rozhodne lip, nez Amici. Nevidim nic, co by ziskali. Turci si pohonili ego a dokonce si i myslim, ze se na to lautr nikoho neptali, protoze kazdy by jim rekl, jak to dopadne. Rusove akorat luxusne upevnili svoji pozici v Syrii a to bylo cele. Za to se jim ten sestrel vyplatil.

                    5. Ježkovy voči co je složitého na sundání jednoho koncepčně padesát let starého útočného letadla, které si víceméně v klidu bombarduje, protože protivník nemá letectvo a jen velmi základní PVO a od nikoho jiného sestřel nečeká? Jestli ten Turek střílel z nižší výšky, měl to Sučko před sebou jak na talíři. Pokud tam Rusové operovali běžně, nebylo nic snazšího, než si na ně počkat.

                    6. Zrejme to neni slozite, zejmena kdyz ten skvely stroj se skvele vycvicenou osadkou je opakovane varovan na mezinarodni frekvenci, podplukovnik s kapitanem to maji na haku, pozemni ridici stredisko taky banan, systemy Berjoza, Karpaty, Mak taky nic, tepelne navadeny Sidewinder ani Geran (vypoustec klamnych cilu, pokud ho vubec pouzili) nerozhodi. Nasledna zachranna operace bez masivni podpory ze vzduchu taky s 50% uspesnosti… A se ztratou jednoho matrosa.
                      Podceneni a namyslenost, nejen jeho vlastni staly, Olega Peskova zivot.

                    7. Re: Dachsmeister
                      13.4.2016 v 19:38

                      Ze kluk skape,to asi netusil.Ale ruku bych dal do ohne za to,ze presne na toto Kreml cekal.Byl to presne ten argument,ktery jim chybel k rozmisteni S-400.A co je to jeden soldat v Rusku,ze…?

                      Jako mladej cucak jsem delal na brigade u jedne stavebni firmy,kde bylo i par ruskych vojaku,sice se stavela jejich stavba.I bylo zapotrebi vylezt na vysoky jerab.Proc, to uz nevim. A lampas tam nahoru hnal mladeho vojaka.Ja jen tak povidam „ale on tam nema zadne jisteni, co kdyby spadl“? Lampas na to „mnogo soldat…“. To si pamatuju dodnes. V Cernych baronech to clovek bere jako for, ale on zrejme z nebe nespadl.

    2. Spojitost mezi poklesem cen ropy a následnými vnitropolitickými problémy v Azerbajdžánu tedy není?
      Téze, že boje nechal rozpoutat Putin, aby ovrátil pozornost od Krymu, je tedy mylná?
      Pokud se pamatuji, mezi dotčenými zeměmi panovalo jakési příměří, tedy ve skutečnosti byly ve válečném stavu a je tudíž vlastně lhostejné, kdo příměří porušil.
      Nebyla jedna z kvízových otázek u příležitosti pokusu o získání víza do Azerbajdžánu:“Navštívil jste někdy Náhorní Karabach?“.

  2. Sakra, v září tam jedeme na čundr…

    1. Nebral bych maskace.

      1. Maskace nenosime. Ale do oblasti Karabachu nejedeme, takze pokud to bude lokalni konflikt jako doposud, asi neni co resit.

        1. Není co řešit ? Cestovky doteď prodávají zájezdy do Egypta a do Turecka, které na tom nejsou o nic lépe, ale nikdo normální tam dobrovolně nejede, takže podle mě je docela dost co řešit. Zaklepat bačkorama můžete sice klidně i v Pendolinu ve Studénce, ale je to věc každého soudruha, jak hodně tomu jde naproti. Jako poyitivum vidím, že tam zaručeně nebudou oxidovat davy západních turistů… Ale reálně, výlet do Severní Koreje mi přijde asi tak 1000x lepší nápad, než jít letos na čundr po Arménii.

          1. Tak. Dokud sultana Erdogana nekdo neodstrani, tak na oblouku od Syrie po Ukrajinu to na nejake velke cestovani nebude.

  3. Arménie je krásná zem ale ti lidé tam jsou špatní, možná by to bylo fajn zlikvidovat celé a vysadit tamnovou středoevropskou civilizaci, která by se nehádala a byla jednou rasou.

    napadá měanalogie: „Všechny ty války člověka jen unavují, já bych ty všechny války jednou pro vždy zakázal!“

    1. Nedá mi to a napíšu Vám, že jste blbec.

      1. 100% ní.

  4. Celý problém Arménie-Azerbajdžán jde shrnout pár hesly. Zemní plyn – plynovod – Turecko – EU – sankce – USA – Rusko – velmocenská politika – válka.

    1. Ale houby. Tam se různé kmeny vzájemně mydlily dávno předtím, než vůbec někdo nějaký plyn našel. Zásahy sovětského vedení jako překreslování hranic a násilné transfery obyvatel klidu také zrovna nepomohly.

      Pokud by o plyn šlo, tak neklid či válka v oblasti je poslední, co potenciální budovatel toho plynovodu potřebuje – nota bene v těchto oblastech, kde konflikt typicky nekončí podepsáním mírové smlouvy a „everyone back to business“, ale animosita se táhne generace. Iniciátory konfliktu by tedy bylo možno hledat spíš na straně těch co plynovod nechtějí, tj. Rusů. Ale při dnešní situaci bych z toho nepodezíral ani je.

      1. V Iráku to byl taky geograficky, národnostně, politicky a religiózně nesourodý pastát nakreslený od zeleného stolu britskými kolonialisty někdy v roce 1920, kde se s*alo zvysoka na nějaký tisíciletý vnitřní vývoj a přežilo by to dodnes, kdyby USA a konkrétně Bush Jr. a jeho ropná familie nevyhlásili svůj program blood for oil. V Karabachu nejde o nic jiného, než o to , jak vyšachovat Rusko, když už se nepovedlo zničit Sýrii a propojit plynovode, pře Sýrii Katar s Tureckem. Tak aspoň vyšachovat Rusko tím, že zlikvidují Arménii a dotáhnou do azerbajdžánského Nakhchivanu jaderné rakety…., zatím tam mají „jen“ základnu.

        https://socioecohistory.files.wordpress.com/2014/04/russia_wants_war_look_how_closely_they_put_country_to_our_military_bases.jpg

        1. Kdyby byly války v Iráku a Afghánistánu o ropě, tak by se tam válčilo dodneška. Ten konflikt je stál tolik peněz, že by si mohli koupit všechnu ropu na planetě, několikrát po sobě. Ten konflikt je o sféře vlivu, jednak se konflikt přesunul z půdy USA jinam a hlavně od teď už navěky tam bude jen ta vláda, která je kompletně oddaná vedení z USA. Ropa je vedlejší produkt, o tu primárně nikomu nešlo.

  5. Tak tak, ale historie bojů o Karabach je delší, viz války Ruska s Osmanskou říší (de facto Turky). To se jeden kremlobot oháněl tím, že „Američani dělají v muslimských zemích zle“, ale zapomněl na to, že Car válčil s Turkem ještě i v době, kdy Amerika byla britskou kolonií – a i předtím.

Komentáře jsou uzavřené.

D-FENS © 2017