Malá teorie o velkých historických procesech - zpět na článek

komentářů 47

Přidat komentář
  1. Tak ono umístění kostela a hospody vedle sebe má opodstatnění. Duši se dostane občerstvení (za které zaplatí) v kostele a tělu se dopřeje občerstvení hned o dům vedle v hospě, samozřejmě za další obolus. Pán Bůh i hospodský má vyděláno, hříšník je spokojený. Klasická win-win situace :). O prachy šlo vždycky až na prvním místě, to platilo vždy, co peníže existují.
    Taky by se to dalo popsat jako soustřeďování služeb na jedno místo. Něco jako dnes, kdy se různá ministerstva s různým (ne)úspěchem pokouší sloučit všechny své úřady do jednoho místa, aby „to občan měl pěkně pohromadě). Evidentně tyhle snahy frčely i ve středověku a přinášely i synergický efekt v podobě nabalování dalších externích služeb :).

  2. Při ověřování výskytu čísla 666 u Šalamouna jsem narazil na zajímavou myšlenku:)

    Ropa se skládá z uhlovodíků. Ty mají jako základ uhlík. Izotop C12, který je nejběžnější, má 6 protonů, 6 neutronů a 6 elektronů, takže ropa je taky 666:) Mimochodem z toho plyne, že veškerý život založený na uhlíku je 666:) Made my day:)

    1. Kdyz ono je to jaxtou 18kou. Kdyz chces, najdes ji uplne vsude.

      1. Už někdo sepsal učené pojednání o tom, že 666 = 18?

        1. doobryyy. Jinak tech 666 nema nic spolecnyho se Salamounem. Je to z Novyho Zakona, konkretne ze Zjeveni Sv. Jana, znamejsiho pod nazvem Apokalypsa a ma to neco spolecneho s Rimem. Ostatne, cely Zjeveni je protirimska agitka, dokonce pomerne pruhledna. Ne jako Cimrmanuv, v nasade krumpace dovedne ukryty, anarchisticky pamflet Svou pravdu nebudeme skryvat :-)

          1. Ověřoval jsem věci zmíněné v článku – že uvalil daň ve výši 666 něčeho a taky to, že je to 666. jméno v pořadí v Bibli. No a při googlení jsem narazil na ten uhlík.

            Jasně, že 6+6+6 je 18. Takže dalším symbolem kryptonacistů je písmeno C, případně C12 nebo 12C.

            1. S tou 666 to bylo nějak tak, že to byla narážka na řím, vzaly se všechny římské číslice kromě M („ta patří císaři“) a sečetly se
              I 1
              V 5
              X 10
              L 50
              C 100
              D 500
              suma 666

              Teorií vzniku 666 je asi hodně, tahle může být stejně platná nebo blbá jako ostatní

      2. Nebo 23. Celej film o tom byl :D A většina toho píčovina co neměla s tím rozuzlením nic společnýho, nebo sem to aspoň nepochopil.

        1. Myslím, že je to 42. Vogonskémů kompu to trvalo 7½ milionů let, než to spočítal. Navíc 4+2=6 ? 6? ano 6!
          Wow 666.
          A taky je pod úhlem 42° vidět duha. a +42. začíná předvolba CZ. A taky je to Vodka.
          Děsivé, Satane…

    2. Navíc „číslo šelmy“ zřejmě ani nebylo 666. V nejstarších známých textech to číslo je 616.

      Přičemž je zajímavé, že jméno císaře Nerona odpovídá oběma (podle způsobu zápisu), což nabízí vysvětlení, jak ten rozdíl vznikl.
      A 616 může odpovídat i císaři Caligulovi.

      Což myslím ilustruje i to, že při troše snahy do toho napasujete kdeco.

      1. mel by to bejt Nero. Ten krestanum slusne zatapel. I ten pozar Rima na ne hodil. Caligula byl taky slusnej magor, ale krestani ho moc nezajimali

  3. Prosím vás, nejdřív byl rynek, na rynku kostel (případně obráceně – u kostela teprve vznikl rynek), ale hospoda je záležitost poněkud pozdější. Logicky se také objevuje na rynku, jednak kvůli měšťanským privilegiím, jednak je to prostě z pohledu byznysu ideální (vedle hospod u zemských cest).

    1. ne tak docela, ne vsechny vesnice mely na kostel, ne kazdy namesti melo kostel a ne vsechny kostely jsou na namesti. obzvlast ne ty se hrbitovem :-) To samy hospody. Ale samozrejme namesti byly centrem spolecenskeho zivota takze byly tendence umistovat vse dulezite do jejich co nejvetsi blizkosti.

      1. Ono záleží na tom, jak se daná obec vyvíjela, nicméně jsem tím chtěl říct, že hledat nějakou filozofickou souvislost mezi polohou kostela a hospody je blbost.

        1. to kazdopadne

        2. Léta jsem prožil na vsi, které měla hospodu, ale na na návsi. Naproti tomu sousední obec měl na návsi kostel, ale hospodu neměla. Obec, sousední z druhé strany, měla hospodu na dolním konci a kostel se hřbitovem na horním konci, ale až za obytnou zónou. Obec sousední ze třetí strany neměla hospodu ani kostel. Obec sousední ze čtvrté strany měla kostel a hospodu na návsi.
          Na císařské silnici mezi oněmi obcemi pak byla hospoda. Bez kostela a také bez obce.
          Nad touto filozofickou souvislostí by se dalo bádat léta – byl by to hezký grant.

  4. smarjapano, vy nas ale zasobujete, pane Karfik. To snad neni mozny, todleto…
    Ty vole, to se neda cely, ale jen jedno-
    Germansky je buh gott nebo god, podle dialektu.
    Anglicke slovo good, neboli dobry je puvodem z germanskeho goed nebo gut a se slovem god nebo gott ma spolecneho asi jako v cestine dvojice slov postel a kostel.
    Zbozi se anglicky rekne goodS. Je to pomnozne slovo a singular neexistuje.

    1. Tak u nas krestanu by to melo byt podle slov Jezise Krista a ten rikal:

      „Žádný není dobrý, než jediný Bůh.“ Marek 10:18

      A to 666 ma neco spolecneho se Salamounem, konkretne:

      „Byla pak váha toho zlata, kteréž přicházelo Šalomounovi na každý rok, šest set šedesáte šest centnéřů zlata,“ 1 Kralovska 10:14

      takze co neni mozne?

      „Pohleděv pak Ježíš, řekl jim: U lidíť jest to nemožné, ale u Boha všecko jest možné.“ ;-)

      1. kristus to ale zcela urcite nerek ani cesky ani anglicky. Krom toho to nic nemeni na tom ze tvuj vyklad dokazuje akorat to ze neumis anglicky.

        1. Huste to ze z meho ceskeho psani poznate jakou reci neumim, fakt :D

          1. Taky se bavím :D

            pro shane:

            Proto k nim mluvím v podobenstvích, že hledíce nevidí a slyšíce neslyší a nechápou. (Matouš 13:13)

            http://bible.patroni.cz/index.php?id=23618

          2. Jste oprávněně dotčen, na oznamování, kdo jaký jazyk neumí, máte pouvoir přece vy.

            1. nekecejte, igorku. To o cem mluvite je, ze se mi nechtelo prekladat pro vas 20 stran textu, a vy z toho delate co? Ze se vam vysmivam?

              Co jinak, uz jste mi odpovedel na to, co jsem nepochopil – specificky prosim? Kdyz jste ten fachidiot do textu?

              1. Nikdy jsem po vás žádný překlad nechtěl, ani stránku.
                A mezi „y“ a „i“ lze najít nezanedbatelný rozdíl, což souvisí s vaším posledním požadavkem:
                zlehčování oponenta komolením jeho jména tam patří také, ne?

                1. ok, omlouvam se, nemyslel jsem to jako zadne komoleni vaseho jmena, stejne jako jsem se vam nikdy nesmal ze neumite anglicky. Presto ze sebe delate obet jakychsi mych utoku proti vasi osobe…

                  Uz tedy zacinam chapat, ze cokoliv reknu bude vami pouzito proti me – tudiz to chapu tak, ze s vami neni mozna normalni konverzace, a proto konverzaci s vami radeji ukoncim. Preji pekny den, a sbohem.

          3. z tvýho lingvistickýho rozboru že Bůh je germánsky Good to odhadnu celkem slušně :)

  5. Ty vole, ezotericky vokynko. Psychologicky rozbory uz tu jsou, sociologicky studie taky, o mode uz se taky psalo. Uz chybi jen neco o hubnuti, partnerska poradna, recepty z lokalnich surovin a navod na zavarovani. Boha jeho…

    1. Jste si to teď pěkně zavařil :-)

    2. Mimísci, bříška, těhulky…

  6. Článek je ukázkou toho, co tvrdím už dlouho: Pro téměř jakýkoliv názor (včetně dvou vzájemně protikladných názorů) najdete v Bibli něco, čím si to můžete odůvodnit.

    Ale pár poznámek:
    – Ad Lucifer: V jiném výkladu je Lucifer (světlonoš) jiný výraz pro Ježíše.
    – Viz můj jiný komentář, číslo šelmy zřejmě původně nebylo 666, ale 616.
    – Zjevení Janovo bylo asi o 1000 let později než Šalamoun. Navíc mluví o budoucnosti. Nedává vůbec žádný smysl, aby odkazovalo zrovna na něj.
    – Zjevení dává jasný návod, jak interpretovat číslo šelmy:
    „[…] jménem té šelmy nebo číslicí jejího jména. To je třeba pochopit: kdo má rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka […]“ (Zj. 13:17-18)
    Jednoznačně se tam říká, že jde o součet číslic něčího jména.
    Dál je třeba si uvědomit, že se tehdy čísla zapisovala písmeny; Každé písmeno mělo číselnou hodnotu a z toho se poskládalo požadované číslo (něco jako římské číslice, ale složitější).
    Navíc se takový „kód“ v té době reálně používal: Když chtěl někdo udělat narážku aniž by přímo jmenoval, vzal jméno dotyčného, sečetl hodnoty jednotlivých písmen a řekl „Člověk s číslem xyz“.
    Čili podle mě je interpretace naprosto jednoznačná.

    – Nazývat systém bohoslužeb starých židů mešitou je fakt mimo (minimálně tak o 2000 let).
    – A mimochodem bych řekl, že ten vzdělávací systém starých židů se v průběhu staletí ukázal jako mimořádně efektivní.

    – A k tomu egoismu: Podle mě asi největší zlo na křesťanství je právě potlačení toho „já“, které dává odůvodnění hned několika (podle mého názoru) povahovým vadám.
    (Důležitá poznámka: V žádném případě se to netýká všech křesťanů, ale docela často vidím, že si právě takové myšlenky křesťanstvím odůvodňují.)
    Jednak to je fatalismus, budu čekat, až mi Bůh spraví život, místo abych se postaral sám.
    Dál je to názor, že když se někomu stalo něco špatného, je to důvod tím člověkem opovrhovat, protože to určitě byl trest za něco zlého, co ten člověk udělal.
    A taky názor, že když se mi děje něco špatného, mám se podvolit a nebránit, protože Bůh to už nějak zařídí.

    1. – Dokazete na zaklade Bible oduvodnit dva protichudne nazory?
      – Kde se v Bibli pise ze Jezis je Lucifer?
      – Proc kdyz je v Bibli napsano 666, by to melo byt najednou 616?
      – Fatalismus? Nepletete si krestanstvi s Islamem? „Dej se vule Alahova?“

      a na zaver…

      – Nazor, ze mame opovrhovat clovekem kteremu se neco stalo – to mi, prominte, na rozdil od ostatnich bodu pripada uplne mimo: Co takova kniha o Jobovi? Co rikate na fakt, ze Jezis Kristus sel prikladem, a proto se nechal dobrovolne nespravedlive popravit, aniz by si pri tom stezoval? Popravde proto se ptam, protoze to opovrhovani clovekem, kteremu se neco stalo, je podle me v Bibli velmi dobre vysvetleno, jako ze je to spatne.

      1. buh dal, buh vzal. Děj se vůle Páně se taky pouziva. Lidi jsou vsude stejny.

        1. To vas Buh tresta za to, ze se nemodlite :)

          1. Koho Pan Buh pomiluje, toho krizkem navstevuje. Kdyby predci nebyli fatalisti tak by jim z toho jeblo.

      2. Zkousel Joba, Jezise, mozna jeste par dalsich jedincu by se v Bibli naslo, ale trestal ve velkem, klidne cela mesta, narody, do sedmeho kolene, lidstvo jednou vyhubil takrka cele, takze pokud ma nekdo problem – jaky je pomer sanci na to, ze je tu uzasny clovek, ktereho Buh jen tak zkousi a na to, ze ho Buh tresta hnevem spravedlivym a nemilosrdnym?

        Nemluve o tom, ze Bible nekde neco rika, jinde zase rika neco jineho a zcela neco jineho praktikuji ve velkem lidi, co se k ni hlasi …

        Nakriklad Jezis Kristus sel prikladem, kdyz zahubil fikovnik (ktery daval leta dobrou urodu a poutnikum stin), nebot si dovolil nemit fiky, kdyz nebyl cas fiku (a Jezis to jako mistni velice dobre vedel) a jeste se tim chlubil a ukazoval, jak je mocny, ze si to muze dovolit.

        Az zas na me v zime zazvoni jehovistky, premyslim, zda bych je tez po vzoru Jezise nemel zahubit, neb to nejsou krasne holciny v minisuknich (ackoli zima cas minisukni neni), ale starsi zenske v kozichu … ale ja bych zrovna chtel minisukne a dokazu je zahubit, tak proc nenasledovat Jezisuv priklad?

        1. zkousel i Abrahama. Az Abros skoro podriz chrtan vlastnimu synovi tak mu Panbu rek ze to byl jen for a ze to tak nemyslel :-)

        2. Tak Joba nezkousel Buh, ale Satan…

          …a opet: Kde Bible neco rika, a jinde rika zase neco jineho?

          A ten fikonvik, rekl bych, praveze neplodil ovoce kdyz mel. Jako alegorie co se stane s temi kdo neplodi ovoce kdyz maji. Kde jste se docetl ze nemel fiky kdyz nebyl cas fiku?

          1. http://www.biblenet.cz/app/bible/passage?passagePath.path=marek%2011,12-15

            Pasáž: marek 11,12-15

            12 Když vyšli druhého dne z Betanie, dostal hlad.
            13 Spatřil z dálky fíkovník, který měl listí, a šel se podívat, zda na něm něco nalezne. Když k němu přišel, nenalezl nic než listí, neboť nebyl čas fíků.
            14 I řekl mu: „Ať z tebe již na věky nikdo nejí ovoce!“ Učedníci to slyšeli.
            15 Přišli do Jeruzaléma. Když vešel do chrámu, začal vyhánět prodavače a kupující v nádvoří, zpřevracel stoly směnárníků a stánky prodavačů holubů;

            nenalezl nic než listí, neboť nebyl čas fíků.

            1. http://www.biblenet.cz/app/bible/passage?passagePath.path=marek%2011,19-22

              Pasáž: marek 11,19-22

              19 A když nastal večer, vyšel Ježíš s učedníky z města.
              20 Ráno, když šli kolem, uviděl ten fíkovník uschlý od kořenů.
              21 Petr se rozpomenul a řekl: „Mistře, pohleď, fíkovník, který jsi proklel, uschl.“
              22 Ježíš jim odpověděl: „Mějte víru v Boha!

              1. Ale samozrejme mi to muzes vyvratit jinou pasazi z Bible, ze ve skutecnosti nejakym zpusobem cas fiku byl … ja to v ni sice nenasel, ale nevylucuju, ze i tohle tam nekde je.

                Mimochodem, pokud jeho vira byla tak velka, ze mohl rict hore, aby se vrhla do more a ona by tak ucinila, nebylo by jednak milosrdnejsi a jednak praktictejsi rict tomu fikovniku „At jsi plny fiku jak je rok dlouhy a nikdy ti nedojdou“ a Jezis by s ucedniky zahnal hlad, udelal dobry skutek a jeste navic krasny zazrak, nebot ze strom uschne muze mit radu pricin a suchy strom moc pozornosti nepritahne, ale strom, ktery by na rozdil od ostatnich plodil cely rok a jeho zasoba fiku by byla nevycerpatelna, to se jen tak nevidi a urcite by to dokazalo zasytit nejen mistni chude ale i vsechny dalsi hladove poutniky. Ale ja holt nejsem tak moudry a zbozny, abych se Jezisovi vyrovnal a tak mozna i ty jehovistky priste smrti usetrim.

                1. dekuji, nemyslim si ze ale najdete pasaz ktera to o tom ze nebyl cas fiku vyvraci.

                  No a jinak, kdyz to tedy rozvedu dale, vy byste na zaklade toho ze nekdo zahubil strom vrazdil lidi? Neni to takove trochu zelene? ;-)

                  1. Nesplnil ocekavani, ktrera byla Jezisovi predem jasna, ze nejsou realna, proto byl demonstrativne znicen.
                    Ja nejsem etalonem lasky a dobra jako Jezis a nemam jeho silu viry, takze v pripade predem jasne nesplnitelnych ocekavani na jehovistky tyto necham zit. Ani je nebudu nutit vrhat se do more pro pobaveni publika.

                    Nicmene jsme se trochu vzdalili od toho, ze pokud se nekomu deje prikori, tak je mnohem pravdepodobnejsi, ze ho Buh tresta (za cokooli), nez ze by tim jenom zkousel jeho viru. A ze jestli se dotycny teda dockal trestu, tak ze je to proto, ze nesplnil Bozi ocekavani a tudiz je spatny, nez ze je plnil az moc dobre a tak ho Buh (Satan, …) proste zkousi, ale jinak jde o v jadru dobreho cloveka…

                    1. No, etalon lasky jako Jezis…

                      Me prijde celkem logicke, ze majitel fikovniku udela si s fikovnikem co se mu zlibi, a tak tu pasaz o fikovniku chapu. Proto nechapu jak na zaklade toho, ze nekdo zahubil strom, mluvite o hubeni nejakych jehovistek? Neni to trochu pres caru – takove prirovnani, myslim?

                      1. Byli pak tu přítomní času toho někteří, vypravujíce jemu o Galilejských, kterýchž krev Pilát smísil s obětmi jejich.
                      2. I odpověděv Ježíš, řekl jim: Co mníte, že ti Galilejští byli větší hříšníci nežli všickni Galilejští, že takové věci trpěli?
                      3. Nikoli, pravím vám. Nýbrž nebudete-li pokání činiti, všickni též zahynete.
                      4. Aneb oněch osmnácte, na kteréž upadla věže v Siloe, a zbila je, zdali se domníváte, že by oni vinni byli nad všecky lidi, přebývající v Jeruzalémě?
                      5. Nikoli, pravím vám. Nýbrž nebudete-li pokání činiti, všickni též zahynete.
                      6. Pověděl pak toto podobenství: Člověk jeden měl strom fíkový štípený na vinici své. I přišel, hledaje ovoce na něm, ale nenalezl.
                      7. I řekl vinaři: Aj, po tři léta přicházím, hledaje ovoce na tom fíku, ale nenalézám. Vytniž jej. Proč i tu zemi darmo kazí?
                      8. On pak odpověděv, řekl jemu: Pane, ponechejž ho i tohoto léta, ažť jej okopám a ohnojím,
                      9. Zdali by nesl ovoce. Pakliť neponese, potom vytneš jej.

                    2. No jo, on byl Jezis majitelem cehokoli k cemu na svych cestach prisel, takze s tim mohl cinit co se mu zlibi. Tak to jo.

                      A ten citat mam chapat tak, ze majitel stromu po tri leta prichazi k fikovniku a nikdy ovoce nenajde, ale vinar je toho mineni, ze mozna ctvrteho leta to ovoce tam bude? Potom naprosto dava smysl okamzite zhubit fikovnik ke kteremu nahodne po cestach dojdeme a ktery ovoce nema v dobe kdy cas fiku neni. Aniz by bylo jakkoli zmineno, zda jej mel jiz drive tento rok, ci rok minuly, ci zda jej bude mit rok pristi.

                      ostatne (nemusi nutne nest plody kazdy rok, ale muze si to vynahradit dalsi leta, kdyz se zadari):
                      https://www.nelenprozelen.cz/poradna/jak-si-doma-vypestovat-fiky-detail-697

                      Jak si doma vypěstovat fíky (2)

                      Kdy fíkovník plodí

                      Je-li chladné deštivé léto, tak plodů je velmi poskrovnu, ne-li žádné, nebo nejsou tak dobré. Stejně tak, nepovedlo-li se rostlinu dobře a včas zazimovat. Nepočítejte tak s pravidelnou každoroční sklizní.

                      Má-li ale fíkovník dobré podmínky, pak plodí i 3x ročně. U nás však většinou jen 1x nebo 2x. Jednou na jaře, kdy dozrají fíky z podzimu. Podruhé v létě, kdy dozrávají tzv. „breba“ fíky vyrostlé loňském dřevě. A potřetí na podzim, kdy plodí na letošních výhonech.

                      Přiznám se, že nejvíce mi chutnají breba fíky, kterých bývá sice málo, ale jsou největší a nejvíce šťavnaté. Breba fíky mají také často jinou barvu, než fíky z jarní a podzimní úrody. Jak můj španělský dlouholetý přítel říká, fíkovník dává 2 různé druhy ovoce – breba fíky a fíky. Každý druh fíkovníku má ale jiné předpoklady pro tvorbu breba fíků – některý nemá skoro žádné, jiný jich má celkem hodně.

                    3. …a jeste jsem se docetl, nevim co je na tom pravdy, ze pry fikovniky rodi fiky pred tim nez jim narostou listy, a potom podruhe, kdyz uz maji listy. Prvni, jarni sklizen neni jedla, jedla je az ta druha, ale pry kdyz fikovnik nema prvni sklizen, nebude ani ta druha.

                      Cili jestli je to pravda, pokud Jezis nalezl fikovnik s listy ale bez ovoce – bylo jasne ze uz zadne ovoce ani neponese… A proto byl zahuben jeste pred casem druhe sklizne.

      3. Ach, ti fatalističtí muslimové:
        Alláhu náš, jenž jsi na Nebesích

        Buď vůle Tvá jak na Nebi, tak i na Zemi…

Napsat komentář

D-FENS © 2016